Feb 24, 2011

Salam atau a’kum, solat atau sembahyang?

(Tiada kata secantik bahasa untuk ku puji adinda , tiada gambar secantik lukisan untuk ku tunjuk perasaan, tapi ada jugak beberapa patah perkataan untuk ku luahkan perasaan kepada korang yang aku kesian-woha.)

Ketika Mesir di landa hura hara tempoh hari, aku sempat berbalas email dengan awek awek yang membaca blog keretamayat di sempadan Universiti Azhar, sajer nak tahu perkembangan semasa berdasarkan pengalaman secara live, dan Alhamdulillah, semua pelajar dan rakyat Malaysia, selamat pulang ke tanah air naik kapal terbang secara percuma, jika ada yang tak selamat, terpaksalah aku jemput mereka naik keretamayat…

Dalam sibuk berborak isu semasa yang berat serta serius dengan pelajar Mesir yang bakal menjadi ustazah, tiba tiba aku telah ditegur akan isu yang remeh temeh..

“Cik Hamka, jangan guna lafaz a’kum, perkataan 'akum' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi kepada orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG'. Dalam Bahasa Ibrani. Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'. Jangan terperangkap dalam konspirasi yahudi untuk hina ugama kita.

We, we, we.., wait a minute, kejap!, ni sape punya email forward bodoh mana yang korang dah percaya ni? Aku type guna salam, bukan akum. Hujah aku kebengangan..

“Salam pun tak boleh, salam bermaksud: selamat tinggal, kena type penuh, bla bla bla..”

Kejap dik, kejap.., ni yang aku hangin satu badan ni, sedang shok kita bincang isu jihad, kerajaan islam, cukai jizyah, harta ghanimah dan hamba tawanan perempuan, tiba tiba korang mencelah dengan topic bodoh sebegini?!

Apa niat korang bangkit isu remeh temeh sebegini? Nak tunjuk pandai?, rasa diri lebih afdal dari orang lain.., rasa orang lain hina sebab tak jadi macam korang?

Oi, bakal ustazah, dalam dunia penulisan, orang tulis short word bukan maksud nak hina ugama, mereka malas nak tulis panjang sebab nak cepat dan jimat ruang, atau memang pemalas, langsung tak salah, kalau salahpun, bab menyusahkan orang tua yang tak paham singkatan ayat, aku gelar orang yang tulis singkat sehingga menyusahkan orang nak membaca sebagai “perasan unik”.., tak de kena mengena dengan menghina ugama..

Bab AKUM yang sama makna 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT', aku peduli apa?

Aku ulangi, Aku peduli apa!, Bahasa Ibrani? Ada aku kesah? Habis tu kau tak tahu ke maksud “email forward” dalam bahasa Yunani hulu Kuala Berang, : maksudnya, orang yang percaya pada semua email forward adalah bodoh dan senang di perbodohkan!

“Ooo., jadi cik Hamka mengaku pemalas, ya, saya tengok cik Hamka selalu kutuk orang yang tulis short word, tapi cik Hamka sendiri tulis short word untuk selawat atas Nabi, S.A.W, puji sahabat, R.A, puji Allah, SWT, jangan jadi pemalas cik hamka, saya tengok ramai blogger lain bila selawat tulis penuh, Sallalallahualaiwasalam, bila tulis nama sahabat, Radiallahuanhu, tentu mereka lebih baik dari cik Hamka.”

Aku pemalas? , ya, aku mengaku, aku memang pemalas, sebab tu aku letak disclaimer kat tepi blog ni,baca:

Copy/paste

(((Short Word. -Blog ini seperti juga buku ugama yang lain, ada ringkasan tulisan seperti SAW untuk Selawat atas Nabi, RA, untuk RadhiAllahuanhu dan lain-lain.)))

Baik, untuk pengetahuan korang yang perasan pandai, dunia penulisan dengan dunia nyata adalah berbeza, nak komen tulisan orang kena faham adab menulis dulu, cuba korang baca berita, jika orang tu pangkat datuk, berapa kali wartawan akan ulang nama datok, setiap baris? Tak de maknanya, cukup barisan pertama, buat rugi ruang surat khabr jer jika nak tulis nama penuh dalam setiap ayat, cuba check nama Sultan yang panjang, berapa kali wartawan dalam dunia penulisan akan ulang nama panjang tu dalam karangan, sekali jer, iiatu pada ayat yang pertama, cuba check, wartawan tu pemalas atau korang yang tak paham adab menulis?

Dalam dunia nyata, aku jumpa orang aku cakap, Assalamulakum, aku tak cakap, akum, atau salam, tapi dalam tulisan aku memang tulis salam, 99 peratus pembaca faham, hanya 1% orang slow tapi berlagak alim macam kau jer yang memang tak paham, begitu jugak selawat atas Nabi, dalam dunia nyata, aku selawatlah penuh, bukan, ESS, AAA, DAWIYU (SAW).., alahai bodohnya layan kau aku rasa..

“Tapi ustaz saya cakap, bahasa tak boleh main-main, S.A.W boleh membawa maksud lain, A.S, juga ada maksud lain, sebagai contoh, sembahyang dan solat, kita selalu keliru, pada hakikatnya, istilah "Sembahyang" mempunyai maksud atau pengertian yang terdapat unsur "Syirik." Sembahyang di ambil daripada perkataan "Sembah" dan "Hyang" yang merujuk kepada nama dewa - dewa yang disembah oleh penganut Agama Hindu dahulu kala. "Sembahyang" juga diertikan sebagai "menyembah berhala yang bernama Hyang." Jadi kita patut guna bahasa arab, iaitu solat, barulah akidah kita selamat, jadi, Saudara Hamka patut sebarkan perkara ini agar orang islam guna perkataan solat, selamatkan akidah mereka, jangan guna lagi perkataan sembah-yang.”

Apa kejadah pulak aku nak kena kaji asal usul semua bahasa, dan selamatkan akidah? Dulu masa aku kecik, bila dengar ustaz cerita kisah Nabi Nuh, A.S (nota untuk orang slow: baca: Alahisallam, bukan Amerika Syarikat) dan bila ustaz guna ayat BURITAN kapal, aku sebagai anak jati terengganung rasa terganggu, sebab dalam loghat terengganu, BURIT bermaksud pantat, atau KEMALUAN PEREMPUAN.., lepas tu ustaz tu cerita pulak kisah KOPEK buah, sudah.., KOPEK dalam bahasa terengganu bermaksud BUAH DADA, tapi aku hormat bahasa Malaysia, tak perlu aku suruh ustaz tu tukar ayat lain, sebab ustaz tu bermaksud KOPEK sebagai KUPAS.., aku paham, habis cerita

So, bila kau solat, kau sebut sembahyang, itu bahasa MELAYU, Allah MAHA Mengetahui apa yang ada dalam hati kau, bahawa kau nak sembah ALLAH, bukan sembah “yang”. Allah paham semua bahasa termasuk bahasa melayu, Allah Maha bijak, kau tu yang bodoh.., benda remeh macam ni pun nak highlight, nasib baik 99% tak percaya termasuk aku dan hanya 1% termakan dakyah email forward termasuk kau yang sanggup percaya benda hampeh sebegini, buang masa betul..

Lepas ni jika ada orang dalam IC nama MOHD, tak payah suruh mereka pergi tukar IC nama penuh MUHAMMAD kerana, mengikut email forward yang korang baca dan terus percaya, MOHD dalam bahasa asal Uganda bermaksud The Dog With Big Mouth. Apa kecadadah?! Mana ada orang baca MOHD, dengan sebuh “mmooohd”, semua akan baca Muhammad, tak payah pening pening...

Ada jugak yang cakap kat aku, tak boleh sebut hello, sebab hello bermaksud “hell low” iaitu neraka rendah.. kalau kita mengucapkan hello pada kawan kita, bererti kita mendoakannya supaya masuk neraka yang paling rendah.. ini adalah jarum sulit orang-orang kafir untuk menyesatkan umat islam.., (Aku gelak sambil menangis baca email ni)

Apa punya bodoh dan prajudis pemikiran korang akupun tak tahu, ni mesti banyak tengok video arrivals, siang malam sehingga habis 50 episod dan tengok lagi ulang-ulang sampai tak boleh nak bezakan mana satu dunia matrix dan mana satu dunia nyata..

Ada banyak lagilah benda merepek ni yang orang slow macam korang sanggup percaya seperti nama masjid tu asal dari nama jentik jentik, (“Mosque” berasal daripada “mosquito” ) ha ha ha!! Tak boleh guna agama, kena guna ugama.., kerana agama dalam bahasa ibunda Zimbbawe bermaksud.., dah dah dah..! Hampeh belaka!

Aku dah bosan, Sudahlah, nampaknya, keadaan di Mesir dah stabil, aku nak pergi layan peminat peminat perempuan yang baca blog keretamayat yang berada di Libya pulak, nak tahu apa cerita mereka, Harap mereka semua selamat, kalau tak, terpaksalah keretamayat tunggu jenazah mereka.. oh..

Sama sama kita doa keselamatan atas mereka

Sekian.

Ps: err, ada tak awek peminat blog keretamayat di Christchurch New Zealand yang di landa gempa bumi,? Harap korang pun selamat, amin...

325 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 325 of 325
Anonymous said...

Assalamualaikum
( ditujukan pada komen2 yg berkaitan) Klu semuanya bergantung pd niat saja, lain kali klu nak makan ke, nak minum ke, nak tidur ke, niat je lah... tengok makanan tu, niat dah makan. Macam mana?... boleh tahan ke?. Nak tidur pun niat je... klu itu yg penting sgt... segala niat mesti disusuli dgn perbuatan. Kenapa lah benda yg baik pun tak boleh terima? Apa nak jadi org kita skrg ni?...

Anonymous said...

Patut lah ramai yang tak sembahyang. Sebab guna niat saja. Ini mesti puak2 tertentu, yg hanya mengamalkan niat semata-mata. Dunia dah akhir zaman dah........

Anonymous said...

Assalamualaikum ialah bahasa arab yang diucapkan bila berjumpa seseorang. Mat salleh yang bekerja di Dubai, UAE atau Egypt mengucapkan salam bila bertemu rakan2 kerja yang berbangsa Arab atau rakan2 kerja lain menggantikan 'good morning atau 'good day'. Mereka juga ucapkan 'insyaallah' bila berjanji atau 'masyaallah' bila mengulas sesuatu yang mengkagumkan......

Kenapa nak ribut2 a'kum....sebagainya. Ianya bahasa arab bukan ayat2 Alquran yang nak diherankan atau dipertikaikan. Remeh, remeh betul manusia ni......

Mummy said...

pasal 'akum' tu lama dah dpt email tuh...terus sy guna 'salam'....la ni salam pun tak boleh...amboi...apa kes..

la ni ada dpt email pasal upin dan ipin...adoyai..sampai bila lar benda2 nih nak berlarutan...

*sy pengomen yg ke 205...lagi 2 komen dah boleh pecah rekod komen entry 'ikut nenek moyang'

Aftiey El Irdina said...

Betul sangat la tu abg hamka...............
Kita kan ada berjuta bahasa kat dunia........

Innamal a'malu binniat.. Dah dah la.. para pemikir yang sl**.. Heeeee

Egg Head said...

rekod yang dulu da pecah......pergh terbaek la....dr ladang.....

ms.RetrO said...

tu ok lagi kalo tgk budak2 skrg ni lagi r...
titax=tidak
tatao=xtahu
en=????
kalo ewwww dibelakang perkataan tu xyah cakap r...da berlambak2 ha ni bukan nak save space malahan makin pjg...

fuad ansari said...

Pendapat saya, maksud salam adalah sejahtera dan selamat pada umumnya. Tafsir tersebut hanya menterjemahkan perkataan salam dalam konteks ayat pada surah tersebut sahaja.. Sebagai contoh, darul salam membawa maksud negeri yang selamat.. Dan... tidak perlu kita terlalu kisah tentang apa jugak singkatan ucapan salam, samada ia bermaksud yang tidak baik pada bahasa lain kerana kita tidak berniat untuk berkata sedemikian. Kita tidak faham dan bertutur dalam bahasa mereka.. dan kalaupun menggunakan singkatan, kita tetap akan membaca secara penuh iaitu assalamu'alaikum.. Pandangan dari insan yang lemah..

roses said...

suke sgt make things complicated...asal niat betol da la.

mohd said...

mat and minah foward yang nak ditegur lembut2 lemah gemalai sopan santun, sila cari blog lain! Pegi cari blog2 yang LEMBIK! mungkin korang bole terima, sebab isi penulisan dorang pun bagus jugak tapi penyampaian berbeza!!!

sek sek mamang said...

assalamualaikum,
nop komem gops...

petama skali pasa en hamka gune tuju teruh ke ustazah tu, jangan gitu boh.. tp ambe raselah tuan amber dop sebokpon name piye op..

kedua, ikut mu oranglah nop gune gaye penulisan lagu manepong... nop gune akum ke salam ke as salam ke, assalamualaikum ke, assalamulaikum warahmatullah ker asslamualaikum warahmatullahiwabarokatuh ke ikut munglah...

hok kabo bodo pastu ye bodo ke orang hok kabo bodo kire dok ke same tuh, pelik aku bak pong...

hok paling aku nok tegor adalah pasal ye kate kalu hok remeh ni kite dop leh jage guane nop wat hok besor? bagi aku lah, ni bukang masaloh remeh ke dop tp ni lebih ke nyusoh ke orang. mung rase senang bagi mung, mung wak ah jangan nok suruh orang ikok care mung. hok penting adalah ikut care nabi, nabi dok dakwoh melalui tulisah bohhhh, nabi berdakwoh depang depang... ade gok nabi tulis surat tp untuk gi dakwoh depang depang.. dok main belakang belakang cang kite lening... kalu mu betol nop ikut al-quran dan sunnah mu dakwoh depang depang bukan belakang boh.... amber paling dok suke kalu orang cakak ikut al-quran dan sunnah tp ye dop wak gop... hok paling amber dok suke bile dengor ceramoh di sejid, kutuk orang tu kutuk orang ni dok gi sejid tp amber nop tanye ah piye dalam rama rama sini dalam perjalanang ke sejid ye jupe orang ye ajok gi jemooh dan orang tu ye dop kenapong... kalu hok kenal tu biase doh... ade ok mu orang ajok hok kapir gi sejid, ajok ye tengok guana orang islam di sejid? ade op? ce royak sikek..

amber benor nok nulih panjang gi tapi banyok pulok hok ambe lupe. berak nanang goh la.... mulalah amber tulis kalu amber diizinkan-NYA.

assalamualaikum

Anonymous said...

salam
hahah
ni semua terlebih menyanjung sanjng arab haramjadah punya hal.
bukan semua arab haramjadah tu baik benau

kalau dah melayu melayu jalah lagaknya. tak payah lah nak melagak lebih lebih..
aku kenal ppuan ni baru skrg belajar ugama dah tua bangka umur pencen, tiba tiba gunakna perkataan solat.
sembahyang - sembahyang. sembah hyang pandai dia aja ..
actually ayat ini dah lama digunakan oleh alim ulama kita dulu2. apa salah ka ajaran ni..
ni mesti banyak pengaruh arab dan wahabi melanda.. melebih dari sunnah dan hukum.

this people yg sibuk dengan mengatakan dan meyebarkan ajaran palsu mereka semua tak betul etc tu memang sesat... cuba nak politically correct.. tapi plotic arab yang suka mengharamkan untuk puclic tapi dia buat anak beranak satu gang takpe.

sudah lah...

pls baca ada blog nor gadis labuan.
yg ini mana dia dapat hukum kata syarikat melayu lingkup sebab kuku panjang.

orang melayu bodoh sbb kuku panjang
anak melayu bodoh sebab mak masak kuku panjang..
entah la aku tengk adik beradik aku yg bodoh tu kuku mak aku tak pulak pernah panjang, pendek dipotong kukunya..

ada benda dipangil bidaah.. dan sesat lagi menyesatkan. orang sebegini perlu dihapuskan kerana mereka akan terus menyesatkan org lain yang lemah ilmu agama dan pengetahuan serta logik..(akibat mak dia kuku panjang kot hahaha)

Anonymous said...

ini lah diaakhir zaman orang lebih banyak terpesong dan tersesat.

ni ada cerita berlaku pada saudara saya.
masa zaman 50 an, ada keluarga bapa cina mak melayu anak ramai. anak perermpuan cantik 2. Anak anak belajar mengaji dan khatam qurran. satu hari ada pemuda cina ini telah ternapak anak dara kluarga in yang paling cantik. Dia berjaya membawa lari anak dara yang berumur 14 tahun. Siap berbomoh lalu anak dara ini ikut saja ..walaupun dijaga ketat.
kemudian pejabat ugama campur tgn. Lalu anak gadis ini di ambil lalu kononnya akan dijaga ketat supaya dia tidak dapat dihubungi oleh pmuda tadi.
lalu dia diletak di rumah assistan naib kadi ini rumahnya bersebelahan dgn masjid tertua dinegeri ini.
segala keputusan ini diambil oleh kadi dan assistan naib kadi ini.
jadinya keluarga budakppuan ini langsung tidak diberitahu dimana dia disimpan kerana keselamatan.
tapi assistan naib kadi ini makan duit rasuah..cina ni bagi duit,benda makan, maka dia tahulah mana gadis ini disimpan.. dirumahnya
waktu malam pemuda ini dgn bantuan jiran cina berdekatan hulur tali ke tingkap tingkat atas rumah naib kadi, dimana kadi duduk dibawah buat tak tahu...
lepas tu dibawa lari sampai sudah..

heboh kes tu di Melaka..
sampai sudah akhirnya jantan tu kawin ke apa anak pinak, bila dah tua dia duduk berasingan dgn perempuan simpanan dia. ppuan melayu dia larikan dia tidak pulak sehidup semati..
sekarang, wanita itu di akhir 70an, bayangkan matinya esok macam mana?

semuanya ada orang dalam pejabat ugama yang makan duit suap sanggup membocorkan dimana gadis disimpan..padahal hanya dua orang saja yang tahu dimana gadis ini disimpan.
akhirnya diketahui yg membocor atau pengkhianat itu adalah assistan naib kadi tadi...yang menumpangkan gadis itu dirumahnya.
hanya kerana kepentingan sendiri, maka dia sanggup membocorkan dimana kedudukan gadis pada pemuda cina tadi.kluarga gadis tidak langsung diberitahu dimana dia disimpan.
Itu orang pejabat agama tu. Kerana duit dia sanggup berlaku sedemikian. kerana kepentingan dunia dia sanggup membuat menjadi org yang menghancurkan umat islam sendiri.
maka pengajaran disini, jangan terlalu ghairah pd sesiapa sekalipun nak melebih lebih sampai membuat hukum peraturan yang tidak bertulis didalam alquran dan hadis ect untuk nakmpak lebih bagus dari org lain.
bahaya sekarang umat islam ada musuh datang dari dalam ie: syaitan berkepala hitam. ie: org yang pergi menuntut ilmu tapi sumber dan applikasi yang melalut dan taasub, bidaah , palsu dan sebagainya.
kerana tidak semua bahasa arab kita perlu ikut, kita bangsa melayu, so bila kita bertutur didalam bahasa melayu, maknanya ditafsirkan didalam bahasa melayu, jika ayat yg beratus tahun dipinjam dari bahasa arab, portugis , english maka ertinya seperti ditafsirkan secara kegunaan umum.

tak payah lah nak politically correct sangat nak melampau..
samb dibawah

Anonymous said...

sambungandiatas:
peminjaman kegunaan bahasa adalah isu biasa dan penfsiran nya adalah berdasarkan perbuatan sebenar.
maka sembahyang bagi orang islam adalah bererti =menunaikan fardu 5 waktu sembahyang kepada Allah ssbg contohnya.
menyembah adalah perbuatan worship Allah, pd lain agama tokong dsbnya.
salam didalam erti konteks bahasa melayu =greeting atau menghulurkan tangan untuk greeting..

ustaz mana yg buat research di internet baru tahu bahasa hebrew ke apa ke, rasa dia create satu wave of pembaharuan, menggunakan ideology cetek ini untuk berdakwah..
nampak sangat ustaz ini tak ada ilmu didada dan malas buat research dan pemahaman ugama dan appication daily didlam masyarakat sendiri kurang.

Dengan kecetekan analytical application dan interpretasi nya didalam konteks harian, maka keluar lah kisah solat, salam, menulis salam kena penuh, menulis mesti penuh title punya protokol.
kalau nak betulkan sanagt akidah tu abolish cara kita mengadap soltan soltan tu... gelaran agong tu ..

kenapa suka sgt menyesatkan kaum sendiri? org yang begini patut di sula..menjadi
musuh dalam selimut.
org pergi menuntut ilmu di asia barat kerana ilmu , bukan bawa balik budaya mereka yg mengharamkan segala tapi dia buat tak apa. buka la mata.. macam arwah pakcik tua cina mualaf tu kata, bila anak dia dibawa lari didalam jagaan pejabat ugama Mka di tahun 50an.

kalau org cina sudah lama dia tolong kaum dia. ini orang melayu, dia sanggup hancurkan dan menyesatkan bangsa sendiri..
yang tertulis didalam rekod dan yang tidak tertulis membawa dua makna..

insaf la semua..

org alim jangan disanjung..
orang jahil jangan dihina..

Anonymous said...

a'kum

lagi satu ni, kalau sesiapa dok mengutuk pasal z1ionis ni kalau ada akaun faceb00k tu padamlah ..
owner dia memang kaum tu. google punya rep yg kena rep di mesir Waem ghonim tu kaum tu ...

anyway... face book dia punya data utk kaum tu collect info org... jgn dok mengentam tapi

si zuc kberg tu anakorg bangsa.tu...

lagi satu utuk tatapan umum di you tube:cari di you tube: louis theroux -ultra zionist.
dont pay attention to the wartawan, just the information you can see pd program tersebut..

Anonymous said...

akum

kenapa org kita bodoh?
yg berdaftr dgn wakil kerajaan di mesir sekerat, bila dah jadi kecoh tiba tiba baru nak daftar..pastu kecoh..
suka bnar buruk sangka.. tak tahu ke nak bawa masuk kapal kena minta kebenaran semua laluan melaui laut dan udara negara negara yang dilintasi kena dapat approval. kalau negara yg rasuah tinggi berhari hari kena kejar nak dapat approval.

tahutak bukan msia aja yang kena minta kebenaran, uk, us semua kena .. mereka bila terdesak bila laluan terhad diberi, dan beberapa negara tidak membenarkan ruang udara mereka di lalui, mereka terpaksa relied on few airplane yang menjadi feri ulang alik ke negara transit yg terdekat.

org kita mulut macam bontot ayam.. baik yg belajar agama ke atau keluarga gang agama parti.

tahukah ada beribu warga cina, bangla dan pakistan dan negara negara miskin yg duduk diluar kerana kerjaann mereka tidak membawa mereka keluar...
kerana kerajaan mereka korup dan couldn care less, as these are only statistic not a tragedy if they die..


so kalau asik cari silap cara org melayu nak bercakap dan berkomunikasi setiap hari sampai bila tak nampak yang hak dan batil..

kuek said...

hmmm sabar je la.. dua2 niat baik belake... byk lak komen dlm nih... tp tersentuh ayat nih

"Marah kerana Allah tu sayang!!!!!

pastu ayat nih... permainan halus syaitan...melompat benor tengok korang gado2...

aisya said...

salam tuan...

2 la pasal benda kecil mcm 2 pun nak kecoh...mcm x de benda lain lagi yg dia org nak fikir..kesian btl....

UK citizen said...

Salam 'alaikum.

"Mana ada orang baca MOHD, dengan sebuh “mmooohd”, semua akan baca Muhammad, tak payah pening pening..."

Haha. Teringat plak haritu my british lecturer sebut MOHD as "MMOOH" instead of "MOHAMMAD".

Btw, nice entry bro Hamka. :)

hamka said...

Mari membuat lawatan sambil belajar di halaman internet..

di petik dari dewa kebaikan (hafizbar)

copy/paste:

*****

Shalom Aleichem,

1. Ana mengharapkan sahabat-sahabat ana di luar sana berada dalam keadaan sihat sejahtera. Ente orang punya unta sudah bagi makankah? Ana punya unta berbuasa bada hari ini.

* ana: saya. ente orang: korang. berbuasa bada: berpuasa pada.

2. Tujuan saya menulis warkah ini adalah untuk menerangkan tentang “sembahyang, solat, masjid, mosque.”

3. Kalau “sembahyang” tidak boleh digunakan, maka “solat” pun tidak boleh. Sebab ejaannya adalah “sod, lam, alif, ta marbuta.” Bunyinya “solah” apabila wakaf (berhenti).

4. Sebenarnya, “solah” juga tidak boleh digunakan. Sebab

(a) “Solah” tidak wujud dalam Kamus Dewan.
(b) Arab Kristian menggunakan perkataan “solah.” Kalau kau sebut, “Jom kita bersolah,” maksudnya, “Jom pergi gereja.” Sila rujuk A Textbook for Arabic — Part Two, muka surat sittah wakhamsun (LVI). Ada artikel tentang orang Arab Kristian menyambut Hari Raya Fushah (Eidul-Fushah): “Pada hari Jumaat yang mulia, mereka pergi beramai-ramai ke kanisah (gereja), untuk bersolah.”



5. Kau punya baju Melayu & samping yang kau pakai setiap kali raya pun berasal dari amalan berpakaian sami-sami Hindu untuk pergi ke kuil. Jangan kau berani pakai baju Melayu lagi. Sila pakai jubah Pak Arab:



6. “Mosque” berasal daripada “mosquito” — memang benar. Sebab ramai para “mosquito” datang ke “mosque” bukan dengan niat yang betul. Kalau ustaz berceramah di hadapan, “mosquito” membuat bising di belakang.

(a) Golongan mat / minah fwd pun termasuk dalam golongan “mosquito.” Setiap kali bahan fwd masuk dalam email / forum, tanpa usul periksa, terus di-forward kepada orang lain. Dan mereka juga akan forward kepada laman web rasmi Kelab Forward Email SeMalaysia — www.oh!nyamuk.com

(b) Ada masyarakat yang menterjemahkan “masjid” sebagai:
伊斯兰圣殿 — tokong Islam.
Islamic church — gereja Islam.

(c) HOI, DIAMLAH NYAMUK-NYAMUK SEKALIAN.

7. Pendek kata, kau tidak boleh bercakap langsung, atau pendeknya: SHUT THE FUCK UP! (STFU). Sebabnya, 90% perkataan bahasa Malaysia berasal daripada bahasa Sanskrit. (Peratusan diambil daripada Jabatan Statistik PUNDeK — Persatuan Ular-Dalam-Semak Negeri Dewa Kebaikan). Ingat, ini melibatkan akidah ente orang!

(a) “Agama Islam”
“Agama” tidak boleh digunakan, sebab apa-tah-aku-pun-tak-tahu. Gantikan dengan: Din.
Sebenarnya, “Din” pun tidak boleh digunakan. Sebab “Din” adalah seorang insan yang gemuk, berjerawat, rambut serabai, mulut busuk, bau tahi macam tahi kucing dan suka menjilat pantat. Jadi, gantikanlah dengan “Pegangan / Anutan / Kepercayaan Islam.”

(b) “Maha Esa, Maha Kaya, Maha Indah, Maha Sabar”
“Maha” tidak boleh digunakan. Sebab “Maha” adalah dalam bahasa Sanskrit yang bermaksud “entah-aku-pun-tidak-tahu.” Jadi, gantikanlah dengan: Allah Sungguh Esa, Allah Amat Kaya, Allah Indah Benar, Allah Sabar Betul.

(c) Perkataan lain: bahasa, agama, jiwa, raga, negara, raja, dirgahayu, mahligai, syurga, neraka, suka, duka, dosa, pustaka, sembahyang, kapal, citra, warna, ekabahasa, dwibahasa, tribahasa, bakti, sakti, pertiwi, perdana, menteri, bendahara, wira, satria, iswara, khazanah, gajah. (Sumber: google.com)

(d) “Ampun Tuanku, beribu-ribu ampun, sembah patik harap diampun”
“Sembah patik?” Lagi dahsyat. Ente tidak mahu tegurkah? Bukankah “sembah patik” bermaksud “sembah saya” iaitu perbuatan menyembah diri sendiri?

(e) “Ente hendak masuk syurga?”
“Eh, tentulah ana hendak masuk ke syurga.”
“Ente tidak boleh masuk syurga.”
“Kenapa?”
“Sebab “syurga” adalah bahasa Sanksrit.”

hamka said...

Mari membuat lawatan sambil belajar di halaman internet..

di petik dari Suhaimni Ramly(Bal)

copy/paste:

*****

1. guna lah bahasa apa2 (Allah paham semua bahasa) kecuali utk amalan2 yg kena guna Arab: semayang, azan, etc.

siapa make a big deal out of language maka adalah dumbass (contoh ko tu bagus, arab kristian pon guna term2 macam solat, etc)

lagi satu golongan dumbass — dah la tulis arab guna rumi, pastu nak kasi nampak authentic arab guna nombor pulak (e.g. 3 = ain, 7 = ha) etc. kekkekee bodoh la ko…sistem nombor tu dibuat oleh orang arab pasal diorang nak communicate sesama sendiri (takut terconfuse makna) i.e arab tak kira muslim ke kristian ke ape ke…sebab bahasa diorang takleh nak transliterate ke english. bukannye guna dia nak tunjuk wah wah saya lebih arab dan lebih islamic dari semua org.

2. diulangi — pokemon bermaksud saya benci tuhan ke ape ntah kekekeke…gile hebat bahasa tu…tiga suku kata je boleh ada maksud panjang.

aku rasa la, “pikachu” pulak bermaksud: saya bodoh, dumbass, bangang dan saya suka forward email bodoh yang saya dapat dari mat/minah fwd yang lain maka saya sampai2kan sebab nanti dapat kebaikan. (ni kalau ikut bahasa tu, tiga sukukata boleh ada makna panjang2)

3. keep it simple — kalau ckp dgn omputeh / new convert, ckp je in full english dan translate lebih kurang perkataan2 arabic yang takde exact translation (dont give that bullshit about “perkataan Arob ni takde exact translation dlm english, maka kita kena guna perkataan Arob ni walaupun mamat new convert depan aku ni tak paham sepatah haram pon bahasa Arob dan maybe dia akan rasa intimidated tapi tak penting sebab yang lagi penting ialah bercakap dalam bahasa Arob sebab saya kan mat/minah ish yang pakar berbahasa Arob”

kalau ckp dgn melayu, guna je full melayu (e.g sembahyang), senang orang nak paham, daripada pakcik makcik kat kampung sampai la orang2 berpelajaran

4. lagi satu — islaam of double vowel (e.g. salaam, iftaar, zakaat, solaah, nasheed, nashiit, etc). kekekee lagi satu pathetic effort nak menjadikan arabicized english. kalau seme orang guna camtu takpe la (contoh, kalau ko nak hantar article kat english publication) tapi kalau setakat nak tulis kat bloug / chat takyah la letak “mad” kat huruf roman kekekkee…buat kena gelak jek

hamka said...

Mari membuat lawatan sambil belajar di halaman internet..

di petik dari iluvislam.com

copy/paste:

*****

Pada pandangan saya secara peribadi tidak menjadi masalah samada menggunakan perkataan solat atau sembahyang. Solat itu bahasa arab dan sepatutnya disebut solah bukan solat dan sembahyang bahasa melayu yang juga dimaksudkan dengan solat.

Di dalam kitab-kitab jawi lama ulama’ kita menggunakan perkataan sembahyang apabila mentranslate perkataan solat dan saya tidak pernah mendengar kritikan ini daripada guru-guru pondok yang mensyarah kitab mereka.

Solat kalau kita terjemahkan makna secara lughawi daripada bahasa arab ia bermaksud doa. Apakah solat itu hanya dengan berdoa??? Sedangkan pada istilah ahli fiqh sembahyang itu dita3rifkan sebagai perbuatan2 dan perkataan yang dimulakan dengan takbir dan diakhiri dengan salam dengan syarat2 yang tertentu.

Ini masalah bahasa yang tidak melibatkan soal akidah seperti kita katakan ubat nyamuk. Nyamuk sakit ke?? tetapi difahami daripada makna ubat nyamuk ialah racun untuk membunuh nyamuk. Sama juga bila disebut sembahyang. Maka yang kita fahami ialah seperti ta3rif fuqaha’ di atas bukanlah maksud sembah dewa atau sbgnya..

Saya tidak nampak ia patut diperbesarkan dan menaggap penggunaan perkataan sembahyang sesuatu yang menyalahi akidah. Ini pendapat peribadi saya.

Dr Zakir Naik semasa menyampaikan ceramah dalam bahasa urdu beliau menyebut Allah dengan perkataan baghwan untuk memberi makna Tuhan iaitu Allah. Sama juga seperti kita menyebut rabb dalam bahasa arab dan god dalam bahasa inggeris yang kita tidak i3tiqadkan tiada Rabb dan god selain daripada Allah. Ma fi musykilah ya ikhwah..

Ini hanya masalah penggunaan bahasa..

hamka said...

lagi dari, suhaimiramly.wordpress.com

copy/paste:

1. Please, PLEASE, for the love of God, let people who write “Salamz, Slm, Askm, A’kum, Askum, Slmz,” alone.

Tak payah ler nak cakap “enta ni, lebih baik kalau tulis Assalamualaykum”. There is zero difference between writing “A’kum” and “Assalamualaikum”. Don’t waste time telling people that “Akum” is a bastardization of a proper greeting in Islaam. They are not; they want to give salam, but they do not bother about typing it out fully. THAT’S ALL — it is no sin to abbreviate words in a chatroom. Kalau aku silap, tunjuk kat aku kitab mana, mukasurat berapa.

Dalam bahasa melayu ni, tak ada double vowel “aa” — Islam ke, Islaam ke, Salam ke, Salaam ke, seme orang paham iaitu benda yang sama. Yang buat2 tak paham ialah orang2 yg kononnya nak eja bahasa melayu ikut bahasa arab. Authority for BM is Dewan Bahasa, not pak arab.

Salam ke, A’kum ke, Assalaam ‘Alaykum ke (minah2 balik oversea version), Salamz ke, Askum ke, semua tu sedia maklum ialah ucapan salam, bukan ucapan melaknat. jadi jangan lah buang masa duk tegur “eh tak baik la tulis ‘akum’, itu menghina ucapan dalam islam”. anda ialah mat dan minah kolot.

Lagi hampeh ialah orang yang forward email mengatakan “Akum” bermaksud “anjing bermulut besar” ke hape2 ntah yang direkacipta di makmal minah2 dan mat2 forward email. FWD: FWD: FWD: fwd: fwd: Please write Salaam properly.

(apsal tetiba aku campur aduk english dan BM. mampos pi lah)


2. Use “Muhammad” rather than “Mohd” or “Muhd”

This is the stupidest of all. Ada orang yang kata (email forward), sapa nama Mohd kena tukar kerana “Mohd” bermaksud “anjing bermulut besar” (ini direkacipta di makmal mat2 dan minah2 fwd).

Muhammad, Mohamad, Mohammed, Muhammed, Muhamad, Mohamed, Mouhammad, Mehmet (Turki), Moxamed (Afrika) dan juga “Mohd.”, “Muhd.”, “Md.” dan kalau malas sekali “M.” sekalipon adalah merujuk kepada nama yang sama. anjing bermulut besar kepala hotak anda.

Orang yang membuat isu2 sebegini mempunyai otak sebesar buah keranji. Sebab itu tak fikir isu2 lain yang lebih penting (ekonomi, pendidikan, sosial) kerana sibuk memanjangkan nama anak. Apesal isu ni baru timbul selepas berjuta2 budak bernama “Mohd” dilahirkan? adakah kerana mendapat pencahayaan agung?

3. Menggunakan ana enta

Ana enta, taik unta. Speak Malay or speak Arabic and stick to it. Jangan cacamarba macam entry aku ni, kejap BM kejap english.

There is no piety in using borrowed Arabic, if you dont actually speak arabic. setakat guna ana enta, yahudi arab pon guna ana enta, bang.

I only use “ko/aku” with male friends, “saya/awak” for female friends (except very familiar ones, for which i use “ko/aku” also), “saya/encik” or “saya/puan” for business dealings.

Kura said...

Hamka, jangan 'Josh' sangat bro.. kita ikut nabi la, kalau nabi sebut 'Salam' kita ikut, masalahnya nabi suruh sebut 'Assalamualaikum'. Blog ko ni ramai orang baca, kalau ko tersalah mintak2 ko tak tanggung la dosa diorang semua...

Kura said...

Debate pasal shortform a'kum bagi assalamualaikum ni sampai bila2 takde kesudahan, tapi 'salam' pada aku bukan 'assalamualaikum'. Orang bukan islam pun boleh tulis 'salam', takde masalah.... tapi assalamualaikum hanya untuk islam.

Dulu dalam post ko pasal 'Josh' ko ada cakap jangan cepat menyalahkan orang, tapi sekarang ko cakap orang yang memperjuangkan 'assalamualaikum' tu berfikiran cetek. Camana ni?

Niat tak membetulkan cara bro... blog ko ni ramai orang baca, mungkin lagi ramai dari orang yang dengar ceramah Ustaz Ismail Kamus. Walaupun ko cakap ko bukan ustaz atau ulama yang menjatuhkan hukum, tapi orang baca dan orang ikut apa yang ko tulis. So, berjaga bro... kita hidup sekali, jangan di sebabkan blogging, kita terhumban ke neraka...

Kura said...

Ko cakap ada banyak lagi isu besar yang lebih penting untuk diselesaikan, kenapa focus kepada bende yang kecil. Kalau masak air pun tak reti, kenapa nak focus pada masak ayam golek?

Mohd bukan Muhammad. Sesetengah orang je yang faham. Sebab tu kalau Mohd. Ali pergi ke London, mat saleh tak tau nak sebut nama dia... tapi kalau Muhammad Ali? Satu dunia tau dia ialah 'Muhammad Ali'. Sedap tekak ko je cakap org lain berotak kecik...

Kalau ko tak pedulik, ko punya pasal la... tapi jangan mengeluarkan fatwa monyet... hahaha

hamka said...

ha ha ha

Ahmad said...

Salam,

Bagus penulisan En. Hamka..Padat dan menjawab banyak persoalan.

Saya ada sedikit kemusykilan lagi lah..Bagaimana pula kalau kita tengok tv cerita jejak rasul tu, mereka gunakan subtitle nama nabi guna nama orang kristian. Contohnya nabi Yaakob ditranslate menjadi Jacob, nabi Harun ditranslate jadi Aaron.

Harap dapat beri penjelasan sedikit ye..

Wassalam.

The Adlin said...

salam en. hamka...

my first time visiting your blog. know it thru aidid's..

aku suka entry ni. sebab aku pun bosan dengan minah2 yang extreme macam ni. i agree with your thought as i think the same way too.

benda ni jadi selalu jugak jadi time aku kat sekolah and uni dulu. suka sangat pandang slack kat orang2 macam aku (aku bukan naqibah or kaki surau, anyway). but that doesn't mean i'm bad right?

alah, certain naqib/naqibah time aku sekolah dulu pun perangai sekarang lagi teruk daripada aku.

sekarang dah pandai clubbing and pakai seksi2.at least aku tak clubbing..aku tak pakai hot pants and spaghetti strap tayang kat lelaki. for me,yang penting bersederhana. niat mesti baik. tak semestinya pakai tudung labuh tu baik. tak semestinya yang cakap tak mencarut tu baik selamanya.

just my 2 cents. mesti ada orang tak senang ni. nasib la. aku tak hipokrit...=)

Kura said...

Ko tengok minah atas ni? Kan dah keluar satu lagi fatwa monyet... ahhahaha

mujaheedin said...

sbenanayer

saya takut kalau kita guna cara salah untuk agama...

bukan satukan ummat yang kita dapat...

tapi ummat makin pecah belah...

plzzz korang cool down ok

risau saya tengok..

especially all the guys yang "satu kapal"...

ummati

ummati

ummati

cool down ok guys...

love all of u...

like abu bakar r.a.

masa dia tutup lubang ular dengan ibu jari kaki dia...

dan terkena patuk...

dan air mata abu bakar r.a. menitis pada Nabi s.a.w. kerana kesakitan...

satukan ummat

satukan ummat

satukan ummat

tiada cara lain untuk islah kan ummat ini....

hamka said...

Ahmad

Tv sekarang, cerita melayu subtitle inglish, cerita English, subtitle melayu.., so, bila jejak rasul versi melayu, subtitile inglish, maka mereka akn guna term istilah dalam English, sama jugak sebaliknya, masyarakat berilmu, tak de masalah bab ni..

---------
The Adlin

Cuba kaji kenapa komen dari ‘Kura’ sebegitu rupa.., selamat datang ke dunia ‘keretamayat’..

---------
mujaheedin

ok

Unknown said...

salam,
mmg dah lame tak percaye benda2 nih..sajer nak memalaskan tros org tulis salam kot...org skang nih mmg kalo dah disusahkan terus tak buat..seb baik dah tau awal2 emel2 tuh merapu ajer

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam,

Adlin..bukan nak mengata tp sekadar menegur..ader org baik dr segi perwatakan perilaku etc..ader org baik dari segi perwatakan(pemakaian ala rockers tp baik hati)..tapi alangkah indahnyer jika baik dari kedua2 segi itu...mudah sket nnt mase sebelum nak naik kereta mayat..insyaAllah

Anonymous said...

Tapi kekadang tu nama short hand ni boleh jadi problem gak. Ada satu kawan tu nama Md Piah tapi lecturer dia kat US panggil dia "Mound Paya". Tak pasal Muhammad dah jadi busut lak

Anonymous said...

Memberi salam tuh adalah satu doa. Doa tuh satu ibadah. Hukum ibadah pada asalnya adalah terlarang sehingga aper yg diajar oleh Nabi. Nabi ajar sebut akum? dalam surat2 zaman nabi ada tulis akum? INI BUKAN ISTILAH BAHASA. tp ucapan yg diajar sering disebut byk kali dalam quran dan hadith. TAKDE AKUM! Aper2 pon pls respect each other. jgn panggil org len bodoh.

Anonymous said...

Pasal niat. oh asalkan baik kire baik laa perbuatan tuh? Satu senario di Mekah. Org kite tgk pak arab menangis2 menarik2 kain kaabah berdoa. Org kite pon gi ikot wat. Balik ustaz sound. Mana ader Nabi ajar wat gituh. Memandai2 kamu ada2kan. Renungkan. Nabi ajar akum ker? nie bkn soal bahasa. neh ibadah. kalau solat atau sembahyang tuh tak kesah aa. sbb tuh istilah bahasa. tp ucapan salam bkn pasal bahasa dah. Ia adalah satu ibadah mcm ko baca fatihah dlm solat. batal kalo salah baca!

Anonymous said...

A'ah ek. camtuh aku pon nak baca Qunoooooot~ niat kan nak baca qunut? takpon aku msg arwah tulis fatihah jer. niat paling peting kan? Niat disertakan dgn perbuatan! Bende baik pon takleh terima. Susah sgt ke? dah biasa sgt sng tulis akum. tah saper ajar tah. padahal bkn susah pon nak set template tulis assalamualaikum.

hamka said...

Asal nak tunjuk bagus, malas tulis nama, Asal nak komen, malas tulis nama,Asal nak tegur aku, malas tulis nama,korang tahu tak apa makna anoynomous dalm bahasa yunani hilir kuala berang?

eh, tak kan korang tak tahu, maksudnya adalah, "mak aku bagi nama cantik cantik taoi aku takut nama aku dalam bahsa ibrani bermaksud anjing bermulut lebar maka aku tulis anonymous."

sekian, selamat malam jumaat.

faizal said...

salam..
best baca blog tulisan hamka
walaupun teguran agak keras tapi memang berkesan..hahaha

Anonymous said...

abeh tuh hamka tuh ader org kenal ker? suka ati aku aa nak tulis nama ke tak. ader beza ker? apa kata ko tulis nama yg mak ko bg. tepek muka ko besar2 kat blog neh.

Anonymous said...

ko tuh cam bagus gak laa camtuh siap leh panggil org len jahil dan bodoh

Anonymous said...

Assalamualaikum akhi.. :) alhamdulilah..byk pkara akhi share dlm blog akhi.. ilmunya byk..sy sndiri amat ttarik dgn apa akhi utarakan.tp sy harap akhi dpt bsabar ketika menulis isi hati atau pndangan akhi.insyaallah.. sy rsa akhi sndiri lebih arif psal ni. mcam cth yg akhi sndiri tnjukkan..rasullulah s.a.w sndi menegur shabat2nya dgn lemah lembut n berhikmah..insyaallah..sama2 menegur dlm pjuangan agama..maaf d atas ksilapan if sy ada lakukn..sekian.. :)

hamka said...

selamat pagi.

maaf, nama sebanar aku adalah: Hamka., itu bukan nama samaran,

letak gambar? Nabipun tak de gambar, maka buat masa ni, aku cuba ikut sunnah nabi bab tak suka mukanya dilukis, atau di gambarkan dalam bentuk gambar..

ps: pernah tulis isu namka anonymous kat sini:

http://keretamayat.blogspot.com/2009/12/bila-nak-hijrah.html

Anonymous said...

razman razali said..(aku lupa password google akaun aku)..huhu..

nampak sgt la si nony tu baru nak follow blog ko ni hamka,sampaikan dia igt nama ko ni nama samaran..hahahaha..lawak pagi jumaat betul la..
apepon,kepada yg tidak slow,bersyukur la atas nikmat yang diberikan..dan kepada yg slow,jgn pandu di lorong kanan..merbahaya kepada diri sendiri dan orang lain..WUHU!

hamka said...

kau kena baca entry lama aku bab " bagaimana jika terlupa password'

Anonymous said...

ada aku kata nama ko bkn hamka? aku cakap ader ke hamka tuh org kenal? so ape kesah kalau aku ustazah anom ke ali ke abu ker. bkn ko kenal aku pon.

Anonymous said...

razman razali, ko yakin ko dilorong betul? jgn bawak laju sgt sampai tersungkur kat pintu syurga. suka ati mak apak ko panggil org len slow, bodoh dan jahil. aku datang sini pon sbb ada mbr aku panggil aku slow, bodoh dan jahil sbb isu ini dan aku nak tgk saper yg influence dier. maksud ko bagus hamka dan aku setuju. tp cara tuh membuat org taksub dan pandang hina org len. tahniah misah belah kan umat islam. tgk aja komen2 pengikut ko. semua memanggil nama dan melabel sedara sendiri. lebih bek aku baca zaharuddin.net dr maza ke. lagi mendalam dan beri kesedaran dan lagi aku sayang sedara aku. bkn membenci.

hamka said...

ok.

decapri9175 said...

salam bt hamka,
saya agak bersetuju pendapat anda kerana bahasa ringkasan kita hari ini,kerana kita guna bahsa melayu dan tiada niat utk 'melencong' maksud lain. cthnya kalu kita baca taklim bhsa melayu brsama org indon (terutamanya yg muda2) apabila kita ada sebut perkataan Rahim,, mereka yg tersengguk2 mengantuk tiba2 terus terkejut bila dgr perkataan rahim. pelik pulak bila kita mereka baca taklim bahsa merka sebut BUTUH xpulak kita terkejut sebab kita faham maksud mereka.ilmu bahsa ini datng dari Allah adalah tanggjwb kita utk memahami bknnya menyangkal. Wasallam,,anuar,, three-thirteenbiz.blogspot.com

Kura said...

Rilek la semua... jangan la gaduh2.. masing2 ada pendapat masing2, tapi jangan la sampai gaduh2. Menyalahkan pendapat orang tu yang boleh mulakan pergaduhan, panggil orang bodoh dan sebagainya...

Hamka, macam yang aku cakap, orang yang baca blog ko ni ramai, jadi ko kene ambik pedulik cara ko menulis. Bukan semua jenis 'bole pikir sendiri'. Ko tak perasan ke diorang ni dah macam taksub dengan ko...

Kalau boleh, elakkan la dari komen isu2 yang 'open' macam ucapan assalamualaikum ni lebih2 lagi kondem org yang perjuangkannya. Kalau ko maki orang yg terang2 salah macam minum arak, aku pun tolong maki sama. hahahaha

Anonymous said...

razman razali said..
Nony:dapat tersungkur kat depan pintu syurga pon dh besar rahmat dah...

kura : taksub dgn minat x sama..mungkin aliran pemikiran yang sama membuatkan ramai tertarik ada blog ini..apepun,nasihat yg bagus dr anda..huhu..

hamka:aku dh cuba buat dh spt dlm entry lupa password tu tp masih x leh jugak..ke,aku yg slow?(aku mengaku slow dan x marah kalau dikatakan slow)..woha!!

sek sek mamang said...

salam,

bro hamka, guane mung nim? mungpus balas gop ke mesej anoymoss yang lebih kepada emosi tu? takyohlah balas, sebak aku tengok kalu mu balah macam mupon emosi gok hahahhaahaha..

care ape gok awok- awok tu nok ngutuk. hok baik kite amik dan hok buruk kite tohok dalang tong sampoh, ke guane?

biase r tu, kite bukan sepurnapon, ade hok suke care skema ade suke care rock, ape yang hok paling penting adalah ilmu yang kite dapat tu.

kalu kite dengor ceramoh hok jenis skema atau care penulisan yang skema aku rase ramai tido lu bak pong.

aku lebih suke care mung sebak aku idup ngan gaye gitu gop... jadi aku dop bosan bile bace blog mung. kalu orang lain dok suke ye gi ah kat blog skema, soh beng mari ah blog mu. bukan mu paksepong mari blog mu.

macam akulah paling dok suke pakai sluor slack dengan kemeja gi keje sampai meting ngan ngan orang kerajaanpon aku pakai t-sirt koler ngan jin, sampai member aku dalam kerajaanpon penoh tanye bakpe aku paka baju gitu, aku jawak, mu bayor gaji aku ke? aku kene ikok care mung? patok mu ikot gaye aku sebab boh aku bayor cukai ke kerajaan tuk wak pembangunan kat tanoh boh aku. mung sedak-sedak je bahang seng. hahahaha... maroh ngak ek pong hahaha...

tp bile aw aku leh gi jabak ngan meting pakai pakaiang ikok care NABI... isk isk isk...

angahsyah said...

SGT SETUJU...

mula2 dulu, a'kum pastu ada suggestion suruh guna salam, skrg ni jgn guna salam plak, guna as salam... yg peliknya semua ni suddenly.. x terpikir ke???

Ustazah Anom said...

sek sek mamang, Cara rock ke skema ke. kalo dah ditetapkan tak dpt hidayah tak dpt gak. sbb tuh mungkin ko tertido2. suke ngat dgr yg jenih ceramah mengutuk org len. br kena ngan diri ko tuh. cara rock? nabi wat cara rock ker? rock culture maner? rock gambarkan keperibadian seorang beriman ker? suke ngat pakai jean kan? tu maknanya ko tak reti hormat protokol pemimpin dan org len. dasar keras kepala perasan bagus. mcm ko sorang jer ada tanah.

Anonymous said...

aku rase penulis blog ni skeptic.kalaxau skeptic tu ape open dictionary

Anonymous said...

yah.....ada jga bro hamka yg mnguraikan prkara remeh ni, lantakla nk shortword ka longword ka longranger ka yg pnting kta sma-sma fhm mksd pnympaian dn yg pling pnting NIAT d hati kita..

*kasi honn sma org2 yg slow ni..ponnnn..!

Joy said...

salam tu kan bermaksud selamat sejahtera..assalamualaikum selamat sejahtera ke atas kamu...

yg penting niat.. x salah la guna singkatan ke apa...

bawai said...

kesian kat saudara2 muslim2 cina,jepun,korea,greek,russia etc.simbol2 tu apalah maknanya agaknye dlm bahasa arab,atau melayu,atau thai.padahal dlm bahasa mereka bermaksud mendoakan kesejahteraan si pembaca.

ini semua adalah dlm bidang PENULISAN.baik juga kalu jimat ruang menulis kan.kurang kerosakan alam sekitar.

even kalau dlm perckpan, si Robert yg baru join jadi sedare muslim ckp 'i want to perform Zuhr (baca zuhur ok)pray' berdosa ke.maksud nya sama juga kan.

bngp la (ramai pulak phm bngp tu bengap ye hehehe

Anonymous said...

simple life
org2 sebegini ingin tunjukkan dia seorg yg sgt ambil berat pada agama. cuma cara tersalah.. hingga telah menyusahkan dgn menyelidik sana sini. sedangkan banyak perkara lain harus diambil berat.

mungkin kerana encik hamka telah meletakkan keadaan seorng itu secara individu dgn meletakkan nama tempat belajar org itu. membuatkan asobiah mereka itu dtg.
dan telah menunjukkan ketidak puas hati itu. mungkin akan datang, lebih mudah bubuh xxx atau yyy..

sesekali ada blog ini dgn cara macam ini,apa salahnya. kerana sudah bosan membaca blog dgn bentuk skema dan mendatar...

Anonymous said...

ustazah2 dan ustaz2
bersikap optimis lah. jgn mudah pesimis.
baru dijentik sedikit sudah melatah.
jgn cepat menunjukkan darah muda ustazah dn ustaz itu.
dimana kekuatan jati diri yg telah ditabiah itu?

Fityatul Shema said...
This comment has been removed by the author.
Fityatul Shema said...

like!

Putera Selat said...

hm... camne lah ni.., nak tegur menegur atau berdebat pun smpai boleh keluarkan kata2 kesat.. camnelah tu... kan lg bagus kalau berdebat dengan perkataan yg baik2 biasa2 sudah.. yg dikeluarkan perkataan2 kesat kenapa lah ye? hm.. daripada percakapan, personaliti org tu boleh dikenal pasti sedikit sebanyak. hm.., nmpak sangat yg menulis itu menulis dengan emosi bukan dengan pertimbangan ilmu dan akal.. kesian.. dah3.., pas ni jangan gaduh2 lg ye, sesama islam kan..? saudara tu.., kalau dia salah kita tegurlah dia secara berhikmah, kalau kita nak menolak pandangan dye andai pandangan tu salah pun tolaklah dengan baik dan berhikmah agar tidak terkesan dalam hati 'saudara' kita.. sama2lah kita renungkan, adakah pernah kta mendebatkan penghinaan agama kita yg dilakukan oleh orang2 kafir camtu? tapi, kenapa berdebat dengan saudara seugama kene camtu.. ha.. ni yg kita terlepas pandang ni.. k? so, sama2 kita muhasabah diri kita balik ye.. =)

Anonymous said...

assalamualaikum..

ahai..ana ni akn digelar enon ek..enon pn enon lah..pak enon..

wahh..banyak pendapat nampak.. ni yg excited ni..



pasal blog tu, KM memaki hamun budak yg cube menyampaikan sesuatu yg budak tu rase kebenaran...
pd ana, ini tidak baik...
ade ke ulamak hanafi memaki ulamak syafie...?

"kau ni tuut lar", ade ke..? na'uzubillah.. ana rase dalam kalangan ulamak xkn jd cmtu..masing2 menghormati pendapat masing2..
semoge KM jaga bahasanya agar menjadi bahasa para pendakwah..bukan pendakyah, na'uzubillah..

"Blog ini seperti juga buku ugama yang lain"..buku ugama..?
biarlah ayat itu sopan dan santun,sesuai dengan title buku ugama yang digelar sendiri tu.. pendakwah tidak boleh berdakwah dengan emosi....na'uzubillah..



then, sebut sesuatu adlh bgantung kepada niat..
ana yakin kenyataan ini kadang2 ada benarnya..cume di tempat2 dan bhgian2 ttentu kite perlu menjaga sebutannya agar yg ibadat tidak menjadi maksiat..


contoh 1:

lelaki A: aku nak masuk neraka..

pastu kebetulan malaikat izrael cabut nyawa dye..dye mati terus masuk neraka sbb yg dye luahkan tu..

bile dah sampai neraka baru dye habaQ kat malaikat yang bengis2 tu,
"niat aku aku nak cakap aku nak masuk neraka dajal, maksudnya syurga ALLAH lar tu"...na'uzubillah..


contoh 2:

lelaki A baca alquran...tajwid tunggang langgang, baris, panjang, huruf pn ttukar2..
pastu ustaz A tegur, "baiki tajwid, kalau lari sebutan, lari maksud"..
pastu lelaki A maki ustaz dye, "tuut lar ustaz ni, saye tau lar niat saye nak sebut ape..xkn bnde kecik pun nk ungkit pn..ustaz ni slow lar"
na'uzubillah..

so..kite kena pandai pilih penggunaan kata sesuai di tempatnya..
nak jimat mase btul jgak..
tapi bahasa ARAB kan bahasa Rasulullah, xsalah klo ade org nk ajak kita jage bahasa Rasulullah ni dgn menulis penuh..ala, sekali sekala taip penuh ape salahnye..pas 2 3 hari taip pendek mcm bese pn xpe..sekadar menghormati ajakan saudara seislam kite tu...

pada ana pertembungan pendapat ini bagus..ia mengajar kita menghormati saudara seislam kita yang..oleh itu hormatilah saudara seislam kita...ana hormat KM, tapi ana kurg suke cara KM menyampaikan dakwahnya...

kepada semua pengkomen2 di atas..
asif jiddan..peace no war..(^_^)

wallahu'alam..

kelly kellison said...

dffrnt views spice up our life...
isn't it rite peeps?
hahahaha...
on a simple basis,one might have multiple ways of expressing and chanelling his inner outrage...
but a critical point to ponder on is how well you managed to 'mask it' and keep your inner tantrum under control...
got it?...

hamka said...

kalau slow, jangan duduk laluan laju, itu jer pesan aku.

dzoelhakim said...

aku setuju apa yg ko tulis. jgn remehkan benda yg korg faham/maklum maksudnya.

bro,

cara ko tegur tu agak keras dan boleh menimbulkan syak wasangka yg ko ni riak dan takbur. walhal apa yg ko tulis tu ada kebenarannya.

Anonymous said...

biasa la orang melayu,benda remeh temeh suma nak sibuk..benda berat wat dek jer..haha..apapun tahniah sebab menjelaskan masalah bahasa..bagi aku entri ini lebih kepada masalah bahasa dari masalah agama..aku nak copy juga entri saudara hamka ini..sangat hebat..hehe

Fatin Khalilah said...

cool !! aku nak tumbang share ya beb :)

hamka said...

ada yang puji ada yang kutuk, tak sempat nak riak, tak sempat nak emosi...

: )

Anonymous said...

Benda ini saya suka.
Ini benar2 apa yang saya rasa.
Bahasa itu indah.
Minta izin tuan share di profile fb.

Anonymous said...

Benda ini saya suka.
Ini benar2 apa yang saya rasa.
Bahasa itu indah.
Minta izin tuan share di profile fb.

Anonymous said...

salam

mohon share di fb..

tQ so much=)

van qif said...

dah lama tak baca blog ko...bila baca tergelak sorang2..."kopek buah kelapa"...hahaha..at least aku tahu word ni tak sesuai dicakap kat trenganu..

mmm..nak isyak pun

adiosss

Anonymous said...

ni la masalah ramai orang skang..dah hilang common sense.

hamka said...

camne hidup berumah tangga, ok?

so Atirah said...

Saya tak setuju, saya tulis penuh sebab saya hormat, ekekeke. Keep it simple pun boleh, ikut la mana suka.

ayong said...

assalamualaikum..salam..@ whateverla..y bmksod slam sjhtera keatas kamooo...
btol gak pe y blog pnye tuan ckap tuh..
nila mslah ummat skang..sring mmbhaskan bnde y rmeh temeh.tp bnda y pnting tbiar mcm tuh..drpd kecoh2 cite psal shortform..bek cte camne nk slmatkan islam skunk nih...xde mse da babe..sy mngomen bkan utk mjatuhkan@mnykong mn2 pihak..skadar mlontarkan pndngan wlaupon xakn dpndang...ssghnye sgale sesuatu itu bmula dgn niat..

ayong!!! said...

assalamualaikum..salam..@pape y mmbwa mksod slam sjhtera keatas kamoo..sblom ni ade gak dpt msg 4word cmnih...pe y nk dsmpaikan;jgnla mmbhaskan pkare2 y remeh sdgkan bnde pntg tbiar camtuh..nila antre skap2 org2 tdahulu y tsebut dlam al-quran..antre sbb mreka dbinasakan jga adlah krane sering btanye n mmbhaskan hal y remeh temeh..xley ckp salam??fham ap mksod salam??
brsal drp pktaan arab..y bmksod slam sjhtera..kalo kat u sini pon kwan2 ak ckap salam je..msyrakat kat sni pon..xde plak tmbul mslah psal salam nih..xtawla kalo korang lbih pndai dr bngse arab nih..pkataan akak dlm bhase loghat mghrbi bmksod taik kanak2..hahhaa..kalo cmtuh..xley pggil akak k...huhu..okla..ni skdar pndngan dr ak y msih xckup ilmu...kalo salah tlong tnjukkan..

hamka said...

ok, walaikumusalam.

Anonymous said...

aku sgt tertarik ngan entry ni. sbnrnye apa org islam perlu tahu, dlm setiap agama or in fact, dlm setiap group of people akan ada a few yg akan terlebih paranoid about the littlest things, sbb mereka rasa mereka betul and suci, dan org lain berniat jahat dan berhati busuk. satu contoh agak recent aku penah tgk ialah skali tu, google ubah sket lambang sempena 4th of july and the E kat hujung googlE tu tertutup sket, so nampak mcm crescent. so ramai la mereka2(org US) yg cuak sbb nampak mcm serupa lambang bulan sabit islam, although I am sure org Islam xde masa nak influence google supaya buat logo mcm bulan sabit. aku sbg org islam pon tergelak baca, sbb aku rasa org islam xde masa nak buat bende2 mcm tu.

see. paranoid.

hamka said...

mungkin aku kena tulis:

tajuk:

WAHAI ORANG MELAYU, JANGAN KECIK HATI SEBAB ORANG PUTIH PUN RAMAI JUGAK YANG BODOH, PARANOID.PERIOD.

Amin007.Ledang said...

kalau bahasa yang yang kita gunakan mempunyai maksud yang kurang elak didengar dalam bahasa lain, patut ker kita berhenti menggunakannya???

tapi bukankah kita bercakap dalam bahasa yang kita faham.

dill said...

kalau semua nak dikaji sebegitu, lama2 tiada lagi bahasa yang baik2. asal ade je bahasa/perkataan yang dianggap pelik, akan dipangkah awal2.

subhanallah.

Miss Dill^^

Nurul Shaheedah said...

niat tu yg penting sebenarnya kan. Allah maha mengetahui semuanya :))

HH said...

mungkin dalam beratus ratus komen ni, komen sy akan terlepas pandang dr yg lain2.

cuma nak mengingatkan,

bersederhanalah dalam apa jua. walau dalam memberi pendapat dan memegang prinsip. tak perlu membodohkan orang lain.

maaf.

the artist and i said...

selamat hari Sabtu. la ni memang banyak orang dah berfikiran terbuka.

ini belum lagi kes kes sila potostat helaian ni sebanyak 70juta nanti dapat berkat.

Anonymous said...

assalamualaikum

nak tegur yang kata syaitan tu ketua malaikat, maaf ye, dari pembacaan saya dan dari majlis ilmu yang saya hadiri dan yang saya dengar,

syaitan terbuat dari api

hanya golongan jin yang terbuat dari api,

brother lim jooi soon, seorang pengkaji perbezaan agama, yang juga seorang Islam bersetuju dengan ini

syaitan dari golongan malaikat itu tertulis dalam bible, bukan al-Quran

harap dapat ambil perhatian

tak habis lagi isu-isu singkatan ni, dah tercetus isu lain pula =.="

buat encik HAMKA, sy faham maksud encik. realiti dan tulisan sgt besar jurangnya.

mesej anda sampai kpd sy, tp harus diingat, niat tidak menghalalkn cara. umpama org nak memberi sedekah tp xde duit, xkan nak pergi merompak untuk dptkan duit, kn?

jd sebaiknya menjaga tutur kata kita

seorg sahabat pernah berkata kpd sy, teguran2 yg sampai kpd kita sebenarnya teguran dr Allah SWT. penyampai hanyalah medium

sungguhpun kita tak bersetuju dgn pendpt org lain, hendaklah kita menggunakan hujah yg baik2. benar dlm al-Quran ada perkataan 'celakalah', ia membawa maksud yg meluas. tp perkataan bodoh, rasanya tak lah luas mana maksudnya kn?

buat bkl ustazah yg dimaksudkan. mungkin anda jg ada silap dlm cara menyampaikn, maklumlah, tiada yg sempurna dr seorang manusia kn. tp niat anda baik dan harus dipuji. takziah utk anda krn ini merupakan satu musibah jg buat anda.

sy tak memihak kpd sesiapa, tetapi, menyelusuri comment2 di sini, sy rasa ada yg berpotensi mengapi-apikan kedua pihak ini. mungkin kalian tidak sedar dgn kata-kata kalian. satu pihak menyokong yg sana, satu yg sini. semcm sudah berpuak-puak pula bukan?

hrp kita semua belajar sesuatu di sini. jd kan medan ini sebagai ibadah kita, insyallah akan terpelihara setiap bicara.

wallahualam.

Shepha said...

Melayu,suka sangat besarkan perkara2 remeh mcm ni.

Perkara2 serious mcm buang anak dalam sungai ke,budak2 kecik pegi clubbing ke,takde sapa kesah.

yg perkataan 2,3 kerat tu jugak nak dibesar2 kan.

saya masih rasa,semua berbalik kepada niat.Allah Maha Tahu :)

Black Pearl said...

kenapa yg tak setuju dgn post ni mesti kene guna nama anonymous?

kalo anda rase anda betul, mesti anda yakin dh berada dijalan yg benar..gunakan nama sendiri..baru betul.

Black Pearl said...
This comment has been removed by the author.
PerempTawanan said...

err.. pasal perempuan tawanan itu macam mana?

Mereka di galakan untuk digunakan betul tak?

Sebab lelaki mereka kalah perang, perempuan mereka menjadi hak pihak yang menang.

Dan perempuan tawanan ini menjadi macam harta disebelah tangan kanan kita.
Kalau dah jadi harta, maka kita boleh gunakan macam harta yang lain ikut suka kita lah.

Seronok kalau dapat ramai perempuan tawanan hehehehe.

Perempuan tawanan boleh dipakai bila2 masa walaupun mereka tak rela disetubuhi.

Nak buat mcm mana? Sudah diizinkan maka perempuan2 ini patut terima dengan paksa rela hehe... best siot

alahukbr

ApaKhabar? said...

Apa Khabar bro?

hehe tentu ko tak pernah pakai bahasa malaysia apa khabar lagi betul tak?

Di Kelantan dan Terengganu ada orang Arab.

Itulah bila bangsa dah di jajah mentalnya oleh orang
Arab mereka jadi ngok.

Memang Melayu yang pergi belajar kat Mesir tu ngok dan yang gagal SPM je.

Negara yang paling maju di dunia ada lah Jepang. Tapi mereka pergi Mesir. Dan sekarng tgk orang arab dalam kemiskinan dah tak tahan dan memberontak.

Memeberontak mcm mana pun Arab tetap arab dengan kekunoannya.

Mereka takkan boleh maju mcm bangsa lain.

Nasib baik di Malaysia ramai melayu sekular adalah kemajuan sikit.

Kalau semua melayu mcm hadi dan nik aziz bertambahlah hiv mcm di kelantan negri hipokrit.

Baleklah korang yg buang mase kt mesir tu.

Orang arab memberontak kerana kemiskinan hidup yang di rentet dari kebodohan cara berfikir.

Bila budak2 melayu mula berfikir mcm arab habih lah melayu.

bukan dia nak buat roket..dia pegi bincang pasal akum, kumkum, yahoodi..ngok..ngok..

Jumpa lagi dimase hadapeng

Farel Flitzer said...

Amek kau sebijik...

memang kene kat batang idung orang bangang... ikut tanpa tau ape yang di ikutkan...

Encik Hamka,

Pandangan anda sangat radikal dan boleh diterima pakai...

Secara ringkas... yang penting tu adalah niat... kerana Allah Maha mengetahui akan setiap sesuatu itu...

Farel Flitzer said...

tak semua orang yang akan suke dengan penulisan kita... idea kita... pandangan kita...

tapi lantak lah... kite menulis bukan untuk kepuasan orang lain.. tapi untuk kepuasan diri sendiri...

ade yang setuju... ade yang tak...
yang ditujukan "bodoh" pada orang lain.. orang lain pulak yang terasa...

Penulis sendir pun dah cakap die bukan uztaz, ustazah, mufti, kiai.. blah..blah..blah... die cakap ape yang die tahu... dan tak boleh dijadikan rujukan....

Senang cerita macam nie...
kalau penulisan si Hamka nie baik2 belaka... serious aku tak rase ramai orang yang akan amek port langsung...

Come on lah.. masing2 blajar agama... dari kecik... ( yang dari kecik blajar lah) boleh refer pada ustaz masing2...

yang ikut orang arab kenape? kan ke mazhab kita berbeza... so mane langit di junjung disitulah bumi dipijak...

Akan ada di akhir zaman, terlalu banyak ajaran sesat... kita dah di akhir zaman... berdoa lah fahaman kita tak sesat dan benar menuju jalan Allah...

Letak lah name kalau berani sangat nak mengutuk... nak kritik terlalu sangat lah mudah... cakap kenalah serupa bikin...

masing2 ade akal... fikirlah sendiri... bukan ikut fikiran orang lain...

Anonymous said...

??????????.. msih x jelas.. mane satu betol dan mane satu x...

Aku Seorang Insan said...

setuju.

perkataan datang daripada hati
kalau betul niat dihati
maka betul lah perbuatan tu.

kalau nak diikutkan semua bahasa yg ada kat dunia ni.
mcm2 perkataan semua bercanggah dengan pegangan kita ni...

setuju dengan komen yg pertama untuk edisi keretamayat kali ni.

Anonymous said...

okay yg ni pula? cuba bg pandangan http://www.kiemiftah.com/2011/01/pandanganjawapan-kepada-artikel-salam.html

Syuhada said...

Beginilah. Kalau ada mereka-mereka yang menulis 'akum', tak apa. Jangan sampai ditokak tambah apa niat dia, apa bodohnya dia. Dan jangan pula kita anggap menaip Assalamualaikum itu sebagai merugi ruang. Tak apa, tak ada apa ruginya. Lebih manis lagi ada :) Tak ada dia yang bodoh, tak ada kita yang jahil. Allah lebih tahu.

aizattaib said...

Janji Allah tahu niat kita, sudah. Jangan kisah sangat dengan orang2 yg berlagak pandai dalam bidang bahasa ni. Itu pun mereka forward email yg diorang dpt. Tah diorang kaji ke tidak isi email. Menonong je forward kat orang.

badrul hisham said...

terbaek!
bagus2....

aku pelik jugak sebab semua bende nak kaitkan dengan dakyah yahudi..
sikit2 agenda yahudi..ade aku bace org tulis yang Upin&Ipin pon agenda yahudi..U tu USA,I tu Israel...
ngarut gilerr la org yang tulis bende ni.Nape die x ckp U tu Uganda ke I tu India ke..Nak jugak kait dengan yahudi...plik betul pemikiran diorang ni..

padahal xde ape pon.

gud job kepada kereta mayat..

badrul hisham said...

bagus bro..
gud job...

MBMMBI said...

Memartabatkan bm memperkukuhkan bi

Elok kita gunakan Apa Khabar sayang, Selamat datang, Selamat Jalan.

Saudara/encik/puan..dsb

Dari memperbahaskan bahasa Arab.

Jika Tuhan mahu kita orang Melayu berbahasa Arab sudah pasti dia menjadikan kita arab.

Sungei menjadi padang pasir, dan rumput menjadi kering.

hehehe

hamka said...

komen last last ni lebih bernas, tahniah!

Muhammad Ariff Mohamad Nizam said...

wah!setuju.kita mudah terpengaruh lah. erm.terbaik lah!

hamka said...

hins hins, (bunyi lubang hidung kembang)

detective nie said...

alhamdulillah....
ader gak org cmni kat duia ni...
klau dlu kita terlalu ikut kata2 org yg kita sendiri x tau dari mana asal usul nya....
skarang ni rmai yg termakan hasutan begini tetapi yg utama masih diabaikan....
let back to basic....kembali ke alquran n sunnah...back to our rukun iman n islam....so.....dont worry to study n ask the knowledgable people...
*untuk bismillah...bileh digunakan kerana maksudnya iyalah dengan nama allah....
salam pula ucapan yg memangselalu digunakan untuk bertegur sapa....normal la....
n klau ader pape yg curiga bley tnye aq....nti aq check kan....selagi mampu....

LyA SaFaR said...

gud info n nice entry

Adzwan @ Awe Annas said...

ak suke gile babs ah care kau hurai mnde2x nonsense yg diorg slalu bangkitkan nih... lau kaw gelak smpi ngs, ak gelak smpi demam munyah beb... hahahahahaha...
keep it up man.....!!
keep it real....!!!! cek blog ak jgk.. tp bosanla.. jus pasal drugs.. ak baru stat wat... hahaha

momoko-chan87 said...

tQ x1000 for this brilliant post.. sy pn bengang gk ble msg ngn kwn ni sorg..leh lak nak tegur suh tulih alhmdlh & insyh penuh..adoi, bukan nya dia xpaham..abis kedit aku nk tulih pjg2 padehal leh je di short form kan..haih..*sori, ter'emo lak*hehee

Muhammad Asyraf Ruslan said...

yg bg hujah akum ngan salam tu budak azhar ke? emm, agak menjatuhkan maruah dan manhaj azhar dctu.. penulisan pacik keretamayat mmg benar. sy menyokong kerana terlibat secara tidak langsung dalam bidang penulisan ni. mungkin hamba Allah tu sorg je kot cmtu.. kdg2 x semua permata tu perfect kan.. ilmu kita semua masih kurang, tu kene banyak membaca.. :)

Car Meng said...

TQ post yg membuka telinga dan lubang idung aku

mella said...

salam, sy suka penjelasan anda~ ^_^

terlalu taksub nie mmg susah dan menyusahkan~ ^_^

hamka said...

akupun suka jugak lah

Anonymous said...

konsep matlamat tak pernah menghalalkan cara boleh diguna kan kali ni, NIAT juga tidak pernah menghalalkan cara . sekian . :D

hamka said...

ini bukan menghalalkan cara, ini namanya common sense.

azri said...

ade yg komen ckp 'yg penting niat kan bro..'
NIAT TIDAK MENGHALALKAN CARA..

hamka said...

kalau cara tu tak jatuh haram, takpe niat baik

Anonymous said...

assalamualaikum wbt
aku tak kisah kalau tuan punya blog tak setuju email forward, remeh. aku pun tak minat email forward
tapi elok juga diintai isi di dalamnya
isi dia bagus.
dan seeloknya tuan punya blog tidak melabel dia bodoh
bersyukurlah masih ada lagi yang ingin berkongsi ilmu agama, masih ada lagi yang ingin menegur saudara

kalau tidak dapat terima tak apalah
simpanlah dalam hati

tak ke remuk hati ustazah ini bila membaca komen saudara tentangnya
hati perempuan tak sama dengan lelaki :)

sy bukan ustazah saya tidak layak menegur saudara yg lebih arif tentang ini, saya hanya menyuarakan pndapat. tqvm

hamka said...

salam.

padan muka dia!

kayrul said...

assalamualaikum...
nice info... sangat bermanfaat..
mmg xsesuai kite guna "akum" sbagai pengganti salam sbb makne nye da lari jauh..
just nk share skit.. "akum" or 'Ovdey Kochavim U'Mazalot' literally mksud nye org y memuja bintang dan zodiac.. bkn binatang..

Misz Rubz said...

salam

lambatnya aku...ah tp nk ckp gak

kt ghumah aku mmg dok guna 'smayang' atau lebih rawk lagi 'mayang' esp. ketika meggunakan nada yg tinggi. e.g. 'hang ni mayang dak gi?pi la ni!'

dan suma adk2 aku pon paham yg bukanlah disuruh pi buat upacara pemujaan dgn mayang kelapa pulok

hamka said...

kan?

«Oldest ‹Older   201 – 325 of 325   Newer› Newest»