Nov 8, 2014

Jemaah Tabligh, jawapan dari ustaz hak?

(Ramai ustaz yang kritik dan kutuk tabligh, tapi ada juga yang puji dan sokong, kali ni aku copy paste ulasan tentang tabligh oleh ustaz yang belajar agama dengan sanad sampai Rasulullah SAW, di tulis oleh Ustaz Ibnu Batoota)

Kali ni saya nak cakap sikit pasal jemaah dakwah paling besar dalam dunia ni. Bukan bias kepada mana-mana jemaah atau firqah, tapi itulah hakikatnya, kalau kalian datang sendiri ke sini, secara automatik kalian menjadi "Tabligh" kerana usaha dakwah ini terlampau umum sehingga menjadi aktiviti tetap setiap masjid di Afrika Selatan. Kiranya kalau kat Malaysia ni macam majlis baca yasin malam jumaat, tahlil, berzanji, dan lain-lain tu menjadi umum pada masyarakat, begitu juga aktiviti tabligh di sini dilakukan oleh semua umat Islam, dari imam, bilal, tok siak, budak-budak, bisnesman, doktor, student sampailah ke gengster-gengster. 

Selepas kedatangan jemaah Tabligh, kadar jenayah di seluruh Afrika menurun mendadak (kerana mafia-mafia ramai bertaubat) menyebabkan kerajaan berikan penghormatan yang sangat tinggi kepada golongan tabligh untuk menguruskan semua urusan umat Islam di sini.(sama seperti di Malaysia, kerajaan berikan penghormatan tinggi kepada golongan tabligh atas jasa mereka menurunkan kadar jenayah negara dan menjadi asbab bertaubatnya ramai mat pit, mat rempit, gengster, artis-artis seperti iwan dangdut,dr.sam saya anak malaysia, pierre andre dan entah artis mana lagi. Jika kalian berkunjung ke kuala lumpur, cuba lah datang ke markaz tabligh malaysia di masjid jamek sri petaling, disana kalian akan temui semua golongan yang saya maksudkan, dari mat pit, pembunuh bersiri, perogol bersiri, perompak, drug dealers semuanya ada).

Semua masjid yang ingin dibina mestilah melalui persatuan ulama dan persatuan muslim yang semua ahlinya merupakan orang tabligh.

Jadi kalau saya tak sebut tentang tabligh dalam cerita saya,itu merupakan satu penutupan fakta yang terang, umpama saya menutup mata di siang hari sambil berkata : "malam yang sangat indah".

So jangan salah anggap saya ni cenderung pada mana-mana jemaah atau kutip komisen daripada mana-mana jemaah. Kalau tak percaya, datanglah sendiri ke Afrika Selatan dan kalian akan dapati di setiap masjid punya papan kenyataan akan ada tertulis aktiviti-aktiviti tetap setiap masjid di seluruh negara dan semua aktiviti itu merupakan aktiviti tabligh yang merupakan sunnah nabi.

Dalam masa yang sama juga berbelas-belas guru Talaqqi saya merupakan aktivis tegar tabligh dan tareqat. Walaupun saya lebih cenderung kepada aktiviti tareqat dan habiskan masa dengan majlis tareqat bersama syaikh saya, tetapi tidak dapat tidak saya kadang-kadang akan berada juga di dalam majlis tabligh kerana ia terlampaulah umum.

Rata-rata muslim disini telah keluar berdakwah 4 bulan di india,pakistan,bangladesh yang mereka sebut sebagai IPB seawal umur 15-17 tahun. Kebanyakan mereka yang berumur linkungan 18-25 pula telah pun berdakwah selama 4 bulan secara jalan kaki yang mereka namakan sebagai jemaah pedal. Yang berumur linkungan 20-30 pula, pasport mereka telah pun penuh dengan cop visa seluruh dunia kerana berdakwah di negara luar selama 4 bulan.

Setiap tahun,dinegara ini mereka akan berkumpul yang mereka namakan sebagai "ijtimak". Puluhan ribu akan berkumpul selama 3 hari untuk mendengarkan pelbagai nasihat daripada ulama Ahlu Sunnah Wal Jamaah dari seluruh dunia. Beberapa minggu lepas, mereka adakan "ijtimak old workers" iaitu perhimpunan pendakwah senior di Madrasah saya yang hanya dihadiri oleh ahli tabligh veteran yang berpengalaman sekurang-kurangnya berdakwah selama 4 bulan. Untuk acara tahunan tabligh sedunia pula, jutaan mereka akan berkumpul di Bangladesh dan mendapat rekod dunia, iaitu perhimpunan tahunan manusia paling besar di dunia selepas perhimpunan Haji. Dan yang menakjubkan, mereka semua berkumpul setiap tahun tanpa miss setahun pun dan perhimpunan mereka berlaku tanpa diiklankan di media seperti TV,radio,surat khabar,kain rentang, poster-poster di tiang letrik, internet dan lain-lain media. Tiba-tiba je dah berkumpul berjuta-juta di Bangladesh untuk mendengar nasihat para ulama sedunia. Semua iklan perhimpunan hanya dibuat dengan penyebaran mulut sahaja persis seperti di zaman Rasulullah. Saf solat mereka sampai berkilo-kilo meter panjangnya kerana manusia yang terlampau ramai.

Rata-rata mereka mempunyai akhlak yang superb dan hati mereka umpama air, mudah menangis dan penuh kerisauan akan umat manusia sedunia. Mengikut cerita penduduk tempatan, banyak mafia-mafia dan kongsi gelap hebat di Afrika dibubarkan secara sendiri kerana ahli-ahlinya telah bertaubat kerana menjadi tabligh. Jemaah dakwah ini mempunyai kekuatan dakwah yang sangat hebat kerana selain daripada menziarahi rumah-rumah orang Islam, mereka juga masuk ke disko-disko, pub, kelab malam, rumah pelacuran, sarang dadah, lorong-lorong yang dipenuhi pondan dan sebagainya untuk mereka dakwah. Walaupun ada yang berfikiran dangkal dan mempunyai kecacatan otak bahawa golongan ini tidak boleh didekati jika dalam keadaan berpakaian jubah,serban dan lain-lain. Namun bagi jemaah ini, mereka slumber kering je masuk tempat-tempat tu untuk berdakwah dan menyebabkan ramai gengster dan samseng dan sampah-sampah di jalan menjadi permata mulia yang bersinar-sinar di sisi Allah. Oleh sebab itu, bila saya datang ke markaz tabligh disini, rata-rata mereka walaupun berjubah berserban, tapi badan mereka dipenuhi tatu-tatu besar kerana itu merupakan pengenalan mafia mereka. Dalam keadaan tangisan gengster-gengster itu dikeluarkan dari tempat-tempat kotor itu dan di bawa ke masjid lalu disucikan. Keadaan ini saya nampak depan mata saya dan bukannya sekali atau dua kali.

Bagi setiap negara, mereka mempunyai prioriti dakwah yang berbeza, jika disini, lubuk-lubuk gengster merupakan sasaran, kalau di Malaysia, jemaah ini banyak masuk ke hutan, bukit dan perkampungan orang asli dimana kawasan itu sangat gersang dengan agama dan ramai pula yang murtad kerana dimurtadkan oleh golongan missionaries kristian. Mengikut laporan tabligh Malaysia, JAKIM juga sering berkerjasama dengan tabligh di Malaysia untuk berdakwah diseluruh tanah air kita terutamanya di kawasan perkampungan orang asli.

Adalah sangat cacat otak dan pemikiran bagi saya jika saya nafikan jasa besar jemaah ini, kerana lebih 10 negara yang saya travel, saya akan jumpa jemaah ini sedang giat melakukan dakwah supaya umat Islam kembali kepada Allah. Apabila ramai yang bertaubat, mereka akan ajak pula yang lain untuk turut bertaubat. Maka ini "bisnes" akhirat yang sangat menguntungkan kerana menjadi sebab orang lain bertaubat atau mendapat petunjuk Allah merupakan satu aset besar di akhirat kerana walaupun mereka mati, tetapi buku catatan amalan mereka sentiasa dipenuhi pelbagai catatan amal.

Saya tergerak menyebut tentang jemaah ini adalah kerana terdapat suara-suara sumbang yang memfitnah jemaah ini dengan tuduhan-tuduhan aneh serta mengaitkan saya dengan jemaah ini dalam bentuk penghinaan. Adalah amat memalukan bagi diri saya apabila orang mengaitkan saya dengan jemaah ini kerana saya langsung tidak layak dikaitkan dengan jemaah ini. Dahlah orang-orang Tabligh memang dah benci saya(sebab saya selalu hentam diorang dalam group diorang,hehe), pastu orang lain kaitkan saya pulak dengan jemaah ni yang menyebabkan orang Tabligh lebih tak suka pada saya kerana mengaitkan saya dengan jemaah ini akan menyebabkan fitnah kepada jemaah ini.

Mana mungkin saya ini digelar tabligh sebab kalau saya ni tabligh, tak kan lah saya nak main fb? Itu logik yang pertama. Mengikut guru saya, orang Tabligh sedunia membahagikan masa menjadi 3 iaitu 8 jam untuk bekerja mencari nafkah, 8 jam untuk berdakwah kepada masyarakat dengan cara dakwah Nabi(real life dakwah, bukan maya) dan 8 jam untuk keperluan diri seperti makan,minum tidur dan masa untuk keluarga. Jadi mereka tidak mungkin ada masa nak main fb. Yang keduanya, orang-orang Tabligh ni akhlak mereka memang power, boleh nangis kita dibuatnya. Jadi mana mungkin saya dikaitkan dengan jemaah ini memandangkan akhlak saya yang sangat buruk dan kasar? Kalau korang kaitkan jugak, orang Tabligh tetap tak akan mengaku saya ini golongan mereka.

So, semua tuduhan itu just don't make any sense. Tapi saya tetap suka jemaah ni kerana hormat saya pada guru saya sepertimana Ustaz Azhar Idrus hormat jemaah ini kerana guru-gurunya (khususnya di Pondok-pondok Thailand) juga ramai yang Tabligh. Begitu juga sepertimana Tuan Guru Nik Aziz sangat hormat pada jemaah ini kerana guru-gurunya juga ahli Tabligh yang bukan Tabligh biasa, tapi tabligh yang memang tegar dan pekat kerana dulu Tok Guru belajar agama di Darul Uloom Deoband yang merupakan Markaz Ulama Tabligh Sedunia. Habib Umar di Darul Mustofa juga sangat menghormati jemaah ini kerana bapanya merupakan ulama pertama di Yaman yang menjadi Tabligh di tanah Yaman.Di negara Arab, jemaah ini dihormati kerana salah seorang ketua dan juga salah seorang pengasas jemaah ini ialah Maulana Muhammad Zakariyya Al-khandahlawi yang merupakan guru hadis kepada Abuyya Maliki (Sayyid Muhammad Alwi Al-Maliki) yang sangat terkenal sebagai benteng Ahlu Sunnah Wal Jamaah di seluruh dunia khususnya negara Arab. Apabila Abuyya Maliki menghormati Tabligh kerana gurunya yang merupakan pengasas bersama jemaah Tabligh, maka murid-muridnya dan komuniti Arab yang lain juga turut menghormati jemaah ini. Jemaah ini juga dihormati di tanah Arab kerana pengaruh Maulana Sayyid Hassan Al-Hasani An-Nadwi di tanah Arab yang sangat hebat dan Maulana An-Nadwi merupakan antara veteran Tabligh yang terawal dan bersahabat baik dengan pengasas UTAMA jemaah tabligh ini iaitu Maulana Muhammad Ilyas Al-Khandahlawi (Pakcik kepada Maulana Zakariyya). Jika di benua Afrika ni, jemaah ini dipandang tinggi dan dihormati kerana nama ulama-ulama Tabligh seperti Mufti Radhaul Haq, Mufti Menk, Maulana Sulaiman Molla, Maulana Sulaiman Khatani dan ramai lagi.

Nama-nama institusi Darul Uloom seperti:

-Darul Uloom Deoband, India

-Mazahirul Uloom Saharanpur, India

-Hathazari Madrassah, Bangladesh

-Darul-uloom Nadwatul Ulama, India

-Darul Uloom Karachi, Pakistan

-Jamia Uloom ul Islamia, Pakistan

-Jamiah Darul Uloom Zahedan, Iran

-Darul Uloom London, England

-Darul Uloom New York, United States

-Darul Uloom Canada, Canada

-Madrasah In'aamiyyah, South Africa

-Darul Uloom Zakariyya, South Africa

Merupakan madrasah-madrasah Ahlu Sunnah Wal Jamaah yang guru-gurunya membawa manhaj Tabligh.

Disebabkan terlampau ramai ulama dalam jemaah ini di seluruh dunia, jadi pelajar agama tidak dapat lari dari memiliki guru yang bermanhaj Tabligh. Jadi menghormati jemaah ini kerana guru-guru mereka ahli Tabligh merupakan sesuatu yang normal bagi pelajar agama di seluruh dunia. Hanya yang mempunyai kecacatan otak dan kebantutan berfikir je akan cakap bukan-bukan tentang jemaah ini.

Adapun tidak dinafikan terdapat beberapa ahli tabligh yang menimbulkan fitnah seperti anak berterabur ke, soal nafkah ke, kebersihan ke, itu semua tidak sama sekali pernah diajar di dalam jemaah ini tetapi merupakan keburukan individu itu sendiri, saya sendiri pernah bertanya kepada para ulama tabligh berkenaan hal ini misalnya saya tanya adakah jemaah tabligh pernah mengajar ahli mereka supaya menjadi pengotor, tinggalkan anak isteri TANPA nafkah dan lain-lain? Bahkan para ulama itu menangis bila diajukan soalan ini kerana mereka berusaha penuh menyuruh semua ahli Tabligh ini agar menjaga adab,akhlak, kebersihan, dan lain-lain sehinggakan setiap ahli Tabligh yang mahu berdakwah diwajibkan untuk diinterview oleh ketua-ketua kawasan masing-masing berkenaan nafkah dan hal berkaitan yang mereka namakan sebagai proses "Tafakut". Hanya yang mempunyai bekal dan nafkah kepada keluarga sahaja dibenarkan keluar oleh ketua Tabligh di kawasan masing-masing. Jadi mereka sendiri tidak tahu apa sebenarnya masalah tabligh yang tak bagi nafkah tu kerana mereka telah jalankan kerja mereka. Mungkin tabligh tu makan semua duit nafkah tu untuk dirinya atau lain-lain, itu bukan ajaran Tabligh dan tidak pernah disuruh oleh mana-mana ulama Tabligh untuk lakukan itu kerana perbuatan itu haram. Mana mungkin ulama menyuruh umat melakukan perkara haram?

Sama seperti Nabi melarang kita mencuri, tapi jika kita mencuri jugak, adakah patut kita hina agama Islam dan menuduh agama Islam sebagai agama pencuri? Hanya orang yang Maha Bodoh atau extremely deadly freaking MORON sahaja yang akan lakukan itu kerana telah jelas Allah dan Rasul haramkan mencuri, tiba-tiba umat Islam mencuri, maka itu bukan salah Islam. Maka sama juga seperti ulama Tabligh yang telah pun bagi panduan yang lengkap pada ahli Tabligh jika mereka langgar peraturan, maka itu bukan salah jemaah Tabligh tapi salah individu yang langgar peraturan tu.

Note: Hanya Jauhari Mengenal Manikam.

Jemaah Tabligh episod 2

Seperti yang saya telah khabarkan, saya cerita tentang jemaah Tabligh ni bukan kerana saya cenderung atau bias kepada mana-mana jemaah atau firqah, tapi disebabkan cerita-cerita pengalaman saya di Afrika ni berkait rapat dengan jemaah ni, maka saya terpaksa kenalkan dulu kepada kalian semua apakah itu jemaah ini kerana saya akan sering menyebutnya dalam kisah-kisah saya pada masa akan datang.

Hari ni bermula cuti di madrasah dan saya bersama bidadari dan baby saya keluar makan angin kat bandar Johannesburg. Kami singgah di satu penempatan yang dikategorikan sebagai kawasan "elit" atau hanya diduduki oleh orang kaya-raya. Rumah-rumah kat situ memang mewah, kereta mewah, semuanya boss-boss kilang dan pekerja-pekerja jawatan tinggi. Tempat tu namanya Ridgeway, kedudukannya terletak di pinggir bandar Johannesburg dan mempunyai kadar jenayah yang rendah kerana ia dijaga rapi oleh polis (sebab ia tempat orang kaya).

Apa yang mengejutkan, tempat itu dipenuhi oleh MUSLIM. Ada sebuah masjid besar kat tengah-tengah penempatan orang kaya tu dan masjid tu ramai bila 5 waktu solat. Dalam 4-5 saf. Kalau kat Malaysia, jangankan kata orang kaya, orang miskin pun tak datang masjid sebab orang Melayu-Islam kat Malaysia ni fikir masjid tu dibina untuk orang Hindu, Kristian, Buddha, sebab tu diorang tak berani jejak kaki ke masjid (if u know wut I mean). So-called "pejuang Islam" pun tak datang masjid(kecuali kalau ada ceramah daripada puak diorang,baru diorang datang).

Kat Malaysia ni, kucing lagi ramai kat masjid daripada manusia yang mengaku Allah tu tuhan mereka dan Nabi Muhammad tu nabi mereka.

Anyway, kat situ ramai muslim datang ke masjid dan mereka semua jutawan-jutawan-jutawan, beli semuanya cash-cash-cash. No RiBa at All. Dan bila saya tanya kat salah sorang ahli jemaah masjid kat situ berapa orang tabligh dalam masjid ni, dia jawab "semua".

Dia cakap, 35 orang dari masjid ni pernah keluar dakwah selama 4 bulan di serata dunia. So obviously 35 orang ni akan menjadi "ahli jemaah tetap" yang mengimarahkan masjid tu. Hampir cecah 100 orang muslim kat situ pernah keluar dakwah 40 hari. Dan yang berpengalaman 3 hari terlampau ramai. Disitu terdapat 300 keluarga Muslim dan semuanya jutawan kecuali beberapa keluarga (tetapi tetap kaya). Boleh dikatakan semua lelaki di tempat tu pernah keluar berdakwah paling kurang 3 hari. Sebab tu bila ditanya berapa orang "tabligh" kat sini dia jawab "semua".
Itu jumlah yang "Allahuakbar" bagi sebuah komuniti "jutawan". Jutawan mana dalam dunia ni yang pakai jubah dan serban dan mengimarahkan masjid serta malukan muka mereka untuk berdakwah dari lorong ke lorong dengan jalan kaki selain mereka?

Ada seorang pakcik tua dari Pulau Fiji datang melawat ke sini dan bila dia nampak "tabligh" dia akan peluk mereka kuat-kuat dalam keadaan sebak. So kami tanya dia kenapa dia suka sangat dengan "tabligh" ni?

Dia cerita, pada tahun 1965, masa tu dia masih remaja. Waktu itu tidak ada muslim di pulau Fiji kecuali sedikit dan pulau tu juga kecil, dalam kurang dari 1 juta orang populasi manusia. Muslim yang sedikit tu pulak datang dari India dan langsung tak tahu apa-apa tentang Islam. Hanya nama mereka sahaja yang "Islam", tapi mereka tak tahu jawab salam, tak tahu apa itu solat, puasa, zakat, haji, dan tak tahu mengucap pun. Masjid pun tak ada. Di pulau tu hanya dipenuhi oleh hindu dan kristian.

Pada suatu hari, tahun yang sama, ada beberapa orang jemaah Tabligh dari Zambia datang ke situ dengan kapal. Mereka mencari-cari orang Islam disitu dengan cara memberi salam. Tapi tiada yang jawab. Hampir seluruh pulau mereka cari muslim tapi tiada. Akhirnya mereka tanya penduduk tempatan dimana mereka boleh cari muslim. Penduduk jawab "kamilah muslim".

Jemaah tu pun gembira dan bagi salam. Tapi mereka tanya apa tu "assalamualaikum"?

Jemaah tu terus peluk mereka dengan erat sambil menangis.(Kerana mereka telah sedar bahawa disitu ramai muslim tapi muslim disitu sudah terlampau jauh dari Islam)

Jemaah ini kemudiannya membeli banyak ekor kambing dan buat kenduri besar-besaran dan jemput semua penduduk muslim untuk makan. Kemudian mereka mula bercakap dan bersembang sehinggalah jemaah itu tahu bahawa semua muslim disitu tidak tahu langsung apa itu allah, apa itu rasul, apa itu islam.

Akhirnya mereka berdakwah disitu selama 4 bulan, dan mereka minta dari markaz tabligh untuk tambah masa lagi sehingga dua tahun mereka tinggal disitu sehinggalah mereka ajar semua penduduk tentang asas-asas Islam seperti akidah, solat, wudhu, sampai terbina masjid. Kemudian mereka pulang semula ke family mereka (sebab nanti orang fitnah mereka bukan-bukan sebab tak balik dari dakwah) dan jemaah lain pula dihantar ke sana bersama ulama.

Sejak 1965 sehingga kini 2013, daripada 1 juta penduduk, hampir 500 RIBU manusia telah masuk Islam, lahir 19 orang ulama bertaraf Mufti, 300 orang ulama bertaraf Maulana, 5000 orang ulama yang hafiz 30 juz Al-Quran dan semua saham pahala ni masuk ke akaun jemaah tabligh dari Afrika (Zambia) tadi sehingga ke hari ini.

Sebab tu pakcik tu sangat berterima kasih kepada "tabligh" kerana sanggup tinggalkan anak isteri mereka untuk berdakwah kepada mereka sehingga terbentuk komuniti Islam yang besar disana dan selamatkan ramai orang dari neraka Jahannam.

Wallahi demi Allah, bila saya dengar dia cakap camtu, terus saya rasa bertaubat dan sebak bila saya teringat dulu saya selalu kutuk,halau,lari dari jemaah ni. Moga Allah ampunkan saya.

Kalau tak mahu ikut, janganlah zalimi mereka, mereka tak minta wang tak minta sedekah tak minta projek, tak minta anak dara, tak minta jadi ahli MLM, tak minta makanan..

Tapi mereka cuma minta kita semua kembali kepada Islam...

Tanpa membawa apa-apa fahaman yang berkepentingan...

Mereka cuma mahu orang Islam kembali sujud pada Allah....

Allah our uske Rasul ke raste mei chale,
Sab ke sab qurbani kya tha,
is qurbani ka naam pyaar kehte hei,
Agar yeh pyaar nehi hei,
To kya hei yeh?

Jemaah Tabligh part 3

Entah mengapa saya tiba-tiba nak berkongsi sebuah cerita..

Saya punya seorang teman, dari Vietnam.
Dia ceritakan kisahnya padaku.
Katanya dulu dia seorang juara maksiat.
Anak derhaka, peminum arak, penzina tegar.
Sampaikan hampir setiap malam dia bawa balik perempuan untuk dizinai dan arak untuk dimabuki.
Dan sangat teruk sekali sampai ia sering dilakukan di ruang tamu rumahnya depan TV.
Ayahnya tua dan bila menegur,dia akan dipukul.
Begitu jugak ibunya.
Dia punya seorang teman.

Temannya itu orang Tabligh.
Satu hari teman Tablighnya tu ajak dia untuk pergi satu tempat.
Dia setuju. Dan ikut.

Akhirnya mereka sampai ke sebuah masjid di sebuah bandar.
Yang jauh dari rumah mereka.
Rupa-rupanya si Tabligh membawanya ke masjid untuk Islah diri dan dakwah.
Maka si dia mengamuk. Katanya dia fikir mereka akan pergi melancong.

Si Tabligh berkata, aku tidak menipu dan tidak pula berdusta,aku cuma mengajak ke suatu tempat, tidak berkata tujuannya.Jikalau kau tak suka, silakan pulang. Jika mahu pulang bersama kami, tunggulah sehingga 3 hari.

Si dia pun berfikir, untuk pulang agak jauh. Maka biar saja dia tinggal disitu.
Dia tidak mahu ikut apa-apa program di masjid itu. Dari solat, majlis baca hadis, dakwah rumah ke rumah, ceramah, semuanya dia tak ikut.

Sepanjang harinya hanya dihabiskan di bandar itu, di dalam PUB dan DISKO.
Hanya waktu malam dia pulang untuk tidur dimasjid kerana jimat wang katanya.
Hari pertama begitu, hari kedua begitu, hari ketiga, keajaiban berlaku.

Si dia pulang lambat, dalam jam Empat.

Dia berbaring di lantai masjid dan lega kerana esok akan pulang ke bandarnya.
Dia cuba melelapkan mata.
Tetapi tidak boleh.
Ada sesuatu yang menganggunya.

Dia cuba amati.
Rupa-rupanya dia terganggu dengan bunyi tangisan seseorang.
Perlahan-lahan dia bangun menuju ke tingkap masjid.

Dia dapati teman Tablighnya itu baru selesai solat Tahajjud dan sedang berdoa sambil menangis.
Dia merasa kagum dan terus mendengar apa yang didoakan.
Dia melakukannya perlahan-lahan supaya tidak menganggu dia yang sedang berdoa.
Apabila dia semakin dekat dan amati apa yang didoakan.

Tiba-tiba.

Air matanya mengalir deras membasahi pipi.

Rupa-rupanya teman Tabligh nya itu sedang menangis di hadapan Allah supaya ampunkan dosa si dia yang sedang mencuri dengar, supaya berikan petunjuk kepadanya, supaya tunjukkan jalan kepadanya sambil menyebut-nyebut namanya di hadapan Allah. Si Tabligh merayu-rayu depan Allah umpama budak kecil supaya kasihani temannya itu.

Disebabkan dia menangis dengan kuat. Teman Tablighnya itu berhenti berdoa dan mencari suara siapakah itu.

Ternyata itu suara temannya yang baru pulang dari DISKO sedang menangis teresak-esak.
Bayu lembut hidayah Allah sedang menyapa hatinya...
Bayu lembut hidayah Allah sedang menyapa hatinya...
Bayu lembut hidayah Allah sedang menyapa hatinya!!!
Dan dia menerimanya...

Maka bertaubatlah dia malam itu juga.
Mandi wajib dan mandi taubat malam itu juga.
Solat taubat malam itu juga.
Cukurkan kepala malam itu juga.
Katanya tidak sanggup lagi memasang rambut yang pernah bersaksi atas sekalian dosanya.

Kemudian, hidupnya berubah. Pakaian Yahudi dan Kristian dibuangnya. Disarungkan jubah kebesaran Nabi Muhammad sentiasa dan mahkota kebanggaan para Nabi sentiasa dililit di kepalanya. 

Dia menjadi Tabligh tegar yang juga sering ke PUB dan DISKO seperti biasa.
Tapi bukan lagi untuk bermaksiat kepada Allah, sebaliknya untuk berdakwah.
Ramai orang ditariknya keluar daripada dunia kotor itu dan dibawa ke masjid untuk bertaubat.
Tidak lama kemudian, dia membuat keputusan untuk ke Afrika melanjutkan pengajian agamanya kerana sejak kecil dia jahil.

Dan kemudian jadilah dia classmate aku yang duduk di sebelahku sehingga cerita ini disampaikan kepadaku.

Note: Beruntungnya orang Tabligh kerana buku-buku amalan mereka tidak pernah sepi dengan catitan amal kerana mereka melakukan bisnes yang tidak pernah rugi iaitu DAKWAH. Setiap amalan kawanku kini turut dicatat setiap satu tanpa dikurangi sedikit pun di dalam buku amalan teman Tablighnya itu.


Semoga Allah juga pilih saya dan keluarga saya menjadi pembantu agamanya, bukan perosak agamanya.

53 comments:

MOHAMED SHUAIB said...

Ya Allah ampunilah dosa kami (umat) atas kezaliman yang telah kami buat sedangkan tiada kezaliman lebih besar daripada meninggalkan dakwah...

Anonymous said...

Yg anti sgt dgn Tabligh ni, geng Wahabi aje.

Anonymous said...

Anon 1:45.. hentikan ciri khawarij..Aku belum dengar ada orang yg benci Tablig,,Namun hanya teguran atau perkara yg melampau dan kecacatan...saja untuk tujuan memperkemaskan pengisian.. contuh membacakan hadith yg palsu dan daif tanpa perasan kepada Ummah.. Ingat ahli tablig memang ikhlas,,namun perlu berilmu... Ini yg tepat ... bukan sekadar berbaju,, dan keluar kawasan ..saja.. Harap anda kikislah sifat provokasi dan hangat tak tentu hala... jadilah mereka yg siuman.

Anonymous said...

Terima Kasih Tuan..

Anonymous said...

( KERAJAAN berikan penghormatan tinggi kepada golongan tabligh atas jasa mereka menurunkan kadar jenayah negara dan menjadi asbab bertaubatnya ramai mat pit, mat rempit, gengster, artis-artis )


Terjadinya Mat rempit, mat pit gangster bagai tu pasal KERAJAAN la..


Akibat ketidak pedulikan politik dan sifat tabligh yg mesra kerajaan juga menyumbang kepeningan ni

sama ibarat menyampu sampah tapi tak menegah si pembuang sampah..sampai bila pon sampah tetap ada..

metafora dimana mana...






detective nie said...

Ya allah, semoga kau tergolongkan golongan ini dalam golongan hambamu yang Kau lindungi di dalam kubur, yang yang payungi di padang mahsyar, yang kau berjayakan di titian sirat dan yang menghuni syurga syurgamu Ya Allah. Dan kau tergolongkan aku juga dalam golongan ini Ya Allah, berikan Aku jalan yang sama dengan mereka Ya Allah, agar aku dapat berjuang bersama mereka, permudahkan perjalanan mereka agar dapat mengimarahkan lagi syurgamu dengan hamba2mu yang soleh.

Anonymous said...

Saya memang telah lama mengagumi cara jemaah tabligh ini berdakwah. Anon 2.15. Hentikanlah menyalahkan pihak kerajaan atau sesiapapun. Bagi saya muhasabah diri sendiri dulu.

Anonymous said...

Saya memang telah lama mengagumi cara jemaah tabligh ini berdakwah. Anon 2.15. Hentikanlah menyalahkan pihak kerajaan atau sesiapapun. Bagi saya muhasabah diri sendiri dulu.

wahab B said...

Tabligh buat kerja, dan result kebaikkan usaha ini dapat dilihat seluruh dunia.

contoh, orang tak solat, keluar tabligh, istiqamah solat jemaah.

Tapi wahabi, sibuk palsukan hadis dalam kitab tabligh.

Anonymous said...

Assalam

Thumbs up bro. Yang terbaik dari yang terbaik.

Crying Fella

Jom Malaysia kita saingi Afrika!
Malaysia boleh!!!!

Anonymous said...

( Anon 2.15. Hentikanlah menyalahkan pihak kerajaan atau sesiapapun. Bagi saya muhasabah diri sendiri dulu )

http://ustazsyed.blogspot.com/2012/04/jihad-paling-afdhal.html

baca lah kalau tak pemalas ek

muhasabah diri itu dah tentu lah..kalau tak baik aku baca blog yg berbicara akedemi fantasia skang ni.. muhasabah tak melarikan diri kita dari beberapa isu dan perkara lain yang HARUS disentuh. Benda ni lah menjadi kelemahan utama geng tabligh ...jangan corner simpang lain..

Wahab B said...

jihad paling afdal tegur pemimpin cara tertutup kerana itu sunnah Nabi, itu yang tabligh buat, jumpa direct PM dan nasihat, ikut atau tak itu hidayat Allah, sama macam Nabi Musa dan Firaun, bukan nak rampas takhta, tapi nak nasihat, akhirnya firaun mati kapir dan Nabi Musa termasuk orang yang berjaya.

Tapi anon di atas ni denagn kejahilan, sangka jihad paling afdal dengan cara yahudi, guna poltik demotrasi ciptaan yahudi, kejadah.

Muhasabah diri bang.

Makin komen makin nampak kebodohan anda.

~fam~ said...

indah. full stop.

Anonymous said...

( Tapi anon di atas ni denagn kejahilan, sangka jihad paling afdal dengan cara yahudi, guna poltik demotrasi ciptaan yahudi, kejadah

http://ustazsyed.blogspot.com/2012/04/jihad-paling-afdhal.html )

((Dah baca belum ni... Mcm belum jer ni, ker Fadhail Amal jer yang laku. Ko pisahkan agama dengan politik sebab tu tak faham ))
apasal kalau sebut pasal pemerintah asik panas bontot jer? Aku lagi panas kalau tengok aurat terdedah ko tak ker?

(jihad paling afdal tegur pemimpin cara tertutup)

boleh rujuk sini, kalau boleh terima you tube lah...kang spin cakap berguru ngan you tube lak kan..kaki spin la katakan

http://www.youtube.com/watch?v=pOwur8YBw68

http://www.youtube.com/watch?v=tCg-VyRrr8E

ada lagi sebenarnya.. tapi bagi ni jer lah dulu ek...tgk dulu link yang aku kasi full n not steng steng k... jangan coner baring lak..

kemudian baru jawab dengan berhemah... tu ciri ciri Muhasabah bukan semua orang jer yang salah ye dak?


Anonymous said...

begini cara yang betul menegur pempimpin, guna doa ulamak untuk doa bala sesama islam.

Hancur Umno

Ko BN!


http://www.youtube.com/watch?v=9guwGTsSYQs

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=wNaQvtDdnXg

..tgk dulu link yang aku kasi full n not steng steng k... jangan coner baring lak..

yang doa bala dan hancurkan ini ulamak pas, ulamak politik mana ada buat silap. ini cara tegur pemimpin,

joki baba said...

Dah jutawan pon bertabligh.. Memang hebat mereka ni.. Aku pun pernah ke masjid sri petaling tu.. Solat d sana terasa kelainan auranye( vibe)... Rindu nak kesana, insha allah... Entri yq bagus Hamka.. Tq

Anonymous said...

Politik nabi satukan umat...politik sekarang pecah belah umat..

Anonymous said...

smbg ngan org giler politik
sama spt smbg ngan org giler judi
pusing kot mana pun depa nak menang

Anonymous said...

sembang ngan orang yang anti politik pon macam orang gila gak... sempit dan jumud

... nombor plat pon nak kena ukur...ko tau apasal apa...

TaufiQe sHaH said...

InsyaAllah azam keluar di jalan Allah.
3 hari, 40 hari, 4bulan. bagi nama di Markaz Sri petaling. :)

JAWATAN KOSONG 2014 said...

Semoga semua kita mendapat manfaat dari kisah di atas ni...

Anonymous said...

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/p180x540/10441371_1483747035176378_202912496748108645_n.jpg

Aku harap geng tabligh dah tegur najib pasal benda benda ni...ingat tegur lembut lembut tau...

Anonymous said...

https://www.facebook.com/notes/abu-basyer/kenapa-umat-islam-perlu-mengundi-dan-memilih-pemimpin-yang-berakhlak-mulia/10151161618746040


Muhasabah....

Ustaz Ibnu said...

‎'berparti' itu sndiri dah salah...nb saw bsbda brgsiapa yg mati dlm keadaan memperjuangkn 'assobiah'(parti,kaum,bangsa,sklompok mnusia,group2) maka matinya mati jahiliah...

ulama yg byk sy muzakarah mtk kita jgn mnykong mana2 parti tapi mngundi calon dgn ilmu dan kewarasan serta memilih berdasarkan keselamatan agama...cthnya kalau undi PAS kt tp negeri tu dpt kat DAP(kafir) ..dan kalau undi BN tp ngri tu dpt kat umno(muslim),maka kna lah undi BN....

org2 PAS kata haram skong BN sbb xmau laksanakan hudud n pentadbiran islam,maka haram jugak undi pakatan rakyat sbb DAP dan PKR bknnya nk lksanakan tu smua?prundangan islam x tmsuk dlm janji2 DAP dan PKR....

ini smua permainan yahudi....mreka suka tgk kita bpecah belah.......

sptutnya skrg ni PAS n UMNO bgabung dan kuasai kerajaan....bknnya pegi bkerjasama dgn kafir harbi.....sdgkan sorg muslim lbih baik dari bjuta2 kafir walaupun muslim tu fasik.....

sy pembangkang kerajaan BN tp sy x bangkang mereka cara paktan rakyat.....

dan kadang2 sy pmbangkang pktan rakyat...tp bkn dgn cara kerajaan

kalau nk truskan berpecah belah..silakan....mmg umat akhir zmn akn sbuk dgn pjuangan sia2 yg mrugikan islam...hnya sglntir kecil je yg akan slamat dan bsama imam mahdi....

ngundi bknnya wajib...hanya ulama pas dan ulama ikhwan muslimin je yg wajibkn bdalilkan dalil qias...itu dalil ijtihad...maka dlm hal ijtihad ni kita boleh plih nk undi ke x....xjtuh wjib...tp klu nk ngundi gak..buat mcm yg sy ckp tu....undi lah yg mberi untung kpd islam.....jgn undi org kafir yg mlaungkan slogan islam...sbb allah larang muslim hinakan islam dgn angkt/undi org kafir sbg pmimpin....kalau dua2 calon kafir...xyah la g ngundi...ataupun undi yg paling kurang mudaratnya....solat istikhrah byk2 mtk ptnjuk...jgn kabur mata dgn slogan itu ini walaupun nma islam dilaungkn........sbb dajal jugak akn dtg sbg ulama nanti,kmudian sbg tok wali,kmudian dia ngaku nabi plak..last skali dia ngaku tuhan......

bykkan bca hadis nabi ttg akhir zmn dan relatekan dgn zmn skrg.....kalian akn nmpak yg rmai org islam sdg tertipu....mreka sgka sdg bjihad,sdg bjuang,,,,sdgkan ia cuma mletak petrol dlm api yg lalu mbakar agama.....umat pcah belah...agama hncur......yg slamat cuma org yg tak libatkn dri dgn sistem2 dajal

bykkan juga kaji sjarah..trutamanya ttg demokrasi...kita maklum bhwa kerajaan dajal telah btapak di bumi pda 1900 di uk....kmudian di us...dan kni di israel...sdg mnjalani fasa2 trakhir...bg yg blajar ,mngkaji dan mmhami....sistem dmokrasi dwjudkan oleh krjaan dajal ptama di uk yg kmudiannya mnyebarkn fhaman ni dgn taklukan tentera...perang dunia ptma dan kdua...hmpir stu dunia dijajah british yg mna jajahan2 tu dnmakan ngra2 komanwel...dan ngra2 ini dimsukkn sstem dmokrasi sbg syrat 'kmerdekaan'......sbnrnya itu cuma pnipuan dajal....hakikatnya kita blum merdeka..hmpir sratus tahun kita hdup dlm sistem dajal.....kmudian dtg plak ulama2 yg nak ubah bnda ni lalu mreka berijtihad maka lhir pula parti pas dan parti2 islam sluruh dunia....umpama org yg duduk dlm kolam najis,dan cuba bersihkan diri dlm kolam tu....mana mungkin.....kalau nk bersihkn diri...ptama kena kluar dari kolam tu....

Ustaz Ibnu said...

Kita sekarang bergelumang di dalam najis yang "penganut agama politik" anggap suci bahkan mengkafirkan orang yang "tidak mahu bercakap tentang politik yahudi" atas alasan "nabi juga berpolitik"...
Umpama kita berkata "aku tak mahu sembahyang cara hindu" kemudian para "agamawan" meroyan:
"heiii perosak agama!berani kau menolak sembahyang!sembahyang itu kan sebahagian dari islaaaam..nabi juga sembahyangggg..bodoh!tak nak belajar!"
Cukup..jangan zahirkan lagi aib yang allah dah tutup tu...

PasMA said...

saya mewakili parti pas meminta maaf kepada geng tabligh kerana telah mengkritik anda, kami amat perlukan undi tuan tuan dalam pilihan raya akan datang, kami merayu maafkan kami yang selalu menghina gerakan tuan.

terima kasih kepada geng tabligh yang mengundi kami pada PRU yang lepas.

Antara kami ahli pas, ada yang bodoh dalam berpolitik, terutama yang mengutuk tabligh sebagai sesat padahal ada ramai rakan tabligh yang keluar mengundi PRU lepas kesan dakwat pada tangan mereka.

Maafkanlah pengikut PAS yang bodoh yang melampirkan gambar atau youtube di atas, saya syak mereka itu bukan ahli PAS, tapi orang UMNO yang cuba memburukan PAS.

terima kasih menyiarkan komen saya.

Ustaz Ibnu said...

Bagi ulama yang memperjuangkan parti seperti ulama pas, itu satu ijtihad mereka dan kita tidak salah kan mereka bahkan kita menghormati mereka dan semangat mereka ingin perjuangkan islam, jadi dalam soal ni, kita kena berlapang dada, pejuang politik tak boleh sama sekali mencela ahli sunnah wal jamaah yang tidak ikut perjuangkan politik tapi lebih perjuangkan sunnah2 nabi dan kesatuan ummah atas nama islam kerana mereka ada dalil yang kuat dari lidah nabi sendiri...

Manakala pejuang sunnah pula tidak layak mencela ijtihad pejuang parti kerana ijtihad dibenarkan dalam islam walaupun semua dalil mereka zhon(diragukan) dan tiada tsabit secara qat'ie sampai kepada rasulullah kerana tidak ada hadis yang bersetuju dengan sistem demokrasi dan politik kepartian...

Untuk melihat hadis-hadis nabi berkenaan penolakan rasulullah terhadap sistem demokrasi dan juga sistem "undilah saya", sila rujuk kitab muntakhab ahadith bab ikramul muslimin tulisan syeikhul hadis maulana muahmmad yusuf khandahlawi dan juga kitab hayatus sohabah ditulis pengarang yang sama, serta sedikit di dalam kitab futuhussyam tulisan imam al-waqidi.


Perjuangan parti islam ialah ijtihad yang kita hormati kerana bagi mereka ia satu jenis darurat untuk melawan kerajaan zalim, dan kita juga mengundi untuk tunaikan tanggungjawab sebagai rakyat dari negara demokrasi, tapi kami tidak iktikad ia sebagai sebuah perjuangan sebenar....


kami(para ahlu sunnah) lebih kepada mentarbiyyah umat berkenaan akidah yang sahih, feqah yang sahih, dan tasawuf yang sahih, menumpukan perintah allah yang besar seperti solat, puasa, zakat, haji, adab, akhlak seperti yang ditarbiyyah rasulullah... kerana tak masuk neraka kalau tak mengundi dan ikut perjuangan parti, tapi konfem masuk neraka orang yang tak solat,puasa dan lain-lain.... jadi perkara yang lebih penting ditumpukan....


jika kami dapat berlapang dada dan menghormati perjuangan parti.. maka pejuang parti jangan lah mencela kami...

Anonymous said...

(berparti' itu sndiri dah salah...nb saw bsbda brgsiapa yg mati dlm keadaan memperjuangkn 'assobiah'(parti,kaum,bangsa,sklompok mnusia,group2) maka matinya mati jahiliah...)

((jadi UMNO tu matinya jahiliah))


( cthnya kalau undi PAS kt tp negeri tu dpt kat DAP(kafir) ..dan kalau undi BN tp ngri tu dpt kat umno(muslim),maka kna lah undi BN....)

((Negeri mana yang DAP dapat?.. beritahu aku kat mana DUN yang DAP lawan UMNO))

( sptutnya skrg ni PAS n UMNO bgabung dan kuasai kerajaan )

Rasanya kamu ni tak belajar sejarah
http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/23822-bukti-idea-penyatuan-pas-umno-hanya-tipu-daya-umno


((ngundi bknnya wajib...hanya ulama pas dan ulama ikhwan muslimin je yg wajibkn bdalilkan dalil qias...itu dalil ijtihad))

(sah sah tak baca link kalau baca pon tak boleh terima pendapat dan hujah orang lain)

https://www.youtube.com/watch?v=2YKFqJGXAdE

(bykkan bca hadis nabi ttg akhir zmn dan relatekan dgn zmn skrg
bykkan juga kaji sjarah..trutamanya ttg demokrasi)

((Banyakan juga baca surah al khafi ustaz... ))

(kmudian dtg plak ulama2 yg nak ubah bnda ni lalu mreka berijtihad maka lhir pula parti pas dan parti2 islam sluruh dunia....umpama org yg duduk dlm kolam najis,dan cuba bersihkan diri dlm kolam tu....mana mungkin.....kalau nk bersihkn diri...ptama kena kluar dari kolam tu....)

Jadi Kelantan adalah kolam taik yang sedikit bersih.. Selangor pon dah tak banyak taik macam dulu...tak boleh bayangkan kita cakap pasal keluar dari kolam najis tapi masih duduk dalam negara yang benajis... macam Menteri banyak cakap keluar lah pergi negara yang tak ada najis..


Anonymous said...

Kalau sayang dengan PAS kenapa gunakan PASMA?

Anonymous said...

Assalam

Dakwah parti hanya untuk orang Malaysia dan terhad hanya di sempadan Perlis dan Johor. Dakwah tabligh dakwah alami, mana-mana pun boleh....he..he..
Common sense

Anonymous said...

Alhamdulillah..saya turut serta dalam buat kerja usaha atas iman ini..dan saya berazam akan bersungguh-sungguh untuk buat kerja atas iman ini..jika dahulu saya hanya lah seorang pelajar sekolah yg berasaskan agama di selatan tanah air..yang saya belajar hanya perkara wajib,sunat,harus dan sebagainya..subhanAllah..hebat Allah..pilih saya buat kerja nubuwah ini..dan diberi kefahaman..betapa amalan sunnah nabiSAW sangat penting untuk diperjuangkan..mana kan tidak..hanya dengan bersiwak sahaja pun..para sahabat r.hum berjaya dalam peperangan..subhanAllah..

Ya Allah..beri lah kefahaman agama dalam diri setiap ummat nabiSAW..supaya di akhirat nanti kami tidak saling mendakwa..

Anonymous said...

betul tu ana pon bersetuju sangat

nabi minum madu sebagai ubat

semoga kita tetap dengan apa yang nabi ajar kita...

Tornado Assassin said...

Wahai kanak- Kanak sekalian. Apalah yg nak digaduhkan Sgt. Bukankah kita suma Dari keturunan nabi Adam AS. Kita suma bersaudara

hpm Bosnia said...

Thank you so much for a well written, easy to understand article on this. It can get really confusing when trying to explain it – but you did a great job. Thank you!
Dubrovnik apartment

Anonymous said...

Satu-satunya jemaah yang mirip kepada usaha yang dilakukan oleh nabi muhammadSAW dan para sahabatnya r.hum.

Faman lam ya'mal bisunnati..falaisa minni...(maksudnya lebih kurang barangsiapa tidak beramal dengan sunnahku..mereka bukan dari kalangan aku(ummatku)..

Anonymous said...

Tersentap iman aku baca entry kali ni

Terbaeeek

Harap masyarakat yg hati nya berkarat dgn jemaah tabligh ni,akan terbuka seluasnya hati dan pemikiran mereka tu

azuanism said...

aku pon tumpg sakit ati bila ada yg baca hadis palsu tanpa rasa bersalah,
tp knp nak rasa bersalah bila sampaikan hadis dhaif?
bkn hadis ke?

rasanya...ilmu awak ni pon x kemana jgk.. hehh

Fatma Fatma said...

Fatma Nama saya, tinggal di malaysia, saya adalah seorang Muslim yang taat saya mahu menggunakan
Media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana bulan everywhere.Few lalu, saya adalah dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. Saya tidak berputus asa sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan theresa yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar sebanyak $ 100,000 dalam masa 24 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat ansuran pertama saya amaran 2 jam selepas saya digunakan. Saya menggalakkan rakan-rakan indonesia yang memerlukan pinjaman untuk memudahkan hubungi Cik Theresa melalui: theresaloancompany@gmail.com
Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: feyzilfatma@gmail.com

karkun said...

PENJELASAN MENGENAI TARAF HADIS DALAM KITAB FADHAIL AMAL

DI SINI DIMUATKAN HASIL KAJIAN TERHADAP
~ FADHAIL SOLAH
~ FADHAIL ZIKIR

FADHAIL SOLAH

Berikut merupakan kesimpulan daripada “Kajian 40 Hadith di dalam Kitab Fadāil al-Solah” oleh al-Allāmah al-Muhaddith al-Syeikh Muhammad Zakariyā al-Kandahlawī yang dihasilkan oleh para pelajar Ilmu Hadis di bawah bimbingan Dr. Asmadi Sakat (UKM):

Berdasarkan kepada latar belakang pengarang, beliau merupakan seorang ulama yang terkenal di dalam bidang hadis sehingga beliau digelar sebagai Ra’is al-Syeikh al-Allamah al-Muhaddith.

Maulana Muhammad Zakariya memiliki 2 manhaj dan metode penulisan iaitu manhaj penulisan untuk orang awam dan manhaj penulisan untuk alim ulama yang mana setiap daripada kedua-duanya memiliki kaedah dan caranya yang tersendiri dalam menyampaikan penulisan.

Dalam permasalahan hadith dhaif, beliau berpegang dengan pendapat jumhur muhaddith bahawa harus menyebut hadith dhaif tanpa menyebut keterangan sebab kelemahannya dengan syarat hadith tersebut tidak bersangkut atau ada kaitan dengan permasalahan aqidah, halal dan haram, hukum-hukum syariah. Juga untuk pengajaran, taghrib dan tarhib, kelebihan-kelebihan amal dan yang seumpama dengannya. Boleh beramal dengan hadith dhaif hanya dalam urusan fadāil (kelebihan-kelebihan amal), al-manāqib, al-targhib wa al-tarhīb (galakan kepada amalan dan ancaman meninggalkan amalan) sahaja dan tidak boleh beramal dengannya dalam urusan halal dan haram terutamanya urusan aqidah.

Para ulama hadith telah sebulat suara bahawa terdapat hadith yang boleh dinaik taraf martabat atau statusnya ke satu taraf yang lebih tinggi dari martabatnya yang asal dengan syarat kelemahan hadith tersebut hendaklah lemah yang sederhana.

Jenis-jenis hadith yang boleh dinaik taraf martabatnya kepada darjat yang lebih tinggi daripada darjatnya yang asal ialah al-hadith al-hasan lizatih, al-hasan li ghairih, al-mu’allaq, al-mursal, al-mu’dal, al-munqati’, almudallas, al-mursal al-khafie, hadith majhul al-hal, hadith majhul al-‘ain, hadith al-mubham hadith al-mukhtalit, hadith al-mutalaqqin.

Hadith daripada perawi yang berdusta, dituduh sebagai pendusta, fasiq, hadith al-syaz dan hadith al-ma’lul merupakan klasifikasi-klasifikasi hadith yang tidak dapat dinaik taraf kedudukannya kepada hasan li ghairih disebabkan terlalu lemah dan riwayat-riwayat yang lain tidak dapat mengangkatnya kepada kedudukan yang lebih tinggai dari kedudukannya yang asal.

Jenis-jenis hadith yang tidak boleh dinaik taraf ialah hadith mawdu’ , hadith al-matruk, hadith al-munkar, hadith al-syaz dengan jenis-jenis iaitu almudraj, al-mudtarib, al-musahhaf, al-muharraf dan al-ma’lul.

Dapatan daripada penelitian penulis, daripada 40 hadith yang terdapat di dalam Fadāil al-Solah hadith yang berstatus sahih ialah hadith 1, 3, 11, 12, 14, 18, 19, 20, 24, 25, 27 dan 32. Hadith yang berstatus hasan ialah hadith 2, 4, 6, 7, 21, 22, 23, 28 dan 31. Hadith yang berstatus hasan selepas dikuatkan dengan riwayat sokongan ialah hadith 5, 8, 9 dan 10. Hadith yang berstatus dhaif tetapi boleh digunakan dalam konteks al-tarhīb ialah hadith 13, 16, 17, 26 dan 29. Kata-kata ulama yang terdapat di dalam kitab ini yang mana sesuai bagi tujuan al-tarhīb ialah hadith 15. Hadith yang ke 30 penulis tawaqufkan penilaian terhadapnya kerana tidak menemui kitab asal bagi hadith tersebut.

karkun said...

Saranan Dan Cadangan

Semua pihak termasuk para ulama dan ahli agama seharusnya memberi perhatian dan mengambil berat mengenai metode hadith mutāba’at dan syawāhid sebagai riwayat sokongan yang menjadi salah satu faktor pemangkin kenaikan taraf hadith yang berstatus dhaif kepada hasan li ghairih.

Daripada penganalisaan yang telah dibuat, penulis mendapati jumhur ulama di dalam beramal dengan hadis dhaif mengenakan beberapa syarat tertentu. Lantaran itu, janganlah terlalu cepat menolak sesuatu hadis disebabkan kelemahannya kerana kadangkala apa yang dikatakan sebagai kelemahan itu hanyalah pada sanadnya sahaja sedangkan matannya sahih dan selari dengan nas al-Quran atau dibantu oleh hadis sahih yang lain atau terdapat hadis lain daripada jalan riwayat yang lain yang boleh meningkatkan kedudukan hadis tersebut.

Berdasarkan kajian penulis terhadap buku karangan Mawlana Zakariya penulis mendapati terdapat beberapa buah hadith dhaif yang terkandung di dalam buku tersebut. Namun begitu hadith dhaif yang dikemukakan oleh beliau tidak terlalu dhaif dan tidak bercanggah dengan dalil-dalil syariat. Di samping itu beliau juga telah mengemukakan dalil-dalil samada dari al-Quran atau alsunnah yang lain untuk menyokong dan mengukuhkan hadith yang utama.

Penulis juga mendapati bahawa pengarang telah mengikuti metodologi para ulama hadis yang terdahulu dalam mengukuhkan hadith. Pengunaan hadith dhaif oleh beliau dalam kitabnya tidak bercanggah dengan syarat para ulama hadith yang terdahulu. Oleh itu, dakwaan yang mengatakan bahawa kitab-kitab karangan beliau tidak boleh dipakai adalah tidak benar dan tidak berasas.

Umat Islam seharusnya mengelakkan serta menjauhkan diri daripada mengeluarkan sesuatu kenyataan yang mengelirukan sekiranya perkara tersebut berada di luar kepakaran dan pengetahuan mereka.

Cadangan penulis kepada sesiapa yang ingin membuat kajian mengenai tajuk ini hendaklah memahami manhaj dan metode yang digunapakai oleh al-Kandahlawī serta menguasai kitab-kitab sumber asli bagi menjadikan kajian tersebut lebih berkualiti dan bermutu tinggi.

karkun said...

Kesimpulan

Pengaplikasian metode hadith mutāba’at dan syawahid sebagai riwayat sokongan yang menjadi salah satu faktor pemangkin kenaikan taraf hadith yang berstatus dhaif kepada hasan li ghairih merupakan manhaj yang digunapakai oleh al-Kandahlawī dan ulama sebelumnya dalam bidang penulisan hadith. Cara ini dilakukan menunjukkan kealiman dan kepakaran beliau di dalam bidang hadith. Sehubungan dengan itu manhaj ini boleh digunapakai sekiranya seseorang itu benar-benar mahir dalam bidang takhrij hadith.

FADHAIL ZIKIR

Selain Kitab Fadhail Solah, kitab Fadhail Zikir juga telah disemak di bawah seliaan Dr. Asmadi.

HASIL KAJIAN TERHADAP FADILAT ZIKIR (SALAH SATU KITAB DALAM HIMPUNAN FADILAT AMAL)

Setelah selesai kajian terhadap 40 hadith di dalam kitab Fadilat al-Dhikr, penulis dapat membuat beberapa kesimpulan, iaitu:-

1. Penulis mendapati pengarang hanya merujuk kepada sumber yang asal iaitu pengarang memetik hadith daripada kitab-kitab yang dikarang oleh ulama’ hadith yang muktabar seperti al-Bukhari, Muslim, al-Tirmidhi, Abu Dawud, al-Nasa’i, Imam Ahmad dan yang lain tanpa merujuk kepada hadith bukan daripada sumber asal. Antara implikasi menukilkan hadith bukan daripada sumber asal iaitu kitab-kitab hadith ialah tidak dapat memastikan kesahihan sesuatu hadith secara pasti, malah hanya berdasarkan keyakinan kepada pengarang yang dirujuk.

2. Dalam penulisan hadith pengarang mengunakan kaedah meletak sanad, matan dan hukum hadith tersebut. Dalam meriwayatkan dan menukilkan sesebuah hadith dalam kitabnya beliau akan menyatakan sanad hadith tersebut dari pembuku hadith sehinggalah kepada Rasulullah s.a.w seperti dalam kitabnya Awjaz al-Masalik, selepas menyatakan matan hadith tersebut beliau menjelaskan jenis dan hukum hadith tersebut samada mursal, munqati', daif, sahih dan sebagainya.
3. Pengarang memilih hadith dari hadith sahih hingga hadith yang berstatus daif, namun demikian, penulis tidak mengesan walau satu pun hadith yang berstatus mawduk iaitu berstatus palsu.

karkun said...

4. Walaupun satu-satu hadith berstatus daif yang dipetik pengarang, namun setiap hadith tersebut mempunyai riwayat mutābaat dan syawahid yang berfungsi sebagai riwayat sokongan yang menjadi salah satu faktor pemangkin kenaikan taraf hadith yang berstatus dacif kepada hasan li ghairih. Ini merupakan antara tujuan asal kajian ini dibuat iaitu untuk mengenalpasti dan mengkaji metod penulisan dan penyusunan kitab oleh Shaykh al-Hadith Mawlānā Muhammad Zakariyya al-Kandahlawi.

5. Shaykh al-Hadith Mawlānā Muhammad Zakariyya al-Kandahlawi berpegang kepada pendapat jumhur yang membolehkan penggunaan hadis daif untuk Fadhail Amal.

Penukilan hadith daripada sudut sumber

1. Sumber daripada kitab hadith

Hasil kajian mendapati 40 buah hadith atau 100% dinuqil dari kitab-kitab hadith. Walaubagaimanapun, dua kitab hadith utama iaitu sahih al-Bukhari atau sahih Muslim tidak dinyatakan disini kerana seperti yang dinyatakan sebelum ini, penulis tidak memetik hadith dari dua kitab sahih ini kerana tumpuan hanya diberikan kepada sanad-sanad selain sanad dari Imam al-Bukhari atau Imam Muslim sahaja. Jumlah keseluruhan hadith dari kitab Fadilat al-Dhikr berjumlah 80 hadith dan hampir keseluruhan 40 hadith yang tidak dipetik oleh penulis adalah merupakan sumber daripada dua kitab sahih ini.

Berikut adalah perincian hadith yang dikaji:
i. Sunan al-Tirmidhi hadith bernombor 1, 2, 9, 13, 14, 17, 30, 31, 34 dan 40.
ii. Musnad Ahmad hadith bernombor 6, 7, 11, 12, 18, 20, 27, 35 dan 37.
iii. al-Mucjam al-kabir oleh al-Tabrani hadith bernombor 3, 4, 21, 22, 26 dan 28.
iv. Sunan ibn Majah hadith bernombor 24, 29, 32, 38 dan 39.
v. Sunan al-Nasa’i hadith bernombor 15 dan 36.
vi. Mustadrak al-Hakim hadith bernombor 16 dan 33.
vii. Musnad Abu Yala hadith bernombor 19 dan 25.

Status hadith

Analisis terhadap 40 hadith di dalam kitab ini mengikut hukum setiap hadith dapat dibahagikan kepada 4 bahagian iaitu:-

i. hadith Sahih 14 hadith iaitu 35%
ii. hadith Hasan 13 hadith iaitu 32.5%
iii. hadith Daif 13 hadith iaitu 32.5%
iv. hadith Mawdu 0 hadith iaitu 0%

karkun said...

Kesimpulan Dan Saranan

Fadilat al-Dhikr merupakan satu bahagian dari kitab fadilat amal yang digunakan oleh pengikut jemmah Tabligh di seluruh dunia dan kitab ini telah diterjemah hampir kesemua bahasa di dunia ini.

Hasil kajian daripada 40 hadith dalam kitab ini, didapati bahawa jumlah bilangan hadith Sahih dan hadith Hasan berjumlah 27 hadith, jumlah ini tidak termasuk hadith baki 40 hadith yang tidak sempat dikaji oleh penulis iaitu majoriti hadith tersebut dinuqil dari dua kitab hadith utama hadith iaitu sahih al-Bukhari atau sahih Muslim. Setelah kajian ini dibuat, tiada satu pun hadith mawduk yang dapat dijumpai, ini bermakna tiada masalah bagi kita semua untuk terus membaca dan membuat kajian tentang kitab ini lagi.

Penulis ingin memberikan beberapa cadangan dan saranan iaitu:

1. Kitab ini hendaklah dijadikan bahan wajib bacaan harian samada dibaca dirumah,masjid atau disurau kerana kitab ini hanya membicarakan tentang kelebihan amal dan galakan dalam beribadat tanpa menyentuh isu-isu khilafiah yang hanya layak dibicarakan oleh alim ulama’ sahaja. Selain itu, Shaykh al-Hadith Mawlānā Muhammad Zakariyya al-Kandahlawi mensyarahkan sesuatu hadith menggunakan bahasa yang mudah dan senang difahami oleh orang awam dalam memahami maksud hadith.

2. Mengadakan seminar dan diskusi karya tulisan Shaykh al-Hadith Mawlānā Muhammad Zakariyya al-Kandahlawi bagi mendedahkan kepentingan pengajian hadith secara riwayah dan dirayah kepada ulama semasa dan masyarakat.

3. Mewujudkan Jawatankuasa Khas bagi mengumpulkan kajian mengenai semua hadith kitab ini seterusnya dicetak dengan menyertakan ulasan mengenai setiap hadith berkaitan.

4. Kajian takhrij hadith perlu didedahkan kepada masyarakat dengan mengeluarkan artikel-artikel berkaitan didalam majalah dan akhbar.

Akhirnya penulis memohon beribu kemaafan di atas segala kekurangan yang ada di dalam kajian ini. Penulis berpendirian bahawa pendapat penulis yang terdapat dalam kajian ini sekiranya bertentangan dengan nas-nas al-Quran dan hadith-hadith Nabi SAW yang sahih, maka penulis kembali merujuk kepada kedua-duanya. Penulis juga bersedia menerima sebarang teguran dan pandangan untuk kebaikan bersama serta Islam yang tercinta ini.

Semoga kajian ini dengan izin Allah SWT dapat memberi manfaat kepada pencinta ilmu dan umat Islam di seluruh dunia serta menjadi amalan jariah kepada penulisnya.

Oleh: Ustaz Faris Alwi

karkun said...

MORAL

Sebelum kitab ini disebarkan kepada umum, ianya telah disemak oleh para ulama Deobandi terutama di Mazahirul Ulum Sahanranpur.

Adapun persoalan, mengapa kitab ini dikatakan mengandungi hadis palsu, ianya adalah kerana ahli hadis yang berpegang kepada pendapat yang syadid (keras) sedangkan ada ulama hadis meletakkan hadis itu sebagai dhaif, bukan palsu.

Jemaah Tabligh telah hampir 20 tahun menjadikan kitab ini sebagai bacaan untuk tujuan TARGHIB (galakan) dan TARHIB (ancaman). Maka, telah berjuta-juta manusia telah mendapat kesedaran akan kepentingan mendirikan solat berjemaah di masjid pada awal waktu, melazimi bacaan al Quran dan menghantar anak ke madrasah untuk belajar alim dan menjadi hafiz.

Banyak lagi jasa kitab ini kepada umat Islam.

(Sumber: Daripada Kajian yang dijalankan oleh pelajar ilmu hadis Jabatan al-Quran dan as-Sunnah di bawah seliaan Dr. Asmadi Sakat)

lay jane alice said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Awmosa Pesysh said...

Ya Allah satukan hati-hati para jemaah seluruh dunia. Buka kan hati-hati umat islam di seluruh dunia yg sedang lari dari landasan sunnah rasullullah mu. Ampun kan lah dosa-dosa kami yang serba lemah ini. Amiin ya rabbal aalamin..

Awmosa Pesysh said...

Ya Allah satukan hati-hati para jemaah seluruh dunia. Buka kan hati-hati umat islam di seluruh dunia yg sedang lari dari landasan sunnah rasullullah mu. Ampun kan lah dosa-dosa kami yang serba lemah ini. Amiin ya rabbal aalamin..

Hamka Kereta Mayat said...

Amin

Fatma Fatma said...

Hello semua, saya fatma dari Indonesia menyeronokkan saya menasihatkan anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, orang-orang di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, walaupun sebahagian daripada keterangan di sini adalah semua palsu mereka orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan Indonesia, saya menipu empat kali sekitar Rp200,000,000 juta untuk yuran pendaftaran, yuran perpindahan, kos cukai dan kos insurans, tetapi selepas pembayaran saya, saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya membayar lagi dan sekali lagi,

 Ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa ada undang-undang kewangan atau kaedah-kaedah kos ini mendapat pinjaman dari bank-bank, peminjam atau syarikat tetapi Allah bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman sebanyak $ 100,000 daripada syarikat yang seorang kawan saya yang memperkenalkan saya dengan sebenar dan syarikat pinjaman dipercayai, (THERESALOANCOMPANY), mereka syarikat terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan menipu, jadi jika anda memerlukan kredit yang lebih baik pergi kepada syarikat-syarikat dalam

(THERESALOANCOMPANY) atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, anda boleh mendapatkan yang sangat mudah untuk mendapatkan serendah 2% daripada pinjaman tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka

(THERESALOANCOMPANY@GMAIL.COM) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya terpaksa membantu penipuan negara saya, e-mel saya adalah (Feyzilfatma@gmail.com) hubungi saya untuk maklumat lanjut, saya bersedia untuk membantu TUHAN memberkati engkau NOTA semua. SILA. TIADA YURAN PENDAFTARAN, TIADA YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) harta pemberi pinjaman atau syarikat tidak memungut caj ini. Allah memberkati kita YURAN PEMINDAHAN, YURAN NO CUKAI, NO YURAN INSURANCE) sebenar Lender Syarikat ATAU TIDAK memungut caj penutup penyanyi,

Ibnu Nor Al-'Asr said...

ALHAMDULILLAH.. menitis air mata kisah yg kaki PUB itu..sy jg bukan tabligh, tapi sy suka tabligh dan sy ikut manhaj mereka. ada masa sy talaqi dengan maulana(daurah tafsir dan sunan sittah), guru guru pondok (kitab turath) , pas,bn, pkr,mca,china india,,hindu,budhha,kristian ,semua sy kawan. jgn kita menghina sama2 saudara kita,yg kurang kita baiki,jgn mengkafirkan dan mengatakan sesat dgn mudah,xde manusia yg sempurna. :")

Hamka Kereta Mayat said...

benar tuan!

Nurliana Novi said...

Halo,
Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
 Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.