Mar 7, 2007

Siapa 'Hero' anda ?

(sebuah cerita 'Super'-hero yang telah di lupakan dan tidak pernah di kenali…)

Sebelum korang baca dan komen entry ini, aku nak komen sendiri terlebih dulu, aku nak jadi first comment ha ha ha!

Komen aku:

  • Kalau korang free saja boleh baca cerita ini, kerana sungguh merepek..
  • 18 SX (L) – Tidak sesuai untuk wanita walaupun dah lebih 18 tahun, hanya untuk lelaki sahaja!!!
  • Penulis seakan akan ingin mengaibkan diri sendiri, tapi di sebabkan setiap hero selalu merahsiakan identitinya, maka penulis belasah sahaja.. hentam sajelah labu!!
  • Inilah entry paling bosan pernah di tulis di blog keretamayat!!

Sekian..

Selamat membaca!!!

My husband is hero-
(sebuah cerita Superhero yang tidak pernah di kenali…)

Aku adalah seorang hero di dalam pandangan mata isteriku…, sebagai seorang hero, aku juga mempunyai 'kostum' istimewa yang hanya isteriku seorang sahaja di benarkan memimjam dan membasuhnya,

Aku akan memakai kostum istimewaku itu apabila keadaan terdesak sahaja, seperti apabila ada pihak musuh atau penjahat muncul untuk membuat kerosakkan di muka bumi ini, maka aku jeng jeng jeng, dengan kostum khasku akan muncul sekali lagi untuk menyelamatkan bumi ini dari sebarang ancaman dan anasir jahat!!!!

Dan dalam dunia maya, aku juga sering menjadi super 'hero' dalam blog keretamayat, maklumlah blog aku, lantaklah aku nak tulis apa apapun!! ha ha ha!

Sebagai seorang hero, aku perlu merahsiakan identity sebenar aku, aku tak akan publish tempat kerja aku, nama isteri aku, alamat aku, no telefon aku dan apa sahaja yang aku anggap misteri dan nusantara, dan aku mintak tolong sangat sangat kepada 'partner' hero yang mengenali diri ini supaya teguh merahsiakan kelemahan dan identity sebenar aku (ustazah rock, hafizbar, hucs, greng dan lain lain) sehinggakan walaupun jika malaikat dalam kubur tanya korang, siapakah sebenarnya Hamka? Korang janganler jawab.. please.!!!

Ok, kita teruskan cerita tentang Superhero yang tiada super power dan telah di lupakan serta tidak pernah di kenali… isk..

Hujan dan petirpun turun dengan hebatnya sebagai intro cerita…

Pada suatu hari, selepas solat isyak, ketika melangkah keluar dari sebuah surau (akulah lelaki beriman akhir zaman kononnya), tiba tiba muncul seorang pakcik yang agak anti dengan ‘kefahaman’ ugama aku mulai menunjukkan kefahaman ugama beliau dengan menegur aku secara terbuka di tempat terbuka:

“huh, cakap berapi-api suruh orang ikut sunnah Nabi, tapi diri sendiri pakai baju macam orang India”

Lebih kurang begitulah teguran yang membina dari pakcik yang berbaju melayu cekak musang dan berkain pelekat cap gajah duduk kepadaku…

Aku merenung diri sendiri, benar!, pakaian yang aku pakai adalah seakan jubah yang labuh hingga ke lutut, mirip dengan baju yang di pakai oleh shahrukh khan ketika bagi makan kepada burung merpati di waktu awal pagi di tepi sawah demi memikat hati mertua a.k.a ayah kajol dalam filem “Dilwale Dulhania La Jangge”..

Hmmm.., tak baik bergaduh dengan orang tua yang memakai kain pelakat cap gajah duduk, bisik hati kudusku, walaupun hakikatnya kain pelakat berasal dari India- (rujuk filem tamil, heronya bergaduh pakai kain pelekat apa?!)
Namun sebagai seorang hero cerita ini, aku mengambil keputusan untuk menghormati orang yang lebih tua dengan bercakap secara hikmah sambil minum air teh yang di sediakan oleh AJK surau setelah penat membaca yassin di malam jumaat..

Hero kalah dulu daa…!!!

Ok, kita tinggalkan babak orang muda bercakap hikmah dan berkasih sayang dengan orang tua di halaman surau itu, sekarang aku ada cerita lain nak kongsi di halaman web keretamayat.., cerita tentang superhero yang aku maksudkan itu.. he he he

Nota sekali lagi (first komen) : Maaf, cerita ini agak boring kerana ianya adalah kisah peribadi penulis dan agak 18 SX serta tidak sesuai di baca oleh golongan wanita hari ini, maka nasihat aku kepada orang perempuan, skiplah entry keretamayat untuk kali ini, lain kali di next entry datang lagi, boleh???

Ehem, ehem,
Sebenarnya cerita yang aku tiba tiba rasa nak cerita walaupun agak lucah adalah akibat gara-gara aku telah di ‘tag’ beberapa kali oleh pembaca blog setia keretamayat dalam blog mereka dengan permainan ala-ala surat berantai, iaitu dalam syarat permainan ‘tag’ itu, korang kena jawab 6 soalan yang telah di tetapkan dan kemudian korang kena cari pulak 6 orang lain untuk kena ‘tag’ dengan 6 soalan, dan ulanglah permainan itu sementara ada banyak masa sebelum jadi mayat, dan teruskan permainan sehingga korang jadi mayat..,

Pendek cerita, dalam ‘tag’ itu aku di kehendaki bercerita tentang 6 perkara pelik yang aku selalu buat, dan selepas ini aku ingat nak ‘tag’ kepada enam buah mayat di rumah mayat dengan soalan, sekiranya mayat hidup kembali, adakah mayat nak main permainan ‘tag’ ?

Oh! Relakslah, jangan marah, nanti cepat tua, cepat jadi mayat, dan cepat pula mayat di makan ulat, lalu ulat menjadi rama rama, arghh, aku dah start merepek, baiklah, aku akan cerita SATU sahaja tentang perkara pelik yang aku buat, kalau aku cerita sampai enam, huh! alamak berzaman tak habis dan dah tentu korang akan boring gila baca cerita yang lebih kepada shok sendiri serta menonjolkan perasaan diri yang ingin di anggap penting, dahagakan pujian dan perasan nak glamer.. oh!

Cerita ini bertajuk:

(Aku, isteri dan seluar dalam…)

Aku sebenarnya seorang yang tak suka pakai seluar dalam, TAK SUKA SANGAT!!!! aku hanya pakai seluar dalam waktu kecemasan sahaja seperti nak selamatkan dunia dari anasir penjahat atau ketika nak bersukan,

Bagiku, lebih senang berseluar panjang atau berkain pelekat tanpa memakai seluar dalam.., lebih sihat, selesa dan aman sentosa rasanya..

Antara alasan yang aku suka adalah: Aku lebih suka zakar dan testisku menerima tekanan udara pada suhu bilik agar sperma aku dapat berehat dengan baik.., aku pernah baca dalam paper tentang kajian tantang lelaki yang tidak memakai seluar dalam mempunyai sperm yang lebih subur, dan mempunyai kecerdasan seks yang lebih efektif, dan di India, di dapati pertambahan penduduk yang cepat adalah di sebabkan factor penduduknya yang tidak memakai seluar dalam.. wallahu’alam,

Namun berita itu tiada kena mengena dengan aku kerana hakikatnya aku sudah tidak berseluar dalam semenjak dalam perut mak aku lagi,..

Ketika remaja, aku sedikit sebanyak mendapat masalah hidup seperti zakar tiba tiba menegang pabila melihat wanita cantik, apa aku akan buat? Aku akan seluk tangan dalam poket cover line dan focus kepada azab neraka yang bakal di terima oleh Firaun, Haman, namrud dan lain lain.., lalu mengendurlah zakarku..oh!

Ada peristiwa yang agak mengharukan, di mana aku berkongsi tabiat pelik ini dengan seorang sahabat di syah alam, aku sebenarnya tak tahu juga yang dia adalah seorang yang ‘berbogel dalam seluar’, sehinggalah dia di tangkap polis kerana menjadi suspect kes rogol, tapi di bebaskan kerana bukan dia –takde bukti, mangsa rogol memberitahu dirinya di rogol oleh lelaki yang tidak memakai seluar dalam..

Wah! Hampir sahaja aku menamatkan 'zaman tidak berseluar dalamku', tapi aku tetap tabah tidak berseluar dalam di tambah dengan diriku sendiri yang malu nak beli seluar dalam di hadapan rakyat jelata, dan di tambah lagi dengan diriku yang miskin..oh!

Seluar dalam mahal siol…!

Walau bagaimanapun, hampir setiap superhero ada seluar dalam, maka aku sebenarnya ada jugak seluar dalam stand by red colour, yang aku simpan khas di sudut keretaku, yang mana jika ada emergency, atau jika ada alien jahat menceroboh bumi, atau jika ada rusuhan, atau ada wanita yang hampir di perkosa oleh lelaki geng seluar dalam, maka aku akan bergegas berlari ke tempat tersembunyi untuk mengenakan seluar dalam, dan penting!!! , aku memakai seluar dalam di dalam, bukan di luar macam superman, tapi biasanya selepas aku dah pakai seluar dalam demi keselesaan bertarung dengan pihak musuh, BIASANYA, sebaik sahaja aku bertukar kostum bahagian dalamku, kes jenayah itu telah berjaya di selesaikan oleh encik polis yang berseluar dalam di dalam.., oh! Semoga Allah terima niat baikku..

Namun ada jugak sumbangan aku dalam masyarakat, iaitu satu hari ketika aku pulang dari surau.. (wah! akulah lelaki beriman akhir zaman kononnya) berhampiran rumah sewaku, ada pergaduhan dari orang bujang, belia kelantan bergaduh dengan belia dari sabah!! Aku yang tidak berseluar dalam terus berlari ke rumah sewaku yang tidak jauh dari tempat kejadian lalu mencapai seluar dalam dan zas, zas, zas! Kostom dalam dah siap lalu aku melompat ke medan pertarungan!!

Pada masa itu pertarungan dah reda, belia sabah telah lari.., tapi tiba tiba belia sabah muncul dengan dua bilah pisau lalu membaling pisau ke arah belia kelantan dan mengcabar bertarung dengan pisau!! Aku yang berada berhampiran belia kelantan yang bertubuh kecil terus memeluk beliau dari belakang dan merampas pisau lalu lari dari tempat kejadian, memandangkan aku sudah berseluar dalam, maka kelajuan aku berlari luar biasa pantasnya, aku berlari seperti lipasman dan cicikaman dan aku terus lari ke kaki bukit dan membaling pisau ke dalam semak, kemudian aku dengan pantasnya kembali ke tampat kejadian dan merampas sebilah lagi pisau dan membaling ke dalam semak di kaki bukit, (memang rumah sewa kat di kaki bukit daa) lalu mat sabah tu sound, “abang ahli surau orang baik, jangan masuk campur” (wah! Sekali lagi aku menjadi lelaki beriman akhir zaman kononnya)
Lalu aku nasihat kepada mereka tentang bahaya menggunkan pisau dalam pergaduhan kerana setan akan menguasai diri dan bla bla bla.., masa tu aku tengok remaja kelantan tu dah siap manangis, aku tahu dia menangis bukan kerana nasihat aku tapi akibat tekanan aura pergaduhan yang hampir ke arah bunuh membunuh..

Ok, itu cerita lain dan cerita itu benar walaupun agak kelakar, apa yang aku nak cerita adalah tentang seluar dalam..

Sambung balik, akrian, masa baru kahwin, bini aku mintak seluar dalam untuk di basuh dan bini aku agak terkejut manusia kerana suaminya tidak mempunyai seluar dalam…, patutlah masa bertunag dulu jika berjumpa abang selalu bersamping, (mengikat jaket di pinggang) rupa-rupanya abang sedang cover zakar yang tegang sayang oiii ..oh!

Namun, bumi mana yang tidak di timpa hujan, pengundi mana yang tak cukup umur boleh mengundi? setiap hobi akan ada jemunya, suatu hari aku telah berpindah kerja di tempat yang di wajibkan pekerja lelaki sentiasa kemas dengan memakai kemeja yang wajid di memasukan baju ke dalam seluar, macam clark cent pulak rasanya, so nak tak nak, aku kena pakai seluar dalam, tapi aku dah tak malu nak pergi beli sebab bini aku tak jemu jemu memberi dorongan agar suaminya berseluar dalam. Isteri aku memberi kepentingan memakai seluar dalam dan kelebihan lelaki berseluar dalam. Juga isteriku berjanji akan memberi hadiah yang menarik jika suaminya berjaya istiqamah memakai seluar dalam!!!

Maka aku yang mudah cair apabila di pujuk oleh wanita yang cantik jelita macam bini aku, mulai membuat anjakan paradigma dengan bersetuju membeli seluar dalam dengan syarat time tidur abang tak nak pakai seluar dalam…

Tapi bukan senang sebenarnya nak beli seluar dalam yang terpaksa aku pakai sepanjang hari, pada mulanya aku beli seluar dalam yang ada lubang untuk zakar keluar, tapi bila aku pakai rasa pelik semacam, susah nak parking, tapi bila beli seluar dalam yang normal, yang superman pakai tu, rasa lemas sangat, last last, jumpa jugak seluar dalam yang setia aku pakai sampai sekarang, seluar pendek sebenarnya, tapi kira seluar dalamlah jugak he he he..

Namun hanya waktu kerja dan bersukan saja aku pakai seluar dalam, waktu lain aku masih seperti dulu, lebih selesa dan lebih berkeyakinan diri, dan aku ada tanya ustaz dan ulamak tentang seluar kecik Nabi Muhammad SAW, tapi tak dapat jawapan yang tepat, tolonglah korang semua jika tahu apakah teknik seluar kecik Nabi kita, serius! Aku nak tahu dan nak belajar amalkan, insyAllah..

Berbalik cerita dengan pakcik yang berkain pelekat cap gajah duduk di atas, maka aku bagitahu pakcik tu akan ada orang kita yang kebanyakkannya selesa bersolat tanpa pakai seluar dalam, termasuklah saya dan pakcik, lalu bila tiba time sujud, maka telur akan jelas kelihatan dari belakang yang sungguh buruk rupanya dan boleh menggangu kekusyukkan jemaah lain, apatah lagi jika telur lanjut mencecah lutut, maka bila saya kenakan pakaian yang labuh macam sunnah Nabi ni, maka pakaian saya itu akan menutup telur zakar saya yang labuh tu pakcik, dan pakcik yang jauh lebih tua dari saya dan mempunyai telur zakar yang jauh lebih labuh dari saya, lalu bila pakcik bersujud, maka baju melayu cekak musang pakcik gagal memainkan peranannya lalu terdedahlah telur pakcik yang melintang lalu membujur patah (aku tambah) dan saya tengok ramai budak budak ketawa tengok telor pakcik, lepas tu bila dah habis solat pakcik marah budak budak buat bising dalam masjid rumah Allah, sedangkan pakcik tak tahu bahawa telor zakar pakciklah punca ilham kenakalan budak budak tu.. ha ha ha!

Dan bila pakcik marah kat budak budak tu kerana buat bising dan main main dalam masjid tempat ibadat, kira betulah tu, tapi tahukah pakcik bahawa dunia ini adalah tempat ibadat, tapi siapakah nak tolong ‘marah’ bila kita main main kat dunia ini??

Ha! Orang yang pakai baju macam orang ‘India’ tu lah pakcik…, dan apa yang saya belajar, pakaian sunnah adalah labuh hingga ke lutut, dan kain bawah tidak lebih dari buku lali dan haram mencecah hingga ke tumit, orang tua lama lama di India cintakan sunnah nabi lalu jadikan pakaian sunnah sebagai pakaian kebangsaan mereka yang di namakan ‘kurta’, jadi timbul salah faham orang melayu yang berkain pelekat dengan menyangka kurta dari India sedangkan kain pelekat adalah berasal dari India!!

Dan jika pakcik nak tahu apakah perbezaan antara kain pelakat cap gajah duduk dengan gajah betul adalah, belalai gajah betul ada kat luar, tapi belalai cap gajah duduk ada kat dalam ha ha ha!!! Tak lawakpun!!!

Sekian!!

Ralat: dialog aku dengan pakcik tu aku tambah sesuka rasa untuk menyedapkan jalan cerita- harap maklum!

Nota kaki: Aku nak ‘tag’ kepada enam buah mayat di rumah mayat dengan soalan, sekiranya mayat hidup kembali, adakah mayat nak main permainan ‘tag’?

Ps: tahukah korang? selepas korang menjadi mayat, adalah tidak di benarkan berseluar dalam….

Soalan tambahan: (jawapan akan di siarkan di comment box.)
Sukan apakah yang paling murah kos untuk setiap pemain…?

52 comments:

Anonymous said...

ni kes cam lebih kurang:

pakcik surau: eh ko ni.... trim la sikit janggut tu... bagi la dagu tu kemas sikit. selekeh la aku tengok. apsal la suka sangat simpan2 janggut ni

anak surau: eh pakcik...pakcik... saya mana ada simpan janggut. pakcik yg "simpan," saya "keluar"kan. pakcik dah simpan lama agaknye tu. kalau pakcik "keluar" kan, mesti lagi panjang dari saya

pakcik surau: :-s (muka konpius)

anak surau: :)) (gelak kekeke)

Anonymous said...

lupe plak nak jawab soklan: Sukan apakah yang paling murah kos untuk setiap pemain…?

hmmm aku rasa sukan memanah. tak pon sukan berlari. tak pon sukan golf.

eh tak2, aku rasa sukan tunggang kuda. kekekeke "tunggang kuda dlm bilik"

Anonymous said...

anyway, nak promote sikit ujang (jibam, aku budak minang, aca, atuk, etc):

http://jibam.cesb.net.my

ps: kekeke aku taruk 3 komen berturut yg "pertama" kekeke

Kavalera Hexalera said...

warggggggggghahahahahahahhaha... astarghfirullahhh...

putus urat perut aku baca citer hero.. hampeh..

Hmm aku ada kena gak macam ko hamka.. kat masjid orang tua tanya ngaper aku pakai macam india?

aku tanya balik... ngaper pakcik pakai macam india gak?

dia konpius.. "mana ada" kata dia.. "ni macam melayu la nih, baju melayu, kain pelikat, kopiah" tambah pakcik tuh.

Aku cakap... "Pakcik... kalau nak pakai baju orang melayu, bukan yang iniiii.. baju orang melayu lengan dia senteng, kaki seluar dia senteng, mesti bertanjak, berkeris, ada sampin. Baju dalam takde lengan, baju sarung luar tu butang ket tekak aje, ada satu butang aje kat leher.. haaaa tu baru macam orang melayu.. macam hang tuahhhhh... " jawab aku.. aku tambah lagi.." ni tengok pakcik sekarang nih.. sebijik macam mahatma ghandi je saya tengok.. mahatma gandi ada baju macam pakcik nih gak.. kain dia sama macam pakcik tapi dia panggil lunggi.. pakcik panggil kain pelikat, pastu dia pakai kepiah gak.. hah! camner tuh..?" pakcik tuh diam.. blank...

aku tambah lagi.. nah rasakan ko pakcik yang sedang disekolahkan.." pakcik.. ada riwayat yang sebut nabi suka pakaian nama gamis, kurta dan jubah... cuba pakcik cek rupa ketiga tiga pakaian nih.. ada sama macam pakaian pakcik ke atau sama macam siapa?" hehehehe

diam pakcik tuh terus blah.. malam esok dia datang jumpa aku.. dia cakap.." err kalau saya nak ikut orang macam awak ni kena daftar apa apa ke..?" naaaahh tu diaaaa hidayaaat!

Anonymous said...

aku ada benda yang konfius

org lelaki pakai seluar dalam sebab nak cover testis.., org perempuan pasal pulak suka pakai seluar dalam merah?

kompius

Anonymous said...

Sungguh berdebar rasanya time pertsma kali bukak seluar dalam isteri

ha ha ha, sengaja menyampuk...

Anonymous said...

alahaiiii...

apo ko citer ni bang hamka...adus..

camni la..ko ada tak link blog yang betul2 dakwah.kalau aku search sendiri aku takut tersesat dekat blog syiah ke blog wahabi hatta blog ayah pin.aku jugak yang naya..

ps:aku duk luar malaysia.jumpa ustaz setahun 2 kali.sekian,harap memahami.

Anonymous said...

bro hamka... baru2 ni aku ada baca artikel-artikel yang menyanggah kewujudan hadith.

katanya hadith tu adalah rekaan manusia semata-mata, sehinggakan hadith Imam Bukhari juga dikatakan palsu.

Diorang ni punyer argumen lebih kurang camnih: "Allah dah kata Al-Quran tu lengkap, so takyah nak pakai hadith2 ni. Lagipun kalau ko percaya hadith maknanya ko kata Al-Quran tu tak lengkap la!"

huhu... terkesima aku membaca ayat-ayat tersebut. Bagaimana aku nak menghadapi orang2 sebegitu bro?

Anonymous said...

Superman?
Spiderman?
Altraman?
Aku ada terbaca satu artical baru2 nie kat surat kabo.. Katanya super hero seperti superman nie ciptaan yahudi(keji/bilak orang2 yahudi nak mesongkan orang islam ye) Super Hero Kita juga yang dilupakan oleh anak2 kita zaman nie (RASULULLAH) iskh..iskh..

Aku pong dulu tak suka gak pakai seluar dalam nie rimash rasenya tapi sobab kena denda dgn cikgu kena berdiri ditariknya seluarku keatas sampai tejojollah anu disisi kanan seluar sekolahku lalu tergelaklah gadis gadis manis dihadapan ku..iskh..iskh malu den.
S.M.T.S dlm kenagan..

ting-ting kot?

hamka said...

hafizbar

walaupun jawapan anda betul pada part ‘paling murah’, tapi salah pada part ‘sukan’..
Takpe cuba lagi..he he

apa-apapun, bila kau nak buat majlis ‘tunggang’ kuda?

----------
Kavalera Hexalera

sebijik macam mahatma ghandi???

He he he.., tapi alhamdulillah, walaupun penampilan macam ghandi, tapi masih dpt hidayat.., pemurahnya ALLAH..

-------
kompius

aku pun kompius, kau perempuan atau lelaki? Atau khungsha?

------
ustazahrock

Yang ke enam sebenarnya!!

----
mamat

aku ingat nak delete komen engkau ler.., huh!

-----
Izzah

Aku rasa jika dah nama blog, takde yang betul2 dakwah.., oh!
Blog akupun merapu dan merepek.isk

Tapi gunakan blog macam pisau, salah guna terluka, pandai guna banyak manfaat.., jatuh ke tangan yang salah jadi senjata bla bla

Selamat ‘memasak’!!
Yang penting kau rujuk kitab hadith dan al-quran, insyAllah

----
petisejuk

Kata b ‘u’rnama:
Al quran lengkap sebagai sebuah kitab..(al quran)
Hadith pula lengkap sebagai sunnah (al quran yang bergerak)

Kalau tak kenapa al quran tak turun serentak, dan terus manusia ikut..
Tapi sebab nak suruh manusia belajar jadi al-quran yang lengkap/bergerak, maka al quran di turnkan peringkat demi peringkat sesuai dengan hadith nabi untuk menafsirkannya..

Aku pulak kata:
aku pun tak pandai nak berdebat dan berhujah…

Oarng lelaki sempurna sebagai seorang lelaki, dan haram orang lelaki ambil sifat perempuan untuk jadi sempurna, so walaupun orang lalaki dan zakar lelaki sudah sempurna, tapi untuk menghasilkan mnusia yang lain yang sempurna, zakar lelaki yang sempurna itu tadi perlu di masukkan ke dalam kemaluan perempuan, barulah dpt manusia yang sempurna lagi, insyAllah.

Err, diorang dah kahwin belum? Aku rasa air dah nak kepala tu, tu yang jadi begitu,

------------
Amiruddin Shah

Mereka di cipta oleh org kapir untuk cari makan, buat komik, filem, mainan, game dll untuk jadi kaya raya, sama macam org islam jugak, nak jadi kaya..

Tanya yusri kru, cipta cicakman untuk apa? Nak pengaruhi org kapir atau nak cari duit?

Dunia ini penuh dengan bisnes,..

Selamat membeli seluar dalam!

Ps: masa sekolah rendah dulu memang aku alami masalah yang sama macam kau, sebab aku miskin mak aku beli seluar pendek, so kadang kadang selalu terselak nampak telor, tapi telur budak budak takdelah nak lanjut macam sekarang.. oh!

Anonymous said...

salam.

en hamka nk tanya :

saya perlu cari pasal wahabi,salafi dgn syiah.

-dimana perlu dicari?rujukan etc.

Kavalera Hexalera said...

anonimus.. aku rasa dari ko cari pasal yang tak betul, baik ko buat carian dan usaha mencari yang betul..
cadangan aku untuk tajuk carian ko:

1. Surah Rasulullah SAW (rupa)
2. Sirah Rasulullah SAW (kehidupan)
3. Sarirah Rasulullah SAW (fikiran)

haaa.. cari 3 nih gerenti tak sesat. pastu cari saja tak guna.. kena la amal kan...

sori tuan rumah...

Anonymous said...

assalamu'alaikum.

bro hamka, izinkan sy menjwb beberapa soklan pengunjung blog nie.
kl salah bro hamka tlg betulkn.

sedara/ri izzah,
btul kata bro hamka, blog ni kl pndai diguna pakai insyaAllah byk manfaatnye.
blog keretamayat mmg nmpk agak merepek tulisannye tp byk diselitkan ngn unsur tazkirah.=)
kl nk yg jenis tulisan skema bleh pegi ke blog ust.zaharuddin ke (zaharuddin.net),ust hasrizal ke (saifulislam.com)dan byk lg blog2 yg famous.bleh tgk kt website ni http://www.ukhwah.com/topblog/

p/s:sy pn dk luar negara.

sedara petisejuk,
itulah artikel yg dikeluarkan oleh puak anti hadith.puak ni mmg tolak trus hadith dan mmg trkeluar dr ASWJ. so biarkanlh mereka.

p/s:tp kl bleh dakwah ajak ke jalan yg benar,lg bgus.

anonymous,
tkrugi malah beruntung kl dgr kata2 hexalera_kavalera tu.
puak wahabi (salafi),dan syiah ni kl dibincang2 pn tkkan habis.
kte berpegang pada hadith rasulullah,(lbh krg mksd)..ummatku akan berpecah kpd 73 golongan,dan hanya satu golongan sj yg akan memasuki syurga..so tkheranlh kan.

ainohikari:>>masih blaja2 buat usaha agama dan memahami tuntutan agama.
(ilmu agama ni begitu luas)

wallahu'alam.

Anonymous said...

ops trlupe nk jwb soklan tmbhn bro hamka.
Sukan apakah yang paling murah kos untuk setiap pemain…?

jwpn sy: sukan renang (salah?)

hanya memerlukan seluar dlm jer.(^_^)

Anonymous said...

aku pun sama tak suka pakai sluar dlm..

teringat aku waktu ting. 5,kelas geografi..di awal pagi yg dingin..

cikgu mmanggil aku tuk jwb soalan di papan ijau dihadapan..aku menangguh2 tuk berdiri kehadapan..

kwn2 sbelah dh ketawa mengekek..aku lihat bdak2 pompuan tersenyum kesipuan(ke berimiginasi?hoh!)

skarang..desakan pakaian yg memerlukan aku baju masuk kedalam buatkan aku kena pakai seluar dalam(tp boxer la)..kalau tak..hmmm...

hamka said...

Terima kasih kat ainohikari dan hexalera_kavalera atas kprihatianna anda.

Jawapan korang adalah betul!!
Pandai betul anak bangsa zaman sekarang, pick up tinggi!!
Tahniah!!

Cuma aku tengah fikir sukan yang menggunakan kain pelakat cap gajah duduk, ada idea?

--------
Anonymous

He he he, aku berkongsi dunia hari ini..
Indahnya hidup! Oh!

Anonymous said...

Hamka,
Seluar dalam sebenarnya penting utk lelaki utk melawan (mengurangkan) daya tarikan graviti yg boleh memyebabkan alat sulit lelaki panjang bergayut lebih daripada biasa. Org asli zaman dulu2 pun pakai cawat. Mereka fhm yg panjang melebeh tak tentu pasal tu tak cantik. La... sorry yer bang! Kena praktis pakai SD mcm nasihat isteri abang tu. Another thing kalaulah berlaku accident dalam keadaan tak pakai SD, mungkin boleh mengejutkan pihak hospital, Tak der lapisan berhati-hati. Terus jer jeng-jeng-jeng!... nasi lambak lauk sosej & telur berkembar! Kdg2 ader bihun rentung...

Aku pun tak suka pakai SD gak.

Anonymous said...

Kalau pompuan tak suka pakai SD cam ner lak?

Pom anti SD

Taichee~@! said...

adesh...

fenin paleku baca entry kali ni. pedulik hape kalau kaum pompan tak dibenarkan baca ye dak?

sukati gwe la..lagipon gwe mmg suka bengkokkan peraturan (bend the rule)...muahaha<---ada gak kena tag. tapi malas nak ikut peraturan muahaha...

setelah mendapat ilmu pengetahuan melalui pembacaan sy dan juga percambahan pendapat ngan bebudak saikologi, snonyer kan..

org yg tak reti pakai sua dalam ni kan, sno nyer kan kan kan
org yg susah nak bagi komitmen, and ada pandangan yg agak strong (mcm itu kepala batu la lebey kureng..dia sukakan kebebasan...so sibbaik pas dah kawen awak udeh pandai pakai.. alhamdulillah.

anyho,
utk korang2 yg nak tahu nape pompan pun ada yg takmo pakai SD - samalah..dia rimas, lemas, and atas dasar sifat2 yg telah disebutkan diatas (nak bebas, susah nak komit and ada strong point of view).

Tapi kalau silap,
ambo mitak maaf ler..
eheh...buku pun tak semua betul

p/s:
pompan akan membebaskan diri dari belenggu ikatan dalaman ni terutama waktu tido..bagus tok kesihatan badan. ni siyes betul

Anonymous said...

Saya lagi la..
Bukan ape ade info sikit nak kongsi
pasal yahudi yang cipta superman tu mati dalam kemiskinan.. oleh kerana dipijak oleh bangsa sendiri duit punya pasal...

Bab komen syiah and seangkatan dgnnya tu, Kadang2 kita kena ambik tau jugak apo yang dema dok buat supaya kito nie dapat tahu beza amalan munafik dan Sunnah
Sebab tu Nabi dok suruh sahabat berdakwah gie perang supaya kita kenal musuh.. Nie pendapat saya kalau salah harap maaf..

P/s: Orang Islam(Melayu) banyak juga kes pijak memijak nie..ishk..ishk.. sudah-sudah le tu duit tak bawak kemati ooiii..

Anonymous said...

Kalau nak tau kenapa pompuan tak suka pakai suar dalam, tanya Britney spears

Abu S.H said...

baju dalam....
adakah bagus dipakai?
kalau tak, nanti bapak2 budak pulak dapat 'ilham' utk bersuka suka..
isy isy isy..

memang byk makan kerepek si hamka ni..

Anonymous said...

tima kaseh banyak2 to ainohikari

sd. said...

entry ni kelaka!!! :D

Anonymous said...

Assalamualaikum...

petisejuk, ni cadangan aku kalau ko nak jawab puak2 anti hadis tu:

Ko tanya Hamka katner rumah sewa lama dia tu, then ko pegi kat situ, cari pisau yang hamka buang kat bukit tu

Bila dah dapat pisau tu, ko pegi jumpa puak2 yang kata hadith tu rekaan. Lepas ko jolokkan pisau ke perut mereka barang 4-5 das, sementara mereka belum jadik mayat ko tanya mereka soalan di bawah:

1) Mana ko tahu Al Quran tu sempurna? Sapa bagitahu? Ko dengar dari sapa? Nabi yang bagitahu kan? Abis knape ko pecaya pulak? bukan ke ko cakap semua tu rekaan manusia?

2) Yang ko kawin dan tiap2 malam jumaat ko main dengan bini ko tu, sah ke tak sah? Mana ko tahu sah? Dalam Al Quran ada bagitahu syarat sah nikah? Ker ko belaja dari apa yang Nabi bagitahu jugak? Abistu, kenape ko pecaya pulak? Mentang2 hal2 macamtu ko percaya, tapi hal2 lain ko taknak percaya?

Lepas dah tanya mereka soalan tersebut, barulah ko bagi sedikit tazkirah seperti di bawah kepada mereka tu:

Al Quran tu dari Allah. Memang sempurna dan tiada cacat celanya. Namun manusia ni bodoh, bangang, tak boleh paham kalau Al Quran tu turun sedepuk camtu. So Allah utuskan manusia jugak suruh terangkan kepada manusia lain akan isi2 Al Quran. Dan manusia tersebut (Rasulullah), bile dia nak terang, mesti secara terperinci supaya manusia2 lain yang payah nak paham ni mudah paham. Al Quran suruh kahwin tapi manusia yang Allah utuskan tu yang detailkan macamana yang dimaksudkan dengan kawin tu. Apa syaratnya, apa hukumnya dll. kalau nak harapkan otak manusia yang bangang ni memang takleh paham punya apa yang Allah suruh. Manusia yang Allah turunkan tu, bukannya calang2. Bukannya bodoh macam ko. Dia manusia agung. Dia diberi training direct dari Allah melalui malaikat. Dan manusia yang Allah training direct ni, dia bagi pulak training kat sahabat2 di sekitar dia. Bukan calang2 training beb, berlapar, kena pulau, anak bini lari, orang letak batu atas dada! Pastu mereka ni training pulak orang2 di bawah mereka lepas Rasulullah wafat. Bukan calang2 jugak. Nak terima hadis2 tu bukan main dengar dan sebar macam ko ngumpat bos ko. Mereka solat dulu, minta petunjuk. Yang ko ni ntah sapa training, perasan bagus terus cop manusia yang Allah training direct tu dan juga manusia2 lain yang telah di training oleh manusia yang Allah training tu penipu? Ko ni nak mampos ke ape? Sebab ko nak mampos lah aku tikam perut ko 4-5 das ni. Baik ko bertaubat sebelum ko jadi mayat.


Lepas selesai tazkirah tersebut, bolehlah ko uruskan mayat2 mereka tu. Kalau mereka tak jadi mayat, bawak mereka mai jumpa aku, aku kasi tempeleng sedas dua.


Sori bro hamka aku teremosi dalam blog ko lepas sekian lama menyepi. Aku memang hot betul ngan geng2 anti hadis ni...

Baik aku meng'hot' kan keadaan hujan sekarang dengan masuk bilik air mandi sekali ngan wife aku yang tengah mandi tu (sunnah apa!). Moga Hasyafah dapat bertemu Hasyafah hari ni.. Malam tadi dahla tak dapat


Chow

Wassalam

Anonymous said...

izinkan saya berkata-kata.
sukan yang menggunakan kain pelakat cap gajah duduk, adalah sukan "kavadi" .... first time dipertandingkan di sukan asia..

Anonymous said...

aku perempuan..aku bace...aku malu...tapi aku jadi tahu

hamka said...

Ramai rupanya geng anati seluar dalam..

---------
taichee~@!

Aku tak kesahpun jika ada orang perempuan baca, kau bukannya kenal akupun..
He he he…

Walaupun aku tidak berkaca mata, kau tetap tak kenal aku, ha ha ha!

----------
Amiruddin Shah

Tau takpe!
:)

-------
Anonymous

Kau baru dpt email forward tu ke?, aku tak tengok pun, baikan aku ni? Ha! Akulah lelaki beriman akhir zaman !! insyAllah!!

--------
abu_harraz

makan kerepek sambil cicah teh tarik, Oh!
satu nikmat hidup!

-----------
sayda
:D

--------------
Ustaz Rock_Kembali

Walaikumusalam

Pecah perut baca komen engkau..,
Kelakar dan penuh pengisian..

Sejak dua tiga menjak ni, aku tengok pengkomen blog keretamayat semakin matang, wah! Tahniah! (macamlah aku matang..oh)

Errr, Hasyafah dapat bertemu Hasyafah tak?..

----------
senisuke

oleh sebab kain pelakat lebih murah dari seluar dalam getah, maka sukan
"kavadi" .., mengambil jawapan yang tepat untuk kostum paling murah, sila belanja makan tengah hari sendiri sebagai hadiah, kikiki..

Azlan Zed said...

sukan malam... :)

hamka said...

kau jangan start ..., karang..!
aku naik sheikh nanti!!

Anonymous said...

bro hamka, ko memang rocking!!
hahahah

Anonymous said...

dah lame bace blog bro hamka ni
nak komen tp tak tau nak komen ape
juz nak bgtau,i learn a lot from your blogs
thanks bro hamka
keep up the good work
=)

p.s:boleh blog on sakaratul maut tak bro? (demand plak~)

Midkazen said...

Hahaha... lawk siol entry ko Hamka!!

hamka said...

kata org alim, bila kita di cintai oleh orang ramai, mudah mudahan aib kita akn tertutup akirat kelak..

mudah mudahan..

doalah dengan menangis dan sertailah namaku(hamka) sekali..

amin.. isk
(aku tak buat apa apa, semua dari Allah, yang merepek, maafkanlah)

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Ermm... Alhamdulillah Hasyafah dapat bertemu Hasyafah buat kesekian kalinya... hehe (kataku sambil tersenyum lebar).

Ustazah Rock tu sapa? Ntah2 wife aku????


P/S: Hamka, Aku nak cadang ko buat blog berkenaan Madu. Sunnah makan madu. Pastu boleh meningkatkan prestasi ketika bertemu 2 Hasyafah....

Anonymous said...

Aku pun spesis yang tak suka pakai seluar dalam. Pakai time pi kerja je. Aku pun tak paham ada sesetengah orang siang malam termasuk tidur pakai seluar dalam. kesian la 'adik' kita tu bagi la dia bebas sikit...

hamka said...

ustaz rock

nak tulis pasal madu?
aku kena ada 'pengalaman' atau sekurang kurangnya 'kebenaran'..
alamak!! ustazahrock dah jeling semacam..

--------
AC

alangkah siksanya jika zakar menegang ketika berseluar dalam..oh!

Anonymous said...

apa punyer entry daa.... hahaha.. but yeah..ilmu gak tuh... guys tak suka pakai underwear...hurmm...

hamka said...

tau takpe..

ps: saje nak cukupkan komen jadi 40 he he he

Midkazen said...

Bro Hamka, ko penulis dlm blog nie, mesti perlukan ingatan yg kuatkan? bley x bg tau aku tips2 yg ko amalkan dari dulu lg(klao bley sejak dr praskola.. haha ) utk kuat kan ingatan..

Midkazen said...

sorila tetibe terlintas nak nyibuk tanye dlm entry yg xde kene mengene ni.. :(

hamka said...

Teknik untuk menguatkan ingatan, insyAllah..

-Berak sambil tutup kepala..
-Kurangkan tengok kemaluan sendiri(apatah lagi orang lain)
-Masuk tandas kaki kiri..
-Jilat jari selepas makan
-Jangan tidur selepas azan subuh sehinggalah waktu israk
-Jangan tidur selepas asar sehinggalah waktu isyak
-Dalam tempoh 40 hari, kena makan daging.
-Jangan makan daging 40 hari berturut turut
-Apa yang tak penting, deletekan dari memory.
-Focus pada ilmu bila nak guna sahaja, jika belum nak guna simpan dalam nota.cth, sekarang aku tak tahu macam mana nak keluarkan duit pencen(sebab belum sampai masa)
-Jika benda itu penting, selalu cerita sampai mahir fasih terutamanya bab ugama
-Merendah diri…
-Dan lain lain

-Selalu makan lada (pedas! Pedas! Kuatkan ingatan? Ha ha)

Midkazen said...

Trimas.. Semoge Allah balas jase ko yg murni ni.. harap, kat syurge, ko bersame org yg berjuang di jalan Allah.. BERDAKWAH LA SELAGI KITE BELUM JADI MAYAT! :-)

hamka said...

amin ya Rabbil alamin...

Anonymous said...

You... rock!

Midkazen said...

Dialog kat bwh nie pasal dakwah antare seorang muslim dgn calon mu'alaf, dan btol2 berlaku(copy/paste)...
Sori klao terlebih.. aku nak kongsi dgn korang jer...



ABDULLAH: Hello there! How are you man?

DEREK: Hello! Well, how are you?

ABDULLAH: I'm fine and you?

DEREK: I'm fine thanks.

ABDULLAH: Where are you from?

DEREK: I'm from L.A. (Los Angeles).

ABDULLAH: The land of Hollywood!

DEREK: Well that's right. Have you ever been to L.A.?

ABDULLAH: No, never. Why are you calling yourself the Black Magic?

DEREK: It's just a nickname, man!

ABDULLAH: I see.

DEREK: Where are you from? Are you an Arab?

ABDULLAH: Yes, I am from Saudi Arabia but I'm in Qatar now. What is your name?

DEREK: My name is Derek. What's your name?

ABDULLAH: My name is Abdullah.

DEREK: What does Abdullah mean?

ABDULLAH: Abdullah means the servant of Allah and it is the function of each individual on the face of the earth to serve llah according to what Allah wants from us. By the way, Allah is the proper name of God.

DEREK: How do we know what God or Allah wants from us?

ABDULLAH: All of this is outlined in the Qur'an and the Sunnah (Ways of Prophet Muhammad; his sayings, actions and aprovals). These are the two major sources of guidance in lslam. Could you please tell me more about yourself? How old are you?

DEREK: I am 19 years old, black and very uch interested in knowing more about lslam. First of all, what should a person do or believe in to become a Muslim?

ABDULLAH: Very easy, you just say that there is no god worthy of worshi but Allah and Muhammad is His Messenger, and you become Muslim,

DEREK: You mean Muhammad is his apostle? But a a Christian or non-Muslim, this sentence is not enough to make it clear to me.

ABDULLAH: Ok Allah sent Muhammad as His last Prophet and Messenger and revealed the Qur'an to him as the final revelation to mankind. Allah said that He perected His religion and called it lslam (see Qur'an 5:3). Islam means peaceful submission to the Will of Allah.

DEREK: I see.

ABDULLAH: Yes, and unfortunately most Christians don't know or they deny that the coming of Prophet Muhammad is foretold in their scriptures (See Deuternomy 18:18; 21: 21; Psalms 1 18:22-23; Isiah 42:1-13; Habakuk 3:3-4; Matthew 21:42-43; John 14:12-17,15:26,27; 1:5-16). Muslim theologians have stated that the person who is described by Jesus to come after him (in the above verses) is Muhammed (peace be upon him).

DEREK: OK Fine, but why was there a need for another prophet after Jesus and another revelation after the Bible?

ABDULLAH: All of the Prophets came to teach their peoples the Oneness of God. In the case of Jesus, he was only sent as a Messenger to the lost sheep of the house of Israel (see Matt. 15:24). What happened was that all of these prophets were not well received by the majority of the people. For instance, they started tampering with the teachings of Moses and Jesus, peace be upon them (see Qur'an 2:79). That is why Allah sent Muhammad with the last Message, (i.e., the Qur'an), to bring all of mankind back to the belief in and worship of One God, without partners or intermediaries.

DEREK: Is the Qur'an similar to the Bible? I mean, what is it composed of?

ABDULLAH: The Qur'an came as the last code emphasizing the same pure monotheistic teachings of Jesus peace be upon him, defending all the previous pure teachings of monotheistic beliefs and clarifying who Jesus was and who his mother was, showing that they were no more than great people.

DEREK: OK then, how-can we be sure that the Qur'an has remained the same since the time of Prophet Muhammad?

ABDULLAH: Allah Himself has guaranteed that He would guard the Qur'an from corruption (see Qur'an 15:9). Hence, the real and pure words of Allah are found in the Qur'an, which was revealed in Arabic, the language of Mohammed's people. Since then, not an iota has changed. This is unlike what has happened in the other religions. For example, if you look at the Bible, you find a lot of versions; the name Bible itself is indicative of those changes because Bible means a collection of books from different writers.

DEREK: But didn't God call it the Bible?

ABDULLAH: God calls the Scripture revealed to Jesus "Injeel" in the Qur'an for which the closest name in the Bible would be the word Gospel. The Bible was written may years after the time of Jesus in a language that was alien to Jesus; it was Latin Vulgate, a language that he never spoke. Isn't this strange? Interestingly, most of what was written in the New Testament was authored by Paul, who, according to James, the brother of Jesus in the Bible, had a polluted mind because he changed and contradicted most of the teachings of Jesus.

DEREK: I think you know more about Christianity than the Pope does.

ABDULLAH: You are wrong by saying that I know more than the Pope. I have simply investigated the Bible with an inquiring mind, which is something that all Christians should do.

DEREK: Is there any English version of the Holy Qur'an?

ABDULLAH: There are many translations of the meanings of the Qur'an.

The Qur'an was revealed in Arabic which means that the words of ALLAH are in Arabic. The translations are the words of human beings relating to the meanings of the Qur'an to the non-Arabic speaking masses.

DEREK: How does the Qur'an define God to mankind or how does the Muslim perceive God?

ABDULLAH: GOD is the One and Only True GOD, and the Creator of all. He does not beget nor is He begotten. He is unlike His creation in every respect. He is the All-knowing, The Powerful, The Merciful, The Irresistible, and The King of kings.

DEREK: But it is somehow difficult for me to perceive God as being the same as His creatures.

ABDULLAH: You are absolutely right to have difficulty perceiving this because human beings have a limited capacity. This is why ALLAH sent revelations to His Prophets and Messengers to tell us who He is. So if you want to know who God is, just read the Qur'an.

DEREK: Christians believe that Jesus was sent for the salvation of all mankind. If this is not true, then the foundation of Christianity is faulty. Right? What do you think?

ABDULLAH: That's correct. The Christians of today are following what Paul taught and also tend to follow what the priests tell them to do instead of following what Jesus said.

DEREK: Kindly explain the concept of salvation through the crucifixion of Jesus.

ABDULLAH: In Christianity, the Doctrine of Original Sin is the reason that there is a need for salvation through Jesus' crucifixion. However, this doctrine was invented by Paul and it is strongly negated in the Old Testament (see Ezekial 18:20, Jeremiah 31:30, Deut. 24:16). This doctrine is an attempt to escape the responsibility of righteousness with the belief that punishment is given to someone else to release us from our burden of sins (see Ephesians 1:7, Romans 4:25, 10:9, Corinthians 15:21) In the Qur'an, every soul is responsible for its own deeds, good or bad (see 74:38,41:46, 3:25, 6:154).

DEREK: What about the crucifixion itself?

ABDULLAH: The Bible says Jesus cried out in a loud voice beseeching God for help on the cross: "My God, my God, why hast thou forsaken me?" (Matt. 27:46) Does that sound like Jesus to you?

DEREK: No, then what about Jesus' appearance to his disciples after the crucifixion?

ABDULLAH: Jesus didn't die on the cross nor was he resurrected. If he were resurrected, then he would have come to his disciples in a spiritual body. As shown in Luke 24:36-43, he met them with his physical body after the event of his alleged crucifixion. In the Qur'an, it says that Jesus was not crucified, but it was someone else who was made to look like him (see 4:157,158).

DEREK: How did the story of the crucifixion of Jesus get into the Bible then?

ABDULLAH: Once again, Paul was responsible (see Timothy 2:8 and Romans 5:10).

DEREK: Well, I, very deep in my heart, believe that God can never look like his creation nor does he do what they do. What I believe is that God is the perfect one who is very much different from everything we see or touch. In other words, I think the writer can never look like his book.

ABDULLAH: You are right. There is nothing comparable to Allah (see Qur'an 112:4). The prophets came with a very clear message to worship God alone, without any partners or intercessors.

However, Paul took pagan beliefs and practices from the Romans and mixed them with the teachings of Jesus. Consequently, Paul was mostly responsible for elevating Jesus to the status of Son of God (see Acts 9:20) and God.

DEREK: Yes. Now I remember. The first Commandment is, " Hear, O Israel, the Lord our God is One Lord."

ABDULLAH: You're right. That's in Mark 12:29. Moreover, the Qur'an confirms that God is One: "Say He is Allah, the One and Only (God)." (Qur'an 112:1)

DEREK: What you are saying makes perfect sense. This is just incredible! You mean that for almost 2000 years what the Christians have been following is wrong?

ABDULLAH: Yes, especially their misunderstanding of who Jesus was.

DEREK: Oh my God! I've been deceived! Really, I feel religiously raped. I have been fooled simply because I followed blindly the religion that I was born with and didn't take care to investigate it thoroughly. But still inside me there is something holding me back from accepting lslam, even though lslam is clearly the True Religion.

ABDULLAH: Your last comment shows that you are a Muslim not a Christian and if you really love God and His Messenger Jesus, you will follow lslam and Prophet Muhammad. Break this barrier inside you and come back to the way of your ancestors. You are now free because you are looking for the Truth and our great prophet Jesus told us that we should look for the Truth and the Truth will set us free. So, you will be a free man as soon as you accept It. Be strong enough to accept lslam as the Truth, without any hesitation on your part and you will taste real freedom and real happiness that you have never tasted before.

DEREK: Frankly, I am concerned about the negative way lslam and Muslims are shown in the media. In the West, there is a stigma attached to being a Muslim and I'm not sure I'm ready to live with that stigma.

ABDULLAH: This is why I have chosen to tell people about the right picture of lslam.

DEREK: Then, what is the right picture of lslam?

ABDULLAH: The right picture of lslam is conveyed in the Qur’an, which is exemplified by Prophet Muhammad peace be upon him. The reality is that it is not fair to judge a religion by the actions of its followers alone because there are good and bad followers in every religion. The correct thing to do is to judge a religion by its documented revelation from God and the prophet who brought that revelation.

DEREK: I see. I agree with you, but I'm still concerned about the reaction of my family and friends if they know that I am a Muslim.

ABDULLAH: On Judgement Day, no one will be able to help you, not even your father, mother or any of your friends (see Qur'an 31:33). So, if you believe that lslam is the True religion, you should embrace it and live your life to please the One Who created you. Be an illuminating torch for them. Do not delay your coming to lslam. If you die before becoming a Muslim, then it's too late (see Qur'an 2:132, 3:102, 3:85). So grab this opportunity now. You can only remedy this pain inside you by becoming a Muslim and being able in the future, God willing, to come and perform pilgrimage (Hajj).

DEREK: You are very wise man, I want to say that when I sometimes see on the satellite, especially in the season of Hajj, people of different colors and different races sitting side by side and praying to God, I feel pain deep inside my heart and I feel something urging me to talk with someone to know more about that great religion that can gather all the races in the same place. Thanks to you, I have found that person. So please help me become a Muslim!

ABDULLAH: Brother let us take it step by step. First, enter lslam by saying: I BEAR WITNESS THAT THERE IS NO GOD WORTHY OF WORSHIP EXCEPT ALLAH. AND I BEAR WITNESS THAT MUHAMMAD IS HIS SERVANT AND MESSENGER. I BEAR WITNESS THAT JESUS IS HIS PROPHET AND MESSENGER. Let us say this again, I BEAR WITNESS THAT THERE IS NO GOD WORTHY OF WORSHIP EXCEPT ALLAH AND I BEAR WITNESS THAT MUHAMMAD IS HIS SERVANT AND MESSENGER. I BEAR WITNESS THAT JESUS IS HIS PROPHET AND MESSENGERS. I BEAR WITNESS THAT JESUS IS HIS PROPHET AND MESSENGER.

DEREK: I BEAR WITNESS THAT THERE IS NO GOD WORTHY OF WORSHIP EXCEPT ALLAH. I BEAR WITNESS THAT MUHAMMAD IS HIS SERVANT AND LAST MESSENGER. I BEAR WITNESS THAT JESUS IS HIS SERVANT AND MESSENGER.

ABDULLAH: By the way, Jesus' name is not Jesus. It is a latinized name. His real name is Eisa. Now you will say the same thing in Arabic, the language of the Qur'an. I will transliterate for you. ASH'HADU AN LA'ILAHA ILLA ALLAH WAASH'HADU ANNA MUHAMMMADAN RASOOLULLAH WA ASH'HADU ANNA EISA ABDULLAHI WA RASOOLUHU.

DEREK: ASHADU AN LA ILAHA ILLALLAH WA ASHADU ANNA MUHAMMADAN RASULULLAH WA ASHADU ANNA EISA ABDULLAH1 WA RASOOLUHU.

ABDULLAH: Brother, say ALLAH is the greatest because you are a Muslim now. You are not a Christian anymore. Your are in the House of lslam. If I were with you, I would hug you as my brother in lslam. How do you feel now? A burden has been removed from you and you feel like you are so light, isn't this right?

DEREK: If you were with me now, you would have seen my tears reaching my neck. You are a great brother. I feel that I have just come to life, This is exactly how I feel from now. I don't have to listen the silly words of the priests in the church, who knowingly or unknowingly lead people astray. I hope to be a good servant of ALLAH.

ABDULLAH: You know what came out of you was disbelief and it was replaced by belief. You are so clean now, because when someone embraces Islam sincerely, Allah forgives all of his past sins. So, go to the Islamic center that has Muslims from all over the world and announce your lslam there, and continue to learn more about lslam from them. In addition, find a book on prayer in lslam and practice it. This is essential. Now after you are through with me, you must take a shower to purify yourself from previous wrong beliefs. Remember to stay away from bad company and be with righteous Muslim people. Also, beware of those so-called Muslims who call to nationalistic ideas or racial thoughts, which are rejected in lslam. I love you as a brother in lslam and I hope one day I will see you and hear your voice.

DEREK: I will for sure do what you have asked. And tomorrow I will go to the Islamic center. Thank you for showing me the Truth. I will do my best to meet people who know about lslam for sure. May God help you guide more and more people to the true word of God. There is no God but ALLAH and Muhammad is his Apostle... Well it is as difficult for me as it is for you to leave you.

ABDULLAH: Well brother, you will not leave me for a long time. I will soon be with you through my supplications. God willing. Pray for me, brother.

DEREK: Well, I thank you, I love you although I do not know you yet. But it is enough for me to remember that one day, a very dear man has picked me up from the mud of life. Please teach me another Islamic word in Arabic so as to make use of it in the Islamic center.

ABDULLAH: Assalamu Alaikum Warahmatullahi Wabarakatu and Astaghfirullah.

DEREK: What do they mean?

ABDULLAH: May the Peace, Mercy and Blessings of Allah be upon you. This is used as a greeting to all Muslims. The last word means, Allah forgive me. Well, I have to leave you now but be sure it will not be for long.

DEREK: Assalamu Alaikum Warahmatullahi Wabarakatu and Astaghfirullah for being astray from the Truth all those years. May God bless you. You have occupied a great place in my heart and I will never forget you. Bye and talk to you later. Your brother in lslam, Derek, but I will call myself Eisa from now on.

ABDULLAH: OK Eisa. I will leave you some final words of inspiration. Certainly, the ultimate goal of every individual is to be in Paradise forever. This reward of Paradise is too great to not have a price. That price is true faith, which is proven obedience to Allah and following the Sunnah of Prophet Mohammed (pbuh). THIS IS THE ROAD TO PARADISE. Let's stay in touch! Assalamu Alaikum!

DEREK: O.K. Assalamu Alaikum Warahmatullahi Wabarakatu.

Semoga lebih ramai umat Islam seperti bro Abdullah

faizal yusup said...

greng was ere...

hamka said...

matchip2/midkazen /greng

terima kasih atas info dan meriahkan kotak komen, woha!

Anonymous said...

betul ke kena pakai seluar atas buku lali tu sunnah?
saya ada dengar yg sebab dulu time jahiliah dulu orang arab jahiliah dulu suka pakai jubah sampai kat tanah utk bermegah , so sebab tu lah yg dikatakan kena pakai seluar @ pakaian tak melebihi buku lali .So kalau kota pakai bawah buku lali pun tapi bukan sebab nak bermegah ,takpe lah .

apa pandangan Hamka ?????
hantarlah komen kat
afuetuck@yahoo.com.my

hamka said...

masa nak solat ada hadith yang suruh pakai atas buku lali, tapi seperti biasa, aku lupa..oh!

Dennis said...

Kalau pompuan tak suka pakai SD cam ner lak? Pom anti SD

hamka said...

asal laki kau redha, hihi