Jun 2, 2006

Apakah amalan keluarga bahagia?

(Mari belajar berdoa-untuk yg dah kahwin sahaja!!)

Selamat pengatin baru kepada member-member sekepala yg melangsungkan perkahwinan yg pertama sempena cuti sekolah…bestlah korang dah dapat ‘bantal peluk’ ada kaki..boleh order teh tarik malam2..ha ha ha..

Post aku hari ni khas untuk mereka2 yg baru melangsungkan perkahwinan..yg belum kahwin nak baca-bacalah! tapi jangan terguris perasaan sudah, sape suruh kahwin lambat2!!! nak enjoy dululah konon.. enjoy org islam adalah lepas kahwin-harap maklum.

Jom enjoy!!!

Satu hari aku dengar ceramah (akulah lelaki beriman akhir zaman kononnya yg mana, bila dengar ceramah terus tulis kat blog untuk menunjuk-nunjuk..saya perasan bagus..oh!)
Kuliah tersebut membincangkan bagaimana nak membina keluarga bahagia…
Ustaz tu cakap untuk bina keluarga bahagia kena buat 3 perkara…

Pertama, makan berjemaah.
Aku setuju..makan dalam talam lagi bagus..sambil suap-suap…oh romantiknya…

Ke dua: solat berjemaah bersama-sama.
Ni aku dah pernah membebel macam mak nenek dalam post“mengapa masjid kosong?”

Huh, Sekarang ni, tren org2 muda pakat-pakat ajak pergi ‘fullhouse’ kan pangung wayang (bayar tu!) tapi masjid jadi ‘blankmosque’(free apa?)…nak buat camne ustaz yg nasihat macam tuh..oh…
Maka, Aku yg jahil bab2 ugama pun berkata:
Maaf kerana menegur, dalam keluarga islam tak de hadith atau ajaran/perintah yg suruh solat kat rumah berjemaah bersama isteri, nanti masjid kena roboh pun kita tak tau...sembahyang sunat tu, adalah… memang keluarga dia ni ‘bahagia’, pasal tak yah gi masjid…org kapir tengok masjid kosong tak rasa apa-apa, normal sebab mereka kapir..tapi org islam tengok masjid kosong tak rasa apa2..nak kena bakar rumah agaknya!!! Kalau semua pakat solat kat rumah, masjid kena roboh pun tak tanu!!!..oh..

Walau bagaimanapun, ada gak seorang sahabat nabi, Abu Ayub al-ansari buat solat jemaah kat rumah, tapi kat masjid pon dia buat gak. tu pasal tiap2 kali solat jemaah kat masjid, die terus cabut balik rumah. Bila dah selalu camtu, nabi tanya (lebih kurang cerita, wallahu a'lam) berkenaan perbuatan dia. maka sahabat nabi pon terangkan dia nak keluarga dia pon dapat pahala solat jemaah. maksudnya kat masjid die datang 5 waktu, kat rumah plak die buat lagi ngan famili.
so, aku takdelah cakap solat jemaah kat rumah adalah salah sama sekali. mungkin Ustaz yg bagi pendapat solat jemaah bersama keluarga merujuk kepada cerita sahabat tadi, tapi lupa nak cerita kan bersama2 nasihatnya (solat 5 waktu kat masjid + solat jemaah kat rumah), betul tak ustaz? He he he aku belajar berbaik sangka..tapi ustaz tu cakap pulak, perkara ke tiga nak dapat kebahagian suami isteri adalah tengok TV berjemaah!!

Confirm takde hadith!!! maka aku pun..arghh..aku tak nak mengumpat ustaz atau berburuk sangka, mungkin aku salah dengar agaknya, maklumlah aku hanya manusia biasa…

Namun demikian, bolehlah aku buat kesimpulan bahawa untuk dapat kebahagian bersama suami isteri:

Pertama:
Makan berjemaah.

Kedua:
Suami solat berjemaah kat masjid, isteri pulak solat awal waktu kat rumah…So, banyak masa bersama, maklumlah bila suami pulang dari masjid, isteri pulak dah solat awal waktu, maka banyaaaaaaaaak lah masa untuk berasmaradana..he he he

Ketiga:
Sentiasa mendapat kepuasan dalam berasmaradana…oh!

Nota: berasmaradana adalah bermaksud bersetubuh (maksud ini aku dan isteri reka sendiri..harap maklum)

Jadi berbalik kepada ustaz yg cakap pasal tengok TV berjemaah tu…sebenarnya aku memang banyaaaaaaaaak tengok TV berjemaah..oh…ummat menderita membuang masa..oh..OH..

Semalam(bukan semalan sebenarnya, suatu hari yg lalu-aku tak ingat) Aku dan isteriku dan anakku menonton VCD berjemaah..
VCD doa-doa umum yg dinyanyikan oleh sekempulan budak-budak..
Dalam video klip ada 2 kanak-kanak wanita dan 2 kanak-kanak lelaki, mereka menyanyi sambil menari…juga sekali sekala mak bapak mereka(agaknya) akan muncul untuk memeriahkan video klip tersebut..ustazah yg akan muncul membaca doa dengan gaya yg betul sebelum dinyanyikan oleh kanak2 di setiap lagu juga sungguh cantik dan comel juga he he heh..
Bagus pulak ada lagu2 dlm bentuk VCD seperti:Doa sebelum makan,Doa selepas makan Doa sebelum masuk tandas bla bla bla…
Anak aku paling suka sangat nyayi lagu ni:

Lagu doa makan:

"Allahumma barik lana, fima razaqtana, wa qina adzdzabbannar.

Dan juga Lagu doa naik kenderaan

“SUBHNALLAZI SARKHA RO LANA HAZA WA MA KUNNA LAHU MUKRINNIN…(hingga habis)

Tiba-tiba aku tersenyum..

Isteri aku bertanya: kenapa?

Bila aku pandang wajah isteri ku..aku ketawa pulak..terbahak2
Air mata mula bergenang kerana banyaknya ketawa..

Kenapa Bang?

Tak..abang tengah pikir kenapa syarikat VCD ni tak buat lagu doa sebelum dan selepas bersetubuh…oh...

Lalu aku menyanyi ikut rentak suka aku..sambil membayangkan video klipnya..

“Allahumma jannibnasy syaithaana wa jannibisy syaithaana maarazaqtanaa “

Aku dan isteriku sama2 ketawa ..anak2 kami pelik melihat mak bapak dia yg macam kerasukkan..padahal mereka tak sedar yg kami sudah berjumpa ‘kod’ baru untuk berasmaradana ..he he he

"ASMARADANA…AAAA..AAAA..
KE PUNCAK CINTA…AAA…."

Ps: kepada yg belum berumahtangga..sebelum korang jadi mayat..kahwinlah cepat2…kepada yg dah kahwin di musim cuti sekolah ini..selamat berasmaradana!!

Enjoy!!!

28 comments:

Hana Zozolina said...

huhuh...aku berjaya jadi org pertama post komen... jap lagi aku baca ye bro hamka..

Hana Zozolina said...

dah baca dah... terima kasih kerana membekalkan doa yg baru aku tahu,.. utk diamalkan dimasa depan...cayyyyyaaalah bro hamka!!

adadia said...

haha, mungkin ada syarat ke 4, shopping berjemaah. Tapi teruk la parent kena pau dek anak-anak.

A Shy Millionaire said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

whoaaa..entry kali ni lain sket..ahaks..

but still interesting ;)
keep up the good work

hamka said...

linanilza

tahniah untuk kau..!
semoga anda dapat menjadi juara bertahan...!!!
hehehe

-----------
adadia

bukan 4 sajer ada banyaaaak lagi..mandi berjemaah, blogger berjemaah dan lain2..yg aku cakap 3 perkara di atas tu bukan hadith..jadi kalau kau rasa bagus, ikut..tak de paksaan..

he he he

----------
kastury

moral: kahwin cepat2...

hamka said...

tak ramai pulak komen, mungkin sebab korang belum kahwin..dan malu nak komen...bagus, malu rtandanya ada iman:)
(aku perasan bagus, macamlah blog aku ramai org baca, aku check guna gostats.com , baru 200++ lebih pembaca tetap blog aku)

apa2pun saje nak cerita untuk memeriahkan kotak komen..

Hari tu aku ada ziarah kakak aku kat bukit payung dan ank saudara telah bagi satu teka teki yg agak muskil.
Soalan:
Ada 3 ekor burung sedang hinggap kat satu tiang atas sebuah kapal,
burung tersebut berwarna hitam, putih dan kuning.
Bila burung putih terbang tak de apa apa yang berlaku pada kapal tersebut, tapi bila burung hitam terbang maka kapal itu tenggelam. kenapa?
puas aku pikir jawapan, langgar ais-salah, burung garuda-salah, kapal bocor, salah.
peninh kepala aku last2 korang tau apa jawapanya?
kapal tu kapal selam....

tahukah korang?
Mayat org yang mati lemas akan timbul sekejap sebelum kembali tenggelam buat selamanya (terpaksalah guna khidmat penyelam).
dan org yang mati lemas dikira mati shahid.

zwitterion said...

disebabkan x kawen lagi, aku terus bagi komen w/pun tak baca..sbb ada ayat peringatan untuk yg dah kawen.so komen aku-no komen..haha

BooK said...

saya anak muda yang innocent. ko komen. nanti kawen. saya ajak abang-abang dan akak-akak sume ye. harap maklum!
[aku tak pandai la cite kawen2 ni. aku budak lagi naa]

hamka said...

zwitterion

terima kasih kerana komen no komen jadi aku pun no komen kau punya no komen, so no komen dan no komen,
pernah mandi mayat tak?-(no komen)

------------
BooK

Jadi budak2 takpe..jangan jadi tua kutuk!!!
Ha ha hah!

irsha said...

aku penah dgr dlm radio (mohd Fadhilah Kamsah kot?) ckp... tanamkan dan tunjukkan kemesraan antara suami isteri, 1 cth, w/pun dlm rumah, semasa setiap kali berselisihjalan, kat tangga ke, dapur ke.. sentuh2 ke, cuit2 ke, tampar punggung ke, apa2 sentuhan laa.. @ paling tidak senyum kpd pasangan... huh, mesra dok ada gitu... bro. hamka, aku dah abis baca semua post kau (oh riaknya aku, oh..)
p/s; salahke budak2 baca buku doraemon? apa alternatif utk budak2 semenarik doraemon?

hamka said...

irha

Apa pulak kau riak bila baca semua post aku, aku lah yg patut riak..ha ha ha!
Jadi senda gurau pulak dengan sifat riak ni..buatnya jadi riak betul, tak sia sia?..oh..
Pasal baca doraemon/sin chan/naroto..bacalah tak kesah..jangan lupa khatam al Quran 2 tahun sekali dan berzikir pagi petang..oh…
Pasal alternatif…yg semenarik doraemon adalah suruh budak budak tu pergi internet, taip dalbiu 3 kali, lepas ti dot kemudian keretamayat, lepas tu dot bla bla bla (ha ha ha-promote)

Apa2pun..selamat naik keretamayat..errr berapa umur kau?

ontahsapo said...

aku selalu makan berjemaah..memang best...

hamka said...

Taraknama

Waalakaimusallam...
aku habaq baik
Terima kasih kerana sudi jadi pembaca blog yg setia..aku tengok engkau bukan calang2 gak dlm bab2 ugama nih..jadi kalu aku adaq salah sana sini, tegurlah no..

aku akn menjadi mayat

-----------
ontahsapo

aku makan jemaah, tapi berak sorang-sorang..harap maaf he heh

blackpurple @ jowopinter said...

Kalau 'mandi berjemaah'...eh silap..'mandi berduet' bagaimana sdra?
Pernah terdengar Dr Fadzillah kata petua yg baik....

irsha said...

bila pertama kali masuk blog kau, aku nak cuba abiskan baca semua post dulu (keinginan?), so, start khamis lepas, bbrp jam sehari aku baca (pengorbanan?) semlm dah abis. tu yg aku rasa riak tu, takde kena mengena ngan kau pun. umur aku 15. psl khatam Quran 2 kali sethn tu, ni psl 2 budak, sorang belajar ngaji juz pertama pun tak abis lg, yg sorang lg baru masuk juz pertama. camna ek? bg la alternatif lain... utk menyeimbangkan doraemon yg dorang minat sgt tu..

irsha said...

mandi berduet sgt bagus... cubalah selalu... dan sekali sekala boleh la buat 'complete mandi'

Najwa Aiman said...

citer2 camni yg buat aku berselera nak bersenggaman ni... begitu tuhan Maha Pengasih kepada hamba2-Nya...

Susah gak nak jaga nikmat yang ni... sangat susah!

irsha said...

apa susah.. janji halal, blasah je lah.. err aku takleh ckp byk2 psl ni. takut truja lebih2, tak tertanggung derita

hamka said...

Black

Memang baik..sunnah tu..aku selalu buat..itulah yg dikatakn enjoy..

Enjoy…

“basah-basahnya rambutmu..sebasah asmara kita…”

-----------------
irsha

untuk mengimbangkan doraemon dengan perkara lain?
Aku tak tahu nak nasihat..oh…
Best ler engkau umur baru 15 tapi dah dapat baca blog cam gini..(riak lagi)he he he
Ps: selamat complete mandi!!

-------------
Najwa Aiman

Sila belajar: bagaiman nak inzalkan isteri, he he lain kali aku tulis, kalu aku rajin!!!

Taraknama…

Sory, aku terjawap kau punya komen kat sini..oh!

hitomi said...

hahahha...semalam, aku tia betul kali...hehehehhe...mmg btl, byk sdh entry ko rupanya...kuang3x!!!

Anonymous said...

kuang 3X!!!!

isuzu_aizu said...

ahaa, hanya mampu tersenyum baca entry kali ni=)

hamka said...

aku pulak mampu tersenyum/ketawa/mengangis ketika membaca komen engkau
he!

Anonymous said...

Nice! Where you get this guestbook? I want the same script.. Awesome content. thankyou.
»

Anonymous said...

la la la la ... bila nak kawen nih ... hu hu

hamka said...

la la la...

ada rezeki, aku datang
:)

Anonymous said...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»