Nov 2, 2018

Ngeteh di Kubur Ayah?

(Ku renungi, gambarmu, ku baca surat suratmu... kata Sudirman)

Bayangkan satu hari, seorang doktor mengesahkan kita ada kanser dan jangkaan hidup sudah tidak lama.

Tentu kita bingung sekejap selepas mendapat berita ini. Maklumlah, Filem-filem DC Extended Universe dan Marvel Cinematic Universe pun masih banyak yang belum ditayangkan. Masih belum bergaduh dengan bini tentang poligami. Malah pergi haji pun belum ada rezeki. Aduhai...

Tapi, Oleh sebab doktor itu pakai cermin mata macam Clark Kent dan handsome seperti Superman, saya terus teringat cerita Superhero itu yang merupakan mangsa buang bayi dari angkasa. Superman dibuang ke bumi bukan sebab anak haram atau ibu bapanya miskin tetapi planetnya berdepan kiamat yang membunuh ayah dan ibu serta semua bangsanya. Jadi sebelum planetnya musnah, ibu bapanya sudah merancang untuk membuang Superman ke planet lain yang penguninya serupa dengan mereka.

Sebaik Superman jatuh ke bumi ketika masih bayi, beliau telah dipungut oleh petani yang baik hati. Kebetulan pula warna kulit dan bahasa mereka sama, jadi tinggallah Kal-El (nama sebenar Superman) sebagai manusia di bumi. Masa berlalu pantas, Kal-El masih cuba menyesuaikan diri tapi terlalu banyak dugaan hidup di bumi yang membuatkan beliau sedih. Namun kesedihan Superman tak lama kerana ayahnya ada mengirim ‘surat’ yang mampu menjawab semua masalah dan persoalan Clark Kent (nama baru di bumi).

Maka Jor-El (nama sebenar ayah Superman), walaupun sudah mati namun masih mampu slow talk dengan si anak pada bila-bila masa menggunakan ‘surat’ canggih yang boleh mengeluarkan imej 3D. Dapatlah Clark Kent ‘mengeteh’ bersama hologram ayahnya yang sudah mati. Untungkan?

Alangkah bagusnya jika remaja di luar sana yang sedang bersedih kerana hidup tanpa ayah secara tiba-tiba si ayah yang sudah arwah rupa-rupanya ada mengirim ‘surat’ yang mampu menjawab semua masalah kita, alhamdulillah.

Lalu buku ini ditulis sebagai surat kepada anak-anak saya khasnya dan seluruh anak-anak di dunia amnya. Alahai, kiranya macam cerita Kuch Kuch Hota Hai yang mana mendiang Tina (Rani Mukherjee) menulis surat kepada anaknya, Anjali yang perlu dibaca pada setiap kali hari lahirnya. Pada hari jadi ke-10, Tina menyuruh Anjali mencari awek lama (Kajol) ayahnya, Rahul (Shahrukh Khan) dan kahwinkan mereka. Woha! Kerana itulah saya menulis buku ‘Ngeteh di Kubur Ayah’.

Jangan bimbang, saya tak buat wasiat menyuruh anak-anak mencari pakwe lama ibunya macam Tina dan Anjali tu. Cuma nak beritahu, jika nasihat Lukman Al-Hakim daripada seorang ayah kepada anaknya masih relevan untuk kita, mungkin nasihat Hamka Kereta Mayat untuk anak-anaknya juga boleh dipraktikkan di celah-celah kehidupan anda. InshaAllah.

Selamat ‘mengopi’ bersama ‘arwah’ di pusara dan selamat ‘mengeteh’ bersama ‘ayah’ di kubur. Nikmatilah perbualan ayah dan anak ini sementara nyawa masih dikandung badan.

Ok, buku NGETEH DI KUBUR AYAH akan siap dalam masa dua minggu, boleh order dengan harga sangat murah sebelum siap sebab bila dah siap akan ikut harga pasaran, link untuk order

Pecah kaca pecah gelas, lepas baca sedekahkan al-Fatihah.

Woha!

No comments: