Sep 5, 2013

Minyak naik lagi? lalu...

(Ketika minyak naik 20 sen, jangan lupa pada air yang naik kepala.., adohai)

Aku bila tengok orang lelaki bercakap bab politik, aku nampak sama ada mereka terlalu bijak atau terlalu bodoh, tapi ramai yang aku jumpa jatuh dalam katogori nombor dua, iaitu terlalu bodoh(sebab bercakap dengan sentiment tanpa fakta).

Dan bila orang lelaki yang belajar tinggi tinggi pun nampak bodoh bila bercakap bab politik, apatah lagi orang perempuan.. Adohai..

Sebab tulah aku tak kekal lama waktu bercinta dengan perempuan yang minat bercakap bab politik. (baca: muslimah Kancil-rujuk Novel Permata yang hilangkini dijumpai: sempat promote tu-woha!)

Pendekkan cerita, Semalam, waktu terbaring di dalam bilik, bini bagitahu harga minyak naik 20 sen..

“Oh, ye ke?”

Tanya aku lalu terus bukak FB nak tengok apa reaksi masyarakat tentang kenaikan harga minyak, lalu terlihatlah aksi ramai perempuan bodoh update status FB dengan mengkritik serta bagi pendapat tentang politik yang di kaitkan dengan ekonomi- mereka kelihatan sungguh bodoh, sekor pun aku tak like sama ada yang puji atau kutuk.

Apa yang aku perhatikan, Ramai perempuan yang mengamuk dalam FB dengan anggap kenaikan harga minyak 20 sen adalah bala dari kejaaan, Okey, akupun tak setuju minyak naik, tapi nak mengamok sila guna fakta, bukan auta dan sentiment, boleh tak?

Dan bercerita tentang ‘bala’, teringat kisah di Zaman Nabi Muhammad SAW yang mana ada bini sahabat yang layan laki dengan sangat baik pada hari di timpa musibah (anaknya mati, lepas bersetubuh baru bagitahu pada laki tentang musibah supaya Laki tak susah hati- Laki baru balik berjihad, dan air sudah naik kepala kot), dan Nabi puji bini yang tidak terkesan dengan suasana dalam melayan Laki masing masing terutama bila laki baru balik dari jauh dan mungkin air dah naik kepala. Jadi kepada perempuan perempuan yang mengamok dalam FB tentang kenaikan harga minyak, dah layan ke belum laki korang masing masing macam kisah bini sahabat? Arghh, malas nak membebel.. sign out FB.

Lepas dah keluar FB, aku pun bertanya kepada bini:

“Ada apa apa lagi yang awak rasa nak bagitahu selepas minyak naik 20 sen?”

Jawab bini sambil tersenyum:

“Awak nak mandi dulu atau saya mandi dulu”

“Sweet”

Ps: ini agak deep. Ibu-ibu sekalian, sila take note.
Post a Comment