Apr 13, 2013

Hukum Pengundi atas pagar?


(((Sepuluh.. Sembilan katamu satu pun tak boleh pakai. Sepuluh... sembilan janjimu satu pun tak boleh pegang, Mabuk Engkau mabuk, Mabuk nama (harta), mabuk cinta (wanita),mabuk kuasa (tahta) Mabuk Engkau mabuk...,  Lirik lagu Tam Spider lah pulak)))

Masalah besar yang melanda ummat islam hari ni adalah meninggalkan kerja dakwah kerana sibuk bergaduh berebut tiga “Ta” yang mana tiga “Ta” ini pernah di offer oleh orang kapir kepada nabi Muhammad SAW, dengan syarat Nabi tinggalkan kerja dakwah. Ironi sungguh..

Apakah tiga “Ta” itu?

1) Tah-ta.
2) Har-ta
3) Wani-ta

Yang lebih celaka lagi bila mereka yang berjuang merebut tahta, harta dan wanita itu boleh pulak mengaku inilah cara mereka berdakwah kerana dakwah cara Nabi dah tak sesuai mengikut ijtihad mereka.., hampeh sungguh!
Antara alasan yang mereka suka pakai bila cerita bab ini adalah..

“inilah cara yang sesuai untuk memilih pemimpin di zaman alaf baru ini..”

Aku kata: Korang jangan buat statement yang boleh batalkan ayat quran.., nak masuk neraka ke?

“dalam keadaan sekarang, kita terpaksa guna system demokrasi ini”..

Aku kata: Siapa paksa engkau? Hebat sangatkah yang memaksa?. Aku tengok nak lantik ketua usrah pun guna sistem demokrasi, nak lantik pengerusi masjid guna system majority? siapa paksa korang? Korang yang pilih untuk tak nak guna cara Nabi lepas tu mengaku terpaksa?  Bila dah mabuk kuasa dan mabuk harta, akal sudah hilang arah., Lalu tafsir quran suka hati sajer guna fatwa kaum kera asal halal, harta-tahta- wanita, tak ke hampeh!!

Korang tahu tak?, Nabi bila orang kapir mahu lantik mereka guna cara orang kapir iaitu kami dengan secara majoritinya akan bagi kamu , harta-tahta- wanita dengan syarat tinggalkan kerja dakwah cara Nabi..

Nabi serta merta tolak, malahan nabi bagitahu sekiranya mereka orang kapir sanggup letak bulan dan matahari di tangan nabi, pun Nabi tak akan tinggalkan kerja dakwah cara Nabi.

Tapi korang hari ini, tiga perkara itulah yang duduk berebut dengan guna cara orang kapir (baca: Demokrasi) dan yakin 3 perkara itu boleh bantu ugama kononnya..

“Dengan ada tahta, kita boleh paksa orang amal ugama, tak ikut kita boleh hukum sebab ada kuasa.., dengan ada tahta, baru ugama maju, sebab tu saya kena jadi ketua dulu baru boleh majukan ugama.” kata encik A yang bodoh.

“Dengan ada harta, kita boleh majukan ugama, buat masjid besar besar, beli senjata, dan tunjuk pada orang kapir kita ni mewah, dengan ada harta, baru ugama maju”: kata encik B yang jahil pulak.

“Dengan ada wanita, kita akan guna sebagai jentera parti untuk pujuk anak muda pilih parti kita, hanya parti kita yang boleh majukan ugama”: kata encik C yang lebih bangang.

Apa punya singkat pemahaman ugama sampai sangup sekutukan Allah dengan, harta-tahta- wanita? Korang tak tahu ke yang Allah boleh majukan ugama tanpa bantuan sape sapepun, dan Allah dah letak tertib ugama akan maju jika kita ikut sunnah Nabi, bukan ikut cara yahudi,  dan kerana harta-tahta- wanita perkara itu sampai sanggup kapir mengkapir, caci mencaci, laknat melaknati, hina menghinahi, doa bala dan sebagainya yang membuatkan Allah tidak pandang pada korang sebab menurut satu hadis dari Buznama: Allah tidak akan memandang kepada golongan yang caci mencaci.., adohai..

Sebelum jadi mayat, mari kita duduk sekejap dan cuba belajar fikir seperti Nabi berfikir, adakah sunnah fikir nabi ada kita ikuti? Hmmm.. (akupun sedang belajar), mari kita rujuk tawaran cara orang kapir untuk Nabi supaya tinggalkan dakwah tabligh.

1) Wanita..
Orang kapir Mekah sanggup kumpulkan semua perempuan cantik, dan bagi nabi buat pilihan, nak yang mana satu? Petik jari saja, malahan bini merekapun sanggup di ceraikan asal Nabi tak buat kerja Dakwah..

Tapi nabi tolak.., nabi bukan gila seks.., kaki betina, bohjan besar, mat romeo! bukan, Naudzubillah!! Nabi seorang da’e yang teragung.., tak terkesan dengan godaan wanita..

Nabi bukan macam korang yang mana bila parti lawan korang gunakan jentera puteri ABC, korang hantar pulak jentara muslimah XYZ, bila musuh korang guna artis wanita untuk berkempen,  , korang hantar pulak artis wanita yang berhijrah untuk berkempen, bila musuh korang lantik wanita ABC sebagi wakil bertanding, korang hantar pulak perempuan XYZ sebagai wakil bertanding.. dengan alasan strategi...
Strategi kepala hotak kau? Itu bukan strategi, itu eksploitasilah mangkuk!

2) Harta.
Orang kapir mekah sanggup kumpulkan semua harta mereka dan buat Nabi menjadi orang yang paling kaya antara mereka, dengan syarat nabi tinggalkan kerja dakwah tabligh, tapi nabi tolak harta, Nabi tetap buat kerja Dakwah tabligh tanpa sebarang upah.. Nabi bagi ceramah percuma, dalam memperjuangkan ugama nabi tak kutip derma. Dalam Al quran pun Allah suruh berdakwah tanpa kutip upah..

Nabi bukan macam korang yang mana fikir bila ada duit boleh beli senjata nuclear dan bom orang kapir, atau boleh mansuhkan tol dan buat rakyat terus kekalkan korang sebagai pemerintah, atau boleh bermewah dan tunjuk pada orang kapir islam betul sebab mewah, ini semua fikir yang mensyirikkan Allah.., hanya Allah yang memberi manfaat dan mudarat, Nabi sendiri pernah Allah nak bagi emas sebesar gunungpun Nabi tolak, tapi korang fikir bila jadi pemimpin akan dapat banyak duit, bila banyak duit boleh bangunkan islam, ada Nabi fikir macam korang? Ada royalti minyak baru ugama akan maju? jangan berhujah guna fatwa kaum kera boleh tak?

3) Tahta..
Orang kapir di mekkah sanggup lantik nabi Muhammad SAW jadi ketua mereka, dengan syarat nabi tinggalkan kerja dakwah..

Hari ni cuba korang fikir dengan otak korang yang sempit tu, baguskan setuju dengan orang kapir, mula mula kita pura-pura tinggal kerja dakwah, lalau orang kapir suka tengok orang islam tak berdakwah dan lantik kita sebagi ketua, ini strategi bijak, lepas dah jadi pemerintah terus keluar hokum wajib dan haram, dengan sangka manusia akan berubah bila korang memerintah, padahal iman tak boleh di warisi walaupun dari parti so call islamk, dan sekejap sajer mereka memberontak, Nabi tahu hal ini, sebab tu nabi tak nak jadi ketua kepada majoriti yang tolak islam, sebab Nabi di hantar bukan atas maksud nak jadi raja!!

Kalaulah menjadi pemimpin dunia itu tugas sebenar Nabi, dah tentu Nabi Sulaiman a. s patutnya mendapat tempat penghulu segala Nabi kerana nabi sulaiman punya kerajaan yang paling besar dalam sejarah manusia, termasuk jin dan binatang!!

Lalu korang hari ini sanggup tinggalkan dakwah cara nabi dan guna teknik yahudi dalam memperjuangkan ugama? Tak ke hampeh?

Cuba rujuk dalam usrah korang, kenapa Nabi Muhammad SAW  tolak tawaran lumayan dari orang kapir dengan syarat tinggalkan kerja dakwah cara Nabi, dan nabi tolak. tapi korang hari ni pilih untuk tinggal dakwah cara Nabi dan berebut tawaran cara orang kapir? Kenapa? (sila jangan guna fatwa kaum kera-ok?)

Dah penat aku membebel, aku bukan ustaz dan blog ini adalah nota ugama pesan kepada diri sendiri, mana yang baik ikut, yang salah silalah tegur..

Demokrasi ni tak patut kita layan dengan emosi dan sentimen hingga keluar fatwa tak undi aku masuk neraka, undi parti XYZ solat tak dapat pahala dan sebagainya..

Mengundi 5 tahun sekali, kita pilihlah mana yang berkenan, Tak payah nak emosi dan sentimen bila berkempen parti kegemaran korang sebab aku tengok bila dah kempen maka banyak berlaku kesilapan dan dosa, pertama korang akan cerita kelebihan makhluk, (syirik) dan kedua, korang akan hina keburukkan makhluk, (menolak takdir) , ketiga, korang akan dedahkan aib pihak lawan dan yang lebih bangang, jika parti korang buat silap, boleh pulak bela sedangkan selemah iman mencegah maksiat dengan hati, tapi bila parti korang buat maksiat, korang boleh setuju pulak? Mana pergi iman? Adohai...

Demokrasi ni tak salah jika kita duduk tengah tengah, kita rahsiakan sokong yang mana, term undi adalah rahsia tu sangat bagus supaya kerajaan dan pembangkang tak sombong serta perasan bagus  sebab tak tahu lagi rakyat pilih yang mana, ha ha.

Aku mengaku aku pengundi atas pagar sebab aku suka pandang baik (ehem.. ehem..), jadi dua dua parti aku nampak ada baik, (dan aku jugak ada pandang buruk dan nampak jugak keburukkan dua dua parti, adohai..), so rahsiakan undi kita, biarkan parti ABC dan XYZ datang berlemah lembut merayu undi, dalam mereka bercakap dengan lemah lembut pujuk aku undi parti mereka dengan manifesto bombastik, aku boleh cerita tentang ugama dengan lebih ‘deep’ pada mereka, tapi undi tetap rahsia , politik bro.., politik! He he"

Kalau ada ustaz cakap, orang yang duduk atas pagar ni sesat dan mati masuk neraka sebab tak bersama jemaah, korang jawab kepada ustaz bangang tu.

“You dah hilang undi I bila you tuduh I ahli neraka, I pergi mengundi tak pernah miss, lagipun ustaz, masa Saidina Ali(kerajaan) dan Muwayiyah(Pembakang) berperang, ada sebahagian sahabat Nabi yang duduk atas pagar tak menyertai mereka, antara mereka adalah Saad bin Abu Waqas r.a , adakah ustaz lagi terer dari sahabat Nabi dalam berijtihad?”

Berhenti sekejap telan air liur, dan kita sambung lagi:

“I tak declare sokong mana mana parti sebab I tak nak You dan your enemy perasan bagus bila orang ramai datang bagi sokongan, so You dua dua parti akan tunjuk baik, dan Rakyat akan dapat menafaat, lagipun ustaz bila Saidina Ali r.a di tanya apakah pendapat beliau tentang orang yang duduk atas pagar dalam perperangan ini? Jawab saidina Ali yang confirm lebih terer dari You:

"mereka adalah orang yang tidak mencampakkan dirinya dalam kebaikkan dan juga tidak mencampakkan diri dalam kebinasaan."

Moralnya di sini, jika ada ummat islam yang tidak terlibat dengan politik kita, janganlah letak hukum mereka sebagai kafir atau sesat, tiada pendirian dan sebagainya, kerana apabila di tanya kepada Saad bin Waqas r.a yang tidak menyertai perperangan di zaman itu, beliau ada hadith tersendiri yang membenarkan tindakkan beliau,(rujuk ustaz yang lebih cerdik dalam parti kau lain kali-bongok!).

Sekian aku membebel hari ni, lain kali aku mungkin akan tulis bab bagaimana nak pilih calon pilihanraya dengan kaedah yang lebih islamik yang tak pernah korang terfikir.., he he .

Tutup entry dengan tasbih kafarah.

Ps: PRU akan datang nak undi parti mana ek? marilah pujuk aku undi parti korang dengan lemah lembut, jangan lupa bawak buah tangan ek?!- Woha!

198 comments:

Unknown said...

t'baik encik Hamka,blh jd hujah ni utk mereka yg slalu blame org ats pagar mcm sy..:)

Anonymous said...

Kalau fakta2 dari utusan kerajaan memang tak boleh pakai 100 peratus.

Yg kata tinggal dakwah cara nabi tu adakah pasti takde langsung mereka buat dakwah cara nabi masuk mcm kawasan orang asli, hutan,. beri terjemahan quran pun boleh Kira dakwah cara nabi ke?. Nabi dakwah mcm2 cara ada direct ada indirectkan. Sbb tu ada jatuh cinta padanya tanpa tahu dia ialah nabi mcm misah wanita yahudi yg buta.

Yg kata masuk neraka org atas pagar tu sumber dari mana.
Yg buka aib orang tu dua2 belah pihak buat kan terutama belah BN

Maaf la saya byk tanya sbb saya bukan pengikut berita politik dan bukan penyokong mana2 parti pun.

heal man said...

kalau nak tgk dalam versi video.. boleh pergi sini.. terbaik pencerahannya

http://www.youtube.com/watch?v=3xXkA6wrxKU

Anonymous said...

Menarik...:D

azam said...

Setuju sangat sangat...

Yeop Maz said...

assalamualaikum...

dah lama Tuan Hamka tak buat entry. hehe

pasal cerita hari ini, aku sangat BERSETUJU dengan entry ini. yelah, sesuka hati keluar fatwa ntah apa-apa ntah pasal ini. aku taulah aku jadi pengundi atas pagar.

tak kiralah aku nie bukan orang BN, PR, BEBAS ke... lepas tu keluar ayat.

aku nak negaraku aman sentosa je. nie asyik demo demo demo. tak pernah kesian dengan mereka yang nak beristirehat bersama keluarga.

so masa mengundi nanti, aku simpan rahsia, sebab kan undi tu rahsia hahaha

mrsRons said...

Kebaboom.. agree

Unknown said...

Encik hamka..pertama skali..ak berbangga sbb pemikiran ak selalu sama dgn ngko..heheh..tpi..apa komen anda pasal statement kt bwh ni eh..hemmm

Menurut ulamak sheikh yusof alqordawi.islam menganggap penyertaan seseorang dalam pilihanraya serupa dengan memberi kesaksian bahawa calon yang dipilih adalah baik.sesiapa yang memberikan undian kepada calon kerana alasan kerabat dekat atau atau sekampong atau kerana dapat mengambil manfaat bila calon itu terpilih nanti,maka dia telah menentang firman allah didalam surah at talaq yang bermaksud,(dan hendaklah kalian dirikan kesaksian itu kerana allah)manakala sesiapa yang tidak menunaikan tanggungjawab yakni tidak keluar mengundi sehingga golongan yang jujur kalah dan golongan yang tidak layak memimpin menang dengan suara majoriti.maka dia juga telah menentang firman allah didalam surah albaqarah ayat 282 yang bermaksud (janganlah saksi saksi itu enggan memberi keterangan apabila mereka dipanggil.dan janganpah kalian (para saksi) menyembunyikan kesaksiannya,dan sesiapa meyembunyikankanya,maka sesungguhnya dia adalah orang yang berdosa hatinya.albaqarah 283

Hmm

Anonymous said...

Aku tak penah mengundi....br thn nih nk pi sbb dh bosan tgk berita tv3....kot2 la dgn undi aku tuh berita tv3 akn berubah....kurang sket telinga aku nih dr dgr bende2 yg tak patut...klau same jugak lg 5 thn aku undi lg....pape pon tak kira sape yg menang aku berdoa agr agama Islamku tetap terpelihara...

Anonymous said...

hamka, aku memilih untuk tidak mengundi.
jalan selamat.
tapi dia org cakap takleh menikmati kemudahan yang kerajaan (yang menang)itu berikan nanti...
tapi aku akan buat bodoh je terima (kalau dia bagi laa.), hopefully tak kena question kat akhirat...boleh ke?

nizam7

Anonymous said...

Tajam asah pedang bang?

==the false cracker==

Anonymous said...

anon 11.13

blog ni bkn blog politik, tak nak komen politik. Cuma, agak2 la kan kalaun najib ada skandal, agak2 videonya akan dijaja tak..?

persoalan kedua,cara pendedehan itu salah, tapi klu tak salahkan mencari pemimpin yang baik..? bukahkah hadi pernah ckp, itu hak pengundi.?

kenapa harus tertumpu kepada cara pendedahan dan bukan nilai intrigriti atau keimaan calon itu sendiri.?

Dalam poltik semua perkara tidak boleh dijangka. Agak itu semua kerja BN ke..?

Klu la ko calon, pendedahan buruk ko biasanya akan datang dari org terdekat sebab kawan2 ko lebih tau dari orang2 BN.

Bagi aku, klu nak jadi orang atas pagar, buat penilaian dengan adil.. jangan sebelah pihak buat hal kata ko dan bila satu pihak buat kata tak ok.

Ingat kes Rohaizat Osman permatang pasir.? kalau betul dia bercerai sebab kantoi kawin 2, sape harus dipersalahkan.?

mana lebih baik kawin 2 secara senyap2 atau main perempuan secara senyap2.?

Anonymous said...

sibuk sangat dedahkan aib pemimpin kerajaan, Allah SWT dedahkan aib pemimpin mereka satu persatu.... tepuk kepala la mereka.... masing2 baru nak bawa ayat jangan buka aib orang lain...

nak tergelak ada, kasihan pun ada dua2 puak ni.... salah aku la malas buat kerja dakwah.... adohai....

=.='

AkuPAS said...

mkacik aku orang indon.. takleh nak undi PAS... dapat pahala ke solatnya? Bole masuk syurga tak?

Anonymous said...

Teringat sorang ustaz berceramah"
" Batil lawan batil, batil yang kuat akan menang. Tetapi Batil lawan Hak, Hak pasti menang walaupun Hak itu lemah kerana bersamanya ada Allah.

Anonymous said...

As Salam, saya setuju pasal pengundi atas pagar (kisah Saad bin Abi Waqqas) itu yang sebaiknya. Kita janganlah taqlid buta kepada mana-mana pemimpin. Dan janganlah kerana taqlid itu kita beremosi dan menghamburkan kata-kata kesat kepada sesiapa di laman sosial yang dilihat semua orang...

Anonymous 11.13am

Eh, 100 peratus tak boleh pakai? Maksudnya team bola ana sebenarnya kalah dengan Vietnam?? Alamak!!! Macam mana ini? Ana mahu tengok dari suratkhabar alternatif tiada pula berita bola sepak?

Sebenarnya Ust hanafi (bawah JAKIM dan Tbg Haji) ada ceritakan pengalaman dia berdakwah kepada orang Asli dan gadis terbuang...bukan sekadar melakukan job scope tetapi juga sebagai tanggungjawab sebagai daei. Walaupun beliau off-duty dan tidak lagi bawah badan kerajaan tersebut, kerja dakwah kepada orang asli masih diteruskan sehingga digeruni dan dicemburui mubaligh kaum Nasrani.

Anonymous said...

Kalau kena kat puak sendiri, mula la cari ayat jangan dedahkan aib orang..
Porrahh la pas..

PADAN MUKA PAS

Anonymous said...

bikin malu orang islam je umno dan pas ni... bodoh punya olang...
lu xde mate dan otak ke...? pernah ke dap dan mca beseteru macam lu olang...? nanti mati beru tau!

koriosity. said...

Salam.

Saya tak berpegang kepada haram jika tak mengundi.
Cuma, jika smua atas pagar..lalu tinggal yg gilakan harta dan kuasa mngundi, tidakkan ia mendatangkn kemudharatan kepada ummah.

Mengundi memang tidak wajib, dan berparti juga tidak wajib.
Tapi memilih pemimpin itu adalah harus. Rasulullah juga ada menyarankn dalam hadith baginda lbih kurg bermaksud, jika bertiga atau lebih dalam musafir, lantiklah pemimpin.

Cara untuk melantik pemimpin dalam keadaan sekarang adalah dengan mengundi, Jika tidak sukakan berparti, maka undi saja berdasarkan pemimpin setempat berdasarkan kredibilitnya sebagai pemimpin, bukan berdasarkan parti.

Pasti smua parti ada kebaikan dan keburukan masing2,
Seperti 2 bakul epal, satunya ada sdikit buruk, dan satu lagi byk buruknya..lalu pilihlah yg kurg buruk.
Samalah dalam memilih parti jika berparti itu pilihan. Pilih yg kurang mudharat kepada ummah.

Jadi, Berdasarkan hukum memang tak salah.
Tapi, Saya agak bimbang jika ramai yg gunakan hukum mcm ni utk membenci mengundi.

Anonymous said...

Salam orang diatas aku...

masa zaman sahabat... dah ada orang tak memihak kepada Saidina Ali RA dan Saidina Muawiyah RA...

Aku nak tanya hang, adakah sahabat RA yang tak berpihak pada Saidina Ali RA itu memihak kepada Saidina Muawiyah RA?

Adakah sekumpulan sahabat itu BERSALAH kerana menyebabkan Saidina Muawiyah RA dan seterusnya anaknya mendapat kuasa....

Salah kah mereka? Salahkah kami yang nak mengikut salah satu dari kumpulan sahabat RA?


==Cracker nak pergi maghrib==

Anonymous said...

TERBAIK LA HAMKA.

Aku akan shere dalam fb aku, biar sume orang yang sedang caci mencaci dalam fb tu termenung dan bertaubat ( tu pu kalau tak bonggok )

wak lembik said...

Aku sangat sangat bersetuju dengan Entri ni.

Memang bodoh dan mangkuk hayun dua-dua puak ni bergaduh , dan bertikam lidah, sekarang ni gaduh kat alam maya pulak.

Ini sumenya Salah kerana aku kurang buat korban dalam berdakwah.

Tapi sejak waktu hampir mengundi ni semangat aku untuk bagi masa setiap petang semakin meluap luap. DTI sangat mujarap. Bro Hamka macam mana?

Anonymous said...


Tujuh petala langit dan tujuh petala bumi serta seluruh isinya tidak bernilai disisi Allah melainkan tidak lebih dari sebelah kepak nyamuk.

Apa ke sangat setakat turun naik harga minyak.

Ape ke sangat setakat turun naik harga kereta.

Jika seluruh umat dari Nabi Adam a.s hingga umat nabi Muhammad s.a.w berkumpul untuk memberi mudarat kepada seseorang pemimpin tetapi Allah tidak mengkehendaki berlaku maka pemimpin itu tetap tidak mendapat mudarat.

Jika seluruh umat dari nabi Adam a.s hingga umat nabi Muhammad s.a.w berkumpul dan berusaha untuk memberi menafaat kepada seseorang pemimpin tetapi tidak dikehendaki oleh Allah maka pemimpin itu tetap tidak mendapat sebarang menafaat.

geng teh tarik said...

Wahai penonton yang sedang duduk atas pagar. jangan duduk-duduk saja.

Sambil sambil duduk tu banyaklah berzikir kepada Allah sesungguhnya itu lebih bermenafaat bila mati.

Tapi duduk atas pagar zaman ni tak sama dengan pagar zaman Saad abi waqas. Pagar zaman sahabat batu keras dan sangat panas. Pagar zaman sejuk lagi empuk. Jadi jangan terleka marilah kita korbankan masa duduk atas pagar empuk dengan keluar ke merata dunia dakwah kan kalimah Allah ke hujung hujung dunia.

Jemaah Malaysia baru nak bersedia dakwah ke benua sejuk Antartika Tapi saudara kita Indonesia telah terlebih dahulu ke sana. Di sana ada ada orang Islam dan masjid.

Jemaah Indonesia patut di Tabik. Walaupun mereka buat usaha agama sangat susah payah tetapi semangat mereka sangat kuat . Nampak kita dah tertinggal.

Jadi mari turun dari atas pagar.

Anonymous said...

http://archive.org/details/Karguzarilaporan

alfindani said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

tak payah gune soal agama untuk menarik orang mengundi...setiap orang ade hak masing2...kalau suma parti dianggap sama dan perlu diperbaiki kelemahan, easy answer. DONT VOTE...bukak mata, tengok politik barat mcm mane hak sama rata dibagi kpd suma parti utk berbahas di kaca tv & akhbar..kite???and expect people to vote...c'mon. it just feel so wrong!!!

Anonymous said...


wanted..(pengundi hantu)

ni yg nak mengundi...tp nama xda dalam senarai...adusssssssssss......jd pengundi hantu la aku...apa hukum plak...hahahahaha....

unGu said...

http://www.youtube.com/watch?v=HqnpWtly-8o << ini antara calon-calon bertanding atas tiket berjasa... Bertanding untuk mendaulatkan islam dan mensejahterakan Malaysia.

hamka said...

Aku nak pesan pada mereka yang josh, jangan mengaku tak mengundi, ini akan menimbulkan fitnah sebab berlawanan dengan fatwa ustaz yang taksub politkk, so, rahsiakn diri, lagi elok daftar mengundi dan pergi mengundi dengan teknik pengindi atas pagar, fitnah dapat elak, 'hadiah' pun dapat- WOHA!

hamka said...

aku rasa ada komen yang salah paham dengan tafsir pengundi atas pagar adalah mereka yang tak pergi mengundi, pengundi atas pagar adalah mereka yang pergi mengundi tapi tak menyatakan sokong mana mana secara terang terang, tolong jangan slow sangat, adohai..

Anonymous said...

Slm,untunglah org yg dapat berlepas diri dlm hal yg samar insyaallah..dah nama pun samar dikhuatiri ada syirik didalamnya.
Dari beribu tahun lepas kerja polis tangkap pencuri,namun Allah tetap sediakan pencuri..
Adakah polis takda kerja sebab pencuri dah habis?
Kalau kita tak mengundi negara habis?Allah mahakuasa makhluk takda kuasa kejayaan manusia dan jin hanya ada dlm agama allah dgn cara nabi saw..hal samar ni nabi suruh berlepas diri kenapa?ye la manala tau ada syirik didalam sistem yg kafir cipta ni mcmmana?syukur dan terima kasih pada nabi saw bg saranan mcm ni pada kita..hal samar mana nampak ye tak..

bukhary said...

nailed it bro!

aidono said...

yang komen tak peduli pasal politik, taknak campur, tak ngundi, undi rahsia, nak dakwah jer, nak zikir je, nak zzz jer, nak duk atas pagar jer, sana pun tak betul sinipun tak betul, dua-dua 2x5 jer...

itu semua adalah politk, politik cari makan. tak peduli orang lain. janji aku dan keluarga aku selamat, makan cukup, pakai cukup, minyak mahal tak duli.... aku bukan sokong dan bukan ahli mana2 parti. IUTLAH POLITIK

Lupa ke NABI sa.w tu berplotik, nak dapat kuasa sekarang ni dengan undi. Kita diciptak Allah turun kemuka bumi ni untuk jadi KHALIFAH, sori bukan khalifah silat..ek.

Cuba sebut dimuka bumi mana yang tak ada politik? Kerja dakwah sdr2 semua mmg bagus dan sunnah, berpoolitik juga sunnah. Dlam hukum feqah kan ada kata, kalau nak dakwah, kena wajib ada ilmu, nak dapat ilmu wajib belajor, nak belajor, wajib ke sekolah (pondok ke atau sekolah biasa ke, atau masjid/surau ke, pastu wajib ada guru, guru2 ni wajib dibayar gaji...

semua kewajiban ini tidak boleh ada melainkan wajib ada pemerintah, nak ada pemerintah, wajib le rakyat memilih pemerintah, pemerintah pulak selepas tu WAJIB le tunaikan kehendak rakyat tadi yang nak berdakwah. buat sekolah, lantik guru...bla..bla

Nabi tolak tawaran 3 ta tu tadi kerana selepas terima 3 ta kena berhenti berdakwah. Sbb tu nabi tolak.

Sekarang ni kita nak kuasa sebab, dengan ada kuasa baru dapat laksanakan apa yang kita dakwahkan selama ini. Jgn pulak selepas ini ada kata, kealntan dah PAs kuasai 20 tahun tapi tak juga laksanakan HUDUD. Yg tu kena baca perlembagaan mengenai bidang kuasa PUSAT dan NEGERI.

Kenapa pulak kena rujuk perlembagaan? sbb negara kita ni masih dibawah undang-ndang tertingginya PERLEMBAGAAN. Sbb tu juga sdr kena undi dan berpolotik supaya dapat kuasa mengubah perlembagaan supaya diubah jadikan undang2 tertinggi tu AL-Quran.

Sapa yang dapat ubah perlembagaan? Kita semua le, dakwah dan ajak supaya mereka celik agama, kerana sekarang ini PERLEMBAGAAN tu telah membatalkankan AL-Quran, balik semak perlembagaan.

Silap2 hb tak pasal iman kita dipersoalkan diakhirat, kenapa kamu tak ubah PERLEMBAGAAN, sedangkan kamu diberi pilihan. ... ok der waktu asar dah masuk
POLITIK LE ...der oooiiii

Anonymous said...

Aidono ni mmg kne gi bljr...hamka, tlg la wat kelas utk ajr org2 cam aidono nie...dh mengaku tak tau, pastu org soh keluar dakwah, tak ikut plak...adesss

huda said...

aidino ni ntah paham ke tidak hamka tulis apa

Sya_Merpati Putih 88 said...

sy setuju seratus pertus encik hamka...!
pd sy buat apelah nak bergaduh2 berebut kuasa / tahkta pemeritahan? bukankah lebih baik kita fikirkan cara nak majukan negara kita ...itu lebih berfaedah daripada kita asyik bersengketa pasal politik... :)

Anonymous said...

aidino

hang nak cakap aku BERDOSA ke sebab tak mengundi?

sebab kami2 yang tak mengundi ni maka musuh politik hang berkuasa?

kalau macam tu, golongan sahabat yang tidak menyertai peperangan jamal dan perang siffin pun berdosa kerana tindakan mereka menyebabkan wujudnya Distinasi Muawiyah.

LOL!

Anonymous said...

korang orang PAS kalau nak undi dari aku, pujuk rayu aku, bukan dengan cakap kalau tak undi parti kamu masuk neraka, untuk ugut budus,

baik2 aku nak undi parti kamu terus aku blah....

Anonymous said...

Aku tak paham la camana pengundian menggunakan pangkah dibanding dengan peperangan yang membabitkan pertumpahan darah. Relasinya- soal betul atau salah? Maka khilaflah pendapat.

Mengambil pada sikap tanggungjawaban atas nilai rakyat kepada sebuah negara, buatlah apa yang patut.

Undilah dengan niat yang baik, dan dengan kebaikan semampu faham anda. Dan bagi yang tidak mahu mengundi, terus sahaja buat sebanyak kebaikan dan binalah dari keluarga anda 'negara' idaman anda.

Bagi yang mahu mengundi perhalusi sama ada manifesto yang dikemuka boleh diterimapakai atau tidak. Ya , sama ada dilaksanakan kelak atau durhaka itu isu lanjutan , ternyata rakyat sudah belajar kaedah menanganinya.

Kajilah samada Rakyat Bersaudara; Kit Siang BERSAUDARA dengan Hj Hadi dan Anuar , contohnya. Err...boleh ker???

Anonymous said...

Salam,

Dengan situasi terkini, penyokong BN 40% dan Pakatan 40% yg sama kuat
maka dua-dua pihak sedang bekerja keras untuk meraih pengundi atas pagar 20%.

Memandangkan bagi kita atas pagar ini tiada jentera penggerak yang khusus, maka
kita kongsikan maklumat bersama daripada hanya bertindak secara kecil/individu.
Kita memang terkeluar dari rahsia/strategi kedua-dua belah pihak sedangkan kita
lah kekuatan penentu kemenangan. Maka bertindak bijaksanalah walau kita tiada
apa-apa kepentingan, hanya ingin melihat keindahan Islam dan keadilannya. Jangan
sampai keluar dari mulut buaya masuk ke mulut naga. Kini yang tulus ikhlas
sudah terlalu kurang, dan kita tidak dapat lari dari yang ramai pura-pura ini.

Oleh itu berstrategilah. Pada aku pilihan yang paling baik ialah gunakan kuasa
kita untuk menyatukan mereka secara paksa. Jika kita mengambil pendekatan mereka
ini dua pihak, satu BN dan satu Pakatan maka kita akan memenangkan keduanya
kerusi parlimen secara samarata 111:111 untuk 222 kerusi sediada. Mana pihak
yang berkelebihan sebagai contoh 112:110 akan mendapat mandat memerintah. Bahaya
di sini ialah yang kalah akan membeli kerusi pihak lawan utuk menang.

Oleh itu cara yang paling baik ialah pendekatan 3 pihak. Setakat ini kelebihan
bagi kita Melayu/Islam ialah kita ada tiga tonggak parti yang majoriti
calon-calonnya Melayu/Islam. Setakat hari ini PAS 68 calon, PKR 70 dan UMNO
masih belum ada laporan. Jadi kita tetapkan kemenangan kerusi bagi mereka, iaitu
secara samarata iaitu 50:50:50. Secara dasar BN (UMNO 50 + MCA + MIC) kalah
PAKATAN (PAS 50 + PKR 50 + DAP) menang majoriti mudah. Tapi dengan cara terpaksa
sahaja PAS 50 + PKR 50 + UMNO 50 ini kita dapat pemerintahan majoriti besar
Melayu/Islam yang semestinya bukan UMNO BARU. Jika UMNO BARU menolak, kita masih
tetap di bawah PAKATAN yang hanya majoriti mudah tanpa takut apa-apa pindaan
yang merugikan Islam.

Jika ramai yang bersetuju maka kita tetapkan mana 50 calon terbaik dari ketiga
tiga parti tersebut untuk gerakan kita semua. Ketetapan 60:60:60 tidak memberi
kesan sama kerana dua parti sahaja sudah cukup memberi majoriti mudah dan risiko
PAKATAN memperolehi majoriti besar harus difikir kerana masih ada baki 222-60-60
-60=42 kerusi yang jika di campur dua parti besar 42+60+60=162.

Ikhlas,
HA

Khairi Mohd said...

post ni nampak mcm melalut je. betul kata orang kereta mayat tak pandai bila tulis bab politik. byk hujah kayu dan terpesong.

nampak pula anti pas, dan fatwa kaum kera kau tu merujuk pada siapa. Nik Aziz?

Ni aku petik post kereta mayat pasal fatwa kaum beruk:

""...Tuhan mencarut maka kitapun boleh mencarut, tak boleh

gantung gambar nabi tapi boleh gantung gambar tok guru,

bergabung dengan orang kapir masuk neraka tapi parti kami bergabung dengan orang kapir masuk shurga, lagi lagi lagi.., bagi fatwa kaum beruk.., dari hari sabtu sampai hari ahad, tak habis habis ‘tangkap ikan hari ahad’.., beruk sungguh!""

semua ni merujuk ke PAS. Kau tuduh pemimpin PAS keluarkan fatwa beruk ke bro?

Kau dah dengar habis ke ceramah Nik Aziz ke atau dengar berita TV3?

Jangan jadi bodoh boleh tak?

Selama ni aku respek kereta mayat tapi bila masuk bab politik, seriously kau sendiri yang biadap.

Kata nak kena sopan, tapi apsal kau sendiri biadap memberukkan orang?

Kalau tak reti baik duk diam. Di akhirat nanti kau angkut semua follower kau ni berdepan dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkenaan perkara ni dan kau akan tahu syurga neraka tu macam mana rasa dia.



Anonymous said...

enty ni berat sebelah, jika entry ni mengutuk BN barulah adil.

Anonymous said...

kalau nak baca blog politik, ini blog yang terbaik berbanding blog bodoh keretamayat.

http://khairi-mohd.blogspot.com/

Anonymous said...

Camana beruk sains radikal buleh terlepas dari lab ni?

Anonymous said...

"Kalau tak reti baik duk diam. Di akhirat nanti kau angkut semua follower kau ni berdepan dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkenaan perkara ni dan kau akan tahu syurga neraka tu macam mana rasa dia." tuan keta mayat sediakanlah jawapan awal2 sebab Tok guru contirm masuk syurga tau tak?!

Anonymous said...

harap2 pihak SPR pertimbangankan untuk letakkan peti undi tepi pagar

Anonymous said...

PAS ni tak ikhlas sebab tak semua tempat ada di Malaysia ni. Kalau nak buat kerajaan ISlam kena hantar pendakwah ke semua tempat. PAs nak para ustaz jadi ketua kerajaan saja. pesan saya PAs kena hantar pandakwahnya di seluruh tempat di MAlaysia supaya rakyat faham apa itu kerajaan islam. kami di pedalaman sabah x pernah merasa ceramah pas. mamlumla kami orang miskin

Anonymous said...

PAS ni tak ikhlas sebab tak semua tempat ada di Malaysia ni. Kalau nak buat kerajaan ISlam kena hantar pendakwah ke semua tempat. PAs nak para ustaz jadi ketua kerajaan saja. pesan saya PAs kena hantar pandakwahnya di seluruh tempat di MAlaysia supaya rakyat faham apa itu kerajaan islam. kami di pedalaman sabah x pernah merasa ceramah pas. mamlumla kami orang miskin

Anonymous said...

Khairi said...
post ni nampak mcm melalut je. betul kata orang kereta mayat tak pandai bila tulis bab politik. byk hujah kayu dan terpesong.

===================================

aku bukak blog hang.... http://khairi-mohd.blogspot.com/

hampeh... berhenti jelah berblog...
TIADA LANGSUNG TARIKAN untuk dibaca...

p/s: lain kali nak kritik blog orang, tgk dulu follower blog sendiri.... serius malu blog... patut hang komen pakai anonymous macam aku jer kalau nak kritik... hik hik...

Anonymous said...

biar apa orang kata PAS TETAP ISTIQOMAH DENGAN ISLAM

Anonymous said...

aku bukak blog hang.... http://khairi-mohd.blogspot.com/

hampeh... berhenti jelah berblog...
TIADA LANGSUNG TARIKAN untuk dibaca...

p/s: lain kali nak kritik blog orang, tgk dulu follower blog sendiri.... serius malu blog... patut hang komen pakai anonymous macam aku jer kalau nak kritik... hik hik...

3:31 PM, April 15, 2013
................................
ambo tumpang hik hik hik...

Juasseh Cafe said...

kAku boleh layan la sikit entri ni, nt aku komen lebih fanatik fan blog ni naik hangin, nampak gaya 'fanatik blog' dgn 'fanatik parti politik' lebih kurang je, silap silap aku kena parang jugak ni. apa apa pun aku tetap ikut entri keretamayat walau aku kadang kadang terlepas beberapa entri

Khairi Mohd said...

Anonymous said...
aku bukak blog hang.... http://khairi-mohd.blogspot.com/

hampeh... berhenti jelah berblog...
TIADA LANGSUNG TARIKAN untuk dibaca...

p/s: lain kali nak kritik blog orang, tgk dulu follower blog sendiri.... serius malu blog... patut hang komen pakai anonymous macam aku jer kalau nak kritik... hik hik...

3:31 PM, April 15, 2013
................................
ambo tumpang hik hik hik..


**********

Hehe... banyak-banyak ilmu dah kebijaksanaan yang Allah tawarkan kepada otak manusia, kau judge sebuah blog berdasarkan bilangan follower???

Terbaik.

Ya, blog aku blog baru dan tak ramai orang baca blog aku. Tapi bukan itu pokok pangkal betul salah. Ringkasnya, kalau nak komen pun bacul pakai id anonymous, mana telurnya?

Kereta mayat mempromosi dakwah rasulullah tapi dalam hal menjaga adab dengan orang berilmu, dia biadap. Kalau dia personally mengenali TGNA, aku percaya dia takkan bercakap dengan buruk sangka dan kurang ajar.

Tak apa lah, aku tulis pjg2 bukannya kamu faham. Di padang mahsyar nanti, kau follow si kereta mayat ni, di depan Allah, kau akan berjumpa Nik Aziz dan kau orang debatkanlah.

Dalam politik, kita berbincang fasal idea, bukan fitnah dan cerca orang.

Khairi Mohd said...
This comment has been removed by the author.
Khairi Mohd said...

Anonymous said...
kalau nak baca blog politik, ini blog yang terbaik berbanding blog bodoh keretamayat.

http://khairi-mohd.blogspot.com/

11:57 AM, April 15, 2013

***

LOL me as much as u want. But. Thanks for promoting my blog which has only 7 followers.

And respecting readers intelligence, do read me and furnish up your own ideas.

Anonymous said...

abg khairi...

abg follow TGNA abang tu..

kami, Hamka dan semua rasanya nak follow Rasullah SAW dan para sahabat RA...

kalau sekali abg dapat buktikan mana2 kerajaan ISlam naik dengan cara demokrasi dalam masa 1400++ thn ni... maka saya dengan segala hormat akan undi PAS, tapi abang tak dapat, saya mohon, abang iklankan lagi blog abang agar lebih ramai yang memahami diri abang.

ikhlas dari adik tersayang :)

hamka said...

salam.

Aku respek en khairi sebab komen guna ID blogger, anon yang lain boleh bukak blog dan komen guna ID jugak,

aku setuju jugak dengan en khairi bab aku tak pandai menulis isu politik,

sebab bila aku tulis, hujah bukan di balas dengan hujah membongkar kebenaran, tapi hujah aku di balas dengan sentimen final dalam segala hujah iaitu 'kita jumpa di padang mahsyar'..

Woha!

Anonymous said...

aku memilih demokrasi dari kuku besi. :)

Anonymous said...

good adik tersayang....sayang kat adikkk....mmmuuaaahhhh...

wanted

Anonymous said...

weiiiiiiiiii.....gile la....salah satu taktik utk ramaikan org melawat blog kita...contoh terbaik..khairi...dgn cara meletakan link dia..pastu kutuk blog org lain yg terbaik...akan membuatkan org lain teringin buka...hahahaha...aku buka juga..x smpai 10saat aku tutup..sebab mmg hampehhhhhhhhhh.....syoqq sendiri...angkat bakul sendiri...puuuiiiiiii........

geng teh tarik said...


Betul la,

Aku pun dah bukak blog khairi
memang hampeh. Hampeh sungguh.

Tak baik kita reramai hampehkan dia. Nangis kang dia.

Anonymous said...

yang paling tak tahan dia kata Hamka tak pandai berpolitik,

sebab Hamka tak pandai berpolitik la follower dia ramai,

yang pandai politik selalunya follower dia tak ramai...

ehhh macam tu ker? aku pulak confius... adoi... tolong2....

Hamka aku tak ada blog sebab aku tak pandai berblog dan tak pandai kritik blog orang lain, so aku pakai anonymous aja la... jangan la kritik aku.... T_T

==Aku la tu==

Khairi Mohd said...

abg khairi...

abg follow TGNA abang tu..

kami, Hamka dan semua rasanya nak follow Rasullah SAW dan para sahabat RA...

kalau sekali abg dapat buktikan mana2 kerajaan ISlam naik dengan cara demokrasi dalam masa 1400++ thn ni... maka saya dengan segala hormat akan undi PAS, tapi abang tak dapat, saya mohon, abang iklankan lagi blog abang agar lebih ramai yang memahami diri abang.

ikhlas dari adik tersayang :)



********

Macam mana kau nak follow Rasulullah? Benda ni bukan straight fwd sebab Rasulullah sudah tiada.

Daripada sumber Al-Quran dan Hadith, kita mengenali Rasulullah. Namun, portrayal imej Rasulullah masih kabur pada keduanya lalu dihujah oleh para sahabat dan ulama.

Semakin lama, hujah itu semakin bercabang dan akhirnya muslim kini berpecah. Bagaimana kita nak detect the true image?

Bagaimana kita nak bezakan ajaran Islam dan budaya Arab? Contohnya.

Islam fleksibel dan evolve, seiring dengan pendetilan reasoning. Kau tak boleh stuck di zaman Abasiyyah. Kalau tak boleh stuck dgn Imam Syafie di Hijjaz. Kalau imam Syafie berfikiran rigid macam kau, dia tak akan develop mazhab Syafie, tapi stuck dengan Imam Malik.

Kau faham tak benda-benda macam ni, adik?

Darjah berapa ni? Belajarlah ya, sebab ilmu agama itu luas dan ilmu agama itu profesional dan moden.

Khairi Mohd said...

salam.

Aku respek en khairi sebab komen guna ID blogger, anon yang lain boleh bukak blog dan komen guna ID jugak,

aku setuju jugak dengan en khairi bab aku tak pandai menulis isu politik,

sebab bila aku tulis, hujah bukan di balas dengan hujah membongkar kebenaran, tapi hujah aku di balas dengan sentimen final dalam segala hujah iaitu 'kita jumpa di padang mahsyar'..

Woha!


*********

Salam,

Aku kecewa dgn mentaliti pengkomen anon di sini yang tak mampu berfikir melampaui apa yang mereka boleh lihat. Mereka-mereka ini saja yang boleh follow blog kau kot, tak mampu nak berfikir lebih daripada itu.

Mereka compare pada followers. kah kah. Seems legit, but well... mereka lupa ketika mula-mula Rasulullah naik dahulu, Abu Jahal, Abu Lahab dan pembesar puak-puak Jahiliyyah hina ajaran Islam kerana pengikut yang kecil. Dah la sikit, budak2, hamba sahaya dan perempuan pula.

Kau mesti kecewa dengan follower kau kan?

Brader kereta mayat,

Kita akan jadi mayat, kita semua akan mati. Ini statement biasa dalam mana2 ceramah Nik Aziz. Ini neraca kepada semua benda yang dia sebut. Dia akan mati, Najib akan mati, semua akan mati dan selepas itu hidup kembali. Semua akan dikira.

Aku tak mahu tulis pjg2 kat sini, tapi hujah aku untuk kau, aku dah tulis dalam blog. Anon2, yang rasa aku ni promot blog, tak payah masuk. Aku tak kisah, aku bukan gila blog gila PV. Korang mungkin budak2 darjah enam so, blog aku tak sesuai untuk budak2 mcm korang.

Aku ada post untuk kereta mayat. menjawab post ni.

Vanjenazah said...

Zaman ini terpaksa guna demokrasi?

Darurat ke?

Ok kalau darurat gua boleh terima

tapi kan kalau takdok makanang kiradarurat....boleh makan babi bro

tapi ustaz kata makan babi sekadar untuk menguatkan utk hidup je

jangan makang babi kenyang2 sampai sendawa bro...ini dah melampau lampau

so kesimpulannya jangan melampau2 berpolitik sama mcm melampau2 makang babi

tak gitu hamka?

lama xkomen tapi selalu mengikuti blog keretamayat

hamka said...

Setiap komen korang aku akan baca dan renungkan,

tapi oleh sebab sekarang perasan sibuk, aku akan baca lepas pilihanraya.

ps: ramai ahli PAS ajak belanja makan dan bincang bab politik dekat kedai, aku suka sangatlah orang PAS yang berlemah lembut pujuk aku undi parti mereka, kepada orang UMNO, buat appoitment dulu ek?, hihi



Anonymous said...

Zaman ini terpaksa guna demokrasi?

Darurat ke?

Ok kalau darurat gua boleh terima

tapi kan kalau takdok makanang kiradarurat....boleh makan babi bro

tapi ustaz kata makan babi sekadar untuk menguatkan utk hidup je

jangan makang babi kenyang2 sampai sendawa bro...ini dah melampau lampau

so kesimpulannya jangan melampau2 berpolitik sama mcm melampau2 makang babi

tak gitu hamka?

lama xkomen tapi selalu mengikuti blog keretamayat

===============
abang khari,


saya budak lagi, tak pandai jawab... tapi abang vanjenazah dah tolong jawabkan...

saya marah dekat orang pas yang melampau2 melabel orang2 yang macam saya... kata saya bersekonkol dengan BN la sebab tak undi... padahal saya tak pernah sokong BN pun... melampau... lampau... macam abg khairi...

==adik tersayang umo muda lagi==

MUQARRABINZ said...

Buatla apa yang korang rasa terbaik dan harap dapat keredhoan Allah dan janganlah berharap kepada keredhoan manusia.

Khairi Mohd said...

Tapi ustaz kata makan babi sekadar untuk menguatkan utk hidup je

jangan makang babi kenyang2 sampai sendawa bro...ini dah melampau lampau

so kesimpulannya jangan melampau2 berpolitik sama mcm melampau2 makang babi

tak gitu hamka?

lama xkomen tapi selalu mengikuti blog keretamayat

===============

Contoh makan babi dan demokrasi tu tak betul dan dangkal. Stop insulting your intellect.

Bagi aku adalah melampau mereka yang mengharamkan yang harus. Mengharamkan demokrasi, dan melabel ucapan Tuk Guru Nik Abdul Aziz sebagai fatwa kaum kera.

Itu melampau. Kita ni picisan, bergaduh di blog macam budak2. Tapi takpa aku ambil masa utk favourite post ni dan datang cek komen2 korang. Sebab aku nak pertahankan Menteri Besar aku, Nik Aziz.

Aku tak rasa tercuit pun bila macai umno kutuk dia macam2. Aku tercuit bila kereta mayat buat statemen macam ni sbb aku kenali kereta mayat dengan entry santai agama yang baik dan best. Sebab tu aku tercuit.

Kalau tak mahu libatkan diri dengan politik, jangan berpolitik. Apatah lagi kau yang dukung Islam, kau serang ulama. Dan berhujah dengan hujah Utusan Malaysia.

Kau ingat Nik Aziz sangat buat kerja utk PAS. Pagi petang, siang malam dia ceramah, hanya 5% saja dia jawab soal politik. Lain semua bab feqah tafsir tauhid dan lain2. Kau pernah tengok dia batuk2 dan sakit2 lepas ceramah?

Kalau kau kenali imej Nik Aziz melalui media massa, itu yang aku cakap, kau membawa satu misi mustahil di padang mahsyar nanti. Itu je.



Khairi Mohd said...

saya marah dekat orang pas yang melampau2 melabel orang2 yang macam saya... kata saya bersekonkol dengan BN la sebab tak undi... padahal saya tak pernah sokong BN pun... melampau... lampau... macam abg khairi...


Kau kena cek siapa yang label engkau tu betul Nik Aziz ke Utusan Malaysia. Pusing2 aku cakap benda sama.

Khairi Mohd said...
This comment has been removed by the author.
MAcai said...

Aku search ats bwh enrty hamqa, tak ada pun nama NIK AZIZ?, check entry fakwa kaum kera dia pn tkde nama NIK AZIZ, yg hamqa sebut, parti XYZ, PQR, ABC.

Ada kera mkn belacankah? yg rasa pedas bila di sindir sbb mmg buat salah?.

sampai skg aku x faham krn ada ustaz ckap tuhanpun mencarut bila mengulas buku SHIT yg mencarut PUKIMAK pada Mahadir waktu itu, boleh kau jelaskan tnpa seret padang mahsyar?

Anonymous said...

Salam..
Atas kebaikan bersama biarla khairi bercakap,kamu dgr ape salahnye,mana baik ambik,mana x ok sabar dulu..x faham aku tengok korang yg menjawapi khairi setelah melihat kesungguhan dia,adakah elaun kamu akan dipotong hujung bulan ni kalau biar dia menang tanpa korang jawapi dia,adakah rumah kamu alan terbakar kalau x jawapi dia,dan yg lebih penting adakah kamu akan jatuh syirik kalau x jawapi dia..pernah dgr ujub?ujub datang dlm debat.biarlah khairi mengajar kamu sekali2,kamu pun bukan siapa2..

Anonymous said...

aah setuju la dengan komen di atas ni... terima kasih...

baiklah abg khairi, jangan emo2 lagi....

abg khairi menanglah... kami semua follower blog hamka yang bersetuju dengan hamka ni berIQ rendah...

Hamka pun IQ rendah jugak, itu sebab dia tak pandai politik.. keh keh...

opss.. tergelak... ok, abang khairi menang... 1-0...

Hidup PAS!!!

bukhary said...

who is khairi?

another douchebag pas fanatic fan?

what?

"islam evolve, seiring dengan pendetilan reasoning"

do you really have any sort of intelligent left? lol.

keep your ego to yourself while your ignorant show a great disparity of intelligent compare to the silent readers here.

stop interprets islam using your emotion and pas sentiment.

whoever seek power over islam ,they slowly become corrupted.

Pas will be better than Umno? i dont think so. pas will be new corrupted party same as umno scumbag. but much more worse, using fatwa islam as their shield, lambasted others who are not agree with them with kafirs, fasik and murtad

real bigot.

Amir hafizi said...

This is not a battle between BN and PR. It is a battle between the rich and how long they can make fools of the poor.

BN and PR are on one side - the TAKERS. And the people are on another side - the IDIOTS.

And then we have the so-called 'third option', which are foolish takers, because not only are they takers, they are doing a bang up job at it as well.

So who is right? Who is wrong? I don't care. I am here, to be entertained.

Pro-Government or anti-opposition sites are running rampant with what I see as personal attacks on Anwar Ibrahim. And Anwar can't say much, cause when he had the stand, with (at the time) 25 million Malaysians hanging on to his every word, I believe he lied ("I have boxes of evidence against the Government!") and he did personal attacks as well ("Whose wife is bald???!!!")

There is a storm brewing in the horizon. Some players are pushing for a race riot. In fact, I think there has always been a push for race violence, all the time. For some do understand that with chaos, comes opportunity.

I believe that the Tunisian, Egyptian and whatever movements are occuring right now, is not accidental. I don't believe it's the Jews, but after the dust has settled, whoever has the money is or was guilty of something.

Our mission, is not to be fooled, as even the best of us are manipulated or used sometimes. Our goal, is to keep ourselves safe from descending to the level of animals, or worse - politicians.

Anonymous said...

kahs buat pencaci PAS macam khairi.

Calon PAS tidak risau akan kedatangan PRU13 ini kerana mereka sedar bahawa pengikut PAS terlalu bodoh. Memang terlalu mudah bagi mereka menipu penyokong PAS yang tegar. Strategi calon PAS yang selama ini dianggap 'menjadi'adalah strategi guna gambar Mursyidul Am PAS kerana tokoh ini yang kononnya dianggap wali ini mampu menarik pengundi.

Dahulu Nik Aziz pernah berkata " Saya takkan masuk ke dalam rumah yang mana ada gambar pemimpin atau manusia digantung dalam rumah tersebut" tetapi sekarang ini sang Munafik Nik Aziz ini terpaksa menjilat ludahnya semula.

Perangai Nik Aziz yang boleh ubah kenyataan bila-bila masa ini telah difahami oleh rakyat Malaysia. Bukan sekali dua Nik Aziz keluarkan 'fatwa' sesat dalam menjuarai sesuatu isu malah Nik Aziz dilihat konsisten memutarbelit sesuatu fatwa karut yang beliau sendiri reka.

Malahan dalam isu umur sebagai pemimpin, Nik Aziz pernah dengan lantang mengecam Tun Mahathir agar berundur dari jawatan Perdana Menteri setelah beliau dan parti pembangkang hilang akal untuk mengalahkan UMNO dan BN. Bukan sekadar cabaran biasa malah Nik Aziz mempertaruhkan jawatan Menteri Besar yang disandang beliau.

'Saya sanggup lepaskan jawatan Menteri Besar Kelantan kiranya Mahathir berundur sebagai Perdana Menteri Malaysia' – inilah ayat yang lebih kurang keluar dari mulut seorang manusia yang disanjung tinggi oleh seluruh penyokong totok Pas.

Ternyata kata-kata Nik Aziz satu sen pun tak bukan saja jawatan Menteri Besar boleh pakai, malah jawatan Mursidul Amnya pun takkan beliau lepaskan selagi hayat dikandung badan. Para penasihat dan kroninya akan hancur dan hilang mata pencarian kiranya Nik Aziz bukan lagi Menteri Besar.

Anonymous said...

Disamping itu mari kita lihat Dosa-dosa Besar Nik Aziz

1. Skandal Kohilal…

Akibat lemah pengurusan, kurang pengetahuan dalam perniagaan yang akhirnya silap membuat pelaburan, kira-kira 20,000 ahli Koperasi Al Hilal Berhad (KOHILAL) terpaksa redho dengan leburnya RM45 juta wang yang mereka laburkan semenjak tahun 1986 hingga 2010. Sehingga kini KOHILAL masih belum dapat membayar dividen yang tinggi kerana berterusan menanggung kerugian. Redho jer la ye…

2. Skandal Kelantan Gold Trade (KGT)…
Wang pelabur Jepun, Takao Kono sebanyak US$1 juta (RM3.19 juta) dilesapkan melalui penipuan terancang. Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Sekuriti (SS) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan melakukan siasatan dan pendakwaan terhadap penyelewengan tersebut. Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) yang bertanggungjawab ke atas KGT diam seribu bahasa. Lobai bersorban menyonglap lagi…redho jer la weh.

3. Hutan diragut, balak dikaut, rasuah dipungut oleh lebai-lebai berjanggut…

Rezab hutan di Kedah dan Kelantan ditebang demi duit balak, tanah pula digadai kepada pelabur asing kononnya untuk buat ladang rakyat…tetapi akhirnya terbengkalai. Khazanah alam, kawasan rekreasi dan sungai musnah. Rakyat terpaksa guna air kotor bagi kegunaan harian seperti mandi, minum dan membasuh. Pemimpin Negeri tak nak bertanggungjawab, salahkan orang lain pulak. Tak pe kita mesti redho walaupun ditipu lebai kepiah putih, demi masuk surga terpilih.


4. Tabung Memali…kutip beribu-ribu

Kutipan derma karung beribu-ribu ringgit tak sampai ke tangan balu, waris dan anak-anak mangsa tragedi Memali 1985. Para waris hanya dijanjikan keredhoaan illahi dan surga yang sedang menanti…walhal wang kutipan dijoli untuk kepentingan peribadi pemimpin atasan parti. Kena tipu musti redho, baru dapat surgo.

5. Tanah Rezab Melayu dijadikan jirat Cina…
Penduduk Sg Kob, Karangan Kulim memprotes tindakan kerajaan PAS Kedah membenarkan pembinaan jirat Cina mega di tanah rezab Melayu yang dikelilingi majoriti kampung Melayu. Urusan tanah terletak di bawah Kerajaan Negeri, namun Kerajaan Pusat juga dipersalahkan kononnya memberikan kelulusan tapak tersebut sebelum tahun 2004. Walhal kelulusan pembinaan dibuat pada Mei 2008 sebaik saja Pakatan Rakyat menguasai Kedah. Nak redho lagi ker !

Khairi Mohd said...

I believe i've touched some nerves. Thats good. We see finally someone who can speak.

Amir Hafizi, your generalized view on our political situation here is not helping when you want to do some actions. The ideas you were throwing, needed. However, coming to detail, how to work it out on the ground, you have to be specific.

Every body knows the takers, and the idiots (macai). The question is, how to change this.

Ovechkin,

So you never heard on detail reasoning process. Have you heard science?

I believe you got brain. So, think the situation, the science, the environment back in 1400 years ago, compare to now. Is it the same, or is it different?

How will Rasulullah elaborate on things like 'the creation of heaven' if he got all NASA info now? Will rasulullah travel on camel, if there were already cars? Will Rasulullah operate like tabligh, if we have all the technologies?

PAS is struggling to maintain Islam, when most of us are leaving the Islamic politic behind. Not only Islam, Christian, Budha, Hindu, all religions are facing the same situation. PAS is having a hard time, to change. And it does change.

I know the crisis of the power and the church, and the killing of copernicus and those scientists. They could not see the different, what is using what. Power is using the religion or religion is using the power. The boundary is sometimes gray, worse to the eyes with no wisdom.

So people may see PAS is using religion for power, and some say PAs is using the political power to lift up religion. We will see debate on this. Allah knows better, and I believe PAS can be renewed, to fit it into modern civilization and to carry the message of Rasulullah with it.

Khairi Mohd said...

korang follow kitab fadail a'mal tu dah claim pengikut tegar nabi. kah kah kah.

Nabi ke tulis buku tu? sekecik kecik benda nak follow nabi sebijik2, tapi bab politik tak mahu ambil pot.

Tu macai UMNO dan copy paste dosa Nik Aziz. Sokong la UMNO ramai2 na. Banyak lagi Scorpene nak beli nanti.

namakuamir said...

kesian tengok pejuang2 dunia,

kebodohan terserlah apabila berkata-kata,

namakuamir said...

ada bau2 wahabi kat sini,

lepas mkn pisang jgn buang sepah2 kulitnya, menyusahkan org je,

H M said...

Buruk sgt ke satu parti sampai kena tolak 100%?

Atau baik sgt ke parti yg lagi satu sampai takleh terima teguran?

Aku tak paham betul fanatik politik ni. Until both parties learn to accept their weaknesses and the other's strength, harap aku turun dr pagar yg empuk ni. Takyah susah2 cari keburukan parti sebelah bila parti sendiri pun bermasalah.

H M said...

*jgn harap

Unknown said...

Satu saja nak komen utk saudara kairi...
Scorpene kita memang banyak...

: )

Unknown said...

Satu saja nak komen utk saudara kairi...
Scorpene kita memang banyak...

: )

Anonymous said...

Hamka...

Tengok, betul tak elders2 kita beri nasihat, jangan sentuh bab khilafiah... sebab bila sentuh... ada orang sampai terlupa ada blog sendiri, seronok berbalas post di blog kamu Hamka, dan kamu Hamka umpama orang yang sediakan selonggok api... kamu siap letak minyak tanah lagi... then kamu biarkan mereka2 bermain2 dengan api di musim2 tengah berapi ni...

fuh macam power plak ayat aku... nasib baik aku pakai ID anonymous... hehehe.... perasan bagus plak...

==Karkun dalam peti ais==

Anonymous said...

saudarA khairi...brckp mngikut emosi...mu rujuk blik sapo pngarang kitab hadith fadhail amal...jgn ikut sdap mulot...
Alhmdlillh sbb adnya kitab tu,lbih mudah kita liht klmhn dlm amaln kite...dan mmpu utk islah dri...
mu gi tanye pndpt tuan gru nik aziz tntgkitab tu..klau mu da dgr,mst mu masukkn muka kt lubang jamban..

_wan calon mayat_

Anonymous said...

erm...
dengan mengatakan utusan & tv3 itu menipu dan membelit sahaja adakah membolehkan harakah & tv pas itu menjadi benar 100%.?
apakah kerajaan pimpinan BN terlalu jahat sehingga menjadikan parti PAS itu terlalu mulia?

secara jujur saya fanatik pada PAS dari bangku sek sejak lama dulu hasil tarbiyah seluruh ahli keluarga.

bermula januari 2010 PAS mula saya jarakkn dari hati saya.. hingga kini hasilnya selepas menjauhkan diri dari PAS dpt saya rasai hati saya makin tenang & saya makin hampir pada allah.. ahlak saya mampu saya perbaiki.

saya tidak kata saya menyokong BN tapi saya akan jadi pengundi fanatik atas pagar...

kali inilah insyaallah saya akan bagi undi saya bukan pada parti lama keluarga saya..

saudara khairi.. sekiranya pru 13 ini titik mula saya tdk menyokong pas dan tuan guru adakah saya bersalah???....

apapun pandangan saudara dan org lain...saya yakin allah lebih mengetahui isi hati saya... tolong jgn kata saya sesat,mungkar @ menolak islam hnya krn saya lari dari adat tradisi keluarga saya.... kerana saya lebih tenang kini

- bukan abg kh**i -

Pak Leman said...

ehem...panasnya kat sini... tumpang lalu ye...

bukhary said...

what the hell are you blathering about?

are you smokin pot?

you dont get the point dont you?

yada yada keep beating around the bush.

no wonder hamka dont want to argue with you. lol

i bet you dont even understand what hamka trying to advocate people about.

7 follower eh? joke is on you. lol

hamka said...

ok, aku sempat baca komen korang hari ni,

kesimpulan:

jangan berdebat dengan orang yang taksub macam khairi kerana ianya akan menghina kebijaksanaan korang.

serius.

(woha!)

MUQARRABINZ said...

Betul tu.. saya setuju. Berbalik kepada tajuk blog hamka, kita ada sistem yang lebih baik iaitu Al-Quran ,Sunnah serta contoh dari para sahabat nabi dalam hal perlantikan pemimpin. Tapi kita berlawan sesama kita dengan sistem kafir kerana kita terlalu cintakan dunia. Saudara semua, kita bersatulah dalam agama. Semoga semua mendapat keredhoan Allah.

Kita tutup perbalahan ini dengan tasbih kafarah.

Khairi Mohd said...

Assalaaaamualaikum ya ahlil kubur...

kah kah kah.

ha, tengok, aku sentuh sikit je fasal kitab 'kuning' diorang dah mula naik ekor. dah mula menggelabah. kata aku taksub, kau?

hamka pun dah mula buat konklusi. kah kah kah.

ovechkin, jelas kau ini masih hingusan. mungkin kau akan faham kalau ckp pasal puting dan susu.

Hamka,

tiada nas mengatakan demokrasi itu haram. ia satu methodology dan ia boleh memberi manfaat kalo kita guna dia untuk berdakwah. seperti twitter, FB, sistem oracle, microsoft excel, dan sebagainya.

1400 tahun dahulu, Rasulullah telah memodenkan pemikiran Arab jahiliyyah. Rasulullah bagi vision yang orang time tu tak boleh nak pikir. Tapi di tahun 2013, pemikiran kamu pula stuck di zaman Abasiyah. sayang.

tinggalan Rasulullah adalah kebijaksanaan iaitu satu core value untuk kita manifestasi Islam dengan imej yang betul. Quran dan Sunnah menyentuh soal prinsip, soal teras, yang mesti kita ikut. Dan untuk work out konsep Islam ke atas muka bumi, khalifah mesti mempunyai daya fikir yang tajam dan dada yang jujur. Ini value yang Rasulullah tinggal - daya intelek untuk berdikari.

Rasulullah tak suruh kita jadi pak turut. Rasulullah suruh kita jd mujahid. Dan mujahid evolve dengan ijtihad-ijtihad yang sesuai mengikut waqi'. Ini fleksibiliti yang Islam beri, dan had kepada fleksibiliti ini dijelaskan dengan ilmu Quran dan Hadith.

Methodology perlu berubah, tetapi asas masih sama iaitu Islam.

Khairi Mohd said...

saudara khairi.. sekiranya pru 13 ini titik mula saya tdk menyokong pas dan tuan guru adakah saya bersalah???.... - Anon. 1:22 AM, April 17, 2013

Saudara TRW yg saya kasihi. Saya ada dilema yang sama. Semua org di sini tak baca blog saya yg ada 7 follower. Kalau diorang baca, diorang tahu sy sendiri adalah pengundi atas pagar. Saya pertahan Nik Aziz kerana dia MB saya, itu saja.

Member aku lagi musykil, dua2 calon cina, mana nak pilih?

Betul atau salahnya kau masa mengundi nanti, adalah niat kau dan reason kau dalam memangkah. Kau mengundi kerana apa. Itu je.

Kalau kau undi UMNO dengan satu justifikasi yang clear dan alasan yang baik. Itu adalah terbaik.

"Quran boleh jadi hujah untuk mu, dan ke atasmu"

PAS adalah manusia. Ada sisi betul. Ada sisi salah. Jika pada hemat kau, sisi betul UMNO mempunyai margin ke atas sisi salah PAS, undilah UMNO.

Aku di DUN pasir Pekan pun masih berfikir.

Yang penting jangan jadi macai yang memangkah tanpa ilmu, taklid buta.

Khairi Mohd said...

Anon- 1:02 AM, April 17, 2013

Alhmdlillh sbb adnya kitab tu,lbih mudah kita liht klmhn dlm amaln kite...dan mmpu utk islah dri...

*****

Nabi diutuskan dengan visi yang besar dan objektif international.

;)

nik said...

saya pening, ustaz UMNO bagitahu kitab tabligh sesat saya percaya,

ini buktinya:

http://www.youtube.com/watch?v=n-cf0HHa3Og

tapi ustaz PAS cakap kitab tabligh tak sesat, ini buktunya:

http://www.youtube.com/watch?v=9gYPkrRAohk

tapi saudara Khari ikut ustaz UMNO pulak, camno ni?

undi rosak lah.,

nik said...

jika berdusta atas nama Allah boleh tak?

http://www.youtube.com/watch?v=QOCff1cNzZo

(kenyataan plg bangang dri ank srng ulamak)

nik said...

sebenarnya PAS dan Tabligh semua salah, ini linknya.

http://www.youtube.com/watch?v=pPtckFiuvGc

nik said...

mari dengar ini:

"siapa nik aziz zenarnya"

http://www.youtube.com/watch?v=XMvkU9Cmk5g

Khairi Mohd said...

Nik:

http://www.youtube.com/watch?v=QOCff1cNzZo

(kenyataan plg bangang dri ank srng ulamak)

Hmp, sekadar pendapat, fikrah seperti Nik Abduh ini masih ada dalam generasi PAS. Fikrah mcm ni aku rasa setaraf tabligh yang nak jadi follower tegar Nabi tapi gerak kerja kuno.

Aku pernah hadiri ceramah2 seperti ni dulu. ceramah yg mempunyai huraian yang terlalu suci dan theological oriented.

Macam ni la bro, Islam itu wasotiah. PAS pula manusia. Pada sebidang kain putih tu, kalau ada satu titik hitam, jgn duk konsentret kat situ.

PAS sedang berubah, dalam PAS sendiri ada golongan conventional, ada yang professional. Dua dua kita mahu agar ada check and balance.

Dalam UMNO sendiri ada ustaz, ada professional. Setiap organisasi majmuk macam ni akan seimbang dan kita perlu tengok keseluruhan konsep dia ke mana.



MUQARRABINZ said...

http://www.mykhilafah.com/sautun-nahdhah/4000-sn346-pilihan-raya-beza-antara-islam-dan-demokrasi

Anonymous said...

salam

kepada en.khairi dan en.hamka .
saya rasa ada betulnya kenyataan kamu berdua . dua2 ada rasionalnye

jangan kerana kita terlalu menyokong hamka lalu kita meludah semua perkataan drp en.khairi , begitu juga sebaliknya

ps : hamka + khairi kalau dua2 nie brainstorming mst menghasilkan idea yang gempak !

peace :)

Khairi Mohd said...

http://www.mykhilafah.com/sautun-nahdhah/4000-sn346-pilihan-raya-beza-antara-islam-dan-demokrasi - MUQARRABINZ said...

Daripada empat pendapat ulama masyhur berkenaan demokrasi, pendapat hizbuttahrir adalah yang paling sempit dan jumud.

Pendapat ini stuck pada untested rhetoric.

Anonymous said...

Wahh saudara Khairi,kau lagi hebat dari ulamak...bravo

susumanis said...

akk nanti nak undi akk nak pilih yang solat, yg utamakan Allah n Rasul Muhammad saw, malam sebelum g umdi buat solat istiqarah minta Allah swt bg ilham jgn salah pangkah, insyaAllah pape yg Allah swt first, Rasul 2nd x pernah fail, semoga semua baik baik aja, duk molek, jgn baloh deh..hehe

nik aziz said...

masa ngundi jangan lupa pakai spende ye bang khairi!!

Khairi Mohd said...

Jujur.... honesty.... dalam hati semua orang ada. Ia fitrah. Manusia akan violate fitrah dengan gesaan nafsu - kepentingan. Siapa yg menang akan masuk syurga. Siapa yg kalah dgn nafsu dia sendiri tahu dia akan masuk neraka.

Ulama telah sejujurnya menjalankan tugas berijtihad pada zaman mereka. Kita di ruang lingkup berbeza. Gerak kerja juga berbeza dan kita mesti jujur dengan ilmu yg kita ada.

Maaf terkasar bhs kalau komen sopan sgt takkan dpt komen mcm ni. Salam.

wan said...

Kalau fikir risau politik, ayat alquran dan hadith pon tafsir cara politik (abu lahab dsbg)ish3.. cth:
http://khairi-mohd.blogspot.com/2013/04/kereta-mayat-seorang-macai-umno.html

Tapi kalau fikir risau ummat nabi, tafsir alquran dan hadith akan ikut apa yang nabi faham dan nak..

khairi.. no offense;)

Khairi Mohd said...

Wan,

Niat kita yg satu, orang boleh tafsir macam macam.

Jgn baca blog macai seperti aku. Baca fiqh ad-daulah tulisan Yusuf Qardawi. cari subtopic: Islam itu bersifat politik.

Anonymous said...

khairi:apa pandangan engkau berkaitan dengan pembinaan berhala2 yg banyak dan besar di kelantan..cuma di kelantan..dekat malaysia ni pon selain kelantan..ada dekat selangor 1 itupun selepas PR menang..kau tak rasa bahang ke duduk negeri banyak berhala..aku kalau lalu tumpat..rasa panas semacam..maklumlah..berhala tu rumah setan..lalu batu caves pon rasa panas..

tadi aku minta pandangan..tp skrg aku nak tanya dekat engkau..kita hidup ni nak please Allah atau manusia lain??kita nak hidup kerana Allah atau orang lain..apa itu islam bagi engkau??

jdk jawapan kau untuk soalan aku mestilah..kita akan please Allah dulu..kita hidup kerana Allah..dan islam bermaksud percaya dan beriman tiada tuhan selain Allah..Allah tu 1 jer..

dan engkau akan dapat segala jawapan yang kau cari..sbb aku rasa kau kabur dlm byk perkara..sbb mungkin bgik kau..colgate tu tak islam berbanding jenama mukmin..sdgkn dua2 halal..sdgkn dua2 sama je..cuma cara merketing mereka berbeza..bergitu jugak dgn manusia..orang umno solat..orang pas pon solat..tp tak semestinya org pas lebih islamik drk org umno td..boleh phm maksud aku??

Anonymous said...

aku setuju dengan hamka..aku anon dkt 3:49..sbb aku percaya yg cara yg dibawa oleh nabi jer yg terbaik..sbb kalau cara yg dibawa oleh ulama zaman ni lebih baik..kenapa tak banyak orang berlumba2 masuk islam dan kenapa islam tak kuat mcm zaman nabi..nabi is role model smpai akhir zaman..kita asyik kata kita umat nabi..tp kita tak nak ikut cara nabi..kita rasa kita lebih moden..lebih maju..padahal nabi tu dpt guidance direct dr Allah..siapa kita nak pertikaikan cara nabi..dan bagi alasan kemajuan??sdgkn cara nabi adalah terbaik...


islam dah bagi garis panduan..adios

Unknown said...

Hujah kita yang bersifat taksub kadang2 lebih buat orang meluat dengan parti sokongan kita...berbanding menyokong hujah kita...

Jaga2 la haa....
Contoh2 da ade kat atas...

n memang pon ak da biasa jumpa orang yg bersifat holier-than-thou ni...

: )

wan said...

Bro Khairi,

Aku bukan nak merendahkan ulama' besar mcm Yusof Al-Qardawi tp bile ko asik mention name dan tulisan die, aku rase cube ko rujuk ulama2 dan tulisan2 dieorg yg lebih zuhud, menulis berdasarkan taqwa bkn fatwa dan tak kontemporari sgt... ;)

uan609 said...

ok, aku sempat baca komen korang hari ni,

kesimpulan:

jangan berdebat dengan orang yang taksub macam khairi kerana ianya akan menghina kebijaksanaan korang.

serius.

(woha!)


Ha!! Itulah yang aku nak katakan.
Setuju, setuju, setuju

------------------------

Untuk Khairi,

Ada orang setuju dgn ko pada mulanya (walaupun tak ramai). Sekarang cuba kau check balik komen-komen semasa @current comment.. Ada ke yang memihak ke kau. Aku advice kau stop je mengomen sebab kau dah mula 'mengaruk'
Nanti masa undi, kau undi je PAS sambil pakai baju logo bulan sebab commenter kat sini memang ramai atas pagar.

uan609 said...

Untuk Khairi lagi,

Aku pengundi atas pagar!

Khairi Mohd said...

Wan, jika kita berselisih kembali kepada Allah dan Rasul. Neraca kebenaran bukan ada pada Qardawi, Syafie atau Syeikh Taqiyuddin. Apakah bila aku quote saja hal ini datang dari Yusuf Qardawi maka ia benar? APa semua ijtihad Syafie itu wajib benar? Bagaimana dengan ijtihad Muhammad bin Wahab, atau Ibn Taimiyyah?

Sedara, kembali kepada Allah dan Rasul dan rujukan yang menyampaikan kita kepada Allah dan Rasul ada banyak justeru kebijaksanaan sahaja yang akan menyampaikan kita kepada yang betul.

Khairi Mohd said...

Ada orang setuju dgn ko pada mulanya (walaupun tak ramai). Sekarang cuba kau check balik komen-komen semasa @current comment.. Ada ke yang memihak ke kau. Aku advice kau stop je mengomen sebab kau dah mula 'mengaruk'
Nanti masa undi, kau undi je PAS sambil pakai baju logo bulan sebab commenter kat sini memang ramai atas pagar.

12:03 PM, April 18, 2013

Lebih baik kau duduk diam daripada bercakap sebab perkataan bodoh akan turunkan darjat kau di bawah darjat tikus.

Khairi Mohd said...

uan609 said...
Untuk Khairi lagi,

Aku pengundi atas pagar!

***

Good luck. Look at the whole picture of BN and PR before deciding. Make yourself count, do not stay out saying democracy is haram because it is the worst thing to do.

Abu Harraz said...

Salam, saya nak mencelah sikit.

Kesimpulan dari penerangan dari Ulama’

Pertama sekali penting untuk kita faham bahawasanya berjuang untuk Pemerintahan Islam bukanlah objektif bagi seseorang mukmin.

Objektif kita sebagai muslim ialah untuk menyukakan Allah dengan bertindak di atas SuruhanNYA dan Sunnah Rasulullah SAW.

Apabila kita sudah mengamalkan perkara yang menyukakan Allah, Allah akan buat DUNIA tunduk kepada kita.
Perkara ni lah yang Allah Ta'ala dah cakap dalam Al-Qur'an.
Di dalam Surah An-Nur, Allah berfirman: (kekal terjemahan dalam bahasa Inggeris sebab takut salah terjemahan ke dalam bahasa Melayu – teks asal penulisan ini dalam bahasa Inggeris)" Allah promises for those who bring firm faith and do righteous deeds that He will make them His vicegerants on the earth."Sesiapa yang berusaha bersungguh untuk tegakkan pemerintahan Islam (Khalifah) wajib melihat dalam diri mereka, dimanakah tahap hubungan mereka dengan Allah.
Hanya setelah Iman dan akhlak mulia sebati sehingga padu dan kukuh dalam Umat Islam, barulah dunia kan sujud kepada orang islam.

Jika tidak ketahuilah yang kita boleh berusaha utk bertahun, berdekad, berabad, namun pemerintahan islam tidak akan tercapai.Kalau kita ada ladang ternak atau pertanian yang serba molek, logik lah kita pagarkan.

Tapi kalau kita pagarkan satu kawasan yang penuh dengan ular berbisa, semak samun, biawak, dan macam-macam haiwan-tumbuhan - tak ke pekerjaan tu:

(1) membazir masa
(2) membazir wang
(3) tiada manfaat.

Kita kena faham, di zaman Nabi SAW dan para Sahabat RA, di peringkat awal permulaan islam di Makkah, Nabi SAW menyebarkan islam kepada masyarakat.

Selepas itu, barulah peringkat mengajar islam dan membawa pemikiran mereka kepada amat memahami tentang islam.

Sekarang kita berada di peringkat dimana diseluruh dunia, orang islam sendiri secara umumnya belum faham apa itu ISLAM. Kita mempunyai terlalu banyak perbezaan pendapat dan ‘school of thoughts’ (seperti perkara bidaah, manhaj yang bukan dari mana mazhab ASWJ yang empat.)

Abu Harraz said...

Maka, dalam keadaan sebegini, lebih usaha mendidik dan meng’educate’ umat islam sendiri dan memaksa diri kita untuk mewujudkan pemerintahan khalifah/islam.Kalau orang islam sendiri tidak educated, mantap kefahaman mereka, akhirnya ramai yang akan menentang system pemerintahan islam. Walaupun selepas ia sudah diwujudkan.Kita mahu membawa manusia kepada Islam, dan bukannya mahukan manusia bergaduh/bersaing dalam islam.Satu contoh ialah Pakistan.

Dulu , sebelum 1947, semua nak tu, nak ni, nak islam, nak pemerintahan islam dsb. Bila dah establish, tengok apa yang dah jadi? Akibat apabila cinta dunia, jahil agama meluap-luap - Ulama akan dihina dan disisih.Pakistan telah menjadi Negara kedua didunia dalam indeks korupsi di belakang Nigeria, yang juga Negara yang didominasi oleh Islam.. So aku rasa apa yang tertulis di atas, beritahu kita apsal sesetengah Ulama tak tergesa-gesa nak establishkan Khilafah.Sahabat RA menginfakkan apa yang mereka ada hatta nyawa. Zaman Saidina Umar RA punya tarawikh, mereka berdiri dari Isya’ sampai hamper SUbuh. Tanpa henti. Berdiri samapi terhuyung haying sebab letih sangat.
Itulah Iman mereka.Kita…..tarawikh pun buat lapan. Yang buat 20 pun baca ayat lazim yang bersambung2 satu nafas satu surah.Memang ada, yang satu juzuk setiap hari..tapi ramai yang mengeluh, tak ramai yang suka dan redha. Tak larat kata nya..aku lah tuu...

Kita kena faham this golden rule:

Pemerintahan khalifah akan tiba secara metamorfosis. (perlahan2, perubahan berperingkat) Bukan secara mekanikal.

Jahiliyyah boleh dianalogikan sebagai satu pokok yang besar. Besar dan kukuh serta teguh. Semuanya bersatu, sepadu.
Tiba2 satu hari, pokok tu hancur, rebah menyembah bumi. Berkecai-kecai. Kenapa? Sebab rupa-rupanya, dalamnya ada anai2. Itulah kekuatan dan kesan usaha dakwah yang berkesan , konsisten dan komited.
Dakwah secara langsung, istiqamah, peridioc.
Pemerintahan khalifah/islam akan tiba. Insha Allah. Ia akan tiba. Tapi kita kena mainkan peranan kita, tanggungjawab kita.
Dakwah. Secara konsisten,Lagi dan lagi.Komited. Disiplin.First priority. Bukan family, bukan karier, bukan kerja opis, bukan berniaga, bukan ladang/kebun/kilang. dsb So kita kena paham - apa yang brader-brader kat masjid dok buat ni ? (iktikaf/dakwah pintu ke pintu)

Mereka memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah dalam misi mereka untuk pemerintahan Kahlifah/islam.

Slow and steady/istiqamah.

Sudahkan mereka tiba di puncak?

Belum.

Mereka masih cuba mendaki untuk mencapai Check Point yang pertama.

Kita Semua. Insha Allah.

Maaf jika berbeza pendapat.

MUQARRABINZ said...

Saya sependapat dan metamorfosis tu ada yang cepat dan lambat. Ikut spesis yang bermetamorfosis.

Anonymous said...

dalam Islam memang ada politik.. tapi politik yang macamana.. politik demokrasi ka? sudah tahu ini hanya permainan berpada2lah.. hanya ambil sedikit bhagian sahaja.. jangan menyesal nanti disana..

bukhary said...

wow khairi just shown that he is really a sore loser and he still dont get how low he got lost in his "superiority"
hahah.

it is you dont understand the context,content, hamka's writings in the first place.

and what?? you want to talk about science and alquran?? for godsake please no.i read your points but those seem that you dont know anything, assuming that your "knowledge" is at the same level as rhetoric fanatic pas fan gone mad.

debate with you is pointless. you dont want the truth.

you just a sad pathetic troll.

namakuamir said...

makin kuat bau2 wahabi,

muhammad bin wahab? keh3,

Khairi Mohd said...

Abu harraz,

Rasulullah selalu keluar ke gua hira' berkhalwat. Especialy bulan ramadan. Selepas itu baginda akan kembali ke rutin asal iaiu berniaga.

Awak pengikut tabligh keluar dan balik ke dalam masyarakat ke dalam organisasi kerja dan dakwahlah. Sambil lunch dgn kwn2 ckp apa yg awk tahu.

I think itu yg para ahli tabligh buat selain dakwah rumah ke rumah.

Kita org islam kena blend dgn masyrkt. Dakwah mesti sentiasa. Di pasar di court badminton di kolam pancing di pejabat di dalam komuter. Kita punya profesionalisme, appearance dan butir kata ketika terserempak wanita pakai skirt yg tersepit pintu LRT adalah dakwah.

Awak gagal dakwah kalau berpaling dan beristigfar kuat2 dan lari sbb yg tersepit itu gadis seksi.

So dakwah mesti di mana2 ikut function kita dlm msyrkt. Doktor di hospital. Guru di sekolah. Engineer di site. Nelayan di laut. Dan dalam masyarakat kita ada ketua msykrt. Ketua kg. Penghulu. YB. MB. Dan PM. PM mesti dakwah atas kapasiti dia sbg ketua negara.

Kalau guru di sekolah berdakwah ke ajaran sesat atau lucah. Pibg atau mudir kena stop dia. Kalau pemimpin buat dajal rasuah kroni dan salah urus. Somebody must stop him. PAS adalah ahli tabligh yg berpolitik utk berdakwah dalam bidang politik. PAS xkelusrkan fatwa. Ulama PAS cuma berceramah. Tapi utusan dan tv3 potong2 ceramah PAS dan panggil fatwa yg kamu sebut fatwa kaum kera. Ia bukan fatwa dan ia telah diputar belit.

muhammad said...

khairi, saya nak tanya? mcmcna Allah hancurkan kerajaan Firaun yg zalim, kronisme, makan duit rakyat, membunuh...ermmm dan yg palin mantap Firaun mengaku dia TUHAN! dan apa Allah perintah Nabi Musa buat?

M.Dzulcar9 said...

Salam,

Secara jujur saya juga pngundi atas pagar. Tapi saya buat offer ni kepada BN dan PR, sesiapa yang masukkan RM 100K ke dlm akaun saya, you'll get my votes. Siapa sedia boleh terus kontek saya..

hamka said...

ada orang dah terkena penyakit 'bodoh macam burung unta', next entry aku tulis isu ni.

Sky said...

Salam,

Undilah saya...Parti Gerakan, Tak Bergerak Maka Tak Makan la jawabnya...

Dunia...dunia...

Wassalam.

Anonymous said...

Sabar insyaallah.makhluk xda kuasa,buat entry pasal allah dan rasul ye cekhamka,pertimbangkanlah nasehat ni.

Khairi Mohd said...

Muhammad,

izhab ila firaun inna hu togho. faqul hal laka ila tazakka, wa ahdiya ka ila rabbika fatakhsya faarohul ayata kubra fakazzaba wa aso sum adbaro yas'a fahasyaro fanada faqola inna ana robbukumul a'la. fa akhozahulLahu nakalalakhiroti wal uula, inna fi zalika laibratan li man yakhsa.

a antum asyaddu kholkan amissama? Banaha rofa'a samka fasawwa ha...
(naazi'aat)

Nabi Musa dan Harun menasihati Firaun, memberi bukti kekuasaan Allah. Firaun tak percaya, dia suruh orang kanan dia (haman) buat menara, ... wa iz kola firaunu ya haamann ibni li sorhal la'alli ablughul asbab, asbabasmawaati faattoli'a ila ilahi musa inni la azunnuhu kaa ziba... (surah apa aku lupa, tapi dalam juzuk 24 rasanya)

Lalu Allah azab dia dan pengikut dia.

Tapi menarik surah nazi'at ni lepas cerita kisah nabi musa dan firaun, Quran cerita kekuasaan Allah. Langit, dhuha, bukit, dan hari akhirat...

Cantik surah ni... mula dengan bersumpah, kemudian kisah musa dan firaun, kemudian kejadian alam, kemudian hari akhirat, kemudian last sekali Allah summarized bhw kehidupan dunia hanya sekelip mata saja. nampak dia punya flow, timeline.

maaf terpesong tajuk plak. Allah maha besar.

Anonymous said...

Cantik penjelasan saudara tapi pemahaman saya, Allah akan bangkitkan seorang raja berdasarkan amalan rakyatnya...Allah akan bangkitkan seorang raja yang zalim apabila rakyat tinggalkan usaha amar maaruf nahi mungkar...raja yg tak hurmatkan org2 tua dikalangan mrk dan belas ihsan pada yg muda. Bila mrk berdoa mtk tlg dari Allah, Allah x kan peduli...matlamat tidak boleh sesekali menghalalkan cara...yg mudharatnya, bila kita tinggalkan kerja nabi saw dan tawajuh pd usaha dan kepercayaan kuffar...

Anonymous said...

Sorry mohd 10.27...khairi baca surah toha tp sygnya dia x nmpk apa yg kita phm...moga Allah amponkan kita seme trmasuk khairi ats kebangangannya...

Anonymous said...

Khairi taksub nik aziz kami org atas pagar lebih suka undi bn dari pas..sbb kami reti menilai

Anonymous said...

Adoila..khairi,khairi..glemer ko kat blog hamka...jgn la fanatik sgt bleh dok? Ko mesti x tdo mlm sbb dok terpikir2 ayat org yg dok ngata ko kat sini..msti rasa panas hati,berbulu telinga...hihi..pantang org tegur sikit ada je nak menjawbnya..tlg hormat sikit kat tuan tanah bleh??

Anonymous said...

Sdra Khairi, moga tuan dirahmati Allah swt. Usaha dakwah tabligh menghormati semua pandangan manhaj usaha dan perkara ini telah diperjelaskan oleh eldest kami Maulana Saad. Harap saudara jgn menganggap ia pandangan umum spt pendapat sdra dlm manhaj perjuangan sdra. Dakwah tabligh sbnrnya tidak dibenarkan mengkritik mana2 usaha, ia di dlm tertib dakwah. Mgkin sdra junior atau senior saya. Saya kisahkan usaha dakwah yg dibuat di Desa Gemilang USM sekitar tahun 1990. Mmg manhaj perjuangan PPIM pada ketika itu tidak menggemari usaha dakwah tabligh krn menganggap tiada nahi mungkar, hanya amar makruf. Saya menjemput sdra saya Hus.. (H) untuk ajar saya macamana nak buat nahi mungkar. Mlm pertama saya pergi ke biliknya dan untuk agaknya mencegah kemungkaran di semua couple2 di kantin2 dan lain2 tempat yg sunyi. Sahabat saya H terpinga2 dan tidak bersedia. Tapi saya minta dia mengajar saya cara nahi mungkar. Malangnya beliau dgn percakapan yg agak kekok tidak mampu berkata2 semasa sesi pembelajaran dakwah nahi mungkar tersbut. Saya ajak lagi ke perkumpulan pelajar yg dianggap suka melepak dan sering x pergi sembahyang berjemaah, sahabat saya H, dgn nada suara menggigil x mampu untuk mendakwah perkumpulan tersbut dan telah diherdik dan diperli. Pulang ke asrama dan saya berkata, esok kita jalankan lagi usaha nahi mungkar ini. Beliau berkata 'Hi... m, maafkan saya. Saya x mampu'. Saya berkata, dakwah dengan menampal poster mencegah kemungkaran mmg mudah. Beranikah kita berhadapan dgn bersemuka dari wajah ke wajah dan hati ke hati umat ini utk membawa manusia ke jalan Allah dgn kasih sayang. Sayangi umat wahai sdraku dengan dakwah kepada kebaikan dgn hikmah. Insya Allah Allah akan membuka jalan hidayah utk mereka tinggalkan kemungkaran. Sdra H berkata, teruskan dakwah ini sdra, mmg ia sukar utk saya. Moga Allah ampun saya dan Allah. Umat pendosa, Allah pengampun.

Anonymous said...

some typo errors...pohon maaf. Anon 7.43.

Anonymous said...

aku hairan, sepatutnya dalam maya, banyak penyokong PAKATAN, tapi aku tengok si Khairi kena hentam 30 post dan hanya 1 post sokong dia, baik di blog ni, dan di blog dia...

kalau setiap post itu peluru, aku rasa dah cedera parah dah si khairi ni...

sekali dia post reply, 3-4 das kena lagi tembakan....

sampai bila nak habis....

ini semua salah Hamka!!!!













p/s:gurau jer tuan tanah... ^_^

namakuamir said...

yg penting akhir kalam dpt ucap kalimah iman,

kan?

Aku dari Pualu Tioman. said...

ABU HARAZ

KOMEN TERBAIK.

YANG BATIL LAMBAT LAUN AKAN DIHAPUSKAN OLEH KEBENARAN.

ITU ADALAH PASTI.

Anonymous said...

undi oh undi.

Walaupun aku tahu demokerasi ciptaan orang kafir ni tak dosa pun kalau tak g undi.

Tapi aku rasa g la jugak nudi dengan niat ikut adat je. 5 tahun lepas aku undi PAS sbb aku suka dengan ulamak ulamaknya. Tapi kali ni rasa nak undi BN la pulak sebab PAS dah di syiahkan

Walaupun pemimpin Bn di tuduh rasuah dan perempuan tidak menutup aurat tapi aqidah meraka masih betul.
Apa guna zuhud dan tak rasuah tapi agama dah sesat.

Bukankah aqidah patut diutamakan.

cer komen cer komen.

Anonymous said...

MAT SABU?

Anonymous said...

Undi yang Islam... tapi all calon non-muslim ?

ulamak telah letak hukum mengundi pada zaman sekarang harus kecuali dengan rahmat Allah yang melimpah ruah menjadi pahala...yang penting hati tulus kerana allah..

x salah nak pilih abc dan xyz , yang salahnya menyalahkan org yang jahil(certain2 perkara) yang beriman (tu pentingnye kempen).. kalau x sampai ke sipulan jgn salahkn dia... itu kerja Allah Yang Maha Berkuasa..

mari kita angkat tangan doa kat Allah supaya Allah limpahkan Rahmat-Nya dan memberi taufiq&hidayah kepada ABC dan XYZ serta seluruh umat Nabi supaya kembali dan dekat kepada Allah...

Anonymous said...

Sekecik kecik benda nak follow nabi sebijik2? Apa maksud saudara....apakah maksudny kita x boleh nak ikut sunnah nabi? Jgn terlampau obsess dgn pas sampai benda kecik yg nabi buat yg kita x boleh ikut sebagai sunnah...

pencari hidayah said...

Thankx atas post ni...lega sikit baca utk org mengundi atas pagar mcm sy....sy trjumpa blog ni smalam...smalam sy sedih sgt bila baca kenyataan seorang ustaz yg terkenal di malaysia ni yg mengatakn "jika undi kita nak menjatuhkan kerajaan Islam..maka kita tempah tiket ke neraka"..apa maksudnya tu? Setahu sy ustaz tu terang2 sokong pas/pr...so kalau sy undi bn maksudnya sy menjatuhkan kerajaan islam lah? Sy masuk neraka lah? Sy kecewa sgt sbb ustaz tu sgt sy sanjungi selama ni...terus sy hlg mood nk ngundi...syurga neraka manusia yg tentukan ke? Nasib baik ada sorang sahabat tunjuk blog hamka dan beberapa blog lain yg lagi adil n tak berat sebelah...bila baca baru terubat sikit hati ni..apa2 pun kita umat islam boleh berpolitik tp jgn la berlebih2an...jgn kerana terlalu mengagungkan seorang manusia tu hingga sanggup hina & kutuk n menjatuhkan hukum pada org lain....kita x de kuasa pun..walau setinggi mana ilmu agama kita tapi kalau terlampau taksub dgn politik hingga kata org tu masuk neraka..org ni kafir..org ni ni la..tu la...x boleh jugak..boleh jatuh kufur..kecik hati org atas pagar mcm sy ni...tp sebaik2nya istikharahlah sblm keluar mengundi
.huhu

Anonymous said...

blog khairi kena serang sampai dia tak larat dah nak reply dah komen2 penyerang blog dia....

hangpa ni loq laq betul la....

please stop serang blog khairi... okays.

Khairi Mohd said...

"Setahu sy ustaz tu terang2 sokong pas/pr...so kalau sy undi bn maksudnya sy menjatuhkan kerajaan islam lah? Sy masuk neraka lah? "

Salam,

It is not literally like that. We have reasons for our actions. Awak boleh undi BN atas justifikasi sendiri, even awak boleh undi BN jika awak percaya, dengan apa yang awak belajar, fahami dan dengan satu conclusion yang jelas, maka awak kena follow intellectual awak, undi BN.

Ustaz Fathul Bari menyokong BN untuk menegur dari dalam dan hujah itu tidak salah dan perbezaan methodolgy adalah rahmat untuk sekalian alam.

Jangan kita mengundi atau menyokong sesuatu dengan hujah dangkal, jumud, bodoh dan khayal seperti kebanyakan anon di sini.

Khairi Mohd said...

"Sekecik kecik benda nak follow nabi sebijik2? Apa maksud saudara....apakah maksudny kita x boleh nak ikut sunnah nabi?"

Apabila ummat kita berpecah, jangan taksub pada furu' tetapi kembali kepada asas Islam di mana idealogi semua mazhab/kabilah/parti muslim berputik.

Khairi Mohd said...

Anonymous said...
Sdra Khairi, moga tuan dirahmati Allah swt. Usaha dakwah tabligh menghormati semua pandangan manhaj usaha dan perkara ini telah diperjelaskan oleh eldest kami Maulana Saad...

....

Salam, junior..

Sila tegur tuan tanah yang biadap dengan ulamak PAS, dan tidak berhemah membuat statement kepada pembaca blog beliau, bukan kepada kepimpinan PAS sendiri.

Agar dia sedar walaupun ramai anon di sini claim atas pagar, tapi mentaliti dan hujah menunjukkan mereka totok umno, dan mereka seolah2 merasa Hamka 'mesra BN'.


Back in USM, I was in MPI, "J" dan tabligh for my nature to seek who can give me better ideology. I quit them all.

Khairi Mohd said...

Walaupun pemimpin Bn di tuduh rasuah dan perempuan tidak menutup aurat tapi aqidah meraka masih betul.
Apa guna zuhud dan tak rasuah tapi agama dah sesat.

Bukankah aqidah patut diutamakan.

cer komen cer komen.

10:24 PM, April 20, 2013


Salam,

Aku buat mcm kotak komen ni blog aku pula. Sorry Hamka, you started this.

Anon, BN mempunyai track record buruk dalam pentadbiran dan zalim. Ini memberi kesan besar kepada rakyat Malaysia.

PAS sesat atau tak sesat, itu persoalan aqidah yang perlu diperjelaskan oleh tuan punya badan. InsyaAllah, kalau bagi can PR memerintah, kita semua boleh akses kepada fikrah PAS melalui TV dan akhbar harian.

Anonymous said...

Khairi said...

Aku buat mcm kotak komen ni blog aku pula. Sorry Hamka, you started this.

************************************

Blog ko aku tengok bersepah orang tanya soalan.... baik ko pi luangkan masa layan soalan blog sendiri dahulu sebelum nak melayan anon2 disini... orang melayu cakap, anak kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan? eh... aku kutuk diri sendiri kera ker? LOL...

chill la khairi... apa mau emo2... blog ni santai aja....

;p

Anonymous said...

khairi, hang tak update ke blog hang?
hang masuk blog hamka dulu ek tuk reply anon2 disini? siap kutuk anon2 disini lagi ek? anon kat blog sendiri tak perasan....

hehe benci tapi sayang khairi ni pada blog hamka....

wan said...

"kebijaksanaan sahaja yang akan menyampaikan kita kepada yang betul."

Hanya taufik dan hidayat Allah berdasarkan niat dan usaha yang ikhlas serta suci murni sahaja yang mampu menyampaikan kita kepada yang betul!!!

Khairi Mohd said...

aku dah reply komen kat blog aku tadi. byk sgt soalan, malam nnt aku jwb.

kat sini mencelah je.

"kebijaksanaan sahaja yang akan menyampaikan kita kepada yang betul."

Hanya taufik dan hidayat Allah berdasarkan niat dan usaha yang ikhlas serta suci murni sahaja yang mampu menyampaikan kita kepada yang betul!

Sehebat mana pun Quran dan Sunnah jika diakses oleh akal dan hati yang lemah, natijah akan jadi lemah.

rustam said...

EN KHAIRI,saya rasa EN KHAIRI tak menjawab soalan yg MUHAMMAD berikan, (apa yg ALLAH swt perintah PAS? eh silap, NABI MUSA buat?)

hamka said...

eh, aku salah masuk blog ke?

en khairi, anda menulis mengatakan saya berpendapat demokrasi haram.

aku copy ayat kau:

((((Kereta mayat pula sejenis manusia yang tak sokong demokrasi. Demokrasi itu haram, katanya. Orang macam ni kalau aku bacakan hujah Yusuf Qardawi pun dia takkan dengar, sebab dia tak suka fikir benda besar tetapi lebih suka praktis ortodoks yang lebih senang untuk dia faham. )))

kat entry mana aku tulis tu? tak jumpa pulak? adakah fitnah di benarkan bila menjadi bangang?

jika aku ada tulis sila bagitahu tarikh dan baris, aku mungkin lupa, tapi menuduh aku tolak demotrasi sedagkan aku pergi mengundi adalah fitnah.

Semoga Allah ampunkan dosa orang yang menfitnah aku.



Khairi Mohd said...

"Tapi korang hari ini, tiga perkara itulah yang duduk berebut dengan guna cara orang kapir (baca: Demokrasi) dan yakin 3 perkara itu boleh bantu ugama kononnya.."

Tiga perkara merujuk wnaita harta takhta.

Maksudnya, betulkan kalau aku salah, PAS menggunakan cara orang kafir untuk rebut tiga 'ta'.

Menggunakan cara orang kafir untuk rebut tiga ta... apa hukum dia? Ini kamu yg sebut Hamka. Kamu tak sebut directly demokrasi haram tapi, kamu sbg seorang yg cerdik jangan expect orang lain bodoh untuk buat conclusion.

Orang lain mungkin fikir Hamka tak haramkan demokrasi jika kita senyap2 tak usah kempen undi diam2.

So, yg tu aku ckp, baik ko diam saja tak perlu ulas benda2 yang berniat merosakkan PAS, menggunakan pula hujah dangkal puak2 UMNO. I though you are cleverer than that, but I am disappointed.

Aku bodohkan kau, sebab kau dahulu bodohkan usaha PAS. Aku bukan kaki bodohkan orang, unless i think that person deserves it.

hamka said...

(((Kamu tak sebut directly demokrasi haram tapi, kamu sbg seorang yg cerdik jangan expect orang lain bodoh untuk buat conclusion.))))

ada 'tapi' pulak..., adohai.

Semoga Allah ampunkan dosa aku dan dosa kamu. dalam kes ni, aku ikut pesan Nabi, jangan berdebat dengan si bodoh dan sitolol. I rest my case.

mamat said...

Apala si khairi meroyan kt sini? Yg ko terasa sgt ni apa hal? Fahamlah betul2 apa yg hamka cuba sampaikan..mula2 aku respect jugak hujah ko pasal pas..sbb aku pun sokong pas..tp hujah seterusnya mcm terlebih over..dah2 la tu khairi..kalau ko dok ckp bukan2 n fitnah si hamka..nanti org takut nk undi pas sbb takut nak berkawan dgn org fanatik mcm ko...jgn sbb seorang pengikut pas yg bodoh sombong..org pandang pas ni teruk..haihh malu aku tgk penyokong pas mcm ni..dia ckp secara general bkn tujukan pd TGNA je..apa da..

Khairi Mohd said...

Hah, now you play that 'tapi' punya rhetoric?

Aku dah mention, "correct me if I am wrong."

So ask yourself, honestly Hamka, when you wrote this - "Tapi korang hari ini, tiga perkara itulah yang duduk berebut dengan guna cara orang kapir (baca: Demokrasi) dan yakin 3 perkara itu boleh bantu ugama kononnya.."

ditambah huraian2 selepas itu, apa bukan maksud kau demokrasi itu haram?

I need an answer, YES or NO.

Anonymous said...

meroyan pulak dia kat sini.....

*sigh*

Anonymous said...

aku makin menyampah dgn khairi...
dari xde rasa apa2 baca komen dia hingga jadi menyampah bila baca...
apakah ini maknanya hikmah dh ditarik dari dia...
aku xsuka org taksub gila babi.. sbb babi 2 haram utk di telan...

Anonymous said...

orang bodoh dan tolol ni nak kau engkar perintah Nabi Hamka..

biar aku tlg jawab..

Hamka pergi mengundi lah TOLOL!

Haram jika kau YAKIN 3 TA boleh bantu ugama- BANGANG!

Aku lepas ni nekad UNDI BN!!!!

rustam said...

ermmm sabar en KHAIRI jawab soalan dulu?

Anonymous said...

aku harap si khari ni bukan kuda liar!

kakayaya said...

ko hamka kalau menulis ttg agama mmg class..
tapi kalo menulis ttg entry berbau politik mmg hampehh...huhhuhu


seronok je kan baca ruangan komen ko kali ni penuh dengan membodo2 kan org.
ini cth dr siapa .. dr mana yg ko ikut?. Nabi ada ajar memaki mcm ni ke?. tentu kau puas hati bila follower ko suma naik minyak membodokan org.
aku tak sokong sesiapa tapi jelak dengan perangai perasan bagus hangpa ni. huh!

said said...

ni kuda liar mana pulak ni? dari kuala kedah ka!

Anonymous said...

aku dah bosan dengan bloger lain yang kritik blog orang lain tak bagus itu ini sedangkan blog sendiri macam rumah tinggal.

diorang ni tak sedar diri ke apa?

ke bila musim PRU ni semua jadi tak sedar diri?

bukan setakat blogger je kena kritik, pembaca pun kena jugak kritik..... alahai....

Unknown said...

tu lah eden da koba...
org meluat dgn pas bukan bermakna org tolak islam...
tapi orang meluat tgk prangai pentaksub2 parti ni...
sifat holier than thou sudah mesti....

kalo org yg x sependapat dgn hangpa tu..jangan la dok gelar kami ni macam2...
macai umno la..totok umno la...

silap besar tu bang...kami ni atas pagar...
kan da buruk imej parti abg tu dimata org2 seperti kami ni...

kami serahkan tugas berkokok siang malam utk org2 cm abg..
tugas kami lak menilai setiap calon pemimpin n pangkah mane yg kami rasa sesuai...
kami x taksub belah mana2...

: )

Anonymous said...

setuju dengan urat otak....

saya tak suka di label dengan perkataan macai umno hanya kerana tak sependapat dengan orang2 PAS, saya nak tanya Khairi - Ustaz Nasya pun tak sependapat dengan PAS baru-baru ini. Adakah beliau juga adalah macai UMNO?

Saya syorkan Khairi jawap semua fatwa2 kera yang diutarakan dalam blog hamka. Perjelaskan satu persatu fatwa2 kera yang di cakapkan oleh Hamka. Contoh salah satu fatwa kera.

1) Haram angkat wanita sebagai pemimpin, sekarang sudah boleh.

2) Haram berpakat dengan parti bukan Islam - Sekarang sudah boleh. Ingat ya, karpal bukan kafir zimmi sebab dia terang2 tentang hukum islam, so dia kafir harbi.

3) dan lain2... banyak lagi fatwa kera...

Khairi marah sangat sebab Hamka mengatakan semua fatwa2 itu fatwa kaum kera.... so up to u untuk jelaskan pada kami semua dalam blog kamu supaya orang macam kami boleh undi parti kamu.

Anonymous said...

tu belu crita amanat haji hadi lg.. dulu bukan main lg kata perlembagaan penjajah.. kafir,, la ni dok nak pertahankan lak.. tak ke amanat kaum kera namanya?

Pak Leman said...

assalamualaikum...untuk en khairi >> ckup2 la ye dok mengomen kat sini... dah2.. p men jauh2 ye... nnt ktaorang bagi gula2 20sen... dah2.. shuhhh2... p la main kat blog org len plak ye En. Khairi.. xpn.. p la pasang bendera ke...cat bendera ke... apa ke.. huh...

Anonymous said...

golongan yg kat atas pagar? busuk punya kaki.

puak yg promote khilafah konon menolak politik demokrasi yg bersepah dlm internet ni semua mainan umno. semuanya dengan hujah logik akal yg lemah. porahhh!

kelakar cara umno cuba nak pisahkan pengundi atas pagar.

artikel tiga ta. mmmmmmmmmmhhhh.. tepuk dahi aku baca. lepas tu dapat sorakan dan tepukan gemuruh pulak dari para anon. lawak siottt.

ini first time aku kat sini.

blog genre ni banyak dapat sponser ekk? masyukkk tu!

kepada khairi cuba kau kutuk mahataik pulak. aku gerenti syaitan akan dikenali.

bukan semua orang bongok macam umgok la bongok!
p/s aku suka cara dakwah kau yg membongok kan orang lain tu.

aku akan kembali lagi kat sini pada pru14, itu pun kalau umno masih wujud lagi kat tanah melayu masa tu.

Anonymous said...

Ni sume klu dfikir kn leh jdi gle b#bi

Anonymous said...

Kengkawan sume berlepas diri la dari mengundi,kalu tak kehipokritan anda akan terbau sgar oleh manusia lain.baju yg kafir buat dan dipakai oleh anda tidaklah sama dgn menjadi salah sorang yg terlibat dalam terbinanya sistem kafir.anda tidak berada dalam darurat pun,tiada komando akan dihantar kerumah anda dan menyeret keluarga anda serta menyeksa anda sekeluarga jika tidak mengundi..kehipokritan anda terbau segar,mana ada darurat yg susah sangat nak berlepas diri dan pandanglah dgn pandangan yg baik kepada pas dan umno.sila lihat anon 334

namakuamir said...

khairi,

kau ni pegang fahaman wahabi ke?

Anonymous said...

Hukumlah saya semahunya en khairi..tiada guna saya saling jawab menjawab dgn anda yg terlalu bijak,apa yg baik dari anda saya pakai insyaallah,apa yg buruk dari mereka sy buang insyaallah.

Anonymous said...

Sori cek khairi saya ingat anda yg reply tadi,maaf.mana yg baik dari anda saya ambil.salam.

rasyid said...

Honestly, saya nie pro BN sebab ade motif Agama.. tapi dalam hidup saya, saya x berani nak kutuk dan burukkn ulamak walaupun dari ulamak Pas.

sebab dalam sifat ikram muslimin ade ajar supaya muliakan alim ulamak dan saya yakin setiap yang ulamak cakap itu benar kerana mereka dekat dengan Tuhan. dan saya yakin kata2 TGNA tidak ade yang salah.

sebab Ulamak yang ade status mulia mcm Maulana, Kyay dan tukguru etc. itu sentisaa bercakap dengan penuh takwa.

dan saya pecaya percakapan TGNA di CUT tanpa mengambil sepenuhnya. sebab saya sentiasa meneliti balik jika ada fitnah pada ulamak.

Lagipun dalam Fadael Amal ade menerangkan lebih kurang maksudnya bahawa kita tidak boleh menafikan Ulamak yang mengajar al quran itu, walaupun die ade kelemahan.

Setiap ape yang dia ajar kita tiada hak untuk menolak dia. Kerana Ilmu yang dia ajar itu hanya hal Dia dan Tuhan sahaja.

jika kita takut sesat tidak salah kita menjahui mereka. Jika ada salah kata saya ingin mintak maaf dan istighfar.

rustam said...

khairi tak menjawab soalan? bagi kau dia hanya penyokong tegar dan kosong!

Anonymous said...

Dr asri pakar hadis, dh jwb isu ni.entry camni membantu org yg korup,rakus,zalim mengekalkan kuasa tanpa ada org beriman yg mghalng,..hamka melihat politik dri sudut yg sempit.apabila blogger cerita lakibini bckp soal politik dilihat agk dangkal,..sy mgundi utk memilih kpimpinan negara yg lebh amanh,cekap dn hentikan kezaliman,.tk thn tgk media skrg,lucah ,fitnah, tak adil

detective nie said...

Ok2..

skarang ni saya nak buat survey dengan semua yang baca blog kereta mayat..Hamka pun boleh jawab survey..
1.Adakah anda membaca blog ini smpai habis? Y/N
2. adakah anda memahami apa yang Hamka cuba sampaikan? Y/N
3. adakah anda rasa hamka cuba menegur pemimpin masa kini supaya mereka berubah? Y / N
4. Adakah anda rasa hamka ini penyokong tegar BN? Y/N
5. adakah banyak pemimpin agama sekarang tidak mengamalkan cara islam yang betul? Y/N
6. adakah pengundi atas pagar ini tidak megundi? Y/N
7. adakah pengundi atas pagar ini lebih utamakan pemilihan pemimpin setempat berbanding parti? Y/N
8. adakah demokrasi itu haram? Y/N
9.adakah hamka mengatakan pemimpin Pas pemimpin yang tidak bagus? Y/N
10. adakah hamka tidak mengutuk BN kerana BN tidak perlukan kutukan untuk menunjukkan kesilapannya? Y/N
11. adakah Hamka ini tidak adil dalam menulis Blog? Y/N
12. adakah kita perlu mengutamakan parti berbanding wakil rakyat setempat? Y/N
13. adakah pemimpin masa kini benar2 berusaha untuk menyampaikan dakwah islamiah? Y/N
14. adakah anda seharusnya membodohkan seseorang sekiranya org itu tidak sependapat sengan anda? Y/N
15. adakah anda sedar anda lebih mementingkan hal politik yang tidak seberapa ini berbanding usaha untuk menyelamatkan umat islam lain di seluruh dunia ? Y/N
Terima kasih kerana sudi menjawab survey ini....en.HAmka...harap anda tidak marah dengan survey ini kerana saya ada sebab tersendiri dan cara tersendiri untuk menyedarkan org yang belum bangun dari tidur.... :p
*format jawab senang jer...lepas no. tulis jawapan...ini Y/N survey only...jawapan subjektif selepas sesi survey selesai...hehehhhee tulis nama anda(timangan pun jadi) untuk mengelakkan anon yang terlalu byk.

Anonymous said...

Bro buat coding lah bro... senang nak tip... dan tengok berapa Y N nye.. malangnye akupun taktau nk buat coding.. kalu tau aku tlg doh mu bro...

Aku jwb dulu bro
Y y Y N Y N Y N N N N N N n Y

Zz

Khairi Mohd said...

rustam said...
khairi tak menjawab soalan? bagi kau dia hanya penyokong tegar dan kosong!

ada lagi hehe. rustam, biaq la hamka jwb soklan sy dulu. y/n.

detective nie said...

tu yg den ckp....letak no dlu bru tulis jawapan.... for examples..
1.Y
2.N
3.Y
4.N
kan senang...ni examples jer...xde kene mengena dengan yg hidup atau meninggal dunia..

Anonymous said...

OMP - Orang minta Perhatian
- cakap gebang

banyak orang macam ni aku jumpa, cakap agama, tapi subuh gajah
dating macam ulat bulu versi islamik
uekkkk!!!!!!

Anonymous said...

Agama- mula2 susaah lepas dah buat rasa lega

Maksiat- mula2 senang excited pas dah buat gundah gulana


fikir
feeling baca Quran dengan mengumpat lain kan?
baca quran mula2 rasa malas, after that rasa lega
mengumpat excited pas dah buat rasa gelisah


use this for mula to this equation,

1. cakap pasal ALLAH
2. cakap pasal politik

ada beza?

polari.saujana said...

Manusia nalurinya mahukan agama. Apabila mereka jumpa yang rosak, mereka mula membenci agama dan pengamal agama. Ini umum.

Contoh mudah,
Orang Asli suka datang surau tengok orang Islam sujud pada Allah. Namun, bila orang Islam kat surau tadi mencacinya/herdiknya sebab dia naik surau tak basuh kaki dan kencing kat tempat wuduk, dia lari ketakutan. Fobia. Dia mula membenci Islam dan orang Islam.

Benar kita berhak marah dia kerana dia mengotorkan rumah Allah.Arakian, lihatlah kesannya. Dia benci Islam.Benci orang Islam.

PAS kat kampung aku sangat baik,
bercakap dengan mesra,
pasang bendera sama-sama,
siap belanja makan sesama kengkawan BN,
semua berlaku dengan aman.
Sekalipon jiran bangunan markaz PAS itu adalah markaz kuat BN. Tiap-tiap malam kitorang ada jugak mendabik dada sesama geng parti lawan ttg bendera paling tinggi, kereta kebal paling cantik dan lain-lain. OK jer. Dibalas dengan riang dek geng BN. Amacam?

PLEASE, TAKE NOTE. kelautkanlah pasal parti dan pilihanraya sekejap. Aku nak tulis pasal sunnah nih. Pasal apa paling afdal ikut 'sunnah yang sehampir mungkin dengan baginda'

Sebab apa ok jer suasana politik kat kampung aku? Kat kampung, kitorang tak dipopularkan dengan internet/fb/blog/media baru berbanding kawasan urban korang tu.Bila kitaorang bercakap/mengutuk, orang kampung macam aku kawal percakapan,bro. Tak nak silap hari bulan balik rumah lebam bijik mata.
Tak nak silap hari bulan mak bapak berperang dengan jiran tetangga.

Berbeza giler lah dengan dunia intenet/blog/fb/media baru yang korang bangga kan nih. Kenal sekadar sekeping gambar(tu pon klu ada) Bercakap/sembang pakai cakap lepas. Bila dilarang, dikata menyekat kebebasan. Bila ada, diguna membabi buta. Bahkan, lebih dahsyat, bila caci mencaci didunia media baru nih, ia berubah menjadi kebencian. Bertukar menjadi wabak di hati.

Hadirin-hadirat pembaca blog Kereta Mayat,
Semoga kiter semua dirahmati Allah dan diampuniNya.

Lihatlah, betapa lebih baiknya kita mengamalkan sunnah. Sunnah yang semirip mungkin dengan kehidupan Rasulullah sallahu alaihi wasallam. Baginda menganjurkan kita selalu berjumpa. jika dibanding berjumpa di media baru internet/fb/blog/video-conference, berjumpa secara ziarah rumah ke rumah, pintu ke pintu, face to face, ini lebih afdal. Lebih memberi manfaat. Sebijik macam yang Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam buat.Tanpa menafikan kebaikan media baru, marilah kita akui, jumpa macam Nabi buat jumpa face to face nih lebih mendatangkan kebaikan.

Cukuplah mempersoalkan tentang "kenapa kita nak meng'ortodok'kan ugama?" @ "ikut cara ortodok, dapat apa?" dan soalan semakna dengannya. Ugama jika dipakai logik akal untuk segalanya, membawa kita jauh dari kebenaran. takut tak nampak hikmah Tuhan Ar-Rahman.

Aku student Medical Sciences, aku belajar pasal nih, kini dah terbukti,sedikit demi sedikit pakar dunia mengakui, guna madu, minyak zaitun, habbatus sawda etc etc lebih baik dari guna chemical medicine.
Naik kuda lebih menyihatkan badan dari naik Mercedes-Benz.
Makan madu dan berpuasa Isnin/Khamis lebih baik untuk kesihatan dari amik pil vitamin.
Memanah lebih mengasah minda dari game Angry Bird.

Kesimpulannnya,
sunnah sangat relevan untuk diamalkan. Suka @ tak suka, INILAH KEJAYAAN.

Menjawab survey
1.Y
2.Y saya merasa ya
3.Y hamka menegur semua orang supaya berubah termasuk hamka sendiri
4.Y sebab hamka nak biar pakatan makin sakit hati dengannya dan pakatan akan berevolusi jadi makin baik, mantap dan berintegriti. Betul kan bro Hamka?
5.Y Allah Maha Mengetahui hakikatnya.
6.N aku mengundi
7.Y untuk DUN kena macam tu kan? eh
8.N jika ianya khilaf, ambil yang kita yakini dalilnya
9.Y/N mushkil nak jawab tang nih
10.Y/N mushkil nak jawab tang nih
11.Y papeppon blog ko best Hamka, ko selamatkan aku dari tenggelam dalam kemelut konspirasi
12.N time aku wat tahlil YB datang umah aku, pergh
13.Y mereka telah berusaha, Allah yang membalasnya, mana kurang aku tolong doa moga Allah ampunkan
14.Y jika dia benar benar fanatik
15.Y time demam PRU jah...pasni diam lah hehehe

Anonymous said...

Teguran bro hamka adalah untuk membetulkan kesilapan ahli politik dalam berpolitik...mmg rase pedas...tapi terbukti kebenarannye..terimalah dengan berlapang dada...mengundi adalah rahsia bagi mengelakkan permusuhan dan putus silaturrahim sesama islam...




Dr brutal...

Anonymous said...

haha.. sorrylah yer. dulu aku suka sangat PAS. tapi lepas aku masuk satu masjid (masjid puak PAS) sebab nak pakai toilet, masa tu dalam pukul 12 tengah malam ( nak singgah kedai2 semua dah tutup sebab dah malam sangat so i have no choice)sebab nak bersihkan seluar aku yg tertumpah air.. masa aku kuar je, sorg pakcik ni jeling2 aku sambil cakap ''orang masuk toilet pun bayar duit, ni masuk toilet sebab buang najis, bodoh betul. at least bagilah derma''

Apakah slah aku? dia fitnah aku buang najis.. kecik hati aku.. pakcik2.. dah tua pun nak nyakitkan hati aku! woha!! sorry penyokong PAS. inilah realiti.
bajet alim + kutuk + fitnah= PAS
inilah yg korg dapat..

Anonymous said...

TERIMALAH.. PAS DAH MENYIMPANG JAUH..
banyak yg dah diputarbelitkan..

hamka said...

aku baca balik entry aku hari ni, tak jumpa pulak kat mana ayat aku tulis demotrasi haram. aku siap mengaku pergi mungundi dan adakah terlalu bodoh pembaca blog ini yang bertanya haram ke demotrasi bila akupun pergi mengundi, bangang tahap celaka..,

ternyata orang yang baca 95% paham apa aku tulis kecuali 5% yang bangang yang masih bertanya soalan tu banyak kali..

anyway, lepas aku baca semula apa yang aku tulis..

aku rasa tulisan aku sendiri ini sangat best.

woha!

Anonymous said...

ramai ja aku tengok budak2, pakcik2 tabligh jari bercalit.... so Allah SWT bersihkan jemaah dengan dakwat kekal (yang tak kekal sangat).... so terbukti walau orang2 tabligh mengundi pun, kalau dah kalah tetap kalah...

dan lain kali jangan sesuka hati memunafikan orang yang tidak mahu mengundi... banyak kali aku dengar dalam ceramah2 ustaz2 PAS ni... nah amik kau, Allah SWT hantar tentera Bangla untuk musnahkan Pakatan...

hamka said...

PR belum menang pun dah berlagak dan sombong, orang atas pagar di fitnah macam macam, mungkin sebab tu mereka kalah..

contohnya macam khairi..

Simple.

Anonymous said...

﴾ Al Hajj:11 ﴿
Dan di antara manusia ada orang yang menyembah Allah dengan berada di tepi; maka jika ia memperoleh kebajikan, tetaplah ia dalam keadaan itu, dan jika ia ditimpa oleh suatu bencana, berbaliklah ia ke belakang. Rugilah ia di dunia dan di akhirat. Yang demikian itu adalah kerugian yang nyata.

Unknown said...

ubah makna quran la tu bro... x baek...