Feb 20, 2013

Ceramah lawak, bagus ke?

("Salam, Fenomena ustaz ceramah lawak yang ramai dihadiri, berbanding ceramah tanpa lawak yang kurang mendapat sambutan.Apa kata abang keretamayat, bagus atau sebaliknya?")

Di zaman permulaan islam dahulu, ugama berkembang melalui pengorbanan, bukan dengan gelak ketawa. Itulah zaman terbaik yang mana pengorbanan Nabi dan sehabat telahmengalirkan darah dan di selang pula dengan air mata, seterusnya hidayat tersebar. Telah banyak kali terakam dalam hadis akan Nabi Muhammad SAW yang selalu menangis kerana risaukan ummat, para sahabat pun sama selalu menangis bila mengenangkan penderitaan ummat.

Kita hari ini bila bercakap bab ugama, banyak gelak dengan lawak ustaz, sedang di zaman Nabi, mereka lebih banyak menangis bila bercakap bab ugama,  Abdullah bin Mas'ud berkata,: Apabila aku mengaji didepan Nabi, aku lihat kedua-dua mata Nabi berlinangan dengan air mata". Bila Nabi cerita pasal kubur, saidina Usman menangis, Nabi cerita pasal titian sirat, Abdullah bin Rawahah pula menangis. Nabi cerita sifat orang munafik, Hanzalah menangis, Nabi cerita ugama telah sempurna, Abu Bakar menangis, dan banyak lagi,. kita hari ini, apa sahaja ustaz cerita, akan berkakhir dengan gelak ketawa, adohai.., apa yang kelakar sangat?

Tak pernah dengar orang terdahulu yang gelak sampai bisu, tapi Ibnu Umar telah menangis kerana takutkan Allah s.w.t. sehingga matanya buta. Katanya kepada seorang yang memerhatikannya: "Agaknya kamu hairan melihat aku menangis? Matahari pun menangis kerana takutkan Allah s.w.t..."

Kadang kadang Nabi cakap tak banyakpun, terus Abu Bakar, Umar, usman, Ali akan berlinang air mata..  lantas Nabi Muhammad s.a.w. berkata kepada mereka:" Tangisanmu telah menyebabkan para malaikat menangis bersama-sama."

Sabda Nabi Mubammad s.a.w lagi.:"Wajah yang dibasahi oleh air mata kerana takutkan Allah s.w.t.., walau bagaimana sedikit pun air mata itu, terselamat dari api neraka."kemudian Nabi suruh sahabat menangis mengenangkan dosa-dosa.

Dalam satu hadis lain pulak, Nabi saw bersabda “Banyak tertawa dan tergelak-gelak itu mematikan hati, Mereka yang banyak tertawa di dunia nescaya banyak menangis di akhirat.”

Okey, ada jugak sahabat sedang gelak ketawa, Nabi tak larang cakap haram ketawa, Nabi bagitahu, “kalau korang tahu apa yang aku tahu, maka korang tentu akan banyak menangis..”

Rujuk kitab kisah sahabat, mereka sangat mudah menangis di mana mana, cakap ugama sikit, lepas tu mereka mengangis, dapat harta rampasan, mereka menangis, tak mampu bersedekah, mereka menangis, terlepas peluang keluar jalan Allah, mereka mengangis, mendapat berita Ugama sempurna, mereka menangis, dengar ceramah ugama, mereka menangis, dengar azan pun menangis, tertinggal solat jemaah, pun mereka menangis...

Tapi korang yang sedang gelak ketawa, ada nak menangis bila tertinggal solat berjemaah? Belajar hokum hakam bab solat berjemaah dah bagus, tapi ada nak menangis jika tertinggal takbir pertama? Macam Sahabat Nabi, ada?

Okey, itu intro jer, nak kasi panas sikit, berbalik kepada soalan korang:

(((Fenomena ustaz ceramah lawak yang ramai dihadiri, berbanding ceramah tanpa lawak yang kurang mendapat sambutan. Apa kata abang keretamayat, bagus atau sebaliknya?)))

Untuk menjawab “bagus atau sebaliknya” kita kena tengok perbandingan dengan ‘apa’,

Sebagai contoh: mana lebih bagus, hiburan lagu nasyid kumpulan Raihan atau hiburan lagu kompilasi rock kumpulan Wings?

Jawapannya dah tentulah hiburan lagu nasyid kumpulan Raihan lebih bagus sebab ada lirik yang islamik dan muzik tidak terlalu kuat..

Tapi jika dibandingkan antara lagu dakwah hiburan nasyid kumpulan Raihan dan majlis alunan Al quran, mana lebih bagus? (siapa jawab nasyid lebih bagus dari Al quran confirm bangang!) sudah tentulah alunan Al quran itu lebih seribu kali bagus walaupun tidak dihadiri ramai orang berbanding persembahan nasyid kumpulan Raihan. Faham?!

Berbalik kepada ceramah lawak, maka perbandingan kena adil, antara ceramah ustaz lawak dengan konsert maharaja lawak, mana lebih bagus?

Jawapannya dah tentulah ceramah ustaz lawak lebih bagus sebab ada nasihat yang islamik dan kupasan ilmu hokum hakam..

Tapi jika dibandingkan antara dakwah cara lawak dan dakwah cara sunnah, (siapa jawab ceramah lawak lebih bagus dari ceramah ikut sunnah confirm bangang!) sudah tentulah ceramah ikut sunnah itu seribu kali lebih bagus walaupun tidak dihadiri ramai orang berbanding ceramah ustaz lawak..

Persoalan pertama, jika matlamat ustaz buat lawak adalah kuantiti, (mungkin terpengaruh dengan demokrasi) ceramah lawak memang boleh mencapai kuantiti hadirin dan derma yang tinggi, tapi jika matlamat adalah kualiti, memang kena dakwah cara mujahadah yang mana akan kurang mendapat sambutan, adohai..

Sebenarnya, ceramah lawak tu hanya bagus dalam konteks “hiburan islamik”, sebab remaja dahagakan hiburan, dan melalui begitu banyak remaja disajikan dengan pilihan hiburan yang lalai dan haram, Alhamdulliah, ada jugak hiburan melalui ceramah lawak yang halal...

Lagipun dahalu, Nabi ceramah depan sahabat yang iman tinggi, orang iman tinggi tak perlu pada lawak untuk hilangkan mengantuk, dengar Nama Allahpun sudah gementar hari mereka, jadi terpaksalah kot, si ustaz ustaz buat lawak sepanjang ceramah sebab yang hadir semua iman lemah, yang mana hadirin bila dengar nama Allah lagi lah mengantuk, dengar lawak baru gelak dan tak mengantuk. Woha!

Maka bila dibandingkan dengan gelak dengar ceramah dan gelak tengok raja lawak, sangat baguslah ustaz buat lawak masa ceramah, kurang kurang remaja boleh tahu sikit sebanyak bab bab ugama.

Namun, jika dibandingkan dakwah hiburan islamik dengan dakwah mujahadah cara Nabi, maka jawapannya, Sunnah Nabi itu sejuta kali lebih bagus, jadi nasihat aku kepada mana mana ustaz yang berceramah atau berdakwah dengan penuh mujahadah mengikut sunnah Nabi yang asal, tak perlu nak ubah method kepada dakwah hiburan atau banyakkan lawak konon atas alasan nak tarik ramai orang, sebab tertib kejayaan dakwah seperti yang diceritakan dalam Al quran, bukan ramai orang ikut, tapi sejauh mana kita dapat taat perintah Allah.

Rujuk Al quran kisah Nabi Musa berdakwah pada Firaun. Hujung cerita, Firaun tetap tak ikut, dan Nabi Musa tak ubah cara berdakwah buat lawak pulak ke mana tahu firaun suka sebab firaun pun ada Pelawak YOYO yang diupah khas, tapi Nabi Musa dakwah cara yang Allah suruh, berkata benar walaupun pahit, dan lemah lembut walaupun orang naik kepala, akhirnya, Firaun mati masuk neraka, tapi ahli sihir dan pelawak firaun pulak masuk islam dan mati masuk shurga sebab terkesan dengan mujahadah Nabi Musa Alahisalam..

Sama jugak kisah Nabi Nuh berdakwah pada kaumnya selama 950 tahun dengan cara Allah suka, Nabi Nuh tak pulak buat lawak ke supaya kaum dia ikut untuk dapat kuantiti, akhirnya diringkaskan cerita, kaum dia yang engkar masuk neraka, dan nabi Nuh yang dakwahnya tidak ramai orang ikut dikitiraf sebagai Nabi ulul Azmi.

Kisah Nabi Muhammad berdakwah pada orang taif sehingga kena baling batu, patut ke Nabi buat lawak di sana ikut kefahaman korang? Tak perlu aku cerita lebih lebih, sebab korang sepatutnya lebih faham bab ugama dari aku yang hina..

Nabi buat dakwah bukan nak menyukakan orang, tapi nak menyukakan Allah, Allah suka melihat Nabi berdakwah cara mujahadah macam tu, korang siapa nak nafikan perintah Allah? dan lepas Allah binasa kaum yang tak suka dengan dakwah cara Nabi, (mungkin kaum dia tak ikut sebab Nabi tak buat lawak kot) bila datang kaum baru yang engkar, ada Allah suruh Nabi baru ubah dakwah cara lain? Oh Nabi Nuh gagal berdakwah cara jumpa manusia, nanti Nabi luth dakwah cara lain lah pulak, nasyid ke? Buat lawak ke? Ada Allah ubah tertib pada semua Nabi dalam berdakwah?

Takde maknanya!!

Ketahuilah: Hidayat kerja Allah, Siapa yang berdakwah dengan niat untuk betulkan orang lain lalu buat cara yang sesuai dengan nafsu, menyanyi ke, menulis blog ke, berdemotrasi ke? FB sharing ke, buat lawak ke, apa apa lah yang sesuai dengan nafsu, maka korang akan mendapat dua perkara, iaitu marah dan putus asa, Adohai..

Berdakwahlah dengan niat menunaikan perintah Allah dengan kerisauan tapi jangan sampai membinasakan diri, ketahuilah, kejayaan dakwah bukan diukur dari ramai orang datang dengar, atau orang lain yang berjaya amal apa yang kita sampaikan tapi kejayaan dakwah di ukur apabila kita berjaya amal apa yang di sampaikan mengikut cara yang Allah suka.

Tuan tuan, Agama tersebar dengan mujahadah para pendakwah, bukan dengan hiburan. Dizaman Nabi Muhammad SAW, walaupun belum ada kitab ugama dicetak, kitab hikam belum ada, kitab tarikatpun belum ada, kitab sifat 20 masih belum dicipta, akhbar harakahpun takde, risalah lepas jummaat takde, blog dakwah takde, FB islamik takde, halaman web Islamicpun takde jugak, parti islam dan nasyid jugak tiada, drama islam takde, ceramah kelakar macam UAI pun takde, tapi hari hari orang kapir masuk islam, Kenapa?

Kerana hidayat tersebar bila mujahadah dari Nabi dan sahabat yang berterusan. Tapi zaman ni, apa yang tak de?, kitab ugama dicetak sudah setinggi gunung, akhbar dan majalah islamic bersepah, risalah lepas jummaat melayang layang, blog dakwah berlink link, halaman web Islamic penuh sesak, parti so call islamic bukan main besar bendara berkibar, nasyid di radio tak henti henti, TV islamic pun ada, ustaz ceramah bukan main kelakar, tapi bilangan orang kapir masuk islam tak macam zaman Nabi, sikit bebenor, malahan zaman ni, orang murtad pulak ramai.., kenapa?

Patut dengan dakwah cara kelakar, Masjid lima waktu penuhlah macam waktu ceramah, tapi masih kosong terutama bila takde ustaz kalakar datang ceramah, adohai..

Berdakwahlah untuk menyukakan Allah, bukan menyukakan nafsu kita atau nafsu orang lain.., berdakwah dengan mujahadah cara Nabi, dan hidayat adalah kerja Allah.

Pesan imam Ghazali: “Mujahadah adalah kunci pintu hidayah, tidak ada kunci hidayah selain mujahadah.”
Sebagai penutup, Kat sini apa yang boleh kita simpulkan?, kenapa ramai remaja lebih suka mendengar lagu nasyid berbanding mendengar Al quran?

Jawapannya: Sebab hati korang suka pada hiburan kerana iman korang sangat lemah. orang yang iman kuat sudah tak perlu dengar nasyid, mereka sendiri ‘terhibur’ membaca Al quran lebih dari mana mana syair karangan manusia..

Begitu jugak kes ceramah lawak, akan kenapa ramai orang lebih suka mendengar ceramah lawak berbanding mendengar ceramah yang ikut sunnah nabi? Sebab hati suka pada hiburan kerana iman lemah. Orang yang iman kuat sudah tak perlu dengar ceramah lawak, mata mereka tidak mengantuk bukan sebab lawak ustaz, tapi kerana hati bergetar mendengar nama Allah di sebut.

Sebenarnya, aku ulang sekali lagi, ceramah lawak tu hanya bagus dalam konteks “hiburan islamik”, sebab remaja dahagakan hiburan, dan melalui begitu banyak remaja disajikan dengan pilihan hiburan yang lalai serta haram, Alhamdulliah, ada jugak hiburan melalui ceramah lawak.

Ustaz Azhar idrus sendiri mengaku ceramah beliau adalah ‘hiburan islamik’ untuk anak muda kerana jika takde hiburan lawak islam, anak muda akan cari hiburan lain yang haram, rujuk interviu dari pihak TV3, klik video dibawah.

Jadi kesimpulannya, ceramah lawak adalah salah satu hiburan yang bagus berbanding hiburan lain yang ternyata lalai. Dan kita suka mendengar ceramah lawak berbanding mendengar ceramah yang ikut sunnah nabi kerana hati suka pada hiburan sebab iman kita lemah. Orang yang iman kuat sudah tak perlu dengar ceramah lawak, mata mereka tidak mengantuk bukan sebab lawak ustaz, tapi kerana hati bergetar mendengar nama Allah di sebut. Adohai..

Sama macam blog aku yang agak kelakar, jika di bandingkan dengan blog politik pembakang dari longkang yang perasan bagus atau pencacai Umno yang menfitnah siang malam, maka blog aku lebih ‘bagus’ kot.., tapi jika dibandingkan blog aku dengan kita kitab ugama atau Al quran, dah tentu kitab kitab ugama sejuta kali lebih baik, korang suka baca blog aku berbanding baca kitab ugama kerana hati suka pada hiburan sebab iman korang lemah. Orang yang iman kuat sudah tak perlu baca blog lawak, iman mereka akan bertambah sebaik sahaja mendengar ayat Al quran, bukan baca blog merepek, Adohai..

Okey, cukup sampai sini, nak pergi baca al quranlah pulak,  mudah mudahan..

“Tapi Hamka, aku nampak kau pun selalu gak layak ceramah ustaz Azhar idrus di youtube? Kaupun lemah iman jugaklah?”

Ya, aku mengaku, aku dengar ceramah beliau di youtube sebab hati aku gelap, masih suka pada hiburan sebab iman aku lemah. Aku masih perlu dengar lawak sebab nanti aku sama mengantuk macam korang kerana imanku sendiri belum sampai tahap bergetar mendengar nama Allah di sebut. Aku adalah orang yang hina dan berdoa, Pesan pada diri sendiri rupanya, isk..

Ps; Semoga lepas ni kita berniat pergi ceramah kerana Allah, bukan kerana ustaz lawak, buktikan dengan turut hadir dalam majlis ustaz yang ceramah cara Sunnah nabi Muhamad SAW, jom keluarkan air mata kerana banyak dosa, bukan menangis sehingga keluar air mata.., tak akan disentuh api neraka, mereka yang menangis kerana takutkan Allah..

Ps2: Aku sokong ceramah lawak dalam konteks : “hiburan islamik", harap maklum.

133 comments:

Anonymous said...

2nd

Wadi AR said...

bro hamka ada pegi ceramah ceramah lawak ni?

Anonymous said...

lepas ni kena ulas blog blogger lawak lagi femes drpd blog blogger tak lawak. haha. adoihai

Anonymous said...

pencerahan yg bagus.. mudah-mudahan ALLAH bg kite kefahaman agama..

Egg Head said...

Terbaek.....ko bagi sebiji ya.Entry kali nie memang terbaek dari ladang.iman aku lemah suka baca blog yg kelakar..cheese...

heal man said...

dulu wujud program realiti macam akademi fantasia.. lepas tu mucul lah pula program yg islamik "imam muda"

sekarang dah wujud program "mentor" dan "bintang cari bintang" rasanya lepas ni mesti akan wujud program yg islamik seperti "tok imam cari makmum" ke.. alahai.. memang so call islamik.. hehe

aNNa said...

:)

vulgarian said...

aku nak bandingkan antara ceramah lawak and ceramah terjerit-jerit.

rasanya elok lagi ceramah lawak sebab bila aku dengar ceramah terjerit-jerit siap masuk politik bagai terus rasa terbang hidayah hahaha.

lepas baca ni terus rasa nak kena tekun pergi usrah setiap jumaat ni woha!

namakuamir said...

ceramah lawak kata pergi keretamayat kata mari

semaoga aku dlam kalangan yg mati semasa dgr ceramah ikut sunnah

Anonymous said...

urrmmm!/?!!$?>>/

Hizami Abd Halim said...

Best

Ym.Bundle said...

bro kena paham,semua orang mmg suka hiburan..tapi tang ustaz ceramah lawak popular tu bukan semua golongan sesuai dengan stai dia..dgr tu boleh, tapi tahap pembelajaran tu mcm untuk golongan basic belajar agama sesuai la..

orang dah belajar usuludin, tasawuf tinggi2 mmg la tak layan dah bro..tu kira bagi can la org muda2 ni dari dr cari hiburan g clubbing, elok la tu dgr hiburan islamik ye dak..

AO said...

Ulasan yang bagus, bagi anak muda seperti saya suka dengar ceramah lawak mungkin permulaan kita dengar ceramah lawak lepastu dah faham sikit kita cari ceramah yang mengikut sunnah seperti kata ustaz hamka. Saya pecaya hidayah milik Allah dan pelbagai sebab orang boleh jumpa hidayah.. mungkin boleh jumpa hidayah masa dengar ceramah lawak kemudian cari ilmu dengan sumber yang betul..

Bagi saya apapun medium dakwah kita sendirilah yang perlu mencari.. dakwah lawak adalah satu cabang dakwah, kita perlu tambah dan kuatkan asas agama.

Dalam agama suruh kita pelbagaikan tok guru kita ...jadi kita dengar semua ceramah agama kat malaysia dan dunia ni :D.

kalau ada kelas di kampung kita ikut tapi kalau tak mampu nak pi yang jauh kita boleh tengok youtube.

wallahualam.

Abdullah said...

Ustaz popular tu okey saja. yg jadi masalah ialah pengikut fanatik beliau. Siap buat perbandingan dengan Ustaz lain.

Anonymous said...

http://andakjauhar.wordpress.com/layakkah-penglipur-lara-memerintah-negara/

Anonymous said...

bro hamka

Ramai yang makan cili dengan post ni hikhik..Bagi mereka ni, tak boleh disentuh langsung uai he

adyshah

zaki ambulans said...

hamka.jom test bawa kereta mayat kkm plak,g hantar body satu malaysia.uai test ferrari je.

Anonymous said...

kwn2 sekaalian jomlah kita kuatkan iman kita dgn bermujahadah dijalan Allah swt...jomlaaaa.

Anonymous said...

Salam pakcik hamka,
bagi saya berikut adalah cara-cara masing2 utk berdakwah...ada yg tabligh,ada yg ngajar,ada yg usrah kecik2,ada yg post kat fb dan mcm2
smuenya dakwah utk berjihad di jalan Allah...nk cari bekal buat akhirat..jadi UAI buat cara ceramah lawak utk tarik anak2 muda utk memenuhi masjid,majlis2 ilmu...bukan ke elok tu?lawak pun bkn lawak kosong,diselit dgn ilmu jugak...jadi tujuan UAI utk tarik anak muda dtg dan cinta majlis ilmu...beliau cume tekankan basic fardu ain tuk anak muda yg musykil

jadi utk golongan kelas tinggi(mcm pakcik kereta mayat)yg belajar usuluddin,tasawuf,ilmu hati bolehla mengadap tok-tok guru hok lebih tinggi ilmunya....

bagi can kat anak2 muda hok lagha dan kurang pendedahan agama dek kerana pemerintahnya pun kurg didikan agama sampaikan najis berat dan najis ringan pun takleh beza.......

Hamka said...

hiburan islam layanlah secara hiburan islam, dakwah sunnah layanlah cara dakwah sunnah, jangan campur aduk, mereka yang kata dakwah banyak cara adalah belum faham bab ugama, dalam komen di sini, ada yang paham, ada yang tak paham..

tahniah kepada yang paham, takziah kepada yang tak paham.

(macamlah aku paham sangat, adohai..)

alfindani said...

Ada artis nak jadi ustaz/ustazah berceramah. Ada jgk ustaz/ustazah nak jadi artis dgn menyanyi. mcm2.

p/s: Pelawak YOYO pun akhirnya kena potong lidah dgn firaun. haha (kau pun layan certa ni jgk ka dulu2? )

Hamka said...

cerita tu bulan puasa dan aku masih budak, layan jer lah, woha!

puyu said...

semua lawak tu poyo..

Anonymous said...

Kita gelak dalam ceramah UAI disebabkan UAI suka sangat mengutuk dan mengata orang lain. Kita suka la sebab bende tu menimpa orang lain dan UAI siap mengajuk cara dan gaya orang yang dikutuk.

Emm, entahlah. tapi saya rasa bersalah jugak. Kesian orang tu, cerita dia dijaja UAI dan digelakkan jemaah mesjid?

Anonymous said...

Lepas gelak2 hulur2 la Rm..kayo!kayo

AO said...

Mengutuk dan mengata memang cara PAS

hamza said...

lawak islamik mmg best (cam blog hamka) tp perlu belajar mujahadah gak... artikel psal mujahadah x de ke hamka?

Anonymous said...

Nabi dan sahabat keluar airmata menangis utk umat...
Hari ni umat keluar airmata ketawa bdekah-dekah dlm masjid2

Anonymous said...

"zaman ni, apa yang tak de?, kitab ugama dicetak sudah setinggi gunung, akhbar dan majalah islamic bersepah, risalah lepas jummaat melayang layang, blog dakwah berlink link, halaman web Islamic penuh sesak, parti so call islamic bukan main besar bendara berkibar, nasyid di radio tak henti henti, TV islamic pun ada, ustaz ceramah bukan main kelakar, tapi bilangan orang kapir masuk islam tak macam zaman Nabi, sikit bebenor, malahan zaman ni, orang murtad pulak ramai.., kenapa?"

Aduhyai...terasa lemah diri ini...

Pelik ya, agama lain kuat berdakwah menarik umat Islam untuk murtad, mereka tak guna pun ceramah lawak? Mereka...mereka berdakwah seakan-akan cara Nabi! Dari rumah ke rumah, berkata dengan baik, memberi bantuan wang...tapi kita? KAHKAHKAH dalam masjid atau di youtube. Pocah porut.

Ah, entahlah.

Anonymous said...

Anonymous 9:28 AM

Gelak2 tu jihad ke?boddo..

Anonymous said...

aku pernah dgr isu ni dibangkitkan di radio IKIM..tapi bukan dj/tetamu jemputan la yg sebut..tapi ada pendengar yg call tak suka ceramah byk gelak ni..

kena ikut level org yg dtg dengar..kalau bdk2 muda/org biasa yg baru nak dekatkan diri dgn agama kena la guna cara santai dan halus..kalau level agama pendengar tu tinggi boleh la ceramah dgn serius..penerimaan org tak sama..

nafsunafsi said...

Anonymous 9:28 AM

Ko ni sukati je ckap JIHAD..jihad tu mana ada ikut nafsu!!lagha benor

Bazilah Azhar said...

Betul2...macam ambang tahun baru 2012, baik dgr ceramah UIA dari terkinja2 campur laki pompuan count down...Tp kalau mampu cari real punya majlis ilmu, even better.

Alfarisi said...

Rindu nak dengar bayan Ust Amir Hamzah sambil berlinangan air mata..huhu

Anonymous said...

aku secara jujur pun taktahu ape la yg lawak sangat UAI tu..(sorry peminat2 UAI!! ) kdang2 aku tgok member2 aku layan UAI, aku tanye la ''ape isi ceramah die?" leh lak dorang jawab "aaa. UAI ni lawak gila.hahahha" eh apakah???
kadang2 aku tgok org yg tanya dia soalan ape2, care die jwab tu memang takleh blah.. cube kalau org yg tanya tu btol2 taktau, pastu die ambik seriuos apa yg UAI tu cakap cemana? adoii.. eh apa aku cakap aku pun pening..

Anonymous said...

Ada pro dn kontranya,
Pro: Org2 yg x suke dgr ceramah akan tertarik utk dgr ceramah skaligus membuka hati mereka untuk menuntut ilmu.
Kontra: Hanya nk layan LAWAK saja bkn ya ilmu itu sendiri dn hanya memilih utk dgr ceramah yg LAWAK saja.
Konklusi: Niat pendengar itu lh yg penting,penceramah hanya myampaikn ilmu dgn Gaya mereka saja.

Anonymous said...

PEMINAT UAI PASTI BUTTHURT DENGAN POST INI!! NANTIKAN KEMUNCULAN MEREKAAAA!! KAHAKAHAKAHAKHAKAHKAHKAHKAH

Anonymous said...

kalau kita pun tak mampu buat apa untuk orang lain janganlah banyak komen tak tentu pasal kalau tak mau belajar dengar kalau tak mau mengajar mengaji kalau dah rasa hebat banyaklah beramal tak perlu dengar tazkirah orang lain dan jangan jadi penghalang macam abu ja abu la tahap kefahaman agama tidak sama antara sesama manusia.ada yang liar baru nak belajar ada yang hebat dengan amalibadatnya sendiri

aust said...

msg2 punya cara, mcm aku sndr, byk berubah n blajar agama melalui utube UAI n bc blog ni...
kalu berkesempatan, aku g dgr ceramah die kat masjid...
bile ada org yg taksub psl UAI or hanya dgr lawak, tp x dgr isi, xkan nak salahkan UAI plak, cara die berbeza...
hiburan islamik lg bgs ape dr duk men dota ke, clubbing ke...
cara penerimaan korg yg menentukan ape pndgan org...

aust said...

tp mmg aku akui, org yg lemah iman mcm aku ni, suke dgr ceramah yg lawak je, blog yg lawak je, x lawak, ngantuk terus, aduhhhhh...
pelan2 perbaiki diri, insyaAllah niat yg baik, Allah tunjukkan jalan utk dgr ceramah ikut sunnah plak...
dari sstgh org, ceramah lawak pun x dgr, ceramah x lawak pun x dgr, mane lebih baik...

cHoMeL'z said...

nice topik..... saya pn slalu tertanya pasal ceramah lawak nih.... ^^...

Anonymous said...

biarlah, kalau dia ikhlas Allah akan terima, janganlah kita menghukum dia sedangkan kita sendiri tak tahu nasib kita, dan orang2 yg hadir jika mereka ikhlas kerana Allah untuk menambah ilmu Allah juga akan terima amalan mereka. setiap perkataan kita akan dihisab. maaf..

Anonymous said...

Entry yang lagi sekali bagus. alhamdulillah. Saya setuju.


Bagi yang komen tak berapa nak setuju, saya minta bacalah sampai habis. kita ni selalu nak komen, tapi tak tahu hujung pangkal, baca xhabis terus2 nak komen. Baca malas. Astaghfiruallahalazim. Tak mo marah.


Sebab saya kadang2 bengang juga, bila orang suruh saya baca, baca, tapi masalahnya diorang yang tak membaca. (Terutamanya orang yang sibuk cakap pasal politik, tapi sebenarnya tak tahu pape tentang pemerintahan negara).


Sebelum suruh orang lain baca, mari kita baca dulu sampai habis.. he he he

-cahaya pemelilhara-

Anonymous said...

Kata al-Imam Ibn Jauzi (meninggal 597H) ketika mengulas mengenai tipu daya iblis terhadap wu’adz dan qussas ini: “…maka golongan awam dan wanita begitu suka kepada mereka. Lantas orang ramai tidak lagi sibuk dengan ilmu sebaliknya mereka berpaling kepada cerita-cerita dan perkara yang diminati oleh orang yang jahil. Maka timbullah berbagai bid`ah dalam bidang ini… di kalangan mereka ada yang memalsu hadith-hadith dalam al-targhib (menggalakkan ibadah) dan al-tarhib (menakutkan orang ramai terhadap maksiat). Iblis menipu mereka lalu mereka berkata: “tujuan kami ialah untuk menggalakkan orang ramai kepada kebaikan dan menghalang mereka daripada kejahatan. Ini adalah penambahan mereka terhadap syariat. Justeru dengan perbuatan ini, syariat pada sisi mereka adalah cacat dan berhajatkan kepada penyempurnaan. Mereka lupa sabda Nabi S.A.W: “Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka” (Ibn Jauzi, Talbis Iblis, m.s. 143 , Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah).

Anonymous said...

Mr. F .

Tima kasih penulis kerana bagi nasihat yg baik.tapi kan tak baik jugak menyebarkan kelemahan dan keburukan orang lain?. ustad pun manusia juga dah tentu tak sempurna. bukan takat UAI saja bekas mufti macam dr asri pun ada kelemahan jugak dan banyak ustad/penceramah2 agama yg banyak kelemahan, sebab dia orang pu manusia jugak bukan. saya berbesar hati dan berterima kasih kalau nasihat ini ditujukan pada peminat UAI yg hanya nk dengar lawak2 yg dia buat saja tanpa mengambil iktibar/pengajaran daripada isi kandungan ceramah beliau.apa gunanya kalau dalam malaysia ni ada sejenis golongan penceramah agama (yg ikut sunnah /serius tak de lawak2 mcm penulis cakap) saja, kalau yg pegi ke masjid semuanya golongan yg dah tua2 dan dah nak mati dua/tiga hari lagi?saya setuju sangat dengan penulis bahawa isi kandungan ceramah UAI hanya basic saja utk galakkan orang muda pegi masjid dengan ceramah dan dekati islam.tak pe lah biar UAI dengan cara dia ustad lain dengan cara mereka masing2, sama ada mereka ni ikhlas ke tidak biar allah swt saja nilaikan.saya jugak tak setuju dengan sesetengah content ceramah UAI yg diselingkan dengan mesej politik, tapi saya anggap itu sebagai kelemahan beliau sebagai manusia.

macamana kita orang islam nak berjaya mengajak kepada kebenaran , dan menegah kemungkaran(amar makruf ,nahi mungkara)kalau ada comment2 yg berunsur kebencian mcm saudara tulis ni?.bukankan kita tak patut merendah-rendahkan orang len? kalaus kita orang islam jadi perfectionist sangat akan rosaklah keperibadian kita sebagai umat islam.sikap perfectionist lah yg membiakkan ketaksuban,dan ketaksuban akan membiakkan kesesatan. jadi cuba pikir2 balik , kita orang melayu memang sejak azali lagi penuh dengan kebencian/iri hati/suka mengutuk/fitnah/mengumpat/merendah-rendahkan org len.sebab ni lah kita tak maju. jadi saya syorka lepas ni sebarkanlah pesanan2 yg baik dan elok dengan cara yg diajarkan oleh islam.firman allah dlm surah al asr:

Demi masa!
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh
dan mereka berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Al-Asr : 1-3

(ssekian tq )

Anonymous said...

1. Syariat tidak memerlukan penambahbaikan.
2. Rasulullah SAW TIDAK pernah mengajak para Sahabat bergelak ketawa di dalam masjid.
3. Rasulullah SAW TIDAK pernah menyuruh orang menyanyi di dalam masjid.
http://www.youtube.com/watch?v=LgymYkeNOSo
4. Nafsu kita perlu sesuaikan diri dgn ajaran Islam, bukan ajaran Islam perlu disesuaikan dengan nafsu kita.

Anonymous said...

Sabda Nabi S.A.W: “Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka”

Anonymous said...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA,,,,,,,,,,,,,LEMAHNYA IMAN AKU ......

WANTED

Anonymous said...

Sila baca sampai habis.sebab hamkapon kata diri dia sendiri gak sebab blog dia lawak.so tolonglah baca hingga habis sebelum komen.

huda said...

suka baca entry ni.
tak lawak tapi penuh isi.

semoga entry ni dibaca oleh ramai orang dan mereka faham.

Anonymous said...

Kurang seruju dgn ulasan tuan pengerusi majlis tntg Fenomena ustaz ceramah lawak yang ramai dihadiri, berbanding ceramah tanpa lawak yang kurang mendapat sambutan sbb bg sy sbg sorg yg jahil ni..cara penyampaian tu yg penting.dgn cara penyampaian yg berkesan,barulah ilmu tu mudah difahami.tak kisah la dgn cara melawak or menangis..yg pasti..dia dh jalankan dakwah dia(sunnah rasul).yg lain2 tu urusan dia dgn Allah(klu dia ada wat salah dlm masjid or jthkn maruah org or lain2 salah).soalnya.. tujuan dan penerimaan jemaah yg hadir tu sendiri..klu jemaah tu dtg sbb nk dgr lawak..dia akan dapat lawak yg dia nk tp jika dia datang sbb nk menuntut ilmu n cr petunjuk,insyallah dia akan dapat apa yg cari.ikut kesesuaian masa,tempat n kaedah tanpa menjauhi sunnah..lg pon..biasanya ceramah yg mcm tu utk umum..klu yg dh belajar scra khusus..lain la keadah dia..lebih baik pikior fenomena anak muda muslim byk yg lebih suka ketawa kat pub,bistro,club dr ketawa kt majlis ilmu..duduk dgn ust sdh tentu dapat sedikit sebanyak ilmu yg hndak disampaikan berbanding duduk dlm majlis hiburan.mcm ddk ngn org jual myk atar..klu xdpt free sbotol pon, kurang2 dapat jg wangi myk atar.yg baik drpd allah..yg buruk drpd sy yg jahil ni

Anonymous said...

penting buat lawak ramai orang datang, dapat derma tinggi, baru lepas bayar ustaz yang cerah ribuan ringgit.

Anonymous said...

sbg sorg yg jahil ni..cara penyampaian tu yg penting.dgn cara penyampaian yg berkesan,barulah ilmu tu mudah difahami.

jadi, Nabi Musa berdakwah cara penyampaian yang salah lah sehingga Firaun tidak memahami? atau firaun tidak sejahil kamu?

Anonymous said...

Aku tengok link youtube, ustaz azhar berpendapat sama macam Hamka, ceramah lawak adalah hiburan islam.

contoh hiburan islam yang lain, nasyid, bagus kerana lirik sopan, tapi sampai bila bilapun nasyid tidak mengganti Al quran, begitulah dakwah cara Nabi, tak boleh ganti cara lawak, untuk hiburan OK, untuk berjihad berdakwah orang kafir dari rumah ke rumah, cuba pergi buat lawak di sana, huhuhu

Anonymous said...

Alangkah lemahnya pemikiran Melayu Islam ini.

Bila ditanya apa dalil mengharuskan lawak jenaka di masjid, maka jawabnya: lebih baik daripada gelak ketawa di pub, bistro.

Apa punya sampah punya dalil.

Jangan sampai diri jadi pengasas dan pendukung bidaah.

Anonymous said...

Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Jika kamu melihat seseorang yang membeli atau menjual di dalam masjid maka katakanlah: Allah tidak akan menguntungkan perniagaanmu."
(Riwayat Tirmizi, taraf hasan gharib)

Dalil doakan kerugian orang yang berjual di masjid. Tak kiralah Ustaz ke, Tuan Guru ke, Maulana ke...

Anonymous said...

Apa punya manusia yang mengaku ustaz tapi tidak menegur orang terbahak-bahak di masjid, tidak menegur orang melekatkan sticker wajahnya di kenderaan.

Takutilah Allah dan kembalilah kepada jalan Rasulullah SAW.

Biar nampak gagal di mata manusia namun istiqamah di jalan Allah dan Rasul.

Raz Ta said...

Dakwah ikut Sunnah Rasulullah dah terbukti lebih efektif, siap negara Islam tertegak lagi, takkan kita nak folo dakwah secara sangkaan kita boleh menarik orang. :) bagi saya x salah dakwah cara yang lain2 nie, kira tambahan laa, yg penting dakwah ikut sunnah Rasulullah. Bukan zaman Rasulullah dlu org2 lagi jahil ker? Wallahualam. Peace

Anonymous said...

Celakalah untuk orang-orang yang bercerita dengan suatu cerita - untuk dia menyebabkan sesuatu kaum ketawa dengannya - dan dia menipu. Celakalah baginya. Celakalah baginya. (Riwayat At-Tirmizi, taraf hasan]

Nabi ucap 2 kali celaka pun orang masih nak buat lagi.

Anonymous said...

Firaun terkenal menyukai joker dalam istana dia.

Takde pulak Nabi Musa sampaikan dakwah kepada Firaun sambil berlawak.

Firaun mati tanpa iman tapi Nabi Musa masih berjaya di sisi Allah.

Anonymous said...

Err... ada AJARAN baru ke kat sini?

Ajaran yang mengHALALkan apa saja benda dengan alasan "AKU LEMAH IMAN"?

Tak cukup dgn tu, canangkan kat org ramai "WEI, AKU BUAT BENDA SALAH NI WEI, SEBAB AKU LEMAH IMAN!"

Ni dapat dari mana ni, nabi? sahabat? tabiin? wali songo? keramat kubur?

Anonymous said...

Orang yg ckp ceramah lawak ni tak salah sebab penyampaian menarik...

Diorg nak ckp sahabat nabi yg menangis tu salah ke sebab penyampaian tak menarik?

Anonymous said...

“Bacalah al-Quran dan mintalah daripada Allah (pahala), kerana selepas kamu akan ada kaum yang membaca al-Quran dan meminta (upah) daripada manusia” (Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani).

Anonymous said...

Daripada ‘Aisyah r.ha, katanya: sabda Nabi S.A.W.:

“Sesiapa yang membuat perkara baru dalam urusan kami ini (Islam) apa yang bukan daripadanya maka ia tertolak”. (Riwayat Muslim).

Anonymous said...

aku taksuka UAI.. tak lawak pon.. dah la suka kutuk org.. yg lain2 plak bleh bantai gelak.. astaghfirullahalazim
p/s; TOLONG LA JANGAN PAKAI AYAT '' SEKURANG2NYA DIA DAH BERDAKWAH''. HELLO? SIAPA AJAR NI?? NI SAMALAH MACAM ALASAN BUDAK2 YG PAKAI TUDUNG TAPI MACAM TELANJANG.. *TETIBA*

detective nie said...

TAHNIAH KEPADA HAMKA KERANA MENAIKKAN TOPIK INI...KERANA SAYA AMAT BERSETUJU DENGAN HAMKA DAAM PERKARA INI. HAL INI KERANA ORANG MELAYU NI TERLALU SUKAKAN HIBURAN(TERMASUK DIRI SAYA SENDIRI) DAN AKAN BERUSAHA UNTUK MENCARI KEBENARAN HIBURAN YANG MEREKA LIHAT ATAU DENGAR, WALAUPUN BERCANGGAH DENGAN SYARIAT ISLAM.

SAYA AMAT MENYERU KEPADA MEREKA YANG SUKA MENGHENTAM DAN MENYALAHKAN ORANG2 SEPERTI HAMKA KERANA TOPIK YANG DIBANGKITKAN DAN BERHARAP AGAR MEREKA MEMBACA DAN MEMAHAMI SERTA MERUJUK KEPADA YANG PAKAR DARI AWAL SAMPAI HABIS POST YANG DISAMPAIKAN OLEH HAMKA.

SIAPA YANG MAKAN CILI DIA YANG TERASA PEDASNYA. SIAPA YANG TERKENA DIA YANG AKAN MELATAH DULU, DAN SELALUNYA BELUM DUDUK DAN BERLUNJUR. AKHIRNYA DIA JUGA YANG MAKAN MUNTAH SENDIRI.(TAK CUKUP PERIBAHASA TAK TAHU LA)

KALAU ANDA RASA MASIH TIDAK PUAS HATI DENGAN HAMKA. APA KATA ANDA BUAT KAJIAN SELURUH POST YANG HAMKA DAN BUAT DAN KAJI BALIK PEGANGAN HAMKA. MANUSIA YANG BAIK TIDAK MENGAKU DIA BAIK DAN AKAN MENYAMPAIKAN KEBAIKAN AGAR MEREKA MENGIKUTI DENGAN BAIK. TAPI YANG TIDAK SETUJU SELALUNYA AKAN MENCERCA DAN TERUS MENCARI KESALAHAN SEHINGGA TIDAK SEDAR AKAN KESALAHANNYA.

SEMOGA ORANG YANG TELAH MAKAN MUNTAH SENDIRI SEDAR AKAN KESILAPAN MEREKA KERANA MUNTAH ITU TIDAK SEDAP, WALAUPUN SENDIRI YANG PUNYA.

NAMPAK KASAR TETAPI BERNIAT BAIK.

KERANA CERAMAH YANG DIREDHAI ALLAH MEMBUATKAN ORANG YANG MENDENGARNYA MENANGIS SEHINGGA TERKETAR2, MANAKALA CERAMAH YANG PENUH GELAK KETAWA BAIK TETAPI KURANG MEMBERI MANFAAT KERANA ORANG LEBIH INGATKAN GELAKNYA DARIPADA ISINYA. TIDAK BERMAKNA HARAM DAN SALAH, TETAPI TIDAK BAGUS.

TERINGIN MELIHAT JIRAN2 SAMA2 AJAK KE MASJID DARI PINTU KE PINTU SETIAP HARI DARI WAKTU SUBUH HINGGA KE ISYA' DAN PENGISIAN TAZKIRAH MENGISI MASA LAPANG YANG ADA. MASJID PENUH PADA WAKTU SUBUH SEPERTI WAKTU JUMAAT.

WAKTU MAGHRIB HINGGA WAKTU ISYA' HANYA DISIARKAN ZIKIR DAN TAZKIRAH DI TELEVISYEN SERTA SIARKAN ORANG SOLAT BERJEMAAH, BUKANNYA CERITA2 YANG MELALAIKAN DAN KARTUN2.

BERANSUR DAHULU SOLAT MAGHRIB.
SEMOGA YANG MEMBERI KOMEN PUN MACAM TU JUGAK

Anonymous said...

Perlu fahami approach dakwah itu pelbagai. Nabi juga berdakwah dengan pelbagai pendekatan mengikut kesesuaian audien. Islam itu tidak jamid. Islam itu waqi'.

Anonymous said...

Dakwah itu bukan sekadar ceramah. Dan dakwah itu juga bukan sekadar buat gash Dan keluar iktikaf 3hari dimasjid Dan surau.

Anonymous said...

salam orang kat atas, pakai huruf kecik, huruf besar pakai masa type post nampak benor kurang hajor nyer....

2. Orang2 bulan mmg dah lama banned blog hamka, so that y hanya ciput yang bagi komen.

3. Well done Hamka, pancung maut.

4. Masih ramai yang baca sekerat2 dan terus komen atau mereka masih tak fahaman antara "hiburan islam" dengan "dakwah cara sunnah". Yang tak faham akan post komen lebih kurang kata "..... LEBIH BAIK DARIPADA.... "...

==Muaz==

Anonymous said...

Pencacai Bulan apa dia tau pasal PERJUANGAN??

PERJUANGAN dgn caci maki, fitnah, pasang banner, pasang bendera, tanda kertas undi, ITU PERJUANGAN??

Bawa hilai ketawa, bawa nyanyian, terjerit jerit dlm masjid atas nama PERJUANGAN?

Biar salah asal menang? Bukan biar kalah asal benar?

Tak pernah tertulis dlm Sirah Nabi.

Anonymous said...

Org Bulan ilmu lebey dari pencacai UMNO saja.

Baca forum Bulan dah bunyi mcm forum pencacai UMNO.

Ckp pong pang tp gelak dlm masjid, angkat Sabu jd leader.

Anonymous said...

pergi mati lah dengan Sabu.
Otak tepu.
cakap pakai nafsu.
macam takda hala tuju.

takpayah la nak perjuangkan islam sangat wahai orang bulan yg hanya tahu pung pang pung pang terjerit jerit sini sana.
konon merekalah pejuang agama.
tapi isi tak ada.
apakah celaka.

p/s;komen pakai Anonymous jelah.. malas nak login plak.

Anonymous said...

PAKAI HURUP BESAR PUN KIRA KURANG AJAR KE? HAHAHA. PAKAI HURUP BESAR LABARU SEMANGAT NAK MENAIP. ADOI..

Anonymous said...

buruk akhlak ahli jemaah tabliq yg komen kat sini.cerminlah diri sebelum pandang rendah ke uai.
rapikan janggut dan gosok gg bagi bersih dulu. ini mulut busuk sirih mcm keling

Anonymous said...

^
^
^
panggil org:
- buruk akhlak
- mulut busuk
- mcm keling

ya, inilah kriteria pencacai politik mengaku Islamik...

Anonymous said...

"Perlu fahami approach dakwah itu pelbagai. Nabi juga berdakwah dengan pelbagai pendekatan mengikut kesesuaian audien. Islam itu tidak jamid. Islam itu waqi'."

Waqi' habislah tu kalau sampai terbahak-bahak dalam rumah Allah. Suruh orang menyanyi lagu 'cucu Jepun' dalam rumah Allah.

Waqi' tak?

Anonymous said...

Baru pandai bukak kamus al-Marbawi, tahu istilah jamid, tahu istilah waqi', terus jadi dalil.

Dalil harfiah sampah mana kau pakai ni? Dalil akal kau?

Kau belajar mana ni? Ikhwan Muslimin?

Anonymous said...

http://al-fikrah.net/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=27&id=32192&Itemid=205

Ustad Don pulak suruh sampaikan salam dan berdoa di kubur Nabi... adoyai...

Kelompok manalah yg jadi target audience ustaz lawak dan doa kat kubor nih...

Kelompok jihad pakai nafsu kot...

Anonymous said...

cuba berlapang dada. berbeza pendekatan dalam berdakwah bukan masalah pokok sebagainya berbeza akidah. kegagalan memahami manhaj dan methodology menyebabkan sesetengah umat islam begitu rigid dalam pemahaman islamnya seolah olah dakwah caranya sahaja betul dan cara orang lain salah.
semoga Allah merahmati semua umat islam.

Muhamad Fiteri said...

apa la korg melalut jauh sgt ni.. encik hamka yg xhensem ni pun xde ckp uai salah xde pun dia ckp xbaik. dia bgtau kan yg boleh... cuma dia tegaskan dakwah cara nabi lebih baik.. secara logiknya lebih baik sbb bila ikut cara nabi dpt phala ikut sunnah... jgn la gaduh2 nk debat2 kat sini... siap melalut masuk bab politik lagi. apapun xboleh la korg ni

Hamka said...

dalam hati: diorang ni baca habis tak apa aku tulis? kenapa komen macam baca entry lain? adohai..

Anonymous said...

yay. yg ke 100

Anonymous said...

kegagalan memahami manhaj, methodology...

ayat mcm budak fail matematik SPM yg pergi Al-Azhar tp fail dan balik mengaku ulama.

kau ingat dengan kau sebut istilah eksotik manhaj, methodology tu kau boleh tipu orang Islam.

dalil akal sampah.

cuba kau beri dalil mana boleh terbahak-bahak dalam masjid?

Anonymous said...

Celakalah untuk orang-orang yang bercerita dengan suatu cerita - untuk dia menyebabkan sesuatu kaum ketawa dengannya - dan dia menipu. Celakalah baginya. Celakalah baginya. (Riwayat At-Tirmizi, taraf hasan]

Mana budak Azhar ni?

Mai sini tgk bukak balik Kitab Hassan al-Banna korang...

Ni hadis taraf hasan ni. Kau tak payah nak berbuih sebut manhaj la, methodology la... pengikut Bulan boleh la kau kelentong...

Nah mana dalil boleh terbahak-bahak dlm masjid ilmu?

Mana dalil matlamat dakwah ialah untuk dapat kuantiti?

Cepat, jgn nak sebut istilah manhaj, methodology aje...

Anonymous said...

Sabda Nabi S.A.W: “Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka”

Nah mana kau punya manhaj al-Banna...

Anonymous said...

Siapa dalam forum ini yang menyokong lawak jenaka sebagai bentuk dakwah yang harus,

Minta tolong sangat-sangat, segeralah bertaubat.

Cukuplah umat Islam Nusantara ini ditipu oleh ustaz-ustaz yang mengharuskan tawassul di kubur, nasyid dan sebagainya.

Tolong kembali kepada ajaran Rasulullah SAW. Yakinlah kepada manhaj yang satu.

akhmal akhmal said...

Semenjak kejadian minum air neskepe dalam gelas mekdi di restoran kfc,aku semakin tak gemar akan beliau.. soklan2 politik laju jer jawab,siap bwat printscreen tayang muka..lawak sangat ler tu~ puiiih!!!

Anonymous said...

Jazakallah keep it up

Anonymous said...

lebih suka hayati ceramah arwah ahmad dedat, jauh lebih bernas... ceramah utube uai x layan sgt sebab byk perkataan bodo dan natang..

Anonymous said...

salam,

kalu kat luar malaysia ni, ustaz yg bagi ceramah agama tu macam mana yer? sama tak macam kat sini. ramai ustaz belajar kat negara arab. mereka balik mesti ikut ajaran kat tempat belajar mereka.

hiburan tu dah jadi satu kepuasan nafsu manusia. tanpa hiburan, saya rasa memang la saya lemah. memang betul la, kita tak takut kepada Allah kerana tidak bergetar hati bila menyebut namaNya. tak kisah pun kalu salah guna agama dan Allah untuk kepentingan sendiri. moga kita sentiasa memohon diberi hidayah dan setanding dengan umat yang terawal. aduhai

Anonymous said...

Hahaha Hamka, ramai dok pueh hati neyh... taraf kefahaman tak sama, so berbueh mulut explain pun kalau otak dah tepu its useless....

weh hang kuar selalu bila? awal thun? tgh thn, hujung thn? puasa? cuti sekolah? ikut takaza, mana tau nanti leh kuar sesama....

aimanXkisah said...

bab ni x best... aku x baca pon
tunggu entri bersih 4.0 plak =..=

next!!!!!

Anonymous said...

ni lagi la.... aperkes??

Anonymous said...

Sedih nyer bc komen kat sini... umat menderita..

-Buluh

Anonymous said...

dalam hati, aku salah baca komen ke? lain hamka tulis, lain pulak korang komen, adohai...

Anonymous said...

"kalu kat luar malaysia ni, ustaz yg bagi ceramah agama tu macam mana yer? sama tak macam kat sini. ramai ustaz belajar kat negara arab. mereka balik mesti ikut ajaran kat tempat belajar mereka."

Ini soalan yang sgt bagus.

Apa kata mula ajukan soalan ni kepada 'lulusan' Al-Azhar:

1. Belajar kat Al-Azhar tu, lulus ke tidak?
2. Betul tak saya dengar cerita 'ustaz-ustaz' kat Mesir lagi ranggi dari student IPT tempatan?
3. Betul ke suasana hiburan kat Mesir tu jauh lagi teruk dari hiburan kat Malaysia?

Anonymous said...

aaaa cukup2... hentikan semua komen2 yang tiada kaitan dengan artikel ini..... hahahampeh betul....

Hamka jangan lupa tabur pasir atas kepala orang yang puji hang... rosak hati nanti....

==me again==

Anonymous said...

ramai org komen kat sini pasal dakwah cara sunnah.teringin nak tahu dakwah cara sunah tu cam mane? tak betul ker ape yg ustaz2 dakwah di tv tu? atau hanya org tabligh saje betul? sorry no offend. just nk tau jer

Anonymous said...

Org tabligh saja betul? Bila masa pulak orang yang dipanggil orang tabligh ni maksum?

Jalan yang diterima hanyalah jalan Rasulullah SAW.

Lain la orang Bulan. Cuba tanya org Bulan Nik Aziz pernah buat salah tak?

Kalau ya, apa salah Nik Aziz buat?

Anonymous said...

yer..jalan rasulullah tu caner..?itu jer yg sy nk tau.

Anonymous said...

jalan rasulullah tu ialah apa sahaja yang dibuat atau diamal oleh geng tabligh....

yang lain semuanya jalan syaitannnn.......

tak gitu hamka and the gang???!!!......

Anonymous said...

islam dan sunnah itu ialah apa sahaja yng diamal dan dibuat dan difahami sebagaimana orang orang tabligh memahaminya....

segala sunnah dan cara berdakwah yang tidak dilakukan atau diamalkan oleh geng tabligh itu adalah menyalahi cara sebenar rasulullah beramal dan berdakwah.....

bertaubatlah kamu semua yang tidak bersama sama jemaah tabligh....

kerana perbuatan ibadah kamu,pakaian kamu dan cara
dakwah kamu adalah lagha dan sia sia....

berterima kasihlah kamu kepada tabligh kerana segala nikmat,rezeki,hidayah dan rahmat tuhan masih ada selagi adanya jemaah ini.....

Anonymous said...

Cakaplah apa apaun, tak undi pas masuk neraka, undi Pas masuk shurga

Anonymous said...

Orang PAS tak betul sebab guna cara Yahudi.

Orang tabligh tak betul sebab tak ambil politik.

yang betul adalah Al quran.

Anonymous said...

bagi geng salafi pulak.....

ibadah yang betul dan menepati sunnah itu adalah apa yang difahami oleh puak salafi samaada yang jalur lembut ataupun jalur keras.........!!

pengamal mazhab,sufi,tabligh dan lain lain itu hanyalah pereka ibadah dan ahli bid'ah dan hanya neraka yang layak bagi mereka.........!!

kembalilah kepada ibadah sebenar sepertimana yg
salafi fahami kerana hanya salafi yg paling menepati sunnah....

Anonymous said...

ulama pesan tanda orang2 mukmin salah satunya memuliakan orang alim..siapa kita nak kondem uai,tuan guru nik aziz dan others..nabi pun perintah taat pada pemerintah walaupun dia seorang hamba sahaya..inilah pula ulama..apa yang baik kita ambil dan apa yang kurang baik tu kita tinggalkan jela..kan Allah bagi kita akal untuk berfikir..cuma yang penting janganla terlalu taksub..yang komen mengarut nia korang xbaca punkan entry sampai habus..pastu korang kondem orang2 yang xbersalah..nak kondem orang tengokla dulu diri kita sendiri macam mana..paling basic solat lima waktu kat masjid..dapat x istiqamah?? tanyalah diri sendiri yea..

Anonymous said...

nampakny xde org yg bleh bg penjelasan yg tepat maksud dakwah cara sunnah nabi. sy mohon ustaz hamka dpt jelaskan. tq

Hamka said...

dakwah cara Nabi ada cerita dalam Al quran, jumpa manusia dari pintu ke pintu, bercakap dengan lemah lembut, tukar fikir mereka dari makhluk kepada Allah, dari dunia kepada akhirat, dan dari mal(benda) kepada amal.., jika mereka tidak ikut, tidak perlu ubah cara yang pelik pelik, teruskan berdakwah sehingga ugama tersebar atau saya terkorban, hidayat kerja Allah.

semua nabi buat macam ni, sampai Nabi muhammad SAW. hari ni orang tulis blog dan mengaku berdakwah, adohai...

untuk lebih faham, baca tafsir Al quran, bukan baca komen di sini atau ceramah lawak, aku pun masih belajar,

Anonymous said...

semua orang fikir apa yang dia faham dan dia suka itu sahajalah yang betul...
apa yang orang lain fikir dan faham semuanya tak betul...yang betul saya dan geng saya saja....

ini masaalah individu....

individu macamni dia masuk geng manapun sama saje...

kalau dia masuk pas,maka orang lain yg tak sama idea dgn dia semuanya tak betul..

kalau masuk umno pun sama jugak...umno je betul...

masuk geng salafi pun sama jugak...salafi je betul

asuk tariqat pun sama jugak...tarekat dialah paling terer...

masuk geng tabligh pun sama jugak...apa saje yg dibuat oleh tabligh itu sajelah yang betulll.......

masaalah utama perpecahan ialah bila merasakan diri dan kumpulan serba betul.....

rasa kita sentiasa betul nilah senjata utama syaitan menyesatkan dan menarik manusia ke neraka....

rasulullah walaupun dijamin syurga dan segala percakapan dan perbuatannya adalah wahyu,tetap merasakan dirinya melakukan kesilapan...

jesteru itu tak hairanlah bagindalah orang yang paling banyak beristigfar siang dan malam....

tak cukup dgn istighfar baginda beribadat sehingga bengkak kaki di2/3 malam.....

rasa kita bersalah dan selalu silap inilah kuncu utama perpaduan dan syurga....

wallohua'lam......

akhmal akhmal said...

Macam mane plak ngan ceramah yang mengaibkan dan mengutuk orang lain untuk dijadikkan bahan lawak?

Anonymous said...

au ader bau orang bulan menyamar jadi org tabligh then kutuk2 parti sendiri... dengan harapan orang benci pada tabligh....

kamu buat, kamu tanggung...

==aku lagi==

Anonymous said...

Lalalalapongpangmanhajlalalalapongpangwaqi'lalalalapongpang.

Berapa hari aku tgk komen semua pakai dalil akal, dalil air liur basi mutaakhirin untuk mengangkat Pak Lawak.

Sedih betul keadaan umat skrg. Punyalah nak julang hiburan berasaskan nafsu, ditolak langsung dalil zaman Rasulullah SAW.

Sabda Nabi S.A.W: “Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka”

“Sesiapa yang membuat perkara baru dalam urusan kami ini (Islam) apa yang bukan daripadanya maka ia tertolak”. (Riwayat Muslim).

“Bacalah al-Quran dan mintalah daripada Allah (pahala), kerana selepas kamu akan ada kaum yang membaca al-Quran dan meminta (upah) daripada manusia” (Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani).

Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Jika kamu melihat seseorang yang membeli atau menjual di dalam masjid maka katakanlah: Allah tidak akan menguntungkan perniagaanmu."
(Riwayat Tirmizi, taraf hasan gharib)

Celakalah untuk orang-orang yang bercerita dengan suatu cerita - untuk dia menyebabkan sesuatu kaum ketawa dengannya - dan dia menipu. Celakalah baginya. Celakalah baginya. (Riwayat At-Tirmizi, taraf hasan]

Anonymous said...

Takde siapa hatta Mufti, Ustaz, Da'ie yg sanggup menebalkan muka, menongkah arus, untuk menegur Pak Lawak Masjid ni.

Sedangkan dalil begitu jitu, ringkas dan tepat.

Semua nak go with the flow, kekalkan pengaruh, kekalkan air muka, kekalkan populariti dan poket sendiri.

Tak payahlah mengaku ikut manhaj Rasulullah SAW kalau sebenarnya ikut manhaj UAI.

Jgn tipu diri sendiri.

Anonymous said...

Islam dah tertegak lebih 1400 tahun tanpa lawak jenaka.

Hamka said...

(garu garu kepala yang tak gatal)

Anonymous said...

(garu kemaluan yang dah masuk fasa pegangan hidup)

us kat masjid rumah aku cakap orang lelaki ni ada tiga peringkat:

1.pandangan hidup.
2.pegangan hidup.
3.perjuangan hidup.

yg pertama umur belasan tahun.peringkat nampak perempuan je terus hidup.

yg kedua ,nak kena pegang dulu baru boleh hidup.

yg ketiga pulak,jenuh isteri nak berjuang bagi tolong hidup.....

kau dah masuk fasa mana hamka?

Anonymous said...

en. hamka ckp dakwah nabi spt dlm quran. jumpa org dr pintu ke pintu. ok, dlm konteks malaysia yg sy nampak yg pergi ke pintu rumah org berdakwah org tablig. so, adakah ustaz yg mngjar kt masjid, kat ipt, ceramah sumer tu x dikira dakwah? or cmaner?

Hamka said...

copy/pste:

“Habis tu bang, ustaz yang berdakwah di masjid surau tu bukan dakwah ke?”

Apa yang ustaz buat tu Taklim, (mengajar), Nabi pun buat di rumah Arqam bin Arqam, tapi Nabi bukan buat taklim sahaja, tapi Nabi dalam masa yang sama juga keluar berdakwah, Hari ini ramai ustaz dan ulamak (kena sangka baik-mungkin mereka perasan sibuk) tak berdakwah macam Nabi berdakwah, jika dulu Nabi berdakwah dari pintu ke pintu, tapi hari ni ustaz dan ulamak(bukan semua) hanya tunggu ummat datang kepada mereka.., cukup mengajar 10 peratus umat islam di masjid, berbeza dengan nabi yang pergi cari ummat l90 peratus lagi manusia di luar masjid..

Mungkin mereka keliru antara Dakwah dan Taklim. Of course dalam Taklim ada Dakwah dan dalam dakwah ada taklim, tapi senang cerita:

Taklim adalah:

1. Pelajar kena datang kepada ustaz.
2. Pelajar yang mendengar kena rendah diri, baru ilmu masuk.
3. Ustaz yang bercakap di muliakan. Hormat pada Ustaz.

Dakwah pula adalah:

1. Ustaz kena cari pelajar.., (nabi cari ummat)
2. Ustaz yang bercakap kena rendah diri. (Nabi bercakap dengan lemah lembut)
3. Orang yang mendengar di muliakan.., walaupun dia orang kapir.. rujuk Al quran akan bagaiaman Allah sendiri perintahkan Nabi Musa a.s berlemah lembut bila berdakwah pada firaun!!!

Tapi memang mujahadah dalam berdakwah, aku pun akui akan kemujahadahannya, tapi siapa aku nak cakap: cara Nabi tak sesuai, of course lebih senang ‘berdakwah’ dengan cara taklim, orang berminat nak dengar, buat lawak biasa pun orang gelak, kadang kadang dapat duit, tapi berdakwah jumpa orang, memang ada yang caci, maki, dan mungkin baling batu, isk!

Akhir kata:

Bersabarlah kita dalam berdakwah cara nabi, kerana Nabi dahulu bila berdakwah telah di hina oleh bangsa sendiri, Hari pertama istihar Kenabian, telah di tempelang oleh anak Abu jahal, Nabi pernah di sepak macam anjing, pernah di humban ke tanah seperti sampah, pernah di tumbuk sehingga tercabut giginya, di baling najis, di lontar batu sehingga berdarah darah, di hina di caci, di dusta di lukai, ini adalah gara gara berdakwah dari pintu ke pintu yang orang kapir cukup meluat.

Tapi adakah Allah turunkan wahyu kesian tengok Nabi susah bermujahadah dalam berdakwah dengan cara yang orang kafir meluat lalu suruh ubah cara berdakwah?

Takde maknanya!

Berdakwahlah untuk menyukakan Allah, bukan menyukakan nafsu kita atau nafsu orang lain.., berdakwah dengan mujahadah cara Nabi, dan hidayat adalah kerja Allah.

Pesan imam Ghazali: Mujahadah adalah kunci pintu hidayah, tidak ada kunci hidayah selain mujahadah.

MUHAMMAD MUQARRABIN said...

Blog ni bukan blog lawak cuma blog yang tak serious tapi secara random buat otak berfikir silang2. terima kasih Hamka buat entry yang berjela dan ulang2, sebab dah smash nak cover balik bagi bola tanggung.

MUHAMMAD MUQARRABIN said...

Blog ni bukan blog lawak cuma blog yang tak serious tapi buat otak berfikir silang2 ( banyak fikir la ). terima kasih Hamka buat entry yang best ni berjela dan ulang2, sebab dah smash nak cover balik bagi bola tanggung.

detective nie said...

terima kasih kerana penjelasan terakhir hamka tu...harap yang membaca entri ni baca dari awal sampai akhir komen then berfikir sebelum komen...for me hamka telah menunjukkan bukti bahawa dakwah rasullullah adalah dakwah yang sebenar dan majlis2 dan ceramah serta tazkirah itu lebih menuju kepada majlis taklim(ilmu) untuk berkongsi ilmu terutamanya untuk golongan yang baru nk meminati ilmu agama. bagi yang dah terel dan mempunyai minat yang mendalam perlulah merujuk ulama untuk mendapatkan ilmu.. bagi konsep dakwah pula...lebih kepada megajak dan menyeru orang yang belum mengenali atau sudah mengenali islam untuk mendalami islam. di sini konsep yang perlu diterapkan dalam pemikiran umat islam zaman sekarang. jadi kita boleh simpulkan dakwah ibarat menjemput orang seperti invitation untuk kenduri dan sebagainya. and majlis taklim seperti yang dilakukan oleh UAI dan ceramah2 lain adalah seperti aktiviti dan pengisi yang ada dalam majlis tersebut. oleh itu, jangan menghukum hamka. dia cuma menegaskan kepentingan konsep dakwah dan dakwah dari pintu ke pintu serta individu ke individu sama ada yang muslim ataupun bukan muslim seperti yang diamalkan oleh para nabi serta sahabat. itulah baru dakwah yang sebenar.

hope selepas ini semua orang paham maksud dakwah serta majlis taklim

nak link?
http://bintuahmad.wordpress.com/2012/04/09/majelis-talim-seputar-pengertian-kedudukan-fungsi-dan-tujuan/

Maya Ariffin said...

*Garu kepala*
Some of them ni baca tang mana ek?

Tajuk nye je ke?
Awalnye je ke?
Ujung nye je?

baca habis ke tidak? tanya soklan mcm tak baca habis.. sebab soklan tu dah ada jawapan dalam tu gak..

Maya Ariffin said...

*Garu kepala*
Some of them ni baca tang mana ek?

Tajuk nye je ke?
Awalnye je ke?
Ujung nye je?

baca habis ke tidak? tanya soklan mcm tak baca habis.. sebab soklan tu dah ada jawapan dalam tu gak..

Hamka said...

itu yang aku pelik, baca separuh dan nak jadi pembangkang! adohai...

Anonymous said...

korang nak joint PAS ke...
korang nak joint UMNO ke...
korang nak joint PKR ke...
korang nak joint DAP ke...
korang nak joint TABLIGH ke...
korang suka ceramah UAI...
korang tak suka ceramah UAI ke...
tu korang punya pasal..

yang penting sebagai umat Nabi SAW, korang kena buat dakwah cara Nabi SAW..

Anonymous said...

bulan tak berapa cerah, tu yang baca tak berapa jelas tu.... dah bila baca tak berapa jelas, asyik nak bangkang je la kerja nya... haha... pelawok, pelawok....

==aku lagi==

Anonymous said...

baca sahaja tak cukup.kalau diri sendiri tak amal.
besok hati gelap.bulan yang makin terang.perasan unik kan?kehkehkeh....



opah lu lagik.

Anonymous said...

kalau dah baca pun salah pemahamannya tak mungkin amal jadi betul,

kalau amal tak betul tak mungkin hati jadi terang?

p/s: baca kena habis dulu, then kasi faham, bila faham tak akan type komen2 yang semua persoalannya telah dijawab oleh Hamka, nampak sangat baca tak habisnya or sekerat2 or langkau langkau.... ape da langkau2.... laju je nak komen...



==aku lagi==

Hamka said...

korang lagi? adohai

Anonymous said...

saje seronok menyakat, tahu dah buang karan jer....

banyak dok clik2, naik sket rating blog mu Hamka... hehe

==aku lagi==

Hamka said...

Aku terima kemeriahan komen di sini sebagai pujian, adohai

Anonymous said...

kat blog keretamayat, ustaz tabligh>ustat kelakar.
kat ceramah pas, ustat kelakar>tabligh>ilmuan muda..
gini la kalau nak bebalah nak cakap sape yg power sampai kiamat pun tak habis

Anonymous said...

sunan jawa sebarkan agama dengan gendang musik dan wayang kulit..sebab itulah hiburan zaman tu..dan kalau rasanya zaman tu cara dia x berjaya..munkin islam juga x sampai ke tanah melayu..Allah jadikan manusia dengan pelbagai kebolehan..jika dia boleh mengajak orang KE MAJLIS ILMU dengan buat orang ketawa itu kelebihan dia..kalau dia boleh mengajak orang mengingati Allah dengan syair2 indah itu juga kebolehan dia..jangan sukat orang lain sukat diri sendiri dah pasti kemana kamu selepas ni..berjaya ke amalan kamu melepasi langit pertama..?