Feb 11, 2019

Ijazah Palsu jadi Menteri?

(dua golongan di Malaysia, anda yang mana?)

Dulu penyakit fake degree ni selalu diguna oleh kaki scam skim cepat kaya jual produk palsu, waktu tu kita jadi dua golongan di Malaysia, sama ada kita kena tipu dengan skim cepat kaya, atau kita tak kena tipu, tapi kenal dengan orang yang kena tipu dengan skim cepat kaya.

Semua rakyat marah, lagi lagi orang tak ada PHd mengaku ada Phd, takde ijazah mengaku ada ijazah, apa kejadah?

Sekarang terkantoi Menteri pulak ada fake degree.

Tapi penyokong Menteri boleh pulak berhujah, takpe ijazah palsu asalkan amanah? Apa ke jadah? Tanda orang tak amanah adalah menipu nak koner ke mana pulak? Adohai..

Ada pulak hujah, Nabi takde degree, korang dulu waktu exam pun meniru, 1mdb lagi teruk, bla bla bla..

Wait, wait wait…,

Hari tu budak tahfiz tak ambik degree bukan main korang kritik, sekarang menteri fake degree korang boleh bela pulak, dulu Ahmad Maslan pointer 3.5 korang kutuk, sekarang fake degree berhujah ke laut korang nak back up pulak.

Islam itu adil, mana mana parti politik yang menipu fake degree kita kena ambik tindakan, mereka kena letak jawatan dan dihukum.

Adil ke? bila pemimpin kumpulan lain buat silap, politik korang ajar, boleh mengumpat, pemimpin mesti ditegur,

Tapi bila pemimpin korang buat silap yang sama, politik korang ajar, tak elok sangka buruk, tak elok buka aib orang, adohai..

Cara islam ke tu? Double standard?, bias?, sentimen?

Kalau ikut hadith, Inilah yang di katakan pagi beriman (sebab menentang kemungkaran parti lawan) tapi petang kafir (sebab menyokong kemungkaran parti sendiri)

Selemah lemah iman mencegah dengan hati, tapi korang siap sokong lagi maksiat penipuan, ke mana iman korang? Adohai...

Orang yang benar adalah mereka yang apabila terbukti bersalah, maka mereka mengaku bersalah dan membaiki kesalahan. Jadi tolong letak jawatan dan tunjukan contoh pada rakyat Malaysia, bahawa menipu itu adalah tanda tidak amanah dan menipu itu adalah salah.

Kepada Menteri yang tiada degree nak belajar boleh apply My Brain.., eh? Dah takde bantuan My Brain?

Okey, boleh sambung belajar dan dapat boucer buku, boleh beli buku secara percuma untuk ulang kaji, eh? Takde dah ke Baucer buku?

Okey, takpe, boleh sambung belajar percuma sebab PTPTN dah mansuh.., eh? Belum mansuh?
Errr, kena masuk gua jap, cari idea.

Woha!

Ps: Zaman penulis, masih ada baucer buku, My Brain, dan hutang belajar tak perlu sebab dapat biasiswa kerana keputusan cemerlang. Penulis adalah pemegang Ijazah. 


No comments: