Mar 21, 2014

Ini sangat deep dong! Doa apa kamu?

(...dan sempena Kamar Sutera ke Jakarta, diambil sedikit dari tulisan sdr Hamka dalam blognya kereta mayat dan dirubah ke bahasa Indonesia dengan tanpa mengubah isi maupun materi. Mudah2an membawa hikmah walau dirubah sedikit demi khalayak dan saya yang berbahasa Indonesia, namun tanpa mengurangi makna sebenarnya)

APA YANG KITA DOA DAN USAHAKAN?

Kasihan umat islam sekarang..berdoa ntah apa apa! (termasuk aku kadang2)

Ada yg minta panjang umur…Aku sarankan lebih baik kau minta jadi kura2 bisa hidup sampai 200 tahun!

Ada yg minta ingin bisa makan banyak….aku kata, engkau minta saja dari Allah jadi gajah, Gajah makan 1 ton seharí kau tahu?

Ada pula yg minta rumah besar…he he hekau duduklah dalam kebun binatang, rumah besar, makan free, tiap hari org datang ‘ziarah’.

Nampaknya manusia tak sadar yg mereka ini ingin jadi binatang..maaf, kalau ada yg tersinggung, kalau tak suka tak usahlah berpayah membaca tulisan ini…aku bukan ustaz, memang engkau boleh debat apa yg aku omongkan ini..

Ada pula yg inginkan poligami, tak salah..dalam islam paling banyakpun 4 saja…kalau mau betul2 poligami minta saja dengan Allah jadi ayam, sebab ayam punya bini unlimited !

Yang ini lain cerita pula, belajar agama supaya bisa terbang macam guru dia, aku sarankan minta saja dengan Allah jadi burung …ada pula yg ingin jalan atas air, memang Hebat dapat jalan atas air seperti laba2!...ada pula yg doa supaya bisa menyelam lama2, aku berkata: lebih baik….argh tak usahlah disebut engkau semua sudah tahu binatang apa yang hidup dalam air…

Tapi semua yg di atas itu masih boleh di maafkan,,yang paling dahsyat, aku ingin cerita hari ini…org yg doa supaya Allah turunkan Bala dekat org kafir, doa LAKNATkan org kafir..mereka sudah lah mati masuk neraka, engkau pula doa seperti itu…kasihan..kasihan…

Kalau engkau ingin tahu kapan Nabi Nuh a.s minta Allah turunkan bala?Setelah 950 tahun berda'wah…,engkau yang doa bala2 nih sudah berapa lama da'wah terhadap org kafir tu?Lepas Nabi Nuh doa, Allah makbulkan dengan janji akan datangkan banjir besar, jadi Allah perintahkan Nabi Nuh buat kapal besar..Nabi Nuh a.s tanya bagaimana bisa buat kapal, pohon kayu tak ada? Allah suruh tanam dulu..berapa lama pula Allah beri peluang kepada org kafir ini untuk taubat...engkau pikir2kanlah…

Nabi Yunus a.s pula,bila dia doa bala?Allah perintahkan buat da'wah lagi 40 hari , baru setelah hari yg ke 40 Allah turunkan bala…pendek cerita hari ke 39 nabi Yunus sudah lari naik kapal takut kena bala…akhirnya Allah murka lalu Nabi Yunus dapat 4 kegelapan,dilemparkan ke laut yg hitam pada malam yg gelap dan ditelan oleh dua ekor ikan (ikan makan ikan)…

pendek cerita lagi…sesudah ikan itu muntahkan Nabi Yunus selepas 40 hari, Allah perintahkan pula Nabi Yunus a.s buat tempayan yg besar dan cantik..beberapa hari Nabi Yunus mempersiapkan tempayan itu , maklumlah Allah perintahkan..saat sudah siap, bukan main cantik dan besar tempayan itu…

Setelah itu tu Allah perintahkan Nabi Yunus pecahkan tempayan itu!

Terkejut Nabi Yunus as…Allah buat perumpamaan lebih kurang..adakah aku ciptakan org kafir itu untuk dibinasakan?…

Jadi semua…

Adakah engkau ingat Allah ciptakan org kafir tu hanya untuk menjadi BAHAN BAKAR Api Neraka?

Org kafir duduk neraka tingkat ke-3, org yg berpura2 islam duduk neraka bawah sekali! (naudzubillah)
Ingatlah wahai kawan-kawan, satu org kafir mati semua org islam berdosa tau! Nabi bila ada mayat yahudi ‘lewat’ depan baginda, Nabi menangis…sahabat heran..Nabi jawab, tahukah kamu mereka akan kekal selamanya dalam neraka...

INGATLAH doa org yang teraniaya adalah sangat makbul..walaupun seorang kafir….
sekarang siapa yg teraniaya:kita org islam kah atau mereka org kafir?
mereka org bukan islam telah di zalimi oleh org islam karena tak menyampaikan da'wah kepada mereka…sebab tu bila org islam perang dengan org kafir-org kafir menang-sebab mereka telah di zalimi-org islam tak da'wah mereka…

Zaman ini amat banyak org pergi hají dan jumlah org islam lebih berlipat ganda dari jumlah org islam zaman Nabi, dan ada yg doa, “Ya Allah Laknatlah denmark, America, dll. Tapi bila perang Amerika-iraq, Amerika-afghanistan, Israel palestin, Serbia-bosnia,..kemana pergi 1000 malaikat yg menolong sahabat dalam perang badar?

Mengapa Allah tak menolong org islam? Ingat dalam sejarah islam kemenangan hanya apabila Allah membantu kita…ahli badar 313 org adalah mereka2 yg telah menunaikan hak da'wah pada org kafir selama 13 tahun di mekah…so logic Allah bantu mereka…tapi hari nih kita ingin berperang dengan orang kafir, sudah berapa lama berda'wah kepada mereka..satu jam? Semenit?menangislah kawan..

Nabi s.a.w pesan dengan Khalid r.a selaku ‘pedang Allah’ agar sebelum berperang buat da'wah 3 hari dulu, kalau mereka tak mau, suruh mereka bayar “jizyah”..kalau tak mau juga ,HA! Baru serang!!!

Wahai sahabatku..ingat, kita tidaklah sebaik Nabi Musa a.s dan mereka tidaklah sejahat firaun (mengaku tuhan)…tapi, Allah tetap perintahkan Nabi Musa berda'wah dengan lemah lembut (hikmah) pada firaun…


Ini sangat deep dong!, sila take note.

Iklan:


Ps: (KAMAR SUTERA (kisah laki bini) kini ada di INDONESIA. Bersempena acara Festival Sastera Asia TenggaraJumpa Terfaktab (Publisher's Corner), di ASEAN Literary Festival Taman Ismail Marzuki. JAKARTA ( bermula hari ini sehingga 24hb) 

13 comments:

Anonymous said...

"Ada yg minta ingin bisa makan banyak….aku kata, engkau minta saja dari Allah jadi gajah, Gajah makan 1 ton seharí kau tahu?"

iya sepertinya orang yang beli sofa baru...patut bisa saja makan bersila dilantai doa ajer lantainya engak sejuk gitu...

Anonymous said...

deep lemas aku dong!!

Hamka Kereta Mayat said...

ah ulasan anda berdua, lucu sekali,

فنيڠڤيکيراڤ said...

ماشاءالله!

Anonymous said...

Salam Hamka mintak ajar cara doa yg paling terbaik..aku byk sgt masalah akhir2 ni..

Anonymous said...

Assalam

orang yang beli sofa baru...patut bisa saja makan bersila

Kapan makan atas sofa pak?

Zikir terbaik kalimah tauhid
Doa terbaik istighfar
Amal terbaik solah awal waktu berjemaah
Posisi yang disukai tuhan....bila kepala di bumi sujud pada Illahi.

CF

Hamka Kereta Mayat said...

فنيڠڤيکيراڤ

Takbir!
--------------
Anonymous

Doa terbaik adalah mendoakan keselamatan untuk orang lain juga selain diri sendiri, itulah doa para Nabi.

-----------
CF

Benar!

Asmatul Hassanah said...

aku pernah buat status "dari di bunuh orang kafir itu bagus kita dakwah mereka supaya masuk Islam lagi mulia" tak sampai beberapa minit.. aku di serang bertubi - tubi oleh komen2 mereka yang tidak puas hati dengan status ku.. malah ada yang mesej aku dengan keratan2 surah alQuran yang mengatakan wajib bagi kita memerangi mereka kerana mereka musuh kita yang nyata.. pada saat itu aku hanya mampu tersenyum.. nak berbahas pasti mereka akan cuba untuk memenang kan fakta - fakta mereka.. bila baca status Hamka (Kereta Mayat) ni.. rasanya minda ku yang terbeban selama ini kerana di musuhi oleh saudara seagama ku sendiri.. rasa lapang.. Alhamdulillah.. terima kasih..

Zack Fergelein said...

Pelik gan! Gw ngak rasa peel nya karangan loe hamka dalam bahasa indonesia,aneh banget buat gw loh.

Mending jangan dirubah loh tulisannya..gw asli sebagey malaysian membantah akan terjemahan ini kerna ia bakalan merubah rencah aslinya.

Nurul Farihah said...

Emangnya deep. Aku org malaysia bisa omong bhsa indonesia stelah ku bacain ini. Waduh gawat.. tq hamka.. eh ayah aku mmg org indonesia pun.. alahaii..

Anonymous said...

sofa bisa jadi apa saja...dong guna akal dong, bisa jadi tempat makan, tempat tidor bila isteri marah sama kamu..sofa lah jadi tempat landing waduhhh engak jadi dong indonesia gua.... boleh jadi tempat anak anak lompat lompatan...iaya juga bisa jadi tempat berjimak jugak waduhhhhh!

detective nie said...

patutlah islam yang paling kuat adalah bila kita menjadi munoriti tapi bersatu..

teringat time kolej selalu ada aktiviti islamic dan aplikasinya cukup bagus, tp bila terlalu ramai umat islam disekeliling, semua jadi selesa dan mudah menjatuhkan hukum.. n easily labelling others..

ramai yang pergi berdakwah tapi lupa dakwah pada bukan muslim

antara dakwah yang terbaik adalah melalui akhlak dan anata cara yang paling teruk adalah dengan memaki hamun dan terus jatuhkan hukum..

sesungguhnya Allah itu maha adil, tapi manusia ni alpa dan terus nak jatuhkan hukum..

hamka.. teruskan dakwah mu.. kalau nk ajak den pun xpe..

Anonymous said...

Hamka aku jtuh cinta sma kmu . ...

Looo ... Gimana bisa jtuh cnta sma makhluk ? Makhluk aja sifatnya lemah .... Emang kmu lemah dong .... Brp menit ja trus layu .... Aaahh ...

Lbih aku bcnta pd Dia yg cipta kn kau ...

Hahahaha . tbaikkk !!!! Azam 4 bln !!!

Doa utk aq bro !