Nov 3, 2006

Bagaimana Puasa Enam ?

(Tazkirah ringkas-ulangan dan copy/paste dari kotak komen)

Khas untuk wanita

--------
Imbas kembali…cerita balik beraya di kampung .

Isteriku adalah seorang yang pembeli orangnya, dalam perjalan balik beraya dari kuantan ke Kuala Terengganu, kami telah singgah di kemaman beli lemang, singgah di kerteh beli McDonald's drive-thru, singgah di Paka beli mercun, singgah di dungun beli kad prepaid, singgah di merchang beli jagung, singgah di marang beli air nira, singgah di rusila beli satay, singgah di chendering beli rempah nasi dagang dan keropok,

Huh nasib baik rumah aku adalah sebelum sampai pusat Bandar kuala terengganu, jika tak tentu kitaorang singgah beli kain batik dan barangan tembaga kat kedai payang!!

Sebagai meredakan nafsu membeli sang isteri,
Aku mulai bertazkirah.

Aku: Sayang nak masuk shurga tak?

Isteri: nak, nyam..nyam...
(sambil makan burger King yang di beli kat McDonald's drive-thru-kerteh.)

Aku: Ahli shurga adalah orang yg sembahyang sepanjang malam dan berpuasa sepanjang tahun.

Isteri: solat sepanjang malam dan berpuasa sepanjang tahun?
Biar betul…

Aku: Betul!!!, "jika kamu solat isyak dan subuh berjemaah, kamu seolah-olah solatsepanjang malam, dan jika kamu puasa ramadhan di ikuti 6 hari di bulan shahwal, kamu seolah2 berpuasa sepanjang tahun."

Isteri: oh, begitu…, saya azam untuk solat awal waktu sampai mati, dan insyAllah, jika Nifas saya habis nanti, moga sempat qadha puasa dan puasa enam, satu lagi, nanti lalu kat Kelulut, marang singgah beli air buah ye bang? , rasa nak minum jus kurmalah bang..

(tamat imbas kembali)

---------------------------

Anonymous said...
ni nk tya ni, Klu nak buat puasa nam di dlm bln Syawal, kita tak leh combine kan dgn yg wajib dan yg sunat...so kene ganti dulu ke atau buat yg sunat dulu...ade org kata...( ustaz br nk start) puasa nam dulu pastu baru ganti...confuce ....confucei hope u can answer my doubttq and wassalam

Anonymous 2 said...
puasa enam tu boleh memerangkap puasa qadha ke?atau lain - lain ?puasa sunat cth : isnin & khamis boleh memerangkap puasa qadha ke?

hucs said...
kita buka laluan kepada al fadhil dato seri tn hj hamka untuk mengupas isu puasa ganti yang 6 hari di bulan syawal..silakan ahli panel....p/s aku yang tak gheti...

Hamka said:
First sekali aku nak jawab tentang Bagaimana berpuasa enam?

Dah tentu jawapan kegemaran aku berbentuk tugasan iaitu :
Rujuk USTAZ- please refer to ustaz, Don't stop before you top, Touch the sky before you drop (corpse)

Tapi jika korang malas, aku boleh bagi pilihan lain iaitu:
Right click + properties + google. (remember: Google(TM) is your friend. )

Tapi sebab korang dah tanya, di tambah dengan aku selaku seorang yang baik hati dan rajin, aku cuba jawab lebih kurang walaupun aku sedar siapa diri ini..isk,

Bagaimana berpuasa enam bagi wanita?, sebenarnya aku mengaku, bahawa aku memang tak tahu, mungkin sebab aku bukan perempuan, aku ter‘abai’kan ilmu ini…oh!

Walaubagaimanapun, aku ada beberapa tips untuk wanita tentang puasa enam:
  1. JIKA AKU SEORANG WANITA YANG DATANG HAID DI BULAN RAMADHAN : MAKA AKU TERUS BERPUASA GANTI PADA 2 SHAWAL KERANA AKU TAKUT JADI MAYAT.
  2. JIKA AKU SEORANG WANITA INI MALAS, AKU AKAN SERENTAKKAN NIAT PUASA GANTI DAN PUASA ENAM.
  3. JIKA AKU SEORANG WANITA INI RAJIN, AKU AKAN BUAT BERANSINGAN PUASA GANTI DAN PUASA ENAM, DAN AKU JUGA AKAN BERPUASA ISNIN DAN KHAMIS SAMPAI JADI MAYAT.
  4. JIKA AKU SEORANG WANITA INI SUDAH BERSUAMI, AKU AKAN MERANGCANG ‘BAIK PUNYA PLANING’ SUPAYA MENGANDUNG PADA BULAB RAMADHAN DAN SYAWAL. AKU NAK BERTARAWIH PENUH, BERPUASA PENUH, DAPAT MALAM LALILATUL QADAR DAN JAIZAH SERTA BERPUASA ENAM!
  5. JIKA AKU SEORANG WANITA INI BUJANG, AKU AKAN PUJUK ISTERI HAMKA BERMADU DENGAN AKU!!! (abaikan pesanan ini)

wahidah said...
Boleh tak combine puasa ganti ( wajib ) dgn puasa sunat ( puasa nam)?"Jawapannya boleh, cara ni byk dipraktikkan utk dpt byk pahala. Perkara wajib digabungkan dgn perkara sunat. Klu wajib+ wajib mmg lah tak boleh. exmp ( puasa ganti + puasa nazar). Ni Jumhur ulama pegang."- Ustaz Nik Hazim takbir!

dingin said...
bagaimana jika wanita bujang,yang memujuk isteri hamka itu,adalah menteri belia dan sukan?..bagaimana pula saudara melihat perkara itu?

isteri hamka said...
Langkah mayat aku DULU!!!

---------------

SEKIAN TAZKIRAH ONLINE HARI INI!!!!

Ps: aku tidak dapat komen soalan dari encik dingin kerana aku tak sanggup melangkah mayat isteriku…aku tak sanggup dan aku tak nak!!!

(buat isteriku sayang, : abang CINTA kepadamu…)

Nota: patutlah rumah aku banyak semut!!!

26 comments:

Hamka said...

My Hell - sebuah cerita cinta antara Pemandu kereta mayat-Hamka
Pemain sukan bola jaring -Azalina Othman Said dan pelukis Plan- Sephia.

Lagu latar:

Disini kau dan aku
Terbiasa bersama
Menjalani kasih sayang
Bahagia ku denganmu

Pernahkah kau menguntai
Hari paling indah
Ku ukir nama kita berdua
Disini surga kita

Bilakah kita mencintai yg lain
Mungkin kah hati ini akan tegar
Sebisa mungkin tak akan pernah
Sayang ku akan hilang

If u love somebody
Could we be this strong
I will fight to win
Our love will conquer all
Wouldn’t reach my love
Even just one night
Our love will stay in my heart
My heart

ps: Ulang korus sehingga tiba hari sukan sedunia!

osama said...

pantun untuk hamka:-

puasa melahirkan takwa
jika sempurna syaratnya
takwa pakaian iman...iman dan amal soleh masuk syurga
mengalir sungai dibawahnya.

tahlil!

Hamka said...

SubhanAllah

TALKIN!!!

Anonymous said...

Tak dapat jawab, sebab baru dimulakan, terganggu dengan rumah terbuka. Sungguh lemah Iman ini. Semuga diberi kekuatan untuk meneruskan semula. InsyaAllah.

Pawana Malam.. said...

ahahhahha....mudah dipandang,lambat rentaknya..,menyusun kata....majukan suara utk bertanya...tidak enteng melakukannya..hasilkan semua..cikgu matematik mgkin jawab=byk lagi yg perlu kita kira..setuju x semua?anyway, menarik sekali..

dingin said...

aku terharu,

cinta yang datangnya bersama iman itu mmg kukuh,

tidak bisa diruntuh,

biar yang hadir itu berupa pangkat, berupa uang untuk menjadi madu..

kerna apa pun akhir untuk cinta

seperti itu,

pasti syurga yang menunggu,

syaratnya,

harus dulu menjadi mayat.

...

*lagu latar - my hell

far said...

"Nota: patutlah rumah aku banyak semut!!!"

huhu klako klako
tp tips2 yg lain tu bagus ah..
tp yg last tuh..ahaha.. tak bleh blah btul~

al-faqir said...

Salam cek hamka..

Best jugak blog nih. saya nak sumbang sikit lagu tentang mayat. kalo cek hamka pernah dengar, sorilaa sebab menyemak. kalo tak dengar lagi, best lagu nih.. insaf seyh..hehe. ni saya sertakan liriknya. kalo nak video youtube, gi kat url nih:

http://www.youtube.com/watch?v=K9HIEZN7XHk&mode=related&search=

From those around i hear a cry
an awful soft a hopeless sigh
i hear their footsteps leaving slow & then i know my
SOUL MUST FLY
a chilly wind begins to blow within my soul from head to toe
& then the last breath escapes my lips
it's time to leave & join my soul
so it's true but it's too late
they said each soul has it's given date
when it must leave its body's core
and meet with it's eternal fate
at last it's come to
HEAVEN OR HELL
decide which now
do not delay
come on my brothers let us pray
decide which now do not delay
OH GOD!OH GOD!
i cannot see my eyes are blind
am i still me?
or has my soul been led astray
and forced to pay a priceless fee?
alas to dust we all return
& shall rejoice while others burn
if only i knew that before the line grew short & came my turn
& now as beneath the soil
they lay me with my record flawed
they cry not knowing that i cried worse
for they go home
i face my God
oh!mark the words that i do say
who know tomorrow could be your day
at last it's come to
HEAVEN OR HELL?
decide which now do not delay
come on my brothers let us pray
decide which now do not delay

wahidah said...

salam

erm lg Last breath ni mmg menginsafkan...this song stress more to us whether "heavan or Hell" so don b delay wahai sahabat utk membuat pilihan...InsyaALLAH...bila tgk d original video clip ...lg menginsafkan...huhu

ps: Al-Fatihah buat arwah Dr Samirah yg baru je meninggal dunia dlm pukul 10 pagi td...semoga roh yg dicucuri rahmat oleh ALLAH...

Tahlil and Takbir!!!

kakLuna said...

Assalamualaikum..

terima kasih al-faqir utk link lagu Last Breath tu..

'hidup itu kematian, mati itulah kehidupan kerana hidup cuma sementara..mati adalah selamanya..'

Anonymous said...

zabs

Semuga pakcik, dan saya dan korang semua, diberi kekuatan untuk meneruskan puasa enam InsyaAllah.
(Balance ada lagi enam hari)

---------------
Pawana Malam..

Setuju, aku tambah..JIKA AKU SEORANG WANITA INI JANDA KAYA, AKAN AKU MASUKKAN WANG KE DALAM AKAUN HAMKA KERANA TELAH BANYAK MEYEDARKAN AKU..
(ha ha ha)

--------
dingin

menjadi mayat sambil mendengar lagu latar “my Hell”?
oh..tidak bisa aku…

Suci(aku tujukan untuk bini aku)

Alangkah indah kehidupan ini
Jika saling mengasihi
Kita hulurkan persahabatan
Dengan niat suci

Alangkah indah oh jiwa nurani
Jika saling menyayangi
Tuhan tidak memandang wajahmu
Tapi di hatimu

Bersihkanlah jiwa dengan amalan
Yang mendekatkan kita kepada yang Esa
Aku redha apa yang ditakdirkan-Nya

( korus )
Bersamalah kita berdoa
Semoga cinta kau dan aku
Bisa tembus ke pintu syurga
Berkat rahmat-Nya

Cinta yang berlandaskan suci
Tidak pernah mungkiri janji
Sama-sama menanggung rindu
Dan jujur selalu
Hingga ke akhirnya
Suci dan setia

Keterangan: lagu ini menyatakan bahawa isteri yg solehah akan menjadi teman dlm shurga.
Ustaz pulak kata, isteri yg solehah akan di solek seribu tahun dan masuk shurga 500 tahun lebih awal dari suami serta menjadi ketua bidadari, bidadari2 yg lain hanya menjadi rakyat wanita…dan apabila sang suami melihat wajah isterinya di shurga maka akan hilanglah segala ‘selera’ untuk bersama dengan para bidadari kerana begitu indahnya Allah menghiaskan wajah isterinya..wallaualam

Satu lagi: lelaki yg masuk shurga akn pensang bila melihat wajah bidadari, tetapi untuk lelaki yg betul2 soleh akn pensanlah bidadari melihat wajahnya…(hanya Allah yg tahu hakikat sebenarnya..)

--------
far

kau ada ‘ubat ‘ semut ke?

----------
al-faqir
Salam cek..

Akupun nak nyanyi gak….
(ikut retak lagu gazet doraemon)

Pada Suatu hari
Tempat tinggal Nobita
Muncul seekor Makhluk
Berwarna biru muda

Badannya bulat-bulat
Suka makan kuih donat
Bila nampak tikus ia melompat

Nobita ketawa sambil berkata:
“aik?! takut tikus ke?”

Ang! Ang! Ang!
Makhluk itu bernama
DORA-E-MON…

--------
wahidah
salam

Alfatihah..

Tahlil dan makan free!!!

--------
kakLuna
Walaikumusallam

Hidup di neraka tak best kerana tiada MAYAT..
Hidup di shurga itu best kerana tiada MAYAT..

Anonymous said...

en mayat, isu murtad tu bulan bila? azleen

Hamka said...

kau cari isu murtad yang aku tulis?

kau check previus post satu satu...

kau kena cari sendiri...
bulan lapan, bawah tajuk:
"mengapa mereka murtad"

ps: maaf, aku tak bagi link, sengaja.

Anonymous said...

kedekutnye..

Hamka said...

kedekut, kedekut, kedekut

sound efect untuk kuda sedang berlari.

ps: selamat berlari!

Amiene Rev said...

Di sini kau dan aku
teeeerrrrbiasa bersama

menjalani kasih sayang (dekat sini kalau silap pitching akan jadi lagu-lagu Jamal Abdillah yang satu itu.)

ustazahrock said...

hik hik!

ubat semut?

maniss said...

kedekut kedekut kdekut?
wakakakka..aku siap ikut sebut...a'ahh kom pom cam kuda berlariiiiiii

maniss_mu : P

Hamka said...

Amiene Rev

Lagu apa tu? Boleh info sikit?

------
ustazahrock

ubat kaki yang semut semut..oh!

--------
maniss

“kuda ku lari gagah berani!”

ha!

Anonymous said...

Saudara Hamka.. aku ada ter YM ngan sorg member aku nih..pastu dia tanya aku soklan yang telah aku cut paste kat bawah tu.. Boleh ko tolong aku bagi pandangan ko sket..Pening gak aku nak menjawab... ni soklan nya


katala kita buat sesuatu yg salah kan

kita tau dah benda tu salah..

masa buat tu pun kita sedar benda tu salah jugak..
*buat

tp kita teruskan jer..

dan dengan jahatnya siap pk lepas ni taubatlah..

awk rasa kalau mcm tu..kita bertaubat..allah terima tak taubat kita

hmm..lagi pulak kesalahan yg kita buat tu sebenarnya termasuk dlm dosa2 besar..

abu_harraz said...

yang aku tau..

1. dosa besar yg tak diampunkan ialah syirik

2. Allah tak akan jemu terima taubat kita walaupun kita 'cuba' nak menipu Allah.

3. Kita yang jemu bertaubat....

4. KAlau tak nak jemu bertaubat...kurangkanlah dari buat dosa

5. tapi still ken ataubat hari2..nabi maksum pun taubat 70x sehari..inikan pula hucs..

Hamka said...

Jangan bergurau atau main-main dengan Allah, kalu dia tak jadi mayat lagi, nangis betul betul, taubat, Allah Maha pengasih..

Tapi, takutlah Allah!!!!
Jangan ambil kesempatan dengan Kerahiman Allah..jangan..

Isk..isk…
betul tu hucs, beristigfarlah..

Rondoletti said...

salam..erg bro hamka len kali x yah lah singgah mc D.jum sama2 boikot brg2 that can help to boost the israeli economy :).len kali singgah leh mary brown ker hehe.each riyal, dirham etc. used to buy their goods eventually becomes bullet to be fired at the heart of our brthers and children in Palestine. jum boycott ZIon!

Hamka said...

dulu Nabi kena baikot sebab buat dakwah kat org kapir,...

oh...

Mumtazah : : - Kita Jauh Tapi Dekat - : : said...

Assalamualaikum. Nak beri pendapat. Apa kata encik hamka tukar warna tempalate yang lebih cerah. Pendapat sayalah. Hmm. Temanya seperti meningati mati dalam kecerahan. Maksudnya walaupun kita dalam cerah, tapi kita still perlu ingat mati. Sebab utama cadangan ini diutarakan adalah kerana saya kurang selesa bahan bacaan yang berisi seperti ini ditulis dalam ruang yang gelap.

Hamka said...

sayang,

aku pernah isu ni dulu, rata2 pembaca nak background gelap lebih ramai dari nak terang..

setakat ini, aku suka terang...

maafkan aku dan terima kasih kerana sudi menegur..

salam sayang he he he