Oct 10, 2006

Apa beza Jimak dan Jamak?

(cerita seorang manusia yang perasan sibuk)

Aku mulakan entry ini dengan satu babak dari filem Labu Labi..

Di pendekkan cerita:
Si Labu terpecahkan pinggang mangkuk Haji Bakhil, maka mengamoklah Haji Bakhil lalu di caci makinya si Labu:
“Bodoh!”

“Bahalol!”

“Setan!”

“BODOH!!!!”

Maka, korang tahu apa alasan si Labu kepada Haji Bahkhil?

“maafkan saya encik.., hari ini, bapak saya bilang, HARI BODOH saya incik..”

Ha ha ha!

Alasan yang paling munasabah!

Maka korang yang email dan tanya,
bila nak update blog bang? penat lah meng'refresh', tunggu2 entry baru. refresh punya refresh, kecewa giler biler takder. encik hamka add-on lah satu newsletter punyer option kat blog ni, so tiap kali ada update, hantar newsletter kat sesape yg mengkehendaki seperti aku ni..please...huhuhu...

Aku kata:
Bapak saya bilang hari ini hari PERASAN SIBUK(malas sebenarnya.oh)) saya incik..!!!

Ish..ish..ish…Maafkan aku, selaku bapak kepada tiga orang budak..
Jadi, oleh kerana saya perasan sibuk hari ini, saya jadi mat copy/paste sajer ler..

……………

Hari ini aku terima emal yang bertanya tentang hokum hakam..

Copy/paste email:

Email dari jepun.
"Aku sangat susah nak cari tempat sembahyang masa time keje especially time keluar.
Aku terpaksa jamak tiap2 hari. boleh ker?
Selalunya aku jamak time lunch untuk zohor dan asar.malam tu maghrib dan isyak. jamakkan boleh 3 hari je. ntah lah. susahsikit sini. yang keluar tu tak lah jauh, masihdibandar tokyo .
can consider darurat tak?"
kau tolong jawab camaner.. aku tak tahu ler...

Aku kata:
Aku akan jawab di akhir post ini berkenaan jamak dan darurat., sebelum tu mari kita baca apa kata pembaca blog Hafizbar tentang 'jamak' dan 'darurat..'

Ihsan said:
Dalam satu artikel ttg perkara ni sebut yg solat jamak boleh dilaksanakn jika ada exam terutama pelajar di luar negara. berikut adalah antara intipatinya:
Mari kita selami sedikit permasalahan yang dihadapi oleh sebahagian pelajar universiti di luar negara ini.
Sembahyang sebagai salah satu rukun Islam dijaga, namun sering juga ditinggalkan kerana mengikuti kuliah.
Ada sebahagiannya kerana peperiksaan. Dalam keadaan begini, beberapa langkah mungkin akan diambil oleh seseorang, iaitu:
1. Berhenti/ponteng kuliah - Tidak boleh

2. Mengerjakan sembahyang di kuliah - Adakalanya tidak boleh.

3. Meninggalkan sembahyang, kemudian qadhak- Tidak boleh.

4. Menjamakkan sembahyang - Boleh, jika ada keperluan yang mendesak.

Penjelasan:
1. Berhenti kuliah, jika semua pelajar berhenti dari kuliah, bagaimana nanti jadinya. Sedangkan umat Islam dituntut agar menceduk dan membawa balik ilmu pengetahuan sekalipun dari orang-orang kafir. Darinya, umat Islam dapat maju dan tidak dihina hina. Sudah tentu tidak boleh dilakukan.

2. Mengerjakan sembahyang di kuliah. Jika boleh dilakukan, inilah yang terbaik. Tetapi jika pihak universiti mengamalkan peraturan yang ketat, bagaimana? Atau akan menyebabkan ketinggalan dalam pelajaran, bagaimana? Sudah tentu tidak dapat dilakukan.

3. Meninggalkan sembahyang, kemudian qadhak. Inilah yang paling parah sekali. Ia seperti meruntuhkan tiang-tiang utama agama. Ia adalah antara dosa besar.

4. Menjamakkan sembahyang. Jika tiada jalan lain melainkan ini, maka inilah yang boleh dilakukan.

………

Bal said:
semayang tak sampai 5 minit
…………..

Nummerzwei said
Alasan mmg byk nak dibagi.
kalau ikut fatwa semua bende dibolehkan. makan ayam sembelihan ahli kitab pon boleh kan sekarang ni. boleh aje makan mcd kt heathrow atau di newark atau pon di flughafen frankfurt am main..sebab kan fatwa kata bush,angela merkel dan blair adalah ahli kitab..bull shit....solat tak sampai 7 minit tak kan hilangnya ilmu pengetahuan yang boleh dicover masa2 akan dtg..."herr professor, ich muss kurz nach draussen gehen.
jetzt ist die zeit für mich zu beten""ja ja bitte gerne.."

pernah sekali kt albstadt ni masa kitaorg first sem di sini..ada exam final sem satu kene pada pukul 2pm. since masa tu solat jumaat biasanya tak habis lagi (summer time siang pjg), kita org pakat2 jumpe profesor minta exam start lewat 230pm...takde hal....ini semua tepuk dada tanya iman bro....kalau lu sendiri lemah tak leh buat nak cakap dgn prof..lu tak payah bawa dalam usrah2 or tanzim bagi tahu maudhu´2 lu yg fatwa tu boleh terapply kpd sesape saje...
…………

Hafizbar said:
aku malas nak cerita pasal fatwa matwa kat site aku. dan aku tak pernah tulis aku rasa.
kata kan la fatwa tu betul.... sekarang ni kita tengok pula pada alasan ``dharurat" ko tu. cam nummer kata, buleh je kita arrange kan ngan prof bagi awal/lambat. susah ke nak cakap? alaaa lepas tu mesti ko cakap:islam tu kan mudah. kita ikut la pendapat yg KITA RASA mudah/senang kita ikut. wah wah wah....islam ikut rasa. kang aku sula kang baru tau. ak ik uk (bunyi sakit kene sula)

…………..

Nummerzwei said:
1. Berhenti kuliah, jika semua pelajar berhenti dari kuliah, bagaimana nanti jadinya. Sedangkan umat Islam dituntut agar menceduk dan membawa balik ilmu pengetahuan sekalipun dari orang-orang kafir. Darinya, umat Islam dapat maju dan tidak dihina hina.

(inilah masanya nak menunjukkan kekuatan org Islam. kekuatan kesatuan hati. merujuk kepada peristiwa di Albstadt tu, ada 8 org bduak Islam dr masia pakat2 jumpa prof minta dilewatkan sikit exam. Alhamdulillah prof kasik. Berpeganglah pada tali2 ALlah dan jgn lah berpecah belah!)

2. Mengerjakan sembahyang di kuliah. Jika boleh dilakukan, inilah yang terbaik. Tetapi jika pihak universiti mengamalkan peraturan yang ketat, bagaimana? Atau akan menyebabkan ketinggalan dalam pelajaran, bagaimana? Sudah tentu tidak dapat dilakukan.

(memang boleh dilakukan. yg penting kita kene tebal muka buka mulut cakap. bila dalam usrah, sama2 kita di perhimpunan musim sejuk,suam,panas,...bukan main berapi2 lagi jihad sana jihad sini...zionis zalim...bantu palastin...tapi nak minta lima minit dari prof keluar solat pon takkan tak berani..mana telor dua bijik anda....pergi jihad dua2 bijik tu boleh hilang woo....pergi cakap prof minta izin...dua2 takkan hilang punya)

sorila aku emo sikit...kpd yg hantar komen....bende ni panas telinga aku dengar...ko renung2kan kata2 aku ni....kita jadi berani bila dalam kelompok..bila luar kelompok semua menikus!

………..

Masri said:
aslm wbtaku adalah yg bersetuju bhw utk kesukaran boleh di jama tp betulke sukar dlm hal ini.bro nan dah bg cth, ckp dulu kt lecturer, kalo still xnak bg bolehlah aku terima sbg kesukaran.itu ttg solat jumaat yg bro nan cite, bgmana solat zohor, adakah solat zohor terlalu pjg mcm solat jumaat yg ada khutbah.
apa kata try mintak 15 minit lewat exam tu. bglah tau, kalau dah ckp kt diorg but still xnak bg, aku bole terima sbg kesukaran.kita ni suka pk sgt bila nk buat sesuatu..kadangkala org tu xdlah nak tekan sgt kita, xdlah jahat sgt smp xbg kita solat, kita je pk bukan2.wslm wbt

.......
Hamka said:
Jamak? Aku tak pandai sangat, yang penting! Sape sape bini dia baru beranak tak boleh jimak, itu ajer…eh, siapa nak jawab soalan pekerja di jepun yang jamak tu?

......
Hafizbar said:

Untuk email dari jepun, kalau aku la jadi dia, aku akan pikir, makan minum berak kencing aku ada masa, dan aku ada tempat. dan saya rasa amat penting utk makan berak kencing. kalau tak dapat, saya boleh mati. atas kesedaran itu lah, saya akan menyahut panggilan utk makan berak kencing bila2 masa saya rasa nak makan berak kencing. kalau tak jumpa masa, aku akan cari masa, kalau tak jumpa tempat, aku akan tanya orang kat mana tempat makan minum berak kencing.aku tak akan cakap ``alah darurat la... tak leh makan minum berak kencing" lalu aku pon jamak kan breakfast + lunch + dinner sekaligus utk satu hari. tapi saya takde usaha dan takde niat langsung utk usaha. pastu tibe2 saya cakap darurat. apa yg saya sedang merepek ni?

......
Hamka said:
darurat?terdesak?
Apa yang aku paham tentang darurat adalah terpaksa menanam mayat lebih dari satu ke dalam satu liang..no problem punya.!!

Hmmmmmm…

Biarlah aku cerita sikit lebih kurang kat korang yang perasan sibuk lalu menjamakkan solat, atas desakkan korang yang nak aku taruk dalil dan Nas, hari ni aku taruk satu hadith yang di riwayatkan oleh Hazrat Abdullah bin Abbas r.anhuma katanya Rasulullah SAW telah bersabda:
“Sesiapa yang mengumpul dua solah tanpa sebarang keuzuran, sesungguhnya dia telah tiba ke salah satu pintu dosa besar
(Hadith riwayat Imam Hakim)

Aku tak nak tafsir hadith tu, kalu korang musafir lebih 90 km, kira Ok ler tu untuk jamak, apa-apapun korang boleh rujuk ustaz dan ulamak untuk detail explanation, apa yang aku nak bagitahu adalah:
UGAMA INI BUKAN UNTUK ORANG YANG PERASAN SIBUK!!

Alangkah buruknya perangai korang yang perasan sibuk lalu buat jamak solat takhir takhdim,..
Perasan sibuk selamba lengah lengahkan solat..
Perasan sibuk lalu suka hati tinggalkan solat berjemaah..
Perasan sibuk lalu just buat solat qadha
Perasan sibuk lalu tak solat..

Itu baru bab solat, belum lagi bab lain
Perasan sibuk sampai takde masa nak baca Al-quran
Perasan sibuk tak sempat nak zikir
Perasan sibuk tak dan nak solat sunnat
Perasan sibuk sampai takde masa nak beriktikaf
Perasan sibuk hingga tak boleh nak keluar jalan Allah!

Hello!
Doktor pakar bedah yang sedang buat operation pisahkan kembar siam pun ada masa nak berak, malaikat maut tak peduli ngan korang punya sibuk, dah jadi mayat nanti baru sibuk nak mintak masa ngan Allah selama sesaat untuk kembali ke dunia nak buat amal ibadat, huh! Dulu kat dunia nak bagi 5 minit untuk solat pun sibuk bukan main, dah jadi mayat baru tak perasan sibuk!!!

Aku ulangi! UGAMA INI BUKAN UNTUK ORANG YANG PERASAN SIBUK!!

Ugama ni yatim, pembela ugama dah takde, nabi dah wafat, siapa nak bela ugama jika korang semua termasuk aku perasan sibuk..?

Ugama pergi ketuk pintu rumah orang kaya, mintak lapangkan masa,
Orang kaya kata aku perasan sibuk tambahkan harta..pergi cari orang lain!!
Kesian ugama yang yatim, takde orang nak bela dia..isk..isk..

Ugama pergi ketuk pintu rumah orang miskin, mintak lapangkan masa,
Orang miskin kata aku perasan sibuk mencari harta..pergi cari orang lain!!
Oh..takde orang nak bela ugama isk..isk..

Ugama pergi ketuk pintu rumah orang tak de kerja, mintak lapangkan masa,
Orang takde kerja kata aku perasan sibuk cari kerja..pergi cari orang lain!!
Isk..isk..isk..

Akhirnya hanya ugama sajer yang tinggal yatim seorang diri tanpa pembela, Nabi dah takde, sahabatpun takde, mana ummat islam?, nampaknya korang semua perasan sibuk ada hal.., maklumlah drama bersiri tak habis tengok lagi, malam karang nak tengok CD Hindustan disc 3, hmm, dengar kata ada jualan murah sempena ramadhan esok!, baju raya tak tempah lagi, hujung minggu ni nak kena up date lagu popular di carta radio, Majalah sukan dan hiburan yang di beli minggu lepaspun tak habis baca lagi, lagipun nak kena up date blog pulak hari ni, hari tu dah kalah main futsal, malam ni mesti lawan balik, nak balik kampung raya ni ingat nak kena tukar sport rim baru ler.., eh, lagipun aku sibuk cari kerja yang gaji mahal tapi kerja senang , sibuk cari isteri cantik jelita macam artis tapi taat macam hamba, aku sibuk cari suami hensem dan kaya raya tapi beriman..ni yang perasan sibuk ni, nak kena cari semua tu, maklumlah, berusahalah kamu macam hidup seribu tahun..bla bla bla blah blahhhhh…

Eh, bukankah pembaca blog keretamayat ni banyak masa baca blog Encik Hamka hari-hari, apa kata kita pergi jumpa para pembaca blog keretamayat..

Maka datanglah ‘Ugama’ pergi ketuk pintu rumah korang selaku pembaca blog tegar, mintak lapangkan masa,
Korang kata aku perasan sibuk update blog..pergi cari orang lain!! Aku takde masa lapang, aku perasa sibuk!!!

Huh! Untuk berak, korang tak tunggu ada masa lapang baru boleh berak, macamana sibukpun, korang tetap ada masa untuk berak, sebab berak penting, tanpa berak siapalah korang?, tapi bagaimana dengan melapangkan diri di jalan Allah?masih perasan sibukkah? Perasan sibuk hingga selamba buat solat jamak tanpa uzur tapi ada masa pula untuk jimak isteri dia..ish..ish..

Arghh, aku tak boleh cerita bab jimak ni, naik syekh aku nanti, oleh kerana aku pun perasan sibuk, kita berhenti sajer, selamat berbuka puasa, ingat!
Jangan jimak isteri anda yang sedang berpantang!!Ingat tu!!

Ps: Kalau korang menjadi mayat serentak, bolehlah aku yang perasan sibuk ini ‘menjamak’kan mayat korang dalam satu liang!

61 comments:

Anonymous said...

nabi tidak jimak di 10 akhir ramadhan kerana beriktikaf.(selingan)

janganla kita mencaci org yg bertanya.setidak-tidaknya dia masih lagi ingin solat.

cuba cari penyelesaiannya.

kalau ikut mazhab hanafi waktu asarnya lambat 45 minit. jadi ini memberi extra time kepada mereka yang bekerja atau belajar.

ada satu jama' dipanggil jamak suri..dimana kita boleh buat zohor diakhir waktu dekat-dekat dengan asar.(bagi mereka yang bertembung antara 2 perkara wajib seperti solat dan kerja/belajar SAHAJA)

cuba tanya ustaz yg pakar dlm bab ni..aku dengar nabi pun ada buat jama' suri ni.

Wallahua'lam..

Anonymous said...

JAMAK SURI'
Islam membenarkan umatnya melakukan Solat Jama' tanpa melakukan permusafiran jika berlaku keuzuran didalam menunaikan Solat tersebut, sebagai contoh, hujan, tugas yang berat (Polis, Doktor, Penyelamat dsb).

Solat Jama' tanpa bermusafir ini tidak boleh dilakukan dengan Qasar. Kerana Solat Qasar hanya dibenarkan didalam permusfiran.

http://www.e-ulama.org/Tanya/Default.asp?mode=0&ID=3404

Anonymous said...

Perbezaan dah tahu, tapi persamaannya pula,dua-dua tak boleh dilakukan semasa isteri dalam pantang.
Mamat dan PUM, TK, kerana info tentang JAMAK Suri tu.

Anonymous said...

Ralat:

``Hafizbar said:
Untuk email dari jepun, kalau aku la jadi dia....."

mana ada aku tulis ``untuk email dari jepun" daaa....

Anonymous said...

Nak tanya, mamat ke yg punya blog keretamayat.wordpress.com tu?

Anonymous said...

rasanya takdela susah sgt nk solat kat luar negara, wpon kerja, berjalan, atau belajar...time praktikal pon sy solat je di tepi kilang, mintak max 10 minit je masa...kalau jln2, sy solat je kat taman, tepi tasik, and pernah kat garaj kereta shopping mall...kalau kat kelas, kluar je skejap cari class yg kosong, wudhuk dah amik siap2, so 5 mnt je nk solat...kalau hati btul2 nk buat, mesti xde masalah

mfrstudio said...

sebagai penghantar surat khabar di jepun, saya dikehendaki menghantar surat khabar dari pukul 4 pagi hingga 6 pagi tidak kira musim apa,panas,sejuk,bunga,luruh..semua sama.

pada awal musim luruh nak bermula ini, subuh masuk pukul 4.30 pagi hingga 5.44 pagi.. oleh itu waktu subuh berada dalam tempoh saya menghantar surat khabar.

maka saya telah bersolat subuh dgn mencuri masa dalam tgh2 bekerja. di mana jua di bumi Allah ini boleh bersolat. biarpun pakcik atau makcik yg berjoging2 pagi2 terkejut beruk melihat kita solat di tepi jalan.

kesimpulan: umat islam yg tinggal di luar negara terutama di negara kafir beruntung kerana diuji tahap keimanan mereka dan mereka terdidik secara tak langsung menjadi umat islam yg berbangga dgn islam.

kasihannya umat islam di negara sendiri..mereka berbangga dgn budaya asing dan malu tuk mempamerkan keimanan.

p/s-mawi kata tanak berlakon pegang tgn pompuan.

Abu S.H said...

belum baca, tapi nak komen satu je. post ni boleh cecah 100 comment kot. (anggaran kasar)

Abu S.H said...

huda,
dah try solat dalam gereja? try la sekali...buleh khusyu; sebab sunyiii (jgn la solat masa diorang tgh nyanyi koir tuuu)

Abu S.H said...

amat setoojo dgn mamat...orang tu tak tahu....dia jahil so dia bertanya la..pastu kena bantai...macam mana nak jadik pembela islam???

simple explanation from hamka and hafiz pasal sibuk dengan meggunakan anologi berak dan makan.

hamka, ko minat sgt update carta popular ek? mawi dah tangga ke berapa le ning?

hamka said...

mamat

Aku bukan ustaz, bab bab fatwa, aku langsung tak pandai..
Tapi bila kau cakap:

(((setidak-tidaknya dia masih lagi ingin solat.)))

Janganlah berpuas hati dengan amalan ugama kamu, dengan cth ungkapan:
“walaupun dia tak solat di masjid, setidak-tidaknya dia masih lagi ingin solat.

Maka merundumlah iman kamu dah telah berjaya setan menipu kamu dengan buat kamu rasa selesa atas iman..

Nak selesa dengan dunia takpe, cth:
walaupun aku tak de kereta, setidak-tidaknya aku ada basikal..

ps: alangkah jahilnya aku, ini lah first time dalam hidup dengar jamak suri, aku nak pergi rujuk ustaz!

---------
Persatuan Ulama Malaysia

Terima kasih…

Korang tahu kenapa aku guna istilah “perasan’ sibuk?,
Sebab masa hidup kita perasan sibuk hingga telah taat perintah Allah tidak ikut keutamaan..

Bila mati baru tak perasan sibuk dengan mintak kat Allah nak kemabali ke dunia selama sesaat!
Sekarang solat 5 minit pun dah berkira..oh!

---------
zabs

he he he..

----------
hafizbar

betul tu, aku tambah ``untuk email dari jepun"
kerana nak sesuaikan dengan entry aku, itu ajer yang aku tambah, maaf tak mintak izin untuk tambah, sebab kau jawab “kalau aku la jadi dia.”
Dia di sini akan mengelurukan aku akan dating, jadi aku taruk “dia” tu untuk email dari jepun supaya tidak bertindik dengan pelajar yang ernama insane tu..

Boleh ka lagu tu?

------------
Anonymous

Aku jawab, aku memang tak de kena mengena dengan entry atau apa sajaer dari keretamayat.wordpress.com tu-harap maklum!

-----------
huda

Terima kasih kongsi pengalaman kau huda, best aku rasa, aku tambah sikit:

Solat 5 waktu adalah nak menguji iman kita hari-hari..
Siapa antara kamu yang lebih bertaqwa..
Siapa yang lebih BESARkan ALLAH daripada makhluk..

Moral untuk aku sendiri:
Jangan tinggalkan solat jemaah dengan sengaja,
Jangan lengahkan solat dengan sengaja
Jangan jamak solat dengan sengaja

----------
muhammad fakhrul razi

biar pakcik atau makcik yg berjoging2 pagi2 terkejut beruk melihat kita solat di tepi jalan.

Jangan korang terkejut manusia kelak bila melihat Azab Allah!
Lalu mintak nak kemabli ke dunia selama sesaat..

Sesaat?
Sekarang solat 5 minit pun dah berkira..oh!

p/s- mawi kata tanak berlakon pegang tgn pompuan.? kalau ada filem macam tu, aku pun nak berlakon, jadi watak mayat pun takpe.. he he he

------------
hucs

100 comment ?
sebab ada jimak? Tak kot, kerana bulan posa korang semua mana ada masa nak jimak kerana semua pergi iktikaf 10 akhir ramadhan..

ps: aku bukan hentam yang bertanya sahaja, aku hentam semua orang, aku sendiri, korang dan mereka serta keluarga mereka, aku tak taruk namapun.., tapi maafkan aku..
aku silap…

hamka said...

hucs

update lagu?

aku tak sempat, hari ahad biasanya aku sekeluarga update nick di 9!

Abu S.H said...

hamka,
hang dalam pantang, tak bleh pikir banyak2 sgt........ hehe
tapi best sbb takde dugaan nak iktikaf dlm masjid mencari lail(a) itu

p/s ops cukup..nanti pengomen marah. aku ni makan nasi dagang je kat sini..uhuk..uhukk

Anonymous said...

kitorang di luar negara ni pun selalunya solat dlm fitting room... tipu2 amik baju 2,3 helai kunun2 nk cuba laa... kdg2 smyg kat mother's room... tp tu pon pernah kena marah... tp solat yg plg bes adalah kt taman2, kt luar... sume org pelik tgk kitorg solat... tp masa tuh trase bangga dpt tunjukkn satu kelainan dan keindahan agama Islam drp agama-agama lain... erm kalau solat di uni tuh rasanya takde masalah...lgpun selalu mmg setiap uni ada musolla... kalo tuang 5 minit waktu lecture pon takde la efek sgt...

hamka said...

Hucs

aku biarkan sajer bini aku makan ikan panggang cicih lada hitam, biarkan sajer..isk!

----------
anaynomous

Alhamdulillah, solat sajer di mana-mana, dalam bas, dalam kapl terbang..

aku pernah suruh drebar bas ekspress berhenti sebab aku nak solat jemaah, drebar bas tak pedulipun, aku selamba Azan dalm bas, terus berhenti bas itu, ha ha ha!

semuanya dari Allah

ps: hari ni orang malu nak solat depan khalayak, tapi menghampiri jimak, selamba je diorang, oh tidak, tak boleh cerita, naik syekh aku nanti..isk..isk..

Anonymous said...

bercakap tentang mawi, kenapa pelakon-pelakon lain melatah? apa yang mawi inginkan itu mmg betul... lagipun kepala kena tusuk dgn besi lebih baik drp bersentuhan dgn yg bkn muhrim... nauzubillah...

Maryam said...

saya.. pengalaman di negara orang tidak ada. secebis di malaysia, solat di parking lot. tetapi ayah saya.. pernah solat di tengah-tengah shopping complex di houston, texas [gara-gara rakan-rakannya asyik membeli belah]. di kampus saya, kawan saya solat di kelas lantaran waktu terlalu cemburu. tapi... orang yang bertanya mungkin boleh dapatkan buku Fikah Luar Negara yang ditulis oleh Maszlee Malik dan Hamidah Mat.

Abu S.H said...

hamka, drebar bas tu solat dak lepas tu?

hehehe..tak leh nak bayang hamka azan dalam bas...(sbb aku tak penah jumpa hamka!)

kalau ada orang jahil keras hati jadik drebar bas tu, mahu kena tinggal je hang hamka masa tgh amik wudhuk lagi..haw haw haw.
Nak azan ke, nak qamat ke, nak tarawikh ke..silakan....

sori...aku terlebih imagine.

syabbas..syabbas..aku pun tak branik nak buat cam tu..sebab selama ni aku mintak berenti, dia berenti je..hehehe

hamka said...

Ina

Kalau aku dapat offer berlakon jadi mayatpun, aku tak nak menjadi’mayat’ yang bersentuhan dengan ‘mayat’ perempuan..oh!

---------
Inqilaab

Aku tambah:
Apabila masuk waktu solat, apipun di nyalakn untukmu..
Maka malaikat menyeru:
Padamkanlah api yang sedang engkau nyalakan…

Ps: mereka yang jamak suri, aku masih tak faham sangat ni(jahilnya aku)
Masa perang adakah Nabi buat solat jamak?

-----
Hucs

Antara sebab aku berani masa tu, kerana aku bukan seorang, aku ada geng, drebar tu tak layan aku mungkin sebab aku budak muda, dia ingat aku tak serius, bila azan, baru dia gelabah!
Bila bas berhenti, orang lain pun tutun gak solat, drebar bas tu pun..

Aku suruh berhenti sebab masa tu aku punya trip tak sampai 90 km, dalam 85 macam tu, tu yang aku gelisah sangat, kalau lebih 90 km aku terus buat jamak, insyaAllah..

Anonymous said...

Hamka,

Aku tak perasan sibuk, memang aku sibukk jimak ngan bini sebab aku baru kawin...

Nasib baik boleh tahan bulan pose ni.. kalau tak kena pose 2 bulan berturut2...

P/S: Kena Jamak Jimak di bulan posa....

hamka said...

huh! jangan cerita akan perkara jimak dengan aku!!
JANGAN!!!

AKU DAH NAIK SHEKH!

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Nak tanya tentang solat bagi kaum wanita.Yg mana satukah lebih afdhal,solat jemaah ke atau sorang atau boleh pilih nak jemaah ke tak..saya tanya macam ni sebab ada di antara kawan2 saya yg amat mementingkan solat jemaah sehingga memandang serong pada org yg tak solat jemaah cthnya bersama2 pelajar yg duk asrama dan kadang2 tak kisah kalau sembahyang tu dilewatkan sikit sebab nak tunggu org. apa yg saya tahu hanya org lelaki je yg amat dituntut utk solat jemaah dan mereka dicela jika tidak berbuat demikian sehingga nabi saw mengancam utk membakar rumah mereka yg tak pergi solat jemaah,sedangkan wanita tidaklah dicela jika tidak solat jemaah.Jadi,kalaulah syariat memberi pilihan utk wanita melakukan apa yg mudah dan tidak mencela wanita yg tak solat jemaah, kita pun tak patutlah mencela.

kita selalu dengar zaman nabi saw org lelaki akan ke masjid utk solat jemaah.Bagaimana pula dengan isteri2 nabi, isteri2 sahabat2 dan keluarga mereka yg perempuan..Adakah nabi saw suruh dan mengerahkan mereka pergi masjid juga atau kalau tak pun memerintahkan mereka sembahyang jemaah sama2 mereka kat rumah?saya tak jumpa lagilah cerita yg cthnya Aishah r.anha ke, fatimah r.anha ke atau sape2 wanita zaman nabi yg selalu jadi imamah di antara mereka.

Apa yg saya pegang setakat ni saya boleh pilih samaada nak solat jemaah atau tidak dan saya mementingkan solat awal waktu drp berjemaah.kalau waktu saya nak solat ada org lain nak solat dan ajak berjemaah maka saya ikut, tapi kalau waktu saya nak solat tu tak ada org lain nak solat atau hanya saya sorang2 je, saya akan sembahyang sendirian dan takkan tunggu org lain utk berjemaah.Ini kes utk perempuan je tau .

Jadi, ana nak tanya betul tak tindakan saya..tolong beri jawapan siapa yg tahu masalah ni.Saya nak tahu yg mana lebih afdhal.kut2lah apa yg saya pegang ni tak tepat.

Anonymous said...

Hamka salah pilih tajuk ke kali ni? Dugaan, kalau di bulan2 lagi gawat noo...
(seperti anggaran hucs nak tolong jadikan lebih 100 komen)

Anonymous said...

assalamualaikum..

mengikut permslhn sedara yg berada di jpn itu rasanye bleh merujuk kpd perkara2 berikut.

1. Dalam mazhab Maliki dibolehkan jamak kerana musafir
samada musafir jauh atau dekat

2. Mazhab Syafi`e ada 2 Qaul
Qaul Jadid (pendapat Imam Syafi`e setelah hijrah ke Mesir)
Hanya musafir jauh sahaja membolehkan jamak

Qaul qodiim (pendapat beliau sebelum ke Mesir)
Sama dengan mazhab guru beliau (Imam Malik) dibolehkan jamak kerana musafir samada musafir jauh atau dekat.
Musafir dekat tidak boeh qosar.

rujukan utama: Minhajut Tholibiin karangan Imam Nawawi

p/s: solat jamak' adalah dalah satu rukhsoh kepada kita
kemudahan yang Allah berikan kepada kita.

Analoginye..kalu utk paper Math lecturer bg gune kalkulator tp kite still nk gune kira ngn tangan.kn menyusahkn kt situ.

Wallahhualam bissowab

Najwa Aiman said...

saja nak share apa yang aku dengar dpd Ustaz Yazed Jaafar lama dulu tentang sibuk vs solat. Pak Yazed kata Allah dah sediakan teladan bagi mereka yang tak solat sebab sibuk. Antara examplenya:

Perdana Menteri atau Raja tak boleh tak solat kerana sibuk sebab Nabi Sulaiman jauh lebih seibuk dengan pemerintahannya yang jauh lebih besar.

Orang sakit tak boleh tak solat kerana sibuk sebab Nabi Ayub jauh lebih teruk sakitnya dengan penyakit yang jauh lebih hebat dan kronik sampai orang tak mau dekat.

Artis atau penyanyi tak boleh tak solat kerana sibuk sebab Nabi Daud jauh lebih merdu suaranya dengan skil yang jauh lebih hebat.

Dan sebagainya.... aku pun tak berapa ingat, tapi semuanya diteladankan kepada nabi dan rasul tertentu. Mungkin Hamka boleh elaborate lebih baik lagi kalau dia tak sibuk...

Anonymous said...

salam..

mengapa perlu jamak = sebab rukhsah..

mengapa perlu jimak = sebab resah..

mengapa perlu ijtimak = sebab ummat sekarang amal agama main belasah..

mengapa perlu tamak -tetap suka solat penuh walaupun musafir, (dah rukhsah tapi tak mahu pendekkan solat) = sebab 'aiman tak kesah..' cinta seorang hamba telah menyebabkan ringannya perkara-perkara yang susah..

-beruntunglah kalian yang diperantauan kerna tetap utuh dengan solat meskipun berbuat demikian dalam keadaan yg payah..

(Ya Allah pandanglah kami dengan pandangan kasih sayangMu...
Keluarga, Mak dan ayah semua jauh..
dan kami tak punya siapa melainkan kami adukan kerinduan dan syahdu ramadhan ini kepadaMu Ya Allah..
peliharakanlah kedua ibubapaku dengan kebaikan dunia dan akhirat..)
-CMSU, ukraine

Anonymous said...

Hmmm... main problem dak2 oversea. rasa2nya boleh je keluar masa tgh lecture utk solat. kalau rasa segan nk keluar tgh2 lec, duduk laa dkt tepi sikit n dekat2 dgn pintu blkg. pastu, masa exam, if clash 2 waktu solat, ckp awal2 kat makcik yg jaga exam tu yg kita akan kuar about 5 mins masa tgh2 exam to pray.. insyaAllah, ok je. cuba la dulu.. lagipun, kita nk keberkatan Allah masa jawab exam kan. selagi tak solat, selagi tu rasa resah2 je time jawab exam...

selamat mmberanikan diri utk mintak permission utk solat.

ps: semayang kt between rak2 buku kt library (sini xde musolla), tiba2 ade brother arab lalu.. segan..segan..

Anonymous said...

...terbaca org post n re-post 'petua tercekik tulang' kt friendster.. haha..

glemer betul blog kereta mayat nih.

ps: moga tak riak :p

Abu S.H said...

Quote:
"mengapa perlu tamak -tetap suka solat penuh walaupun musafir, (dah rukhsah tapi tak mahu pendekkan solat) = sebab 'aiman tak kesah..' cinta seorang hamba telah menyebabkan ringannya perkara-perkara yang susah.."

Ustaz bagi ceramah minggu lepas kata, kaslau musafir, lebih baik jamak dari buat solat penuh.

1. supaya perjalanan lebih cepat sampai
2. Supaya tak menyusahkan orang tempat kita berneti, orang yang bersama2 kita
3. Supaya tak di cap 'sombong' dengan 'hadiah' dari Allah.

Tapi bukan la kalau puasa tu kena berbuka....selagi boleh tahan, puasa la....

hamka said...

Anonymous
Walaikumusallam

Apa yang kau buat tu betul dan tersangat elok, aku selalu pesan, bini, mak, adik dan kakak aku buat macam kau buat, lebih bagus time azan dah siap pakai ‘kaner’ (kain sembahyang wanita-istilah terengganu)
Habis Azan terus solat, Ditakuti datang 3 perkara,iaitu;
1. Maut
2. Haidh/Nifas
3. Tetamu

Ustaz aku cakap, wanita yang solat dalam bilik lebih afdal dari solat kat ruang tamu..,
Nabi tak larang wanita nak solat jemaah, dan nabi tak paksa macam lelaki untuk wanita solat jemaah, tapi lebih afdal wanita solat kat rumah macam isteri2 Nabi.

Perempuan yang solat jemaah jangan perlekeh wanita yang solat sendiri, adakah korang tahu kitaran Haid orang lain?

---------
zabs

Ini bukan CUBAAN..ini betul-betul, tapi ok, gak , memudahkan tawajjuh ketika beriktikaf..

A--------
nonymous
Waalaikumusalam

Aku memang guna ‘hadiah’ bila ada peluang
Semalam aku call ustaz Zulkifli dari ketenagh jaya, kerteh dan Tanya bab jamak..
Katanya: hanya orang musafir dan sakit sajer yang boleh jamak..
Orng lain, sebagaimana mereka ada masa untuk berak, pasti mereka juga boleh bagi masa untuk solat..
Nabi mudahkan solat jamak untuk org sakit dan musafir, tapi Nabi sendiri waktu nak wafat, sakit tenat, di papah ke masjid untuk solat jemaah, Nabi nak bagitahu betapa pentingnya solat berjemaah, alasan sibuk, jika melibatkan nyawa, ada pendapat yang benarkan, seperti doctor bedah dan lain2, tapi doctor kan ramai, masa solat buatlah shift..
Namun ustaz tu akn rujuk kitab balik untuk lebih detail, lain kali jika aku tak perasan sibuk, aku tulis, isyaAllah!

-----------
Najwa Aiman

Best! Kalau aku ingat hadith ini lebih awal, aku masuk dalm entry aku, lain kali insyAllah, dah takdir Allah..

Sape yang perasan sibuk? Fikir-fikirkanlah, hadith yang aku attach dalam entry kat atas takde ustaz nak tafsir ke?. Sesiapa yang jamak dengan sengaja telah menghampiri dosa besar…oh!

----
-CMSU, ukraine
salam..

mengapa perlu jamak = sebab perasan sibuk

mengapa perlu jimak = sebab tangki air mani dah penuh, nak kena ‘drain’..

-beruntunglah kalian yang diperantauan kerna tetap utuh dengan solat meskipun berbuat demikian dalam keadaan yg payah..

Doa kau: Amin.., !

-------
hm

lepas aku jadi mayat, lagi glamer kot..he he he

---------
hucs

betul tu, bila dah musafir, jamak sahajalah, tak baik tolak hadiah..

ps:kadang kadang bila azan dan aku pergi masjid, maka aku lihat ramai orang yang tak pergi, maka aku bersangka baik bahawa mereka semua ni adalah musafir..

musafir di aidilfirti..

Anonymous said...

Assalamualaikum

Aku dulu masa di oversea boleh jer mintak ngan lecturer dan bos (penah keja oversea kejap) keluar smayang. Even bos aku yang yahudi pun boleh bagi aku gi smayang. Siap tanya lagi, "How was your prayers?" Pokok pangkalnya NAK atau TAK NAK?

p/s:Tapi aku tak pernah mintak izin dari bos aku untuk keluar pergi jimak.... mungkin sebab time tu aku tak kawin lagi..oh!

hamka said...

kau jangan!!JANGAN CERITA BAB JAMAK!!

arghh, aku akan tulis tajuk lain hari ni!!jap lagi aku post insyAllah!

entry yang bertajuk TRAGEDI OKTOBER!

Anonymous said...

Assalamualaikum wrth,

Sungguh2 kesan ayatmu ini,aku selalunya buat jamak aje..tapi kalau aku nak berjemaah aku yg jadi imam, so aku masih lagi musafir..

Anonymous said...

bro hamka,

bguslah kalu dh rujuk ustaz..n kalo bleh suruh ustaz tu rujuk kitab Minhajut Tholibiin karangan Imam Nawawi jgk..
sbg menambahkan pengetahuan, Imam Nawawi,seorang mujtahid dan merupakan Syaikhul Hadis di Madrasah Asyrafiyyah.

saya rujuk dr org lain jgk,seorg yg digelar sbg TG Insani.

dlm prmslhn sedara kite tu..sy rase bleh jama' atas sbb musafir dekat.

wallahuallam

(kl slh tlg perbetulkan)

- saya jgk slh sorg yg berada di jepun skarang ni.

Anonymous said...

ah trlupe..sbg memudahkan bro hamka
bleh pggl sy salafi

p/s:kite sume org salaf..

Maryam said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Maryam said...

[re-post; sebab ada kesilapan perkataan - ni dah dibaiki]
Heh~ saya sudah lupa ilmu yang pernah saya belajar pasal solat masa perang [macam namanya solat khauf? entah.. saya manusia yang bakal jadi mayat, memang pelupa!]. Tu la... saya belum pernah dihantar untuk berperang [bila la paklah nak hantar saya..], jadi belum pernah praktik.. exam pun tidak. tapi boleh baca artikel jamak kerana hajat.

Anonymous said...

kepada hucs,
pernah time mula2 saya sampai jerman, time jln2 ngn tutor,nak solat maghrib tp x tau katne...pastu dia tanya org yg jaga gereja...org tu bg je solat dlm tu, cuma xde tmpt amik wudhuk...at last kami solat dijalanan sbb cari air punyala jauh...

so, tak pernah lg la sy solat dlm gereja

kesimpulannya, selagi kita berpijak di bumi Allah, tidak ada alasan utk meremehkan solat

hamka said...

Anonymous

Waalaikumusalam wrth,

kata ustaz Razif sri petaling, ada 3 bab dalam jamak, iaitu musafir, sakit dan hujan, kena tulis pangjang bab ni, tapi ni dah masuk bab masail, blog aku bukan tempatnya, so better rujuk sendiri..insyaAllah, yang penting, jangan mudahkan solat!

----------
org salaf..

dalam kes doktor dan lain-lain, takde hadith, hanya majlis fatwa boleh keluarkan, terima kasih orag salaf..

------------
Inqilaab

lain kali mungkin engkau boleh copy/paste tentang perang tu...

--------
huda
aku suka ni: selagi kita berpijak di bumi Allah, tidak ada alasan utk meremehkan solat

Anonymous said...

Masyaallah, ampunilah mereka-mereka yang jahil dan berbincang dengan hanya menggunakan lojik akal tanpa mengambil hukum yang sebenar. Jauhilah aku dari golongan ini.Sesungguhnya aku bersyukur dengan rukhsah-rukhsah dan hukum-hukum yang Kamu kurniakan dan akan ku manfaatkan dan laksanakan sebaiknya.
p/s Kenapa tiada umat Islam pergi berjihad membantu umat Islam yang disembelih disemerata dunia? Kalau untuk solat dan ibadah lain kamu boleh gunakan konsep 'nak seribu daya, taknak seribu dalih'...kenapa dalam hal membela NYAWA umat Islam ini kamu tidak gunakan konsep yang sama? Ku pohon agar Allah tidak mencampakkan kita semua kedalam Jahanam kerana ibadat-ibadat yang kita lakukan.Sesungguhnya berbangga dengan tahap dan kekuatan ibadat kita akan menjatuhkan diri kedalam tahap ujub. Ujub adalah lebih hina dari riak.

hamka said...

Terima kasih kerana berdoa di sini, ...

Abu S.H said...

anonymous..MasyaAllah di gunakan untuk menyatakan rasa gembira dan terharu.....

anonymous..tang mana yang pakai logic akal dalam perbincangan di sini? sila beri tunjuk ajar, nanti orang suma tuntut kat akhirat

anonymous..macam mana nak pegi jihad? nak daftar kat mana ek?
kto2 la aku terbukak hati yang keras ni tuk pegi. nak contact sapa? ikhlas..terima kasih

hamka said...

hucs

takpe hucs, satu hari nanti 'orang cam gini' akan faham sendiri..
insyaAllah..

macam engkau jugak...he he he
eh, silap..macam aku!

Anonymous said...

Alhamdulillah ada mereka yang nak ber'qital'. Saudara di Somalia dan Afghan amat memerlukan bantuan tenaga sekarang....urgent.Utk makluman lanjut hub : tauhidwaljihad@gmail.com
Baraa atumminallah hi wa rasulihi ilallazii na a' hattum minalmushus rikin!

Anonymous said...

Ayah belikan Hamki kereta untuk memudahkan Hamki ke sekolah.Tapi malangnya Hamki tak guna kereta itu untuk ke sekolah sebaliknya pergi dengan cara berjalan kaki.Ini kerana akal LOGIK Hamki fikir jika dia berjalan kaki ke sekolah yang jauh lebih 5KM itu, perjalanannya akan lebih sukar,mencabar dan mengambil masa lebih lama.Sudah pasti ayah akan bangga dengan pengorbanan dan kesusahan yang dialaminya itu. Bijakkah Hamki itu sebenarnya?

hamka said...

Tuan yang bijaksana tapi tak bernama...

aku ada kawan kat malaysia yang perlukan pertolongan tuan dengan serta merta:
email aku: keretamayat@gmail.com

ps: bolehkah aku baca laman web anda? aku nak tahu apa yang anda nak buat dengan 'tenaga kerja'..

-----------
Tuan yang bijaksana tapi tak bernama...

hamki memang bodoh dan hamkapun memang bodoh, terutamanya dlm bab-bab ugama, terima kasih kerana menegur..

ps: saya faham tuan seorang yang bijak..beruntunglah saya dpt berbual dengan orang yang bijak macam tuan..

Abu S.H said...

tuan anonimus,

nak gi palestin macam mana ek?
boleh email kat email tu tak?

Sebab perang di PALESTIN dah jadik WAJIB dah..sebab tu tanah suci ISLAM - sama cam Makkah dan MAdinah.
Tapi bila tanya orang palestin, diorang tak nak kita pegi lawan, diorang suh kita bagi duit je..
HAMAS kata macam tu..

Aku pun bagi duit dan doa je lah..and carik kan duit..

Aku yang jahil...macam hamka, tapi dia terel lagi...

Anonymous said...

Assalamu'alaikum kepada semua bakal ahli kubur dari bakal ahli kubur jua iaitu aku sendiri.

Aku yang daif lagi hina ingin mencelah semata-mata untuk memperingati diri aku dan berkongsi bersama kalian. Maafi diriku.

Ketika kita mengambil wuduk untuk bersolat, tetiba kita terkentut, maka kita perlu mengambil wuduk semula dari kumuran sehingga kaki secara tertib, logiknya kalau kentut basuh jer dubur tu kan senang.

Pada zaman Rasulullah S.A.W.bersama sahabat2 utk berpergi berperang, maka bermalam mereka di suatu tempat sebelum memulakan perang untuk keesokkan harinya. Namun Rasulullah S.A.W. hanya memilih sahabat2 yang berjaga malam mengadap Allah SWT untuk pergi berperang. Ikut logik, mesti la yang tidur itu lebih cergas dan kuat untuk pergi berperang tetapi sebaliknya pula pilihan Baginda. Kenapa? Cari jawapannya sendiri.

Ketika Madinah menghadapi masalah selepas kewafatan Rasulullah S.A.W., jemaah tetap dikeluarkan untuk pergi berdakwah ke pelusuk bumi Allah sedangkan di Kota Madinah bergolak. Ikut logik Saidina Abu Bakar boleh saja menyuruh para sabahat yang lain buat dakwah di Madinah saja. Namun Saidina Abu Bakar telah diberi kefahaman dari Allah. Beliau faham sebab beliau adalah sahabat yang paling banyak berkorban untuk agama ketika Rasulullah S.A.W. masih hidup lagi. Bila korban, Allah akan beri kefahaman yang lebih. Setelah itu, Madinah kembali tenang dari pergolakan. Nak tahu ceritanya yang lebih detail dan padat. Cari sendiri. Aku hanya penyampai yang lemah. Aku beritahu apa yang aku tahu, kalau salah tegur ke, pukul ke, sebat ke... Penggali Kubur tak kisah...

Cukup la setakat ini, fikirlah dengan kelebihan yang Allah telah beri kepada kalian.

InsyaAllah, kita cubalah berkorban demia agama Allah dengan apa yang kita mampu, selebihnya Allah akan uruskan. Allah tahu kemampuan kita sendiri. Korbanlah demi Allah bukan untuk makhluk.

Semoga aku diberi Allah hidayat dan ilmu utk amalkan dan sampaikan walaupun satu ayat.

*Kubur tempat persinggahan pertama, selepas naik kereta mayat...

Anonymous said...

Amin.Terima kasih membijakkan saya.Tapi tidak manis jika tuan membodohkan diri sendiri.Kata-kata adalah doa. Kalau tuan bodoh sudah lama tuan tidak ikut ajaran Islam.Sebenarnya tuan bijak selagimana tuan ada dalam Islam.Insyallah saya sanggup tolong saudara-saudara kita walaupun dimana jua sebab dalam Islam tidak ada batas sempadan. Semua umat Islam adalah bersaudara. Kita bantu ikut aulawiyyat dan tahap kesusahan saudara kita.Laman web kami setakat ini bukan untuk tatapan umum lagi atas sebab-sebab keselamatan.Tapi secara am tuan boleh rujuk di www.jihadunspun.net. Insyallah kita usaha dan bersatu atas jalan agama.

hamka said...

Tuan memang seorang yang bijak, tapi sayang orang bijak tidak meletakkan nama even nama samaran...

ps: saya memang bodoh dan jahil dalam bab ugama..isk!

ps2: orang yang merendah diri bukan lah satu doa, tapi satu sifat yang mulia yang tiada pada Allah tapi hanya ada pada orang yang bertakwa-insyAllah.

sahabat mengaku mereka munafik!

sebut pasal jihad, akupun tak paham sangat, maklumlah aku sendiri takut nak iktikaf di masjid, takut nak gi solat jemaah,takut nak tinggal anak bini kerana ugama, takut nak dakwah even orang islam, takit kat org kapir, takut itu dan ini-kau boleh pikir sendiri..isk!

lain kali(kot) aku tulis bab jihad ni! dan benarlah(setuju) kata penggali kubur dan hucs

hamka said...

Penggali kubur

dengan izin Allah mereka yang takut nak letak nama tu faham apa yang kau tulis, he he he

hamka said...

satu lagi, aku sedang bermusafir dan akan buat jamak takhir jap lagi-harap maklum!

Anonymous said...

Wahai kalian,

Mereka yang faham hanya mereka yang mahu faham. Tanpa kemahuan Allah tak leh bantu mereka melainkan mereka mengubah diri mereka sendiri.

Nasi tak akan masuk ke dalam mulut kalau takde usaha nak masukkan nasi tu ke dalam mulut, kecuali ada org suapkan. Maka kasihan la mereka yang hanya menanti suapan semata-mata. Berharap pada makhluk dengan hati, sebaiknya perlu ditinggalkan. Berharap pada Allah adalah sebenar-benarnya, aku pun masih belajar berharap pada Allah.

Satu kisah:

Seorang Ulama besar sedang mengajar anak-anak muridnya. Ketika itu telah datang seorang Wanita dan ingin bertemu dengan Ulama itu. Wanita itu memgatakan orang secantik dia pun telah diduakan oleh suami.

Kalau tak kerana iman mahu saja diperlihatkan kecantikannya kepada Ulama tadi. Setelah mendengarkan masalah wanita tadi Ulama tadi pengsan. Dan wanita itu pulang. Anak-anak murid Ulama tadi hairan. Apabila Ulama itu bangun, anak murid nya bertanya kenapa Ulama itu pengsan padahal masalah yang diceritakan pada Ulama itu bukan lah masalah yang berat.

Ulama itu menjawab. Bukan sebab masalah itu yang buat dia pengsan tapi ilham yang datang telah membuatkan dia pengsan. Ilham itu adalah dari cerita wanita tersebut mengatakan dia amat marah dengan suaminya yang menduakannya. Padahal Allah lebih-lebih lagi marah kepada hambaNya yang menduaiNya. Allah yang memberikan segala-galanya pada manusia dengan pelbagai nikmat, hatta seringan-ringan oksigen yang kita hirup secara percuma. Itu pun masih ada makhluk Allah yang menduakan Allah dengan nikmat-nikmat dunia itu sendiri.

Semoga Allah memberi aku dan kalian kekuatan utk tidak berharap pada makhluk.

Maafkan aku sekiranya mata cangkul aku yang tumpul ini menyinggung kalian yang baik budi.

Sekian, terima kasih.

*Kereta mayat kata pergi, kubur kata mari.

Anonymous said...

Ya Allah satukan hati-hati kami, jauhkan kami dari pertelingkahan dan salah faham.Saya rasa tuan-tuan telah tersalah faham akan mesej saya.Tidak ada niat saya utk memperkecilkan usaha tuan-tuan. Saya amat suka keluar dengan tuan-tuan untuk pergi rumah ke rumah bagi berdakwah; lebih manis bila dihalau oleh tuan rumah.Terasa bagaimana susahnya nabi dulu berdakwah. Saya juga suka makan dalam dulang bersama tuan-tuan dan disitulah terasa ukhwah Islamiyyah.Usaha tuan-tuan adalah usaha yang paling murni di Malaysia. Banyak individu yang telah berubah hasil usaha tuan-tuan dengan izin Allah.Langsung tak terniat dihati saya untuk mengatakan tuan-tuan ini pengecut ataupun penakut.Kalau tuan-tuan penyembah manusia sudah pasti tuan malu dan takut untuk mengamalkan sunnah nabi dan ajaran nabi.Tapi tuan berani sekali dan atas dasar itulah saya sering mengikut tuan-tuan 'keluar'.Pengalaman 'keluar' adalah manis sekali dan umpama tempat 'cas bateri'.
Saya hanya ingin bertanya pada tuan-tuan samada ada diantara tuan-tuan yang ada kelapangan masa,minat dan tiada maslahah untuk kita sama-sama membantu saudara kita di Somalia dan Afghanistan.Tuan-tuan mempunyai kriteria yang paling sesuai untuk tugasan ini. Tuan-tuan mempunyai keahlian yang ramai sekali,saya hanya pohon seorang sahaja dari setiap 100000 tuan-tuan.Takkanlah dengan jumlah sedikit yang saya minta ini boleh menjejaskan dakwah jika mereka tiada di Malaysia? Kalau tuan-tuan ada masalah nak pergi harap dapat sampaikan pada saudara-saudara yang lain.Tentera salib Ethopia dah berada di sempadan Somalia dan kerana itulah saudara kita disana minta bantuan tenaga dari saudara di Malaysia dan negara-negara lain.Untuk pengetahuan tuan-tuan Somalia kini telah menjadi Negara Islam dan marilah kita sama-sama mempertahankannya. Di afghansitan pula, Amirullah Mukminin dan tenteranya telah berjaya menguasai 60% dari keseluruhan kawasan. Beliau minta lebih ramai sukarelawan untuk menguasai keseluruhan negara dan menghalau tentera kafir.Berita kejayaan mujahiddin ini langsung tidak keluar di media massa.
Sekali lagi saya nak tekankan, dengan nama Allah saya langsung tidak ada niat nak perlekeh usaha agama tuan tuan yang mulia itu.Saya cuma menyampaikan hajat saudara kita sahaja.Untuk pengetahuan saudara Hamka., saya adalah pembaca setia blog kereta mayat ini.Banyak manfaat saya dapat walaupun tidak kesemuanya saya bersetuju.Saya paling suka pasal cerita tulang ikan. Alhamdulillah, tuhan beri tuan kelebihan untuk mengarang...teruskan usaha mu itu.
Saya tahu, ramai orang anggap tuan-tuan tidak nahi mungkar dan sebab itulah bila saya sebut pasal usaha bantu umat Islam di negara lain ni, tuan-tuan samakan saya dengan orang-orang yang selalu mengecam dan memperlekeh usaha tuan itu. Tidak, saya bukan dari golongan itu.Mereka hanya tahu berceramah dan bercakap pasal jihad dan nahi mungkar, tapi nak bangun solat malam 2 rakaat pun pun susah.Saya sanjung usaha tuan-tuan...teruskan.Tapi kalau ada kelapangan dan nak rasa pengalaman nabi ber'qital', apalah salahnya sekali sekala pergi 'keluar' ke sana.Tuan-tuan memang layak!
Saya boleh sahaja meletakkan nama saya disini, untuk pengetahuan tuan-tuan,sepertimana yang dilaporkan akhbar, ada 11 orang saudara saya yang baru 'keluar' dan tempat mereka itu ada banyak kekosongan lagi.Jangan kamu campakkan diri kamu ke perangkap yahudi.Tapi insyallah satu hari nanti kita akan bertemu atau saling kenal mengenal.Allahuakbar.

Anonymous said...

Alhamdulillah.

Indahnya Islam.

:)

hamka said...

Penggali Kubur

Sesungguhnya mata cangkul engkau yang tumpul itu telah menyentuh hatiku…
Pertama kali aku baca cerita tok guru yang pengsan tu!-terkejut aku..ish..ish..

------------
Al Zarqawi
insyallah satu hari nanti kita akan bertemu atau saling kenal mengenal.
Buatlah kerja ugama dengan mesyuarat, tuan boleh jumpa shura dan biar amir yang buat keputusan, musuh kita yang sebenar adalah syaitan, memang orang kapir itu sedang menyerang orang islam,sungguh kasihan orang islam tapi kesian jugak kat orang kapir kerana adakah hak dakwah telah di tunaikan? – panjnag cerita, lain kali –inyaAllah:

sekali lagi dr aku jahil dan hina,,,,

Anonymous said...

Saudara Hamka,alhamdulillah saya dah terima mesej yang tuan nak sampaikan.
Benarlah kata tuan dalam blog:
Nak seribu daya, tak nak seribu dalih.
Sila maklum pada amir dan syura' tuan yang kami hanya minta 0.001%(seorang dari setiap 100 000 orang) daripada jumlah jemaah kamu.Kami tidak minta lebih...hanya 0.001% sahaja demi pertahankan nyawa,maruah dan akidah umat Islam lain.Lagi 99.999% boleh teruskan dakwah dan amalan-amalan kamu. Harapan tinggi menggunung untuk amir dan syura' kamu sekurang-kurangnya mempertimbangkannya.
Allah itu maha adil, hari ini saudara kita dan anak-anak gadis mereka disembelih,diperkosa,di letupkan oleh si Kafir dan kita biarkan sahaja dengan pebagai alasan-alasan dan dalil; ingatlah bahawa giliran kita juga akan sampai.Hari ini kita menghampakan saudara-saudara kita yang dalam keadaan yang amat genting dan berharap, jgn hairan jika satu hari nanti Allah akan menghampakan harapan kita. Jika tuan tidak dapat bantu, cakaplah tidak dapat..saya langsung tidak akan salahkan tuan-tuan kerana faham semua orang itu ada komitmen masing-masing.Tapi jgnlah keluarkan alasan dan hujah-hujah seperti mengatakan bahawa tindakan kami adalah tidak bertepatan dengan syarak, tidak mengikut ajaran Islam sebenar dan lain-lain.Tak perlulah selepas ini tuan cerita pasal hujah hak berdakwah orang kafir,lawan nafsu dulu, lawan Setan dsbnya sebab saya tak akan lagi membuka blog ini. Saya tidak mengecam dakwah tuan dan saya sanjung, oleh itu janganlah tuan mengecam kerja jihad qital kami kerana ia juga termaktub dalam quran sepertimana kerja tabligh. Jika tidak boleh bantu, cakap sahajalah , kami tak marah dan terasa hati.Orang Islam itu bersaudara dan masing-masing ada tanggungjawab sendiri dan perlu bantu membantu.
Oklah di hari yang mulia ini saya minta maaf jika terkasar bahasa.Saya akan cari sukarelawan dari jemaah lain.Terima kasih kerana sudi bertukar pendangan. Teruskan ibadah dan dakwah tuan-tuan.Semoga tuan-tuan akan menjadi ahli syurga dengan ibadah dan amal tuan-tuan.Amin.

hamka said...

oleh sebab kau dah berhenti baca blog ini, maka tak perlu lagi aku jawab..

berhenti baca blog ini adalah terbaik, dan janganlah mencari pejuang melalui internet...

satu lagi: blog ini tidak ada kena mengena dengan USAHA TABLIGH. tulisan aku bukan mewakili TABLIGH, shura dan orang TABLIGH tidak kena mengena dengan blog ini. jangalah bila pembaca blog ini menolak untuk menjadi pejuang anda, maka anda menuduh kepada jemaah TABLIGH.

aku tanya orang tabligh pasal jemaah engkau, ada tak jumpa shura dan ajak orang tabligh 0.001% joit engkau, kata orang tabligh tu takde pulak...,hmmm, oleh sebab kau dah tak baca blog ni, kau janganlah jawab pulak komen ni, kalau aku menulis pasal JIHAD, itu adalah pandangan aku, dan bukan TABLIGH!, aku tak suka di blog bodoh aku ini kaitkan dengan TABLIGH, PAS UMNO dan lain-lain!

macam marah he he he, selamat hari raya dan maaf zahir batin!

buTTerFLowEr said...

lambat sgt ak post comment tp xpe la. thanx bro hamka, ak dpt tgk opinion yg mcm2 dr org...

kat luar negara nmpk je mat salleh rambut blonde, mata biru, freehair n all, tapi same je cam kat msia, islam jugak. hal islam+tudung/hijab tu same je mcm kat msia. so jgn laa igt sbb mate biru, rambut kuning tu sume bukan islam, same cam kat sini, rambut hitam, mata hitam, kulit coklat (gelap plak tu) ingat sume islam. usually org akan understand if ade kewajipan. anda bukan laa 1st yg sampai oversea n mintak break utk solat. org lain pun mesti penah mintak gak (maybe dugaan org yg 1st mintak banyak laa skit sbb kdg2 org yg dimintak tu x paham) tp insya-Allah sume bende ni x sesusah mane pun. kalo takut, ajak member2. ramai2 mesti die rase bende ni mmg important. kalo x dpt plak buat laa solat hajat mintak dilembutkn ati org tu (jgn dan2 xdpt je trus terbongkok2 dpn org tu buat solat hajat. iskk...)

psl pompuan jemaah tu kalo x silap laa (ak nehh jahil, maafkn ak kalo salah) pompuan x digalakkan jemaah kat masjid. cukup laa kalo nak jemaah tu kat rumah je (family members yg pompuan, or mak imamkan anak2 kecik yg baru blaja, or housemate n kwn2 yg bertandang). logiknye kat sini, kalo pompuan tu pergi ke masjid (niat baik) still ade dugaan lain (mcm2 bleh jadi). lagi 1, kasik laa lelaki penuhkan masjid tu (banyak space, harap2 dorg paham. hik2)

yg kate digalakkan jamak mase musafir, kalo x jamak dikhuatiri riak (ke amende tu), kalo riak, jamak ke tak jamak tak penting. jamak pun mo riak2, baik xyah. hik2... kalo musafir tu yg mmg jauh n mkn mase n bakal buat org delay, baik la jamak. tp kalo yg travel pertengahan/akhir zohor n sampai awal/pertengahan asar, rasenye xde prob if die x jamak, sbb jamak tu satu kemudahan (harus kan?), bukan kewajipan (ak jahil, maafkn ak, sile betulkn)

hamka said...

solat jamak itu hadiah untuk orang musafir, orang sombong tak ambik hadiah, jadi kena ambik hadiah, tapi ambik dengan syarat...

Anonymous said...

namaku amir....

SEMUA ORANG BERUSAHA UNTUK
BERJAYA, TAPI BUKAN SEMUA
ORANG YANG BERUSAHA ITU
BERJAYA, HANYA ORANG YANG
BUAT USAHA YANG BETUL SAHAJA
BERJAYA WALAUPUN TIDAK
BERJAYA

dan usaha brtnye prkre2 yg kte tk pasti dlam bab2 ugama adalah usaha yg btol