Mar 16, 2018

Ucapan khas untuk pelajar SPM?

(Jumpa Cikgu lama, gagal SPM, dan masih berjaya.. woha!)

Selamat ambik result SPM, sebelum tu nak cerita...

Baru-baru ni, aku ada  terjumpa seorang cikgu lama, katanya:

“Anak murid yang gagal SPM lalu jadi nelayan, bila jumpa guru selalu tegur dengan penuh hormat, dan kadang kadang hasil tangkapan ikan di hadiahkan kepada guru.., tapi anak murid yang lulus cemerlang SPM, sekarang dah berjawatan besar, nampak guru tak pandangpun.., inilah 'pengorbanan' guru., Adohai..”

Hmmm, bukan semua murid begitu, ada murid yang bila cikgu matipun masih tetap datang ambik mayat cikgu dan hantar ke kubur, tentulah anak murid yang kerja bawak keretamayat tu, woha!
Ok imbas kembali, kisah aku ambik result SPM.

Alkisahnya, Sekolah aku jauh. Kena naik dua bijik bas baru sampai.

Elok sampai sekolah. Ada cikgu tunggu dekat pagar(cikgu tu dah arwah-al fatihah). Cikgu tu tengok aku geleng kepala kerana kecewa dengan result SPM.

Aku ni kira pelajar harapan sekolah jugaklah. Tapi bila bahasa Malaysia dapat tujuh agreget. Tak kredit. Maka automatik aku dapat grad second.

Bila aku fikir balik kenapa aku gagal bahasa malaysia mungkin silap karangan aku yang takde plot dan serta punch line.

Jadi aku ambik repeat paper BM julai dan lulus. Alhamdulillah.

Akupun ambik diploma di politeknik dan sambung degree di Universiti.

Aku juga tulis buku dah lebih sepuluh tajuk. Ada jual di Popular. MPH, dan lain lain. Ada buku tentang cinta, tentang anak bini, menangkap dajjal, takzirah sentap, hantu, gay dan banyak lagi.
Korang hashtag #hamkakeretamayat tengok di IG, FB, twiter boleh baca komen pembaca yang positif juga boleh hashtag tajuk buku untuk lebih detail baca komen pembaca.

Jadi apa aku nak bagitahu? Ok... aku nak bagitahu...

Tak lulus bahasa melayu waktu SPM pun masih boleh melayakkan korang jadi penulis buku insyaAllah. Apatah lagi jika lulus!

Woha!

So dah habis SPM, perjalanan korang untuk Berjaya dah tak jauh, tinggal nak ambik STAM, MUET, DIPLOMA, DEGREE, MASTER and PHD. Tak jauh dah tu…

Bagi yang malas belajar pulak, korang boleh kahwin!

Tapi Kahwin ni dia punya ujian susah senang dia macam exam SPM jugak
Ada yang lulus cemerlang, ada keputusan sederhana, dan ada yang gagal.

Tapi exam kahwin ni bukan sebijik macam exam SPM, exam kahwin ni macam open book exam, boleh meniru, boleh guna talian hayat, dan boleh rujuk buku.

Rugilah jika fail open book exam sebab salah rujuk buku, so gambar ni contoh rujukan untuk open book exam, buku lain pun boleh beli untuk rujukan, gambar ni contoh sahaja.

Cuti sekolah pun dah dekat, ramai yang akan kahwin nanti, Abang pun malas nak cakap banyak. Mesej atau email abang keretamayat jika nak beli.

Jangan kata abang tak payung!

Woha!

Stok buku yang ada pada saya March 2018, tinggal tiga tajuk sahaja, huhuh


Ps: Tahniah kepada yang lulus SPM dengan cemerlang, yang tak cemerlang jangan risau, buku abang ada untuk open book exam lepas kahwin-he he.

https://www.facebook.com/writeandbrave/



Ps2: Dengar cerita buku Semusim di Syurga Cover baru dah siap di cetak oleh Write and Brave Publisher, baik korang order dengan mereka sebelum terlambat,

3 comments:

Hans Hanis said...

hehehe
buku2 yang bagus
open book pun kadang fail

Unknown said...

Hari tu pergi mph beli buku hantu. Yg lain dah habis 😥. Btw buku hantu best sangat membuka mata dan minda org yg takut tonton cerita hantu mcm sy. 😂

hamka said...

Terima kasih Sufi Nk. kagum dari jauh, woha!