Sep 8, 2014

ISA itu bagus?

(Sambungan entry sebelum, klik sini jika belum baca)

Ramai yang mesej tanya, apa sambungan kisah entry lepas, kisah Pengerusi surau bergaduh dengan imam masjid yang juga selaku tok khatib, lalu memecatnya dan melantik dirinya sebagai imam, tapi tak layak sebab beliau ada kes polis (liwat budak), lalu beliaupun melantik isterinya sebagai imam baru dan akan baca khutbah jumaat tapi Ketua kampong tidak setuju dan mahu AJK masjid yang terdiri dari bilal dan tok siak untuk memilih beberapa calon lain.

Sambungannya yang aku dengar, tok siak berbeza pendapat dengan bilal, walaupun mereka menyokong pasukan bola sepak kegemaran pengerusi namun hari ini, tok siak berkata, beliau tolak bini pengerusi jadi imam sebab tak ada kebolehan katanya. Adohai..

So, aku harap sambungan ini memuaskan hati semua pihak,

Macam biasa, kepada korang yang terasa pedas dengan cerita ini dan mula serius nak melenting, pesan aku:

“Ini bukan tempat sini, tempat lain-Woha!”

Baik, kita tinggalkan masalah imam perempuan di masjid kampong itu, sekarang nak cerita masalah di masjid yang berada dekat Bandar pula,

Dengar cerita, pengerusi lama yang dah bersara tak sebulu betul dengan pengurusi masjid baru, siap kena kutuk lagi.

Rupanya pengerusi masjid baru telah hapuskan Akta Keselamatan Dalam Masjid sehingga banyak masalah berlaku seperti orang lintas depan solat dengan selamba, makmum tegur imam dalam solat tanpa adab, orang bukan islam ceramah dalam masjid hina orang islam kampong sebelah, dan macam macam masalah lagi yang tak pernah berlaku waktu pengurusi lama memerintah.

Ceramah berunsur Syiah dan Wahabipun selamba berlaku dalam masjid itu.

Sekarang AJK masjid agak kucar kacir, ada yang menyokong cadangan pegerusi lama agar Akta Keselamatan Dalam Masjid dikembalikan, ada jugak cadangan dari pihak makmum agar pengurusi baru letak jawatan, kerana kadang kadang bini pengerusi baru banyak campur urusan masjid. Tak selesa dibuatnya orang ramai yang datang bersolat.

Tak tahulah apa nak jadi dengan masjid dekat situ, dengar cerita, Ketua KRT sangat menyokong cadangan agar Akta Keselamatan Dalam Masjid dikembalikan.


Ps: Oh ye, Jangan lupa: “Ini bukan tempat sini, tempat lain-Adohai..

28 comments:

rozalia rajali said...

Syukurlah masjid tu dilindungi perlembagaan yg menyatakan hanya melayu islam yg blh jd pengerusi masjid.kami di sini sdg memikirkan nasib masjid kami kerana menurut perlembagaan masjid kami blh dpengerusikan olh kapir asalkan dia bumiputera...woha!

Anonymous said...

Pengerusi siapa-siapa yang Islam boleh jadi pengerusi.. apa kaitan dengan kaum pula..

Anonymous said...

tok siak pun ada masaelah di rumah..anak2 kat rumah dah tak berapa nak dengar kata...banyak main kat rumah pengerusi masjid...kena bagi gula2 kot...siap tubuh kelab bola pengerusi masjid fc lagi...

Khilaf said...

Tok siak = PAS.

PAS hanya tukang cuci tandas masjid

KAH KAH KAH!

Anonymous said...

celah mana yg kata melayu tu islam... islam tu melayu... wallauweiii
sendat & sempit nya otak sesetangah manusia ni....
cuba la berpikir diluar kotak sikit...

Anonymous said...

tak cukup sinikal la sedara ..

Anonymous said...

dalam satu kemah ada dua geng

satu geng terbalik satu lagi geng tak balik

satu geng cakap demokrasi dan politik haram tak mau masuk campur langsung politik

satu lagi suka amik tahu pasal politik padahal tak cukup sifat nak mengundi

Satu satu persamaan geng ni dua dua suka pergi india

ni bukan kat malaysia ni kat satu daerah dibulan bekas ketua kampung dia neil amstrong..insya Allah satu hari nanti ada org malaysia ganti dia kat sana...

Anonymous said...

Anon 5:30
hahaha.... nmpk sgt ko sntap ngan entry ni wahai anon 5.30
releks2 sudah..hahaha...
mcm ade unsur2 tersentap je...mcm sakit je

Anonymous said...

ha ha tak sentap pon sedara sungguh politik n the geng tu bukan sedara mare aku pon...

cuma nak bitau semua orang pon bukan straight sgt pon sikit sikit mesti ada senget punya...

nak bitau lebih lebih kew...

tak yah lah kot...

Anonymous said...

https://www.youtube.com/watch?v=0ANWe-ubGK0

ANAK MELAYU ISLAM said...

NAK PILIH IMAM SOLAT PUN KITA KENA HATI-HATI. WALAUPUN TEMPOH IA JADI IMAM CUMA 5 MINIT JE.. UNTUK SETIAP WAKTU.
BANYAK SUDUT NAK KENA TENGOK.. DARI SEGI ILMUNYA, BACAANNYA, UMURNYA, KEPERIBADIANNYA, DAN LAIN-LAIN..

MAKA UNTUK MEMIIH PEMIMPIN NEGARA, PEMIMPIN NEGERI, PEMIMPIN DAEARAH ATAU KAWASAN. MAKA LEBIH-LEBIH LAGI KITA KENA PRIHATIN. JANGAN SIBUK KATA MENGUNDI TAK WAJIBLAH.. SISTEM TAK ISLAMIKLAH.. DEMOKRASI TAK ISLAMIKLAH..
HUKUM FEKAH BERJALAN ATAS KEAADAN SEMASA.. INI REALITY..
PEMERINTAHAN SEDANG BERLANGSUNG..
SO.. TOLONG AMBIL PERHATIAN JUGAK BAB PEMERINTAHAN NEGARA. JANGAN PANDANG SEBELAH MATA. LALU KOMEN NAK MENGATA TANPA NIAT NAK MEMBINA. BINA MASYARAKAT SUPAYA TAK BERGADUH.. HIDUP HARMONI..
JANGAN ASYIK NAK MENGELAKKAN DIRI..

Anonymous said...

jelaslah bahawa pas hanya kuda... org kata mcm tu dia pun follow je hahaha..

Anonymous said...

mana ada follow jer?...

ikut perkembangan politik ker tak ni?

Syaz Oneniy said...

Akhir zaman ni macam2 boleh jadi...

Anonymous said...

Kill iluminati ,save islam.

Anonymous said...

ko nak mampos cakap pasal illuminati ini blog kereta mayat bersangka baik dengan persatuan illuminati ko tau

Anonymous said...

amir hafizi said:

Najib has a total disconnect with his power base - the rural folk, the swamp people, the village mobs. He never had to shop for anything at the wet market.

Najib's advisors are all privileged sons and daughters of rich people who cannot connect with the real people. Just because your Bangsar/TTDI/Damansara stupid friends don't like something, does NOT mean the whole country feels the same.

Fuck you and all your thieving parents. Your parents are thieves! And your grandparents too! Suck my dick!

And when the BN politicians do come down and listen to the real people, they get intercepted by stupid NGOs who dress up in paramilitary gear. Another case of dementia.

Don't get me started with the Opposition.

In my opinion, DAP are all racist fucks promoting a racist agenda so they could steal all the money that's left. PKR are delusional double-standard unprincipled pretend-victim wannabe-democrats who all kiss and suck Anwar Ibrahim's ass. PAIS-M, meanwhile, have raped the religion of Islam for their own personal benefits.

To me, ALL politicians are liars. Whenever I meet a politician, they always lie to my face. They are the ones who created a delusional Malaysia who believe in conspiracy theories

Anonymous said...

ohhh cakap oreng puteh...

Hamka Kereta Mayat said...

masjid tu masih ada akta dilaharang menghasut kecuali syaitan.

Tapi sekarang, ada puak puak nak hapuskan akta menghasut kecuali syaitan agar semua pihak boleh menghasut.

Adohai..

Anonymous said...

menghasut tu terpulang pada tafsiran seseorang, kalau ko orang jahat kalau orang tabligh ajak ko pi masjid... geng jahat ko kata mamat tu cuba hasut ko...ngerti

Hamka Kereta Mayat said...

hasut ni ajak orang buat jahat.

jika ajak orang buat baik, itu namanya dakwah.

rujuk al quran untuk tahu perbezaan hasut untuk syaitan dan dakwah untuk nabi.

Anonymous said...

kalau kita cakap ISA tu kejam dan tidak adil, tu hasut ker?...

tang mana yang buat jahatnyer?

sila rujuk dalam al quran ayat ayat untuk kewajipan untuk berlaku adil

Hamka Kereta Mayat said...

jika adil, komen gunalah nama mak bapak bagi, cakap tak serupa bikin, Al quran suruh orang lain jer rujuk, diri sendiri tak nak rujuk, tu yang tak boleh beza antara hasut dan dakwah.

Anonymous said...

bontot panas?...Zalim ngan tak zalim pon tak dapat beza ye dak..

Anonymous said...

umno zalim, naikkan harga barang sampai ramai ustaz kurus kering macam nik aziz.

Anonymous said...

Masih Minda penubuhan Malaysia
Meneruskan legasi Melayu Malaya.

Anonymous said...

ye la kan...
zalim kalau tak dapat meliwat
tu pasal kena hapuskan akta hasutan

Anonymous said...

meliwat mana kena ISA bodoh...kalau tak percaya ko try lah haha

kalau ko curik curik amik gambar rosmah mandi barulah ko kena ISA