Mar 18, 2019

Mati di bunuh ketika Solat?

(Ingatlah pesanan Amir Khan kepada Manisha Koirala)


Lepas serangan 9 September, agama Islam dilabel oleh media barat sebagai agama pengganas. Seluruh dunia kenal Islam sebagai pengganas, tapi bila ramai non muslim kaj tentang islam, di dapati statistik non-muslim yang convert to Islam meningkat mendadak.

Ini adalah salah satu bukti bahawa, islam tidak berkembang dengan paksaan, dan tidak berkembang dengan mata pedang, buktinya ramai yang memeluk islam lepas kaji islam, walaupun mereka tahu islam agama yang melarang zina, tak boleh minum arak, solat 5 waktu setiap hari, puasa sebulan dan lain lain mujahadah termasuk bersunat atau hukum bunuh mereka yang murtad, tapi hari hari ada orang masuk islam, malahan agama yang benarkan pengikut murtad, benarkan seks bebas, minum arak dan tak perlu puasa serta solat, di dapati kurang popular berbanding dengan islam yang tidak benarkan murtad, menurut Guinness Book of World Records, islam adalah ugama paling pantas berkembang di seluruh dunia.

Copy/paste: According to the Guinness Book of World Records, Islam is the world’s fastest-growing religion by number of conversions each year: Although the religion began in Arabia, by 2002 80% of all believers in Islam lived outside the Arab world. In the period 1990-2000, approximately 12.5 million more people converted to Islam than to Christianity.

Jadi, pointnya di sini, kepada orang bukan islam khasnya, aku nak bagitahu: sama macam urusan dunia, iaitu dalam menilai fakta, kita akan kaji dan siasat, kita rujuk semua dokumentasi, kita baca journal dan research paper, tengok jumlah data, perbandingan analisis, dan kajian keisanambungan, sehingga akhirnya kita faham beza antara teori dan hukum. Beza antara testimony dan expert opinion, juga beza psedoscince dan sains. Yang mana at the end. Fakta tetap fakta.

Maka dalam bab agama, bagi orang bukan islam di luar sana, perkara sama juga anda kena buat, kena kaji dan siasat, kita rujuk semua dokumentasi,  kita rujuk data, kena buat perbadingan analisis, dan rujuk kajian keisanambungan, yang mana jika kita bias dalam kajian bab agama, maka jadilah kita sehingga kita menolak fakta dan menerima auta, kekal sembah berhala atau hidup dengan kepercayaan nenek moyang, atau tolak kewujudan Tuhan dan sanggup jadi pengganas pergi bunuh orang sedang beribadat, Nauzubillah!

So, dalam pengalaman mencari Tuhan, boleh rujuk pengalaman Malcolm X, Yusuf Islam, Yusof Estet, Hamza Yusuf, Dr Brow, Ruben Abu Bakr, dan lain-lain, yang mana mereka dalam perjalanan mencari Tuhan, mengkaji semua agama dan buat perbandingan yang mana akhirnya memilih agama Islam kerana Islam adalah agama yang paling common sense. Paling tepat untuk ummat manusia.
Kemudian jika masih ada yang nak nafikan Tuhan kerana tidak Nampak, tapi bolehkah kita nafikan kewujudan Nabi Muhammad?

Ikut logic sains, orang yang lahir tempat jahat, akan jadi jahat, orang yang tidak pandai membaca akan jadi bodoh, tapi Nabi Muhammad lahir di tempat ramai orang jahat namun dengan Bantuan Allah, Nabi Muhammad yang tidak pandai membaca, tapi dalam sejarah telah menjadi pemimpin dunia yang bijaksana, ketua perang terbaik, pakar motovasi, pakar bisnes, pakar perunding, pakar kehidupan, mampu menyatukan kaum yang bergaduh seratus tahun, mampu menawan negara demi negara, pengikut bertambah setiap hari sampai sekarang, kata katanya berhikmah, rupanya indah, akhlaknya mulia, sehingga seorang penulis barat nak menulis buku tentang manusia paling berpengaruh dengan guna hujah sains, Nabi Muhammad lah orang paling layak duduk tempat pertama sebagai manudia paling berpengaruh dalam dunia ini

Maka, pesan saya: manusia mungkin boleh nafikan Tuhan kerana tidak nampak, tapi bolehkah kita nafikan kewujudan Nabi Muhammad yang satu sahaja seumpanya dalam dunia ini, kitab Al quran yang di bawanya pula penuh dengan common sense, logic sains. siap cerita tentang Big bang, cap jari, rahsia cekeralawa, kegelapan laut dan pelbagai lagi common sense walaupun pada zaman tak ada internet

Ops, satu lagi, jika nak kaji tentang Islam pula, jangan tengok orang islam, sebab ada orang islam yang nama sahaja islam tapi perangai tidak islam, perkara ini ada di tulis dalam kitab Al quran 1400 tahun dahulu, (orang munafik) Jadi, jika nak tengok Islam, tengoklah Kitabnya, itulah yang dilakukan oleh Malcolm X, Yusuf Islam, Yusof Estet, Hamza Yusuf, Dr Brow, Ruben Abu Bakr, dan lain-lain.

Akhir cerita, Ingatlah pesanan Amir Khan kepada Manisha Koirala

“Awak tak jumpa cari saya atau awak tak nak cari saya? Eh awak tahu tak? Jika kita ikhlas mencari, Tuhan pun boleh kita jumpa”

Perggh, deep betul ayat dia. Woha!

Ps: Hidup ini terlalu singkat untuk 'bergaduh' dengan Tuhan. Hari ini, di antara dua waktu solat, mungkin kita akan mati. Atau mungkin kita akan mati dibunuh sewaktu solat, Maka biarkan aku mati dalam keadaan taat kepada Allah dan Rasul. Lakum Di Nukum wa liyadin.

No comments: