Apr 10, 2016

Batman vs Superman, My review?

(Spoiler-Batman or Superman is dead?)


Study case, when darkness appear in our life, what should we do? How could we remove darkness from our life?, If we assume the darkness is something bad, for this case, like a Mungkar,(evil)  so we need to prevent the mungkar, so how could we remove the darkness?, Maybe you want to use your hand, by taking a baseball bat or whatever and swing it in the darkness and yell: “Darkness get the hell out of here, f**k off from my life!!,”

Imagine we can do that? It is logically a stupid action, idiot, dumb, ‘harmpeh’, etc.. so if we still have a brain to think carefully , what we should do is by doing opposite of what idiot did before, just bring the light, because only light could the clear the darkness, more light, more darkness will disappears, it is same like dakwah, if we only do nahi mungkar without amal makruf, so the darkness cannot be removed, it is the same thing happened to kafir superhero, that’s why after Batman Return the movie with penguin as villains, and Batman Forever the movie with Two Face as villains, but there are still Dark knight with Bane!!, and now, Batman Vs Superman will fight Lex and Doomsday? Why violent person never end? because kafir superhero do not perform amal maaruf, they only perform nahi mungkar, so the series will continues because they have so many villains, and the Hollywood can make more money just because the superhero do not teach the villains about solat, and you pay about that?!.. end!

So, the moral of the story, just follow Allah says (translation) in the Qur'an, "Verily, the prayer prevents one from shameful and evil deeds." (Surah al-Ankaboot 29:45)

Arggh, susah pulak aku tulis dalam english, so ulasan aku:

Jika kita ada kuasa macam Superman, atau ada kebolehan macam Batman, memang kita boleh cegah mungkar tiap malam, tapi kejahatan tak pernah habis sebab orang buat jahat kerana tak takut pada Allah, kerana itulah cara berdakwah yang Nabi tunjuk itu yang terbaik.. seperti dakwah dulu kepada yang murtad, dakwah dulu sebelum perang dan ikat tawanan perang di masjid dan sebagainya..

Bukti dah ada dalam filem batman vs superman dan semua filem superhero yang cegah mungkar sahaja dan amal makruf cara Nabi, sejak dari Smallville lagi superman ini mencegah mungkar, tapi orang jahat makin ramai, atau Spiderman dan Green Gobbin, Sandman, Viper, Dr octopus.., lepas tu lawan pulak dengan orang kulit hitam kuasa ais, lepas tu Avangers lawan  Ultron, civil Var, Loki dan macam macam nama orang jahat yang mana, setiap kali superhero kafir mencegah mungkar, orang jahat baru yang muncul lebih canggih dan kejam, dan orang jahat lama akan upgrade pulak sejata dan lawan superhero kafir sehingga ada superhero kafir yang mati masuk neraka, kasihan, dah lah hidup cegah mungkar siang malam, lepas tu mati masuk surat khabar muka depan dan masuk neraka, tak ke naya? (merujuk kepada superman yang mati dalam Batman vs superman)

Tak pernah ke si superhero ni terfikir kenapa siang malam cegah mungkar tapi jenayah tak habis habis?

Jawapannya simple sahaja,

Orang buat jahat sebab tak takut kat Tuhan..!, dan bila tak takut kat tuhan, maka tak sembahyang, bila tak sembahyang maka senang buat maksiat sebab sembahyanglah yang mencegah mungkar!

Sesungguhnya, Solat akulah yang mampu mencegah maksiat aku, dan solat koranglah yang mampu mencagah maksiat korang, begitu jugak para pemimpin dan pegawai yang makan rasuah, solat merekalah yang mampu mencegah mungkar mereka, begitu jugak orang perempuan, solat merekalah yang mampu mencegah mereka dari bukak aurat..

Kerana itu Nabi tekankan sangat bab solat, dan kita di galakkan untuk ajak manusia kepada solat..
Boleh, insyAllah?!

Maaf, jika ulasan filem ini tidak memuaskan hati peminat Batman Vs Superman.

7 comments:

suziana mohd tahir said...

Good job man! Proud to read your writings now compare last time...and please, keep on writing nicely for the sake of Allah SWT.
Keep up the good works & efforts! May Allah bless you & your entire family. Aameen.

SmellY PiLLow said...

Salam... en.hamka..saya br habis baca buku Kisah Laki Bini.. and so, saya nk bg pendapat utk pnmbahbaikan buku tu ..boleh saya dpt kn emel en.hamka?

tq

_ema_

Hamka Kereta Mayat said...

suziana mohd tahir : Thanks a lot for doa. Ameen.

SmellY PiLLow : sangat di alu alukan: email saya: keretamayat@gmail.com

Anonymous said...

tulis dalam BM lah bang.

Hamka Kereta Mayat said...

baca samapi habis, ada bm hujungnya

Shah said...

En. Hamka, solat tu bermaksud sembahyang 5 waktu ke...

Hamka Kereta Mayat said...

ya