Dec 18, 2006

Apa itu SEKS ?

(bagaimana mengelakkan Zina)

18-SX, entry ini mengandungi unsur-unsur yang keterlaluan dan mungkin menyinggung sesetengah pihak, ada unsur kelucahan yang melampau, korang di nasihati tidak membaca seorang diri kerana di kuatiri akan terlanjur dengan tangan kiri, juga tidak boleh membaca bersama bukan muhrim kerana akan menggalakkan kepada penghampiran zina(janganlah korang menghampiri zina), juga hanya mereka yang berfikiran terbuka sahaja layak membaca-harap maklum!)

18-SX, serius, entry ini betul-betul lucah. Tidak di galakkan membaca kepada mereka yang cepat terangsang!!

18-SX, bagaimana lagi nak aku gambarkan? Entry ini merbahaya kepada ‘bot-bot kecil’ kerana takut di salah gunakan, tapi sekiranya korang adalah ‘bot-bot besar’ maka aku tak perlulah bimbang..insyAllah.

……………….

Baiklah, kita mulakan sekarang sebuah entry yang bercerita tentang SEKS…

Suatu hari dalam perjalanan dari Kuantan ke Terengganu, sebuah kereta bergerak dengan lajunya seolah-olah, “sekarang, sayalah yang terpantas..”

Kereta itu bukanlah ambulance, juga bukan kerata bomba, apatah lagi kereta polis, kereta mayat pun bukan..

Kereta itu adalah kereta hak milik persendirian, sebuah proton satria kuning yang di bawa oleh anak Pak Taib dengan nafsu gelora jiwa remaja, aku yang dah berkahwin menasihatinya..

“jangan bawak laju-laju, aku belum pergi haji lagi”

Semantara itu si jo yang masih bujang pula menasihati anak Pak Taib supaya bawak perlahan dengan alasan;

“aku belum kahwin lagi..”

Atau hakikat sebenar..

“aku tak nak mati lagi kerana aku belum rasa nikmat bersetubuh,!!”

------------------

Seks! Satu dari nikmat hidup…, banyak manusia jadi gila kerananya, ada yang bergaduh, berbunuhan, malahan berperang kerana seks!!!

Dan tak kurang juga yang di campakkan ke dalam neraka kerananya.. oh!

Hari ni jika korang rajin(banyak masa) cubalah semak akhbar dan berita, begitu banyak sekali kes zina, sumbang mahram, gangguan seks, seks oral, liwat, bersekedudukkan, buang anak, rogol-bunuh-bakar!!

Sehingga tak tercapai akalku..isk…

Daripada yang suka sama suka hinggalah kepada yang suka suka, yang mula mula tak suka sehingga jadi sukarela, yang agak suka sehingga yang suka setia, apa dah jadi?,

Masyarakat jadi huru hara, anak tak tahu nak berbin dan berbinti kan siapa, penyakit kelamin dan doctor sakit puan semakin kaya, HIV positif, Siflis, maruah tergadai, keturunan tercemar, lahir anak anak yang cenderung kepada maksiat, dosa dan noda sehingga kawan aiman yang umur 5 tahun tapi dia kecik sajer, bila main dia cepat letih, tapi aiman cakap: “dia tak kisah..”

Akupun tak mendikrimasikan kawan aiman, tapi kisahkah kita jika jumlah kawan ‘aiman’ semakin bertambah?..oh!

Kawan aiman menjadi mayat yang sukar di uruskan sehingga terpaksa meminta pengurus mayat yang pakar…
Apa perasaan Aiman bila lihat mayat sahabatnya….?

Seseorang telah jumpa Nabi Muhammad SAW dan mintak izin untuk berzina, sahabat lain ingin membunuhnya dek lantaran kekurang ajarnya kepada baginda lalu nasihat baginda lebih kurang maksud:
Sukakah kamu jika orang berzina dengan ibumu?
Sukakah kamu jika orang berzina dengan adikmu?
Sukakah kamu jika orang berzina dengan isterimu?
Sukakah kamu jika orang berzina dengan anakmu?

Sahabat itu menyatakan tidak suka sama sekali..
Lalu Nabi bersabda(lebih kurang maksud):

Begitu jugaklah orang yang kamu nak zina itu, dia adalah seorang anak, seorang ibu, seorang adik, seorang isteri (lebih kurang maksud-tak sama macam Nabi sabdakan, tapi maksud sama)
Lalu Nabi SAW letakkan tangannya yang mulia di dada lalu berdoa untuk hamba Allah tersebut..

Sahabat ini terharu, ketika perasaan untuk berzina memuncak dalam dirinya lalu dengan iman yang masih ada telah pergi minta izin dengan rasulullah untuk berzina, sahabat yang lain ingin membunuhnya, tapi baginda SAW telah menasihati dengan hikmah dan berdoa untuknya.., sehingga berkata sahabat ini:

“sejak hari itu, tiada yang lebih aku benci daripada zina”

Namun, dewasa ini, kita orang islam mengaku benci zina, tapi tidak dapat tidak, kita tak dapat mengelak dari zina…., di jalanan kita terdedah kepada segalam macam bentuk pra zina.., malahan di mana sahaja!!!

Kes zina telah menular ke seluruh cerok kampong, ke gugusan felda, ke celah celah bangunan sekolah, ke ITP, ke balai polis, ke kem tentera, ke Universti, malahan sampai ke masjid!!!

Naduzubillah?
Kenapa semua ini terjadi?

Adakah kerana masyarakat hari ini kurang pendidikan seks?
Tahukkah korang tentang pendidikan seks?

Dah lama aku dengar desas desus dan ura ura untuk mewujudkan pendidikan seks di sekolah, tapi apa sudah jadi pada cadangan itu?
Telah wujudkan?
Serius, aku tak tahu, jika sudah wujud, apakah silibusnya?
Adakah titik inzal juga akan di masukkan ke dalam silibus?

Baru baru ni masa aku ‘jalan-jalan pergi makan’ kat KL aku nampak ada anak-anak gadis yang pakai T-shirt yang bertulis ‘I'm seks education”.

Dahsyat..., dan dahsat juga untuk mata aku yang sempat membaca tulisan di baju anak dara..oh!

Hmm, betulkah anak dara? Zaman sekarang nak cari anak gadis yang betul betul berdara, bagaimana?
Akupun tak tahu, kalau korang baik! insyaAllah korang akan dapat pasangan yang baik…

Maka kali ni, aku yang dah berkahwin, nak nasihat sikit kat orang perempuan terutamanya, kerana secara amnya merekalah punca segala zina…
Al maklumlah, wanita itu adalah senjata syaitan..

Maka korang orang perempuan, kena beringat, jangan sampai setan jadikan korang sebagai ‘senjata’..
Aku bila terpandang wanita yang cantik dan seksi, yang memakai baju yang nampak ‘lurah neraka’ di jalanan berkata “oh! Kasihan kepada senjata setan ini…, lalu tundukkan pandangan dan membaca doa terlihat perempuan”
(jauhilah aku dari fitnah wanita dan azab kubur)

Nampak beriman dan baik aku kan? Huh, cuba wanita cantik macam Sonale bandre goda aku di tempat tertutup, kat luar hujan lebat, bini pulak datang bulan, huh! meremang bulu janggutku, tercabut kopiah, dan masuk neraka aku agaknya.. naduzubillah.

Aku berlindung dari ujian godaan seks..oh!

Aku sekarang ni pun dah dapat anak perempuan, bila besar jadi senjata syaitan jika aku tak didik betul betul.., bahaya-bahaya.. (kepada Allah aku memohon pertolongan)

Untuk pengetahuan korang wahai orang perempuan sekalian, orang lelaki boleh naik nafsu untuk bersetubuh adalah pada bila bila masa dan mampu stim dengan alasan yang simple sahaja, so korang kena jaga betul betul bila berurusan dengan orang lelaki, mereka orang lelaki ni, dengar suara orang perempuan dah naik stim, belum lagi bab tengok, tak tengok, just imagine pun boleh stim, kalau korang bagi peluang pada lelaki untuk pegang korang, bersedialah untuk masuk neraka dunia dan neraka jahanam!!

Dan ada orang lelaki yang boleh inzal just dengar suara perempuan dalam telepon.., so korang orang perempuan bila dah bergayut lama lama dengan lelaki apa akan jadi? Huh bila masuk cerita bab dalam kain, jadi senjata setanlah korang-naduzubillah..

Aku tahu kerana aku lelaki dan hidup dengan lelaki lelaki gila meroyan…oh!, dan lelaki bila dah stim, kemaluan menegang, dalam masa yang agak lama, jika tak di pancutkan air mani, maka testis atau telur lelaki akan rasa ‘senak’, dan pada waktu ini keinginan untuk mencari lubang untuk di pancutkan air mani meningkat dengan dahsyatnya…, masa tu otak lelaki jadi tak waras, tak boleh tidur (aku sendiri pernah alami-tak boleh tidur kerana teringin nak bersetubuh..oh!),

Masa tu jika ada iman, masih boleh buat buat sibuk dengan berzikir atau baca Al-quran atau buat-buat sibuk…, bagus jugak perasan sibuk ni..

Masa aku bujang dulu, jika aku stim malam malam, aku akan start motor keliling kampong, (nasib baik tak jumpa bohsia- tak caripun-Allah masih sayangkan aku)
Kemudian cari kawan, atau lepak minum teh’ tarik, lepak di jalan tengok orang atau tengok mat remp-it buat aksi yang cemas dan mendebarkan… mak aku selalu membebel bila aku keluar malam-malam, tahukah mak yang saya waktu tu “air mani dah penuh testis hingga naik ke kepala dan meleleh kat telinga”, tak boleh tidur, tak boleh tengok TV, nak baca Al-quran waktu tu langsung takde kekuatan iman..oh!!

Tahukah korang?
MAT REMP-IT SEKARANG INI SEDANG BERGERAK DENGAN KEINGINAN BERSETUBUH YANG DAHSYAT..
Awas, perempuan-perempuan yang tak pandai jaga diri, jika ada peluang mat rempit ini akan rogol korang beramai-ramai-naduzubullah!

Perasan tak korang akan hadiah yang jadi rebutan mat rempit dalam kejohanan lumba haram mereka? Ya! Seorang bohsia yang dapatlah si remaja ini lepaskan segala nafsu bersetubuh yang memuncak sepuas-puasnya, dan mereka mat rempit rela mati kerana itu!!!

Tahukah korang?

ANAK ANAK PEREMPUAN ZAMAN INI KELUAR RUMAH DENGAN KEINGINAN BERSETUBUH YANG DAHSYAT.. Yang mana jika di belai, maka sangguplah anak dara ini membiarkan dadanya di ramas, buat oral seks dan akhiranya berzinalah anak dara yang dah tak de dara ini,..oh!

Kalau mamat Bangladesh atau pendatang asing yang bulu kening iras shahrukh khan datang belaipun boleh.., akan hanyutlah ke dasar neraka anak remaja kita ..kesian…kesihan.., adakah ‘bukan aiman’ semua tak kisah???

Tahukah korang?
REMAJA –REMAJA YANG SEDANG BELAJAR DI IPT SEKARANG SEDANG BERGERAK DENGAN KEINGINAN BERSETUBUH YANG DAHSYAT..
Banyak mana kes zina telah di tangkap di ITP, bakal ustaz dan ustazahpun ada! Naduzubillah..
Jagalah pendidikan iman anak kita, jika anak kita tersilap dapat pakwe, kena rogollah dia di rumah sewa pakwenya beramai-ramai,

Dan ada juga yang kena ‘rogol’ secara terhormat, tak nak sebenarnya, tapi bila di belai dengan kasih sayang, mulalah ketagih untuk inzal.., akhirnya masuk neraka..

Mula mula pegang tangan.., dapat pegang tangan nak peluk-peluk, dapat peluk peluk, nak cium pipi, dahi, lepas tu nak cium mulut, dah cium mulut nak hisap lidah, dah hisap lidah-peluk erat, kemaluan berlaga, tangan raba dada, dapat dada nak betis dapat betis nak paha, give him an inch, and he’ll take a mile, lepas tu hisap kelentit wanita, wanita pulak hisap kemaluan lelaki, lepas tu masuk tapi pancut luar, kemudian terpangcut dalam, lepas tu hari hari berzina, kemudian boring, sedar sedar dah mengandung, cari awek lain dan cerita kat member yang kau tu sudah jadi bekas orang, beranak buang anak, bunuh diri, masuk neraka!!!

Nota: aku bukan doa korang yang dah terlanjur untuk masuk neraka, aku Cuma cakap amalan dosa itu yang boleh buat korang masuk neraka, aku sayang korang, sebelum korang jadi mayat, korang bertaubatlah, dan zahirkanlah taubat korang melalui kahwin!!!!

Zaman sekarang anak-anak muda kita mudah dapat ‘pendidikkan seks’, zaman pakcik muda-muda dulu nak bawak pita video lucah bukan senang, letak dalam poket nampak, kena bungkus dengan surat khabar, tapi remaja sekarang ‘bahan melancap’ itu hanya dalam bentuk CD, dan lebih haru lagi sekarang boleh simpan dalam handphone, rasa nak melancap boleh bukak handphone dalam tandas, itu yang takde awek lagi, yang dah ada awek apa jadi?

Huh siap buat filem sendiri guna kamera handphone.., itu yang dah depan mata, apa akan berlaku pada anak anak kita yang baru lahir untuk tempoh sepuluh tahun akan datang?
Hanya imanlah penyelamat sepanjang zaman, sehingga jadi mayat, sehingga ke negeri akhirat…

Nasihat seorang alim:
BUATLAH USAHA ATAS IMAN (BERAMAL IBADAT)
SAMPAI KAMU PENAT DAN LETIH SEHINGGA KAMU TIDAK BERUPAYA LAGI UNTUK BUAT MAKSIAT..

Tapi apa jadi pada aku yang hina ini?
Aku telah buat maksiat sampai penat dan letih sehinggalah aku tidak berupaya lagi untuk buat usaha atas iman…isk..isk…

Sahabat sahabat nabi SAW telah berpeluh kerana ugama, tapi aku hari ini berbeluh kerana berbuat dosa… isk.. isk..

Nabi SAW solat sampai bengak kaki, tapi aku bergerak ke arah maksiat setiap hari sampai lenguh tumit kakiku ini.., kepada Allah aku memohon keampunan dan pertolongan..oh!

(Taufan durian pun datang melanda hatiku..)

Kita berhenti sekejap, aku nak bagi laluan kepada Hamdan, the desperado meluahkan isi hatinya, korang yang rajin boleh bagi nasihat sepatah dua kata..

Copy/paste
Hamdan said

Pompuan...pompuan...Pasal aper lah korang asik nak kat lelaki hensem dan kaye jer... cian ler kat aku yg tak hensem and tak kaya ni... harta aku motor buruk ader lah.... ade tak sapa2 yg sudi kat aku di blog ni?

Pls don't malu sbb aku janji akan sehidup semati dgn kau!

Tolonglah aku....aku nak kawin....aku dah tak tahan ni... Tak der sapa pun yg nak kat aku ... aku ni muda lagi tapi kepala dah terang macam bulan mengambang, memang takder mood lah kalau pompuan tgk aku!!!Dah la tu... gaji kecik...sbb keja pun buruh ajer sbb dulu2 mcm kecik tak sekolah rajin2....skrg kan susah! Ada tak sapa2 yg sudi meminang aku?

Hamka,
Kalau aku rasa nak bersetubuh sgt2.... dah control pun dok terketar2 tahan... amacam berdosa tak kalau aku masterbate? sbb aku tak nak berzina dgn minah2 jual badan tu..Org putih kata if u don't use it u will lose it! Kalau asik tahaaannnn aje hari-hari... apa nak jadi ngan aku ni? Aku dah cuba puasa tapi tak lot pun! Nak kawin tak der sapa nak kat aku sbb aku ni miskin & tak hensem mcm kau! Rupa tiada, miskin pula...Sedihnya... ‘pedang besar’ aku ni asik ganggu fikiran aku.... dah jenuh naik motor keliling kampung nak cuba lupakan si pedang besar ni tapi.... bila dia naaakkkkk tu... aku heran betul mcm mana aku boleh tension sgt ni.... kor tak der doa utk tundukkan pedang besar ke?

Pls help me....
Hamdan, the desperado

Luahan hati kedua:
Copy/paste email

assalamualaikum..sori menganggu...mungkin bro sibuk kot,tapi nak kacau gak..hal penting nih.disebabkan saya lelaki,maka stret to da point,masa bro belum kahwin,camna cara bro tahan diri dari inzalkan diri sendiri..

kadang2 susah la nak kawal...hmm..camne ek..ada cara mantap?ada baca pendapat ustaz(dari internet,bukan tanya ustaz)kata boleh 'buat' kalo takut sampai berzina ngan orang lain...sampai tahap mana tu..atau...memang x boleh...sekarang kat oversea

(x tau nak bahasa kan diri apa..aku,saya?....diri ni 20 tahun...bro 29 kan..hormat ke pakai aku...?)..

mmg ingat kawen lg bagus..tapi(ada tapi tu)baru datang x sampai staun...blaja pun x stabil lgi...JPA pulak kasi kawin bila taun ke3....hmm...berilah daku kekuatan ya Allah

Luahan hati ketiga:
Copy/paste Seseorang said:

org lain luar sane slalu ckp kat aku yg senang je kalo stakat ckp nk kawen awal..

tp nak buat tu susahaku sll bc blog hamka nitp aku bukanlah di kalangan org2 berilmu (alim)

aku bercadang nak kawen awal kerna salah satunya nak mengelakkan maksiat

tapi dek kerana aku belajar lagi, ramai yg tak menyokong aku.nak kawen awal. cakap senang. tapi nak buat, macam2 alasan

adakala aku rasa nak mintak putus dgn pasangan aku sebab aku tak sanggup tunggu dan terus buat perkara yang tak elok

aku gemar bc blog ni sbb dtg keinsafan.walaupon lagak aku mcm org biasa, tapi keinginan nak kawen tu mmg besar.dan org lain sll beri alasan utk tak kawen awal.mungkin aku patut lebihkan solat,solat hajat,istikharah.dosa aku tak terkira,taubat byk kali dah,masih buat dosa lagi

aku tak tahan lama...aku usaha blaja agama lebih byk

tapi sll terlupe..oh, Allah tentu murka dgn aku! :'(dan makin aku blaja agama,makin hari kawen awal makin jadi keperluan

tapi org kata, duit takde tak bleh kawenaku pikir lebih sgt ke ?aku cuma harap aku dpt cahya kebenaran dan dpt menangkis godaan2 duniawi

aku harap allah dpt beri petunjuk kpd aku dan pasangan aku kirenya kami ade jodoh dan beri petunjuk yg dpty beri menfaat pd kami

Luahan hati keempat:
Copy/paste
Kakak S said:

Sdr Hamka,Akak ni dah berkulat dah mulut mintak kat Tuhan supaya dapat jodoh. Sejak umur akak 17 tahun sampailah sekarang (umur akak dah 37 tahun) hari2 akak berdoa secara khusus & intensif supaya dapat jodoh yang baik... tapi HAMPEH.... mcm2 jenis mandi bunga dah akak cuba, mcm2 teknik mengorat yang halal dah akak buat... tapi HAMPEH..... takkanlah akak jadi second class citizen kot pada kacamata Tuhan...bukan saja2 tak nak kawin tapi memang dah TAKDIR!!!

Siksa tau membujang ni... mcm2 dihina orang walaupun berpelajaran tinggi, nilai diri KAPUT -- zero value man!!! Dahlah hidup kesunyian, kena tindas masyarakat lagi... kalau-kalau diikut hati nak aje jadi lesbian.Akak rasa mungkin kalau akak jadi lesbian, Tuhan kesian kat akak & bagi jodoh kat akak. Amacam... akak dah desperate sgt ni!!! Nak berteman!!!Kalau sapa2 nak reply komen akak ni, address aje akak dengan Akak-S yang bermaksud akak sewel (akak yang dah nak sewel dek membujang terlalu lama).

Luahan hati kelima:
Copy/paste
hamba ALLAH said...

assalamualaikum.....nk mnt pndgn korg..aku pembc setia blog bro hamka ni..tp hari ni br nak bg komen..dlm erti kata lain nak mnt korg komen..sori bro hamka

camni..aku jatuh hati kat sorg wanita..same tmpt blaja ngn aku..junior aku..muda sethn..dia ni mmg baik sgt..tgk skali pun dh tau dia mmg sgt baik..lembut..pkai smua pun tutup aurat..pndai msak..nak kata semua ckupla...aku x pernah pun terfikir akan jatuh hati ngn dia ni..sbb dulu b4 dia dtg cni(utk pengetahuan smua.aku pelajar thn akhir kat sbuah univ kat oversea..bkn nk bangga)

dia dah ade pakwe..mmg dia ngaku la dia dh ade pakwe..so stud laki sume xde ar yg usha2 dia..tp lpas duk 2 thn..dpt berita dia dh clashed ngn pakwe dia..pas2 dia x layan mn2 laki dah...tp disebabkan aku ikhlas kat dia,,aku try gak luahkan perasaan aku kat dia..n dia minta masa utk dia fikirkan..n satu mlm tu dia trus trang kat aku..dia bgtau semua..aku amat terkejut ble dia kata...

...dia kata..

...dia dh xde pape..pakwe lama dia dh `rase` smua apa yg ade pd dia...

oh Tuhan...aku taktau nk ckp pe..speechless...aku x pecaya...tp dia x ilang dara lg ar...tu aku taktau ar..dia berterus trang kat aku..dia bgtau sbb dia kata dia xnk berselindung...n dia ckp..dia tau xkn ade laki yg snggup terima dia jd isteri...aku terdiam gak...dh beberape hari ni aku wat solat isthikarah..mnta ape yg baik...aku tau dia dh berubah..tapi aku takut aku x leh terima hakikat yg isteri aku tu bekas org..laki laen dah sentuh..oh..cmne ni..aku tau dia baik..baik sgt..dia pnah kata..kalo xde org snggup terima dia lagi..xpe..ckup ALLAH sbg pemelihara dia..

cmne sahabat2 smua..aku tgh bengong..bro hamka..bg la pendapat...takut kalo lepaskan..xkn jumpa pompuan sebaik dia lg...tp kalo terima..takut xleh terima hakikat dia tu bekas laki lain..

……………………………

Hamka Said:

Ok, kita sambung balik, aku bukan ustaz dan juga bukan seorang pakar motivasi, aku Cuma keretamayat yang akan memudahkan perjalanan ke kubur, dalam kubur, korang pandai pandailah jaga diri, nasihat aku yang hina ini adalah..

Aku dulu pun takut buat maksiat..

Cerita aku:Bila bapak mertua aku (bakal) agak keberatan untuk kahwinkan anak dia pada mulanya dengan alasan nak anak dia bekerja dan stabil dulu..

Akupun pergi jumpa kadi kat jabatan ugama dan mintak izin kahwin berwalikan wakil, kerana:AKU DAH TAHAN, RASA NAK BERSETUBUH, AIR NAIK KEPALA, TAPI TAKUT DENGAN AZAB ALLAH….

Nasihat kadi tu, dia akan benarkan perkahwinan itu jika bapak perempuan berkeras tak nak kasi-sebab ini melibatkan dosa dan pahala, nasihat kadi tu lagi, suruh aku pujuk dulu bapak mertua, jika gagal dia akan buat surat untuk dakwa dan nikahkan aku guna wakil wali..

Dahsyat bukan?Tapi bila doa dah makbul, Allah yang pegang hati bapak dia, maka kahwin jugak aku berwalikan bapak dia, tiada pertumpahan darah, yang tumpah adalah cecair2 yang halal lagi lazat..(aku mengada-ngada)

Nasihat aku untuk yang nak kahwin tapi masih belajar:Takutlah Allah!! Takutlah azab Allah, jika korang ikhlas tak nak berdosa dan takut api neraka, buatlah usaha untuk kahwin cepat walaupun sedang belajar-Allah jua yang memegang hati-hati manusia..

KAHWINLAH CEPAT-CEPAT WAHAI PARA REMAJA…FITNAH SANGAT DAHSAT MENANTI, MAYAT ANAK ANAK LUAR NIKAH DI SINI SANA..BERTAUBATLAH SEBELUM MENJADI MAYAT…

Nasihat yang lain untuk Hamba Allah yang aweknya dah terlanjur..

Ada cerita dari kitab (mana ntah, aku lupa) seorang pelacur yang bagi minum air pada anjing dan Allah suka dengan amal ini, maka Allah bagi jalan hidayat yang mana akhirnya si pelacur ini berkahwin dengan orang soleh dan beliau telah menjadi ibu kepada Nabi Nabi bani Israel..

Ada jugak cerita orang alim di goda pelacur, kerana takutkan neraka, orang alim ni pengsan, dan akhirnya pelacur ini dapat hidayat dan berkahwin dengan orang alim..

Nasihat aku:Kalau kau dah suka dia…Jangan peduli lagi apa orang nak kata..

Lagu:Mana datang cahaya?.. Bukalah tajuk cerita... Siapa pun kau ku sudi terima... Biarpun dosa semalam... Sebesar gunung menembus awan... Yang penting… hatiku dapat kau tawan…!

Aku cakap ni, jika / Kalau kau dah suka dia betul-betul, kalau kau ragu-ragu, atau kesian, baik tak payah..

Aku cakap betul ni, jika ada wanita yang nak kahwin dengan aku, dia berjaya buat aku jatuh cinta padanya dan dia berjaya pujuk isteriku..ehem, ehem.., dan dia juga bersih dari sebarang penyakit HIV dll, aku terima walau siapapun dia…

Dalam islam, sejarah tidak boleh di hukum.. Macam saidina Umar yang bunuh anaknya hidup-hidup, beliau tetap boleh jadi khalifah islam yang ke dua..Sejarah dah lepas, yang penting, sebelum korang jadi mayat, korang sempat bertaubat..Yang pasti bila dah jadi mayat, baru ‘sejarah’ di ambil kira…oh!..

Errrr, kakak s, Aku rasa Hamdan the desperado boleh ‘tolong’ kau…

Dan buat yang suka melancap:
ada 6 cara untuk elakkan melancap

1.: jangan ada couple, bila ada couple, kemudahan 'imagine' adalah tinggi, bahaya-dan orang couple bukan lagi buat dosa melancap, tapi biasanya buat pra-zina, bukan!!!, biasanya BERZINA TERUS!!!-naduzubillah., kena sebat 100 kali sebatan!

2. Kahwin cepat, bini melancap untuk kita-takpe.

3. berpuasa-sukar tapi berkesan.

4, banyakkan beriktikaf!!!! (sangat bagus untuk student, study di masjid, tidur di masjid)

5. Jangan bersendirian, dosa amat sukar di tahan bila di tempat sunyi..oh!

6. beribadatlah hingga LETIH....berpeluh...pasal dosa melancap, aku tak tahu, ..selamat belajar!!!

-----
akula said...
Assalamualaikum...

Ubat paling mujarab untuk nak elakkan melancap? Senang je, ko kawin je, InsyaAllah nikmat dia lebih dahsyat dari ko melancap sorang2...

Aku nak tambah beberapa lagi tips nak elak melancap:

1) Baca dan kaji Al Quran banyak2 sampai masa terisi dengan baik, baru takdak nak fikir benda2 mcmtu.

2) Selalu perasan sibuk dengan kerja / ibadah sehingga lupa tentang perkara2 nafsu ni. PERINGATAN: Jangan sampai lepas kawin pun ko buat2 perasan sibuk dah..

3) Selalu berada dalam keadaan berwuduk. Kalau nampak perempuan2 yg berpakaian seksi seksa, cepat2 pi amik wuduk.

4) Kalau betul2 nak elak zina, aku rasa takpelah, tapi kadang2 sendiri yang cari "penyakit"... dok pi tengok benda2 tak elok (skrgni banyak sangat!) ataupun dok tengok pompuan2 seksi seksa, then guna alasan nak elak zina... Alhamdulillah time aku muda remaja (sekarangni pun muda lagi!) dulu tak penah terfikir nak buat benda2 camni...

Ustaz aku pernah ckp, orang2 yang melancap ni nanti bila dibangkitkan kelak, tangannya akan bengkak disebabkan oleh aktivitinya itu.
……………………….

Hamka said:

Ok, kita teruskan perbincangan kita, makin hangat dan makin hot nampaknya!!! Kena banyak beristighfar..oh!

Dalam islam melarang couple sebelum kahwin kerana dah berapa ramai yang terlajur perahu boleh di undur, terlanjul inzal, nerakalah jawabnya…

So sekarang ni, bila orang lelaki atau permpuan sudah akhil baligh, dan di tambah dengan suasana hiburan yang dahsyat, maka keinginan untuk bersetubuh telah datang menganggu gugat kehidupan para remaja, la ni.

Remaja sekarang nak bersetubuh, tapi tak mampu nak kahwin kerana masyarakat tak galakkan kahwin awal dengan alasan masih belajar atau ekonomi yang tak stabil, lalu terlanjurlah mereka dan keluarga mereka ke lembah neraka…

Baru baru ni, makcik tiri belah mak tiri aku cerita akan anak dua pupu kepada anak saudara sabit dia telah terlanjur berzina dengan pakwenya yang sebaya dengan pasanganya, dan pasangan ini baru berumur 16 tahun, bila makcik tiri belah mak tiri aku ni cuba untuk kahwinkan anak dua pupu kepada anak saudara sabit dia ni di jabatan ugama islam, tok kadi tak dapat nak langsungkan perkahwinan mereka dengan alasan di bawah umur(?)

Lalu makcik tiri belah mak tiri aku tu sound akan tok kadi tu bahawa dia dah lepas azab Allah kerana makcik tiri belah mak tiri aku tu memang nak kahwinkan anak dua pupu kepada anak saudara sabit dia kerana mereka dah terlangjur, mendengar dosa dan azab Allah maka tok kadi yang beriman tu jadi takut lalu ‘adjust’ juga pasangan ini berkahwin, … menangislah setan…

Bagaimana Zina boleh terjadi?
Kajian rambang aku, biasanya zina ini terjadi bila korang sanggup dengar cerita dalam kain atau mendengar luahan hati seorang yang menceritakan pengalaman SEKSnya..

Sebagai contoh, korang mungkin bukan lesbian, tapi jika datang seorang lesbian dan menceritakkan pengalaman seksnya kepada korang, pengalaman berjumpa dengan titik inzal, kelazatan di belai dan bla bla bla.. dan pada waktu itu, korang berdua sahaja ada dalam bilik, akhirnya lahirlah seorang lagi new lesbian..

Begitu jugak jika korang orang lelaki mendengar cerita pengalaman seks dari bini orang yang tak pernah dapat nikmat inzal misalnya dan dan pada waktu korang berdua sahaja di tempat yang tertutup, akhirnya berzinalah engkau dengan bini orang –nauzubillah

Contoh lain adalah bila pakwe korang mengadu telur senak kerana zakar tegang tapi tak pancut, maka ringan ringanpun bermula dan akhirnya…, setan ketawa di lurah neraka!!.

So moralnya jika korang nak bercakap dengan sapepun, jangan sesekali bercakap tentang SEKS di tempat tertutup, dalam telefonpun jangan!!!

Kerana ada hadith yang di riwayatkan dari Tarmizin dan Ahmad yang bermaksud:
“seburuk buruk orang di akhirat adalah orang yang menceritakan pengalaman bersertubuhnya kepada orang yang bukan hak”

Orang yang bercerita akan di laknat, apatah lagi orang yang mendengar..,!!!
(naduzubillah)

Hmmm, Masalah couple satu hal, ok, kita pergi pada masalah lain pulak, iaitu satu lagi masalah , masalah rogol…

Orang lelaki yang jauh dari Allah akan hilang kewarasan bila :
“air mani dah penuh testis hingga naik ke kepala dan meleleh kat telinga”,
Lalu bila ada peluang, akan mencari mana-mana lubang yang sempat dan mudah untuk pancutkan air mani haram:, korang perasan tak ramai kes rogol melibatkan budak-budak? Kerana budak budak senang di rogol…oh!
Bila air naik kepala, dan bila ada peluang, maka syaitan guna ‘senjata’ ini lalu berlakulah

  • Bapa rogol anak
  • Ustaz rogol pelajar
  • Bapak saudara liwat anak saudara
  • Abang rogol adik,
  • Guru rogol murid
  • Polis rogol banduan
  • Jaga rogol budak 5 tahun
  • Pensyarah paksa pelajar buat oral seks
  • Pengangur rogol anak kambing
  • Penggali kubur rogol mayat budak
  • Lain lain:-Rogol, bunuh, bakar..


(ummat menderita sekarang..)

So, nasihat aku kat korang wahai para wanita, jangan bagi peluang walau sedikitpun untuk orang lelaki yang air sudah naik kepala-telur senak- lalu pangcutkan air mani ‘setan’nya ke dalam lurah ‘neraka’ korang…, jangan..
Kita orang islam di larang bersangka buruk, tapi bila masuk bab muhrim, orang perempuan kena sangka buruk dengan lelaki bukan muhrim bila berdua-dua an, walaupun ustaz atau aku sekalipun..!!!

Bermakna, jangan sekali-kali korang duduk berdua-duaan sahaja walaupun dengan ustaz atau ulamak dan dengan bapak saudara atau ayah atau abang, jangan sekali kali kerana setan ada antara kalian..

Lelaki+wanita,
=Lelaki+setan+wanita
=Setan+lelakiXwanita+setan
=Kepala yang macam kepala setan masuk ke dalam lubang yang macam lubang neraka
=Masuk neraka jahamam!!!

Eh, tak kanlah dengan bapakpun kena ada muhrim?
Baca berita : bapak rogol anak.(tapi tengok jenis bapaklah, kalau beriman dan air tak naik kepala takpe..)

Tips kedua, jangan pakai baju seksi walaupun depan bapak
(pasal aurat ni aku malas nak tulis-dah banyak di debatkan orang)

Eh, tak kanlah dengan bapakpun kena tutup aurat?
Baca berita : bapak rogol anak.(tutup apa yang patut, jangan lah tidur just pakai kain tuala kat ruang tamu.., korang paham?)

Ti[s ketiga, Kalau berjalan, jangan berjalan seorang diri walaupun korang nak pergi masjid atau nak naik haji!!!
Ada cerita seorang cikgu naik kereta seorang diri, kena sondol dari belakang, bila turun untuk check bumper kereta kena rogol….

Lain lain cuba korang rujuk berita yang aku ingat-ingat lupa di ambil dari akhbar tempatan:-

  • Seorang lelaki bagi minum minuman sehingga korang orang perempuan jadi pengsan, apa lagi bawak rumah sewa dan rogol secara bergilir-gilir, ikut turn ke , ikut abjad ke , ikut angka giliran ke , ikut saiz ke, lantaklah….
  • Seorang pakwe mengadu telurnya sakit kepada aweknya, sebagai simpati si awek sanggup tolong hilangkan senak telurnya dengan cara membuat air mani dalam telur itu keluar, mula mula oral seks, lepas tu..argh tak payah cerita..
  • Seorang aweks dating bersama pakwanya, dah banyak kali pakwenya ajak berzina, tapi si aweks menolak, satu hari si pakwe bawak aweks ni dating dalam kereta dalam hutan, dan ugut jika si awek tak nak berzina, maka si balaks ini akan tinggalkan dalam hutan, kerana takut..berzinalah mereka..
  • Seorang wanita yang ‘cantik’ telah di puji oleh seorang ‘pengarah filem’, lalu uji bakat di adakan dalam hotel, untuk berlakon mestilah mempunyai body yang cantik dan tiada parut, wanita itu bersetuju untuk di ambil gambar dalam keadaan separuh bogel, bila dah macam tu, si ‘pengarah filem’ ini suruh wanita itu buat pilihan, samaada nak oral seks, atau kena rogol, tak payah cerita apa jadi, wanita ‘cantik’ sila berhati-hati bila di puji…
  • Jumpa kali pertama tak pegang, tak ambik kesempatan, wanita tu mulai percaya itulah lelaki beriman, jumpa kali ketiga kena rogol beramai-ramai..
  • Sedang aksyik bercumbu dalm kereta, datang sekempulan pendatang asing pecahkan kereta, belasah lelaki dan rogol aweknya depan lelaki tadi, (moral, jangan dating dalam kereta..)
  • Seorang dreber bas yang matanya selalu melihat masyarat terasa stim tengok pakaian anak anak muda, bila ada peluang di rogolnya penumpang yang bertudung kerana hanya mereka berdua ada dalam bas.
  • Di waktu pagi, cuaca sejuk, zakar lelaki akan tegang, so ada yang kena rogol bila berjogging di waktu pagi… jangan jogging seorang diri
  • Pasangan berkhalwat di serbu lalu ada pasangan yang sembunyi di luar tingkap dengan bergayut pada selimut, tapi terlucut lalu jatuh dan jadi mayat dalam keadaan yang cukup mengaibkan..
  • Pengawal keselamatan yang duduk dalam pondok seorang diri dah puas melancap, bila ada peluang nak rasa nikmat sebenar, so budak sekolah yang bersendirian jadi mangsa..
  • Emak benarkan bapa rogol anak dengan alasan takut suaminya kahwin lain…
  • Dan lain lain...

Walau macam manapun, kita tak boleh hina mereka, mereka berdosa kerana ada peluang, iman rosak dan nafsu menguasai diri, jika kita sombong, Allah sangat boleh buat korang yang pandang hina pada mereka terlibat dengan dosa yang sama macam mereka-naduzubillah..

Apa yang telah terjadi, dah terjadi, bertaubatlah, kembalilah kepada Allah dengan sebenar benar taubat, Allah Maha Pengasih dan Penyayang untuk mereka yang menangis berlutut dan bersujud asalkan korang tiada syirik, sebelum jadi mayat…., kembalilah kepada Allah..

Lagu:

Terimalah kembali wajah ini...
Jangan terus membenci Sampai mati...
Sedang hari berganti kau mengerti...
Sedang masa berganda kau berasa..

Aku manusia
Pelapor cerita
Di pementasan alam ciptaan Nya
Bukan sengaja melanggar arahan
Kadang terlupa watak dan peranan
Aku manusia…
(lirik lagu amuk)

Sesesungguhnya manusia itu memang tak boleh tahan dengan ujian seks ini, kecuali yang kuat imannya, sebab tu ada golongan yang di tempatkan di bawah arays Allah dengan sejahtera di akhirat kelak kerena mereka di dunia dahulu adalah golongan yang menolak zina dengan berkata “kami takut kepada Allah” walaupun di goda oleh wanita cantik lagi bangsawan…

Beruntunglah lelaki itu dan beruntungkah wanita yang berkahwin dengan lelaki itu dan beruntunglah juga wanita yang sudi BERMADU dengan lelaki ahli shurga itu….

Korangpun biasa dengar kisah seorang wali Allah iaitu ahli ibadat yang hebat ibadatnya tapi akhirnya tersungkur di kaki wanita(berzina) dan mati masuk neraka…oh!
(cerita detail-boleh rujuk kitab dan ustaz)

Juga cerita malaikat yang mempertikaikan taubat seorang manusia lalu Allah menjadikan 2 malaikat itu sebagai manusia tapi kesudahan ceritanya mereka juga tersungkur di kaki wanita(berzina) lalu di azab sampai sekarang..
(rujuk kitab Harut dan Marut)

Huh! Malaikat yang telah melihat alam ghaib boleh tumpas dengan ‘senjata setan', maka apatah lagi aku dan korang..

Maka untuk mengatasi masalah SEKS ini aku nasihatkan korang dan aku sendiri agar kita:
BUATLAH USAHA ATAS IMAN (BERAMAL IBADAT-bersolat, berpuasa, berzikir, berdakwah)
SAMPAI KAMU PENAT DAN LETIH SEHINGGA KAMU TIDAK BERUPAYA LAGI UNTUK BUAT MAKSIAT..

Dan kalau tak mampu juga..
Jalan Penyelasaian yang terbaik untuk masalah SEKS kerana dapat sempurnakan separuh ugama dan juga sunnah Nabi SAW..
Jawapannya adalah:
KAHWIN…

----------

Kesimpulan kepada masalah Kahwin:
Pada mulanya, aku nak fokuskan kepada andartu andartu sekalian, aku rasa lebih satu juta wanita kat Malaysia ni yang berumur 30 tahun ke atas tapi masih membujang., dan inilah golongan terbesar membujang., ada antara mereka yang jelita macam top model dan kaya macam ah-long serta berkejaya macam menteri menteri tapi masih membujang atau dah jadi anak dara tua, kenapa ye?
(manalah aku tahu!!)

Tapi, rata riti, kajian yang aku buat (setelah bertanya 4, 5 orang andartu), antara jawapan yang paling di gemari oleh para andartu sekalian adalah:
“Kurang atau tiada lelaki yang bertanggungjawab yang boleh di jadikan suami..”
“Lelaki ramai, tapi jika tak bertanggungjawab, nak buat apa?”

Nampaknya masalah ini berpunca daripada lelaki..hmmm, mari kita tanya kenapa lelaki-lelaki ini tak nak berkahwin, rata-riti, jawapan dari lelaki walaupun umur dah cecah 30 tahun adalah:
“nak enjoy dulu,”
“malaslah nak ada komitmen, “
“alahai, lepaklah, masa bujanglah nak nikmati hidup..”
“life begin at 40..”
“anak, lampin, susu.., tak sanggup..”
“biar ekonomi stabil dulu..”

Hmmm, kesian para wanita, patutlah membujang sampai ke tua, yang lelaki ni belum puas menikmati alam remaja rupanya, macammana nak bagi komitmen kalau kahwin awal, jiwa muda, nak race motor, nak make-up kereta, nak upgrade gadjet, nak kasi naik Amp speaker, nak beli home theater, nak itu nak ini,?, kalau aku tanya yang berumur 20 an, lagilah nak enjoynya…ish ish ish.,

Lepas tu pulak, yang lelaki ni bila dah sampai tahap matang, dah puas enjoy, masuk umur 35 tahun ke atas, baru ingat nak kahwin, dah tu pulak, nak kahwin dengan yang cantik jelita dan mesti anak dara sweet 18, paling kurangpun 25 tahun ke bawah, hmmm, nampaknya makin bertambahlah keahlian tak rasmi para andartu….

Tapi jika korang tinjau anak dara 18 ke 25 tahun sekarang ni, boleh ke buat bini? Boleh ke jadi mak budak? Umur dah 25 tahun tapi tidur malam peluk anak patung teddy bear, hari minggu bangkit jam 11 pagi, lepas tu update lagu, pakai baju macam budak tadika,
Tu belum suruh masak, cuba buat tom yam tengok?, abang nak makan, huh, setakat air serai panas bergaram, akupun boleh buat, suruh masak telur separuh masak, apa jadi? Tu belum masuk bab mengemas lagi, ish..ish..

Dan kerana faktor di ataslah, maka kat Malaysia ni ramai yang masih bujang, yang perempuan muda tak pandai bawak diri, yang lelaki tak puas nak enjoy, yang andartu, takde yang sudi..last last, apa jadi?

Ya! Jangan tipu diri sendiri, semua orang ada kemaluan, dan semua kemaluan ada keinginan, kerana itu sekarang gejala seks bebas, seks luar nikah, seks rakan sebaya, pesta seks, seks pistol, oral seks, seks sekolah, seks ITP, seks neraka, neraka jahanam dan blab la blab la begitu dahsyat sekali…

Berita buang anak kat masjid sudah basi, dahlah masjid tak hidup 24 jam, di buangnya anak kat situ, buanglah kat 7 eleven ke, balai polis ke, stesen ASTRO ke, atau klinik 24 jam ke, tak lah jadi mayat budak tu…, apa nak jadi korang ni???, jadi mayat jugak akhirnya!!!!

Aku dah penat membebel.., dengan font size 12, gaya tulisan Comic sans dan kertas bersaiz A4, aku check dah 19 muka surat, giler aku menulis sepanjang ini..,

Cuma macam ni, tentang masalah jodoh ini, sekarang korang masukkan kertas bersaiz A4 dalam printer korang, korang print dan pos kan kepada awek atau balak atau seseorang dengan tajuk:
“KENAPA AWAK KENA KAHWIN SECEPAT MUNGKIN DENGAN SAYA”
Kemudian, korang taruk intro:

Asalamulaikum
Ke hadapan saudara/saudari yang saya minati..
Saya telah lama memendam perasaan untuk memiliki saudara/saudari
Tapi takut jika saudari bagi alasan sibuk belajar/kerjaya tak stabil/muda dll
(korang taruklah sendiri)
Sebenarnya semakin lambat kita berkahwin semakin rugi kita dalam ibadat dan takut semakin banyak dosa kita dalm maksiat,
Maka saya yang ‘air telah nak kepala ini’ suka sekiranya saudari membaca enrty yang di copy paste dari blog keretamayat
(he he he, sempat promote)
Kemudian korang masukkanlah entry ini…, arghh, lantak koranglah nak buat macam mana formatpun, yang penting aku halalkan korang untuk copy entry ini untuk mengajak pasangan korang buat masjid, dan jangan lupa bila dah kahwin kelak kena bagi aku hadiah..ha ha ha!!!!

Sekian terima kasih…., (menguap) mengantuknya..

-----------------------

Ps: Hadiah yang aku maksudkan adalah dalam bentuk doa hidayat dan kasih sayang walaupuan aku sudah berbentuk seorang mayat..isk isk..

Salam sayang dari keretamayat
(dapat bunga telurpun ok gak, he he he)

294 comments:

1 – 200 of 294   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Salam, sungguh panjang entri ini. Dah copy untuk paste dan baca dalam masa sendiri serta bagi kawan2 untuk baca sama, boleh ke?

hamka said...

Boleh insyaAllah...

hamka said...

Benar!!!
That’s why … Selagi ahli neraka tidak akui dosa mereka selagi itulah Allah tidak membuka pintu shurga untuk mereka, tetapi keistimewaan ini hanya untuk orang beriman sahaja, so, sebelum mjadi mayat, kena akui segala dosa kita pada Allah…

Anonymous said...

hih...bernas,cerdas,cergas,tuntas,pantas,PEDAS
....air..air



-mi-

tokencat said...

aslamualaikum..
lame gak tggu blog ni bincang isu ni.. asyik tgk kat mastika jer.. kesimpulannyer, masalah ni mmg serius.. walopun ambe ni baru bdk skolah, tp ambe sdiri tau n pnah lihat r what really occurs in our society ni.. jgnkan pantai, rumah sewa, hotel, resort, bahkan skolah n surau skolah pun bleh jd tmpat pilihan.. sape yg bdosa? kitela.. yg cume tinjau2 utk stakat amik tau.. jd lps ni, amiklah peranan masing2.. same2 lah jage famili, kwn2 n member2 dr smue ni klu x mampu nk jg satu msyarakat pun.. n jgn lupe jage diri sendiri.. insyaAllah diiringi pertolonganNya..


p/s..

1) give him an each, and he’ll take a mile..
*correction, each = inch..
pompuan2, igt yer.. jgn judge org lelaki by its cover sbb org lelaki mmg pndai cover (konon baik n beriman)..

2) Tapi jika korang tinjau anak dara 18 ke 25 tahun sekarang ni, boleh ke buat bini? Boleh ke jadi mak budak? Umur dah 25 tahun tapi tidur malam peluk anak patung teddy bear, hari minggu bangkit jam 11 pagi, lepas tu update lagu, pakai baju macam budak tadika,
Tu belum suruh masak, cuba buat tom yam tengok?, abang nak makan, huh, setakat air serai panas bergaram, akupun boleh buat, suruh masak telur separuh masak, apa jadi? Tu belum masuk bab mengemas lagi, ish..ish..
=stuju stuju.. haha

Anonymous said...

assalamualaikum penghuni keretamayat.

aku tatau la cadangan ni bernas atau tak. tp untuk mengelakkan korang berzina, ape kate korang buat solat hajat, mohon kat Allah supaya hukum korang gile2 (mcm mati pucuk ke, eksiden ke) kalo korang berzina. ok x? nape nak takut smer tu kalo korang ade niat baik. mcm member aku (pompuan). dia penah terlanjur, tp lepas dah taubat, dia doa mcm tu. kalo dia zina lg, dia akan mati eksiden.

so bile korang dah doa mcm tu, automatiknye or insyaAllah korang akan takut untuk menghampiri zina. wallahuaklam..

Anonymous said...

assalamualaikum...
bro hamka..macam mn dgn saya yang dah terlanjur dgn ex pakwe saya dulu..saya putuskan hub dgn dia pun sbb xnk teruskan hub terlarang tu...belumla sampai ke tahap bersetubuh..tapi banyak perkara terkutuk yang saya dah buat,,,bersentuhan tu perkara biasa dan berbicara pasal seks di telepon sampai tahap teransang lalu x dapat tidur..dan berlarutan kepada perbualan yang amatlah jijik bila difikir kembali...

saya bnyk kali menyesal..banyak kali memohon ampun dariNYA..tapi kerana desakan nafsu..kami lakukan kembali perbuatan terkutuk tu..

sampai satu tahap..saya rasa saya x patut hidup lagi..x layak hidup kerana dosa yang menggunung..saya xnak teruskan perkara2 tu lagi..lalu saya ambil kata putus berpisah dgn teman lelaki....

dan sampai hari ni saya dah xde perasaan dgn lelaki..nafsu saya dah hilang..kerana takut benda tu berulang lagi..alhamdulillah..saya dah kembali ke pangkal jalan..

dan saya takut untk berumah tangga..sbb takut utk menerima sesiapa..sbb saya sedar saya buknnya perempuan yg suci lagi...

Anonymous said...

Mmg nak kahwin awal, tapi org lelaki banyak pulak hati yg nak kena jaga... mcm mana? Hati mak, hati nenek.. dan bermacam-macam hati.. pastuh jadikan budget tak cukup sebagai alasan... nak suruh nikah gantung (nikah dulu kenduri kemudian) pon, berbalik kepada nak jaga hati org tua semula (org tua nak buat bagi ikut adat bla bla) dan budget lagi.. mcm mana nih brother hamka? apa kata-kata terbaik utk nasihat org mcm nih...

Anonymous said...

adus,pjg bangat entry ni!!topik hot lak tuh.musti lame en hamka kat dpn pc.ingat,setiap stgh jam sekalibile ngadap pc tgk mende jauh selama 1-2 mnt.pastu gerakkn mata ke atas,bwh,kanan dan kiri.ni adelah utk mengelakkan katarak.hehe.aku mencelah bg tips kesihatan mata..:D

Anonymous said...

yeah, aku dah buat draft pasal bende ni. tapi lepas tu dah lupa nak edit dan publish.

hehe jadi mungkin dlm bbrp hari ni, aku akan edit dan pulish. akan bermakna NEVER hahaha.

sekian harap maklum

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya tertarik dengan artikel saudara tetapi ada satu part yang saya minta saudar beri perhatian 'Dalam islam, sejarah tidak boleh di hukum.. Macam saidina Umar yang bunuh anaknya hidup-hidup...'
Apa yang saya belajar, hal itu TIDAK BENAR, untuk maklumat lanjut saudara boleh rujuk www.darulkautsar.com
PENTING SANGAT NI!!

Anonymous said...

salam...

ku baru habes baca entry yg panjang banget nih!! mmg berkebolehan bro nih...huhu,,,(brkebolehan utk post entry yg sgt pnjg la..)

nk komen sket..pada anonymous tuh, kau nak mati knpa?? Tuhan maha mengampuni dan maha pengasih...dia sentiasa melindungi hamba2 nya..ko mohon la pada Nya...thats y agama larang kita utk berkapel2 nih...dia nk pgang2,...bila dh pgang..dia nk peluk..bila dh peluk..huh, paham2 ja la..ko pon, yg trlalu ikutkan hati tu gapo?? klu ko perasan sebuk kan ka bagus?? xyah PK psl tuh..apa la... ko xyah la kapel2 nih...ko kawen trus...ko srh mak ayh ko aturkan..kekeke..dan, sbb yg ko kata takut nk kawen sbb takut org xterima kau tu, kalau org tu serius dan benor2 cintakan ko, dia xkan menilai smua tuh!!!

p/s: rasanya ttp sama bila ko "buat" ngn suami ko nnt wlupon ko xsuci!!!

maaplah kalu aku tulis merepek kat cni..aku pon xsmpurna..nyemak ja kat cni...

sorry bro..buat kacau cni..sja nk ngetest sma ada bleh jd pemblogger mcm bro ka x...huhu..

k, salam...

Anonymous said...

dan sampai hari ni saya dah xde perasaan dgn lelaki..nafsu saya dah hilang..kerana takut benda tu berulang lagi..alhamdulillah..saya dah kembali ke pangkal jalan..

lpa lak psl nih...huhu,, alhamdullilah syukur ko dh insap..bab ko xda prasan ngn laki tuh, hurmm.... lama2 kelamaam klu ko jmpa org yg benor2 ikhlas ngn ko, insyaAllah, Allah akan bukakan pintu hati mu...huhu,,,sorry bro, gua post 2 komen la...

Anonymous said...

bro..
***good entry lah..

nice info, utk panduan semua..terutama diri sendiri :) :-

Soalan
==========
Saya telah berkenalan dengan seorang pemuda yang alim dan warak orangnya. Dia banyak memberi nasihat dan panduan agama kepada saya. Sejak berkenalan dengannya, saya telah banyak berubah. Saya mengikuti nasihatnya agar menutup aurat dengan sempurna dan tidak meninggalkan solat lima waktu. Saya dapat rasakan ada perasaan indah yang timbul dalam hati sanubari saya terhadapnya. Saya selalu berangan-angan agar dapat bersamanya sebagai suami isteri suatu hari nanti. Ustaz, apakah yang saya lakukan ini dalam keredaan Allah? Tidakkah saya berubah kerana pemuda tersebut, bukan sepenuhnya kerana Allah SWT? Bagaimana untuk memastikan agar saya sentiasa berada di landasan yang betul?

Terima kasih atas kesudian ustaz menjawab persoalan ini

Jawapan
========
Tahniah, kerana bertemu dengan pemuda yang alim dan warak. Dalam hal yang melibatkan hubungan lelaki dan wanita, Islam cukup teliti dan sering dituduh sebagai ‘konservatif’ dari kacamata barat. Hakikatnya, Allah maha bijaksana dan amat mengetahui baik dan buruk untuk manusia di dunia dan akhirat.

Justeru, jika dilihat dari apa yang telah meresapi hati saudari, bolehlah di katakan saudari sudah ‘jatuh hati’ kepada si pemuda tadi serta memasang niat baik untuk mempersuamikannya. Sebagai manusia biasa, ia sememangnya satu niat dan perasan yang sukar di tolak. Bagaimanapun, saudari perlulah mengawal semua batasan perhubungan dengan pemuda tadi bagi mendapat keredhaan Allah. Tindakan berikut perlulah saudari lakukan :-

1) Meluahkan hasrat secara berselindung tetapi boleh di fahami kepada pemuda tadi untuk membina “rumahtangga” bersama. Ia berdasarkan tindakan Khadijah yang menggunakan orang tengah, dan juga seorang wanita lain yang tanpa segan silu menyatakan hasratnya kepada baginda SAW. Imam Al-Bukhari di dalam sohihnya meletakkan satu bab bertajuk “ Wanita mendedahkan / menawarkan dirinya kepada lelaki Soleh” (Rujuk Kitab Nikah) ; , juga terdapat satu riwayat bahawa Anas r.a berkata di sisi anak perempuannya : “telah datang seorang wanita kepada Rasulullah SAW lalu menawarkan dirinya (untuk menjadi isteri baginda) ; berkatalah wanita itu : “ Adakah dikau punyai hajat kepadaku? “ ; maka anak perempuan Anas menyampuk : “ Alangkah kurangnya malu si wanita itu dan amat malunya perbuatannya ” ; maka Anas menjawab : “ Dia lebih baik darimu, ia berkehendakkan Nabi SAW lalu menawarkan dirinya kepada baginda SAW” ( Sohih Al-Bukhari, 7/17 ). Imam Ibn Hajar menegaskan tiada catatnya wanita menawarkan dirinya untuk menjadi isteri kepada seorang lelaki ( Fath al-Bari, 9/175 ) Justeru, jangan terlalu terpengaruh kononnya orang wanita tidak boleh melamar si pemuda yang baik lagi warak. Teruskan hasrat dan jangan bertangguh dalam melakukan hal yang baik. Malah Khawlah bt Hakim adalah dari kalangan wanita yang menawarkan dirinya kepada Nabi SAW ( Sohih al-Bukhari, 7/15)

2) Saudari diizinkan untuk menjemput sipemuda ke rumah saudari bagi memperkenalkannya kepada kedua Ibu bapa saudari. Dengan kewujudan ibu bapa atau ‘wali’ lain di majlis itu, saudari dibenarkan untuk berada bersama di ruang tamu (dengan menutup aurat lengkap) dan tidak perlulah bersembunyi di dalam bilik. Ia berdasarkan hadith-hadith yang mengizinkan lelaki dan wanita yang berniat untuk kahwin, bagi mengenali dengan lebih dekat bakal pasangan masing-masing.

Antaranya dalilnya : “telah datang kepada Nabi SAW seorang lelaki lalu menceritakan bahawa ia ingin memperisterikan seorang wanita Ansar, maka Nabi bersabda : “Adakah kamu telah melihatnya? : “Belum jawabnya” ; Nabi menjawab : “ Pergilah kamu melihatnya kerana di mata wanita Ansar ada sesuatu (tanda)” ( Riwayat Muslim) Juga pesan Nabi kepada Mughirah bin Syu’bah selepas mengetahui ia ingin meminang seorang wanita : “ Pergilah melihatnya, sesungguhnya ia lebih menjamin berkekalannya – bagi menilai kesesuaian- (perkahwinan) kamu berdua” ( Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi, Ibn Hibban ; Hasan menurut At-Tirmidzi no 1087, cet Maktabah al-Ma’arif ; Sohih menurut Albani ) Perlu diingat bahawa melihat bukan hanya dengan mata, tetapi ia juga membawa maksud suatu meninjau sikap, budi bahasa, cara hidup dan apa-apa info yang dapat menambahkan ketepatan pemilihan pasangan (kecuali yang HARAM dibuat dan dilihat). (Fiqh as-sunnah, Sayyid Sabiq, 2/23 dengan tambahan, Nizom al-Usrah, Dr Muhd ‘Uqlah, 1/206)

3) Jangan bertangguh atau berhubung tanpa ikatan sah terlampau lama, ( Nizom al-Usrah, 1/216) kerana ia amat mudah membawa keapda yang haram. Perihal berangan-angan saudari tadi juga bukanlah sesuatu yang baik untuk diteruskan. Nabi SAW menyatakan : “ Tidak dilihat (penyelesaian) bagi dua orang yang cinta-mencintai kecuali NIKAH ” ( Riwayat Ibn Majah, al-Hakim, sohih menurut al-Hakim, As-Suyuti , Al-Jami’ As-Soghir, no 7361, 4/397 cet Jahabersa) . Al-Allamah Al-Munawi menegaskan ubat yang terbaik bagi pasangan yang sedang asyik bercinta dan kasih adalah Nikah ( Faidhul Qadir, 5/294)

4) Jangan menghebahkan kepada awam sekali mana belum di ijab kabulkan, kerana ikatan ‘janji untuk berkahwin’ boleh membawa fitnah dengan mudah. ( Nizom al-Usrah Fil Islam, 1/214)

5) Jangan bertemu berdua-duaan di luar, sama ada di tempat terbuka atau tertutup, kecuali diringi mahram lelaki yang telah dewasa dan mampu menilai baik buruk menurut Islam. Saya nyatakan begini kerana ramai juga mahram lelaki yang ‘merapu’ dan tidak langsung punyai ilmu tentang batas hubungan lelaki wanita menurut Islam. Kehadiran orang seperti ini, tidak mencukupi syarat yang ditetapkan Islam.

6) Mengurangkan komunikasi yang tidak berkenaan, serta mengawal isi kandungan perbincangan dari yang membawa syahwat. Mengetahui hati budi bakal pasangan menggunakan alatan media elektronik seperti email, surat dan sms lebih baik dari bercakap dalam banyak keadaan (kerana mendengar suara mudah menaikkan syahwat), bagaimanapun, saya tidak menafikan email, surat dan sms juga boleh menaikkan syahwat, tetapi saya kira secara ‘verbal’ lebih mudah.

7) Kerana perbicaraan adalah panjang dan dalil amat banyak, ringkasan perkara perlu ( semuanya menurut dalil al-Quran & Al-hadith) dijaga seperti berikut :-
a. Haram bersentuh, menyentuh satu sama lain.

b. Haram ber”dating” tanpa disertai mahram yang thiqah.

c. Haram berbicara dan bersembang dengan syahwat. ( sms, phone, chat, mesengger )

d. Awas fitnah masyarakat sekeliling.

e. Awas fitnah dalam diri anda dan pasangan.

f. Haram melihat kepada aurat masing-masing.

g. Awas daripada bertukar gambar.

h. Awas daripada hebahan umum sebelum di ijab kabul.


#sumber : zaharuddin.com


sang mentari

mfrstudio said...

saya ada tulis pasal seks juga pada 7 disember lepas kat blog.

klik

hamka said...

-mi-

pedas? Alirkanlah air matamu di sejadah itu..

--------
neversun

oh aku tersilap , inch..,buka each…
bahasa melayupun silap eja, inikan pulak bahasa ingris, tu belum lagi bahasa Pnom Phenh..

ps: Give him an inch & he'll think he's a ruler.

---------
vio

itu macam lebih kurang “nazar”…
Nazar ni bagus, tapi ada adab dia..
Kena rujuk ustaz..

Cth nazar,: jika aku dapt kahwin tahun ni maka aku akan bagi bunga telur kat hamka
Selamat belajar!

----------
Anonymous
Walaikumusallam..

Kamu sudah insaf?
Tapi kejayaan sebanar adalah berjaya kekal insaf sampai jadi mayat..
Atau dengan nama arabnya “istiqamah”…

Ps; ramai orang sedar, tapi tak ramai yang buat usaha atas kesedaran..(akupun..)isk!

----------
noor

orang lelaki akan terdesak nak kahwin bila:
-air naik kepala.
-takut aweknya di kebas orang..

tapi korang org perempuan dah bagi rasa ‘nikmat’ tu, kena pending sokmolah nampaknya.., kerana:
-air dah pancut
-tak takut aweknya di kebas org sebab dah rasa..

OHHH!!!

Ps: maaf, jawapan melencong..

--------
aciq

terima ksih kerana bagi tips bersenam mata..
sangat berguna untuk retina dan titik optic..he he he

----
hafizbar

he he,terima kasih atas makluman…

-------------
Anonymous

Membenarkan hadith dan memalsukan hadith - bukan perkara remeh, aku mengaku aku jahil - jadi aku rasa biar ustaz/ulamak jawab persoalan tu..

Ps; berhati hati agar tidak perasan bagus…

----------------
ruff-sakura-edge...
salam...

((( sorry bro, gua post 2 komen la... ))))

takpe, bukan setakat 2 komen, 200 komen pun takpe..hihihi
mana yang aku x puas hati, aku delete..

---------
sang mentari / fakrul razi

terima kasih kerana berkongsi info..

Anonymous said...

minta pendapat...

mcm mane kesnya untuk budak2 remaja berkahwin awal sekadar nampak perkahwinan hanya untuk menghalalkan persetubuhan(nak seronok2 je)without realised their responsibility after marridge? ana takut kes2 macam ni akn naikkan angka penceraian kat malaysia ni yang jelasnya banyak dikalangan pasangan muda.actually...untuk budak2 yang kapel ni,which u guys think better for them? either nak kawinkan mereka atau ajak mereka tinggalkan kapel n bertaubat? sebab kalau kawin,ana yakin mereka hanya nampak keseronokan sahaja..

hamka said...

kahwin tu, satu dari cara mengzahirkan taubat...

kalau niat ikhlas dan takut dosa berzina lalu berkahwin, insyAllah, Allah rahmat dan berkat akan perkahwinan..

dan dah sampai tahap wajib seorang tu kawin jika “air mani dah penuh testis hingga naik ke kepala dan meleleh kat telinga”
cuma, masyarat kena tolong, mudahkah 'walimatulurus' mereka..

bercerai itu halal, berzina dan mengahmpiri zina itu haram...

berita anak kita bercerai lebih 'indah' daripda berita anak kita berzina!!!

sekian berita hari ini di laporkan dari bilik mayat!

Anonymous said...

aku dok brape stuju nge mung bro hamka
"bercerai itu halal, berzina dan mengahmpiri zina itu haram"

bro suka stresskan kena kawin awal.tp kahwin bukan setakat nk setubuh je.dah tu bila cerai wat naya ke anak2/janda nk hidup camne.dah le masyarakt kita ni suka pandang serong ke janda2 n anak2 yatim

aku rase bro termiss pasal budaya couple.ni la antara punca zina.watpe sebenarnye kapel2 ni?pesal ape benda ni dah normal skang.dah kapel tu start la gayut,dating etc.pastu mula la x tahan.kalo rase dah cukup syarat nk kawin kawin je la.ni duit pon mintak ngan makbapak lagi apahal?byk lagi mende lain nk buat selain pk pasal awek2 ni.

sori bro emosional sket

Anonymous said...

sori skali terquote "bercerai itu halal, berzina dan mengahmpiri zina itu haram".betol la tu pernyataan tu.takleh nk edit lak.abaikan

Zackyun said...

aku nak forward kat kawan2..tak sia2 aku iklankan blog ni..

Tapi aku simpati pada teman2 aku yg sudah bercinta time belajar tapi tak dapat nak kawen...aku sgt kesian...jiwa mereka tsiksa. tersempit.

kenapa culture melayu myusahkan pkahwinn?blanja sana situ sini..mcm nak wat kenduri grand2..kalau dah tlanjur,siapa nak salahkah?siapa yg malu?mereka dan keluarga mereka...tipah tertipu,bang!

jadik nasihat aku:
kalau dah bercinta,kawen aa..kata sanggup redah lautan api mbara..(tak kan api neraka maksud kekasih hati kau?)

kalau ada yg sedang bcinta tu kawen atas dasar Allah (tmsk nak elak maksiat),percayalah rezeki Allah dtg tanpa dsangka2..

dulu,geng2 best medical student pun byk yg kawen dulu time blajar..tenang blajar tanpa maksiat!..dah jadik ibadah..=)

kalau rasa tak bsedia nak kawen,jgn berani nak bcinta!hargai cinta disekeliling kita yg makin lupus..

Percayalah janji Allah yang paling tepat...!

p/s:aku emosi.terlalu emosi. aku kesian kat kawan2 aku yg bcinta tp tak nak kawen..

Hamka,mcne nk nasihat member2 ek?aku tgk even org y soleh+solehah dari aku pun..mcm tlupa pd pkara ni?...

Anonymous said...

"bercerai itu halal, berzina dan mengahmpiri zina itu haram"

mmm.... macam best je buat bahan entry kat site aku. hihi best2.

sekian terima kasih

Abu S.H said...

tak tahan gelak tetiba ada seks pistol....hehehe

by the way, ada improvement...dah banyak guna "naudzubillah"

hehehe..kenapa cerita pasal seks ni? sebab baru balik dari hotel wenworth kah???

Anonymous said...

Dari berzina baik berkahwin..memanglah kahwin bukan utk setubuh sahaja..tapi bila air dah naik ke kepala..berapa ramai yang sanggup puasa, baca quran..

banyak yang "guna tangan pun boleh."

turut nafsu lesu. pandu lah nafsu jangan dipandu.

janganlah kamu mendekati zina, seks haram. walaupun seks selamat pakai kondom. Bercouple pun termasuk mendekati jugak. aku tau la, aku pun couple gak dulu..memang stim la kalau dah start pegang2 tu.

Anonymous said...

best la entry kali ni.aku ni kan..memang tingin sgt nak kawen.tgk hamka tu...umur atas aku sthn je tapi anak dah 3.aku bila nak kawen mak aku cakap suruh kumpul duit dulu la..keje elok2 dulu la.macam2 lagi la.mak aku anggap aku ni budak lagi kot.air aku pun ada tahap gak.rasa2 dah sampai tahap kemuncak dah ni.ahh balik ni aku nak cakap dgn mak aku la yg aku nak kawen cepat2..thanks bro hamka sebab bagi idea..kenang dirimu dlm tidoku..chewahh..

---------------
jijo alfonso farrera bin abdullah(bkn nama sebenar)

Najwa Aiman said...

panjang sungguh entri seks ni, sampai yang tegang sempat kendur dan kembali tegang beberpa kali..

err... nak beransur dululah sementara bulan masih mengambang... takut nanti senak pulak karang masuk paper nanti....

hamka said...

pokmat

bercerai takde kena mengena dengan kahwin awal…
orang zaman dulu kahwin awal relax jer, orang zaman sekarang kahwin lambat bercerai berai..

pasal cerai, aku kena bukak tajuk lain…, lain kali –insyaAllah(lambat lagi ler.., tak kot)

---------
zackyah fimiyun

akupun tak tahu macammana nak nasihat, kalau kawan aku, aku buat mereka ‘jatuh cinta’ ngan aku..
bila mereka suka@minat kat aku, mudahlah sikit nak bagi nasihat. (dengan izin Allah)

-----------
hafizbar

he he he, macam best jer enrty tu, aku chop, nak copy/paste lerr..
hihihi..

nah, aku copy kau punya cerita sikit..( http://hafizbar.blogspot.com/2006/10/selaput-dara.html):

copy/paste hafizbar

satu hari saya ada dengar lawak makcik2 kat tempat keje part-time aku lepas spm. diorang cerita pasal kes bapak rogol anak. si anak bagi alasan, kadang2 dia suka tido bilik mak bapak dia. si bapak plak bagi alasan, malam tu, dia tak sedar yg tido sebelah dia adalah anak dia.

salah sorang makcik2 yg tgh borak tu... namakan dia sbg makcik enon. dia cakap:

``ala... tak kan la dio tak dapek bezo lubang bini ngan lubang anak. lubang bini mestilah dah `longga'... lubang anak mestilah tongah `kotek' lagi."

kami pon balas dengan herdik tawa yg mengilai2 (aku join sekaki):
BWAHAHAHHAHAHA KEKEKEKEKEKEKKE HAHAHAHAHA HIHIHIIHIHIHIIHIHI

*bahaso n9...
longga = longgar,
kotek = ketat.

Tambahan lagi..

(cerita semata2, tiada kaitan antara yg hidup mahupon yg mati, tapi cerita ini adalah berdasarkan kisah sebenar, semua watak ditukar, lokasi ditukar, etc etc....):

http://hafizbar.blogspot.com/2006/09/sial-lagi.html

-----------
abu harraz..

baru balik kursus kat hotel, sambung pulak kursus kat ‘taman shurga’
tu yang air naik kepala tu ! he he he..

-----------
Anonymous

Tau takpe!!!

-------------
jijo alfonso farrera bin Abdullah

jangan lupa ye! Bunga telur!!!

----------
Najwa aiman

Wah..wah..wah..
Cepatnya belajar bunga bahasa..

Ps: testis belah, testis bertangkup. Tangkuplah aku,
Aku ketagih air naik kepala, meleleh di telinga..

Anonymous said...

Hamka, in regard to ur suggestion:

Akak berpendapat berkahwin buatlah semata2 utk memuaskan keinginan seks, tetapi mencakupi penyatuan dua jiwa. Dan jiwa hanya dapat bersatu jika dua insan mempunyai persefahaman dan daya intelektual yang sepadan.

Dalam pada itu, kesabaran & kegigihan utk mempertahankan kemurnian kehidupan berkelamin terus akan diuji oleh keteguhan iman dua insan (suami isteri)tersebut. Tidak wajar seorang wanita utk menerima pelawaan seorang lelaki utk bernikah semata2 kerana dia (lelaki tersebut) dah tak tahan lagi (terlalu ingin bersetubuh). Ramai lelaki, mungkin juga wanita, yg mempunyai masalah seperti ini (terlalu ingin bersetubuh). Mereka perlu bersabar & belajar utk menjaga diri, dalam masa yg sama belajar ttg ruh perkahwinan & hak serta tanggungjawab yg terlibat dalam perkongsian tersebut sebelum memberanikan diri utk melamar seseorang.

Akak S.

Anonymous said...

Pembetulan:

"Akak berpendapat berkahwin bukanlah utk semata2 memuaskan keinginan seks, tetapi mencakupi penyatuan dua jiwa"

Akak S.

Anonymous said...

Pembetulan:

"Dalam pada itu, kesabaran & kegigihan utk mempertahankan kemurnian kehidupan berkelamin terus akan diuji oleh Allah. Keteguhan iman dua insan (suami isteri)tersebut akan menjadi kayu pengukur kepada darjah kehambaan manusia kepada Allah."

Anonymous said...

Ana rasa ante Kakak S memilih sgtlah!

Penjual kurma

Anonymous said...

Pilih, jangan tak pilih!
Pilih, jangan tak pilih!
Pilih, jangan tak pilih!

Ana pilih kurma yg baik2 saja utk dijual!

Penjual kurma

Anonymous said...

help!
kurikulum pendidikan seks akan bermula thun 2007 ni?
apa pendapat antum sekalian?

tokencat said...

pendidikan seks? umumnye, mane ade remaje zaman skrg yg terlanjur sbb tak tau seks tu aper.. rate2 smue tau ape itu seks, psetubuhan, masturbate, dan sebagainye..

yg kurang bkn pengetahuan tentang seks.. tp? pndai2lah pikir..

Anonymous said...

orang lelaki buta bila nafsunya tegak. selepas reda nafsunya baru nampak dunia dan insaf.

turut nafsu lesu.
-------------------
Maryam [59] Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab (dalam Neraka)

tahan nafsu - syurga
-------------------
An- Naziat [40] Adapun orang yang takutkan keadaan semasa dia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta dia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu; [41] Maka sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya.

blackpurple @ jowopinter said...
This comment has been removed by a blog administrator.
blackpurple @ jowopinter said...

blackpurple said...

Seks itu benar dan tak perlu diselindung-selindung. Bagus entri kau ni...

FYI, aku copy n paste entri 2-3 hari lepas kot. Aku baca di rumah. Lebih manis rasanya. Banyak aku belajar dari entri kau yang ini. Alhamdulillah.

Zackyun said...

kalau dah mereka jatuh cinta, apa lagi..kau mmg dapat bunga telur deh dari aku..hahahah

*mereka:lelaki laa..tak kan ppuan..keh keh keh

Anonymous said...

Assalamualaikum
Saya ingin minta nasihat.Saya berkawan dgn seorang gadis hampir 6 tahun,dan kami pernah merancang utk kawin.skrg saya berada di UK utk smbg blajar.baru2 ini saya diberitahu yg dia rasa tak boleh meneruskan dgn saya,dan ada lelaki lain sdg merapati dia,yg sama kerjanya dgn gadis itu.Saya masih sayangkan dia,dan masih mengimpi utk memperisterikannya.Saya dilanda gundah gulana,berminggu-minggu.sejak itu saya kerap buat solat taubat,hajat dan istikharah.setelah hampir sebulan,hati saya masih teringatkan dia,dan niat utk memperisterikannya masih tak berubah.Cuma saya tak pasti bagaimana ini akan berlaku dlm keadaan skrg.saya berdoa jika dia bukan jodoh saya,moga Allah hilangkan dia dlm ingatan saya.Namun lagi byk saya berdoa,makin yakin saya dgn keputusan utk terus memenangi hatinya kembali.harap rakan2 dpt beri pendapat.

hamka said...

Akak S.

Adik hamka pulak berpendapat:

berkahwin adalah memuaskan keinginan seks, sambil meyatukan dua jiwa.
dan bersetubuh dengan insan yang mempunyai persefahaman dan daya intelektual yang sepadan.

Dalam pada itu, kesabaran & kegigihan utk mempertahankan kemurnian kehidupan berkelamin dan keseronokkan seks terus di perteguhkan dengan gigihnya..

Adalah wajar seorang wanita utk menerima pelawaan seorang lelaki utk bernikah semata2 kerana dia (lelaki tersebut) dah tak tahan lagi (terlalu ingin bersetubuh).

Ramai lelaki, mungkin juga wanita, yg mempunyai masalah seperti ini (terlalu ingin bersetubuh) lalu berkahwin dah selesailah masalah ini. Selepas bersetubuh dapatlah mereka belajar ttg ruh perkahwinan & hak serta tanggungjawab yg terlibat dalam perkongsian kerana satu ‘beban’ sudah lepas

Nota: sila bandingkan jawapan aku kepada komen Akak S.

------------
Penjual kurma

Wah, boleh aku order jus kurma!!!
(kurma di tumbuk hancur lalu di rendam ke dalam air zam-zam dan di campur susu kambing..pergh!!!)

-----------
Anonymous
Ye ke? Boleh copy/paste dia punya silibus tak? Baru boleh bagi pendapat

Ps: I am sex education…

------------
neversun

pndai2lah pikir..

-----------------
Anonymous said...

Terima kasih., ustaz.

--------------
blackpurple

Lebih manis rasanya jika kay baca kat rumah mertua he he he

-----------
tuan tanah

sama sama.
Err bila boleh bercucuk tanam?

---------
zackyah fimiyun

he he he, dapat bunga telur, yey!

-----------
MHZul

Waalaikumusallam..

Masah engkau adalah:

Awek engkau dah tak nak kat engkau lalu cari lelaki lain..

Sungguh sedih bukan?

Aku juga tak tahu bagaimanakah perasaan aku jika isteri aku dah tak nak kat aku lalu cari lelaki lain..

Hanya Allah tempat mengadu..
Sibukkan diri dengan kerja ugama, ajak orang ke masjid, insyAlla boleh membantu..
Allahlag raja segala kekasih..

Satu cerita:
Seorang perempuan cantik berjumpa seorang alim lalu mengadu:
“aku macam ni punya cantik, tergamak suami saya duakan saya..” kata wanita itu. Lalu serta merta orang alim itu pengsan!!!

Aku perndekkan cerita:
Bila di Tanya oleh anak murid kenapa tok guru pengsang?
Jawab tok guru..
:aku terilham, akan Allah yang lebih murka 70 kali ganda kepada hamba Dia yang menduakannya daripada pasangan yang di duakan..”

moral: janganlah duakan Allah, tanpa awek kita di sisi, lalu rasa hidup musnah dan sepi.., sedangkan Allah Maha Pengasih dan Penyayang!!!,

Setapak kau melangkah pada Nya
Seribu Tapak Dia melangkah padamu..

faizal yusup said...

Salam pagi Jumaat buat semua warga kereta mayat,

Dari kisah Hamka yang panjang ini greng terfikir..
Hubungkait untuk ketenangan hati ialah berzikir mengingati Allah Taala,
Hubungkait untuk rezeki ialah bertakwa kepada Allah maka akan disampaikan rezeki dari sumber yang tak dijangka,
Hubungkait ke arah menyempurnakan Iman ialah KAHWIN!!

Ingat ni :

Nantilah bila Allah terbitkan hidayah dalam hati maka penyesalanlah yang akan timbul mengenangkan dosa-dosa lalu dan andai masa boleh dikembalikan semula pasti kita akan mengelak dari melakukan dosa-dosa tersebut...

Entahlah...

hamka said...

Assalamulaikum semua!!

PENGUMUMAN..

AKU BERCUTI LEBIH KURANG SEMINGGU..

ADA MASA(RAJIN) AKU UPDATE BLOG, INSYAALLAH...,

MAAFKAN AKU SEMUA JIKA ADA SALAH SILAP..

HAMKA YANG MENYAYANGI...
TERIMAKASIH.

Anonymous said...

salam..
hmm just saja nak tumpang lalu kat sini.hehe
sambil2 tu nak la diri ni bertanya..kte ada sorang kawan.nama *****(bukan aiman tak kisah).hehe
tak tau macam mana takdir Allah telah menemukan ktorang.dia tua lebih sekali ganda dari umur kte.kte baru 18,dia dah 39.tapi biasalah lelaki mesti cakap life begins at 40 kan?dia best.selalu cerita pasal life dia,pengalaman dia..
tapi kan,yang tak bestnya dia ni terlalu sosial(tak tahula kalau itu perkara normal skrg ni),dia selalu cerita alkisahnya hidup dia malam2 dengan GRO(astaghfirullah al'azim..aku pun telah mendengar kisah dewasa daripadanya..),clubbing nite,sex dll..
bila kte tanya dia kenapa tak mahu kahwin?then dia cakap "marriage is nothing!kenapa nak kahwin?kalau i nak kahwin pun just for getting a baby..that's it.ala kalau nak cakap pasal sex,dengan GRO pun bila2 boleh kan.."
innalillahi wa inna ilaihi raji'un..semoga dia juga kembali kepa Allah.so kte dah tak tahu macam mana nak bagi hint kat dia(dalam erti kata lain:menasihatinya).just kte cakap "one day i wish a woman will show you what's a woman for.not just for lust!"tapi kerana kata2 tu,dia cakap kte sombong pulak.macam mana ye cara kte nak cakap secara penuh hikmah dengan orang yang macam ni?sebab nak kata die tak berpelajaran,educated sangat2 dah tu(he's an engineer),pernah pulak tu dia offer kte amik course phylosophy of islamic studies di oxford..tapi sebab Allah dah tetapkan kte utk medicine..so i refused.
then now,maybe there's anyone willing to give his/her opinion?

-iman-

Anonymous said...

blasah jer dier..haha..no lah, just kidding.. haven't come up wif any idea yet..sorry.. (sbnrnye..diriku pun tak reti nak mengeluarkan kata2 hikmah..oh..)

Anonymous said...

pehhh.. panjang seh entri nih.
aku rase macam nak kawen jer.
heh

Anonymous said...

eh hamka.. ko masuk web ni ko kasi sikit tarbiah kat dia..

http://oxystence.blogspot.com/

bangsat betul

Anonymous said...

kawan2
...kawin sbb nak control nafsu mmg betul, tapi jangan luper mesti seiring dengan tanggungjawab....kalau kurang salah satu...tak balance rumahtangga :)

sang mentari

Anonymous said...

waahhh... dah banyak komen kat sini.

seks dah masuk bab munakahat, tak gitu bro hamka? sebab takde jalan lain nak halalkan perkara yang Allah haramkan [baca: seks].

zaman sekarang ni... memang payah nak cari yang sesuci Maryam, sesetia Rabi'atul Adawiah. Itu perempuan. Lelaki lak.. yang macam imam shafie, imam nawawi... oh? apakah mereka bukan manusia?

mereka manusia, zaman aje lain. biologically tak pnah lain, kan? sama je.. dah baligh tu semua ada keinginan. [mana ada ada orang yang Allah tarik kewarasan akal fikiran nak kan seks? Yang gila seks aje...]

buat yang belum jumpa pasangan (soul-mate kata orang kat tempat aku lahir), teruslah bersabar. Allah sedang mengganjari tanpa jemu setiap usaha anda menahan diri dari buat perkara yang Allah tak suka. Huhu. Fasbir sabran jamila (kalau rajin baca Quran, korang akan jumpa ayat ni. Kalau surah Yusuf, ayat fasabrun jamil banyak.)

huhu panjang la pulak...

Anonymous said...

Org melayu kalau cakap pasal seks seronok tak terhingga... termasuklah ustaz2 dan yg tua kutuk nak mampus...umur 90 taun pun nakkan pompuan 18 taun. Otak tu tak der ke lain, tu sbb susah nak maju! Byk perkara lain lagi yg perlulan lebih perhatian! Terlalu memikir ttg seks lah sbb air dok naik ke kepala... cuba fokuskan kepada yg lebih menafaat. Bagi yg belum kawin, InsyaAllah bila sampai jodoh, Tuhan akan htr pasangan anda... buat masa ni fokuskan otak anda kepada pembangunan diri.

Nasihat saya kepada tokey blok: Kadang2 cara deskripsi anda boleh menyebabkan (kepd org2 belum kawin khususnya) air naik ke kepala. Kesianlah depa ni!

Drp: Bakal maut

Anonymous said...

betull tu..kte stuju!yela tau lah bro hamka dah kawin.hek3

-iman-

hamka said...

iman
salam..

kau baru 18 dan dia 39.?
Dan dia selalu cerita pengalaman seksnya dengan engkao?

Nasihat aku..
“sekiranya air laut tiba tiba menjadi kering, cepat cepatlah lari ke masjid di atas bukit”

---------
akuokay

eh, eh! Dapat pulak aku bunga telur kelak, he he he

---
anti-gay

insyAllah..

---------
sang mentari

Jika nafsu seks tidak di lepaskan, banyak yang tak balance ..oh!

----------
Inqilaab

Tak tahu nak komen apa..
Err., aku pernah buat senaman harimau kat opis, lalu aku di tuduh melakukan gangguan seksual..oh!

---------
Bakal maut

Aku dah warning awal-awal, 18 SX
Tapi aku tetap nak mintak maaf sekiranya korang punya air naik kepala meleleh ke telinga..

Maafkan aku…

Anonymous said...

Begitu sekali? senaman rimau dia nampak cakar harimau kot. hahaha

aksi menampakkan pemikiran. rasanya ofismet en hamka penuh dengan blue scene. [pandai-pandai je aku nih... buruk sangka dengan orang. argh!]

-inqilaab-
[tak tahu kenapa tekan other tak keluar-keluar ruang nama dan situs]

Anonymous said...

Sesungguhnya kerana itu juga saya memutuskan untuk walimatul 'urus, walaupun tau risiko lain bakal menunggu di depan. Bukan apa menghalalkan semua perkara.... semua yang ditulis itu sangat2 benar. walaupun saya sendiri tak dapat ikut tapi saya sangat2 setuju supaya semua wanita/anak dara/gadis hanya duduk diantara 4 dinding sahaja (melainkan darurat), terlalu banyak fitnah dicetuskan wanita...

hamka said...

-inqilaab-

mungkin sebab gepa bumi kat taiwan..walhua'lam

--------------
hanisumayyah

wanita yang beriman dan beramal soleh, Allah akan jadikan 4 dinding rumahnya sebagai satu penyejuk mata dan penghibur yang terbaik dalam hidup...

Anonymous said...

Salam

dear hamka, im waiting for new post for this eidul adha..

tolong ek

:)

+akhie+

hamka said...

Salam..

sahabatku, doakan aku
insyAllah aku tulis tentang hari raya korban.

terima kasih kerana menanti.

Anonymous said...

salam..

hmm walaupun entry baru telah diposkn..ttp nk tnya gak.kte nak tau camne caranye nk advise dia?ada sebarang cara?hehe..yela..kalau tsunami dah berlaku dan kte sudah berada atas bukit,pasti ada caranya untuk kte "menasihatkan" atau dalam bhs mudahnya explore new methods to void the same tragedy.huhu paham dak ni?mcm berkias lak.hehe tq

-iman-

hamka said...

menasihati seorang yang bukan muhrin tidak di 'galakkan' dalam islam terutamanya berlainan jantina, akan timbul masalah lain..

dan jika menasihat, jangan tengok hasil, tapi kita yang menasihat patut jadi lebih baik..

kejayaan dakwah bukan orang ikut kita
(ada Nabi yang orang tak ikut still berjaya)
kejayaan dakwah adalah kita berjaya amal apa yang kita dakwahkan..insyAllah..

siapa yang buat dakwah untuh ubah orang akan dapat dua perkara
1. marah.
2. putus asa

setengah ulamak mengatakan dakwah ini bukan ajar, bukan ajak, tapi menyampaikan..

kita menyampaikan pesanan Allah
dan Allah menyampaikan hidayat atas orang yang terpilih...

ps: dan duduklah di dalam masjid di atas bukit itu...

Anonymous said...

Assalamualaikum...
sorry menyibuk..mintak izin utk bersuara eh..
Iman, saya agree dgn apa yg bro hamka ckp tu bahawa tak digalakkan menasihati yg bukan mahram, takut timbul masalah lain. Hidayah datang dari Allah, kita just pengantara/medium. so, kalau dah nasihat dia tak dengar, doakanlah dia. "Doa senjata org mu'min." And, apa kata pass dia kat org yg sama jantina dgn dia.Sebab sepatutnya, yang saya taula, pergaulan antara lelaki dgn perempuan kene jaga. Kalau nak bercakap tu, biar yg syar'ie.(cerita pengalaman sex tu mmg tak patut)..

hamka said...

he he he...

terima kasih kerana memahami..

Anonymous said...

Thank you!
[url=http://alsnshmk.com/tlzr/mzsd.html]My homepage[/url] | [url=http://mkfrdljo.com/ntve/mcfc.html]Cool site[/url]

Anonymous said...

Nice site!
My homepage | Please visit

Anonymous said...

Great work!
http://alsnshmk.com/tlzr/mzsd.html | http://tufaoqrl.com/xtun/shvy.html

Anonymous said...

Sorila bro Hamka,pengirim nak cari bini ni kot2 ada jodoh.Sape2 wanita yang ingin kahwin awal untuk mengelakkan maksiat dan lipatkaligandakan pahala sebanyak 70 kali amatlah dicari oleh pengirim mesej ni.Syaratnya mudah; taknak keje dan duk umah jaga anak@anaks DAN sejuk mata memandang@mempunyai paras rupa yang cantik.Diploma@pun degree amat2 tidak diperlukan.Yang enting duk umah dan besarkan anak2 dalam suasana iman.Sy 20 tahun je skg ni(!).haha,boleh pulak cari jodoh macamani.Ya Allah,jodohkanlah aku secapat mungkin.taktahan dah ni.reply me on this blog also,A.S.A.P.Amiin..

-akmah-

Anonymous said...

p/s: typing error, bukan macamani, tapi macamni sebenarnya.Sape ntah tambah'a' tu

-akmah-

Anonymous said...

Salam,

lupa pulak nak bagitau tadi.saya 20 tahun,belajar lagi..kat Penang

Anonymous said...

aku ni just nasi tambah je bab kata orang..anyway nak kawin awal aku xkesah tapi tanggungjawab tu orang laki kena ingat jangan amik mudah!!!
takut tersenget je kat akhirat nanti..
Ni semua syurga dunia.. jangan mudah terleka dan terlena..
Aku hanya insan yang lemah mudah terluka dan dilukai...

hamka said...

-akmah-

Aku akan publish kau punya komen untuk latest entry nanti he he he

Anonymous said...

salam kereta mayat,

tapikan, kau tak rasa cam paradox ker. kalau semua kaum lelaki above 35 kahwin dengan pompuan under 25, mestilah dah takder andartu sebab derang seme dah kahwin masa umur 25 tahun ke bawah? aa.. aku rasa flaw of the argument is that just because kau nampak trendnya macam tu, tak semestinya benar. kita ni hidup tak lama, tak cukup lama untuk kita meng'observe' real life trends. tak cukup lama untuk kenal ramai orang untuk observe trend masakini. aaa..tu jerlah.kita tahu banyak perkara pun sebab adanya communidication [media and tele]. zaman dulu takder seme2 ni, tapi does not mean it does not happen, betul?

aku pun baru masuk 25, perempuan dan tak kahwin lagi... :-) does this mean aku akan kahwin dengan lelaki over 35 yg baru sedar nak kahwin OR aku akan masuk dalam kategori andartu dah?

hahahahha....

hamka said...

ada satu perkara lagi yang kau lupa dan aku tak high light:
POLIGAMI

apa lagi nak di kata?

Anonymous said...

Salam Bro,

Pandangan anda bernas dan berfikir, dan banyak yang anda tulis lahir dari kepala yang berfikir, saya nak cabar tulis fasal ini, kenapa umat Islam di Malaysia taksub bahasa Arab, sembahyang bahasa Arab, doa bahasa Arab tapi tak faham apa dia sembahyang, apa dia doa, zikir. Nak doa pun kena hafal, isi dia tak tau tapi bunyi dia tau, Awak rasa Tuhan suka ke orang merapik2 macam kita tau apa kita baca tapi bukan dari hati tapi dari hafal. Sebab tu saya confirm orang Islam kat Malaysia ni banyak yang jahil Quran sebab tat tau isi quran tapi pandai melalak2 aje. Awak rasa bila kita cakap Arab, dapat points dari Tuhan, sebab itu ke Quran diturun kan. Awak rasa kalau semua faham isi quran mungkin tak banyak masaalah orang Islam yang banyak wak perkatakan di sini. Ini firasat saya, saya rasa syaitan dah tukar banyak dah sebab tu umat Islam sekarang bottom of the class of all religions. Think and comment bro..

hamka said...

aku bukanlah org yang patang di cabar, kadang2 buat bodoh bila di cabar..

insyAllah aku akan tulis laik kali(tak tau bila-tak janji)

apa2pun, jika kau ada hujjah boleh email dulu takut kau pulak yang 'sesat' dalam berfikir..

lepas tu aku publish dan sama sama kita belajar, insyAllah

Anonymous said...

seks.. suatu topik yg mnarik utk diperkatakn..

sebagai manusia kita semua mempunyai hawa nafsu...tetapi akibat kegagalan mengawal nafsu..sehingga tempat nafsu itu lebih tinggi drpd akal yg telah dianugerahkn kepada manusia..telah menyebabkn manusia itu lbh hina dr mahkluk lain ciptaan allah..

nafsu hanya membawa kita ke jalan kesesatan...oleh itu saya ingin mengingatkn diri saya sendiri serta yg lain..letaklah akal di tempat yg tertinggi sehingga nafsu tidak mengawal diri..

walaupun pada hakikatnya amat lah payah utk menumpaskn nafsu..namun perjuangan masih belum selesai..
selagi hayat dikandung badan..
lawanlah ia..

"ini hanyalah pesanan utk diri sendiri yg masih berjuang mengawal nafsu...ampunilah hamba mu ini ya allah"

hamka said...

AMINNNNNNNNNN........

Anonymous said...

Bagaimana nak sedarkan lelaki yg x sedar diri...? mmm... yg hanya suka 'no string attached' tu mcm mana... yg suka 'one nite stand'.. umur dah byk.. tp x tahu la... susah kan!?

hamka said...

Itu semua adalah masalah iman, cik adik oii, bila dah masalah iman, tepuk dada la nampaknya.. oh!

Anonymous said...

kpd hamba ALLAH...
ko trime jer dak pompuan 2....mngkin dlu dier ex aku....sbb ex aku skang nie sgt baik n aku sendri kagum n malu ngan dier...aku xsanggup nak tgk mke dier lg..aku pnah rosakkan dier tp aku x pnahhilangkan dara dier...aku rase berdoase kerna wat perkare t'kutuk 2 ngan dier...aku sedih n malu pd dri sendri....

hamka said...

aku c/p kau punya komen untuk letest entry, harap maklum

Anonymous said...

ouh..entry yg agak lame but sy arap hamka still dpt komen neh..humm..setuju sgt ar pasal nak elak sume2 neh..kawen plg baek..tapi ye lah..slalu org bg alasan nak blaja dulu kasik abes..nak kumpul duit dulu takut bakal bapak mertua pandang rendah or rejek etc..so..juz nk tnye pndpt hamka since hamka lelaki..psgn sy senior sy 2 thn and thn depan die akan grad..kami blaja o'sea..so..if kitorg kawen..die akan balik msia next year..means kitorg akan separated for 2 years.tapi tiap2 thn balek ar..kire berjarak lebih kurang setahun setahun jumpe..so..pndpt hamka..leh ke kawen?leh ke laki da kawen tahan setahun? kalu tak kawen cam ok laie sebab xpnah rase lg nikmat..but if dah..kan berbeza rase nak stop it..so..pendapat?? ;)

hamka said...

orang dah kahwin bila duduk jauh dan tak sibukkan diri dengan ugama 'agak' bahaya..

bergantung kepada iman..

tapi aku tinggal bini yg biasa bagi 'good servis" memnag teringat gila, maka aku memang 'lupakan ' isteriku bila aku 'tinggalkan dia', aku tak tepon, tak tengok gambar dan tak kenang kenangan manis, aku buat perasan sibuk, barulah boleh aku tumpu dengan apa yang aku buat.. lebih kurang begutlah..

Anonymous said...

salam...
1st time aku bcer blog smpe abes...sgguh berinfomasi n menyedarkan...thnx kpd yg suggest blog ni kpd aku n thnx jugak kpd bro Hamka!...moga niat bek anda diberkati Ilahi...insyaAllah...

Anonymous said...

salam Hamka & all readers....
pjg sungguh entry ni...aku baca sampai terpaksa balik lambat (x claim OT...haram woooo)....
tp..aku harap ko maafkan kawan ku, Mr Meor Salimi...dia c/p entry ni bagi satu office baca....
bila aku tanya sumer org, aku sorg je yg abes baca (aku sorg air dah naik kepala kott...)
aku suka entry ni...sebab ayat yg bersahaja, tapi mendalam maksudnya....kreatif work!!! keep it up...
aku pon nak share true story bout myself (related to this entry)...tp aku tgu ko reply dulu...
sebab....ni first time aku membaca sesuatu yg dinamakan blog (ooooo....mcm ni rupanya blog)....
siap tulis komen lagi...
nak tgk apa pendapat korg....boleh ke aku create blog sendiri??
<<< maaf kalau term2 yg digunakan byk silapnya....ya ampuuun...>>>

Thanks and regards,
- Syah @ Sidaratul Dursina -

Anonymous said...

errr...bro Hamka..
mcm mana aku nak delete comment kat atas ni??

-Sidaratul Dursina-

hamka said...

aku boleh delete komen kau jika kau nak.., dan selamat datang ke dunia kereta mayat..

kau nak buat blog sendiri? boleh, apa salahnya..

salam ramdahan..

Anonymous said...

kehidupan ni mmg singkat.slps mbca blog ni baru aku sedar betapa aku juga alpa sungguhpun betapa byk pengetahuan ku thdap agama.nafsu sentiasa mnguasai.aku akhirnya tlh mbuat keputusan mncari cinta yg hakiki.aku tahu allah itu maha pengampun di atas segala dosa2 ku.spt apa yg trtulis,kita tidak blh mnghukum krn sejarah lampaunya.aku juga slh seorg yg hanyut dpukul arus.namun,allah itu maha penyayang.msh syg akn diriku.mnyelamtkan aku tika saat aku hmpr trgelincir dlm lurah neraka.subhanallah.wpun ku tau kini sukar bg sesetgh phk mnerima ku kmbali.wpun byk yg mnolak ku tp ckuplah allah itu tidak prnah mnolak aku.tq bro hamka.blog ini cukup menarik.aku terkadang alpa.ttp bgaimanakah mahu mnepis fitnah mnusia krn kisah silam kta?

--from--
KELAM DALAM CAHAYA,..

hamka said...

"Berubah"

"menjelma"

"bertukar"

ps: selalu animasi jepun seprti masked rider, paower rangers, gaban dll, guna lafaz ini yang buat mereka di kenali dengan imej baru yang lebih kreatif..

faham?

Anonymous said...

hik3.... kelaka gaks bila baca part naik moto keliling kampung tuh... neway, best sebab banyak ilmu aku dapat...

Anonymous said...

bestnyer blog nih,..aku siap promok kt member lg,..bgus2,..aku bg 5 stars,.huhu,..lagipun aku ni peminat baru blog bro hamka,..syabas,..
kami yg muda mudi ni mmg seswai sgt klo bace...

hamka said...

selamat membaca, selamat naik keretamayat...

:)

Anonymous said...

salam,abg hamka,ana nk mnte pendapat abg hamka ttg sesua2 pkara.ana hrp abg hmka dpt mberi jwpnnye.ana dlu lgsung tk duk dkt perempuan slpas ana ptus cnta.namun,..takdir ana btemu dgn seorg gadis yg amt serasi dgn ana.ana jth cnta dgnnya.wpun sekadar kwn,ana ckup syg pdnya.dia gadis baik.namun,kdg kala ana munafik pd diri.mmg betul ckp abg hamka,cnta tu mmg bleh buat hati kta buta.ana tau bdua2an bkn muhrim bdosa.tp ana bt juga sbb ana sdri tk dpt kwl psaan ni.suatu ptg dia mngadu bhawa dia tidak tahan lg nfsu,..so dia ajk ana kawin,..then,.ana pon tak tahu nk bt ape.dia gesa ana juga.satu mlm dgn secara sengaja ana dh lakukan kesilapan.ana cuba merabanya.astaghfirullah,..ana pon tak tahu knapa ana bt mcm tu.nth apa yg rasuk ana.mulanya gadis tu diam tp akhirnya dia sedar ana nk ambil ksempatan..ana rasa sgt bdosa skg ini.sejak kejadian tu,..dia tdk lg mahu jumpa ana.dia kta klu ana tak berubah menjadi diri ana sebelum knl dirinya,..dia takkan jumpa ana lg.ana spt mncemarkan maruah suci gadis tu.nmun,.gadis tu pntas mnyedari kesilapan itu..ana bjnji akn mencarinya kembali suatu hari nnt.nmun ana tak tahu adkah dia sanggup terima ana kembali.wpun peristiwa tu dh lama blalu,ana msh igt pd nya.ana cintakan dia.namun dia dh pergi..sumanya gara2 nafsu remaja yg sdg mbara.ana manusia yg alpa.ana kalah dgn nfsu.akhirnya dua2 sengsara.dia jd dk pcaya pd lelaki gara2 pbuatan ana.ana rasa bsalah sgt.dia juga dfitnah krn sikap ana yg suka ajknya utk kerap bjumpa.tp ana tak fkr maruahnya..subhanallah,..apa dh jd pd ana.nafsu mnguasai diri.ana msh syg pdnya.tp adkh ana akn bjmpa dgn dia lg?ana tk dpt lupakan kesalahn ana pdnya.ana bdosa abg hamka..sekiranya ana pinang dia awl2 tentu tak jd spt ni.tntu nfsu seks tu dpt disalurkan ke jln yg btul...tp..ana cuba calari maruahnya,..wpun btaubat sdh btaubt.tp ana msh dbelenggu dgn dosa2 silam,..hrp abg hamka dpt bantu ana,..
yg ikhlas

hamka said...

dah nak zohor ni,

err, bantuan yang bagaimana kau nak?
aku tak mampu nak tolong..

cuma perepuan ni mudah di pujuk, aku percaya perempuan mudah di pujuk, terutama bila kita wujudkan suasana 'tiada pilihan'

jadfi sekarang, kau pergi pinang dia dan kahwin dia cepat-cepat..

jika dia tanya, jawab:

"taubat dan dosa"

guna ayat tu untuk pujuk dia kahwin dengan kau, dan buatlah apa cara yang halal agar dia jatuh cinta sekali lagi..

kau kena yakin dengan Allah, taubat, dan zahirkan taubat itu dengan kahwin dia..

pergi cepat!

Anonymous said...

assalamualaikum penulis blog ini n suma warga kereta mayat...
kepada yg ikhlas,tak perlu ler tunjuk bek,.awk tu bkn bek sgt pon.insaf mcm mna pon jgn hrp awk boleh meraih simpati dsini ok.awk ni muka yg tdk boleh dpercayai.sampai bila2 pon takkan maafkan awk. bukan itu saja..sy juga amat benci pd awk.usah la tunjuk2 muka kesian..hipokrit la.sy dh tawar hati dgn suma laki.awk ni sesuai dberi nama pengkhianat je.sy igt awk ni bek la.teruk!!!!jgn cari sy lagi!benci awk!!
abg hamka jgn pcaya pd dia ni.penipu ja.bg nasihat pon tak guna.peristiwa 3 tahun dh berlalu.nak ungkit apa lg??pergilah cari pompuan lain,kan belambak...
mnta bro hamka mberi nasihat kpd dia agr tidak menjadi insan yg hipokrit.

hamka said...

(aku tak masuk campur urusan rumah tangga orang)

tapi, perempuan yang baik senang di pujuk.

lelaki yang jahat, mempersendakan taubat.

jika kamu benar-benar sudah bertaubat wahai lelaki, dan jika kamu benar-benar wanita yang baik wahai perempuan.

kahwinlah kamu berdua.

Anonymous said...

Salam bro Hamka,
Entry yang provokatif tetapi sangat membantu. Boleh bro bkongsi idea untuk memujuk parents yg mghalang perkahwinan semasa belajar? Aku nk kawin bro,belah perempuan dah kasi, tapi mak ngn bapak aku bkeras xnk kasi aku kahwin. Duit insyaAllah xmnjadi masalah ssb ktorg dua2 dpt scholar,ckup untuk menampung keperluan bulanan dan siap bole beli tiket balik mesia tiap2 tahun. Pening kpala aku bro,awek aku tu dah la satu kelas ngn aku, umah pun dekat giler. Tolong aku bro

hamka said...

aku tak dapat nak tolong.

ibu bapa zaman sekarang dan zaman dulu lain..

zaman dulu fikir nak kahwinkan anak awal.

zaman sekarang fikir nak anak dapat berdikari walaupun takde orang ndak...

jika aku dapat ilham aku tulis bab ni, insyAllah.

dan ketahuilah, aku rasa dah 10 email lelaki atau wanita yang email aku mengadu kes macam kau..

tapi, apa aku boleh buat?

semoga Allah terima niat kita yang tak nak buat maksiat!

Anonymous said...

Salam, saudara hamka, boleh saya copy information kat atas ni dalam blog Fs saya? byk sungguh budak2 muda macam saya kat dalam Fs saya, so better saya selitkan apa yang sedara hamka terangkan. :) , copyright approved, ada iklan blog sedara hamka juga :) hehe

hamka said...

boleh...

:)

dan kau kena buat link dengan blog aku.

Pening Hunter said...

Hi Akak S(Sewel)
ingat tuhan, klu tak didunia di akhirat sok akak akan dapat kebahagian yg mutlak

Anonymous said...

salam bro..mintak maaf kalo mengganggu...tp sy rser...pmpuan tk ptut dpersalahkan mula2 sekali...jd sy ingat sy nk kongsi sedikit kat cni,bkn ap,takut ad org lain yg lebih alim dr sy akn condemn bro habis2an....

dlm surah an-nur : 30
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

kemudian ayat 31 br arahan kpd kaum wanita :
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

hamka said...

bagi aku, wanita adalah paling ramai yang buat "gangguan seksual"

oh..

Anonymous said...

asalamualikum!
En Hamka yer?
saya mmg salute ngn En Hamka nih..
blog yg amat berguna, rase2 mcm nk print then g kat shoping center, n kasi org yg berkaple ... hahah bia sedar sikit! erm, skang sy rase insaf sikit.. tp mmg menarik.. tp klo print mst banyak m/surat kan.. En. Hamka, balas ehk komen saye nih!

-eila,17,n9-

hamka said...

: )

r.i.p.searcher said...

very long......................... but great post

Anonymous said...

assalamualaikum bro hamka..

wohh.. mmg padat ahh blog bro,senok butir mata nok buleh ke abis baca..panjang brjela2.mende2 hal pun,wa salute bro.. idea banyok plok tu.. soheh banyok gok baca buku ni..

org puang zamang leni,payoh doh nok cari hok btul2 molek.. ada dara.. payoh wehhh.. leloh heh lot cari. ai rasa mcm nok kawin gok nih,pitih plok dok cukup agi.. keje pun drebar je..gaji kecik,harap ke pusaka tok gajoh je beso.. hi hi hi..(jgn oyak kokrang deh)

SAKOLEN DUNGUN.

hamka said...

bahang rambang mung!

limaumaniss said...

dulu aku x paham apa tu maksud air niak ke kepala...sorang kawan aku ni penah cakap benda tuh..pastu bila ditanya apakah 'air naik ke kepala" tu die x nk jawab n die kata nanti engkau pahamlah....erk....skarang baru aku paham...memang bahaya kalau dah sampai tahap tu..kahwen la wahai manusia...keh keh keh....

hamka said...

tahu tak pe!

Anonymous said...

Assalamualaikum, saudara Hamka

saya pinjam link saudara utk diposkan kat my blog. saya tukar text for the link though.. hope you don't mind.. pokoknye, asal diorang click link tu, sampai lah dorang kat sini.

Jolynn said...

Assalamu'alaikum... Artikal anta sudah dicopy-paste di iLuvislam dan ini adalah kata-kata seorang non-Muslim di sana...


Am I the only guy who feels utterly insulted by this article? Am I that much of an animal that I am unable to control my urges? Am I such a slave to my urges that when a pretty girl passes me by I will immediately go and rape her? Do I not have rational thought, do I not have a brain, do I not have my principles that tell me what's right and wrong? Am I that much an animal?

And what surprised me the most is the women in this forum accepting that yes, rape is to be blamed on women! That is the most ridiculous, disgusting thing I've seen in this entire forum so far. Instead of mothers teaching their sons to respect women, you're advocating that mothers cover up in front of their sons so their sons wouldn't be tempted? Daughters should cover up in front of their fathers? What kind of self-respecting father would rape his own daughter? And even worse, do you know how much of an insult you're giving your fathers by implying that he's nothing but a sex crazed animal?

I'm not saying that the world is all nice and dandy, that there are no rapists or murderers out there. But that doesn't mean you take the idea into it's polar extreme! You have students having premarital sex. I know it's happening. But instead of pushing them away and forcing them to stay away, or forcing them to get married early so they can fornicate all night long, isn't it a better idea to TEACH them to respect the opposite sex?

I spent all my years very close to a lot of great female friends. I finished 12 years of national school, always around girls in what is apparently "sexy" baju kurungs, I did two years in Taylors College where a tank top and mini skirt was the dress of choice no matter what race/religion you were in, and I'm in Daytona Beach right now, surrounded by women in very skimpy bikinis. Do I go around raping every girl I can find? Hell no! You know why? Because I was taught to respect women! That's what you should teach to all these horny young men. That's the message you should be sending out.

I can't even begin to describe how angry this article made me. It's some guy with no self control and no self respect blaming women for his failures, and all the women here are AGREEING with him?! We've moved past the days where a good women is the demure quiet slave to a man, we should start empowering the young women of today to be confident and assured. We should teach the women of today to say no, not to hide from the eyes of men! We should help the women of today to be strong, to lead, not to cover them up and leave them cowering under the table, afraid of men!

Empower our women to say no, empower them to fight back. Teach, educate, not separate. How can you be the leaders of tomorrow if you can't even stand up for yourself today?

hamka said...

lovycat

wailakumuslaam, boleh, dan tolong bagi link.. : )

-------------
Adawiyah Juzailah

Apa yang ustaz tu post dan paste entry aku adalah sebahagian entry yang asal, dan lagi, dalam blog ini, ada sambungannya dalam entry “ kenapa kahwin awal”, serta akan datang aku nak buat sambungan untuk perkara ini dengan tajuk : “bagaimana kahwin awal” pula, insyAllah..

Jadi, lantaklah orang kafir nak cakap apa-apapun..

Dalam dunia dakwah islam, apabila kita sampaikan satu satu perkara, betul kita bukan di ukur dari segi penerimaan orang, bukan kena ikut rate rotten tomato, dan sebagainya..

Betul kita adalah apabila kita bertambah yakin dan beriman dengan Allah akan apa yang kita sampaikan..

Kalau ada orang ikut, itu lagi bagus untuk mereka dan ada saham untuk kita sama.

Dan dalam adab penyampaian dunia pula, jika ada orang faham dengan cerita kita, maka kira berjayalah kita, kerana kita menyampai bukan nak bagi orang setuju tapi nak bagi mereka faham, walaupun yang faham hanyalah 20%, dalam entry aku dia sorang yang tak setuju dan mungkin tak faham, maka aku tak perlu layan orang yang tak faham kerana aku dah tak perlu terang lebih lagi sebab dah ramai yang faham..(rujuk entery: bagaimana nak berdebat)

Faham?

And last, I hear you want to writing back this entry with English ‘subtitle’, can you give me a link?

Thanks

Anonymous said...

assalamualaikum..
aku memang sokong seratus peratus
tapi persoalan nye,aku ada terbaca komen seorg hamba Allah(kat sini gak la)
'aku xensen n xkaya'
so..kalo dikurnakan kedua2nye oleh Allah,nak buat la perkara2 maksiat 2..
nauzubillah

Anonymous said...

assalamualaikum semua..

best r blog nie..memang banyak aku belajar kt sini dn menyedari ttg dosa2 yg aku dh buat sblm nie..dri hbgn sjnis,umah urut,spa n benda2 len yg sewaktu dengan telah aku lalui..tp alhamdulillah aku dh tinggalkan kesemuanyer...di antara cdgn aku yg mungkin korang leh amik untuk mengelak air naik ke kepala dn menusuk ke maner lubang keramat yg tk bersalah adlh..
a)korang fokus pada kerjaya korang dn apa yg korang btol2 impikan dlm idop,tukar signal seks kt kepala otak tu bler dh stat appears n biler2 tetiba rase sangap
b)kepada yg berada dlm bidang perniagaan ataupun jualan,banyak2kan laa bwt sales dn dptkan bisnes yg diredhai Allah S.w.T,nescaya kepuasan seks korang dapat disalurkan dengan kejayaan yg korang dpt itu..lakukan sex transmutation..huuhuh
c)pikirkan PERSPEKTIF DIRI ANDA skrg,VISION yng anda nak tuju, dan PILIHAN di tangan..hidup adalah pasal pilihan kita..dengarlah lagu HUKUM KARMA kump. WInGS..sama ada Syurga atau Neraka

sekian,terima kasih

hamka said...

buat baik berpada-pada, kata orang tua

buat jahat jangan sekali engkau tak akan rugi

mulia di balas shurga, dosa kan sengsara

ini hukum karma

Anonymous said...

caya laa bro hamka..bro msti layan rock kapak kan?hhuhuu...OPera Hidup pon layan gak bwt menginsafi kehidupan nie.. :p :p

Apel said...

uiyoo... membaranye rs d hati bc respon non muslim 2. nk lempang2 je den raso.
tp... tiap2 kali berhadapan ngan situasi ni.... rs sedih sgt. rs diri ini useless tahap gaban. org len hina Islam... tp x mampu nk mempertahan kan islam.. berdebat... hina nya diri ini...

Anonymous said...

salam kereta mayat...

saya baru hari ni termasuk blog nih... tu pun start2 terbaca artikel sedara/sedari di al-ahkam...

mmg bestla blog nih....sya baca sampai time rehat keja pun rasa x nak kluar...hehheh

mmg artikel2 yg ade dalam ni memberi peringatan yg sgt baik untuk semua golongan..xkirala yg rock ke, alim ke... penulisan agak santai...=)

berkenaan dgn topic di atas, ia telah membuka minda saya untuk kawin dalam jangka masa terdekat...insyaallah...

sebenarnya sebelum ini bakal zauj saya ada menyuarakan untuk mendirikan masjid dalam jangka masa terdekat.....

namun masa tu saya pelum lagi memahami bagaimana perasaan lellaki ketika dia benar2 terdesak..alhamdulillah, lepas baca artikel ini, saya belajar memahami naluri seorg lelaki...

insyaallah, semoga sedara/sedari dirahmati allah sentiasa..=) ameen...

hamka said...

amin

:)

Anonymous said...

salam
rasanya macam pernah ku nampak
blog ko ni di zaharuddin.net aje

hamka said...

tahu takpe..

:)

Anonymous said...

saya rasa this is really gud blog...
tp kena igt jgk kawen2 jgk persediaan diri kena ada. jika sudah mampu memegang tanggungjawab kita selayaknya berkahwin.
jika tidak jadilah anak kita teruk seperti yang pernah kita dengar sebelum ini.

kahwin itu adalah separuh pelaksanaan dalam islam, atau apabila sudah berkahwin maka lengkaplah islam kita....

hamka said...

memang comey..

Anonymous said...

thanks bro,insaf kejap baca entry nih,although dah lama tapi nampaknya memang ada jer orang tolong bumpkan,syukur,rasanya akan forwardkan entry ni kat awek aku,thks saudara Hamka

hamka said...

selamat berkahwin!

:)

Anonymous said...

assalamualaikum, nak tanya pendapat..
bagaimana dgn sy yg ada teman lelaki non-muslim.
kami da lakukan pra zina tp sy da bertaubat(wpun byk kali buat, byk kali taubat), dan xnk wat lagi smpai la kami kawin nnt.
dia ni ade mslh hati/rohani/tekanan,dia rasa dia xkn dapat kebahagiaan smpai bila2 pun..
sy rasa kasihan pd dia sbb dia xdpt nikmat islam&iman tu lagi, dan sy rs terkilan sbb msih xdpt buktikan pd dia Islam tu pegangan yg kukuh yg dpt mbahagiakn dia.dia asyik bharap hidup dia cepat tamat.
dia minta diselamatkan(kat sy la, sbb dia xdpt faham konsep tuhan lagi).dia kata maybe dia akan mati sbb tekanan sbl sy sempat tolong mbahagiakn dia (kahwin..).kami myb nk kahwin dlm awl 2010(pas tmt degree).
aku mmg nk tolong dia, tp aku bkn isteri dia, so mende yg sy bley wat terhad.
adakah sy patut mpertimbangkn bkahwin awal dgn dia?adakah sy patut mpertimbgkn kahwin dgn dia?
dia mmg org yg punya etika keje yg baik, budi baik..just xfhm konsep Allah/Islam/agama.dan sy mmg suka pd dia.
ape pendapat sedara sedari,
jika sy menggamble kan berkahwin utk berusaha mbahagiakn dia(dgn berusaha dekatkn dia dgn Allah)?
sy nk kahwin awl, tp teman saya adalah msih belum Islam...myb dgn bkahwin akan lbih memudahkan dia mdalami Islam, di samping dia tu perlukan care from seorg isteri (xamalkn pemaknn betul sbb nk jimat duit, tekanan krn otak xdpt berenti bkerja, dia rasa diri dia paling bahagia masa dia tdo sbb xpayah berfikir)..
silap aku la, tunjuk cth Muslimah xbaik kat dia.bila aku sembah Allah selayak-layaknya,mungkin Allah akn bagi hidayah kt dia?
stakat smlm, aku bacakn Quran kt dia smpai dia ttdo(aku kata tu lagu, sbb dia xdpt nk percaya kebenaran Quran. sbbnyaQuran tu turun masa bzaman2 dulu, dan dia xmempercayai sejarah. kebenaran sejarah xdpt dibuktikan.--ala, byk je cth akibat drp perang salib, sejarah diubah kan..--so, Quran tu berkait dgn sejarah...so aku nk kene buktikan yg Quran tu betul (tnpa melalui sejarah??))
aku kata kat dia mcm mana klu penemuan zmn skang tp dlm Quran da ade sjk dulu2 lg? dia kata klu dgr stakat ckp2 org je,dia xdpt pcaya..klu dia yg bace dia pcaya la.
mcm mana aku nk dedahkn dia kpd Islam tanpa bagitau dia mende tu Islam??melalui akhlak ke? argh..aku tau akhlak aku buruk...
aku cuba la..utk elak pra zina sbb dia pn kata dia xkn buat dah lg, smpai kahwin nnt..
aku cuba la, takat ni myb aku bley dendangkn Quran (aku kata tu lagu Arab)utk tenangkn hati dia.
hey aku ni, bila da syg org, syg betul2...klu aku istri dia, aku xkesah pun nk berusaha 200% ke utk suami...
aku kene btulkn niat aku ni..
aku mmg nk kahwin, bantu suami aku dekatkn diri dgn Allah (wpun aku sndri bengong, tp aku still ade niat tu)..
dan dia pn nak kahwin, bkn sbb stim ke hape, tp dia nk diselamatkn..
Ya Allah, tlg la kami...
tolong la bg nasihat yg mbina kt aku.(utk pngetahuan korg dia org jepun, dan aku tgh study kt jpun).

aku sgt kagum dgn korg2 yg telah jihad lwn nafsu kerana takutkn Allah..sdgkan aku telah buat mcm2 (wpun blum bzina..)..aku mmg da taubat (xtau la kali ni nasuha ke x, sbb aku byk kali buat dan byk kali tobat..)..aku menangis bace korg punye kisah jihad tu...moga Allah rahmati korg dunia&akhirat..
betapa kuat&tabahnye korg...aku mmg menangis la...
key la, klu sudi, tlg la bg idea kt aku. aku nk tlg dia jd bahagia iaitu dpt bgantung pd Allah.
aa...niat aku...aku kene slalu btulkn...ade cdgn niat x??
klu aku istri dia, xpyh bimbangkan batas2, aku nk kahwin dgn dia sbb nk jaga dia, nk berusaha bjuang ajr dia Islam sdaya upaya, bahagiakn dia..
cume maybe aku ptut bimbang dlm menggamble kan diri aku n anak2 bkahwin dgn org yg xfhm konsep islam&iman.tp myb klu niat&cara aku betul, Allah akn tlg?

ape pndpt korg?

Anonymous said...

aku anonymous yg anta komen td..
korg bley panggil aku R (xde maksud pn, saje je.)
oh ye, aku umur 20th, dan teman aku 21 thn.
sori ye beraku-aku..tbiasa hehe.

minta pndapat mbina drp para pmbaca n penulis blog keretamayat!
hanya Allah dpt bls jasa korg!

--R--

hamka said...

sebab aku perasan sibuk, aku copy/paste komen kau ke ruang komen entry yang baru.

: )

Anonymous said...

click...click...click...
terbaca plak blog bro hamka ni...

memandangkan sy ni ada BF so nk ckp sikit pasal couple2 ni...
mmg zaman2 dlu kawin tanpa kenal2 dlu pun boleh bahagia rite??
tp bg sy zaman skg ni kite kene knl latar blakang, prangai n bla3 pasal pasangan kite 2...then bile everything ok..bru la bina masjid..mmg skg ni ssh gile nk dpt lelaki yg baik dari segala segi...dts y kite kene knl pasangan kite 2 btl2...tapi 2 la...manusia...boleh berubah dan berubah2 sikapnya...even 3 years pun kite x blh nk knl...tp bdk2 skg...nak ada BF...nk rs alam bercinta...so b'couple la diorg...couple 2 x salah...cara diorg je slh...if kite tegur diorg sekali pun x mungkin diorg nk dgr...selagi diri sendiri x nk ubah...x de sape dpt ubah...jadinye sendiri kene igat la...

++Puteri++

hamka said...

R

Aku dulu masa budak budak, cukup cemburu dengan orang jepun sebab mereka ada Ultraman, Kamen riden, Super Sentai, Gaban etc..

Aku masa kecik kat Malaysia yang miskin hanya layan rtm jer yang sekali sekala tayang ultraman, kemen rider, Gaban, etc, itupun dengan mutu sound yang teruk, dan cerita pulak tayang tak habis..

Bila dah besar, baru aku dapat lepaskan rindu layan youtube kartoon jepun tu..

Aku masa kecik rasa tentu orang jepun lebih bahagia dari aku kat Malayasia..

Tapi bila baca kisah kau, dan kisah kisah yang lain, baru aku tahu, kesian pulak aku kat orang jepun, rupa-rupanya ultaraman, gaban, dan kamen rider tak boleh bagi orang jepun bahagia, mereka bila dah susah pakat2 bunuh diri pulak..

tak pas exam bunuh diri, takde awek bunuh diri etc etc

Dan munculah kau orang malaysia yang nak kahwin dengan niat nak selamatkan dia…

Tapi nampak macam kau dah sedikit 'karam'.

Bab niat, kena belajar bagaimana nak betulkan niat, sebab kita tak boleh bagi bahagia pada orang tanpa izin Allah, bila kita yakin kita boleh bagi bahagia, dah salah dah..

Cukup sampai situ.

Bab taubat tapi buat gak, kena betul betul taubat lah, mungkin kat jepun takde keretamayat yang bertulisan jawi di badannya, tapi malaikat maut ada di mana-mana…

-------------
puteri

kau baca entry ni 10 tahun kemudian, dan kau baca balik komen kau lepas tu kau komen balik, aku nak tengok perubahannya, he he

Anonymous said...

hamka,
thanks.. saya dah kawen 5 taun.. tp br hari nih saya tau betapa terokkk nyer bila air dah naik kepala nih.. kesian suami saya sbb saya tak faham masalah dia.. ye la, klau saya dah penat seharian bekerja, saya tido buat bodo je.. kesian...

Anonymous said...

hola...
10thun kemudian x denye nak ngadap lptp...
sure da bz ngn keje la...

++Puteri++

Anonymous said...

Kpd 'r dr entry apa itu seks'...kdg2 bila kita syg seseorg kita secara xlangsung akan backing apa sj keburukan dia. Fitrah kita utk mlindung yg tsyg.

Aku tau sbb aku pun pnah in luv dgn kapir gak. Aku pun bg reason sama mcm ko, maybe dgn dia kenal aku, dia akan ttarik msk islam. Lg pulak dia pandai bg salam, jwb salam, zikir,mngucap n tau serba sikit psl hukum islam. Bthn aku setia tunggu dia sunat tp last2 dia ada affair dgn kapir gak. Alasan.. sbb aku xnk tido dgn dia. Ada ms2nya time frust dulu ler..aku tpikir adakah dgn serah body aku, dia akan nikah aku n msk islam. Oh jahilnya aku ms tu..things u wld do 4 luv konon. Lama aku nk sedar Allah sygkan aku n bg signal suh aku btaubat. Aku sakit2 bagai nk gila sbb aku broke up d rship. Kdg2 aku rs nk maafkan dia jgk sbb bak kt hamka "kalau air dah meleleh di telinga.."..dah aku xdpt bg, aku paham la naper dia cr pompuan kapir tu. Tp nsb baik aku ni ada perangai ego bangsat. Aku benci org tipu aku. So wpun ex aku pujuk tp aku tahan ati n blah je btemankan smua lagu2 frust bercinta n lagu2 pasal boifren curang.

After some time, years actually, aku paham setan akan buat smua perkara nampak baik n elok di mata kita. Kita sbenanya xperlu convinced non muslim msk islam. Kita just be a good muslim n dgn kuasa Allah hidayah itu akan sampai pd mereka yg Allah bukakan hatinya. Ingatlah org kapir ni hati dia dah Allah meteri/pateri wateva la namanya. Depa wont simply dpt nikmat iman mcm org islam lain kecuali dgn keizinanNYA. Do u really think dgn pra zina... hati itu akan btambah bersih n dpt nur Allah? Ngucaplah, tasbih kifarah ker..mungkin dgn ko msk web ni, it's a sign yg Allah sygkan ko n ndak ko kembali pdNYA.

Percaya la ckp aku...apa2 perasaan ko thadap mamat tu bukan cinta tp nafsu semata. Sbelum ko risaukan keimanan mamat tu, pikirkan la tentang keimanan ko sendiri. Semoga ko cepat insaf n cepat btaubat n cepat recovered drp aku dulu. Kalo mati sat lg, apa nk jwb kt kubur nanti. Oh!

p/s-tp lelaki mlayu zmn skrg pun ramai ajak buat seks bebas...maybe next time org offer cam2 aku ikut je dia n kasi potong dia punya anu bg mkn anjing hehe...woha!

fazemy said...

Saya mntk izin copy paste artikel ini. sbb best sgt.

fazemy.blogspot.com

Anonymous said...

aku pernah bace sesuatu yg best pasai ape dalam Islam ni hukum penzina yg bujang dan yg kahwin berbeza..

kekdang kita berzina nie kita tak tahu sama ada kita akan dijangkiti AIDS or hiv..tapi cuba kita dh tahu?

untuk bujang kenapa nak kena sebat 100 kali untuk bagi sel darah dia kat tulang belakang mati ..so virus jahat yang menghasilkan HIV or aids td akan mati pabila dihapuskan dengan sebatan..

then untuk yang dh kawin kenapa kena rejam sampai mati?
sebab diorang bukan virgin lagi or mungkin dh lemah laa kalau x silap aku...
so dia susah nak menghidop sel yang boleh melawan virus hiv td dlam bdan..
so untuk mengelakkan melekat kt sesaper....hukuman bunuh paling atas n kesian atas kelakuan penzina itu...hukuman rejam sampai mati..

bagaiman laa feel kena rejam sampai mati tu kan?memikirkan kesalahan dan dosa2 yang telah aku lakukan..

huuuuuuuu..kena sebat 100 x? berapa sebatan entah yang patut aku terima ini..

nauzubillah..

Ya Tuhan,bantulah hambamu yang hina dn lemah ini dari nafsu syahwat ku yg agak memberontak-berontak ini...

Anonymous said...

aku pernah bace sesuatu yg best pasai ape dalam Islam ni hukum penzina yg bujang dan yg kahwin berbeza..

kekdang kita berzina nie kita tak tahu sama ada kita akan dijangkiti AIDS or hiv..tapi cuba kita dh tahu?

untuk bujang kenapa nak kena sebat 100 kali untuk bagi sel darah dia kat tulang belakang mati ..so virus jahat yang menghasilkan HIV or aids td akan mati pabila dihapuskan dengan sebatan..

then untuk yang dh kawin kenapa kena rejam sampai mati?
sebab diorang bukan virgin lagi or mungkin dh lemah laa kalau x silap aku...
so dia susah nak menghidop sel yang boleh melawan virus hiv td dlam bdan..
so untuk mengelakkan melekat kt sesaper....hukuman bunuh paling atas n kesian atas kelakuan penzina itu...hukuman rejam sampai mati..

bagaiman laa feel kena rejam sampai mati tu kan?memikirkan kesalahan dan dosa2 yang telah aku lakukan..

huuuuuuuu..kena sebat 100 x? berapa sebatan entah yang patut aku terima ini..

nauzubillah..

Ya Tuhan,bantulah hambamu yang hina dn lemah ini dari nafsu syahwat ku yg agak memberontak-berontak ini...

Mr. Ombak said...

haha. saya baru nak masuk 21. dan saya x sabar nak kawin! tp tgh belajar x dapat nak kawin sbb terikat dengan perjanjian biasiswa. kalau langgar menyusahkan mak ayah kene byr gantirugi. insyaallah habis belajar saya kumpul duit cari istri. haha. 6 bulan je lg nak abis belajar! doakanlah agar saya x terjebak dalam zina. amin~

hamka said...

Anonymous

Bersetubuhlah dengan suamimu walaupun kamu sedang sibuk memasak..

Hadith asal: “belakang unta”

---------------
++Puteri++

Dah jadi mayat kot..

----------
fazemy

boleh…

-------------
akusakit66

tapi kena ada bukti saintifik.., hujjah kena ada sumber..
tapi aku takpe, he he

-------------
Mr. Ombak

Amin..

Anonymous said...

Salam..bila baca entri ni..aku teringat kembali pada kesilapan2 yang telah aku lakukan dalam hidup aku. alhamdulillah Allah masih memberi kesempatan buat diri aku untuk bertaubat dan kembali ke jalanNya..Kalau dulu..aku bercouple..dan pernah hampir2 menghampiri zina..(bukan terlanjur)..darah muda kan..pegang2,raba2..nauzubillah.ini semua gara2 nafsu yang membelenggu..
Kalau ada jodoh yang baik aku nak kahwin..bukan dengan bekas couple aku.kerana aku fobia.jikalau aku teringat balik mukanya, ia mengingatkan kepada aku dosa yang pernah aku buat dahulu...aku tanamkan azam dalam diri aku.. aku ingin menjadi seorang hamba Allah yang sangat setia pada cinta abadi..amin..doakan aku.. semoga Allah swt masih memberi peluang kepada hati ini untuk terus bertaubat menagih cinta abadi..dan ampunkan dosa2 besar yang telah aku buat..

Anonymous said...

Salam..nak tanya satu soalan pada pak hamka, kalau kita pernah buat kesilapan pada masa lalu, adakah masih ada peluang untuk kita mendapatkan yang terbaik dalam hidup?cthnya pasangan yang baik...
-hamba Allah-

Anonymous said...

hush...basah!! haha!!

Anonymous said...

bro.. inilah pertama kali aq bc entry pjg di internet. tp xmgapa, entry ini amat berguna. aq rs ko bleh jd penceramah je dgn membaca entry ko tu hehe... n lg stu, aq respect, walaupun entry kp pjg, para2 comment pn rmi.. bgus bro.. teruskan usaha anda..

http://jomclick.blogspot.com


Jom Singgah Di JomClick

Anonymous said...

salam...bile bece entry ni...
senyum sorang2...
insaf sorang2...
nangis sorang2...
n aku sorang2 jer sbb sume dh tdo...berjam2 aku hadap laptop abeskan bace entry ni jer..
tp aku suke...insaf...aku nk kawen...tp aku blaja lg...kdang2 x than nk kawal nfsu ni...bile x than layan video blue...rase berdose sgt pas 2...tp nk wat cmne...nafsu mendahului iman...
ya ALLAH...ampuni lah dosa2 ku...
paling penat sbb kna mndi wajib sok pg...huhu...xptut...mmg x ptut aku wat cm 2...aku yg hina dina ni byg sgt dosa...slalu aku doa biar cepat aku betemu jodoh aku...biar nafsu aku ni kt saluran yg betol...tlong!
mcm mane aku nk kawal nfsu yg 1 ni...huhu...
after bace blog ni aku dh x layn video2 jahanam 2...actually aku layn video tme aku bosan...xtaw nk wat per....dh 2...mule la nk byang mcm2...tme aku bz ngn asgnment aku x pk pon...mmg betol la kiter kna sebokkan diri atw perasan sebok...

wahai en hamka...
thnx a lot bg aku kesedaran...
hidayah dr ALLAH...tp manusia adlh perantara...n hamka lah slh sorg perantara nya...smoga dberi kerahmatan n keberkatan hidup dunia n akhirat....

wahai penghuni kereta mayat sekalian...
doakan aku cepat bertemu jodoh...wpun aku baru 20 thn, tp aku nk kawen cpat...kdng2 aku xthan ngn godaan setan ni...
biaq kawen cpat....xpa kn...hehe

...perempuan ini...

Anonymous said...

aku nk kawen jugak!!!
doakan aku!!

Anonymous said...

uisk..aku jadi org ptama komen utk thn 2009..bangga!!

hurm..walaupun topik nih dh agk 2thn usianyer, isinye ttp relevan,mengena dan hangat. aku br jer terjumpa blog nih.memula baca artikel nih mmg terkezzut.ingt lawak je 18sx tu. rupa2nya...mmg aku sedikit ter..basah. (sorila bro, 1st time baca description yg agk lucah tuh)

anyway thanks to bro hamka coz br skg aku tersedar akn perbuatan aku..selesai baca entry yg terpanjang pnah aku baca sebutir-sebutir nih. berpinar bijik mata.

aku tak pnah berzina, aku anak dara yg baik nih.sopan,terdidik agama, bertudung,tak pandai bersosial di luar, tak de balak2 nih...tapi satu jer mslh aku. aku agk 'malas' pakai bra bile kat umah.rimas. tmbhn pulak bdn aku agk berisi.

astaga..rupanya lelaki ni boleh smp thp 'air penuh naik kepala'ye?

bukan apa, sblm ni aku ingt takpela sbb takde sapa kt umah ni.aku dok ngan atuk aku jer. FYI aku ni 25thn,atuk aku 74thn.aku jaga dia la sbb nenek dh takde, ayah aku dok jauh nun.kampus aku jer dekat2 sini. hmm..atuk 70an pun leh air naik kepala ke bro? aku tetap pakai baju tutup litup,longgar lagi,tak jarang.. bra je malas. dlm umah je nih. takleh ke?

hurm..amcm bro, sedara sedari yg arif ..salah ke pbuatan aku tu? atuk aku tu leh air naik kepala lagi ke?? cmana nk tau keadaan atuk aku tu? nsb baik smp hari ni..dh dkt 2 tahun aku dok ngan atuk, takde pape terjadi.cuma dia rajin pegang kepala aku..usap rambut masa aku study/wat assignment kt ruang tamu.

mohon nasihat panduan.

~mama yokies~

hamka said...

-hamba Allah-

Soalan kau tentang takdir, jawapan boleh tak boleh ada dalam takdir, dan jika kau ‘baik, dapatlah yang ‘baik’.., dan mungkin dapat yang ‘tak baik’ untuk uji kau supaya jadi ‘baik..

wallahulam

---------
...perempuan ini...

Dah kahwin belum?

----------
~mama yokies~

Bukan semua lelaku macam tu, ada tiga jenis, aku tulis bab ni dalam “kahwin awl, salah ke?”

Aku rasa atuk kau, ok..

Kau lebih tahu..

Anonymous said...

belum lg la bro...
mak aku kater aku boleh kawen kalo ku dh abes blaja...
mslh nye lg 2thn aku baru abs blja...
lg 1 mslh...aku nk kawen ngn sapa?
huhu...
aku paling benci kapel....
xsuke!
dan aku join kawan aku punye moto...say NO to KAPEL...huhu

...perempuan ini...

hamka said...

TEORI MEMANIPULASIKAN SYAITAN-entry terbaru, cuba try..

zam zam said...

aku dah setting masa nk zina dgn kenalan aku dari johor.Pempuan tu isteri org ,kawin dgn mat salleh...rasa memang nk sgt berzina bila dgr suara kat hp,siap bg tau lg size buah dada dan badan yg sexy dan pengalaman dia dlm hal2 seks ni dan nk support lagi bilik hotel cuma pegi bawa diri aje...mengkagumkan...x sabar2 menanti time nk zina tu...tapi dlm rasa nk berzina ada lak rasa takut...rejam sampai mati...tapi rasa rugi lak x berzina ni rezeki tu...ya..allah ape ujian yg nk diuji ni...tapi memang rasa nk berzina ni...masa ade masa lagi nk mengubah fikiran....mcm mane ni????

hamka said...

Ada syarat yang aku baca dalam kitab jika kita nak berzina..

1) cari Tuhan lain.
2) jangan bernafas udara ciptaan Allah..
3) jangan makan rezeki ciptaan Allah

jika dapat, bolehlah berzina..

zam zam said...

nk kalah kan syaitan...yg kita sendiri x nampak...syaitan gelakkan aku hahahaha....mudah bagi syaitan nk kalah kan aku...bagaimana??????

hamka said...

pesan imam ghazali, 4 cara islah diri..

1) berguru dengan orang alim yang tak mintak upah
2) Berkawan dengan kawan yang sellau menasihati.
3)Usaha jaga akhlak sehigga musuh tiada peluang untuk mengumpat
4)Sentiasa muhasabah diri sebelum tidur..

semoga kita dapat amal benda ni sebab mati itu tiba-tiba..

tholhah said...

sume banjir2 maksiat sekeliling kte ni dtg dari org2 yg kuar dari rumah dan kpg masing2.oleh i2 nasihat ulama kuatkn 5 amal jemaah masjid n hidupkn amal taalim di rumah masing2

tholhah said...

klu setiap masjid dpt istiqomah dng 5 amal n setiap rumah istiqomah dng taalim insyaallah akan kuar setiap rumah anak2 yg soleh solehah hafiz hafizah dai illallah....

tholhah said...
This comment has been removed by the author.
tholhah said...
This comment has been removed by the author.
tholhah said...

rumah2 yg tak dihidupkan dng amal agama maka akan kuarlh dari rumah2 anak2 setan yg langgar perintah Allah...n banjir maksiat akan merebak segala dunia....

tholhah said...

oleh i2 wjud amal agama setiap rumah sebgai usaha menutup lubang2 kuarnye punca banjir2 maksiat di dari melimpah di merata tempat

Syukri Someone Something said...

BUATLAH USAHA ATAS IMAN, insyaAllah kita kuar tiga hari.. terigt zaman IPT dedulu.. :)

Anonymous said...

salam...
kwn sy mencadangkan agar sy membaca blog ni...kiranya sy penghuni kereta mayat yg baru la...

sy nk start bercerita la gak...(konon2 macam bro hamka la...wlupon x sehebat bro hamka...)

pada satu malam sy rasa sedih sgt sbb tetiba sy rindukan bekas pakwe sy...lalu sy luahkan kat kawan sy...sy pn x tau apsl sy luahkan kat dia...sedangkan sy ni jenis pendam perasaan sorg2...bg sy biar la sy mengadu kat Allah je...tp terbuka ati sy tuk ngadu kat dia...n dia bg pelbagai nasihat...tp x lut2 juga...sy tetap bersedih...akhirnya dia pon mencadangkan sy tuk membaca blog ni...sy pon baca la...byk pengajaran sy belajar dr blog ni...betul2 ada yg sma sprt sy...dan tujuan sy baca ni pon sbb sy ckp kat kawan sy...sy nk kawen kerana Allah...bkn nafsu sbb sy kan pompuan...tp kerana tuntutan Allah~konon baik la padahal...dosa da bertimbun~

sy nk mnta pendapat pasal kisah sy plak...mgkn ada cara penyelesaian dr pendapat korg, selain dr berdoa keatasNya...usaha juga perlu kan?

sy pernah bercinta dg seorg lelaki (x kn la jantan plak)...sebaya dgn sy...sma2 balajar kt U tahun yg sma...5 tahun kami bercinta (matriks+masuk U sama)...niat sy hanya satu dgn dia...nk kawen...ini cinta pertama sy...sy nk, biarla cinta pertama sy berakhir d jinjang pelamin

pendek citer...sy pon da kenal mak ayah dia...dia pon da kenal mak ayah sy...hubungan kami kian rapat...(tp x smpai la ke hubungan kelamin)...pegang tangan perkara biasa (berdosanya aku ya Allah)...pegang2 perkara biasa...raba2...cium2...(malu sungguh diri ku ini...malu padaNya bila ingt balik)...pada masa tu da x ingt da malu...(skrg hnya tuhan yg tau betapa aku sendiri geli dgn diri ku...)

sy minta dia kahwini sy...dia setuju...lepas belajar mmg plan nk kawen...sbb dia mmg syg kan sy (sy yakin itu)...lalu sy smpaikan hajat baik ini pada mak ayah sy (dorg mmg jenis sgt2 demand tggi-mcm la aku ni bagus sgt)...mak ayah sy pun jumpa la dia...sume nmpk elok...sy x da la plak bg gmbr dulu (mcm bro hamka)...sy bg terus jumpa...sume ok dr pndgn mata kasar sy...sy gembira...lalu sy betul2 merancang nk kawen dgn dia...setiap bulan kumpul duit...kurangkan berjumpa...sbb bila jumpa sure kluar duit n maksiat lg...so kena berjimat...lebih baik masa terluang d isi dgn tgkt kan ilmu agama dlm soal rumah tgga...

bg sy dia baik...dia slalu p masjid solat berjemaah...wlupon kami buat perkara terkutuk...dia hanya insaf seketika...lalu bila jumpa dgn sy balik...kami tetap terpedaya dgn pengaruh syaitan (Ya Allah betapa lemahnya hamba Mu ini)...(nsb baik dia slalu p masjid...klu tak...mgkn kami da terlanjur)...sbb tu sy nk kawen sgt2 dgn dia...sbb sy fhm dia x tahan...dan dia plak da merasa tubuh badan sy...bhgn bawah tetap sy jaga...(jujur)...sbb bila dia mula nk raba bhgn bawah...sy terus teringat Allah n mak ayah...(itu la kuasa Allah~terima kasih pada Mu kerana masih melindungi hamba ini)

tp dlam diam...mak ayah sy fon dia...bg tau dia...dia x sesuai tuk sy...dia pon bg tau sy...sy balik berbincang dgn mak ayah sy...tolong la jgn buat begini...nangis2 da (megkn ini ujian dr Allah kerana dosa kami)...sy tetap berdoa sbb niat sy baik...kawen tuk elakkan maksiat ini...dia pon kesian...kesian dgn amal dia buat selama ni tp kena tolak sbb sy...

akhirnya mak ayah sy setuju...tp, mak sy ckp kat sy..."hati mak rasa...kuat sgt rasa, mak dia tu x suka kamu la"...sy x kesah, sy ckp kat mak sy...sy akan usahakan itu nnt...lalu bekas pakwe sy ni pon ckp kat mak ayah dia...memang betul tekaan mak sy...mak dia x berapa nk suka sy...sbb status kluarga...sy org senang, dia org susah...mak dia kata...mcm mana nk bg anak org senang makan???blh ke anak org senang masuk dapur??...dan sy bukan satu negeri dgn dia...masalah lg...dia pon bincang dgn sy...bg sy itu bkn ukuran...sume tu blh blajar...dan dia pon pujuk mak ayah dia...ayah dia jenis x kisah...tp mak dia...mak dia tetap berkeras...

dlm pada itu sy masih pujuk mak ayh sy...akhirnya...mak ayah sy fon bekas pakwe sy ni...lalu memberitahu wang hantaran berapa...alangkah terkejutnya dia...bila sy d bg tau...sy pon terkejut...sy tetap x kisah...kiranya nk share wang hantaran...ntah dr mana gerak ati seorang ibu...mak sy bg tau sy...jgn sesekali tolong lelaki dlm segi wang hantara...adusss...masalah lg...

akhirnya...dia x tahan tekanan...dia berubah laku n kami slalu gadoh...sy pon berubah laku...akhirnya kami putus d tgh jalan...niat suci itu mati...bg sy kluarga tetap no.1...begitu juga dia...itu tnda2 kluarga x restu...sedih...org yg sy rasa baik...yg blh ubah sy...yg blh walikan ank sy...yg blh imamkan solat sy...yg slalu ke masjid...apa lg kurang dia???sedih sgt...mgkn kerana cinta dia pada sy lebih dr cinta dia pada Allah...mgkn kerana rindu sy pada dia lebih dr rindu sy pada Allah...mgkn itu...

sehingga skrg...sy masih single...x nk bercinta...nk kawen terus sbb takut berlaku lg maksiat...nk bercinta lepas kawen...n slalu berdoa agar Ahli Masjid yg dtg dlm hidup ini...n mak ayah terbuka pintu tuk menerima pilihan kali ini...kerana Allah...itu la doa sy ketika ini...da penat menangis d sejadah mengadap Allah ini...sy hanya percaya

“Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu, Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu, Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu. Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun...Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya..."

akhirnya sy berjumpa dgn lelaki lain yg tua dr sy setahun semasa sy smbg belajar lg...pd pertama dia luahkan perasaan pd sy...sy terus ckp...sy nk kawen, sy x nk bercinta.. (x fikir malu dah sbb bg sy niat baik)...dia kata ok dia mmg nk kawen...tp kami masih belajar...sy pon bg tau mak ayah sy...mak ayah sy kata...tggu la hbs belajar...mak ayah dia pon kata tggu hbs bljr...dlm ati sy kata...ssh betul!!! pasni sure suruh tggu plak ekonomi stabil...tggu ada rumah la...keta la...kerja la...adoi!!!tp sy tetap berdoa...itu tetap...alhamdulillah buat setakat ni da setahun kawan dgn dia...hanya setakat pgg tangan(Ya Allah dosa lg...aku di uji lg)...mmg x tahan bila kapel ni...bila x nk kapel...x tahan juga...nk la bercinta...bila da bercinta mmg lemah nk kawal nafsu...ya Allah lemahnya hamba Mu ini…syukur dia juga Ahli Masjid...pantang masuk waktu...singgah mana2 masjid...termasuk aku la...smpai bila time haid pon pura2 masuk masjid...tp masuk tndas la...berkurung...adoi...

tp aku masih berdoa...klu dia bkn lelaki tuk aku...jauhkan la aku dr dia...tp x jauh2 juga...mgkn dia tuk aku...jd dekat n permudahkan la segala2 nya...tp x nmpk lg...(aku takut bertanya pada Allah..kenapa Dia duga aku sebegini...aku takut nk tnya...sbb aku x layak tuk bertnya...aku hnya hambaNya)…sy kena terima ujian ni lg...kena terima...

sy masih berdoa...agar ada lelaki yg da stabil segala ekonomi...segalanya2...tuk kawen dgn sy...itu la doa sy...tiap kali solat...doa sy...dekatkan la jodoh sy...dan jauhkan la sy dan pasangan sy sekarang dr segala hasutan syaitan…

Anonymous said...

sorry mcm buat blog sendiri plak...hehehe...tumpang ye bro hamka...sy x da blog...malas n x pndai mengarang...

ada kesilapan sbnrnya...sbnrnya nk stop awal dgn mengatakan diri masih single...tp masih gak nk tulis sbb nk minta agar semua penghuni kereta mayat dpt berdoa tuk sy yg hina ni n dpt bg pendapat...so terpanjang la plak...

hamka said...

cerita kau berakhir dengan doa.

tapi tolong!

JANGAN PEGANG TANGAN!

dan lain-lain.

Tolong!

anonymous said...

at least awak normal.
awak ada boyfriend.
boyfriend awak OK.

sebenarnya, benda ni, urusan jodoh ni awak x perlu risau. rezeki, jodoh, ajal-maut ni adalah perkara yang telah ditetapkan oleh Allah swt, sejak awak di dalam kandungan lagi.

yang awak perlu risau ialah iman, dan amal. sebab hal ini tidak dijamin oleh Allah. sebab tu ada ulama' yang beribadah ratusan tahun, tapi mati dalam kufur. dan, ada pembunuh yang membunuh 99 orang, oleh kerana dia beriman sebelum ajalnya, maka, dia mati dalam iman.

oh ye, kalau saudari x kahwin di dunia ni, maknanya, jodoh saudari di akhirat. kawan saya cakap, nabi tunggu di pintu syurga sebagai isteri-isteri baginda. wallahu'alam.

Anonymous said...

aku nak kawin cpt...tp xda org nak..huhu..=( bru putus cinta..oh! prasaanku terganggu...

Anonymous said...

insyaAllah...tgh cuba n berdoa tuk Tidak Pegang Tangan...

Anonymous said...

zawq : terime kasih nasihat awak...tp sy nk rasa nikmat seorang perempuan tuk ada suami n zuriat...tuk menjalankan tanggungjawab kepada Dia,sbg hambaNya...

aku said...

trimas bbanyak atas segala tips!! nak tgelak aku baca, langsung xde gaya ustaz. ok, aku ni sbnarnye seorg mahasiswa di salah sebuah universiti kat msia. cerita aku mcm ni.. aku bi suke sangat melancap. tp yang peliknya modal aku bukan stakat pompuan je, tp laki yang hensem & sasa pun boleh jadi modal. mesti ade yang tgelak kan baca cerita aku!! aku pn x tau la nk buat mcm mana!! aku tau mungkin dunia ni nk kiamat, tp, aku x nk jadi mcm tu. aku takut satu hari nanti aku akan termasuk dalam golonngan gay kat malaysia ni. aku x nak jadi macam tu. kalau korang tengok aku, korang memang xkan prasan aku ade prasaan macam ni sbb aku ni kuat jgk bersukan (wakil volleyball kat skolah dulu).aku rasa bdosa sgt, dh bnyak kali aku cube puase, tp x tahan jugak. aku mmg rasa bsalah sgt2. sampaila aku jumpe dgn blog ni.. soalan aku pasal melancap tu insyaAllah aku akn try ape yang kau cakap tu. tp soalan kedua aku: macam mana nk btulkan kembali naluri aku ni.. aku harap sangat kau dapat tolong aku.. (aku tau kau bukannye ustaz@ulama@mufti tp aku nk mintak pandangan drp seorng abang kepada adik)

hamka said...

kadang kadang iman kita sangat lemah bila kita sorang sorang, so, bab onani, elakan dari bersendirian...

so, kau kena perasan sibuk dengan benda yang boleh manjadikan otak kita berkebolehan membuat PERTIMBANGAN ..

cadangan aku.

baca sebelum tidur buku ugama (fadhail amal, mutkahb hadith, tafsir quran)
baca 100 buku terlaris di dunia.(poor dead, dale carnigie, man from mars, bla bla)
tonton 100 filem terbaik di dunia (godfather, ET, bla bla)
baca 10 komik terbaik di dunia (dragonball, naruto, katsu, one piece)

lepas tu search apa yang dah baca/tonton dalam internet dan masuk forum, ilmu kau akan bertambah dan kau akan jadi lebih cerdik, insyAllah..

dan satu lagi, baca entry aku satu entry satu hari, baca komen sekali dan bincang dengan ustaz atau kawan yang berugama, akan bertambah ilmu aku, imsyAllah

: )

maaaf, jawapan tiada gaya ustaz.

Ariff said...

Salam..
Br0..
nk tnye skit..
Harut dan Marut 2 bkan kisah isRaiLyat yg direka yahudi ke???
maaf kalau salah..

hamka said...

aku dah tulis khas bab ni dalam enrty yang bertajuk:

"benarkah israeliyat"

pergilah rujuk..

ps: dah 3 tahun tulis blog kerja jawab soalan jadi mudah betul he he

Anonymous said...

salam....sy nk mntak pndpt la...sy ni seorg prmpuan...terasa nk kawin, tp x la smpai air naik ke kpala ( tu org laki je kot)..tp, msih blajar d ipta..mcm mana nk thu siapa jodoh kita?...kwn2 d sekeliling, bercouple...

hamka said...

pakcik tak tahu, semua dalam rahsia Allah..

tapi anak sabar dan jangan cemburu tengok oarng couple..

anak kena solat awal waktu, nanti insyAllah, kaki masjid yang akan jadi jodoh ente..

salam

Unknown said...

salam bro dan suma penumpang keta mayat!

sy pengomen yg ke 176!
izinkan sy berkongsi pendapat dan cadangan mengenai jodoh ni..terutama yg mmg anti couple n pergaulan dgn lelaki ajnabi mmg sgt terbatas(alhamdulillah kerana berjaya menjaga maruah seorng perempuan)

mmg kita digalakkan untuk berdoa n memohon pada Allah dlm soal jodoh ini.namun usaha juga perlu dikerjakan..untuk itu,sesiapa yg sudah berasa cukup bersedia dr segi zahir dan batin nya..buleh la pergi ke blog baitulmuslim..kt sana ada borangn serta prosedure yg ditetapkan berlandaskan adab2 dlm islam mengenai pencarian jodoh ni..
xkisahlah lelaki mahupun perempuan..buleh isi.
insyaAllah ini juga salah satu usaha kita untuk mendapat jodoh.

mudahan kita semua diberkatiNya serta diterima sbg umat Nabi Muhammad.

hamka said...

mudah-mudahan

: )

hamka said...

satu lagi aku tertinggal untuk pengkomen bernama 'aku':

BAB SUKA SAMA LELAKI, aku memang sedang cari jawapan untuk atasai masalah ni, sebab tu dulu aku ada post tajuk GAY.

tapi masih mencari jawapan yang terbaik, maafkan aku sebab tak dapat nak tolong...

atau mungkin, mereka yang tahu punca dan cara atasi akan bab GAY ini semuanya sedang berada dalam 'neraka'? lalu tiada peluang untuk berbicara?? oh..

virus sakio said...

macam mana nak kawen kalau lelaki tu sendiri stil x keja dan x da duit?

Gersang Sokmo said...

Salam Brother,

Aku mmg barai tapi aku sedar..
Aku dah tobat byk kali tapi x boleh handle jugak air naik kepala..
Air bukan meleleh kat telinga je bukak mulut org takut ade buih2..
Aku insaf hampir semua benda haram tapi yg satu lagi ni mcm xde harapan aje..
So aku pun mula la bertanya jadi aku dapat nasihat nak bertaubat pun ade peringkat2..
Bukan semua Umat boleh berenti 100% benda2 haram dia buat..
1 at a time as long as there's improvement day by day..
Baby walk org kata..
So aku pun start la baby walk..
Dah 4 tahun baby walk(otak lembab punya bayi) baru dapat habis 99%
Tinggal masalah testis & penis aje lagi..
Jadi aku pun malulah since aku rasa mak bapak aku pun tau aku mmg jahat dari kecik cuma diorg x marah/mengamuk bunuh aku sgt pasal aku bijak blaja kot..
Aku insaf diorg support x pernah putus asa suruh semayang bgn kemas umah tolong mak bapak selalu jangan gila kejar harta sgt..
Satu malam aku try la buat solat2 sunat mak aku ajar kasik buku2..
Betul2 kuar mimpi aku bgn pagi serabut kepala pikir laju betul dapat reply tapi xde jawapan terang..
Aku mimpi naik keta sorang2 pegi destinasi mane pun tau tapi mmg lama and x sampai2..
Last2 aku pikir masa dah sampai utk kawen kot pasal aku nie gone case/beyond redemption/mmg gila seks dan rawatan ialah kawen aje..
Aku pun mmg selalu dah x tahan lagi aku x pedulik punya level..
Aku mmg x bole berenti pancut air kat sape yg sudi..
So aku tulis pjg2 nie pasal nak
doa ko bahagia dunia akhirat.
Sejak mak bapak aku pinang anak orang pin2 rezki aku terbukak luas dan aku dapat keja gaji dekat mcm manager bank plak..
Harap2 aku x mati sebelum sempat nikah tahun ni pasal 1% tu x habis lagi..

Jazakallahu Khayran Brader Hamka
Semoga Allah menerima ibadah ko dan semua pendidik mendidik org hina mcm aku dan taubat mereka yg ingin kehidupan baru.Amin.

Anonymous said...

salam...
pnat btol bc ap yg bro hamka tlis td..i ney student ag...i xpnah r zina...tp,pnah la bt bnda2 yg mjrumus kpd zina 2...ringan2 jew..itp,tiap2 kli i bt bnda 2 bla blek umah jew msty rsa myesal..i pnah gtaw pkwe i yg kmi xnk bt bnda2 cm 2 daa...dye stuju(bkn ecls pown)...bla kuar jew msty mrayap gk tgn dye 2...ak rsa bdosa sgt...aku nk bhnty bt smua ney..tp,xley...ak pnah nk ptus...tp ak tkut...tkut dye cte kt membe dye ap yg pnah kmi bt...
smpai skunk ak xtaw nk wt cmner....ak da xsgup bsma dye...

hamka said...

virus sakio

kau kahiwn lah dengan lelaki lain yang dah kerja dan ada duit..

----------
Gersang Sokmo

Baguslah, dah nak kahwin, lepas kahwin belajar ugama lagi dan teruskan taubat..

--------------
Anonymous

Penat aku baca komen kau, tulis elok eloklah..

Aku dah tulis jawapan kat “tau buat taulah utaubat” dan “berzina dengan mayat”

Boleh rujuk…

Anonymous said...

POST INI SANGAT BAGUS. SANGAT MEMBINA. GUA SUKA MEMBACANYA. MEMANG LU RAJIN MENULIS BRO KERETAMAYAT.

TAPI SATU LA GUA NAK KOMEN. KALAU BOLEH UTK HADIS, LU KENA CHECK SIKIT LA SBB HADIS NI BANYAK YG PALSU. ANTARANYA HADIS WANITA ITU SENJATA SYAITAN.

TAHNIAH BRO.

Anonymous said...

assalamualaikum,

bro hamka, bagus sangat post ni. sangat berfaedah walaupun saye lambat sangat baca. saye ade soalan pasal orang lelaki.

kan bro hamka ade sebut yg kaum lelaki ni cepat stim kalau dengar suare perempuan apetah lagi tengok gambar kan? ade tak cara yang efektif dan sesuai yang patut org pompuan buat untuk kurangkan proses 'penstiman' berlaku? tutup aurat pun tutup, tapi kalau cakap macam biasa(tanpa tujuan utk menggoda), muke tak mekap, pun diorang(lelaki) dah stim, ape yang boleh kami(pompuan) buat supaya tak mendorong dan ade tak cara untuk mengingatkan lelaki(dan perempuan juga) tanpa menjatuhkan air muke? ade tak cara yang.. ape omputih kate, yang "common sense"? kadang2 bile sebut bab agama, masing2 bajet macam tau semua je.

p.s: sori bro hamka sbb soalan panjang benor

Munirah said...

tertarik dgn luahan hati yang pertama. tertarik dgn perisian ye bukan dgn org nye.
maaf lah ape yg aku nk ckp ni terlalu jujur. tapi bg aku, perempuan kebanyakannye tak mahu pun yang handsome, but berduit tu MOSTLY. sume anggap duit tu penting. tapi TAK SEMESTINYE KAYA ye en hamdan. and, kalau dah rasa tak berduit, dari pikir hal KAHWIN, kenapa tak TINGKATKAN USAHA untuk menjadi KAYA. tak KAYA pun, bagi STABIL ekonomi pun memadai. siapa mahukan lelaki yang belum pasti dapat menanggung keluarganya sndiri? kalau usaha keras, insyAllah ALLAH akan permudahkan jalan. usaha lagi cari duit. buat business kecik2 dulu mungkin? byk je contoh org yg papa kedana tapi setelah berusaha, business nye menjadi. (kalau apa yg aku ckp ni en hamdan dah buat, maafkan saya, dan teruskan lah usaha encik yg akan pasti berbaloi kelak)pokoknye, bergantung kepada rezeki yang datangnye dr ALLAH.
tapi aku tahu, ALLAH dah janji, pintu rezeki akan terbuka kalau dah kawin. tapi jangan lah sbb ALLAH dah janji ni, buat kalian makhluk laki rilek goyang kakije.

mintak maap byk2 kalau ade mnyinggung mana2 pihak. tp tu jujur dr hati ni.

dan ENCIK HAMKA, terima kasih kerana post kan entry yang tak sia-sia ni. sedikit sebanyak (byk sbenarnye) buat sy nak berubah. sy x nak jd punca laki leh naik steam segala. sy perlu masa untuk transform sepenuhnya.

zmm said...

salam
slalu jd silent reader je
ni 1st time la balas
mmg btul pe yg bro ckp kt atas ni.
kahwin jln terbaik elakkan zina etc.
tapi it's not as easy as 1,2 ,3.

1.manusia hdup mcm2 ragam,mcm2 pendirian. kahwin bukan skadar mlibatkan 2 org. tp turut mlibatkan org lain. malas nak elaborate ttg tu. rasenye msg2 ble pk kot.
2.smua org bharap pkahwinan die kekal. kalo bleh biarlah itu sekali dlm hidup. sape mau penceraian? n pkare2 belanjutan yg belaku slpas tu.. mmg btul seks itu satu keperluan. syahwat bile2 mase je ble terangsang. dgn bkahwin, ble lepaskan dgn cara halal. tapi, org zmn skang suke fikir behind the wall.. bkn skdar seks..sbb tu ade yg follow style org non muslim. duduk under one roof. sbb nk kenal in and out pasangan die dari segi seks, pngurusan diri, pndai masak ke x etc. tp muslim xble duduk srumah mcm tu. n x sume sanggup utk trus kawin wpon saling suka n cinta yg dikatekan love u forever. get what i mean?. makne nye, diorang sayang tp taknak terikat dgn satu ikatan yg official., n org2 ni sume da besa panjang. bg la tazkirah mcm mane pon. x sume nak follow.tapi ade jugak kes kite rase dulu smua, then kte decide kte ade chemistry ke x kalo jadik life partner.
3. fobia kawin sbb dont trust him/ her. byk sgt kes cerai. kawin tu mcm sonok je tgk. tp once da kawen, sume hal baik buruk ble nampak. n x sume org ble accept tgk in and out pasangan die n stuck dgn die sbb da kawen. kalo kapel bleh clash.

dan seterusnye. byk lg snanye yg influence nape org zmn skang ade yg tolak perkahwinan.

Anonymous said...

hmm.. tergelak sakan baca blog nih esp bab seks nih.. satu opis share tis blog n we read together.. on d first we all malu2.. then tergelak2n terbahak2.. later.. sumer terdiam.. mmm.. agaknyer teringatkan dosa2 silam kot.. wahahahaaa... alhamdulillah.. pastu sorg2 g surau.. bertaubat laaa..

hamka said...

dewamuzik

errr...

----------
Anonymous

Benda ni kau kena mula, sebab seorang yang bertakwa, bila orang terpandang maka orang akan ingat Allah atau perintah Allah yang belum di buat, atau tiba tiba teringat larangan Allah yang dah langgar.. so, kau jadi bertakwa.., insyALLAH, lelaki stimpun akanpulih kembali terpandang kau punya kelibat dan rohaniat..

--------
cik bulan

selamat bertransform, duduk side autobot tau..

-----
zmm

TQ

Anonymous said...

salam alaik bro..

mwahaha.bes r entry ni.aq ske giler bace.
ye r aq pon d klgn org2 cmni eventhough aq pompuan

aq xnakla hipokrit bagai na bersopan2 plak kan ayat
aq baru 20 tapi byk da rase
ye r aq lahir bkn dr family yg cukup agame sume
aq smyg pon blaja kat skola
aq na pakai tudung pon fmily de yg xske
aq na pakai baju labuh2 pon org perli2
dok asrama mmg wajib pakai tudng
dpt masuk mtrik mak aq da warning xyahla pakai tudung(mujur x kiut)
aq xske laki tp da tersuke once..aq pk die alim.die dpt bimbing aq sume la
aq pcye
yela..aq kan cm innocent dan xtawu ape2 je.die anak imam
upe2nye

die plak yg rosakkn aq
die msg tny bukan2..aq ni kalau org da aja haesh...
jumpe sekali malu lg
jumpe due kali tibe2 die pgg tgn
jumpe laen kali sudah lebih2
pegg sane sini..haesh..tuhan jela tawu
mungkin x berzina tp da hampiri zina..
xberzina tu mmg tp dare tu mcm da xde...
aq xtaw na ckp cmne lg yela mase tu da syg ikut je mcm ape jela
apeke bodoh sgt aq nih kan

enta esok luse ade laki nak kat aq ke x
dala muke xlawa
pangai cam harem plak kan

la ni mang aq x reply dala msg x bf aq
mmgla die de byk tlg aq
p law lg aq lyn lg menjadi kang
dala die buat aq addicted n rs trgsg salu..bukan llaki je k rase begini

aq cube na ubah..

d 1 hr tu aq kwn ngn sorg ni..dak laki baek la
aq tny die psl agame bagai
kwn die ni cam alim..cm dak masjid la
kwn die tu ingt aq pure2 xtawu plak tny soklan camtu
ingt aq sesaje je
konon2 nak mgorat membe die 2 la
mmgla
org camtu hormtla siket org len
aq yg btul2 nak tawu da jd geram plak
siap ckp lagi kt kwn die die xske kwn die tu kwn ngn aq
mmgla aq ni bkn pompuan bek,tp hine sgt ke
buknnnye aq ajak kwn die tu bezina ke g clubbing ke minum arak bagai ke ape
kenape manusie mudah menghukum..
ayat die mase tu mmg wat aq rse mcm aq ni mmg da confrm jd penghuni nerake

Anonymous said...

salam alaik bro..

mwahaha.bes r entry ni.aq ske giler bace.
ye r aq pon d klgn org2 cmni eventhough aq pompuan

aq xnakla hipokrit bagai na bersopan2 plak kan ayat
aq baru 20 tapi byk da rase
ye r aq lahir bkn dr family yg cukup agame sume
aq smyg pon blaja kat skola
aq na pakai tudung pon fmily de yg xske
aq na pakai baju labuh2 pon org perli2
dok asrama mmg wajib pakai tudng
dpt masuk mtrik mak aq da warning xyahla pakai tudung(mujur x kiut)
aq xske laki tp da tersuke once..aq pk die alim.die dpt bimbing aq sume la
aq pcye
yela..aq kan cm innocent dan xtawu ape2 je.die anak imam
upe2nye

die plak yg rosakkn aq
die msg tny bukan2..aq ni kalau org da aja haesh...
jumpe sekali malu lg
jumpe due kali tibe2 die pgg tgn
jumpe laen kali sudah lebih2
pegg sane sini..haesh..tuhan jela tawu
mungkin x berzina tp da hampiri zina..
xberzina tu mmg tp dare tu mcm da xde...
aq xtaw na ckp cmne lg yela mase tu da syg ikut je mcm ape jela
apeke bodoh sgt aq nih kan

enta esok luse ade laki nak kat aq ke x
dala muke xlawa
pangai cam harem plak kan

la ni mang aq x reply dala msg x bf aq
mmgla die de byk tlg aq
p law lg aq lyn lg menjadi kang
dala die buat aq addicted n rs trgsg salu..bukan llaki je k rase begini

aq cube na ubah..

d 1 hr tu aq kwn ngn sorg ni..dak laki baek la
aq tny die psl agame bagai
kwn die ni cam alim..cm dak masjid la
kwn die tu ingt aq pure2 xtawu plak tny soklan camtu
ingt aq sesaje je
konon2 nak mgorat membe die 2 la
mmgla
org camtu hormtla siket org len
aq yg btul2 nak tawu da jd geram plak
siap ckp lagi kt kwn die die xske kwn die tu kwn ngn aq
mmgla aq ni bkn pompuan bek,tp hine sgt ke
buknnnye aq ajak kwn die tu bezina ke g clubbing ke minum arak bagai ke ape
kenape manusie mudah menghukum..
ayat die mase tu mmg wat aq rse mcm aq ni mmg da confrm jd penghuni nerake


-lya-

hamka said...

boleh tak tulis tak short word, pening kepala pakcik...

Anonymous said...

ala pakcik xfaham ker??
mude-mudi alaf baru memang begini.mwahaha.

brtaula part mane yg xfaham

-lya-

hamka said...

tak faham pun, pakcik faham jugak.., cuma berpinar bijik mata...

nasihat pakcik, jaga diri, jangan dekati zina, dan sibukkan diri dengan hal hal ugama,

tak yah risau sangat pasal jodoh..,

buat jahat pun jadi mayat, buat baikpun jadi mayat, maka, baiklah buat baik..

Jep said...

hehe lya,bgs la ko..
hmm rilex2 sudah,jgn lyn sgt apa org ckp...
kepala mesti held high,jgn cpt jatuh..
:)

bakal kawin said...

hamka menginsafkan sy. bek lah, sy nak kawin awal. hehe

hamka said...

kahiwn .., jangan tak kahwin

walat gurl said...

salam..
hurm
menarik2
tersedar seketika
panjang citer aku ni
pendek kan..

aku ni kuat nafsu
byk testosteron koyt dlm bdn
even perempuan pon
pelik jgk

aku nah kapel 5 kali
last kaple aku
die terlanjur ngan pompuan laen
dan die lepaskan aku
sbb ckp die jht
aku baek
aku baek mendenye
aku yg ajar die wat mende2 tu

tu la.
kene batang idong aku balik
aku yg ajar.
sekali die betray aku
tp aku dare lg
die pon ckp yg die x nk wat dgn aku
nk jage aku
aku pon
mmg takot zina ni
ringan2 je..x ringan sgt pon...
tp,da x nk wat ag da

aku pon kini bertukar kulit la,aku x nk da berselindung bwh pakaaian suci aku

aku pakai pakaian yg seiring ngan status aku
eish,tp x la sampai bkk tudung
nauzubillah
aku rase mcm hipokrit
pakai baik2
tp sebenarnye
aku ni.....mcm2 da wat

aku ni sedang mencari la bakal2 suami
tp da x nk kaple da..
bkn la cari..
wat2 list je
panjang jgk list aku

tp masalhnye..
asyik2 good boys je yg attract kt aku
aku xnk la good boys
bkn ke korang patot dpt wanita yg lebih suci??

kenape nk kat aku??
fenin2
aku nk bad boys...tp dyoang x attract kt aku!!
tp nk yg teruna la
tp yg da wat pon x pe..
asalkan die seorang yg setia
mcm aku...

dats y aku berpakaian yg bersesuaian skunk..
betol ker eakk??
ala..betolkan aje ,bole?

hamka said...

kadang kadang kita rasa ada banyak dosa sehingga orang tak layak dengan kita, yang kita tak tahu, orang tu mungkin dosa lagi banyak dari kita..

so.., ada yang baik, terimalah..

mana ada orang biasa yang tak de dosa?

Akupun banyak dosa...

isk..

hamka said...

aku nombor 200!

yehaa!

AhmadNasrullah said...

salam....baguih la bro...aku rasa ko buleh jd pakar motovasi..yela kadang2 sehebat manapun agama kita....masih xmmpu menghalang penyakit nak berjimak nie....nasib bek aku tinggal 1 bulan nak nikah...mintak2 x jadi pape masa 1 bulan tuh....klu dak di humban masuk neraka gamaknya...

Ummu Sakinah Muhammad said...

http://debudikakimusafir.blogspot.com/2009/11/jangan-tanya-kenapa.html

tertarik dan menarik entri en hamka!

Anonymous said...

assalamualaikum...

ha'a la, btol2...
seskali fkr, rse mcm nk khwin je...
tp dlm dilema plak..
byk prkara len lg dlm kpala ni, fmly, study, krjaya..
sy pmpuan, plak 2 gru platih..
lgla ssh, trikat dgn praturan msa blajar lg...
lgp0n gerun tgk s0ran kwn ni da khwin, tp p0blem dgn husband n study..
kt penink 2...
bkn sng nk bg komitmen..

sy ad knal dgn s0rg llaki ni, da lme..kmi cple..
bab ni sy sk0ng sgt bhwa cple 2 blh mnd0rong zina..
kmi xprnah bt prkara bkn2, sy still dpt jg dr lg, sy xprnh biarkan dr sy d sntuh..
tp sy tkt, sy bmbng, smpai ble sy mmpu brtahan...die p0n sme..die kn lelaki..die prnah mngaku "imagine" kn sy wktu ckp dlm f0n dgn sy....
sy rse brd0sa sgt mse 2..
sy ad ckp dgn die, el0k kte khwin je la dr brtrusan mcm ni..
tp msalahnya, die trikat dgn mak die, mak die nk die hbs study dlu, kje biar ek0nomi stabil, bru blh khwin...
2 sy blh fhm..dn sy xde da mndesak die lps 2...
sy clash dgn die...
huk3, mse 2, ssh sgt rsenye...
bg sy, dn jgk bg die..die mntk sy tggu die...5thun lg...
sy tkt, sy bmbng sy xmmpu...
& die jgk xmmpu...
sy larang die hbungi sy p0n, die ttp bt prkra yg sme..ckp xblh lpe..
yg sy bmbng, ble brhubung ni, akn mmbtkn prkara sme brulang lg....

dlm mse yg sme, ad kwan lelaki sy yg len mnaruh hati pd sy...
& ble tau sy clash ni, cbe dekati sy..
sy p0n gtau prinsip sy, knp sy clash & mngapa..
sy nk elak sme mksiat 2, sy xnk da cple sbl0m khwin....
lantas, mreka (2 0rg yg brbeza) brtekad nk hntar r0mbongan jmpe kuarga sy..
nk amek sy sbg prmaisuri hti yg sah...
sy blh nmpk ksungguhan 2..
tp sy xblh nk trma, sy trikat..
dgn keadaan skeliling sy...
kuarga, study dn jgk krjaya...
jgk dgn prasaan die...sy xnk jd kejam, sdgkan sy da lme knal die..

WAAA, I'M TRAPPED............
MCM MNE?? AP PRLU SY BT???
BUNTU.........KELIRU......

hamka said...

AhmadNasrullah

Dah habis belum satu bulan? Jaga diri key..

-----------
Debu Di Kaki Musafir

jangan-tanya-kenapa.?
Kenapa jangan Tanya?

--------------
Pelatih..

Tidak rugi orang yang beristiqarah, dan tidak menyesal orang yang bermesyuarat..
: )

Anonymous said...

assalamualaikum..

prtamanya, trma ksih krn saudara hamka mmbri resp0n trhadap k0men sy..

1) *** sy tau, sy prnah bt 2..
sy s0lat sunat istikarah..
nmun trnyata, sy smakin kliru..
sy hnya mndapat byangan nma kwan sy (slh se0rg dr yg ingin hntar r0mb0ngan 2),
mmandangkan sy pda ktika 2 blum knal mkanya..
kmi brkawan mlalui media elektr0nik...
sy kagum, spnjang kmi kawan setahun lbh, dia xprnah mntak nk tgk wajah sy..
dia kta biarlah dia knal hti budi sy trlbh dhulu, AGAMA sy, s0al rupa,dia xkisah..
dia hnya mntk stlh tba hr lahir dia sbg hadiah yg plg brmakna bg dia..
dia jgk siap call mak sy untk mntak izin brkawan dgn sy...

2) *** Tpi, mak marahkan sy..
mak kt brani sgt knl2 0rg mlalui internet mcm 2..mak tkut sy kne tpu..
s0al istikarah 2 p0n sy bgtau mak sy tp mak sy xstuju..mak bangkang sgt..
mak dan kuarga sy lbh mmilih llaki ex-couple sy dlu 2..
dia brjya pikat kuarga sy bahkan dr sy jga..
dia p0n baik..pndai mgh0rmati kuarga sy..
dia slalu bg bimbingan pda sy namun dalam s0al 2, dia xmmpu elak, dia sbg lelaki, memiliki jiwa lelaki yg mudah brgetar bila adanya sy..
2 yg sy nk elak krn kmi bl0m ad hub yg sah..
wlaupun sy da cuba ltakkan btasan, xbg dia hubungi sy, tp prkara 2 ttp brlaku..dan sy yakin dgn 2, pristiwa dlu jg akn brulang lg..
sy xnk nk sme..wlaup0n dia kte, xpe, kte kawan je skarang..
tp masakan bleh dia lpakan hub kmi dlu..
hub yg xsah, hub yg mgkin akn mngundang murka ALLAH suatu hr 6t..
sy prnah trbce 1 artikel dr ILUVISLAM tntang prs0alan ni..
artikel 2 mngatakan, smkin mnis hub sbl0m khwin, smkin tawar hub slps khwin..
sdgkan prkahwinan dn rmhtangga yg sakinah mnjadi impian sy..
krn 2, sy mmilih jalan mcm ni…

3) *** Dan skrg..sy smkin buntu, kliru utk cr jalan pnyelesaian…
Sy dlm dilemma, tersepit hngga xtau nk bt kptsn yg mcm mna..
2’2 tgh mnunggu..
Yg nk hntar r0mbongan 2 ttp nk hntar, wlaupun sy ckp xpyh..
Jwapan yg dia br, Cuma 1, kta xlayak untk bt kptsn ni..
Biar kuarga yg brbincang sndr 6t mcm mna..mngikut adab dn cra islam..
Sdgkan sy tau, kuarga sy xkn stuju..
Sy ksiankan dia, dtg dr jauh2, brsusah payah siap bwk kluarga, namun akhirnya
akn blek dgn prasaan hampa…….
Dan dia plak (ex-c0uple), 2 ttp nk tggu dia brsedia dlu..
5 thun lg ktanya..dn smntara 2 dia kt kmi ttp “kawan” dlm erti kta yg dia sndr ciptakan..
Dia xblh nk brpisah dgn sy, wlaup0n dia da cbe..hnggakan plajaran dia trggu…….
4) *** TL0NGLAH….sy xnk semua ni brlaku..
Sy bknlah jns yg ske mlihat 0rg derita dgn tindakan sy, dgn kptsn sy..
Klau blh, sy nk amek kptsn yg mmbahagiakan smua..
Sy xnk jd kejam dn xnk mmntingkan dr sy smata..
Namun saat ni, simpati, rsa kasih pda ukhwah yg trbina, mak ayah, kuarga, pmbelajaran, krjaya bnar2 mnghimpit sy…
Ik0tkan kta hti ni, sy nk biarkan je, xpyh fkr, sng crta..
Nmun sy tau, klau sy bt mcm 2, ada 0rg yg akan kian mnderita dn kecewa..
Dgn pnantian slama ni…
Ahh, klau la mse blh d putar kmbali, sy akn mngelak dr awal lg…
Mlangnya, smua da trjadi…………………………..
KELIRU..BUNTU…DILEMA KIAN MENYESAKKANKU.. =(
T0LONGLAH,,,,jka saudara saudari d sni mmpunyai pndangan dn pndapat..
Agar pnyelesaian yg lbh baik dpt sy tmukan..
Trm kasih…

YA ALLAH, pdMu..hmba mm0hon..
Brikan hmba kkuatan, hdayah,
Utk hamba tmpuhi dan br kptsn yg terbaik dlm smua ni..
Bntulah hamba….
Amin ya rabbal alamin…

_Really@c0nfusE_

Anonymous said...

assalamualaikum..

prtamanya, trma ksih krn saudara hamka mmbri resp0n trhadap k0men sy..

1) *** sy tau, sy prnah bt 2..
sy s0lat sunat istikarah..
nmun trnyata, sy smakin kliru..
sy hnya mndapat byangan nma kwan sy (slh se0rg dr yg ingin hntar r0mb0ngan 2),
mmandangkan sy pda ktika 2 blum knal mkanya..
kmi brkawan mlalui media elektr0nik...
sy kagum, spnjang kmi kawan setahun lbh, dia xprnah mntak nk tgk wajah sy..
dia kta biarlah dia knal hti budi sy trlbh dhulu, AGAMA sy, s0al rupa,dia xkisah..
dia hnya mntk stlh tba hr lahir dia sbg hadiah yg plg brmakna bg dia..
dia jgk siap call mak sy untk mntak izin brkawan dgn sy...

2) *** Tpi, mak marahkan sy..
mak kt brani sgt knl2 0rg mlalui internet mcm 2..mak tkut sy kne tpu..
s0al istikarah 2 p0n sy bgtau mak sy tp mak sy xstuju..mak bangkang sgt..
mak dan kuarga sy lbh mmilih llaki ex-couple sy dlu 2..
dia brjya pikat kuarga sy bahkan dr sy jga..
dia p0n baik..pndai mgh0rmati kuarga sy..
dia slalu bg bimbingan pda sy namun dalam s0al 2, dia xmmpu elak, dia sbg lelaki, memiliki jiwa lelaki yg mudah brgetar bila adanya sy..
2 yg sy nk elak krn kmi bl0m ad hub yg sah..
wlaupun sy da cuba ltakkan btasan, xbg dia hubungi sy, tp prkara 2 ttp brlaku..dan sy yakin dgn 2, pristiwa dlu jg akn brulang lg..
sy xnk nk sme..wlaup0n dia kte, xpe, kte kawan je skarang..
tp masakan bleh dia lpakan hub kmi dlu..
hub yg xsah, hub yg mgkin akn mngundang murka ALLAH suatu hr 6t..
sy prnah trbce 1 artikel dr ILUVISLAM tntang prs0alan ni..
artikel 2 mngatakan, smkin mnis hub sbl0m khwin, smkin tawar hub slps khwin..
sdgkan prkahwinan dn rmhtangga yg sakinah mnjadi impian sy..
krn 2, sy mmilih jalan mcm ni…

3) *** Dan skrg..sy smkin buntu, kliru utk cr jalan pnyelesaian…
Sy dlm dilemma, tersepit hngga xtau nk bt kptsn yg mcm mna..
2’2 tgh mnunggu..
Yg nk hntar r0mbongan 2 ttp nk hntar, wlaupun sy ckp xpyh..
Jwapan yg dia br, Cuma 1, kta xlayak untk bt kptsn ni..
Biar kuarga yg brbincang sndr 6t mcm mna..mngikut adab dn cra islam..
Sdgkan sy tau, kuarga sy xkn stuju..
Sy ksiankan dia, dtg dr jauh2, brsusah payah siap bwk kluarga, namun akhirnya
akn blek dgn prasaan hampa…….
Dan dia plak (ex-c0uple), 2 ttp nk tggu dia brsedia dlu..
5 thun lg ktanya..dn smntara 2 dia kt kmi ttp “kawan” dlm erti kta yg dia sndr ciptakan..
Dia xblh nk brpisah dgn sy, wlaup0n dia da cbe..hnggakan plajaran dia trggu…….
4) *** TL0NGLAH….sy xnk semua ni brlaku..
Sy bknlah jns yg ske mlihat 0rg derita dgn tindakan sy, dgn kptsn sy..
Klau blh, sy nk amek kptsn yg mmbahagiakan smua..
Sy xnk jd kejam dn xnk mmntingkan dr sy smata..
Namun saat ni, simpati, rsa kasih pda ukhwah yg trbina, mak ayah, kuarga, pmbelajaran, krjaya bnar2 mnghimpit sy…
Ik0tkan kta hti ni, sy nk biarkan je, xpyh fkr, sng crta..
Nmun sy tau, klau sy bt mcm 2, ada 0rg yg akan kian mnderita dn kecewa..
Dgn pnantian slama ni…
Ahh, klau la mse blh d putar kmbali, sy akn mngelak dr awal lg…
Mlangnya, smua da trjadi…………………………..
KELIRU..BUNTU…DILEMA KIAN MENYESAKKANKU.. =(
T0LONGLAH,,,,jka saudara saudari d sni mmpunyai pndangan dn pndapat..
Agar pnyelesaian yg lbh baik dpt sy tmukan..
Trm kasih…

YA ALLAH, pdMu..hmba mm0hon..
Brikan hmba kkuatan, hdayah,
Utk hamba tmpuhi dan br kptsn yg terbaik dlm smua ni..
Bntulah hamba….
Amin ya rabbal alamin…

_Really@c0nfusE_

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 294   Newer› Newest»