(Aku harap ni entry last pasal politik, sebelum tu, ada pembaca cakap, perhimpunan bersih ini benar dari sudut ugama sebab ada ustaz joint-ha ha!)
Seronok sebenarnya pergi himpunan bersih, acara yang di adakan 4 tahun sekali, memang seronok, macam piala dunia rasanya, semua orang pakai baju kuning, dan berarak ramai ramai, seronoknya..
Lepas tu jumpa kawan kawan lama yang hanya sempat berborak dalam FB, sekarang dapat kumpul ramai-ramai begini, memang seronok.
Dalam berarak tu, jumpa pulak ustaz ulamak, terus tunjuk muka depan mereka, kat masjid payah jumpa sebab perasan sibuk, tapi sekarang dah jumpa dalam perhimpunan ramai begini memang seronok, terus kita bertakbir depan ustaz ulamak tadi, ustaz pun senyum tengok kita, kita pun rasa seronoklah, al maklumlah, jika kita mati, dah tentu mereka akan solat mayat dekat kita, dapatlah peluang kita masuk shurga awal, seronoknya.
Sedang asyik berarak, tiba tiba hujan turun, wah wah wah! Ini bertambah seronok.., dah lama tak mandi hujan, masa kecik, mak selalu marah main hujan, nanti kena demam kuning-kata mak, tapi sekarang, di tengah Bandar KL ni, bila turun hujan lebat, seronok sakan lah wei,
Yang lebih seronok, dalam perhimpunan ini, ada ramai gadis muslimah turut serta, baju kuning mereka kebasahan dalam purdah labuh mereka, mereka pun senyum tengok kita, cantik sungguh tengok orang perempuan lepas mandi, yang seksi pula, ternampak saiz coli, terus otak kuning menjadi seronok, tapi itu orang lain, saya tak.., saya datang perhimpunan ini semata mata kerana ugama, ustaz cakap inilah sunnah Nabi, jika mati masuk shurga, saya seronok kerana berpeluang berjuang dengan cara yang senang sebegini, seronok sungguh.
Kita apa apapun, kena ikut ustaz, kat kampong saya, ada orang ajak saya istiqamah solat 5 waktu di masjid, saya rasa tak seronok sebab banyak komitment lain seperti menonton ulangan rancangan raja lawak yang seronok, tapi bila saya tengok ada jugak ustaz yang tak istiqamah solat jemaah di masjid, maka bagi saya, tak perlulah kita solat 5 waktu di masjid, solat dengan anak bini di rumah macam ustaz buat, baru seronok
Eh, tak seronok pulak cerita tentang perhimpunan 5 kali sehari semalam, kita sambung cerita tentang perhimpunan yang lebih meriah dan seronok.
Antara perkara yang seronok dalam perhimpunan ini adalah, ada ramai orang datang ambik gambar, ramai kawan kawan yang puji, ustaz pun puji dan rasa macam kawan kawan kita ramai sangat, seronok sungguh sehingga ada yang menyanyi lagu negaraku..,
Ok, keseronokkan sudah tiba ke kemuncak, iaitu berperang dengan polis Malaysia.
Di sini saya ingin memberitahu seluruh dunia, berperang dengan polis Malaysia adalah pengalaman berdemotrasi paling menyeronokkan dalam dunia!
Polis Malaysia tak sekejam polis Negara lain, dekat Thailand, polis sana tangkap penunjuk perasan dan isi dalam trak sampai mati lemas, dekat Libya, polis tembak peluru betul, dekat Israel, mereka gilis dengan kereta kebal, dekat Myamar, mereka belasah sampai mati.
Dekat Malaysia, kita jerit, anjing-anjing!, polis tengok kita dengan marah, lalu terus kejar kita, lepas tu kita lari menyorok, polis penat, kita keluar balik, jerit dan maki, macam ustaz ustaz ajar, ustaz cakap maki kerajaan dapat pahala, jadi kami maki polis sebab polis tu anjing kerajaan, dapat pahala jugak, bila polis kejar, kita nyorok lagi, seronok sungguh main lari-lari dan nyorok-nyorok dengan polis Malaysia.
Bertambah seronok bila kawan kawan kita kagum dengan tindakan ‘jihad’ kita selepas menerima tindakan jahat polis, walaupun penat berlari dan menyorok, dalam hati rasa seronok..
Lepas tu polis bengang, polis siram dengan pili bomba, mandi hujan lagi, alahai, seronoknya.., ternampak jugak perempuan yang kebasahan, ada kawan kawan kita lari lari celah orang perempuan yang basah, polis lebih hormat orang perempuan, so menyorok kat situ lebih selamat.., seronot sungguh.
Acara kemuncak yang seterusnya, polis lepas gas pemedih mata, sakit mata kita, tapi takpe sebab bukan kita sorang yang kena, kawan kawan, ustaz ustaz dan awek awek, semua kena, tapi kita seronok, dan bertambah seronok bila ustaz cakap, kita dah setaraf Rasulullah, dulu nabi kena sembur dengan air lada, kita kena sembur pemedih mata, besar pahala ni, seronok sungguh
Tapi bila dah pedih mata, susah nak nyorok, kitapun kena tangkap, rasa takut jugak, tapi bila tengok ramai kawan kawan, ustaz-ustaz dan awek-awek kena tangkap sama, kita rasa seronok kembali.
Lepas tu polis bawak kita makan nasi gulai kawah, bagi rawatan percuma dan tempat rehat, seronok sungguh, pahala dapat, makan free dapat dan dapat jugak berkenalan dengan awek awek bertudung labuh.. he he.
Akhirnya, lepas dah kenyang, kami di bebaskan, dan sudah tentu kepulangan kami di sambut bagai seorang pahlawan yang berjasa kepada ugama, tak di gambarkan lagi keseronokkan ini.
Lalu pengalaman seronok ini kami kongsi di kedai kedai makan, di masjid, di FB, di blog, di youtube, dan kami seronok bercerita tentangnya dan memang ini adalah satu perkara yang seronok sungguh..
Tapi ada jugaklah bab yang tak berapa nak seronok, yang mana ada perserta perhimpunan ini yang meninggal akibat sesak nafas, tapi ustaz cakap, dia mati terus masuk shurga, syahid kerana mati berjuang untuk ugama.
Mendengar penerangan ustaz itu, kami rasa seronok kembali, oh sungguh sungguh sungguh seronok.
Akhir kata, jika ada lagi perhimpuann sebegini, kami akan sertai lagi, kerana perhimpunan sebegini sungguh seronok, rugi sape yang tak joint.
Woha!
Ps: Jangan musnahkan masa depan kamu dengan fatwa ustaz yang guna fatwa kaum kera, tak kira dari pembakang atau kerajaan, jangan pilih ustaz yang seronok dengan nafsu semata mata.
ps2:nota kepada orang yang slow, entry ini adalah ‘sarcasm’.
254 comments:
1 – 200 of 254 Newer› Newest»troll~ rugi tak join! aaahhh!
sarcasm tu apa bang?
alhamdulillah..
3rd..woha!!!~
bro..nice entry..:)..mnx share ye..
[ Gempar ] India Menemui Air Di Bulan
Wajah Sebenar Maria Ozawa Tanpa Make Up
entry camnih la best hamka... keep it up bro! :)
Sarcasm
kau ni bias lah hamka..teruskan sahaja penulisan berkaitan agama..xpayah masuk unsur politik dlm penulisan kau..sbb kau hanya di sebelah pihak..
nice job. tak emosi dalam menyindir. belakangan ni asik baca yang dok maki hamun ja. adoi.
Sape nak share,
ada syarat, korang kena letak gambar perserta himpunan kuning yang sedang seronok, aku takde tempat kejadian ambik gambar, so korang kena letak gambar mereka mandi, menyanyi, berarak dalam keadaan happy, sengih, dan seronok, hihi
seronoknyeeee~..
kalau betul lah jihad, patutnya lawan lah dengan polis sampai mati..
biar mati 'syahid'.
ni lari lintang pukang..
ahha..
apa namanya kalau lari dalam peperangan? ..
sarcasm.
oh ye hamka, macam mana boleh ternampak saiz coli? haha
wah.. entri yg best.. seronok saye membacenyer... hihi..
sarkastik plastik bombastik sungguh en. Hamka ini.. ahahahahaha..
:D
hahaha!
bersih la sangatttt...bersih ada makna!
salam tuan hamka wahaboi,
inilah masalah si hamka, menganggap sahabat lebih maksum/bijak dari Rasulullah saw.
sedangkan dalam Al Quran jelas, Rasulullah saw tidak akan bercakap sembarangan.
Quran, Surah An-Najm, Ayat 3-4.
Dan ia tidak memperkatakan menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri.[3]
SEGALA yang diperkatakannya itu tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya.[4]
- renung-renungkan. ;)
Hamka ni bukan semua dia tau. So maafkan la dia.
Kalau korang baca sidebar blog ni, hamka suruh rujuk ustaz juga akhirnya. So, this is all idea.
Mungkin hamka dah awal2 tolak cara demokrasi, lalu dia tak nampak bersih punya niat tu kat mana. Dia nmpk ambiga, dan budak2 melayu yang bodoh mcm kera sanggup pergi kumpul ramai2 lawan polis.
Bagus hamka bagus. Kau pergi ckp benda ni dekat awek yg menangis abah dia mati kena sakit jantung lepas kena gari ngn polis tu.
Sarcasm = sindiran
dalam konteks ini, satu entry yang tajam dan pedih.. pedih hati, pedih mata, kalo pegi ...
kite dok gi, dok rumoh jage anok..anok rama kang..
Suda-sudahlah Hamka. Aku lebih suka kalau engkau tak masuk campur. Sebab engkau sangat berat sebelah. Aku tunggu lama entry baru engkau, tapi ini yang keluar? Sudah-sudahlah pak cik. Makin bosan anak muda nak baca.
aku seronok jadi zombie yang dah insaf..wakakaka..
hamka, semua blogger sekarang main sarcasm..nak sarcasm jugak la..seronoknya!
maki polis dapat pahala? ustaz mane yg ckp tu?? betul ke ade ustaz ckp mcm tu?? org pakai purdah kene ujan nampk ape??? lagi satu ustaz mne yg ckp pegi demo ni hukumnye sunat???
kadang2 kite rase diri kite btul tp ntah lah.. sempat pulak la kan time kelam kabut kene kejar polis ustaz2 bg hukum sunat maki.. haha.. mcm lawak pulak aku dgr
@anonymous sarcasm itu ialah cara bagitau orang bodoh yang mereka tu bodoh tanpa mereka menyedarinya hahhahaha
bila aku baca entri ni. Satu je nama yang muncul dalam otak aku
AMENOWORLD. HAHAHHAHAHHAHAHA
Seronoknya-seronoknya!! seronoknya baca coment peace yoh yang last skali kat entry 'Patut-patut' tadi :D itu saja comment yg saya setuju stakat ni...
kenapa bila kritik guna anonymous???? takut ke??? hahahahaha.... nice entry.....
anom....pernah dgr x crita Rasulullah saw pernah suruh sahabat2 jgn mndebungakan pokok2 kurma...tahun tu kurma x mnjadi ...
rasenye yg nabi ckp tu bkn wahyu..
eh btol ke x ntah..haha
wallahualam
Mintak maaf ckp,ustaz yang join perhimpunan bershit memang ustaz perangai kera..Cuba baca kisah2 Imam 4,bagaimana sikap mereka,hal2 pemberontakan ini berlaku sejak zaman berzaman.
Hadith dalam 'ps' tu aku ambik dari harakahdaily yang bertajuk;
"Perang Badar inspirasi umat Islam di bulan Ramadan" tulisan Ustaz Zaini Hashimi.
harap maklum
nice lol :D
Kepada yang para pengkomen yang berkenaan, En. Hamka ada kata kat tepi blog tu, yg ini adalah pandangan dia. Lagi satu, bersikaplah terbuka. Anda nak semua orang ikut pendapat anda, menunjukkan anda fanatik dan jumud sekali. Biarlah orang nak berbeza pandangan. Kat tepi blog ni ada tulis, ada entri berunsur politik.
Kepada Anonymous (yg kata jgn lebihkn sahabat daripada rasulullah), adakalanya Rasulullah bercakap menggunakan pndangan baginda sendiri. Ad satu kisah nabi tengok sahabat kahwinkan pokok (nak kasi buah kurma nnt besar n elok), nabi larang. Lepas tu buah yg dapat kecik. Sahabat pegi bgtau dekat Rasulullah. Lalu Rasulullah benarkan sahabat kawinkan pokok tu. Xde pun ayat quran, hadis yg melarang kacuk/kawen pokok. ada sesetengah perkara datang dari Allah, dan ada sebahagian lagi datang dari diri Rasulullah sendiri. Yang penting, berlapang dada dlm mendengar pendapat orang lain. Wallahu'alam.
(Kalau salah, sila tegur yea. Nak caci maki laknat pun saya tak kesah, asalkn saya tahu mana salah saya)
Haish....tgk kat FB rata2 kaum non-malay sokong BERSIH, and ramai sungguh yg mintak Najib turun...lepas tu siap komen suruh ramai2 kaum derang register untuk mengundi...cube bayangkan, Malaysia jadi negara jiran (ala negara yg kecik comel tu)...org melayu jadi kaum yg sipi2 je kat negara tu....melayu malaysia nak jadi mcm tu gamak nye?
memang sialan, goblok.... baca ni
http://beritasemasa.com/spr-demonstrasi-bersih
dan lebih goblok lagi siapa yg mengatakan demokrasi itu tidak islamik. ~sarcasm
baca dengan minda bukan baca dengan emosi. boleh?
xsabar pulak rasanya nak join perhimpunan BERSIH 3.0 nanti...memamg ramai rakyat yang xpuas ati ngan kerajaan malaysia yang berat sebelah kalau kita tengok dari segi jumlahnya walaupun banyak jalan2 di kl ditutup dan dilarang masuk...tetap kuatkan semangat untuk hadirkan diri mereka demi memperjuangkan nasib anak bangsa,agama dan negara daripada kezaliman yang berlaku di negara kita setelah sekian lama dikuasai oleh mereka yang penuh dengan sifat tamak haloba dan lebih bertuhankan nafsu semata2 tanpa berpandukan kepada perlembagaan undang2 Allah dan mengikut ajaran sunnah yang ditunjukkan oleh Nabi kita.Bagi saya sebagai Anak Muda ISLAM, Medan Demonstrasi juga adalah salah satu daripada medan Tarbiyyah, kerna ia berjaya membentuk Nilai Pengorbanan Nyawa, Masa, Tenaga, Wang demi sebuah keadilan buat ummah serta mempercepatkan proses tumbangnya kerajaan zalim di Negara ini,INGAT TEMAN iman, ikhlas, berani, sabar, dan optimisme merupakan prinsip utama dalam membentuk kepribadian PEMUDA ISLAM ;)
Nur, cari dulu makna sarcasm k... dah azan ni, gi solat asar.. tak solat takleh bace blog ni
woi HAMKA!! kalau engkau tak tau, baik diam..setiap patah kata-kata engkau menzahirkan lagi kejahilan engkau..
jangan rasa ramai orang baca tulisan engkau, engkau dah best dan mesti betul..
sila baca fatwa al-qaradhawi tentang keharusan demonstrasi aman..
jangan ingat engkau baca kitab fadhail amal dan keluar 3 hari itu sudah paling baik dari jemaah Islam yang lain..
Sejak-sejak engkau mula tulis pasal politik bias ni, aku dah mula menyampah baca blog engkau!
aku penat dah baca komen orang. Islam je sokong bersih, islam je sokong bersih.
ZZZZZ
btw, dakwat kekal sah bawa solat ye?
annoy- am completely aware of the meaning. btw, r u talking to urself? *sarcasm*
sapa yang dok paksa angpa baca blog si hamka ni?
kata pendokong demokrasi. demokrasi apa kalau tak boleh zahirkan pendapat masing2?
butthurt tak sudah2. nak dengar yang elok2 pegi baca blog set2 korang dah la.
kalau menang dijalanan..
suatu hari nanti tumpas dijalanan jugak..
WOHA! untuk komen di atas
Sangat setujuuuuu..
Kalau nak kasi bersih pun, ape salahnya buat macam idea dr asri tu.
Abe hamka,boleh buat blog jadi mobile friendly tak?
nanti kena demam kuning-kata mak....
memang betul pun
DEMAM KUNING SUNGGUH
DEMAM YG MAKSIMA GITU :-)
hoho,,
kalu sarcasm, tak perlukan mentioned pd 'sarcasm' tu,,hilang trus sinis nya bro,, :)
ok, noted ur note.
biar kan mereka dgn baju kuning mereka !! kita kena doakan mereka!!!
owh, paling semart... Jika aku kuning, bontot aku panas, tidur tak gembira hati merana..
Memang lawak2 orang yang komen kat atas aku dan bertambah lawak orang yang komen kat bawah aku.. HAHAHAHAHAAH...
berapa org syahid perhimpunan hari tu? kalu yg lari ramai tak terkira! yg bila kena tangkap muka pucat lesi pun ada! pastu merayu jgn di tangkap!!! hidup negara isle!!! ops silap negara kebajikey!
dorang yg ikut rally ni semua perasan rasa di tindas!! aduhai TANDAS adalah!!!
Keep up posting like this.
salam,sangat suka entri ni
sakit perut aku gelak bila tgk komen2 butthurt.
WOHA!
kalau bantah kang, start la dia bawak fatwa kaum kera dia. wakakaka
pergh...perli yang mendalam sedalam ALAM..Hahahaha
hahahaha...abang hamka troll secara sopan pun masih lagi ada orang butthurt.
saya suka entry ni ;)
cara yg agak unique utk menyampaikan mesej.....
kat akhirat amalan yg pertama di hisab adalah solat....solat lulus yg lain lulus, solat x lulus yg lain x lulus.....solat "miftahul jannah" anak kunci syurga....rasulullah saw dan para sahabat r.hum time jihad pun solat berjemaah awal waktu..cara dalam perang la...barangsiapa yg menegakkan solat, dia menegakkan agama, siapa yg x solat dia meruntuhkan agama....
this is the main formula utk tegakkan agama ALLAH swt....
ALLAH swt beri kita akal utk fikir...so fikir2kanlah...
salam 'hamka?'
1)please ask any ustaz what is jihad.
2)do not write without research. that's just too amateur.
3)define BERSIH 2.0 really is.
tq 4 read this. :)
hek eleh nk komen pon guna bahasa omputeh jugak ke...amerika la sgt..
masing-masing penuh dengan prasangka
Kelakar laa anony ni. Woha utk kamu
Saya juga meminta Encik Hamka menjawab soalan ini: Apakah itu jihad?
kelakar bebeno aku baca komen korang ni..nak tergelak pun ada..hahaha..lawak2..kalau keluar 3hari tak cukup kenalahkorban lebihsikit..apa kata keluar 4bulan..tinggalkan ank bini,family,awek2,pekerjaan dan sebagainya..takazar agama banyak sangat ni..aku syor kalau korang buat lagi berih 3.o..habis korang berhimpun terus bentuk jemaah bagi bayan hidayah..yang dah ada bini keluar mashurat terus..apa macam?yang dah boring atau sebagainyalah nak baca blog ni xyah bgtau dalam ni xpenting pun kau baca ke kau xbaca sama je xbgi effect papepun..korang pye pasallah..satulagi..kan awal2 lagi hamka dah bgtau dy tulis untk diri sndiri dan anak2 dy dan jangan ikut sebelum korang rujuk pada ustaz..xbaca ke??
salam....
aku dah lame membace, dan suke membace,
bukan ingin berpolitik kirenye,
bukan juga ingin memberontak tanpa menutur kate,
terima kasih kat hamka kerna suke membuat nota,
kutimba ilmu dari blogmu
just,....
1 pendapat aku mengenai bersih....
aku bukanlah manusia maksum dalam semua perkara,
aku bukanlah seorang insan yg sempurna,
dalam tindak tandukku juga sama,
salah laku ku kerna ketidak sempurnaaku,
aku suka dengan perhimpunan bersih...
bukan kerna 8 tuntutan kepada kerajaan,
hanya ingin memberi satu pemahaman,
kepada kerajaan tentang penderitaan.
nah lihatlah ini buktinya,
sudah dua langkah drastik diambil kerajaan,
bagi mengelakkan bersih kali ke 3,
kurangkan pengambilan pekerja asing sudah semestinya,
menjaga hati rakyat, jadi langkah seterusnya.
mungkin harga barangan di malaysia turun juga,
apa salahnya?
hanya satu pendapatku.....
rakyat menolak BN bukan kerana rakyat sayang BA,
tapi rakyat menolak BN kerana kesilapan BN 2 sendiri...
kerajaan adalah amanah rakyat...jika rakyat sebulat suara menentang apa yg dilakukan kerajaan bermakna kerajaan itu telah mempergunakan amanah rakyat....ini bukan soal politik..ini soal kepentingan rakyat itu sendiri, mungkin ada yg telah berpuas hati dgn apa yg dilakukan kerajaan, tetapi ada juga yg tidak...tidak semua dapat manfaat yg sama....oleh itu, protes dilakukan...tetapi protes itu telah disalahgunakan oleh ahli2 politik yg bermuka2...jgn salahkan rakyat yg protes, itu hak mereka...mereka bebas menyuarakan pendapat mereka...jgn ckp mereka tidak bersyukur, mungkin ada ketidakadilan yg dilakukan terhadap mereka..
err err err
aku sayang Islam.
tapi honestly aku tak rasa tujuan BERSIH ni boleh menegakkan Islam.
wallahualam bissawab
sebelum pi join apa2demo berunsur politik tulis wasiat dulu ye mana tahu mati syahid
mintak halal malkan minum kat semua
jgn lupa bawak kain kapan sekali
nampak polis rempuh je
kuatkan yakin makhluk takde kuasa
yakini perjuangan kalaian
jgn peduli risiko
ingat slogan:
kalau takut risiko jgn bicara soal perjuangan,lawan tetap lawan
kesian.. entry yg sangat tak ilmiah.. gagal untuk lihat dari aspek yang lebih luas..sangat pessimistik.
prhimpunan maksiat konsert indi ngn gigs tuh ko tak kecoh plak? tk kecoh kat krajaan BN yg gagal buat pape??malah galak lagi belia2 nih.. oh lupe, dorang tak kacau org.. tak ganggu jemaah masjid petaling. tak ganggu peniaga. woha!..dorang just nk berhibur jewwrr.. pakai seksi, suke2 jewwrr..
syabas, sebab mengkelaskan ulamak dn ustaz sebagai pencedok fatwa kaum kera kerana anda adalah ustaz/alim yg paling warak.. fatwa syeikh maulana najib lah paling sohih!! woha! tahniah Hamka! lepas nih boleh wat ceramah kt tv2..ajak muda2 kita untuk tidak masuk demonstrasi menuntut ketulusan krajaan..bahkan, pergi ajak tengok hiburan yg dianjurkan syeikh najib ke perhimpunan sejuta belia di putrajaya sambil tengok artists bergelek atas pentas.woha!..
kalahkan dr Asri, ust hasrizal, ust zaharuddin yg dah banyak mmbimbing muda mudi melalui ceramah di msjid dan pertubuhan.kalah kan dorang, yg syeikh hamka kata, pencedok fatwa kaum kera.woha! anda lah yg terbaik!
mabruk! jaid jiddan! woha! excited dowhhhhh
satu lagi bila sampai masa demo bakar dulu kenderaan anda,dompet dan duitnya sekali
jgn pikir nak balik pulak
tetapkan dalam hati samada demo berjaya atau saya terkorban syahid di medan perjuangan ini
woha
miss winna~
terbaik lah hamka! heheheh, aku tak nak puji kau, tapi kalo jd isteri kedua kau mungkin aku nak!! :PP
terbaek, entry yang sgt tajam, =)
'Seronoknya-seronoknya!! seronoknya baca coment peace yoh yang last skali kat entry 'Patut-patut' tadi :D itu saja comment yg saya setuju stakat ni...' by ckp byk x guna
pengkomen yang komen last skali dalam entri "Patut-patulah" ialah bukan aku, beliau menyamar. Tuhan Maha Mengetahui orang yang menyamar, hehe..tp mmg aku xamik pot pun.. lantakla makhluk tersebut.
again,entri yg memandang dr sudut sempit. mgkin ini hasil dari tarbiyah yang anda terima. tak mengapa, apa yang penting, masing2 mampu luahkan pandangan sendiri. syabas anda semua.
Haha,, pe la... :D Der n sis, susah nk buat suatu perkara tu 'salah' kalau di hati kita dah kita 'simen'kan ianya tetap betul(perkara tu la :D).. Haha sekadar pandangan.. Ambil yg positif jer.. ;D
betul ke ustaz cakap macam tu?? u sure? sarcasm2 jugak... jgn cemarkan nama ustaz tu..kesian sbb masih ramai ustaz yang baek :)
Salam Hamka
aku dah baca entri yg banyak2 kat blog ni sejak bertahun2 lepas dah
dan aku suka..
tapi sekarang.. sejak ko masukkan unsur2 politik ... mmmmm....
aku lebih suka keretamayat yang dulu...
Assalamualaikum.
Kudos, Hamka. This is just, the best, sarcasm dishing I've had in a while. Hahahaha.
Don't stop being awesome yeah? :)
Jangan gaduh..
Owh! Seronoknya baca entry nii..
Rasa bersemangat plak nak join Bersih 3.0 mendatang.. Ini kali kita demo habis2an, kasi tumbang ini kerajaan malah sistem demokrasi yg berkulat itu juga kita kasi cantas habis.
Jangan kira apa!
Lepas selesai semua ini, kita kasi angkat satu orang jadi Imam Mahdi yg akan start balik sistem Khilafah atas muka donia ini.
Wah! Seronoknya.....!
aku kenal kau di alam nyata. hai firdaus.....(:
ok, dah kembali seronot baca entry ketemayat. memang betul2 sarcastic..
weii..serius aku trtanya2..nape tabligh x leh join PAS?nape PAS xleh bersatu ngn tabligh?kalo karkun2 ijtimak 9.7.2009 + himpunan BERSIH 9.7.2011(yg diadakan di stadium, litar F1 or anywhere else...) muzakarah ngn pimpinan PAS jgn join ngn org kapir..mesti lagi best..lagi bersih..hamka, ko kan terrer..ce citer..
wallaaaaa...rugii pulok x join Bersih tuuu yerrr....bolee kutip byk pahlaaa rupanyaaa...isk3x...laa nieee jgk nk rgtr nama tuk Bersih 3.0 nnt....kui3x...
siapa tanya tentang jihad?
ni entry yang aku tulis ketika berumur 20-an.., 5 tahun yang lalu
http://keretamayat.blogspot.com/2007/01/apa-itu-jihad.html
nape tabligh x leh join PAS?
tanya sape tah?.
aku tolong jawab,
mungkin..
tabligh tak joint pas sebab musuh mereka berbeza.
musuh tabligh adalah nafsu dan syatan, sebab tu mereka buat usaha kuatkan iman melawan nafsu mereka.
musuh pas pulak umno, musuh dap jugak umno dan musuh pkr pun umno
sebab tu mereka bergabung jadi BA lawan musuh yang sama.
macam deceticon dan autobot gitu..,
woha!
bersamalah golobgan ulama' kerana ulama' pewaris nabi. :)
asal org tak setuju dgn Bersih,
pasti ada caci maki,
baik di FB, baik di blog...
aku setuju jugak dgn kingkay..
tak salah kamu2 semua nak menyokong yg memprotes
itu hak masing2
tapi kenape asal memprotes mesti keluar caci, maki dan yg sewaktu dengannya...
menyatakan islam, menegakkan islam, tetapi itukah yang kamu canang2kan dan bangga2kan dengan Islam...
bangga mencaci, bangga memaki...
bukan aku backup Hamka..
tapi salahkah Hamka menyuarakan pendapatnya tanpa mengeluarkan cacian makian yang mencalarkan Islam itu sendiri...
aku sedih dgn saudara melayu seislam aku...
hanya kerana isu ini, yg didalangi seorang A*b*g* dan "sahabat2nya", kita melayu islam berpecah belah dan rela hati mencalarkan sendiri maruah Islam dengan cacian makian yang tidak semena2 "dihalalkan" atas perbezaan pendapat kita..
inilah yg dikatakan "demokrasi" pada pendapat mereka....
seandainya mereka berjaya memerintah suatu hari nanti, bagaimana agaknya????
masih adakah demokrasi itu untuk kita semua????
ye lah aku pun pelik...
kenapa PAS & tabligh tak sekepala?
kebanyakkan orang tabligh yg aku kenal semua tak suka cara PAS...kerajaan, PKR & lain2 apatah lah lagi kan....
pada aku tujuan BERSIH tak salah...
ye lah sape tahan dgn harga minyak naik, harga brg naik, org miskin masih melambak, apatah lagi kelambakan org asing yg dah pandai hujung minggu meniaga di nasi lauk kita di pasar malam, betapa membazirnya pemimpin kita & lain2, tapi nak buat apa pun kita kan ada cara...
"habis nak cara mana? kerajaan takkan dengar!"
buatlah kat stadium...sambil2 tu boleh buat acara lain mcm presentation khas utk kerajaan apa yg rakyat nak, motivasi/ceramah tentang pentingnya peranan pemimpin, sewa booth utk org meniaga, ajak semua media dalam & luar negara biar satu dunia tahu, etc...
" ah! buat kat stadium/tempat tertutup buat ape...mcm mana nak tarik perhatian kerajaan & org luar! buat kat jalanan baru gempak"
peniaga kata rugi sbb trpaksa tutup kedai tapi org BERSIH kata pautnya lagi untung sbb diorang lapar & dahaga...
"tu salah polis lah sbb sembur ntah apa sembuh ntah sampai peniaga takut brg niaga rosak..."
pakcik yg dah tua pun ada join BERSIH..
orang lain mungkin akan kata dah tua2 pi lah duduk kat masjid, solat hajat biar kerajaan insaf ke, kang sakit2 kang, terjatuh ke, masuk hospital pula, kubur dah kata mari dah ni...
"tengok betapa semangatnya pakcik tu nak memperjuangkan haknya..apa salah pakcik tu nak perjuangkan hak die?!"
mak bapak budak bawa anak2 kecik pergi join BERSIH...kan elok duduk di rumah baca buku, bergurau senda, pi jogging kat park ke...
" anak2 dari kecik lah kita kena ajar berjuang pertahankan hak kita...esok dah besar jadi lembik..suka hati mak bapak budak tu lah nak didik mcm mana! "
" yg ko ni sokong kerajaan sgt kenapa? diorang tu kuat rasuah...mencekik rakyat tak sudah..."
ehh....aku ade ckp aku sokong BN?(umno/mic/mca)...ade ke aku ckp aku anti pembangkang?(pas/pkr/dap/dll)....
emo sungguh korang ni...
nak buat ape pun biar lah dalam keadaan berhemah & bijak pandai...
agak2 korang siapa punya idea BERSIH ni?
aku dgr ini idea si ABC, kalau aku jadi dia, lepas 'kes', aku tarik diri dari dunia politik yg sentiasa kotor, luang masa dgn family, dekatkan diri dgn Allah, jadi lecturer ke, sambung belajar ke,...bukan semakin nak tonjolkan diri, utk membalas dendam keranan tak puas hati dgn kuasa yg ada...
sekarang cuba beritahu aku point2 yg kukuh utk soalan2 di bawah:
1- apa akan jadi kalau pembangkang yg memimpin?hukum hudud terlaksana?kuil/tokong merata2?
2- siapa yg paling layak memimpin?pas?pkr?dap?hadi?ambiga?anwar?
3- senaraikan kebaikan BERSIH.
4- senaraikan keburukan BERSIH.
5- siapa yg mendapat keuntungan dr BERSIH.
6- cara-cara yg paling sopan/berhmah utk insafkan kerajaan.
p.s : aku pelik kenapa bila ade org tak sokong bersih dikatakannya tukang asap kerajaan...
padahal aku pun tak puas hati jugak dgn kerajaan & aku juga ada yg tak bersetuju dgn pembangkang...
pd aku mereka semua ada kelebihan & keburukan masing2...
kenapa mereka tidak mahu saling melengkapkan antara 1 sama lain...
9hb Julai 2011.Adakah hari ini akan mengubah sejarah Malaysia?Tak tau lagi.Kesan Bersih 1 boleh nampak pada pilihanraya 2008.Kesan Bersih 2? Entah.Aku tak pandai nak meneka perjalanan politik sebab politik ini satu benda yang sangat unpredictable...
Seperti yang aku ada tulis,apa yang kau lalui akan membentuk perspektif kau.Dalam hidup aku...ada beberapa peristiwa yang bentuk pandangan politik aku.
1. Bersih yang first.
2. Rakyat vs Grand Saga dekat Bdr.Mahkota Cheras
3. Demo mansuhkan ISA dekat KLCC
4. Malam Anwar Ibrahim kena tangkap dekat Bukit Aman masa start kes liwat kedua
Kalau kau tak suka Bersih sekalipun dan kau menentang sehabis-habisnya,cuba tanya diri kau balik apasal kau tentang?Sebab kau dengar cakap-cakap orang yang sebut benda yang kau prefer dengar,membuatkan kau rasa perhimpunan Bersih itu suck dick motherfucker...
Tapi mana inisiatif kau nak pegi carik the truth?Setakat melalak bantah tapi duk kat rumah buat apa?Kau bentuk pemikiran kau menggunakan pandangan orang lain...macam mana orang nak respek kau punya view bila kau bantah?Kau bantah Bersih sebab ada orang post pasal biodata Ambiga dan apa yang Ambiga dah buat?Come on....grow up dan grow a brain la.
Pegi la tengok sendiri lepas ni kalau ada lagi.Kalau takut sangat nanti kau kena cop penyokong Bersih....pakai baju tshirt murahan kaler hijau (sebab hijau kontra kuning) dan tulis dekat baju besar2 SAYA SEBENARNYA ANTI BERSIH TAPI SAYA NAK TENGOK AJE APA DIORANG NAK BUAT!Kau takyah pun join Patriot ke Perkasa ke..gi la tengok atas nama kau sorang pun cukup.
Ramai orang Melayu yang macam tu.
Harap orang lain formkan opinion untuk dia.
Supaya dia ada opinion sendiri.
Pegi tengok sendiri dengan mata kau.Pegi tengok sendiri macam mana "riot" Bersih tu yang media duk kata huru-hara.Memang la nampak macam riot...kalau kena kejar dengan FRU konfem la nampak macam riot.Takkan kau nak berdiri tegak sambil bersiul2 macam tak ada apa-apa kalau FRU datang depan kau sambil hayun baton dengan riot shield?Takkan la kau nak duduk setempat dalam bulatan sambil buat stretching macam nak warming up bila kena spray dengan water cannon?Memang la orang ramai akan lari bertempiaran.
The thing is that fakta yang aku berani tulis kat anda bila aku pegi tengok sendiri kes Bandar Mahkota Cheras adalah the media always lie.
Lepas aku pegi dan balik sambil lepak kat McD makan Big Mac,terpasangnya Buletin Utama kat TV...dikatanya penduduk kat situ menimbulkan kekacauan dan huru-hara siap pasang gangster.Tapi apa yang aku nampak dengan mata aku sendiri adalah super kontra kepada apa yang Buletin Utama sedang laporkan.
Sama lah jugak macam kes Bersih first dulu,macam biasa..FRU akan open fire tanpa diprovoke. FRU akan pecah barisan untuk kejar mana-mana penyokong Bersih tanpa ada rasa ragu-ragu langsung.Tapi media kata penyokong Bersih buat riot "sehingga memaksa" FRU bertindak balas.Bullshit.Aku ada situ.FRU tak kena paksa..FRU volunteer nak tembak orang.Mungkin diorang memang suka tengok orang ramai tak boleh bernafas kot?Tapi memang la ada seorang dua penyokong yang panggil FRU anjing,hehehehe.
Kau nak aku buat sumpah dekat masjid ke nak pastikan aku tak tipu?
Kepada golongan-golongan yang membantah ni,cuba kaji balik diri anda dan tanya,"Kenapa aku tak suka perhimpunan Bersih tu?"
Sebab Ambiga?Sebab khutbah kata haram?Sebab Ulama' berwibawa Ustaz Hishamuddin Hussein kata haram?Sebab ada link dengan komunis? Sebab diorang kata nanti kedai semua habis kena pecah? Sebab nanti peniaga kat situ diganggu? Sebab semua tu ada hidden agenda? Sebab polis jumpa senjata?
Semua tu,bukan apa yang kau alami sendiri kan?Itu adalah pandangan orang lain yang kau ambik sebagai pandangan kau.Grow some balls / breast.Pegi tengok sendiri kalau kau bantah sekalipun.Kemudian, kau nak membantah kau bantah la.At least bantahan kau tu purely datang daripada diri kau sendiri yang dibentuk oleh pengalaman kau sendiri..
Kita boleh hidup berdasarkan sejarah tapi sejarah boleh dimanipulasi,macam kata pepatah barat,history is written by the winner.Apa yang berlaku sekarang ni adalah satu benda yang akan jadi sejarah Malaysia di masa akan datang.Cuba kau bayangkan kalau anak cucu kau tanya kau nanti,"Tok,tok,dulu masa Bersih kedua,atuk sokong yang mana?" Lalu kau jawab,"Atuk tak suka Bersih! Itu semua kapir punya kerja nak pecah belahkan orang Melayu."Cucu kau pun tanya balik,"Atuk pegi tengok masa tu dan memang nampak ada orang kapir nak pecah belahkan orang Melayu masa perhimpunan tu?"
Kau pun jawab,"Tak,atuk tak pegi pun,,,buang masa,atuk baca paper Utusan Malaysia Cu.Dalam tu dia tulis macam tu."Lalu cucu kau pun bersorak kegembiraan."Ye ye atuk aku seorang patriot!Ye ye atuk aku tak sokong Bersih!Ye ye!"
Tapi adakah kau tau dan pasti apa yang kau baca dan dengar tu betul dan fakta?Adakah satu hari nanti kau nak cerita dekat anak cucu kau pengalaman kau yang kau kutip daripada paper yang kau baca aje?
Kita semua ada tanggungjawab untuk passkan kebenaran kepada anak cucu kita..dan kau takkan dapat kebenaran hanya dengan menggunakan pandangan yang kau cedok dari orang lain.Tak kiralah apa yang kau rasa pasal Bersih lepas kau tengok Bersih dengan mata kau sendiri...apa-apa point of view kau adalah the truth pada kau yang orang lain tak mampu nak gugat.
Dan tak kisahlah lepas kau pegi kau makin kuat benci Bersih sekalipun,the most important thing is itu opinion kau yang kau tak malu nak sampaikan dekat keturunan kau.Sebab kau tau,itu benda betul.Mana tau esok2..penyokong-penyokong Bersih tu balik,menyumpah2 Bersih sebab rupanya Bersih ni tujuan dia adalah nak jadikan Ambiga sebagai PM.
Memang akan ada two sides of truth sebab opinion kita akan differ.Tapi jangan jadi orang yang anggap dia dah dapat the truth....padahal dia sendiri tak tau hujung pangkalnya macam mana yang sebenarnya.Experience is the best teacher but you must have the guts to experience it.Gi la tengok sebagai pemerhati bebas lepas ni,tapi jangan la marah aku kalau kau kena kejar dengan FRU sekali dengan penyokong-penyokong Bersih. Itu satu risk yang kau perlu tanggung sebab nampak macam kerajaan is trying their hardest with their "power tools" to make sure orang ramai tak dapat nak berhimpun.
Carilah kebenaran.Kemudian nanti2,cerita dekat anak cucu kau.Biarkan dia pulak gunakan pengalaman kau sebagai guidance untuk dia cari kebenaran.Yang paling penting,bila kau dah jumpa the facts dan the hard truth..pastikan diri anda buat benda yang betul dengan knowledge yang anda dah ada.
Walaupun perhimpunan itu aman sekalipun,itu bukan alasan untuk FRU hold back the attack.
Kau bukak media mainstream kau akan dengar cerita-cerita yang diorang pastikan side pada diorang.Kau bukak blog penyokong Bersih kau akan baca mengenai betapa betulnya perhimpunan Bersih tu.
Agak kecewa aku baca alasan2 orang yang anti Bersih tu..semua pakai alasan yang TV keluarkan.Gi tengok sendiri kalau lepas ni ada lagi.
Apa yang aku nampak daripada video-video yang ada....Bersih kedua ni lagi ganas daripada Bersih pertama dulu.Kau takkan nampak benda-benda tu dengan hanya berpandukan Utusan Malaysia,TV3,RTM...Subscribe channel Al-Jazeera kalau kau tak percaya dengan penulisan blog-blog "sampah" macam blog aku.Tengok berita dalam tu..kaji dan bukak sket kepala hotak kau.Tapi macam biasa....alasan bangsa akan digunakan.Melayu..Melayu..Melayu...
Aku syorkan,kalau kau anti Bersih...pegi tengok sendiri lepas ni.Lepas tu kau nak datang sini dan kutuk perhimpunan tu,kutuk la.
At least kau ada pendirian sendiri.Bukannya pendirian yang dibentuk oleh mulut orang lain atau media massa Kerajaan.
Just know this...Dalam pilihanraya 2008, 55% undi pegi ke BN, 45% pegi ke Pakatan.Makin lama makin banyak benda tipu terjadi akan makin ramai orang yang sedar.Aku sure majoriti pekerja hospital Tung Shin dah sedar sekarang betapa craptastic nya kerajaan dan media Malaysia.
eh hamka aku dgr ade ust/utzh yg caj 1 jam sampai 3 ribu...biar benar?
ade juga yg caj sejam 500...kalau sehari 6 jam, & tiap2 hari....berapa tu hamka? adakah sebab tu ust tu blh guna 3-4 kereta?
dulu mak saya suruh adik saya jadi tahfiz, jadi imam, jadi ust...tapi adik saya taknak sbb katanya tak kaya & tak byk duit...
tapi saya tk ust/utsz skrg banyak je duit...
ada manager lg...
ada show sendiri lg...
ada kenakan caj minimum lagi...
sbb diorang kata kena amik kira juga duit petrol, tol, driver, penat, masa etc....
ade juga saya dgr ust yg ambil je seberapa ikhlas org nak bagi....die akan guna utk sepanjang bulan tu....& bila ada lebihan dr duit ceramah 7 duit mengajar tadi, dia bagi madrasah...
cara yg mana lebih baik hamka...saya nak nasihatkan adik saya ni....
http://www.themalaysianinsider.com/sideviews/article/menangani-fenomena-literalis-agama-dr-mohd-asri-zainul-abidin
kalau ulamak,beliau tersilap fatwa, akan dapat satu pahala, kalau betul, dapat dua pahala. ada dalam hadis. saya yakin tuan mesti tahu.
moga Allah jaga kita dari mempengaruhi orang lain untuk benda batil.
hamka seorang tabligh yang baik.
hamka seorang tabligh yang luas fikiran.
hamka lah yang tahu semuanya.
hamka tidak menyokong pemimpin yang corrupt.
hamka seorang sahajalah yang menentang syaitan dan nafsu tak macam pemimpin pas.
hamka seorang sahaja yang tak keluarkan fatwa kera.
hadis yang dipetik oleh hamka tidak pernah dhoif.
hamka lah yang lebih bijak dari alim ulama.
hamka tak bersama pas kerana pas bersama dap yang semakin lama mula memahami erti islam.
hamka tidak berat sebelah.
hamka sahaja tahu apa itu perjuangan.
ps2:nota kepada orang yang slow, komen ini adalah ‘sarcasm’.
entry pasal perhimpunan gig keesokkan hari nye plak??
Seronok. :)
demo bersihke,hapus ISA apake yang seangkatan di malaysia (selepas 1998-.....) adalah untuk merealisasikan hajat seseorang yang teringin bebenor nak jadi PM,itu aje takde tujuan yang lain...percayalah
Hai Anonymous 9:09 PM, awk kenal sy? Awk karkun ker karkunah?
hohohoo...semakin panass... jgn risau,penulis blog sentiasa ada jawapannya..
ps2:nota kepada orang yang kurang faham, komen ini adalah ‘sarcasm’.
salam
mana nak rasa asap dan air , tak turun tak rare
korang cakap bersih je jalan untuk dapatkan pemimpin yg adil? ustaz mana ajor korang syirik kat Allah ni?
Sila fahami, kita umat islam ni tak di ajar untuk menyemabah atau mengaku yg berkuasa adalah selain dari Allah, mahupun Allah kena ada sekutu berbentuk'asbab' untuk bagi sesuatu itu.
aku setuju dgn pendapat Hamka, jika kita melihat dia dari sudut islam dan bukan sudut politik yahudi... Maybe seuatu yg tak di ajor dkat silibus ataupun sekolah ceramah joz. maksud aku mcm ni:
1) kebanyakan org kat sini dan yg hadir ke bersih itu mengatakan bahawa hanya cara berdemonstrasi je yg buleh tertegaknya agaa islam ini, so, sapa yg tak sokong dan buat pandangan lain dari Bersih di anggap sebagai orng yg di pernyampahkan (menyampah), ataupun biassed dsbgnya.
- Itu orang2 kat sini dan yg hadir bersih kata , sedangkan nabi bersabda dan Allah juga berfirman, masalah umat ini hanya akan selesai dgn amalan mereka! Got that?
well aku elaborate,in the first place, kita pikirkan kenapa khalifah di 'tiadakan' oleh Allah, sedangkan di situlah merupakan pemerintahan yg paling adil dan di berkati Allah? sebab utama, adalah apabila umat islam tidak beriman kepada Allah dgn sebenar2 iman mereka!mere menyekutukan ALlah (kata ubat bagi sembuh penyakit, gaji bagi rezeki, dsbgnya yg syirik). Kemudian, apabila dakwah mula terhenti,cthnya masa khalifah di india dulu, mereka stop dakwah, sebab mereka tidak mahu org kafir masuk islam,sebab kalau masuk islam, kmaka, mereka tak boleh collect jizziyah, sebalinya hanya zakat yg ciput tu. So, Allah tarik balik nikmat tu kat sana, dan Allah asxih beri peluang.serta beberapa lagi kejadian zaman berzaman sampai lah lahirnya kamal attarturk.
dan Allah dan rasulnya juga mengatakan dgn amalan lah manusia dapat menarik bantuan dari Allah. Sebaga conth, kalau nak manusia jadi baik, Allah suruh apa? suruh kita bersolat, sebab solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar.dan lagi kalau org tu mmg jenih tak bersolat,Allah dan rasulNya suh buat apa? suh kita dakwah dia kepada solat dan doakan dia sungguh2..ada kita buat?
Allah juga suruh kita membesarkan dia,memuji dia,dan cerikan kehebatan Nya ke[pada semua manusia lagi dan lagi sampai mati,sampailah kiamat!ada kita buat?jgn ingat sebab kita dah ceramah joz di masjid atau kat padang lapang, manusia dapat tau Kehebatan Allah..belum tentu lagi,s ebab kalau ceramah tu tak sebut pun pasal kehebatan ALlah sebaliknya cakap pasal hal manusia serta kuasa2 dan sebgainya.nanti aku sambung..
tak suke la bile kau masuk bab politik..kalau kau macam seimbang takpe..ni berat sebelah kot..udah2..ghentikan sembang politik ye en.hamka..=)
kita ni, tak buat pun sungguh2 apa syarat2 yg ALlah dan RasulNya bagi untuk tegakkan islam, terus je kita yakin islam ni buleh trtegak dgn demokrasi.tak ke syirik namanya tu? islam tertegak dgn dakwah Ilallah, dan bukan dakwah kepada parti #atau mana2 tuan guru. yg matlamatnya adalah bahwak manusia kenal Rab mereka serta kehebatan Rab mereka!
Jaminan Allah serta di buktikan melalui Rasul Nya, Islam tertegak dengan dakwah manusia kepada Allah dan bukan pada makhluknya, termasuk pada makhluk bentuk demokrasi! buktinya melalui dakwah, benua2 di eropah mula menerima 'kebangkitan islam' yg amat hebat, di mana di laporkan hari2 ada org kafir masuk islam! kata sana apa daulah islamiyah yg ada untuk kata bahawa demokrasilah membnagunkan islam!
-daki kotor-
jgn gaduh2...jgn sakit2 hati.. biar la semua memberi pendapat msg2...
saya ada terbaca komen "kingkay" antaranya .... "kerajaan adalah amanah rakyat...jika rakyat sebulat suara menentang apa yg dilakukan kerajaan bermakna kerajaan itu telah mempergunakan amanah rakyat...."
atdooii... mgkin ramai yg sokong perhimpunan bersih tu... tapi tidak boleh guna ayat rakyat sebulat suara tolak kerajaan.... klau rakyat sebulat suara tolak kerajaan mengapa kerajaan sedia ada masih menang pru... BA plak kalah dlm pru sebab rakyat sebulat suara xsokong BA. dalam bab bersih ni..lebih ramai rakyat sebulat suara xsokong bersih.... cuma yang xsokong bersih ni xde la plak nk terkinja-kinja menulis bantahan dlm blog@fb @ sebagainya.... apapun BA boleh teruskan perjuangan...mgkin berjuang dgn kaedah yg lain akan menambah peratus bulat suara yang menyokong anda.semoga BA mampu jd pembangkang yg bijak...
nabi kalau dia takat duk kat masjid nabawi, dan ceramah2 ari2 pasal politik dan hukum hudud, TANPA dia menghantar jemaah2 dakwah/jihad untuk sebarkan islam ke serata Alam, rasa2 Allah NAK ke TAKNAK bagi islam tersebar?ce jawab..ce jawab..
aku mintak geng2 bersih kat sini sila sangkal kenyataan aku yg mengatakan islam tertegak bukan dengan undi/demokrasi, sebaliknya hanya melalui dakwah manusia kepada Allah! sila sangkal kalau mampu!
its your words against ALlah's words!
dan jawab jugak, kenapa nak tunggu hukum hudud baru boleh dakwah manusia kepada Allah?kenapa tak sekarang buat langkah untuk bawak manusia penuhi saf2 di masjid?ada yg halang ke?
Seriously you're a great #TROLL Mr Hamka. HAHAHAHAHAHA
bersih ka x bersih ka, pas ka x pas ka, umno ka x umno ka..demokrasi sampah...apa guna memusuhi satu sama lain kita manusia lebih2 lagi sesama islam..pemimpin sama saja..mereka rebutkan kuasa nafsu semata2..demokrasi blueprint yahudi..http://www.youtube.com/watch?v=O6hIsF45Oew
point2 yg ustaz2 UMNO mcm kau ni byk yang tak tepat..
bersangka baiklah wahai org islam. kalu tak, sampai mati jadi ustaz UMNO.
bersih konon..yang ikot anwar ibrahim lagi bodoh..kalo pas tu ok lagi la...
ni bukan jihad seronok.. tapi dua ronok, tiga ronok dan beronok-ronok..
enche hamka... tabligh ajar lu ini macham ka?
lu sudah sesat brader... lu sudah sesat dan lu sesatkan orang lain juga...
lu bangga blog lu ramai pembaca? lu tunggu akhirat esok lu punya pembaca dakwa lu di akhirat...
lu bikin malu tabligh... lu bikin rusak usaha dakwah... lu bikin rosak usaha atas iman dan amal... lu perosak ummat!
sampah betul...
kau tulis mmg x de fakta...fakta apa yg demonstrator jerit kat polis anjing???fakta ape yg demonstrator yg mula provoke??
aku sebagai antara yg join bersih hari tu x halalkan segala fitnah kau trhadap aku n semua yg join aritu...kau jawab la kat akhirat
huarghhhh....
ngantok ak bace komen2 entri kali ni...
tapi entri pakcik hamka best...
hahahaha....hilang penat lelah keje...
ow..hamka berat sebelah?...
emmm...mehhh...
da biasa da jumpe ustaz yg berat 'sebelah'....
hu3...
eh3...pakcik hamka ni ustaz ke?
Tuan Hamka..mereka ni tak paham kerja kita..saya tau maksud tuan nak guide anak2 muda kepada Allah..kita solat sunat dan doakan untuk mereka..hidayat di tangan Allah..hati2 dgn karkun2 serpihan..delete komen mereka yg boleh jejaskan usaha nabi ni..kalau ikut sudut agama mmg saya setuju dengan tuan sebab inilah yang nabi risaukan tentang umat di akhir zaman nih..kita tambah korban je la eak..lebih tenang duduk dgn jemaah..insyaAllah
terbaik!
Hamka,
entri ni nampaknya mendatangkan penyakit.
penyakit ni dipanggil...butthurt.
lagi satu penyakit sebab entri ni, panjang namanya..
sakit 'kau salahkan aku ni mesti sebab kau sokong dia'.
---
komen lain:
ijtimak 2009 yang mengumpulkan hampir 300,000 manusia (50-100 kali ganda bersih 2.0) beragama islam di satu tempat cuma 500 meter dari rumah aku.
sikit pun aku tak rasa terganggu.
sebab perhimpunan tu takde selit unsur benci.
takde laungan sumpah seranah.
aku betul rasakan, perhimpunan tu kerana ALLAH.
tapi BERSIH aritu, bila aku ada di sana, serius aku rasa..'ini mengarut'.
sapa yang pergi mesti dapat rasa suasana kebencian yang tebal dalam tu, kan?
bila dilaung sumpah seranah di sana sini masa tu, ada ustaz dalam tu sound ' jangan menyumpah & berbahasa kesat'?
err..BERSIH tu dibuat kerana ALLAH ke?
tak perlu aku bersarcarsm, soalan aku tu ditanya terus terang.
sapa rasa dia 'kepala' BERSIH, boleh la cuba jawab.
kekekeke...
Hamka Win..
Anon Butthurt Fail..
:)
Teringat time sekolah rendah dulu belajar, 4 sifat wajib bagi Nabi dan Rasul:
1. Sidiq (benar)
2. Amanah
3. Tabligh (menyampaikan)
4. Fatanah (bijaksana)
renung2kan dan selamat beramal...
salam,
just a word 2 remind a people.
aih... makin mengarut la plak... kome nye komen ni... kalau x suke hamka ni cte bab politik, tolong jgn troll komen ni ngn politik lagi.
full stop.
ok...
just... tadi aku tgk ade org sebut name aku... ahahahah sal rakyat menolak kerajaan.
bagi aku... perhimpunan bersih itu... bukanlah 100 peratus kerana rakyat menolak kerajan.
aku ini salah satu dari penyokongnya.(aku x dpt g sbb aku ade esemen yg perlu diselesaikan)
aku ini sayangkan islam, dalam masenye, Melayu itu bangsaku...
aku sebagai rakyat,
bagiku, bersih itu hanya ingin memberi sedikit teguran untuk kerajaan agar kerajaan sedar akan kepentingn rakyat di sini...
nah, lihat sendiri hasilnya,
pihak kerajaan mula mengambil langakh drastik bagi mendptkan kepercayaan rakyat... alhamdulilah....
just dat my conment....
maafkan aku andai care yg aku cadangkan ni bukan yg terbaik...
namun... aku berusaha memberikan sedikit impak agar kerajaan sedikit terhentak...
ok... jgn lupe,
Insan Yang Cemerlang Datangnya Dari Akal,Hati Yang Tenang,Jiwa Yang Mantap....
err banyak2kan berzikir... banyakkan beramal....
banyakkan ingt Allah... tenanglah kita
Salam semua,
Terperanjat membaca tulisan kereta mayat, seorg yg byk menulis tentang Islam tapi boleh pula membayangkan & mempersendakan peserta bersih "bila hujan turun, pakaian peserta perempuan bas etc, "dan saudara menulis perkatan seronok2 berulang2 kali, ketahuilah, bila diserang dgn water cannon & tear gas ingatan anda pd mase itu hanyalah hidup atau mati shj saudara!Jgn pula dipersendakn akan kata2 tok guru yg mendoakan org mati sesak nafas itu mati syahid, dia mangsa kezaliman polis, dia menuntut keadilan utk pilihanraya, hak utk berhimpun, 8tuntutan bersih adalah utk keadilan dlm pilihanraya & keadilan tidak mengenal agama & bangsa!
Jika berhajat kencing di dalam kandang singa,
Jangan diharap lawas kencingnya,
Jangan diimpi panjang nyawanya,
Tambahan pula, dari luar kandang sudah didengar singa mengaum.
Tapi itu singa ! Ya,keadaan mmg menjadikan ak singa !
*Sebelum bersih lagi ak dh dpt bajet:
1. lps bersih abis, mmg akan kluar banyak gambo2 kekejaman kerakusan polis.
2. kebencian kpd polis akn bertambah
*ak ade melihat satu pic ade dua org hero BERSIH yg duduk bersila betul2 dpn tear gas nye can yg tengah memancut asap. Bajet maco.Pastu ade polis datang sepak suh bangkit.
*kalo tafsir pakai akai politik, mmg ko ckp Polis Kejam. Tp kalo ko pikir betoi2, mmg patut pn disepak hero BERSIh tersebut.Sbb? Ko kene ingat polis tu pn manusia, sapa bleh tahan bile tear gas dpn muke, tmbah2 polis yg sepak tu ak tgk x pakai mask pe2 pn.
*org kate FRU strt provk dulu, tapi ak tgk FRU dh siap bg amaran pki loud speker lg dari ats lori.Siap dok bunyi loceng2 nbagai.
*anom 3.02 am 14 july cool !
tak faham sebenarnya
kenapa nak sangat pergi bersih?
semata-mata nak pilihan raya yang adil?
betul.
kerajaan banyak buat salah.
sebab tu rakyat bangkit.
tapi..
okay ke duk bawah ambiga?
ambiga pembela lina joy..
lina joy murtad...
ambiga menentang syariah..
so, tak best...
n risau, risau, risauu...
(sesiapa yang boleh terangkan, sila terangkan)
Nak comen pki english bleh x
hahah.
Hamka Rock !
salam... ahahhaa adoooi, mateku sakit sbb x tido lagi (so, komen agak emosi kalau tershashul harap dimaaf)
budak yg nak tahu, ni pandangan peribadi aku....
pertamanya, bagi aku...
x kesah siapapun yg memimpin,
dia hanya wakil sahaja....
kita mesti berfikir pakai akal kite...
x kan nak bagi ambiga jadik menteri lak lepas bersih ni.
yg keduanya, aku x kisah sangat pasal pilihanraya...
aku hanya berharap berdoa, dan berusaha agar nasib rakyat yg hidup merana terbela(aku salah satu kot? )
sbb aku jadik student kt tgh kl ni sempit la sikit hidupku....
so, bagi aku... who ever will be the leader, just a leader for dis moment....
kite juge kene fikir mcm mane nak jage diri kite (ko belajo ngn hamka, die ajak diri kite dan diri die selalu2 keluar jemaah, selalu solat jemaah,)
insya Allah, kite akan berjaye...
(even kali ni aku x setuju ngn pendpt die pasal bersih... tapi aku banyak setuju ngn die nye nota agame yg dlu2)
n one more, sebelum aku lupe....
Allah akan turunkan pemimpin yg zalim utk rakyat2 yg zalim...
so, kalau aku kate kerajaan zalim, aku mungkin salah seorang penyebabnye, (oh, aku berlaku zalim pade diri sendiri)
so, banyak2 ingat Allah, n banyak2 zikir pade Allah. lagi bagus... (err abg hamka, jom kuar jemaah same2 kat bangi lak)
berjuang kerana agama islam???
berjuang menjaga lidah dari mencarut pun xlepas ni kan plak nk berjuang untuk agama islam...
-mis izza-
hamba suka komen kingkay....
sebelum korang naik kereta mayat
Ps: Semasa Rasulullah merancang strategi peperangan, Rasulullah telah memberitahu kepada para sahabat tentang strateginya yang membolehkan umat Islam menang. Namun seorang sahabat telah membantah cadangan itu dan berkata, "Wahai Rasulullah, Jika ini wahyu, maka aku bersetuju, tetapi jika ini perancanganmu, maka aku tidak bersetuju", Rasulullah mengaku bukan wahyu lalu menerima cadangan sahabat tadi yang lebih berstrategi.
Dan selepas itu tentera Islam kalah dalam peperangan tu kan Hamka kan?
eiqa~
hm juz nk jwb soklan BUDAK NAK TAU~sile bce link ni eh~
https://www.facebook.com/notes/aku-adalah-kamu/polemik-ambiga-hayati-sirah/243137205698922
http://amenoworld.blogspot.com/2011/07/risalah-anti-bersih-ambiga-murtad-dan.html
n ni tok tunjukkna kat korg DEMOKRASI 2 x slh~
http://greenboc.blogspot.com/2011/07/pbb-bersuara-kecam-kerajaan-malaysia.html
untuk hamka...tolong dengar komen ini baik2.......
untuk membuat satu penulisan....penulis perlu memikir impak penulisannya kepada org ramai.....
bukan semata2 untuk pendapat sendiri sahaja...
oleh itu...tolong perbaiki tulisan anda kerana anda mengundang kemarahan ramai pihak terutama yang menyokong bersih...(saya bukan penyokong bersih atau pun kerajaan atau pun pembangkang...)
penulisan anda seperti menghina mereka yang pergi untuk perhimpunan bersih...
mereka ada hak mereka sendiri walaupun terdapat segelintir dalam mereka yang salah caranya/.....oleh itu...untuk hamka...berhikmah dalam penulisan....bukan semata dengan pendapat anda sahaja.....
kalau boleh...elakkan sarcasism kerana boleh mengundang fitnah dan ketidak fahaman org yg cetek ilmunya....
jika mahu membuat enti yg lain...sila rijuk daripada mana2 org yg lebih bijak....atau daripada saya yang mewakili pembaca blog anda....sekian wslm(bukan tujuan merendahkan tetapi nasiht)
I 'miss' my previous keretamayat. :(
-putat-
wahai saudara2 tabligh yg ada kat sini... korang ingat dakwah tulis macam ni kat blog ni kira sunnah ke?
korang dah lupa ke bahawa allah kata zaman nabi zaman terbaik, cara nabi cara terbaik... so kau berani nak kata cara kau cara terbaik?
aku cabar la korang tanya fasal ni kat maulana...
orang bodoh ialah seperti tanah yg gersang... tiada tumbuhan, tiada haiwan, tiada manafaat, tiada mudharat... tuan bukan orang bodoh, tuan telah dapat usaha... tuan ibarat tanah yg subur, yg penuh dgn tumbuh-tumbuhan, yg didalamnya ada hidupan... tapi kalau tuan tidak menjaganya, tuan lebih bahaya dari orang yg bodoh... sebab tanah yg subur itu telah menjadi hutan belantara, yg penuh dgn binatang buas, yg penuh dgn bahaya... apabila orang lalu atau masuk kedalamnya, maka org itu akan mendapat bahaya... orang lain bukan sahaja boleh cedera, malah boleh terbunuh kerananya...
ohh memang seronot...sungguh seronot membaca entry dan komen2. Semakin seronot melihat korang sesama sedara 'bercakaran'...seronotnyaaa...woha!!
salam singgah..
pestime singgah sini.. best jugak baca u merapu-rapu tu.. hehe.. terhibur hati..
JOM BACA NI : PIKOM DIGITAL LIFESTYLE EXPO 2011
JOM BACA NI : ADEGAN BOLLYWOOD DI MELBOURNE
Ambiga lagi...
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/7/14/nation/9097920&sec=nation
tabligh macam ni la yang malukan tabligh lain di luar. :(
kawan Ambiga
sebab nila setitik, rosak susu sebelanga.
sebab hamka seorang, semua tabligh dipandang serong.
mmg seronok ... :D
zaman Nabi saw dlu..sahabat2 kalau ada benda nak disedekahkan mereka akan bagi semua tanpa ingat diri mereka sendiri..contoh saidatina Aisyah R.anha ketika berpuasa dapat sejumlah wang dinar dia terus bahagi2kan smpai khadam dia tye nnt nak buka apa..saidtina Aisyah bgtahu kenapa tak bgtau awal kalau tak boleh aku tinggalkan sikit dinar untuk beli sesuatu..lebih kuranglah cerita..kisah lain..3orang sahabat yang syahid untuk minum air..kisah lain kepala kambing yang akhirnya sampai ke rumah tuannya..sahabat ikram tetamu Nabi saw sampaikan anak dan isteri dia pun tido dalam kelaparan..ni semua kisah sahabat2 Nabi..ada tak mereka menuntut hak mereka??mereka faham HANYA ALLAH SWT YANG MAMPU TUNAIKAN HAK MEREKA..mereka simpan untuk kehidupan yang lagi panjang..kubur,mahsyar.mizan dan sirat..kalau PM xdpt nak tunaikan hak korang semua..korang simpan je..xpe..dunia nikan kejapkan..lbih bek korang tuntut kat akhirat nanti..nilah sifat orang mukmin..mereka tidak MENUNTUT HAK MEREKA TAPI MEREKA MENUNAIKAN HAK TANPA MINTA HAK MEREKA..Alah Swt tunaikam semua hak hamba2Nya xkiralah dia beriman atau pun tidak..tapi Allah xpernah minta untuk balas..sekiranya kamu bersyukur Aku(Allah) akan tambah sekiraanya kufur sesungguhnya azabKu sangat pedih..lebih kurang maksud Firman Allah..orang kafir Allah tunaikan segala hayat mereka kan dunia tapi dekat akhirat nanti mereka xde lagi bahagian..sebab mereka akan masuk dalam nereka selama2nya..sepatutnya benda ni yang kita kena bimbangkan..ce fikir..kalau sekarang ni aku orang kafir..korang xkesian ke kalau diri korang masuk neraka selama2nya..mesti korang xnak kan... dalam Al-quran Allah taala perintahakn supaya wanita2 tetap tinggal dirumah tapi kenapa wanita ada kat perhimpunan bersih..ni ikut syariat ke..korang cakap betul sebab ikut kepala otak..memang ada baiknya..tapi langgar perintah Allah..macam mana tu??baik ke tu?niat hamka baik nak tegur tapi tajam sangat..kurangkan sikit..hehehe...korang buat bersih nak kesan dari bersih tapi bukan REDHA ALLAH..ms istimak walaupun belum join dorang dan aku pegi sebab dipaksa tapi aku boleh menangis sebab suasana iman yang wujud..aku rindukan suasana manusia yang berbondong2 menuju pada Allah walaupun aku sndiri iman lemah bukan suasana bersih..aku malu tengok pempuan yang pergi..mereka ada ilmu tapi macam xberilmu..
Aku bukan orang tabligh dan tidak berdakwah di sini, ini nota untuk bini aku baca.
namun, dah ramai orang PAS yang email aku secara peribadi ucap terima kasih selepas tumpang baca dan dapat sedarkan diri mereka tentang apa itu fatwa kaum kera dan bahayanya bertaklik membabi buta, (tapi mereka takdelah isi borang UMNO-jangan bimbang)
so, aku ucap 'sama-sama', dan bagitahu, semua dari Allah. Bersyukurlah padaNYA. aku ni bukan sape sape, Im nobody.
"I want nobody nobody But You, I want nobody nobody But You"
Cheh sempat menyanyi pulak, woha!
quoted " wahai saudara2 tabligh yg ada kat sini... korang ingat dakwah tulis macam ni kat blog ni kira sunnah ke?
korang dah lupa ke bahawa allah kata zaman nabi zaman terbaik, cara nabi cara terbaik... so kau berani nak kata cara kau cara terbaik?
aku cabar la korang tanya fasal ni kat maulana...
orang bodoh ialah seperti tanah yg gersang... tiada tumbuhan, tiada haiwan, tiada manafaat, tiada mudharat... tuan bukan orang bodoh, tuan telah dapat usaha... tuan ibarat tanah yg subur, yg penuh dgn tumbuh-tumbuhan, yg didalamnya ada hidupan... tapi kalau tuan tidak menjaganya, tuan lebih bahaya dari orang yg bodoh... sebab tanah yg subur itu telah menjadi hutan belantara, yg penuh dgn binatang buas, yg penuh dgn bahaya... apabila orang lalu atau masuk kedalamnya, maka org itu akan mendapat bahaya... orang lain bukan sahaja boleh cedera, malah boleh terbunuh kerananya..."
sapa kata ini dakwah? ini 'alat' dakwah semata2.belum ada jaminan dapat tarik hidayah dari ALlah, cumanya, bila perlu di perjelaskan melalui mafhum hadis dan mahfum firman Allah, maka, perlulah ada rujukan.
Allah suruh jaga agama ini dgn berdakwah manusia kepada Nya. Hari2 kena cakap serta ceritakan kebesaran Nya, serta kehidupan yg tidak akan berakhir di syurga dan neraka nanti.
Bukan ALlah suruh dakwah manusia kepada 'undi manusia alim' sebab nak jaga agama Allah. yg mana Allah dah bagi nikmat agama kepada kita. sebaliknya itu adalah dakwah manusia kepada makhluk! sebab tu lah ALlah tak bagi kita pemimpin adil serta beramal dgn islam!
dakwah tak buat, kemudian kau kata UNDI nilah SATU-SATU NYA cara untuk kita jamin islam akan dapat tertegak di dunia ini? kepala hotak masa sup sup jawabnya!
ni aku quote rujukan dari hamka, ni riwayat tu yg oanjang..
@Pada suatu hari, Nabi Muhammad saw telah pulang ke rumah dengan kerut wajah yang berlainan sekali, seperti ada sesuatu yang cemas dan sangat penting untuk di beritakan, tanpa berkata sepatahpun pada isterinya, siti Aisyah r.a yang dapat merasakan sesuatu yang besar telah berlaku pada baginda, Nabi Muhammad s.a.w terus mengambil wudhu dan segera ke masjid yang terletak bersebelahan rumah baginda.
Kemudian tanpa solat sunnat wudhu!!!, dan juga tanpa solat sunnat tahayatul masjid!!!, Nabi Muhammad s.a.w terus ke mimbar masjid untuk memberi khabar berita yang sangat penting kepada ummat, sangat penting sehingga baginda menangguhkan solat solat sunnat yang biasa Nabi buat!!!
Dari atas mimbar, Nabi bersabda (lebih kurang maksud):
“Wahai manusia, sesungguhnya Allah telah berfirman kepada kamu, agar kamu menyuruh manusia berbuat baik dan mencegah mereka dari kemungkaran, jika tidak Allah akan melantik raja yang zalim memerintah kamu, dan raja itu tidak akan menghormati orang tua dan juga tidak menaruh belas kasihan pada orang muda, di waktu itu, doa orang alim pun tidak akan di terima Allah, kamu meminta bantuan tapi Allah tidak membantumu, kamu meminta ampun dan Allah tidak mengampunkanmu!!!!
Kemudian, baginda terus turun dari mimbar, sedang hadith ini di riwayat dari Aisyah r.a yang mendegar sabda nabi dengan cara melengkapkan telinga ke dinding…(rumah Nabi bersebelah msjid nabawi) "
so, kau berani ke sangkal hadis nabi yg kata islam serta pemimpin yg adil dan beriman hanya tertegak dgn kerja dakwah manusia kepada Allah? ada berani?
apsal bila ku tanay takde sapa nak jawab?
BERSIH = Melayu
PATRIOT = Melayu
POLIS = Melayu
yang lain mana.???
Ape yg ko merepek ni weh? hehe
Serius aku x dpt pikap point tulus ko walopun ditulis sarcasm di situ
keladi:
on behalf of org2 yg paham point post tersebut, aku naK TLG JAWAB:
point is:
demo BERSIH adalah mengarut, sia-sia dan tidak mengikut sunnah nabi saw serta tidak pernah di tuntut oleh agama untuk kita melakukan nya!sila baca post aku kat sini2 untuk paham serta penjelasan panjang lebar..
Khalifah jg rakyat camner. Saidina Umar kuar umah mlm² semate² nk tgk kehidupan rakyat dier camner. Susah ke senang. turun g pasar utk pantau harga barang.. ader rakyat mgadu. trus cari jln atau nasihat. Tu khalifah. skrg... nk mgadu kat sape slain Allah.. - PatinTemerloh
hahaa..seronok sungguh...kalu cenggini hari2 pon x per..
Keputusan Penuh Malaysia Vs Arsernal
sila baca ini,
"Tetapi jika berhimpun hanya untuk 'membersihkan demokrasi',anda telah membuat satu pekerjaan yang gila.Demokrasi tidak akan pernah bersih selama-lamanya.Demokrasi adalah sistem yang cacat.Demokrasi adalah TONG TAHI.Anda berhimpun untuk membersihkan tong tahi dengan menggunakan air tahi yang baru.INI SALAH.Menuntut untuk satu pilihanraya yang bersih.INI SALAH.Pilihanraya tidak akan selamanya bersih.Pilihanraya adalah satu perkara yang subjektif.Jika Ambiga menjadi pengerusi SPR,beliau akan membuatkan pilihanraya itu mengikut objektif beliau,dan ini dianggap BERSIH hanya oleh beliau!"
what is your opinion?
Tok Hamka Mayat,
Bersangka baik lah sesama muslim.
Jgn tuduh org lain x solah jamaah; doa kan & buat usaha 'tabligh' ke atas mereka.
'Patut-patut' lah ko rosak kan minda pembaca (walau ini nota utk diri sendiri, tapi letak di blog ramai boleh baca; serta tanggungjawab kpd yg lain utk betulkan jika nampak kesalahan).
Berlapang dada dgn jamaah2 Islam yg ada (PAS, Tabligh, etc... UMNO bukan) & elakkan timbulkan fitnah.
wAllahua'lam.
SupaNoo8 : kau bodoh brader... org cakap lain kau cakap lain... org cerita main guli... kau gi cerita mancing ikan
beri jawapan tak ikut soalan... kau fail brader...
orang kalau dah buta mata hati..memang xnampak mane betul mane salah..nasihat dah macam curah air ke daun keladi..kalau dah jiwa memberontak kuat sgt..tp jgn putus asa pakcik hamka!!penulisan anda sedikit sebanyak banyak membuka mata mereka yang rabun...takut tgk komenkomen yang ehem2..semoga Allah membuka mata dan hati kita semua..amin!!!
anynomous:
aku bodoh? ye aku bodoh,berbanding ilmu ALlah yg maha luas ini, ye aku stuju aku bodoh.
tapi aku bagi tu based on apa yg nabi bagitau. Korang nak pilihanraya yg adil kan? sebab apa nak pilihanraya yg adil? adakah sebab supaya ASTRO tak monopli showcase EPL tiap2 tahun? ataupun sebab taknak tol naik harga?
atau apa juga yg kau citer, pendek kata Allah akan selesaikan masalah umat ni dgn amalan kita.
so, bodohke kalau aku kata masalah pilihanraya ni semua kana settle dengan amalan kita serta keimanan kita? bodoh ke?
yeah, itulah dasar 'keimanan politik demokrasi' (demo kasi), gelar menggelar adalah perkara biasa.. Wuha!
p/s: aku pasti golongan kafir quraishy selain pernah menggelar nabi s.a.w sebagai Gile, mereka juga mungkin pernah gelar baginda s.a.w bodoh, so, aku harap dengan gelaran bodoh ni, aku dapat satu sunnah nabi s.aw...amin
hamka....tulis la entri baru yang dapat menghentikan pengomenan entri ini...dan bebaskannya daripada unsur polotik...saya mahu hamka terus menulis tentang agama dan kealpaan org melayu tentang erti islam yang sebenar...saya mahu menulis perkara sebegini tdak mampu kerana tidak memiliki pengetahuan yang mungkin sebyk hamka...oleh itu...alihkan topik perbicaraan anda kepada topik yang lebih baik....contohnya tentang puasa yang bakal menjelang kini...tentang persiapan menjelang puasa dan perkara yang diabaikan manusia ketika berpuasa....hope u will take this note....n....untuk pengomen....berikan komen yang membina bukan yang mengeji.....kalau ada yang marah harap bersabar kerana tiada manusia yang sempurna......tetapi kita perlu memberi pendapt dan menilai perkara sewajarnya dalam sesuatu perkara....sekiranya ada yg tersinggung dengan kata2 saya harap maaf....jangan marah ye....niat dihati untuk membetulkan apa yang tidak betul...mengajak semua kembali kepada perkara yang sepatutnya...
wslm....(semoga malaysia akan dipelihara oleh ALLAh daripada kemusnahan dan kekacauan)
manusia dah jauh terpesong..
baca ini kalau larat nak dengar pesanan si azazil..
http://afrina07.blogspot.com/2011/07/pesanan-azazil-untuk-manusia.html
ps - saya suke entri ini.. politik dan agama tak boleh di satukan...
semua org ada pendapat masing2. cuma aku tetap tidak akan memangkah X pd calon bukan Islam. lantaklah dia PAS ke, UMNO ke, PKR ke, asal dia Melayu atau beragama ISLAM... kalau semua calon bukan Islam, sepatutnya itu tanggungjawab kita sebagai org Melayu atau beragama Islam untuk memperjuangkan maruah bangsa dan tanahair....
jgn sampai negara kita menjadi seperti Singapura...
aku risau, keliru pon ade. masing2 ade pendirian berdasarkn fakta masing2 dan fakta2 tu smakin mmbuatkn aku risau dgn saudara ku sndiri. kita seagama, sebangsa lagi. tp, knape xdpt bersatu? betul, sumua tidak sempurna melainkn Sang Pencipta. masa dh semakin hampir, masih begini kehidupn saudara2ku.
sedangkan pasir yang bergeseran dilautan yg dalam lg gelap dlm pengetahuan Allah apetah lagi kita manusia dihantar kedunia dgn bermaksud.
sedihnya nabi jika melihat umatnya bergaduh sesama sndiri. mmg btullah, benar lagi kenyataan bahawa umat islam di akhir zaman ramai, tapi umpama buih dilautan..
tuan2 yang mulia, marilh sma2 kita usahakan apa yg ptt dan akan dibawa ke hadapan Allah kelak. inilah dunia dan segala isinya sebagai modal yang Allah berikn untuk kita gunakan membina khidupn dunia n akhirat. sementara rezeki masih ade..
semoga Allah pilih sy dan tuan2 kefahaman dan kekuatan menempuh zaman yg penuh cabaran ini.
wallahuallm.
**umpama kelkatu yg terbang ke arah api, xtahu pnsnye api akn membakar..
Agak-agak Malaysia lawan Liverpool nanti sape yang menang? Ada Chelsea pulak yang menanti..Hmm..
mcm org xde akal b'ckp..xpela..bg peluang org mcm awk ni b'pk lbh byk pasni..
maaf yer saudara, entry saudara nie sgt memalukan.. sy sbg anak muda terasa amat malu dgn entry yg tidak matang, tidak profesional dan berat sebelah.. saudara sepertinya merasa dri sgt sempurna.. fikir2 kan lah.. gunakan logik akal, bkn berfikir seperti katak bwah tempurung..
ok, aku maafkan. : )
“Tidak ada ketaatan kepada makhluk di dalam (perkara) memaksiati Allah” [HR Ahmad].
“Jihad yang paling afdhal adalah menyuarakan yang haq di hadapan pemerintah yang zalim” [HR an-Nasa’i].
“Penghulu para syuhada adalah Hamzah dan seorang yang berdiri di hadapan pemerintah yang zalim, menasihatinya lalu dia dibunuh oleh pemerintah tersebut” [HR al-Hakim]
Fakta bahawa ‘penguasa diperbetulkan di hadapan umum dan di tempat umum’ adalah merupakan sebab yang paling utama untuk orang yang memperbetulkan pemerintah tersebut, dibunuh (oleh pemimpin yang zalim), sesuai dengan ungkapan hadis di atas. Di zaman Saidina Umar Al-Khattab menjawat jawatan Khalifah, beliau berpidato,
“Sesiapa di antara kalian yang melihat pada diriku suatu penyelewengan, maka hendaklah kalian meluruskannya”. Mendengar hal ini, seorang Arab badwi dengan lantang menjerit,“Demi Allah wahai Umar! Jika kami dapati kamu melakukan penyelewengan, maka kami akan meluruskan kamu dengan pedang kami yang tajam!”
Apakah tindakan Umar tatkala mendengar kenyataan sekeras ini? Khalifah yang hebat ini menerima jawapan itu dengan pujian dan penuh rasa gembira, beliau menjawab,
“Alhamdulillah, pujian bagi Allah yang menjadikan dari kalangan umat Muhammad mereka yang sanggup meluruskan Umar dengan pedangnya”.
Demikianlah seorang pemimpin yang adil dan baik, yang menerima secara terbuka nasihat dari rakyatnya, bukan sebagaimana seorang pemimpin yang zalim, yang menangkap dan membunuh rakyat yang menasihatinya!
Pasa satu ketika yang lain, Saidina Umar juga pernah ditegur di khalayak ramai di dalam satu majlis dengan dikatakan kepada beliau,
“Bertaqwalah engkau kepada Allah wahai Umar!’. Salah seorang yang hadir dalam majlis itu mencelah, ‘Berani engkau berkata demikian terhadap Amirul Mukminin!. Namun Saidina Umar menjawab dengan mutiara kata yang indah, ‘Tiada kebaikan bagi kamu (rakyat) jika kamu tidak menyatakannya dan tiada kebaikan bagi kami (pemerintah) jika kami tidak mendengarnya” [Manaqib Amir al-Muminiin, Ibnu Jawzi].
Oleh yang demikian, demonstrasi dan protes terhadap penguasa yang bertujuan agar mereka menerapkan Islam, meluruskan kezaliman mereka atau membongkarkan pengkhianatan mereka terhadap Islam atau persekongkolan mereka dengan kuffar, adalah diperbolehkan berdasarkan nas-nas yang umum dan juga khusus. Kebolehan tersebut adalah dengan syarat bahawa tidak ada hukum-hukum syarak lainnya dilanggar semasa melakukan demonstrasi.
Aku mohon Allah lindungi aku dari pada syirik kepada Nya, iaitu syirik apabiola mengatakan hanya dengan undi sahaja islam akan tertegak...
dan aku juga berlindung pada Mu Ya Allah jika aku tak yakin bila Allah dan rasul Nya kata islam hanya akan tertegak dgn dakwah manusia kepada Allah..
ape lagi yang korang nak setan..haha..kerajaan Malaysia dah cukup bagus mentadbir negara ni..kekurangan 'here & there' tu adat la..yang penting hidup aman damai.korang ingat senang ke nak kekalkan keamanan.nak rosakkan nya senang je..KALAU kerajaan di ambilalih,korang pasti akan takde masalah..wey,KEADILAN memerintah selangor pun sekarang ni..takde satu faedah pon aku dapat..less than nothing..TQ
SupaNOO8
Time kasey utk explanation ko. Aku agak2 dh Hamka tulis gitu..tp mcm agak bias plak huraiannya..
Xpe2..En Hamka truskan menulis.aku nak tmbah ilmu kt blog Ust. Asri plak..tenang sket jiwa.peace
Oh ye Kentang di atas
Aku rs pentadbiran selangor skrg ni tlg byr bil air aku. time kasey.
tuan yang dimuliakan allah..
saya nie memang suka baca tulisan-tulisan tuan dari mula saya jumpa blog tuan 2010.. memang saya suka baca.. siap saya promote blog tuan kat makcik2 saya kat pakcik2 saya.. kat anak2 sedara saya.. kat klayen klayen saya ..semoga allah terima segala amalan baik tuan..
semua rakan sekerja saya .. kalau saya dah mula stress .. sangat lah stress ....dan buka blog.. mesti diorang tau saya baca blog kereta mayat..
saya teringin nak dengar bayan tuan dan saya nak meregister diri saya kalau tuan buat kursus ttg motivasi kekeluargaan ke .. atau politik btn ke atau politikus ke ..atau ape2 je la.. saje nak dengar..
komen saya pasal bersih... tunggu lah balasan allah..
Pandangan Ust Asri Zainul Abidin ttg BERSIH Saya petik:
[MK] Banyak pihak bertanya pendirian saya tentang kempen NGO 'BERSIH' menuntut Pilihanraya yang adil bagi negara ini. berikut adalah pendirian dan pandangan saya;
Sesuatu tindakan dalam urusan kehidupan muslim khususnya dilihat kepada dua perkara; tujuan dan cara. Jika tujuannya baik, dan caranya juga baik maka itu adalah amalan yang baik.
Jika tujuannya baik, caranya salah, maka pelakunya tetap bersalah kerana mengambil cara yang salah seperti mencuri dengan tujuan hendak bersedekah.
Jika tujuannya buruk atau dosa, segala langkah ke arah tujuan itu dinilai berdosa. Setiap individu yang hendak menyertai sesuatu aktiviti, hendaklah memastikan tujuannya itu halal atau mulia, dan caranya juga halal.
Setelah saya mendengar taklimat BERSIH dan menilainya, saya dapati tujuannya baik, menuntut hak yang sepatutnya diperolehi oleh rakyat seperti yang dijanjikan oleh perlembagaan.
Jika ia berjaya, pada pandangan saya bukan untuk kemaslahatan parti tertentu sahaja, tetapi untuk keadilan berpolitik sepanjang masa, untuk semua pihak tanpa mengira parti.Maka, saya tidak mempertikaikan BERSIH di sudut tujuannya.
Cuma saya bimbang jika ada parti tertentu yang cuba menzahirkannya dalam sifat kepartian, bukan untuk rakyat secara umum. Sedangkan tuntutan itu untuk semua dan baik untuk memastikan keadilan dalam pengurusan pilihanraya.
Perkara haramAdapun cara yang hendak dicapai iaitu dengan melakukan demonstrasi, pada asasnya ia sesuatu yang harus melainkan jika diiringi dengan perkara-perkara haram seperti kerosakan harta benda awam, pergaduhan dan penonjolan akhlak yang buruk.
Nabi Mohammad SAW dalam hadis pernah mengajar sahabat yang disakiti jirannya untuk membuat bantahan di jalan. Dalam hadis itu sahabat tersebut mengadu kepada Nabi: “Sesungguhnya jiranku menyakitiku”.
Sabda Nabi: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”.
Maka mereka berkata:“Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).
Ini menunjukkan bahawa mengajak orang di jalan membantah kezaliman adalah dibolehkan. Dalam konteks politik hari ini, demonstrasi aman sebahagian dari cara pencegahan mungkar politik yang telah terbukti keberkesanannya di banyak negara.
Namun, oleh kerana demonstrasi itu terdedah kepada bahaya dan porak peranda, maka demonstrasi hendaklah menjadi pilihan akhir setelah tuntutan yang adil tidak ditunaikan.
Perbincangan, rundingan, seruan secara langsung, bantahan bertulis dan sebagainya hendaklah di utamakan. Saya difahamkan hal-hal itu telah dilakukan.
samb...
Hak rakyat
Pihak SPR hendaklah menunai tuntutan yang adil itu bagi mengelakkan rakyat turut ke jalan yang mempunyai kemungkinan yang pelbagai.
Jika pihak SPR enggan, menjadi hak rakyat untuk menuntutnya secara aman. Aman adalah syarat utama, jika bertukar menjadi ganas maka ia sesuatu yang diharamkan oleh syarak.
Maka, sesiapa yang hendak menyertai demonstrasi BERSIH hendaklah berazam bahawa mereka tidak akan mencetuskan kemusnahan harta awam, tidak mencederakan sesiapa, tidak memaki hamun, sebaliknya melafazkan slogan tuntutan dan berhimpun bagi menggambarkan kehendak dan rasa tidak puas hati.
Adalah haram mana-mana pihak, samada peserta demonstrasi atau polis memulakan provokasi yang boleh menyebabkan berlakunya rusuhan.
Sebaliknya, pihak polis hendaklah sedar, selagi tuntutan itu baik untuk negara yang adil, polis juga termasuk dalam kalangan rakyat. Maka sepatutnya mereka memudah cara agar proses situ berjalan dengan pantas dan dilangsaikan dengan segera.
Para peserta demonstrasi juga hendaklah sedar bahawa tugasan polis mengawal keamanan, maka hendaklah tidak dimulakan apa-apa provokasi yang menimbulkan kemarahan mereka selagi mereka bertugas dengan betul menurut peratusan keselamatan.
Sesiapa yang memulakan atau menyertai provokasi yang membawa rusuhan maka dia menanggung dosa.
Cita-cita rakyat itu tidak akan tertunai melainkan adanya kerjasama yang baik dari semua pihak. Polis, rakyat dan golongan atasan.
Semua pihak hendaklah berfikir untuk memastikan negara kita adil, aman dan teratur. Menyertai BERSIH merupakan salah satu dari usaha yang mulia itu, dan memastikan BERSIH itu bersih dari kekacauan dan provokasi adalah tanggungjawab setiap pihak yang terlibat. - Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
SuperNoo8 & budak yang sedikit tahu :
I agree!
aku nk ckp yg ada org marah hamka ckp "perempuan tudung labuh" coli segala tu..mereka rasa macam terhina..
aku tolong sampaikan ja...sebab aku dah penat dengan isu kuning ni..
sial tanya dr.asri (whoever this guy is) soalan ni:
" ustaz, manakah lagi segera mendapat bantuan?
1) adakah perhimpunana aman mcm Bersih 1.0 dan 2.0 aritu menuntut keadilan untuk pilihanraya, ATAU
2) perhimpunan aman umat islam seramai-ramai mungkin dan bersatu hati dengan bersolat hajat serantak,memohon kepada Allah supaya di beri pemerintah yg adil, serta di beri hidayah untuk islam dapat tersebar, serta memohon ampun sebab telah tinggal usaha dakwah selama ini?
so, ustaz, mana satu yg dapat bantaun lagi cepat Dr?"
cer tanya, cer tanya..
btw, FYI, yg nombor 2 tu tak buat lagi kan? bila nak buat?lagi satu, kalau setakat nak buat nombor 2 tu tanpa tuanikan hak berjemaah 5 waktu di rumah Allah tu, ada ke Allash nak bagfi bantuan?yg tu pun tanya sekali..
SupaNoo8 overjosh..hehe
insanpelupa:
josh di alam siber tak apa, jgn josh masa buat usaha..huhuhu
Assalamualaikum,
berhati2 bila keluarkan pendapat masing2...
berhati2 bila berkata...kerana mulut badan binasa, kerana mulut jugak habis pulut...
beberapa entry kebelakangan ni sedikit "membosankan"...
tidak kira siapa diri kita, jangan jadi penyebab orang lain melakukan dosa...
Wassalam.
ya Allah, aku juga memohon supaya Kau memberi hidayat kepada orang2 yg menyangka kan hanya dengan cara undi serta parti politik sahaja yg islam akan tersebar...
berilah mereka petunjuk untuk kembali kepada Mu, ampunilah mereka kerana mereka menyangkakan yg mereka telah di beri petunjuk..Amin..
SupaNoo8, malam-malam tahajud pun ko doa macam tu jugak ke? Ke doa dalam blog je? hikhik
aku ulang balik..bukti hanya dengan usaha dakwah sahaja islam akan tersebar adalah bila kita tgk di negara2 europe, di mana hari2 org kafir masuk islam.
kat sana, parti politik apa yg ada?
dan kat sini pulak, kenapa parti politik tak gerakan usaha pro aktif untukpenuhkan masjid2 dan rumah Allah? nak tunggu ada hukum hudud dulu ke?
tapi kat sana, usaha dakwah illalah amatlah kuat, di mana, jemaah2 kat sana eblum pun lagi dakwah orang2 kafir ni, sebaliknya hanya dakwahkan umat islam sedia ada je dan tunaikan hak islam mereka, namun ketentuan Allah, asbab usaha dakwah kepada org islam sedia ada ni lah yg Allah berikan hidayah di amkan kepada orang kafir.Kuatnya impak dakwah kat sana, sampai church2 takde sapa nak datang dan terpaksa di jual. Di uk sampai parlimen buat undang2 takleh jual church dah, sebab diorang takut maikn banyak rumah Allah di sana..
tu lah hakikatnya..so tunggu apa lagi? jom tukar parti! kita undi parti akhirat! senang je, kita dakwah manusia kepada Allah di siang harinya, dengan lemuh lembut dan kasih sayang serta dengan rendah diri.dam di malamnya pula, kita nangis2 mohon kepada Allah supaya di beri hidayah kepada orang yg kita dakwahkah siang hari tadi..serta kita buat bende ni lagi dan lagi sampai mati.
insanpelupa, aku ni lemah iman, so tahajud aku tak buat tak mxcm kawan 2 ak yg pegi bersih tu smeua, demer semua kuat iman dan buleh jaga Dhuha, witir tahajud..solat taubat demer je dah 10 kali sehari..
point is, aku insan lemah iman..doakanlah aku wahai insan pelupa di malam hari untuk dapat hidayah dan Allah kuatkan iman aku untuk ushaa atas agama Nya ini..
kerajaan Abu Jahal jauh lebih jahat dari kerajaan BN..
xde la pulak Nabi SAW n sahabat2 r.anhum buat perhimpunan nk jatuhkan kerajaan Abu Jahal..
perhimpunan BERSIH ni terang2 agenda YAHUDI yg nak pecah belahkan ISLAM!!
sgt2 BANGANG sape2 yg g perhimpunan BERSIH!!
amacam??ada arguement???
aku cabar org2 BERSIH!!
senaraikan kebaikan2 yg datang pd AGAMA ISLAM selepas selesai perhimpunan BERSIH..
aku ada list keburukan pd AGAMA ISLAM slps selesai perhimpunan BERSIH!!
wild man, abu jahal ada kerajaan? kah kah kah. jangan la buat lawak sangat. baca sirah abeh ke tak ni? kah kah kah.kau main internet ni, facebook bagai bukan agenda yahudi jugak? kah kah kah.
kebaikan bersih?
-mintak pilihanraya telus bla3
-kau boleh nampak melayu, cina india sama2 tolong-menolong masa perhimpunan tu. apa? kau tak pergi? kah kah kah. mana nak nampak bro.
jangan asyik nampak keburukan je. orang boleh nilai kau bila ka asyik nampak keburukn je. kah kah kah. negative minded la lu ni bro. kah kah kah. patut nama 'wildman'. kah kah kah,
kalau aku diberi pilihan antara Hamka yg sempit fikiran dgn bekas mufti, sure aku pilih bekas mufti...
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1707469905412
Kamu melayu gadoh.Aku cina lg suka !
kalau di suruh pilih antara bekas mufti dengan nabi s.a.w punya sabda, kau pilih mana?
mufti kata: demo ni lah jalan untuk dapatkan pemimpin yg adil dan beriman.
nabi kata pulak, dalam hadis yg panjang:
kalau di bagi pilihan antara bekas mufti dgn nabi s.a.w?
bekas mufti kata:
demo je cara pemimpin yg adil akan dapat di lantik
nabi kata:
di riwayatkan oleh Aisyah r.anhu,Nabi s.a.w bersabda mafhumnya: “Wahai manusia, sesungguhnya Allah telah berfirman kepada kamu, agar kamu menyuruh manusia berbuat baik dan mencegah mereka dari kemungkaran, jika tidak Allah akan melantik raja yang zalim memerintah kamu, dan raja itu tidak akan menghormati orang tua dan juga tidak menaruh belas kasihan pada orang muda, di waktu itu,doa orang alim pun tidak akan di terima Allah, kamu meminta bantuan tapi Allah tidak membantumu, kamu meminta ampun dan Allah tidak mengampunkanmu!!!!
so, dah paham ke kenapa ada pemimpin yg zalim? salah sapa tu ye? salah peti undi ke?
aku sedih sobs..sobs..sedih tenguk bangsa lain menyumpah seranah pemimpin islam dan pemerintahan tertinggi negara, makin lama makin melampau2 naik tocang pulak, yang menambbah parah didada..disokong pulak oleh orang islam sendiri orang islam yang terasa dirinya lebih alim lebih mulia, makin melampau lah mereka..sebab takkan jatuh maruah sesebuah bangsa itu selain bangsa itu yang menjatuhkannnya sendiri...oh tak boleh nanti puak alim yang berasa ditinya alim kerana berpatipolitik kan politik islam , mgkin akan berkata pergi mampus bangsa..islam lebih penting, aku akui islam lebih penting tapi kita jangan pecacai kan nasib bangsa sendiri pemerintah sendiri , jangan tuduh babngsa kamu racist ke apa semua bangsa lain begitu...mereka walau belah mana pun mereka mereka bangsanya bersatu cuma perjuangkan hak mereka, perjuangkan untuk melampau luaskan hak mereka yang puak yang berasa alim sangat ni cuba gadaikan segalanya..alangkah bagus sekiranya kita menghormati hak masing?.hidup dalam kerukunan .aku tak paham puak2 ni perjuangkan islam pun tidak perjuang kan kemajuan agama bangsa dan negara entah aku tak nampak pun .. ape kebaikan bersih bla3..setakat bla3 ke korang membodong2 je pegi haritu tapi tak ingat pun 8 perkara yang konon korang perjuang kan sangat tu ingat ke..ke langsung tak tau pakai membengkeng je...lain kebaikan semua bangsa bersatu pade mase tu bersatu apa ???? pastu korang bersatu pulak memaki dan mencarut dan menyokong penuh bangsa lain mengutuk bangsa seagama kamu sendiri sedar la wey..aku selagi kamu islam aku masih rasa kamu kita ni bersaudara, tetapi kamu tidak begitu, kalau ada silap dan kurang, yang pasti ada ,lakukan dengan cara baik bukan suruh kamu menghina dan mencaci dan menyokong bangsa lain menghina saudara kamu , pemerintah kamu sendiri.....entah la aku pelik..
http://www.kubakoya.com/search?updated-max=2011-07-12T09%3A24%3A00%2B08%3A00&max-results=5
ala dungu btul tame man ney..
'kerajaan abu jahal' same la jugak dgn 'pemerintahan kafir musyrikin mekah'..
itu la mksd aku..sj je tulis 'kerajaan abu jahal' nak kasi sedap..
jgn la dungu sgt smpai cakap org xmengaji sirah..
org2 BERSIH la yg mengaji sirah,tapi keberkatan ilmu xde..
sbb 2 la masih ikut je cara2,jalan2 org YAHUDI utk nak tegakkan AGAMA..
matlamat xmenghalalkan cara..
usaha 'BERSIH' korang ni sia2 je..xde jaminan ALLAH ta'ala pn..WALLAHI!!
sedarlah saudara2 ku..jgn lg ditipu oleh yahudi musuh Islam..
Salam alaik. saya menjemput semua pengunjung blog keretamayat (tidak lupa kepada penulis blog juga) untuk menonton serta mendengar video & audio ini. semoga Allah memberikan kita sedikit pencerahan mengenai isu politik semasa di negara kita ini. digalakkan agar dengar sampai habis.. :)
1) Ulasan seorang ilmuan Islam yang NEUTRAL (tidak menyebelahi mana-mana parti politik) dan ADIL dalam memberikan pandangan mengenai DEMONSTRASI.
http://www.youtube.com/watch?v=ji1-UgHgk2c
2) Hasil perbincangan USRAH ILMUAN SHARIAH & DA'I tersohor Malaysia mengenai BERSIH 2.0.
http://www.imamudasyraf.com/v1/?p=436
3) Pandangan Ustaz Dr. Zaharuddin Abdul Rahman (UZAR) mengenai HUKUM DEMONSTRASI secara umum.
www.youtube.com/watch?v=3Br-fZ8Bw_U
http://www.mediafire.com/?7h9003x1x7yy46p (sesi soal jawab)
http://www.mediafire.com/?yad1dkyad3jah4q (sesi ceramah penuh)
4) Perbandingan sistem politik zaman Nabi, zaman khulafa' ur rasyidin, dan sistem politik masa kini.
http://www.youtube.com/watch?v=Ziq38NAYhys#t=27m30s
p/s1: perkara khilaf bukanlah masalah, tak perlu sampai kita berbalah, usah hingga mencari silap dan salah, dek kerana pantang mengaku kalah, sebelum terbitkan kalam berwaspadalah, yang lepas tu sudah-sudahlah, saya yang baca ni pun dah mula lelah, ayuh sama-sama kita bermujahadah, islah saudaraku islah.
p/s2: tak salah pun berdebat, silapnya bila debat nak tunjuk hebat, lagak jaguh mengalahkan jebat, bertengkar bagai nak disiat-siat, baik contohi ahmed hussein deedat, sungguh tertib si pendebat sejagat, orang dengar pun tak rasa meluat, mesejnya sampai Islam bertambah kuat.
p/s3: jujur saya berpendapat bahawa blog ini merupakan salah satu blog yang baik dan sangat saya minati. justeru, saya memohon agar penulis blog Tuan Hamka agar berbuat sesuatu agar perselisihan ini dapat dihentikan. moga selepas ini laman ini menjadi salah satu wadah penyatuan umat. amin.
Salam alaik. saya menjemput semua pengunjung blog keretamayat (tidak lupa kepada penulis blog juga) untuk menonton serta mendengar video & audio ini. semoga Allah memberikan kita sedikit pencerahan mengenai isu politik semasa di negara kita ini. digalakkan agar dengar sampai habis.. :)
1) Ulasan seorang ilmuan Islam yang NEUTRAL (tidak menyebelahi mana-mana parti politik) dan ADIL dalam memberikan pandangan mengenai DEMONSTRASI.
http://www.youtube.com/watch?v=ji1-UgHgk2c
2) Hasil perbincangan USRAH ILMUAN SHARIAH & DA'I tersohor Malaysia mengenai BERSIH 2.0.
http://www.imamudasyraf.com/v1/?p=436
3) Pandangan Ustaz Dr. Zaharuddin Abdul Rahman (UZAR) mengenai HUKUM DEMONSTRASI secara umum.
www.youtube.com/watch?v=3Br-fZ8Bw_U
http://www.mediafire.com/?7h9003x1x7yy46p (sesi soal jawab)
http://www.mediafire.com/?yad1dkyad3jah4q (sesi ceramah penuh)
4) Perbandingan sistem politik zaman Nabi, zaman khulafa' ur rasyidin, dan sistem politik masa kini.
http://www.youtube.com/watch?v=Ziq38NAYhys#t=27m30s
p/s1: perkara khilaf bukanlah masalah, tak perlu sampai kita berbalah, usah hingga mencari silap dan salah, dek kerana pantang mengaku kalah, sebelum terbitkan kalam berwaspadalah, yang lepas tu sudah-sudahlah, saya yang baca ni pun dah mula lelah, ayuh sama-sama kita bermujahadah, islah saudaraku islah.
p/s2: tak salah pun berdebat, silapnya bila debat nak tunjuk hebat, lagak jaguh mengalahkan jebat, bertengkar bagai nak disiat-siat, HUJAH ORANG DIAMBIL SEKERAT-SEKERAT, mungkinkah malas atau takut penat, atau sengaja nak pasang jerat? baik contohi ahmed hussein deedat, sungguh tertib si pendebat sejagat, orang dengar pun tak rasa meluat, mesejnya sampai Islam bertambah kuat.
p/s3: jujur saya berpendapat bahawa blog ini merupakan salah satu blog yang baik dan sangat saya minati. justeru, saya memohon agar penulis blog Tuan Hamka agar berbuat sesuatu agar perselisihan ini dapat dihentikan. moga selepas ini laman ini menjadi salah satu wadah penyatuan umat. amin.
Salam alaik. saya menjemput semua pengunjung blog keretamayat (tidak lupa kepada penulis blog juga) untuk menonton serta mendengar video & audio ini. semoga Allah memberikan kita sedikit pencerahan mengenai isu politik semasa di negara kita ini. digalakkan agar dengar sampai habis.. :)
1) Ulasan seorang ilmuan Islam yang NEUTRAL (tidak menyebelahi mana-mana parti politik) dan ADIL dalam memberikan pandangan mengenai DEMONSTRASI.
http://www.youtube.com/watch?v=ji1-UgHgk2c
2) Hasil perbincangan USRAH ILMUAN SHARIAH & DA'I tersohor Malaysia mengenai BERSIH 2.0.
http://www.imamudasyraf.com/v1/?p=436
3) Pandangan Ustaz Dr. Zaharuddin Abdul Rahman (UZAR) mengenai HUKUM DEMONSTRASI secara umum.
www.youtube.com/watch?v=3Br-fZ8Bw_U
http://www.mediafire.com/?7h9003x1x7yy46p (sesi soal jawab)
http://www.mediafire.com/?yad1dkyad3jah4q (sesi ceramah penuh)
4) Perbandingan sistem politik zaman Nabi, zaman khulafa' ur rasyidin, dan sistem politik masa kini.
http://www.youtube.com/watch?v=Ziq38NAYhys#t=27m30s
p/s1: perkara khilaf bukanlah masalah, tak perlu sampai kita berbalah, usah hingga mencari silap dan salah, dek kerana pantang mengaku kalah, sebelum terbitkan kalam berwaspadalah, yang lepas tu sudah-sudahlah, saya yang baca ni pun dah mula lelah, ayuh sama-sama kita bermujahadah, islah saudaraku islah.
p/s2: tak salah pun berdebat, silapnya bila debat nak tunjuk hebat, lagak jaguh mengalahkan jebat, bertengkar bagai nak disiat-siat, HUJAH ORANG DIAMBIL SEKERAT-SEKERAT, mungkinkah malas atau takut penat, atau sengaja nak pasang jerat? baik contohi ahmed hussein deedat, sungguh tertib si pendebat sejagat, orang dengar pun tak rasa meluat, mesejnya sampai Islam bertambah kuat.
p/s3: jujur saya berpendapat bahawa blog ini merupakan salah satu blog yang baik dan sangat saya minati. justeru, saya memohon agar penulis blog Tuan Hamka agar berbuat sesuatu agar perselisihan ini dapat dihentikan. moga selepas ini laman ini menjadi salah satu wadah penyatuan umat. amin.
@wildman
"sj je tulis 'kerajaan abu jahal' nak kasi sedap.." okeh kau sorang lah yang pandai. saja nak kasi sedap? benda2 macam ni pn kau main ikut sedap? kah kah kah.
aku tengok ayat2 kau pun aku tahu, kau jenis ikut orang cakap a, kau cakap a. tak berhikmah langsung. orang bukan islam baca ayat kau pun ragu2 dengan keindahan islam. :)
Sheih said: Terima kasih. Seperti yang telah dijelaskan
oleh pihak SPR bahawa, approach BERSIH adalah salah.
Memeorandum mereka menunding ke arah SPR. Walhal
SPR adalah badan yang diperuntukan oleh perlembagaan
untuk MENGURUS Pilihanraya. Ia bukan Badan yang
menggubal undang- undang pilihanraya. Tuntutan Bersih
kebanyakannya melibatkan penggubalan undang- undang
untuk meminda undang-undang dan peraturan lama.
Sepatutnya, Ia dibawa ke Parlimen. Berhubung dengan
isu pengundi hantu dan ada sehingga lebih 80 nama pada
satu alamat . Ia sebenarnya perkara yang sangat mudah
difahami jika mahu difahami. Bahkan setiap kali
pendaftaran baru dibuat, SPR akan memairkan daftar
pemilih dan pihak parti-parti politik boleh protes dan ia
akan dibawa ke peringkat seterusnya. Mereka yang
diprotes di arah hadir dan jika mereka tidak hadir maka
nama mereka akan dibuang dari daftar. Segala kecurigaan
yang melibatkan daftar pemilih boleh dibuat tuntutan
untuk tindakan seterusnya. Saya tahu kerana ia sering
dilakukan oleh PAS Kelantan. Pihak Jawatankuasa
piliharanraya parti akan membuat bantahan dan
membayar kos seteri yang dituntut oleh undang- undang.
Apa yang tidak Bersih ialah cara BERSIH mahu membawa
isu ini. Ia menimbulkan kecurigaan dibanyak pihak.
Seperti begitu mudah untuk PM menerima memorandum
itu, begitu juga mudah bagi Ambiga dan gerombolannya
untuk menyerahkan memorandum. Bahkan hari-hari
mereka boleh menyerahkan memorandum. Mengapa
mahu berarak di Kuala Lumpur? Mereka boleh menyerah
memorandum kepada setiap ahli parlimen bermula
dengan ahli parlimen mereka sendiri. Ini boleh dilakukan
setiap hari. Pasti tiada yang akan menghalang asalkan ia
tidak menggangu perjalanan Parlimen. Pendaftaran terus
dan lain- lain melibatkan kuasa Parlimen. Ia sepatutnya
diperdebatkan di parlimen dengan waras. Apakah dalam
sejarah pembangkang tidak pernah dibenarkan berdebat
secara waras? Apakah mereka tidak pernah walau
sekalipun membentangkan sebarang usul?
Ikhlas saya tidak pernah ambil serius tuntutan Bersih baik
walaupun sewaktu saya berada di dalam Kerajaan Negeri
Kelantan. Saya tahu ia hanya bermatlamat politik. Bahkan
apa yang dibuat oleh pihak BN juga dibuat oleh pihak PAS
dan DAP dalam pendaftaran pemilih. Saya tidak sebut PKR
sbb saya hanya suka bercakap berdasarkan apa yang saya
tahu dan alami sendiri. Jangan luka Bekas Ketua Dewan
Ulama’ PAS Ust Daud Iraqi sendiri pernah menyebut soal
ini di dalam Muktamar PAS 2007 di PUTIK Pengakalan
Chepa Kelantan. Antara lain beliau menggesa perwakilan
PAS dan pimpinan bergerak ke hadapan dan berhenti
berbicara soal ini kerana katanya, ‘Kita pun buat juga…”
Kepada Allah saya berserah.
dari blog kickdefella
SupaNoo8... baguslah anda ikut jamaah tabligh, tapi jgn kutuk jamaah lain yg anda tidak mempunyai ilmu.
PAS adalah jamaah siasah (politik) & dakwah, dan ulama memimpin.
Undi tu sebahagian kecil sahaja drp elemen politik.
Saya pernah bersama beberapa jamaah Islam, tabligh pun sama; tak perlu perlekeh jalan jamaah ini.
wAllahua'lam.
ye la...bagus la supanoo8...
ikut sunnah nabi...
tu yg rambut style korea tu ikut sunnah nabi mana? kahkahkah
Antara yang tidak boleh disentuh ialah wanita bukan mahram, cerek panas, seterika panas, dan sebagainya...
kepada bukan kereta mayat
Aku suka penulisan Supano08..Dia bukan pertikaiakn jemaah lain tapi dia bagutau kaedah yg awal2 Nabi saw buat..manusia nak berjya kenalah buat dari awal..belajar abc dan alif ba ta kalau xde yang asas mana boleh berjya..dlu kalau aku dudk dlm mjls jemaah.dorg akn bgtau jgn tngk spa yg bg fikir tapi fikir apa yg dia cakap..cuba korang fikir apa yg dia ckap..aku rsa memang
betul..pemerintah yg zalim bukan slah dia tapi salah kita..kita xbuat dakwah macam mna Nabi saw buat..mana2 jemaah T doakan aku untk keluar..aku nk sngt belajar macam mana Nabi saw buat dakwah..
bagi aku simple..aku bca komen mana yg ada persilihan aku tya ustaz yg boleh dpercyai..xusah nak berlaga n berlagak kt sni..kalau usha kita betul pasti Allah SWT akn bntu..kalau xde kita boleh judge sndri..yang hak pasti menang..xkiralah usha apapun..
Supano08 cuba bgtau aku dan korg sebelum buat bersih atau papelah..ada tak kita buat benda yang sememangnya perintah Allah..Dakwah manusia kepada Allah..dalam hadith Nabi saq bgtau Allah SWT akan menangguhkan bala di satu2 tempat selgimana ada lagi 3 perkara ni..1)ada manusia ziarah sesama mereka semata2kerana Allah..2)ada lagi mnusia yg berulang alik ke masjid 3)adalagi manusia yg bgun malam menangis mengenangkan dosa..cuba kita tye diri kita 3perkara ni ada x kat tempat sya..kt tempat aku klau ada jemaah masuk hiduplah 3perkara ni..
pemerintahan memang amanah..tapi kita terlalu cepat melatah..benda yg asas kita xbuat tiba2 kita nak salahkan orang lain..Nabi saw yg begitu mulia sanggup dicaci dihina dibaling dan macam2 lagi semala2 nak jumpa umat dia..cuba bagitahu ada tak pemimpin yg jumpa umat macam Nabi buat??jumpa rumah ke rumah pintu ke pintu macam Nabi saw buat..Supano08 igtkan aku dan korg supya jgn yakin dgn undi..memang betul..yakin selain Allah syirikla..acong sembah patung sebab dia yakin pada patung tu..kalau kita yakin pada undi..apa beza ngn acong..
bagi mereka yg tersa dhina dengn post ni sepatutnya korng rasa bgga sebab dihina..sebab dpt satu SUNNAH..kalau kita rsa usha kita betul apa pun orng cakap kita akn steady je..orang maki orang hina orang kutuk dia tetap steady..kalau orang kutuk korang. korang balas
balik aku rsa ada smothing wrong..cuba chek balik kita buat untuk sape..untuk makhluk atau untuk redha Allah??post ni sgt membina untuk diri aku yg jahil ni..untuk aku mencari kebenaran yang sebenarnya..terima kasih kat korang suemua sebab bagi komen yg membina untk diri aku..
sayang korang semua..hahaha..peace..apjsmate
Dalam beberapa hadis, Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
“Jangan kamu saling membenci, jangan saling menghasut. Jangan belakang membelakangi, Jangan memutuskan hubungan. Jadilah hamba Allah yang bersaudara dan tidak boleh seorang muslim memulau sesama muslim lebih daripada tiga hari.”
(Hadis Riwayat Muttafaq alaih)
bersatu lah wahai sahabat
yeah..rambut itu lah saksi bahawa aku pernah rasa 'telah mendapat petunjuk' iaiatu bila aku meyakini aku dah 'cukup berkorban' untuk agama bila aku mengundi parti islam, tetapi sebaliknya pula, bila ada satu org yg aku tak kenal datang dari satu marhalah yg lain telah jumpa aku dan pujuk aku serta dakwah kan aku tentang kebesaran Allah serta kelemahan makhlukNya.
dia juga berkata bahawa makhluk takde kuasa (cthnya undi), sebaliknya yg berkuasa adalah Allah semata2..
dia juga menceritakan kehebatan Allah serta betapa telitinya segala perancangan Allah serta penciptaan Nya.- Ini sesuatu yg takj pernah aku dgr dalam mana2 ceramah2 kat masjid (kuat politik) pun sebelum ni..kalau ada pun, ada le satu baris je, lepeh tu mula mengarut bende lain..
pada yg kata aku perlekeh kan usaha lain tu,aku mintak maap, tapi korang kena sedar, aku sudah memilih Rasulllah s.a.w sebagai panduan aku. AKu perlu rujhuk semula hadith2 dan riwayat2 yg menceritakan bagaimana rasullah s.a.w berpolitik.
DAN SUDAH PASTINYA, rasullah s.a.w tak bagi kita cara yahudi ni untuk tegak islam.
pada yg kata bahawa politik masakini lah yg cara nabi, sila rujuk balik mesyyuarat zaman Nabi ketika nabi baru bukak masjidil nabawi, kat Yathrib (skrg madinah), iaiatu ketika nabi mintak syor untuk cara panggil umat islam ke masjid tersebut. Dalam ramai2 yg bagi syor tu, nabi telah memilih syor Bilal bin Rabah..namun kat situ ada tak nampak nabi suh majoriti minortiti undi?
mungkin korang zaman ni terpaksa pakai majoriti minortiti sebab dalam perlembagaan untuk mengundi-okey aku terima, cumanya, apa halangan masa muktamar tu nak pakai cara nabi?kenapa nak ada pemilihin undi majoriti minoriti?
kala betul perjuangkan islam, semuanya akan redha siapa pun pegang tampuk pimpinan tu sebab tau betapa beratnya memikul tanggungjwab tu..
akhir kata, kalau ada yg kata takleh semayang kat masjid umno sebab imamnya sokong umno dan (mungkin) tidak terima hukum hudud/hukum ALlah, maka, pikir balik bila korang semayang belakang imam yg iman nya yakin bahawa hanay undi majoriti lah yg melantik pemimpin yg adil dan beriman.aku taknak kata syirik ke apa, nanti komer butthurt lagi teruk, cumanya sila pikir balik menyekutukan ALlah ke tak bila kome yakin usaha (undi) tu lah yg jadi asbab untuk pemimpin yg adil dan beriman? sedangkan terang2 dalam hadith nabi dah bagitau yg pemimpin yg adil atau zalim ni ALlah sendiri yg lantik ikut iman kita, dan ikut kita buat dakwah ke tak..
terus je nak amik 'kena ada negara islam', sedangkan dakwah Ilallah tak buat pun. Ada ke Allah nak bagi?
hahahha..seronok jugak kalu camnih...jom berhujan beramai2 sambil pandang kanan dan kiri....eh...amoi cantik kat sebelah...woohaaa...:)
aku nak ulang lagi (dan lagi), mengenai kenapa ada pemimpin yg zalim dan tidak beriman! ini bukan ustaz kata, ni bukan bekas mufti kata, ni bukan doktor kta, tapi Rasullah s.a.w yg kata:
Dari atas mimbar, Nabi bersabda (lebih kurang maksud):
“Wahai manusia, sesungguhnya Allah telah berfirman kepada kamu, agar kamu menyuruh manusia berbuat baik dan mencegah mereka dari kemungkaran, jika tidak Allah akan melantik raja yang zalim memerintah kamu, dan raja itu tidak akan menghormati orang tua dan juga tidak menaruh belas kasihan pada orang muda, di waktu itu, doa orang alim pun tidak akan di terima Allah, kamu meminta bantuan tapi Allah tidak membantumu, kamu meminta ampun dan Allah tidak mengampunkanmu!!!!
Kemudian, baginda terus turun dari mimbar, sedang hadith ini di riwayat dari Aisyah r.a yang mendegar sabda nabi dengan cara melengkapkan telinga ke dinding…(rumah Nabi bersebelah msjid nabawi) "
Aisyah telah mendengar hadis tersebut dengan melekapkan telinganya ke dinding masjid.
so, ada paham tak kenapa ALlah bagi pemimpin zalim? SPR punya hal ke, salah kita sebab tak buat dakwah?
dan kena ingat, mungkar yg terbesar sekali adalah mensyirik kan Allah! sebab tu dakwah yg paling utama adalah dakwah manusia kepada Allah! dan bukan nya dakwah manusia kepada parti politik!
Moga Allah bagi faham..Amin
Post a Comment