Aug 15, 2014

Kuih Raya terbaik- Almond London?

(Kisah deep di sebalik kuih raya Almond London)

Kisah 1:

Bila tetamu datang, bini akan top-up kuih dalam tabung untuk santapan tetamu dengan pelbagai jenis kuih termasuk Almond London yang di selaputi coklat siap dengan kacang tabur, serta mengadungi bijian badam rangup sebagai teras kuih.

Sebaik tetamu pulang, anak anak akan terus berebut habiskan almond London yang mahal dan sedap itu, Adohai..

Mereka nak makan banyak seperti makan nasi, mana boleh? Nanti tetamu lain datang, tak kan nak bagi Maruku dan biskut sahaja?,

Lalu akupun merampas tabung kuih dari mereka, dan menghadkan sorang 2 bijik sahaja, lalu aku ke dapur dan simpan tempat tinggi.

Berjimat dalam memuliakan tetamu adalah amalan yang terpuji. Macam kisah Sahabat Nabi yang sanggup biarkan anak dan bini lapar asal dapat tetamu makan dengan gembira, lalu turun ayat al quran yang memuji sifat Ikram muslimin..

*****

Setelah aku tutup pintu almari bahagian atas yang tinggi, sempat aku perasan yang Bini aku sedang kagum dari jauh tengok akhlak bapa misali, akupun membalas senyumannya,

Sebaik bini sibuk melayan kerenah anak, senyap senyap, aku makan 8 bijik almond London.

Woha!

Kisah 2:

Aku tutup mulut.

Bini tanya soalan aku tak jawab.

Bila bini ulang soalan, aku angkat tangan isyarat “hold”.

Lari ke hujung dapur.

Dan mulai mengunyah Almond London.

Eshh, susah jugak curik curik makan kuih Almond landon yang semakin terhad di hujung syawal begini, 

Adohai..


Kisah 3:


Mula mula kemam coklat, dan biarkan ianya mencair di dalam mulut sehingga pasak pasak kekacang hilang arah lalu tersebar di celah gigi menanti untuk digigit lembut, kemudian memamah serbuk kuih dengan perlahan lahan dan last, gigit slow slow bijih almond.., sambil di tangan ada dua bijik lagi almond london.. perghhh!

Nampaknya selagi ada stok almond london kat rumah, lambat lagilah nak habiskan puasa enam, itu yang abang habiskan semua tu sayang!- Adohai..



Kisah 4:



Bini aku bagitahu dia mimpi sebalang almond london hilang...

Mimpi macam tu pun nak cerita ke? adohai..

Yang peliknya, mimpi bini aku menjadi kenyataan.

Woha!


Kisah 5:

Pernah tak dalam sejarah, ada Laki yang sedang jalan jalan dekat kedai tiba tiba telefon bini bagitahu ada sales jualan murah.

Mitos? Tahyul?

“Toooot.., Tooot”

“sayang, ada jualan murah ni, abang nak beli ni, almond London satu balang tak sampai RM10”

Woha!


Kisah 6:

Ada satu teori, jika kita fikirkan seseorang, maka sebenarnya diapun sedang fikirkan kita.

Mari kita cuba teori ini,

Alkisahnya, sewaktu perjalanan pulang ke rumah, aku terfikir akan bini aku lalu singgah di sebuah pasaraya nak beli sesuatu kat dia,

Masuk pasaraya dengan ingatan yang tidak lekang pada bini, aku menuju ke barangan dapur, dan beli satu jag air besar, (sebab bini mengeluh jag air sedia ada kecil sangat untuk kegunaan keluarga yang dah bertambah)

Bila nak bayar, aku perasan duit cash dalam poket tak cukup, lalu bertanya pada awek Cashier: Boleh tak guna kad kredit?

Jawab Cashier: Boleh, tapi pembelian mestilah melebihi RM50.

Akupun terus beli beberapa barang yang bini suka seperti air susu berperisa strawberry, almond bersalut coklat, dan lain lain barangan yang bini aku selalu beli..

Bila dah bayar semua barangan, tiba tiba SMS berbunyi:

“Wah, bini SMS pulak, betul rupanya teori yang bini juga sedang fikirkan aku, he he he”

Dalam senyum kegembiraan, aku semak SMS, wajah aku bertukar menjadi geram:

“TQ for using your Maybankard ending XXXX for MYR53.80 AT Terus Maju. For ing call num at back of your card”

Kredit card maybank lebih ingatkan aku rupanya?

Hampeh!!


Kisah 7 :

Siapa cakap orang perempuan sahaja yang pandai beli barang?

Korang tahu tak?, Aku rasa sangat bangga hari ni kerana dapat beli sebalang almond londong dengan harga RM7.50, murah giler!

Walaupun aku amalkan hidup dengan pepatah barat: “If something sounds too good to be true, it probably is”, tapi almond London ni coklatnya nampak segar, dan tarikh luput pun lambat lagi, terus aku beli dua balang! RM 15!

Balik rumah, bini aku cakap, alangkah peliknya ada peniaga yang nak habiskan stok sanggup jual bawah RM10, sounds too good to be true....

Kemudian, bila kami makan, bangga aku hilang, rupanya kuih tu tak ada bijih badam pun dalam dia, patutlah murah! Hampeh! Tipah tertipu!!

Ps: “If something sounds too good to be true, it probably is, please take note, adohai..”



Kisah 8:

"Abang. Jom pi Langkawi"

"Tak nak, nanti habis duit beli pinggan mangkuk!"

"Tapi bang, kat sana banyak "˜almond london"™ bersalut coklat, harga murah tanpa cukai GST"

"Apa? Almond bersalut coklat?, takde GST? awak pergi bersiap, biar abang pi cucuq duit"

Woha!



Kisah 9:

"Ramai laki di luar sana, bini mereka adalah Kryptonite terbesar dalam hidup.
Tapi Laki saya lain sikit, Almond bersalut coklat adalah Kryptonite terbesar!

Woha!"

Ps: Kata Puan N ketika membeli belah di Idaman Suri, Langkawi.



Kisah 10:

(satu hari di bumi Langkawi)



"Tengok patung burung helang ini, teringat abang pada patung penyu di Terengganu."

"Eh? Ada  ke patung penyu besar macam ni di Terengganu? Kat mana?"

"Dulu ada dekat bulatan Kampung Ladang, tapi telah di musnahkan oleh Kerajaan so Call Islamik kerana menyerupai makhluk bernyawa, masa tu kita belum kahwin lagi"

"Habis tu kenapa kerajaan so call Islamik waktu memerintah lengkawi tak musnahkan jugak patung ni?"

"....."

"Jom beli almond London lagi"

"Jom"

Woha!


Kisah 11:

“Abang, saya rasa, saya dah tahu akan kepada kerajaan so call Islamik tak musnahkan patung helang dekat lengkawi, tapi musnahkan patung penyu kat Terengganu..”

Wah? Bini ajak sembang isu politik? Layankan jer, lantas tanya aku..

“kenapa?”

Jawab bini:

“sebab masa mereka pecahkan patung penyu di Terengganu, waktu tu mereka belum bergabung dengan parti kafir, mereka boleh buat keputusan sendiri!, tapi sekarang dah bergabung dengan parti kafir, kenalah ikut cakap orang kafir kot, saya rasalah, tapi jawapan sebenar ada pada ustaz yang sokong patung diterengganu dimusnahkan”

Aku sambil kunyah almond London, jawab:

“mungkin jugak,.. ingat tak masa kita melancong di ICT Shah Alam, banyak benar patung kat situ, ada gajah, zirafah, harimau, malahan, patung Mr Bean pun ada kat Syah Alam”

Bini aku yang sedang menguyahpun buat keputusan:

“Malas saya nak faham apa orang politik fikir, jom habiskan almond laondon ni lagi baik!

“Jom!”

“Nyam nyam nyam..”

Ps: Orang akan respek pegangan agama kita, jika kita istiqamah dalam beramal, sama jugak isu politik dan so call islamik, sekejap haram sekejap halal, hilang respek orang pada agama kita nanti, makin jauhlah mereka pada islam, ini agak deep, sila take note.


Kisah 12:

Akhir cerita, di penghujung Syawal sebegini, aku dah tak nak makan almond london banyak banyak, aku nak boikot London sebab sama macam arab tak tolong Gaza, so sekarang aku beralih kepada kuih jenama tempatan, yang jauh lebih sedap dari almond london.., iaitu (rujuk gambar)



Ps: Jika korang jemput aku beraya, pastikan kuih dalam gambar ni ada dirumah korang, Woha!

14 comments:

Robot Polis said...

1st??

Anonymous said...

2nd!

PetakBunga said...

besar betul pengaruh sekut Almond London ni..
sedap sungguh ni..sekut ni modal mahal nak buat, memang dr awal rasa tak logik dapat beli sekut sebalang tak sampai sepuluh ringgit..

Bintu Rajali said...

hilang arah tuju daku baca post ini tuan Hamka..hehe...

p/s : kalau free, boleh cek emel sebab ada sesuatu daku request kan..

asyifamustaffa said...

Ok...abih baca dah pepagi buta ni..:)

Anis Azalea said...

Kuih ni no 1 abis.

Anonymous said...

Assalam

Masyallah..romantik giler.
Tetiba jer rasa nak beli barang yang bini suker..He..he..

CF
2 thumbs up bro.
P/s: Dalam romantik ader politik pergghh...tinggi!
Tabarakallahhuminaminkum!

Unknown said...

tuan CF . lama tak jumpa =)

tuan hamka punya post mesti bakar line saya supaya kawen cepat . haihhhhh

MH8625 said...

Memang dalam. Macam dah bgtau awal cerita..'deep'. Punyalah deep sampai tak nampak 'dasar'. ngee

Keep The Good Alive said...

Assalamu'alaikum.

Hahaha

Aku terhibur.

Yang deep tetap deep brader...

Wallahu'alam

Unknown said...

mengapa mesti 'almond laondon' ? ... tak boleh ke guna nama-nam melayu ...?

Lady D'yot said...

lepas baca entry ni, trus rasa nak makan almond london time ni gak..uhuhu

hamka said...

Robot Polis: Tahniah!

Petak Bunga : terkono den..

Bintu Rajali :Ok, note

asyifa mustaffa: Kagum dari jauh.

anis Abdullah: kan?

CF: thanks bang!

muhammad hatim: sejak hamka sibuk di FB, begitulah, huhuhuh

MH MY: now you konw

Keep The Good Alive : waalaikumusalam.

Rantai: Tu lah tu, nak Tanya jugak? Kan?

Lady D'yot: Perghh, sedap tu!

detective nie said...

encik hamka sila tempah almond london dan kuih2 lain drpd mak saya pada tahun hadapan atau bila2 masa klau teringin... pasti anda x hidang pada tetamu.. hand made and affordable.. walaupun 20++ satu balang tetapi masih mempunyai pelanggan tetap since 2000 walaupun operasi kecil kecilan kerana kekurangan tenaga kerja dan masa.

*promote skit kuih raya mak sendiri.. kalau teringin saya akan usahakan sample untuk dicuba..