Feb 1, 2011

Bagaimana nak untung dalam berniaga?

(Pepatah china ada menyebut: “orang yang tidak boleh senyum, jangan membuka kedai”, aku pulak berkata: jika korang bermuka bosan, tak payahlah bekerja..”)

Terjumpa dengan seorang sahabat yang baru pulang dari belajar undang undang di luar nergara di sebuah masjid, (asal jumpa kawan jer masjid, asal masjid jer jumpa kawan, macam alim sangat aku ni) lalu kamipun lepak minum air teh sambil berborak isu isu semasa laksana mamat dan minah berborak di wall facebook..,

Mengetahui keiginan beliau menjadi hakim, aku lantas bertanya, berapa ramai graduan yang grad tahun ni? Kata beliau, dalam 1000 orang.., lalu aku berkata:

“kau pernah dengar berita macam ni tak? Universiti Ontahmano telah berjaya mengeluarkan seramai 1000 graduan dalam jurusan Undang Undang yang melayakkan mereka menjadi hakim, dan di anggarkan dari jumlah 1000 graduan itu, 750 orang akan masuk neraka, dan bakinya 250 orang lagi masuk shurga!”

Woha! Gelak kawan aku kerana perasan lawak aku tu di adaptasi dari hadih yang lebih kurang maksud: “Di Antara Tiga Hakim, Dua Masuk Neraka”...

Dalam gelak, kawan aku bagitahu, ada pepatah melayu baru..,:

“Di Antara Sepuluh Kontraktor, Sembilan Masuk Neraka”..

Aku gelak lagi macam orang hilang akal, lalu bagitahu.., patut “janji melayu” perlu di ubah kepada “janji Kontraktor”...

Tiba tiba, Pak De yang duduk di meja sebelah yang terdengar perbualan kami turut menyampuk dengan muka serius:

“Di Antara Sepuluh Kontraktor, Sepuluh-sepuluh Masuk Neraka”..

Wah! Terkejutnya aku dengan info Pok De lalu terdedahlah kisah ketidak puasan hati Pokde dengan kontraktor melayu yang menipu, lembab dan malas... (bukan semua)

Aku bukan nak burukkan bangsa aku dan puji bangsa lain, tapi bila aku bincang masalah ni dengan pelbagai latar belakang pengalaman kawan kawan, mereka semua ada masalah ini, iaitu sikap orang kita yang pemalas, buat kerja sambil lewa, dan tidak amanah (bukan semua-tapi banyak bang..)

Pergi bengkel kereta misalnya, 15 minit berdiri takde orang tegur, jika tegur muka tak senyum macam kita ni datang menyusahkan mereka.., (padahal kita yang bayar) lepas tu bila buat kerja, lembab, janji lepas zohor, bila kita datang tumpang kawan nak ambik, belum siap..., bila Tanya kenapa belum siap, dengan muka bosan mereka kata, lepas asar baru siap...

Ni yang aku angin satu badan, apa salahnya jika telefon! Dan kenapa mesti bermuka bosan? Tak boleh senyum dan mintak maaf ke? Bukankah orang isalm itu patutnya amanah bila berjanji?
Tapi jika kedai orang kapir, jika berjanji lepas zohor, siap lepas zohor, dan jika siap awal, mereka akan telefon.., “lu punya keleta sudah siap” dan jika tak dapat siap seperti dijanjikan, mereka juga akan telefon.., sebab mereka faham apa itu bisnes, pelanggan ada: hidup, pelanggan lari-mampos!

Simple jer.., masa darjah tiga lagi waktu sekolah belajar keushawanan jual betik plastik cikgu ajar, “pelanggan tu raja’.., tapi kenapa bila bukak kedai buat pelanggan macam orang yang pelarian?

Lepas tu bila bisnes lingkup, salahkan kerajaan tak tolong!, apa punya lembab daa..

Aku bagi contoh lain:

Aku pernah mengalami cermin kereta depan pecah, pertama aku pergi kedai china sebab benda tu berlaku di tengah jalan dah tak ada pilihan, kali kedua, 3 tahun kemudian, cermin depan pecah lagi, ada kemalangan sikit.., aku pergi kedai melayu, petang aku ambik, cermin siap, tapi dalam kereta kaca berterabur, aku cakap, kenapa tak vacuum semua kaca ini, dengan muka penat dan bosan mereka kata: kerja kami tukar cermin jer, vacuum tu kedai lain..

Lalu aku teringat kenangan indah kali pertama aku tukar cermin kereta pecah kedai china, satu kaca pun tak ada.., dan mereka mesra..,

Maka, dari keldai melayu tadi, ketika aku naik kereta bersama kaca kaca yang bertaburan itu, aku berbisik: Lain kali, aku tak nak datang kedai korang lagi..

Semalam aku pergi kedai Hardware, nak beli kepala paip.., ada kedai melayu dan china, aku pergi kedai melayu dulu sebab nak tolong orang islam, bila aku tunjuk sample, mereka dengan muka bosan berkata takde.., aku kata, mana nak cari sparepart ni, mereka dengan muka masih bosan berkata: sekarang orang tak jual dah model ini.., aku kata: tak kanlah takde cara lain nak modified sebab rosak sikit., mereka dengan muka bertambah bosan berkata, kena beli baru dan terus tinggalkan aku begitu sahaja sebab ada pelanggan yang beliau kenal dan bermesra seperti wall facebook..

Aku nak cepat, terus keluar dan pergi kedai china, sampai kedai china, amoi tu tengok aku yang tak hensem ni dahpun pandai nak senyumkan diri, lepas tu tanya dengan senyuman lebar nak beli apa, aku tunjuk sample, dan beliau rujuk kat suami dia yang sedang layan pelanggan lain, lepas tu cakap, takde barang macam tu tapi boleh modified, lepas dah layan pelanggan tadi terus bantu aku, bawak pergi belakang dan tunjuk kaedah modified, sebelum aku pulang beliau bagi limau dua biji dan dengan senyuman berkata: terima kasih, datang lagi.

Ya, 10 tahun lagi, jika kepala paip aku rosak, aku datang lagi...

Banyak contoh aku boleh bagi, tapi korang boleh tahu sendiri, akan kenapa ekonomi orang kapir maju, dan kenapa orang islam (baca:melayu) bukak kedai tak sampai tiga tahun gulung tikar.., aku pernah ambil kontrak buat satu produk. Upah dua pekerja.., tapi bisnes aku tutup, sebab aku terupah pekerja yang salah, pekerja yang mukanya bosan dan nampak penat bila bertemu pelanggan, suka hati nak cuti, dan aku akhirnya tutup kedai.., ye., orang islam malayu.

Bila aku nak renovate rumah, dan tanya kawan-kawan yang dah buat, mereka terus kongsi pengalaman iaitu jika nak senang tak nak sakit kepala, jangan buat dengan si A dan si B, (baca: islam melayu) tapi buatlah dengan C dan D (baca: kafir dan bukan melayu), sebab A dan B tidak amanah, buat kerja separuh lepas tu balik kampong suka hati, bila datang, mintak modal, beli batu bata, longgok depan rumah, lepas tu esok tak datang, rupanya pergi buat projek lain, siapa tak marah bila dah bayar tapi rumah tak siap pada tarikh yang di janjikan kerana kontraktor tamak buat projek lain!

Jadi tak pelik jika enomi mereka orang kapir maju, di seluruh duniapun, kerana mereka pandai layan pelanggan, tapi sikap orang kita yang malas(sorry to say) dan tak takut pada Allah, (tinggal solat jemaah tu selamba,yang tak solatpun ramai, apa sangat tipu pelanggan..,) dan tak faham asas perniagaan macam orang kapir faham, senyum dan bagi layanan mesra.., mahal murah tu nombor dua, yang penting pelanggan puas hati!

Itu aku belum cerita peniaga jepun lagi punya bisnes, depan kedai ada penyambut tetamu khas yang bukakkan pintu dan senyum sambil tunduk kepala lalu berkata Irasshaimase (Selamat Datang), dan bila balik siap lambai sampai kita hilang dari pandangan, comel pulak tu.., sebab tu mereka maju kerana mereka rajin dan menjaga hati pelanggan! (walaupun negara di bom atom sampai jadi padak jarak)

Jadi tu jer rahsia nak jadi bangsa yang berjaya, JAGA HATI PELANGGAN!

Lepas tu silalah amanah, muka tak bosan, banyakkan senyum, dan ‘mengiburkan’...

Dalam islam dah ajar, orang pecah amanah masuk neraka, orang senyum dapat pahala sedekah dan satu istilah yang ramai orang islam tak tahu, adalah IKRAM.., buat orang gembira kerana Allah.,

Cuba baca kisah Nabi berniaga, macam mana Nabi entertain pelanggan, buat pelanggan happy dan ingin datang lagi..

Satu lagi istiqamah, bukak kedai biar consistent, ni sekejap bukak sekejap tutup, walaupun bagus produk.., orang tak pergi dah..

Satu jer bisnes yang orang melayu Nampak maju iaitu indstri makanan.., sebab orang islam tak boleh makan masakan orang kapir yang haram.., tapi kat sinipun kantoi, pergi kedai makan, muka pelayan yang bosan, atas meja ada tumpahan air munuman pelanggan sebelum, jika suruh lap, maka dengan muka bosan datang lap air tumpahan dan ambik order lalu salah pulak yang di hidang..

Kadang kadang tu atas meja bersepah pinggang yang belum di kutip, bila dan agak lama duduk Nampak sisa pinggan pelanggan tak terusik, kita pun panggil, tapi mereka datang untuk kira pulak padahal (tak payah nak cerita)

Itu belum cerita bab lambat sampai, bila tengok orang yang lagi lambat sampai dapat order dulu (sebab kawan mereka) mulalah rasa nak marah, bila tanya kenapa dia dapat dulu, sambil buat lawak dengan muka bosan berkata: Oh, dia dah order semalam! Memang kurang ajar, nasib baiklah Allah haramkan makanan yang haram, kalau tak dah lama aku pergi kedai china makan itik gantung dan babi panggang!

Cis!!

Ps: Selamat tahun baru China kepada orang China, semoga korang ramai ramai masuk islam, dan dapatkan imej islam yang tercemar kerana sikap orang malayu di perbaikki.. Amin..

229 comments:

1 – 200 of 229   Newer›   Newest»
Nini said...

tepat sekali.

Nabiel said...

Yup..
setuju sgt bro~mmg kdg2 tuh bangsa sndri buat prangai..tapi bila bangsa lain maju..mulalah nk maki2,padahal diri sendiri tak betul..
susah nk cari melayu yg btul2 berbisnes!..ade..tapi 1:100..huhu
sbnrnye kita tk bleh duduk pada title Melayu saje..kena pada Melayu+Islam!..baru mantap~=)

faraherda.razalan said...

saya sangat-sangat bersetuju! org melayu klu bisnes 'sekadar di pinggiran'. Berbeza dgn bangsa lain, betul2 sepenuh jiwa! Sbb tu bangsa melayu susah nak maju. Dah manja sgt dgn subsidi, makan gaji ngan terima rasuah.

Unknown said...

like,..like,..like,..

Nadhirah Ahmad said...

Mereka terpaksa buat kerja tu. Maklumlah, nak cipta kerja sendiri, tak nak. Ajak buat bisnes, malas nak usaha lebih.
Nama pun 9/10 rezeki. usaha pun kena la lebih. Nak senang kaya je. Sebab tu skim cepat kaya Melayu ramai masuk. Bila dah kena tipu, mulut bising. Padahal salah diri sendiri tak nak usaha.

Marhaen Kacak said...

aku sebagai orang berniaga pun setuju dengan tu... kadang2 tu la yang menjadi kekurangan kita...

personal touch dengan pelanggan adalah amat penting sekali... tu yang selalu diapply oleh orang2 yang berjaya dalam perniagaan...

Artikel Panas 'Melayu Pendatang?': Orang Melayu Mesti Baca!!!!

sweet life said...

kedai mamak pun sama..
mahal...
saya as perempuan pun tak nak g sana..
sbb dorang gatal!

morsmode said...

dekat malaysia nampak muslimin tapi tak nampak islam.
La la la la

amr said...

aku setuju!! aku baru terkena, rumah mak aku renovate aku carik kontraktor melayu, konon nk tolong org melayu,sbb ats dasar agama (aku pun bkn melayu, aku mamak)
last2 rumah x siap, duit aku dah bayar 80% sedangkan progress baru 40%, dia asik mintak duit jer, kata tu x cukup lah ini xcukuplah. nie dia dah lesap. workmanship mmg teruk.Silap aku percaya kt dia.
ucapan aku pd dia: ambillah duit kami tu, buat makan anak bini, nanti anak-anak ko jadik setan jgn salahkan aku pulak. selamat berjaya dunia akhirat!

Nerzhul said...

kontraktor cina bagi limau berkotak-kotak kat opis ni...hehe

Kancilbiru said...

2 thumbs up!! memang orang melayu yang meniaga patut baca ni..

Mr. Swift said...

Cool! Setepek atas muke! :D



Mr. Swift Currently Posted : Inspirasi Tanpa Tangan Tanpa Kaki Tapi Power - Nick Vujicic!

student said...

tepat sekali!
kadang-kadang rasa malu dengan sahabat berlainan AGAMA namun bawa akhlak umpama ada GAMA..oh..moga hidayat buat mereka..T_T

UPDATE
http://www.cetusan-student.com/2011/02/banjir-kembali-di-kota-tinggi.html
Krisis Mesir, Apa tindakan kita?!
Kronologi peristiwa KRISIS MESIR

mhafiz_ydin said...

Kulihat layu dalam Melayu..

mahmud said hensem said...

setuju :)

dê Eskapis said...

Ameeen.. (utk doa di akhir entry tu)

Anonymous said...

mungkin mereka x cukup menysusu di zaman bayi mereka sehingga sukar menguntum senyum

orang melayu prihatin said...

aku pun menyampah deal dgn peniaga melayu melayu.. br buka biz, dh ramai org datang naik harga mendadak (nk untung cepat ke???)
wahhh... kurang asam betul..

satu lagi muke poyo yg membosankan mcm dh kaya mcm bil gate. padahal br running kedai kecik je, tu pun blum cukup setahun...pigidahhh

belajar la senyum sblm kedai korang lingkop

aku melayu, awek aku melayu, mak pak aku pun melayuu, aku suka melayu tp x suka peniaga melayu,sebahagian :P ( kec kedai makan )

abu bakar ali said...

bro hamka,aku tak brp reti hukum.kalau kita beli brg/servis (servis yg umum-servis kete, renovate umah etc) dgn org kafir, mcm mana hukumnya? org dok kata-tak baik, kalau mcm ni bila melayu nak maju..masalahnya aku byk sgt duit (baca:cukup mkn), jadik aku kena utilize duit yg aku keluar. kalau psg cermin depan kete dgn org melayu tak pasal2 bocor bila ujan,kena htr kete balik. baik aku htr kedai cina. kurang2 masa aku tak abis dok htr kete balik,blh aku guna masa tu utk wat mende lain. duit pun tak abis byk sbb dok ulang masuk workshop. blh jugak aku masuk 10/20sen dlm tabung masjid. mcm mana bro...? salah ke aku???

khairul farhan said...

tepat sangat bro.

aku ada buat entry pasal apa kelebihan mamak kalau nak compare dengan restoran melayu.

http://muhdkhairulfarhan.blogspot.com/2010/12/ada-apa-dengan-mamak-aadm.html

khairul farhan said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

apa cerita dengan kawan lawyer tuh?

hamka senyum tak semasa gi kedai?

IKRAM :)

~fam~ said...

jom pakat dakwah orang cina ramai-ramai masuk islam....:)

zurena said...

saya setuju 100%... dah byk kali kena mcm tu...yg x leh sabar bila renovate umah...kononnya nak tolong bangsa sendiri....dahlah abis beribu buat kerja lepas tangan lak tu... akhirnya si tukang cina gak yg siapkan... hati mana yg x geram...

Anak Wak Mail said...

betul3x..
semalam sy pergi kedai cina repair motor.baik punya dia layan.siap melayan segala kerenah saya.memang tip top la dia betulkan.kejap je siap.

tapi3x..
setakat ni saya jumpa org melayu yg rajin2.xpernah berkira dan bagi senyuman yang mesra.memang tip top jugak.dan seorang lagi kerja bawah cina.dia pon tip top jugak..


yang malas2 tu harap2 xjumpa..=)

CEOMesinTaip said...

yup sangat setuju...tapi bila kita cakap terus-terang xmau terima..marah2...konon dia yg betul..bukan pelanggan sentiasa betul ke..??paling tak leh blah cuba pegi kedai mahal sikit then pakai selipar je...hohoho pandangan mata salegirl pada kita pon cukuplah...macam xde duit plak kita dibuatnya...huhuhu

Waibee's said...

mcm tu la kawan2 saya ckp wktu dpt asasi.. smpai sya jdi down...

uan609 said...

SETUJU! Tp kita gunapendekatan "beritahu dalam nada pujuk". Kesian sebenarnya kat diorang yg meniaga nih.
Contohnya, ada dua kedai sayur satu melayu satu lagi non melayu. Barang dua2 bagus, fresh terbaik dr ladang. cuma bezanya si non melayu cantik je sayur dia coz dia RAJIN susun setiap masa, yang melayu nak cari tomato kena selak sayur sawi.. keh keh keh..
Yang kelakarnya melayu ni tak nampak kekurangan sendiri dah tu tengok bangsa sendiri g kedai seblah .. jelous. hmmm..
Dan aku sebagai melayu perihatin dan menjadi customer tetap dia buka mata si melayu ni tadi dan Alhamdulillah sekarang tempat dia dah jadi kemas n senang nak cari barang. kena rajin sikit jer.

Apa pendekatan kita tadi? "beritahu dalam nada pujuk". Kalau muka dia nak masam gak. Kesian Peniaga Melayu :( !!

uan609 said...

aku selalu kata "lu malas, duit pun mahal nak masuk kedai lu" (dalam nada marah tp tak menjerit) ehh kita bayar apa? sukati kita lah nak cakap servis dia camner. apsal aku bleh maki Ah Cong, kau aku nak bagi nasihat pun dah nak mengamuk?

Haaa! nampak tak melayu2 macamana?
Dan sebenarnya si non melayu ni tahu dah kelemahan kita sedari dulu lagi!
sori klu racist,,

uan609 said...

aku selalu kata "lu malas, duit pun mahal nak masuk kedai lu" (dalam nada marah tp tak menjerit) ehh kita bayar apa? sukati kita lah nak cakap servis dia camner. apsal aku bleh maki Ah Cong, kau(melayu kesayanganku) aku nak bagi nasihat pun dah nak mengamuk?

Haaa! nampak tak melayu2 macamana?
Dan sebenarnya si non melayu ni tahu dah kelemahan kita sedari dulu lagi!
sori klu racist,,

ni kes RALAT ni.

aitotyati said...

salam,

psl renovation ni. mmg Ai dah terkena.

org melayu tu minta rm10k. Ai bagi duit pd dia rm7k.

alih2 projek yg patut siap dlm masa 2minggu cuma siap lps 3bulan. sbb dia tamak amik projek tpt org!!

mmg geram!!

beautiful_rose said...

owh aku pernah bincangkan perkara yang sama pasal aku pergi bercuti di pangkor.insiden kejadian masa nak cari kedai makan.
rasa bengang dan marah bila layanan buruk dari kaum sendiri siap halau lagi dengan pelbagai alasan.

Atiqah Ahmad said...

setuju!

LS said...

bang, bukan bisnes nye bang. kadang2 client pun 2x5 jer.

aku penah deal dgn sorang yg mengusahakan travel agency utk buatkan website dia (masa tu aku mula2 nak cuba2 buat freelance lepas study) lepas jumpa, aku cas this figure. aku mintak downpayment, dia cakap lepas tengok prototaip baru dia kasi. sudahnya, lepas siap website on time pun dia tak nak bayar downpayment atas alasan: "tak cukup cantik." walhal any functions semua dah meet requirement. bukan sket bang. RM3k. aku mungkin kurang pengalaman masa tu tapi kalau melayu taknak tolong beri kerjasama dgn melayu, camne nak melayu lain nak maju. aku cukup senyum, cukup ramah, cukuplah segala isi jika nak run bisnes, tapi kalau takde org beri kerjasama, camne aku nak proceed. aku punya frust, aku delete terus website dia from webhosting. lepas tu aku further study.

lat2 brapa bulan aku dengar dia sudah tutup bisnes. tak laku.

settle.

ika said...

itu pasal la malayu manyak susah mau maju . haiya .

Yutaka Mushimura said...

setuju dgn bro....gop.

tips terbaru

Tip Berwajah Cantik Dan Lawa

Kenali Hati Lelaki Dan Cara Memikat Hati Sanubari Teruna

Kenali Pekara Yang Menjengkelkan Wanita

Lelaki Ini said...

yup!
SETUJU giler2 dengan abg!

Unknown said...

btul ckp tun dr.mahathir..
melayu mudah lupa..
melayu ni layu..
ak pn melayu tp malu ak dgn bangsa ak sdr..
nama melayu islam tp xnk ikut ajaran islam..
pas2 klu org kutuk sikit mula le melalak2 mcm anjing gila..
klu berniaga asyik nk menipu..tp kerja mcm taik..
klu ikutkn mmg nk tlong sgt org2 melayu yg berniga ni maju...
tp dorg sdr yg xnk..
untung nk byk tp layanan servis mcm haprak..
baik org cina..die menipu pn tp kerja bagus..mesra pelanggan..
melayu ni dh la prangai mcm 2..pas2 bile xmaju salahkn org..slhkn kerajaan xnk tolong la n mcm2 alasan lg la..
slagi korg trus prgai mcm ni smpi bile kite xkn maju..
belajar dari orang cina..dorg berniga tlong same2..xde dengki2...
ni x klu org len bniaga maju skit..mula ade hasad dengki..klu cemburu yg baik xpe..ni cmburu smpi nk lingkupkn org len..aep puye prangai la..aku dh melua dgn bisnes org melayu..same je prangai tp ade gak la yg bagus xdpt dinafikan..tp bape kerat la sgt..adela kt selah2 gigi je..
come on malay..wake up!

Unknown said...

btul ckp tun dr.mahathir..
melayu mudah lupa..
melayu ni layu..
ak pn melayu tp malu ak dgn bangsa ak sdr..
nama melayu islam tp xnk ikut ajaran islam..
pas2 klu org kutuk sikit mula le melalak2 mcm anjing gila..
klu berniaga asyik nk menipu..tp kerja mcm taik..
klu ikutkn mmg nk tlong sgt org2 melayu yg berniga ni maju...
tp dorg sdr yg xnk..
untung nk byk tp layanan servis mcm haprak..
baik org cina..die menipu pn tp kerja bagus..mesra pelanggan..
melayu ni dh la prangai mcm 2..pas2 bile xmaju salahkn org..slhkn kerajaan xnk tolong la n mcm2 alasan lg la..
slagi korg trus prgai mcm ni smpi bile kite xkn maju..
belajar dari orang cina..dorg berniga tlong same2..xde dengki2...
ni x klu org len bniaga maju skit..mula ade hasad dengki..klu cemburu yg baik xpe..ni cmburu smpi nk lingkupkn org len..aep puye prangai la..aku dh melua dgn bisnes org melayu..same je prangai tp ade gak la yg bagus xdpt dinafikan..tp bape kerat la sgt..adela kt selah2 gigi je..
come on malay..wake up!

asrar sufi said...

Aku terAMATLAH SETUJU dgn hamka!~ byk kali kena sey..

Anonymous said...

huk alah.. aku peniaga melayu.. mungkin aku pun masuk kategori yg kau orang dok kutuk ni.. wallahua'lam

apa pun aku terima kutukan korang ni.. cuma aku x paham knp x dak yg komen kata ada pengalaman buruk dengan peniaga cina.. sedangkan orang cina (rujuk novel interlok) memang tamak dan suka menipu.. apa kt tempat korang x ada ke peniaga melayu yg amanah dan peniaga cina yg kuat penipu.. aku kt kedah ni kalau nk ke kedai pomen kereta mesti cari melayu.. sbb aku yakin orang melayu/islam tak akan menipu (kalau menipu jugak maka berdosa le depa, bukan aku) kalau rosak barang A maka barang A lah yg diganti.. x meleret ke barang2 lain pasal dh jadi tamak macm peniaga cina..

orang cina dh berniaga dari beberapa generasi.. orang melayu pulak baru mula meniaga pasai x dpt masuk 'U'.. tu sebab slow.. haha!

tapi kalau kita x berputus asa dan terus bagi peluang kt peniaga melayu macam Nabi x berputus asa dengan Quraisy.. maka ada harapan cerah peniaga melayu pun boleh bukan setakat menyamai kehemahan dan 'kemanisan mulut&muka' peniaga cina malah boleh lebih sepuluh kali lebih berjaya dari peniaga cina.. sebabnya orang melayu ni Islam dan orang cina ni byk kapir.. jadi korang paham2lah sendiri.. huhu!

segala kritikan dan teguran amat dialu-alukan.. sekian

tok dam

eda said...

Betul, betul, betul (versi upin & ipin,hehe) & sokong 200%...

Saya pun penah menghadapi situasi mcm en.hamka, memang menyakitkan hati kalau mugkir janji....
Even hakim yang blaja tinggi yang beragama islam pun mungkir janji, dh buat date utk perbicaraan tapi bile kite dh ade kt court suka2 hati je cancel, sbb hakim pegi exam, dh la dtg dr jauh, kalau inform kn sng, tak menyusahkan org, tau la bersalah tapi jgn la layan mcm sampah, bukan besar sgt pun salah....

Gauss-Seidal said...

wa cuak kalau wa pon jadi macam 'tipikal' melayu..
ada je melayu yang hebat2,contohnya dalam keusahawanan, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, bila baca kisah dia, memang terbaik..

Cik Ciku said...

saya sokong...

Tapi xsemua mcm tu, ramai lagi melayu yang cemerlang, gemilang & terbilang dalam bisnez..

:-)

||alis|| said...

"cakap pon bangsa sendiri..."

ingat lagi waktu ayah saya minta bantuan nak ke taiwan, tiket tongkang jer *tahun 1955. berbasikal beliau hingga berpuluh kilometer semata2 nak jumpa menteri pendidikan waktu tuh. family miskin, arwah atok kerja dengan family mat salleh, gaji tak banyak, anak ramai.

"kami tiada dana bantuan untuk tujuan itu, ketika ini" ayah hampa.

lalu gigih iklankan diri ke suratkhabar cina, melayu, tamil. 2 hari kemudian, sepasang kawan baik berbangsa cina, datang melaka dari KL semata2 nak ucap tahniah sebab ayah berjaya belajar hingga ke taiwan, serta menghulurkan sumbangan peribadi mereka berupa tiket kapal terbang.

saya dah melihat, mendengar, dan alami semuanya. kerana, 3 dari 6 anak ayah, dihantar ke sekolah cina. termasuk saya.

Shahrul Yusof said...

Apesal lepas baca entri ni spirit nak meniaga aku naik. Rasa macam join kursus keusahawanan pulak. Kursus keusahawanan pun takda pun boleh bikin spirit meniaga aku naik macam ni.

Ape-apehal pun, good point bro. Pasal nak maju perniagaan ni, mula-mula memang kena kuatkan dengan perkara asas dulu. Macam berurusan dengan pelanggan contohnya. Tapi masalahnya dengan orang kita ni, angan-angan besor, tapi perkara basic fail.

Sama la jugak macam aku ni. Cakap je, buatnya idak.

Anonymous said...

orang mcm korg pandai ckp.ckp mmg A je korg ni.golongan melayu yg konon2 nya dah maju kan,msk universiti kan,pastu xketggln dr teknologi kan?korg la skg ni. xsedar yg korg berckp mcm dpn cermin?sedar x? aku xckp dorg2(peniaga) sume salah atau betul?yg salah tetap salah.tp kite boleh betulkan.. klu btol2 korg rs btggungjwb,betulkan keadaan.mcm mne?? jgn nk bkongsi kepandaian korg dengan geng2 korg je mcm skrg korg tgh buat ni.kite ni org mlyu trpish dr sume bnd.ni blm cite psl politik? yg pas kate umno mcm2.yg umno kate pas mcm2. same la mcm korg skg ni. bukak mate. bukak jiwa. bukak sume2 yg sempitkan minda korg. selagi kite terpisah dengan idealogi peringkt,golongan kita skg ni. maka xde jalan penyelesaian...

Anonymous said...

Salam..
Hmm.. Mungkin kena tukar me layu ke me segar kot... Baru x poyo.

Wafi said...

orang Islam mudah lupa... lupa pada tuhan... bila lupa pada tuhan... dunia huru hara... semua jadi xkena...

Nor Hasliza said...

salam...betul tu...orang melayu tak amalkan apa yang diajarkan oleh islam. mahal sgt sebuah syuman..

qishie said...
This comment has been removed by the author.
hafiss ayyas said...

salam
saya setuju dengan pendapat tok dam
saya kat gombak.bila nak repair motor, cari kedai melayu. alhamdulillah. ada kedai melayu islam yang jujur.barang mahal sikit dari kedai cina bila bandingkan.tapi jika sebut kedai A boleh bagi harga ni,dia akan semak semula harga dari supplier.jika x mampu bagi , dia terus terang harga modal.ada masanya dia repair, tp masalah lain timbul, saya bgtau dia elok2.dia buat balik.saling percaya.alhamdulillah.
memang berbaloi.
bila pergi kedai cina belum islam, servis bagus, harga pun murah. tapi selalu sangat ada barang2 tambahan yang kena repair.tapi jika cakap xnak repair yang tu, dorang ok jer.
apapun saya pegang pada kata2 ustaz buznama- nak beli barang, beli dkat kdai orang taqwa dulu. ikut list- muttaqin, mukmin, muslim,kafir zimmi,kafir harbi.

p/s- pergi kedai pun niat untuk da'wah.tunjuk akhlak quran (kata2 prof bismillah khan,masjid kakrail,bangladesh 2010)

qishie said...

memang dah tepat sangat dah tu. mula2 konon nak tolong orang kampung sendiri. last2 tipu..memang kaki tipu baik punya. kerja tak siap. konon2 kontraktor lari bawak duit la. fed up gila dengan kontraktor sorang ni. aku harap satu hari nanti bila aku dah bekerja, aku nak jadi pekerja islam yang berjaya. bukan melayu.

emak. bukan penari tiang said...

nenek belah mak aku ialah cina
dan atuk belah abah aku darah punjab

aku baru cakap dengan laki aku yang 100% melayu melesia mixed2 sikit dengan melayu pattani

aku cakap dengan dia lepas dapat memo dari dalam newspaper hari ni cina tu selit dari 4hb sampai 6 no delivery sebab nak raya

nak beli buah jambu batu di kedai melayu pun dapat jambu yang dah nak kuning benyek sebab - cina buah dah stop hantaq buah, nak raya! -

so laki aku yang 100% meleis ni dah bising-bising - cina raya, melayu nak beli apa pun tadak, melayu raya, cina senyum sampai telinga bukak kedai sampai malam -

aku nak racist kat dia pun aku malas sebab darah aku 1malaysia, dalam surat beranak aku pun tak tulis aku melayu, nak masuk umno pun tak buleh tapi satu contoh yang paling dekat aku nak cerita pasai nenek aku..

dia cina, kawen tok wan aku melayu

tok wan aku orang senang, anak tok penghulu (tok penghulu zaman dulu hebat la kan?) tapi nenek aku ni anak cina yatim piatu...miskin, ayah dia dulu kerja jaga tokong di pulau pinang..

tok wan aku ada banyak bendang, yang mana malay reserved wajib la tak bleh buh nama nenek aku dah dia bukan melayu. jadinya bendang tu semua buh nama anak-anak dia 5 orang.

rumah pun tak bleh buh nama nenek aku sebab tanah malay reserved gak

nenek aku tak ada satu harta pun atas nama dia lepas arwah tokwan aku meninggal..semua dah di bahagi-bahagi nama anak-anak dia (baca: mak aku dengan adik-adik dia)

tapi sebab dia adalah cina makanya:

dia jaga harta tokwan aku sampai beranak pinak, paham?

means dia simpan duit bendang, dia jaga rumah, dia sangat pandai urus pencen arwah tok wan aku sampai duit dia di dalam akaun tabung haji melebihi nilai harta tok wan aku ada la ni

esok lusa aku celebrate cny dengan family adik-adik nenek aku dengan cousin-cousin aku..tapi aku nampak beza cina dengan melayu sangat-sangat walaupun cina tu bukan seorang peniaga..

dan aku tak heran sebab nabi pun suruh kita belajaq sampai negara China..

emak. bukan penari tiang said...

satu lagi yang aku nampak, orang melayu ni sensitif tahap dewa! orang tegoq sikit dah nak melenting! bila nak melenting tapi cuak kena kondem terus jadi anonymous!

melayu mungkin meniaga tak tipu macam hampa kata, tapi sila kaji maji balik pasepa bisnes orang melayu kalau tak berkembang, lingkup! kalau tak lingkup, duk paras tu gak la!

pertama : sensitif sangat! tak bleh ditegoq

kedua : memang tak menipu, tapi buat keja tak ikhlas, muka cam haram layan orang - aku tak kata semua, ada gak cina penah kena maki dengan aku bila dia baling duit belen atas kaunter! tapi aku maki, dia say sorry pastu dia tak buat dah. aku penah pi kedai melayu, aku tegoq suh dia bagi plastic besaq sikit sebab barang banyak, dah la dia perli-perli aku, kali kedua aku mai, dia perli lagi bungkus barang aku guna plastic sampah hitam yang saiz tong sampah tu, hampa tau?

ketiga : tak payah duk pandang usahawan melayu yang sekerat dua tu yang berjaya- cuba pandang kedai runcit dalam kawasan taman rumah hampa saja..kedai melayu atas botoi habuk bersepah, beli mi maggi masuk angin ada semut, nak hire pembantu nak usung beras masuk dalam keta customer pun kedekut! cina yes menipu, tapi at least sakit hati tu tak jadi double!

nak tolong melayu pun, jangan la guna perkataan islam, sebab dalam islam pun ada perkara nama dia EHSAN

EHSAN terhadap sesama manusia..

kalau islam pun pangai lebih kurang kafir tak tolong pun tak pa..

enuf said! haha!

Anonymous said...

ladyre!

alamak.. komen hang kena sebijik kt muka aku!

aku salah sorang dari ramai2 peniaga melayu yg dok tengah menikmati saat2 kejatuhan ni.. Alhamdulillah... aku susah pun x la nak maki2 orang.. cool ja.. heheh!

jangan la marah sgt kt peniaga melayu bermuka poyo tu.. la ni meniaga tengah teruk, kesian la kat dia.. cina x pa la duit banyak pasai byk customer orang melayu..tu yg boleh seeenyumm ja memanjang.. x payah pikiaq nk cover cheque hutang suplier, sewa kedai, installment bagai..

aku x nafi pun yg byk peniaga melayu ni yg akhlaknya teruk.. tapi aku heran pasai apa orang melayu berakhlak terpuji macam byk yg dok ada kt sini x p berniaga.. depa x sanggup ka nak bersaing menunjuk contoh macam mana nk berakhlak baik kat pesaing2 niaga depa???? kalau x sanggup maknanya peniaga melayu yg dok ada la ni yg bermuka poyo dan berakhlak buruk tu la yg terpaksa memikul tanggungjawab yg hampa x ambik ni.. kira mcm askar terpaksa dok depan medan la.. mesti yg jenih x berapa pandai.. mati pun x pa janji orang yg kemudian boleh lalu senang2!!!!

hangpa nk kutuk orang melayu meniaga hangpa toleh balik 50 tahun kebelakang.. waktu tu kita makan menkedarah dalam kedai cina tongsan pun x dak sapa nak heran.. beli baju melayu kt kedai cina x dak rasa malu apa.. byk lg la aku nk senarai tapi asar dh nk masuk.. kena ikut nasihat tuan rumah kita p solat jemaah dulu nnt kalau sempat sambung len!

trima kaseh!!!

tok dam

Aftiey said...

MEMANG BAGUS UNTUK SI PENIAGA RESTORAN SEPERTI SAYA. HAHAHAHA.
BAIK SAUDARA HAMKA...
ADA BANYAK PENILAIAN DALAM ENTRI NI, Dan BIASA SAJA CUSTEMOR KEADAANNYA MACAM TU. HAK !

Unknown said...

Ada satu bisnes yang orang Melayu bersungguh-sungguh: Multi-level marketing (MLM) a la skim piramid! Punyalah usaha susah payah untuk tarik orang jadi orang bawahan (downline). Bagi kebanyakan peniaga skim piramid ni, yang bestnya ialah, kalau dapat cari downline, tak payah susah nak jual produk dah. Jadi, tak payah risau pasal muka sendiri yang toya tu dimarahi para pelanggan.

Anonymous said...

bro hamka, "orang cina" ok, bukan "orang china". :)

cina - merujuk pada kaum
china - merujuk pada negara

:)

hamka said...

Terima kasih atas semua komen,

Cerita tambahan.

Kat kampong, aku ada kawan pomen kereta, baik hati dan sungguh jujur, orang melayu.

Tapi bila aku duduk jauh dari kampong, aku takde kawan pomen, satu hari, Aku habis Rm 1000, baiki kereta aku di kedai melayu, lepas pakai 3 hari, enjin bocor, bila nak claim, dia cakap warranty sehari sahaja, aku tak tipu.., Allah uji aku, aku habis lagi RM 50 kat kedai cina, tukar gasket ke apa, dah tak bocor...

Tiga tahun kemudian enjin aku bocor lagi, tapi Alhamdulillah, jiran aku pomen kereta, sekarang enjin dah tip top dan warranty sepajang kejiranan..., oh ye, jiran aku tu melayu, tapi kerja dengan cina

Aku Tanya kenapa tak berhenti bukak kedai sendiri.., diapun cerita bos dia punya baik, bila bini beranak bagi hadiah, jika takde duit boleh pinjam.., dan masa susah, banyak cina tu tolong..
Ohh begitu, semoga bosnya masuk islam.

Cerita lain: Aku ada rumah sewa, bagi sewa pada orang melayu, silap tak check rupanya tak solat, akibatnya, rumah aku jahanam, rosakkan grill pintu, tak bayar bil api/air, dan lari dengan janji nak bayar tapi tak bayar..

Last, aku bagi sewa pada polis, sampai sekarang tak pernah miss bayar, ok, polis itu jugak melayu..

Terkini, aku sedang nak besarkan sikit dapur, kontarktor mana aku nak ambik?, Tanya kawan-kawan, ramai yang dah kena tipu dengan kontraktor melayu, (dari segi kualiti dan masa siap).., tengah fikir ni.., jika ada yang duduk kuantan, boleh email aku,

Bab harta ni, kadang kadang orang yang solatpun boleh gelap mata, apatah lagi yang tak solat...
Moral cerita, aku kagum dengan mereka yang berniaga, tapi benda asas dalam meniaga tolonglah faham..

Biasa kita dengat pepatah keretamayat, orang melayu adalah bangsa yang berbudi bahasa, tapi tidak di jalan raya dan tidak di dalam urus niaga..,

Berat hukuman di akhirat, Allah laknat peniaga yang menipu dalam timbangan, walaupun satu gram.., apatah lagi beban amanah..

emak. bukan penari tiang said...

tok dam

kalau semua orang meniaga, sapa pulak nak membeli?

fyi laki aku ialah contractor..tapi tu la bisnes paras-paras tu saja tak pulak aku kaya gila la ni..

cina sebelah rumah aku pun contractor, umoq sebaya baya laki aku ja, tapi dia pakai keta 4 biji, peogeut sebijik!

aku tak heran la pasepa laki aku tak jadi macam dia, sebab laki aku tak reti meniaga! hahahah! nak melabur sikit takut bangkrap! tanah duk ada takmau gadai di bank buat modal, pasepa? takut tanah tergadai nanti melayu dah tadak tanah! tapi cina sebelah rumah aku ni siap gadai pejabat dia sendiri cari modal..so?

kita neh jangan ngeng sangat bila bercakap, 'owh dah pandai sangat cakap awat tak meniaga?' dan dan hilang respect sebab nampak dah mentaliti tak buleh ditegoq tak bleh diajaq tuh!

tapi heran dak walaupun orang melayu gila banyak dapat bantuan sokongan gomen, meniaga tetap lah tah hapa hapa..tekun la, amanah rakyat la, mara la..juai belacan pun bankrup..(ni jadi kat kawan aku!)

hamka said...

lagi satu, kita ni di kira minoriti dalam bab bisnes, pilihan untuk pergi kedai orang melayu pun tak banyak..

sebab tu benda asas ni aku juga nak cakap kat diri sendiri.

ps: Siapa yang suka dengan kerjanya, maka dia telahpun pencen pada hari pertama bekerja, tiada lagi muka yang bosan- woha!

Tok Esah said...

setuju bro!!!!
jgn malas2.. pelanggang ibarat RAJA!!!

Amin Baek said...

Setuju sangat..

berhubung buat rumah tu,memang btul..dlu ayah ak ada renovate umah..mitk satu kontraktor melayu ni buat..ambik dia sbb dia bt umah kuarga dia,cepat sgt..

so,ble da stat,kuarga ak layan dia n pkerja sbaek mungkin..dtg kasi minum,blikan kueh,blikan nasi..kre tuk bantu dia wt keje ngan selesa jugak lah..

pastu,tak lama,tv yg baru dibeli,tiba2 lesap..tv plasma..dan hnya dia je ada kunci..tp time tu memg cuba berhusnuzhon..mungkin dipecah orang..

lepas,mula la..mintak duit lg,tp kerja tak jalan..satu hari kerja,cuma dapat alih tanah yg bleh bt dlm 2jam..,kerja tah apa2,beri alasan cuti la,kawan meninggal,sdara sakit,pdahal tnampk je dia..

akhir skali,sound dia trus,dan trus stop kn servis dia..ambik orang indon truskan kerja..

inilah wajah2 yg merosakkan imej kontrkator melayu..pasni serik da..prefer ambik yg chinese,lg mahal,tp tiptop..

Bob Janggut said...

selamat tahun baru cina; gong xi fa cai!

Anonymous said...

Salam,

Sekadar berkongsi pendapat..saya juga berbangsa Melayu tapi apa yg saudara Hamka tulis tu ada benarnya.Bukan SEMUA bangsa Melayu sedemikian tapi mungkin nasib saudara yg bertemu dgn orang berperangai sedemikian.

Saya pun ada alami perkara yg lebih kurang sama.Masuk ke kedai peniaga Melayu tak disapa,tak ditanya, muka mencuka dan lebih menyedihkan saya dibiarkan berdiri macam tunggul depan kedai.Tapi bila saya pergi ke kedai bangsa lain, saya disambut dengan senyuman dan sapaan yg penuh mesra.

Maaf jika kata2 saya menyinggung sesetengah pihak.

Wassalam

Anonymous said...

Assalamualaikum. Minta izin kongsi link di FB!

Syuhada said...

Insya-Allah akan jadi ingatan buat saya... Terima kasih

Anonymous said...

Assalam

Hakim yang jatuh hukum selain hukum Allah termasuk ker dalam hadith tu...he..he..

Kerja saya...dakwah sampai mati. Woha!

169%

Suhaibah said...

Ohhhh.. mmg setuju 100% lah.. Saya pn byk pengalaman dgn tuan kedai cina dan tuan kedai melayu ni. Tak payah cerita semua pengalaman tu sbb ape yg hamka tulis tu mmg byk terjadi. Tu belum masuk peniaga melayu yg buat khianat kat kedai melayu lain bila bisnes orang lain lebih maju. Kita nk tolong bisnes org melayu islam tp bila dah dilayan mcm tu, baik pegi ke kedai cina. Org cina jual barang mahal tapi layanan mmg baik punye, pastu siap tolong rekemen kedai lain lagi kalau barang yg kita nak takde kt kedai dia. Kan bagus tu..

Anak buah saya pernah umpamakan peniaga cina dan melayu sebagai ketam cina dan ketam melayu. Cuba tgok ketam cina yg warna hitam tu, kalau kita letak dlm besen terbuka dan tak ikat kaki mereka, mereka sibuk nk keluar, main redah aje asalkan boleh lepas. Tp kalau ketam melayu, mereka nak keluar dari besen tp mereka sibuk tarik kawan2 sendiri sampai jatuh2 timpa atas diri sendiri, last2 skali semua tak dpt keluar. Bila pikir2 balik, ye la betol jgk tu. Bila nak maju kalau camni?

FARAH said...

saya setuju 100 % :)

ukhti,mardhiah said...
This comment has been removed by the author.
shkiri said...

Tuan tanah mintak share post nie boley x ?

Anonymous said...

tepat

Anonymous said...

melayu kelantan buleh jah lawan cina berniaga.. mmg melayu lain malas dan cepat nak senang..har har

baru buka kedai skit dah mula pk nak tukar kereta, nak tukar rumah, tukar bini..har har

Anonymous said...

org melayu bukan hanye malas berniage,tp kalau jd kuli pun mls dan slow..sy penah keje di dua sector,private(90% of the managements are Chinese) n gomen sector..honestly, org cine buat keje very punctual, energetic, hardworking, etc... tp kalau kt gomen yg mane majoriti nye melayu tersngt la slow..pastu byk buang mase,rehat lebih mase, start keje lambat,etc... mcm my office even gomen pun still ade chinese,wpun xramai..tp diorang ni beretika,buat keje bersungguh2, xmcm org melayu byk mkn gaji buta.. nila hakikatnye org melayu ..*psnan ni utk diri sy sndiri gak*

sidi said...

yg ni setuju sgt saudara..
nk upah pkrja melayu ni.. pnt sndiri jdnya... mcm2 hal... tipu mls byk cekadak.. silap2 kna sihir.. kita bg upah tp kita d aniaya.. :) pgalaman.

Suhaibah said...

Nak tambah sket lagi.. bukan lah nak kata semua melayu teruk dan semua cina bagus, tp orang melayu yg bagus susah nk jumpe, tp orang cina yg bagus ramai.. rasanya kita semua ada pengalaman masing2 dlm soal ni, ye tak?

Anonymous said...

Ada pengalaman dengan minah2 Tol tak..muka bosan tapi nak kerja kutip tol..tak suka berhentilah..

Anonymous said...

aku mengerti dan memahami pasai apa byk dari kita kt sini dok 'kritik' ala2 memperlekeh saudara seugama dan sebangsa dengan kita.. malahan orang yg kita dok kata pemalas, bermuka toya dan sangat2 x reti nk meniaga tu mungkin adalah adik-beradik, laki bini, ipar duai, sanak saudara dan sepupu sepapat kita jugak.. jadi x salah la kan kita dok kata kt kita sendiri.. bukan mengata orang pun!

aku pun paham yg orang melayu yg sebangsa dengan aku ni sangat tidak mementingkan diri sendiri.. kita rela orang lain jadi kaya-raya dan senang lenang ditanah leluhur kita sendiri.. walau pun orang pendatang ini yg kita puji sebagai manusia yg sangat pandai berniaga ini begitu sangat berat hati dan sangat berkira2 bila nak beli barang kita.. dh x ada kedai cina la kot baru depa mai beli kat kita.. x pa kita memang bangsa yg baik hati kecuali atas jalanraya dan ketika berniaga!!!

kita boleh cepat frust dengan anak bini, adik beradik dan orang yg sebangsa dengan kita.. tapi kita rela ditipu berkali2 oleh orang lain.. adatlah kalau peniaga cina tu menipu.. tapi peniaga kita sekali tersalah maka tiada lagi kemaafan! jagalah tingkahmu jangan sesekali bagi malu kompeni!!!

apa pun sisebalik semua kebaikan dan kemurnian hati kita orang melayu ini izinkanlah aku peniaga melayu saudara seugama malahan mungkin jugak adik beradik,ipar duai, sepupu sepapat kamu yg hina dina, miskin lagi buruk rupa ini untuk mengingatkan akan satu peribahasa lama yg berbunyi "kalau nak seribu daya tapi kalau tak nak seeribu dalih"... aku khuatir sangat2 takut ada dikalangan kita cerdik pandai melayu kat sini mungkin sedang mencari seribu dalih.. dalih2 untuk tak mahu bersusah payah nak tolong bangsa sendiri.. dalih2 yg nak membuktikan yg kita "sangat2 tidak mementingkan diri kita sendiri"!

sekian,

ikhlas dari

tok dam

emak. bukan penari tiang said...

aku rasa semua orang yang mengomen disini bukan niat nak memperlekehkan bangsa sendiri tapi menggunakan pendekatan lain untuk menyedarkan bangsa sendiri..

in a same situation bila tun mahathir petik - melayu mudah lupa - pembangkang kata dia memperlekehkan bangsa melayu! padahal dia cuba nak menyedarkan orang melayu yang alpa ni in different way sebab orang melayu yang maha sensitive ni jenis orang tegoq tak mau berubah! kena candek perli baru bukak mata!

so tok dam, hang jangan la terasa sangat..apa yang orang mengomen tu cuba ambik dengan hati terbuka, jangan cepat sensitive terasa hati.. hang ingat orang separa melayu macam aku ni pun tak sayang melayu ka?

benda ni bukan kes terpencil atau direka-reka, dah sungguh pun melayu tak reti berniaga, kena terimalah hakikat dan cuba berubah! belajaq mcm mana nak meniaga, macam mana nak attract costumer, macam mana nak berani melabur modal! ni asik nak meraban melara..

boring! sebab tak paham2!

Dust On the Road said...

ya mmg betul..aku dh kena masa nak buat rumah...janji x penah betul...kan dh jadi org munafik

Zul said...

Hamka,
boleh bagi komen sikit tak, pasal isu semasa sekarang ni, yg mana ramai rakyat Malaysia seolah-olah meletakkan salah ke atas PM kita,Najib dan kerajaan kerana lambat bertindak memberi bantuan berikutan rusuhan di Mesir.

Aku tgk kat status facebook kawan-kawan aku kat facebook,ramai pro-pembangkang yg perli2 kewibawaan Najib, dalam erti kata lain, politicize menda ni.

diorang cakap :
1. Najib sibuk dgn Dun Tenang je!
2. Najib sibuk spam rakyat dgn ucapan Happy Chinese New Year.
3. Oh nampaknya Najib sedang bersenang-lenang bercuti dgn Rosmah di UAE
4. dan banyak lagi

Tak habis menghentam diorang ni.

Bagi komen skit boleh?
Thanks.

Anonymous said...

Pada Hamka & kawan2 yang dah terkena
dgn kontraktor Melayu, aku harap
kau bagi peluang ke 2 pd kontraktor
Melayu tapi kali ini berhati2 le. Kau pastikan mereka ada lesen PKK & CIDB.
Kau tengok2 le profile kerja mereka Buatla contract & progress payment.Jgn bayar ikut suka hati kontraktor tu. Kalau kita x tolong mereka sapa lagi, Nak harap Cina minta maaf.

Anonymous said...

sekali tu motor aku rosak... aku pun antar kat kedai pakcik melayu.. tengah repair.. tup tup.. sudin.. ajis.. ujan dah turun... maka pakcik tu dengan slambernye balik umah.. katanya padaku " pakcik nak angkat kain dulu.." maka tinggal ler aku dengan motor yang dah tanggal kaboreter nya...

cikgu N said...

Setuju dgn tok dam. Mmg ada segelintir peniaga melayu yg muka bosan & keje sambil lewa tapi ramai juga peniaga melayu yg usaha sungguh2 dn brjaya. Kalau kita tk tlg bangsa kita siapa lagi. Harap bangsa lain, maaflh.
Apapun ni satu teguran yg bagus dr Hamka. baca dan ambil sebgi pengajaran, jgn emosi. utk peniaga melayu (islam), kalau anda jaga solat berjemaah di masjid (bg lelakila) insyaallah rezeki berkat, bisnes maju. tapi kalau berniaga smpi lupa solat, tgklah bisnes tu sekejap je maju pastu mesti ada mslh punya. Yg penting t/jwb pada Allah jgn lupa sbb Dia yb beri rezeki pada kita, bukannya pelanggan, pelanggan tu asbab je....... cikgu N

Anonymous said...

melayu kutuk melayu...siann....apela malang nasib melayu

Anonymous said...

melayu kutuk melayu...siann....apela malang nasib melayu

Mummy said...

nak tambah sket...kalo pegi kedai cina mintak satu brg,dan kat kedai dia takder brg tuh, dia akan suggest kedai yg rasanya ada brg tuh...kalo org kiter dia just ckp takder jer...
kalo org cina berniaga lumba2 nak untung tp orh kiter kalo kedai sebelah untung lebih sket mula lar jumpa bomoh suh santau kan kedai tuh...ada ker patut...

Anonymous said...

Pada Tok Dam, aku pon peniaga Melayu
nasib serupa je tapi pada Melayu yg makan gaji baik Gomen maupon swasta kau orang punya service pon macam cibai ini orang Cina cakaple aku cuma samapaikan, Fikir-fikirkan la

Skymatrix said...

Salam,

Entry yang memang tepat dan btol.

Memang nampak sangat peniaga melayu bila lingkup salahkan orang, salahkan kerajaan tak bantu bangsa sendiri...

Ni la jadinya bila selalu sangat kena suap dengan subsidi...

Sampai beruk pun nak harap dapat dari kerajaan (beruk subsidi)...

Agama 1st, Bangsa 2nd...InsyaALLAH Selamat.

anod said...

Melayu ni rasenye die pikir die Islam dam konpom masuk syurga, itu yang buat ikut suke jer..PHD sangat tinggi dalam diri...susah nak baik sangka kat orang lain..dan perasan bagus tu yang jadi macam tu..hahaha

Anonymous said...

Ha ha ha peniaga Melayu dpt subsidi pon kena kutuk sungguh kesian jadi peniaga Melayu. Yang cina tu dpt subsidi bilion2 apa cerita . Nak kutuk pon patut2 le bang

Skymatrix said...

Aku memandang komen2 dalam entry ini bukan simply nak kutuk melayu atau apa saja bangsa yang wujud kat planet ni...TAPI,

SEMUA NI TEGURAN KERAS, TEGAS DAN BAIK UNTUK SEMUA PENIAGA TANPA MENGIRA BANGSA

Untuk kesedaran, ada perlunya teguran yang keras, kalo asyik berlembut je payah nak jalan.

Anonymous said...

Salam...

Sebenarnya orang kita ni dah lama bersifat `denial syndrome'. Pasal tu susah nak berubah sikap dan mentaliti. Jgnlah cepat melatah mengatakan melayu kutuk melayu lah and so on. Please think positive to move forward not backward. Ambil yg jernih buang yg keruh.

Terimalah kebenaran.Mmg berbeza org melayu dan cainis berniaga. Walopun mrk ada ciri2 menipu tapi kita boleh amik positif side, cara mrk berniaga dan paling penting attitude mrk berdepan dgn customers. Ever heard this quote "Carilah ilmu sampai ke negeri China."

Di jabatan kerajaan dan swasta lagi nampak ketara perbezaannya. I can say that becos i've been working with these two sectors base in technical and engineering department. Cara bekerja totally different. Malas nak elaborate. Like Hamka said, kalo bermuka bosan better quit job.

Pendapat saya, galakkan anak2 kita dari skrg belajar bergaul dgn bangsa lain. Young graduates cuba bekerja dgn kompeni asing. Jgn dok sibuk carik kompeni melayu jer takut kena tindas or what so ever. Sebenarnya ini proses learning to live. Bila jadi minoriti dan tertindas kita akan berdikari. Tapi jgnlah sibuk cari kompeni cainis bisnes MLM pulak. Say No To MLM (promot jap)..woha!

I came from a business family. Banyak onak dan ranjau sepanjang jalan. And its not that easy. Semangat kena kuat, tak mudah putus asa dan menepati janji. Apalagi tanpa bantuan dari pihak kerajaan atau sepatutnya.

U need to sacrifice ur time, money, harta yg ada sbg cagaran bank and many more. Kalo malas, asik menunggu subsidi org bagi dan tak sanggup hadapi risiko jgn buat business. Thats it!

spicemum

Anonymous said...

woha!

CaDLyNN said...

setuju~

si para para said...

satu...melayu tu tak mestinya islam..

dua...tak kira apa bangsa..pasti mulia bila pegang ISLAM.

tiga...kita (melayu) islamnya makin luntur...

empat...halal haram semua sapu..janji perut kenyang...

lima...melayu pun makan melayu..

enam...pemimpin kena betul..kalau pemimpin suka tipu, rakyat apatah lagi..

tujuh..sama sama kita beringat.


:)

Anonymous said...

nk komen jugak lagi

ladyre,

aku memang sangat terasa hati dgn hang.. bukan pasai masalah peniaga melayu tapi pasai hang kata aku x paham2 sedangkan aku yg dok rasa hang ni yang x paham2 apa yg aku cuba utarakan.. hahah!

aku rasa byk antara kita kt sini pernah dengaq ungkapan mcm ni " aku bukan tak nak guna kontraktor melayu tapi.... aku bukan x nak beli kt kedai melayu tapi... aku bukan x nak tolong bangsa sendiri tapi... aku bukan x pernah guna produk melayu tapi..."

korang sedar ke tidak bila ungkapan macam ni dah terpacul keluar dari sepasang bibir melayu maka telah hilang la sorang lagi prospek untuk meningkatkan ekonomi melayu ( dh sebut melayu kat Tanah Melayu ni maknanya Islam la cik abang kakak oi).. inilah sebenarnya yg aku rasa terkilan..

aku mengaku yg byk peniaga melayu la ni berniaga di bawah piawaian.. tapi aku jugak dh tengok dgn jelas betapa peniaga cina sangat risau dengan kehadiran dan serba sedikit kemampuan peniaga melayu.. tengoklah mcm mana peniaga melayu didiksriminasi secara halus di KLCC, Alamnda dan di kebanyakan komplek beli belah yg besar2... korang x pernah rasa x tau la.. haha.. aku pernah menyewa di 8 buah lot kedai dalam kompleks mcm ni.. lain macam sangat pengurusan kompleks bangsa cina ni kat kita.. depa x macam kita, depa sangat2 pentingkan diri depa sendiri.. haha!

senang cerita, aku yakin kalau terus diberi peluang dan ruang.. jangan jadi macam ladyre(yg separa melayu) cepat hukum yg peniaga melayu ni mesti akan gagal punyalah! maka peniaga melayu akan dapat duduk pada tempat yg sepatutnya depa duduk di Tanah Melayu tercinta kita ini.. peniaga melayu ada berpuluh lebih sebab untuk jadi baik berbanding dengan peniaga cina.. cuma kita jangan la cepat berputus asa!

tok dam

p/s: pecah kaca pecah gelas

Anonymous said...

Aku pembaca senyap yang suka baca komen-komen dari peminat2 keretamayat, tapi hari ni aku malas nk baca komen sebab semua tulis komen panjang2 mcm nk buat entry, woha!!!

Anonymous said...

Aku pembaca senyap yang suka baca komen-komen dari peminat2 keretamayat, tapi hari ni aku malas nk baca komen sebab semua tulis komen panjang2 mcm nk buat entry, woha!!!

~PENCHENTA~ said...

banyaknya comment. sampai aku lupa nak comment apa.. T.T

emm, betul gak post nih. pagi2 kalau nk masak nasi lemak pun, kau takkan jumpa bahan2 kat kedai melayu. sbb TAK BUKA LAGI. cis. las2, kedai amoi jugak tampat aku beli santan dan ikan bilis. grrr.

Amin007.Ledang said...

layan pelanggan seadanya.
tu pasal sesiapa yang belajar programming dengan aku, aku akan kongsi semua rahsia.
dengan percuma.

apa pun seperti kata fara fauzana
layan

pisang lover said...

ada seorang makcik jual goreng pisang ni. aku minta kuah kicap lebih sikit. lepas tu dia boleh cakap dekat aku, "nak buat minum ke kuah kicap ni dik?"

sakit hati kan? SAKIT HATI...

emak. bukan penari tiang said...

tokdam

bila aku kata orang macam hang tak paham-paham, hang nak marah.

kalau sungguh la orang melayu pandai meniaga, komen-komen kat atas, dengan entry hamka ni tadak la kat sini! benda ni betoi jadi, bukan orang mereka cerita. kalau nak cerita satu-satu sampai cucu 4 pun tak habih!

walaupun aku ni separa melayu, aku ni islam, aku kawin dengan orang melayu, aku tedarah nasik hari hari, aku sental sambal belacan gak kalau ada! tak pulak aku makan itik peking tak semelih atau babi panggang!

kalau sungguh la hang pandai meniaga, awat bisnes hang menuju bankrup (ni hang yang kata kat komen lepas)?

aku tak kata semua cina pun pandai meniaga, kalau tidak tak dak la yang sampai bunuh diri hutang along! bukan sekoq dua cina bunuh diri, berekoq ekoq!

apa yang aku kata ni pi baca balik sebijik sebijik bagi paham masuk otak benak hang tu, aku kata orang melayu ni jangan cepat sensitif sangat! bila orang komplen sikit bukan nak berubah,tapi nak lawan balik, nak duk pecekang peliaq jugak kata depa tu betoi! macam hang la! tiba-tiba duk highlight aku ni separa melayu separa melayu jadah apa? aku orang islam, laki aku melayu, anak aku pun dalam surat beranak tulis melayu!

tapi biasalah sebab otak hang melayu, macam mana orang kata pun wajib la hang tak buleh terima, kan? duk nampak hat cina duk muhung tu lah, duk nampak kata orang melayu macam aku ni boikot cina lah! kalau melayu buat keja betoi, sapa nak marah??

ni komen last aku, tak larat dah aih duk masuk blog hamka ni usha entry ni ja..aku malam ni nak makan besaq, esok nak raya!

fyi : cny bukan sambut untuk orang budha no? dia perayaan bangsa cina, tadak kena mengena dengan agama!tok aku buat nasik ayam malam ni, tak buat babi panggang!

fyi 2: orang islam di dunia ni bukan hakmilik orang melayu dengan arab saja..jangan bodo sangat!

dah, babai hamka! puas dah hatiku! blog hang memang best melampias nafsu serakah! HAHAHAHA!

农历新年快乐 - nongli xinnien kuaile!

Anonymous said...

heh... x ade ape yg aku rase ko post x betol hamka..

mmg kebykan melayu bisnes 40% / 60% rehat...

melayu kite ni berniaga mcm anjing menyalak bukit... keh3..

Anonymous said...

haha.. ladyre,

sapa plak yg marah kt hang ni.. hang quote mai satu ayat aku yg yg kata aku marah kt hang kalau ada...

bukan ka aku dok mengaku apa yg hang kata pasai peniaga melayu tu.. tang mana yg aku lawan cakap hang? haiya! manyak susah lo... nak aku cakap cina ka??? ka hang ada masalah hidup berkelamin dengan "seorang peniaga melayu"... hang sabaq la dengan semua dugaaan hidup ini.. orang melayu kata sedangkan lidah lagi tergigit...

selamat tahun baru cina untuk hang (tipikal chinesse walau pun hang mengaku separa melayu... woha!)

tok dam

Suhaibah said...

Ok.. ok.. jgn gaduh2.. komen2 kt sini cuma sebagai luahan hati masing2. Jgn la kata yang kitorang ni kutuk orang melayu dan taknak tolong saudara sdiri pulak bila kitorang cerita tentang pengalaman buruk dgn peniaga melayu. Dah mmg kitorang ni banyak terkena dgn saudara sendiri sbb tu lah kami cerita.

Bukan kami nak reka2 cerita.. kalau kitorang ada pengalaman indah2 dgn peniaga melayu, mesti kitorang cerita yg baik2 pasal mereka. Kitorang tau bukan semua peniaga melayu tak bagus, tapi disebabkan pengalaman buruk dgn peniaga melayu ramai, maka sbb itulah kitorang beralih ke peniaga non-melayu. Kat tmpat saya contohnya, peniaga melayu lebih ramai drpd peniaga cina, tp servis tak bagus, cakap kasar, taknak layan pelanggan, kita pn terasa mcm terhegeh2 sgt nk beli brg kt kedai dia. Ramai pelanggan mengeluh, last2 semua beralih ke kedai melayu yg lain, tp perkara sama berulang lagi. Kemudian muncul kedai cina, kitorang mula2 takut gak nak masuk kedai cina, takut tokeh garang la, takut mahal la.. tp bila cuba skali, pastu dpt layanan first class, hati dh terpaut kat kedai cina. Orang cina pn makin maju. Sepatutnya orang melayu ambik iktibar, contohi peniaga cina. Kalau kita ni baik, takkan la orang nk benci kat kita jgk ye tak? Kalau ada orang yg benci, maknanya orang tu tak betul la tu..

kakung said...

Profesionalisme sifar adalah punca dan berniaga x ikut sunnah nabi mmg masuk neraka.9 dari 10 pintu rezeki dalam berniaga.Dan 9 dari 10 peniaga masuk neraka.....adesss.....abes kalau dah time azan dan sembahyang jumaat masih bukak kedai dan jalankan perniagaan ikut sunah nabi mana tuh???Nasib lah aku lagi sayang sorang bangla yang lebih islamik dari seorang malayu yang x islamik....(kiasan tuh)...Kes terbaru tukar spocket motor..kedai cina 30 hinggit...kedai melayu 40 hinggit..tapi aku buat kat kedai melayu sebab aku sangka baik.(kononnya 40 hinggit lebih berkualiti)..masalahnya kat sini cina dan jadi pembekal2 yang besar...jadi tolak harga kat sama2 dia murah....kita beli batang mahal dan terpaksa jual mahal...kita kalah kat sini..bila dah kalah kat sini nk catch-up balik x lain x bukan melalui rasuah senyum dan layanan pada pelanggan lah gamaknya...kalau ini pun x ada...alamat..bungkus lu lah der......

Anonymous said...

weh..aku sayang korang suma!!

Suhaibah said...

Kakung, saya stuju dgn awak. Kita paham kenapa kedai melayu barang mahal dan kedai cina barang murah. Kita tahu pembekal besar2 kebanyakannya dari diorang sbb tu diorang boleh jual murah2. Orang melayu, takpe nk jual barang mahal pun asalkan komunikasi dgn pelanggan tip top. Kita semua nak sgt tolong org melayu, mahal pn mahal lah, janji servis bagus... pelanggan tak lari..

Anonymous said...

err suhaibah,

boleh bagi tau tempat awak ni kt mana.. teringin sangat nk pi tengok satu tempat yg ramai peniaga melayu tapi peniaga cina yg lebih berjaya.. kat tempat di taman pelangi jalan kual kedah aloqq staq, satu kedai runcit melayu boleh pukoi 3 kedai runcit cina.. macam tu jugak kat pekan kubur panjang, pendang.. satu kedai runcit melayu boleh kasi pukulan tko kat berbuah2 kedai runcit cina... takkan kat tempat lain x dak kot???

tok dam

Suhaibah said...

Saya rasa kedai melayu kat tempat awak tu mesti servis dia bagus sbb tu pelanggan suka, kan! Kat tempat saya di dungun skrg dh semakin byk kedai cina. Peniaga melayu dh susah nk hidup. Ni bukan semata2 kedai runcit je la tp termasuk kedai2 lain, hardware, workshop kereta, kedai komputer, handphone dan sebagainya, 80% dimonopoli oleh chinese. Cuma kedai makan je yg orang melayu berjaya sbb pduduk sini orang melayu islam yang monopoli.

Dulu ada satu mini market melayu (tak sampai hati nk sebut nama), masa mula2 bukak semua orang melayu beralih ke situ tp lepas beberapa tahun orang dh mula bosan sbb kurang bersih dan cashier x cukup, tutup dah. Kemudian, diambil alih oleh orang melayu jugak, tp perkara sama berulang, tutup jgk. Skrg dah jadi kedai kain pulak, tokeh melayu. Tak tau la berapa lama bertahan.

Skrg mmg byk sgt kedai cina. Td petang pun saya ke kedai jam nk bateri, budak yg jaga kedai tu melayu. Bila cari bateri, dia kata takde, kmudian terus senyap dan bila saya bagi jam yg lagi satu, dia ambik sambil mengeluh. Saya dgn sopan tanya kat mana agaknya blh cari bateri yg takde tu, dia nk tak nak je tunjuk kedai depan. Kedai depan tu kedai kasut!!! Selesai, saya pn cari kedai jam lain, kali ni masuk satu kedai tu ada tokeh cina. Bila bagi jam tu, dia terus mintak maaf byk2 sbb bateri mcm tu mmg susah nk dpt skrg. Siap explain lg yg dia pn dh lama tak tgok orang pakai jam yg baterinya sgt kecik mcm dlm jam saya tu. Sejuk ati bila dilayan begitu.. Tak mcm dgn budak melayu td..

abufirdaus said...

Assalam,
tqvm Hamka di atas entry yang terbaik untuk kita semua berbukak mata demi ke arah lebih berdaya maju insyaAllah.

Dear Suhaibah benar kata puan, ada satu mini market satu lagi kat simpang besar tu...suatu tika dulu memang gah...aku balik baru ni sedis tengok(pun segan nak sebut nama) dah bertukar wajah...

Dear Tok Dam, syabas diucapkan semoga tuan berdaya tahan/maju dalam perniagaan. Semoga Allah merahmati dan memberkati rezeki ente...amin.

Aku ada syorkan satu buku yang teramat bagus untuk kita semua..."Rahsia Bisnes Orang Cina" -The Bamboo Network Karya Hj Dr. Ann Wan Seng.. aku pun pernah dengar ceramah agama darinya...Nasional bestseller buku ni 2010 dah cetakan ke 13. Pada Chapter 21, beliau menukilkan bahawa "impian akan tinggal impian jika peniaga terus kekal di takuk lama dan tidak mahu melakukan anjakan paradigma pada sikap dan tindakan", satu lagi pada page 120 'kejayaan orang Cina bukan disebabkan oleh kepakaran mereka dalam bidang perniagaan tetapi hasil kerja keras,kesungguhan,keberanian,keyakinan,perancangan, keringat dan air mata serta pengorbanan yang turut membabitkan seluruh anggota keluarga'.

Hamka lebih sikit kali..oh! , aku juga ada kenal satu Hj yang berjaya dalam perniagaan..di waktu saat merudumnya ekonomi negara taun 2007.mostly di bidang pembinaan banyak yang kecundang, Hj ni pun pelik campeni dia tak terjejas lasung..malah tauke Cina pulak mau bergabung...selidik punya risik..benar janji Allah...taat perintah Allah ikut Sunnah Nabi SAW...korbankan masa,diri dan harta ke jalanNya nescaya kita akan selamat.

Semoga kita semua berjaya dalam kehidupan dunia lebih-lebih lagi kehidupan akhirat yang tiada penhujungnya.
-emas yang tersembunyi hanya dapat dikeluarkan jika seseorang berusaha mencari dan menggalinya- tq

zul said...

byk dah Melayu dok sedor diri bro

Anonymous said...

salam,

Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda

Hendaklah kalian menjauhi berburuk sangka kerana berburuk sangka itu adalah sedusta-dusta perkataan, dan janganlah mencari-cari kesalahan, dan janganlah kalian mengintip, dan janganlah saling membenci, dan janganlah saling membelakangi, jadilah kalian hamba-hamba Allah yang saling bersaudara.

suhaibah,

mengetahui yg peniaga melayu begitu ramai di Dungun tetapi yg maju adalah peniaga cina begitu mengjengkelkan saya... nampaknya bukan peniaga melayu saja yg nak kena tarbiah ni, tapi semua penduduk dungun sepatutnya didakwah kembali(maaf kalau agak terkasar)

kita disarankan meneladani sunnah Nabi.. tetapi tidak yakinkah kita dengan kata2 Nabi bahawa semua umat islam adalah bersaudara?

kalau kita yakin dengan sabda Nabi kenapa kita tidak memperakukan apa yg kita yakini?

kita berputus asa dan meninggalkan saudara kita kerana datang satu puak kafir lain yg lebih baik akhlaknya dari saudara kita sendiri.. kenapa kita tidak berusaha memperbaiki akhlak saudara kita itu.. kenapa kita biarkan?

kita selalu memperingatkan diri sendiri untuk berdakwah tanpa jemu2.. tetapi kenapa kita mudah jelik dan muak dgn sikap umat islam saudara kita sendiri yg sedang mengerjakan fardhu kifayah!!!

apakah yg lebih menyedihkan dari mengetahui betapa ada dikalangan pembaca blog ini yg kebanyakannya sudah sedia terdakwah tetapi sudah tidak mahu lagi untuk membela dan menasihati sesama saudara yg terkhilaf ketika sedang mengerjakan perkara fardhu!!!

aduh! pedihnya jiwa!

tok dam

Suhaibah said...

Kepada tok dam,

Ya Allah, saya tidak berburuk sangka, jgn pulak kata saya mcm tu. Benda yg saya ceritakan ini berdasarkan pengalaman, bukan rekaan. Lagipun bkn saya sorang saje yg byk berkecil hati dgn mereka ini, adik-beradik dan jiran2 pn pernah terkena. Mgkin saudara ataupn ada di antara kita kt sini peniaga Islam yg bagus, Alhamdulillah. Mintak maaf lah kalau ada yg terasa bila baca komen2 panas. Sudah saya katakan tadi di tempat saya orang melayu sudah tidak ramai lagi yg berniaga skrg krn sbb itu lah. Dgn menceritakan pengalaman2 saya ini, niat ikhlas saya ialah supaya peniaga melayu berubah laku dan menjaga hati pelanggan spt ape yg dilakukan oleh peniaga cina. Itu sahaja.

Anonymous said...

suhaibah,

saya x kata awak berburuk sangka.. kata2 itu hanya terangkum dalam Hadis tersebut...

mungkin labih baik lagi kalau kita apabila ingin membetulkan kesalahan orang lain, letakkanlah diri kita di tempatnya. Nescaya kita mengingini agar orang yang membetulkan kita melakukannya dengan cara yang tersembunyi, lemah lembut dan hikmah. Maka dengan itu juga, betulkanlah kesalahan orang lain, sama ada yang melakukan maksiat atau bid‘ah, secara tersembunyi, lemah lembut dan hikmah.

Jangan menghebohkannya, bersikap keras dan kaku. Apabila ada berita tidak baik yang tersebar, semaklah terlebih dahulu. Jika ia adalah dusta, maka wajib kita membela dan membersihkan nama saudara kita yang dianiaya oleh berita tersebut. Jika ia adalah benar, maka wajib kita menasihati saudara kita yang tersilap itu dengan cara yang tersembunyi, lemah lembut dan hikmah.

Insya Allah,

tok dam

Anonymous said...

apela nk kisah cina bgs ke melayu bgs..kalau nk meniaga,buat aje btl2,sbg customer,kita semua nk cri yg t'baik,x kshla kdai cina ke,melayu ke,iban ke,kalau mmg dah bgs,msti org dtg..xkn sbb nk tlg bgsa,kita nk korbankn kepuasan sndiri?lg satu,nak membantu x smstinya dgn menerima je kslhn org..kdg2 dgn meninggalkn mereka pn akan membntu dorg b'fikir,apa slh dorang?terlalu memanjakan buat peniaga naik lemak,perasan bgs,n xkan sedar kesalahan..mgkin cara t'baik nk membetulkn peniaga ialah dgn kita mengamalkn hak pengguna dgn tegas,kalau peniaga salah,tegur,jgn diam n ckp blkg je,sentiasa jd customer yg demand,mintak peniaga sntiasa deliver yg t'baik..mgkin customer2 cina mcm 2 t'hadap peniaga2 dorang kut,sbb 2 dorg wat btl2,mcm kita,tau diam,cakap blkg,pastu hasut org jgn g kdai 2..bknnye nk tgur sndiri kt peniaga 2..lg stu,jgn sbb igt kdai kau je stu2nya kt ctu n xda pesaing,kau buat x senonoh,mmg hampeh bodoh!n last but not least,aku jrg jmpa peniaga cina yg elok perangai,sume belagak smcm..melayu plak,mcm aku plak dtg nk jual brg kt dorg..mcm biasa aku akan ckp baik2,'sori ye nk tegur sikit,mgkin u kena tgk blik cara u treat customer,yadayada..'
-dalila-

AkuMuzikFilem said...

Betul2, sangatlah kecewa dengan cara melayu berniaga, layanannya. Taknak tulis banyak, lebih kurang macam entri di atas, mentaliti biz melayu lebih kurang je mana2. Tapi, bukan semua, yang bagus, tetapa bagus, memang ada. Bila cakap umumnya, inilah realitinya

AkuMuzikFilem said...

"melayu kelantan buleh jah lawan cina berniaga.. mmg melayu lain malas dan cepat nak senang..har har

baru buka kedai skit dah mula pk nak tukar kereta, nak tukar rumah, tukar bini..har har"

Yang ni aku sokong. Bagi aku kat Malaysia ni (in general), Melayu yang boleh fight biz cina Melayu Kelantan dengan Mamak, tapi mamak bukan Melayu, considered disekalikan sebab sama agama. Dua suku Melayu ni la yang paling business minded kat Malaysia. Secara general, aku tak cakap suku Melayu lain tak biz oriented. Secara umumnya, ini yang aku nampak.

zuraida said...

salam buat hamka yg hensem..
setuju la..tp oleh krn dah agak lama gak kat sini dah tau melayu mana nak berurusan..pi survey melayu yg bisnes bagus..ada tu..ok kat sini..aku je yg tak berapa ok..ko..ok...ko..hahaha...

Anonymous said...

kepada warga peniaga...

mari la kita rajin2 cari kursus berkenaan perniagaan dan buku2 ilmiah perniagaan..walaupon byk kena keluar modal..tapi berbaloi..kita ada kelemahan yg banyak dalam selok belok perniagaan..paling penting sekali macam mana "trick" nak dapatkan untung lebih tapi pada harga pelanggan berpuashati..tapi jangan la lebih-lebihan dari jumlah semua kos2 nanti jadi riba.. aku ni pon golongan berniaga..ada masa untung besar..ada masa kurang untung..time tu nak cover balik..kepada yang gagal..jangan putus asa..cuba lagi..anggaplah pekara ini ibadah..

fahmi@ncekal.com.my
www.ncekal.com.my

DianLee said...

Ada juga peniaga Melayu, baru2 ber business, bersungguh2 sampai maju. Tapi bila dah maju, jadi sombong, memilih job. Dah tu kata " sorry job kecil2 ni tak main, kita company besar,job semua beratus2 ribu & berjuta2". Kalau iya pun cakap la baik2 kan.

Anonymous said...

aku pernah ambil kontrak buat satu produk. Upah dua pekerja.., tapi bisnes aku tutup, sebab aku terupah pekerja yang salah, pekerja yang mukanya bosan dan nampak penat bila bertemu pelanggan, suka hati nak cuti, dan aku akhirnya tutup kedai.., ye., orang islam malayu.

KE LINGKUP SEBAB BOS DIE MALAY+ISLAM NI??
HAHAHA

roses said...

aku kije cashier kat tesco.
sentiasa tersenyum dr pagi sampai ke petang kat mesin kire2 tu.

aku bukn cine.
aku melayu tau:D:D

Anonymous said...

boleh blah la wei ,aku x setuju engan pandangan kau kali nih ,seriously.kalau nak kongsi penggalaman ,senang.Ada sekali tu jam automatic swatch aku x boleh jalan ,mahal la ,firstly aku tanya apek tuh berapa lama boleh siap ? 3 minggu jawabnya....fikir! fikir ! fikir!! mcm jimmy neutron tu ceh melalut lak then aku tanya berapa cost? RM 30 +++ !! X payah pikir dah then jump satu kedai MELAYU ..boleh perbaik x ? sat na nak tengok jap katanya ,ohh .Abis la jam aku dia rungkai tang tu jugak..hemmph "10 minit je dik abg kasi siap " waaaaaa kagum aku lihat dia pakai kanta pembesar .Nak bayar nih part suspend nih " RM 7 je dik ." dah ckp bnyk x guna aku lebih percayakan bangsa aku ini kisah benar ok .Diorang nih mulut je manis ,kerja pun x la pandai sangat ,tapi pandai menipu ,cari untung melampau - lampau.Kalau aku x tngk citer jimmy neutron sah 2 aku tinggal dekat kedai tuh ,dan jam aku akan jadi ...........lu pikir la sendiri .ps : air dekat pasar malam still RM 1 tapi air 3 in 1 dekat pasaraya ....hemph pikir la balik hamka pikir pikir pikir !!! dah dapat.

Anonymous said...

ps RM 7 tu harga skru besar tahi hidung aku jer,upah ilmu pengetahuan dia untuk rungkai jam aku x bayar pon.Sedih aku dengan penulisan kau kali nih tapi lantak la blog kau , kau naak tulis apa pun tulis laa tapi blog kau nih punyai pengaruh yg kuat so entahlah .... aku lagi nak kempen rakyat malaysia untuk memboikot makanan kilang yang menjai punca penyakit beratus ribu kos dekat malaysia nih,memang la Allah yg turunkan penyakit ,heh aku dah jawab dulu sebelum kau balas tapi boleh x kkau kempen masyarakat supaya membeli barangan/makanan keluaran bumiputera yg terbukti bebas daripada chemical 2 bodoh yyg merosakkan tubuh badan ,please.

Anonymous said...

ceh sekali lagi aku nak komen ,aku rasa ..jngn marah ok,kau sesuai tulis hal 2 yg berkaitan agama jer ,seriously lepas baca blog kau aku skrg solat berjemaah .Hal dunia 2 nih biarlah org pemikir 2 yg melaksanakannya ,hal 2 yg berkaitan sejarah bangsa ,jati diri bangsa ,mungkin aku kata mungkin sebab aku sk pertama kerajaan jati diri aku tebal dan terpatri dalam jiwa aku sayangkan bangsa ,cintakan bangsa dan agama ,aku x suka bila org kata bangsa Melayu camnih camnih ,aku benci .Bagi aku kalau kau x suka pakai barangan bangsa sendiri ,x suka pakai khidmat bangsa sendiri ,x suka pakai suara dan pendapat bangsa sendiri tapi tolong aku cakap mintak tolong lah jangan menambah tekanan bangsa sendiri dengan merapu rapu pasal pengalaman kau x puas hati dengan peniaga melayu ke apa ke ..jngn la kempen org lain untuk berbuat demikian ,tak elok ,ekonomi org melayu sudahlah ditekan atas dan bawah ddepan dan belakang kau pun tekan pulak dari blog yg berunsur dakwah hemmph x faham aku .ps direct 3 kali komen nih org yg sama ok.

Anonymous said...

kalau kaau nak balas balik komen aaku nih kau boleh namakan atas couver ,aku sangat harap kau boleh berikan maklum balas komen aku nih , x nak pun x per. ASKM

Anonymous said...

seperkara lagi ,aku nak kongsi kepada bumiputera yg mendapat rezeki melalui otak ( doktor ,peguam ,engineer dan lain 2 yg makan gaji ) sokonglah peniaga kita ,kalau bukan kita ,siapa lagi nak supporrt mereka ? nak harapkan bangsa c.... x payah lah .In ..... pun x payahlah .Hentikanlah beli barang pasar dekat pasaraya aircond , hentikanlah ,beli ayam yg x tau asal usul ,( bukan keturunan ok tapi cara penyembelihan ) ,pasar basah dah confirm ore malay ,halah la tu ,yakin. Hamka wake up ,doctor cannot be a lawyer and I also think so about you .

Anonymous said...

last sekali je lagi aku nak komen idea nak komen datang part by part ,siapa kata Melayu x pandai meniaga ,x pandai layan pelanggan ,ptg td aku lepak ngan member gua biasa la cuti pekena la roti canai seberang jalan nampak la pulak kedai burger , terliur la pulak membr gua dok puji sngt sedap 2 smpi terngiang 2 dekat telinga aku.Order la ,dah order aku cakap hoi la aku dekat warung tu ,tup 2 hujan lak ....Then a couple of minutes later tngh hujan 2 tu dia hantar lak tngh makan canai tu padahal x ader dalam terma dan syarat pun dia wajib hantar dekat aku ,aku suruh hoi jer maksud aku jerit jer x yah skema 2.Nasib baik dia x cas kos penghantaran ,tngh hujan lak tu,dramatik sungguh ( ini citer benar ok aku bukan penulis drama ke apa ) so aku sekali lagi nak slow talk ngan ko ,x payah la burukkan peniaga bangsa sendiri ,x payah la , menjahanamkan bangsa sendiri jer .Ko nak cakap ini satu nasihat atau teguran kepada bangsa kita ,hemphh aku x rasa pun macam tuh ,darri gaya 100++ komen atas aku punya komen pun sokong cakap kau ,tambah caci tambah lagi mengeji ,x der langsung komen berunsur positif macam American Idol tu, yg rugi bangsa kita jugak ,yg tambah miskin bangsa kita jugak ,kau suka ke ? harap x,aku cakap terus terang aku sedih bila ada org 2 yg tulis mcm nih,walaupuun aku suka penulisan kau mengenai perihal 2 agama .Sampai sini je nasihat aku nak lebih lanjut kau suruh la anak kau masuk SBP, harap dia dapat bagi nasihat kepada kau Hamka betapa pentingnya survival bangsa sendiri .ps : tajuk kali pasal agama ke ? aku rasa x kot ?ps 2:.............-_-

Anonymous said...

6 comment above :couver sokong tok dam jugak dan kpd LadyRye jujur aku cakap sebab apa bangsa hang berjaya meniaga pandai cheat dan auta .wassalam. couver

Anonymous said...

What's hot getting hotter, WOHA!!!


:-)


---- Cik PA tak rasmi----

Anonymous said...

eh sory la LadyRye pasai aku kata bgsa hg pandai menipu ,rupanya hg mengaku .Baguih sungguh nor hang nih.Aku x baca habis lagih.Bgsa MELAYU kalau hg tngk selalu muram hg tau pasai apa ? nak tau ?tanya sama lu punya pemborong bodoh !! sukahati bezakan harga jualan kpd pekedai mengikut bangsa ,macam ..... hiee ni yg aku nak marah ni kang kalau aku tulis kasaq sngt Hamka delete pulak, bila kerajaan suruh ambik lesen utk barg 2 kawalan hangpa nih boikot ,x mau ,menindas la ,penekan la ,bagi free pon x mau ???? langsi betoi la ,aku ambik lesen motor beratus ratus habih tau x ,kpd spesis kau yg degil nak untg lebih nuh sampai kerajaan tukaq jadi lesen FREE !!!. kau tukaq singkatan kerajaan kami ,kurang asam betul la.Nih Hamka hg tau pasai apa puak 2 nih boikot barg 2 kawalan yg telah disubsidi,nak dapat untung lebih jual dekat ........... x nak cakap la faham 2 sendiri la .couver

kedaijamu said...

LAISAMINNA MIN ASSOBIYYA ... bukan dari kalangan umat nabi orang yang memperjuangkan bangsa...

Anonymous said...

Ni le masalah Melayu, baru nak cerita survival Melayu nk keluar ayat asobiyah, racist & mcm lagi.

Anonymous said...

entah lantak la kau ni aku nak perjuangkan bangsa ke apa ,bangsa aku pun islam jugak .panjang berjela aku tulis setitik pun takkan x terkesan langsung dalam hati kau,lantak la.Kalau aku x fikir kan nasib bangsa ,aku x belajar sungguh 2,kalaau x fikir nasib bangsa,aku x tulis pnjg 2 nih nnak bagikorg seddar diri sikit,kalau x fikir nasib bangsa ,aku x beli barg dekat kedai diorg walaupun aku tau kadg 2 harganya mahal sikit ,pasl ah fikir sendiri la dah tulis sikit punya panjang.kita belajar sejarah lain 2,nasib la aku beruntung untuk tulis sedemikian kau masih punyai peluang ,hidup masih panjang >>>> couver

Anonymous said...

memandai la kau kedaijammu kata nabi kata camtu kau jngn nak memandai .sunnah nabi kau ikut entah tidak .

Anonymous said...

aku yg 5% yg x setuju dngn Hamka kau kata assabbiyah hei langsi betoi la org yg jenis macam nih .Mana kau tau ? sokg bgsa sikit 2 kata perkauman ,kata racist ,palahotak hang!!

panitiaRC said...

mungkin org melayu blom profesional wat bisnes?

atau mungkin melayu yg buat bisnes tu bkn melayu profesional?

lemau kan?

Anonymous said...

Assalam

Beli atau guna khidmat orang kafir tak sama dengan beli atau guna khidmat orang beriman.

Walaupun nampak untung beli atau guna khidmat orang kafir tetapi percayalah tiada keberkatan.

Macamana punya lembab atau slow atau tak bagus atau menyakitkan hati bukankah dia beriman pada Rabb? Kalimah Laillahaillah di dalam diri dia adalah begitu besar jika dibandingkan dengan orang kafir yang baik gila, pemurah gila dan ...he..he..Wallahu'alam.

Bagaimana nak untung dalam berniaga. Waktu solah tutup! Comfirm berjaya. Insyallah he..he..he..ada berani?

Rugi maaa......!!!!
Rugi di dunia tak sama dengan rugi di akhirat.
Untung di dunia tak sama dengan untung di akhirat

1 hari akhirat
1000 tahun dunia.....sama ke?
1 hari di syurga seumpama 1000 tahun di dunia....sehari baru tu..!

Khalid.
Kerja kita adalah apa kerja Nabi saw dan 123,999 para sahabat. Apa yang kita buat ler ni...keperluan untuk terus dapat beribadat pada Rabb.

Anonymous said...

Assalam

Beli atau guna khidmat orang kafir tak sama dengan beli atau guna khidmat orang beriman.

Walaupun nampak untung beli atau guna khidmat orang kafir tetapi percayalah tiada keberkatan.

Macamana punya lembab atau slow atau tak bagus atau menyakitkan hati bukankah dia beriman pada Rabb? Kalimah Laillahaillah di dalam diri dia adalah begitu besar jika dibandingkan dengan orang kafir yang baik gila, pemurah gila dan ...he..he..Wallahu'alam.

Bagaimana nak untung dalam berniaga. Waktu solah tutup! Comfirm berjaya. Insyallah he..he..he..ada berani?

Rugi maaa......!!!!
Rugi di dunia tak sama dengan rugi di akhirat.
Untung di dunia tak sama dengan untung di akhirat

1 hari akhirat
1000 tahun dunia.....sama ke?
1 hari di syurga seumpama 1000 tahun di dunia....sehari baru tu..!

Khalid.
Kerja kita adalah apa kerja Nabi saw dan 123,999 para sahabat. Apa yang kita buat ler ni...keperluan untuk terus dapat beribadat pada Rabb.

Anonymous said...

Kalau ikut nabi muhammad dia dapat layan orang dengan baik sebab pada dia dunia ni takde ape baginya dia pun dah tau die masuk syurga,
kalau nak dibandingkan dengan orang malayu islam zaman ini diaorang tak tau masuk syurga ke idak dan diaorang tau hari akan kiamat datang jadi orang2 kita buat apa2 pun ala kadar je la,nak mengenal Allah takut syirik sebab tulah diaorang ni tergantung di tengah2,
nak mati "eh takut" nak hidup di dunia "nanti dunia nak kiamat"

Orang2 yang berakal dan mengetahui akan paham benar mereka atas ape yang saya tuliskan ini.

Anonymous said...

anon-"org yg bijak adalah org yg ingat mati" sumber-tgk kt Astro Oasis,lupa dh surah apa.rasanya inilah org yg ALLAH maksudkn berakal:)

just to share-satu masa dulu awal 2000, jam sy mati.dsbbkn esok nk exam, sy cr jgk la kedai jam nk ganti bateri.p satu kedai jam dpn sogo.tunjk kt apek jam sy, klu xsalah jenama seiko.dia belek & ckp "sy kasi tukar dgn ini bateri jam rolex sy-br lg".rasa bodoh je time tp kuasa ALLAH sy diam ja.sbb nk cepat.skali.. dua hari je tahan bateri jam "rolex" apek tu.nk marah pun ya tp xpelah..ksian apek.harap2 apek dpt hidayah. untung skit ja apek tipu sy kt dunia.xkaya pun, kt akhirat klu mati tnpa kalimah apek kekal dlm neraka.

apek..dulu apek bg sy bateri jam "rolex" skng ALLAH bg sy jam rolex.alhamdulillah.kali ni sy xpi kedai apek lg sbb dh ada rolex centre..wohaaa..ehh apek idup lg ke?dh lama sy xpi sogo.

-petot-

Ahliacikgukhairul said...

hmmmm.. kadang-kadang kita plak yg kena tolong diorg lap meja..

Anonymous said...

memang panas topik kali..kebanyyakkan rasa tak puas hati dengan layanan kedai orang melayu.. sebagai warga peniaga, aku rasa ia berpunca dari:
1.tuan punya kedai ilang semangat sebab kena tekan kiri kanan.. tokey kedai pening,sebab untung sikit maklum la dapat harga dari pemborong cina tinggi,bayar duit pinjam bank melambak.. naikkan harga,nanti pelanggan complaint..

harap tuan punya kedai buat loan lain kali dengan bank islam yer..elak riba..duit panas mana nak berkat..

2.pekerje tensen gaji banyak tu je,walaupon customer ramai..bos kedekut nak kasi extra$$..bos plak alasan seperti diatas..

3.nak lawan pemborong.. x mampu sebab kilang2 dah sign contract dengan pemborong..tak pon pemborong banyak sumber duit nak borong barang dari kilang so dapat murah..

kesian orang islam melayu ni ek.. moga2 nanti ada dana islam ditubuhkan untuk melabur dalam bidang pemborongan ini.. dulu ada golongan al arqam yg mampu mengugat kaum kafir dalam perniagaan.. jadi geng taksub la plak.. nasib2 orang orang islam sekarang ni..

ps: aku tensen tgk peniaga roti canai yg tak basuh telur ayam yg dia pakai tu,pegang telur yg ada taik ayam melekat pastu pegang roti canai.. ada sesiapa ada idea nak tegur berhikmah kat golongan ni..

fahmi@kumpulan nada cekal

sentuhanklassik said...

Hakikat Ikramul Muslimin:
Maksudnya:Memberikan hak kita kepada saudara kita yg lain tanpa menuntut hak.Kita muliakan saudara Se Islam kita kerana imannya.

Cara2 mendapatkannya:
1. Taati ke2 ibu bapa
2. Muliakan org Alim
3. Hormat org Tua
4. Kasihi Kanak2.
5. Sangka Baik pada semua org(Khusnu Zon)
Jazkallah...Nak lebih lanjut lagi..Jom kita pegi Istimak Yala,Thailand 9-12 Feb 2011.

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

Sokonggg.. bukan nak kutuk bangsa sendiri tp mmg betull.. dunia IT pon mcm uth.. cuba tanya berapa ramai konon keje IT kat jabatan GAH tp x paham apa yg dia buat kat situh..takat panggil vendor dtg kasi settle pandailah...

Ibn HAJARS said...

"Kalau orang yang pandai menipu, ko takkan tau ko kena tipu."

Dan satu aku suka orang Cina nih, kebanyakan mereka tak suka sebarkan keburukan, sebab tu kita tak tauk keburukan mereka. Betul ke? Haha..

FatSamad said...

betul! sangat setuju ngan hamka.. cuma tambah sket.. pasal kontraktor buat rumah (melayu).. kerja belum start.. duit dan mintak.. nak beli batu bata.. nak beli macam2.. kerja tak sampai separuh.. duit bayaran dah 2/3 amik.. sebab utama.. tak der modal nak beli barang2 tu semua.. abis selama hari ini bisnes tak pernah ada untung ker? mana pergi duit2 tu?

Anonymous said...

1. Nabi berniaga di tengah-tengah masyarakat jahiliah dan baginda amat menonjol dan masyhur dengan etika keusahawanan dan integriti yang baik, sehingga digelar al-Amin oleh komuniti jahiliah.

2. Nabi disenangi oleh pelanggan-pelanggan baginda yang rata-ratanya adalah kaum Musyrik.

3. Nabi pun pernah beli barang daripada Yahudi. Adakah Nabi tak sayang agama? Saidina Ali pernah beli baju perang daripada Yahudi. Adakah beliau tak sayang agama?

4. Allah tak mengharamkan urusan berjual beli dengan orang kafir.

5. Nabi tak pernah pesan untuk beli barang dari satu bangsa sahaja.

6. Islam mementingkan kualiti dan keadilan. Pengguna dan pembeli wajar menerima hak yang sepatutnya dalam urusan muamalat/jual beli secara Islam. Semata-mata sebab dia peniaga Melayu maka orang Islam yang lain mesti beli barangan atau perkhidmatannya, addalah satu pendapat yang dangkal dan menyeleweng.

7. Islam tidak pernah menggalakkan sebarang bentuk penganiayaan dalam perniagaan.

8. Melayu bukanlah satu-satunya kaum yang beragama Islam di Malaysia. Urusan agama Islam termasuklah urusan perniagaan secara Islamik bukanlah hak monopoli orang Melayu.

-pemerhati-

Al Mahadaya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
hamka said...

siapa yang mintak izin atau tak mintak, untuk share, aku izinkan..

(dengan muka manis-gaya blogger bersopan)

Anonymous said...

Pembetulan untuk komen no. 3 saya. Ia sepatutnya dibaca seperti berikut:

3. Nabi pun pernah beli barang daripada Yahudi. Adakah Nabi tak sayang agama? Saidina Ali pernah bermuamalat dengan Yahudi. Adakah beliau tak sayang agama?

-pemerhati-

Anonymous said...

Pembetulan untuk komen no. 3 saya. Ia sepatutnya dibaca seperti berikut:

3. Nabi pun pernah beli barang daripada Yahudi. Adakah Nabi tak sayang agama? Saidina Ali pernah bermuamalat dengan Yahudi. Adakah beliau tak sayang agama?

-pemerhati-

org cina sportg said...

ade pemerhati plak... weh bro relax la.. hamka kc opinion je.. ade org stuju, ade yg x...biase la tu... amik la yg pos+...

mcm ne nk maju bro, kne kutuk sket dh melenting...

Anonymous said...

kpd pemerhati ,aku x cakap pun wajibkan supaya wajib beli brngn kpd bangsa melayu ,cuma aku nak galakkan korang untuk saling bantu membantu sesama islam ,memang la aku x nafikan bukan hanya ore malay je islam dkt negara nih tapi cuba la pikiaq sikit dekat nasib bangsa kita yang seagama dengan kita ditindas ekonomi daripada pemborong,masuk pulak sewa yg x masuk akal,korg sendiri yg teguh pendirian x nak bantu bangsa seagama ok seagama ,apa cer ? kau rasa bagus sngt dah ke dngn mengeluarkan cerita 2 nabi pulak ,apekehal? dengan sedemikian rupa ,apa yg susah ? harapan aku satu jer harap dapat melihat org islam nih saling bantu membantu sesama lain ,kau nak bangangkan jugak statement aku tu x der faedah langsung,nonsense ,karut.couver

Anonymous said...

Salam Couver,

1. Saling-membantu sesama Melayu dan saling bantu-membantu sesama Islam adalah dua perkara yang berbeza.

2. Di Malaysia, ada ramai komuniti Muslim seperti komuniti India Muslim, Cina Muslim, Orang Asli Muslim dan lain-lain. Tidak adil jika Islam di Malaysia hanya mementingkan kekuatan ekonomi Melayu Muslim sahaja.

3. Kisah Nabi dipaparkan kerana saya rasa ia satu teladan dan petunjuk moral yang tepat di kalangan usahawan yang mengaku Muslim.

3. Saya mengasihi peribadi Nabi dan saya tidak segan untuk mengutarakan kehebatan personaliti baginda.

-pemerhati-

Anonymous said...

Pada Fahmi ekau tolong le dia basuh telor tu, basuh le dia senyum yg iklas

Q said...

Bagi yang nak buat rumah tu atau apa-apa perkhidmatan melibatkan kontraktor, buat perjanjian bertulis supaya terang dan senang bila nak dirujuk kembali. Amik semua maklumat lengkap tentang syarikat, orang perseorangan yang nak diupah.Jangan pakai cakap mulut je. Ini untuk menjaga kebajikan kedua-dua belah pihak. Pelanggan jangan malas dan kedekut masa serta duit nak sediakan surat perjanjian. Kontraktor lari,buat kerja tak berkualiti dan tidak ada warranty anda rugi.Sewa rumah, kerjakan kebun etc pun kene sediakan sekali.Paling baik mintak nasihat peguam nak tulis surat perjanjian dan tindakan susulan.

Peniaga-peniaga Malayu-Islam yang ada sekarang ni adalah mereka-mereka yang mengambil risiko untuk bersaing dengan kaum-kaum lain dan berjihad ekonomi sekali.Mereka ini adalah minoriti di dalam majoriti. Fahamilah mereka dan majukan mereka sedaya yang boleh.Dua-dua belah pihak kene main peranan.Jangan putus asa dan dengki sesama sendiri.Baik peniaga dan pelanggan.

Pembaikan berterusan adalah kuncinya.

Anonymous said...

nak komen atas pendapat saudara pemerhati

1. Nabi berniaga di tengah-tengah masyarakat jahiliah dan baginda amat menonjol dan masyhur dengan etika keusahawanan dan integriti yang baik, sehingga digelar al-Amin oleh komuniti jahiliah.

komen:mungkin boleh ada pembetulan sikit atas fakta ni.. Nabi bukan berniaga sendiri.. beliau bekerja untuk Saidina Khadijah yg sudah pun merupakan peniaga yg establish waktu itu.. ada beza mengurus perniagaan orang dengan membina perniagaan sendiri.. banyak orang melayu boleh jadi pengurus yg baik.

2. Nabi disenangi oleh pelanggan-pelanggan baginda yang rata-ratanya adalah kaum Musyrik.

komen:Banyak jugak orang melayu yg bekerja dgn jayanya untuk orang lain.. macam mamat yg kerja pomen yg perbaiki kereta encik Hamka!

3. Nabi pun pernah beli barang daripada Yahudi. Adakah Nabi tak sayang agama? Saidina Ali pernah beli baju perang daripada Yahudi. Adakah beliau tak sayang agama?

komen:Nabi pernah beli barang dari yahudi.. tambah satu lagi alasan untuk beli barang dari orang bukan Islam.. x nak cerita ke kenapa Nabi terpaksa beli barang dari Yahudi ni? kenapa perniagaan ini menjadi fardhu kifayah kepada orang Islam dimana kalau tidak ada orang Islam yg berniaga sesuatu barang keperluan orang Islam maka seluruh orang Islam akan mendapat dosa!

4. Allah tak mengharamkan urusan berjual beli dengan orang kafir.

komen:yg ni x yah cerita le.. kalau Allah haram.. tutup kes! Allah bagi kita ni akal fikiran.. lu pikir la sendiri mana tempat yg sepatutnya kita beli.

5. Nabi tak pernah pesan untuk beli barang dari satu bangsa sahaja...

sama dgn point diatas... memang la Nabi x pesan unuk beli barang kat orang melayu.. tapi nabi berpesan bahawa semua umat islam adalah BERSAUDARA!!! kenapa nak pinggirkan saudara sendiri yg sedang mengerjakan fardhu kifayah untuk membantu melepaskan tanggungjawap untuk SAUDARAnya yg lain jugak?

6. Islam mementingkan kualiti dan keadilan. Pengguna dan pembeli wajar menerima hak yang sepatutnya dalam urusan muamalat/jual beli secara Islam. Semata-mata sebab dia peniaga Melayu maka orang Islam yang lain mesti beli barangan atau perkhidmatannya, addalah satu pendapat yang dangkal dan menyeleweng.

komen:memuaskan kepentingan sendiri dari kepentingan Ummah jugak satu sifat yg jelik, dangkal, menyeleweng lagi tidak berwawasan... menguatkan ekonomi orang melayu di Tanah Melayu ni adalah satu kewajipan kita sebagai orang Islam.

7. Islam tidak pernah menggalakkan sebarang bentuk penganiayaan dalam perniagaan.

komen:sebab tu kita kena beli barang kat peniaga melayu kat Tanah Melayu ni.. sebab orang kafir bukan dia peduli halal ka haram.. melayu ni sejak dari dalam buaian sudah diajar dengan akhlak Nabi dan ajaran dari Al-quran.. bukan cina kafir.

8. Melayu bukanlah satu-satunya kaum yang beragama Islam di Malaysia. Urusan agama Islam termasuklah urusan perniagaan secara Islamik bukanlah hak monopoli orang Melayu.

komen:hang baru mai duduk malaysia ka? atau buat2 x paham bahawa bila disebut melayu tu maknanya Islam!!.. x pernah ka dengaq ungkapan cina masuk melayu? India masuk melayu... (nak cari alasan beli barang cina buat main2 dengan bahasa pulak!!)

mohon betulkan hamba kalau ada salah dan khilaf...

tok dam

ahmad said...

Salam hamka,

cuba ulas tentang ni..
wang kertas haram??

sila lihat video ni..
http://www.youtube.com/watch?v=ouIAjHL5gDg

hainur hapis said...

Assalalamualaikum

aku tak sempat nak baca banyak
tp yang aku tau , Tun M pernah ckp:

"Orang melayu tak berjaya sebab mereka kurang amanah"

bagi aku sendiri, ini ada kaitannya dengan solat


orang melayu kurang solat berjemaah di masjid

tak mcm mazhab hanafi

mereka (org india,pakistan,bangladesh)


menitikberatkan solat berjemaah



lagi satu sbb ramai melayu masih ramai yg lum khuruj fisabilillah


sbb tu mereka xde sifat

karkun2 niaga kt sri ptlg (malam markaz) ok je


bila ada rohani tggi,
INSYA ALLAH rezeki dtg masuk mencurah2 INSYA ALLAH


WA ALLAH HU ALAM.


ASSALAMUALAIKUM


"Kejayaan Dalam Agama ,Amin..."

Anonymous said...

Salam Tok Dam,

1. Jika semua umat Islam adalah bersaudara, maka sepatutnya pembeli dan pengguna juga turut disarankan dan digalakkan untuk membeli barangan dan produk kaum lain yang satu akidah seperti Cina Muslim, India Muslim, Rohingya Muslim dan sebagainya.

2. Kepentingan ummah di Malaysia meliputi kepentingan banyak pihak. Bukan hanya untuk kepentingan penganut Islam berbangsa Melayu semata-mata.

3. Al-Quran mengiktiraf kepelbagaian bangsa di muka bumi ini. Jika dia berbangsa Cina, maka dia adalah Cina. Jika dia adalah Melayu, dia tetap Melayu. Istilah 'Cina masuk Melayu' atau 'India masuk Melayu' hanya wujud di kalangan Melayu. Tidak pernah kedengaran istilah 'Melayu masuk Cina' atau 'Melayu masuk India'.

4. Perniagaan Melayu di Malaysia banyak bergantung kepada kaum Cina dari aspek pembekal, pemborong, pengedar dan sebagainya.

5. Ramai juga di kalangan peniaga Melayu yang mendapatkan bekalan produk dari Tanah Besar China.

6. Meletakkan kaum Cina sebagai musuh dan menjadikan mereka 'punching bag' untuk setiap kelemahan perniagaan Melayu adalah tindakan yang tidak bijak.

7. Tan Sri Syed Mokhtar Bukhari dalam satu artikel, pernah mengaku bahawa beliau banyak belajar aspek keusahawanan daripada kaum Cina.

8. Jika peniaga Melayu Muslim benar-benar berjihad ekonomi untuk kepentingan ummah, saya yakin tidak akan wujud kritik-kritik sinis dan negatif terhadap aspek produk dan layanan mereka.

9. Jika usahawan Melayu Muslim benar-benar menghayati Islam secara holistik, mereka pasti, pasti dan pasti akan maju.

10. Masyarakat peniaga Melayu Muslim perlu melakukan penambahbaikan yang serius dan berterusan. Jika ia berlaku, tidak mustahil mereka akan menjadi gergasi ekonomi yang teguh.

11. Ia adalah tindakan dua hala. Jika anda menyediakan produk, perkhidmatan dan layanan yang berkualiti tinggi, perniagaan anda akan bertahan lama dan ramai pengguna, tidak kira Muslim atau bukan Islam, tidak akan teragak-agak untuk menjadi pelanggan tetap.

12. Dalam konteks Malaysia, Melayu semestinya Islam, tetapi Islam tidak semestinya Melayu.

-pemerhati-

Anonymous said...

salam saudara pemerhati,

point 1,2 dan 3 saudara adalah cuma berkaitan dengan bahasa.. maka saya dengan rasa rendah hati ingin menukarkan frasa nama "peniaga melayu" sebagai "peniaga Islam" dan "peniaga kafir" sebagai pengganti "peniaga cina".. di harap saudara berpuas hati.

point 4,5,6 dan 7 saudara pulak x dak sapa yg nafi.. memang peniaga kafir telah diberi peluang oleh penjajah Inggeris untuk mempelopori dan memonopoli pelbagai bidang perniagaan di Tanah Melayu tercinta kita ini.. adalah sangat perlu untuk kita peniaga Islam bergantung kepada peniaga kafir untuk berniaga samada sebagai supplier atau sebagai "orang lama" dalam perniagaan(bukan sebab mengagumi depa tapi pasai x ada peniaga Islam lain. No choice!) ... tetapi bukankah kita sedang berbincang tentang pilihan untuk membeli barangang di kedai kafir atau dikedai Islam.. manakah yg lebih afdhal?

saya bersetuju dengan semua point saudara seterusnya... memang begitulah sepatutnya kita bila mahu berniaga.. itulah tanggungjawab sebagai seorang "peniaga Islam"! namun begitu saya disini sedang cuba mengajak "pengguna Islam" untuk menjalankan tanggungjawab kita bersama.. bukankah kita akan disoal bagaimanakah kita membelanjakan harta kita di akhirat esok? adakah hanya untuk memuaskan kepentingan diri kita semata2 sebagai seorang pengguna? kenapa kita sanggup membiarkan para peniaga Islam terus berada dalam "kesesatan" bila kita meninggalkan mereka bila mereka "tersesat" ketika sedang mengerjakan perkara yg menjadi rukun kepada kita semua ini???

sekian,

tok dam

Anonymous said...

memang ade betulnya apa yang kereta mayat tulih ni...just minta kebenaran utk share...

Anonymous said...

tok dam thanks support fakta gua ,ulasan lu memang best,kat bawah 2 ni baru nampak sikit komen 2 yg membina macam American Idol gitu ha,aku pun x faham la ada org yg sikapnya macam nih pelik bin ajaib betul la,org seru tolong ekonomi bangsa seugama dikeluarkannya penyataan yg benar tapi perlukan pandangan yang lebih jelas untuk memahami,racist bukan nabi la apa la macam 2 hal .Yg ku tahu tolong sesama Islam tu dah confirm nabi pesan buat macam tu ,aku x nak terlibat dngn org yg buat kempen agar menjatuhkan ekonomi bangsa seugama sendiri dngn sebab 2 yg kita tidak senangi,mata mereka buta,hati mereka gelap.couver

suaratersekat said...

btul.. tepat.. moge bangsa beragama lain mendapat taufik dan hidayah..

Anonymous said...

Assalam.
It's an honour to be the 170!..out of the 313! he..he...

100%

cek chun said...

gelak-gelak tapi semua benda tu pernah berlaku kat saya. mula memang pi kedai melayu dengan alasan nak tolong depa, tapi end up kat kedai cina gak. sedeh tul

Maya Ariffin said...

Moga melayu, semoga saudara seagama semua ambil iktibar. Me myself pun punya pengalaman atas orang yang paaaaliiinnnggg terdekat dengan myself.

Dah berbakul2 teguran dan ingatan, supaya menajaga amanah termasuklah menepati masa, menepati janji, jgn malas menjaga urusniaga. Tapi mcm biasalah attitude kebanyakan peniaga melayu, melenting bila ditegur.
Yang terdaya sekarang ni doa je lah moga2 terbuka hati.
Nak payung tak larat dahhh!! Tanggungjawab aku yang lain pun banyak lagi yg perlu aku lunaskan selain dok nak terus memayung usahawan melayu islam yang layu, Yang ketegaq tak bley ditegur. Bila kita tegur kat mana kelemahan perlu di perbaiki.. jwapannya sama je "ah owng mkn gaji macam la paham masalah orang meniaga." mungkin aku tak paham cara kowang meniaga, tapi dari kecik aku diingatkan.. menjaga amanah adalah urusan yang besar. Susah hidup kau kalau tak jaga amanah.
Tapi tu arr, bila ditegur... ada je alasan nak menolak.
Orang tak tegur kalau orang tak peduli. Perbaiki kekurangan, jgn asik harap sokongan sebangsa seagama. Orang lain bukan bodoh.. nak terus sokong membabi buta.

Takkan ada yg dpt mengubah nasib sesorang tu kalau bukan dirinya sendiri.

So harap2 nya teguran dan ingatan2 keras ni jadi iktibar bagi peniaga melayu seagama aku untuk berubah kepada yg lebih baik. Jgn ketegaq sampai orang meluatt!!!

Kepada peniaga yg menolak, dan dok mengingatkan pelanggan tentang pahala dan kebaikan menolong sebangsa seagama. Hangpa pulak meniaga secara tak beramanah + sambil lewa, tak takot ke pada neraka Allah. Tanak ke dapat ganjaran berganda sbb perbaiki cara meniaga? Nak orang len jaga syurga depa.. hang tanak jaga syurga hangpa ka?

ryina ikhwan said...

kalau bengkel kereta, cina, melayu, india sama jer... kalau customer tu buta bab2 spare part/repair mmg kena tipulah... tp ada bengkel melayu di ampang yg bagus sangat... even cina pun hantar ke sana...

tok dam said...

nak melenting la pulak baca komen maya ariffin ni.. haha.. lawak ja.. jangan marah na..

kat sini ramai yg tegur peniaga melayu gitu-gini.. maknanya ramai la dikalangan kita bangsa melayu yg mengomen ni perasan bagus(jangan salah faham aku memang maksudkan yg korang ni semua bagus2).. ok .. jadi selepas ni kerana kita ni warga pendidik yg bagus kita didiklah anak2 kita dan anak2 bangsa jadi peniaga melayu yg bagus macam kita kehendaki.. sebagai seorang saudara semuslim yg bagus kita berikanlah tunjuk ajar tanpa jemu kepada saudara kita sendiri.. sebagai pengguna yg bagus kita didiklah diri kita untuk menggunakan hak kita dan hak2 saudara sseugama kita dengan sebagus mungkin...

akhir sekali macam kata sorang pengomen tu.. please... say no to mlm!

p/s:maya, awak dengan ldyre ada sangat persamaan la..

hamka said...

aku sokong siapa yang menyokong aku, dan aku juga menyokong peniaga melayu yang amanah, bersih, cekap, dedikasi, ehsan, fatonah, gigih, hasanah, ikhlas, jujur, ..., (abc sampai j tu..)

Encik Yamin said...

kalau terer sambung la sampai Z. hehe..

Azman said...

Pasai apa pekerja Melayu bermuka bosan. Sebab dalam kepala otak depa dok pikiaq, aku keja ni sat saja, nanti bila Gomen panggil aku keja, aku berenti la keja ni.

Sapa-sapa boleh jadi kontraktor. Pi amik kursus, ada modai, dah boleh jadi kontraktor. Tapi seumuq hidup tak pernah ikat bata. Ni yang sebabkan jadi banyak masalah dari segi mutu ketukangan kontraktor. Tak reti nak pantau subkon buat keja. Silap-silap subkon kata kat mainkon, sapa tukang, hang ka aku? Hang bukan tau apa.

Bagi yang ada ilmu ketukangan pulak, memang cantik kalau jadi kontraktor. Tapi modai pulak tak ada.

Sebenarnya, jadi pekerja kat kedai pun tension jugak. Tambah-tambah kalau ada kastemer Melayu yang belagak rasa dah kaya dan hebat. Kerek. Bos kedai kena la bagi insentif kat pekerja juga. Tapi macam mana bos nak bagi insentif kat pekerja, ramai kastemer Melayu pi kedai sebelah tu.

Apa-apa pun, aku sebagai pekerja di kedai taukenya Melayu, dah pernah rasa betapa kereknya kastemer Melayu.

Jangan marah...nanti kena jual ;)

hamka said...

pelanggan kerek?

dalm bisnes, pelanggan adalah raja,

ps: The customer is always right.., tak paham ni memang muka bosan.

WanspeedStudio said...

Salam..
Bisnes kita boleh maju sekiranya ada sokongan dari semua lapisan masyarakat tidak kira bangsa, agama dan warna kulit..
Kita masuk kedai 'mereka' tetapi 'mereka' tak masuk pun kedai kita..
Renung2kanlah dan lihat dgn mata sendiri dan buatlah observation sendiri jika mahukan kepastian..
Dh lama saksikan situasi ni sbnrnya dan sememangnya kenyataan yg benar..

Khaty Paperdoll said...

Saya pun pernah mengalami begitu juga..Mase tu sya kat Pontian dengan kwn2 sya..pergi la kat satu kedai makan nie..yang ambil order perempuan..(tapi lebih kepada tomboy sya tgk)..dah ambil order air,nak order pulak makan..pelayan tu cakap ambil yang set family(maknenyer nasik putih dan lauk pauk la) tapi kami sume nak makan goreng2..Alasan dia lambat kalo buat goreng2..tapi kami tetap nakkan masakkan goreng2 so kami pun order la yg goreng2..titibe dia plak blh melenting pastu cakap "Kang membebel orang dalam!diaorg tak nak buat goreng!Lambat!"dengan suara tinggi dia..kami pun terkejut..takkan nak paksa org makan ape yg dia suruh?!kami sound dia balik "kalau diaorg membebel tak nak wat goreng2,lebih baik tutup je kedai!"pastu terus kami blah dari situ..kami tak kisah tggu lama,janji dapat mkn ape yg kami nak..tapi bila dah jadi mcm nie sampai blh tengking pelanggan semata2 order goreng2,mmg tak jadi dok kat kedai tu lagi la..geram betul bila diingatkan balik!

依之汉 said...

@Kazman Damai,
Pelanggan kerek? Apa beza pelanggan cina dan pelanggan melayu? Kalau jumpa pelanggan cina kaya lak ko kata pelanggan cina ni kerek. Kalau jumpa india, ko kata kerek. kalau jumpa melayu pun ko kata kerek.
Apa da. Dapat pekerja camni la aku mlas sangat nak pergi kedai tu. Apa yang penting bagi aku layanan. Harga no 2. Kalau murah sekali pun barang kedai tu tapi tauke suka maki hamun dengan muka hamabr.. jangan harap aku nak menapak ke kedai tu dah. Dalam hati aku doa bankrup ganti dengan kedai lain jer..hahah nampak jahat jer tapi kalau doa dia maju nanti lagi ar berlagak tauke tu.

Anonymous said...

memang tidak dapat dinafikan lagi bro...walaupun ada melayu yang berjaya,tapi masih ramai lagi yang belum berjaya disebabkab budaya tu lah...susah nk ubah perangai.suka menjatuh-jatuhkan bangsa sendiri.tak tahulah apa keuntungan buat begitu...bukannya tlg menolong,yang tak ambil tahu langsung pun ada.padahal berjiran 2.tak semua tapi ramai macam tu.bila berniaga, sama melayu pun nak jeles jika tak untung macam kedai sebelah. ape salahnya berbincang, berkongsi idea, barulah dua-dua maju. Yang dah maju pun satu hal juga, ada juga yang tak mahu tolong bangsa sendiri yang masih terkapai-kapai tunggu masa untuk jatuh.Tapi jika amalkan agama 100% dan sabar tempuh ujian, pasti lebih ramai bangsa melayu yang berjaya berbanding bangsa2 lain...

Syaza Syafiqah said...

Aku sokong post nih ..
sbb apa tau ,,
org mlyu skrg nk berniaga tapi tak reti nk jga hati pelggan ..
Sbb tuh kita tgk org cina niaga maju ..
org2 lbh suka pergi kt kdai dyorg ,, lbh ramah .. org pun suka nk dtg lagi ..
Aku bkn nk jatuhkn org mlyu atau apa pun ..
tapi aku mlu dgn sikap org mlyu skrg ... mcm mna org mlyu nk maju ..
Pas tuh , lagi 1 aku nk ckp ..
ada sstgh org mlyu bukak kdai siap gi amek tangkal beb nk mju kn kdai ..
gi buat kdai sblh tak laku ..
boleh ke mcm tuh ??
mmg tak tkut dosa kn ..
Sggup lkukn apa pun utk kesngan di dunia ,, dia tak thu kt akhirat nnti nk mjwabnya ,,
aku harap sesiapa peniaga melyu yg bersikap tak elok ni ubah lah sikap .. :)

Anonymous said...

Sgt setuju..bru alami jumaat mlm aritu..pi kedai mkn,10 minit xde org layan..pastu dtg amik ordr air..blum sempat order mknn pelayan blah..so aku panggil blk,nk order mknn..dia blh ckp,'NTI DLU,TAKUT DIORG KELIRU'..huhu..mknn x order lg,air pn smpai,salah..pastu kali ke-2 dtg salah jgk...org meja sblh senyum je...rupanya pelayan slh antar mknn jgk...huhuh..so tanpa buang masa,aku ngan member aku pn blah n cri kedai mkn lain..camana nk maju klu perangai camni?

Anonymous said...

betul tu, sgt setuju.
tak habis2 nak tunjuk muka bosan bosan dan bosan. penat la konon.
kira oke la tu org datang nak bagi duit. tapi service macam taik.
kdg kite tanye asyik wat muke bosan bosan dan bosan. tp kdg pekerja la yg wat muka bosan bosan dan bosan ni.bos nyer jarang2 la kot aku jumpe.sbb dorg nak bisnes dorg laku kn.so diorg akan layan customer baek punya.cuma ni la. pekerja yg bosan bosan dan bosan. aku nak beli air pun buat muke bosan ke.aku pun baya duit dgn muke yg bosan. benci tollllllll

The 9 said...

"certain" org melayu kita mmg perangai cam aram...

Boss aku kata.. "kalau kau majikan yg ingin berjaya... Lebih baik ambil pekerja yg Dunggu dari yg berpelajaran tinggi dan ajar kan dia ape itu erti Bekerja".. Boss aku ni ada special skit... beliau sebelum ini berbangsa Cina then memeluk agama islam..

tapi mmg betul la.. belajar tinggi2 tapi 1 keje pun tak jalan.. cuz da terlampau pandai... pandai ketuk tin kosong.. =.=
(sorry kalau tersinggung)

Fyza said...

Salam Bro..
aku memang nak cakap bender yang sama.. setuju.. aku rasa ramai lagi yang memang nak cakap bender yang sama.. tapi aku tak tau kenapa bender ni tak berubah dari dulu lagi..

N.A.M said...

you're right...slalu jerk klu g mana2 kedai melayu, mesti wat sakit ati jerk...layan mcm xnk layan...dah la wat muka garang...igt orang nak rompak kedai dia ker...cb maniskan muka...bukan kena bayar pun!!! pape pun..good entry!

N.A.M Currently Posted : http://namterritory.blogspot.com/2011/02/cintaku-chicken-chop-special-part-2.html

Anonymous said...

jgn terlalu mudah percaya kpd cina( ak anti cina) sbb cina pndi putar je..tp ak nmpk skarng rmi melayu yg da maju dlm bisnes..ak stil support mlyu smpi skang sbb cina kaki putar je..

Anonymous said...

jgn terlalu mudah percaya kpd cina( ak anti cina) sbb cina pndi putar je..tp ak nmpk skarng rmi melayu yg da maju dlm bisnes..ak stil support mlyu smpi skang sbb cina kaki putar je..

Fallen Angel said...

xsemua melayu mcm tue, ada yg rajin tapi kje dgn bangsa lain sbb bangsa sendiri tak support sesama bangsa...tau nk kritik ajer...aku suka melayu bisnes sbb dari situ mereka dh ada usaha sendiri...dari yg pandai bcakap kat blog2 kutuk bangsa sendiri...beringatla apa yg kau ungkapkan, bolehkah di jawab di depan yg Maha Esa nnt...Wallahu alam...

Mohd Fadhil said...

stuju sngat..mudah mudahan melayu berubah

Vee El-Dina said...

exactly rite . sepatutnya kita meniru bagaimana org bukan islam memajukan diri mereka dalam bidang perniagaan tanpa ada rasa hasad dengki. kbykan peniaga melayu nie mmg x mesra alam

Anonymous said...

Nice blog. Memang melayu ni haprak. Aku ada gak dulu tulis blog pasal melayu pemalas ni. Lepas tu satu tempat kerja aku pulaukan aku cakap aku racist. Idiot la melayu ni. Just accept it that you are lazy. Ekonomi negara pon banyak disumbangkan oleh non-bumi. AKu bukan nak hina bangsa sendiri tapi dah kenyataan

Anonymous said...

bile saya bace dari atas sampai bawah..
naik lesu mata..
tgk org gadoh je..

nak ucap tq pda pemerhati..
bnyak comment yg bagus2..

tingkatkan prestasi...
kurangkan kontroversi..

Anonymous said...

usaha ke arah kebaikan..
yg penting semua pihak kene perihatin..

ex1: kalo bos ok pekerja x ok x guna jugak..

tingkatkan prestasi,
kurangkan kontroversi

Anonymous said...

Sy memang setuju sangat2 dengan semua kenyataan di atas.. Sy berniaga dari kecil (berumur 10 tahun) kat pasar pg jual2 brg mkn. Jd ayah sy dah ajar smua tu. Pastu mmg sy akan pergi ke kedai2 melayu (islam) berbanding kedai2 lain melainkan terdesak atau tiada pilihan (harga & servis tidak memuaskan).

Mengikut pengalaman sy, ada segelintir peniaga yg berbangsa melayu khususnya bagus.. Contohnya 1 kedai komputer, walaupun 1st time datang.. Tokeh dia sambut sy mcm kawan dia.. Tp dia x ngaku dia tokeh smpaila saya perasan gambar dia dlm lesen perniagaan. Smpai skrg sy hormat abang tu.. Satu lg tokeh kedai runcit kat kg sy. Dia baru ambik alih dari ayah dia sbb ayag dia baru saja jd OKU. Mcm2 perbaharuan dia buat.. Harga dan servis mmg terbaik di kawasan kg sy.. Sy mmg slalu pergi beli kat sane sbb jimat.. ^_^ Sekian..

mozar said...

Kadang2 ada juga peniaga gerai melayu (makanan) yang tak reti senyum ni terdiri dari gerai yang memang sangat laku juga. Dek kerana sedap, orang beli juga. Lagi satu mungkin sebab tiada saingan. Peniaga tu pun eksyen le sikit. Pernah la terjadi ada satu gerai ni, bila dah banyak saingan baru le pandai nak terhegeh2 nak beramah tamah dengan pelanggan. Tergezut aku!

Aishenina said...

melayu... teringat pepatah
- pantang melayu hilang d dunia.. uiseh!!

Actlly suma bngsa sama jer.. yg mmbezakn tu adat n budaya.. cara hidup,, dah pun rmbut sama hitam hty lain2.. (tpi ada gak la yg dah kaler2 rmbut)
and aq pn bkn mlyu.. dah mix2.. huhu..tpi hdup berlndaskn adat melayu...

servis pelnggn.. customer is first!
so.. kpd tokeh2 peniaga.. rjin2 perhati pkerja korng.. sdiakn satu kertas tntng kpuasan hty customer n komen diorng.. (bleh d aplikasikn kut!) ..

aku ada pngalamn dlm berniaga2 nie.. coz fmily aq pn berniaga gak,, kecil2an jer.. kdg2 bila kita dah senyum smpai tlinga pun.. ada cstmer yg berlgak.,org malayu plak (hampa~~)(perasan hebat)..ya la, taw la anda income our fmily bsness.. but respek merespek amaln mulia~~ ok

Actlly x fokus pun dgn costmer tadi.. the truth is.. Nobody's perfect..even mak ketam pun suruh anknya jalan lurus.. tpi dia sdri jln x lurus..(teringat buku yg aku pnh bca tem kecik2)

melayu+cina+india=me cinta u (ta=tamil <- kna mngena gak ngn india hehe)
mcm cita PAPADOm.. niaga sesama..sama2 maju.. huhu.

kdg2 kita tunding bngsa sdri.. (1 jari tunding org 4 jari balik ngn kita).. hello! kita ckp tntng kita la.. nasib baik kita x bleh Share kat Buletin Utama, media,akademi fantasia ..tntng Topik melyu nie (tuk mnjga kemakmuran negara).. bleh d katakn isu snstif kn? ..
so yg itu begitu.. yg ini bengini,,

keep it up!! rakyat first Goal Achive~~
konklusi: nak untung dalam berniaga.. untung berniaga tu simpan kat dalam bank,, duit pokok pkai balik tuk pusing balek perniagaan tu.. eherm mcm tu ka? Aq pn x fham bhasa yg aq Guna.. hehe...
bro Hamka: keep it up..melayu jgn Muda lUpa.. jgn bunuh anak2 coz dia yg akn meneruskn adat..(peptah x bleh pkai.._biar mati ana jgn mati adat)... salam ukhwah-

Anonymous said...

btol2...mak aku dh byk kali trkene...niat nak tolong org melayu..bg rezeki kt dorg...last2..mak aku yg rugi...
jnji nak manis jek....ble dpt..mcm2 alasan...erm...kesian gk tgk mak aku tu...

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 229   Newer› Newest»