Apr 6, 2018

Apa hukum belek Al quran guna air liur?


(Akupun tanya Ustaz Googgle juga kadang-kadang, huhuhu)

Bayangkan pasangan korang sedang mengaji dengan penuh merdu, tiba tiba di jelir lidah, lalu disapu hujung jari dan diguna untuk membelek Al quran.  Alamak?

Eh? Cik Hamka keretamayat! Apa hukum belek Al quran guna air liur?

Korang tanya aku yang tak pernah belek buku guna air liur, akupun tak tahu, aku tanya ustaz google, katanya haram sebab air liur ni biasanya diguna untuk menghina, seperti aku ludah kamu, dan air liur bila terpecik pun orang marah, jadi belajarlah selak al quran guna jari kering, dah 40 tahun aku hidup, belek Al quran tak guna air liur pun. Elok jer guna jari kering.

Cuma adalah sekali sekala, aku terselak Al quran guna air mata…

Bayangkan pasangan korang sedang mengaji dengan penuh merdu, air matanya pun bergenang kerana insaf dengan makna ayat, lalu disapu air matanya dengan hujung jari, dan dibelek Al quran dengan jari yang masih basah..

Nikmat mana lagi yang aku dustakan?

2 comments:

Anonymous said...

baca Al quran di phone jer now

:)

Anonymous said...

UAI jer cakap tak leh, ustaz lain kata boleh