Jun 8, 2018

GENDER EQUALITY: Islam tidak adil?

(soalan dari perempuan yang mengaku namanya Siti Kasim, bukan nama sebenar)

Salam encik Hamka, saya Siti Kasim ingin bertanya: kenapa islam tidak adil dalam hak kesamarataan antara jantina? Selalu perintah agama cenderung menguntungkan kaum lelaki Seperti hanya lelaki boleh jadi ketua pemimpin, hanya lelaki menjadi iman solat, saf solat pula, perempuan di atur paling belakang, lepas tu balik kerja kena layan suami kalau takdi kiran menjadi isteri derhaka sedangkan suami boleh berkahwin ramai, manakala dalam hadis ada tujuh lelaki boleh duduk dibawah lindungan Arash tetapi perempuan tidak dinyatakan, aurat perempuan pula sangat terbatas dan kami menerima harta warisan paling sedikit berbanding lelaki, ada tak encik hamka pernah tulis tentang gender equality?

Jawapan:

Salam Puan Siti Kasim. Masalah ni pernah berlaku di Bethesda dekat Maryland sebelah United States sana yang mana ada hamba Allah ni, Amina Wadud ke apa Namanya, bagitahu Allah ni pilih kasih sebab Allah di anggap lelaki (HE) Lalu persoal?, kenapa lelaki je boleh jadi imam solat Jemaah? Kenapa lelaki jer boleh baca khutbah?

Lalu beliaupun ajak 100 orang lelaki dengar khutbahnya dan terus beliau jadi imam solat jumaat pertama berjantina wanita-lepas tu beliau kena kecam tapi beliau teruskan perjuangan menjadi imam solat dan anggap itu satu kejayaan dalam bab gender equality.

Balik pada islam, kejayaan manusia adalah dapat taat perintah Allah ikut cara Nabi (bagi lelaki) dan ikut cara isteri Nabi (bagi perempuan)

Nabi solat berjemaah di masjid (lelaki semua kena ikut) isteri nabi solat di rumah (yang ni perempuan kena ikut)

Maka janganlah silap kita mentafsir kejaayaan dalam hak kesamarataan antara jantina, kerana memang Allah buat berbeza!

Sejak bila kejaaan wanita di ukur melalui Gender Equality? Sejak bila kejayaan orang perempuan bila berjaya buat apa yang lelaki buat.

Takrif kejayaan tu tak tahu ambik dari sumber mana? padahal Allah dah terangkan dalam alquran paranann lelaki dan wanita yang berbeza dan saling melengkapi, bukanya kena SAMA dan saling bersaing!

Mungkin dalam kehidupan manusia tidak bertuhan di barat, takrif kejayaan perempuan adalah sama dengan lelaki. Contoh, jika lelaki boleh bukak baju, sayapun boleh bukak baju, jika lelaki boleh angkat berat, sayapun nak angkat berat. Jika lelaki boleh bela bulu ketiak dan bulu kaki, kami orang perempuanpun nak tunjuk bulu ketiak. Jika lelaki boleh kerja buruh, kamipun boleh! Jika lelaki boleh ramai awek, saya pun boleh ramai pakwe!

Lalu berlumba lumba perempuan tak ada agama nak jadi ‘lelaki’, masing masing tinggakan rumah tangga dan bersaing dengan lelaki untuk dapatkan hak kesamarataan, sampai anak perempuan dirumah terabai, dan bila tua korang tinggal dengan anjing sebab anak perempuan korang pun sibuk nak jadi lelaki.

Jadi, daripada korang berlumba lumba nak jadi lelaki lebih baik korang orang perempuan buat kerja yang lebih mulia iaitu: JADI PEREMPUAN.

Balik kepada Amina Wudud, sungguh menjadi Imam solat tak menaikkan darjat mana mana perempuanpun sebab zaman Nabi, Khatijah ke Aisyah ke mana jadi imam? Tapi mereka tetap dapat jaminan syurga. Mereka tetap dikira bertakwa, dan takwa di sisi Allah bukan bila perempuan dapat jadi imam atau lelaki dapat susukan anak, takwa bila masing masing buat kerja masing masing.
Rujuk isteri Nabi, Apa kerja mereka? Semua tahu sudah: mereka buat kerja mereka iaitu menjadi ibu yang Allah janjikan Syurga di bawah kaki. Melahirkan anak dapat pahala syahid, susui anak dapat pahala sedekah, taat suami pintu syurga terbuka dan macam-macam lagi.

Bila anak nak taat pulak, Nabi bagitahu tiga kali, taatlah ibumu dulu baru ayah.

Mendengar ini, ada tak lelaki cemburu dan fikir nak beranak macam perempuan sebab nak syurga bawah kaki? Isn’t that sexist? Ada?

Takde sebab kami faham tugas masing masing, tugas lelaki: JADI LELAKI BERTAKWA

Tugas perempuan: JADI PEREMPUAN BERTAKWA

Dan bidang ibadat LELAKI BERTAWAK tak sama dengan PEREMPUAN BERTAKWA.

Takwa yang Allah nilai, dan takwa bukan ada dalam hak kesamarataan jantina! Takwa ada dalam kefahaman agama yang Allah bagi kepada mereka yang ikhlas nak belajar dan amal agama!

Banyak kali Allah sebut kejayaan lelaki dan perempuan secara berasingan,: rujuk ayat 35 surah al ahzab:

Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.”  

Kenapa Allah sebut secara berasingan? Sebab lelaki Berjaya bila jadi LELAKI soleh, dan perempuan Berjaya bila jadi perempuan SOLEHAH.

Bukannya bersaing semua nak jadi macam lelaki, tapi saling lengkap melengkapi!

Ambik satu contoh, Suami pergi kerja cari nafkah, wanita jaga anak dirumah, suami ajar isteri agama, isteri ajar anak agama. Suami cari harta, perempuan jaga harta, dan lain-lain. Cantik.

Tapi zaman sekarang, wanita nak jadi lelaki, nak pergi kerja jugak, tak salah pun, ada tempat kerja yang perlukan wanita, yang salah bila abai anak dan suami, atau anak ditinggal ditempat yang salah,tak jaga maruah, tak jaga akhlak, tak jaga solat, itu yang jadi hari biru!  

Habis tu perempuan tak boleh kerja? Boleh! Islam ada cara atasi masalah anak kena tinggal bila suami isteri bekerja, iaitu dalam islam suami boleh poligami, jadi wanita bekerja boleh tinggal anak rumah mak tirinya, alahai bukannya orang lain, madu kau jugak. (habislah aku kena kecam)

Itu satu contoh sahaja, bab kerja tak salah pun nak kerja, tapi bila balik rumah, tetap kena layan suami kerana disitulah takwa bagi wanita, jangan pulak balik kerja terus derhaka dengan alasan hak kesamarataan. Balik rumah azan berkumandang, perempuan boleh solat dirumah tapi lelaki sunnagnya kena solat di masjid walaupun penat bekerja kerana takwa lelaki ada dalam solat berjemaah, al faham ke idop?

Moral apa aku nak cerita, orang perempuan jangan berlumba nak jadi lelaki atau lebih kronik, nak lebih dari lelaki, padahal dalam Al quran dah cerita :please refer chapter number 2, verse 36!, (baca laju laju macam dr zakir naik)

“..... dan anak lelaki tidaklah seperti anak perempuan.... ” 

So waktu kecik Allah dah bagitahu jobscope tak sama, apatah lagi bila besar, Ayah tak akan sama dengan ibu, si ibu jika nak kerja boleh tapi ibu jangan lupa tugas ibu seorang perempuan dan ayah jangan lupa tugas ayah seorang lelaki.

Tugas paling basic anak tak boleh derhaka pada ibu sebab syurga ada bawah tapak kaki ibu, dan tugas palinh basic seorang isteri tak boleh derhaka pada suami sebab syurga ada bawah tapak kaki suami. Simple!

Ya, aku tahu korang kerja, sama penat macam lelaki, tapi itu bukan alasan untuk tengkin dan layan suami macam sampah! Faham tak?

Ibu redha, anak masuk syurga. Suami redha , isteri masuk syurga, faham tak? simple jer nih.
Sungguh isteri lebih mudah masuk syurga berbanding si suami, isteri jaga solat, puasa dan taat suami, pintu syurga dah terbuka, walaupun suaminya sejahat firaun!

Tapi suami, jaga solat, puasa dan taat isteri belum tentu pintu syurga terbuka, sebab suami ada tanggung jawab dengan orang tua dia, dengan adik beradik perempuan dia, dengan anak anak dia, lagi tanggung jawab cari nafhah, cari makanan, cari pakaian, cari tempat tinggal, cari menantu, jaga solat berjemaah, dakwah jiran tetangga, keluar berjihad, keluar berperang dan banyak lagi!

Tapi itulah, korang memilih untuk jadi hina dengan menjadi terlalu sensitif, pembahagian harta lebihkan lelaki korang marah, aurat lelaki pusat ke lutut korang marah, lelaki kahwin dua korang marah, sedangkan Allah dah mudahkan korang untuk masuk syurga, cuba tengok jalan dakwah yang perlu lelaki lalui, dah laluipun belum tentu masuk syurga tau!, ada pejuang islam mati syahid tapi Nabi kata dia masuk neraka sebab niat untuk dapat perempuan, sedih kan?

Bacalah kisah Nabi dan sahabat, sungguh menjadi lelaki islam ini bukannya kerja mudah, di sini ada mujahadah yang berpanjangan, kerja koranglah untuk galakkan mereka solat berjemaah, dan galakkan mereka keluar jalan Allah.

Habis jika mereka tak keluar jalan Allah bagaimana dengan syurga saya? Jangan bimbang, Asiah isteri firaun pun boleh masuk syurga sebab orang perempuan taat perintah Allah dan taat suami, Pintu syurga dan terbuka walau suami sejahat Firaun, Tapi orang lelaki baik macam Ulamak, tapi anak perempuan dan isterinya boleh tarik masuk neraka jika Ulamak tak berdakwah pada anak dan isteri.

Kesimpulannya:

Sebelum datang Islam, hak wanita memang teruk, Mereka hanya  diperlukan sebagai hamba seks dan orang lelaki bebas nak buat hubungan seks dengan semua cara, seks ganas, seks luar tabie, semua mereka hentam, zaman sebelum islam, masyarakat anggap mendapat anak perempuan adalah petanda sial.


Kaum wanita juga dilayan sebagai hamba abdi, bahkan lebih hina dari itu sebab diseksa zahir batin..
Anak tiri lelaki boleh menjadikan ibu tiri mereka sebagai hamba bila ayah mereka mati. lepas tu kajadian membunuh anak perempuan hidup-hidup dengan alasan malu perkara biasa.

Zaman itu, lelaki bebas berkahwin seberapa ramai dengan wanita yang dia suka. ‘Urwah bin Mas’ud telah memiliki sepuluh orang isteri sebelum Islam, dan seorang Ayah boleh menjual anak perempuan macam hamba.

Bab kahwin pulak, Perempuan yang datang Haid tidak boleh duduk sebumbung dengan Suami, mereka kena keluar rumah sampai Haid habis. Malahan haram perempuan Haid menyentuh suami mereka sebab di anggap sedang kotor. Bila suami tak suka isteri, mereka menceraikan isteri dengan cara menghina (kaedah zihar)

Balu wanita yang kematian suami diasingkan dan wajib pakai pakaian yang buruk-buruk dan tidak boleh memakai bau-bauan selama setahun. Lepas setahun, wanita itu kena sentuh kambing dengan kemaluan, barulah dia bebas dari eddah dan bolehlah pakai cantik cantik. (apa ke jadah?)

Lebih tragis, ada Hamba wanita yang mengadung menjadi mangsa judi teka jantina bayi, lepas dua pihak bertaruh, perut akan dibelah atau dipijak untuk mendapat keputusan.

Banyak lagi jika nak cerita, ada jugak kes yang mana bila suami mati, perempuan akan dibakar hidup hidup dengan suami, dengan alasan sehidup semati, apa ke jadah, 

Pendek cerita:

Kemudian munculah Nabi Muhammad SAW yang membela hak wanita melalui hukum Islam, terdapat banyak hadis berkenaan menjaga hak wanita, antaranya:

Wajib berlaku baik pada bini, Tak boleh pukul bini sewenang wenang, Tak boleh setubuh waktu haid, Tak boleh setubuh ikut lubang jubor, Tak perlu halau bini waktu haid, kena layan macam biasa.

Jika bercerai cukup dengan lafaz talak, bukan menhina macam zihar. Jika mampu kahwin maksima hanya empat bini, 

Bab kemuliaan, Anak tak boleh jadikan ibu sebagai hamba, haram. Shurga di bawah tapak kaki ibu, wajib taat pada ibu

lepas tu Islam wajibkan orang lelaki  memberi pakaian, dan memberi makan serta menyediakan rumah bagi isteri dan anak perempuan. Boleh duduk dan bermesra dengan bini walaupun Haid, (tanpa bersetubuh, nak cuim, nak pelok boleh jer)

Tempoh edah hanya 3 kali suci (bukan setahun macam sebelum islam)

Banyak hadis sebut Doa wanita lebih makbul dalam kes tertentu, waktu beranak, waktu menyusu.

Ada hadis cerita: menggembirakan anak perempuan dengan hadiah, mendapat pahala besar. Kena dahulukan anak perempuan bab kasih sayang. Haram bunuh anak, malahan berdosa jika anggap anak perempuan sebagai nasib sial.

Jika ibu dan ayah panggil si anak, si anak kena sahut seruan ibu dahulu.

Banyak lagi, Perempuan sabar mengandung dapat pahala, sakit beranak pula mendapat pahala mati syahid. lepas tu Di jamin masok shurga jika besarkan anak perempun dengan ilmu ugama sampai berkhahwin, Perempuan menyusu mendapat pahala berganda.

Semua tahu, Perempuan tak perlu berjihad macam lelaki tapi mendapat pahala jihad melalui amalan khidmat.

Tak boleh tengok aurat perempuan selagi belum kahwin. maruah mereka terjaga.

Dan lain lain..


Banyak lagi jika nak cerita, tapi Kesimpulannya adalah:

Orang perempuan tak perlu jadi “lelaki” untuk Berjaya, Allah dah buat standard kejayaan untuk korang, terpulang sama ada nak follow atau let it go.

Contoh mudah: Orang perempuan tak perlu pergi masjid solat berjemaah untuk dapat pahala 27 kali ganda, solat jer di rumah dan layan suami balik masjid elok-elok, terus korang dapat pahala lebih banyak dari solat berjemaah 27 kali ganda, Nampak tak?


Dalam hadis tentang nasib lelaki di padang mahsyar, Nabi cerita kisah tujuh lelaki yang Berjaya duduk bawah Arasy tempat teduh dari panas kemurkaan Allah.

Lelaki itu adalah mereka yang sudah baik sejak dari muda, ikhlas bersedekah, solat berjemaah, tidak menghampiri zina, bertahajjud, berdakwah  dan pemimpin yang adil.


Mana pergi wanita dalam hadis ini? Simple! Wanita yang berkahwin dengan lelaki itu, semua dah masuk syurga awal tak perlu duduk di bawah arasypun.

Eh? Macam mana wanita boleh masuk syurga awal? Kan dah cakap tadi: Wanita untuk masuk syurga hanya perlu jaga solat, dan taat pada suami. Simple.

Maka wahai orang perempuan, jika diberi pilihan menjadi menjadi PEMIMPIN dunia atau SYURGA dibawah kaki? Mana yang kamu mahu?

Jika lelaki, tepuk dada tanya iman, korang pulak:

Tapuk buah dada, tanyalah iman.

Woha!
Post a Comment