Mar 30, 2006

Ada Tak Azab KUBUR?

Satu hari seorang majikan menyuruh pekerjanya bertolak ke luar negara selama setahun, atas urusan kerja, dan mesti bertolak segera besok pagi….
pekerja itu meminta ditangguhkan untuk bertolak selama beberapa hari bagi membolehkan ianya membuat persiapan…
majikan itu membenarkan pekerja itu balik dan membuat persiapan selama beberapa hari…

Malaikat maut diperintahkan untuk menjadikan korang mayat selama-lamanya,…tapi korang mintak ditangguhkan selama beberapa hari bagi membuat persiapan…
Nota: malaikat maut tak layan ‘
surat menyurat’….

Kerana itu ada mayat yg ditemui dalam berbagai2 keadaan.

Ada Mayat yg nasi penuh nasi kat mulut..

Ada Mayat tg tengah mandi

Ada Mayat yg baru nak berserapan

Ada Mayat yg sedang bersetubuh

Ada Mayat yg sedang memasak

Ada Mayat yg sedang baca blog..

Macam2mayat ada - (sila rujuk bilik mayat)…

Untuk pengetahuan korang semua:
-Korang akan rasa best menyambut hari raya apabila korang dah buat persiapan sebulan sebelum raya dengan berpuasa, buat kuih, tempah baju dll.

-Korang akan rasa best giler menjadi ‘raja sehari’ bila korang buat persedian berbulan2 dengan tempah baju, hias rumah, itu ini bla bla bla..

-Korang akan menjawab soalan peperiksaan dengan girang dan gembira seperti ‘injin yg baru di servis’ apabila korang dah buat persedian sejak hari pertama pembelajaran…

-Korang akan rasa best giler menjadi mayat bila korang buat persedian seumur hidup untuk menjadi mayat yg soleh….

Adakah korang bersedia menjadi mayat besok pagi?

Dah buat persiapan?

(Alhamdulillah….)

Hari ini, aku nak bercerita mengenai persedian…

Biasa kita tengok org buat persediaan yg hebat2 just nak sambut hari raya, kahwin, bertunag, bla bla bla…tapi ada korang tengok org buat persedian besar-besaran untuk menyambut hari menjadi mayat? Kenapa takde? Sebab semua org fikir lambat lagi jadi mayat…
cubalah kalau dengan izin Allah, korang boleh interview mayat, apa yg mayat akan jawab?

Oh..saya baru habis belajar PHD, tak sempat kerja lagi dah jadi mayat…

Oh..saya baru kahwin, tak sempat buat ‘itu’ lagi dah jadi mayat…

Oh..saya baru beli kereta, tak sempat naik lagi dah jadi mayat…

Oh..loan saya baru lulus, tak sempat guna lagi dah jadi mayat…

Oh..saya baru di lahirkan ke dunia ini, tak sempat baligh lagi dah jadi mayat...
Oh..oh….(macam tru calling)

Baru? (dah lama dahhhhh..)

Tempat pertama yg korang dan aku akan pergi lepas jadi mayat adalah KUBUR., selamat kat sini maka selamatlah akhirat kelak insyaAllah!

Cerita benar:
Mamat Tanya: Hamka, ada tak azab kubur?

Aku kata: Takde, kalau kau org yg beriman dan beramal soleh serta berpesan2 dgn kebaikan dan kesabaran.

Mamat: tapi, ada pendapat mengatakan, bukankan org yg jahat akan di azab kat akhirat, mengapa perlu di azab dlm kubur…

Aku kata: Engkau tak pernah tengok rangcangan bersamu tv3 tak? Bukankah ad org kapir yg susah kat dunia ni, sedangkan mereka mati masuk neraka? Kenapa? Kerana langsung tak susah bagi Allah untuk buat apa2pun! Langsung!

Mamat: tapi…

Aku kata: dah2 cukup mamat, senang macam ginilah, kau tutup lubang hidung dan mulut kau selama beberapa minit sehingga kau jadi mayat…dah jadi mayat nanti kau pergilah tanya malaikat Mungkar dan Nakir: ada tak azab kubur?

Sekian sebuah cerita kisah benar, sambung balik..

Aku nak bagi korang 3 perkara,:

Soalan, jawapan, dan cara nak menjawab..

kalau tak ‘lulus’ jugak tak tahulah..nauzubillah..

apa2 pun aku tuju nasihat ni kat diri aku sendiri sebanyak 99 peratus dan 1 peratus kat korang semua yg aku kasihi…

Nota: aku bukan ustaz dan tidak bertauliah, segala maklumat yg tidak betul boleh di kesampingkan dan yg baik harap dapat di guna pakai. Sesiapa yg tak suka baca blog yg berunsur ‘mengajar’ boleh pergi blog lain…cth:blog cerita lucu ha ha .

SOALAN SATU:

SIAPA TUHAN KAMU?

Semua org islam boleh jawab: Allah.
Tapi bolehkan menjawab yg benar bila di tanya oleh malaikat Mungkar nanti?

Aku nak soal korang,
Apabila berlaku ‘kejutan’ apakah perkataan yg keluar dari mulut korang?

Mencarut?

Mencela?

Memaki?

Aku hairan sungguh, bila lelaki melatah disebutnya: ‘alat kelamin wanita’, sedangkan dia lelaki…wanita pulak bila melatah disebutnya : ‘alat kelamin wanita’juga… (ni byk terjadi kat terengganu, negeri lain aku tak tahu-dan aku tak nak buat kajian kerana menyahut kempen budi bahasa ha ha ha)

Satu lagi aku nak soal korang, sebelum ‘jatuh’ tidur…apakah perkara yg terakhir sekali korang fikir/ingat? : Allah?awek? kereta? Rumah?, makhluk lain?..

Sekiranya korang fikir makhluk lain…maka itulah hakikat sebenar hati korang…apa yg ada dlm hati korang isk…

Tanya lagi: apakah perkara pertama yg korang ingat bila bangkit dari tidur? Allah, awek? Final exam? Isk..itulah apa yg bertakhta di hati korang..

Dan bimbang2 bila malaikat maut datang ambil nyawa korang…bukan perkataan Allah yg terpancul dari mulut korang..isk..org yg menyebut selain Allah ketika nak mati, maka tiada jaminan shurga untuknya…(ya Allah peliharakanlah kami..isk..)

Satu cerita: seorang tok guru ada bela(pelihara) seekor burung cakmalakuba (gembala kerbau)..guru ni ajar burung lafaz: Allah! Allah!

Maka pandailah burung ni sebut : Allah! Allah!

Satu hari burung ni mampus di makan kucing, tok guru menangis…anak murud nasihat tok guru tak payah menangis, kita orang boleh cari burung lain yg lebih ‘best’…

Tok guru kata: aku menangis bukan kerana meratapi kematiannya…tadi ketika si kucing menerkam/membahamnya, aku dapati dia menjerit, “kuakkkk!, Kuakkk!” suara burung…lafaz yg datang dari hatinya..bukan lafaz: Allah! Allah…aku takut, kalimah Allah yg aku lafazkan hari2 ini hanya meniti dibibir sahaja…dan bila malaikat maut datang kelak..aku takut lafaz lain yg terpancul di mulutku..oh…uhuk!..uhuk…(hingus berleluasa di hidungnya..)

Moral: korang dan aku kena banyak sebut nama Allah, puji Allah, fikir kehebatan Allah, lihat kebesaran Allah agar Kehebatan Allah meresap ke dalam hati dan mengalir dalam setiap gerak darah….urat saraf…mudah2an di akhir kalam dapat ucap:

LA ILA HAIL L-ALLAH..atau…ALLAH! (amin)

SOALAN KEDUA

SIAPA NABI KAMU?

Apa2 pun korang semua dah tahu jawapanya adalah: NABI MUHAMMAD S.A.W.

Nanti dlm kubur, malaikat akan gambarkan Nabi kat depan kita dan tanya :“siapakah lelaki ini yg di utuskan kepadamu?”.. (Aku dengar sajak ‘sakaratul maut’ cakap macam ni)

Kata ustaz: org yg tak amal sunnah Nabi ,tak dapat kenal Nabi dan Nabipun tak kenal ummat dia yg tak amal sunnah Nabi…

Jadi aku soal balik: berapa banyakkah antara kita yg dah amal sunnah Nabi?

Satu peristiwa di padang masyar, Nabi akan bagi minum air yg mana sesiapa minum ini air tidak akan dahaga buat selama2nya, Nabi bagi dengan tapak tangannya yang mulia kepada umatnya air dari telaga kausar, tiba2 satu golongan ditahan oleh malaikat walaupun tangan dan mukanya bercahaya2 kesan wudhu yg sempurna, bila nabi tanya malaikat kenapa tahan,? mereka kan umat aku?, malaikat jawab mereka menolak sunnahmu…maka Nabi pun halau mereka sebanyak 3 kali dan sekali Nabi halau mereka malaikat heret *sajauh mata memandang dan kalau nabi dah tak ngaku umat syaitan lah pulak akan mengaku mereka tu umat dia (na’uzubillah)…

*sejauh mata memandang= bintang yg 4 thn cahaya pun nampak..oh betapa jauhnya..

SunnaT: buat dapat pahala banyak, tak buat rugi…
SunnaH: buat dapat pahala banyak, tak nak buat Nabi tak mengaku ummat…

Satu lagi cerita:

Zaman Nabi Musa as. Ada satu org pelawak ‘yoyo’ namanya, kerjanya buat lawak, bila firaun sedih dengan kehebatan nabi Musa a.s maka pelawak ni telah buat lawak dengan mamakai pakaian macam nabi musa, bertongkat macam nabi musa, dan pakai janggut palsu tiru nabi Musa a.s. Kemudian ajuk percakapan nabi Musa (nabi Musa bercakap agak gagap kerana waktu kecil makan bara api), satu istana gelak dengan ‘lawak mayat’ mamat nih, sampai firaun pun ketawa sama…..pendek cerita bila firaun dan tenteranya musnah dalam laut, Allah telah selamat kan pelawak ‘yoyo’ ni?, tanya nabi Musa pada Allah, kenapa selamatkan dia, dia bukan pengikutku? Allah berfirman (lebih kurang)”Aku tak akan menghancurkan org yg mengikut sunnah mu”, akhirnya pelawak ‘yoyo’ dapt hidayat…
Tengok org yang amal sunnah nabi walaupun dengan niat mempersendakan Allah bagi hidayat…macaman kalau korang buat betul2

Biar betul, biar betul2
Nanti tak payah nak di perbetul…
Dah memang betul
Baru betul…!

Cerita bab sunnaH:

Sunnah terbahagi kepada 3:
1- surah(penampilan)cth: janggut, serban, celak, minyak wangi dll.

2- Sirrah (perjanan@cara hidup)cth: solat jemaah, kahwin, masuk tandas, makan, tidur dll.

3- Sarirrah (pemikiran) cth: nabi menangis kenangkan umat...rungsing, risau, bimbang umat...

apa fikir nabi?
Nabi fikir macammana semua org dapat masuk syurga dan selamat dr azab api neraka, kita kena belajar benda2 nih, kita kena fikir macamana semua org lelaki dpt solat jemaah 5 waktu, semua wanita tutup aurat sempurna, semua kanak2 taat perintah ibu bapa, semua isteri taat perintah suami, semua perempuan solat awal waktu,
wujud suasana ugama yg mana lelaki jumpa lelaki cakap kebesaran Allah, wanita jumpa wanita cakap kebesaran Allah, kanak2 jumpa kanak2 cakap kebesaran Allah
Fikir macamana bayi yg paling akhir zamanpun dapat ucap kalimah Tauhid.
boleh insyaAllah?

Sekarang cuba kita fikir2kan… Berapa ramai dari kita yang merasa jijik dengan ciri-ciri wajah nabi di wajah kita? Berapa ramai yang dipagi hari mencukur janggut dengan anggapan dengan tidak berjanggut adalah lebih hensem dari berjanggut? Berapa ramai yang memperleceh solat berjemaah sedangkan itu sunnah Nabi yang sangat besar? Bolehkah jawab soalan malaikat Mungkar nanti?siapa nabi kamu? Oh…

Oh..oh…
(lagu latar)

“Rasulullah kami umatmu
Walau tak pernah melihat wajahmu
Kami
cuba mengingatimu
Dan kami
cuba mengamal sunnahmu

Kami sambung perjuanganmu
Walau kita tak pernah bersua
Tapi kami tak pernah kecewa
Allah dan rasul sebagai pembela”

SOALAN KETIGA

DIMANA KIBLAT KAMU?

Selamba korang jawab, kaabah kiblatku…
Aku nak tanya, bila org Azan mana dada korang menghadap?

Kaabah?

TV?

Awek?

Ha! Itulah sebenarnya ‘kiblat’ korang!

Bila time azan korang pun pergi kedai makan…itulah ‘kiblat’ korang (walaupun kedai itu menghadap kiblat!)

Ingat! salah jawab, kena azab kat malaikat Nakir, satu jurus serangan akan menenggelamkan korang sedalam tujuh hasta ..argh..aduh, sakitnyerr..isk…
Lepas tu tumbuh balik anggota korang yg rosak tu..sakit…

Cuba korang tengok org yg jatuh motor dan patah kaki kanannya..(prak!!!) sakit bukan?, pergi jumpa tok mudim, dan tok mudim betulkan balik, (prakkkkk!!!!) sakit jugakkan?

Begitulah kat dalam kubur..

Kena pukul : sakit,
Sembuh balik: pun sakit!

(lagu latar)

“Walaupun hidup seribu tahun
Kalau tak sembahyang apa gunanya

Kami sembahyang limalah waktu
Siang dan malam sudahlah tentu
Hidup dikubur yatim piatu
Tinggalah seorang dipukul dipalu

Dipukul dipalu sehari-hari
Barulah dia sedarkan diri
Hidup didunia tiada berarti
Akhirat disana sangatlah rugi”

(ya Allah selamatkanlah aku dari azab kubur…)

SOALAN KE EMPAT

APAKAH PETUNJUK KAMU?

Korang nak tahu apa jawapannya; Nabi tinggalkan dua petunjuk, iaitu al quran dan ‘mayat’(maut)

Selamba je korang jawab: AL Quran petunjukku…!

Bagus!, aku nak soal: seharĂ­ berapa kali baca Al-Quran?

Oh..aku cakap kat aku sendiri nie..oh….isk…

Sangat bagus kita org islam nih (macam mak nenek aku ni, nasihat korang panjang berjela ha ha ha) baca Yassin di pagi hari dan surah sejadah, Al-Mulk di malam hari sekurang2nya!

(ya Allah pilihlah aku baca Al-quran setiap hari)

Dan korang tahu tak apakah hak Al-Quran?

Korang dan aku kena habiskan baca Al-Quran 2 kali setahun sekurang2nya!

Baca blog, akhbar, novel,komik hari2 boleh, Al-quran?…(oh..aku dah dua kali khatam komik drogonball..oh!...isk..umat menderita membuang masa)

(ya Allah pilihlah aku dan korang baca Al-quran habis! 2 kali setahun sekurang2nya-amin)

SOALAN KELIMA

SIAPAKAH SAUDARA KAMU?

Argh..dah panjang sangat nie….

Senang cakap: jiran 40 kiri, kanan, 40 atas, bawah(jika rumah flat) korang kena ziarah dan ajak mereka yg tak ke masjid dengan hikmahnya..
Semua org islam adalah saudaraku…semua kena jumpa!

Soalan cepu emas: siapakah nama jiran anda?

Kalau tak dpt jawab soalan ni…tak tahulah apa aku nak kata, (mengeluh)
Antara tanda akhir zaman, jiran saling tidak kenal mengenal….

Atau paling kurang: BAGILAH SALAM BILA BERJUMPA DENGAN ORG ISLAM WALAUPUN KORANG TAK KENAL…

CTH: ASSALLAMUALAIKUM….(aku tak kenal korangpun, tapi selalu bagi salam, amacam?beriman tak aku? Ha ha , Bukankah korang semua saudaraku?)

Mamat kata: tapi Hamka, betulke ada azab kubur? Cuba bagi dalil dan nas sikit!

Aku kata: Oii mamat! Aku bukan ustaz, pergilah rujuk ustaz

Sebenarnya aku nak kata:
kau ni manusia ke badak?
Kalau kau manusia, kau tak dpt dengar azab kubur sebab Allah hanya benarkan binatang sahaja yg dengar azab kubur!, tapi jika kau badak, kau memang tak dapat dengar sebab kau adalah PEKAK BADAK!(tapi aku cakap dlm hati je nie..)

Ps: sesungguhnya berdebat akan menggelapkan hati….hanya mayat yg mengerti tentang kehidupan kubur….

32 comments:

lilyputih said...

i remembered a parent advising her child this, 'you live once but you die FOREVER' do you understand what i mean! she said. the child, a teenager said, yes! mom.

Well its up to individual perception!

gitarletrik said...

Saya bergerak sedikit perlahan. tetapi masih bergerak. terima kasih kerana berkongsi.

gaara said...

assalamualaikum..

kan ada antara doa amalan Rasulullah saw
"Ya Allah,ssghnya aku blindung dgnMu dr kekafiran dan kfaqiran.Ya Allah,aku blindung dgnMu dr azab kubur,tiada tuhan selain Engkau."(al-ma'thurat)

aku rasa doa Rasulullah dah mnunjukkn adanya azab kubur..wallahu a'lam

budak shams said...

4 ari lepas ayah saudara ana meninggal.. 3 hari lepas ayah kepada kawan ana meninggal.. erm.. ya allah.. innalillah.. al fatihah..

atok said...

check www.al-firdaus.com
bnyk e-book bagus2. :)

ahli kubur wannabe said...

assalamualaikum...

1st, i admit dat dis blog is my top 3...

kita doala sama2 agar Nabi SAW kenal kita, cam kita, kaci syafaat kat kita... kat padang masyhar nanti then dapat minum air telaga kausar tu...Amen...

then kita doakan orang2 yang involve dalam menghina nabi tue...dapat hidayah macam pelawak YOYO tue...Amen...

eh cik Hamka nak tanya la...
betul tak klu kita tak baca Al-Quran sekurang-kurang nyer 100 ayat sehari...means kita zalim?

haa nak shara 1 hadis...

"dunia ni adalah temp beramal dan tiada pembalasan di situ. manakala akhirat adalah temp pembalasan dan takde amalan lagi disana. maka beramal lah kamu di tempat yang tiada pembalasan untuk kamu menerima pembalasan di tempat yang tiada amalan padanya"...Saidina Ali.

lastly...mari dgr lagu Alhamdulillah by Too Phat...
sokong hafizbar...
takbir!

linanilza said...

boleh baca blog nih lagik ker?? =P takut2 nanti jadi mayat masa tgh husyar keretamayat.blogspot

hitomi said...

bersedia sdh ka ah???
mulut mmg sentiasa akan cakap sdh bersedia...
tapi hati dan iman tia tau la lagi...
Ya Allah...
jahilnya aku sebagai seorang hambaNya...

bukan hafizbar said...

Siapa mamat nih? Orang yg sama ke? ko nih macam anti jer ngan mamat, hehe...

Thanks for the reminder and extra info... isk, susah senang nak jadi mayat, tapi susah bila dah jadi mayat...

ahli kubur wannabe, hadis ko tuh mmg best... terasa (best) aku...

Anonymous said...

:)

ada tak azab kubur.. PASTI ada

percaya kpd perkara- perkara ghaib.. sebahagian dari tanda-tanda keimanan

sahabat pernah tanya,siapa yg terbaik , ya Rasullullah? Nabi kata: orang yg sesudahmu.. mereka tidak pernah bertemu dgnku, tapi percaya dan mengikutiku.. mereka tidak bersamaku ketika wahyu diturunkan.. tetapi mereka mempercayai apa yg diturunkan dalam Al-Quran..

.. ana nak pergi ziarah org meninggal nie..

+ akhie +

hafizbar said...

``mari dgr lagu Alhamdulillah by Too Phat...
sokong hafizbar...
takbir!"

hehehe mari2. ada satu soklan ni utk saudara hamka sebelum beliau tulis entri pasal nash*t.

antara xpdc dan amuk, mana satu yg lebih afdhal kita layan?

-hafizbar-

AISHAH said...

aku tak pandai tapi aku membuat kesimpulan bahawa amalan kita yang menentukan jawapan kita di alam kubur..amalan...berzikir,ikut sunnah,baca Al-Quran..bukankah itu amalan????

ontahsapo said...

semoga kita semua dirahmatiNYA, insyaallah....

linanilza said...

hafizbar ade.. bukan hafizbar ade.. demunkbar tu sape plak?? bro hamka takmo create satu lg site nama hamkabar ker?

erkkk...

ustazah rock said...

hik,.hik.,
Biarlah saya tolong jawab soalan dari En. Hafizbar untuk En. hamka,.

Satu hari seorang sahabat Nabi bagi salam kat Nabi, tapi nabi tak jawab, sahabat ini susah hati dan fikir apa salah dia ? akhirnya tahulah sahabat ini bahawa kesalahannya adalah rambut panjang,...

Jawapan : kena ukur dulu rambut Mael XPDC dengan Bandi Amok, yang mana lebih pendek,itulah lebih afdal.,,, hik,..hik,..

Betul tak En. Hamka? ;-) komen la

budak shams said...

owh.. kak ustazah rock nie klakar jugak ekk..

macam macam.. ukur rambut la plak.. hehee

Hamka said...

PERHATIAN:
SEMUA KOMEN AKAN DI KOMEN,
HARAP MAKLUM
DAN TERIMA KASIH…

------------
Lilyputih…
I agree with you individual perception…he he he

Ps: dulu masa aku bujang ada kawan ngan sorang perempuan yg guna nickname: whitelily…kau ada kaitan dengan dia ke?

(luka lama berdarah kembali…)

-----------
gitarletrik

sama2 terima kasih kerana berkongsi…..

Apa yg berlaku semalam, mati hidup balik tak dpt pergi lagi…
kita sentiasa melangkah setiap hari…
Langkahan kita adalah langkahan maut..

Menuju tempat menjadi mayat…isk…

-------
gaara
Waalaikumusalam

terima kasih atas info engko, jelas dan menjelaskan…
Jadi tak boleh guna aku ‘rasa..kena tukar kepada aku ‘yakin’…
itulah iman…insyaAllah…


----------
budak shams
innalillah.. al fatihah..
nanti2 aku pulak…

ps: andaikat kami augur semua..
taburlah ‘bunga’ di atas pusara..

-------------
atok
We will check www.al-firdaus.com
terima kasih tok…

Hamka said...

ahli kubur wannabe
Waalaikumusallam ya ahli kubur…

(((1st, i admit dat dis blog is my top 3...)))

Teringin di hati ini mengetahui dengan blog manakah aku di ‘madu’kan oh…
He he he

Org yg zalim, adalah org yg menambah2 dlm ugama(bidaah)
Org yg lalai adalah org yg mengurang2 dlm ugama(oh..)

Tak baca 100 ayat sehari akan tergolong dlm golongan lalai…(hadith)
Semoga aku dan korang semua dpt baca Al-Quran dengan jayanya..amin…

Sesiapa yg membaca 10 ayat di malam hari, tak tergolong dlm golongan yg lalai…
(hadith)

Nabi Adam mengaku zalim.Allah tarima taubatnya..
Nabi Yunus dlm perut ikan mengaku zalim.. Allah tarima taubatnya..

Oh..aku adalah org yg zalim..
(ana zalim..ana zalim..ana zalim..)

takbir!

--------
linanilza
(((takut2 nanti jadi mayat masa tgh husyar keretamayat.blogspot )))

Inalilah..
Malam ketiga tahlil, lauk apa ha?

-----------
hitomi

Ya Allah...tolonglah dia..
Tolonglah kami semua…

------------
bukan hafizbar

Mamat: satu opis dengan aku..seorang sahabat yg baik..
Nama sebenarnya MOHD bin TAIB..
Suka bagi soalan yg ‘macam2’
Dia bukan mewaliki, Pas, Umno, Abim, Tabligh bla bla bla..
Dia seorang pemain bola yg baik…
Waktu ‘kering’ dia mudah bagi pinjam wang kat org..
Dia selalu menyumbang VCD dan DVD pinjaman kepada aku..(terbaru : 9 naga,)

Dia tanya aku: “sampai bila nak bosan daqwah2 aku nie?”
aku cakap: “tak lama, sampai mati je.., tapi,
bila mati? Besok? Kalau aku mati besok, sampai besok sajelah! He he he!

----------
+ akhie +

PASTI ADA BAGI ORG YG INGKAR..
PASTI TAKDE BAGI ORG YG SOLEH…

Ps: pastikan kita selamat..oh…

---------
hafiz

Ha ha ha, soalan kau telah di jawab oleh ustazah rock..ha ha ha

----------
AISHAH

Benar…!semua amalan kebaikan akan menjadi teman di dlm kubur..hingga malaikta terpaksa menyoal dari jarak yg jauh…(hadith)

----------
ontahsapo

Amin..

Semoga makbul…

------linanilza
.
hafizbar ni aku rasa dapat dari

Hafiz
Bin
Abdul
Rahman..

Jadi aku pulak..

Haji
Abdul
Malik
Karim
Abdullah..

Tengoklah anak aku nanti..HaikalBAR..ke ho ho..!(santa Claus)

------------
ustazah rock
hik,.hik.,

best! Kau memang best..
namapaknya aku terpaksa membaca “resume’ kau sekali lagi he he he..

--------
budak shams

klakar , memang klakar..
ha ha ha

gitartong said...

by hamka

"budak shams
innalillah.. al fatihah..
nanti2 aku pulak…

ps: andaikat kami augur semua..
taburlah ‘bunga’ di atas pusara.."

GT:andaikata kami gugur semua..
taburlah 'doa' di atas pusara

Hamka said...

maafkan saya cikgu...

kerana salah tulis sana sini...

terima kasih
terima kasih...

(di tulis selepas membaanya semula..)

Hamka said...

Ops! pembetulan:

di tulis selepas mem'baca'nya semula...

ZulGTZ said...

Ya Allah, selamatkan lah kami dari azab dunia,
azab sakaratul maut...
azab kubur!
azab di padang mahsyar...
azab di Mizan...
Azab di telaga kaustar...
Azab di titian sirat...
dan Azab api neraka...

AMIN..

Hamka said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Hamka said...

aku lupa nak taruk kesimpulan...tentang bagaimana nak jawab soalan dlm kubur...

1. perbanyakkanlah ucapan kalimah/zikurullah tentang kalimah tauhid.

2. Amal dan sampaikan sunnah Nabi.

3. Solat jemaah bg lelaki. perempuan: awal waktu.

4. Belajarlah baca Al-quran dan amal serta sampaikan..

5. buatlah daqwah...

lilyputih said...

Nope, takde kaitan langsung.

Hamka said...

oh..

luka lama dah sembuh..ops!

Rockerz said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Jeego said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Karl Hiunzm said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

assalamualaikum..

bleh x saudara hamka listkan sunnah2 nabi yg ada?mungkin ada yg sy x tau.huhu

terima kasih.

Hamka said...

aku cadang kau beli buku bab adab dan sunnah.

itu yang terbaik.

: )