Feb 22, 2007

Bila korang MATI ?

(Cerita aku hidup seribu tahun...)

Aku copy paste komen dari seorang pembaca blog kereta mayat yang nak ajak aku joint skim cepat kaya ala ala MLM dia, (tapi aku tak nak..)

Copy/paste

Salam..

Bro Hamka, walaupun bro sibuk galakkan orang ingat kepada akhirat dan mayat, tapi bro jangan lupa pula pada dunia, dan pada kebahagian di dunia ini …

Kerana pesan nabi:
“Beramallah kamu sebanyak2nya seolah2 kamu akan mati esok, berusahalah kamu menghimpun kekayaan seolah2 kamu akan hidup seribu tahun lagi…”
“Dan sebaik2nya tinggalkan kekuatan kepada zuriat dan keturunanmu sblm kamu menginggalkan dunia ini.. “

Apa kata jika bro tulis pula tentang bagaimana memajukan dunia dari segi islam?

Sekian..

“Fa-iza ‘azam tafatawakkal ‘allALLAH..”

Maka apabila kamu berazam, maka hendaklah kamu bertawakal kpd ALLAH..

Halaman web saya:( telah di delete)

----------------

*****

Hamka Said:
Mmmmmm…

Aku tak pandai sangat sebenarnya bila nak cerita pasal memajukan dunia(kononnya), dan apatah lagi tentang akhirat..oh! aku tak pandai pun..isk..isk.

Maklumlah, untuk membolehkan manusia ke bulan, Allah tak perlu hantar walaupun seorang Nabi, tapi untuk bina IMAN dalam hati manusia, Allah hantar 124 ribu para Nabi dan rasul…

Cuma.., ehem, ehem, .. aku nak jawab gak berkenaan komen kau tentang hadith kat atas tu, “Beramallah kamu sebanyak2nya seolah2 kamu akan mati esok, berusahalah kamu menghimpun kekayaan seolah2 kamu akan hidup seribu tahun lagi…
ada orang kata hadith tu hadith daif, dan ada jugak orang kata hadith tu palsu, dan ada pulak yang kata hadith tu hadith melayu..

Aku bukan pakar hadith, tak pandai, aku try tanya ustaz pulak, maka ada yang kata hadith tu adalah pepatah arab yang di keluarkan oleh saidina Ali r.a..

Wallahu’alam, aku jahil lagi hina, maafkan aku..

Cuma, jika merujuk pada entry aku yang dulu - dulu .., aku pernah tulis cerita pasal dunia ini adalah "sampah, bangkai dan najis..," (sekarang pun macam tu..)

Jadi.., bila berbalik pada hadith yang kau gunakan itu. Aku ada tafsir sendiri ‘hadith’ tu untuk aku guna pakai dalam kehidupan aku sendiri dan aku mengalakkan ahli keluargaku tafsir begini:

“Beramallah kamu seolah-olah kamu akan mati esok,”
Maknanya,:
Aku dah nak jadi mayat esok, maka aku tidak boleh tangguh sebarang perintah Allah, misalnya jika aku dengar azan, maka aku kena segera ke masjid, untuk solat berjemaah…, insyAllah..
next,
“Berusahalah kamu menghimpun kekayaan seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi…”
Maknanya:
Jika dah memang aku ada peluang untuk hidup seribu tahun lagi, maka aku kena relexs dan bersabar jika kerja dunia aku tu tak berjaya atau tak menjadi, kerana aku ada banyak masa lagi tu..!!, seribu tahun lagi ape?!!! ..he he he, relekslah brother.. he he he..

Kesimpulannya,

jika korang sedang bekerja atau sedang buat kerja dunia, tiba tiba dengar azan berkumandang, maka segeralah solat bagi wanita dan segeralah ke masjid bagi lelaki kerana korang bekerja di ibaratkan seolah olah hidup seribu tahun, maka boleh buat lain kali, boleh tangguh!, banyak masa lagi daa..,
Tapi oleh kerana korang beribadat macam esok dah nak jadi mayat, maka korang kenalah segera bersolat serta merta, jangan berlengah lagi, nak mampos???... huh! tinggal esok lagi dah nak mampos, tapi masih sibuk besarkan dunia.. oh
(aku ler nir..isk..isk..)

Ingat nie:
Sepohon kayu daunnya rimbung,
Lebat buahnya serta bunganya,
Walaupun hidup seribu tahun,
Kalau tak sembahyang apa gunanya??

c/o ulang korus sampai kerajaan umumkan tarikh pihanraya..

Sekian..

Ps: Kalau sentiasa melengahkan solat? Apa gunanya menjadi mayat???

29 comments:

Anonymous said...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Saya nak bercakap pasal, kenapa 80.32% orang yg komen kat sini adalah bosan:

(1) sibuk nak jadi pengkomen pertama (woiii... aku pengkomen pertma kat blog ni... first entry taw... ahakz lolz!! takde sibuk2 nak cakap pon... ahakz lolz!! ni aku cakap pon, pasal nak bagitau je kekeke... ahakz lolz!!)

https://www2.blogger.com/comment.g?blogID=20552213&postID=113642842271354521

(2) baca entry, tapi tak paham... nak terus komen

(3) i'm feeling good whenever i post a comment on someone's blog

(4) saje nak glemer (walaupon ko tak kata nak cari glemer)

(5) paling bangsat: nak membantah/menyokong dengan cara laki lembik (aka gay) atau cara pompaun lembik (ade ke pompaun tak lembik? kekeke). contoh:

``ana ni walaupon ada sebahagian pendapat enta... ana setuju. tapi ada sebahagian lagi ana tak setuju la. bagi ana.... bla bla bla bla"
-- perwira islam

``wah betul la.... ana sangat setuju. suka sangat la dengan kata2 hamka.... bla bla bla ahakz lolz"
-- bunga ros merah

``saya nasihatkan hamka utk cari sumber2 hadith/quran ni. walaupon SAYA SENDIRI malas nak mampos pegi usaha cari sendiri dan tolong bagitau kat orang lain, mana sumbernye"
-- penasihat agung wal pegi mampos

``ini semua tak betul ni. hamka nye pandangan mmg ana rasa ada mirip2 kelab ABC. jadi saya buat kesimpulan banyak yg tak betul ni. ana ni plak dari kelab XYZ. jadi ana rasa ana paling betul dan paling bagus dlm dunia ni"
-- saya perasan bagus

(6) anda TIDAK letak nama betul anda atau boleh dicam atau boleh digoogle kan. banyak nama cam contoh2 kat atas. tambahan contoh:
-- usman al-jailani
(kekeke nama awak tu usman... usman je la cik abang oi... tak yah nak tambah al-jailani ke al-burtuqoli ke al-buntuti ke al-biruni ke al-gampangi ke.... etc etc)

-- bunga kekwa al-cantikki
(awak tu manusia yg Allah ciptakan. manusia makhluk paling mulia. kenapa perlu berbangga atas nama makhluk yg lain?)

-- naruto wal pokemon
(nama2 watak anime. korang tak tau ke naruto tu dlm bahasa arob bermaksud "saya takde Tuhan" dan pokemon tu plak dlm bahasa ibrani bermaksud "saya lawan Tuhan." kekeke tu la suka sangat caya bende2 ngarut)

-- erra fazira
(muka cam biawak, nak ngaku nama erra (dan juga mana2 artis)... boleh bla la wei)

(7) lupe pula nak cakap... sebab yg paling utama komen semua adalah bosan: tak baca bismillah bile start kerje (i.e., mengkomen), dan tak bagi salam pula tu. jadi tirulah macam saya yer hik hik hik.

(8) ramai tak tau (walaupon ada yg tau), tok guru kpd hamka dlm ilmu menulis-site-yg-tak-bosan adalah hafizbar... dan tok guru hafizbar pula: bal, adlee, maddox, alhamedi (muttawa), hamzah moin (maniac muslim), snopes.com, dan 80 ulamak muktabar. saje je nak bagitau, supaya ada salasilah dlm menuntut sesuatu ilmu (ye ke dipanggil salasilah, aku pon main taram je ni kekeke)

soalan: pengkomen2 sekalian ada berapa tok guru?

ramalan: mesti ada orang nak komen ``eleee hafizbar... berlagak je lebih tu."

akan aku jawab: ko lah yg LEBIH BERLAGAK drp aku. sebab aku tak pernah bersangka buruk bahawa ko ni berlagak. ko je.... sikit2 nak sangka buruk. dan aku sebenarnya adalah cermin pada diri ko. kalau ko pandang aku ni macho, maka ko adalah macho... kalau ko pandang aku ni sebagai berlagak, maka ko adalah berlagak. dan sebagainya.

ps: nanti saya tulis nanti (tu pon kalau saya rajin la)

misswombat said...

Assalamualaikum...

selama berpuluh kali aku baca blog ni tak pernah plak nak komen..tetiba rasa nak komen lak bile baca komen encik hafizbar ni..

anyway, satu explanation yang bernas psl 'bekerjalah kamu seolah2 kamu hidup 1000 tahun'..
insyaAllah aku akan share ngan org lain..

-Farah Aniza (kot2 la nak google ke)

Anonymous said...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Saya tak faham dgn prangai maknusia termasuklah saya ade sahja ketidakpuasan hati tentang macam-macam perkara..(saya pun samala), cuma bab saudara seislam kita nie encik hafizbar ye.... sebenar pada saya la.. awk salah laman web nak komen nie psl orng lain pada sya terpulang pada pendapat masing-masing sebab otak manusia nie memang Tuhan jadikan sama tapi ade keupayaan yang tersendiri Cth: 1GB,2GB dan yang lebih GGGGG pun ade. Jadi tak perlulah kita nak cakap atau komen pasal dia orng yang ak jadi first komen ke, tak paham tapi nak komen ke, saje-saje nak komen ke, saje nak glamer ke, perwira islam ke, bunga ros ke, penasihat agung ke,perasan bagus ke,simpolan bin simpullan ke dan macam-macam ada, tapi pada saya saya rasa bersyukur kerana blog yang berunsurkan keislaman ini diminati ramai wlau pun menempuh pelbagai dugaan dan cabaran Tahniah Kepada Saudara Kita nie. Saya rasa bersyukur juga walaupun saya nie pun komen entah ape-ape je.. sebab Allah masih izinkan untuk befikir.. kalau tak jadi macam binatanglah gamaknya.. Subhanallah..
Ps: Saya dah nampak sedikit sebanyak perubahan minda orng2 islam diMalaysia nie kerah Keislaman cth je..Kalau salah tu harap maaf ye...1;Pm yang ade ciri-ciri keislaman, 2;Bintang Popular pun yang ada ciri-ciri agama,3;Blog pun cari yang ade unsur-unsur agama....Saya Kb je..

hamka said...

Hafizbar

Satu pengakuan..

Aku teruja bila baca blog hafizbar, mikon semusim di neraka, dunia vovin dan BAL..

Maka sejak baca blog diorang aku pun buat blog aku sendiri..

Dan hafizbar adalah pengkomen pertama dalam blog dan dalam email, serius, aku banyak belajar dari dia dan dari mikon semusim di neraka, dunia vovin serta BAL..

Baru baru ni aku ciplak edia 'bal' dalam entry “bagaimana nak bedebat”
Aku dah edit balik part yang aku ciplak-harap maklum.. (bal komen selepas 17 hari-sory bal, tak info kau, lain kali aku buat lagi)

Tetang komen dalam blog ni;
Aku suka korang memeriahkan blog aku ni dengan ntah apa apa komen walaupun merapu dan merepek,tapi jarang aku delete, jadi silalah komen macam blog sendiri dan silalah saling belajar manjadi pengkomen atau pengkrirtik yang baik..

Sila sila he he he..-ihklas dari aku yang hidup seribu tahun tapi terpaksa mati esok.. oh!

----
misswombat

salam

selamat datang pembaca senyap, he he he kau dah belajar dan amalkan sesuatu dari encik hafizbar,.. tahniah!!

-------
Amiruddin Shah.

Bagus ! bagus! Teruskan bersyukur, nanti Allah akan tambah pemimpin yang berugama, artis yang berugama dan penulis blog yang berugama, dan tak lupa?! Pengkomen yang berugama he he he

Anonymous said...

Tumpang komen juga...senang cakap bab solat awal waktu tapi susahnya nak laksana zaman nii...walaupun tau ada 5 ganjaran menunggu...

P/s : kirim salam kat ustazah Rock, ada email dia? boleh muzakarah...

Anonymous said...

assalamu'alaikum warahmatullah..

agak2 ble sy tulis ucapan slm je kt atas tu bermakna sy tkbace bismillah ke..kl yg fikir sy bace alhamdulillah, kl yg fikir tk,suka atilah..bukan perkara yg begitu besar utk dikecoh2kn.

..................
slame sy mengunjungi blog ni, entry nilh yg plg pendek sy rase, btulke bro hamka?
tp alhamdulillah..isinye padat. dan bleh faham ngn mudah.
syukran

mfrstudio said...

assalamualaikum hamka dan bakal mayat semua.

boleh ke aku komen blog ko lagi hamka? setelah mengetahui yang aku adalah tabligh moden yg suka ber'debat' dan 'perasan bagus'?

--------ruang cerita kanak-kanak---
ada sebuah cerita dongeng,

pada suatu hari ada seorang kambing mengajar seekor budak tentang peri penting membaca basmalah dan salam.lalu budak tu bertaya, "apa erti basmalah, dan apa erti salam?"

kambing itu menjawab,"basmalah itu kata-kata yang memulakan suatu perbuatan atas niat kerana Allah, atau dgn lebih tepat untuk meraih redha Allah atas kebaikan dan manfaat perbuatan itu, adapun salam itu bererti doa akan sejahtera atas orang lain supaya mudah-mudahan orang itu yakni saudara kita dipelihara Allah selalu"

kemudian muncul, kambing seksi depan kambing yg mengajar tadi.

kambing itu pun mengucapkan "bismillahirrohmanirrohim" lepas tuh ptuih hembuskan air liur kat tangan dia dan sapu bulu kepala dia, dan dia pun bagi berkata,

"assalamualaikum cik adik... sorg je ke.. boleh abg teman.. kekekekeke mmbeeekkkk"

budak yg tgk kambing tu terus pengsan sambil berkata,

"adesss.. nampak gaya dia tak faham maksud basmalah dan salam dia tadi.."

---------------------

maulana mazharuddin abdul razak menyebut nabi s.a.w bersabda,"tidak merugi orang yang beristiqoroh dan tidak menyesal orang yang bermusyawarah"

alangkah indah ruang komen dijadikan ruang musyawarah.

dan juga tazkirah

beramallah kamu ibarat kejap lagi je kamu nak mati dah, dan bekerjalah kamu laksana kejap lagi je kamu dah nak pencen

maon said...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...(aku copy dr hafizbar punya-malas nak taip)

aku rasa ni 1st aku komen...bleh ka bro..tp dlm bentuk pantun la..ntah mgkin ada org dah letak pantun ni..lantaklah..

hari ni insyaAllah hari jumaat,
hari esok insyaAllah hari sabtu,
baru jer beberapa hari berkunjung ke keretamayat,
ntah2 lpas ni jumpa keretahantu.

hari ni insyaAllah hari jumaat,
hari esok insyaAllah hari sabtu,
Nabi kite Nabi Muhammad,
Tuhan kite Allah yg satu.

hari ni insyaAllah hari jumaat,
hari esok insyaAllah hari sabtu,
penting kawan kita pk umat,
satu hati, satu pk, baru leh bersatu.

hari ni insyaAllah hari jumaat,
hari esok insyaAllah hari sabtu,
kalau esok dah jadik mayat,
hari ni siap sedialah kawanku.

hari ni insyaAllah hari jumaat,
hari esok insyaAllah hari sabtu,
kalau nak berjaya dunia akhirat,
taat perintah Allah dan amal sunnah nabi dlm hidupmu.

p/s: aku pun bukan uztaz(apa kaitan)

hamka said...

Hani Sumayyah

InsyAllah..

-----------
ainohikari

Wa’laikumusalam

Aku rasa komen kau inipun antara yang terpendek,
btulke?

syukran

---------
muhammad fakhrul razi

salam..

Boleh, apa salahnya, nak komen dan berdebat, lantaklah, kita sama sama baca dan sama sama ketawa (atau sama sama menangis)

Sila jadi pengtiba yang pertama ke masjid ..oh! pesan kat aku!!

----------
myk

salam..
Bismillahirrahmanirrahim...

hari ni insyaAllah hari jumaat,
hari esok insyaAllah hari sabtu,
Selamat datang ke keretamayat,
Sila komen dan jangan malu malu.

hari ni insyaAllah hari jumaat,
hari esok insyaAllah hari sabtu,
Pergi masjid untuk solat jummaat
Kalau boleh jadilah orang yang sampai nombor satu.


p/s: hari ini hari jummat, esok hari sabtu

Anonymous said...

tkdelah..sblm ni pn ade lg pndek.
hihi..

msg pendek itu bermakna sy 100% setuju ngn apa yg ditulis oleh bro hamka dan memahaminye.

jika ade yg terpnjg tu bermkna ada yg sy musykil ataupn konfius..dan slalunye apa yg sy musykilkan sy akan trus tulis kt sini dgn hrpn moga2 bnde tu tkmnjadi bhn umpatan atopn bhn bualan sy, wallahu'alam.

sy masih blaja2 memahami dan mengamalkan agama.

Anonymous said...

Assalamualaikum....

" Setiap insan pasti merasa saat perpisahan terakhir.... Dunia yang fana.. akan ditingalkan hanya amalan yang dibawa...." petikan lagu dari Rabani.. sesunguhnya telah banyak amaran dan perigatan yang tuhan berikan dalam perbagai sumber dan bentuk terpulanglah pada korang sama ade nak ambik tahu atau buat tak tahu...

Najwa Aiman said...

bosan sungguh aku baca komen aku ni...

Anonymous said...

err.. tumpang tanyer.. klu masjid kat rumoh ni tok imam die 'kureng' sket, wajar x pgi solat bjemaah kat masjid ni?

Maryam said...

Saya mahu mati... sekarang?
Saya mahu mati... masa saya banyak buat amal baik dulu..
Saya mahu mati... bila saya rasa mahu matilah [titik]

Tapi, boleh kah begitu?

Saya mati bila Izrail datang cabut nyawa saya. Tak cepat, tak lambat. Tepat pada waktu yang telah ditetapkan.

abdullahjones said...

:)

Anonymous said...

alhamdulillah... subhanallah... tahap kebosanan pengkomen2 utk entry ni telah berjaya turun ke 67.89%. ini menunjukkan penurunan sebanyak 12.43%

tahniah2 kpd pengkomen. i love you all kekeke.

ikhlas drp ukhuwah fill-up,
hafizbar

Anonymous said...

salam..erm..awat entry kali ni pendek benar?? ahaha..

Anonymous said...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

nie apa cerita..hafizbar..tak baca bismillah & tak bagi salam pun!!!!!!

nie menyebabkan thp kebosanan pengkomen meningkat ke 93.372%..
aku harap ko baca bismilah & bg salam yer..aku pantang betul..
ko tegur sikit si hamka tue..dia ingat dia punya blog,dia boleh terlepas utk baca bismilah & bagi salam ker...aku pantang betul...wlpn aku bukannya seorg ibu..ekeke

Anonymous said...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

aku syor ruangan komen nie ditutup.buat blog je,xyh komen. nk komen,emel je kat bro. hamka. tp ikut amirsab (Bro.Hamka) la. sy syor je

Anonymous said...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Kepada pencinta harta atau wanita...cuba lihat ayat2 quran berkenaan dunia dan rujuk ustaz berkenaan:-
http://osamabinladen.wordpress.com/tag/dunia/

Anonymous said...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

At-Takathur [1] Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), [2] Sehingga kamu masuk kubur.(tanah)

Rasulullah (s.a.w) bersabda: “Sekiranya anak cucu Adam memiliki dua lembah emas nescaya dia tetap masih menginginkan lembah emas yang ketiga, dan sekali-kali tidak akan penuh mulut anak cucu Adam kecuali tanah,dan Allah menerima taubat bagi orang yang bertaubat”.

(Hadis Riwayat: .Bukhari-Muslim)

Anonymous said...

Bro Hamka..tulis la satu blog pasal DUNIA...

Diriwayatkan, pada suatu ketika Rasulullah s.a.w menghadap ke suatu tempat membuang sampah (mazbalah), lalu baginda memanggil para sahabat baginda sambil bersabda: "Ayuhlah, kejarlah dunia"; kemudian baginda mengambil cebisan kain yang telah usang dan tulang-tulang yang sudah reput sambil berkata: "Inilah dunia".

Menurut riwayat yang lain, pada suatu hari Rasulullah s.a.w melihat kepada bangkai anak kambing yang dibuang oleh tuannya lalu baginda berpaling kepada para sahabatnya dan bersabda: "Adakah kamu melihat betapa hinanya bangkai kambing itu di sisi tuannya, demi Allah dunia ini lebih hina di sisi Allah melebihi kehinaan kambing tersebut di sisi tuannya. Kalaulah nilai dunia ini menyamai nilai sebelah sayap seekor nyamuk nescaya Allah tidak akan memberi seteguk airpun untuk minuman orang kafir".

Baginda juga bersabda: "Hari kiamat semakin hampir sedangkan manusia semakin tamak-rakus kepada dunia dan mereka juga semakin jauh dengan Allah".

Baginda juga bersabda: "Dunia ini adalah penjara untuk orang mukmin dan syurga bagi orang kafir".

Anonymous said...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Sungguh berat ujian memiliki harta! Sehingga pada suatu hari Rasulullah SAW pernah bersabda yang maksudnya:

“Wahai orang Muhajirin yang miskin! Aku membawa berita baik iaitu cahaya yang sempurna pada hari perhitungan (Mahsyar) dan kamu akan memasuki syurga terlebih dulu daripada orang kaya dengan perbezaan setengah hari dan setengah hari ini bersamaan dengan 500 tahun (hidup di dunia).” (Hadis riwayat Abu Daud dari Abu Said al-Khudri).

hamka said...

ainohikari

kita sama sama belajar, setuju satu hal, nak laksanakan persetujuan itu kadang2 banyak hal.oh!

--------

Anonymous
Salam..

ambik dari pelbagai sumber, laksanakan ikut cara nabi insyAllah..

-------
Najwa Aiman

He he he

---------
neversun

err.. tumpang tanyer.. klu bos kat tempat kerja kau 'kureng' sket, wajar x pgi kerja?

----------
Inqilaab

Engkau akan mati sejurus kau jadi mayat…

--------
abdullahjones

wah, satu nama besar dalam dunia blog telah datang ke blog aku yang kerdil ini, selamat datang ke dunia ku yang ‘aman’.., selamat naik kereta mayat, rest in peace..
:)

-----------
hafizbar

harap Korang tak bosan baca entry aku dah ler.. ish ish.. ish..

-----------
Anonymous

Biasa orang kahwin, ada hari inzal, ada hari tak.. oh! normal lah tu..

-----------
Anonymous
Bismillahirrahmanirrahim...

Buat masa ni tak ada niat nak tutup, kalau tutup rasa macam cakap sorang pulak, oh!

----------
osama

terima kasih..

Azlan Zed said...

sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan... :)

ontahsapo said...

apa khabar tuan...?

demonsinme said...

AL AKH:

Ana ter'tag'kan anta la....

hamka said...

ontahsapo

aku kabar baik, sangat baik, dah lama kau tak dtg komen, he he he

(walaupun aku sama tak komen kat blog kau, blacpurple dan cikgu nizam akpkabar?)

-------
demonsinme

aku dah jawab dah , terima kasih, harap tak kecik hati

Anonymous said...

salam sdra hamka,biar lah orang nak cakap ikut suka hati laki mak tiri bapa dia,asalkan dia bahgia biau ler..bagi saya dari Spura ni,belum habis baca lagi artikel sdra ni,banyak manfa'at nya.mati bukan lah penghujung nyawa,tapi mati itu ada lah Allah nak jumpa kita...kita nak bertemu Tuhan yg agung,siapa yg tak nak mati tu bermakna tak nak jumpa Tuhan lah...rugi lah orang yg tak nak mati tu...tak nak jumpa Tuhan,
hari kiamat sudah dekat
semakin dekat semakin tenat
nyawa ibarat ikan di pukat
tinggal tunggu Tuan nya angkat.