Dec 7, 2006

Neraka untuk siapa ?

(Di tulis untuk sahabat muslim,tapi suka jika non muslim baca )

"Assalaamu ‘alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh"
(Semoga seluruh keselamatan, rahmat dan berkah dianugerahkan Allah kepada kalian)

Hari ni aku nak bercerita pasal seorang kawan yang masa kecil menjadi kawan bila besar menjadi lawan.., secara basicnya,
Untuk menghasilkan api, korang perlu menjadi sembilan naga-tak lawak, untuk menghasilkan api, korang sebenarnya perlu kepada tiga perkara..iaitu:
1.Oksigen

2.Haba.

3.Bahan bakar…

Kalau rumah korang terbakar, ianya berpunca kerana dalam rumah tu ada oksigen (kita sekarang kat planet bumi), ada haba yang berpunca dari ‘lintar pintas’ barangkali dan ada bahan bakar iaitu rumah korang sendiri, maka untuk padamkan api, korang kena hilangkan salah satu dari 3 faktor di atas..iaitu
1.Hilangkan Oksigen dengan sembur gas lain atau serkup sehingga tiada oksigen..

2.Hilangkan Haba dengan siram air…, sejukkan persekitaran.

3.Hilangkan Bahan bakar…biasanya dah jadi abu baru hilang bahan bakar..
(dan semua itu berlaku dengan izin Allah..)

Persoalannya di sini, bagaimana Api neraka membakar dan bagaimana memadamkan api neraka?

..........
........
...

Entry aku di bawah tiada jawapan di atas, bermakna korang kena rujuk ustaz dan kitab, mungkin juga korang boleh rujuk ahli bomba yang alim dan faham ugama…, kalau korang takde kerja, boleh baca entry di bawah yang di tulis untuk sahabat muslim,tapi suka sangat jika ada non muslim yang baca...

(suuuuukaaaaa)

-----------------

Pada suatu hari, ketua segala malaikat telah menderhaka kepada Allah, lalu Allah melaknatnya dan menjadilah ia sebagai iblis, dek lantaran keengganannya mengakui akan kemulian manusia adalah lebih mulia dari dirinya…

Maka bermulalah era kewujudan iblis dan syaitan, lalu ia memohon doa panjang umur dan bersumpah akan menjadikan manusia juga ‘iblis’ sepertinya…

Kemudian, sebagai balasan untuk iblis dan syaitan, kelak, Allah akan menciptakan Neraka yang dahsyat membakar…., membakar iblis laknatuAllah sampai bila-bila..

Dan ketahuilah akan bahan bakar api neraka adalah manusia….

Dan mereka yang kapir akan kekal sebagai bahan bakar api neraka membakar syaitan durjana buat selama-lamanya, kekal abadi, No way out, No time limit, never die and forever in time…also never ending story-bad ending!!!

Moral : janganlah jadi bahan bakar api Neraka!!!!

…..

Bebaru ni aku jumpa dengan bahan baker api neraka, eh silap, aku jumpa member lama seorang foregn dari Filipina, seorang kapir, berugama kristian, isterinya berugama budha…

Bila dah jumpa empat mata, ajak minum dan mulalah berborak borak…

Mula mula cerita pasal kerjaya, kemudian pasal member-member yang lain, lepas tu pasal keluarga, and then about, movie, sukan, politik, isu semasa bla bla bla, sehinggalah last baru masuk bab ugama, kepercayaan pada yang ghaib, kemayatan dan next life…

Dia kata: sewaktu bekerja di Algeria, dia selalu bagi salam kat orang islam, dan katanya orang islam kat sana jawab dan melayan dia dengan baik, tapi kat Malaysia katanya, bila dia bagi salam, ada orang caci dan kata dia hina ugama dan doa dia mendapat kecelakaan, bila dia buat open house hari raya, orang islam malaysia tak datang(termasuk aku) bla bla bla bla…

Nota; dia cakap inglish, oleh kerana I’m looking so stupid when writing in inglish, I think, I’m also looking soooooooo stupid when translate bla bla bla..

Aku bersangka baik, mungkin Algeria punya orang sangka dia muslim sebab rupa mamat filipine lebih kurang jugak pendekar cerita melayu.., dan mungkin Algeria punya orang jawab bukan “waialakumusalam” tapi di jawab “wailakumusam” atah lain – lain so sound arabic…, berkenaan orang islam tak pergi beraya pula aku rasa mungkin orang islam perasan sibuk jer.., termasuk aku!!

Sebenarnya aku nak salahkan korang orang islam terus tak boleh jugak, sebab dalam bulan puasa yang lepas ketika aku solat tarawikh(akulah lelaki beriman akhir zaman), ada pulak sedikit tazkirah sebelum solat witir, dan ustaz tu bercerita tentang ‘deeparaya’, antara penekanan yang ustaz tu bagitahu adalah :
-Tak boleh ucap selamat kat perayaan orang kapir

-Tak boleh jawab salam kat orang kapir

-Tak boleh ziarah rumah orang kapir

-Tak boleh makan masakan orang kapir

-Tak boleh kahwin dengan orang kapir

-Tak boleh beli barang kat kedai orang islam yang untungnya bagi kat orang kapir

-Tak boleh itu dan tak boleh ini..

Aku yang mendengar, mungkin tak jelas dan tak paham, tapi bagi aku, ada yang betul dan ada yang takut salah paham…, iaitu bab salam, ziarah dan makan…

Lalu aku yang jahil bab ugama ini dan juga looking so stupid when explain about Islam, bagitahu lebih kurang ikut ilmu aku yang pernah aku belajar, lepas tu ingat-ingat lupa dan memang tak tahu langung ambik kat kitab mana?, muka surat berapa?, berapa harga, diameter persegi bla bla bla…

Aku kata:
Tak de hokum yang kata haram atau tak boleh jawab salam dari seorang yang kapir, menurut ustaz aku dulu(aku mulai pindahkan kesalahan ke bahu ustaz ..oh), Cuma tak di galakkan dan tak perlu…, dan takde perintah pulak kita bagi salam kat mereka.., Cuma jangan mendahului mereka dalam bagi salam, kalau nak jawab, jawablah :"Wa ‘alaikum!" (Semoga anda juga).

Namun, di waktu yang lain, sebenarnya kita orang islam di perintah untuk doa kebaikkan untuk mereka agar dapat hidayat, Nabi Muhammad SAW sendiri, hari hari mintak orang kapir dapat hidayat masuk islam…., sampai nangis-nangis.

Aku pernah baca satu kitab jilid satu yang bertajuk “sunan Abi daud’..yang mengisahkan cerita Nabi Muhammad SAW telah di ucap salam oleh orang kapir yang bermaksud kecelakaan dan makian (aku lupa, tapi lebih kurang begitu), lalu isteri Nabi (Aisyah r.a) yang ada di sisi nabi SAW pada waktu itu marah lalu menjawab salam dalam bentuk doa kecelakaan juga, lalu di tegur oleh Nabi Muhammad SAW dan menasihati Aisyah r.ha dengan bersabda, lebih kurang maksud:
“Aku tidak di hantar untuk mendoakan kecelakaan untuk ummatku”

Satu lagi cerita, dalam perang Uhud Nabi SAW telah di serang dengan dahsyat sehingga gigi baginda patah dan badan luka-luka, sebaik habis perang seorang sahabat memberi cadangan supaya Nabi Muhammad SAW mendoakan kecelakaan untuk kaum kapir, maka jawapan yang sama dari Nabi Muhammad SAW, lebih kurang maksud:
“Aku tidak di hantar untuk mendoakan kecelakaan untuk ummatku”

Korang paham maksud aku?

Kerana itulah aku yang mudah marah ni, angin satu badan bila dengar ceramah yang menyuruh kita doa celaka kat orang kapir, doa mereka menjadi bahan bakar api neraka, dan lebih teruk! Doa orang islam sendiri masuk neraka, doa laknat merata rata, suka hati korang sahaja, perasan masuk shurga dan semua orang lain masuk neraka,!!!

Suka nafsu korang jer mintak Allah jadikan hamba Allah yang lain bahan bakar api neraka!!

Lepas tu pulak buat fatwa, haram pergi rumah orang kapir, pergi jamuan ke, pergi beraya ke, pergi ziarah ke, bla bla bla..

Tahukah korang?, jika orang kapir sakit dan korang ziarah dia, suap ubat, tolong apa yang patut, bermakna, korang telah berjaya amalkan satu sunnah Nabi yang besar dan layak mendapat ganjaran seratus pahala mati syahid,?

Sepanjang korang duduk berjiran dengan orang kapir, ada korang ziarah dia sakit?,huh! langsung tak peduli, lepas tu doa mereka pergi mampus….dan yang lebih dahsyat, rumah orang islam sendiripun tak pergi, bergaduh konon, parti berbeza, penyokong bola sepak berbeza bla bla bla, 3 hari tak bertegur sape, layak jadi bahan bakar api neraka!!

Pasal pergi beraya atau open hause rumah orang kapir tak boleh kerana membenarkan ugama mereka, apahal pulak?-pergilah dengan niat dakwah, tunjuk akhlak yang baik,

Yang tak boleh pergi kerana takde niat dakwah dan tak pernah berdakwah pada orang kapir, malah selalu doa laknat kat orang kapir, lebih baik balik kampung mengimarahkan masjid…

Sekian..

Mengakhiri post ini.., aku bagi korang satu teka teki..

Apakah ia?
Setiap orang ada,
Kadang-kadang panjang,
Kadang-kadang pendek,
Kadang-kadang basah,
Kadang-kadang kering.

Apakah ia?

Jawapan; Doa.

Selamat berdoa..(insaf)

Nota: untuk orang kapir yang baca blog aku ni, aku doakan korang dapat hidayat dari Allah sebelum korang jadi mayat, kalau korang buat rumah terbuka dan ada cabutan bertuah, jemputlah aku, he he he, nanti aku boleh cerita pasal ketuhanan, jika korang aetis dan tak percaya wujudnya tuhan, maka kata aku..:

Dan tuhan tak perlu tunjukkan Zatnya untuk yakinkan manusia.. kerana Tuhan telah mencipta otak untuk manusia berpikir…dan setiap otak adalah mampu menerima kehadiran tuhan.. dan setiap hati yg kecil itu mampu diduduki tuhan…

Hebatnya Allah, hingga hati yang kecil itu mampu di letakkan seluruh kebesaran Allah, dan apabila Allah berada dalam hati.. maka bila nak mati kelak..akan keluarlah kalimah Allah di mulut… apa yang ada dalam hati, itulah yang akan keluar di mulut..
Botol kicap pecah keluar kicap..

Botol sos pecah keluar sos..

Botol minyat urut pecah keluar minyak urut..

Maka orang islam bila nak mati kelak,..
Jika dalam hati ada cinta makhluk, maka kalimah makhluklah yang akan terpancul di bibirnya..

Seperti Melur dalam cerita Hang tuah yg dilembing menjerit “hang Tuah”…
sekiranya Allah berada dalam hatinya.. maka Kalimah Allahlah yang terpancul di bibirnya..seperti para sahabat…Nabi saw..

Dan siapa akhir kalam dia dapat ucap kalimah Tauhid..maka wajib shurga untuknya, walaupun dia seorang kapir atau aetis!!!

Nota: cuba rujuk pengalaman menyaksikan org islam yang mati masing-masing, ada antara mereka yang dapat sebut nama Alalh sebelum mati?

(tapi dalm cerita hang jebat..hang jebat mati dengan mengucapkan kalaimah tauhid…!)

Ada hamba Allah yang tidak percaya dengan kewujudan tuhan.. dalilnya, kenapa Allah tak selamatkan budak-budak kecil dari keganasan.., mengapa orang jahat kaya raya..!!!

Aku kata:
Allah tak perlu selamatkan budak tu untuk buktikan kewujudanNYA..

Allah tak perlu miskinkan orang jahat untuk buktikan kewujudanNYA..

Allah tak perlu matikan serta merta orang yang murtad untuk buktikan kewujudanNYA..

Allah tak perlu turunkan malaikat dan buat penerangan untuk buktikan kewujudanNYA..

Kerana Allah dah bagi otak dan akal dan hati untuk manusia berpikir..
Aku nak tanya lah sikit pada golongan aetis..

Kalau korang jalan-jalan dan jumpa dengan tapak kaki lembu.. adakah korang yakin bahawa tapak kaki itu wujud dengan sendiri?

Atau kalau korangjalan-jalan dan jumpa satu rumah buruk… adakah korang yakin jika aku katakan bahawa satu waktu dulu ada orang yang bina rumah itu, atau rumah itu jadi sendiri?

Atau kalau korangjalan-jalan dan jumpa tompok tompok tahik unta.. adakah tahik itu datang tanpa bontot?

Tak payah jawab pun..sebab korang dah ada otak, boleh piker sendiri..

Dan satu lagi,
Siapakah yang buat keputusan langit itu berwarna biru?

Siapakah yang buat keputusan daun pokok itu berwarna hijau?

Siapakah yang buat keputusan gula itu rasanya manis?

Siapakah yang buat keputusan jari manusia ada lima?

Siapakah yang buat keputusan telur lelaki duduk kat luar?

Siapakah yang buat keputusan bayi keluar dari kemaluan?

Siapakah yang buat keputusan waktu korang jadi mayat?

Tak payah jawab pun..sebab korang dah ada otak, boleh piker sendiri.., nak jadi bahan bakar api neraka atau nak jadi pemuas nafsu bidadari?

Sekian…(macam bagus aku ni-oh...)

Ps: yang tak boleh doa kebaikkan kat orang kapir adalah apabila tiba hari di akhirat kelak, bila korang dah masuk shurga (semoga aku termasuk), maka haram korang doa orang kapir masuk shurga, kekallah mereka sebagai bahan bakar api neraka membakar iblis dan sekutunya.., sebelum mereka dan korang jadi mayat, berdoalah hidayat untuk mereka, jangan lupa doa aku yang tak kapir ini sekali!!!

55 comments:

Anonymous said...

ermm..gud entry..membuat sy berfikir sejenak..
smoga kite sama2 insaf..
insyaAllah..

bluecherry @ fai said...

Hamba doa padaMu semoga hidayat dan rahmatMu pada semua manusia [termasuk aku] moga dapat menyebut kalimah tauhid sebelum menjadi mayat.

Amin.

Anonymous said...

aslamualaikum sekalian..
ingin bertanya.. suatu pg yg nyaman, seorang lelaki bujang blom kawin yg bru bangun tido, secare spontan mendapati seluar tdo yg dipakainye basah di bhgian bertemunya jahitan yg menyambung kedua2 kaki, dan yg membasahkannye itu bukanlah air kencing.. lelaki itu tidak mimpi yg best2 pun sewaktu tido pada halnya.. tetibe je basah.. persoalannye, perlukah dia mandi junub sebelum solat subuh?

Anonymous said...

ziarah non-muslim tak semestinya pada hari raya diaorang..

ada beza antara hari raya dan tahun baru.cth tahun baru cina bukan acara keagamaan.

ramai yang pegi open house deeparaya atau kongsiraya sebab makan free bukan sebab dakwah..jadi baik takyah gi..

kalau suami atau isteri kita muallaf, oklah balik kampung diaorang..atas niat ziarah ibubapa.

Abu S.H said...

Kalau orang kapir bagi salam, NAbi Muhammad SAW mengajarkan kita menjawab:

"Wassalaamu alaa man al-tabaa`al-Hudaa."
(May peace be upon the guided ones)

Abu S.H said...

MAndi junub apabila:

1. bertemu kemaluan dua kemaluan
2. keluar mani dari qubul
3. mati

ada lagi ke?

p/s - walaupun dah mandi junub, lepas tu terperasan ada sisa terkeluar sikit, dalam setitik kecil bangat, kena mandi semula. Sebab tu ada adab2 mandi junub. SIla rujuk orang yang harus dirujuk.
Sekian

Anonymous said...

salam alaik bro hamka..

hari ni bru abih spm..
syariah islamiah paper last..
erm..

bab salam ade masuk dlm exam tadi.. huhuhu..

huhuhu lamenye dok masuk sining.. cakap terengganu doh la neh..
hahaha.. beh nye..

skarang cuak tunggu result la pulak...

okey la.. nanti masuk lagi..
nk sambung bace..

kim salam kat kak ***

hehehe nyibuk je ambe ni..

-budak shams-

p/s; rasenye kene tukar nick baru dh pasni.. sbb dah tak jadi budak skolah dah.. ari ni last jd budak skolah.. shams dalam kenangan...

Anonymous said...

terpaku sekejap.......

aku tinggal kat negara matahari terbit, yang rata2 dan semestinya penduduknya adalah bukan islam...aku respek diorg, sebab pembersih,tepati masa dan bla,bla,bla...cara hidop dah islam,memang tinggal masok islam jer lah...and kat sini polis2 mereka takder kerja sbb xder org diorang leh tangkap....untuk menunjukkan betapa polis jepon takder kerja sehingga x pasang lampu BASIKAL (bukan keta...x mampu lagi) masa tgh malam atau parking BASIKAL kat tempat x sepatutnya pon kena bawak gi balai daa...sungguh diriku terharu...alangkah bahagianya jikalau negara islamku turut aman dan bahagia...aku, dan sumer org islam jadi umat islam yg sebenar2nya...oh, bahagianya...takyah ada polis pon xper....alangkah indah hidup ini...

soalan: aku cuba mempratikkan 'sampaikanlah pada yg lain walau sepotong ayat' pada kawan2 aku, keluarga homestay dan saper2 yg berkenaan (org bukan islam)..alhamdulillah..walaupon ada banyak kesukaran terutamanya dari segi bahasa (sehingga aku terpaksa berlakon, naik tangan kaki sumer terbalik meja) untuk memahamkan mereka pasal islam, dan aku rasa diorang paham kot aku explain apa...dan diorang mengakui islam tuh indah..tapi dalam kata islam tuh bagus bla, bla,bla...diorg turut merasa kesian dgn aku yg kena pakai tudung, bangun pagi2 semayang subuh dan amik wuduk di tengah2 kesejukan malam yg nak masok winter nih...dan aku jawab, aku tak rasa susah pon, sbb aku tgh buat apa yg tuhan aku suruh dan kalo aku tak buat, hati aku tak tenang dan hidup cam x lengkap...dorang pon kata, ohhh...begitu ker? bagus2...tapi aku masih x mampu membuatkan hati mereka terbuka untuk islam...ohh, lemahnya aku...apakah cara penjelasan aku tuh masih tak cukop best dan mengancam untuk buat dorg terbuka pada islam, atau perlukah aku hanya menyedapkan hati aku dengan mengatakan 'ohh,takperlah...dorang x dapat hidayah lagi kot' sambil membiarkan mereka berlalu pergi...ohh, apa yang patut aku buat selain improve kemahiran bahasa aku agar dapat explain dgn lebih baik? aku dah cuba yang terbaik dan yang termampu....doakanlah aku dapat buat yg lebih baik serta aku dan mereka dapat sebut kalimah tauhid sebelum menjadi mayat...isk..isk..

hamka said...

Anonymous

Bila dah insaf , boleg guna ‘benda’ tu dengan ‘panjang’ dan ‘basah’..
insyaAllah..

--------------
blue_cherry

Perkenankanlah..
Hamba doa padaMu semoga hidayat dan rahmatMu pada semua manusia [termasuk aku] moga dapat menyebut kalimah tauhid sebelum menjadi mayat.

Amin.

----------
terbasah
waalaikumusalam

jika ada orang lain yang stim tengok posisi kau tidur, lalu melancap dan memancutkan air mani di celah kakangmu, tak perlu mandi dan cukup basuh sahaja..

tapi bila kita letih dan air naik kepala, ada kemungkinan boleh pancut tanpa sedar..
jadi silalah mandi, tak payah nak was-was, tak salah mandi wajib walaupun tidak berhadas besar..

ps: selamat membuat majlis membatalkan air sembahyang dan majlis membesarkan hadas!

-------------
Anonymous

Aku setuju dengan kau, dan aku setuju dengan diri aku sendiri..

Ps: mamat kapir tu yang belanja minum aku hari tu..oh!

-----------
abu_harraz

betul tu, bila bab masuk hokum hakam, boleh rujuk pada orang yang patut, rujuk ahli bomba yang alim tu pun boleh!!

----------
budak shams

dah besar dah engkau,
selamat kembali sebagai pembaca setia blog ini..
majalah sekolah dah siap ke?

---------
penyejuk_mata

aku pending jawapan komen kau.., esok insyaAllah..
best ler engkau duduk senegara dengan kamen rider.., tapi kesian, kamen riderpun jadi bahan bakar api nereka..isk.

Anonymous said...

"nak jadi bahan bakar api neraka atau nak jadi pemuas nafsu bidadari?"


hehehe..bolehkah aku jadikan ini sebagai pemangkin ibadah aku..oh

-mi-

Anonymous said...

kekdg tue kite dh tunjuk kn penampilan diri yg baik kt org2 kapir..tapi sekali mmbr aku tanyer "apsal awk pakai tudung tp kwn awk yg sorg tue free hair"...ooohhhh begitu penat mulut nie menrgkn...

ps:dlm ms aku jd perantau nie..alangkh indahnyer kalo aku dpt mengubah makhluk bahan api neraka tue menjadi penghuni syurga..

Anonymous said...

bro,

br sy tau lah pasal salam, ziarah, makan tuhhh....tp takdelah sampai tak ziarah langsung, cuma makan tuh tak tau la naper, sbb biler tau je tangan org kafir yg masak, terus rasa mual...(bukan dibuat2)..
erm betul ke kalau selalu makan masakan yg dimasak oleh org kafir nnt hati kiter jd degil dn keras?

erm, kalau org kapir soh kirim salam kat org muslim, wajib ke kiter sampaikan??

sang mentari

Anonymous said...

entry yg menarik..

Anonymous said...

"No one has the right to judge anyone." Semua manusia (Islam & non-muslim) adalah ciptaan Allah & Allah kasih kepada semua manusia yg di ciptaNya. DIA (Allah) memberi peluang kepada semua manusia utk mengenalNya selagi hayat dikandung badan. Ini adalah sifat Rahman Allah kepada manusia. Kita tidak tahu bila seseorang non-muslim boleh berubah hati menjadi seorang muslim...sehinggalah di saat akhir hayat si non-muslim (muslim, kalau sudah memeluk Islam) tersebut. Oleh itu, hormati & sayangilah semua manusia selagi mereka (manusia itu) menghormati agamamu (Islam), walaupun mereka bukan beragama Islam. Kita (the muslims) tiada hak utk menghina org2 bukan Islam, lebih2 lagi kepada org2 bukan Islam yg kita tidak pernah berdakwah kepada mereka. Hanya Allahlah yg lebih mengetahui penghabisan siapakah yg lebih baik/mulia, ke neraka atau ke syurga manakah seseorang itu akan berdiam di akhirat kelak!

Akak S

Anonymous said...

bersambung...
Manakala, sifat Rahimnya Allah adalah khusus utk org2 Islam di akhirat kelak. Manusia yang telah menunaikan hak Allah (yakni menjalankan tanggungjawab sebagai hambaNya) akan merasai nikmat balasan baik di akhirat yg tiada tolok bandingnya... SubhanaAllah...

Akak S

Anonymous said...

Beribadatlah kamu kerana kamu mencintai penciptaMU....bukan setakat kemarok akan keindahan syurga & takut akan azab neraka!

Akak S.

hamka said...

penyejuk_mata

bagaimana nak dakwah mereka???

Aku copy/paste cth dakwah pada orang kapir

Wahai orang kafir / non muslim / yet to be muslim.

Kenapa perlu menyembah anak tuhan sedangkan kita boleh terus menyembah Tuhan?

Kenapa ada orang lain yang boleh menghapuskan dosa kita sedangkan orang itu juga tak lari dari membuat dosa dan bukankah lebih baik kalau kita memohon ampun terus dari Tuhan?

Kalau saya membunuh bapa kamu dengan pistol adakah kamu akan menggantung pistol itu di leher kamu sebagai penghormatan? i.e. Kalau kamu kata Jesus mati disalib kenapa kamu memakai salib di leher kamu sebagai penghormatan?

Wahai orang kafir / non mulim / yet to be muslim,

Kenapa kamu menyembah api / matahari / patung dan sebagainya sedangkan mereka itu juga makhluk seperti kamu?
Mereka tak boleh berbuat apa-apa melainkan menurut perintah Tuhan.

Fikirkanlah...


Aku yang bukan ustaz berkata:

betul apa yang kau cakap tu, tapi tak baik hina kekasih orang, akan buat dia hina kekasih kita, marah tak orang hina kekasih kita?
Bila kita hina kekasih orang, dia akan kasihan kat kekasih dia dan akan lebih sayang kat kekasih dia..
Buat sajer dia curang dengan kekasih dia, dengan cerita kelebihan kekasih kita..

Ps;aku tak pandai, tapi aku rasa nabi dakwah guna tektik ini.., buat orang kapir jatuh cinta dengan islam, automatic, mualaf itu curang dengan ugama mereka..wallauhalam

---------
Mi..

He he he,

--------
biseki

Kejayaan dakwah, bukan org ikut kita, tapi kita berjaya taat perintah Allah sampai jadi mayat, bukan hangat2 tahik ayam, , Allah Tanya: amal tak apa yang kamu tahu, bukan berapa ramai orang yang berjaya amal apa yang kau tahu…

Ps: pesan kat aku sendiri…

------
sang mentari

kena rujuk ustaz, ni dah masuk hokum, aku tak pandai, bila bab, wajib ke sunnat ke, haram..oh!

kalu dah orang kapir kirim salam, maka kita kena utamakan dia dalam doa hidayat kita..

---------
kurik
komen yang simple tetapi menarik..

--------
kakak S,

saya menyokong kakak S! dan menyokong ustazahrock!!
Bravo!!

Janji rock!!!

Hafizbar said...

yeah... yeah... beli lah album terbaru amuk, 2 Juta.

memuatkan lagu2 cover version yg menginsafkan. antaranya:

- rasulullah (asal: the zikr)
- pergi tak kembali (asal: rabbani)
- selimut putih (asal: Titi Sa'id)
- malam (asal: hijjaz)
- kau sahabat kau teman (asal: hijjaz)
- demi cinta suci (asal: unic)
- antara 2 kasih (asal unic)
- kau kekasihku (asal: naSH*T)
- wanita idamanku (asal: naSH*T)
- hanya makcik yg tahu (asal: uSH*T)
- cahaya kasih (asal: naSH*Tah)
- kau idamanku (asal: naSHI*Tunna)

hihihi, saya tipu je ni. tapi ada satu lagu je yg betul, yg dinyanyikan semula oleh BANDI AMUK.

utk mengetahuinya, beli lah album amuk terbaru yg original!!

yeah... yeah...

tokencat said...

neraka utk siapa yer.... sape yg slamat yer.. isk.. haru..

Anonymous said...

Sesungguhnya Kami telah memperingatkan kepadamu (hai orang kafir) siksa yang dekat, pada hari manusia melihat apa yang telah diperbuat oleh kedua tangannya; dan orang kafir berkata: "Alangkah baiknya sekiranya aku dahulu adalah tanah". (Ayat 40, Surah An- Naba')

Anonymous said...

owh mcm tu ke bro..okeh nnt sy cuba tanya ustaz yg terdekat.. ;)

p/s : rasa mcm sy nih tak layak msk syurga je :(


sang mentari

Anonymous said...

Untuk renungan dan ingatan kita bersama.

Wahai Muslimin dan Muslimat...BERINGAT LAH!!

Hari qiamat sudah semakin hampir..... tanda-tanda qiamat sudah banyak
berlaku, baik tanda-tanda kecil mahupun yang besar. Tetapi masih ramai di
kalangan kita umat Islam masih tidak sedar. Ini tidak lain kerana kita
sudah meninggalkan al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW. Yg dilihat
hanyalah rukun Islam yg 5 dan rukun Iman yg 6....tidak lebih daripada itu.

Wahai Muslimin Muslimat !!

Sudahkah kalian membaca akhbar pada hari ini?! Sudahkah kalian melihat
berita perdana semalam & hari ini (baik apa jua salur ann ya)? Tidak takutkah
kalian dengan apa yang sedang berlaku?? Sepatutnya kita sebagai Muslim
tidak harus terkejut dengan apa yang berlaku kerana Rasulullah SAW telah
pun memberitahu kpd kita secara detail apa yang nak berlaku di akhir zaman
sebelum hari qiamat.... Cuma kita yang tak mahu membaca hadis-hadisnya.
MUKA TAK MALU!! mengaku sebagai Muslim, tapi HAMPEH...

Bacalah hadis-hadis Nabi yang telah disampaikan lebih 1400 tahun ini dan
buatlah persiapan untuknya...
JANGAN TUNGGU LAGI. AJAL DATANG SEKELIP MATA.
DR BERITA YG KITA DGR, BACA, TONTON....
SUDUT BUMI (TERUTAMA D TMPT KEJADIAN, SUMATERA)...
TELAH 'LARI' SEBANYAK 20-40 METER...
KE ARAH SELATAN...
TIDAKKAH KITA SEDAR...
ITU MERUPAKAN PETUNJUK....
YG ARAH KIBLAT AKAN BERUBAH...
DAH AKHIRNYA KITA SMBYG 'TERBALIK ARAH ' DARI SEKARANG...
MATAHARI AKAN TERBIT DARI ARAH YG LAIN...
SO, NI BUKAN TANDA2 BESAR KIAMAT DI AKHIR ZAMAN?
SEMPATKAH KITA BERTAUBAT?
DITERIMAKAH ALLAH TAUBAT 'LAST MINUTE' KITA YG AMAT JAHIL NI?


Sabda Rasulullah SAW:
"Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan
mereka menamak ann ya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya)
sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan
menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan
mereka seperti kera dan babi (setelah mati)".
(Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu,
berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayat Thabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda:
"Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi"
(Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda:
"Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat
menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi"
(Hadis riwayat Ahmad)

Daripada Ali bin Abi Thalib ra, Rasulullah SAW bersabda:
"Apabila umatku telah membuat 15 perkara, maka BALA pasti akan turun kepada
mereka, iaitu:
1. Apabila harta negara hanya beredar di kalangan orang tertentu
sahaja (SUDAH ADA)
2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan (SUDAH ADA)
3. Zakat dijadikan hutang (SUDAH ADA)
4. Suami menurut kehendak isteri (dalam perkara bertentangan
syariat) (SUDAH ADA)
5. Anak derhaka terhadap ibunya (SUDAH ADA)
6. Akan tetapi (anak tadi) sangat baik terhadap kawan-kaw ann ya.
(SUDAH ADA)
7. Ia (anak) suka menjauhkan diri daripada ayahnya (SUDAH ADA)
8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid. (SUDAH ADA)
9. Yang menjadi ketua sesuatu kaum adalah orang yang paling hina di
antara mereka. (SUDAH MULA DIPILIH)
10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahat ann ya. (SUDAH ADA)
11. Arak sudah diminum secara berleluasa. (SUDAH ADA)
12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki) (SUDAH ADA)
13. Para artis-artis disanjung-sanjung. (SUDAH ADA )
14. Muzik banyak dimainkan/didendang kan. (SUDAH ADA)
15. Generasi akhir umat ini akan melaknat generasi pertama (para
sahabat terdahulu). (SUDAH MULA KEDENGARAN)


Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau GEMPA BUMI
ataupun mereka akan dirubah menjadi makhluk lain"
(Hadis Riwayat At-Tirmidzi)

Wahai Muslimin Muslimat.... APA LAGI YG ANDA TUNGGU??!! BERINGATLAH! !

KEMBALILAH KEPADA ISLAM....JANGAN lAGI NAK BERDOLAK-DALIH!
Janganlah kalian SOMBONG & EGO terhadap ALLAH!! Sedarlah diri kalian!!

Adakah kalian ingin menunggu maut datang di hadapan anda baru nak
bertaubat?? Sampai bilakah anda nak TUNGGU & TUNGGU, NANTI & NANTI,
TANGGUH & TANGGUH untuk berubah dan membuat persediaan diri?? Adakah anda
tahu bila anda akan MATI?? Adakah anda boleh jamin yg anda akan hidup
sehingga ke akhir hari ini??
Kalian yang tidak solat, TUNAIKANLAH SOLAT.

Kalian yang tidak menutup aurat, atau menutup sebahagian tetapi membuka
sebahagian yang lain, atau yang memakai baju nampak pusat, seluar dalam,
baju dalam (laknat Allah dan RasulNya ke atas mereka), BERTAUBATLAH! !


TUTUPLAH AURATMU DENGAN SEMPURNA!!

HENTIKANLAH SEGALA BENTUK MAKSIAT!!

Hentikanlah mendengar muzik-muzik yang melalaikan!!

Tunaikanlah zakat dan haji bagi yang berkemampuan.

Tunaikanlah kewajipan kalian sebagai MUSLIM & PENDAKWAH... apa yang kalian
dah buat??

Di manakah AKHLAK & ADAB ANDA SEBAGAI MUSLIM? Mengaku saja diri kalian
sebagai Muslim....memang muka tak malu!!

Bagi PARA PEMERINTAH MUSLIM!! DI MANAKAH KEWAJIBAN ANDA UNTUK MENDAULATKAN
UNDANG-UNDANG ISLAM & KHILAFAH ISLAM?? Sampai bila anda nak TUNGGU?? DI
MANAKAH AMAR MAKRUF & NAHI MUNGKAR?? Sampai hati kalian biarkan RAKYAT
TERUS-MENERUS BERGELUMANG DGN DOSA & MAKSIAT!! Sampai hati kalian biarkan
RAKYAT MENJADI AHLI NERAKA!! Apa yang kalian dah buat??!!

Bagi para Muslimin...DI MANAKAH SOLAT BERJEMAAH ANDA DI MASJID-MASJID,
SURAU-SURAU & RUMAH-RUMAH. ...Adakah kalian masih terus nak jadi MUSLIM yang
TAK GUNA & MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI??

Bagi para suami, para bapa, para isteri, para ibu....DIDIKLAH ANAK-ANAK
KALIAN!! Kalian diberi amanah untuk menjaga dan mendidik, BUKAN SEKADAR
MEMBUAT & MENTERNAK anak-anak!! Jadikanlah mereka sebagai anak yang SOLEH & SOLEHAH. Pada masa yang sama, KALIAN JUGA WAJIB MENUNJUKKAN CONTOH pada mereka sebagai MUSLIM, bukan sekadar menghantar mereka ke sekolah agama.
Amalkanlah ISLAM 100%, bermula dr rumah.

p/s: copy/paste dr email aku...nak tnya..apa yg mamat ni crita pasal hadis tuh btul kew...??? bkn sya tnya....kwn sya yg tnya.... ok..salam....

Anonymous said...

Ustazahrock menunggu kemunculan Akak ke??? Terima kasih atas kesudian Ustazah utk membaca celoteh saya. Ustazah ni memang baik hati!!!

Akak S.

Anonymous said...

Walaupun terdapat tanda2 yg hari kiamat telah dekat, kiamat kecil (maut) lebih dekat lagi dengan kita....

Akak teringin sgt nak sediakan kain kafan sendiri, kapur barus & lain2 peralatan keperluan dlm pengurusan mayat sebagai peringatan utk diri Akak yg akan meninggal dunia, termasuklah kalau boleh Akak nak sediakan kubur Akak sendiri & selalu melawat kubur Akak... kot2 lah Akak dapat tingkatkan kesedaran utk menambahkan amal baik & meninggalkan perkara2 yg tak berfaedah di dunia ini. Harap2 taklah panik sgt bila sampai ajal nanti! Apa pendapat Ustazahrock yg dikasihi...

Akak S.

Mawardi said...

Nape semua entri ada tanda soal belakang tu? huhu..

Btw, keep it up til you become mayat. yosh!!

Anonymous said...

tuan yang mulia, bila saya baca blog tuan rasa cam kenal lama jer ngan tuan walaupun tak tau sapa tuan. satu lagi gaya bahasa tuan mmg universal..dimana saja, bila-bila masa satu bahasa..Doakan hidayah untuk hamba yang Fakir sama ok.

hamka said...

hafizbar

he he he, kenapa lagu nashit engkau (matahari) tak termasuk?
Hmm, yang pergi tak kan kembali,,,yeah... yeah...
yeah... yeah...

---------
neversun

neraka untuk setan, bahan bakar neraka adalah manusia…oh!

------------
zabs

insaf, terima kasih..
aku ingat nak taruk sign board: ‘semua ini akan menjadi tanah’ kat pintu rumah aku..

----------
sang mentari

dan tak sanggup ke neraka..isk!

-------------
...ruff-sakura-edge...

satu lagi kiamat yang paling hampir adalah hari menjadi mayat..

ps; betul tak betul tu kena rujuk muhadithin,
jika kau rajin, aku pernah tulis post yang bertajuk “kiamat sudah dekat?”..boleh rujuk..

--------
Akak S.
Ustazah rock kirim salam..

--------
al-faqir

sebab dalam kunur ada lagi 5 tanda soal, padang masyar lagi banyak tanda soal..oh!

--------------
Hamba Insan Fakir

Amin, terima kasih kerana sudi membaca blog ini.., mayat memang terkenal..oh!

Anonymous said...

hik hik lupe plak saya. lagu itu bertajuk

Nashit Terhangat di Pasar Besar Kedai Payang.
lirik: hafizbar
lagu: amuk (lagu matahari)

eh saya tipu lagi kamu semua. tajuk sebenar lagu gubahan saya itu ialah ``nasyid terhangat"
sekian dimaklumkan

Anonymous said...

bro hamka..
neraka untuk...
huuu..

Anonymous said...

hehe bace entry "dah puas beraya??"
lawak laa..
mane ade soalan spm macam tu laa bro hamka..
hahaha essay pun ntah paper je..
seb baek tak bace before exam..
kalu tak naye je..
haru..

tuan tanah said...

terima kasih untuk entri ini.

baru-baru ini memang ada orang putih beri salam pada saya. dia duduk di timur tengah lama, jadi dia tahu bahasa arab. dan saya rasa perkataan salam pun dah jadi perkataan universal sekarang. sungguh, saya lupa apa jawapan yang patut saya berikan kalau orang kafir beri salam. jadi saya jawab penuh wa'alaikumussalam.

errr... takpe kan?

zwitterion said...

hamka teruskan menulis...moga sentiasa dpt mencerap ilmu disini

Anonymous said...

a`kum..
suka baca dan jadi pemerhati.mane yg baik sama2 kita amik.mane2 yg tak btol sama2 kita btol kan..teruskan usaha dakwah anda wahai bro hamka dan anda2 semua...
---------------------------------
jijo alfonso farerra bin abdullah

hamka said...

hafizbar

Glamer jugak kedai payang…he he he

---------------------
Anonymous

huuu..

budak_shams

he he he, itu ler engkau..

-----------
tuan tanah

lebih baik ikut sunnah Nabi..

---------------
zwitterion

terima kasih..


---------------------------------
jijo alfonso farerra bin abdullah

terbelit lidah aku

blackpurple @ jowopinter said...

Hamka, Ppasal neraka ni kan... Semua orang islam tau neraka itu wujud... semua tau neraka itu panas giler tapi kenapa umat islam macam tak takut ? Tak tau atau memang sengaja buat-buat tak tau..? Masih juga seronok buat dosa... Kalau jahil atau tak sengaja tu ok la, tapi yang berbangga dan menunjuk2 buat dosa tu..? Macam rasa tak bersalah langsung. Gelap betul hati mereka....

Huhuhu....

Anonymous said...

salam~~~
teruskan menulis...
kerna apa yg ditulis ini insyaAllah
akn menjadi satu jln berdakwah..

Anonymous said...

bro hamka..
nk entry baru..
huhu
:D

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Hey, korang semua ni,menulis blog ni bukannya kerja utama Hamka.Korang semua tak perasan ke dia selalu nasihat kat kita kalau tak faham tentang agama kena belajar,pergi jumpa ustaz yg murshid,lepas tu solat jemaah dan hidupkan amalan masjid bagi lelaki,melakukan usaha amar makruf dan nahi mungkar cara nabi,doa hidayah utk umat,sambung tugas nabi yg diamanahkan utk umat akhir zaman ni.tak kiralah kita buat kerja sampingan tulis blog ke, suka baca blog org yg ada di alam maya ke,tapi pergi ke medan sebenar tu kenalah buat.Ana rasa Hamka ni,kadang2 dia cuti,lambat buat entry baru,lambat balas komen dan sebagainya.Korang tak rasa ke yg dia sedang buat usaha dan sedang melakukan apa yg disampaikan kpd kita?Jadi,bagaimana dengan kita?bila kita nak lakukan kerja nabi dan pergi dakwah kat umat yg menderita hidup tanpa hidayah dan maksiat yg bermaharajalela.
Masyarakat kita makin tenat. Masyarakat kita hampir mampus. Mereka sebenarnya cukup menderita dengan sejuta kegeringan yang meratah jasad mereka.Demi tuhan Ka'bah! Seandainya kita masih lagi berfoya-foya dengan nikmat yang ada, tanpa kita bergerak mencari jalan untuk menyiapkan diri sebelum terjun ke gelanggang perjuangan sebagai seorang pendekar dalam memperjuangkan agama, maka sebenarnya kita terlalu jahat terhadap Allah dan Islam. Kita pengkhianat kepada umat. Umat hampir mampus tetapi kita terus alpa. Aku tidak tahu apakah kita akan mampu untuk bersuara di hadapan Allah kelak apabila kita digelar sebagai pengkhianat Allah dan RasulNya.teman,alirkanlah air matamu kerana kita berdosa kepada Islam tercinta. Alirkanlah matamu tanda bahawa engkau menyesal atas dosa yang kau hadiahkan kepada penciptamu. Alirkanlah air matamu kerana aliran mutiara taubat itu bakal memadamkan api neraka buatmu.

....insan khafi..

Anonymous said...

salam...
hmm..still trying to make such good blog..begging for your doa..plz pray for my xm..will be coming nxt month..cuak maa..oral physiology..anatomy..biochem..histology..aduhh..
for bro hamka,keep up your good effort man!
hmm lupa lak nak tanya 1 bnda..adakah identiti bro ni diketahui ramai?yela hbs sume cite..hihi

-iman-

Anonymous said...

along....

tak marelah...awak suka sembang bab apa hah, bab kahwin atau cerita pengalaman seseorang atau bola sepak atau nashid atau lagu atau manusia jadi mayat? Hamka sungguh pandai menggunakan psycho dlm menarik minat makhluk manusia di dunia maya ni.Nampaknya ini bukan tempat saya.Baik tumpukan pada kerja yg sebenar.tapi tak apa kan Hamka sekali sekala saya menyampuk.Nak tiru ayat baginda sikit:kamu lebih mengetahui tentang dunia blog kamu.

insan khafi.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
hamka said...

6 online user!!

aku sedang post entry baru, silalah update
he he he

hamka said...

blackpurple

Hati akupun gelap juga, isk..isk..,
semoga Allah kurniakan Nur yang Sempurna..
Amin...

----------
Anonymous

terima kasih ,, tolong doa hidayah untuk aku !!

---------
budak_shams

Dah post dah .. :)

--------
ustazahrock
jumpa lagi, alhamdulillah..

....
insan khafi..

terima kasih tuan yang mulia...hanya orang yang mulia tahu memuliakan orang yang mulia

--------
iman

identity?cita belum habis lagi..,tapi akan habis insyaAllah,
ps: kepada yang mengetahui..biarlah rahsia...

---------
Along

terima kasih long...:)

ps: kamu lebih mengetahui tentang dunia blog kamu.

Anonymous said...

bro hamka..
entry baru??
im still under 18..
blum cukup 18 laa..
spm pun bru lepas..
nk bace pn was was sangat..

hamka said...

he he he..

maafkan aku adik,

jadilah anak yang baik..

Anonymous said...

Hmm.. Aku pernah dengar satu ustaz kata, Tidak mengapa kita beribadat kerana kita nak masuk syurga, nak bidadari, nak dapat ganjaran Allah... kerana, yakin pada janji Allah itu adalah IMAN!.

So.. aku pernah dengar dari satu orang tua yang kata kalau beribadat kerana ganjaran tu macam hampas.. takde makna, secara otomatik dia telah memperlekeh janji Allah SWT. Allah nak bagi ko ganjaran, ko kerek kata tak mau... rasa rasa patutkah pakcik itu ditempeleng? Sesungguhnya hanya Allah yang layak membalasnya.. Amin.

hamka said...

kalau pakcik tu anak aku, dah lama aku tempeleng!!!

mana ada org buat dosa tak nak dosa? nak tak nak dosa akan dtg pd ahli maksiat dan azab Allah menanti, maka org buat baik mana boleh tak nak pahala? pahala akan dtg bila buat ibadat dan nikamat Allah menanti..

itulah iman..
yakin dengan janji Allah..

(doalah aku, aku nak pahala)

Anonymous said...

So.. aku pernah dengar dari satu orang tua yang kata kalau beribadat kerana ganjaran tu macam hampas.. takde makna, secara otomatik dia telah memperlekeh janji Allah SWT. Allah nak bagi ko ganjaran, ko kerek kata tak mau... rasa rasa patutkah pakcik itu ditempeleng? Sesungguhnya hanya Allah yang layak membalasnya.. Amin.


askum.. jgn mcm tu dik, bagi saya tinggi ilmu pakcik tu. kenape tak tanya dia balik mengapa pakcik ckp mcm tu? Sepatutnya adik bersabar sblum ckp mcm ni kerana mereka tu juga adalah ciptaan darinya. Adik, sy doakan adik agar tersukan belajar, JANGAN BERHENTI pada peringkat syariat, tetapi teruskan lah melangkau ke TARIKAT, HAKIKAT & MAKRIFAT..di situ nanti insyaallah semuanya akan nyata kalau ia diizinkan. Sesungguhya DIA maha mengetahui dr yang lain2. Tambah pulak DIA maha pengasih dan penyayang... wassalam.

- hambaNYA-

hamka said...

aku ada tulis pasal, syariat, tarikat makrifat dalam post:

"apakah hakikat ugama?'

http://keretamayat.blogspot.com/2006/03/apa-itu-hakikat-ugama.html

hamka said...

http://keretamayat.blogspot.com/
2006/03/
apa-itu-hakikat-ugama.html

Anonymous said...

assalammualaikum.. Sy suke dgn artikel "apa hakikat ugama?" Saya faham dan sy suke sgt ttg sahabat saudara yang suke memancing walaupun org sedang berjamaah pd hr raya. Sahabat..pelajarilah sekurang-kurangnya hingga keperingkat hakikat itu. Sahabat akan tahu dan nampak dengan jelas apa itu ugama dan hakikat yang sebenar. Saya mmg tidak terkejut dengan keadaan kawan saudara tu. Saya rasa sememangnya dia faham arti berugama ini. Pelajarilah hingga sampai kekasih sayangNYA. Pelajarilah hingga syurga berada didepan mu sahabat. Memang..memang mungkin pelik bagi sahabat ttg apa yang saya ceritakan ini. Tp nantilah, mudah2an sahabat akan sampai juga pada peringkat ini. Saya faham ttg blog ini, cume kadang2 sedih ttg apa yang telah berlaku dalam kefaham berugama. Memamglah kerana syariat mengajar begitu..tp mudah2an sahabat akan lebih faham ttg syariat, tarikat, hakikat makrifat... Sahabat.., sy mintak maaf ttg apa yg sy coretkan td, cume smemangnya saya menyeru bergurulah sekarang dengan guru2 yang kasyaf..dan jangan bertangguh lagi kerana sememangya syariat itu terlalu jauh ertinya dengan hakikat ugama yang sebenar. Berpindahlah, berusahalah untuk mengenaliNYA. Dapatkan lah HAKIKAT itu, perolehilah dia. Insyaallah.. sahabat akan lebih merasai kemanisan menjadi hambaNYA. Kita masih jauh lagi sahabat..marilah kiter berjalan terus ya?? sama2lah kiter berdoa agar apa yang selama ni kita hukumkan tidak menutup hijab kita untuk menuju kepada kasih sayangNYA. wassalam.

-hambaNYA-

hamka said...

engkau benar, aku jahil lagi hina, terima kasih kerana mengingatkan aku..

amin..

Anonymous said...

http://nasbunnuraini.files.wordpress.com/2007/04/respons_terhadap_mufti_perlis_-_salam_kepada_non-muslim.doc

Anonymous said...

pendapat Dr Asri tentang Bukan Muslim dan Neraka-
http://drmaza.com/home/?p=1661
apa pendapat hamka...
drp coma..

hamka said...

ikutlah Al quran..

masa dah takde, mati islam atau mati kapir, make u choice!