May 13, 2020

Kereta pertama Saya?

(Selamatkan diri dari Neraka Wang dengan membaca kisah ini)


Kalau tinggal rumah sewa tapi beli kereta mewah .. Amboi, amboi.

Ingat lirik lagu Altimet? Beliau perli sikap orang muda nak bergaya beli kereta mahal tapi duduk rumah sewa dan bertambah malang bila PKP. Kereta mewah tak boleh bergerak jauh, masa tu baru kita sedar yang penting rumah sendiri, sedikit besar dan selesa.

Rumah sewa pulak, jika dapat tuan rumah yang tidak berperi kemanusian. Kita mintak tangguh bayar di tunjuknya kereta mewah boleh beli, kenapa sewa tak boleh bayar? Aduh!

Lalu di halaunya kita walaupun sedang PKPB tak boleh nak rentas negeri.. aduh. Dah lah pakai baju hitam putih, kat luar pulak hujan lebat dan ada road block bersama polis garang, sedih gila..
Inilah Neraka Wang bak kata Afyan Mat Rawi, ramai orang muda tersilap beli kereta mewah dan masuk neraka wang hinga terperangkap dalam hutang seumur hidup.

(korang kena baca ebook dia pasal cara uruskan wang termasuk dalam bab kereta, jika nak ubah nasib sebab Allah tak akan ubah nasib kita melainkan diri kita sendiri mengubahnya.)

Sambung kisah saya, kisah kereta pertama saya.

ALkisahnya, Kereta pertama saya adalah Dahaitsu Charade, beli waktu bujang, harga RM2500, bayar cash. Sayang betul, rupanya tak ada satu pun saya ambik gambar dengan kereta ni, zaman tu telefon belum ada kamere. Facebook pun belum ada untuk berlagak. Adohai.

(gambar kereta ni saya ambik dekat forum carigold)

Kereta ini walaupun buruk, kebaikkan nya adalah tak payah bayar bulan-bulan, dan kereta inilah saya guna untuk pikat hati mertua saya dan bini lantas membuktikan mereka tak metrialistik-woha!.

Air Cond tak ada, tempat pijak kaki ada lubang sikit, waktu hujan kena pakai selipar sebab air boleh masuk ikut bawah.

Sabar betul bini saya kahwin dengan laki yang pakai kereta macam ni, waktu hujan, cermin berwap, bini saya jadi wiper organic dengan lap cermin dengan tuala basah. Pernah rosak tengah jalan, ketuk ketuk sikit, dah ok dan teruskan perjalanan.

Kenapa saya beli kereta buruk ni? Tak macam kawan kawan yang beli kereta baru bayar bulan bulan RM800 ke RM1000.

Sebab saya beli rumah dulu, tak ada siapa ajar saya buat kerja yang bukan bukan macam tu, tapi saya yang gatal nak beli rumah seawal umur 24 tahun, sebab masa tu harga mampu saya bayar, walaupun saya kerja kilang waktu itu, kira layak beli rumah sebab saya tak ada komitment lain.

Bila bini mengandung, kesian kat dia kena air hujan kat kaki, baru saya beli kereta proton wira yang ada aircond, dan bila bilangan anak melebihi kerusi wira, saya beli MPV ala ala keretamayat, cukuplah kami tujuh beranak.

Oh, lupa, kereta charade saya jual waktu beli kereta wira dan jual dekat ejen MLM Suraco, pernah Nampak kereta ni melintas dengan sticker Sureco tahun 2005 dulu, tak tahu apa cerita kereta tu sekarang.

Jadi begitulah kisah kereta pertama saya sekaligus rumah pertama saya.

Rumah pertama saya sekarang dah buat rumah sewa, rumah kedua juga buat sewa dan rasa sangat best bila penyewa mintak tangguh bayar saya kata, ok jer, sedang PKP ni, saya faham..

Rumah ketiga adalah banglo mini atas tanah lot, bolehlah anak syurga saya berlari keliling rumah tiap tiap hari, taklah bosan sangat dia waktuPKP ni.

Jadi isu Neraka wang ni memang nak kena belajar, dan bagaiman jika saya cakap modal nak belajar tak sampai pun seratus ringgit, rezeki korang sebab ada pakar kewangan dah tulis panduan nak uruskan wang dengan sangat baik, saya sendiri beli ebook tu baca dan suruh anak anak baca agar mereka semua tak buat kesilapan neraka wang!

Dengar kata harga asal RM299. Tapi si Afyan ni buat promosi dalam masa dua tiga hari ni, hanya RM 57. (JIMAT Lebih 80%)

Baik korang klik, baca, dan bersetuju di hujung ebook, Woha!





Ps: kereta terakhir tak payah cerita sebab semua tahu sudah: kereta Mayat. Woha!

3 comments:

Silah Hassy said...

syukur rezeki ada rumah ke 3 dah.. moga murah rezeki selalu =)

hamka said...

Alhamdulillah, terima kasih atas doa

Learn online said...

thanks for sharing this wonderful article. We are providing best roadrunner customer care support, roadrunner helpline, Contact roadrunner how to contact roadrunner Support