Feb 5, 2006

Kenapa wujudnya Mazhab?

Fuh…Dahsyat tajuk ini, ini hanyalah satu pendapat aku yang bukan ulama, maka korang boleh meng ‘tong sampah’kan apa yg korang rasa tak setuju….

Dulu…dulu, Allah cipta iblis sebagai ketua malaikat,

iblis@syaitan ni di buat dari api, manakala malaikat di cipta dari cahaya….kemudian Allah cipta Jin , juga dari api dan telah di amanahkan untuk mentadbir dunia ini,

Pada waktu tu, manusia (aku dan korang) belum ada lagi, pendek cerita jin telah membuat kerosakkan di muka bumi ini dan telah banyak berlaku pertumpahan darah sehingga Iblis telah mengetuai malaikat untuk berperang dengan jin dan mengusir makluk jin ke alam lain, masih di dunia ni tapi satu alam yg lain, maka bumi yg “kosong” ini, Allah telah bercadang untuk mencipta makhluk manusia yg akan diperbuat dari tanah untuk menjadi khalifah di muka bumi ini.

Akrian, akan hal tersebut telah di bantah oleh para malaikat dan yg paling kuat membantah adalah iblis...

Yang paling iblis tak berkenan: kena sujud pulak dekat bapa manusia ini,(nabi Adam as.) Walaupun iblis telah bagi alasan yg logic,: “apahal pulak nak kena sembah manusia?, sembah Allah dah le, lagipun dia dari tanah, aku dari api, “(lebih kurang begitu) tapi telah mengundang kemurkaan Allah dan terus di laknat lalu usir dari syurga….bla bla bla(pendek cerita sebab korang semua dah tahu dah..)

Kesimpulan:-

Antara Makluk2 Allah:

1.Iblis dari api

2.Jin dari api

3.Malaikat dari cahaya

4.Manusia dari tanah

(ps:aku tak tulis makluk bidadari kerana tak ingat di cipta dari batu permata jenis apa)

Kemudian, di antara semua makhluk, Allah pilih satu makhluk untuk dijadikan sebagai kekasih Dia, dan korang semua(termasuk aku) patut rasa syukur yg amat, kerana kekasih Allah adalah seorang manusia, dan Allah telah buat keputusan bahawa kejayaan semua manusia adalah apabila dapat taat perintah Allah dan ikut cara kekasih Dia(sunnah), iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

Waktu kedatangan kekasih Allah, maka dunia cukup suka, hingga berlaku gerak gempa yg membuatkan jatuh mahkota raja-raja, padam api majusi, dll.
Allah Taala telah tarbiah Nabi sehingga Nabi juga di kenali sebagai Al-quran bergerak, ini bermakna, Al-quran adalah kehendak Allah yg di zahirkan dalam bentuk perkataan(Qalam), manakala Nabi adalah kehendak Allah yg di zahirkan dalam bentuk manusia(cara hidup@sunnah). Apa sahaja perbuatan Nabi di cintai Allah, apa yg Nabi suka itulah yg Allah suka, dan apa yg Nabi benci itulah yg Allah benci,

Satu contoh tatkala Nabi naik atas arasy Allah, Allah suruh nabi naik dengan kasut2nya sekali, berbeza dengan peristiwa Nabi Musa di bukit Tur Sina, yg mana Nabi Musa di perintah untuk buka kasut, satu org alim tafsir ini bermakna bahawa,: debu2 yg melekat pada tapak kaki Nabi Muhammad, lebih mulia dari Arash Allah sendiri…korang bayangkanlah bagaimana hebat cintaNya Allah pada Nabi muhammad saw.

Akhirnya, kerana cintaNya Allah pada Nabi, maka Allah telah buat keputusan bahawa segala sunnahnya( perbuatan Nabi ) akan diikuti oleh semua umat akhir zaman, maka kerana itulah muncul pelbagai mazhab yg kita nampak berbeza cara Ibadat mereka, tapi setiap mereka mempunyai dalil dan hadith tersendiri yg membenarkan amal Ibadat meraka,

Sebagai contoh,: mazhab kita sendiri, waktu tahiyat akhir duduk ‘senget’ macam org sakit, sebanarnya memang waktu Nabi sakit, Nabi solat camtu, dan Allah kekalkan duduk nabi sakit tu dalam mazhab Shafee, kalau mazhab lain, duduk tahiyat akhir macam duduk tahiyat awal.
Banyak lagi contoh, kalau korang gi mekah, korang boleh lihat macam2 cara org solat, ambil wudhu dll, sebenarnya semua itu adalah dari Nabi sendiri,: ada waktu nabi ambil wudhu basuh semua kepala, ada waktu hanya menyapu kepala, mungkin Nabi buat camtu sebab faktor kekurangan air dan sebagainya,(mungkin)
Tapi allah mahu amal itu kekal, maka sekarang korang boleh lihat sendiri pelbagai mazhab telah wujud.
Jadi wujudnya mazhab yg berbeza adalah ‘tugu cinta’Nya Allah pada Nabi, dan…
Hanya Allah Pecinta yang mampu mengekalkan seluruh amalan kekasihNYa sepanjang zaman memlalui 4 mazhab yg besar…..merentasi 4 musim, 4 unsur, seluruh alam, sepanjang zaman, semua insan…
dan bila korang ikut cara Nabi, maka Allah pun akan suka kat korang, cam sahabat yg 100% ikut sunnah nabi sehingga Allah bagi title R.A kat sahabat…dan seperkara lagi dalam hadith kudsi Allah berfirman (lebih kurang begini)bahawa Al-quran akan di jaga oleh Allah sepanjang zaman, tidak akn hilang, tapi untuk amalan kekasih-Nya(sunnah )Allah bagi ganjaran 100 pahala mati syahid bagi org yaga amal@hidupkan satu amalan kekasih Dia…korang bayangkanlah sendiri..betapa hebatnya cinta Allah…

“SELANGKAH AKU RAPAT PADA-MU
SERIBU LANGKAH KAU RAPAT PADAKU….”

Ps: apabila di dunia ini sudah tidak ada lagi amalan kekasih Dia berlaku, sudah tidak ada lagi org islam, maka Allah akan jadikan semua org yg masih ada sebagai mayat….Allah akn matizan semua malaikat, Allah akn musnahkan segala-galanya…Masjid, Kaabah, gunung, langit dan bumi semuanya musnah…HANCUR BERKECAI seperti bulu berhamburan….!!!!

16 comments:

demonsinme said...

ya akhi (maknanye saudara ku)...

maka benarlah apa yang akhi nukilkan. cuma ese nak tabeh skit, BUKANKAH KHILAF ITU RAHMAH?

satu yang den paham pasal mende nih - ALLAH nak kito piker pas tu paham sebab apo ado bezo mezhab nih. bilo kito dah piker, bukan kah kito dapek merapatkan diri kito ngan sdaro muslim yang lain?

barakallahu minka ya akhi.

a.samadrahim said...

good point of view..sdra hamka mnyebut 4 mazhab yg besar..camne pulak ngan mazhab2 yg lain..wahabi..syiah..dll..any comment?

Hamka said...

to demonsinme

BUKANKAH KHILAF ITU RAHMAH?

benar, sangat rahmah...

walaupun antara kita berada dalam mazhab yg berbeza...
Tapi kita ke arah satu kiblat yg sama...

barakallahu minka ya akhi.
Ja za kallah hu khir( akulah mat islamic yg pandai tulis arab dalm rumi, he he he)

----------------

terima kasih a.samadrahim
camne pulak ngan mazhab2 yg lain..wahabi..syiah..dll..any comment?

aku kata: Nabi telah tinggalan dua perkara, sekiranya kamu berpegang padanya kamu tidak akan sesat selama2nya.
1. Al-quran
2. Sunnah(hadith)

jadi sekiranya mereka(wahabi..syiah..dll) merujuk pada Al-quran dan hadith yg soheh, maka selamatlah mereka selama-lamanya

Wallahualam
(akulah mat islamic yg pandai tulis arab dalam rumi, he he he)

budak shams said...

hehehe.. nak tulis pasal hudud ala pas?? huhu.. ape komen ayah pin pulak.. hehehe [ orang ganu niehh ]

budak shams said...

kalau singgah ganu.. singgah singgah laa smka sheikh abdul malek [ shams ] melawat ana.. haha.. [iskk ape kene ngan ana nie.. ]

budak shams said...

bro hamka..
ana nk request something..
nanti insya allah ana akan buat magazine skolah ana.. boleh tak ana nak mintak izin nak ambik copy article yang bro buat? apa yang bayi buat dalam perut.. hehe... best je crite tu.. kalau bro izinkan.. ana ambik laa.. kalau tak.. bace je laa.. =D

ustazah rock said...

benar, inilah lagenda cinta agung!
kalah puteri gunung ledang, taj mahal, semua2lah!:)

asmaradana.....

tarakNama said...

FOHHH power kau tulis tuuu..teruskan....

Hamka said...

to budak shams

-inshaAllah, ada masa dengan izin tuhan aku cerita pasal ayah pin ye?(kalau aku tak jadi mayat lagi)

-kalau aku ada masa nanti aku singgah kat sekolah engkau, tapi siapa engkau? boleh bagi tahu nama? senang aku nak panggil kau, sunnah tu, panggil org dengan nama..atau gelaran yg diredhai….kalau kau malu just email kat aku :)

-Nak siarkan dalam majalah sekolah?, boleh! sebab kau dah mintak izin he he he(, macam wali kahwin pulak rasanya..)

ps: kalau majalah sekolah tu ada lebih, bagilah kat aku satu :)
kalau kau nak tahu karya aku dalam bentuk kartun dan tulisan telah muncul dalam majalah perintis keluaran sekolah menengah vokasional kuala terengganu tahun 93/94, masa tu aku belajar kat sana dan jadi editor gak…

terima kasih.

------------------

Benarlah ustazah rock, itulah cinta yg sampai ke pintu shurga…

-----------------

Siapa engkau sebenarnya tadak nama?
PENDEKAR TANPA NAMA PEDANG SETIAWAN?

Hamka said...

sory bukan tadak nama,
taraknama
he3
tapi aku tahu kau adalah seorang ahli PAS yg baik...

budak shams said...

owh.. bro hamka nie orang ganu gak penye??? penah blaja kat ganu?? erm.. ana nie.. perempuan.. hu.. aisey..

Hamka said...

Mak saya pun perempuan, sebab tu mak saya cantik...(eh kenapa aku tetiba cakap 'saya' pulak nih? sebab dia pempuan?)

Aku memang org ganung, org kuala terengganung! pasangang aku pempuang sebab aku sorang laki!

SAJE GURAU2,APAPUN TERIMA KASIH KERANA SUDI MENG-IMARAH-KAN (kononnya) blog aku...

aishah said...

boleh tak cerita kelebihan jadi umat nabi Muhamad SAW zaman dahulu dan sekarang..

Hamka said...

aku dah post dah jawapan dlm entry terbaru, sila up date he he he..

MUKHLIS said...

Assalamualaikum..
Bro hamka, saya nak tanya skit..
kat entry ni bro ada sebut pasal gelaran R.A kepada para sahabat-sahabat Nabi SAW..
Soalannya, betul ke gelaran R.A yang ada pada sahabat-sahabat Nabi tu Allah yg beri? Ada tak hadis-hadis yg menerangkannya?
(sekadar nak kepastian)

Hamka said...

ada dalam al quran juz amma, aku lupa pulak ayat dia, memang Allah declare mereka RA..

boleh rujuk ustaz