Jun 6, 2006

Siapa Orang JAHAT?

(Mengenali diri sendiri)

Korang perasan tak?, hidup kita ni dikelilingi oleh ramai org jahat…
Cuba bukak surat khabar, berita TV, radio, ineternet bla bla bla , apa cerita.?
Maka korang akan dapat berita2 seperti:

-Org jahat bunuh org baik

-Org jahat bunuh org jahat

-Lelaki jahat rogol wanita baik

-Wanita jahat di rogol lelaki jahat

-Sungguh jahat mereka itu..

-Serta seribu sebelas ratus lagi jahat…

Maka dah jadi tugas polislah nak kena tangkap semua penjahat…tapi siapa nak bagitahu korang, bahawa di antara manusia2 sekeliling korang tu yg mana jahat yg mana tidak jahat…?

Biasa dengar ungkapan cam gini..

-Saya tak tahu rupa2nya suami saya seorang yg jahat..oh..

-Dia nampak alim..dia suruh saya kirim barang, tak sangka rupanya dia jahat…oh..

-Rupanya saya mendukung biawak hidup. Boy friend saya adalah perogol bersiri..sungguh jahat..isk..isk..

-Saya macam melepaskan anjing tersepit..penat2 saya bela dia..bila besar di rogolnya saya..jahat sungguh budak itu.

-Hantu tu jahat rupa-rupanya…

-Jahat sungguh kucing itu, di curinya ikan goreng saya!!!

-Org yg berserban itu sungguh jahat,

-pakwe saya jahat yg amat, baru pertama kali jumpa ngan dia, di rogolnya saya secara bergilir-gilir..oh..tuhan saje yg dapat membalas kejahatan mereka..

-Kenapa org jahat tu tak mati2?

-awak ni..jahat lah..hik..hik…hik..

DAH-DAH.. cukup!!! ..nampaknya ramai sangat org jahat…ni nak kena besarkan lagi penjara nie..
Apa-apapun aku selaku pemerintah kepada anggota2 badanku..campur dengan pengalaman berkawan ngan org jahat yg terdiri dari ahli keluarga (oh..) hinggalah kepada member 2 sekepala…nak bagi tips, macamana nak kenal org tu jahat atau tidak.tak payahlah aku ceritakan tentang org bunuh org, rogol org, me-mayatkan org, bla bla bla..ini adalah ciri2 jahat yg ada dalam diri kita sendiri yg sesetengah org anggap normal, tapi sebenarnya sifat2 ini adalah pewaris kejahatan.. .oh..

Ni nak kata hadith pun tak kena, nak kata bukan hadith pun tak kena, apa2pun dari sekelumit pengalaman diri(wah..wah..skemanya bahasa)..ada kawan aku la ni duduk penjara, di hospital kena belasah, di bunuh..dan macam2 lagilah..maklumlah pakcik ni dah tua..dah lewat 20 an..harijadi tak lama lagi..bulan lapan ni ‘ganjil’lah umur pakcik kepada 29 tahun..org baik kenalah bagi hadiah..heh heh heh…(ketawa org jahat)…

Ciri ciri Orang jahat:

jahat satu:

Komplen makanan.
“Eh..siapa yg buat mee bandung rasa macam air panas bergaram sajer nih?!!!”

Kalau tak silap aku saidina Abu bakar RA. cakap.(kalau tak silap!!):
"Cukuplah seorang yg komplen makanan yg dihidangkan untuknya adalah seorang yg jahat.."

Hmmmmm… tu yg agaknya cerita2 P ramlee dulu2, bapak mertua kalau bakal menantu datang rumah disuruhnya anak perempuan bubuh garam dalam air kopi..nak tengok, bakal menantu aku ni komplen ke tidak..kalau komplen..memang sah org jahat..tak boleh buat menantu..!!!

Untuk pengetahuan korang yg dah tahu…Nabi saw tak pernah komplen makanan tau!!, kalau Nabi tak suka Nabi just senyap, tapi org jahat bila makanan tu tak best mula di makinya..Dia tak sedar yg sediakan rezeki dia adalah Allah…!!!

Jahat dua:

Membazir.

Tak kira lah member ke, ahli keluarga ke, aweks ke kalau membazir memang org jahat sebab bersaudara dengan setan!!!

Nabi dan bagi warning awal2: sesiapa yg membazir adalah saudara setan!!! Dah sedara ngan setan tentulah jahat sebab setan jahat…membazir ni tak kiralah bil letrik ke, beli benda yg tak berfaedah ke, ambil makanan banyak dan tak habis pulak tu makan..SMS ke, beli VCD ke..ni adalah saudara setan..bukan aku yg kata!!!!

Apek kata: Jangan anda meminum arak - Arak itu setan yang punya - Kalau anda minum - Nanti setan! - Setan nak minum! - Setan nak minum air apa?

Jahat tiga

Ambil barang tak mintak izin..
Korang yg duduk rumah sewa ke, asrama ke,korang pernah tak hilang, errr maksud aku harta kepunyaan korang tiba2 berkurang macam minyak rambut/ubat gigi/sampoo/putik kapas/rokok/bla bla bla

ada toyol ke?..

Lalu apa korang buat, biasa doa melaknat dan sumpah seranah merata-rata!!..

“cis, bangsat, keparat, aku baru up date ubat gigi aku dah jadi separuh..!!! %$@!!!

Nasib, tuhan tak buat mulut korang 'masin'..kalau tak habis member2 korang jadi batu atau burung…oh..

Ni pun Nabi pesaaaaaaaan, : [Jangan ambil barang tanpa izin]..walaupun barang tu jenis tak luak, seperti selipar, seluar dalam, bra, berus gigi,dll …sebab dalam sesetengah keadaan kes ini boleh di ibaratkan macam mencuri…melukakan hati…buat org menyampah kat korang!!!

Kalau nak pinjam…mintak izin…itu yg jadi macam kes pecah amanah, mula 2 nak pinjam duit syarikat tapi tak bagitahu..lepas tu datang org audit..gelabah, maka mula buat kerja2 jahat, seperti bercakap bohong, lama2 mencuri..!!

Apek cakap: Berbohong dalam dunia - Dicatit setiap kata - Ditimbang semua pahala dan dosa - Bukan dikira berapa banyak lembu dan kuda…

Apek nak bersyair lagi: : Derhaka pada orang tua - Kononnya sudah dewasa - Merompak di sani-sina - Hai! Sungguh buasnya - Akhirnya dia…ditembakPolis Diraja Malaysia

Arghhh sebenarnya banyak lagi…korang boleh cari sendiri, boleh rujuk balai polis berdekatan…sebenarnya ciri2 kat atas tu ada dalam diri kita tanpa di sedari..komplen makanan, bersaudara ngan setan, mencuri macam Toyol bla bla bla..tapi ada pulak org jahat yg nak cover dia punya jahat maka dia akan kata..

"SEJAHAT-JAHAT MANUSIA SEBAIK-BAIK JIN!!!"

HE HE HE HE (ketawa macam puntianak mariam) Jin pulak menjadi mangsa percaturan...

Aku mewakili pihak JIN.
ingin menegur korang para pembaca atau senang cerita semua manusia, bahawa jangan guna istilah:

"SEJAHAT-JAHAT MANUSIA SEBAIK-BAIK JIN!!!"

aku rasuk tubuh korang karang, baru korang tahu langit tinggi rendah (walaupun aku tak tahu jarak langit dan bumi..he he)
Sebab sejahat jahat jin tak ada pulak nak mengaku TUHAN!!!
manusia lagi jahat...cuba tanya Firaun laknatullah..!!
jadi kesimpulanya, dah tentu ada jin yg lebih baik dari manusia..aku nak nasihat manusia manusiawi semua, supaya lain kali guna:

"SEKASAR-KASAR MANUSIA, SELEMBUT LEMBUT JIN.."

sebab kami memang kasar, kami tak pandai bergurau, silap sikit terus santau, ha ha ha!

Hee Heee Heee (puntianak meriam menganas semula!!!)

moral: manusia mati menjadi mayat..jin mati menjadi asap!!!

Ps: teringat cerita Abu Lahab yg mana mayatnya tidak diterima bumi..kerana beliau adalah org jahat!!!..oh…!!!

24 comments:

lilyputih said...

Salam Hamka,

KOMPLEN MAKAN:

Jika kita makan di restoran, bayar mahal, kalau tak sedap, mana boleh diam. Kalau nasib baik, dapat makan 'PER'.

hamka said...

Ha ha ha!
Best jadi suami engkau..
Boleh komplen makanan
Apa ni? Rasa macam mayat ajer…
Ha ha ha!

zwitterion said...

aku tak kisah sgt pasal makan.aku jugak boleh terima komplen org lain yg bila masakan aku tak cukup sedap mengikut lidah diorang..

sapa nak jadi jahat?..

ontahsapo said...

aku suka tgk kartun, orang jahat akan selalu kalah dan dihukum...

Hamka said...

zwitterion

kau baik orangnyaer…
ada telinga yg sanggup di caci
dan ada mulut yg tak nak mencaci..

sapa tak nak jadi org baik?..

-----------
ontahsapo

bestlah anak engkau..he he he
seorang ayah yg baik…

irsha said...

rasanya aku tak penah komplen psl masakan, cuma aku komplen kalu penghidang aku terlupa menghidang sesuatu menu berupa sayur (hiiiii, amik je lah ulam apa2)...tu kira jahat gak ke?

Anonymous said...

mana myt or kubur abu lahab sekarang?

Hamka said...

irsha

kalau kau nak tahu kau jahat ke tak..kau menyamar jadi org lain, lepas tu gi tanya jiran engkau yg jiran(engkau) sebelah ni baik tak? Kalua jiran kau cakap baik-alhamdulillah..
selamat mencuba!!

Ps: jangan menyamar berlainan jantina pulak!!!

--------
Anonymous

Pada 7 hb January 2006..aku ada tulis ini cerita kat “mungumpat dapat pahala?”
La la la

Ps: lepas ni nak kena buat ‘jejak Abu Lahab’ pulak agaknya..oh…

Anonymous said...

maksud Q aku, kat kg mana? penah ada org citer dak psl tapak kubur dia? mungkinkah kat simpang nak g kubur dia tu ada signbod "ke kubur abu lahab"

budak shams said...

aslamualaikm bro hamka!!!!!


hehehe.. awat nie.. lama ana tunggu... entry yang lepas ana tak leh nk masuk coz untuk org kahhwin saje.. adula.. mane entry untuk budak sekolahnye??

isuzu_aizu said...

kenapa bila orang jahat buat baik orang pelik sgt?[eg; budak jahat yg loqlaq didapati membaca alQuran, dan orang baik bertepuk tangan & mengucup syukur alhamdulillah]

akhie said...

:)

nampak sangat kejahatan diri ini..
tapi jangan lupa satu perkara..
Allah suka orang-orang yg sentiasa memperbaiki diri..
dan jangan berputus asa dengan Rahmat Allah..
Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang

jom muhasabah diri !

Hamka said...

Anonymous

Maafkan aku, aku tak tahu, nanti aku pergi haji aku tanya org kat sana..insyaAllah..

--------------
budak shams

waalaikumusallam
hehehe..
kau memang budak baik..

-----------
isuzu_aizu

selamat naik keretamayat..he he heh

ps: itulah daulatnya ugama, so jangan komplen pelacur yg bagi anjing minum pada air..

-------------
akhie

jom!:)

tarima kasih
semoga kita sentiasa memperbaiki diri..
dan dan tidak berputus asa dengan Rahmat Allah..

amin..

nabilah said...

Sebelum tengok orang lain punya jahat, tengok sejauh mana kejahatan diri

Sebelum menghukum kejahatan orang,nilaikan dulu kejahatan diri

Sebelum kata jin tu jahat, tengok dulu diri dah cukup jadi manusia ke??

Aku sungguh insaf....

blackpurple said...

Bukan susah nak jadi jahat, tapi bukan susah juga nak jadi tak jahat...

tepuk dada.....

Hamka said...

nabilah

Selamat naik keretamayat..:)
Org jahat kena insaf..
Orang baik pun kena insaf…

yg payah nak kekalkan keinsafan..

------------
blackpurple

tepuk dada sebelah tangan sajer berbunyi.. :)

BooK said...

aku jahat. harap maklum!

hamka said...

bini aku di malam pertama:

hik! hik!..
jaaahaaaatlah awak ni hik hik..!!

nabilah said...

Saya setuju dengan encik Hamka,

Bukan mudah untuk kekal insaf,
Persoalannya macam mana nak kekal insaf?

Dan wujud lagi satu persoalan, macam mana nak wujudkan keinsafan?

Banyak pulak tanya...
Ibarat Musa bertemu Khidir... :)

hamka said...

mmmmmm...

cik adik, saya ada tulis serba sikit pasal insaf2 ini dalam post:
"Bagaimana nak belajar ugama?"
saya pun tak pandai..sedang belajar..

nabilah said...

maaf kiranya terlalu banyak persoalan yang aku utarakan..

aku bertanya kerana bimbang sesat jalan..

aku pun belum berhenti belajar..

Hamka said...

tak perlu maaf, malahan aku yg perlu mengucapkan terima kasih

terima lasih
:)

Anonymous said...

Your website has a useful information for beginners like me.
»

Anonymous said...

I find some information here.