Aug 29, 2021

Tafsir Sifat Nabi?

Kisah Saya di Gigit beruk, sambil terbayang Sifat Nabi.

Al kisahnya, suatu hari kat kampong saya, ketika saya balik sekolah, saya cuba ikut jalan pintas untuk pulang ke rumah.., sebelum itu saya ada lalu ikut belakang surau dan mendekati sebuah tadika.

Tiba tiba saya ternampak bendara putih bertulis TABLIGH.

“Kumpulan Tabligh ada Bendera macam Al Arqam ke sekarang ini?”

Belum sempat saya menfitnah Kumpulan Tabligh, tiba tiba ternampak tiga lagi bendera berkibar, tiap bendela terlulis perkataan ini, SIDIK, AMANAH, dan FATONAH.

Ohhh, rupanya Bendera itu mewakili empat Sifat Nabi, pasti tadika ini ada buat acara sukan, maka rumah sukan di namakan sempena Sifat Wajib Bagi Nabi iaitu: SIDIK (BENAR), AMANAH (JUJUR), FATONAH (BIJAKSANA) dan TABLIGH (MENYAMPAIKAN)

Kemudian,  saya lalu ikut belakang rumah Pakde.., inilah first time saya lalu ikut situ..

Sedang asyik saya berjalan, ketika saya melintas sebatang pokok, tiba tiba seekor BEROK muncul dan gigit lutut saya, saya tersungkur dan mulai bergelut dengan BEROK itu, terkejut BEROK saya di buatnya, kecut perot saya, BErok betul!!,

Kami berguling-guling di bawah pokok sehinggalah saya bergolek golek menjahuhi pokok tersebut.. , tiba tiba berok itu berhenti menyerang, rupa rupanya, ada rantai besi di lehernya dan rantai itu telah mencapai had maksima kebangsaan sempadan berok itu, barulah saya tahu, rupanya berok itu di pelihara oleh Pak De dan berok itu di ikat pada pokok tersebut,… saya yang mengalami pendarahan lutut, berfikir, jika kita tiba tiba lalu jalan pintas tanpa kaji selidik, maka terkejut beroklah kita di gigit berok…

Hari ini ramai ummat islam cuba cari jalan pintas menuju syurga…

Kita semua tahu, Tersilap jalan di dunia kena gigit berok, tersilap jalan di akhirat kena gigit Uar raksasa lebih besar dari Berok King Kong!

Jadi sekarang ini, adakah korang dan saya sedang berada pada jalan yag betul? Adakah perjuangan korang adalah betul?, perasan tak ada makhluk ‘berok’ sedang gigit korang, perasan tak??

Dalam pendarahan lutut yang agak serius, teringin saya gunakan bendera yang betulis sifat Nabi dekat tadika sana sebagai pembalut luka di gigit berok.

Ingat Empat tiang bendera yang bertulis Sifat wajib bagi Nabi tadi?:

1. Sidik (Benar),

2.Amanah (Jujur),

3.Fatonah (Bijaksana)

4. Tabligh (Menyampaikan)

Sementara luka di gigit berok pulih, izinkan saya lupakan kesakitan ini dengan tazkirah tentang Sifat Nabi sebagai Kompas dalam mencari kebenaran..

Bismillahirahmanirahhim…

Alkisahnya, Setiap hari dalam solat fardu lima waktu, kita telah di wajibkan oleh Allah dalam surah al fatihah supaya mintak “JALAN YANG LURUS” sebanyak 17 kali…,

Apabila mintak “JALAN YANG LURUS” di wajibkan sebanyak 17 kali setiap hari, maka usaha untuk dapatkan “JALAN YANG LURUS” itu lagi lagilah kena wajib di usahakan lebih 17 kali sehari!

Semua tahu, “JALAN YANG LURUS” yang kita mintak pada Allah dalam al fatihah itu di rujuk kepada jalan “orang yang Allah cintai”..

Siapakah orang yang Allah cintai?

Sudah tentu jawapanya adalah kekasih Allah iaitu Nabi Muhammad SAW dan sahabat sahabat baginda yang Allah telah redha kepada mereka dan mereka redha kepada Allah…

Mereka semua berada di Jalan yang Lurus. Jadi untuk Berjaya kita kena ikut Nabi dan sahabat kerana  mereka semua berada di Jalan yang Lurus.

Dan tahukah korang? Empat sifat wajib bagi Nabi, (1) Sidik, (2) Amanah, (3) Fatonah) Dan (4) Tabligh (Menyampaikan) adalah panduan kita untuk mengetahui sejauh mana kita berada di jalan yang lurus?

Tahu tak?

Jadi tolong beri tumpuan kepada 4 perkara yang mana ianya adalah sifat wajib bagi Nabi Muhammad SAW yang mana apabila mana mana fahaman, parti, kumpulan, pertubuhan, sindiket dan gerakan so call Islamic yang mengabaikan 4 perkara ini, dan kata mereka berada di jalan yang lurus, maka saya bilang pada mereka boleh blahhhh dan tolong kembalilah ke pangkal jalan dengan amalkan empat sifat wajib bagi Nabi.

Apa empat sifat wajib bagi Nabi?

(1) Sidik, (2) Amanah, (3) Fatonah) Dan (4) Tabligh

Mari kita tafsirkan empat sifat ini.

(1) Sidik

Sidik bermaksud kebenaran, dan Hati merupakan Raja kebenaran, kata Nabi, jika hati baik, maka akan benarlah semua perbuatan,dan jika hati jahat, maka jahatlah akan semua perbuatan. Hati Nabi di cuci waktu kecil untuk disediakan dengan kebenaran, dan apabila Nabi berhijrah, perkara pertama Nabi buat adalah Masjid yang di bina atas sifat Takwa, yang mana Takwa tempatnya hati, maka fahamlah kita, Masjid adalah jantung hati umat Islam. Sekaligus menjadi pusat kehidupan umat Islam. Jadi tanda pertama kita berada di jalan yang benar, adalah hati iita terpaut pada Masjid! Kerana masjid merupakan HATI AGAMA.

(2) Amanah

Amanah bermaksud bertanggungjawab, dan dalam sejarah Islam, Amanah paling besar adalah solat lima waktu yang Nabi dapat terus dari Allah dalam peristiwa Israk Mikraj, perintah lain Nabi dapat melalui wahyu malaikat Jibril, namun Amanah Solat, Nabi sendiri naik ke langit untuk dapatkan, maka solat menjadi ibadat utama dalam hidup orang islam, ibadat pertama akan di hisan di akhirat, maka tanda kedua kita berada di jalan yang benar, adalah kita menjaga Solat setipa hari kerana Solat adalah TIANG AGAMA.

(3) Fatonah

Fatonah bermaksud bijaksana, dan Nabi bersabda orang bijak sentiasa ingat mati, maka perkataan bijak sana jika ditafsir maksudnya, adalah perbuatan kita di dunia yang akan untungkan akhirat di sana, maka BIJAK SANA adalah bila setiap amalan tidak harap upah dunia, hanya harap ganjaran di Akhirat, banyak ayat Al quran cerita kisah Nabi tolak upah dalam berdakwah, harap hanya pada Allah, maka tanda ketiga kita berada di jalan yang benar, adalah kita tidak mahu ganjaran dunia dan harap hanya pada Janji Allah di akhirat dalam GANJARAN AGAMA.

(4) Tabligh

Tablih bermaksud menyampaikan, Semua Nabi berdakwah, keluar cari umat, maka tanda ke empat kita berada di jalan yang benar adalah bila kita sama sama buat kerja dakwah kerana dakwah tabligh adalah TULANG BELAKANG UGAMA

Jadi tuan tuan puan puan sekalian, jika kita nak cari jalan yang benar, pastikan tok guru kita, ustaz pilihan kita, ualamak kegemaran kita, ada empat sifat wajib bagi Nabi, iatu.

1. HATI AGAMA

2. TIANG AGAMA

3. GANJARAN AGAMA

4. TULANG BELAKANG AGAMA.

*****

Empat sifat wajib Bagi Nabi...

(1)HATI AGAMA

Pastikan pusat Gerakan mereka di masjid, bukan dalam gua, bukan dalam hutan, bukan tengah laut, bukan! Firman Allah: Sesungguhnya yang memakmurkan masjid Allah ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat (at taubah:18)

Jadi jika tok guru kita tak ada di masjid, tak suka ke masjid, lebih suka duduk dalam gua atau rumah lama bagi ajaran bersila atas kain kuning cahaya pelita, maka berpalinglah, mereka bukan di jalan yang benar, sebab usaha yang benar, tempatnya adalah masjid kerana masjid adalah HATI AGAMA

(2)TIANG AGAMA

PAstikan tok guru kita itu jaga solat lima waktu, jika solat pakai niat, solat kat rumah, solat lengah lengah, berpalinglah, ingat hadis ini:

Di riwayatkan daripada Hazrat Abdullah bin Mas’ud r.a katanya, Sesiapa yang berhasrat menemui Allah pada hari esok sebagai seorang islam maka hendaklah dia memelihara solah solah fardu dengan mengerjakan solat di tempat azan di azankan(yakni di masjid). Allah telah mengsyariatkan untuk Nabi kamu jalan petunjuk, dan solat berjemaah adalah salah satu daripada jalan jalan petunjuk. Jika kamu bersolat di rumah sebagaimana yang di lsayakan oleh mereka yang meninggalkan solat berjemaah maka sebenarnya kamu telah meninggalkan sunnah Nabi kamu Dan apabila kamu meninggalkan sunnah Nabi kamu maka sesatlah kamu…(hadith riwayat imam muslim, abu daud, Nasai dan Ibnu Majah)

(3) GANJARAN UGAMA

Pastikan Tok guru kamu Tidak meminta upah, Dalam surah Yassin ada bagitahu, ikutlah orang yang tak minta upah.., dan banyak lagi ayat Al-quran yang bagitahu Nabi tak mintak upah.., (rujuk Al quran). Jadi.., jika tok guru ajar agama tanpa minta upah, ikutlah mereka, InyaAllah mereka berada di jalan yang benar. Korang nak bagi hadiah itu tak apa, yang penting Tok guru tak mintak upah, ikhlas hanya pada Allah.

(4)TULANG BELAKANG UGAMA

Pastikan tok guru korang berdakwah macam Nabi, kalau boleh berdakwah dari pintu ke pintu macam zaman nabi, Jika tok guru korang macam tu, ikutlah mereka, sesunguhnya mereka berada di jalan yang benar.

Akhir kata,  berbalik kepada isu mana-mana fahaman, parti, kumpulan, pertubuhan, sindiket dan gerakan so call Islamic, akan siapakah yang paling TERBENAR?

Bagi saya, jika korang rasa korang di pihak yang BENAR, maka korang kena bergerak menyampaikan kebenaran korang dari rumah ke rumah untuk bagitahu pada setiap orang bahawa korang adalah benar! Inilah yang di buat oleh semua Nabi dan Rasul! Bagitahu kebenaran mereka di setiap pintu rumah manusia! Bagitahu dengan lemah lembut dan rendah diri..

Kalau korang just duduk bercakap berapi api kat majid ,balai raya, dalam hutan ke, dalam zoo, dalam gua, korang adalah tidak benar kerana bukan semua orang datang masjid, zoo, dan gua! Al faham ke idop?

Maka nasihat saya kepada korang semua yang masih keliru atau sedang keliru dengan berbagai bagai fahaman, parti, kumpulan, pertubuhan, sindiket dan gerakan so call Islamic supaya guna otak dan akal yang di kurnia Allah untuk menilai siapakah yang benar?

Yang mana bagi saya jika ada fahaman, parti, kumpulan, pertubuhan, sindiket dan gerakan so call Islamic yang :

AKTIVITI MEREKA BUKAN DI MASJID (Tidak SIdik)

MENGABAIKAN SOLAT JEMAAH (Tidak Amanah)

MINTAK UPAH (Tidak Fatonah)

BERDAKWAH SHOK SENDIRI (Tidak Tabligh)

Maka mereka adalah sesat dan menyesatkan!

Namun ini hanyalah pendapat peribadi saya semata mata, kerana saya percaya:

Dakwah adalah tulang belakang Ugama, tanpa dakwah agama akan lumpuh, dan agama memang akan lumpuh sekarang ini kerana saya dan korang sedang sibuk mematahkan tulang belakang ugama secara tidak sedar dengan mengabaikan dakwah cara nabi,

Kta juga sedang mematahkan tiang agama secara tidak sedar dengan cuai dalam solat,

Kita juga sedang merosakkan hati agama dengan tidak hidupkan masjid,

Dan kita sedang merugikan ganjaran agama di akhirat dengan berkira-kira dan minta upah jika terlibat bab agama.. oh..

Penyelesaian:

Sungguh jika kita sedang lepak di rumah, tiba tiba datang orang berdakwah (Tulang belakang agama), ajak ke masjid (Hati agama), ajak solat berjemaah (Tiang agama), dan tak mintak upah (ganjaran Agama) maka ikutlah mereka, semua Sifat wajib bagi Nabi telah ada pada diri mereka. Mereka adalah benar! InsyaAllah.

Demikian kisah saya salah jalan dan di gigit berok, itu adalah kisah benar, kisah waktu sekolah rendah...

Akhir kata.. Tersilap jalan di dunia kita boleh kena gigit berok, tapi jangan sampai tersilap jalan di akhirat, mungkin kena gigit Uar raksasa yang lebih besar dari Berok!

Woha!

2 comments:

Anonymous said...

Kalau berhukum jgn pakai pendapat sendiri..
Berhukum pakai Pendapat sendiri ni selalunya menghasilkan perkara2 ni..
Bidaah2kan..
Sesat2kan..
Syirik2kan..
Yg jadi mangsa pendapat kita tu nanti ialah umat nabi saw sendiri..

Apa2 pun mudah2an baik2 je semua kita insyaAllah..




hamka said...

InsyaAllah