Mar 28, 2021

Isu Kalimah Allah-Ulang Kaji?

Isu penggunaan kalimah Allah oleh Gereja, dah lama saya tulis zaman Blog hari itu yang mana saya secara peribadi tidak setuju.

Saya suka dengan hujjah dari Allahyarham Ustaz Harun Din yang tidak bersetuju penggunaan kalimah Allah untuk Non Muslim. Panjang videonya boleh cari di Youtube.

Tapi ada orang cakap Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz bersetuju penggunaan kalimah Allah untuk non Muslim.

Saya cari dan jumpa video, bukti bahawa Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga tidak bersetuju penggunaan kalimah Allah untuk Non Muslim

Biar saya terjemahkan soalan dan jawapan dalam Bahasa melayu, jangan kata saya tak faham Kelantan sebab saya pernah tinggal 3 tahun di Ketereh Kok Lanas!

Berikut adalah ringkasan soalan dari wartawan kepada Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

“Tok Guru, Majlis Syura PAS Kelantan buat keputusan tidak benarkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan islam, apa pendapat tok guru?”

“Nak guna boleh, tapi salah! Allah nama bagi Tuhan, Allah itu satu, kalau ada agama lain nak guna kalimah Allah, itu tidak betul! Itu mengarut!, Iblis nak masuk syurga guna nama Allah dalam bersumpah kepada adam, konon datang sebagai penasihat, kalau nak selamat wahai Adam lakukan itu begini, tapi iblis tetap salah kerana guna nama Allah untuk menipu!”

“Tapi sebelum ini, tuan Guru kata orang bukan islam boleh guna kalimah Allah?”

“Mereka nak sebut boleh,sebab  kita tak mampu nak larang, tapi perbuatan mereka tak betul! Sebab tuhan mereka triniti, pengunaan salah sebab mensyirikan Allah.

“Jadi bagi team Pas lain yang berbeza dengan pandangan ulamak dan syura Kelantan bagaimana?

“Orang lain saya tak tahu, yang pasti, Allah hanya satu, kalau agama lain nak guna, mesti yakin Allah hanya Tuhan yang satu, jika agama lain yang tuhanya bukan satu, maka tak betul nak gunakan Kalimah Allah”

Begitulah ringkas isi video dari Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Saya setuju dengan Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz bab ini, sebab pernah nampak di Geraja dalam filem barat, ada lukisan orang tua beruban dan budak kecik yang dilukis di bawah kubah gereja, Kata Paderi, Lukisan lelaki tua adalah tuhan, dan budak kecik adalah Jesus.

Jika kita ada kat area gereja tu, dan bukan islam cakap nak guna nama Allah pada orang tua bermisai dan beruban ini korang setuju tak?

Nauzubillah!

Saya harap akan ada pihak PAS dalam Kerajaan yang buat rayuan ke peringkat Mahkamah seterusnya untuk selesaikan permasalahan ini.

Link Video penuh Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz menjawab isu ini.

https://www.facebook.com/zakiah.kirana/posts/3905693459489141

No comments: