Sep 5, 2013

Minyak naik lagi? lalu...

(Ketika minyak naik 20 sen, jangan lupa pada air yang naik kepala.., adohai)

Aku bila tengok orang lelaki bercakap bab politik, aku nampak sama ada mereka terlalu bijak atau terlalu bodoh, tapi ramai yang aku jumpa jatuh dalam katogori nombor dua, iaitu terlalu bodoh(sebab bercakap dengan sentiment tanpa fakta).

Dan bila orang lelaki yang belajar tinggi tinggi pun nampak bodoh bila bercakap bab politik, apatah lagi orang perempuan.. Adohai..

Sebab tulah aku tak kekal lama waktu bercinta dengan perempuan yang minat bercakap bab politik. (baca: muslimah Kancil-rujuk Novel Permata yang hilangkini dijumpai: sempat promote tu-woha!)

Pendekkan cerita, Semalam, waktu terbaring di dalam bilik, bini bagitahu harga minyak naik 20 sen..

“Oh, ye ke?”

Tanya aku lalu terus bukak FB nak tengok apa reaksi masyarakat tentang kenaikan harga minyak, lalu terlihatlah aksi ramai perempuan bodoh update status FB dengan mengkritik serta bagi pendapat tentang politik yang di kaitkan dengan ekonomi- mereka kelihatan sungguh bodoh, sekor pun aku tak like sama ada yang puji atau kutuk.

Apa yang aku perhatikan, Ramai perempuan yang mengamuk dalam FB dengan anggap kenaikan harga minyak 20 sen adalah bala dari kejaaan, Okey, akupun tak setuju minyak naik, tapi nak mengamok sila guna fakta, bukan auta dan sentiment, boleh tak?

Dan bercerita tentang ‘bala’, teringat kisah di Zaman Nabi Muhammad SAW yang mana ada bini sahabat yang layan laki dengan sangat baik pada hari di timpa musibah (anaknya mati, lepas bersetubuh baru bagitahu pada laki tentang musibah supaya Laki tak susah hati- Laki baru balik berjihad, dan air sudah naik kepala kot), dan Nabi puji bini yang tidak terkesan dengan suasana dalam melayan Laki masing masing terutama bila laki baru balik dari jauh dan mungkin air dah naik kepala. Jadi kepada perempuan perempuan yang mengamok dalam FB tentang kenaikan harga minyak, dah layan ke belum laki korang masing masing macam kisah bini sahabat? Arghh, malas nak membebel.. sign out FB.

Lepas dah keluar FB, aku pun bertanya kepada bini:

“Ada apa apa lagi yang awak rasa nak bagitahu selepas minyak naik 20 sen?”

Jawab bini sambil tersenyum:

“Awak nak mandi dulu atau saya mandi dulu”

“Sweet”

Ps: ini agak deep. Ibu-ibu sekalian, sila take note.

41 comments:

Anonymous said...

Yg paling deep ialah bagaimana dlm setiap post Hamka sebenarnya nak suruh kita taat perintah Allah ikut cara Nabi pasti ada kejayaan..Allah yg anta masalah Allah juga yg selesai masalah..

Anonymous said...

itu bukan bagitau. itu tanya.

kau tak setuju - cuba kau ulas kenapa tak setuju. sekali sekala kritik kerajaan ada baiknya.

tunggu ni.

Anonymous said...

entahlah secara jujur aku rasa ko lagi bodoh..ko ni kuat sgt berjimak kot?

Bedaduz said...

Come'n la guys. Hamka dah kata perempuan tu bodoh bila kata pasal minyak. Takkan tu pun korang nak kata apa?

Ham, takda ka citer laki? La ni aku tengok ramai tuduh pasal salah undi. Macam haroooommm je nak kata 'kalau lah aku undi ini, dan itu, tak lah jadi begini'.... Memang membuka pintu amalan syaitan mereka ni!

Zara Aulia said...

Kalau saya,saya tanyer abg dah mandi belum....not so deep..i still can seethe shadow

sesegar said...

utk anonymous 3 >> eh,lantak dia la nak berjimak banyak mana pun, halal kan.kau jeles takde pasangan nak berjimak ke,ahaks!

Wan Perlis said...

jelas kerajaan menindas rakyat

Hamka said...

Anonymous

Kerajaan buat keputusan tak popular lagi, jika nak berjimat sepatutnya serius, selain potong subsidi, belanja belanja mewah dan elaun2 yg tak berfaedah juga patut di potong, kerjaan sepatutnya... (sila baca sambungan di akhbar pembakang. Aku tak nak jadi macam burung kakak tua, atau menyalak macam anjing, ini lebih deep...)

------------
Bedaduz

Balik pada topik entry lepas, ummat ni dah hilang fikir risau,..

-----------
Zara Aulia

Wow, kagum dari jauh

-----------
sesegar

adohai..

-----------
Wan Perlis

Sebab tu lah aku duduk tengah tengah, dua dua bodoh dan perasan bagus..

anakjaiman said...

"Aku tak nak jadi macam burung kakak tua, atau menyalak macam anjing, ini lebih deep..."

"Sebab tu lah aku duduk tengah tengah, dua dua bodoh dan perasan bagus.."

copy je kita sama pendapat. aha!

Hamka said...

woha!

Lisa said...

Sekadar renungan...

Dari seorg teman kpd saya..... mmmmmmm...Kes naiknya harga barang, tidak hanya terjadi di zaman sekarang.

Fenomena ini pernah terjadi di zaman Rasulullah S.A.W. Disebutkan dalam riwayat bahwa di zaman sahabat pernah terjadi kenaikan harga. Mereka pun mendatangi Rasulullah S.A.W dan
menyampaikan masalahnya. Mereka mengatakan.....

“Wahai Rasulullah, harga-harga barang banyak yang naik, maka tetapkan keputusan yang mengatur harga barang.”

Rasulullah S.A.W menjawab :
“Sesungguhnya Allah adalah Dzat yang menetapkan harga, yang menyempitkan dan melapangkan rezeki, Sang Pemberi rezeki. Sementara aku berharap dapat berjumpa dengan Allah dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku disebabkan kezalimanku dalam urusan darah maupun harta.” (Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud, Turmudzi, Ibnu Majah, dan dishahihkan Al-Albani)

PERTAMA - SESUNGGUHNYA ALLAH DZAT YANG MENTAKDIRKAN SEMUA HARGA.

Dengan memahami hal ini, setidaknya kita berusaha mengedepankan sikap tunduk kepada takdir, dalam erti tidak terlalu bingung dalam menghadapi kenaikan harga, apalagi harus stres atau bahkan bunuh diri. Semua sikap ini bukan solusi, tapi hanya menambah beban
dan memburukan keadaan.

KEDUA - SESUNGGUHNYA KENAIKAN HARGA TIDAK MEMPENGARUHI REZEKI SESEORANG.

Yang penting kita sepatutnya yakin bahwa rezeki kita telah ditentukan oleh Allah‘Azza wa Jalla.
Yakinlah, rezeki yang Allah tetapkan tidak akan bertambah mahupun berkurang. Meskipun harga barang meningkat, itu sama sekali TIDAK AKAN MENGGANGGU REZEKI kita.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala :

“Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata. (surah asy-syura, ayt 27)

Anonymous said...

The Government’s excuse for reducing subsidies on petrol is in order to reduce deficits. But this alone cannot help. Government need to be more prudent with regard to its expenditures. They should be properly budgeted for. Giving money for people in order to help them financially is good. But the Government needs to be more selective. I notice some of the BR1M receivers spot new cars and decent houses. If the Government wants to give money it should be to the really poor. It is not good to make the people too dependent on the Government. It should be noted that most socialist and communist countries have failed simply because revenues do not increase when people are not productive. Paradoxically it is at the time when people are not productive and revenues are low that Government needs to dole out more BR1M and subsidies.

Copy from chedet.

Anonymous said...

duduk tengah tengah tapi senget sebelah pon aku rasa ciri ciri orang bodoh, bahkan lagi sombong orangnya...

bila orang memberi fakta sains , ekonomi, ilmu dunia dia masuk bantai hujah agama...

bila orang bantai hujah agama dia kona baring tang vaksin yang penuh ngan hujah sains bagai plak

soal rezeki takdir ajal dan maut semua ditangan Allah...semua umat yg mengaku islam kene pegang perkara ni...

Allah tetap akan memberi rezekinya pada makhluknya itu Pasti, Kerajaan plak ada option untuk naik kan minyak atau turunkan...Rezeki yang diturunkan Allah disertakan dengan usaha hambanya...Maksudnya rakyat perlu berusaha dengan lebih gigih untuk mencari rezeki...menampung perbelanjaan, itu jer..

tu ler aku cakap jangan coner sesedap hati


oh ya nanti kuar la ayat, ikut nabi...solat jemaah eh

apa ko ingat dari kalangan yang menentang kenaikan harga minyak tu, tak mengamalkan sunah nabi ker?

adohai....

Anonymous said...

Xyah gaduh2.. :) :)

Anonymous said...

Aku heran knape org dae/ dakwah /tabligh x risau psl dunia ye.deme xminta2 pd mahkluk.. mrk x cerita tntng kesusahan mrk.. tp aku tgk kehidupan mrk jd mudah...berkat.. lantak le brg mahal ke ape ke...tp KEBANYAKAN mrk bjaye, ank ramai n bajaye, hafiz/hafizah.. aku respect la dgn mrk ni... seandainye semua pemerintah, rakyat, n semua org islam ni jd dae/dakwah/tabligh.. dan ikut sunnah nabi inshaallah aman dunia...

Anonymous said...

Konon nak tunjuk pemikiran hebat lah ni.... melihat dari sudut yg berbeza.

cit porah!!!... ckp lah takde idea nk cakap apa sbb semua dah dikomen org.

Khairi said...

jika Pakatan Rakyat diberikan mandat memerintah Malaysia kata, Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Saifudin Nasution Ismail.

"5 Mei kita mengundi, 6 Mei kita tubuh kerajaan baru, 7 Mei kita dapat harga minyak yang baru, insya Allah," kata Saifudin.
Tapi mereka merancang Allah juga merancang.
4 sept minyak naik,
Sekian terima kasih.

Anonymous said...

PR hanya menawarkan manifesto yang mencari populariti sahaja. e.g hapuskan PTPTN, yuran IPT percuma, turunkan harga kereta, turunkan harga minyak, turunkan harga barang, bagi itu, bagi ini dan macam2 lagi.
Tapi sorry, aku tak percaya sebab mahkamah dah memutuskan yang “MANIFESTO BUKANLAH JANJI” dan kalau ada yang cuba bawak ke mahkamah memang kalah sebab kes sebelum tu dah jadi precedent. So PR boleh tabur berjuta2 manifesto sebab takde sapa boleh bawak mahkamah.
Dan dalam kes kenaikan harga barangan ni, letak lah pendebat terbaik dari Oxford sekalipun untuk mewakili kerajaan, dah tentu dia akan kalah berdebat dengan macai2 walaupun dia membawa fakta dari langit. Kena pulak debat tu Sinar yang anjurkan. Kalah menang bukan dikira dari segi fakta tetapi dari sudut berapa banyak “Booo” dan “Takbir” yang dilaungkan.
See… bukan susah jadi pembangkang. Hanya tabur manifesto dan ajak berdebat.

Anonymous said...

Harga minyak diturunkan 20 dinegeri Selangor dan Pulau Pinang berkuatkuasa serta merta. Penurunan ini atas dasar timbangrasa dan keprihatinan kerajaan pakatan dinegeri masing2.
Antara minyak yang telah diturunkan harga sebanyak 20 sen itu ialah minyak gamat, minyak angin, minyak dagu dan minyak senyonyong. Minyak diesel dan ron 95 tidak termasok dalam senarai harga yang diturunkan.

Anonymous said...

kalau ikut method yang digunakan tok guru korang ni...kalau becerita tentang PAS maka jangan bandingkan dengan UMNO yang dah sedia BODO untuk memerasankan korang tu pandai...

Maka kalau becerita tentang Kerajaan maka jangan lah bandingkan dengan pembangkang untuk menjadikan kerajaan Malaysia perasan perfect lak dalam memerintah..

kalau lah pon PR hanya nak glamer ngan menabur manifesto..mcm mana ngan BN yang dah lah tak glamer nak janji pon tak boleh, nak buat lagi lah tak bleh, apa pon tak bleh lah!...lagi naikan harga minyak adalah...

mungkin brim boleh membantu kot wohaaa!!

nak fakta ker? malas nak copy paste...kalau tak salah aku KJ produk Oxford... korang betul la, dia pon tak mampu menghujahkan debat dan sering di boo....aku tak tau lah dia berhujah dengan baik atau tidak kalau tanya pendapat aku..

bukan senang nak menegakan benang yang basah berbanding menegakan batang yang kepalanya dah basah mcm...... ........( sila isi nama korang yang sama sama rasa kepala dah basah )

wohaaa!

Hamka said...

ok

Anonymous said...

Assalam

Mandi sama-sama lah... the deepest!

Cryingfella

Anonymous said...

Adoi la korg semua ni.ni la jd klau asyik fikir negatif.dh jatuh tahap bebal ke apa ntah. aku rasa la (cuba positif) apa yg pmndu kereta mayat usang ni nk citer.bg perempuan2 semua terutama yg dh kahwin. xpayah la pening2 pk hal minyak @ politik smpai jd baran tahap babun. perempuan lbh utama fikirkan hal rmh tgga dan layan suami. sbb bila pompuan pikir mcm mana nk jaga suami dgn baik automatik dpt pahala. klau pk bab minyak apa pun xdpt.dpt sakit hati ngan maki adalah.. tul x

tauke bkn minyak

Hamka said...

dua komen di atas, terbaik!

: )

Anonymous said...

untuk mengelakan korang pon terbabun dan terbebal sekali kurang kurang lah kenegatif dalam berfikir melihat isu dan mengepost entry dalam blog kereta bangkai ni...opsss kereta mayat, sorry aku tersalah taip, fikir positif jer K, aku tul tulll tersalah taip ni...

minyak bkn taugey






Anonymous said...

minyak bkn taugey,

troll ke pe

Amyruul Luqman said...

ehmm... minyak oh minyak.. sori menyimpang tajuk... brader hamka, saya ingin brader ulas sikit pasal psikik dan apa pandangan Islam... sebab kekadang benda macam ini boleh jadi kurniaan Allah ataupun jin syaitan yg mengacau hati manusia.. harap ditimbangkan request saya nie.. time kasih

Amyruul Luqman said...

ehmm... minyak oh minyak.. sori menyimpang tajuk... brader hamka, saya ingin brader ulas sikit pasal psikik dan apa pandangan Islam... sebab kekadang benda macam ini boleh jadi kurniaan Allah ataupun jin syaitan yg mengacau hati manusia.. harap ditimbangkan request saya nie.. time kasih

Hamka said...

note, masuk bank soalan, arhgg, ada seribu lebih soalan belum dijawab, eh? yang tahun 2006 pun ada?

Adohai..

Anonymous said...

soalan bersawang takpe,jgn blog bersawang hehe

Hamka said...

aku rasa ada penanya soalan dah jadi mayat dan sekarang mayat isu pulak sedang ditanya, hubhubu

Anonymous said...

"Laki baru balik berjihad, air sudah naik kepala kot"
Emm ayat yg bagus di guna kan untuk Sahabat.
Nice and good job

Anonymous said...

Assalam

On second tought, bila minyak naik maka belanja pun naik...

Sebenarnya pahala pun naik.
Lagi banyak belanja (kerana Allah) lagi banyak pahala.

Ada yang tak setuju? He..he..

Orang yang beriman tidak takut dan tidak susah hati....firman Tuhanku.

Cryingfella

Anonymous said...

dah di takdirkan minyak naik harga, dah ditakdirkan kerajaan tak cerdik, dan ditakdirkan pembakang pun ramai yang bangang!

duduk tengah tengah lagi bagus.

Anonymous said...

hihi im enjoy reading all the comments... the best ever mr hamka's post... duduk tengah jd serai bukan lalang...

5200v said...

minyak da naik. kurang le orng nak melancong.

Hamka said...

orang naik minyak lagi? patut tajuk entry ini, he he

nawarzara said...

aku memang x setuju kalau harga minyak naek, tp nak buat camaner dah naek kan? yang paling aku kisah skang ni, if minyak naik, tapi gaji x naek-naek! so camaner nak cover rege minyak n barang-barang yang dah naek tu, tul x? alangkah bagusnya jika harga barang naek, dan sekaligus menyebabkan gaji kita makin bertambah naek...so x lah aku terasa sangat bertambahan sen dalam setiap duit yang aku keluarkan....huhuhuh

cucu mamak kutty said...

klu kau nak pun sape yg nak ambil peduli,sila le m enyalak mcm anjing

Hamka said...

sabar, syukur, fikir, zikir...

Anonymous said...

Ha ah...yg guna mnyak ni org laki ja kn......jari tgh kt lu