Mar 14, 2015

Anti vax- harga sebuah kejahilan?

(Antara kesan sampingan vs cacat kekal dan kematian, kami rasa kesan sampingan lebih teruk- logik anti vax)

Di facebook, ramai anti vax tag nama aku ajak berdebat, tapi aku malas nak layan kerana perasan sibuk, namun hari ni aku nak share satu contoh kes oleh geng anti vax yang mana menjadi jahil dalam sains adalah mahal kosnya, semoga semua pembaca dapat mengambil sedikit iktibar.

Stefan Lanka, seorang anti vax yang jahil kurang cerdik (kebiasaannya, hampir semua geng anti vax yang berhujah dengan aku adalah sangat kurang cerdik bab sains) mencabar doktor moden di web anti vaxnya sebanyak 100 ribu bahawa penyakit campak tidak wujud, hanya konspirasi doktor moden untuk jual vaksin, lalu seorang doktor Jerman, David Barden menyahut cabaran dengan bukti mudah tapi orang anti vax ni cukup pandai spin, menipu, dan putar belit, membuatkan bukti doctor tu jadi macam tak sah.
Last, mereka masuk mahkamah, macam saiful dan anuar, lalu hakim dan peguam membuat kaji selidik berdasarkan data yang di dokumentasikan dengan cara penuh rasional, akhirnya, terbukti anti vax berbohong, dan Lanka diperintah oleh undang-undang untuk membayar $ 106,000 yang dijanjikan.

(Note: Antara sumber dari systemic review vs expert opinion, kami rasa expert opinion lebih betul-logik anti vax)

Harga sebuah kejahilan adalah mahal bro, take note. Bila anak dah dijangkiti baru nak cucuk vaksin tak guna dah, adohai..

Pakar agama (JAKIM) cakap hukumnya harus, geng anti vax yang jahil agama cakap, haram!

Pakar perubatan (KKM) cakap, vaksin ni baik untuk mencegah penyakit, geng anti vax yang jahil perubatan cakap, vaksin buat anak perempuan saya tak tutup aurat dan anak lelaki saya jadi mat rempit! nak jugak salahkan vaksin bila gagal didik anak, adohai..

Lepas tu dengan tak malunya menunjukkan ketidak cerdikan apabila suruh aku baca buku the deadly mist oleh bekas makenik pesawat sebagai rujukan? Kegilaan apakah ini? Kenapa aku kena percaya tulisan dari bukan doktor? Aku tak sobodoh itu untuk buang masa baca buku berkenaan perubatan yang ditulis oleh bukan doktor, buang duit dan masa sahaja.

(note: antara buku yang di tulis oleh mekanik pesawat vs Doktor perubatan, kami pilih makenik-logik anti vax)


Baik korang baca buku ‘Vaksin, mitos vs Realiti’ karangan Dr Suhazeli Abdullah. Wakil Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA). Dalam buku tu siap dengan bukti yang didokumentasikan juga dengan hujah bab agama sekiranya anti vax ni orang islam yang jahil dua perkara (jahil sains dan agama).

(antara 2 billion vaccine yang terbukti berkesan vs 0.00007% tidak berkesan, kami pilih 0.00007%- logik anti vax)

Oh ye, buku itu ditulis dalam bahasa melayu jika korang anti vax yang jahil english.

Akhir kata, Ingatlah pesanan keretamayat:

Janganlah apabila keranda diusung, baru bercucuran air mata. Woha!

Ps: Korang tak tahu ke doktor yang buat kajian tu ada mikroskop boleh tengok kuman, korang anti vax ni kanta pembesar pun takde, setakat buat kajian dengan baca di wab anti vax yang menipu ape kejadah? basuh tangan pun guna air klorin lagi mahu sembang, kekekke.

Ps2: Harga sebuah kejahilan itu ditujukan kepada Stenfa lanka yang sanggup cabar 100 ribu kepada doktor vaksin kononnya semua ini adalah konspirasi, akhirnya kena saman balik, klik link di bawah untuk sumber.


42 comments:

Anonymous said...

1st

Anis Azalea said...

Kenapa ya muka saya naik dalam FB dan dikata anti vax? Hanya selepas saya komen dalam blog ni pasal saya memberi vaksin pada anak saya? Ada banyak pengomen dan saya yang ke berapa ratus ni jugak yang kena. Saya tak kenal orang yang panjangkan cerita anti vaksin dalam FB. But ya saya sedikit upset dengan fitnah sebegini. Btw anak saya dah settle pneumococcal vaccination. kepada tukang fitnah di luar sana..awak seorang yang gagal. Gagal memahami maksud fitnah lebih teruk dari membunuh.

Anonymous said...

Bagi en hamka yg xjahil agama ni, boleh ke kita maki hamun org yg jahil ?

Anonymous said...

Aku rasa org yg menulis mempunyai satu kebodohan iaitu kebodohan bahasa kerana terlalu kerap mnggunakakan perkataan bodoh.

Anonymous said...

Sebab memang jelas kebanyakan anti vaxxers ni percaya pada sumber yang meragukan. Website yang dioranh quote pasal aefi adalah website yang tak reliable. Guna google untuk search aefi dah pandai tapi tak nak pulak check website tu can be trusted ke tak. Most of the time percaya pada orang yang tak ada medical or science background. Main percaya je. They can't seem to grasp the bigger picture. So kalau bukan bodoh apa? Kurang cerdik? Sama lah tu.

speedrider said...

Hahaha geng anti-vax butthurt kat comment section hang pulak ni Hamka

Nur Fauzi said...

Ayat terakhir itu mengancam dan sentap

Unknown said...

Pelik bila mereka (anti vax) kata vaksin itu suatu conspirasi. Aku rasa gerakan anti vaksin tu yg lagi jelas suatu conspirasi. Teori aku; sekarang ni populasi manusia dah terlampau ramai, sampai sumber alam dah tak cukup nak tampung (air, makanan, energy, kediaman, dll). Jadi geng2 freemason ni pun start la konspirasi anti vaksin utk mengawal populasi manusia. Kelebihan konspirasi ni ialah mereka tak perlu bunuh sendiri (jimat kos, takde org akan suspek), dan hanya org2 yg bodoh sahaja yg akan dihapuskan. Org yg cerdik mereka nak simpan sebab ada kegunaan.

Ninie Simmons said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Cube solat istiharah betul ke idak kalau x nk vaccine? Mohon petunjuk pemilik segalanya

Anonymous said...

islam itu menyuruh kita mencari kebenaran, selagi ada kebenaran dlm sesuatu perkara maka ianya tidak ditolak....jd sape2 yg nk terima atau nk tolak pndpt ni buat la kajian(bacaan, klinikal,ujikaji dan sbgnya) bukan nya tolak mentah2 atau ikut secara membabi buta

abe ja said...

Lu apasal tak naik unta pegi kerja bro?zaman nabi dulu takde kereta atau motor pun.ok je..

Anonymous said...

Hahaha ada org marah..selalu bg contoh mcm ni. Mula2 zaman atuk nenek now zaman nabi lak.

Anonymous said...

ank aku ade yg ambik vaxc ade yg x,ok je dua2 org...xde mslah,xyah nk bdohkan sape2....ade org mkn udng gtal,ade yg relax so sape yg bodoh... fitrahnye bkn kerana ubt,vaxc yg mmbuatkn kita sihat...hnya sbgai ikhtiar,klau ikhtiar tnpa yakin bnr dgn Allah vaxc selori pn sakit jgk......tepuk dada tnya

Anonymous said...

ekau suko nabi ekau rosakkan ozon dan alam sokitar dgn asap keto mcm porangai ekau tu?nabi maksum bhai x buek doso bosa atau kocik tau hehe...
itu 1..
1 lagi..nabi saw ajar umat doa naik "kenderaan" bhai..bukan ajar doa naik "unto" do hehe..x cayo cubo ekau cek..

so apo kaitan ekau sobut2 unto nabi saw??

kato2 ekau soakan akan morondah2kan nabi saw..

muko mcm muko ekau yo la muka merosakkan ozon dan molakukan poncomaran..nabi maksum bhai oi...

ozon torcalar dan alam sokitar rusak dek kerano porangai ekau..bukan porangai nabi saw..

hamka.. bilo ekau molagukan/monyanyi2kan vaksin ,mako mulo lah keluar suaro2 yg seolah2 mompormainkan nabi saw..

mogo ekau hamka momilih jadi "bodoh" dlm hal vaksin ni dari nabi saw di rondah2kan urang..

sobab eh kalu ekau tunjuk pandai pun,ekau "totap" bodoh jugak..mano ado manusio yg "pandai"..hehe

Anonymous said...

aku nampak cabaran 100k jadi 106k akhirnye.. ade gst charge kat situ.... ahahhaha

Anonymous said...

moh "berjihad" depan sogo hehe

Anonymous said...

I like the article, but it would have been nice to see a photo or video of him looking like a fool for believing Measles are not real. What an idiot!

buTTerFLowEr said...

Zaman nabi dulu xde H1N1. Zaman nabi xde kenderaan rentas benua dlm 24 jam. Buraq je la kot tp buraq cuma nabi je yg naik. xde la pulak org sakit pneumonia naik buraq dari tanah arab pegi tanah melayu

buTTerFLowEr said...

Zaman nabi dulu xde H1N1. Zaman nabi xde kenderaan rentas benua dlm 24 jam. Buraq je la kot tp buraq cuma nabi je yg naik. xde la pulak org sakit pneumonia naik buraq dari tanah arab pegi tanah melayu

Anonymous said...

Nak istikharah boleh tp kena istisyarah jgk.klau takat nk istikharah je tu bukan tawakkal..tp pasrah.

Anonymous said...

Olololo ozon ye bang/kak..suko benau ekau yo dgn ozon..

Anonymous said...

Thats ur stupid interpretation. Klau kau baca dgn niat hamka nk mainkn nabi.thats ur problem with ur brain.

Anonymous said...

mano ekau tau zaman nabi xdo h1n1 do?
ekau cornfirm ko?hehe
ewahhhh scan otak urang...ekau jibril ko?hahabb
sontap den sobut nabi x rusakkan ozon mcm kito?
ekau sumo ni kanak2 riang..ekau bli susu kito sumo share2 samo2 kat sini sobab eh den pun dh mulo riang..hehe

Lyn comments said...

Saja nak cakap, kaum antivax yang ada baby tu tolong simpan kat rumah ye, anak kawan baru haritu kena penyakit batuk kokol. Nak menangis dia tengok duduk hospital. Orang yg menjadi pembawa ada merata-rata sekarang, dan simptom dia pun agak mild.

Oh ya, jangan takat simpan dalam rumah je, jangan kasi tetamu datang sekali. Hatta posmen dan pizza delivery datang pun sila halau dia balik ye. Kalau boleh anak tu letak dalam bola plastik jernih macam yg org duk main atas air tu. Maklumlah anak takde vaksin kan, mudah sangat kena penyakit ni. Jangan terhantuk baru tergadah!

Anonymous said...

haha...den tambah..jgn bawak pegi zoo..nanti gajah pun domam

Anonymous said...

Salam. Aku nak share pengalaman kawan aku. Tapi excuse term2 medical ya., Virus ke bakteria ke aku belasah je.. aku guna ayat rakyat biasa je bukan org yg ada medical knowledge.. So ampunkan kesalahan tatabahasa. Cerita benar.. saja nak share.

Kawan aku baru disahkan kena TB. Hujung tahun 2013 dia melawat bapanya di Malaysia yg sakit TB. Dia dapat jangkitan time tu. Kata doktor sebab dia divaksin masa kecik2, virus tu dok diam2 je dlm badan dia sebab antibodi dia kuat. Tapi dah takdir, final year PhD, hujung tahun 2014, dia kena depression, jadi kurus gila, hilang selera makan, badan jadi lemah. Bila sistem badan jadi lemah, virus TB yg tidur lena since 2013 dapat attacked badan dia.
Doctor check family dia jugak, 2 org anak dia ada simpan virus tu jugak. Cuma sebab divaksin dan anak2 dia sihat, virus tu masih tido (or koma.. ntah), so takda kesan apa2 lagi so far.

So bagi orang2 anti-vax yg menggelakkan ayat2 org yg pro vaksin dgn kata2 seumpama "Kata dah vax dah tu buat apa takut dgn anak2 kami yg tak divaksin ni?" sila2 la belajar lebih before menggelakkan org.

Sekian.

Anonymous said...

Selalu gunapakai kisah kawan. Macam dalam ceritahantu kan.. Si dollah akan kata kawan dia pernah nampak hantu kat bukit puchong. Mata meghah bibiq tebaii.. Tapi takde la sebut nama kawan. Sebab nak jaga aib katanya.. Tapi bagi yang mencari bukti nyata itu terasa dipermainkan la pulak.. Pasei negro pun mata meghah bibiq tebai gak. Pun banyak kat bukit puchong. Tu masalah dia..

Anonymous said...

dah kes tu jadi kat kawan dia...mestilah dia cerita pasal kawan dia..aduyai...haha

Anonymous said...

terbaekk...

Anonymous said...

tak der ker vaksin untuk selsema ek?...
Bodoh punya saintis bikin vaksin mcm mcm untuk cegah taik burung lah bola bola cinta lah, untuk selsema tak buat pulak ..hish!!


Anonymous said...


Ha ha ha!! Gelak jap..kalau mahkhamah lah dia punya standart antara betul dengan tidak, aku cuma mampu gelak jer lah...sebutlak tu pasal anwar ngan saiful ceh!

Dalam dunia sekarang kalah dalam makhamah kadang kadang lagi membuktikan pesalah tu betul..

tak sabar sabar nak jadi zombie ni...





Syahaz said...

Bagi aku keberkesanan vaksin nih bergantung dengan keizinan Allah.Kalau nak kasi mujarab yakinlah pada-Nya. :3

Anonymous said...

yo..ekau bijak bhai..betul tu..

...dan Allah pulak bogantung x dongan vaksin?
LANGSUNG tak...
den ulang yo..
LANGSUNG tak..

abih kalu kito dh tau camtu,kok ado sedaro2 kito yg buek koputusan x nak amek vaksin..biar yo la..
dh dio buek koputusan mcm tu nak buek camno..

yg kito frust sampai mongigau buek po..

#sedaro2 kito yg x amek vaksin yg karam kek laut..kito lak lomeh kek darat hehe..

Allah kuaso vaksin LANGSUNG xdo kuaso..
ini sobona2 fakta..
yg dukto2 cakap tu bukan fakta do..

fakta ni "mungkin momodihkan"..tapi itu la fakta eh..

sobab tu den posan kalu buleh jgn kito frust sampai mongigau do..yo la mulo2 mongigau, lamo2 "jihad" dopan sogo lak t hehe..

wallahuaklam..

in shaa Allah yo...

Anonymous said...


alah ini semua bisnes jer lah doh... ada doktor cakap kat pesakit... balik rumah makan madu dan habatus saudah k.. ado?

suruh baca fitnah akhir zaman tak mau... dah kena kencing perasan genius ..bodoh ha ha!

Anonymous said...

timo kaseh sedaro..
yo betol tu kito samo2 belajar togak agamo dlm diri walaupun dari hal2 cabang,makan habatus sauda dan sobagai eh..trimo kaseh atas nasehat boguno tu..samo2 kito kono usohokan yo in shaaAllah..timo kaseh...

cumo maso nak bolajar2 togak agamo tu jgn kto diwajibkan pulak kono mintak izin manusio2 tomasuk poyombah2 berhalo di pru dan parlimen yo..

takut2 dio x kono kek hal cabang lg dah tapi dh kono kek hal pokok lak..nayo..

kek hal cabang kito beriyo sampai berdarah hidung botokak,kek hal pokok kito pun samo guno alasan mcm urang yg amek vaksin hehe..

yo la takut2 kito cakap bosar sgt kek hal cabang tapi bilo manusio2 tomasuk poyombah2 berhalo di ru dan parlimen tobatok kek kito,tokoluar lak habatusauda tadi..hehe

ha taku2 dh kono kat hal pokok...ha nayo..

wallahuaklam..

in shaAllah yo..


Unknown said...

Awak ada buat research x sebelum buat statement ni.....? Haishhhhh... Saint is x bodoh cuma x praktikal aja buat vaksin untuk fluu ... Perlu awak faham fluu ni disebabkan jangkitan beribu ribu jenis pathogen. Dan berlainan mengikut musim.maknanya kalau selesema mass musim hujan, bakterianya lain . kalau selwsema waktu kemarau bakterianya lain. Then selesema ni dia boleh hilang dengan sendiri . jadi adalah sangat x praktikal saint is nak wat beribu2 jenis vaksin untuk selesema semata mata

Anonymous said...

ooo mcm tu rupanya boleh hilang dengan sendirinya lah ehhh oh ohhhh ohhh baru lah saya faham...

wan muliani said...

Alhamdulillah. Trima kasih atas perkongsian. Smoga kita dijauhkan fitnah akhir zaman

Anonymous said...

aduuuiiii...rilek la kak

lina said...

ank sy pun yg ptm n kedua cucuk.no 3 tk lngsung..beza gile.ank no 1,2 sll dmm .sakit ssh sht.tp no 3 bt ms ni alhmdulillh tk pernh saki truk..hrp2 die sentiasa sht..dmm sehri due tu biasa je..

Anonymous said...

Sape yg komen pakai dialek negeri sembilan tu...tlg makan racun rumput dan tunggu ajal tepi kandang lembu...den raso malu ado urang n9 yg komen bodoh eh mcm lombu...mmg memalukan...klu bukan mat gian mesti mat gam...bapak bangang eh!