Jun 5, 2009

Bagaimana mendapatkan maaf tanpa meminta maaf?

(mungkin ini entry terakhir, jumpa lagi lain kali jika belum naik keretamayat.. lalu aku menulis ala ala monolog..)

Dalam hidup ini, semua orang ada dosa, kecuali Nabi yang Matsom.., aku sendiri jugak banyak dosa.. oh… kalau lah malaikat tu jenis makluk yang ada sifat penat, tentu malaikat dah penat tulis dosa aku..isk..

Maka menjadi kewajipan semua orang islam, agar bertaubat sebelum jadi mayat, kerana..

(start bunyi seruling mendayu dayu)


Di setiap dosa semua manusia, Allah telah sediakan keampunan sebelum manusia itu bertaubat lagi, dan Allah akan memberikan keampunan serta merta, sebaik sahaja manusia memintanya…

Tapi, oleh kerana jadi mayat itu datangnya dengan tiba-tiba, maka nak tak nak, kita kena taubat setiap hari...

Ketahuilah, bahawa Allah Yang Maha Pengampun, telah menyediakan keampunan di setiap dosa manusia yang mana sebaik sahaja manusia bertaubat, maka keampunan itu akan menjadi milik manusia…

Sesungguhnya, Allah Yang Maha Pengasih telah menyediakan keampunan yang lebih besar dari mana-mana dosa manusia, mintalah sebelum jadi mayat, maka insyAllah keampunan itu akan menjadi milik manusia yang sudah tidak berdosa lagi… amin...

Tapi manusia…

Oh! Manusia, (sambil mengeleng-gelengkan kepala)

Manusia mana yang mengadakan kemaafan sebelum manusia lain menyakiti mereka?
Sehinggakan selepas manusia di sakiti manusia, sama ada jasad atau batin, dan setelah manusia yang menyakiti meminta maaf kepada manusia yang di sakiti, yang di sakiti tidak dapat memberi maaf kepada yang menyakiti, kerana dalam hati yang di sakiti, langung tiada maaf…

Lalu dari lidah manusia yang disakiti itu, terungkaplah kata kata:

“Tiada Maaf bagi mu”

“Pergi Mampos”

“Masuklah kamu dalam Neraka”


Oh!

Jangan begitu kawan…

(seruling berbunyi agak lama.., )

Lalu teringat aku kisah sewaktu Nabi Muhammad s.a.w melihat mayat bapa saudaranya Hamzah r.a dilapah orang kafir, pada mulanya Nabi ingin membalas tapi telah ditegur Allah kerana memaafkan itu lebih baik..

Lalu Nabi telah memaafkan mereka yang membunuh bapa saudaranya dan memaafkan mereka yang melapah mayat bapa saudaranya..

Dan disebalik kemaafan Nabi, disertai bersama doa hidayat..

Lalu di dalam takdir Allah, berimanlah pembunuh dan pelapah bapa saudara Nabi iatu Washi dan Hindun..

Maka, terungkaplah kata kata, “Sedangkan Nabi ampunkan ummat”

Walhal Nabi seorang matsom yang tiada sebarang dosa, namun dalam keadaan matsom sebegitu, Nabi tetap mengharap kebaikkan dari Allah,

Maka itulah tamparan untuk diri kita, supaya maafkanlah kesalahan orang lain, kerana kita bukanlah matsom dan kita adalah makhluk yang banyak sekali berdosa, dan sebagai pendosa, tentu amat sangat memerlukan lebih kebaikkan dari Allah…

Lalu, maafkanlah aku…

Jangan sekali menderita, dan jangan jadikan orang lain juga menderita..

Kerana di setiap penderitaan manusia, juga telah Allah sediakan keampunan, dan Allah akan memberikan keampunan itu, sebaik sahaja manusia sabar dan sangka baik…

Ketahuilah, bahawa Allah Yang Maha Pengampun, telah menyediakan keampunan di setiap penderitaan manusia yang mana sebaik sahaja manusia bersabar dan redha, maka keampunan itu akan menjadi milik manusia…

Sesungguhnya, Allah Yang Maha Pengasih bukan sahaja menyediakan keampunan, turut bersama keampunan adalah, ganjaran yang besar dan darjat yang tinggi… serta shurga idaman, yang belum di cemari oleh tangan, belum terlihat oleh mata dan belum terlintas oleh mana mana fikiran...

Sungguh benar, Allah itu Maha pengasih lagi Maha Penyayang, lebih dari sayangnya seorang ibu kepada anak...

Buktinya?

Korang yang ada sifat pengasih kepada Isteri, sekali Isteri korang masak tak sedap, korang marah tapi tak lah sampai cerai.. atau Isteri korang pinjam kereta, langgar garaj, garaj runtuh, korang marah tapi taklah sampai cerai..atau isteri korang tak ingat tutup api ketika memasak, rumah terbakar, dan satu flet telah terbakar, korang marah tapi taklah sampai ‘bergegar tiang arash.’.. atau isteri korang tertumpah minyak panas ketika memasak menyebabkan anak tunggal kesayangan korang menjadi mayat..korang marah! Tapi tak lah sampai bercerai-berai..masih boleh di maafkan.

Tapi.., jika korang balik kerja, tengok anak semua baik dan bersih, makanan atas meja sedap, garaj tak runtuh, kereta tak kemik, tapi korang dapati isteri korang sedang bersetubuh dengan jantan lain.! Memang habis! Terus jahanam rumah tangga, bergegar arash, bercerai berai...

Begitulah perumpamaan-nya, bila isteri korang memperduakan suami, curang!, memang habis!

Tapi Allah yang Maha pengasih lagi Maha penyayang.., tak kira apa sahaja dosa kita.. telah menyediakan keampunan di setiap dosa manusia yang mana sebaik sahaja manusia bertaubat, maka keampunan itu akan menjadi milik manusia…

Sesungguhnya, Allah Yang Maha Pengasih telah menyediakan keampunan yang lebih besar dari mana-mana dosa manusia, mintalah sebelum jadi mayat, maka insyAllah keampunan itu akan menjadi milik manusia yang sudah tidak berdosa lagi… amin...

Malahan, Di setiap semua dosa manusia, Allah telah sediakan keampunan sebelum manusia bertaubat lagi, dan Allah akan memberikan keampunan serta merta, sebaik sahaja manusia memintanya…

Penyembah batu berhala, pendosa dan ahli maksiat, yang telah menghina Allah sepanjang hidup, yang syirik sejak kecil, namun sebelum ajal datang menyerah diri dan bertaubat..

Maka Allah akan ampunkan dosa mereka, dan ganti dosa mereka dengan pahala lalu memasukkan mereka ke dalam shurga.. walaupun mereka pernah menduakan Allah..

Dosa syrik masih lagi terampun andai sebelum kita jadi mayat, kita kembali beriman kepada Allah...

Sungguh benar, Allah itu Maha pengasih lagi Maha Penyayang,

Tapi ingat, Allah juga menunaikan janji, dan tiadalah yang Paling berkuasa dalam berjanji selain Allah iaitu andai kamu jadi mayat tapi masih lagi dalam keadaan syirik, maka Allah tidak akan ampun dosa syirik kamu buat selamanya dan kekallah kamu menderita dalam api nereka!

Sebab?

Allah telah berjanji, dan tiadalah yang Paling berkuasa dalam berjanji selain Allah...

Dan sekali lagi,
Allah juga berjanji untuk menutup aib mereka yang menutup aib orang lain..
Dan Allah juga berjanji untuk mengampunkan dosa mereka yang memaafkan kesalahan orang lain..

Maka, maafkan aku wahai kawan, maafkan aku wahai mahkuk tuhan, maafkan sepenuh hatimu...

Dan ingatlah, Jika kita maafkan dosa orang lain, Maka Allah juga akan buka hati orang lain untuk maafkan dosa kita, maka aku maafkan kamu, dan kamu maafkan aku, walaupun aku tidak sempat meminta maaf padamu, kerana kamu sudah menjadi mayat lebih dahulu...

Sekian.

(habis bunyi seruling)

Ps: Aku nak cuti panjang, jumpa lagi di sini secara maya pada hujung Julai nanti, itupun jika aku dan korang belum naik keretamayat...

(tutup blog dengan tasbih kafarah)

78 comments:

Hamka said...

first komen..

aku cuti panjang, jumpa lagi di sini secara maya pada hujung Julai nanti, itupun jika aku dan korang belum naik keretamayat...

InsyAllah..

Anonymous said...

40 hari??

faz said...

cuti lagi???

an2blur said...

subhanallahi wa bihamdihi..

Saichou said...

ala rindu pulak n3 baru...
nak mintak ampun dengan Allah swt, senang tp dengan manusia, belum tentu senang..moga2 aku bukan pendendam.

syafiqahderani said...

owh.
salam perkenalan..

lmenye cuti en hamka...
xpe slamat bercuti n moga hari2 anda diredhai...

kemaafan bkn sng nak dtg dlm dr bla org wat slh ngan kita.
bla kita wat slh ngan Allah, kita mmpu pohon ampun dariNya, tp bla slh dgn manusia, hanya kata2 maaf shj, yg lain terpulang pd.
ak sgt mnt ngan entry nih krn kbtln smlm ak ada wat seseorg mrh, n ak da mntk maaf dan sbgnya, ak tawu dia mgkn da x kisah. tp rsaa berslh tu masih ada...
ak hny mmpu memohon spy ak da dimaafkn...

blokdrive said...

outstation 40 hari?

jiddan84me said...

mudahan Allah panjngkan umo ko n aku serta sumer dlm keberkatan.then, dpt la ko post new n3.aku n yg lain2 leh baca n3 ko lgk sblm nek keta mayat estima

Anonymous said...

Cutike mana?
Ke Sepang???

Bestnya dapat cuti lama2!!!
hubby i dpt seminggu jee... semoga Allah terima...

Sila nasihat, Apa yg patut kita buat sepanjang hubby kita bercuti panjang???hemm......

kedaijamu said...

4 bulan utk cari rezeki
4 bulan utk anak isteri
4 bulan utk ALLAH
Adil kan?

kedaijamu said...

4 bulan utk cari rezeki
4 bulan utk anak isteri
4 bulan utk keluar ke jalan ALLAH
Adil kan?

natasha said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

salam..

i'm gonna miss u so muchh..
muahh muahh
i luv u coz u luv Allah the most..
i will always lov u coz u luv Allah always too..

-nyah yang akan khidmat di tapak khidmat sambil berkerudung di ruang ta'am, dengan susah payah menjaga niat, mata dan paling utama agar setiap insan yang berkorban harta, diri dan masa dan mendapat hidayah dan Allah terima pengorbanan mereka sehingga bayi terakhir sebelum kiamat.. Amin.
kalu i jumpa Hamka, i tahu lah nak buat gapo.. ahak!

limaumaniss said...

ceh...1st komen die sendiri..eeheh...aku pon dah agak lama bercuti dari bloging...asek promo program dakwah jer kt blog...x de lah tulisan sendiri...penuh dengan brosure2 n poster2 program jer...slamat cuti..walau apa pun yg dilakukan dunia dakwah tak pernah kau tinggalkan...orang2 kt sini pon tahu itu...

sufiyyah zulkifli said...

hoho.

"PERKATAAN YANG BAIK DAN PEMBERIAN MAAF* LEBIH BAIK DARIPADA SEDEKAH YANG DIIRINGI TINDAKAN YANG MENYAKITI. ALLAH MAHAKAYA, MAHA PENYANTUN." [2:263]
*perkataan yang baik, menolak dengan cara yang baik, dan pemberian maaf ialah memaafkan tingkah laku yang kurang sopan dari peminta.

^.^

siti-situ-sana-sini said...

confuse2..
matsom??huhu
cne ejaannye ye??
aku skola arab gk..
sje je nk timbulkn isu..peace!!

toaster said...

hahax
lawak ar part seruling tuh LOLX
ntah pape ar pakcik nieh

Ummi Wafa (UW) said...

SALAM
SELAMAT BERCUTI DAN SELAMAT KEMBALI KE ALAM MAYA..
N3 YG BAGUS SKALI UTK KITA SUPAYA SENTIASA MEMAAFKAN ORG, teringat akan UW pada kata2 Dr. Fadzillah Kamsah "setiap malam sebelum tido' maafkan semua org disekeliling kita, maafkan ibubapa kita, maafkan suami atau isteri kita (bg yg dah kahwin), maafkan anak2 kita, maafkan jiran tetangga kita, maafkan saudara-mara kita, maafkan semua saudara sesama Islam, sahabat, kawan, teman, rakan dan semua org yg kita kenali atau tidak..semoga Allah juga mengampuni kita.

SATU SOKLAN ANDAI KITA TERDENGAR UMPATAN SESEORG & TERSAMPUT SEPATAH DUA, KEMUDIAN BARU KITA TERSEDAR YG KITA SUDAH MEMBUAT DOSA MENGUMPAT KPD SESEORG e.g "si A", adakah kita perlu berterus terang dgn "A" utk kita minta maaf diatas kesilapan kita mengumpat kpdnya? bagaimana jika si A bertanya apakah umpatan itu dan andainya si A berdendam dan tidak mahu maafkan dan masalah ini menjadi semakin rumit membabitkan byk pihak..

saudagar said...

salam,

Tangguh masa ijtima? Doakan aku dan seluruh umat supaya ambil usaha agama sbg maksud hidup. Salam sukses! :D

4 bulan tiap tahun? Allahuakbar!

cendana said...

dosa sesama umat

sblm tido, aku maapkan org len..(ikut nasihat fadilah kamsah)
tp org len maapkan aku tak yer..??

isk

tolongle ampuni aku yg byk dosa ni..

...antikapel... said...

aku pon insaf...
slalu gk ngumpat org...
isk2 isk...
ya ALLAH...ampuni dosaku

A traveler looking for the right path said...

Selamatlah berjuang ye. Dan memaafkan itu bersamanya mesti melupakan juga. kalau mengaku maaf tapi selalu sebut apa orang buat kat kita itu idok le maaf sejati....maaf tak bererti, dan doakanlah juga untuk orang yang menyakiti dan disakiti kita yek! Kawan mintok maap jugek!!!

van qif said...

Yo lah pakcik, kalu ader rezeki jompolah kito di kauters KLIA...ko jagngan buek tak konal den pulak...walaupun kita x pernah berjumpa sobonarnya

Luqiem said...

Salam... aku maafkan korang semua.. walaupun aku x kenal pun korang... dan korang x kenal pun aku..

Aku minta maaf, zahir dan batin (macam raya la pulok)... dan aku mohon maaf dari korang... serta keampunan dari Allah...

Insyaallah jumpa di medan ijtimak... aku yang x seberapa nak berkorban ni... datang utk berkhidmat utk korang semua...

Azam Insyaallah...!!!

tholhah said...

alhamdulillah....khuruj fisabilillah.....jange lupo doa utk aku ya hamka...jumpo kat medan ijtima' nnti ...aku kat khitta 10

mawardi said...

jemaah Rawanggi la tuh???

diri , harta dan masa hanya lah milik Allah..

MASDO said...

tuan Hamka yg saya hormati,
mohon jasa baik tuan sewaktu keluar nnt tlg doakan saya semoga Allah pilih saya dan keluarga serta sekalian ummat dalam usaha ini.selalunya doa mereka2 yg sdg keluar ni makbul.tolong ya tuan.terimakaseh..

-wahap

Lavender Pelangi said...

nice blog..mintak izin nak link

Anonymous said...

Peringatan
KARKUZARI JEMAAH YANG BERUSAHA DI KASHMIR(KAWASAN YANG DILANDA GEMPA BUMI PADA 8 OKT 2005)

Karkuzari ini disampaikan oleh Saudara Munir Shah Sakandar Miah.Jemaah kami telah keluar 4 bulan dan telah dihantar ke Kashmir daerah Bagh. Saya sendiri Amir kepada jemaah saya itu. Selain daripada jemaah saya terdapat 24 jemaah lain lagi yang buat usaha agama di kawasan itu. Jemaah kami telah dihantar ke suatu kawasan perumahan orang2 elit di kawasan bandar Bagh. Dari segi dunia, penduduk2 di kawasan itu ialah orang2 yang terpelajar berpendidikan moden. Dari segi agama pula, kebanyakan mereka mereka menunaikan solah dan membaca Al-Qur'an. Mereka tidak ada kaitan dengan mana2 kumpulan ajaran sesat. Mereka juga tahu sedikit sebanyak mengenai usaha agama/usaha dakwah tetapi secara sengaja mereka menentangnya. Mereka menganggap bahawa usaha agama ini adalah penghalang dan mengganggu kerja2 dunia mereka. Mereka berkata kita kena usahakan dunia dulu,dapatkan asbab2 kemajuan sebagaimana negara2 yang telah maju kemudian barulah buat usaha agama.Di kawasan ini ada beberapa orang yang menjadi pembesar mereka. Pengaruh pembesar2 itu tersebar ke seluruh kawasan tersebut. Sehinggakan pegawai2 kerajaan pun menjadi pengikut mereka. Orang2 di kawasan ini melayan kami dengan buruk terutamanya orang2 tua dan orang2 lemah di antara kami. Kebiasaan mereka akan dipukul semasa menjalankan gasht (ziarah jumpa orang). Sekali, semasa melakukan gasht di kawasan sebuah sekolah mereka telah dipukul. Dan semasa menjalankan gasht di sebuah kem tentera, ahli jemaah telah diperlakukan dengan buruk sehingga mereka telah diberi amaran keras supaya tidak datang melakukan gasht di situ lagi. Sebagai denda jemaah itu diperintahkan untuk mengutip sampah-sarap.Di masjid pula , bekas2 yang diisikan air (lota/bekas wudhu'))untuk kegunaan kami telah diludah oleh penduduk2 di situ sebanyak 7-8 lota. Kami mengambil air itu dgn susah payah berjalan mendaki bukit sejauh 1.5-2 km kemudian orang2 di situ menyia-nyiakan air kami begitu sahaja. Ada juga orang di situ kencing di dalam air kami.

Anonymous said...

Ilham daripada Allah S.W.T dengan perantaraan mimpi

Sehari sebelum gempa bumi di kasawan situ berlaku, seorang pemuda yang sedang keluar bersama satu jemaah yang sedang buat usaha di Rajanpur (satu kawasan berhampiran dgn tempat kami) telah bermimpi melihat bukit-bukau yang berhampiran melaung-laung meminta tolong seumpama seorang manusia yang sedang mengalami kesakitan yang teruk. Pada waktu sahur, amir jemaah itu bersama dengan pemuda itu telah datang ke tempat jemaah kami dan mengkhabarkan tentang mimpi itu. Pemuda itu mengalami ketakutan yang amat sangat. Hampir jam 5 pagi kami telah menghubungi pihak di Markaz Raiwind. Saya sendiri telah bercakap dengan Haji Abdul Wahab Sab selepas beliau selesai memberi Bayan Subuh. Haji Sab telah memberi jawapan secara sepontan iaitu kumpulkan semua jemaah yang ada di kawasan itu dengan segera. Alas2 tidur kamu hendaklah ditindih dengan batu2 sementara tong2 gas hendaklah ditanam dalam bumi. Jemaah kamu sendiri dan juga semua jemaah yang lain hendaklah dikumpulkan serta bermalam di suatu kawasan tanah lapang. Usahalah/ pujuklah orang di situ sehabis-habisnya untuk berkumpul di tempat tersebut. Jangan beritahu tentang mimpi itu kepada sesiapa pun.

Demikianlah, dengan susah payah kami telah usahakan mengumpulkan 23 jemaah yang salah satu daripada jemaah2 itu telah datang sendiri setelah mereka mendapat tahu berita itu. Dua jemaah lagi kami tidak dapat hubungi mereka. Masalahnya ialah, di sini kawasannya berbukit sementara itu kami tidak ada perhubungan dengan orang tempatan, Kami telah berusaha bersungguh-sungguh ke atas orang2 kampung tetapi mereka tidak ingin mendengar cakap kami. Hanya seorang penjaga sekolah yang datang bersama kami dan telah menghabiskan masa malam bersama kami.

Hari itu, 8 Okt 2005, hari Sabtu. Sebaik sahaja mata kami terlelap, kedengaran suara tempikan yang dahsyat daripada bumi dan bukit-bukau yang berdekatan. Semua kami terbangun dari tidur. Salah seorang daripada kami menyangka bahawa itu adalah igauan tidur sahaja sebaliknya itulah suara sebenar iaitu suara yang telah didengari oleh pemuda yang bermimpi mengenai kejadian tersebut.Serentak dengan itu, di langit sejenis awan hitam datang dengan begitu laju. Dari awan itu pun kedengaran suara yang sama. Demikian juga dari awan itu kelihatan sejenis pancaran cahaya. Selepas beberapa minit, berlaku gempa bumi yang sangat dahsyat. Gempa itu begitu kuat sehingga kami tidak dapat berdiri, selepas itu datang pula gempa berlainan gegarannya iaitu gegaran yang turun naik. Kami terlambung ke atas setinggi satu setengah hingga dua kaki kemudian jatuh ke bawah.

Anonymous said...

Di hadapan mata kami,hanya dalam beberapa saat sahaja seluruh bandar telah menyembah bumi. Bangunan 2 di sekolah dan kem tentera juga telah tenggelam dalam bumi. Kemudian selepas itu, hujan lebat sangat dahsyat mula turun. Hujan itu bukanlah hujan biasa sebaliknya ia adalah hujan yang setiap titisannya sebesar mangkuk. Kerana kecuaian kami, satu tong gas telah tertinggal di luar tidak ditanam maka ia telah meletup. Kemudian selepas itu, ribut yang kencang telah datang dari arah timur dan barat yang menyebabkan pokok2 telah tumbang. Sebelum ribut itu datang, semua haiwan termasuk lalat hinggakan kerbau, lembu, kambing, anjing dan lain2 lelah lari ke arah selatan hinggakan kawasan itu kosong sama sekali daripada sebarang haiwan. Hanya dalam beberapa saat sahaja, kehidupan telah bertukar dgn kematian. Setiap bangunan telah rebah menyembah bumi.Bandar yang didiami oleh ribuan penduduk sekarang hanya tinggal kami ahli2 jemaah dan seorang penjaga sekolah yang masih hidup.
Kami telah memohon bantuan dari segenap penjuru,namun tiada yang diterima oleh Allah S.W.T. Bantuan yang pertama sampai adalah dari Markaz Raiwind, Haji Abdul Wahab Sab sampai pada waktu Asar bersama beberapa orang pelajar madrasah dgn manaiki helikopter. Selama 3 hari lagi kami tinggal di kawasan itu. Gegaran demi gegaran serta hujan yang lebat terus berlaku. Tidak ada apa bantuan yang boleh sampai ke tempat itu. Haji Abdul Wahab telah menghantar sebanyak 9000 beding (alas tidur). Dalam setiap beding disertakan gula, beras dan lain2 sebagai bantuan. Namun, selain daripada kami, tidak ada kehidupan yang tinggal. Di mana2 sahaja kelihatan mayat2 bergelimpangan. Kami telah menyembahyangkan sebanyak 1300 jenazah. Himpunan jenazah yang kami sembahyangkan sekurang-kurangnya 7 mayat sehinggalah 50-60 mayat. Setelah menghadapi mujahadah(susah payah) menguruskan jenazah selama 3 hari, kami berusaha mencari orang2 yang terselamat dan masih hidup di kawasan itu tetapi tidak menemui sesiapa pun yang masih hidup kecuali seorang bayi.Kami berada dalam keadaan yang penuh mujahadah kerana terpaksa menahan bau busuk mayat sehinggakan susah untuk kami bernafas.

Anonymous said...

Pemuda yang bermimpi itu telah nampak malaikat2 memegang tali cambuk. Setiap masa beliau di dalam ketakutan dan kebimbangan.Sekali beliau nampak para malaikat dalam bentuk kanak2,maka amir jemaah telah menyuruh kami mengajarkan beliau kalimah syahadah lalu beliau pun meninggal dunia. Selain daripada beliau ada 3 orang lagi yang telah tua lagi lemah tidak dapat menanggung kesusahan itu lalu mereka juga telah meninggal dunia.
Alhamdulillah, semua ahli jemaah telah bermimipi Nabi Muhammad S.A.W atau mana2 Nabi yang nama mereka ada di dalam Al-Qur'an atau mana2 sahabat Nabi R.Anhum. Mungkin ini ialah hadiah drp Allah S.W.T utk menenangkan kami yang menghadapi ketakutan dan kebimbangan.

Saudara2ku sekelian,karkuzari ini bukanlah dongengan , bahkan satu hakikat. Kenapakah azab Allah S.W.T dlm bentuk gempa bumi telah datang? Pada lidah kita ada kalimah tetapi keyakinan tidak ada di dalam hati. Di kawasan itu, solah berjemaah hidup tetapi tiada amalan2 Nabi S.A.W (dakwah,ta'lim ta'lum,ibadat dan khidmat). Mereka sibuk dgn kemajuan dunia dan menganggap agama adalah satu perkara yang tidak bernilai dan mengaibkan mereka.Sebaliknya mereka menyangka pelajaran moden, fesyen moden, harta dan kekayaan sebagai kemajuan dan kejayaan.Mereka cintakan ahli dunia dan bencikan ahli agama/akhirat.
Saudara2ku,demi Allah tinggalkanlah fikiran2 seumpama itu yang hakikatnya telah kita sama2 lihat.Tuan2 buatlah azam utk mengubah keyakinan dan cara hidup kita kepada cara hidup Nabi Muhammad S.A.W. Kita kena berusaha utk keluarkan diri kita drpd kelalaian dan bersama utk memajukan agama Allah, jika tidak mungkin azab yng lebih besar akan datang. Kami telah pulang ke Markaz Raiwind pada 11 Oktober 2005.

Daripada:

http://fikirumat.blogspot.com/

Anonymous said...

salam,

terima kasih, karkuzari ini telah mengingatkan saya pada istimak yang akan datang iaitu 9,10,11 Julai nanti, di kala ramai jemaah akan dikeluarkan ke seluruh malaysia, sudah sampai masanya untuk semua yang keluar Jalan Allah bergembira keran dipilih dan bersedih kerana ada tugas dan tanggungjawab yang perlu digalas.. Alangkah takut nya jika ada orang2 melayu islam yang memandang ringan usaha agama ini, maka kelak kesan yang sama akan diterima oleh penduduk setempat..

semoga penyaringan dan pilihan pekerja agama nanti akan benar-benar terjadi..

Amin.. (semoga Allah swt pilih semua daripada kita sebagai asbab hidayah seluruh alam)

-ibnu sabil

Anonymous said...

12 jemaah ditembak mati ketika imam baca al-Fatihah pada rakaat kedua solat Isyak

Sumber: http://www.bharian.com.my/
....
Adik Wan Abdullah, juga seorang imam, Wan Ismail Wan Latif, 58, berkata selain abangnya, turut terkorban ialah lapan ahli kumpulan tabligh yang berkunjung ke masjid itu sejak tiga hari lalu.

Jenazah semua mangsa disemadikan dalam satu liang lahad di tanah perkuburan kampung itu kira-kira 11 pagi semalam dengan dihadiri kira-kira 2,000 penduduk termasuk kumpulan pelajar pondok sekitar Narathiwat.

... Semoga Allah terima mereka yang terkorban dalam kejadian ini sebagai syuhada'. Lebih-lebih lagi jemaah yang terdiri daripada mereka yang sedang khuruj di Jalan Allah. Berita diatas memaklumkan, bahawa 8 orang antara yang terkorban ini adalah mereka yang sedang 'keluar di jalan Allah atas maksud islah dan dakwah'. Mereka telah korbankan diri, harta dan masa mereka di jalan Allah, hingga akhirnya mereka telah dikurniakan syahid di jalan-Nya. Semoga setiap titis darah merah mereka yang mengalir, adalah asbab kemuliaan mereka di sisi Allah, menjadi penyubur hidayah di tempat syahid mereka dan juga untuk seluruh alam. Sesungguhnya... ini adalah kematian yang amat dicemburui!


Oh Allah... Kasihanilah kami!

-ibnu sabil

Rantong said...

Maaf mencelah. Sekadar ingat-mengingati. Berita gembira dari al-quran kepada yg mbacanya.

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya. (Diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a.)

View Profile: Rantong™

Anonymous said...

owh..

najmussobah

fosilmitra said...

Assalamu'alaikum wbt.

"Bagaimana mendapatkan maaf tanpa meminta maaf?"... umang soklan... ini dah tahap soklan budak tabika kemas nie... hehe...

Acik maafkan kamu dan acik pun memohon maaf jika ada silap dan salah...

Wassalam.

eksp said...

jumpa kat kuarters KLIA nanti...

walaupun masa ko baca comment nih, ijtima dah lepas dah pun... hahha

aku doakan semoga perjalanan khuruj ko selamat di bawah lindungan Allah.. peace!!

mamai said...

maaf meyampuk...meminta maaf dari manusia lagi susah dari minta amoun dari tuhan...

Anonymous said...

kita maafkan semua org, semoga org lain juga memaafkan kita, tanpa kita meminta maaf.

-minta maaf pun belum tentu org maafkan.

-pemaaf ni org yg lembut hati

Kunang-Kunang said...

Sangat menginsafkan.

HaGiMaRu said...

Aku sedang ingin meminta maaf dan memaafkan....Ya Allah permudahkanlah jalan itu...

Miss Bee said...
This comment has been removed by the author.
Miss Bee said...

terima kasih atas ingatan ini. Allah sentiasa maha pengampun...
tapi manusia selalu takut nak dekat dengan Allah..
hmm, banyak dugaannya

Salaam

wan faridah said...

salam ziarah...lmenyer...sy pon xcmtu cut...

Anonymous said...

salam..

Pada remang bulan Rejab yang menjelang.. bakal menyaksikan purnama yang mengambang di Bandar Enstek Sepang.. Istimak yang dinanti-nantikan dengan penuh debaran

http://istimak.blogspot.com/

-ibn adam

~ n0ra ~ said...

Hmmm? Aku baru TERserempak ngan blog hang ni, terusan ajer mung nok bercuti panjang?

Takperlah. Ada msa mbaca nukilan mung hok lepas2.

Selamat Bercuti!

ps:: Last year, ader student buat training kat tempat kerja aku kat Telok Kalong nih. Nama Hamka gak. Ada sikit songeh. Tapi dia awek. Single lagik. Muka bleh tahan...

~ n0ra ~ said...

ps::: bulehlah kiranya aku mencopy/paste anything from ur blog ni yer, Encik Hamka? Sesungguhnya aku tidak akan lupa utk meng"link"kan kat blog hang... Trima kasih kerna sudi berkongsi ilmu :bgrin:

~ n0ra ~ said...
This comment has been removed by the author.
aishah_conteng_je said...

kamu maafkan saya tak?

encik..
macam mana kalau saya dah minta maaf tapi org tu tak maafkan?

sifat apa ek dalam hati manusia tu yg buat dia sanggup menafikan kemaafan??

tata encik hamka...

=)

Anonymous said...

natang mung hamka makang tahip ketup..orp?orp?orp?hehehehe..gurau je natang berok weh

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
XX said...

Salam....

3 tahap akhlak :

1.Akhlak hasanah
Org buat baik pd kita,kita balas dgn kabaikan yg serupa cth:org bagi sebiji epal kita pun balas dgn sebiji epal atau sebiji buah lain.

2.Akhlak karomah
Org buat baik pd kita,kita balas dgn yg lebih baik lagi cth: org bagi kita 3 biji buah limau, kita balas dgn 5 biji buah tembikai+ 2 biji durian + nasi beriyani.

3.Akhlak azimah/agung (akhlak Rasulullah s.a.w)
Org buat jahat pd kita, kita balas dgn kebaikan sptmana Rasullullah tidak membalas kejahatan yg dibuat org kpd baginda sebaliknya mendoakan kebaikan dan memaafkan mereka.

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ said...

haha.

Imah^^Arisa said...

selamat bercuti=)

tintataghyir said...

Orang yang tidak memaafkan adalah orang yang berpenyakit. Sanggup derita dalam kesombongan. Ego..ego..

me said...

first tyme comment..
lame betoi kamu bercuti encik hamka..
saye suda merindui la..
hahaha..
semoga selamat pulang n selamt berposting lg..

hang_jebat said...

mne la peginye en hamka ni..
lame btol xupdate...
rindu lak nk bace dye nye post...

saudagar said...

Hamka keluar 40 hari. Tak tau route kat mana.

Klu nak jumpa Hamka, p medan Ijtima Muslimin/Malysia di KLIA Quarters pd 9,10,11 & 12hb Julai ini. InsyaAllah bro Hamka ada kat sana (khemah jemaah Terengganu).

Semua muslimin dijemput hadir.

Tempat & pic persiapn -
http://bonekahati.blogspot.com/2009/06/ijtimak-malaysia-2009-final-preparation.html

Aturcara - http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/07/aturcara-ijtimak-muslimin-malaysia.html

Anonymous said...

http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/07/tsunami-kedua-22-julai-2009.html


TSUNAMI KEDUA 22 JULAI 2009 ?


Semalam penulis menerima e-mail menceritakan akan berlaku Tsunami kedua secara besar-besaran malah dijangka lebih dasyat dari yang pertama dulu. Tsunami yang kedua ini dijangka akan berlaku pada 22 Julai 2009 Jam 3.00 ptg mengikut waktu tempatan Jepun. Ianya bermula dengan kadar 5+ gerakgempa dan diikuti dengan Tsunami sekitar jam 5.00 ptg dan jam 7.00 malam. Kejadian Tsunami ini di jangka akan bermula di Lautan Pasifik sehingga Tenggara Jepun. Ianya dijangka mengenai pulau-pulau di Barat Daya Jepun, Indonesia serta kepulauan di New Zealand. Tempat-tempat yang terkena Tsunami dengan dasyatnya adalah Indonesia,Taiwan dan Selatan Jepun.

Kalaulah betul apa yang diramalkan maka ketika yang sama kita telah pun membuat sesuatu yang terbaik untuk menghindari bala bencana dan musibah ini dengan cara yang terbaik berdasarkan kalam Rasul saw yang paling benar sebagaimana sabdaannya :-

“….dan cegahlah bencana yang datang dengan “Doa” kerena doa dapat menghilangkan penderitaan yang diturunkan dan dapat mencegah bencana yang akan datang”.(Dari Ubadah bin Samit r.a : Fadhilat sedekah)

Cara yang yang penulis maksudkan ialah pada tarikh-tarikh berkenaan adalah Ijtimak Muslimin di Malaysia. Philipina, Singapura dan Indonesia. Bermula di Malaysia pada 9 Julai 2009 dan berakhir pada 22 Julai 2009 di Indonesia. Kemuncak Ijtimak “Doa” akhir dan ribuan jemaah akan dikeluarkan.

Insyaallah, Semuga kita semua dapat hadir dan keluar selepas Ijtimak.

-sudah sedia? Iman dan amal?

Anonymous said...

http://harapandiri.wordpress.com/2009/02/16/tempat-dan-tanggal-ijtima-2009/

Istimak Indonesia..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu ……

Nahmaduhu wa nushalli ‘ala Rasulihil kariim. ‘Amma ba’du…

Alhamdulillah akhirnya tempat dan tanggal ijtima juli 2009 sudah di putus, malam ini ( 16 / 02 / 09 ) saat musyawarah mingguan Jakarta , Pak Cecep Firdaus mengumumkan tempat dan tanggal pelaksanaan ijtima dan apa saja yang harus di lakukan semua karkun ( pekerja dakwah ) demi menyambut ijtima 2009. Ijtima juli 2009 akan di laksanakan di tempat yang sama sebagaimana ijtima 2008 yaitu di BSD . ijtima di adakan pada tanggal 17,18,19,20 Juli dan 21,22 juli 2009 diadakan Musyawarah dengan para Masyeikh. Berarti waktu yang tersisa untuk sukses ijtima tinggal kurang lebih 5 bulan dari sekarang. Dalam musyawarah Jakarta malam ini pak Cecep mengulang pesan yang disampaikan para Masyeikh ketika ijtima Tongi di Bangladesh, pesan-pesan tersebut diantarnya ;

1.Semua karkun ( pekerja dakwah ) selama 5 bulan dari sekarang sampai ijtima bulan juli jangan sampai satu orangpun yang tertinggal takbiratul ula ( takbir pertama bersama imam dalam sholat berjamaah ).

2.Semua karkun ( pekerja dakwah ) selama 5 bulan dari sekarang sampai ijtima bulan juli jangan sampai satu orangpun yang tertinggal baca alqur’an minimal 1 juzz setiap harinya.

3.Semua karkun ( pekerja dakwah ) selama 5 bulan dari sekarang sampai ijtima bulan juli jangan sampai satu orangpun yang tertinggal sholat tahajud.

4. Semua karkun ( pekerja dakwah ) selama 5 bulan dari sekarang sampai ijtima bulan juli jangan sampai satu orangpun yang melakukan kemaksiatan sekecil apapun kepada Allah swt.

Insya Allah kita semua niat untuk mengamalkan 4 pesan Masyeikh tersebut dan mempersiapkan diri kita untuk menyambut takazah 13.230 jamaah baik 4 bulan maupun 40 hari. Kita korban harta dan diri habis-habisan untuk dakwah. Kalau ketika “jahiliyah” kita rela korban harta , diri dan waktu untuk bermaksiat menentang Allah swt dan Rasul-Nya , maka sekarang saat yang tepat untuk kita habis-habisan mengunakan harta, diri dan waktu kita untuk agama-Nya. 13.230 jamaah harus di berangkatkan, kalau India, Pakistan , Bangladesh dan Srilangka mengirim kurang lebih 250 jamaah untuk gerak di Indonesia demi suksesnya ijtima maka sudah seharusnya kita sebagai orang yang mempunyai hajad jauh lebih bergerak untuk suksesnya ijtima ketimbang mereka.

... 'Takbiratul ula..Al-Quran..Tahajud..Jangan buat maksiat..

Ya Allah..! dosa-dosa ku sangat menggunung dan ketidakmampuan amalan yang seperti Nabi SAW inginkan.. Jgnlah asbab kekurangan diri ini menjadikan aku tidak dapat hadir pada Istimak nanti..

-adullah

Anonymous said...

For those so intelligent who cannot believe the link of solar eclipse to causing tsunami .
Try this link http://www.docstoc.com/docs/7778046/TSUNAMI

Here is the last paragraph from this link

The tidal forces are also stronger when the sun and moon are inline. The thought is that the liquid hot magma beneath the tectonic plates must also follow a similar principle. The earth rotates beneath the moon faster than the moon orbits the earth. So in theory a few hours before / after the eclipse you could have some shifting in the tidal magma beneath the tectonic plate. The whole day of 22 July 2009 will be interesting. The earth will rotate in the summer so that the northern hemisphere is facing the sun. The moon will cross over 3 distinct tectonic plates known for earth quakes on that day.
It’s perfectly possible there will be some pretty heavy earthquakes in those regions
on 22 July 2009.

If you are still so intelligent not to at least be careful on July 22 , at least tell your old parents who cannot run or swim.

-woha!

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=c9uX3Z7Ihzk

woha!!

Luqiem said...

Alhamdulillah... Ijtimak berjalan dengan baik dan dipermudahkan segala urusan oleh Allah...

Semoga Allah beri hidayah ke seluruh alam berkat ijtimak Malaysia...

Azam keluar 40 hari, insyaallah...

azharjaafar said...

Bro.. dah pengantin baru ke belum?

hafiz said...

berapa jemaah yg dibentuk pada itjimak ni???

hafiz said...

berapa jemaah yg dibentuk pada itjimak ni???

rosebud said...

spell error kot
maksom...not matsom

Anonymous said...

hamka....rindunya kat ko...

atap_aje said...

sedikit bayan ijtimak malaysia disini http://sekolahatapaje.blogmas.com/2009/07/14/download-bayan-ijtimak-malaysia-2009-sepang/

Reza said...

jazakallah dah mengingatkan

Dkama said...

alahai bro!! terharu lak aku bila mana mungkin umur kereta mayat lebih panjang dari umur kita... hahaha... selamat menjadi mayat...dan sebelum aku menjadi mayat, maka dengan ini aku ampunkan segala dosa seluruh makhluk tuhan yang ada buat dosa ngan aku... rasanya ketika aku merempit kereta mayat tak pernah buat aku marah kot... kepada mayat2 hidup insaflah sebelum kereta mayat angkot korang... dan kepada aku yang bakal menjadi mayat gak pun kena insaf gak... harap buat kita semua yang hidup dan yang dah menjadi mayat PEACE NO WAR...

abuyusof said...

aku kesejukan.. tolong doa Allah bagi aku kehangatan..

mathingus said...

hamka,saye blogger baru lagi...
try ar tgk blog saye...
k x???

Pink Lady said...

lama nya pakcik hamka cuti.... lama nya i kene tunggu new entry....

Hamka said...

~ n0ra ~

Aku dulu duduk telok kalong gak, sebab masa tu aku kerja kilang perwaja.. ho ho..

Nak link mana mana, boleh no hal punya..

---------
saudagar

Aku ada kat khemah pahang daa..

----------
azharjaafar

Dah…

-----------
hafiz

Sebelum dan selepas, 1000 lebih, Wallahu’lam

----------
rosebud

Ye kot..

--------
abuyusof

Kena belajar ‘menyerah diri’.., akupun!

----------
mathingus

Kau komen sini yang bernas, bernas, nanti blogger lain tentu akan dating baca blog kau.., insyAllah..; )

---------
Pink Lady

Penantianmu dah berakhir..

Anonymous said...

alhamdulillah..

Gildea said...

outstation 40 hari?