Aug 28, 2008

Bagaimana Belajar Bahasa Inggeris ?

(Kadang kadang, tidak salah jika seekor ketam itu mengajar anaknya berjalan lurus.., tak gitu Encik Crab?)
Pada asalnya, entry ini bertajuk “Bagaimana Tafsir Mimpi”,Tapi sebab belum siap dan di tambah aku yang perasan sibuk, maka aku keluarkan sebahagian isi asal entry itu dan create entry baru yang tiada langsung kaitan dengan tafsir mimpi, tapi adaler sikit-sikit kot, maka kita sambung lain kali bab tafsir mimpi, dan kita layan dulu tajuk baru yang agak bosan kepada bot bot besar…

Kepada mereka yang dah terer Bahasa Inggeris, boleh abaikan entry ini, biarkan aku yang pernah ambik BM julai dan belum pernah ambik BI julai mengajar anak anak bangsaku sempena bulan kemerdekaan akan betapa pentingnya korang kena belajar Bahasa English.

Semua tahu sudah, belajar Bahasa English itu penting kerana banyak sekali akan sumber ilmu yang dapat dirujuk dalam Bahasa English, boleh rujuk Wikipedia, dan jika kamu berniat untuk menyelamatkan dunia, maka ‘kerja’ itu akan jadi lebih mudah insyALLAH jika kamu expert like a crazy pig (Pandai gila babi).

Nota: Gila babi bukan digunakan untuk menghina, tapi untuk menujukkan rasa kagum yang teramat iaitu kagum gila babi-harap maklum.
Lagipun aku dengar cerita, jika tak tahu English, maka kita tak boleh masuk sukan Olimpik, walaupun pandai gila babi maian badminton, terlepaslah pangkat datok dan wang sejuta.., itu yang tahu, he he..

Balik pada Main topik, Pendek cerita, Dulu, aku adalah seorang melayu yang agak malas belajar bahasa English, Mungkin sebab zaman aku dulu, PM tak wajibkan lagi belajar Matematik dan Sains dalam BI, lagipun masa tu belum ada internet, maka aku jadi macam tak endah dengan pentingnya BI, (alasan.)

Sehinggalah pada suatu hari, setelah aku melihat budak budak Punk ketawa membaca tulisan di dinding tandas yang buat aku iri hati dengan kelebihan ilmu mereka dan di tambah dengan ramainya pendosa dari luar Negara yang datang ke Malaysia, maka aku mulai berniat to improve my English language sebagai salah satu kaedah yang lebih cepat dalam usaha menyelamatkan dunia..insyAllah..

Bak kata pepatah:
“Just because the car’s stuck in reverse doesn’t mean the kids don’t have to go to school”

Namun, sebab aku dah lama habis sekolah dan aku juga seorang yang miskin, takde duit nak masuk tuisyen dan takde masa jugak nak pergi belajar, maka aku belajar English dengan cara aku sendiri, dan sekarang, berkat usaha gigih karisma dedikasi integriti.. err,, kejap.., cerita aku di sini bukanlah nak cerita aku yang dah terer English gila babi, tapi nak cerita tentang bagaimana kita sama sama boleh cepat pandai dalam English… insyAllah.. so tiada lagi istilah “hot-hot chicken shit”

Jadi, mula-mula sekali dalam bab nak belajar English, korang kena ada kamus senidri, kalu takde korang kena beli kamus dan bawa ke mana sahaja, kalau boleh hafal kamus, jika dulu Nabi di gelar ‘Al quran yang bergerak’, maka sekarang, korang kena jadi ‘kamus yang bergerak’..

Jika aku jumpa korang dan bertanya, what is masturbation? Terus dapat jawab.. itu contoh!

Dan aku tahu, korang tak pandai BI bukan sebab korang bodoh, tapi sebab korang tak tahu makna dan malas nak hafal sebab buat block dalam otak, tak tahu BI boleh hidup gak, kata korang, malaikat dalam kubur tak tanya dalam BI, korang beralasan..,bla bla bla, arghh, malas nak cerita, apa kata korang just bukak block tu, dan aku heran kenapa pelajar dalam kelas BI tak ada kamus kat tangan, masalah pertama kamu adalah tak tahu makna, itu masalah yang paling utama! Tak tahu makna! Beli kamus dan hafal, itu key yang pertama!

***

Dulu bila aku baru berkecimpung dalam bidang internet, rasa teruja sungguh, sebab begitu banyak sumber ilmu yang boleh kita terokai, bukak sahaja wikipedia dan boleh baca semua cerita, baru aku tahu apa itu “Rotten Tomatoes”, siapa “Maddox”.., tapi sebelum tu, semua nak kena pandai BI..,

Dan bila dah pandai BI, boleh buat niat untuk berdakwah ke peringkat antarabangsa, bukan setakat Perlis sampai ke Sabah sajer perjuangan kita.., baru boleh dapat pingat emas peringkat olimpik dan tebus satu juta! Dan itu cerita lain..

Jadi sebab baki hayat kita dah tinggal sikit.., maka aku belajar BI dalam “ruang yang terhad” tapi masih seronok sebenarnya, sebab dunia belajar itu memang fun bukan?, dan semua dengan pertolongan Allah…

Jadi... aku memang rajin baca ‘Wikipedia, the free encyclopedia’ dan baca sambil bukak kamus, lepas tu beli akhbar the Star, beli komik English dan beli jugak kitab karangan Maulana Yusof Mutakhab Hadih versi English.. baca baca baca..

***

Bila berjalan, aku akan bawak kamus, jika nampak tulisan yang di conteng di dinding tandas awam dalam bahasa English, aku akan bukak kamus dan ketawa jika lawak itu bermutu tinggi..

“You’re just the straw that broke the camel’s back.., that’s mean without the straw the camel wouldn’t have a broken back. But if you remove the straw from the camels back doesn’t fix it, the camel is still dead. But remember, Camel’s can go 40 days without water. (contoh lawak bermutu tinggi)

****

Untuk lebih cepat pandai, aku pinjam dua buku dari perpustakaan awam iaitu satu versi BM dan satu versi English, dan kedua dua buku itu aku baca dan bandingkan..,

Buku BI : How To Give Any Woman Orgasms and have a beg you for more

Buku BM : Tak sampai hati nak tulis…

****

Untuk dapat saham di dunia dan akhirat pula, aku baca buku islamic yang ada dua versi BM dan BI, seperti buku Tafsir dan buku Hadith, kedua dua buku itu aku baca dan bandingkan…

Contoh Hadith BI dipetik dari “A Selection of Ahadith”

Nabi Said: He is wise and shrew who takes account of himself and prepares for what is after death. And he is weak and incapable who follows his desires and yet pins high hopes on Allah’s Mercy. (Tirmidhi)
Contoh yang sama Hadith BM dipetik dari “Himpunan Hadith Pilihan”

Nabi bersabda: Orang yang bijak itu ialah orang yang sentiasa menghisap akan dirinya dan beramal dengan amalan yang akan dibawa selepas mati, Dan orang yang bodoh itu ialah orang yang sentiasa mengikut keinginan hawa nafsunya dan berangan-angan mendapat Pengampunan Allah. (Tarmizi)*****

Kadang kadang aku kaji falsafah English seperti berikut..

“Being dead is definitely worse than being alive. When you're dead, you can't do all the cool stuff you can do when you're alive. You and I, we can do all kinds of cool stuff 'cause we're livin'. We're not dead. We're alive. If we were dead, we wouldn't be able to do all the cool stuff we can do because we're alive. Dead people can't do cool stuff. Only people that are alive can do cool stuff, because they're livin'. And you have to be livin' to be able to do cool stuff. You have to be alive. Yeah, except, when you're alive, sometimes bad stuff happens, too. Like sometimes you can get in a car wreck, or you can have a headache, or twist your ankle, or even stub your big toe. So bein' alive is kinda hard, too. But I think it's definitely better than being dead.”
–(Randy Hickey)

*****

Kadang kadang jugak, bila menonton filem, aku akan focus pada dialog dan apply dalam kehidupan seharian..

Contoh petikan Dialog dari Filem "Bujang Lapuk" [old bachelor(s)]

Aziz: Probably ... that house that you mentioned, has anyone occupied it yet ?
Sudin: Which house ?

Aziz: That house, the one that you kept talking about.
Sudin: Oh, that house. It's still vacant ... if we apply for it, we'll get it.

Aziz: How many rooms, Din ?
Sudin: I saw three rooms.

Aziz: That's good. Each of us can have a room to himself. Are they large ?
Sudin: Not very. But it's long - 7 feet ... about 3 feet long and 7 feet deep.

Aziz: Quite big, huh, there's even depth.. That's a grave !
Hamka: Woha!

*****

Dah naik syekh, Ada jugak aku cuba menanyi lagu melayu dalam Bahasa English seperti lagu:
-Sekadar di Pinggiran “Just at the Edge”
-Menaruh Harapan “Pinning on Hope”
-Kau Kunci Cintaku di Dalam Hatimu “You are the Key to My Love in Your Heart”
-Takdir Dan Waktu “Fate and Time”
-Pada Syurga Di Wajahmu “Your Heavenly Face”
-Teratai Layu Di Tasik Madu “Dying Lotus in the Honey Lake”
-Tanya Sama Itu Hud Hud “Ask the Woodpecker”
-Cinta Beralih Arah “Love Turns Away”
-Jerat Percintaan “Love Trap”
-Balqis “Queen of Sheba”
-Rela Ku Pujuk “I'm Willing to Entice”..


Dan lain lain, sebagi contoh aku paste satu lagu yang aku suka nyanyi..

Contoh:
Lagu Asal: Aci-Aci Buka Pintu

Aci-Aci, Open the door
Nana come back at 1 am
Don't be afraid of the owl
Nana bring a cane of Semambu

Nana Nana, come home quickly
Aci afraid to be all alone
There's a ghost behind the house
With shifty eyes and a striped nose

Aci aci, don't be afraid
Nana have Oh! a stunt machete
Ghost and demons will be frightened
See the machete, surely they will run!

If Nana, just say so
Then my heart is calm right now
If come again, demons and ghost
Aci will beat them with a broom

Errr, betulkan jika lirik aku tu salah dan siapa antara korang yang ada tulis lagu melayu dalam BI boleh post kat aku.. : )

*****

Lepas tu untuk menambahkan lagi kefahaman dalam English, Kadang kadang aku berpantun dengan orang orang tua di sekitar kehidupan..

Contoh pantun..

1)
The Pandan Island is far from land
The Daik Mountain has three peaks
Though the body has rot in the sand
The good deeds are never forgotten.

2)

Two or three cats a running
They are not comparable to the cat with stripes
Two or three I can find
But there are not comparable to you.

Errr, sekali lagi, betulkan pantun tu jika ada yang salah,

*****
Kadang kadang aku berteka teki..

-Which Mountain has three peaks?
-Which Island is far from land?
He he, teki teki, something like that., heh!

******
Kadang kadang aku bersajak hasil karya Natasha Hudson

CakeI wanted one life
You wanted another
We couldn't have our cake
So we ate each other.

The Little TurtleThere was a little turtle. He lived in a box.
He swam in a puddle. He climbed on the rocks.
He snapped at a mosquito. He snapped at a flea.
He snapped at a minnow. And he snapped at me.
He caught the mosquito. He caught the flea.
He caught the minnow. But he didn't catch me.

Things We Like to EatYellow butter, purple jelly, red jam, black bread.
Spread it thick, Say it quick.
Yellow butter, purple jelly, red jam, black bread
Spread it thicker, Say it quicker.
Yellow butter, purple jelly, red jam, black bread
Now repeat it, While you eat it.
Yellow butter, purple jelly, red jam, black bread Don’t talk With your mouth full!

*****
Kadang kadang sorang diri depan ceriman, aku akan menari macam Micheal jaksaon dan menyayi lagi ni..

You Better Run,
You Better Do What You Can
Don't Wanna See No Blood,

Don't Be A Macho Man
You Wanna Be Tough,

Better Do What You Can
So Beat It,

But You Wanna Be Bad..,
Just Beat It,
Bini aku cukup menyampah tengok aku tergedik gedik sepahkan bilik tidut dengan tarian gymnastic aku.. woha!

******
Kadang kadang, aku akan berpatriotik dalam bahasa English..

Rukun negara
Belief of God (Kepercayaan kepada Tuhan)
Loyalty to King and Country (Kesetiaan kepada Raja dan Negara)
The Supremacy of the Constitution (Keluhuran Perlembagaan)
The Rule of Law (Kedaulatan Undang-Undang)
Courtesy and Morality (Kesopanan dan Kesusilaan)

******

Kemudian bila jumpa member member yang berpendidikan tinggi yang bergelar pensyarah, doctor atau professor, aku terus akan bercakap English dengan mereka, jika berurusan dengan china dan India, aku jugak akan bercakap English, malahan dengan kucing yang curi-curi masuk rumah aku, aku juga menghalau dalam bahasa English, sesekali bila berasmara dengan isteri aku, aku akan berasmara dalam bahasa English!,

*****

Dan yang paling bernilai dalam hidup, iaitu ketika para pendakwah dari luar Negara datang berdakwah dikampung aku, aku pula akan menjadi pengalih bahasa untuk orang kampong yang tak tahu berbahasa English, begitu lebih kurang..

“Alhamdulillah, Allah puts the success of human’s life in this world and the hereafter only in the perfect religion. The Perfect religion is carrying out all of the commandments of Allah following the way of Rasullulah SAW. All of the companions of Rasullulah SAW have had the perfect religion in their life, It was mainly because all of them had six noble qualities with them. If we want to have the perfect religion in our life, we should follow the footsteps of those successful people by making effort to obtain and bring the six qualities into our life. If we have these six noble qualities with us, we will also be able to practice the perfect religion in our life easily…,”
*****

Maka satu hari tu, ketika duduk berborak dengan kawan kawan dalam bahasa English yang agak berterabur janji faham, maka terciptalah satu teori baru dalam hidup aku, yang mana aku lihat kawan kawan aku bila belajar bahasa English mereka ada target tersendiri atau Measurement masing masing dalam menentukan setakat mana sudah pengetahuan mereka dalam Bahasa English tercapai.., antara mereka ada yang anggap mereka sudah pandai berbahasa English apabila boleh berborak dengan pelancong asing, ada yang yang anggap mereka sudah pandai berbahasa English apabila boleh menyanyi lagu English sambil faham maksud tersirat, ada yang anggap mereka sudah pandai berbahasa English apabila boleh mengarang resume sehingga di terima kerja, ada yang anggap mereka sudah pandai berbahasa English apabila boleh membaca novel barat tanpa merujuk kamus, atau boleh ketawa pada dinding tandas yang di conteng falsafah English misalnya.. dan lain-lain..

Tapi aku lain, aku ada target tersendiri atau Measurement yang lain dalam menentukan setakat mana sudah pengetahuan aku dalam Bahasa English tercapai, iaitu..

AKU MESTI BERMIMPI DALAM BAHASA INGGERIS!

Ya, serius, untuk pandai bahasa English, Aku mesti memastikan dalam mimpipun aku akan berbahasa English, aku mesti pastikan selalu bermimpi berada di London atau New York, aku mesti berjumpa dengan Avril Lavigne atau Padme Amidala dalam mimpiku, lalu berborak dengan mereka dalam bahasa English slang America sambil buat lawak standard holywood..,

Dan akhirnya, selepas bertungkus lumus belajar bahasa English, aku akhirnya sudah dapat bermimpi dalam bahasa English, kadang-kadang bermimpi berada di London atau New York, dan sudah bertemu dengan mat saleh yang ada iras Angelina Jolie atau Avril Lavigne dalam mimpiku, kemudian berborak dengan mereka dalam bahasa English slang America sambil sempat berdakwah dalam mimpi dengan bahasa English! (Semua dari Allah)

Maka, nasihat aku, kepada mereka mereka yang sedang belajar bahasa English sekalian, buat target yang tinggi dalam hidup, iaitu korang mesti pastikan belajar English sehingga akhirnya korang dapat bermimpi dalam bahasa English, dan mengigau dalam bahasa English.., so itu tahap tertinggi dalam belajar ilmu BI, maka sekarang, korang mungkin belum dapat berdakwah di America, tapi berkat usaha gigih, boleh sajer berdakwah dalam bahasa inggeris dalam mimpi korang masing masing…

Boleh?

Ps: Tapi yang sedihnya, kadang kadang waktu terjaga dari tidur, aku terpaksa pulak bukak kamus sebab tak faham dengan mimpi aku sendiri..oh!

(And then, why not you’ll gonna try and enter my dream tonight. Just gonna concentrate really hard when you falling asleep and try to enter my dream. So we can make conversation.., good night, I’ll see you in a little while…)

217 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 217 of 217
Anonymous said...

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any
widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

Check out my web blog - how to get easy money

Anonymous said...

I'm really impressed with your writing skills as well as with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to see a nice blog like this one today.

my homepage online jobs to work from home
My site :: i need money now

Anonymous said...

It is not my first time to pay a visit this site, i am visiting this website dailly and take good data from
here all the time.

my site how to make money online from home

Anonymous said...

I am sure this post has touched all the internet
people, its really really nice paragraph on building up new blog.


my site; how To Make easy money Fast

Anonymous said...

Fantastic goods from you, man. I have understand
your stuff previous to and you're just extremely fantastic. I really like what you've acquired here, really like what you are saying and the way in which
you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it smart.
I can't wait to read far more from you. This is really a tremendous website.

My web site; work from home jobs in nj

Anonymous said...

Does your blog have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like to shoot
you an e-mail. I've got some suggestions for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it expand over time.

Visit my homepage best penny stocks to buy

Anonymous said...

Good day! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I truly enjoy reading your blog posts.
Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with the same topics?
Thanks a lot!

Check out my blog post :: forex mobile

Anonymous said...

Hurrah, that's what I was exploring for, what a information! present here at this website, thanks admin of this site.

Here is my page http://members.ghanaweb.com/profiles/profile.php?ID=760891

Anonymous said...

Flagi sa w rozmaitych wymiarach tudziea zdoaaja istniea ozdobione algorytmy czegokolwiek i wpis. Przyzwala zadecydowaa, jak chcesz do wyraaania fabryce zaa jakie komunikaty chcesz opuacia. Uregulowanie sztandar swooper wzgladnie nieodmienne sposoby peryferycznych baneraw reklamowych moae imia jednostki pamiatny a konfirmuje, ae everyman przechodzi dokaadnie wie, co interes ma aa do zaoferowania. Moaesz zdecydowaa co godao swooper powiada o osobistej intratnoaci zaa sztandar badzie dysponowaa peane przekonanie, ae wiadomoaa staje w poprzek.
[url=http://www.dudusound.com/index.php/forums/member/25378/ ]chwilówki indywidualne [/url]

Anonymous said...

I every time used to study paragraph in news papers but now as I am a user of web thus from now I am using net for content, thanks to web.


Here is my blog ... online Loans

Halimatul Zulkefli said...

Hello. Thanx for the tiy dream is to speak in english while presenting a big project to big2 people who's mother tongue is english!! :-) please pray 4 my dream to come true ya :-)

Halimatul Zulkefli said...

Correction: THANX FOR THE TIPS. MY DREAM IS.....

A-Z said...

nice article

hamka said...

2 koemn last, terbaik!

Mrs.Irene Query said...

MY TESTIMONY FROM A LEGITIMATE MONEY LENDER

Hello Everybody
My name is Mrs.Irene Azlin. I live in Malaysia and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $70,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 4 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of$70,000.00. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs.Irene Azlin, that refer you to him. contact DR KELLY WILLIAMS,via email:(kellywilliawsfinancial@gmail.com) Thank you.

Fazz said...

Mendapat peluang untuk belajar di negara lain merupakan sesuatu pencapaian yang sangat bagus dan dibanggakan kerana terdapat banyak kelebihan belajar di luar negara .

Bagi yang berminat dengan ilmu perubatan, di uitm medic terdapat program asasi iaitu asasi perubatan . Jadi yang berminat untuk sambung belajar boleh cuba untuk memohon.


nak honeymoon sabah ... pakej percutian dan pakej pelancongan yang menarik dari agensi daengtravel.com pasti menyeronokkan.

Fazz said...
This comment has been removed by the author.
«Oldest ‹Older   201 – 217 of 217   Newer› Newest»