Mar 13, 2019

Pelakon kena hensem dulu, bakat kemudian?

(Ada tanda soal tu, baca sampai habis)

Betul ke Pelakon kena hensem dulu, bakat kemudian?

Alkisahnya teringat dekat Syuib Sepahtu waktu temuramah, kenapa pilih bidang lawak?

Katanya dulu, dia, Jep dan Mawi pergi uji bakat program menyanyi, Mawi dapat sebab muka Mawi boleh jual.

Muka dia dan Jep, walaupun suara dah macam Ramli Sarip, tapi sebab muka tak boleh jual maka kena reject.

So dah banyak program TV menyanyi dia pergi asyik kena reject, maka mereka mencuba program lawak, barulah mendapat, sebab dalam lawak, bakat dulu, muka kemudian.

Dan sekarang, mereka dah berlakon…, rupa rupanya, bakat dulu, rupa kemudian, tak begitu?

Jika perhatikan sekarang, lepas dah banyak berlakon, jep dan Syuib hensem sebenarnya, kan?

Kata bini saya lah, ha ha!

So ni nak cerita mungkin takde kena mengena, Cuma nak tanya, jika nak jadi penulis, kena hensem dan cantik dulu ke? Atau bakat dulu?

Al maklumlah, Bakat boleh di asah, rupa tak boleh diubah, tapi rambut boleh di sikat bagi lelaki, perempuan pulak boleh bergaya dengan tudung pelbagai version..

So untuk itu, sebelum ada orang up penulis kena ada rupa, ni Hamka keretamayat yang tak hensem nak ajak pergi bengkel menulis di UMP Pekan.

Harga tak sampat seratus pun, kita cerita tentang ilmu menulis, maklumlah Hamka keretamayat dah tulis dua belas (12) buku pelbagai tajuk, sekarang masih ada dijual di Popupar, MPH, MBS, kedai buku kinokuniya dan pernah terjual di Singapore, brunei serta Indonesia!

Malah bukunya pernah masuk carta best seller bagi katogori penulisan Alternatif.

Jadi, jom jumpa Hamka keretamayat yang hensem tiada tapi manis ada dan jika pandang lama-lama tanpa kelipkan mata, hensem jugak sebenarnya.

Woha!



2 comments:

weschairs said...

Kalau hensem memang senang lulus x payah kerja keras kalau kureng memang kena usaha kaw Kaw untuk dapat tempat.. Dunia dunia..

Hamka Kereta Mayat said...

ohhhh