Feb 24, 2011

Salam atau a’kum, solat atau sembahyang?

(Tiada kata secantik bahasa untuk ku puji adinda , tiada gambar secantik lukisan untuk ku tunjuk perasaan, tapi ada jugak beberapa patah perkataan untuk ku luahkan perasaan kepada korang yang aku kesian-woha.)

Ketika Mesir di landa hura hara tempoh hari, aku sempat berbalas email dengan awek awek yang membaca blog keretamayat di sempadan Universiti Azhar, sajer nak tahu perkembangan semasa berdasarkan pengalaman secara live, dan Alhamdulillah, semua pelajar dan rakyat Malaysia, selamat pulang ke tanah air naik kapal terbang secara percuma, jika ada yang tak selamat, terpaksalah aku jemput mereka naik keretamayat…

Dalam sibuk berborak isu semasa yang berat serta serius dengan pelajar Mesir yang bakal menjadi ustazah, tiba tiba aku telah ditegur akan isu yang remeh temeh..

“Cik Hamka, jangan guna lafaz a’kum, perkataan 'akum' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi kepada orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG'. Dalam Bahasa Ibrani. Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'. Jangan terperangkap dalam konspirasi yahudi untuk hina ugama kita.

We, we, we.., wait a minute, kejap!, ni sape punya email forward bodoh mana yang korang dah percaya ni? Aku type guna salam, bukan akum. Hujah aku kebengangan..

“Salam pun tak boleh, salam bermaksud: selamat tinggal, kena type penuh, bla bla bla..”

Kejap dik, kejap.., ni yang aku hangin satu badan ni, sedang shok kita bincang isu jihad, kerajaan islam, cukai jizyah, harta ghanimah dan hamba tawanan perempuan, tiba tiba korang mencelah dengan topic bodoh sebegini?!

Apa niat korang bangkit isu remeh temeh sebegini? Nak tunjuk pandai?, rasa diri lebih afdal dari orang lain.., rasa orang lain hina sebab tak jadi macam korang?

Oi, bakal ustazah, dalam dunia penulisan, orang tulis short word bukan maksud nak hina ugama, mereka malas nak tulis panjang sebab nak cepat dan jimat ruang, atau memang pemalas, langsung tak salah, kalau salahpun, bab menyusahkan orang tua yang tak paham singkatan ayat, aku gelar orang yang tulis singkat sehingga menyusahkan orang nak membaca sebagai “perasan unik”.., tak de kena mengena dengan menghina ugama..

Bab AKUM yang sama makna 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT', aku peduli apa?

Aku ulangi, Aku peduli apa!, Bahasa Ibrani? Ada aku kesah? Habis tu kau tak tahu ke maksud “email forward” dalam bahasa Yunani hulu Kuala Berang, : maksudnya, orang yang percaya pada semua email forward adalah bodoh dan senang di perbodohkan!

“Ooo., jadi cik Hamka mengaku pemalas, ya, saya tengok cik Hamka selalu kutuk orang yang tulis short word, tapi cik Hamka sendiri tulis short word untuk selawat atas Nabi, S.A.W, puji sahabat, R.A, puji Allah, SWT, jangan jadi pemalas cik hamka, saya tengok ramai blogger lain bila selawat tulis penuh, Sallalallahualaiwasalam, bila tulis nama sahabat, Radiallahuanhu, tentu mereka lebih baik dari cik Hamka.”

Aku pemalas? , ya, aku mengaku, aku memang pemalas, sebab tu aku letak disclaimer kat tepi blog ni,baca:

Copy/paste

(((Short Word. -Blog ini seperti juga buku ugama yang lain, ada ringkasan tulisan seperti SAW untuk Selawat atas Nabi, RA, untuk RadhiAllahuanhu dan lain-lain.)))

Baik, untuk pengetahuan korang yang perasan pandai, dunia penulisan dengan dunia nyata adalah berbeza, nak komen tulisan orang kena faham adab menulis dulu, cuba korang baca berita, jika orang tu pangkat datuk, berapa kali wartawan akan ulang nama datok, setiap baris? Tak de maknanya, cukup barisan pertama, buat rugi ruang surat khabr jer jika nak tulis nama penuh dalam setiap ayat, cuba check nama Sultan yang panjang, berapa kali wartawan dalam dunia penulisan akan ulang nama panjang tu dalam karangan, sekali jer, iiatu pada ayat yang pertama, cuba check, wartawan tu pemalas atau korang yang tak paham adab menulis?

Dalam dunia nyata, aku jumpa orang aku cakap, Assalamulakum, aku tak cakap, akum, atau salam, tapi dalam tulisan aku memang tulis salam, 99 peratus pembaca faham, hanya 1% orang slow tapi berlagak alim macam kau jer yang memang tak paham, begitu jugak selawat atas Nabi, dalam dunia nyata, aku selawatlah penuh, bukan, ESS, AAA, DAWIYU (SAW).., alahai bodohnya layan kau aku rasa..

“Tapi ustaz saya cakap, bahasa tak boleh main-main, S.A.W boleh membawa maksud lain, A.S, juga ada maksud lain, sebagai contoh, sembahyang dan solat, kita selalu keliru, pada hakikatnya, istilah "Sembahyang" mempunyai maksud atau pengertian yang terdapat unsur "Syirik." Sembahyang di ambil daripada perkataan "Sembah" dan "Hyang" yang merujuk kepada nama dewa - dewa yang disembah oleh penganut Agama Hindu dahulu kala. "Sembahyang" juga diertikan sebagai "menyembah berhala yang bernama Hyang." Jadi kita patut guna bahasa arab, iaitu solat, barulah akidah kita selamat, jadi, Saudara Hamka patut sebarkan perkara ini agar orang islam guna perkataan solat, selamatkan akidah mereka, jangan guna lagi perkataan sembah-yang.”

Apa kejadah pulak aku nak kena kaji asal usul semua bahasa, dan selamatkan akidah? Dulu masa aku kecik, bila dengar ustaz cerita kisah Nabi Nuh, A.S (nota untuk orang slow: baca: Alahisallam, bukan Amerika Syarikat) dan bila ustaz guna ayat BURITAN kapal, aku sebagai anak jati terengganung rasa terganggu, sebab dalam loghat terengganu, BURIT bermaksud pantat, atau KEMALUAN PEREMPUAN.., lepas tu ustaz tu cerita pulak kisah KOPEK buah, sudah.., KOPEK dalam bahasa terengganu bermaksud BUAH DADA, tapi aku hormat bahasa Malaysia, tak perlu aku suruh ustaz tu tukar ayat lain, sebab ustaz tu bermaksud KOPEK sebagai KUPAS.., aku paham, habis cerita

So, bila kau solat, kau sebut sembahyang, itu bahasa MELAYU, Allah MAHA Mengetahui apa yang ada dalam hati kau, bahawa kau nak sembah ALLAH, bukan sembah “yang”. Allah paham semua bahasa termasuk bahasa melayu, Allah Maha bijak, kau tu yang bodoh.., benda remeh macam ni pun nak highlight, nasib baik 99% tak percaya termasuk aku dan hanya 1% termakan dakyah email forward termasuk kau yang sanggup percaya benda hampeh sebegini, buang masa betul..

Lepas ni jika ada orang dalam IC nama MOHD, tak payah suruh mereka pergi tukar IC nama penuh MUHAMMAD kerana, mengikut email forward yang korang baca dan terus percaya, MOHD dalam bahasa asal Uganda bermaksud The Dog With Big Mouth. Apa kecadadah?! Mana ada orang baca MOHD, dengan sebuh “mmooohd”, semua akan baca Muhammad, tak payah pening pening...

Ada jugak yang cakap kat aku, tak boleh sebut hello, sebab hello bermaksud “hell low” iaitu neraka rendah.. kalau kita mengucapkan hello pada kawan kita, bererti kita mendoakannya supaya masuk neraka yang paling rendah.. ini adalah jarum sulit orang-orang kafir untuk menyesatkan umat islam.., (Aku gelak sambil menangis baca email ni)

Apa punya bodoh dan prajudis pemikiran korang akupun tak tahu, ni mesti banyak tengok video arrivals, siang malam sehingga habis 50 episod dan tengok lagi ulang-ulang sampai tak boleh nak bezakan mana satu dunia matrix dan mana satu dunia nyata..

Ada banyak lagilah benda merepek ni yang orang slow macam korang sanggup percaya seperti nama masjid tu asal dari nama jentik jentik, (“Mosque” berasal daripada “mosquito” ) ha ha ha!! Tak boleh guna agama, kena guna ugama.., kerana agama dalam bahasa ibunda Zimbbawe bermaksud.., dah dah dah..! Hampeh belaka!

Aku dah bosan, Sudahlah, nampaknya, keadaan di Mesir dah stabil, aku nak pergi layan peminat peminat perempuan yang baca blog keretamayat yang berada di Libya pulak, nak tahu apa cerita mereka, Harap mereka semua selamat, kalau tak, terpaksalah keretamayat tunggu jenazah mereka.. oh..

Sama sama kita doa keselamatan atas mereka

Sekian.

Ps: err, ada tak awek peminat blog keretamayat di Christchurch New Zealand yang di landa gempa bumi,? Harap korang pun selamat, amin...

325 comments:

1 – 200 of 325   Newer›   Newest»
mhafiz_ydin said...

Assalamualaikum wbt...
Keep It Short & Simple..

arash said...

salam..

tuan, best!! best!!

lepaih nie ramai la mak enon (anonys) buat kalot dalam blog nie..
panaih telinga.. dah tak bole tahan...

takut*harap said...

Assalamualaikum,
terbaik!tq

yusuf mujahidin ™ said...

Salam (baca: Aslmualaikum) bero...

kali ni dh lama wa tggu2 penjelasan mcmni

bende2 remeh ni pn nk amik pot. yg berat tk plak pk

tkde keje cari keje. suka cari isi2 tersirat lepas tu forward email yg bukan2..

tengs bero!!

gud job!

heal man said...

.....

Eza Faezah said...

Yang penting nawaitu kan bro??? hehehe

arash said...

tuan,

nanti kalo ada mak enon yg nk pertahankn xleh guna shorthand.. suruh depa pi dok negara mana bahasa asai shortform tu mai..

jenih depa nie.. kata bodoh marah.. kata cerdik bangga.. haram idup pun bg org susah ja.. hahahaha

mamdoh said...

.: Salam. hehe. mamdoh xtau la hal ni bang, orang main share2 nih yang saya yang slow2 nih yang kurang mengetahui perkara macam tu tergatal tangan nak share. Lgpun bnda terforward semacam logik lg benar tulisannya, itu yg timbul niat 'nak mnyampaikan ilmu kpd sesama Islam, kita kan bsaudara, kena slalu ingat mengingatkan', kan? hehe :-)

Tapi rezeki mamdoh bang, jumpa blog nih dari Facebook, baru mata terbuka lps baca artikel begini. oh, begitu rupanya. betul2 tak sangka kan. lgpun selama ni kwn2 yg forward kan, krn pcaya kwn pun terforward. lain kali kena hati2 percaya kawan, lgpun nnt blh guna encek Gugel mencari maklumat2 agama ni. Sedang diusahakan diri menjadi rajin mencari ilmu.

Kpd kwn2 yg asma slow macam mamdoh, jgn marlu2 kita blaja sama2. Bila lg nak blaja kalau bukan skrg? Abang Hamka dah nak isi minyak tu, kena cepat-cepat kita ni~

:-)
:.

Anonymous said...

Kat US (United States) ni suma org panggil aku "mmoohhd" (bunyi mcm mode)...
Last2 aku terpaksa terima yg nama aku "mmoohhd"

-Mohd Mokhtar

Unknown said...

yeah! credit tu yu!

err agak2 sy tulis camtu ad mksud lm bhs laen x? eheh, :D

anyway bravo!

emak. bukan penari tiang said...

ni la jadi bila yang remeh buat jadi penting..

semayang 5 waktu tak teringin plak nak jaga..benda2 mengarut tu yang duk dalam otak sangat!

eem said...

yup...true3!!xbole terime alasan kononyep bhs laen membawe maksud x elok..aduhai..=)..ingat lg ms kecek2 budak2 ckp xboleh ckp yahoo sb bunyi mcm yahudi...akibatnye, smpai skunk x gune yahoo tu tanpa alasan..kui3..aniwaz, nice blog..=)

abuRa said...

a'kum..

ahhaa..nasib baek hamka da jelaskan bnda nih.

da buhsan ngan geng2 yang taksub dgan crite the arrival..

AkuMuzikFilem said...

salam

aduh, baca juga pasal salam pun tak boleh kat fb, cam tak boleh masuk kepala hujah oran ty yang kononnya mnengkaji. dulu akum pun tak boleh, saya pun tukar la ke salam. padahal eja a'kum je. sekarang salam pun tak boleh, semua tukar ke as salam. tapi tetap ada juga perkataan 'salam' tu. adeh.

Akmalhazwan said...

salam..
nais entry..da banyak orang forward sal benda ni..nek semak membacanya..

GadisKampung said...

salam..

thanks en.hamka.. terjawab gak segala kemusyilan mengenai segala ni.. wohaaa!!!

Dewajiwa said...

salam.
timekasih sebab meleraikan isu nie sejelasnya.

wasalam.

Unknown said...

speechless

hurm..

fira said...

bajet bagus nye awek-awek tuh??
niat tuh yg penting.. Allah tau ape niat kita, adoi.. skit-skit nk terpengaruh ngn emel bodoh..

psttt: salu balik kampung kt Dungun, kalo tercakap kopek, mesti semua orang pandang hahahah malu i.. =P

student said...

sampai makna paling utama

nulat said...

thank you for enlightening me

Noah Syakirin said...

belah pahang pun kopek=tetek. burit=kemaluan wanita.

ziegler nichols said...

"Mana ada orang baca MOHD, dengan sebuh “mmooohd”, semua akan baca Muhammad, tak payah pening pening..."

Salam (baca:assalamualaikum). Bro..ko silap la.memang ade orang baca MOHD sebagai 'mmohdd" hahaha...acting dean of engineering baca mcm tu..bile member aku citer pasal prof tu panggil die mcm tu..suko selok kawe..hahahhaha

eda said...

Bismillahirahmanirahim...
salam...

benda2 cm gini memang femes masa saya duk U dulu, tak faham betul la dengan orang2 yang berfikiran terlalu jauh & mendalam pada benda2 yang remeh temeh cm gini, xde benda laen ke nak buat??

Ismi Ijmi said...

kui3.. betul3..
seb baik tak pernah 4wd..
mmg tak suke 4wd dan tak suke d 4wd

isabelle said...

puas hati aku...dah x larat layan org jahil yg main fwd je email kat org

Ryehanna said...

Salam, Hamka...

ni first time aku komen blog ni... sblm ni bace je. Sebab apa aku komen? SEBAB BETUL SGT2 ape hang tulis ni...

aku baru je kena tegur 2,3 hari lepas sebab tulis 'salam'.

and aku jugak kena tegur cos tulis 'bismIllah...' setiap kali aku menulis di blog. katanya kena abiskan jd 'bismillahirrahmanirrahim' kalo x maksud jadi lain...

betul kata hang... ape2 hal, silalah kaji adab menulis. menulis dan alam nyata xsama...

and aku setuju jugak bab bahasa... jadi kerja la plak nak kaji semua bahasa di dunia ni kan?? Tumpo laaa...

ape2 pn, nice entry!

cek chun said...

yesssss.. thanks for this info. memang sengal pada mulanya. macam-macam depa forward kat emel. tapi sebab aku tak pandai nak ulas, aku diam jer la.

Akulah Aqilah Itu said...

boleh tak nak ketawa je? haha.

aku tak pernah dapat emel forward sebab takde siapa nak forward kat aku.

heh

izuddinrahim said...

kadang2 simpati jugak dengan dorang yang terlalu cepat percaya dengan emel forward nie.. haha

Khairi Mohd said...

salam krtmyt,

ok tak shortform utnuk keretamayat krtmyt.

jadahnya pi layan mende low IQ tu semua, kau patut tulis mende2 lebih akademik.

kwn aku lg best, assaalamualaikum dia taip 'A' je. lantak la kalau tak paham dia peduli apa hahahahaha.


A, wei mlm ni free?

Anonymous said...

Mnarikss..smpai tazkirah lps asar br2 ni ustaz pun ulas.yg jd syariat ucap salam-lg pjg lg byk pahala.(hamka blh tlg bg hadis tu)klu stakat tulis tu wALLAHu a'lam.contohnya-klu kita bersin,syariat kata ucap alhamdulillah.klu kita bersin & tulis atas kertas xla namanya ucap alhamdulillah.lg truk lps bersin-execuse me,apa pun xdpt

Psal bahasa plk ustaz ckp knp nk sbuk2 refer bahsa yahudi.kita refer bhasa arab ckup.

Terang & jelas-ALLAH bg pham

-petot-

Gummy Bear said...

ramai je orang macam ni, menyulitkan benda yang remeh...menyukarkan benda yang mudah...

ada kawan aku nama panggilan dia Jue....dia kena tegur sebab bunyi dia macam Jew...

..ada pulak kawan kepada kawan aku orang jerman nama Bodor Durian (serius tak tipu)...kena tukar nama ke? woha!

si para para said...

err bagi aku..apa apa pun atas niat kita...

tapi benda macam tu kenapa nak fikir sampai ke mongolia... nak rumitkan keadaan...

benda macam ni la buat kita lupa dengan perkara besar dan yang lagi perlu kita fikir..


kalau salah tuan keretamayat tolong betulkan ye.hehe

diela said...

tringt gak kat sorg fren yg tegur sbb forward2 bnda yg seumpama ni...
http://dielasunan.blogspot.com/2011/02/penggunaan-kata-salam.html

Egg Head said...

salam.....entry kali nie terbaik...akhirnya hamka wat juga post tentang salam nie...kawan2 pernah tegur sbb masa chat selalu guna perkataan salam.....penjelasan yg jelas....

ika said...

salam .
wohOoo ! puas ati gile bace . tu lahh , kadang-kadang susah nak layan orang yg slow . kalo camtu , kena belajar semua bahasa baru bole tulis short form . hadoi . tq bro ! terbaekkk ahh ! (sambil buat tgn good)

Anonymous said...

Muhamad Shahidan ,

Anonymous said...

Muhamad Shahidan or Short Form HAMKA ?

Anonymous said...

Good one!

Maleh dah makcik nak layan org yg pakar bahasa nih.

Bukankah Allah Maha mengetahui.

Makcik Sakura

kordi said...

sempoi brader hamka!!!

NoRaLz said...

terbaik lah

Unknown said...

Salam..

Islam is the way of life...

and we live in moderation...

bila dah 'Salam' tu mmg org fhm kita nk bg salam, org akan jwb dalam hati otomatik "waalaikumussalam"

mcm2 tul manusia..huuu~

afrohead said...

quote: A.S (nota untuk orang slow: baca: Alahisallam, bukan Amerika Syarikat)

WIN!!!

bukan penggoda said...

so much for a little.

mslh org kita itulah. bila terlampau memberatkan perkara yg remeh. dok pang pung pang pung pasal akidah ape sume, tp dri sendri x fhm ape yg dorg ckpkn.

astaghfirullahalazim...

kaizen shinobi said...

aku bce blog ni kat klas, tergelak2 aku di buatnye...

hahaha

2 thumbs up!

totoromalas said...

salam

saya orang terengganu.
tp mmg jarang la nak guna perkataan 'solat'
biasa sebut 'smayang' je
xleh ke???
kalu bahasa pon jadi problem...
xtau la nak citer...

aNniE said...

setuju sangat2 dgn pandangan en HAMKA..^_^

Nerzhul said...

wah wah kemain lagi layan awek² sahaje ye..hihihi

liyana said...

nice writing.. harap tercantaslah semua spekulasi double meaning nih..

Wafi said...

hurm btol jugak..

Khairi Mohd said...

aku tak puas hati dengan satu buah kat penang...


buah kotey mamak...



serius jijik.

ikhlas said...

apa apa pun terima je teguran tu dgn ikhlas sdr hamka...apa yg ditulis tu adalah betul...walaupun benda ini remeh temeh tp bila melibatkan akidah ianya bukan lagi remeh temeh....mungkin sdr rasa saudara dah terlalu tinggi ilmunya....tp kena ingat juga ilmu tu hanya sebanyak mana tgn dimasuk kan kelaut hanya banyak itu je yg kita dapat yg lain lain bukan dibawah pengetahuan kita...sebab tu selepas kewafatan Rasulullah Alquran dan sunnah dijadikan panduan,para sahabat diutuskan,para wali dan ulamak dititipkan....bukan mati setakat sehingga wafatnya Rasulullah sahaja...berlapang dadalah kita bila menerima teguran walaupun kita rasa kita lebih tahu dari mereka...kalau salah tegurlah dgn cara berhemah agar syaitan tidak bertepok sorak....wallahualam

boyarque said...

AKHIRNYAAAA!!!

Haih, legaaa aih! It's time somebody brought up this issue....which is nonsense to start with.

Mcm bro Hamka cakap, ini semua sebab 'Perasan Unik' serta 'Perasan Bagus'. Saya tambah satu boleh? 'Perasan Insan Terpilih'...

Teringat kes senior sekolah saya bergaduh dgn sorang batch junior just kerana junior tu panggil dia 'DUDE' dalam email. Walhal, 'what's up dudes' je kot....

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

memang remeh.. saja nak cari isu...

MyHeart said...

patut laaaaa org yd dok se umah ngan aku langsung tak nak sebut sembahyang...sebut solat jer...aku tak kisah pon sebab kat sabah nun dah biasa cakap sembahyang...bermaksud mendirikan solat lima waktu sama mcm org2 umah aku yg sebut solat tu...

anissnaadia said...

banyak bebeno pakar bahasa.
sume bahasa kat dunia dia tauu!

s a r said...

haha.

assalamualaikum wbt ncek hamka.

nice writing!
sebijik terkena. simple but superb!

pokok pangkal niat hati kene betul dulu. Kalau sembahyang(solat) tungang terbalik tapi hati tak bape nak betul pun, tak guna juga kan? hee.

thanks for sharing ncek hamka, krn (kerana-bg yang tak tau :p) mengingatkan kpd yg mereka terlalu tergoda dgn email2 forward ni.
~aku juga. :p

Anonymous said...

Anna rasa apa yang saudari tersebut lakukan adalah bukan 1 kesalahan.
Email Foward yang dihantar tersebut juga mungkin dimulakan dengan niat yang ikhlas untuk berkongsi.
Anna rasa tidak ada kesalahan disitu.
Pendapat saudara HAMKA juga saya juga rasakan tidak ada silapnya.
Tetapi,saya kesali cara ento menegur saudari tersebut.
Bukankah saudari tersebut menghantar & membalas email ento dengan ayat yang sopan santun.
Mengapa perlu menyatakan orang yang menyebarkan & mempercayai email tersebut sebagai "orang yang bodoh yang selalu diperbodohkan"
Ento amat yakin dengan persepsi ento dan sebulat bulatnya terus menolak pendapat orang lain.
Adakah ini cara ento menyebarkan dakwah islamiah ?
Dengan cara memperbodohkan kaum seagama sendiri ?
Janganlah riak & bangga diri dengan ilmu yang dimiliki.
Sesungguhnya ALLAH maha BERKUASA !

daripada : Suka-suka.

Anonymous said...

........................

Anonymous said...

Hamka giler...

Anonymous said...

...tabuh je bang...jgn bagi can

Anonymous said...

gelojoh la luu

CikKura said...

hahahaha....
ceronok baca entry yg nie...mmg betol la...suma bgantung pada niat...dunia penulisan mmg la guna singkatan tp xkan pembaca akan baca sebijik singkatan tu kot dalam dunia realiti...apakejadanya nk sebut satu2 huruf M.O.H.D n bru nama org tu kan...mcm sengal...

papun...best2...nk share ngn kengkawan kat fb yerr....

Nadhirah Ahmad said...

stuju sgt. espcially bila brda dlm bidang linguistik ini, lg jelas fhmn tntg bhsa dan ramainya org trima bnda tnpa btol2 fhm

Anonymous said...

bro...agk ksr 2...
lepak suda...hal ni mgkn nmpk remeh...tp de sbaliknye jugak...ko nk putr belit ckp sal ustaz 2 pehal??da msm yahudi tkr belit ayt quran je...pk la sket...gne cntoh len xde ke??
igt sket stiap ucapan kte 2 stu doa...mula2 mmg xde mksd...tp kalo da smpai 40x kali...da jd len...kalo bley hindari mnde2 cm2...xslh pn kn nk bg slm pnh2...mls bkn alsn der...

Anonymous said...

Ustaz Abdul Basit (pengetua pondok Sungai Durian, x cukup kredibility lagi ni x tau la nak kata apa) ada jawab dalam TV9...jawapan bihkurang sama macam en. Hamka...

Penggunaan a'kum, salam, akum, etc dalam penulisan adalah sama penggunaannya dengan SAW, SWT, RA, etc. Lebih aula (afdhal) ditulih penuh, tapi diuzurkan dan harus untuk tujuan penerbitan dan penulisan, untuk memudahkan penerbit dan penulis...

lain la kalau kita gi ketuk pintu rumah orang, kita sebut "Akum Pak Mail, ooo Pak Mail..akum.."

Yang menyusahkan diri gi refer bahasa Yahudi tu pejadah...

Ad_dEen said...

yes jangan nak percaya sangat email forward ni.
menyusahkan betul.

Zuzus said...

Assalamualaikum..

arghh..rugi plak space..salam..

hehe..En Hamka, mmg ada aje dikalangan manusia2 sekarang suka mncari perkara yg tersirat daripada yg tersurat. pulak tu entah betul entah tidak..main hentam aje..mcm lah pandai sgt...
jgn jadi slow kan?

hum....

Anonymous said...

HAHAHAHAHAHAA.....
BAJET ALIMMMMMMMMM
remeh temeh pon bawak isu
apee kes?????????

memang bodoh!!!!
aku sokong giler encik hamka :)

aDDy said...

perkara kecil yang di besar-besarkan..

lu macam baca post wa kat fb je lu wat entri ni..

nice bro

cik chinta said...

salam
huishh...walopon cite kali ni agak panjang...tp tetap membaca dgn penuh khusyuk..btul tu..niat tu yg penting..

faraherda.razalan said...
This comment has been removed by the author.
faraherda.razalan said...

saya sangat setuju 100000000000x! entri paling bagus penah saya baca!

i.am.me said...

orang kita skang sibukkn sgt dgn benda2 kecik, sedangkan banyak lg isu2 lain yg lebih besar utk diketghkn..

Fawwaz said...

Semua atas niat seseorang... Rasanya Ustazah yang email tu mesti ada hati untuk jadi isteri kedua Bro Hamka...WOHA..

Ibn HAJARS said...

BAKA dalam bahasa arab dan BAKA dalam bahasa jepun ape maksud?

Takkan kita nak beperang ngan orang Jepun pulak selepas ini...

Jom Masak Channel said...

betul2...benda yg mudah tapi kita yg nk menyusahkan...kalo betul pon benda tu dalam bahasa lain maksudnye tu, watpe kita nk ikot maksud bahasa diorang. kita ikut bahasa melayu dan arab je sudah. kalo semua bahasa kita nk consider, habis la semua perkataan tak boleh cakap nanti..


ape2 pon yg penting niat....

suke2x said...

suke entry ni..masa mula2 baca pasal tak leh guna a'kum or salam..terikut gak..lepas tu dah malas..menyusahkan jer..asyik typo error..last2 back to salam..hahahhah suke2 sangat entry ni.

Notty^Gurl - the most outrageous, over the top, irresistible yet down to earth person that you must know, oh I LOVE Elvis in Uniform enough said. said...

sangat BEST...

Notty^Gurl - the most outrageous, over the top, irresistible yet down to earth person that you must know, oh I LOVE Elvis in Uniform enough said. said...

Awesome.. thank God that there are people who think the way i do :). God Bless U!

Mohd said...

Woha.. Ak ingt ak sorang je mai US, professor2 panggil Mohd as mode.. Terbaca komen Mohd Mokhtar and ziegler nichols, ade jugak senasib..

Tp, bkn xboleh nk betulkan professor2 nih, cuma itu inisiatif sendiri..

sangkut said...

gud very gud! sokong 100%

“Salam pun tak boleh, salam bermaksud: selamat tinggal, kena type penuh, bla bla bla..”

yg ni 1st time aku dgr, bile masa plk salam maksud dia selamat tinggal??.. abis tu kalo org ucap "salam sejahtera, salam perpaduan, salam 1 malaysia, salam sayang, As salam mualakum", tu sume maksud dia selamat tinggal la?..

mcm2 la dorg ni.. haha

temuntirung said...

kelakar...
haha.
kena sebar kan ni. thx :)

NAZS_Nasir said...

Setuju

Menusuk Hati said...

assalamualaikum pkck hamka$$$$

bukan takat emel,dkt sesetengah surau pun ada tampal2 risalah bab singkatan ni$$$

nak aje saya tulis "untuk keterangan lanjut sila singgah sambil minum kopi di:http://keretamayat.blogspot.com/2011/02/salam-atau-akum-solat-atau-sembahyang.html" bawah risalah tu..hihi$$$

boleh tak pakcik?hihi

farieda said...

xsemua mak enon wat kalut,..
org yg slow emotion je,..
hehe, sy x,.. open minded,..

farieda said...

xsemua mak enon kalut kat blog nie,..
bg sape2 yg slow emotion mmg mcm tu,..

farieda said...

zsemua mak enon wat kalut mcm tu,..
slow emotion la tu,..hehe,.

Suci Dalam Debu said...

salam.saya setuju sesangat dengan tuan hamba.
rasanya ni.manusia zaman sekarang suka jadikan benda remeh temeh ni jadi isu besar.
cubalah kalau meka sume kecohkan ramai lelaki yang tak gi solat jumaat ke..lelaki yang taknak gi solat jemaah ke daripada isu bahasa..
yang penting niat..ALLAH maha mengetahui..islam itu mudah

! Sam Posmen ! said...

itulah masalah budak sekarang ni. banyak sangat nak jadi penceramah bidan terjun.

ilmu baru sejengkal cakap kemain lagi. bila di tegur kita pula kena marah. orang suruh pergi sekolah belajar tapi asyik main je...

mohd said...

AKUM!.SALAM!. W.B.T,

HAMKA! entri paling bosan pernah aku baca! bosan bosan bosan! yg kau layan minah n mat foward ni apahal! letih lah aku topik camni! mcm budak2 AKUM lah. SALAM lah! realitynya tak bagi salam pun! bila nak sms! atau menulis barulah beriya iya nak bagi salam, pastu rasa diri pandai nak citer pasal akidah! akidah??? aduhhhh

~PENCHENTA~ said...

haha. terbaik bro.

R E A D.. said...

Waaa ramainya yg komen. Yang paling utama, niat dihati kita. Islam ni agama yg simple jer dan tak menyusahkan. Sesetengah org yg dari spesis cam nilah yg suka buat benda senang jadi susah.

Salam perkenalan, ada masa jom terjah blog saya yer!

Alif said...

“sebab ustaz tu bermaksud KOPEK sebagai KUPAS..,”

KAHKAHKAHKAHKAH…meh aku tambah lagi.

Kalau korang gi sesetengah tempat kat Indon (aku pun dah tak ingat apa nama tempatnya)… ‘SERONOK’ is a forbidden word in public becoz SERONOK = JIMA’ = BUAT PROJEK… dan sebagainya…

kekekeke…lepas ni orang bisnes, engineers, architects, ect tak leh la cakap… “…jom buat PROJEK bla bla bla…” sebab BUAT PROJEK = JIMA’ = SERONOK… Kuikuikui…bapak pening kepala daaa… :D

Anonymous said...

bahaya tuan

Anonymous said...

yang torbaik tuan haji.. respek sgt2 dgn kumen yg membina n terbina dr tuan.. kih3

Aina Mardiah said...

Situasi : suatu pagi Khamis.

AM : Akak, dapat tak email forward about perkataan Assalamualaikum?

CR : Hah, ada dapat, so skang ni akak pun dah confuse lah.

AM ; Tau xpe, nak bagi SALAM pun dah jadi serba salah skang ni. Takkan nak tegur org maen pakai REDAH je kot?

CR : Hah, better tulis je penuh penuh, so dat org takkan fikir ade 2 mksud.

Situasi : Tenghari Khamis.

(kekurangan kerja di opis, maka mahu menziarah KM)

AM : Nak menyibuk dekat KM jap.

Tup tup, bukak buka terus ...

Wohaa~! Aku dah dapat jawapan.

:)

Anonymous said...

Apa kejadah pulak aku nak kena kaji asal usul semua bahasa,....

I like it very much to ...(meant to slower readers out there)

:)

-putat-

.: Si BungaKopi : . said...

Sy stujuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! agak dangkal pemikiran mrka. kahkah.

.: Si BungaKopi : . said...

bang, saya copy sikit entri neh. hehe (tp bg kredit)-dah publish baru minta izin

En AL said...

terror tul Hamkan mentafsir bahasa uganda, zimbawe..hohohohoho..
nice entry....

BurN_OuT said...

Salam KM...

TQ 4 sharing...

"Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah S.W.T dan yang buruk itu dari manusia itu sendiri..."

Insya'Allah...

zubair ghazali said...

Bismillah..

Rasa nak gelak je bace benda macam ni. Terpengaruh dengan agenda yang mereka cipta sendiri..

Herm.. harap kita tak jadi pasif hanya kerana takut tercampur dengan something yang orang sebut 'agenda yahudi'..

http://tidakbisamenangis.blogspot.com/2011/02/segan-solat-di-rumah-artikel-malu.html

aisyahismail said...

salam..

first tyme komen kat sini. hehe. blog ney memang best lahh.

btw.
siapa lahh yang bangang percaya benda-benda macam ney? tak masuk akal langsung. haish!

KeretaSorongMayat said...

sebelum bace blog kene solat an?? sebelum tulis blog pun same an??
teeguran untuk diri sendiri

Anonymous said...

soookkkk...sokkkk....onnnggggg!!aku sokong 100%

Cik Ct said...

Salam..

best!!

baca dengan senyuman!!
trutamanya mase bace intro..
oo, jd jgnlah kte timbulkan masalah2 remeh 'sebegini' lagi..bersangka baik lah..(igtn utk diri sendr)

sebab

ALLAH SWT MAHA MENGETAHUI..

(",)

Anonymous said...

salam. en.hamka. post anda cukup bagus tapi ada yg kurang sikit, tentang cara encik berbahasa. kurangkan cakap bodoh kat orang lain. Biarlah dia nak act bodoh mcm mane pun, kita tak tau mungkin satu hari nanti, semua tu berbalik kat kita. Semoga kita sama2 perbaiki cara kita berbahasa. :)

Yugi said...

uganddaaaaa

Zulhafidz said...

"“Salam pun tak boleh, salam bermaksud: selamat tinggal, kena type penuh, bla bla bla..”"

Salam maksud selamat tinggal? Nahu mana dia pakai?

lepas solat orang dah biasa baca.

Allahumma antassalam, waminkassalam

Salam tu bermaksud sejahtera...

tataula kalau dioang ni berdoa dalam bahasa ibrani lalu tersalah guna perkataan salam dan a'kum.

anyway... korang dah bagi salam (ucapan Assalamualaikum) kepada setiap muslim yang korang jumpa sewaktu nak solat jemaah di masjid?

tara..!

Anonymous said...

slm saudara hamka,
saya tertarik dengan topik yg dibincangkan ni.
(cehh,tetiba je aku bunyi mcm saangat 'wanita melayu ter'akhir' kt sini)hehe.
your style of writing is witty and indeed very entertaining.job well said,explained n done.keep it up!
hopefully,u cn come up with lotsa new n useful topics.
can't wait 4 dt!
InsyaAllah.

azfazahra said...

Cayalah~

huda said...

salam dan akum tu boleh lah lagi dibunyikan sebagai assalammualaikum apabila dibaca... ni ada yg pernah aku jumpa tulis 'cemekom'. apa motif pon tak tau tulis.. mungkin supaya kelihatan lebih comel

tapi kan encik hamka.. ustazah tu pompuan. hati pompuan tak sama ngan hati lelaki.. klu ditegor macam ni ....sikit sebanyak pasti kemek nyer hati usatazah tersebut.(tolong lah jangan cakap aku slow jugak..aku perempuan)

Anonymous said...

ek enen korang aper kurangnya dok kutuk yg mengkaji neh. jgn igt korang bagus sgt ler. tgk blog sekor2 lagi entry sia2. selamba ckp yg percaya jahil? sekurang2 nya org yg membawa persoalan salam neh menyemarakkan lagi memberi salam. pentingnya salam tuh. takleh dianggap remeh. ko kata remeh? terlalu nak short form skang sampai org tak beri salam langsung skrang. ko kata remeh? neh semua sbb malas laa. yg dimulakan dgn penulisan. sbb igt bgs sgt tak menghormati hujah org laen. anyway malaysia jer pakai akum. ko sebut akum dpn pak arab mampus kena tibai. Islam satu dunia. jgn biasakan diri dgn short form akum. maner tau terlepas dgn org yg tak biasa guna atau geng arrival. penerima salam pon kena paham. bukan nawaitu jer. emel tuh ajar cara bg salam yg lebih baik. itu pon korang kecoh? ckp remeh? bih tuh hadith2 terangkan pasal salam sume remeh la? bite mesir kire gempak laa kalau tau yer? masyarakat ko kat sini pon bg salam pon cam taknak bg. jupe muka org tak kenal masam tak bertegur. nak revolusi. pperah~

Anonymous said...

pokok pangkalnya, saudara hamka. hormatilah pendapat org laen. ko sama jer dgn org yg fwd2 emel neh. kalau takleh terima jgn ikut. kalau terima ikut jer la. kalau maksud tuh x kisah. kenapa ada byk nama yg dilarang dalam islam diberi pada bayi? dah jadi persoalan skrang sume org dah tau maksud akum tuh. boleh guna lagi ke kalau dah tau? dulu tak tau tkpe la. dakwah dah sampai. susah ek nak terima dakwah baru?

Anonymous said...

akum neh adalah panggilan hina utk org bkn jew, cam pariah, nigger, so kalau nak guna jgn guna dgn org bkn malaysia. dorang tak paham kot nanti. mmg remeh tp be sensitif. jgn jd bodoh sombong dan wat tak tau.

kuah said...

di repulic czech mereka menyebut roti sebagai "burit"...

ah... nampaknya mereka terpaksa lekas-lekas adjust balik bahasa mereka. rupanya selama ini mereka telah memakan kemaluan wanita...

kahkahkah...

Anonymous said...

patutlah blog neh takde info tuan. pengecut. berani kata2 sahaja.

Anonymous said...

Anon pun sama... Eh! Sama la kite. Heheh.. Pengecut!

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Nak berbahasa kena baik2, jgn label orang lain 'bodoh'... terasa si Hamka ni kena keluar 40 hari & belajar/baiki ikram sesama muslim; sekali-sekala kita kena muhasabah diri (pesanan untuk diri sendiri).

Anonymous said...

Eh ramainyer geng Anon. Wei hamka ang pon kene tukar nama blog jadi blog anon la. Ang pon pengecut cam kami gak. toksoh berlagak nak berdakwah kasar ginih. lagi org menyampah ada la. ada ke patut panggil org len bodoh. dorang bodoh takpe. ang tuh bodoh sombong.

azhar said...

Amboi ustazah anon ni, marah nmpk heheh, smpi ckp org bodoh sombong. adeh ader yg slow terasa ati la bro hamka, jawab bro jgn xjawab

Anonymous said...

Salam Abg. Hamka,

Saya ada paste ni di blog saya, thanks for a great entry.

Suhaimi @ Bal

Anonymous said...

Haha cik azhar selamba kata depa slow? cik azhar tak tahu kesan jangka masa panjang tentang kerosakan bahasa. kalau time2 neh mmg aa tak nampak. bleh aa ckp minoriti neh slow. kene igt 1/1000 org islam jer yg masuk syurga? betul ke dorang neh yg jahil? jgn men ckp jer. dorang neh pon takde lak tuduh korang jahil. ajar cara salam betul jer pon, yg lebih elok. saper yg melenting?

Anonymous said...

well..

Mirashada said...

hahaha. sapa2 yang percaya tu memang la. semuanya karut. skali bace, terus terpedaya. T.T

Labuan said...

Apa2 pun "akum" takde dalam sunnah Rasululah. Doa itu satu ibadah. Pada Dasarnya Ibadah itu hukumnya terlarang kecuali ada dalil atau syariat dari Al Qur’an dan As Sunnah yang mensyariatkannya. Renungkan dahulu sebelum mengatakan mereka jahil.

Suhaibah said...

Dulu saya pernah jugak kena tegur sbb tulis akum bila beri salam masa sms dgn kawan. Alasannya sama la mcm yg hamka tulis tu. Mula2 rasa bengang sbb kita tak maksudkan akum yg dlm bahasa yahudi tu sbb kita mmg tulis sbg short form je. Tp sbb malas nk bgaduh (sbb org yg tegur tu jenis yg rasa dia je yg betul), saya pn tukar dgn pkataan salam. Leceh la diorg ni kan, benda2 yg remeh temeh camtu sibuk nk hujahkan, tp isu2 besar mcm malas solat ke, dedah aurat dan lain2 tu buat tak kisah je..

Anonymous said...

Itulah ramai org silap. Mengatakan isu salam remeh. Kalau remeh kenapa gajrannya sgt besar? Org duk sebuk hal besar2 sehingga lupa perkara remeh2 neh yg menjadi akar masalah besar tuh. kalau sebuk ngan perkara besar. napa sampai skrang tak selesai dan makin teruk? sbb amik remeh bender2 kecik la. short form bahasa ader kesan pada budaya seiring dgn teknologi. sehingga ramai yg rosak bhs jadi malas sampai salam pon dah malas nak bg. terutama bdk2 muda. soal disiplin dan jati diri. salam tuh membentuk jati diri dan peribadi seseorang dan merapatkan menyatukan umat islam. remeh ker? dan byk lagi kesan2 nya kalo perlekehkan. jgn men tuduh mereka sebarangan. dan saya setuju dgn en labuan di atas. byk sgt bidaah kat malaysia skang. ramai org tak nampak.

zuraida said...

salam hamka yg hensem..
terima kasih...sama2 kasih...
faham lah...

Anonymous said...

antara fatwa dan takwa.. kalo nak fatwa gunalah akum, kalo nak takwa gunalah assalamualaikum.. tepuk dada tanya iman la..

** terasa nak pujuk ustazah yg kena berbakul2 bodoh dan bangang dari hamka yg pandai ni..

Anonymous terpanggil said...

Saya sedang memberi SALAM..(jawab ye bg sape2 yg baca komen sy)

untuk yg tak boleh terima, mari sy tergkan sedikt sebyk akn ape yg sy faham dari nota Tuan KM kita ni..

maksud Tuan KM kita ni, perihal tulisan SALAM dalm penulisan.. bukan dlm situasi sebenar(meetg face to face).. biasalah tu, dlm SMS pun kita type SALAM.. ha jgn tipu, mesti tulis SALAM sekurg2nye kan.. takpun dlm email ke, kan?

jd, tukang baca mestilah faham, buknnya judge balik (symptom..)

" eh org ni type SALAM, tak tahu ke perkataan SALAM tu bla bla bla BYE tu bla bla AKUM tu bla bla"

lah, bende remeh pun nak bising? bersangka baiklah, SALAM tu kan ASSALAMUALAIKUM..(bukan maksudnye tapi namanya dlm bhsmelayu)
dan,kite tak payah nak kait2kan dgn bhs lain.. kalau nak dikaji, byk jugak perkataan yg kite guna, ade maksud buruk disebaliknya dlm bhs lain!

mcm cth, nama kite bermaksud yg baik2 dlm bhs ARAB.. wah! tp dalam bahasa lain.. hah pulak!

cth,

sewaktu HAMKA ingin memasuki keretanya, dia terlihat TYZO sedang menuju kearah kereta beliau yang bersebelahan dengan keretanya, lalu HAMKA pun memberi SALAM kepada TYZO.. hah

takkan nak tulis/type = HAMKA pun memberi ASSALAMU'ALAIKUM ?

tulisan dengan lisan berbeza.. kita jgn cepat nak menilai.. tau nampak yang buruk aje.. tak baik utk hati..

cuba check nama kita dlm bahasa lain.. tak menangis nanti.. hah ape lagi mari ramai2 tukar nama kat JPN.. (baca:Jabatan Pendaftaran Negara)

uji minda, cube jawab:
1)apakah perkataan yg disebut KETIKA memberi SALAM?

sori Tuan KM, sy bkn nak berdebat..sedih sebb masih ada yg ssh nak faham..

Lastly, WALLAHUALAM..

Anonymous said...

assalamualaikum. kom aper kombat, bat aper batman, man aper mentol, tol aper? sambung2...

Abdullah Hafiz said...

Aslmualaikum bro hamka

satu benda yg aku faham ttg entry bro ni ialah buat ape la kita susah2 nk mengkaji benda2 yg tk meningkatkn iman.

sikit2 nak tuduh yahudi tu...kristian ni...dll

perkara mcm singkatan A'kum atau salam ni hanyalah singkatan dlm ayat2 sms atau penulisan.

tk sama bila kita menulis dan bercakap. kalau cakap, kita akan bagi salam penuh bukan cakap 'salam' je..

aku rs org yg forward email ttg perkara ni tk mengkaji pn kesahihan benda ni.

kalo la org yahudi, kristian tahu, mesti dorang menangis. sebbnya dorang tk pyh buat ape2 tp 'dakyah' yg dorang tak cipta tu diada2kan malah dipercayai umat Islam..

tk payahla cari isi tersirat benda2 yg tk meningkatkan iman ni.

baik kaji isi tersirat isi kandung Quran yg tk pernah selesai ni

Anonymous said...

salam..

maaf.. tumpang sebentar.

too hot la entry comment ni.
isu ni rasanya tak brapa hot, sebab dah lama isu ni.

yang jadi hot, pengkritik2 di sini.

sabar je la kepada dua individu yang terlibat. hamka & 'ustazah'

sesama Islam, ingat mengingat. Allah tahu. :)

zek said...

aku setuju ngn ko pasal topik ni... tapi jangan la emo sangat kalau ye pon pasal benda remeh...relek2 je la explain kat dorang

Anonymous said...

100%

tok dam said...

salam

aku pun anti akum gak! naik geli ketiak tengok bini aku tulis akum dlm sms nya.. bukan pasai makna, tapi mcm budak2.. hehe.. aku dah tua!

apa pun isu dan masalah yg saja2 dicipta untuk menambahkan pening kita dalam berbahasa ni mengingatkan aku pada suatu masa dahulu dalam entry encik hamka terdahulu.. ada jugak orang yg x mahu ambik paham bila mana kita sebut orang melayu di malaysia ni bermakna merujuk kepada orang Islam.. dan bila kita sebut peniaga melayu tu tentulah peniaga Islam!

sesaja2 ja nak bagi susah benda yg mudah..

Anonymous said...

Assalam

Hamka tersangatlah sayang kat ustazah tu...korang salah faham!
Ini manusia (KM) setiap malam nangis dalam solah tahajud....setiap malam dia doa kat kita ni....silap-silap dia sebut nama kita sorang-sorang dalam doa dia !

He is a lover not a fighter! (Allayarham Mikail @ Michael Jakson).... Percayalah!

Marah kerana Allah tu sayang!!!!!

Aku selalu cakap kat anak-anak aku bila aku marah tulah buktinya aku sayang....

Cuba fikir betul-betul, kalau orang yang kita sayang buat salah kita mesti marah kan?...
(Tak solah, tak posa, cakap bohong, sombong, bangga diri)
Dah, kalau tak kenal?, tak sayang? ...apapun dia buat kita akan marah ker?

Kritik pedas-pedas tu biase ler...dalam al-quran yang suci pun Rabbuljalil ada nyatakan perkataan CELAKALAH!...So!...Rabb tu tak pandai ker atau mungkin tak sayang..?.....mungkin tidak...Dia Maha Penyayang dan Maha Pengasih.

Kita yang tak pandai.

Bukan senang nak bagi orang fikir!

Sebagai contoh:
Kesalahan pertama sekali dilakukan oleh makhluk Allah kepada Allah adalah kerana bangga diri,sombong.

Bila Allah swt perintah semua malaikat sujud pada Adam setan tak mahu sujud kerana berasa diri lebih mulia kerana dibuat dari unsur cahaya manakala Adam dari tanah.

Akhirnya...jadilah setan sampai kiamat dan akan dibakar selama-lamanya. Kerana apa....bangga diri dan sombong!

Setan takkan kacau ustazah untuk tinggalkan solah, cakap bohong...tapi dia akan usahakan cara-cara halus seperti ini...

Semua orang tahu setan tu Ketua Malaikat!! Dia pun gagal dengan perasaan sombong...apalah dengan ustaz dan ustazah...(with due respect).

Hamka sayang kat ustazah tu sepertimana dia sayang diri dia sendiri!

Khalid.
100% di belakang, depan, tepi kiri kanan, kesemua penjuru dan dalam doa aku yang banyak dosa..sahabat!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Ha ha ha.
Aku kena sound cam tu gak banyak kali. Siap kata, "anak ustazah pun macam takde ilmu".

Keji betul dibabitkan sekali mak bapak.

Anonymous said...

Dulu Assalammualakumwarahmatullahiwabarakatuh pastu assalammualaikumwarahmatullah, pastu assalamaualaikum, pastuh assalam, patuh salam, patuh akum, patuh oit, patuh oi. sikit2. lu org tak pk jauh. dlm emel tuh TAK ckp akum tuh haram. dier kata lebih baik guna yg penuh. tuh jer. bodo! korang otai2 mmg aa dikalangan org yg bagi salam penuh. bdk2? jgn terkejut ader yg dah ucap kom jer. TAK PK JAUH! nak pk besar2 sambil bender kecik neh yg penyebabnya pon tak tau. ganjarannya ucapannya sgt berbeza. kenapa? lu org bijak pk sendiri la. ayat quran tuh cantik. kalau dah diubah bile dgr tak dpt hikmahnya. cth akum ngan assalam. sgt beza bunyi nyer dah mesranya. walaupon baca dlm msg. register kat otak mmg first2 akan bunyi akum br tafsir dihati makna sebenar penyampai. yg paling penting kesan jangka panjang. cam fyi. omg. yg sering di ucap diluar, dimulakan dulu dgn sms jer. nak ckp org len bodo. tp u all tak pk jauh.

Anonymous said...

Kalao camtuh aku pon marah kerana Allah sbb aku sayang korang sume. Duk kutuk2 kata org lain jahil. Kata org laen bodoh. takdenyer aku nak menyibuk kat sini. buang masa aku jer kalau aku tak sayang korang. aku sedih tgk org yg terus cerca org yg fwd emel2 neh. padahal sesama islam. adakah ko rasa ko lagi bagus utk terima pendapat org len? aku tak nafikan hmka entry power2 seblom neh. tp takkan takleh ditegur?

Anonymous said...

salaam..waduh..gawat iya kali ini...yg pentingnya dari hati..mo iklas..akum ato salaam gak ada apa2 beda...yg pastinya aku gak butoh kalian suma...aku hanya membutohkan iman...

Allah maha gedik

aku lanang

Peluncur Islam said...

la la la

arash said...

Salam..

Ence KM.. dah ramai Mak Enon ngan Pak Enon mengomen kat sini.. ada yg sokong Ence KM ada yg "balun" Ence KM.. pada Mak Enon & pak Enon yg sokong Ence KM "cek" tabik spring.. pada Ence/Cik Enon yg mbalun En KM.. satu nasihat "cek" mai kita pakat2 cakap/tulih dalam bahasa baku..

Cth
Bank = bukan bunyi "beng" yer.. sebutan dia "Bank- sila jelaskan bunyi huruf 'K'nyer"..

Macam haram je perangai! baca alquran pun maqraj huruf beterabur lagi.. tajwid tah kemana.. ada Mak Enon / Pak Enon nie kisah??

Ence KM.. sori telebey komen sudaa..

Ps: pada sesetengah ayat cek guna loghat utara naih.. Mak Enon / Pak Enon jangan dok baca loghat johor pulak.. satgi jadi maksud lain... hahaha

Anonymous said...

Terima kasihlah En.Hamka...
Saya setuju 100% dgn pendapat saudara. Saya memang tak ambik peduli pun dorang cakap salah ke apa ke...saya still guna A'kum dalam sms...maleh nak taip panjang...and still sebut/tulis sembahyang....dah itu bahasa kita...peduli apa dengan makna dia dalam bahasa orang lain...bukan ke dalam English tu guna pray je...dan sebabnya saya tak ikut adalah sebab yang sama dgn contoh En.Hamka bagi pasal bahasa Melayu kalau disebut, ada diantaranya membawa maksud lain dalam loghat negeri saya...negeri mana? Terengganu kite,....so..lantaklah dorang nak kaji bahasa Uganda ke..Yunani ke...asalkan apa yg kita sebut tak de maksud mencarut dalam bahasa kita, dah ler....layan orang yg perasan pandai ni..boleh jadi insane...so...biarlah depa terjun dgn labu2 mereka....

Anonymous said...

thumbs up.
but maybe u can improve the writing style.
good sarcastic but maybe not nice to be read.
sorry, just a suggestion...

MohdSyaiful said...

slm....
byk btol komen..penat aku nk bcnya...
bg ak ambil yg jernih buang yg keruh..setiap org ada cara nk berdakwah..yg pntg benda yg kita buat tak mendatangkan dosa dan bg aku bila ditegur ambil yg positif tegurannya dan bg aku kadang2 nasihat yang keras pun penting sebab bila bg nasihat lembut2 selalunya org tak baca sampai habis dan ambil telinga kanan dan keluar telinga kiri...bagi aku semua yg komen kat sini prihatin terhadap masyarakat Islam..so,ikut cara korag sendiri mcm mane nk berdakwah,,yg pntg dkwah tu sampai..dah xpyh kita nk berbahas2 sape yg salah dan sape yg btol,,sebab byk lg kerja kita diluar sana,,masyarakat memerlukan anda2 semua yg peduli tntg Islam ni...

Anonymous said...

khalid bai,
aku setuju dgn hang, kira maksud ko lebih kurang mcm nik aziz jgk la..Allah mencarut dlm Quran, so dia pun bleh jgk.. tp apa salahnya org tegur hamka, takkan dia sorang je bleh tegur org lain kot..org lain x bleh ke?

~fam~ said...

kadang terasa bodoh bila diperbodohkan...

dan menajdi lebih bodoh bila percaya sesuatu yang tak diyakini kebenarannya...

kadang lebih takut sesuatu yang tak betul dari yang betul...

kadang menjadi tak betul buat benda yang tak betul...

dan aku selalu terasa bodoh dan tak betul...

memang tak percaya dari awal. tak ingat la ada forward ke tak sms akum, bye dan sebagainya...

harap2 tak....

bro! lu memang kool!

Anonymous said...

assalam... 1 word salute...
tp agak kasar penggunaan "bodoh" 2...
kalau tuan nk tegor kiter ikut cre rasulullah s.a.w dgn berhemah... bole gne perkataan "sy kurg setuju dgn pandangan kamu" kan molek gi2...
baru org yg ditego senang hati...
sori pnjg plak..bkn mengajar bro..tp berkongsi pendapat...tahniah...

kedaijamu said...

Pening pale aku bile budak bangla tulis perkataan no good kat barang reject jadi no god ... dah satu kilang tengok kata barang kilang aku tak ada tuhan... Woha

Anonymous said...

Salam,

sokong En. Khalid!!

Anonymous said...

http://www.facebook.com/note.php?note_id=177058185655933&id=100000741040838
walaupon ko kata x suka e mail forward tapi entahlah cuba baca ,aku harap ko dapat buat huraian.askm.

Ad_dEen said...

Subhanallah..
kenapa perlu timbul pergaduhan di sini..tak faham aku..
sabar2 lah kawan semua..hasutan syaitan semua tu..
tak salah pun untuk siapa2 bagi pendapat..
rambut manusia ni (orang melayu) sama kaler, tapi hati tetap lain-lain..
cukup2! hentikan merusuh dlm blog..huuuuuuuu

Sadhi said...

aku setuju dengan encik hamka pasal topik ni..
tapi aku rasa la encik hamka ni emo over sgt la pulak...rilek la bro, takkan kena tegur pon x boleh?? explain je la baik2...

Anonymous said...

Dari pakcik google

http://www.talmudunmasked.com/chapter7.htm

2. Akum—This word is made up of the initial letters of the words Obhde Kokhabkim U Mazzaloth—worshippers of stars and planets. It was thus that the Jews formerly styled the Gentiles who lacked all knowledge of the true God. Now, however, the word Akum in Jewish books, especially in the Schulkhan Arukh, is applied to Christians. This is evident from numerous passages:

In the Orach Chaiim (113,8) those who use a cross are called Akum. In the Iore Dea (148, 5, 12), those who celebrate the feasts of Christmas and New Year, eight days afterwards, are called worshippers of the stars and planets:

"Thus if a gift is sent to the Akum, even in these times, on the eighth day after Christmas, which they call the New Year," etc.


maksud dia bintang - bukan binatang
setakat kopipes aku pun bole. gunakan la pakcik google, jangan nak forward tapi tak selidik

Mat Non

Anonymous said...

Dari Pakcik google dan wiki

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyang

artikel ni menerangkan asal usul kayangan dan sembahyang

ps
gunakan pakcik google sebaiknya

Mat NON

Anonymous said...

tak perlu nak hangin satu badan...jwb la baik2

mohd khairul said...

betul..jgn sibuk nak kaitkan ngan jews ngan kritiaan..takde maknenye kalo mls tulis penuh, nnt malas nk bg salam..huh..tak phm betul aku..kite nih idup kat msia..byk guna bhs melayu..tak yah laa nak pikir2 dlm bhs lain..solat/semayang same je..beza die asal usul bhs je..akum/salam sama gak..tak phm betul..lemah mental btul bani melayu nih..

Anonymous said...

assalamualaikum..... i really like the post,,,GOOD JOB BRO!!!!

Anonymous said...

finally i got hujah about this. tq

Puyi said...

no comment. :D masing2 punya hak, terpulang

Watan said...

Salam,

Mohon kongsi

r1n0z33n said...

dahla .. wat derk aje ... tak mo layan dah .. geng2 ustzah anon da stat wat bising.. aku tggu next post tuan. bwk je citer lain .. boring mnde kcik cani bole jadi ribut lalalla~~

Egg Head said...

da la tu abg hamka,jangan di layan sangat budak2 yang perasaan unik dan perasaan bagus nie.

abang hamka kan da bagi tahu yang dia tulis blog nie untuk diri dia sendiri....tp masih ada la org yg benggong plus banggang yang komen sampai marah2.....mcm terasa la pula dia.....adei..memang perasan unik btul la...

Amaran
Mengamalkan apa yang aku tulis di sepanjang blog ini tanpa merujuk kepada Dalil dari Al-Quran dan Al-Hadith yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak dan merbahaya kepada bot-bot kecil.

Silalah bertindak dengan bijak kerana aku hanyalah sekadar memberi pendapat kepada diri sendiri.

Khaleela said...

Islam itu mudah..so jangan larrr nak susahkan apa yang senang...dunia dunia~

Khaleela said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam tuan hamka,
suka dengan penjelasan tuan...best n penuh hikmah..
All the best to tuan hamka

Anonymous said...

barangkali Encik Mayat berminat untuk entry ini.

aku jumpa Hadiah Untuk Mayat
http://kampoengsufi.wordpress.com/2011/01/31/hadiah-buat-mayat/

Anonymous said...

ko ni aku rasa boleh jadi penceramah tapi x nak jadi lantak la.

Anis Yu said...

wow,saye baru berbual ngan kawan saya pasal topic nih tadi..bile bukak blog blog encik hamka,ta sangke citer pasal topic nih gak..

pasal artikel yang jangan guna perkataan salam, tapi gunakanlah assalam..bla3..saye pernah dapat gak..tapi saya ta percaya..

sebab,saya pernah belajar bahase arab dan saya tahu perkataan tuh same jep dr segi maksud tapi berbeza dr segi tatabahase..tuh jep..then pasal ayat alquran yang dorang bagi sebagai bukti..it just make me laugh sebab nampak sangat yang dorang tatau sebab nuzul ayat tuh,kepade sape ALLAH bagi kecelakaan sebenarnye

nice entry and i like it..

Unknown said...

㋐←ni aku punya tanda Assalamualaikum sekarang.

Kalau bahasa omputih, kadang2 orang tanya "Have you said/done your prayers?" Tapi problemnya bila cakap dengan orang Arab, yang mana pelat sikit sebutan P, "no parking" jadi "no barking (no you cannot bark here, it will be noisy)". Jadi bila dia tanya je "have you brayed?" terus aku pun balas la "no, you should not bray like a donkey! Allah hates it!" dan aku quote ayat surah al-Luqman. Maka jadilah kebiasaan aku bertanya "you did solat?"

Anonymous said...

Nie laa dikatakan diakhir zaman manusia tak dapat bezakan semut hitam dgn batu pada waktu malam. Sehinggakan nak melabelkan satu lagi puak bodoh padahal mereka nak ajarkan salam yg LEBIH ELOK. depa tak kata haram pon.

"Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim." (Al Hujuurat 10-11)

Cakap jgn sebarang cakap. neh bkn pasal saving kredit jer. Ko tgk aa zaman skang makin hancur!!! sbb perlekehkan islam. semua nak selarikan dgn hukum dunia. kononnyer moden ek? remeh konon. TGK aa sekeliling ko! makin teruk! kembali pada asas! kembali pada quran dan sunnah! respect pendapat orang! 4 mazhab berbeza dengan pendapat berbeza pon tau respect each other. they got points maybe u cant see.

Anonymous said...

"dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk." baca tuh hamka...ayat quran tuh

Anonymous said...

finally, ada orang bersuara!!
TQ sir!!

symhash@gmail.com said...

salam hamka,gua yakin dgn kata2 lu kt minah islamik.yg menyebabkan gua gatalkan tangan gua menaip pasal dia sebut pasal tulisan pendek...lpas tu,,dia buat tafsiran yg xmasuk tajuk dan akhirnya takut akidah rosak...sah2 minah ni ngan ustaz dia skali dah rosak...pi laa cari guru mursyid utk paham pasal akidah..yang aku pasti akidah itu bukan lah melalui tulisan dan salah tanggapan,,,,,ianya terletak diatas batu hitam dan dimalam yg gelap....jadi pesan kt minah ni,klu teringin nk tulis,,,tulislah dgn berhati2,,tanya diri kita apa yg ALLAH nak drpd kita,,bukan apa yg kita nk drpd ALLAH sebab yang BERKUASA dan BERKEHENDAK itu adalah ALLAH bukan kita,maaf andai mengusik jiwa.syabas HAMKA juga nama bagi ALLAH,semoga sentiasa dipelihara

Anonymous said...

salam..

kecelaruan akidah dan keyakinan kepada Allah swt, telah lama berlaku..

1. Perasaan dan sifat berbangga diri adalah antara sifat yang paling Allah swt hendak kita usahakan supaya, bila mati sifat itu bertukar menjadi sifat HAMBA.

2. Gaya penulisan Hamka telah membantai dengan sebatan, silauan dan bingitan yang sangat berkesan kepada pembaca dengan seni, sudut dan luka yang tersendiri.

3. Ambo percaya, jika bertemu muka dengan beliau, walaupun gigi jarang dan janggut yang kurang, pandangan kepada beliau akan teringgat akan Allah..
teringgat akan Rasulullah..
apalagi kalau die memang sudah ade T-shirt rasmi "Saya Pemandu KeretaMayat" = sure memang teringat kepada mati *pitam kejap*

4. Bersabarlah dengan kelakar dia.. (die memang kelakar), namun dalam ucapan bayan tidak sewenang-wenangnya dia nak berkata perkataan "tiba tiba korang mencelah dengan topic bodoh sebegini?!Apa niat korang bangkit isu remeh temeh sebegini? Nak tunjuk pandai?, rasa diri lebih afdal dari orang lain.., rasa orang lain hina sebab tak jadi macam korang?" HANYA dalam bolg KERETAMAYAT SHJ...

5. Ambil lah sedikit geram, menyampah, kecadadah,..alahai bodohnya layan kau aku rasa..,(Aku gelak sambil menangis baca email ni).. semua itu ibarat pisau-pisau pena yang tajam atau bom atom untuk meletupkan perasaan dan sifat bangga diri pada individu masing-masing.

6. Jika berziarah dari rumah ke rumah, bisa berjumpa sopan dan santun manusia, bisa juga caci dan cerca, bisa juga tegur sinis lapuk dan jumud, bisa juga halau dan sorot mata menjengkelkan bersama parang dan pisau.. apalah sangat dengang omelan chhomel pengunjung di blog KM khen *komen kali nie banyak sbb ramai student aka ustaz dan ustazah Mesir baca blog KM*. - Mudah sgt utk Hamka telan dan hadap. Doa utk ummat agar wujud 1usaha 1agama.

-Deknor

faazawanz said...

Abdullah bin Amr RA mengisahkan bahwa seseorang bertanya kepada Rasulullah SAW, “Apakah amalan terbaik dalam Islam?” Rasulullah SAW menjawab: Berilah makan orang-orang dan tebarkanlah ucapan salam satu sama lain, baik kamu saling mengenal ataupun tidak.” (Sahihain)

maksud salam disini ialah ucapan "Assalamualaikum" tetapi kenapa disebut perkataan salam juga? dibaca juga "salam" tetapi tetiba diterjemahkan "selamat tinggal".

walaupun hujah mereka mnggunakan ayat ini

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)". Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk). (QS. 43:89)

sebenarnya bahasa arab terutama bahasa Al-Quran kadangkala membawa dua maksud.

dulu penggunaan "A'kum" dipertikaikan sebab membawa maksud adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

sedangkan selalunya niat menulis A'kum adalah "assalamualiakum".

sekarang Salam pula..ramai yang mentafsirkan ayat al-QURAN SECARA MEMBUTA TULI

jadi bagaimana dengan ayat ini?

Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya. (59:23)

As-Salam adalah salah satu dari 99 nama Allah bermakna Yang Maha Selamat Sejahtera.

kita juga bila berselawat "Ya Nabi Salam Alaika, Ya Rasul Salam Alaika"

bermaksud :"Selamat Sejahtera ke atas Nabi,Selamat sejahtera ke atas Pesuruh Allah."

bukannya "selamat tinggal Nabi,selamat tinggal Pesuruh Allah"

ramai orang menyebarkan sesuatu yang mereka tidak arif..dan tidak mustahil ini juga adalah rancangan halus orang2 kafir sendiri kerana menimbulkan perbalahan perkara remeh. Ramai yang tidak mengetahui bahawa orang-orang yang anti hadis juga mencipta hadis yang mengelirukan umat iislam

sebagai contoh : hadis mengenai manfaat pada malam-malam sembahyang terawih..ianya adalah hadis palsu..bertahun-tahun ianya disebarkan dan ada antara Ustaz2 sendiri mempercayainya.

sumber rujukan:http://mufti.islam.gov.my/terengganu/?subid=10&parent=06

apa yang kita boleh pelajari sekarang,hari ini ramai yang tidak faham tentang Al-Quran dan tidak mahu mempelajari tafsir Al-QURAN..Wallahualam..

Anonymous said...

Assalam...
Dalam banyak-banyak komen aku terkesima dengan yang ni:

((5. Ambil lah sedikit geram, menyampah, kecadadah,..alahai bodohnya layan kau aku rasa..,(Aku gelak sambil menangis baca email ni).. semua itu ibarat pisau-pisau pena yang tajam atau bom atom untuk meletupkan perasaan dan sifat bangga diri pada individu masing-masing.))

182%
Jazakallah deknor

Anonymous said...

antara 99 nama Allah, salam bermaksud sejahtera n juga salah satu nama Allah. So kalo salam tu selamat tinggal, adekah anda yakin itu maksud nama Allah. Astaghfirullah Al-Azim, apa2pon, balik pd Quran & hadith..

Anonymous said...

salam alaikum means:
salam = selamat sejahtera
alaikum = ke atas kamu

Saya yakin hanya dengan ucapkan "Salam" juga bermaksud kita doakan kesejahteraan utk org yg kita sampaikan..

Yg penting yakin pd Allah and niat baik..

hamka said...

Salam.. (Assalamulaikum warahmatullahi wabarakatuh)

Ok, aku baru balik cuti dari kampong, pergi Bandar Kuala terengganu, jem gila, rupanya ada jom heboh, pertama kali kat kampong aku, bila ziarah kawan kawan, ada yang Tanya, tak bawak family pergi jom heboh ke?

Aku cakap,..

“apalah susah susah bersesak sesak pergi jom heboh setakat nak beli biskut murah seringgit dari harga biasa, jom heboh ni aku tak mainlah, aku jika jom heboh, aku pergi konsert je, woha!”

(nota untuk orang slow: ayat di atas adalah double meaning-harap maklum)

Ok, dah baca sepintas lalu, aku respond pada yang sempat sahaja..

entry aku, aku mengaku, aku terikut emosi, tulis dalam keadaan marah (dan biasanya tidak berbaju), aku harap dengan kekurangan pada entry aku, seperti kata kutukan yang iklhlas tapi kasar itu akan membuatkan korang tidak menjadikan aku, sebagai sasaran terakhir dalam merujuk bab ugama.., serius, demi kebaikkan akhirat korang, lepas baca blog aku, terasa pedas dan dihantui kritikan tajam, lalu rasa marah, maka, bawalah semangat marah itu untuk belajar dengan ustaz lain supaya ilmu korang lebih tumpat dari ketumpatan laut mati..

Aku tak kan guna fatwa kaum beruk untuk betulkan kesalahan aku, aku tak boleh guna alasan tuhan bercakap kasar dalam Al quran, maka akupun kasar, tidak.., aku kasar adalah kerana aku menulis dalam kedaan beremosi, dan biasanya menulis dalam kedaaan tidak berbaju, dan pernah jugak mee segera menjadi kembang..,, mee segera menjadi kembang? Memang aku emosi, woha!

Korang cakap aku bodoh? Ya aku mengaku aku masih banyak lagi kebodohan, terima kasih, maka aku akan belajar lagi.., insyAllah..

Ok, aku pakai baju balik.., terimakasih kepada yang komen, ada yang cakap entry ini berhikmah, so what, masing masing akan balik kubur masing masing..

Ps: Ada orang masa cikgu mengajar, sibuk main belakang kelas, dah dekat exam, baru gelabah, lalu pinjam nota aku, lepas tu marah sebab nota aku tulisan ‘kasar’ sangat.., woi! esok dah nak exam, study cepat!! Nak bawak balik rumah , Photostat, tak suka, pergi pinjam nota orang lain,

Ps2: wow, suhaimi ramly copy/paste entry aku, sebelum ni aku copy/paste entry beliau.., bal, aku dah baca semua entry di blog kamu, teruskan menulis!

Anonymous said...

symhash@gmail.com , aku nak tanya. kalau ader org ajar salam yg lebih elok, dorang neh rosak akidah ker? aphal nak ckp depa rosak akidah? isk3...INI CUMA BEZA PENDAPAT di mana mereke lebih tegas dan teliti kerana takutkan Allah. cara dorang nak dapatkan keredhaan Allah. lantak dorang laa. dorang ajak korang gak. korang taknak ikut lantak korang la. depa takde pon kutuk korang. takde pon haramkan aper2 atau kuarkan fatwa. Lu all saper nak kutuk depa?

Anonymous said...

disebabkan org2 camneh teliti pada bender2 remeh secara tak langsung membentuk keperibadian yg lebih teliti pada hal2 besar cth paling senang riba. braper ramai org melayu involve ngan riba? ha? ha? ha? neh sume sbb nak selarikan dgn hukum dunia laa. nak senang. alasan org2 ini islam tu mudah. Islam tuh mudah beb tp bkn utk diperlekehkan.

Anonymous said...

org yg bagi salam penuh dengan sebut nama Allah jer akan bergetar iman penerima salam. bkn pasal niat dan pahala pemberi salam sahaja. mungkin penerima salam dalam perjalanan membuat maksiat akan membatalkan niatnya. walaupon salam tuh dalam sms. kalau semua wat perkara sama insyaAllah semua org akan terhindar dari maksiat. tp sume org pandang remeh hal neh. tuh yg maksiat berleluasa.

Gummy Bear said...

Aku rasa diorang ni bukan marah pasal komen tu, cuma cara Hamka terkasar je..maafkanlah dia sebab terlebih emo....jangan bergaduh, Allah tahu niat kita...

Anonymous said...

Lagi satu dlm hansdset leh set template kan? kata malas sgt kan? setkan aa template tuh. kata celik IT? takde aa buang masa bg salam penuh. kredit? salam tuh bkn sedekah? first sms jer pon extra 5 sen. yg paling penting hikmah yg dapat diterima oleh penerima cam ustazah anon ckp kat atas. getaran iman. Respect pendapat org! jgn cakap org bodoh!

Anonymous said...

Salam, Good jon En Hamka. Setelah membaca setiap komen yang diberikan, saya tetap menyokong EN. Hamka kerana apa yang menjadi isu sekarang adalah pemahaman orang yang suka forward email ini. Emel tersebut bukan nak menyuruh kita memberi salam penuh kerana dari hatinya tetapi lebih kepada mentafsir kepada perkara2 yang mengarut. Andai kata perkataan salam ada banyak maksud dalam pelbagai bahasa, adakah kita perlu tahu semuanya? Adakah kita pasti nama kita sekarang bermaksud yang baik dalam bahasa lain? Jadi semuanya berbalik kepada hati masing2. Alhamdulillah, En Hamka dah jelaskan semua. Tetapi tentang emosinya En. Hamka semasa menulis mungkin boleh diubah agar tidak menjadi benci kepada pembaca yang lain. Pembaca yang terlalu emosional lebih baik anda pun sama2 menjaga tata tutur bahasa agar segala yang anda cakapkan tidak berpatah balik kepada diri anda semula. Amin

Egg Head said...

da la tu....kita settle ok....ustazah anaon pun satu kalo nak komen pun pg send email kat email cik hamka.....bg direct terus....saya tau la org yg selalu send FORWARD EMAIL TU adalh ustazah anon tula dia benggang giler dgn cik hamka...sbb dia kena kali nie.....hehehe

Anonymous said...

nie bkn tuk hamka shj. nie utk pengikut2 nyer yg sama kutuk-mengutuk pendakwah bebas. aku respect hamka sbb nota2 dier byk beri kesedaran. tp still aku takleh setuju kalo dier start kutuk org len.

Egg Head said...

kiter bako...kiter bako.....

Egg Head said...

hehehe....Rasulullah mahkluk terbaik pun tetap ada orang benci,inikan kita nie yang tiap masa bergelumang dgn dosa, lagi la banyak org benci....awak tak setuju just simpan jak ok.....jgn nak perasaan baik dan unik.....woha

Anonymous said...

kire neh ruang puji memuji la? oh sorry. aku salah tempat. mitak diri.

Egg Head said...

hehehe....citer kebaikan org dan jgn cire keburukan org.......kite citer yang baik saja ok....yang buruk kita simpan dalam hati....awak tengok keburukan awak,dan jgn tengok keburukan org...baru la aman dunia nie....

Anonymous said...

aku setuju ngan ko. sorry tuan blog.

Anonymous said...

setuju bang hamka..yg penting org yg dengar tu paham sudah!!

p/s:saya org kuala berang, kami bertutur bhs melayu loghat koberang!!bkn bhs yunani..

honeyateh said...

Assalamualaikum...
keep ur good work bro...

MERAH said...

emonya entri kali ni.hehe.well apa2 yg pntgnye NIAT kita tu.

wasalam :)

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 325   Newer› Newest»