Jan 11, 2008

Apa itu imun-iman ?

(Tolonglah bagi jalan penyelesaian yang mudah dan betul...)

Sebelum tahun 1796, manusia di bumi ini berhadapan dengan gejala penyakit cacar yang mudah merebak dan membawa maut yang tiada penawarnya, kemudian menurut sejarah, munculah Edward Jenner yang memperkenalkan teknik vaksinasi iaitu dengan menyuntik bahan yang telah di ambil daripada jerawat cacar lembu dari tangan seorang pekerja ladang ternakan lalu di suntik ke dalam badan seorang budak yang bernama James Phipps, setelah mengalami gejala cacar lembu, kanak-kanak atau Jamer Phipps ini segera sembuh, kemudian sekali lagi badannya di suntik dengan cacar yang merbahaya dan di dapati bahawa Phipps tidak menujukkan sebarang tanda serangan penyakit tersebut..

Jamer Phipps sudah IMUN dengan penyakit itu..

Ok, untuk keterangan lanjut, boleh rujuk doctor yang suka bercakap banyak ketika menyuntik lengan anak-anak kamu yang ramai itu..

Kata doctor, tujuan suntikan yang sedikit menyakitkan itu adalah untuk menjadikan anak-anak kita IMUN terhadap penyakit tersebut..

Kalau korang tak de anak pulak, boleh rujuk filem “ I am Legend” lakonan Will Smith sebagai doctor yang suka cucuk puntianak untuk mencari teknik vaksinasi dalam mengimunkan manusia sejagat...

Baiklah, itu adalah cerita tentang penyakit zahir dan teknik imunnya yang telah teruji dan berkesan..

Jadi aku nak tanya, bagaimana kita nak Imun kan Iman kita?

(kepada yang mengatuk dan menguap-pergi tidur-jangan lupa basuh kaki, alang alang basuh kaki, baik ambik wudhu terus.., dan dah ada wudhu, solatlah sunat rawatib ke apa..)

Bagaimana kita nak Imun kan Iman kita?

Ada perempuan yang baca blog aku bercerita kisah dia pergi ala-ala Rehlah atau khemah Ibadat, sound like that, dengan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah, apatah lagi di anjurkan oleh para ustaz dan ustazah..

Tetapi perempuan itu keliru kerana ada beberapa aktiviti yang mushkil seperti mandi sungai lelaki perempuan, walaupun tak bercampur tapi dekat jugak, lepas tu main sukan dan ustaz jadi penonton, kemudian ada permainan ala-ala explorace, cari jawapan tentang ugama islam sambil mengejar masa dan merentas desa, tinggal solat jemaah dan buat aktiviti yang kelihatan seperti pengakap melepaskan rindu zaman perkemahan..

Lagipun aktiviti itu di buat kat tempat jin bertendang iaitu tepi sungai dalam hutan, tepi pantai atau atas gunung...

Aku tak nak ulas lebih lebih, sebab ustaz dah anjur, siapalah aku untuk pertikaikan keputusan ustaz-ustaz itu, Cuma kalau bini aku yang nak pergi memang aku larang, (siapa nak buatkan aku teh tarik pagi pagi?)dan kalau ustaz tu ajak aku dan sedia bayar duitpun aku tetap akan fikir panjang, dan keputusannya aku tak nak pergi..

Kenapa? Kerana aku rasa teknik itu bukannya dapat mengimunkan iman aku, lebih kepada nak berseronok aku rasa, atau berkelah dengan nama islam, mungkin mereka tinggal solat jemaah sebab musafir kot, (aku bersangka baik)

Semoga lepas mereka pulang dari so called khemah ibadat-rehlah itu, dapatlah mereka jaga solat jemaah bagi lelaki, dan dapat solat awal waktu bagi perempuan, barulah berbaloi masuk hutan tiga hari tiga malam kena gigit nyamuk..

Berbalik kepada tajuk kita, bagaimana kita nak Imun kan Iman kita?

Bagaimana kita nak buat supaya iman kita tidak terkesan dengan godaan dan suasana, yang paling takut bila dengar berita anak-anak muda dah murtad di sini sana..

Memang benar, Allah akan uji iman kita, Allah akan uji itu ini begitu begini, namun akhirnya, mereka yang kuat imannya atau memang telah berjaya mengimunisasikan iman mereka, merekalah yang akan berjaya di dunia dan di akhirat..

Orang yang imun imannya, apabila datang ujian dalam bentuk Takhta, Harta, dan Wanita, masih selamba cool tolak semua itu dan teguh taat akan segala perintah Allah..

Orang yang imun imannya, apabila dengar Azan akan dapat segara ke Masjid walaupun sakit, sibuk, penat dan sebagainya...

Orang yang imun imannya, apabila datang dakyah yahudi, tidak terkesan untuk memperbahrui strategi dengan menghalalkan bidaah lalu musnah di telah ego perasan betul..

Bila kita tengok sejarah, akan terzahir sifat sahabat yang telah imun imannya sehingga langung tak terkesan dengan ujian dalam bentuk Takhta, Harta, atau Wanita, mereka masih selamba cool tolak semua ujian itu dan teguh berpasak dengan segala perintah Allah..

Ada riwayat mengatakan, sekiranya Shurga dan neraka di zahirkan di hadapan mereka, iman mereka sudah tidak naik lagi dan sudah tidak turun lagi kerana Iman mereka telah mencapai tahap tepu, telah mencapai tahap kesempurnaan pengimunasikan, pendek kata, telah imun iman mereka..

Jadi, persoalananya, bagaimanakah mereka telah berjaya mengimunkan iman mereka?..

(sila jawab sendiri, korangkan pandai..)

Berbalik kepada generasi zaman sekakarang, terutama anak-anak muda, iman antara mereka sudah banyak yang rosak, hanyut dan ada yang murtad di sini sana, apabila masalah ini di bawa kepada bijak pandai islam maka berbincanglah mereka untuk mengatasi masalah ini, namun sehingga ke hari ini, masalah masih tidak selesai kerana mereka nampaknya belum lagi menemui kaedah vaksinasi yang betul dan berkesan dalam proses mengimunisasikankan iman anak-anak muda zaman haru biru ini...

Errr, mungkin iman mereka pun belum imun?, (aku berburuk sangka, aku sendiripun belum imun iman aku..oh)

Kenapa aku berkata begitu? Kerana aku kecewa dengan cara bijak pandai islam dalam meyelesaikan masalah ini.., kaedah yang korang sediakan terhad dan perlu kepada kos,..

Tolonglah bagi jalan penyelesaian yang mudah dan betul...

Bila masalah anak muda ni di bincangkan oleh islam politik, kata mereka, untuk selesaikan masalah ini perlu kepada pimimpin islam, untuk dapat pemimpin islam kena ada negara islam, untuk dapat negara islam kena sertai pilihan raya, kena ada wang pertaruhan, kena belanja besar beli bendera tampal poster, kena kutip derma ketika ceramah, kena kempen siang malam.. bla bla bla..

Helloo, Dah lima tahun (50 tahun sebenarnya) tak menang juga, macam mana ni bang?
Iman kami belum di imunisasikan lagi, dah parah dah ni, solat jemaah tinggal, solat kat rumah pun dengan malas, al quran tak beberapa suka nak baca, macam mana ni bang? Nak kena buat lagi ke semua itu, tak de cara lain ke, yang betul dan berkesan?

Tolonglah bagi jalan penyelesaian yang mudah dan betul...

Nak kena buat parti, nak kena ada musuh parti, kan payah tu,.. sekejap!, aku tak kata korang kena stop parti, teruskan apa yang korang rasa betul itu, namun dalam peroses menyelamatkan anak muda dan diri kita ketika ini, dalam proses imun iman, masih perlu pada alternative yang mudah dan betul, bukan dalam bentuk janji apabila menang, kami tak perlukan janji pilihanraya....,

Dan kami tak perlukan huru hara.., The Earth is very dangerous right now, hurry back to Moon!

Tolonglah bagi jalan penyelesaian yang mudah dan betul...

Kalau korang buat Rehlah atau kem ibadat dalam hutan, boleh tak makcik dan pakcik ikut? Boleh tak OKU ikut, mereka pun nak tingkatkan iman.., boleh tak?

Itu satu hal, ada jugak bijak pandai yang nak selamatkan anak muda ni buat program yang agak replies, tapi kena belive it.., program ni agak mahal belanja dan agak terhad peluang menikmatinya, dan tak nampak hasil yang di kehendaki dari sudut akhirat, anak muda di suruh ronda malaysia naik motor, atau pergi terjun kat kutub utara , atau kena pergi berenang keliling dunia ke apa, tapi lepas balik kem motovasi ke apa, bagaimana pula hasilnya, sudahkah iman mereka di imunkan?
Kita risau masa mereka yang berharga habis begitu sahaja, dan kita anjur program yang boleh mengharunkan nama negara, itu cerita lain, tapi dari sudut ugama, apa kita nak buat? Iman kami belum di imunisasikan lagi, dah parah dah ni, solat jemaah masih selamba tinggal, solat kat rumah dengan malasnya, al quran memang tak suka baca, macam mana ni bang? Nak kena buat lagi ke semua itu, tak de cara lain ke, yang betul dan berkesan?

Tolonglah bagi jalan penyelesaian yang mudah dan betul...

Cara yang lebih mudah daripada jadi bisnesman, tak payah buat pinjaman MARA, bukak bisnes ke tanam ladang, mohon subsidi itu ini, yang lebih mudah, yang lebih berpeluang untuk di buat oleh semua peringkat umur, pakcik asrto pun boleh joint...

Nak kena masuk sekolah pondok? Kami semua ada kerja, ada anak bini.., nak pergi Azhar, ada antara kami yang buta huruf, buta warna dan buta hati, nak buat camne ni bang?

Kalau yang ada ijazah tapi masing menganggur pula, bimbangkan masa depan mereka, Kerajaan bagi peluang sertai program Skim Latihan Graduan, di bayar 500 sebulan.., semoga mudah dapat kerja lalu mencerahkan hari tua..

Namun, itu bukan masalah utama, kerana hakikat masalah utama anak anak muda kita yang sebenar bukan hanya pada hari tua mereka, tapi adalah masa hari mereka jadi mayat!

Masalah sebenar para remaja adalah hari jadi mayat mereka!

itu kita kena fikir dan risau,...

Apabila mereka jadi mayat dalam keadaan tak solat lalu mati, apa jadi, semua tahu sudah, masuk neraka.., mak bapak kena soal sama, maka hari mereka perlu di selamatkan adalah hari ini!, The day of man’s salvation is now!. maka ada tak program program yang lebih senang dan betul serta berkesan dalam mengimunisasikan iman kita dan anak anak muda generasi kita.. ada tak?

Cara yang tak perlu pakai duit, dan layak untuk semua orang..

Maka kepada korang semua di luar sana, yang jadi ketua atau pemutus program, sila bukak dan study kitab untuk laksanakan program imun iman yang betul dan berkesan dalam proses mengimunkan iman generasi islam, tak kita tua dan muda..

Penyakit iman lebih merbahaya dari penyakit cacar, dan lebih cepat merebak kepada orang yang tak ada imun.., kita semua kena cari penawar kepada penyakit ini!!!

Tolonglah bagi jalan penyelesaian yang mudah dan betul..., dan paling penting: Ikut Sunnah Nabi Muhammad SAW..

Yang mana akhirnya, kesan dari program imun iman itu, iman manusia akan jadi imun dengan terzahirnya masjid masjid yang penuh macam solat hari jummat, solat subuh penuh macam solat hari raya..., program keugamaan akan penuh macam perhimpunan kuning tempoh hari.., lebih kurang begitu.., boleh kita fikir sama-sama?

Sebab, aku sendiri pun tak tahu jugak, pandai nak argue sahaja..., hampeh kepada diri sendiri..,

Tapi jika korang serius.. ehem, ehem.. (aku tuju kat sahabat aku yang ajak aku joint khemah ibadat, tapi tak tahu nak buat pengisian apa) aku akan bagi korang hadith hadith yang boleh selesaikan masalah ini, insyAllah..

aku qoute dua hadtih dulu, yang lain, korang kaji sendiri..

Hadith satu:, Nabi bersabda:
“iman akan lusuh sepertimana pakaian menjadi lusuh, oleh itu hendaklah kamu sentiasa memohon kepada Allah supaya Allah memperbaharui iman kamu….

Kata kunci: memperbahurui iman kamu….

Hadith dua: riwayat iman ahmad.

Hazrat Abu hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulallah s.a.w bersabda:
” Sentiasalah memperbahrui Iman kamu”

Para sahabat bertanya:
” bagaiman kami membaharui iman kami ya Rasulallah?”

Baginda bersabda:

”perbayakkanlah ucapan lailahaillallah”

Kata kunci: ”perbayakkanlah ucapan lailahaillallah”

Ok, sampai sini dulu.., aku tak pandai macam korang dan bodoh dalam bayak hal, tapi jika korang ada buat program percuma di Masjid yang mana dalam majlis itu ada banyak ucapan 'LailahailAllah', aku dan bini aku nak joint…, kami nak renew iman untuk dapat imun..

InsyAllah…, selamat imun iman!!

Ps: Aku dapat ilham tulis entry ini apabila parut suntikan BCG di bahu kiri aku gatal-gatal.., makin besar dan merah yang buat aku tak layak berlakon drama purba.. cis!

200 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah aku lagik..

hehe..

jgn marah hamka..

ok lets read!

Anonymous said...

ceh... kalah kat dia lagi... berapa kali refresh sehari ni?

Anonymous said...

semua ini dengan izin Allah jua..

saudara yang tercinta..

letaklah nama..

baru cool..

hehe..

hamka!

aku dah jumpa cara yg paling rendah kosnya dan paling mujarab imunnya dan yg penting ikut sunnah nabi s.a.w tercinta!

tapi takleh bgtau kat sini..

banyak provokasi nanti..

insyaAllah azam setiap bulan istiqomah!

Anonymous said...

Selamba cool - mudah mudahan kita semua selamba cool sampai bila-bila hingga selama-lama nya disana.

Ini lah kita kena imunkan iman kita kalau tidak " Can you felt the heat BEB!!!"

Anonymous said...

neraka tidak kool..

tapi pernah dgr taktau kat mane ade neraka yg sejuk giler..

sepanas api neraka?

sesejuk ais neraka?

(jahilnya saya)

hamka said...

Ansar @ Bungamelur

Mudah di sini bukan bermaksud tiada mujahadah, kerana kejayaan sebenar adalah dalam mujahadah..

Mudah di sini adalah bermaksud,

“boleh mula bila bila masa, di mana sahaja dan sesuai untuk semua peringkat umur..

Terima kasih kerana faham

:)

-----------
Anonymous

Kalau nak cool,. Sila guna nama sebenar atau nickname yang sesuai, boleh?

Anonymous said...

Hamka wrote:
Helloo, Dah lima tahun (50 tahun sebenarnya) tak menang juga, macam mana ni bang?

he.he.he.

aku rasa la.. kalau cara diaorang tak berkesan.

Cara ko tu pun lagi la tak berkesan.

Boleh clarify kejayaan dan cara ko tu ?

yg aku tahu, air liur basi byk kat sejadah mesjid tu ade ler...

jgn marah... kool...
ko dah tua.
kena ghout nanti susah.

kalau mati jadi mayat terus takper. tak menyusahkan orang.

he..he.he..

Anonymous said...

hamka..
jgn marah neh? kitaorang gurau jer.
ala kucikucikucikucikucikucikuci kuci kuci kuci kuci kuci kuci...

Anonymous said...

okla okla..
ko betul.
kitaorang salah.

ko insan-suci.
midas-touch.
untouchable.

Allah syg kat ko.
intan gunung payung.

dunia ko punya.
akhirat pun ko punya.

aku hy debu-debu berterbangan yg suka hinggap kat kompeter.

he..he..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

sebaik-baik zaman adalah pada zaman sahabat r.a...

marilah kita ikuti cara org-org yang telah berjaya ini 100%...

...aku lebih suka jadik debu di kaki kuda sahabat r.a dari debu yg berterbangan yg hinggap di komputer....

Anonymous said...

pelik manusia zaman skg ni.

tuhan dah jadikan mereka manusia nak jadi debu pada kaki kuda pulak.

Ini adalah contoh manusia yang tak tahu malu dan tak tahu nak bersyukur.

Anonymous said...

a'kum. bismillahirahmanirrahim.
pembaca yang budiman yg dikasihi semua.

jika mengeluarkan pendapat, hendaklah kita berada dalam keadaan sopan.

beginilah.

Bagi saya. kesemua lapisan pendakwah adalah penting.

setiap badan dakwah di malaysia ada mempunyai kriteria masing2 dan target audience masing2.

Janganlah pula ada badan dakwah di malaysia mencela antara satu sama lain. kerana ini tidak elok.

Bagi saya jemaah tabligh ada target audience mereka sendiri iaitu di kalangan pelajar dan orang persendirian.

PAS pula hendaklah cemerlang dalam bidang politik. kerana politik sangat penting dalam Islam.

Jika kita lihat sirah dan sejarah islam. kebanyakan sahabat terkemuka adalah pemimpin dan ahli dalam bidang politik.

rasulullah juga ketua negara dan bijak dalam politik.

Saidina Umar, Abu Bakar, Ali dan Uthman RA juga pemerintah dan ahli-politik. Begitu juga dgn para sahabat2 yang lain.

Kesemua sahabat terkemuka adalah dari kalangan mereka yang bergiat sebagai ketua dan pemerintah negara.

Sebagai pendakwah, cita2 hendaklah tinggi.

Bayangkan jika seorang pendakwah dapat menjadi seorang pemerintah dalam sesebuah negara.

Jika tidak negara, negeri pun cukuplah.
Jika tidak negeri, wakil rakyat pun cukuplah.

Jika pendakwah adalah seorang pemerintah sesuatu negara,
Bayangkan betapa senangnya dan mudahnya untuk menjalankan kerja2 dakwah.

Pendakwah akan dipandang tinggi dan sangat mulia di sisi masyarakat.

dengan itu, kerja dakwah tidak mudah dipandang serong dan dipandang hina.

Ingatlah bahawa peranan pendakwah juga sepatutnya ada dalam bidang politik.

Berdakwahlah dan berpolitiklah.

Jangalah dipisahkan antara kedua-duanya. Jika dipisahkan, maka pincanglah agama kita.

Sesungguhnya Allah SWT tiada pandang akan kemenengan. Tetapi Allah SWT akan pandang pada amal dan usaha. Biar kalah tidak mengapa. Asalkan usaha itu ada.

Pendakwah2 sekalian yg dikasihi, janganlah bergaduh. Bersatulah. Ambillah peranan masing-masing.

Maha Suci Allah. Segala-galanya di atasNya.

Anonymous said...

ada sambungan lagi. Insya Allah.

Takkan pendakwah yg tiada mempunyai apa-apa kedududkan dapat berdakwah ke atas ahli perniagaan, towkey2 besar, peguam, magistrate, doktor2 perubatan, sarjana2 Phd, karyawan2 negara, hartawan2 negara, artis-artis pujaan, pemuzik2, dan banyaakk lagi.

Untuk berdakwah ke atas manusia elit itu mestilah 'someone' yang mempunyai pengaruh dan kedudukan yang tinggi jua.

ooooooo...

sebab itulah kedudukan Rasulullah agak tinggi iaitu sebagai ketua dan seorang pemimpin besar ke atas sesuatu masyarakat.

Maka senanglah Baginda Rasululah untuk menjalankan kerja2 dakwah. Baik ke atas manusia kelas bawahan sehingga ke atas manusia yang berkelas elit, dan tinggi termasuk raja-raja dan pemimpin kaum yang lainnya.

Sudah ditakdirkan oleh Allah SWT bahawa sifat manusia memang begitu.

Pendakwah hendaklah mempunyai kedudukan yang agak baik di sisi masyarakat barulah dakwah mereka senang diterima oleh KESEMUA LAPISAN MASYARAKAT

secara psikologinya mana lebih senang diterima oleh masyarakat ?

1. Pendakwah yang mempunyai kelulusan yang tinggi iaitu Phd berserta berjawatan sebagai Ketua Rakyat di sesebuah daerah

atau

2. Pendakwah yang tiada mempunyai apa-apa kelulusan dan tempat yang baik di sisi masyarakat. Hanya berdakwah sahaja.

Fikir-fikirkanlah..

Insyallah.

Allah Maha Adil

tangan kotor said...

salam.bro sey rasa artikel ni pon sedikit sebanyak boleh membantu jugak.kot.tehehe.

http://drmaza.com/?p=172#more-172

azharjaafar said...

Politik Nabi SAW;

1.Dakwah; iman terbentuk
2.Iman terbentuk; solah tertegak
3.Solat tertegak; fahsyak mungkar
terhapus
4.Fahsyak mungkar terhapus; muamalat,
muasyarat & akhlak Islam terzahir
5.Allah bagi khalifah.

1.. 2.. 3.. 4.. 5..

azharjaafar said...

Politik Nabi SAW;

Menyatukan umat seluruh dunia dari
berbagai bangsa dan negara.

Politik kita? Method diguna?

Jangan 5.. 4.. 3.. 2.. 1..

Anonymous said...

saudara empunya blog iaitu Hamka,
perlu banyak berfikir.

Selain berdakwah, penguatkuasaan undang-undang juga amat penting.

jika tiada penguatkuasaan undang2, maka bagaimana untuk menjaga negara daripada anasir2 dan gejala tidak sihat untuk menegah nahi mungkar bagi menjaga keimanan muda2 mudi.

1. dakwah, utk mengajak manusia ke arah kebaikan penting.

2. Penguatkuasaan undang2 bagi mencegah kemungkaran juga sama penting.


Ia sepatutnya berjalan secara serentak. Jika tidak, maka pincanglah ia. Apa yang terjadi disekeliling kita tentang kelemahan iman muda-mudi, itulah dia sebabnya kerana tidak dijalankan secara serentak. Hukuman yang setimpal tidak berjalan dengan sepatutnya.

Adakah saudara membiarkan anak2 saudara bermain di jalanraya tanpa mempunyai apa-apa penguatkuasaaan keselematan di rumah ?

Apakah saudara tiada pernah memberi amaran dan hukuman sebaiknya jika anak2 saudara degil dan ingkar dengan perintah ?

1. Mendidik secara hikmah adalah salah satu cabang dalam Islam.
2. tapi jangan lupa. Hukuman juga adalah satu cabang dalam Islam. bagi tujuan mendidik juga.

Bagaimanakah untuk mewujudkan hukuman itu bagi kedua2nya dijalankan secara serentak ?

Maka sudah tentulah

KUASA!!

dari mana datangnya kuasa ????
adakah datang bergolek ?
tentu tidak bukan ?
Maka berusahalah utk memperoleh kuasa tersebut.... (sepertimana kerja2 dakwah yang saudara hamka lakukan)

Maka berpolitiklah...

tiada kesalahan berpolitik dalam Islam.

Ingat Allah SWT tiada memandang akan hasilnya. Tetapi usaha kita.

Rasul Musa juga mengambil masa yang agak lama untuk mengalahkan firaun (40 tahun). Baru seorang firaun.
Cuba kira. Berapa orang dajjal pada masa sekarang ini ?

Apa yang saudara Hamka takut sangat dengan bermusuhan dalam politik?

Permusuhan dalam politik adalah perkara biasa dalam Islam.

Lihat kisah Saidina Ali dan Saidina Muawiyah RA yang kedua2nya adalah taraf sahabat besar. Bagaimana kisah pergolakan antara mereka berdua ?

Siapakah mereka berdua jika hendak dibandingkan dengan saudara Hamka yang terlalu berasa takut dengan permusuhan dalam politik ?

sekian wasalam.

Anonymous said...

AZHARJAAFAR,

saya rasa saudara ini, terkeliru dalam mengenal erti zaman.

Saya hendak tanya.

Kita hidup pada zaman Rasulullah.
atau
kita hidup setelah zaman Rasulullah ?

dimana setelah zaman rasulullah itu sistem Kekhalifahan telahpun wujud beratus-ratus kali ?

Mengapa kita menggunakan sistem turutan nombor itu
sedangkan
adalah lebih bijak kita dapat menggunakannya secara serentak dan menyeluruh ?

berusahalah....

Allah tiada akan pandang hasil kamu. Tetapi usaha dan niat kamu.

insyallah syeikh!

azharjaafar said...

Cara Nabi SAW valid sampai kiamat.
Orang selepas zaman Nabi SAW juga
guna cara yang sama.

Agama dah sempurna...

Anonymous said...

Islam sempurna buat masa sekarang.

95% daripada Hayat Nabi, Islam masih belum sempurna.

Quran turun dengan lengkapnya tiada berapa lama sebelum ajal Rasulullah tiba.

zarch said...

Salam kedamaian, cerita fasal imun, dua-tiga hari, computer saya kena serang dengan cecing trojan aje, letak anti-virus pun tak terimun, la ni saya pakai 3jenis anti virus, tengokla nanti, effect dia. Kalau kena juga , tak apa, saya masih ada 2 bijik komputer... maaf, tersasul pula.
Baiklah, kembali apa komen saya (izinkan mengomen ye) tak kira le sesiapa, pemimpin, pedagang, petani, pelajar, penganggur dll, rasanya imun yang paling sesuai untuk iman kita, berdakwah. Dizaman nabi pun, apa-apa pun kedudukan para sahaba, pertama-tamanya, mereka adalah dai, berkata tentang kebenaran dan mengajak kearah kebenaran kerana dengan berdakwah kepada kebenaran, maka fikiran akan sentiasa hendakkan kebenaran.
Kerana itu, elders kita ada berpesan, janganlah kita berpolimik tentang kedudukan atau cara seseorang, tetapi berpesan-pesan pada asas yang kenapa kita ni beriman dan usaha menjaga iman kita. Kita buat kerja kita, mereka buat kerja mereka, lama-lama penat syaitan nak memecah-belahkan umat.
Masing-masing ada kelemahan, jadi bila umat bersatu hati, bersatu fikir, bersatu kata dalam hal-hal keimanan, maka mudahlah segala urusan kita dalam mengimunkan iman kita.
- Sdr Hamka ni bijaklah, lidah saya ni dah tergeliat nak sebut imun, imam, iman last-last saya pergi buat salat timun...salat timun (campur tomato dan mayonis) ni bagus, banyak zat yang dapat mengimunkan badan. Maaf ye, gurau saje..

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Aku pun heran lah hamka..

Ko baru buat entry pasal berbeza pendapat itu rahmat. Aku ingat ko dah mula nak terbuka dengan perbezaan pendapat tapi tengok entry terbaru ko ni, nampak lain macam pulak...

Seolah2 siapa yang tak ikut "Sunnah Nabi cara kumpulan tertentu", maka dia dianggap tak ikut sunnah Nabi... Mungkin aku yang salah dan bersangka buruk kat ko. Maafkanlah aku!

Cuma di sini aku nak ulas: Perbezaan pendapat macamana yang dibenarkan???

Aku bagi contoh, pasal Qunut dalam solat Subuh. Kenapa Imam Syafi'e kata Sunat manakala Imam Hanafi kata tidak? Yang mana sunnah ni? Nak ikut sapa? Kita nak kena ikut Sunnah sebenar ni!!! So sapa betul, Imam Syafi'e ke Imam Hanafi??? Rasulullah buat ke tak? Imam Syafi'e buat benda baru (aka bidaah) ke? or Imam Hanafi menidakkan apa yang Rasulullah buat?????

Isu berbeza pendapat ni perlu suatu kupasan dan perbahasan yang sangat panjang dan detail supaya semua pihak faham.

Perlu belajar ilmu2 tertentu, cthnya Usul Fiqh, Fiqh Awlawiyat etc. Perlu juga belajar ilmu2 lain seperti mantik, balaghah, usul mausul etc.

Ulama'2 yang berbeza pendapat, bukan berasaskan pandangan logik akal. Bukan berdasarkan nafsu yang mana suka terima yang mana tak suka tolak. Mereka berdasarkan ilmu dan hujah masing2 berdasarkan nas2 dan dalil...

Sebab itu bila ada pendapat berbeza antara 2 ulama' yang dizahirkan perbezaan mereka itu melalui "channel" yang betul, maka pendapat kedua2nya mesti diraikan. Di sinilah timbulnya hikmah, bilamana Islam itu akan dianggap terbuka dan senang, bukan rigid atau jumud.

Tapi keterbukaan itu haruslah didasari disiplin2 Islam, bukan semata2 pendapat berasaskan nafsu. Ini syarat utama...

So soalan sekarang seperti yang dibincangkan oleh AbuHamza dan AzharJaafar : Politik macamana yang dianjurkan oleh Rasulullah?

Persoalan ini memerlukan penelitian ilmu yang sangat detail supaya tidak terkeliru. Persoalan utamanya adalah: adakah satu sistem yang tetap dan qath'ie yang dibuat oleh Rasulullah berkenaan politik dan memilih kepemimpinan ini?

Sudah tantu jawapan anda adalah: ADA! Sistemnya adalah Syura!

Soalan aku: BETUL! Tapi bagaimanakan Sistem Syura yang dibuat oleh Rasulullah??

Kalau kita lihat proses pemilihan Amirul Mukminin selepas kewafatab Rasulullah, kesemuanya dipilih sebagai Amirul Mukminin dengan cara berlainan!

Cara Abu Bakar dilantik adalah berlainan dengan cara bagaimana Ummar dilantik. Juga cara Uthman dan 'Ali dilantik (sila rujuk Sirah)

Kepemimpinan selepas 'Ali juga lain. Anaknya dilantik jadi Amirul Mukminin berbanding khalifah lain yang anaknya tidak dilantik. Kemudian, Saidina Hussein menyerahkan jawatan kepada Muawiyah. Juga dengan cara berbeza (menyerahkan jawatan).

Soalan: Yang mana satu cara yang betul ni? Cara perlantikan Abu Bakar kah? atau cara perlantikan Ummar? Atau Uthman? Atau 'Ali? Atau Hussein yang dilantik mewarisi kepemimpinan bapa? atau penyerahan kepemimpinan oleh Hussein kepada Muawiyah??? Yang mana satu cara Rasulullah?????

Bersambung bahagian kedua...

Anonymous said...

Bahagian Kedua...

Di zaman Rasulullah masih hidup, keadaannya berbeza. Di zaman itu, tiada proses pemilihan kepemimpinan. Semua dilantik oleh Rasulullah maka proses pemilihan adalah dibuat direct dari Rasulullah. Maka tiada proses pemilihan, tiada proses ambil alih kuasa pemerintahan melainkan dengan arahan Rasulullah. Rasulullah pegag jawatan Rasul, Nabi dan Amir orang Mukmin.

Tapi oleh kerana pada zaman Rasulullah tiada proses pemilihan Amirul Mukminin, adakah selepas kewafatannya maka jika ada proses pemilihan itu dianggap tidak mengikut Sunnah, sebab Rasulullah tak buat?? Adakah Sahabat2 tak buat ikut Sunnah Rasulullah?

Rasulullah tak pernah buat pemilihan Amirul Mukminin tapi sahabat tetap buat selepas kewafatan baginda kerana Sahabat tahu pentingnya ada seorang Amir / ketua.

Maka di sini kita dapat lihat bahawa tidak semestinya mengikut sunnah itu adalah semata-mata buat apa yang Rasulullah buat sahaja, apa yang Rasulullah tidak buat tak boleh buat. Sebaliknya banyak yang Rasulullah laksanakan tetapi berdasarkan konsepnya kita tahu kita boleh buat dan ia masih dianggap Sunnah.

Contoh: Naik kereta. Zaman Rasulullah tiada kereta. Jadi adakah naik kereta itu tidak dianggap Sunnah? Yang penting kereta itukah atau konsep menaiki kenderaan yang penting??

Banyak lagi yang aku nak tulis tapi tak sempat. Bini aku dah tunggu nak ajak mandi sekali (iku sunnah)... Sekian.


Wallahu a'lam

Assalamualaikum

Anonymous said...

janeman said..

Ini adalah contoh manusia yang tak tahu malu dan tak tahu nak bersyukur.


biarlah kita malukan diri untuk agama Allah ini..Nabi saw dulu pun bukan setakat dimalukan..di baling najis, batu, dan lain-lain..

semoga Allah swt terima saya, keturunan saya dan saudara serta keturunan saudara utk buat kerja ini.

Anonymous said...

Pada pendapat saya,

saudara Hamka perlu mengkaji dalam-dalam dan belajar agama daripada punca yang betul.

Beribadat, bersunnah dan berdakwah sangat dituntut oleh igama kita.

Tetapi janganlah terlalu ekstreme dan hendaklah bersederhana mengikut kemampuan diri.

Bersederhana dalam ibadat tetapi konsistent itu adalah lebih baik daripada keterlaluan dan kemudiannya JEMU/BOSAN lantas terus meninggalkan 100 peratus amalan tersebut.

Rakan2 Tabligh saya yang lain ramai yang sudah jemu dengan amalan-Tabligh.
Tidak dapat dinafikan lagi mereka terus 100 peratus meninggalkan amalan tersebut dan ramai yang tiada mempedulikan langsung amalan bersunnah ini apabila mereka sibuk bekerja nanti.


Bagi saya, itulah natijahnya apabila terlalu pandang serong dengan amalan sedikit orang lain dan terlalu berbangga dengan amalan jemaah sendiri yang dianggap sudah cukup banyak berlandaskan sunnah Rasulullah.

Jemaah Tabligh bagi saya mudah sahaja.

Easy come but Easy Go.

P/S: Adik2 Jemaah Tabligh tu, kalau boleh tolonglah kemas dan bersih dari segi berpakaian. Sampai kolar baju pun dah naik hitam karat berdaki ni apa hal?

Kalau yang abang-abang tu janggut hendaklah di-trim kasi nampak handsome dan kemas. Rambut hendakalah disisir dengan kemas jangan nampak berserabut.

Ketayap atau serban hendaklah berkeadaan putih bersih dan sentiasa dicuci.

Baju janganlah nampak lusuh. sehingga compang-camping terdapat kesan jahitan jelas di-mata. miskin sangat ker ?

Kita hidup di zaman moden di kota metropolitankan? Bukannya di zaman-batu.

Kalau berkeadaan kusut-masai, selekeh dengan baju kelihatan tidak berbasuh siapa hendak menerima dakwah kita ?

Serious, mereka yang tidak faham akan lari kalau nampak manusia berdakwah berkeadaan kusut seperti ini.

Jangan salahkan mereka kerna mereka pun tidak tahu yang datang itu sama ada nak berdakwah atau nak meminta sedekah ?

Takkan itupun hendak kami beritahu. Kan semua jemaah tabligh pun dah bertaraf bapak2 dan berkemungkinan bulu atas bawah pun dah naik uban?

aiseh.. sedihlah saya ni..

Anonymous said...

satu lagi,
islam adalah dynamic. bukan statik.

Islam juga mengira maslahat umum serta budaya masyarakat setempat dan ada yang mengikut peredaran zaman.

Itulah kelebihan Islam. tiada rigid dalam sesetengah perkara. Alhamdulillah.

tunjukanlah dalil nakli bersumberkan Al-Quran/Hadith/ ijtihad Para Ulama' Muktabar yang mengharamkan

1. Umat Islam menubuhkan sebuah parti
2. bertanding dalam pilihanraya
3. berkempen

Ingat tu Ummah bergerak maju ke hadapan mengikut intaian masa.

Bukannya ke belakang.

tangan kotor said...

Dunia Islam Kehilangan Keterampilan Idealisme Perjuangan
Posted on Dec 23, 2007 under Tamadun |

Insan ini bukan mesin atau robot yang hanya berpada dengan perisian yang diprogramkan untuknya. Insan mempunyai kehidupan dan perasaan. Dia ingin dihargai dan ingin melakukan sesuatu yang membuktikan keinsanannya.

Insan bukan juga haiwan ternakan yang hanya akan diam dan selesa dengan rumput yang enak dan air yang mencukupi. Sebaliknya insan mempunyai ruh atau perasaan yang mendesak agar diisi dengan sesuatu yang dapat melangsaikan runtunannya. Jika tidak dilangsaikan ia akan memberontak atau mencari jalan keluar yang dapat meredakannya.

baca seterusnya di http://drmaza.com/?p=172#more-172

Anonymous said...

Akak Nak menyampuk sikit.

Nampaknya sesetengah para pengkomen dapat berfikir jauh lebih waras daripada Tuan empunya blog yang akak rasa mungkin berlegar dalam dunia fantasinya sendiri.

kehidupan pd zaman skg adalah bertambah kompleks. Bkn spt zaman nabi dahulu.

zaman nabi dulu tak ada masalah kewangan untuk pembiayaan itu dan ini.

Pendakwah skg ini perlu mendekati masyarakat dan kalau boleh, membantu mereka dari segi kewangan dan ekonomi.

Akak bagi contoh mudah. Kalau akak tengah pening kepala nak membiayai persekolahan dan pembelajaran anak2 akak seramai 4 orang itu, Tiba datang budak2 Tabligh kat rumah akak nak ajak berdakwah, memang akak hambat kasi keluar jer....

Maknanya di sini, penting juga supaya pendakwah mempunyai position yang elok (seperti mempunyai kuasa) dalam masyarakat dan berupaya membantu insan2 lemah dari sudut materialis dan duniawi.

bukannya hanya pandai galakkan bersunnah itu dan ini.

Nak bersunnah bendanya.. kalau masalah utama kehidupan tak dipenuhi.

Kalau yang masih bujang itu mungkin bolehlah kot...

Get Life!!!

Anonymous said...

aslamualaikm bro.. masih ingt lagi ke saya? huhu lama betul tak singgah sini ye.. sibuk dengan urusan dunia.. belajar.. hadoi.. urusan akhirat bila lagi nak sibuk ye.. doakan saya untuk sibuk dengan urusan akhirt pula.. bro macam mana skarang?? skarang baru saya ada kelapangan nak buka blog ni.. kalau tak kat campus jangan harap la nak gi cc.. berita pun tak amik tahu.. ni kan nak pergi cc.. isk isk isk.. saya doakan bro kak *** and family sihat sejahtera.. doakan saya juga ye.. walaupun sibuk.. saya masih lagi ingat bro...

Anonymous said...

assalamualaikum semua.

Saya tak tahulah mengapa pengkomen semua x puas ati nih.

relax la brader.

okla sy nak bongkar satu rahsia ni yang memang dah bukan rahsia lagi.

Sebenarnya Jemaah Tabligh ni didokong oleh UMNO.

Di Pakistan, byk ahli Tabligh adalah merupakan ahli2 UMNO.

Sebab tulah ahli2 Tabligh di Malaysia tidak banyak mengutuk program2 anjuran kerajaan UMNO yang melalaikan.

dan UMNO ni sangat sayang akan Tabligh ni.

Sebaliknya lebih cenderung mengutuk dan merendah-rendahkan PAS yang ingin mewujudkan sistem-HUDUD yang terang-terang ada dalam Al-Quran.

Tabligh ni terlalu suka dengan corak kerajaan yang berteraskan ideologi sekularisme.

Mereka juga tiada hal dengan corak kerajaan yang membenci agama Islam.
seperti di Britain dan US.

Mereka (Jemaah Tabligh) amat tidak sebulu dengan cita-cita jemaah yang ingin mewujudkan daulah Islamiyah kerana jika wujudnya Daulah Islamiyah di Malaysia, maka pertubuhan jemaah Tabligh sudah jadi tidak relevan lagi.

Walaubagaimanapun saya ucap syabas dan sangat teruja dengan sikap ahli jemaah tabligh yang Tahan dicaci-dimaki ketika berdakwah serta usaha mereka untuk bersunnah.

Untuk mengetahui lebih lanjut,
sila baca pembongkaran kisah Tabligh di bawah ini:

http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/2006/12/mengapa-aku-meninggalkan-jemaah.html

Anonymous said...

Tabligh = UMNO.

korang perasan tak, Tabligh tidak pernah mengutuk secara spesifik program2 yang menghancurkan ummat ISLAM spt Jom-Sure-Heboh, perayaan menyambut Tahun Baru, pemimpin UMNO islam menyambut krismas dsbnya.

Sebaliknya mereka menghantam pertubuhan Islam yang ingin mendaulatkan undang2 Islam di bumi ini. dengan mengaitkan perjuangan mereka tidak berlandaskan sunnah Rasulullah

he..he.

Bagi aku, asset Jemaah Tabligh ini adalah ummat Islam yang kufur.

Selagi banyak Ummat Islam yang kufur maka bertambah-tambah lagi aktif pertubuhan ini.

Sebab itulah mereka tidak menitikberatkan hukuman ke atas ummat Islam yang kufur tadi.

Mereka menolak politik yang terang-terangan politik tersebut sebahagian daripada Sunnah yang telah ditetapkan oleh ALLAH SWT seperti dalam Al-Quran bahawa manusia di bumi ini adalah 'khalifah'.

Dengan ini, serta merta pertubuhan ini telah 'MEMANDUL'kan ISLAM secara tidak langsung.

UMNO dan Kerajaan Malaysia tiada hal dengan Tabligh ini kerana perjuangan Tabligh ini tidak ke-mana.

Jemaah TAbligh bagi Umno hanya kaunseling-yang-bergerak yang tidak membahayakan mana-mana kerajaan yang berteraskan sekular.

sekian terima kasih.

Anonymous said...

Pengalaman menipu.

ps: baca komentar.

Anonymous said...

Hentikan sahaja perbincangan ini..
kita dah tersasar jauh dari tajuk..daripada nasihat menasihati kite dah tersasar kepada kafir mengkafir..

Anonymous said...

PERASAN TAK ?

si-Hamka pada nota di sebelah kanan blog beliau ada menyatakan supaya jangan mengejek mana2 pertubuhan Islam?

Tetapi dalam masa yang sama beliau mengejek dan menghentam secara indirect pertubuhan Islam yg dikenali sebagai PAS kerana belum berjaya menang dalam pilihanraya umum selama 50 tahun.

SIAPA HAMKA SEBENARNYA????

AMR,
hal kafir-mengkafir tidak wujud di sini. Sila baca komentar baik-baik.

SILA JANGAN MAIN DENGAN ISU KAFIR-MENGKAFIR.

TIADA SESIAPA YANG KAFIR-MENGKAFIR DI SINI.

BACA KESELURUHAN KOMENTAR BAIK2.

insya Allah

Anonymous said...

Aween said

Bagi aku, asset Jemaah Tabligh ini adalah ummat Islam yang kufur.

Selagi banyak Ummat Islam yang kufur maka bertambah-tambah lagi aktif pertubuhan ini.

Sebab itulah mereka tidak menitikberatkan hukuman ke atas ummat Islam yang kufur tadi.


Tuan yg dimuliakan,
-saya kurang jelas siapa yang di maksudkan ummat Islam yang kufur..kepada siapa ditujukan kata-kata ini.

Unknown said...

HAMKA pro-UMNO ?

baru tau ker ?

kitaorang dah tau lama laa..

tapi takper...seronok jugak dengar auta-putar-belit keling dia.

jgnla sakat dia lebih2.

Anonymous said...

tak baik tau berburuk sangka dengan hamka.. bahkan dengan org laen pun kita tak boleh berburuk sangka.. cubalah husnu dzon sikit.. kan lebih harmoni tu...

Anonymous said...

budak-shams,

rasa2 tak ada siapa berburuk-sangka disini. diaorang cuma borak2 jer..

tak baik buruk sangka dgn diaorang tau.

Anonymous said...

sedihnya..

masih ramai yg tak paham..

oh!

semoga Allah bagi kita hidayat sebelum jadi mayat!

Anonymous said...

Mentabligh adalah usaha umat dan usaha ini adalah NoNPOLITIK, NoNPROFIT. Dan nama Tabligh pun tak ada dalam open media, mana-mana pihak yang hendak cerita dalam open media, itu individu.
Jadi tolong jangan kaitkan nama ini dengan mana-mana pertubuhan, tentu dalam dalam usaha ini ada bermacam-macam insan dari segenap kelompok dan kumpulan tetapi itu tidak mewakili usaha ini, itu hanya hak peribadi.

Dalam suatu istitut pengajian misalnya, tentulah berbagai-bagai pelajarnya, ada yang pro-politik, ada yang tidak, ada yang sporti, ada yang tidak, ada yang kuat makan, ada yang tidak, ada yang kaya, ada yang tidak, ada yang IQ tinggi, ada yang normal level IQ, ada yang kuat tidur, ada yang kuat tahajud, ada yang berdisplin, ada yang baru belajar nak berdisplin, ada yang ranggi, ada yang smart, ada yang ada, ada yang tak ada dan seterusnya, tetapi tak akanlah kita nak beritahu istitut tu dalam istitut politik kumpulan sipolan sipolan hanya kerana beberapa individu dalamnya yang pro siolan-sipolan?.
Kata orang, kerana nila setitik, habis satu belangga dirosakkan...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
MIddkA1 said...

Assalamua'alaikum wbt.
Khaifa khaluka ya akhi hamka? Sudah lama tak bercomment dlm blog ko. Aku ikut jg isu2 yg ko postkan, tp jarang bg komentar dlm blog ni sekarang sbb bnyk isu2 yg pembace sendiri rase sensitif kemudian menimbulkan perselisihan secare LANGSUNG.

Ya akhi skalian, tau tak knp umat Islam lemah? Smue org sudah sedia maklum, umat Islam lemah krn berpecah belah sesama sendiri. Kita berbalik pada zaman lampau dimana pada suatu ketika, dunia Islam digemparkan dgn PENCEROBOHAN TENTERA SALIB. Pada waktu itu, keadaan umat Islam sudah lari jauh dari sunnah Rasulullah SAW. Cume minoriti sahaja umat Islam yg mengamalkan sunnah Rasul sbgai amalan harian. Kesan dari peninggalan amalan sunnah, ummat Islam tidak bersatu padu, tidak mengamalkan sikap toleransi, selalu bersangka buruk, apabila memberi nasihat tidak bersungguh2. Smua sifat & kelakuan seperti ini berkait rapat dgn perilaku para MUNAFIK yg bnyk dinyatakan dlm AL-Quran secara berulang2. Apabila umat Islam tidak bersatu padu, maka musuh Islam akan masuk secara beransur2 masuk ke dlm jiwa muslim yg kosong tanpa sebarang pegangan(sunnah). Tentera Salib dpt menakluki hampir 1/3 daripada negara Islam kerana negara2 yg ditakluki itu kebnykkannye mengamalkan prinsip berpecah belah. Kemudian muncul seorang tokoh Islam terkemuka yg berasal dari Bani Kurdish telah berjaya menyatu padukan umat Islam, baik dari bangsa Arab, Yahudi, Niger & sebagainya. Hasil dari penyatuan umat Islam, mereka dapat menghalau tentera Salib kembali ke nagara masing2 dgn aman.

MIddkA1 said...

BACA SAMPAI HABIS!

Kesimpulan yg aku ingin sampaikan, kita sudah maklum, sejarah mengajar kita dari masa lepas. Tp, kenapa mesti kita ulang balik? Kenapa kita mesti berbalah2 pendapat tentang parti2, pertubuhan2, institusi2 di negara Islam? Memang kita tahu keadaan umat Islam masa kini semakin kronik. Isu gejala murtad dikalangan pemuda satu kepastian. Untuk meng’imunkan’ kembali keadaan umat Islam kembali kepada syari’atnya, kita perlulah bnyak mengingati Allah SWT.
Kepada sesiapa yg cuba memanipulasikan jemaah tabligh, silalah cermin diri itu sendiri. Bukan aku kata jemaah tabligh itu bagus atau sempurna, sbb masing2 punya kelebihan dan kekurangan. UMNO punya agendanya tersendiri, iaitu memartabatkan bangsa Melayu, tanpa UMNO bangsa Melayu tidak akan merdeka dari segi fizikal biar pun secara realiti mentaliti masih dibelenggu dgn dakyah Yahudi. Tp hasil dari perjuangan ini, umat Islam dan bangsa melayu dpt menyuarakan pendapat, dpt belajar dgn sempurna, dpt ke masjid dgn tenang... Fikirlah menggunakan ‘akal bkn dgn menggunakan perasaan.
Untuk PAS, tidak terkecuali mereka jg mempunyai agenda yg mantap iaitu menyatu padukan umat Islam, mengamalkan kepimpinan Islam secara terang2terangan. Memang aku akui, PAS punya matlamat yg baik. PAS pada suatu ketika pernah bersatu hati dgn UMNO bg memerdekakan tanah Melayu tp disebabkan berbeza misi mereka berpecah. Jika hukum hudud membawa kembali sinar Islam, aku terima kerana ia adalah syari’at Islam yg wajib ditunaikan sepatutnya.

MIddkA1 said...

Ap2 keburukkan dari ahli parti masing2 kita patut mengambil sikap terbuka, bukan dgn caci mencaci, maki memaki! Kerana setiap orang ada bahagian masing2, cume mereka yg melakukan kesalahan belum mendapat hidayah(atau erti kata lain masih merangkak tentang perjuangan sebenarnya).
Tabligh brmaksud menyampaikan apa yg hendak Allah sampaikan. Tugas kita sebagai KHALIFAH biarpun kita harus memerintah tapi kita sebenarnya wajib menyampaikan(berdakwah). Jgn kita berpolitik sahaja ttp meninggalkan kerja dakwah! Jika kita ingin menjadi tokoh yg semulia Umar Al-Khatab, kita harus berpolitik dn wajib berdakwah. Jika kita ingin menjadi tokoh sebagus Solahuddin al-Ayyubi, kita wajib menyatu padukan umat Islam(berpolitik) dn mengislahkan pemikiran umat Islam(berdakwah). Sesiapa mempunyai kelebihan dari segi kewangan sumbangkanlah bantuan kepada umat Islam seperti Syed Mokhtar Al-Bukhari, sesiapa yg mempunyai kelebihan dari segi politik, sumbangkanlah pemikiran dgn relevan seperti Nik Aziz dan Pak Lah. Jgn kita menfitnah dan bercabang lidah krn itu membentuk perpecahan. Jgn kita bertelingkah sesama umat Islam lagi krn itu menambahkan lagi luka yg ada.

tangan kotor said...

hihihi.
kamu orang ni berani mengaum kat dlm blog je kan???

jumpa kamu semua di neraka~
InsyaAllah.

MIddkA1 said...

anti bengong & anti so called, semoga TUAN berhenti dari menuduh dgn bermacam2 andian yg menimbulkan ketidak sefahaman antara Muslim. Kita disini mencari ilmu(bukan berdakwah mahupun berpolitik), mencari kebenaran dan berbincang bagaimana menyelesaikan masalah aqidah yg semakin teruk masa kini...

Dah, aku nak pg masjid... Solat jemaah bersama2 ahli UMNO, PAS, KEADILAN, ahli parti CAP AYAM dan especially JEMAAH TABLIGH Hehe...

MIddkA1 said...

Watpe nak jumpe ko kat neraka baik jumpe kat syurga baru cool and cold.(bkn terase)

hamka said...

assalamulaikum semua.

aku perasan sibuk.., belum sempat baca semua komen..

tapi jika cukup 100 komen, aku akan cuba sedaya upaya luangkan masa bersama kamu semua yang tak sabar nak baca reaksi aku.. he he..

sabar!

jumpa korang pada komen yang ke 101...

bye!

Anonymous said...

hamka,

takyah kasi komenla...

kitaorng bukan nak sangat baca reaksi ko tu...

ko tu bukannya penting pun...

tapi yang aku perasan. Bila dah kena kat batang idung sendiri baru la nak tunjuk something dan buat-buat 'confident'

contoh

1. para pengkomen masih tak paham la
2. blog ni cuma blog ilmu la
3. blog ni tak kutuk sesapa la
4. para pengkomen buruk sangka la
5. blog ni bukan blog dakwah la
6. tabligh bukan politik la
7. blog ni neutral la
8. bla..bla..bla.. ntah apa

kejadahnya lagi..

Padahal sebelum tu....

(keh..keh..keh..)

Anonymous said...

Die punye blogspot suke diela nak bg komen. Aku memang nak sgt bc komen die sbb aku nak tgk reaksi die mcm mane. Org yg kutuk tu org yg same jgk, tak payah la nak berselindung disebalik nikname yg berlainan...

"Isu kali ni tak panas, tp komen pulak yg panas." Kipas please...

Anonymous said...

hamka ngelabah cari idea.
cari...cari cari..

jgn tak cari...

hamka.
susu anak/cucu ko tu jangan lupa beli udah ler...

Anonymous said...

Dasar parasit yg menggunakan "hak kebebasan"...

Sabar...sabar...sabar...
doa...doa...doa...

Anonymous said...

doa apa?
susu cucu-hamka dtg bergolek kat sejadah?

Anonymous said...

yg mati akal said,
hihihi.
kamu orang ni berani mengaum kat dlm blog je kan???

jumpa kamu semua di neraka~
InsyaAllah.


Tuan yg dimuliakan,
-Jgn lah ckp begini..sbb kata-kata itu satu doa..tidakkah kita takut pada azab api neraka yg x terperi sakitnya??
-Buat apa nak jumpa di neraka? tuan bercita-cita nk masuk neraka ke? aneh sungguh.
-lain kali kata lah..jumpa di syorga ke..ku tunggu mu di pintu syorga ke..baru cool..hehe
insya Allah

Anonymous said...

Assalamu'alaikum

kepada engkau yang guna banyak jenis nickname, yang dok kutuk2 hamka, nama sebenar kau ape ha? Alamat rumah ko ape ha? Nak jumpa dengan ko boleh?

jgn kutuk org. kalau taknak org kutuk kita.

jgn kutuk org. x baik tau.

jgn kutuk. ko betul 100 peratus la

siapa-hamka?

Hamka_control_konfident said...

hamka_tengah_pikir_idea said...

hamka_berdoa

Berapa kali ko dah keluar 1.5@3 hari? Brapa kali ko dah keluar 40 hari? Ko berlagak lebih ar...

-bakalmayat-

Anonymous said...

Salam..

Hamka, blog kamu ini personal kan,
saya enjoy baca, apakah niat buat blog ini untuk islah diri?..chek balik niat..
sebelum buat penjelasan pada komen ke-100, elok mesyuarat, istikarah, komen-komen tetamu anda sangat leluasa, padah nanti pada hati-hati yang terluka pada kata-kata anda, nanti ramai akan copy and paste ur opinions, elections memang dah hampir, so akan ramai respons ur thoughts nanti.

Chain reaction needed.
jika memang niat hamka untuk bombarded this isu, senang jer..

Ingat,
sebagai tuan empunya blog, jika anda tahu tetamu yang datang pelajar, muallaf, best friends, musuh dan sewaktu dengannya so careful skit k.

komen-komen yang mengajak berdebat kalau heavy sgt, delete.
cuba edit skit ayat dorang kalu nak publish.

-tiada janji hidayah tersebar bila kita reply dalam blog, taufik, hidayah tersebar bila fikir kita, usaha kita dan amal kita dan doa kita sama seperti doa Nabi Muhammad SAW.
-kalu nak hangatkan jugak, make sure kepala hang berdarah-darah sebab ambo yang pukul,pastu hang reply dengan airmata bercucuran, darah mengalir kat keybord, lepas reply solat hajat, doa sampai penat.. are u ready keretamayat?..
wacth out!

Anonymous said...

Salam,
comment yang ke-57.
adalah break even tanda malaysia merdeka.. make it 50 more!

Sesiapa nak start maki hamun, silakan, selagi hamka tak delete ur comment ur safe, dah lama agaknya insane-insane yang tak puas hati tu nak luah kan perasaan anda, ayuh!

Hamka, 'u asked for it' show begins..

Anonymous said...

Tak layak berlakon drama purba?
u ar doomed to be the cave man!

Anonymous said...

hamka,

hamtum nehi tu cura looo...
(lagu Mohabbetein)

aaaaaa, aaaaaa.

kuch kuch hota hai....

aku teringat lagu hindustan nih...

Bila korang pegi India, for sure dalam keretapi tuh diaorang pasang lagu hindustan..

apa lagi....serban ala-ala Dan-dun-push pun bergerak2.

DUM MERE DUMMMMMMMMMM........


he.he..he..

syabas Yo! syabas Inspektor sahab!!!

azharjaafar said...

Kita (umat Muhammad SAW) dihantar
oleh Allah kepada seluruh manusia
atas satu maksud yang besar iaitu
mengajak manusia kepada Allah.

Ini adalah maksud kita sebagai umat terbaik. Saya menyeru diri saya dan tuan2 kepada kerja ini. Luangkan masa untuk mempelajarinya.

Ingat! Mencaci maki sesama kita akan menyebabkan luputnya pandangan Allah kepada kita. Bertaubatlah. Setiap kita akan dihisab akan kata-kata yang dituliskan.

Anonymous said...

Aku suka tengok islam sama islam berlaga2.. berbalah2..

Laga lah lagi.. caci la lagi..
kutuk lah lagi.. gaduh2..


HEHehHehe (gelak syaitan)

Anonymous said...

azhar jaafar

saya rasa rule dia simple saja.

Kalau kita tak nak usaha kita dicaci maki orang.
Kita jangan caci usaha orang lain.

Allah tu maha adil.

semoga Allah bagi Hidayat pada kita semua.

Azlan Zed said...

bukan kah dunia ini syurga buat org kafir dan neraka bagi org islam. wallahu'alam...

Anonymous said...

Azhar Jaafar
Apa lagi ko tggu.. lawan balik dia ckp tu.. kasik hujah kaw2.. caci sket hujah dia tu.. bg personal attack sket.. biar goyang..

bukan_syaitan
hehehe.. ko aku same je.. jgn lupa reply dia blk.. bg cacian 'panas2'

hamka
aku bukan jenis penyabar.. takde masa nk tggu komen ke 100.. cepat lawan hujah musuh2 ko.. kutuk kaw2 pegangan diorg pasni..

musuh2 hamka
pasni nk kutuk.. lagi personal drpd 'jgn lupa beli susu anak' or 'org zmn batu'.. byk lg ayat2 best.. nk cth aku leh kasik..

geng2 hamka
lawan kutuk musuh2 hamka nih.. kasik sakit hati.. musuh.. pasni leh perang saudara.. bkn dlm blog je.. hehehe.. nk cth ayat aku leh kasik..

I KNOW Y'ALL CAN DO BETTER..
MAKE ME PROUD..
MAKE RASULULLAH FROWN..
YEEAAAHH..

HEhehHEheh (gelak syaitan)

Kelakar tgk manusia yg bhikmah tggi, berkesedaran Islam tggi bergaduh2..
Senangnya sesatkan manusia..
Gaduh sama Gaduh.. cuba teka sapa menang?
Allah? Nabi? korang? PAS? UMNO? ADIL? Rufaqa? tabligh? hindraf? chua soi lek?

TAK3..

AKU YG MENANG!!! MENANG BESAR.. MUSUH2 BESAR AKU SEMUA KALAH HARI NI..
AKHIRNYA, TERNAMPAK LUBANG DLM PERISAI IMAN KALIAN..

Tggu hasutan aku yg seterusnya...
HAhahAhHAHahah..

Anonymous said...

Kebanyakan commentor disini teramatnya emo yang tersentuh sikit terus melalak.

Kebanyakan menilai bacaan pada permukaan. Terasa tak tentu pasal. Tidak boleh ditegur, tidak boleh dibentangkan pekara yang nyata bahawa kita ini penuh kepincangan.

Walau diri yang pincang ini memberi teguran, maka tutup terus lah telinga maka terkeluar kata-kata yang tidak langsung berdasarkan otak dan akal yang tuhan kasi.

Adakah kamu ini terlalu sensitive? Self-centered? dan cara termudah adalah memulang paku buah keras didalam comment box berdasar bacaan yang kamu baca bercampor ketidakpuasan hati?


Sungguh keanak-anakan.

Anonymous said...

Salam Hijrah Hamka. Bak alamat nak post kad kawen.

Anonymous said...

aku rasa yang pakai nick SYAITAN adalah HAMKA sendiri...

sebenarnya dia nak kasi blog dia popular.
tu jer...

tapi yang sebenarnya yang tulis/baca komen ni cuma 3 orang jer....

kah..kah..kah..

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Hah.. keanak2an je?
tak cukup tu..
tulis lg..

tak matang..
cam budak2..
blom mumaiyiz..
terencat akal..
syndrom down..

Hah.. tak boleh ditegur je?
tak cukup tu..
tulis lg..

ego..
berlagak pandai..
kerek..
bodo sombong..
cam bagus..

Hah.. tlalu sensitip n self centered je?
tak cukup tu..
tulis lg..

selfish..
pondan..
gila kuasa..
bapok..
cari publisiti murahan..
lemah..

Uih.. teruk tu cacian jiji..
takkan takde yg terasa.. cepat lawan.. debaaattt... kasik nangis..

HEhehHEHEheheh (gelak syaitan)

Anonymous said...

AT LAST...

UMNO MENANG LAGIIIII..................!!!

BOOOOOOOOOOOOOOOO....

bagi sesiapa yang kalah!

HIDUP UMNO
HIDUP UMNO
HIDUP UMNO
HIDUP UMNO

Anonymous said...

Yang Kalah tu boleh jadi mayattttt...!!!

kah..kah..kah..

Anonymous said...

betoi jugak naa..

Baju budak Tabligh berbau air-liur basi.
nak cover bau air-liur basi, letak minyak ataaarr rega murah banyak-banyak..

pandai...

tok-wan hang ajar masa kecik.

Anonymous said...

Kepada :-
syaitan said...
JiJi

aku rasa kau ni bodohlah..
mungkin SPM kau gred 3. Sebab tu lah kau bodoh. Mak kau bodoh jugak kot.
----------

Aik.. ada syaitan baru.. jgn la guna nick aku.. nnt terkonfius.. gi la kaco tempat lain.. kaco je.. dahlah salah cara hasutan.. tugas kita melagakan manusia.. bukan kita yg caci maki manusia.. nanti manusia dh tak suke kita cmne? biar diorg tak suka/musuh sama sendiri la..
SYUUUHH2.. balik neraka.. blaja lagi..

hidup_UMNO
tanak la aku jadik hamka.. mintak jauh la..
Hamka menjadi aku, yg tu aku suka..
sapa kata ko menang?
semua klh..
AKU YG MENANG!!

HEhehHEHEheheh (gelak syaitan)

Anonymous said...

hidup_Umno

tak baik bersangka buruk... Blog dia suka hati dialah.. yang engkau susah apa hal,...

Anonymous said...

masa pi alo staq depa tegur aku.
berserabut ya rabbi...

aku ingat bapak-kambing mana..

rupa-rupanya brader-tabligh...

pakai la elok2 skit depa ni pun..

Anonymous said...

I am liking this.. lagi3.. more3..

anti-tabligh kasik tok wan tros..
hehehe..

aku tak susah.. lg senang.. aku suka.. tp aku takmo org curik usaha aku..

Dh tghari.. nk kaco org jemaah kt masjid jap.. anti-tabligh, hidup_umno tolong sambung usaha2 aku eh..

Aku bangga.. Korang ngn aku dh semakin serupa..

HEhehHEHEheheh (gelak syaitan)

CHOW..

Anonymous said...

CHEH,

Syaitan pun pergi masjid jugak ker ?

nak ngotorkan masjid la tu..

anak-bini kan ada? ...
kotorkanla anak bini sendiri ler...

cis..
dasar setan-gondol

Anonymous said...

Cheh dasar syaitan keparat..!!!
suka melaga-lagakan orang!


mentang2 anak-bini kau muka dah buruk. idung kemek, ko tak berselera ya..!!!
nak kacau masjid orang pulak!

ptttuuiiii!!! NGOK-NGEK punya syaitan...!!!!

tara-baca punya syaitan!!!
brekmok punya syaitan!!!

MIddkA1 said...

Nila duri dalam daging dlm ummat atau lebih dikenali badut2 sepanjang zaman... Sarkis instruktor pun tak ajar korang mcm ni... Pg balik balajaq kat Kg. Pinang Sebatang... =)

azharjaafar said...

Au'zubillahi minash syaitonir rojim.

Anonymous said...

kelakarlah diorg nie..nampak happy, ketawa2 n riang ria jer..=) lepas tu caci mencaci sesama sendiri..ada yang nak jadi syaitan, dan ada juga yg nak jadik anti dakwah,.

semoga saya dan tuan-tuan semua masih boleh ketawa di akhirat sana nanti..

Anonymous said...

aku tak faham kat mana tablighnya hamka? selalu tulis blog tiap-tiap minggu tak nampak tanda keluar 3h, 40 hari?

ke hamka bawak laktop masa keluar 40 hari?

Ada internet ke kat masjid?

adakah kerana hamka tulis pasal solat jemaah sunnah Nabi, iktikaf sunnah Nabi, lalu korang agak hamka orang tabligh dan terus kutuk tabligh kat sini?

dan kebanyakkan yang kutuk adalah orang pas, kenapa bodoh benar?

Anonymous said...

dulu kau ada buat sistem markah pada orang komen, buatlah lagi, aku nak tahu markah aku tahap berapa, kikiki

Anonymous said...

Astaghfirullahalazim,

Ya Allah, kau ampunilah kami.Janganlah kau pandang kami dari perkataan2 dan perbuatan2 kami. Sesungguhnya kami2 ini berlumuran dengan noda dan dosa. Kau pandanglah kami dengan ehsanMu. Sesungguhnya Kaulah yg berhak memberi pengampunan dan Kaulah yg Maha Pengampun :-

From Anas, radiyallahu ‘anhu, who said: I heard the Messenger of Allah , sallallahu ‘alayhi wasallam, say: “Allah the Almighty has said: ‘O son of Adam, so long as you call upon Me, and hope in Me, I shall forgive you for what you have done, and I shall not mind. O son of Adam, were your sins to reach the clouds in the sky and were you then to ask forgiveness of Me, I shall forgive you. O son of Adam, were you to come to Me with an earthful of sins and were you then to face Me, without having associated anything with Me, I shall grant you an earthful of pardon.’”
[Recorded by Al-Tirmidhi, who said that it is a good and sound hadith].

Anonymous said...

Hamka = karin(geng syaitan)

Karin(geng syaitan) = anti-PAS

Hamka = anti-PAS.

ha.ha.ha...
conclusion dah dapat...
senang jer kan ?

=tamat=

=)
neno neno neno neno
meow meow meow meow

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Assalamualaikum..

Astaghfirullah....

Korang ni, cuba lah beradab sket bila berbicara.. Ni sampai ada yang ngaku jadik setan, apa kes?

Yang penting kita BERBINCANG, bukan MENGHENTAM.

Kalau korang tak suka Hamka sebab dia tulis something yang pedas berkenaan PAS atau apa pun ideologi korang, janganlah sampai korang hentam Tabligh...

Kalaupun korang sokong ideologi PAS atau korang memang hardcore PAS, dan ada orang hentam perjuangan korang, yang paling penting:

1) Berlapang dada
Terima apa jua kesalahan dan kekurangan jamaah, dan berusaha membetulkannya bermula dari diri kita. Sebab kebanyakan fitnah yang datang kepada Jamaah Islam dan Islam itu adalah kerana perkara2 silap yang dibuat oleh ahli2 jamaah atau penganut Islam itu sendiri.

2) Cuba bincang
Kalau korang dapati apa yang dikatakannya itu tidak betul, fitnah, mengadu domba, kutuk, caci maki, maka korang perlu bawak berbincang dulu. Mungkin dia tersalah maklumat, atau tersalah sangka, atau tersalah faham, atau tersalah apa2 jelah!


Terus terang, aku hormati perjuangan PAS sebab mereka ada dalil2 berkenaan apa yang mereka perjuangkan..

Aku juga hormati perjuangan Tabligh sebab mereka juga ada dalil di sebalik apa yang mereka buat.

Masing2 saling memerlukan sebenarnya. Kalau dua2 bekerjasama, PAS buat pemerintahan dan buat Nahi Mungkar, Tabligh teruskan dengan Amar Ma'ruf.. Bukanka chun tu???

Cuma kalau ada pihak yang tidak faham erti kesepakatan dan asal usul Ta'addud (berbilang) Jamaah, rasa diri dia je yang betul dan tahu nak hentam sahaja, maka PERLU ikut cara2 di atas dulu. Kita nasihat dan kita bincang.

Kalau korang dengar sapa2 kutuk jamaah korang dan korang membalas dengan kata2 keji dan caci maki, maka korang sudah jadi lagi teruk dari orang yang menghentam tersebut kerana korang dah menimbulkan fitnah yang amat besar kepada perjuangan yang korang dokongi... Fikir2kanlah!

Anonymous said...

wohaaa...

ramai yang mengamuk rupanya... seb baik xde yang jadik mayat... :)

susah kalu masing2 x buleh bawak bincang... masing2 nak menang... agak2 ikut perangai sapa tuh? :)

nak kena tanya sama itu hud2 ke?

tangan kotor said...

go syaitan! long live syaitan durjana 666! hail to syaitannirajim!!! kuikuikuikui.

kau masuk neraka~ kau masuk neraka~ kau masuk neraka~

p/s:barangkali syaitan itu adalah di kalangan kita juga.diri kita juga.mungkin.tehehee.

bro hamka-abaikan je bacul2 ni semua.tapi jujurnya.ini menghiburkan juga.huhuhu.
TUAN PUAN YG DIMULIAKAN SEKALIAN.
nak lagi.
nak lagi.
nak lagi.

Anonymous said...

Imun dengan sunnah.

Itu yang paling "cool". Kata orang-orang muda.

Dalam satu lecture online seorang syeikh dr Uk ada menyebut " Di antara salah satu Sunnah menjauhi dosa adalah dengan menjauhi suasana maksiat"

i.e: Katalah sorang member ni memang sangat suka musik dan berkawan dengan geng-geng undergroundyg pergaulan bebas, arak dan seks adalah "cool" katanya dengan syarat hati baik dan ada stand maka ok je.

atau

Seorang yang join geng "drift" dengan alasan suka berlumba. Sama juga.

Peratus imun 1:100.

Ini realiti.

Kalau untuk berdakwah, bukan calang2 orang dan perlu imuniti (mcm survivor pula) uzlah, dzikir dan ibadah dan berkumpulan yang bukan senang. Juga individu yang benar2 ampuh serta punya imun yang memang sudah tersedia ( maknanya ahlul ilmu yang beramal dan menjadi rujukan, hati bersih etc) menggunakan pendekatan kreatif dekati group2 ni.

Kalau perlu juga untuk bekerja menghadapi suasana mencabar imuniti apalagi terpaksa pakai bius " uzlah hati". Tapi bukan mudah juga.

Allahua'lam

Anonymous said...

Astaghfirullah.

Sabda Nabi saw
" Lidah lah yang paling membawa manusia ke dalam neraka"

Moga Allah memelihara kita semua. Amin

Anonymous said...

alqasam...

MasyaAllah.

Terima kasih. InsyaAllah kita cuba amalkan.

Baru rase mcm 'up' sket iman.

Moga Allah curahkan RahimNya kpd aku engkau dan seluruh ummat Nabi.

Anonymous said...

Personal opinon about Tabligh and Pas tanpa biased:-

Teman baik ana juga kebanyakannya dr keluarga tabligh, adik bersekolah di maahad tahfiz tabligh. Juga sangat menyukai tulisan dr kitab2 ulama'2 tabligh.

Pas, punya ijtihad di kalangan mereka sendiri, namun perlu membaiki dr sudut dalam (ruhiyah) dan pembersihan hati secara menyeluruh supaya tidak menjadi fitnah kepada apa yang mereka bawa.


Tabligh sangat memberi banyak kebaikan dalam dakwah, hati mereka sangat komited dan sentiasa fokus kepada pembersihan hati dan keikhlasan diri. Namun di sini ada beberapa perkara yang perlu dikoreksi terutama pengalaman banyak di kalangan iaitu org tabligh kurang boleh menerima pendapat org lain.

En Azhar Mansur.

Setiap jemaah mempunyai methodologi dalam pendekatan dakwah dan interpertasi khalifah dan daulah.

Sangat susah untuk mempunyai satu pandangan satu dalam semua ummah.

Sangat setuju dengan laungan Sunnah.

Namun untuk mengatakan ijtihad dr pimpinan Syeikh masing2 adalah yg paling qotie ada sesuatu yang tidak berpatutan.

Sebaiknya, kita mengikut ulama' salaf soleh dan sentiasa mengmalan sunnnah dan menunut ilmu yg sohih juga mengikuti kecenderungan masing-masing memilih sesuai dengan keyakinan hati masing2.

Bagi yg memilih Tabligh, Jim, Abim, Pas atau etc maka terpulang.

Yang penting sentiasa melihat kepada pentarbiyahan hati dan melakukan dakwah.

InshAllah. Ulama2 kita sudah menggariskan adab2 dan syarat2 dalam perbezaan hukum dan jemaah.

p/s: Suka kepada puisi tentang Tabligh di laman En Azhar.

Anonymous said...

Ralat: Minta maaf. - Saudara Azhar Jaafar.

Setuju dengan pendapat " brother" tentang kupasan dan perbahasan ilmiah dr sudut disiplin ilmu.

Terutamnaya tentang isu fardhu dan sunnah. Juga tentang disiplin ilmu menurut ulama2 Salafsoleh.

Tp brader hamka kita dah beritahu dia bukan ustaz so inshAllah, apa yang ditulis sama-sama kita ambil kebaikkannya.

Sama-sama kita saling menerima dan terbuka dalam menghadapi kepalbagaian. Samada dr sudut tuan rumah atau tetamu. All rounder.

Allahua'lam

Anonymous said...

=)


*kasi seposen pada yang terasa*



*baca-baca*



=)

Anonymous said...

oh ya,minta maaf juga, bukan semua Tabligh namun sebilangan - mungkin kebetulan apa yang saudara2 alqasam terjumpa disekeliling. Tidak dinafikan ada yang sebaliknya.

Afwan. Allahua'lam.

tangan kotor said...

bijak2.TUAN PUAN YANG DIMULIAKAN SEKALIAN.saja mau kongsi artikel ni.mungkin berguna.mungkin tidak.

...Pemberontakan Kuasa: Antara Emosi Dan Penilaian Seimbang..
|

...Mungkin terdapat perbezaan pendapat antara seorang muslim dengan muslim yang lain. Boleh jadi juga terbukti seorang muslim yang lain melakukan kesilapan dan kesalahan yang menyebabkan hati kita sangat marah kepadanya. Namun walau apa pun, kita tidak diizinkan syarak untuk mengambil tindakan yang merugikan umum, atau membawa kemudaratan atau kemerbahayaan yang lebih besar dibandingkan kesalahan yang dilakukan. Apatah lagi dalam mengambil tindakan terhadap mereka yang mempunyai kuasa yang boleh memberikan kesan besar terhadap keselamatan negara...

baca selanjutnya di - http://drmaza.com/?p=171#more-171

Anonymous said...

adekah ulamak parti XYZ @ ulamak parti ABC suka penyokongnya "memaki hamun tak pasal2 @ dgn berpasal?

di mana akal waras yg di kurniakan Allah?

yes!

memang ade perbezaan pendapat dan akan menjadi rahmat sekiranya di settlekan secara hak..

tidak perlu marah2..

tidak perlu sindir2..

be a true muslim..

tegur secara betull..

dan berlapang dada..

muhasabah diri betul ke tak teguran itu..

tak kira la sapa yg kene tegur..

UMNO ka? PAS ka? TABLIGH ka?

yg penting teguran itu kita terima dgn hati yg terbuka..

muhasabah diri..

kalau salah teguran itu..

kita doa supaya sama2 di beri kepahaman oleh Allah..

kalau betul teguran itu kita doa supaya di ampun dosa sesama kita..

tidak sempurna iman seseorang selagi dia tidak mengasihi saudaranya sendiri sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri..

yg penting bila kita di tegur jgn kita ungkit plak kesalahan org lain..

yg di tegur kita bukan org lain..

kan?

(korang nak hentam aku hentamlah. aku doa kita di ampunkan Allah dan kita mati dgn iman yg sempurna)

sayang korang semua!

(ntah lepas ni Allah cabut nyawa memasing kan ke naya kalau di cabut nyawa time mencarut, memaki dan marah tak tentu pasal)

:D

Anonymous said...

oooo, baru aku tahu cara nak buat blog kita ramai orang komen..

kau menang kool hamka..

kau tulis tentang perkara salah pada parti XYZ yang memang betul salahnya, sehingga mereka tak de idea nak balas balik, last, mereka kutuk orang tabligh, serang peribadi, sampai cecah 100 kemen..

dan kau sentiasa memang kool..

alQasam said...

Sidi wa sanadi Hazrat Moulana Mohammad Taqi Usmani sahib db said;

"Whenever one of us becomes increasingly religious his first priority becomes correcting other people. This similitude is that of a person with lethal cancer who is worried about some one else’s common cold. One who himself is severly afflicted (with muhlekat-e-nafs) never cares about other’s minor aliment. The problem is that we do not know our diseases as yet. Once we find out the deadly diagnosis all of these sermons for-others, hurting comments, slander and back-biting will disappear"

InshAllah sama-sama kita muhasabah bersama. Menggunakan nama-nama tertentu/pelbagai dan mengecam pihak dengan tidak beradab yang lain bukanlah akhlak dan adab Salafuna Soleh.

Setuju2x dengan en. ansar@ bungamelur. Itu yang sebaiknya namun itu yg payah. InshAllah, sama2 kita check balik hati. Sesama saudara kasih kerana Allah tentunya.

Anonymous said...

Dibesarkan dalam keluarga UMNO : datuk = setiausaha parlimen kementerian xxx, ketua UMNO bahagian.
ayah = pendukung kuat UMNO sampai sekarang.
makcik. pakcik. ada yang makan gaji dgn UMNO.

Umur 20 - 26 tahun : Mendalami Jemaah parti XXX, aktif berkempen dan menjadi PACA pada pilihanraya, menghadiri usrah-usrah. Keluar dari kepompong keluarga yang UMNO totok.

Umur 28 tahun : Mengenali gerakan dakwah tanpa sempadan dan tidak berpersatuan

Sekarang (30): Masih di dalam gerakan dakwah tanpa sempadan dan tidak berpersatuan.

Alhamdulillah, kalau ikhlas ditunjukkan jalan. Jalan utk menyelamatkan diri sendiri, keluarga dan ummat Muhammad SAW.

Kata kejian insyaAllah dilindungi telinga dan hati oleh Allah dari terasa.

Cara membezakan rasa marah yang perlu dan rasa marah yang tidak perlu.

Segala cacian ke atas peribadi hendaklah diterima dengan hati yang terbuka dan senyuman serta redha dan sabar, kerana siapalah diri kita ini.Kita memang lemah dan tidak berdaya.

Namun segala cacian ke atas agama, itu yang wajib kita bertindak dan menggunakan nafsu marah pada tempatnya dengan akhlak dan cara Nabi SAW

Kepada semua pengomen.
Peribadi anda semua terserlah.
Namun jangan hingga 'peribadi' jemaah anda terfitnah.

Satu, dua, tiga cucuk....ada yang melompat, ada yang senyum kelat, ada yang pergi solat.

Salam.

Anonymous said...

hi.hi..
wow byknyerrr komen....

nate mana pulork Abu Indah ni?

baru kuar dari ladang popi india ker ?

keh..keh..keh..

Anonymous said...

bismillah,

Selama ini saya ingatkan bro hamka sudah faham akan ta'adud jemaah dan kepelbagaian metod dakwah yang ada, namun melihatkan entri yang terbaru ini, saya fikir bro hamka masih samar-samar dan seolah-olah boleh dianggap begitu jumud serta fanatik dengan "jemaah" yang diikutinya. (maafkan saya atas prasangka buruk ini)

Sedih, entri yang lepas baru sahaja bercakap tentang berlapang dada atas perkara khilafiyyah tetapi entri ini menunjukkan itu cuma sekadar percakapan biasa.

Ingatlah setiap jemaah melengkapi antara satu sama lain, ada yg tumpu pd pihak professional, ada yg tumpu pd pelajar dan ada yg tumpu pd masyarakat umum. Jangan kita caci-mencaci sesama kita.

Semoga Allah beri kefahaman agama lagi kepada kita.

Anonymous said...

satu-dua-tiga cucuk
karkon-tua mati pucuk

pls check the website.
it is up to u. whether u want to know or not.

Anonymous said...

lol, bro salafi sudah mai, lama sudah berudu dalam tin ini, sama macam katak dalam tempurung.
Fatwa salafi yang menyatakan matahari berligar mengelilingi bumi, sama fatwa vatikan yang menghukum mati Galileo kerana Galileo menyatakan bumi mengelilingi matahari. Bro, lu lupa ka, berapa ramai orang Islam diTanah Arab lu orang bunuh, tangkap isteri dan anak perempuan dia-orang jadi hamba nafsu lu dan samun semua harta dia-orang.
Bro, wa cakap lu, lu kalut...

hamka said...

Maafkan aku yang perasan sibuk, penat korang refresh hari-hari, tapi aku belum jugak respond terhadap komen korang yang dah ratus-ratus tu…

Aku sebenarnya ada terlibat dalam program Skim Latihan Graduan yang mengangur, budak budak U yang dah habis belajar tapi tak de kerja, di beri RM500 sebulan untuk belajar ilmu baru supaya mudah dapat kerja.., insyAllah

Jadi aku kena study sikit, dan tak sempat nak layan korang...

Maafkan aku.

Sebelum aku respond komen korang semua, biar aku tulis sikit prinsip hidup dan falsafah mayat pada diri aku..

1. Orang yang caci aku, aku tak akan caci balik, kerana bila kita caci mencaci, maka Allah tak pandang kita, bila Allah tak pandang kita, maka jadilah kita seperti dunia yang tidak di pandang Allah, lalu setaraf dengan kepak nyamuk, bangkai, sampah dan najis..., Hanya orang yang bodoh suka bercakap kelemahan orang yang pandai..., so aku tak nak jadi camtu.OK?

2.Walaupun ada antara korang berniat jahat dan berperangai buruk, tapi aku tak akan buang niat baik dan perangai baik aku bila berdepan dengan korang… malahan aku maafkan korang dan mohon supaya Allah ampun dosa korang

3..Orang yang tahan di caci adalah tanda 'imun-iman', aku sedang belajar.. : )

4. Aku akan komen sambil selit imu sini sana, baru berguna nota ugama ini.., dan aku harap komen korang juga begitu…

---------

Baiklah, lepas dah baca semua komen secara pantas, dan aku baca sampai seratus komen sahaja, yang lepas seratus tu aku jawab lain kali, kemudian dari 100 komen, aku pilih untuk jawab 60 komen sahaja,(aku tak hintungpun-taruk sahaja nombor) yang aku tak jawab tu, anggaplah komen korang sebagai komen yang bosan dan hampeh, Aku tak nak menghina kebijaksanaan aku dengan melayan komen yang rendah mutunya dari segi intelek..

(tapi ada jugak komen yang hampeh tapi aku layan-suka hati aku ler)

--------
amr

kau di tuduh sebagai contoh manusia yang tak tahu malu dan tak tahu nak bersyukur sebab kau nak jadik debu di kaki kuda sahabat r.a dari jadi debu yang berterbangan hinggap di komputer,

sebab yang nak jadi debu yang berterbangan hinggap di komputer itu bagitahu: orang tabligh tidur di masjid, air lur basi meleleh di sejadah..

lalu muncul 'si janeman'.yang pertikaikan sikap manusia yang nak jadi debu pada kaki kuda sebagai tak tahu malu dan tak tahu nak bersyukur..

baiklah, mari kita berkongsi ilmu:-

Abu bakar r.a , Aishah r.ha dan ramai sahabat lagi yang kerana takutkan hari akhirat sanggup jadi binatang, atau jadi daun atau jadi jerami jika di beri pilihan- sebab tak nak kena hisab di akhrat yang dahsayt kelak, rujuk kitab Hayatul Sahabah..

Itu bukan sebab tak tahu malu dan tak tahu nak bersyukur. Tapi kerana taqwa dalam diri... selamat belajar ilmu baru.

Ps: Dan akhirnya kita memang akan jadi debu, dan dah mati depan computer, melekat kat computer ajerler.. he he he..

------------
Abu Hamza

Maaf kerana kurang sopan, terutama bila guna contoh serta bukti yang betul dan soheh..

Aku cakap tentang imun-iman, bukan tentang target audience, tentang kuasa, politik dan apakehal entah? yang kau cerita tu tajuk lain, jangan nak melencong..

Tolonglah bagi jalan penyelesaian yang mudah dan betul...

Ps: kalah takpe, janji iman kita ’imun’..

----------------
azharjaafar

Dalam dunia ini ada banyak usaha Hak, apa itu Usaha Hak? Usaha Hak adalah usaha yang niat untuk dapat Redha Allah semata-mata..

kerja yang Hak dan tersusun akan dapat bantuan langit, iaitu hati yang sabar di caci dan kerja yang di buat istiqamah sampai mati, semua Nabi dapat bantuan ini..

tapi kerja yang hak dan tak tersusun pula tidak mendapat bantuan langit, malahan perlu pada bantuan bumi, perlu pada kuasa, pengaruh, orang ramai, duit, surat khabar dan sebagainya..

Selamat menyusun...

Wallahu’lam..

Ps: sedang belajar menyusun bunga seroha hihihi..

---------
zarzh

aku sokong kau seratus peratus!
Hanya orang bijak tahu membijakkan orang yang bijak.

Komen yang bagus!

Ada Orang tanya: kalau kau ni betul, kenapa Harun Din tak ikut engkau...? Aku kata: kalau aku salah kenapa Harun Din tak halang aku!!!

Woha!

Ps: tiba tiba suka salat timun (campur tomato dan mayonis)

------------
brother

salam..

apa kau nak heran?, tajuk pasal berbeza pendapat itu rahmat tak sama dengan vaksinasi untuk imun..

gadis tu tanya aku macam mana nak dapat imun-iman, tak kan lah aku nak suruh dia pergi perhimpunan kuning?

Jadi sebelum kau dan Bini mandi sekali (ikut sunnah), jawapan pada soalan kau yang berjela itu mudah sahaja, apa sahaja perbezaan pendapat yang kau nak buat, selepas laksanakannya iman kau imun, itu betul, lebih kurang begitu, sudah! pergi mandi!

------------
Akak_Dah_Berkahwin

Akak, saya sedang berfantasi, tolong jangan gangu fantasi saya dengan sibuk nak hambat orang tabligh kat sini..
Tapi Kak, bagus juga di biarkan orang tabligh berkeliaran kat sekitar taman rumah akak, bukan apa, sekarang banyak kes culik budak, jika ada ramai orang, penculik segan sikit nak culik anak kita.. tak gitu?

---------------
budak_shams

aku pun masih ingat kat kau, kau janji nak bagi aku satu buku dulu, bila nak bagi he he he?

--------------
Mengapa Aku Keluar Tabligh

Bagus nickname engkau, mana ada orang ’masuk’ tabligh, orang memang ’keluar’ tabligh, Kau keluar tabligh berapa hari? 3 hari, 4 bulan?

Dan kau ucap syabas dan sangat teruja dengan sikap ahli jemaah tabligh yang Tahan dicaci-dimaki ketika berdakwah serta usaha mereka untuk bersunnah.

Aku tahu itu adalah kurnian Allah untuk mereka.., dan itu adalah bantuan langit.
Semoga aku juga tahan dicaci-dimaki oleh korang di sini..

Itu baru di katakan imun.

---------
Aween

Dato’, Mereka kata aku orang kuat UMNO, doto’ dengar tak tu?, maka pilihan raya kelak jangan setakat bagi aku topi dan payung, aku nak dato’ tolong setle payment rumah aku dan kereta aku, boleh dato’? rugilah jadi orang kuat UMNO jika tak dapat duit

Hihihi..

----------
siapa-hamka

korang perasan tak? Aku tulis nota di sebelah kanan blog aku supaya korang jangan mengejek mana-mana pertubuhan Islam, kerana korang yang tak boleh tapi aku bebas boleh menghentam secara indirect atau direct sebab ni blog aku!

Woha!

----------
amr

bila kita bagi bukti yang betul, orang akan melenting, itu yang berlaku pada aku dan dunia ini..

sebenarnya bila ada orang sanggup luangkan masa untuk hina korang, itu dah menjadi sumber tambahan pahala , ingat senang ke nak buat ‘kelas tambahan’…he he he..nak harapkan solat sunnat beratus ratus rakaat…tak termampu…dah ada orang kutuk kita…kira OK apa! Kita dapat pahala free..aku ulangi; FREE!!!!
Kalau orang tu tak de pahala, orang munafik misalnya…camne?
Huh! Tuhan Maha Adil…kalau diorang takde pahala..diorang kena ambik dosa korang.…kan bagus macam tuh…jangan pulak korang cakap tak de dosa langsung…!!! Aku pijak perut kau tu karang..ha ha ha

----------------------
Ansar @ Bungamelur

Amin untuk doa engkau…

Satu nasihat untuk diri sendiri..
Orang bodoh sahaje yang asyik berdebat..jadi aku nasihatkah kat korang tak payahlah jawab apa-apa cacianpun..jadi kool macam Nabi kita …senyum ajer..walaupun di keji dan di caci…kalau nak jawab gak, jawab kau punya pendirian, tak payah nak terangkan apa-apa yang orang tak nak paham..last sekali, bukan nak cari kebenaran..tapi nak menang, siapa paling pandai berhujah, siapa paling pandai memalukan pihak lawan..siapa paling pandai cari kelamahan pihak lawan lalu tukar menjadi lawak spontan.., serang peribadi, orang ni busuk, orang ni selekeh, ntah apa-apa, ni aku tengok dalam parlimen pun macam ni…semua jadi jahil…

Selamat belajar

---------------------
Anonymous Tabligh..

Semua peristiwa dalam komen yang lepas bermula begini, salah sorang pembaca blog aku bertanya tentang bagaimana nak tingkatkan iman, dan program mana yang paling berkesan dalam meningkatkan iman..
Akupun jawab panjang lebar dalam entry sebelum ini iaitu, Apa itu iman-imun..
Dalam aku bagi contoh dan hujjah, aku cerita kekurangan keberkesanan parti XYZ dan parti ABC dalam melaksanakan program imun-iman, dan aku banyak ulang ayat ini:-
Tolonglah bagi jalan penyelesaian yang mudah dan betul...

Kurang berkesannya adalah bila balik program, masih tinggal solat jemaah atau selamba lengahkan solat..,

Lalu melentinglah parti XYZ, (parti ABC tak pulak melenting) dan mulalah komen itu ini sehinggalah ke 100 komen, tapi yang aku bosan, parti XYZ itu tak ceritapun jalan penyelesaian yang mudah dan betul, malahan meleret ke konsep Negara islam, kuasa, politik dan yang semakna dengannya, last last tak pasal-pasal pulak cerita kesalahan puak yang tak politik macam mereka, lalu caci, kutuk, menyalak dan sampai tahap mengkapirkan asset orang yang tak berpolitik macam mereka..

Aku tak pasti apakah alasan mereka bertindak begitu?

Mungkin kerana apa yang aku cerita tentang Sunnah Nabi seperti solat jemaah, solat awal waktu, iktikaf dan lain lain yang mana semua itu termasuk dalam program harian puak tabligh, akhirnya mereka ambil keputusan untuk kutuk tabligh kat sini hanya kerana apa yang aku cakap tentang sunnah Nabi=amalan tabligh..

kepada orang tabligh yang suka baca blog aku,

aku mintak maaf kerana mereka kutuk korang kat sini, sebagai wakil kepada pengkomen bosan dan hampeh di sini.., aku sungguh-sungguh mintak maaf kepada kamu...

---------------
Midkazen

Orang kapir bila berhujah macam-macam kat nabi, korang tahu Nabi jawab apa?
‘Sekiranya bulan di letakkan di tangan kiri dan Matahari di tangan kanan, aku takkan tinggalkan kerja daqwah…(lebih kurang maksud)

Nampak?! Nabi jawab dia punya pendirian..jelas dan terang…

Aku banyak kali gak kena sound sebab sibuk-sibuk gi nasihat orang sana-sini..
Lepas tu diorang caci/maki/ hina/ keji aku dan memacam lagi..
Aku tak perlu terangkan pada diorang begitu-begini..
Aku tak perlu berhujah keluar dalil dan Nas untuk benarkan tindakkan aku..
Aku just cakap pendirian aku..
Aku kata:
Tak lama sebenarnya aku ‘ajak korang pada Allah’(berdaqwah) ni..aku dah buat keputusan akan berhenti satu hari nanti…aku buat limit…
Diorang terkejut..maklumlah aku nak berhenti dakwah mereka…
Aku cakap lagi:
aku akan buat daqwah ni tak lama, just sampai mati sahaja..Cuma aku nak tanya korang, BILA AKU MATI?
KALAU AKU MATI MALAM INI..SAMPAI MALAM INI SAJELAH AKU DAKWAH ENGKOU..HA HA HA!!!
Terus senyap diorang..aku dah nyatakan pendirian aku..tak perlu aku terangkan begitu-begini macam bagus kepada orang yang bodoh lagi sombong..

Sekali lagi wahai Midkazan budak tabligh.., aku mintak maaf kerana aku, korang kena kutuk..

Kirim salam kat Dr Sam...

------------------
yang.mati.akal

Aku juga boleh mengaum sambil mimun teh’ tarik dekat masjid, hihihi..

Satu pesanan:-

KALAU ORANG CAKAP ENGKAU PEREMPUAN, SEDANGKAN ENGKAU CONFIRM LELAKI..TAK PERLU TUNJUK KEMALUAN UNTUK BUKTIKAN JANTINA KORANG..TAK PERLU!!!!
Biarlah Allah yg buat keputusan…
Zaman Nabi dulu satu mekkah cakap Nabi gila dan ahli sihir..Nabi kool sajer..takdelah nak buat demo “aku bukan ahli sihir bla bla bla” tak perlu…
Tak perlu tunjuk perasan korang kat orang..yg betulnya korang tunjuk perasan korang kat Allah..macam Kak Pah cakap:

Carilah ketenangan dalam diri sendiri..
Ibadat sepertiga malammmmm….

-----------
PRO HAMKA - NONPRO-FILE

I love u!

Ps: La ni aku tengok, ada golongan yg bercakap kasar dalam berdakwah, caci sini sana..bila aku tegur…diaorang cakap: Tuhan pun mencaci dalam Al-Quran, celaka firaun dan binasa Abu Jahal..bla bla bla..huh! aku pun banyak gak cakap kasar..tapi aku rasa tu aku punya nafsu amarah aku yang terlepas cakap..dan aku tak akan gunakan dalil dan Nas untuk sokong aku punya nafsu..dan aku tak nak berdebat…tapi oleh kerana ini blog aku, biarlah aku jawab kat sini kau punya hujjah..ni bukan nak berdebat ni..ni kira macam muzakarah-lah ni..
Aku kata: Tuhan boleh mencaci manusia kerana Dia adalah Tuhan…yang engkau sesuka hati dan nafsu caci nista di sana sini..engkau tuhan ke?(tak perlu jawab soalan ni..)

Dan!!!!..dah..dah..cukup setakat tu…moralnya adalah:
Tak perlu buat ujian DNA kalau jiran engkao cakap engkau adalah makluk asing.!!

-------------
demand_100_comments

Adik, biar aku cerita sikit,

Pada suatu hari ada orang jahat jumpa Rasulullah, tapi Nabi layan dengan baik, Aisyah r.a Tanya kenapa layan orang jahat dengan baik?

Maka Nabi jawab;

Tak kanlah kerana kejahatan sifat mereka, aku nak kena buang sifat baik aku?”

Maka begitulah aku di sini, jika mereka (para pengkomen berniat jahat atau bodoh), tak kan aku nak buang kebaikan dan kebijaksanan aku?

Terima kasih kerana ingatkan aku solat, dan buat amal baik, komen camni yang aku nak..

---------
Anonymous

Ni yang aku angin satu badan, macam mana boleh lupa lirik?

Ni lirik yang betul..

...Hamko hamise cura loo...

--------------
Syaitan

Aku suka komen kau, gelak besar aku dan bini bila baca, he he he
Kreatif dan makan dalam!

Meleleh air mata!

Ha!

--------------
alan zed

Org yang berjaya di dunia adalah terdiri dari mereka yg mempunyai daun telinga yg ‘tebal’…macam Pak Lah..dah berbuih-buih mulut org kutuk/hina caci dia..tapi dia selamba menuju puncak…
(esh..en.hamka ni org UMNO ke?, selalu puji pak Lah…bla bla bla )
Hek..eleh..apalah korang ni..sempat jugak berpolitik kat sini..ok, lah aku hiburkan nafsu korang…err…kat mana tadi? Ha! Kat sini.. biarlah orang nak kutuk kita..ingat org yg berjaya di dunia adalah terdiri dari mereka yg mempunyai daun telinga yg ‘tebal’…macam Tok Guru Nik Aziz..dah berbuih-bih mulut org kutuk/hina caci dia..tapi dia selamba menuju puncak ke puncak…
Ha ha ha dah puas nafsu engkau?!!!
Dan yg paling best, Macam Nabi kita..berkarung-karung orang kutuk.hina/caci/laknat dia..tapi selamba menuju ke puncak…puncak shurga….
(jumpa di sana ye…, tingkat 8 shurga firdaus..amin..)

------------
jiji

Sabda Nabi lebih kurang maksud:
Buatlah ‘hubungan dengan Allah’ sehingga orang bodoh kata kamu gila!!!
Buatlah ‘hubungan dengan Allah’ sehingga orang munafik kata kamu ahli ria’!!!

Aku pernah di tuduh ria’ kerana sibok menasihati org sana-sini…he he he biarlah aku mengzahirkan hadih ini dengan cara sebegini…(macam ria’ pulak aku tulis cam gini..oh..)

Jangan jadi cam gini…korang baru nak pergi masjid..tiba-tiba member sound, apalah kau ni berlagak alim..terus tak jadi pergi..memang kesian lah kat engkau…atau korang baru nak simpan janggut ikut sunnah, member kutuk macam kambing..lalu korang cukur janggut jadi licin macam khinzir…jangan macam tu kawan…korang tahu apa itu ikhlas? Ikhlas adalah:
Meninggalkan larangan Allah kerana Allah…membuat perintah Allah kerana Allah…jadi korang yg meninggalkan perintah Allah kerana member hina nak katogorikan sebagai apa!!! Iulah bodoh namanya…..
Org yg bodoh adalah org yg peduli dengan apa yg manusia kata…(rujuk kisah Luqman NurHakim dan anaknya)..kalau kau dah yakin apa yg kau buat tu betul…go on…persetankan mereka…(setan di gunakan sebagai symbol kebenaran korang..ha ha )

Ps: Nak alamat aku untuk jemput kahwin, email sahaja, insyAllah aku pergi

----------------
azharjaafar

”Au'zubillahi minash syaitonir rojim.”

Sekali lagi, aku dan bini aku gelak bila baca reply kau wahai azharjajafar, sungguh tersentuh jiwa!!

Meleleh air mata aku.

----------
karin (geng syaitan)

yang bagi markah dulu bukan aku, tapi si hafizbar, lepas dia buat system markah, kurang sikit komen bosan, tapi bila lama tak pantau, muncul balik komen bosan kat sini..

hampeh...

----------
UmmuSarah

Ya Allah, ampunlah dosa orang yang kutuk aku dan orang yang puji aku..

------------
brother

kau kena tulis entry: Tazkirah untuk orang PAS.

Atau kau nak aku tuliskan??

He he..

--------------
ahmadbusu

biar aku kalah...

aku rela...

----------
yang.mati.akal

kau terhibur, aku lagi terhibur huhuuuuu

mari aku cerita kisah fantasi aku..

Aku berjalan-jalan dengan anakku sambil tangan silang belakang…orang kata kami berlagak, aku dan anakkupun berjalan dengan tangan taruk dalam pokot..orang kata kami tengah stim (cover zakar yang tegang)..maka kami pun berjalan dengan memeluk tubuh..orang kata kami sombong..kamipun berjalan berpimpingan tangan..orang kata kami gay…aku pun boncengkan anakku kat belakang, orang kata anak aku zalim bonceng ayah dia yang dah tua..aku pun naik belakang anak aku..orang kata aku gila…last-last aku dan anak aku berkerjasama dengan teguh membelasah mereka dan keluarga mereka..ha ha ha beru puas nafsu aku!!

Nota: semua contoh kejadian ini berlaku secara maya-harap maklum.

Moral: kalau engkau dah berada di jalan yg benar…jangan peduli lagi apa orang kata…

Masalah: benarkah korang berada di jalan yang benar?

Cadangan: Pergi rujuk ustaz..ha ha ha!!!

Kesimpulan: Penulis bukan ustaz,ulama, mufti, kiai, sufi, wali atau ahli fatwa kebangsaan, jadi sebarang komen, nasihat, kutukan, laknat , caci, maki, nista, dan teguran dari korang amat berpatutan…!!!

---------------
alqasam

Akhirnya muncul juga komen yang berkaitan dengan tajuk.
Terima kasih...

---------
nur zur

akupun rase mcm 'up' sket iman.

---------
Ansar @ Bungamelur

terima kasih…

------------
Anonymous

Biasa aku tak iktiraf komen dari Anonymous, tapi sebab kau kata aku kool, aku tak sampai hati nak delete.., he he he..

Nanyi lagi ni:-

Caci-maki saja diriku
Bila itu bisa membuatmu
Kembali bersinar
Dan berpijar seperti dulu kala

------------------

Sekian untuk hari ini.

ps: di tulis tanpa membacanya semula

Anonymous said...

dah! dah!
Hamka dah reply dah.
sila pegi buat kerja masing2.
asyik nak baca blog jer....
=========

sebelum itu penaja ada beberapa pesanan.

iaitu

Wahai bapak2 kambing sumerrr...

sila refresh iman kamu.
sila refresh baju-baru supaya air liur basi tidak berbau pada baju kamu sekalian ketika hendak berdakwah

berbedaklah....
sisirlah rambut anda ketika berdakwah
pakailah minyak wangi atar yang harum baunya atau yang mahal harganya.

Janganlah pakai minyak ataar yang berbau haruman kencing di jalanan. kerna ia pekat berbau hancing semasa berjemaah.
Makmum lain banyak yang komplein. Itu tandanya sudah makruh.

Janganlah kotorkan madrasah2, masjid2 dan surau2 kamu ketika berniat berdakwah dengan pinggaan dan makanan2 kamu.

Perkemaskanlah wajah2 kamu. cukurlah mana2 bahagian bulu di muka yg tiada perlu.

Jika yang janggutnya dan jambangnya jarang-jarang di muka, elok tebas dan kasi bersih sahaja. kerna jika ia adalah lebih baik dari itu.

Sesungguhnya dunia kita bukannya terletak dalam dunia kambing

dan akhir sekali,

janganlah cenderung untuk membuat perkara2 mesum antara kamu-kamu sekalian. Sesungguhnya ummat Nabi Luth terlalu besar akan dosanya.

berkahwinlah awal kerna ia adalah sunnah Rasulullah.


syukran jazilan.

wasalamu

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Hamka

After i go through all the coments,

i think u are very stupid-nimrod, very slow and very-very idiot guy. Very stubborn also.
i am sorry. because u allow me to say so.

Iman manusia tiada boleh imun.

Sila belajar tauhid.

iman para malaikat bagaimana?
iman para Nabi Rasul bagaimana ?
iman manusia biasa bagaimana?

konsep perkataan imun itu sila selidiki dahulu.

look at the dictionary what is the meaning of Immune please.

Gunakanlah perkataan dan bahasa yang betul.

Iman boleh dipertahankan. setakat ini tiada pernah manusia biasa boleh mengimunisasikan iman mereka.

tidak salah saya, hanya para malaikat sahaja yang tetap keimanannnya.

Rasul dan Nabi imannya bertambah.

Para sahabat pula imannya mempunyai pasang dan surut. Tetapi sangat tinggi imannya.

Gunakanlah perkataan biasa.

"pertahankan iman."


dan saya tiada berapa yakin manusia biasa dapat mempertahankan iman mereka dengan mudah kerana terlalu banyak kemungkaran di sekeliling kita Pemerintah pula tidak melakukan perkara yang sewajarnya (dari segi Hukum dan undang2)


====Jalan Penyelesaian Untuk Pertahankan Iman=========

Enforcement dari segi undang2lah yang diperlukan.

1. Dakwah/Nasihat
2. Enforcement undang2 Nahi Mungkar

I think U know. But you are very very stupid-dumbass to realize. I really don't know why?.

Sorry again. (coz kiter campur cakap inggeris. Nak buat camner dah pure-BM dalam komentar you pun slow nak faham)

Anonymous said...

mazen

kalaupun hamka tersalah letak perkataan itu x bermaksud kau boleh ckp die 'stupid-dumbass, idiot, dll bahasa yg kasar..kau belajar kat mana perkataan nie? dulu study kat oversea ke? mungkin kau dah lupa adat n bahasa nenek moyang kite yg penuh dgn adab dan sopan.

aku nak tanye kau lah..kalau kau ada anak,..kau nak x anak kau cakap perkataan kasar mcm nie..kau tau ape tu 'dumbass' tau x ape tu 'ass'??

satu lagi lah..kau sure ke reinforcement undang2 boleh pertahankan iman..guna undang2 untuk paksa org beriman n pertahankan iman??? mungkin boleh paksa..tapi dapatkah kita capai keikhlasan??

kau suruh org belajar balik tauhid..sebelum tu baik kau belajar tauhid sama gak..kalau tauhid ko dah mantap mungkin kau xkan gune bahasa kasar n mencarut (seperti ass) dalam berbahasa.

sori kalau kau x faham bahasa melayu..aku lebih suka guna bahasa melayu..aku tau kau pun melayu..

sori aku x sebelahkan mana-mana pihak..tapi aku x suka orang mencarut..

aku mintak maaf mazen

Anonymous said...

Dear ppl,

Actually, I am trying to have conversation with Hamka. and I don't expect other people to interfere.

Hamka encourage ppl to curse upon him. and I am the one who willing to do so.

And I bet he enjoy the curses and all the bad words to him.

Because,
as for me, he deserve no better words than the word 'stupid' itself.

And I don't like people to interfere when I want to have conversation with someone.

Please respect me!

Is this adab and akhlak they teach you ppl in Sri-Petaling ?

MIddkA1 said...

apsal name MAZEN nak same dgn name aku hah?? ++MIDKAZEN++. Ciplak, pirate... HEhehe.. Sabar je Hamka, klau tauhid die da btol, die takkan carut kat ko punye... Hamka kan cool.. Hehe

Anonymous said...

tumpang lalu.....
baca sekejap....
geleng kepala....
ketawa plak....
macam-macam....
syaitan...
kawan syaitan...
kita suma dah besar...
mak abah dah ajar....
cikgu dah bilang...
terpulang...
tapi kalau orang kafir baca blog ni
ape plak kata dorang....
malu ar kita orang islam..
mempersendakan agama sendiri...

"sambung keje balik"

MIddkA1 said...

Anyone can interferes your conversations if the words you used do not polite as a lesson for you. It is one of the Malay culture, even a children can understand it. Probably the commenter in here are not well educated enough. That is why you trying to correct everything you expect it is wrong, right? As you are well educated local guy that graduated from overseas.

Anonymous said...

Buat jela kerja tingkatkan iman.
Sebab iman ni, kalau tak meningkat, ia akan menurun.

Iman letaknya bukan kat buku atau kat mulut dan bukan dalam blog ni.

Tapi kat hati.

Jadi usaha kita bukanlah bermatlamatkan buku, mulut atau blog, tapi usaha pada hati-hati.

Ini bukanlah bermaksud kita tak perlu tulis buku, bercakap dan berceramah dan menulis blog,

Cuma, tanya-tanya lah hati.

Apa kesan pada hati saya kalau saya buat perkara-perkara ini?

Adakah iman saya dan kawan-kawan dapat meningkat atau sebaliknya?

-nurzur-

Anonymous said...

kepada mazin..

tak pernah dengar imun jangka masa panjang dan jangka masa sedikit?

hepatitis B imunnya hanya bertahan 10 tahun. lepas tu kena suntik lagi..

kalau kau bijak dan tak nak orang campur tangan kata kotor kau pada hamka, kenapa tak email sahaja hamka?

atau kau niat nak bongkar aib dia.

bodohs.

Anonymous said...

HAMKA,

I did read some of your previous posts and I found


"Hanya orang yang bodoh suka bercakap kelemahan orang yang pandai..."

Hamka,

what probably u mean by the above phrase ?

Are u you talking to yourself ? Did you mean it was you ?

Did u recently give negative-comments about the so-called khemah ibadat that have been monitored by those ustazs and pious guys who got higher education in religious-studies than you?

FYI, as far as i know, some of the ustaz have already got their PhDs, professorship and other higher certificate AND degrees in religous study from local varsities and abroad.

Look at yourself in mirror before u just simply condemn them. pity urself!

Are u going to tell the WHOLE world that you are the bad-ass and moron who always seek other ppl's fault in your so-called-stupid-DIRTY-blog so that your retard-brothers could bravo you and you enjoy this ?

I am sorry Hamka. You are totally bloody-idiot, insane and u simply dont know what u are talking about.

You shud blame yourself upon your stupidity, idiocracy and ill-mannered.

You don't use your brain while do some writing. (perhaps you don't have one! i bet) That's your main problem.

for me you are not more than just a moron, bunch of hypocrites and a loser who use religion to hide your bad-manner, sexual-desire, mentally-cripled, failure and crackpot.

do notice, all the worst things you wrote goes back to you and feel free to consider it was an act of the wrath of god~ Allah.

SHAME ON YOU DIRTY-OLD-SCUM !
i am very disappointed what u have done.

I rest my case.
;)

Anonymous said...

mazen

kalau kau xnk orang lain masuk campur (interfere) antara kau ngan hamka..kau email lah die..yang kau sibuk-sibuk nak masuk komentar sini apehal?...

kau nak org respect kau tapi kau tak respect org?

kau nak orang cakap baik-baik dgn kau tapi kau cakap kasar n mencarut dgn orang?

lepas tu kau persoalkan akhlak macamnie ke yg di ajar kat seri petaling?..tapi yang aku tau..akhlak n bahasa mcm kau memang tak pernah ajar kat mana-mana school..sekolah tadika pun tak pernah...

kau ingat kau cakap orang putih tu dah Urban sangat ke?

kau menyumpah orang dalam bahasa orang putih tu ingat orang kat sini tak faham ke? bukan kau sorang je lah belajar tinggi..ingat dalam dunia ni ada yang lagi hebat dari kau tu..

ingat kau cakap perkataan 'curse' - menyumpah...dan kau cakap kau memang nak menyumpah hamka...aku ucapkan selamat menyumpahlah...jangan sampai kata-kata caci n keji kau tu sendiri terkena pada diri sendiri dah lah..

Anonymous said...

salam semua
saya dan kakak minat blog ni dah lama.

tapi kan, bila terbaca komen orang lain baru saya tahu betapa dangkal dan ceteknya ilmu yang ada pada si-hamka.

patutlah banyak juga pengisian dalam blog ini yang mcm tak
bermoral berbaur LUCAH DAN SEX yg tak pernah diajar oleh pendakwah2
yang lain.

lerrrr...Dah Terang-terang dia tulis mengandungi-SEX yang keterlaluan.
kdg2 Macam baca komik majalah Ujang pun ada.

saya mengaku saya yg salah sebab tak perasan.

saya tertipu rupanya.

buang masa jer selama ni baca blog ni... baca Mangga-Online lagi
elok

Hampeh! tak guna punya Hamka! Otak katun. buat malu Islam jer.

Anonymous said...

Salam, blog yg berani dan menarik. Jemput singgah ke Suara Sang Minda di www.al-misri.blogspot.com. semoga ia menjadi medan perkongsian yang bermakna. Salam hijrah.

Unknown said...

Pembaca komen yang budiman,

Blog ini sebenarnya adalah hasil gabungan dua unsur iaitu keTOLOLan dan keBODOHan tuan yang empunya Blog yang cuba berdakwah secara selit-selitan yang tiada keberanian.

Blog manusia bijak tidak sesekali mengumpukkan elemen-elemen sensitif yang boleh menyakiti perasaan orang lain seperti wujudnya unsur seks, politik dan lain-lain kerana tuan empunya blog ini sepetutnya sudah tahu bahawa terdapat pembacanya yang daripada pelbagai ras dan masyarakat.

Walaubagaimanapun saya berpendapat, sungguh elok jika tuan punya blog ini terus-terusan menunjukkan kebodohan dan kedangkalan mereka dikhalayak ramai.

Kerana kemungkinan kebodohan tuan empunya blog ini boleh dibuat kajian oleh mereka yang masih bijak dan waras dalam berdakwah.

Mungkin terdapat 'cure' atau 'penawar' bagi mereka yang bergelar pendakwah-Tabligh yang bodoh.

Yang sensitif tu sila cool. Jangan emo. Jangan taksub kepada Hamka.

Tiada apa-apa sebenarnya yang ada pada Hamka. Kerana Hamka adalah hanya bakal sekujur mayat biasa di kemudian hari nanti.

wasalam

Anonymous said...

Azmi,
tertarik akak baca komen azmi. Betul juga sepatutnya para pendakwah tak yahlah nak keluarkan perkataan yang boleh membuatkan perasaan orang lain kecil hati. apalagi kita orang Islam.

Sedangkan kerajaan UMNO kita pun selalu nak jaga hati bangsa lain tapi tiba-tiba pulak pendakwah-tabligh ni cuba nak buruk-burukkan sesetengah parti.

Akak tak berapa sure dengan jemaah- tabligh ni. Mungkin modus-operandi atau terdapat hadith yang Jemaah Tabligh ni pegang supaya menggalakkan dan menyindir atau beri contoh yang tak elok kepada sesetengah golongan parti atau orang Islam kot ?

maafkan si-hamka tabligh ni. akak rasa dia dah tua macam akak ni. kadang-kadang selalu tersasul.

Anonymous said...

saya pun dah lama terbaca blog ni. Tapi malas nak komen. Sebab tak dak idea.

Tapi sebenarnya Akhlak pendakwah bebas seperti tabligh ni kadang2 kita kena tengok2 juga.

Kadang2 sindir-menyindir dia lebih teruk daripada pendakwah yang affliated dgn mana2 parti politik.

saya pernah belajar kejap kat UMS Sabah saya cukup respect dgn pendakwah-kristian dier.

Kalau dia dah declare sbg pendakwah bebas, tak adanya nak sindir mana2 parti politik kat ctu. sama ada parti bersatu sabah atau parti bejraya. sy pun dh banyak lupa nama2 parti kat ctu.

Anonymous said...

akak yg dah berkahwin lama

lah kan dah terang2 si hamka tu cakap die x mewakili mana2 jemaah..samada umno, tabligh, mahupun pas..

die pun rasenye bukan berdakwah...jemaah tabligh takkan berdakwah kat blog, atau mana-mana media sebab method yg mereka gunakan 100% cara Nabi saw (asas dakwah pada permulaan Islam)

buat ape akak nak kutuk pergerakan dakwah..kan terang-terang tak elok tu,..biarkan la diorang nak berdakwah kat luar tu..sekurang-kurang dapat jugak menyumbangkan sesuatu, kalau tak banyak sedikit pun sudah memadai daripada tak buat apa (kerja dakwah)

yang keluar berdakwah tu semuanya masih belajar,.biasalah kalau ada silap,kan tengah belajar..jangan pandang rendah pada yang keluar berdakwah tu..ramai antara mereka sebenarnye seorang profesional, macam jurutera, pensyarah, dan lain-lain..diorang sanggup tinggalkan kesenangan dunia dan bersusah-susah untuk agama ini..jangan lah pandang hina sangat..

percayalah akak walau akak tak suka macamana pun pergerakan dakwah ini ia akan tetap berjalan atas izin Allah swt...sebab usaha dakwah akan terus berjalan,dan macamana kutukan dan tohmahan sedikit pun tidak akan terkesan,inilah pertolongan Allah swt..inshaAllah

Anonymous said...

semakin ramai yg tak paham.(atau sebilangan kecil sahaja?)

Anonymous said...

Bismillahirahmanirrahim,

Ada sesetengah golongan pendakwah bebas yg kadang2 terlalu menunjukkan kebodohan dan kemunafiqan sendiri.

mula2 create website yang byk menceritakan perihal agama.

Apabila ditanya, website tersebut bukannya untuk berdakwah kerana method pendakwahan adalah secara berhadapan dgn orang ramai.

Tetapi untuk apa diceritakan perihal agama dalam website tersebut? Saya pun tidak tahu.

Dalam website itu terlalu banyak kutuk mengutuk dan contoh2 yang boleh mengaibkan golongan A mahupun golongan B.

Pelik juga jika sesuatu blog atau website yang banyak menceritakan perihal Islam tiba2 banyak menunjukkan contoh yang mengaibkan sesuatu golongan Islam yang lain.

Kadang2 timbul juga cela-mencela dengan secara tidak direct oleh penyokong2 blog tersebut.

Tidak salah saya, golongan yang tidak berterus-terang ini adalah golongan munafiq yang selalu menggunakan agama untuk memberi malu ke atas golongan yang lainnya.

Tetapi apabila jemaah dan persatuan mereka diejek dan dihina mereka berasa marah pula.

Sungguh Heran bin ajaib.

Anonymous said...

di web parti xxx lagi banyak celaan dan mengutuk golongan-golongan tertentu..=)

Anonymous said...

ini bermakna weblog dan jemaah munafiq itu pun dapat lampu hijau untuk turut serta dalam kerja cela mencela itu ?

Anonymous said...

mana aku tau jemaah tu munafik ke ape..kau kau lebih tau dari aku mana-mana golongan yang munafik, kau kan terer boleh tau mana satu yang munafik =)

tomhakim said...

Memang benar. Terdapat juga individu pendakwah yang bersifat agak munafiq.
(walaupun bukan dihukumkan sebagai munafiq)

kernanya Mereka sebenarnya bekerja untuk sesuatu organisasi yang kufur dan mengiyakan serta tiada berupaya untuk menghalang operasi-operasi yang jelas tersangat mungkar itu.

Tetapi sebaliknya mereka menghina dan mengutuk jika terdapat mana-mana badan islam lain yang berusaha untuk mencegah kemungkaran itu berlaku.

walaupun begitu saya tidak maksudkan jemaah tabligh. Hanya segelintir individu2 yang berselinding disebalik badan dakwah sahaja.

Waljavascript:void(0)lahualam.

Sungguh aneh dunia sekarang ya ?

Ya Allah ya tuhan. Ampunkan dosaku

Anonymous said...

salam...

saudara hamka, nak tanya

skim graduan pelajar yg menganggur ada lagi ke?mcm mn nak dftar....saya xde keja ni....

itu je...sory, out of topic

p/s:jaga diri

-terpenjara dalam hutan dunia

wassalam

Anonymous said...

assalamualaikum YA AKHI hamka,

setelah abang membaca komen semua, kadang2 abang menjadi takut jika kita tertipu dengan ilmu dan amalan2 kita kerana kadang2 syaitan lekas meniupkan rasa riak ujub dan bangga terhadap amalan2 dan sunnah2 yg telah kita lakukan.

Rasa amat riak, takbur, membenci dan memperlekeh-lekehkan orang lain sama ada secara sengaja mahupun tidak sengaja kadang2 mengheret diri kita kepada kekufuran yang nyata.

minta2 dijauhkan sifat itu ke atas kita semua.

ALLAH HAFIZ.

Anonymous said...

amiin

Anonymous said...

Sungguh sedih bila terbaca komen2 di atas

Salam ke atas PARA pembaca semua,

Saya rasa

jika sesiapa yang tidak sebulu dan tidak se-kufu dengan saudara Hamka,
diharapkan jangan sesekali datang, singgah dan menjenguk BLOG KERETA MAYAT Ini kerana ditakuti isi BLOG Ini membawa FITNAH, KEHANCURAN, PERPECAHAN DAN PERPADUAN KEPADA UMMAT ISLAM SEMUA dan boleh menghakis keimanan kita semua.

Biarlah HAMKA menulis apa yang difikirkan hanya betul untuk dirinya dan kelompoknya sahaja.

Perpaduan ummat Islam amat penting.

Apalah guna BLOG ini jika HANYA MENYEBABKAN PERPECAHAN UMMAT ISLAM dan MAKI-CACIAN antara kita semua.

Nampaknya Blog ini tiada mempunyai ruh Islamiyah yang syumul dan TIADA MEMPUNYAI apa-apa artinya lagi

Ternyata blog yang berkonsepkan ISLAMIK INI TELAH gagal.

Jauhkan dan janganlah membaca Blog ini demi perpaduan dan menjaga keimanan kita semua.

salam.
Allahuakbar!

MIddkA1 said...

Pesan Umar al-Farouq:

Jadikan semua orang sama di mata mu, dan jgn ad yg kamu istimewakan, demi kepentingan Allah, jangan terpengaruh oleh cercaan orang yg memang ingin mencerca.

MIddkA1 said...

Kutuklah mcm mane skalipun korang nak kutuk, ALLAH tetap bersama usaha kami... Jika Allah tak bukak hidayat utk generasi tua, mungkin utk generasi seperti kami yg memulakan dakwah 100% care Rasulullah SAW.

Dakwah care Nabi SAW adalah paling berkesan...

Unknown said...

astaghfirullah byknya komen...

Rasa2nya ada logik juga spekulasi yang dibuat oleh sesetengah pengkomen yang menyatakan kewujudan sesetengah pendakwah-BEBAS yang bersifat Munafiq.

Kemungkaran dan Kemaksiatan terang-terangan di muka bumi ini TIDAK langsung diambil berat oleh mereka.

Sebaliknya pendakwah-bebas yang tidak berparti ini sangat sebok mengutuk dan mengecam usaha-usaha pertubuhan lain yang ingin mewujudkan hukum-hudud yang terang-terangan terdapat dalam AL-QURAN.

MENIKAM DARI BELAKANG!!!!

Pada saya pendakwah-bebas ini berselindung dan mungkin menjadi AGEN kepada pentadbiran yang sentiasa TIDAK-PEKA dengan kemungkaran dan maksiat tadi.

MAHA SUCI ALLAH jauhkan kami daripada si PENDAKWAH MUNAFIQQEN dan JEMAAH mereka ini.

Fikir-fikirkanlah..!

Anonymous said...

(Please open-minded)

Yang hudud tu, tanya la kat mana2 orang Islam yang ada ilmu (beza mana baik mana buruk), aku rasa semua pun setuju dan sokong utk laksanakan.

Tapi yang ada sesetengah pihak tak berapa setuju tu pasal mengapa perlu syirikkan Allah yang Maha Berkuasa dengan senjata, nuklear, daerah Islam dan sebagainya. Bukanla kita suruh bakar atau musnahkan bendalah2 tu. Tapi Allah mesti nombor satu dan satu-satunya dalam hati, macam sahabat dalam Perang Badar dan banyak lagi perang2 yang lain.

Orang bukan Islam yakin dengan senjata kita pun nak yakin dengan senjata jugak. Taknak yakin kat Allah. Buktinya apa? Perintah Allah tak dapat nak sempurnakan, especially sembahyang jemaah. Dakwah apatah lagi...

-

Unknown said...

hmmm..

saya rasa bukan masalahnya sama ada open-minded atau closed-minded.

Keyword penting di sini adalah SESETENGAH JEMAAH-DAKWAH BEBAS MENIKAM DARI BELAKANG ke atas usaha orang lain yang ingin memertabatkan hukum Allah tersebut.

Itu jer.

Ada juga para pengkomen daripada JEMAAH dakwah bebas yang terlalu terang-terangan mengejek parti XYZ.

mereka terus terang mengatakan bahawa metod dakwah mereka adalah terbaik sempurna dan cara Rasulullah. tetapi mengejek cara parti XYZ. (tak tahulah samada secara sengaja atau tidak)

Yang saya ingin tanya ni, Adakah mereka sedar bahawa
a. keruntuhan Akhlak dan moral di sana-sini semakin menjadi2 di kalangan bangsa Melayu ?

b. seks, rogol dan sumbang mahram di kalangan orang Melayu semakin menjadi-jadi ?

c. Kejadian crime, jinnayat, pembunuhan, penculikan di sana-sini semakin menjadi-jadi

d. Keseluruhan peratusan crime-rate di Malaysia meningkat 13-peratus pada tiap-tiap tahun ? terutama sekali di bandar2 ?

Adakah pendakwah-yang dikatakan sebagai pendakwah BEBAS ini mempunyai sumber-ilmu pengetahuan am yang mencukupi ?

Adakah mereka melihat berita dan membaca suratkhabar hari2?

Adakah mereka sedar statistik negra menunjukkan peningkatan jenayah pada setiap tahun ?

Jika jenayah dan moral akhlak orang Islam semakin runtuh dari masa ke semasa, Bagaimana tiba2 mereka mengatakan bahawa metod dakwah mereka sangat berkesan sekali ?

Jika keadaan sekarang mereka definisikan teknik dakwah mereka SANGAT berkesan?
Tak-tahulah saya macammana mereka definisikan sebagai KEGAGALAN ?

Demi Allah. Saya adalah seorang yang tidak mempunyai apa2 parti politik. Saya tidak mendaftar sebagai ahli di mana-manapun.

TETAPI YANG SAYA LIHAT, BANYAK PENDAKWAH BEBAS INI ADALAH TERGOLONG DALAM GOLONGAN SYOK-SENDIRI.

MASUK BAKUL ANGKAT SENDIRI.!

sekian.terima kasih.

Anonymous said...

ni aku nak peringat diri sendiri dan orang dakwah (seluruh umat maknanya - pasal kita sedia maklum umat ni umat dakwah).

Pakai kopiah tu pakai betul2. kita nak amal sunnah Nabi SAW - tutup kepala. Takyah la keluarkan jambul kat depan tu. Tapi kalo ada hadith yang bagitau Nabi SAW pernah @ ada pakai macam tu, atau ada mana2 sahabat yang pakai tutup kepala & serban sambil mengeluarkan jambul, sila komen aku kat sini. Aku pun nak tau jugak.

Kita sama2 share ilmu boss!!

p/s: yang pasal komen aku yang kat atas ni, mesti (mgkn) akan ada orang ingat aku drpd puak2 tertentu pasal kutuk bab2 negara Islam dan kepentingan bersenjatakan nuklear. Lantak...

INGAT!!ANGGAP SELAIN DARIPADA ALLAH ADA KUASA BERMAKNA SYIRIKKAN ALLAH. Tak percaya?? Syirik jali ke syirik khafi?? Rujuk kitab... (Yang famous sifat20)

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Bakalmayat (boleh ditujukan kepada semua kerana semua adalah bakal mayat),

Allah ada berfirman; "Dan persiapkanlah akan dirimu dengan kekuatan".

Ulama' tafsir menafsirkan ayat ini sebagai peringatan Allah kepada orang Islam agar mempersiapkan diri mereka untuk menghadapi musuh Islam..

Konsep Tawakal perlu diperhalusi dengan detail.

Tawakal, in layman's term, is yakin dengan Allah secara total. Segala yang datang dan pergi kepada kita, semua Allah yang tetapkan..

Namun, ia tidak bermakna kita hanya berpeluk tubuh dalam lakukan sesuatu...

Rasa lapar, kalau berpeluk tubuh, hanya yakin bahawa Allah akan turunkan makanan, mesti tidak akan kenyang juga.

Nak berperang, kalau tak sediakan senjata, mesti akan kalah juga. Rasulullah sendiri pakai baju besi dan guna pedang untuk berperang walau baginda tahu Allah dan para malaikat akan tolong.

Sebabtu ada ulama' yang berijtihad bahawa membangunkan senjata nuklear dah menjadi Fardhu Kifayah kepada umat Islam skrg kerana tanpa ia sudah pasti Islam akan lagi tertindas. Wallahu a'lam.

Ibarat kata seorang Tok Guru pondok (dalam nada mantik dan balaghah yang tinggi): "Kita buat kerja kita, Allah buat kerja Allah, Yang penting kita MESTI buat kerja kita. Kita tak payah sibuk nak ambil tahu pasal kerja Allah".

Tapi yang paling penting adalah "senjata orang mu'min" iaitu doa, ibadah dan TAWAKAL itself!

Sori aku menyampuk. Taknak masuk campur korang nak marah ke, nak keji ke, nak maki. Aku cuma nak buat kerja aku iaitu cuba betulkan salah faham terhadap Islam, baik dari kalangan orang Islam sendiri, mahupun dari kalangan orang bukan Islam.

Aku tegur bukan bermakna korang salah dan aku betul, aku just nak kongsi seciput ilmu yang aku ada. Kalau salah harap bagitau!

Selamat Menyambut Hari Asyura!

Anonymous said...

hmm...jadi apa kesimpulannya?

Anonymous said...

HELLOOOOO!!!!! HEheHEhehHE

Setelah aku dpt sesatkan 13-14 jemaah masjid2 dgn sibukkan diorg dgn urusan dunia, aku pn try balik ke blog Hamka nih.. on the way, aku ade bau terbakar.. hampir hangus ekor aku.. hampeh punya azharjaafar!

Terpaksa aku pth blk.. Esok (semlm) aku try lagi.. bau hangus lg.. kali ni tanduk aku lak.. hampeh hamka ulang komen azharjaafar..

Hangin satu badan aku.. Aku hilang sabar lah.. tak dpt aku laga2kan manusia2 dlm majlis ilmu hamka..

Pikir punya pikir.. aku dpt idea best.. aku gi singgah rumah2 penkomen2 blog hamka.. aku hasut dia kaw2.. siram gasolin lam nafsu marah 'kwn' aku nih.. last2 dia kasi komen kaw2 punya and guess wht?

I'M BACK!! ALIVE N KICKING!!

Terima Kasih Mazen.. Kita Geng!!

pasal komen ko tu la..yg carut marut tuh aku bjaya lagakan balik budak2 nih..
tgk berapa ramai dh kita dh sesatkan? dh kalahkan?

Kutuk lagi Hamka!!
Kutuk lagi tabligh!!
Kutuk lagi ABC XYZ!!
Tunduk pada aku!!
Tunduk pada nafsu!!
Kasi Rasulullah malu!!
Gaduh3..


HEHehHehe (gelak syaitan)

p/s :hampeh anti-tabligh, hidup_umno terus senyap pas aku suruh sambung tugas aku.. pasni nak gi ziarah diorg lah..

tomhakim said...

Syaitan,

saya rasa tidak perlulah kamu memperbodohkan diri dengan menggunakan nick syaitan tersebut.

Ini adalah natijah daripada kegagalan di atas diri kamu kerana kekurangan ilmu pengetahuan untuk mengeluarkan pendapat di hadapan orang ramai.

Cukup-cukuplah membodohkan diri tu kerana ibu-bapa kamu mesti sedih dalam hal ini.

Jika kita mengatakan bahawa diri kita KAFIR, MAKA SESUNGGUHNYA KAFIRLAH KITA.

Syaitan itu lebih teruk daripada KAFIR.

Jika kamu memertabatkan syaitan untuk diri kamu, saya tidak tahulah kamu ini mungkin lebih teruk daripada ORANG KAFIR LAKNATULLAH tersebut.

Yang saya peliknya HAMKA dalam komennya sangat respek dan agak berterima kasih dengan "SYAITAN" ini. dan sanggup menitiskan air mata untuk sesiapa yang menggunakan nick SYAITAN ini.

SAYA TIDAK TAHU APA HUBUNGAN NICK-SYAITAN Ini dengan SAUDARA-HAMKA?

A'uzubillahiminishaitanirrajim...

Anonymous said...

PENGGUNAAN NICK SYAITAN UNTUK DIRI-SENDIRI
===========================

Salam.

Suka saya nak jelaskan hal ini.

Jika perkataan jatuh Talaq pun tiada boleh dibuat-main-main.

Walaupun dalam keadaan hendak bergurau sekalipun jika lafaz perkataan cerai dan Talaq, maka gugurlah talaq tersebut.

Saya rasa penggunaan nick syaitan mungkin boleh mengambil iktibar dalam hal ini dengan bertanyakan ustaz2.

Penggunaan REVERSE-PSYHOLOGY dalam hal ini adalah sesuatu yang memalukan. Bahkan MEMUDARATKAN UMMAH.

Anonymous said...

Lantak korang la nak kata apa2 pun...Itukan hak korang... tapi ingat....Di Yaumul Mahsyar nanti baru kita tahu yang mana kata2 kita memberi menafaat dan yang mana pula sebaliknya!!!
Ketahuilah ada satu amalan yang akan menyelamatkan kita dari neraka dan nifaq (sifat MUNAFIK) iaitu...Solat berjemaah tanpa terlepas takbiratul'ula bersama2 imam selama 40 hari. Sila rujuk kitab Fadhail Solah.
Yang syok2 dok kutuk2 org tu kita dah dpt jaga amalan solah jemaah ni ke???
Rata2 org2 Tabligh je yang jaga solah jemaah!!! Tahniah org TABLIGH! Aku pun teringin nak jadi cam korang!!!

Unknown said...

Assalamualaikum semua,

Saya adalah seorang wanita yang sangat suka membaca blog2 dakwah dan blog2 yang berunsurkan nasihat.
Saya dapati bahawa blog Hamka ini adalah lain daripada yang lain.

Lainnya bukannya apa, terdapat terlalu banyak perkataan ketidakpuasanhati dan lontaran perkataan2 yang agak
kurang menyenangkan ke atas diri beliau.

Pada saya THERE'S MUST BE SOMETHING WRONG WITH THIS blog and with this BLOG-OWNER.

Tetapi saya tidak jumpapun perkataan2 yang kurang menyenangkan daripada komentar dalam blog-blog dakwah dan blog Islam yang lain. Kalau ada pun sangat sedikit dan itupun terjadi perdebatan antara NON-MUSLIM dengan MUSLIM.

Apa yang sebaliknya terjadi dalam blog ini adalah pergaduhan dan kecaman ke atas diri penulis iaitu si-HAMKA sendiri dan perdebatan kecil (tak lah hebat sgt) antara Muslim vs Muslim.

Selalunya perkara ini tidak terjadi ke atas pendakwah/Penasihat-Islamik yang lain. Jika terjadi, mesti terdapat keburukan, kejengkelan, cacat-cela ke atas diri pendakwah/Penasihat-Islam tersebut sehingga orang Islam Lain mempertikaikan kredebility dan kebolehpercayaan ke atas pendakwah/Penasihat tersebut.

Saya rasala, sudah tiba masanya penulis blog ini merujuk kembali apa yang ditulis. Sepatutnya seseorang individu pendakwah atau penasihat-sejati dapat menyatukan orang Islam dan bukannya menggalakkan perpecahan antara mereka.

JIka terjadi juga, tahulah kita bahawa ORANG ISLAM LAIN SUDAH MEMANDANG SERONG DAN TIDAK APPRECIATE LAGI NASIHAT DAN KERJA-AMAL BELIAU atau KERJA NASIHAT BELIAU. dan Sepatutnya Penasihat tadi Sudah tahu bahawa Kualiti dan Harga diri dan maruah beliau terletak di mana.

Nasihat saya kepada blog-owner ni, silalah perbetulkan apa yang difikirkan selama ini terlalu betul. Jauhkanlah kontroversi dan ingat bahawa peranan kita adalah sebagai penasihat dan bukannya sebagai PENCETUS-KONTROVERSI.


Kadang-kadang mungkin kita terlalu bersikap ujub, takbur dengan amalan kita serta kita TERLALU BERASA ANGKUH dengan perasaan dan pandangan kita. INGAT KITA ADALAH PENASIHAT. Bukannya Penulis yang Mencetuskan Kontroversi.

Jika kita ingin mencetuskan Kontroversi juga, Nyatakan Secara Ikhlas terang-terangan. Dan jangan berselindung di sebalik Blog yang penuh dengan unsur2 Nasihat yang Islamik.

-Nothing Business. Just Personal Thought jerr..
=)

Anonymous said...

Saya ada rumah.
Saya buat rumah terbuka.
Saya tak jemput sesiapa.
Tapi siapa nak dtg, sila lah masuk dan makan.
Tapi bukan saja yg tak dipelawa itu masuk dan makan.
Yang tak dipelawa itu, telah berak merata, rogol anak bini dan curik barang dalam rumah.
Apa boleh buat?

Allah Maha Adil.
Allah Maha Kuasa.

Sekarang ramai angkuh dan amarah.
Ramai macam rasa tak bersalah.
Dosa baru (dalam menulis) menimbun2sikit pun tak kisah.

Saya sebagai tuan rumah redha dan berlapang dada.

Nak buat macam mana, tak kan nak pergi berak , dan rogol anak bini org yang datang rumah tadi...?

Saya ada syariah yang menjaga diri saya.
Saya perlu imun kerana saya dah amik dos yang ditentukan. Dos kena amik hari2, baru boleh imun hari2.
Sapa kata tak boleh imun?
Yang kasar dan penuh dengan makian tu yang yang tak amik dos2 yang diperlukan. Ketagihan mungkin...


Semoga Allah ampunkan dosa kita semua dan jauhkan dari even asap api neraka. Ameen.

Salam.

Anonymous said...

Saya ada rumah.
Saya buat rumah terbuka.
Saya tak jemput sesiapa.
Tapi siapa nak dtg, sila lah masuk dan makan.
Tapi bukan saja yg tak dipelawa itu masuk dan makan.
Yang tak dipelawa itu, telah berak merata, rogol anak bini dan curik barang dalam rumah.
Apa boleh buat?

Allah Maha Adil.
Allah Maha Kuasa.

Sekarang ramai angkuh dan amarah.
Ramai macam rasa tak bersalah.
Dosa baru (dalam menulis) menimbun2sikit pun tak kisah.

Saya sebagai tuan rumah redha dan berlapang dada.

Nak buat macam mana, tak kan nak pergi berak , dan rogol anak bini org yang datang rumah tadi...?

Saya ada syariah yang menjaga diri saya.
Saya perlu imun kerana saya dah amik dos yang ditentukan. Dos kena amik hari2, baru boleh imun hari2.
Sapa kata tak boleh imun?
Yang kasar dan penuh dengan makian tu yang yang tak amik dos2 yang diperlukan. Ketagihan mungkin...


Semoga Allah ampunkan dosa kita semua dan jauhkan dari even asap api neraka. Ameen.

Salam.

Anonymous said...

selene,

Memang selalu kena maki sebab cakap perkara yang benar.
Kalau korek segala kesalahfahaman umum memang kena berdas2 punye.

Ini bukan blog dakwah, atau blog islam.

Ini blog fikir. Blog korek salah faham yang telah berakar umbi.
Sebab tu ramai tak setuju. Tapi kalau kau tak kentut dalam lift, tapi orang kata kau kentut..nak buat macam mana?Tak kan tak nak naik lift lagi?Rumah dah la tingkat 18.

Anonymous said...

Kuang...kuang...kuang...
Korang ade paham ke apa Abu Indah kater???
Ker buat2 tak paham...

Unknown said...

to those person who bear the name under ABU-INDAH,

sorry salina sebab saya jawabkan.

Kadang-kadang aku pelik, jika terdapat blog yang mengajak manusia berfikir tetapi terdapat juga nilai2 kritik yang bakal mencetuskan perasaan tidak puas hati.

Mungkin juga si JUARA-BERFIKIR- ini amat suka dengan kritik dan kontroversi yang pasti menggalakkan Tersalah-Faham sesama Islam. (Dia yang cakap)

Tetapi apabila orang lain mula tersalah-faham akan dirinya, Nampaknya beliau mula terasa "lain-macam"

Kalau orang yang suka mengajak manusia berfikir, suka menegur dan nasihat-menasihati tetapi TIDAK DAPAT MENERIMA TEGURAN DAN NASIHAT ORANG LAIN, TAK TAHULAH AKU NAK CAKAP APA.

manusia ini terletak dalam kategori manusia jenis apa ?

wasalam.

Anonymous said...

En. Hamka,

Saya suka baca tulisan saudara. Tak semua saya setuju tapi tetap saya baca kerana ianya membuatkan saya berfikir.

Orang yang lain cara fikir tu, biarkanlah, En Hamka bunya blog, dia punya tulis, dia punya fikir. Nak maki2 dia pun buat apa? Buatlah blog sendiri, kot2 orang baca ke...

Tapi bila baca komen pemaki dan tulisan en Hamka, kebanyakannya tak jawab persoalan yang diutarakan oleh en Hamka. Maki entah apa2. Kalau kena dengan tulisan takpe la jugak.

Unknown said...

Abu indah,

aku rasa kadang2 dos yang diambik itu terlalu byk dan mungkin memakan diri kau sendiri.

dan kau telahpun nyatakan bahawa di sini bahawa kau bukannya seorang pendakwah dan BLOG INI PUN BUKANNYA BLOG ISLAMIK.

Mungkin dalam hal ini kau tersilap ambik dos.

TIDAK PERLULAH kau MEMBALAS segala komen.

Telan sajalah DOS baru yang diberi oleh peminat blog kau sendiri tu.

Anonymous said...

Sibuk aahhh korang...

Tak suka kalu pi la buat blog sendiri... En Hamka dah kasi clear dia punya manhaj. Kalau korang ada manhaj lain, buat la blog sendiri. Sibuk-sibuk sini ahh...

Tak pun buat forum... berdebat la nak camana pun... berpuluh ribu forum dok ada kutuk tabligh, pi la join kat sana mengutuk.

Ni blog persendirian laaa... sibuk je.

Unknown said...

aik?!

awak tak appreciate ker pandangan PEMINAT BLOG AWAK?

Sedangkan PENYANYI dan PEMUZIK pun SANGAT MENGHARGAI kritikan PEMINAT.

Apalah sangat dengan kritikan ke atas yang EMPUNYA-BLOG ni??

Anonymous said...

azmi dan saudara-saudara seangkatan dengannya

.........

Tuan yang saya muliakan,

Betul ada teguran-teguran dari pembaca-pembaca semua..dan insya Allah orang yang berkenaan akan berlapang dada menerima teguran itu..ini semua dari Allah swt
Tapi ada diselitkan makian, cercaan, hinaan, kata-kata lucah dan tidak bermoral..kata-kata yang penuh dengan emosi dan dikuasai perasaan amarah (tuan baca sendiri komen-komen pembaca-pembaca yang saya maksudkan sampai habis)

Perkataan-perkataan ini amatlah tidak elok dan tidak dapat memberi manafaat pada pembaca..bahkan dikhuatiri akan menjadi ikutan pembaca-pembaca blog ini..apa akan jadik jika mereka mengikut perkataan yang tidak baik yang kita tulis? berapa ramai yang baca blog ini? sampai bila kata-kata yang kurang baik ini akan dipaparkan diblog ini? 5 tahun? 10 tahun? 20 tahun? kalau lah penulis-penulis ini sudah menjadi mayat bagaimana? sedangkan tulisannya masih ada didalam blog ini..

Marilah kita menghisab diri kita balik..takutlah pada Allah swt,..ingat setiap amal walau sebesar zarah sekalipun pasti akan Allah swt balas..kalaupun tuan punya blog ini buat salah takkan lah tuan-tuan semua nak buat salah sama..

Tuan-tuan yang menulis perkataan-perkataan yang tidak baik itu diminta berhenti dari menulis perkataan yang tidak baik..

Semoga tuan-tuan akan faham..jika tuan-tuan tidak faham mudah-mudahan anak serta keturunan tuan-tuan akan faham,.amin

dah..tutup dengan tasbih kifarah..

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Aku menyampuk lagi

Amr, Tasbih Kaffarah, bukan Tasbih Kiffarah.. Maksud jadi lain

Sekian

Unknown said...

Saudara Amr yang dihormati,

beginilah

di sini saya minta maaf jika ada yang berkecil hati dengan komen saya. (Tak tahulah dengan komen kawan2 yang lain)

Sebenarnya saya tiada suka berselindung dan memang saya amat meminati blog ini.

walaubagaimanapun cuma akhir2 ini sahaja apabila kontroversi Dicetuskan oleh seseorang yang tidak dikenali yang saya FIKIR terlalu banyak BETULNYA daripada yang TIDAK BETUL

(maafkan saya kerna saya juga seseorang yang boleh berFIKIR dan bebas berintelektual dalam negara demokrasi ini.)

dan apa yang saya tulis ini pun adalah HASIL PEMIKIRAN SAYA sendiri. (yg saya tidak ciplak dari mana2 pun)

oleh itu saya meminta maaf jika saya tersindir dan ada yang pedih terasa.

Pada saya, ITULAH REALITI KEHIDUPAN. Tidak semua apa yang kita masak itu sedap untuk DIMAKAN. (yang mungkin kadang2 kita fikir bahawa orang lain jer masak tak sedap. tetapi kita jer yang sedap)

saya harap terimalah dengan hati terbuka. (Kalau itu adalah yang sewajarnya)

Sebagai penutup jua...
ingin saya menyatakan kePELIKan saya kerna TIBA2 TERLALU banyak komen2 ANONYMOUS yang menyokong TUAN RUMAH ini.

tak salah saya, selalunya Tuan yang Empunya Blog ini seolah-olah tiada mengiktiraf dan selalu mencemik (secara tidak sengaja) komen yang datangnya dari ANONYMOUS INI.

Pada saya, mungkin dahulu si-empunya blog ini menganggap bahawa dulu, ANONYMOUS itu adalah SUARA GHAIB.

Tetapi sekarang, TIDAK LAGI.

SEKIAN TERIMA KASIH WASALAM.

Anonymous said...

MasyaAllah, semua yang komen dalam blog ni semuanya betul....kalo ikut Rasulullah SAW dan Sahabat r..anhum..

hamka said...

Aku dah tulis entry baru,

pergilah main kat sana pulak.

:)

Anonymous said...

Sy sokong brader hamka nak tulis apa2 dia punya blog, dia punya suka ler. Kalo dia salah cakap, dia jawab sendiri dgn Allah SWT... yg kita nak argue2 ni bukan kita akan jawab bg pihak dia pun depan Allah nanti. Ek eleh buat malu jer tgk sume org nak bgaduh2, hina sesama sendiri..udah2 la tu bwk bertenang.

Sy rs mnulis tu anugerah dr Allah. Kdg sedih bc local paper, org islam bijak pandai berselindungkan NGO n guna nama islam lg tp terang2hina perintah Allah suh pompuan tutup aurat n hina ulama muktabar. Tak pasal bos sy yg kapir gunakan articles kakak tu sbg 'bukti' org cerdik pandai pun kt perintah Allah tu asalnya budaya ikut-ikutan n suh sy buka tudung kalo nk jd cerdik pandai mcm kakak tu gak. Cuak btl sy nak jelaskan hal sbena. Last sengih je buat bodoh..buang karan bukan dia nk dgr pun. Kalo dia nak dgr, sure dah lama sunat.. kembali ke islam, fitrah ms baby dulu dak. Bos sy tu kapir tak kisah la msk neraka. Yg kakak islam tu ape ke he nya mcm ketam nk ajar society jln lurus ke.

Org2 mcm tu la patut kita banned dr mnulis sbb articles dia buat org bkn islam makin salah faham psl agama kita. Tp my fren kt maybe sy rs offensive sbb penulis tu fr NGO yg guna nama 'islam'. Kalo penulis tu fr NGO nama 'rombongan cik kiah mlawat sukan kommenwel' maybe sy tak heran sgt kot..huah3.

Sbenanya sy tak perlu risau sgt kan, islam tu agama Allah. Allah la akan jaga nama baik islam tu. Kita just buat apa yg Allah suruh, jauh apa yg Allah larang n terima ketentuan Allah dgn redha.

Ms kt mekah kita blh rendahkan martabat diri n kawan sesama islam lain sbb kita ingat Allah kata sume org sama disisi Nya...yg beza cuma hati yg bertaqwa. Tp blk msia kita gaduh sesama kita n tunding jari salahkan org n dabik dada kt kita lebih baik dr org lain...suka btl kita memakan bangkai sedara sendiri, nauzubillah.

D thing is dat apa brader hamka tulis slama ni bukan suh kita buat dosa, or pelekeh2 kan agama jadi ok la tu. Anugerah Allah jgn sia2kan brader..keep on blogging!

p/s-Maaf zahir batin kakak NGO ..smoga 1 ari nanti tulisan kakak buat org islam bertambah2 keimanannya n yg bukan islam tertarik n revert 2 islam amin..

Anonymous said...

Rizal
hampeh kau.. tbakar kjp aku.. skrg dh ok..

Mane kau tau aku Islam?

Membodohkan diri sendiri? Ramai kt sini bodohkan diri sendiri..

Jgn baik sangka dgn aku..

tentang-nick-syaitan
Reverse saiko? Takde masa..

Bergurau? Sape bergurau?

Memalukan? Heh.. Sape yg memalukan diri sendiri?

Mudarat? mmg aku pembawa mudarat..




Semua org kt sini buruk sangka kt masing2, kat aku jugak korang baik sangka.. pelik aku..

AKU KAN SETAN!!!

Anonymous said...

brother
.....

oh jahilnye aku!! terima kasih kerana menegur..

Anonymous said...

sat!

adekah blog ni di gunakan oleh hamka sebagai medan dakwahnye?

i don`t think so. (ops! terspeaking plak.hak hak)

kan ni blog rujukan untuk die n anak bini die..

dah la die tak link blog die kat sape2.

dan kita ni setakat bace je blog ni..

dapat menfaat alhamdulillah..

dapat mudarat astaghfirullah..

jgn terlalu menghukum si hamka..

dia insan biasa je..

tak puas hati kalu..

sila doa untuk diri sendiri n juga untuk si hamka hidayat..

lagi baik dr dok marah2, dok hangen2, dok caci2..

isk2

menangis nabi tercinta kat dalam kubur dgn amalan ummatnya yg di cintai sepenuh hati..

:(

maka marilah kita di sepertiga malam bangun dan tangkap leleh..

wuwu..

Anonymous said...

Abu Indah wrote:
Yang tak dipelawa itu, telah berak merata, rogol anak bini dan curik barang dalam rumah aku.


CHEH! KEJI punya contoh! GELI AKU! SAPA NAK ROGOL ANAK BINI KO TU ?

DAHLAH TARAF MAK-CIK tua MENOPAUSE! meloya aku!

Bukan setakat Realiti dah tua orang Tak nak!
Bagi free masa muda pun orang TAK INGIN!

cheh ptuiiii!!!!!!!

carilah contoh lain!!!!

uweeeeeeeekkk!!!!!!!

keji punya contoh

Anonymous said...

sesiapa bagi contoh fasal rogol tu betul2 contoh bodoh.

khaarrkkkkk! ptttuii!!!

bloody fool!!!

pooooraah!!!!

Anonymous said...

tu yang aku heran tu...
dah tua menopause pun nak rogol..
mencerminkan perangai buruk teramat si perogol..
kan..kan..?
heran..heran..

Anonymous said...

Auzubillahiminashsyaitonirrajim..
Bismillahirrahmanirrahim..

Yeah, kasi terbakar sket itu syaitan yg suka menghasut..

First n foremost sori to saudara Hamka coz sy adlh org yg read first, comment later..

Hmm.. dah lama jd pembaca blog nie.. Dulu, dari komen pun dapat belajar menda2 baru.. tapi skg? dapat gaduh2 yg baru plak..

Malunya kalu ada non-muslim baca.. Elok2 diorg nak msk Islam, tak jadi plak sbb ada org Islam yg lebih teruk perangainya dari bukan Islam sendiri.. Nauzubillahiminzalik.. Dijauhkan kita dari menjadi asbab org benci pada Islam..

Lailahaillallah.. Tiada Tuhan selain Allah..

Anonymous said...

selene tu apahal?..anda perlu faham bahawa pendakwah yang memberi nasihat kebaikan memang takkan lepas dari caci maki orang. Bagi saya 'pendakwah' yang tak pernah dikutuk dan dicaci orang itulah yang sebenarnya ada 'something wrong'...
Anyway, mazen tu sangat kelakar..ish ish

Anonymous said...

masya allah....1st tyme sampai blog ni... Ya Allah... nampak keburukan umat dpn mata...bkn nk mnyalahkan ssiapa...bkn nak mnyalahkan ulama2,ustazs,phds,doktorats,...
tp bole ke kome sume paham ap yg nak dsmpaikan.... ttg program tu,ad tgkt iman x??/msuk utan kluo utan,men kayak,jerit2 tyme praya,malu2... ade ningkat ke iman kome?? yg ak tau tmbh ahli plus siap satu projek...fuh!best siot,jumpe rmai member2... kesan????wallahua'lam..ingatlah,tujuan kita nak cri care nak jawap soklan munkar nakir,.....

ana baru blajor...

hamka said...

bila kita menulis, dan ada orang akan baca, respond, tambah baik, betulkan mana yang salah, menjadi asbab kebaikkan dan lain-lain...

ini merupakan satu nikmat hidup.

Alhamdulillah...

(dan yang kutuk tu anggap sebagai hiburan : )

Anonymous said...

aku bersabar je dgn membaca komen korang...adoiii

aku suka je baca blog hamka ni...sbb aku akan berfikir...dia x mengajak pon korg sume ikut cara dia...korg nk kutuk2 plak...

to mazen...apa ke nama??? sorry i'm look so stupid when i'm speak in english...tp sy nk ckp arab la plak...wlupon ilmu x da sbb sunnah tu...u r "GHALBY"...mazen=Ghalby...

"dalam peperangan, org yg letakkan senjata adalah org yg menang d sisi Allah...org yg angkat senjata menang d dunia...kalah d mata Allah"

fikir2 kan...dan selamat beramal...

hamka said...

kalu kita berdebat, kita menang tapi 'ugama kalah'

tapi kalu kita tak berdebat, insyAllah, kita kalah tapi ugama menang

: )

insan hina said...

sy sgt setuju dgn pendapat tu...encik hamka...

hamka said...

Mengamalkan apa yang aku tulis di sepanjang blog ini tanpa merujuk kepada Dalil dari Al-Quran dan Al-Hadith yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak dan merbahaya kepada bot-bot kecil.

Silalah bertindak dengan bijak kerana aku hanyalah sekadar memberi pendapat kepada diri sendiri.

Peluncur Islam said...

salam.. huuuu panas telinga baca pengkritik yg hebat..terutama kepada "mengapa aku keluar Tabligh"

tahu ke tak kamu..org yg buat kerja agama Islam mestilah sokong Islam.. xkan sokong parti lain..

ni hang kata tabligh takde politik ni apasal.. dok kata tabligh bawah UMNO lah..

xpelah..xnak komen pnjang..yg penting kita ni satu UMAT. kerja dakwah kerja bersama.

kalau nak dengar bayan yg disampaiknn oleh jemaah arab dan yg diterjemahkan oleh adik Tuan Guru Nik Aziz.. maka blh minta dengan aku..
Malah Tuan Guru Nik Aziz pernah ikut jemaah keluar jalan Allah..dan beliau juga pernah beljar di India..

ok.. hamka...teruskan perjuagan ..blog hamka byk manfaat.. teruskn.. aku sokong..

hamka said...

terima kasih..

izzah said...

aku neyh klo bace blog hamka neyh mmg smp pagi...
byk btol owg coment...naek pening aku...
tp aku respect la kat hamka...
lyn jew sape yg kutok dye...
ape2 pown bro,wat dono jew owg kutok ko,janji blog ko meletop!!!hahahaah
psl imun-iman aku no coment....
tp aku paling skew biler kowang gado...hahah!!!best weh bace.....

hamka said...

aku pulak ibarat pelakon veteran yang sedang menonton filem box office di zaman kegemilangannya..
chewah

Anonymous said...

xwahibace

slm.blog ni dh mcm majalah ujang..entah ape2. kpd hamka,aku x ksh niat kau nh nasihat org ke ape tapi xleh ke guna ayat2 yg ok skit.yg nampak islamic.xperlu skema,ckup sekadar x against ajaran islam. jgn mencarut or lucah sgt...aku 1st bace blog ni niatnye nk ambil ape yg bagus,nk jadikan teladan tapi aku rase mcm makin rosak je.
kpd sahabat2, kalu korg nk bace blog ni aku nasihatkan pandai2 la jage diri,
behati2 dijalan raya semoga anda selamat tiba,ucapan selamat hari raya dari eon untuk semua...hehehe
pasal pergaduhan politik tu aku hanya boleh kata:
HIDUP ISLAM!!!HIDUP ORANG YANG BAWAK ISLAM!!!PAS BOLEH!!!

MUKHLIS said...

Assalamualaikum..
Haiii..bole masuk lagi tak ruangan komen ni?
Dah expired ker?lama benor da ni..

noor said...

Nabi dah bgtau dh org yg paling bijak adalah org yg ingat mati dan buat persuapan utk jad mayat. dhtu yg korg ckp sana bodoh sini bodoh knp lak, korg tahu ke org tu buat persiapan jadi mayat ke tak atau korg sendiri terlupa yg korg nanti jadi myt. marilh kita buat persiapan untuk jadi mayat.
Maaf kalau ada kesalahan dalam komen saya ni.....

Jom_fikir said...

Assalamu'alaikum,

Bila dijemput masuk rumah org, kalu ada baik/buruk/cela dlm rumah pi canang buat apa? Kalau ada rasa nak ubah dgn tgn, pi la buat appointment jumpa tuan rumah (& dakwah bil hikmah mcm Rasul Musa jumpak Firaun - Allah suruh cakap dgn lembah-lembut...) dan kalau ada benci dalam hati(akhiru darjat iman) pi duk ulang buat apa lagi rumah dia?

-Ya Allah, ampunilah ummat Nabi s.a.w
-Ya Allah, baikilah hal ehwal ummat Nabi s.a.w
-Ya Allah, berilah hidayah pada ummat Nabi s.a.w (Amin...)

hamka said...

Xwahibace

: )

------------
MUKHLIS

He he, boleh.., aku duduk dalam kuburpun korang boleh lepak lagi..

-----------
noor

mari!

-----------
Jom_fikir

Ntah?!

(Amin..)

mat ikrar said...

assalamualaikum..

Memang mudah untuk berkata, kalau takut dipukul ombak, janganlah berumah di tepi pantai.. atau berat mata memandang berat lagi bahu memikul.. Cuma kalau kita mau berfikir sedikit, ke arah apa yang ditablighkan iaitu "amalkan 100% Perintah Allah tinggal 100% larangan ikut cara sunnah rasullah s.a.w. 100% di dalam kehidupan" maka kira ianya jelas merujuk segalanya e.g. iman yakin, ibadat, muamalat, muasyarat, akhlak, sosial, ekonomi dan politik. Namun jika ada dikalangan pengikut yang tidak faham intipati perjuangan mereka dan bertindak diluar tertib yang digariskan, maka Tabligh tidak seharusnya dipersalahkan. Sama juga jika Islam tidak difahami dan dipraktikkan dengan betul oleh sebahagian UMNO atau PAS, maka Islam tidak harus dipersalahkan. mungkin orang umno/pas masuk tabligh.. bukannya tabligh masuk umno/pas.. tu yang tak kasi cakap politik dalam tabligh nanti orang berlainan parti tak boleh terima... nanti hari mengundi pangkah lah yg kita sokong.. tak yah nak gadoh2

mat ikrar said...

sebenarnya org yg tinggal tabligh tak tahu maksud sebenar buat tabligh.. cara rasulullah saw ajar pada sahabat2 utk baiki diri.. jadi perlu gunakan manusia sebagai alat respon.. bukan nak baiki diri org tu.. dia dah islam.. namun manafaat utk orang yg nak dengar nasihat..cakap pada pokok tak jadi laa.. bukan senang nak jumpa org pastu cakap hal2 agama.. kena tahan nafsu nak jumpa org.. ada yang kena halau, marah, puji, ludah, baling kasut, masa tu lah nafsu kita terpenyek, tercabar.. dan masa tu kita hanya ingat Allah saje itu lah iman... tapi kalu nak jual barang2 tak pe lah malu sikit nanti dapat duit banyak...(cni, hpa,elken,dcl,avon,bio aura,gores & menang) boleh tak fikir untuk gabung kan teknologi moden dgn redho Allah dan cara rasulullah..

hamka said...

:)

Grave Members said...

Iman aku ikot kesedaran SIVIK!!!! hahahaha CAMNO TU??

hamka said...

ha ha

chocoholic said...

aduhai..WAHAI ORG2 MELAYU DAN ISLAM..BERHENTI LA BERGADUH PASAL BENDA DUNIA NI..PASAL TABLIGH,PAS ,UMNO,ETC....INGAT,KT AKHIRAT NNTI BUKAN ALLAH TNYA KAU 'KAU PAS KE UMNO??'sepatutnya kita bersatu mencari keredhaan Allah..kita manusia Allah cipta bermacam2 jenis utk berkenal-kenalan bukan utk tunjuk sapa bgos sape power sape idiot sape bangang n tu sume...ingat tak de siape yg perfect..hamka pun x perfet...ak pun x perfect n korg pun x perfect...jgn la jadi mcm umat yg terdahulu yg bapak perasan bagus mcm dia sorg je yg btol!!last2,kena azaB Allah n masuk neraka...ingat,kereta mayat semakin mendekati kite semua n sape yg bertuah akn naik dulu???

hamka said...

aku panaskan injin jap..

TANAK tunding jari said...

Assalamualaikum semua.

Korang ni, belajar je tinggi2 tapi otak kecik, jiwa lusuh.

Korang : termasuk hamka, ati-hampka & pro-hamka. dengan aku sekali lah.

ape yg hamka luahkan adalah pendapat peribadi dia. korang MAKIHAMUN dia cakap apa yang patut dia tulis apa yang tak patut dia tulis.

marah dgn tulisan hamka yg menyindir mengutuk secara sengaja atau tidak dlm entri ni, itu pendapat dia.

pendapat korang plak, korang kate dia bodoh dangkal dan lain2 kejian, yang aku sendiri tak pernah terlintas pun nak guna ayat sebegitu, korang ni ape? tak ke bodoh dungu dangkal juga?

hamka pny idea bernas dia punya suka nak share satu dunia, korang punye kata-kata laknat, korang punye suka nak hentam hamka biar satu dunia tahu.

hello. korang pun bodoh dungu dangkal ah babe.

korang punya ilmu kat dada bila nak guna? dah pandai sgt kan, cuba-cubalah ekstarak intipati yang baik buat teladan, mana yang buruk tu jadikan sempadan.

bila hati da benci benda yang baik pun dikatakan sampah. sape suh korang taksub dengan hamka. dia cuma manusia spt korang juga. bila dia sindir sikit, orite pulak terkena lubong idong korang. dah tableh nafas.

kerja orang nak salahkan orang je tao. bukan sama-sama nak menyumbang ilmu untuk baiki diri.

fikirlah weh. jgn cakap ikut seketul nafsu yang terselit kat dada tu. akal kat kepala bila lagi nak pakai?

wallahualam. assalamualaikum.

hamka said...

lambat betul lawyer datang, dah setahun dah..

eden said...

"tidak dimasuki iman seseorang itu melainkan dengan syafaat Aku.."
ini kata nabi..
nakkan iman mesti mendapat syafaat nabi..nak dapat syfaat nabi mestilah jumpa nabi....
taktaulah aku kalau iman boleh masuk sendiri...

eNesHiKe R said...

kesian manusia yang bertindak gunakan emosi. jom guna aqal !

bro hamka, teruskan menulis dan berfikir. berfikir membuatkan kita awet muda..rugilah mereka yang malas berfikir lalu menemplak orang2 yang berfikir (berfikir kebaikan lah)....err..dan baiki mana2 yang perlu dibaiki...
[ tang mana, sy x mampu nak tegur, sy masih blajo.. XD]

pengajaran yg sy dpt bila baca bahan2 maya : apa jua ilmu yang dapat, jgn telan bulat2...err, kunyah dulu ye. heh, maksud disini, rujuk dengan yg pakar.

semoga Allah mengampunkan dan memberikan petunjuk kepada kita semuua.;] amin.

Ali Uraidhi said...

fikiran orang tua memang banyak mengusutkan...

cite pasal ABC pon nanti last3 dipolitikan....

yang aku paham...cara nak imun iman adalah mudah...tak perlu duk hutan 3,4 malam...

duduk rumah lepak3 pon boleh...

hanya dengan kalimah "laillahailallah"...

aku_la_tu said...

fuyyooo entry dah 4 tahun pun ada orang nak komen (aku la tu).

hamka said...

201!