Mar 11, 2021

Hantar Anak asrama?

 “Ada orang tak nak hantar anak ke sekolah, sebab semua tu dunia, apa pendapat abang mayat?”

*****

Alkisahnya, saya bukan takat hantar anak ke sekolah, tapi saya hantar anak asrama, dan alhamdulillah, rezeki anak, di asramanya 100 peratus pelajar bersolat, dan anak saya dilantik jadi imam surau dan baru ni waktu nak pindah ke asrama lebih bagus, warden bagitahu mereka kehilangan imam solat tarawih yang bagus tahun depan.. Allahu...

Anak saya juga ada masuk banyak jugak pertandingan hafazan, dan itu bagus untuk skill tambahan dalam hidup dia yang saya tak akan mampu sediakan di rumah.

Saya juga suruh dia berkawan dengan orang pandai dan waktu exam, dia dapat tuiysen percuma sebab cemerlang dalam akedemik. Dah jimat duit.

Ok, itu bab skill hidup dan bila bercerita bab duit, tahukah korang, kos sekolah di asrama kat Malaysia hampir percuma, yuran cikgu mengajar saya dah tak payah bayar, semua kerajaan tanggung, yang saya perlu bayar hanyalah kos makan RM1 sehari, enam kali makan, sebulan RM30. Bapak jimat. Anak saya tu jika duduk rumah, sehari makan boleh cecah RM20, sebulan RM RM600. Tapi bila hantar asrama hanya RM30 sebulan, saya jimat RM500 lebih, dan anak saya dah tiga orang ke asrama, so saya dah jimat RM1500 sebenarnya kos makan anak anak.

Bab Homeschooling, PKP hari tu dah rasa dah, penat sekejap jadi saya cikgu, sekejap saya jadi guru besar, sekejap jadi jaga rampas telefon, sekejap jadi cikgu dispilin, sekejap jadi pakcik kantin, penat tau!, ha ha

Maka baik lah anak duduk asrama, boleh saya buat apa yang saya suka membaca dan menulis, ni anak saya sedang jawab exam SPM, masuk asrama waktu PKPP, lepas tu Kerajaan umum PKP2.0, elok dia duduk sana study bersama kawan tak balik lepas habis SPM nanti, Alhamdulillah, saya tak payah pening kepala nak bebel anak main game ke, tengok TV ke, pandai pandailah korang kena hambat dengan Warden.

Banyak lagi lah nak cerita bab kebaikkan anak pergi sekolah, sebab hak bersekolah ni hak anak anak, dan saya sendiri bila dah besar, banyak masalah hidup diselesaikan akibat hubungan baik dengan kawan kawan yang bersekolah. Semua dari Allah.

Imam Syafeepun merantau mencari ilmu. So tak salah jika korang nak homeschooling jika korang ada skill yang boleh ajar semua benda pada anak kau, tapi ingatlah pesan sahabat Nabi.

Didiklah anak ikut zamannya, kerana apabila mereka besar, mereka akan hidup dizamannya bukan dizaman ibu bapa.

Jadi biarlah ank pergi sekolah, kerana di sekolah, anak boleh dapat seribu kawan, dan anak kita boleh pilih kawan yang menjual minyak wangi kerana pesan nabi, berkawanlah dengan penjual minyak wangi kerana jika tak dapat minyak, kita akan dapat baunya.

Tapi jika hanya duduk dirumah, berkawan dengan mak ayah ayah yang anti vaksin, anti teknologi, anti dunia, anti semua itu, macam mana skill nak bertambah?

Woha!

Ok, sampai sini dulu membebel, nak pergi reunion kawan lama sekolah secara maya jap, ada sahabat sekolah dulu yang kaya mintak tolong agihkan derma. Sila kagum dari jauh!

No comments: