Nov 15, 2018

Pernah dakwah bapuk?


(Ini bukan kisah menyepak Gay di pintu Syurga, ini kisah rindu bapuk di Taman Syurga)

Waktu tu di Kelantan kira kira dua puluh tahun yang lampau, so bile jumpa bapuk duduk lepak depan rumah, kita dakwahlah dia, salam macam biasa sebab dia lelaki, yang tahu dia ni bapuk bila nampak cara berpakaian ala ala metroseksual, dan bersuara lembut macam perempuan, dan gedik macam pondan.

Ajaib!, dia nak ikut program iktikaf tiga hari, cash!

So pendek cerita dia sangat seronok dapat berkenalan dengan abang abang janggut, waktu tu aku muda dan geng Jemaah pun ramai yang muda, tidur pun nak himpit himpit, tapi ustaz dah pesan awal, tidur tak boleh satu selimut dan tak boleh terlalu rapat.

So takde kejadian buruk, semuanya cerita yang baik baik, bapuk ni malam-malam bangun tahajjud sambil menangis..,

Dengar dia menangis, korang pun dah tak selera nak tidur. So Bapuk juga manusia, dan bila Allah bagi hidayat, tiada siapa boleh halang.

Dalam kesungguhanya bertaubat, ada kenangan yang agak lawak, iaitu dia teringin sangat nak berceramah magrib, ok, ustaz bagi can.

Dia pun bercerita tentang Iman adalah mutiara.

Apa yang lawak?, sebab dia tafsir lirik lagu Raihan..

Contoh ceramah dia dengan suara lembut...

“Abang abang nak tahu tak kenapa iman adalah mutiara? Sebab mutiara ini tiada ditepian pantai..”

Lepas tu dia senyap sekejap, bernasyid secara perlahan nak cari idea dan sambung ceramah.

“Iman juga tak dapat di jual beli yer Abang-abang sebab iman tak boleh diwarisi dari ayah yang bertakwa, buatlah apa juapun, mendaki gunung yang tinggi, renang lautan api..”

Lepas tu dia hilang idea dan sambung menyanyi secara perlahan lahan siap angguk angguk dan teruskan berceramah. Lawak tapi deep. Kami semua kagum dengan kesungguhan dia nak berceramah.

So tip jugak ni, jika takde idea nak bercermah, ingatlah lirik lagu Nasyid-kah kah kah!

Lagi satu pengalaman tak boleh lupa, bila malam dengar dia berdoa sambil menangis lepas solat tahajjud, yang syahdunya, dia bukan berdoa sambil menangis, dia nyanyi lagu nasyid sambil menangis.

“Tuhanku.., aku tidak layak masuk syurgamu…, tapi tak berupaya menghadapi api nerakamu.., terima taubatku.. dan ampunkan dosa dosaku, sesungguhnya engkau mengampukan dosa hambamu..”

Lepas tu menangis teresak esak, dan sambung,,

“Tuhannnnnnnnnnn, kuuuuuuuuuuuu “

Adohai.., memang nak kena suruh slow sikit suara maklumlah jam sudah tiga pagi, tapi dalam kegelapan malam, tak jumpa pulak dia dalam saf masjid, rupanya dia solat di tempat wanita, dengan bertemankan lampu luar masjid, aku selak kain tirai.

Fuhhh lega, sebab apa yang terbayang dalam otak aku tidak menjadi kenyataan, nampak dia elok sedang menangis sambil bernasyid.

Kenapa aku lega? 

Sebab dia tak pakai kain solat perempuan, kalau tak, terkejut mak! 

Woha!

Kemuncak program dia nak ikut ke Markas Dakwah di Kelantan, sampai sana dia ikut Jemaah lain sebab aku dah nak balik Terengganu lalu kamipun berpisah.

Sampai sekarang aku dah lupa nama dia, dan tak pernah jumpa dia.

Adakah dia sekarang menjadi tauke jual produk kecantikkan? Atau sudah meninggal dunia dan sedang bahagia di Taman syurga bersama bidadara?

Kubur asing asing, tapi aku rindu kawan kawan yang ada dikubur bahagia.

Jumpa di sana sahabat, tingkat lapan, Syurga Firdaus.

Woha!

Post a Comment