Nov 27, 2006

Siapa MUSUH sebenar Islam?

(Tazkirah untuk orang yang baru masuk islam)

Bulan Syahwal dah berlalu, tapi masih ada yang sambut hari raya dengan buat rumah terbuka di sini sana…

(Jemputlah makan-makan…)

Mintak maaf kat korang juga kerana aku tak jemput korang datang beraya enam kat rumah aku, jadi tak dapatlah korang nak merasa jus kurma istimewa syawal, iaitu kurma yang di blender bersama susu kambing dan air zam-zam.

Bagi korang yang suka minum minuman panas, telan air liur sahajalah kerana tak dapat minum air teh’ tarik special yang bini aku taruk sedikit garam dan halia..he he he..

Tentang pemakanan pulak, bini aku masak ‘nasi lemak cinta daun pisang’ yang pernah menawan hati mertuanya, dan nasi lemak itu pulak di ‘kahwin’kan dengan mee hoon Pnom Pheh yang di masak dengan kasih dan sayang…

Tak lupa juga kacang pistachio dan biji gajus bakar sebagai pencuci mulut…wah wah wah!!!

(kedengaran bunyi pinggang dan mangkuk berlaga)

Untuk memeriahkan majlis rumah terbuka itu, aku buat pembaharuan dalam hiburan,iaitu dengan melatkkan Radio dan TV secara bersebelahan di ruang tamu, yang mana aku bukak TV tapi tutup dia punya volume, manakala Radio di sebelahnya pulak, aku bukak radio dan kuatkan volumenya..he he he, jadilah keliru akan tetamu yang hadir kerana TV nyanyi lagu lain (seperti video klip ziana zain dan awie-halaman asmara) manakala suara yang keluar dari radio pulak adalah lagu lain,( seperti lagu raihan, iman adalah mutiara)…

Oleh kerana menonton TV sambil mendengar radio menimbulkan kekeliruan otak kanan dan otak kiri akan para tetamu, maka tiada sorangpun yang sudi tengok TV dan dengar radio tu, maka majilis itu dapat di fokuskan kepada isu –isu lain yang lebih berfaedah…, seperti tolong basuh pinggan dan tidak buat sepah!!!

He he he, betul apa yang aku buat tu, 'TENGOK TV' dan 'DENGAR Radio'…

Oh, ye! Aku baru baca komen korang tentang entry “cinta” yang dah cecah seratus tu, aku tengok setiap komen yang berbentuk soalan telah di jawab oleh pembaca setia, terima kasih kepada korang semua yang sudi meluangkan masa mengupdate blog ini selepas korang update Al-Quran dan Zikir…alhamdulillah..,sejuk rahim dan tali pusat ibu mengandung..

Untuk entry kali ni, sementara bini aku basuh pinggang, mangkuk, cawan gelas, periuk, kuali, belanga, piring, sudu, senduk, garfu, spatula, dan bla bla bla ..Aku nak jawab satu komen dari “akuokay”..

soalan yang aku ada janji nak tulis dulu…

komen yang bertarikh,10:34 PM, November 20, 2006
copy/paste
akuokay said..


.*besh komen2 cecah ratus nih.aku masih tertunggu-tunggu part yang nie:Nota: aku akan terangkan tentang ‘MUSUH’ ini dalam entry yang akan datang, -insyaAllah.
…..
Hamka said

Sebelum ini aku pernah menulis tazkirah untuk ulamak dan orang kapir serta korang semua, tapi aku rasa aku tak pernah lagi (kot) bagi tazkirah untuk mua’alaf secara khusus,

So, entry ini di susun untuk new convert sambil menjawab soalan tentang “enemy in the gate..”

Mudah-mudahan mendapat sedikit manafaat sambil makan kacang pistachio…

….

TAZKIRAH UNTUK NEW MUA’ALAF


Assalamulaikum.wahai saudara baru…

Tahniah, kerana telah memilih islam sebagai ugama rasmi hidup korang. Aku tak tahu akan bagaimana dan kenapa korang boleh masuk islam, tentu ada banyak cerita tentang bagaimana korang boleh tertarik untuk memeluk ugama islam bukan?!, Yang pasti Allah telah pilih korang menjadi sebagai seorang islam, mudah-mudahan selepas jadi mayat kelak, Allah terima kita semua sebagai seorang islam yang di redhai..

Bila dah masuk islam, aku sebagai senior korang, tak salah rasanya jika nak bagi nasihat sikit tentang bagaimana menjadi seorang islam yang ..(korang taruklah apa-apa istilah yang best-best)

(macamlah aku ni best sangat..oh)

Perlu di ingatkan, penulis bukan seorang ustaz atau ulamak, hanya sedikit prihatin (saya perasan prihatin) kepada saudara baru dan tiada laranganpun dalam islam untuk sesiapa sahaja memberi nasihat, mua’laf yang rambut keras macam dawai, bertompok macam rumput, kulit hitam dan bibir terbalik pun boleh…, makcik yang jual goreng pisang depan opis aku pun boleh.., dan pendek kata..korang semualah, para mua’alaf sekalian! pun boleh, no problem punyer.. insyaAllah.

Pertama sekali,
Buatlah azam sekarang, bahawa saya nak jadi orang islam sampai bila-bila, sampai saya mati, sampai saya jadi mayat,!!!

Jika saya mua’laf ini lelaki, maka saya azam untuk solat 5 waktu kat masjid, sampai bila-bila, sampai saya mati, sampai saya jadi mayat,!!!

Jika saya mua’laf ini perempuan, maka saya azam untuk solat 5 waktu di awal-awal waktu, sampai bila-bila, sampai saya mati, sampai saya jadi mayat,!!! - InsyaAllah!!!!

(TAHLIL!!!)

Sebenarnya ada banyak makluk ciptaan Allah subhanahuwataala, Jin, Malaikat, Bidadari, Shaitan, Binatang, Dajjal, yakjuj dan makjuj, beruang panda, tapak sulaiman, biawak komodo dan lain-lain, akan tetapi dalam banyak-banyak makhluk ciptaan Allah, hanya kita manusia yang di cipta dengan ‘tangan’ Allah sendiri, dan Allah mengaku bahawa manusia adalah sebaik-baik kejadian, dan yang paling best, kekasih Allah adalah seorang manusia iaitu Nabi Muhammad SAW. Manusia macam kita!!!

Jadi, ini adalah satu jalan mudah untuk berjaya menjadi hamba Allah yang sejati, iaitu dengan meniru, mengikut, membenarkan akan Nabi Muhammad saw, maka berjayalah kita di dunia dan akhirat-insyAllah.

Dan sebagai panduan dan keselamatan ummat manusia, Nabi Muhammad SAW telah tinggalkan dua perkara yang mana jika korang dan aku berpegang dengan dua perkara ini, maka korang dan aku tidak akan tersesat buat selama-lamanya, iaitu:

1. Al-quran
2. Al-sunnah.


Apa itu Al Quran?
Al-Quran adalah KEHENDAK ALLAH yang di zahirkan dalam bentuk tulisan (kitab), yang mana ianya adalah panduan seumur hidup bagi manusia dan jin!!!

Apa itu Al Sunnah?
Al-Sunnah adalah KEHENDAK ALLAH yang di zahirkan dalam bentuk ‘manusia’ yang mana ianya adalah perjalanan mencari keredhaan Allah melalui jalan atau cara hidup Nabi Muhammad SAW sehingga baginda sendiri di kenali sebagai “Al-Quran yang bergerak”.

(sila focus dan beri perhatian kepada perkataan : “bergerak”..)

Oleh yang demikian, Allah sendiri telah mengambil tanggung jawab untuk menjaga Al-Quran sepanjang zaman yang mana kitab ini tidak akan hilang dari hati hati ummat islam sampai hari kiamat, walau apapun usaha musuh islam untuk menghapuskan/mengubah suai/menyalah-cetak dan apa-apapun caranya, mereka pasti tidak akan dapat menghapuskan Al-quran kerana ianya sudah di janjikan dalam peliharaan Allah!!

Namun, tiada janji dari Allah untuk menjaga Al- sunnah secara am, sebaliknya tanggungjawab dalam pemeliharaan Sunnah Nabi saw di letakkan di atas bahu seluruh Ummat Nabi Muhammad SAW, yang mana barang siapa dari ummat ini, yang menghidupkan sunnah nabi, bagi setiap sunnah yang di hidupkan akan mendapat ganjaran seratus pahala mati syahid..(SubhanAllah)

Nikmat mana lagi yang aku dustakan????

Jadi, sudahkan korang bersedia menjadi “Al-Quran yang bergerak”.???

----------
Baiklah, sekarang kita pergi tentang bagaimana nak bergerak?

Sebelum bergerak, aku nak bagitahu tentang siapakah musuh islam yang sebenar, kerana dengan mengetahui siapakah musuh sebenar korang, maka akan mudahlah pergerakkan kita mengatur strategi menumpaskan musuh!!

Di sinilah perkara penting sekali dalam kehidupan orang islam kerana jika tersilap memilih musuh, maka musnahlah kehidupan dunia dan akhiratnya..

Macam dalam perang jugak, jika korang tak kenal musuh korang, apa yang terjadi? Tali barut jepun? Komunis? Bintang tiga? Darth Vader.? Sasuke? (im sorry …i felt really terrible just giving that stupid example..oh)

Dari pandangan aku yang jahil dan hina ini, bila lihat masjid di Malaysia ini banyak yang kosong, aku rasa ianya berpunca daripada orang islam sekarang yang sedang keliru dengan musuh sebenar..

Ada orang islam yang menyangka musuh sebenar adalah kemiskinan…
Maka golongan ini akan ‘berjuang’ habis-habisan untuk menghapuskan kemiskinan, kerja siang malam, bangun pagi-pagi mengejar punch card, buat over time dan cari side income, sehingga tinggal solat jemaah…oh! mereka sebenarnya telah tersilap memilih musuh!!!

Ada pulak orang islam yang menyangka musuh sebenar adalah ‘umur pendek’
Maka golongan ini akan ‘berjuang’ habis-habisan untuk hidup selama-lamanya, bersukan siang malam, bangun pagi-pagi untuk berjogging, petang jogging lagi dan malampun masih berjogging!!!!lepas tu layan rangcangan sukan dan up-date keputusan sukan, sehingga..tidak lupa doa mintak panjang umur,last… tinggal solat jemaah…oh! mereka sebenarnya telah tersilap memilih musuh!!!

Lepas tu ada pulak orang islam yang menyangka musuh sebenar adalah Ketidak majuan (kemunduran)
Maka golongan ini akan ‘berjuang’ habis-habisan untuk menjadi maju dan berdaya saing, berkerja siang malam, bangun pagi-pagi dan terus maju, petang maju dan malampun maju!!!!selamat maju jaya,… sehingga.. tinggal solat jemaah…oh! mereka sebenarnya telah tersilap memilih musuh!!!

Dan..Ada juga orang islam yang menyangka musuh sebanar adalah kerajaan…
Maka golongan ini akan ‘berjuang’ habis-habisan untuk menghapuskan kerajaan, kempen siang malam, bla-bla bla… sehingga tinggal solat jemaah…oh! mereka sebenarnya telah tersilap memilih musuh!!!

Kerana itulah orang alim macam Tok Guru Nik Aziz pernah berkata kepada ahli Pas:
"Semasa selepas mesyuarat Perhubungan saya lihat ada yang tidak terus mengambil wuduk untuk menunaikan solat, sebaliknya melakukan perkara lain. Ada juga yang masih berbual-bual dan ada yang terus balik."

"Inilah di antara faktur yang menyebabkan perjuangan Islam lambat mencapai kemenangan. Saya cukup tertarik membaca tulisan Haji Subky Abdul Latiff yang menyebut Yahudi tak alah selagi Subuh tak seperti Jumaat,"
katanya pada program makan malam Majlis Tindakan Dun Tendong di Perdana Resort, baru-baru ini
.(aku petik dari harakah)

walaubagaimanapun, aku tak kata semua orang islam di atas teruk macam tu, tapi masjid banyak yang kosong menunjukkan banyak orang islam yang memang teruk macam tu!!!..oh!

(aku sendiripun teruk..isk!!!)

Ada jugak orang islam yang menyangka musuh sebenar adalah Yahudi, Amerika, kristian, ahli kitab dan lain-lain-baikot siang malam-tapi masjid masih kosong..

itu belum masuk yang memusuhi : Mat remp-it/, parti UMNO/ Parti PAS/ Datok K/Siti nurhaliza/ Mawi Fan Club/ makcik yang jual goreng pisang mahal/ jerawat/filem tempatan/blab la bla!!!

Hmmm….
(termenung kejap)

Dalam Al-Quran, dah terang terang bagitahu akan musuh ummat islam, tapi sayang seribu kali sayang, aduh sayang….
Aku melihat kehancuran umat islam seluruh dunia adalah apabila silap memilih musuh, lalu menjadikan orang islam jugak sebagai musuh islam!!

Macam Taliban dengan Pakatan Utara!!!
Macam Hamas dengan peganti Yasssir Arafat!!!
Macam Dacing dengan Purnama!!!
Macam Itan dengan Iraq!!!
Macam Puak Sunni dengan Puak Syiah!!
Macam tentera Saidina Ali r.a dengan tentera Muawiyah r.a (rujuk sejarah )

Kerana itulah apabila saidina Umar r.a, khalifah islam yang ke dua, di tikam ketika bersolat, sebelum wafat, beliau bertanya akan siapakah yang menikamnya?, bila di beritakan yang menikamnya adalah orang kapir, beliau gembira, kerana ini bermakna islam tidak akan jatuh selagi orang islam tidak berperang dengan orang islam.

Namun, kita boleh rujuk sejarah akan siapakah yang membuhuh saidina Usman r.a? Pempimpin islam yang ke tiga,

dan Siapakah pula yang menikam saidina Ali r.a? Pempimpin islam yang ke empat

Dan Siapakah pula yang membunuh cucu rasulullah dengan meracunnya? Siapa?

Jawapanya adalah orang islam!
Dan lihat apa yang telah terjadi pada orang islam di zaman itu..isk..isk..ya! kejatuhan dan penindasan terhadap islam pun bermula...

Jadi nasihat aku kepada korang yang baru masuk islam, kena kenalpasti musuh sebenar korang, supaya senang korang buat tindakan, ingat!! Kesilapan mengenal pasti musuh korang akan membuatkan korang hidup dengan merana dan bertambah merana bila mati kelak!!! Naduzubillah…

Jadi, siapakah musuh sebenar korang yang kerananyalah korang akan di masukkan ke dalam Neraka.?
Dialah yang akan membuatkan korang menderita di dalam kubur, menangis di padang mahsyar, dan menyesal di dalam Neraka!! Dialah musuh Nombor satu ugama!!!!!

Siapa?

Baiklah, boleh rujuk surah yassin ayat 60..

Allah bagitahu musuh sebenar kita adalah Setan!!!!

dan Dalam diri setiap manusia ada lagi 3 musuh yang tak kurang hebatnya iaitu:

1. Nafsu yang tidak pernas puas.
(ada motor nak kereta, ada kereta nak helikopter, ada helikopter nak prking kat mana?)

2. Syahwat yang sentiasa membara
(nak bersetubuh sahaja, nak onani, nak oral seks, nak kahwin ramai!!!).

3. Keperluan dunia yang membebankan.
(bil api, bil api, hutang kereta, rumah, tanah, kubur!!!)

Kemudian, Untuk Allah menguji siapakah di antara manusia itu yang paling bertaqwa, paling baik, paling beriman dan paling soleh, maka Allah benarkan Syaitan yang akan menggunakan ketiga tiga perkara di atas untuk menyesatkan manusia.

Maka berhati-hatilah dengan syahwat, Nafsu dan dunia kerana ini adalah senjata utama syaitan dalam menjahanamkan hari akhirat ummat manusia!!!

Namun, alasan di goda syaitan tidak akan di terima oleh Allah di akhirat kelak, kerana yang berbuat dosa dan maksiat adalah diri sendiri, yang tidak solat adalah diri sendiri, yang menikmati bestnya pancutan air mani ketika berzina, adalah diri sendiri, yang hilang haus ketika munum arak adalah diri sendiri,yang menikmati makanan haram adalah diri sendiri, yang menyakti jiran, menyusahkan tetamu, adalah diri sendiri, yang meninggalkan solat jemaah adalah diri sendiri!!!, semuanya adalah diri sendiri!!! (syaitan hanya bagi shor sahaja..)

Dan Allah akan azab KAMU!!!! KAMU!!!! KAMU!!!!!
(selamatkanlah kami dari AzabMu YA Allah!!!!)

Jadi, kesimpulanya, MUSUH SEBENAR adalah :

DIRI AKU SENDIRI!!!!!
(Diri engkao sendiri!!!!!!)

Jika sesiapa yang merasakan ada musuh yang lebih merbahaya selain dirinya sendiri, maka dia adalah orang yang belum kenal akan dirinya sendiri,
Dan sesiapa yang tidak kenal akan dirinya sendiri, sesungguhnya dia belum kenal Allah!!!
Dan sesiapa yang tak kenal Allah, maka dia akan berbuat sesuka hati yang mana kelak akan menghacurkan dirinya sendiri…..!!!!!

Kerana itulah ada hadith yang mengceritakan akan nasihat Nabi Muhammad s.a.w kepada para sahabat r.a ketika pulang dari medan perang menentang orang kapir (lebih kurang berbunyi)
“ada perang yang lebih besar lagi”
Sahabat terkejut kerana mereka baru pulang dari perang yang dahsyat..lalu Nabi SAW menjelaskan perang yang besar itu adalah perperangan menentang Nasfu!!!!(diri sendiri)

Sebenarnya,perperangan menentang nafsu kita sendiri adalah jauh lebih merbahaya dan dahsyat daripada perperangan menentang musuh islam yang lain. iaitu, jika korang berperang dengan orang kapir laknatullah, sekiranya korang kalah lalu di bunuh, dan anggota badan di kerat lapan serta mata di cungkil misalnya, korang beruntung sebab mati dalam keadaan syahid dan layak dapat masuk shurga Allah tanpa hisab.

Kemudian, jika dalam perperangan tersebut korang menang, maka dengan bergayanya korang akan dapat harta rampasan perang pihak musuh, jika pihak musuh ada PS2, automatik korang dapat PS2. jika pihak musuh ada kereta honda civic mayat, so kereta tu jadi milik koranglah..

Tetapi.. dalam perperangan menentang nafsu kita sendiri, jika kita menang lawan nafsu kita, belum tentu masuk shurga sebab masih hidup lagi hari ni, esok datang ujian lain takut tak dapat nak tahan lalu buat dosa, tinggal solat jemaah misalnya..oh..

Jadi perang menentang nafsu lebih bahaya kerana, Menang belum tentu, kalah masuk neraka!!!
Sedangkan perperangan menentang orang kapir, Menang dapat harta ghanimah, kalah dapat masuk shurga!!!

Dan sekarang kita boleh tengok, kenapa banyak saf demi saf di masjid kosong?,
Kenapa Al-Quran berhabuk?,
Kenapa Tasbih di dinding tidak terusik?,
Kenapa majlis ilmu kurang pesertanya…?
Kenapa? Kenapa? Kenapa?

Korang boleh bagi alasan, dengan menuduh setan yang pandai menghasut..ya! setan juga akan di azab, di azab bersama “diri sendiri” yang mengikut jejak langkah syaitan!!!!

Jadi apabila diri sendiri yang tak khuyuk dalam solat, yang tinggal solat jemaah, yang lengah-lengahkan solat, yang berzina dan yang murtad, mengapa nak salahkan:
Syaitan?
Kerajjan?
Yahudi?
Kapir?
Polis?
Datok K?
Mawi fun Club?

Kenapa? kenapa? kenapa?

KERANA KORANG BELUM KENAL DIRI SENDIRI!!!!!

(macamlah aku kenal…err, siapa aku ini, mungkin aku seorang munafik, doakan aku sahabat, doakan aku selamat dari Azab Allah..oh! isk..isk..)

Akhir sekali, tentang bagaimana nak kalahkan diri sendiri, aku ringkaskan jawapanya:, korang kena bergerak rujuk ustaz yang jauh lebih pakar dari aku (macamlah aku pakar)

Cuma aku nak nasihat, bila sebut diri sendiri korang kena nampak empat perkara:
-Shaitan yang tak pernah penat.
-Nafsu yang tidak pernas puas.
-Syahwat yang sentiasa membara
-Keperluan dunia yang membebankan.

Aku ulangi:-

-Shaitan
-Nafsu
-Syahwat
-Dunia

Bagaimana nak kalahkan syaitan? aku ringkaskan lagi jawapannya: bla bla bla, kalahkan syaitan adalah dengan melakukan amalam yang IKHLAS. dan Bagaimana pula nak kalahkan Nafsu dan syahwat?dah tentu Jawapannya adalah dengan selalu berlapar.., kurangkan tidur, manakala untuk kalahkan Dunia. jawapan yang mudah adalah mencintai akhirat..

Namun, dalam islam semua jawapan sudah ada, dalam kuburpun dah ada jawapan, dan jawapan ini tidak akan membawa, apa-apa makna jika “diri sendiri” tidak “bergerak”..

Nota: korang perasan tak? aku ni macam bagus sangat bila menulis sebegini rupa, macmlah aku kyukuk dalam solat dan tak penah tinggal solat jemaah, aku rasa aku jauh lebih teruk dari korang..isk..iskk, perlu diingat,: caramah, tazkirah, nasihat, pesanan, dan entry sebegini, tidak akan dapat mengubah apa-apa melainkan jika korang dan aku bergerak dan aku juga terutamanya bergerak mencari keredahan Allah, bergerak macam Nabi bergerak, bergerak mengikut perintah Allah sebagaimana dalam Al-quran dan gerakkan inilah yang di katakan : “Al-Quran yang bergerak”.!!! (senang cerita,maksud aku-jangan hanya rujuk blog-pergi rujuk ustaz dan kitab!!)

Jadi berhenti baca entry ini sekarang, pergi tutup aurat dan keluarlah dari rumah korang dan bergeraklah mencari keredhaan Allah dengan keupayaan 100 peratus!!!

Rujuklah ustaz dan ulamak yang berhampiran.

Sekian terima kasih wahai saudara baru...

Salam sayang-ada masa, jumpa lagi dengan izin-NYA.

-------

ps: Ada jugak orang yang anggap “kereta mayat” sebagai musuhnya..oh!!!

45 comments:

Anonymous said...

Syaitan ambil peluang atas NAFSU yang tercetus. Berpuasalah, lemahkan nafsu dengan berpuasa.

Anonymous said...

Ada apa pada tasawwuf? ...
--> nak kalahkan nafsu

kapi said...

nombor tiga..

Hamka said...

kapi, itulah musuh yang besar dalam diri aku jugak..

perasaan bersetubuh yang dahsyat, terutamanya ketika berjauhan dengan isteri tersayang..isk..

nampaknya kena rajin berpuasa dan belajat tasauf..oh

hanisumayyah said...

Jihad lawan nafsu dengan diri sendirilah yang paling susah,kan? apatah lagi akhir zaman ni duduk sorang-sorang dalam rumah pun boleh buat dosa dengan adanya internet, nak dengan taknak jer! Moga Allah bagi kekuatan pada umat akhir zaman ni... amin

yuukikagaku said...

salam~~

sabda RasuluLLAH s.a.w
`TETAPLAH MEMBACA AL QURAN,KERANA AL QURAN ADALAH NUR UNTUK KEHIDUPAN INI DAN BEKALAN UNTUK HARI AKHIRAT`

alhamdulillah..entry kali ni sbnry rasany bkn tuk mualaf jer,,,tp berguna tuk insan yg islam sejak lahir jg..^_^

ade bnda nak kongsi..dari sebuah kitab yg sahabat sy hadiahkan

6 pesanan utk wanita:
1.solat diawal waktu & galakkan kaum muhram bersolat di tempat azan dilaungkan..

2.istiqamah ta`lim dan ta`allum

3.istiqamah membaca al quran & dzikir

4.mendidik ank secara agama & sunnah

5.hidup sederhana

6.menggalakkn suami/muhram bermujahadah di jalan ALLAH swt..

wallahualam..
~~oyasumi~~

Hamka said...

benarlah wahai puan-puan..

aku nak mintak maaf pasal belum komen entry2 yang lepas..

insyaAllah lain kali-ada ruang.
:)

elcoyote said...

oh..memang benar..nafsu dan syahwat paling susah nak kawal..huhu..aku pon masih tahap tak bleh nak kawal dua benda tu..uhuhu..bro..sedapnye kacang pistacio dan gajus tu..ma feveret..uhuhu..nafsu makan masih unggul..oh..

aidiena said...

Brother Hamka..

First of all sorry sbb comment saya nie tak der kaitan dgn entry ini.. cuma lebih kpd pertanyaan/discussion.. All this while.. saya pembaca senyap blog nie.. tapi hari nie saya ada satu kemusykilan mengenai response yahoogroup email yg saya terima dari sorang ahli kepada soalan seorang ahli lain dlm discussion menganai qado² solat... dan.. email balasan darinya buatkan saya confuse.. mungkin ahli² juga.. begini email dia.. saya copy/paste:

Tuan/puan,

Saya ni memang kurang arif dari bab sholat ni apatah lagi Sholat
Qado-qoda ni..............so..mari kita teliti surah " Wal
asri....hingga akhir." Dalam tafsiran ayat tu ada menerangkan Demi Masa
sesungguhnya Manusia itu dalam kerugian.......kalau kita hayati dengan
sebenarnya...jelas menunjukkan bahawa kita akan RUGI jika ketepatan
waktu itu tidak kita penuhi...........begitu dengan waktu sholat 5
waktu......jika tertinggal TAK PERLULAH NAK QODA-QODA lagi sebabnya masa
tu dah berlalu dan telah pun terlepas masakkan boleh dibuat qoda.
Umpama yang lain...jika kita nak pergi ke KL dgn menaikki kenderaan
Komuter no123...disebabkan kita lengah maka kita telah ketinggalan ...so
adakah kita akan dapat menaikki Komuter itu semula pada waktu yang lain?
Ya...boleh tapi....MASA tak sama..betul tak?

Tuan/Puan ,

Allah Taala tu " Laisa Kamas lihi Syaiun" ( Tidak ada sesuatupun yang
menyerupainya ) Allah Taala tu tidak boleh nak kita umpamakan spt
Syarikat Finance atau Kredit atau apa juapun.....so ayat yang berbunyi
spt di bawah " kalu tak habis nanti kita berhutang dgn Allah plak....."
tak boleh kita beranggapan sedemikian kerana amat-amat tidak sesuai
langsung dan menyalahi akidah tauhid ......sebab musababnya
adalah...seolah-olah Allah taala tu menyimpan stok-stok hutang
Manusia....dan siapalah kita yang memandai-mandai nak berhutang dgn
Allah Taala? Setahu saya yang jahil ni, Dalam Al-Quran atau Hadis mana
ada ayat-ayat yang Allah Taala akan melangsaikan hutang-hutang Manusia
yang tertinggal Sholat.

So....ikutlah kata P.Ramlee....dalam lagu BARANG YANG LEPAS
...HAI!.JGNLAH DIKENANG, SO..kenang dan hayatilah DAN BUATLAH " MASA SEKARANG"

WASALLAM

Saya harap dlm entry akan dtg bro boleh eloborate lebih mendalam lagi hal qado² solat nie... mekasih.. ;)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

assalammualaikum...
firstly bro...

nak mintak sorry coz dh menciplak karya bro...sorry..maafkan lah ek..

p/s: lain kali buat lagi..ya ampunnn...

salammm....

senang2 masuk la blog aku...

ruffedge-ruffera.blogspot.com

Hamka said...

elcoyote

rumah aku ada sikit lagi kacang pistacio dan gajus tu....

tak habis, aku ingat nak bagi ayam makan, takut membazir..
hehehe..

-----------
aidiena

org yang tinggal solat dengan sengaja masuk neraka 80 tahun untuk satu waktu...(hadith)

aku ada cerita, kawan aku (aku akan rahsiakan nama dia sampai mati sebab dah janji-so-tak yah paksa aku), dia dulu jahil, bila dapat gaya pulang ke pangkal jalan, maka dia mulai qadha semua solat dia yang lepas-lepas, oleh kerana dia tak tahu bilangan solat yang dah dia tinggalkan, maka di buat sungguh2 sampai tak tahu bilangan.., satu malam, jeng jeng jeng, dia jumpa Nabi dan bagutahu supaya berhenti qadha sebab dah lebih dari hutang..

ish.. mesti kau cakap, mimpi tak boleh bawak hujjah, maka aku stop sampai sini..

sekian
(jangan email tentang mimipi ini pada aku!!)

Hamka said...

eh, aku baru post dah ada pulak komen (berlagak..nafsu menguasai diri)

"...Hidup tak selalunya indah...Langit tak selalu cerah...Suram malam tak berbintang...Itulah lukisan alam..."

ruft sakura..
tak kisah, doa aku selamat dari azab kubur!!!

Anonymous said...

eh, aku baru post ko dah balas...huhu... insyaAllah, kalo umur aku masih panjang sebelum aku menaiki keretamayat, aku akan doakan ko dunia akhirat...

Hamka said...

eh, aku baru balas kau dah post..

he he he..

ps: inilah teknik 100 komen he he he

Anonymous said...

eh, aku baru post ko dah balas..

p/s: ajar teknik 100 komen plz...

aidiena said...

Alahaii bro Hamka.. maknanya pendapat poster email tu tak betul lar kan... dia kata "barang yg lepas.. jgnlah dikenang.." walau satu waktu pon tertinggal kita mesti qado kan solat tu... adakah bagi org yg dah bertaubat... tak perlu qado solat²nyer yg lepas dah kalau Barang yg lepas.. jgn dikenang"??

Anonymous said...

ustazah rock tu sapa??

hamka, cerita pasal "ada apa dgn cinta" tu cerita pasal diri ko ka??

ko ni kadg2 serius, kadang2 lawak, kadang2 teruk gak..[cakap pelik2]salam...

abu_harraz said...

eh aku baru baca korang dah post-bals-post-balas-post....?

Hamka said...

aidiena

Dalam islam takde qadha sebenarnya, sebab orang yang tak solat boleh jatuh kapir.., tapi ada pendapat ulamak untuk kes yang benarkan qadha, kerana mengzahirkan taubat…

Dan, orang beriman dia kena ingat dosa dia sampai bila-bila, ..

Aku tambah satu cerita lagi..
Kawan aku seorang tukang kasut (aku akan rahsiakan nama dia sampai mati sebab dah janji-so-tak yah paksa aku), dia dulu jahil, bila dapat gaya pulang ke pangkal jalan, maka dia mulai qadha semua solat dia yang lepas-lepas, bukan tu sajer, setiap hari dia puasa, bila macam tu, timbul kesulitan dalam kehidupan di kampung kerana dia tak pergi jamuan makan2 dan sibuk memanjang..tak campur orang.., setelah sekian lama…, Allah takdirkan akan Satu hari seorang alim tegur dia dan bagitahu supaya tinggalkan solat qadha dan puasa ganti tu dengan alasan, dulu kau tak solat kerana kau belum beriman, tak puasa kerana kau belum beriman.., dulu kau kapir, walaupun mak bapak kau islam.., so sekarang kau 'baru' masuk islam, mulakan hidup baru..(Cerita ni aku ringkaskan…)

Moral cerita ini, kalau tak nak jadi kapir, jangan sengaja tinggal solat kerana boleh qadha kononya..

Sekarang kawan aku tu dah jadi orang alim…

----------------
...ruff-sakura-edge...

ustazahrock adalah isteri suami dia, mak anak dia, adik abang dia, kakak adik dia, anak mak dia, cucu nenek dia dan nenek dia adalah nenek dia...!!
tok dia pun adalah tok dia..

cerita tu memang cerita aku…
dan aku memang teruk, sebab tu korang kena rujuk ustaz, akupun!!!

-------
abu_harraz

he he he…

Anonymous said...

laatakrobuzzina…..

Kami tidak berzina!
>>Maaf, saya tidak menuduh awak berzina tetapi awak menghampiri zina.Kami hanya berbual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum.. adakah itu menghampiri zina?
>>Ya, perbuatan itu boleh menjerumus pelakunya ke lembah perzinaan.Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.
>>Hari ini, ya. Besok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya. Jangan bermain dengan bahaya. Iblis dan syaitan akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu daya iblis yang mengena sasaran. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Jangan pula terlupa. Siapalah kita jika dibandingkan dengan Adam dan Hawa? Iblis amat licik. Pengalamannya banyak. Ia ada lebih 1001 cara. Ingat, pesanan Rasulullah:
” Jangan engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali
ketiganya adalah syaitan.” (HR Tabrani).
Syaitan akan menghebus perasaan berahi. Kita lemah untuk menghadapi tipu daya Iblis.Tidak semestinya semua orang bercinta menjurus kepada perzinaan.
Ada yang hanya bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tak pernah bersua muka pun!
>>Betul. Itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan mengampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka, tapi perasaan pasti bergelora. Lambat launnya desakan nafsu dan perasaan serta hasutan Iblis, akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti di situ sahaja. Percayalah, ia akan berlanjutan dan berterusan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya?

Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itu pun zina juga ke?
>>Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yag dinyatakan oleh Rasulullah:
“Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah
menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya adalah
berjalan (menuju ke tempat pertemuan). Mulut juga berzina
dan zinanya ialah ciuman.” (HR Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan dan lorong menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lorong yang boleh membawa kepada perzinaan.

Duduk berdiskusi pelajaran tak oleh ke? Bincang pelajaran sahaja!
>>Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup tidak bahagia, akhirat lebih lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang yang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan ditulis ibadat oleh malaikat Raqib dan Atid?

Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni study group.
>>Study group….? Nampak lain macam saja, manja, senyum memanjang, tak macam
gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana-mana pun berdua. Kalau ye pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni… betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu… banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.
>>Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan nafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

Kami sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.
>>Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula.

Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta? Adakah Islam membunuh terus naluri cinta?
>>Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan dating membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! kerana Allah ciptakan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri/nafsu.

Tentu ada cinta secara Islam.
>>Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab qabul; cinta lepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita, Islam. Apabila Islam melarang sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Kalau ia melarang cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa “sesuatu” sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan. Sabda Rasulullah: Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (HR Ibni Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia.

Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri kepada perzinaan?
>>Ya. Kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-duaan. Kemudian mencari tempat yang sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam… Bukankah mereka semakin dekat dan menghampiri perzinaan? Penghujung jalan cinta adalah perzinaan dan kesengsaraan. Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah perzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibubapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat, tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.
>>Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan diuji. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang.

Jadi manusia itu tak tahan diuji?

>>Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia, Allah telah mengingatkan manusia bahawa mereka tidak tahan dengan ujian walaupun kecil Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan hampiri pohon khuldi itu. Firman Allah:

“Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga
serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja
yang engkau sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini,
(jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari
orang-orang yang zalim. (al-A’aaraf: 19)

Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buh khuldi. Tetapi Allah tahu sifat dan kelemahan Adam dan Hawa . Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Kerana mereka tidak dapat engawal diri. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan kearah perzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan perzinaan, kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita, Adam dan Hawa.

Tetapi cinta lepas kahwin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenali hati budi pasangan sebelum buat keputusan berkahwin.

>>Bolehkah percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penu dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing-masing akan berlakon dengan watak yang terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai-bagai lagi. Masa bercinta adalah alam lakonan semata-mata. Masa bercinta, merajuk ada yang akan pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada yang memujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabar tunggu pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat
lima minit, dah kena tengking. Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit.

Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagiaan hidup nanti.

>>Bagaimana diharapkan kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kevahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang akan menganugrahinya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu, jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumahtangga mestila melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung, bagaimana kesudahannya?

Tanya sikit…. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta….

>>Semua itu adalah perangkap Iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya Iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya “angkat” ini sebenarnya telah masuk ke dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina.

Jadi, seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?
Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta anusia. Sebab ukuran manusia sering berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu, ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?

>>Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah
cuba enggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk berkahwin dengan orang yang beriman. Allah berfirman:

“Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin
melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan
musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak
ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki
musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada
orang-orang yang beriman. ( Surah al-Nur: 3)

Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan??

Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?

>>Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Kami telah berjanji sehidup semati..

>>Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab.

>>Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu kepada anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itu rahsia lelaki.

Jadi perempuan yang bercinta, jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?

>>Tentu. Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang yang “second hand” sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di show room sahaja; display only. Tapi ada yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goring dan segelas sirap
bandung, bawalah kehulu, kehilir. Sedihkan. Itulah hakikatnya.

Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?

>>Ya, masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupu jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah:
“Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta
orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya
(yang memelihara dirinya daripada melakukan zina)…Allah telah
menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala
yang besar.
(Al-Ahzab: 35)

Bagaimana kami?

>>Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.

Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah bagaimana taubat nasuha.

>>Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi tiga syarat:
1. Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah.
2. Menyesal. Menginsafi diri di atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
3. Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab qabul.

YA ALLAH! HambaMu telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambaMu ini. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Penerima Taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu, ayah… anakmu berdosa. Engkau jaga diriku sedari kecil dengan kasih saying. Mengapa ku curahkan kasih saying itu kepada orang lain. Oh Tuhan, hambaMu berdosa….

>>Amin, Ya Rabb. Moga Allah terima taubatmu.

Kita berpisah kerana Allah. Kalau ada jodoh, tidak kemana!

>>Ya Allah, bantulah mereka. Kini mereka dating ke pintu-Mu mencari redha-Mu. Terimalah taubat mereka.

Ya Hamka..
Silalah komen..n bg pendapat anda tentang cinta ini..semuga bleh kita renung dan mencapai keredhaan Allah..bantu lah org yg jahil ini..sedang asyik bercinta sambil ini mendapat keredhaan Allah..bantulah aku...ohh..!!

Anonymous said...

laatakrobuzzina…..

Kami tidak berzina!
>>Maaf, saya tidak menuduh awak berzina tetapi awak menghampiri zina.Kami hanya berbual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum.. adakah itu menghampiri zina?
>>Ya, perbuatan itu boleh menjerumus pelakunya ke lembah perzinaan.Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.
>>Hari ini, ya. Besok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya. Jangan bermain dengan bahaya. Iblis dan syaitan akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu daya iblis yang mengena sasaran. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Jangan pula terlupa. Siapalah kita jika dibandingkan dengan Adam dan Hawa? Iblis amat licik. Pengalamannya banyak. Ia ada lebih 1001 cara. Ingat, pesanan Rasulullah:
” Jangan engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali
ketiganya adalah syaitan.” (HR Tabrani).
Syaitan akan menghebus perasaan berahi. Kita lemah untuk menghadapi tipu daya Iblis.Tidak semestinya semua orang bercinta menjurus kepada perzinaan.
Ada yang hanya bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tak pernah bersua muka pun!
>>Betul. Itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan mengampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka, tapi perasaan pasti bergelora. Lambat launnya desakan nafsu dan perasaan serta hasutan Iblis, akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti di situ sahaja. Percayalah, ia akan berlanjutan dan berterusan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya?

Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itu pun zina juga ke?
>>Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yag dinyatakan oleh Rasulullah:
“Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah
menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya adalah
berjalan (menuju ke tempat pertemuan). Mulut juga berzina
dan zinanya ialah ciuman.” (HR Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan dan lorong menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lorong yang boleh membawa kepada perzinaan.

Duduk berdiskusi pelajaran tak oleh ke? Bincang pelajaran sahaja!
>>Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup tidak bahagia, akhirat lebih lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang yang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan ditulis ibadat oleh malaikat Raqib dan Atid?

Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni study group.
>>Study group….? Nampak lain macam saja, manja, senyum memanjang, tak macam
gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana-mana pun berdua. Kalau ye pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni… betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu… banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.
>>Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan nafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

Kami sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.
>>Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula.

Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta? Adakah Islam membunuh terus naluri cinta?
>>Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan dating membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! kerana Allah ciptakan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri/nafsu.

Tentu ada cinta secara Islam.
>>Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab qabul; cinta lepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita, Islam. Apabila Islam melarang sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Kalau ia melarang cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa “sesuatu” sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan. Sabda Rasulullah: Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (HR Ibni Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia.

Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri kepada perzinaan?
>>Ya. Kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-duaan. Kemudian mencari tempat yang sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam… Bukankah mereka semakin dekat dan menghampiri perzinaan? Penghujung jalan cinta adalah perzinaan dan kesengsaraan. Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah perzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibubapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat, tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.
>>Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan diuji. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang.

Jadi manusia itu tak tahan diuji?

>>Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia, Allah telah mengingatkan manusia bahawa mereka tidak tahan dengan ujian walaupun kecil Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan hampiri pohon khuldi itu. Firman Allah:

“Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga
serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja
yang engkau sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini,
(jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari
orang-orang yang zalim. (al-A’aaraf: 19)

Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buh khuldi. Tetapi Allah tahu sifat dan kelemahan Adam dan Hawa . Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Kerana mereka tidak dapat engawal diri. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan kearah perzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan perzinaan, kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita, Adam dan Hawa.

Tetapi cinta lepas kahwin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenali hati budi pasangan sebelum buat keputusan berkahwin.

>>Bolehkah percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penu dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing-masing akan berlakon dengan watak yang terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai-bagai lagi. Masa bercinta adalah alam lakonan semata-mata. Masa bercinta, merajuk ada yang akan pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada yang memujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabar tunggu pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat
lima minit, dah kena tengking. Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit.

Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagiaan hidup nanti.

>>Bagaimana diharapkan kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kevahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang akan menganugrahinya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu, jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumahtangga mestila melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung, bagaimana kesudahannya?

Tanya sikit…. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta….

>>Semua itu adalah perangkap Iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya Iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya “angkat” ini sebenarnya telah masuk ke dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina.

Jadi, seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?
Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta anusia. Sebab ukuran manusia sering berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu, ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?

>>Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah
cuba enggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk berkahwin dengan orang yang beriman. Allah berfirman:

“Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin
melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan
musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak
ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki
musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada
orang-orang yang beriman. ( Surah al-Nur: 3)

Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan??

Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?

>>Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Kami telah berjanji sehidup semati..

>>Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab.

>>Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu kepada anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itu rahsia lelaki.

Jadi perempuan yang bercinta, jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?

>>Tentu. Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang yang “second hand” sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di show room sahaja; display only. Tapi ada yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goring dan segelas sirap
bandung, bawalah kehulu, kehilir. Sedihkan. Itulah hakikatnya.

Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?

>>Ya, masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupu jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah:
“Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta
orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya
(yang memelihara dirinya daripada melakukan zina)…Allah telah
menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala
yang besar.
(Al-Ahzab: 35)

Bagaimana kami?

>>Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.

Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah bagaimana taubat nasuha.

>>Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi tiga syarat:
1. Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah.
2. Menyesal. Menginsafi diri di atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
3. Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab qabul.

YA ALLAH! HambaMu telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambaMu ini. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Penerima Taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu, ayah… anakmu berdosa. Engkau jaga diriku sedari kecil dengan kasih saying. Mengapa ku curahkan kasih saying itu kepada orang lain. Oh Tuhan, hambaMu berdosa….

>>Amin, Ya Rabb. Moga Allah terima taubatmu.

Kita berpisah kerana Allah. Kalau ada jodoh, tidak kemana!

>>Ya Allah, bantulah mereka. Kini mereka dating ke pintu-Mu mencari redha-Mu. Terimalah taubat mereka.

Ya Hamka...
bantulah aku yg jahil ini..berikan pendapat mu..untuk kita jadikan pedoman serta renungan...utk mendapat keredhaan Allah...aku yg sedang asyik bercinta..dan juga ingin mendapat keredhaan Allah..!! ohh..!!

Anonymous said...

cinta hanya ada selepas nikah... itulah cara Islam...

Hamka said...

insyaAllah, aku tulis lain kali isu ni...insyaAllah.

"berikan ku masa..
mencuci dosa.., aku kan pulang menebus usia,

oh..

elcoyote said...

uhuh..nape lak nak kasi ayam..huhu..baek kasi kat jiran2..nak kasi kat aku..jauh lak..uhuh..

Hamka said...

kat belakang rumah aku ada kucing dan ayam, kira jiran terdekatlah tu kot...

hihihi

greng said...

around...
dah baca sedang hayati..
macam siaran ulangan pulak hamka...
hehehe...
good post!!!

Anonymous said...

great post. betul2 menyedarkan saya. moga kesedaran ini bukan sementara sahaja. thanks atas peringatan. (eventhough kita ni bukannyer mualaf pun but ready born islam..)

Hamka said...

greng

he he he,
kau dan mr hucs dah dengar aku cerita pasal 'musuh' ni secara 'live', sebelum aku tulis..

sudah di takdirkan Allah..

---------
fairy_tale

sedar satu hal, kekalkan kesedaran sampai jadi mayat, banyak hal kena buat..

moga aku dan korang selamat dunia dan akhirat

Anonymous said...

Tazkirah2 anda lebih diperlukan oleh kita2 yang lahir2 je dah Islam. Orang2 yang baru masuk islam ni biasanya akan belajar dengan bersungguh tentang Islam sebelum mereka bertukar agama. Terus terang je.

Anonymous said...

bro hamka,
pasal issue qada' solat..

--
dr Laman Web Jakim :-

Soalan :
A'kum, Saudara, bagaimana saya boleh menggantikan solat wajib 5 waktu yang tak terkira banyaknya ditinggalkan selain dari qada?.

Jawapan :
Solat-solat yang telah ditinggalkan wajib diqadha' dengan bersungguh-sungguh mengikut bilangan tahun yang telah ditinggalkan. Jika sekiranya tuan tidak mengetahui secara tepat bilangan solat yang telah ditinggalkan , qadhalah solat tersebut sehingga hati merasa bahawa ia sudah mencukupi...

-- so maknanya kiter still kene qada' solat jugaklah kan?

sang mentari

Hamka said...

zabs

ye tak ye jigak
:)

----------
sang mentari

terima kasih, sebab tu aku tulis dua versi,,,

Anonymous said...

assalammualaikum bro........
aku nak bertanya....

bleh x bagitau ustazah rock tu sapa??

brapa lama masa yg diambil untuk hg siapkan hujah-hujah hg dlm blog ni sbb kalau aku sure tak leh siap...

you're d best bro...

aku doakan kau bahagia dunia akhirat dan lepas dari azab kubur...

p/s: don't 4get 2 pray 4 me tau....


SALAM..........................

abu_harraz said...

ustazah rock tu kaka kepada ustazah pop rock dan adik badik ustazah dangdut, ustazah oh yeh yeh, ustazah hippies, ustazah nasyid kontemporari, ustazah irama malaysia, ustazah grunge, dan ramai lagi....
hehe....dari aku yg takde idea pagi2..

salam

coldstarz_12 said...

assalamualaikum...
aku tertarik membaca komen dari
' laatakrobuzzina '
komen tu panjang, aku pun baca separuh je, esok-2 kalu ada masa aku akan baca lagi...
p/s : mana ko dapat tu...?-

kuli dakwah said...

salam..
afwan,ana pakai sedikit kata-kata anta yang anta tulis dalam blog untuk hal dakwah..

Anonymous said...

aku pun tertarik dgn komen 'jangan dekati zina tu'..

Hamka said...

...ruff-sakura-edge...

Salam..

Ustazahrock yang ada password tu adalah ketua bidadari, insyaAllah!

Pasal masa itu, ianya terpulang kepada masa jugak
(aku tak paham soalan sebenarnya..oh)

------------------
abu_harraz

juga ustazah mentor tunjuk ajarkucifu!

--------------
coldstarz_12

dah habis baca belum?

----------
kuli dakwah

kuli makan, kuli zaman

Hamka said...

SIARAN ULANGAN

Anonymous said...

assalamualaikum...
ape yg sy nk tulis ni mungkin lari topic sikit...

bole ke sekiranya sy nak request supaya saudara hamka memberi pandangan berkenaan islam hadhari..

isu ini byk mengelirukan umat islam kini..sy pon masih blom jumpe penyelesaianya..
kalau muslim sendiri ramai yg dah terkeliru, inikan pula non-muslim..

isu ini bkn utk menyentuh hal politik..ianya berkenaan akidah kita..

"Kita rakyat di Malaysia (Islam) semuanya mejoriti Ahli Sunnah Wajamaah, tetapi mengapa kita perlu lagi kepada Islam Hadhari sebagai pendekatan baru untuk rakyat Malaysia untuk lebih mudah mengenali Islam. tidak cukupkah dengan Alquran dan Sunnah sebagai Ahli Sunnah Wajamaah, ditambah lagi dengan Ijmak Ulamak dan Kias. Mengapa perlunya Islam Hadhari? Patutkah Islam Hadhari diwujudkan?" - quoted by someone..

ape yg sy lihat, pendekatan islam hadhari ni kurang dr segi perlaksanaan nya.

mintak maaf terhadap isu yg dibangkitkan..
-sy yg kurang ilmu-
semoga apa sahaja yg kita buat, adalah mendapat keredhaanNya..
12:04 PM, AUGUST 19, 2006

--------------
HAMKA SAID:

... err pasal islam hadari, dulu dah ada orag tanya aku,dan aku malas nak jawab sebab masalh politik.. aku(kita) nak menyatukan ummat..

satu fikir positif:

dulu kerajaan kita suruh kita kuat bersukan, kuat harumkan nama negara, majulah batik, marilah lawat malaysia dll,

sekarang kerana senario pembakang juga, kerajan kita pun berkempen dengan menggalakan rakyat amal ugama di bawah lebel islam hadari...

ummat hari ini termasuk aku yang tak dapat amal ugama adalah kerana kelemahan iman, aku rasa stop tunding jari pada mana mana pihak pun..
dalam isu murtad ini adalah salah aku..
dan dalam isu islam ala pas atau islam ala hadari, yang buat org tak amal ugama adalah salah aku tak jumpa mereka kerana sekarang sedang sibuk tulis blog dan jawab komen...oh..

SIAPA YANG MENYANGKA ADA MUSUH YANG JAUH LEBIH HEBAT DARI SENDIRI, DIA BELUM KENAL DIRI NYA SENDIRI DAN ORANG YANG TAK KENAL DIRI SENDIRI MAKA DIA BELUM KENAL ALLAH!!!

kerana tu sibuk nampak salAh orang lain!!!sebab tak kenal Allah

ps: aku pun tak kenal Allah..oh..
12:15 PM, AUGUST 19, 2006

----------
Anonymous said...

sy yg request komen pasal islam hadhari tu..
terima kasih sedara hamka..
i got the point there..'PENYATUAN UMMAT'...

terima kasih kerana menjawab..
sedara ni btul2, seorang yg berjiwa daie, berotak faqih..alhamdulillah...

semoga Allah mengurniakan Nur hidayahNya pada semua ummat islam..
9:31 PM, AUGUST 19, 2006

----------
SEKIAN.

PS: TAHUKAH KORANG?, AKU PUTUS DENGAN AWEK PERTAMA AKU SEBAB MUSUH YANG BERBEZA INILAH, MUSUH DIA KERAJAAN MALAYSIA, MUSUH AKU ADALAH (SETAN) DAN DIRI SENDIRI, AKU TAK NAK MASA MAKAN DAN MASA TIDUR DI GANGGU OLEH ISU-ISU POLITIK, AKU JUGA TAK NAK MOOD BERSETUBUH DAN RESIPI MASAKN TERGANGGU OLEH SEBARANG DASAR PERUBAHAN KERAJAAN!!

WELLCOME USTAZAHROCK!!

Anonymous said...

Salam....

gtau arr sapa ustazah rock tu..bini bro ka??

aku tanya... brapa lama bro ambik masa utk tulis blog nih!!!

salam.........

Anonymous said...

Salam....

gtau arr sapa ustazah rock tu..bini bro ka??

aku tanya... brapa lama bro ambik masa utk tulis blog nih!!!

salam.........

Hamka said...

Yang pakai pasword "ustazah rock" bini aku,
ada jugak yang tak pakai password so itu bukan isteri aku..

ustaz-rock yang komen panjang2 juga bukan bini aku..

err, aku hanya ada sorang jer bini setakat ini..

emm, masa? ada yang lama dan ada yang sekejap, contoh pagi tadi aku tulis jam 9 pagi, pukul 10 jawab komen korang, sekarang dah siap satu post..., silalah upadete hihihi..

salam...

toaster said...

"Jadi berhenti baca entry ini sekarang, PERGI TUTUP AURAT dan keluarlah dari rumah korang dan bergeraklah mencari keredhaan Allah dengan keupayaan 100 peratus!!!"

haha, cam taw2 je sy tgh pakai boxer jer nih
XD

toaster said...

eh silap letak URL lak kat name sy tue
huhu~

Hamka said...

:)