Jan 23, 2013

Dakwah cara Nabi tak sesuai?


(Blog ini adalah himpunan Nota kepada diri sendiri, yang akan baca banyak kali adalah aku!)

“Salam saudara Hamka, saya sangat meluat dengan orang yang berdakwah secara berjumpa dirumah, sebab dengan dakwah cara macam ini, orang akan dapat dosa sebab marah dan tak selesa. Orang nak berehat, tapi pendakwah datang kacau, nampaknya, keghairahan kamu mencari pahala sunnah tanpa akal membuatkan orang lain berlaku biadap dan berdosa sesama islam. sepengatahuan saya, dalam berdakwah, yang penting cara itu mesti memikat dan menyenangkan orang. baru orang tertarik dengan kita dan mudah mudahan tertarik juga dengan islam.”

Adohai, komen di atas di tulis oleh salah sorang pembaca blog keretamayat, kemudian aku panjangkan komen ini kepada seorang ustaz X, kata ustaz X, adalah betul berdakwah cara berjumpa dari rumah ke rumah adalah ketinggalan zaman, kerana zaman ini dakwah boleh di buat dengan pelbagai cara, contohnya beliau yang mengajar di masjid menggunakan speaker yang kuat, juga adalah dakwah dua hala, satu dalam masjid, dan tak langsung orang luar masjid, kata ustaz X itu lagi, jika di rumah, kita On kan TV dengan ceramah ustaz Azhar Idrus dengan kuat, juga satu cara berdakwah.., boleh dakwah guna internet, guna muzik, cara dakwah jumpa adalah tidak sesuai dan meluat, bla bla bla bla..

Ok, cukup dua kefahaman di atas sebagai asbab aku update blog hari ini setelah kian lama perasan sibuk..

Komen aku:

Jika inilah kefahaman ugama ramai orang islam, memang senang lah orang kafir nak jajah orang islam, dan lambatlah ugama nak maju macam dahulu kala, adohai..

Aku bagi contoh analogi mudah, ahli kitab yahudi tidak suka Nabi akhir zaman di kalangan orang arab, mereka meluat dengan orang arab, akibatnya mereka tidak masuk islam, membuat dosa pada orang islam dan biadab bila Nabi orang arab berdakwah dengan mereka bangsa yahudi yang di anggap lebih mulia dari bangsa lain.

Persoalannya, apa berlaku pada ahli kitab yahudi tadi? Ada Allah peduli dengan rungutan mereka? Tak de maknanya kau menuntut hak untuk diselesakan dalam berdakwah.., Allah telah laknat mereka dan campak mereka ke neraka.

Aku harap komen partama bukan dari seorang ustaz, sebab benda ni basic, jika ada orang solat membaca Al quran dalam bahasa melayu sebab cara ini lebih berkesan dan khuyuk kononnya, maka ketahuilah walau kamu solat sambil menangis dan penuh khusyuk, tapi bila membaca al quran dalam bahasa melayu, maka solat korang tidak sah sebab tak ikut cara Nabi, tak ikut sunnah Nabi boleh hilang hak ummat terbaik di padang mahsyar. Adohai..

Bab dakwah cara Nabi, rujuklah Al quran. Kenapa nak pakai kepala otak sesuai dengan nafsu?

Bagaimana semua Nabi berdakwah?

Nabi Muhammad SAW dan semua Nabi berdakwah adalah dengan cara jumpa manusia dan bercakap dengan lemah lembut.
Rujuk Al quran kisah Nabi Musa dan Firaun.

Firman Allah:

"Pergilah kamu berdua (Nabi Musa dan Nabi Harun) kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas. Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut".

Kalau ikut kefahaman korang, Firaun pun samalah macam korang, sangat meluat dengan orang yang berdakwah secara berjumpa dirumah beliau, firaun pun dapat dosa sebab marah dan tak selesa. Orang nak berehat, tapi Nabi Musa datang kacau, patut Nabi musa berdakwah dengan cara yang selesa, cara yang mesti memikat dan menyenangkan orang, guna internet ke, FB ke, baru firaun tertarik dengan Nabi Musa dan mudah mudahan tertarik juga dengan islam.

Begitu fahaman korang yang kononnya bernas?

Aku nak tanya, sebelum Allah hantar Nabi Musa berdakwah pada firaun dengan cara yang korang tak suka itu, Allah tahu tak bahawa Firaun tak akan beriman?

Sebelum Allah hantar Nabi Nuh berdakwah pada kaumnya selama 950 tahun dengan cara yang korang tak suka itu, Allah tahu tak bahawa 99 peratus kamun Nabi Nuh tak akan tak akan beriman dan kena bala?

Sebelum Allah hantar Nabi Muhammad berdakwah pada orang taif dengan cara yang korang tak suka itu, Allah tahu tak bahawa Nabi Muhammad SAW akan kena baling batu sebab semua penduduk taif rasa meluat dengan dakwah cara Nabi.

(jika kau jawab Allah tidak tahu, maka kau adalah bangang bab ugama)

Allah Maha mengetahui!

Nabi buat dakwah bukan nak menyukakan orang, tapi nak menyukakan Allah, Allah suka melihat Nabi berdakwah cara mujahadah macam tu, korang siapa nak nafikan perintah Allah? dan lepas Allah binasa kaum yang tak selesa dengan dakwah cara Nabi, bila datang kaum baru yang engkar, ada Allah suruh Nabi baru ubah dakwah cara lain? Oh Nabi nuh gagal berdakwah cara jumpa manusia, nanti Nabi luth dakwah cara lain lah pulak, nasyid ke? Buat blog ke? Tulis buku ke? Ada Allah ubah tertib pada semua Nabi dalam berdakwah?

Takde maknanya!!

Nabi Muhammad SAW pun ajar sahabat berdakwah jumpa manusia dari rumah ke rumah dan bercakap dengan lemah lembut. Orang yang meluat adalah Abu jahal, Abu Lahab,.., tapi ada Nabi suruh sahabat ubah cara dakwah tu? Lepas tu siapa yang kena laknat dan azab? Abu lahabbbb!!!

Apa punya bangang lah korang ni, harap bukan ustaz..

Hari ni aku nak emosi.., sebab nak pesan pada diri sendiri,

Ketahuilah: Hidayat kerja Allah, Siapa yang berdakwah dengan niat untuk betulkan orang lain lalu buat cara yang sesuai dengan nafsu, menyanyi ke, menulis blog ke, berdemotrasi ke? FB sharing ke, apa apa lah yang sesuai dengan nafsu, maka korang akan mendapat dua perkara, iaitu marah dan putus asa, Adohai..
Berdakwahlah dengan niat menunaikan perintah Allah dengan kerisauan tapi jangan sampai membinasakan diri, ketahuilah, kejayaan dakwah bukan diukur dari orang lain yang berjaya amal apa yang kita sampaikan tapi kejayaan dakwah di ukur apabila kita berjaya amal apa yang di sampaikan.

Firaun yang jahat di dakwah dengan lemah lembut oleh Nabi Musa, akhirnya Ahli sihir firaun yang dapat hidayat, semua kerja Allah..

Nabi Nuh berdakwah siang dan malam, sepuluh tahun baru dapat seorang pengikut, tak pernah Allah cakap cara Nabi Nuh tu salah sebab 10 tahun dapat seorang, 900 tahun dapat 80 orang, yang salah kaum dia yang rasa tak selesa dengan cara Nabi Nuh berdakwah dan agenda yang di bawa oleh Nabi Nuh, akhirnya yang rugi kaum dia, bukan Nabi NUh, tak paham lagi?

"Tapi Tuan, ada orang insaf bila mendengar lagu nasyid, macam mana tu?"

Dik, dakwah terbaik adalah cara Nabi, selain dari cara Nabi ni walaupun ada sedikit ‘kesan’, tapi kesan kerohaniannya tak sama, lagipun bukan semua benda yang mendatangkan insaf itu baik, sebagai contoh, ramai orang insaf bila melihat mayat bergelimpangan mati di jalan raya, tapi tak kan lah kita sengaja nak bergolek di jalan raya semata mata nak suruh orang insaf, kena pijak tayar lori karang, siapa nak kutip? keretamayat juugak, adohai..

Dakwah selain dari cara Nabi, seperti menyanyi, berlakon, melukis kartun, dan lain lain yang seronok dengan nafsu, bagi aku ‘tak salah’ namun ianya macam tak sesuai nak dilebelkan sebagai dakwah, bagi aku ianya lebih sesuai di panggil “hiburan dalam islam” kerana “dakwah” itu adalah sesuai dengan nafsu dan tidak bermujahadah!, sedangkan dalam Al quran, ugama tersebar atau datang nusrah Allah adalah dengan dakwah mujahadah para Nabi dan Rasul...,

Baca kisah nabi Ibrahim kena campak dalam api, Nabi Nuh di maki, Nabi Muhamad di baling batu, Nabi zakaria di gergaji, Nabi Ayub di ditimpa penyakit, Nabi Yunus di telan ikan, Nabi Yosof dipenjara, Nabi Ismail di sembelih.. adohai..

Bila Sahabat rasa susah bermujahadah dalam berdakwah cara Nabi, Nabi tenangkan mereka dengan bagitahu:

“Sesungguhnya umat-umat yang zaman dahulu, mereka disikat dengan sikat-sikat besi sehingga mengoyakkan daging dan urat dari tulang-tulang, namun semua itu tidak membuatkan mereka berpaling daripada agama.”

Tuan tuan, Agama tersebar dengan mujahadah para pendakwah, bukan dengan hiburan. Dizaman Nabi Muhammad SAW, walaupun belum ada kitab ugama dicetak, kitab hikam belum ada, kitab tarikatpun belum ada, kitab sifat 20 masih belum dicipta, akhbar harakahpun takde, risalah lepas jummaat takde, blog dakwah takde, FB islamik takde, halaman web Islamicpun takde jugak, sekolah pondokpun takde, parti islam dan nasyid jugak tiada, drama islam takde, ceramah kelakar macam UAI pun takde, tapi hari hari orang kapir masuk islam, Kenapa?

Kerana hidayat tersebar bila mujahadah dari Nabi dan sahabat yang berterusan. Tapi zaman ni, apa yang tak de?, kitab ugama dicetak sudah setinggi gunung, akhbar dan majalah islamic bersepah, risalah lepas jummaat melayang layang, blog dakwah berlink link, halaman web Islamic penuh sesak, sekolah pondok bertingkat tingkat, parti so call islamic bukan main besar bendara berkibar, nasyid di radio tak henti henti, TV islamic pun ada, ustaz ceramah bukan main kelakar, tapi bilangan orang kapir masuk islam tak macam zaman Nabi, sikit bebenor, malahan zaman ni, orang murtad pulak ramai.., kenapa?

Patut dengan dakwah cara tak meluat, Masjid penuhlah, tapi masih kosong terutama bila takde ustaz kalakar datang ceramah, adohai..

 “Habis tu bang, ustaz yang berdakwah di masjid surau tu bukan dakwah ke?”

Apa yang ustaz buat tu Taklim, (mengajar), Nabi pun buat di rumah Arqam bin Arqam, tapi Nabi bukan buat taklim sahaja, tapi Nabi dalam masa yang sama juga keluar berdakwah, Hari ini ramai ustaz dan ulamak (kena sangka baik-mungkin mereka perasan sibuk) tak berdakwah macam Nabi berdakwah, jika dulu Nabi berdakwah dari pintu ke pintu, tapi hari ni ustaz dan ulamak(bukan semua) hanya tunggu ummat datang kepada mereka.., cukup mengajar 10 peratus umat islam di masjid, berbeza dengan nabi yang pergi cari ummat l90 peratus lagi manusia di luar masjid..

Mungkin mereka keliru antara Dakwah dan Taklim. Of course dalam Taklim ada Dakwah dan dalam dakwah ada taklim, tapi senang cerita:

Taklim adalah:

1.            Pelajar kena datang kepada ustaz.
2.            Pelajar yang mendengar kena rendah diri, baru ilmu masuk.
3.            Ustaz yang bercakap di muliakan. Hormat pada Ustaz.

Dakwah pula adalah:

1.            Ustaz kena cari pelajar.., (nabi cari ummat)
2.            Ustaz yang bercakap kena rendah diri. (Nabi bercakap dengan lemah lembut)
3.            Orang yang mendengar di muliakan.., walaupun dia orang kapir.. rujuk Al quran akan bagaiaman Allah sendiri perintahkan Nabi Musa a.s berlemah lembut bila berdakwah pada firaun!!!

Tapi memang mujahadah dalam berdakwah, aku pun akui akan kemujahadahannya, tapi siapa aku nak cakap: cara Nabi tak sesuai, of course lebih senang ‘berdakwah’ dengan cara taklim, orang berminat nak dengar, buat lawak biasa pun orang gelak, kadang kadang dapat duit, tapi berdakwah jumpa orang, memang ada yang caci, maki, dan mungkin baling batu, isk!

Akhir kata:

Bersabarlah kita dalam berdakwah cara nabi, kerana Nabi dahulu bila berdakwah telah di hina oleh bangsa sendiri, Hari pertama istihar Kenabian, telah di tempelang oleh anak Abu jahal, Nabi pernah di sepak macam anjing, pernah di humban ke tanah seperti sampah, pernah di tumbuk sehingga tercabut giginya, di baling najis, di lontar batu sehingga berdarah darah, di hina di caci, di dusta di lukai, ini adalah gara gara berdakwah dari pintu ke pintu yang orang kapir cukup meluat.

Tapi adakah Allah turunkan wahyu kesian tengok Nabi susah bermujahadah dalam berdakwah dengan cara yang orang kafir meluat lalu suruh ubah cara berdakwah?

Takde maknanya!

Berdakwahlah untuk menyukakan Allah, bukan menyukakan nafsu kita atau nafsu orang lain.., berdakwah dengan mujahadah cara Nabi, dan hidayat adalah kerja Allah.

Pesan imam Ghazali: Mujahadah adalah kunci pintu hidayah, tidak ada kunci hidayah selain mujahadah.
Nak berhibur sambil berpesan perkara baik, itu takde masalah, nak bernasyid ke, nak tulis blog ke, nak berkompang ke, nak berdemotrasi ke, selagi ada kebaikkan, ianya akan member manfaat pada sesama mukmin.. tapi nak kata cara Nabi tak sesuai dan meluat, memang bangang!

Sekian..

“Habis tu Hamka, kau cakap, berdakwah dengan lemah lembut, tapi kau asyik caci maki sahaja di sini, apa ke hal?”

Aku mengaku bersalah dan menulis mengikut nafsu, dan aku dah cakap banyak kali sebelum ini bahawa, blog aku ni bukan blog dakwah, ini adalah “himpunan nota ugama kepada diri sendiri”, kalau korang suka, blog ini boleh menjadi : “hiburan yang bermanfaat” sebab ada perkongisan ilmu.  Tapi jika meluat, bagus! bermakna anda sudah meluat dengan dakwah bukan cara Nabi, dan ada pontensi untuk suka dakwah cara Nabi, tahniah!

Woha!

Ps: Korang jangan nak melenting, Aku emosi kepada diri sendiri sebab perasan sibuk hingga tak sempat buat dakwah cara Nabi, Adohai...

154 comments:

Fais Al Hassani said...

Assalamualaikum wbt. Terima kasih kerana terus menulis, Saudara Hamka

Hamka said...

sama sama, bagus juga ada orang sudi baca, jika ada yang salah, boleh terus tegur..

pahlawan said...

ada 2 kesalahan ejaan...
Terima kasih...

Anonymous said...

kikiki, den x nampak salah eja ke hapa, den nak g tahu den sokong 10000000000000000000000000000 % pe yg abg mayat eh abg keta mayat tulis, apa nabi buat kita jangan kondem oiii, ko tak nak buat ko punya pasal tapi jangan kondem, nabi kekasih Allah swt, lu sapa nk kondem kekasih Allah swt..huhuhu..wa pun x tahu wa sapa tp jom salawat banyak banyak supaya nabi tolong bg syafaat kat masyar nanti..aamiin

es din said...

Ak nk ckap... Ko bnyak salah....

Banyak salah eja!!!
Woohhaaaaa.....
Hehe...
Ap pn... Kefahaman lu best bro...

es din said...

Ak nk ckap... Ko bnyak salah....

Banyak salah eja!!!
Woohhaaaaa.....
Hehe...
Ap pn... Kefahaman lu best bro...

Ninie Simmons said...

Spelling alert :
Nabi Muda - Nabi Musa

Hamka said...

Nabi MUda sudah di edit kepada Nabi MUSA!..

adohai, menulis dalam keadaan tidak berbaju memang bahaya.

adohai

pekebun said...

Org yg kata cara nabi tak sesuai zaman ni teramatlah bengap dan jahil..agaknya kita ni la mcm musyrikin quraisy yg meluat bila nabi dtg dakwah ke rumah..

Anonymous said...

rase nak lempang laju2 org yg komen meluat dakwah rumah ke rumah tu....cam nak maki jer byk2....apepun thanks hamka bg penerangan pade semua....ayah saye salah seorg yg buat dakwah rumah ke rumah....

julu said...

kita nk ikut kehidupan nabi ke kehidupan sekarang?
kalau nk ikut kehidupan skrg sila lah berehat2 di rumah smbil bergurau senda tanpa hiraukan keadaan sekeliling.
kalau nk ikut kehidupan nabi, sila lah keluar berdakwah.
pesanan untuk akuuuu.. arghhhhh.. kenapa perasan sibuk sngt ni..

Ahli Surau Ampang said...

HAMKA, NABI BUAT DAKWAH KEPADA ORANG2 KAPIR. MACAMANA KITA NAK DAKWAH ORANG2 KAPIR ? NAK PERGI DARI RUMAH KE RUMAH JUGAK KE ?

Mohd Termizi said...

cek hamka..mereka yg berkata dakwah cara nabi itu kuno adalah sbb salah sy yg x dakwah mereka.. mereka x faham cara berdakwah pn salah sy.. semua salah sy.. sbb sy yg lemah tiada kekuatan utk beritahu mereka..

Anonymous said...

Salam,sy setuju 100% dgn apa yg en hamka tulis di atas..sy cuma ingin komen tentng cara kamu berdakwah..pd pandangan sy usaha yg dilakukan oleh kamu adlah sangat baik..cuma kamu TERLALU menekankan agr org lain mengikut kamu 'keluar'..bg sy, kebnyakan org bukannya tdk mahu mengikut 'keluar' bersma kamu,tp pengisian di dlm majlis itu yg menjadi halangan..sy xkata yg pembacaan taklim,majlis utk berfikir di atas ilmu dan amal,kluar berdakwah dr rmh ke rmh itu tdk baik..pd sy ia memadai jka utk 3 hari..tp jka 40 hari, sy rsa ia memerlukan stu pengisian yg lbh dr itu..

contoh mudah sy bg..oleh krn en hamka bg contoh UAI,sy jga akn bg contoh UAI..kta blh lhat org bersesak2 utk melhat ceramah UAI yg kebanyakannya pergi tanpa dijemput,bg sy bkan hnya krn ceramah itu kelakar,tp krn pengisian ilmu yg ad ddlmnya..

Anonymous said...

Kepada Anonymous 4:40 PM, January 23, 2013,

Bukan sebanyak mana ilmu yang kita belajar yang menjadi kayu ukur tetapi berapa banyak ilmu yang kita sudah amal yang menjadi ukuran.

p/s : pesan utk diri aku

Anonymous said...

Kepada Anonymous 4:40 PM, January 23, 2013

Saya nak tanya...mana lagi best, beli ikan di pasar atau menangkap ikan di laut?

heal man said...

saya nak bagi cadangan sket.. semasa datang ke rumah orang.. sila la ikut segala adab-adab sebagai tetamu, niat hati nak berdakwah.. lagi satu.. sebelum pape pon nak ajak orang buat baik..

1. berkawan la dulu dengan tuan rumah.. jangan terus "direct to the point".. mulakan dulu sesi perkenalan.. beramah mesra.. pastu terus je balik dengan alasan sebab dah nak masuk waktu solat..

2.- besoknya datang lagi.. bersembang lagi.. sikit-sikit perbualan tu masuk bab akhirat.. tapi jangan banyak sgt.. nanti kantoi lak.. pastu cam bese balik dengan alasan sebab dah nak masuk waktu solat..

buatlah langkah 1 dan 2.. sampai terkesan hidayat untuk tuan rumah itu bersolat dimasjid...

insyaAllah tuan-tuan.. mudah sungguh dakwah cara nabi nih.. cuma yg menjadi halangan adalah istiqamah dalam melakukan sesuatu tu.. :(

zulhilmi yahya arif said...

bapak, panjangnye mike menaip.. ada isinya tapi yob aku nak tegor sket bleh? bleh ke tak? zip suar kasi tutup.. eh2. silap, bab ko menegur golongan2 yg xselesa diatas ni ada ayat bodo dan bangang, xseswai le dok.. nasihatilah mereka2 yg kureng itu dengan pendekatan ayat lebih lemah-lembut... kan bersesuaian dengan konsep dakwah tu.. sekadar teguran daripada saya yg xseberapa... kalo xsuke jgn baca, tapi dah baca kan, woha.

Anonymous said...

ada ke org yg berdakwah ke rumah2 orang kapir kat Malaysia? gi ketuk pintu diaorang?..

Anonymous said...

tp untk suatu amalan itu bleh djadikan sebagai ukuran,mestilah dgn ilmu..:)

magedol said...

Jawapan yang bagus...kalu tak pahang lagi gak tak tahu laaaaa

magedol said...

Jawapan yang bagus...kalu tak pahang lagi gak tak tahu laaaaa

Anonymous said...

Salam,situasi yg sy gambarkan bukannya merujuk pd golongon sasaran, tp pd golongan yg menyasarkan..:)

tp sy jwb jugalah soalan kamu tentang ikan..sy lbh suka bli dpsar sbb sy jnis yg mabuk laut..woha!

-anonymous 4:40-

Anonymous said...

Himpunan nota ugama untuk diri sendiri......emm tapi letak dlm blog yg semua org boleh tgk,sipa buat buku, ada FB. FAKTA KAUM JUGAK NAMERNYE NIE. Tulislah dlm diari/kalu tulisan buruk. Taip simpan dlm hard disk kat rumah. Baru namenya untuk diri sendiri. Pathetic

Anonymous said...

Fakta kaum kera

Anonymous said...

Fakta kaum kera

BlueAsSkyry said...

anonymous ni annoying betul la....
sapa pathetic??
yg penting eden suka baca, x suka x yah baca....
x suka buku,x yah beli
x suka fb, x yah Like
satu jari tunjuk org 4 lagi tunjuk dri-sndri, pathetic....
nota ugama bleh kongsi, nota ja ayat or tulisan cakar ayam x pa,
sbb xda cikgu nak sain pun nk bg markah pun....
en. Pathetic pernah wat nota x??

Anonymous said...

Walaupun aku setuju sgt2 benda ni baik tapi bila dah tiap2 hari datang, lama2 rimas jugak kadang2.reason dia sbab hati dah kotor & ego.

pekebun said...

Memang patut la ada org yg datang dakwah ke rumah aku pasal...
1)aku kata aku islam tp pada nama je islam
2)aku kata Allah tuhan aku yg bkuasa, tapi kat mulut je,dlm hati aku duit,pangkat harta dan segala makhluk ada kuasa bg manfaat mudarat..bnyk syirik
3)aku kata nabi ikutan aku tp 24jam kehidupan aku mcm yahudi,nasara,majusi pagan dsbgnya..
4)aku kata x solat pun xpe asalkan x kacau org padahal solat 2 pembeza antara islam/kapir
5)aku kata ilmu penting utk ibadat, tapi aku x amal pun maklumat yg diberi olih ustad
6)aku kata org islam sedara aku tapi aku kata boleh blah la lu,bkn ko sedara aku pun!
7)aku kata yg penting ikhlas dlm amal,tapi aku suka kalo org lain tau amal baik aku
8)aku kata harta,masa dan body aku ni Allah punya tapi aku cukup bakhil,kedekut n pengecut nak guna utk agama..ye ke ada syurga?...
Bnyk lg..memang patut la ada org dakwah g rumah aku pasal aku ngan musyrikin quraisy sama je..x yah cerita la org kafir aku lg teruk munafiknya..

mrsRons said...

saye suke hiburan di sini

Hamka said...

Jawab mana sempat:

Korang: (HAMKA, NABI BUAT DAKWAH KEPADA ORANG2 KAPIR. MACAMANA KITA NAK DAKWAH ORANG2 KAPIR ? NAK PERGI DARI RUMAH KE RUMAH JUGAK KE ?)

Hamka said: Patutnya begitulah, tapi antara orang kapir dan orang islam, kena utamakan orang islam, Nabi pernah kena tegur oleh Allah dalam al quran kerana utamakan orang kapir dalam bab berdakwah yang bertembung, rujuk surah Abasa, kisah nabi berpaling dari orang islam yang buta kerana sibuk berdakwah abu jahal, adohai..

Korang: (contoh mudah sy bg..oleh krn en hamka bg contoh UAI,sy jga akn bg contoh UAI..kta blh lhat org bersesak2 utk melhat ceramah UAI yg kebanyakannya pergi tanpa dijemput,bg sy bkan hnya krn ceramah itu kelakar,tp krn pengisian ilmu yg ad ddlmnya..)

Hamka said: Kejayaan dakwah bukan ramai orang ikut kita, tapi sejauh mana kita ikut cara Nabi, ceramah lawak memang orang suka, tak salah untuk berhibur, tapi jangan lupa sunnah asal.

Korang: (tp untk suatu amalan itu bleh djadikan sebagai ukuran,mestilah dgn ilmu..)

Hamka said: Ilmu bila amal, tak amal maka menjadi maklumat sahaja, ramai yang ada maklumat dakwah cara Nabi, tapi belum berilmu, adohai..

Korang: (Himpunan nota ugama untuk diri sendiri......emm tapi letak dlm blog yg semua org boleh tgk,sipa buat buku, ada FB. FAKTA KAUM JUGAK NAMERNYE NIE. Tulislah dlm diari/kalu tulisan buruk. Taip simpan dlm hard disk kat rumah. Baru namenya untuk diri sendiri. Pathetic)

Hamka said: k.

budaqs mentahs said...

Ya aku setuju dengan Hamka
dan aku setuju dengan komen pekebun.

Aku suka orang dakwah datang kerumah aku. Kalau aku lelaki lama dah aku ikut dia org ke masjid.

Tapi ayah aku cukup tak suka mereka datang. tapi dalam senyap adik lelaki aku rupanya enyukai dari dalam rumah. (aku tak nak cerita pasal orang tapi aku bagi contoh depaan mata aku.)

Bila adik lelaki aku dah besar sikit dia pergi masjid dan berkawan dengan mereka. Sekarang ayah aku hari hari kena dakwah anak dia. Ha baru tau. dulu meluat sekarang dah terhanguk hanguk bila anak sendiri yang dakwah.

Orang yang tak suka dakwah rumah ke rumah bagi aku kerana Allah tak bagi faham dia mungkin banyak dosa.

Orang kalau tak nak benda yang susah akan cari 1000 atau sejuta alasan siap cari ayat atau hadis untuk menyokong benda yang dia tak suka.

Tapi kalau benda yang bersesuaian dengan nafsu dia. Maka dia akan cari dalil dan alasan hingga sejuta alasan dan flasafah.

Aku nak bagi semangat kepada sesiapa yang berdakwah cara Nabi , pergi rumah ke rumah. Jangan hirau dengan caci maki atau pujian. Buat lah kerana Allah.

Aku dah tengok sendiri kat keliling aku . Ustaz lulusan Al Azhar tapi tak berdaya solat 5 waktu ke masjid.
Tapi jiran aku yang dakwah rumah kerumah tu seorang pengutip sampah kat majlis bandaran. Boleh gi masjid setiap waktu. Siap bawak anak lelaki yang masih kecil sekali. Bunyi motosikal dia setiap subuh menjadi jam loceng untuk jiran-jiran. Memang aku TABEKK!!!

kALAU KITA CARI YANG BAIK ALLAH BAGI BAIK KALAU KITA CARI YANG BURUK ALLAH AKAN BAGI BURUK.

Anonymous said...

Salam,mungkin en hamka silap faham dgn apa yg sy tulis..sy xkta yg org berpusu2 prgi dgr ceramah UAI krn ia kelakar,tp krn pengisian ilmu didlmnya.

snang sy bg contoh yg lbh dkat dgn diri kamu..biasenye apabila 'keluar' akn ad majlis bc Quran,cbe byangkan klau majlis itu dibuat dgn sebaiknya..diajar dgn tajwid (klau blh tarannum skali)..maka org yg 'keluar' ini akn mendpt lbh input..

dan klau dtambah dgn element lain..contohnya, ada satu sesi untk memperbetulkan solat..mcm2 lg yg blh dbuat..

jka dwujudkan element2 sebegini, stiap kali orng 'keluar' akn melahirkan seorng yg mantap dr segi pembacaan al-quran dn solat (ini hnyalah contoh)..pd pandngan sy golongan kamu bkan lg akn dcemuh oleh masyarkat (krn kta bkannya berhdpan dgn masyarakat yg tdk beriman,tp masyarakat yg kurang beriman),mlah kamu akn menjadi pendakwah yg terbaik d nusantara..

kesannya..pd pendpt sy, maka akn berbondong2lah org mengikut utk 'keluar' bersma kamu..para ibu bapa mungkin akn lbh bermnat utk menhantar ank2 mrk utk 'keluar' 40 hari stiap kali cti sekolah..Allahualam.

mungkin kamu susah paham sbb penulisan sy bercelaru..
-Anonymous 4:40-

Paraloya Akhlaken said...

kelako betul la soalan. nak berdakwah ikut cara Nabi sibuk pikir perasaan org, bila caci maki org ada pikir ke? kihkihkih

aku-alam said...

Siapa yang sudi bertandang ke rumah saya untuk berdakwah.. Silakan.. Pintu rumah sentiasa terbuka.. Tapi tak pernah lagi jumpa mereka yang sudi..

Anonymous said...

biasalah ni.
no hal lah.
tak sedia kita datang lain kali.
yg suka alhamdulillah,kita pi rumah sebelah lg.
eeh rumah ni org kuar kot.tak pe kita dtng lg nanti.
kecik punya hal ni broo.
setitik dr lautan derita nabi dlm dakwah.
orang marah kita diam,
orang nak pukul kita lari hehehe.
esok dtng lg.
kalau kamu rasa indahnya sunnah nabi kamu,kamu takkan rasa kesulitan dlm dakwah cara nabi.
caci maki orng itulah tarbiah mu.
rasalah sedikit perasaan nabi dlm dakwah setelah sekian lama kita memuaskan kesukaan kita dgn benda2.
dlm derita Dia sembunyi nikmat.

ovechkin said...

HAmka ! thanks penerangan yang bernas

sedih baca part penderitaan nabi tuh.sob sob

teringat kata2 imam malik awal islam datang dengan dagang, di akhir zaman islam juga datang dagang

kejahilan, fitnah berleluasa. doa minta perlindungan Allah. mohon sibuk kan diri dengan amal dan sunnah dan bersama2 duduk dengan orang yang berilmu, dapat banyak masa di habiskan di masjid.amin

Anonymous said...

kami nak dtng,
hehehe,
aku-alam kalau orng dakwah ko jemput pi rumah utk wat dakwah,
kecik tapak tangan padang bola kami hamparkan.
tak penah jumpa lg insan yg semacam tuan.

Anonymous said...

waaah semangat den baca ko punya komen ni budaqs mentahs,
kirim salam kat adik ngn pesan
dakwah ayah dng akhlak dan doa,
ulamak pesan kalau dgn ibu ayah kena berakhlak mulia itulah dakwah anak.jngn dakwah seolah olah kita nak ajar mereka itu dilarang keras.
tahniah kat adik dan awak yg suka cara dakwah nabi.

amin said...

semua komen baik baik belaka..satu ketika arwah syeikh abdullah kuwait pernah berpesan ..kalau tak keluar kita takkan faham usaha ni...apa kata kita bagi masa beberapa ketika utk keluar di jalan Allah ...dan tentang kenapa pengisian di buat dgn pekara pekara yg mudah supaya semua org boleh buat..

Anonymous said...

Sorry kalu ayat pathetic menggangu. Aku suka blog nie, terus terang kan senang, ni blog untuk nota org ramai bukan himpunam nota untuk diri sendiri. Takut fakta kaum kera terkena atas kepala sendiri. Ini blog islamik jugak so xda beza ngan blog org lain. Bila tegur pakai ayat kasar mulalah keluar fakta `ini adalah himpunan nota untuk diri sendiri`. Pathetic

Anonymous said...

dan beramal orang itu sebab dia berilmu,
tak beramal orang sebab dia takde ilmu,
ada pulak
tak beramal dia walau dia berilmu,
beramal dia walau tak cukup ilmu,
yg pasti,
orang yg beramal akan mencantikkan lg amalnya dengan ilmu,
dan orang yg rugi dok cakap ilmu tapi tak beramal amal,
tapi semua ni boleh gerak dengan terbinanya yakin yg sempurna,
ada orng berilmu tapi tak yakin,
ada yg beramal tapi tak yakin,
sbg cth cerita guru ajar murid jalan atas air,
wallahua'lam B-)

Anonymous said...

macam mana kalau tuan yg buat sendiri.
dah ada ilmu dah tu,tau cara nak buat cam mana,
dah tau ni kerja mulia apa lg jangan lepas peluang.
tak yah pi jauh2 cam dorang tu sampai behari hari.
hang try jiran 40 kiri kanan depan belakang.
ajak depa anak depa pi mesjid wat tazkirah.
jngn pula bg alasan depa dah pi,cari lah yg belum pi amaccam.B-)

Anonymous said...

ya yop lomah gomalaikan lg jawapan ko yop.
buang perkataan yg kasar2 yg menyakitkan jiwa yop,
ko kan orng lama dlm ni kerja.
lembut lagi yop

Anonymous said...

terimalah teguran tu,
asyik nak menegur je,
sekali dah ditegur jangan wat lg,
kalau tak terima teguran asyik pujian lama2 mintak puji je blog ni.
jadi bila di tegur kalau terima berubah,
tak terima tu yg buat bodoh jee teguran orang ambik yg puji2 je
adoyaiiiii

Anonymous said...

Salam saudara ku Hamka, ini hanya pendapat saya berkaitan isu yang dibincangkan. Bagi saya tidak ada salahnya untuk berdakwah dari rumah ke rumah sekiranya ianya dilakukan dgn cara yang berhemah dan beradab serta perkataan yang dituturkan itu tidak menyakiti hati tuan rumah tersebut. Di samping perjuangan berdakwah di jalankan kita juga berjuang untuk mendapatkan kuasa politik di negara ini supaya dakwah dapat dijalankan didalam media cetak dan media elektronik tanpa di sekat oleh mana- mana pihak. Lihatlah sekarang ini berapa kerat sahaja ustaz2 yang berwibawa boleh berdakwah dalam TV. Yang ade pun bukan secara live tetapi telah di edit. Berlainan dengan program maksiat yang dapat dijalankan secara Live di Tv tanpa di sekat. Oleh itu jangan hanya berdakwah dari rumah ke rumah. Marilah kita sama2 untuk mendapatkan kuasa politik bagi membolehkan ustaz2 yang kita sayangi dapat berdakwah di dalam Tv tanpa perlu di edit dan di buat secara live...wallahuhalam

Ahli Surau Ampang said...

HAMKA, AKU TAK PUAS HATILAH SAME ENGKO, ENGKO KATA SELAIN CARA NABI TU BUKAN DAKWAH. ENGKO MACAM NAK SEMPITKAN CARA DAKWAH. MEMANG BETULLAH CARA NABI TU YANG TERBAIK, TAPI CARA2 LAIN TU ADALAH CARA BARU YANG ZAMAN NABI TAK ADA SEPERTI INTERNET, TV, RADIO, TELEFON, MAJALAH, AKHBAR DLL, MAKA PENDAPAT AKU, APA2 CARA TERBARU YG KITA BUAT DENGAN NIAT UNTUK MENDEKATKAN MANUSIA KEPADA ALLAH, ITU JUGA ADALAH DAKWAH.

Anonymous said...

Kuasa politik then baru islam dapat maju? Kuasa politik? Kuasa politik? Kena ada kuasa dulu baru dapat berdakawah? Aku rase cukup banyak channel dan rancangan untuk dakwah. Al hijrah dan oasis. Edit ceramah? Kalu dah ceramah politik baik xyah tambah dosa adala. Ulama politik dan ulama sebenar beza sekali content dakwah nya. Ulama politik ceramah berat sebelah. Ceramah pemimpin politik baik lagi xyah dgr

Anonymous said...

Ya Allah.. tujuan kita nak dekat dengan Allah.
berlapang dada lah.
siapa yg rasa dia berdakwah tu dah ikut cara nabi..alhamdulillah. dan dengan usaha tu dia dekat dengan Allah.. berbahagia lah kamu. sebab itu lah tujuan kita kan

tapi kalau ditakdirkan seseorang tu dapat dekat dengan Allah dengan cara yang berbeza. siapa kita nak menafikannya. sedang Allah sudah menariknya

sebab tujuan kita semua sama. tolonglah...

saya menyokong usaha PAS dan hizbuttahrir untuk daulah islamiah. saya menyokong usaha jemaah tabligh utk menghidupkan sunnah. saya menyokong tariqat naqshabandiah untuk melembutkan hati ini. saya menyokong ustaz azhar idrus, dr maza, dan seangkatannya atas keilmuaannya. saya menyokong semua artis yang bersuara atas rasa cinta dan kasih pada Allah dan rasul. .. abby abadi pun saya sayang. dan ramai lagi yang menyumbang untuk ISLAM. tak ketinggalan HAMAS dan al-qassam.

tolonglah pandanglah kebaikkan atas usaha kita semua.

azlina asfah

Anonymous said...

Tujuan Nabi Muhammad berhijrah dari Makkah ke Madinah adalah untuk mendapatkan kuasa politik. Setelah berjaya mendirikan sebuah kerajaan di Madinah barulah baginda mengatur strategi dakwah dan akhirnya Baginda berjaya menakluk kota Makkah. Disini kita dapat lihat kuasa politik untuk berdakwah itu penting wahai sahabat ku semua

H i D H i R said...

"Berdakwahlah untuk menyukakan Allah, bukan menyukakan nafsu kita atau nafsu orang lain"

Ayat ni paling impak. Terima Kasih atas tazkirah ya saudara Hamka.

Anonymous said...

Salam hamka,

Cara kamu xkelakar ke? kamu sendiri cakap kamu dah lame kelakar dalam trademark kamu tu
kalo x, xramai kot org singgah blog ni sebab kalo xkelakar.
so, same jugak la dengan pendekatan ustaz azhar idrus tu.
harap fatwa kaum kera kamu tu tidak lagi terhempap dekat kepala sendiri selepas ini.anda mampu mengubahnya

hanya teguran sesama umat,
syed aniq

Anonymous said...

Iman yang tidak sempurna tidak akan dapat beramal dengan sempurna

Anonymous said...

yang dikhawatirkan nanti akan terjadi dimana orang itu seperti usaha agama, namun disisi Allah tidak sedang usaha agama. Mengapa bisa begitu ? ini karena maksud usaha agama ini bagaimana diri kita ini sifatnya tambah baik, yakinnya tambah kuat, ketaatannya pada Allah Swt meningkat, kecintaannya kepada sunnah semakin bertambah, sholatnya makin khusyu, ilmunya semakin bertambah, inilah maksud usaha agama. Tapi hari ini orang usaha agama hanya untuk orang lain saja bukan untuk diri sendiri. Inilah yang dimaksud kita disisi manusia terlihat seperti usaha agama tetapi disisi Allah bukan sedang usaha agama!

d2d said...

Imam Malik rahimahullah berkata: Pembaikan(islah) umat terakhir tidak mungkin tercapai melainkan dengan cara yang digunakan oleh umat permulaan. (Hajjatun Nabi 1/71)

Anonymous said...

Sahabat kehidupannya lapar berhari-hari sehingga perut mereka diikat dengan batu, disiksa, baju bertampal, rumah kecil, tetapi mereka dinyatakan telah berjaya oleh Allah Ta’ala dalam Al Qur’an. Sahabat menerima ancaman oleh musuh, meninggalkan keluarga, harta benda dan perniagaan, semua dilakukan demi kepentingan Agama. Inilah kehidupan orang-orang yang telah Allah Redha dan mereka Redha kepada Allah

Kolek Kecil said...

Anon 4.40,
Mungkin saya terlewat sedikit datang nak berkongsi.

Baru-baru ni saya ada dengar satu ceramah di radio. Penceramah tekankan betapa pentingnya berdakwah dengan ilmu dikalangan kita. Penceramah tekankan, kaedah dakwah Nabi Muhammad saw sangat memberi kesan berbanding kaedah ceramah.

Kerana apa, kerana baginda junjungan Muhammad saw mendekati setiap individu secara berseorangan, kenalpasti potensi, kekurangan dan kelebihan individu, keadaan sosial dan keluarganya, kewangannya, dan manipulate semua tu supaya dapat menerima Islam.

Kata penceramah, sebab tu kebanyakan soalan sahabat lebih kurang sama - apa ibadat terbaik, macam mana nak disayangi Allah tap jawapan Nabi Muhammad saw berbeza2. Sebab junjungan besar Muhammad saw manjawab berdasarkan kesesuaian seseorang itu.

Kalau menerusi ceramah agama, menurut penceramah, kaedah ini tidak dapat mendekati dan memahami hati nurani pendengar sebegitu baik mendekati secara berseorangan. Tak dapat tekankan usaha mencapai keihlasan. Sekadar boleh cakap kita hendaklah ikhlas. Buat lawak, lepas tu ketawa. Masuk TV tambah populariti, tapi orang yang datang dengar ceramah balik tak amal apa2. Yang ingat cuma lawak yang dibuat. Tak percaya cuba reflect diri sendiri, apa yang kebanyakan kita ingat ceramah2 lawak selama ni?

Kaedah dakwah pun bukannya sekadar ketuk pintu, cerita agama. Mula2 bolehlah berbaik dengan orang sekitar, jadikan kawan, cuma jangan datang ziarah orang tiba2 selepas zohor (tidak dituntut agama). Sambil2 rapat tu, tunjukkan amalan baik dan peribadi mulia. Bila dia dah biasa dengan kita, bolehlah bicara agama dengan spesifiknya. Berkawan lah dengan semua orang, dan berdakwah dengan semua itu. Pokok pangkalnya kena baikkan diri sendiri juga ya.

*Akui penceramah, kaedahnya semasa itu tidak sebegitu berksan sepertimana kaedah nabi muhammad saw. Kalau saya salah, minta maaf...

Pada Mr Pathetic, apa kata kita cuba optimis. Di luar sana dah banyak orang nak jual agama, jual nama Allah. Tak salah kita menerima baik ilmu2 agama. Kalau tak boleh nak terima jangan pula kita cemuh.

politik nabi? said...

ada lagi kefahaman "Nabi hijrah ke Madinah untuk bina KERAJAAN!"?
p/s AYAH PIN ke ni? hehehe

Anonymous said...

hanya ada satu cara je berdakwah iaitu cara NABI MUHAMMAD SAW!

mualaf said...

hairan!? SOLAT adalah perintah ALLAH dan semua org Islam kena solat macamana Nabi saw solat, DAKWAH perintah Allah tapi boleh buat cara sendiri?

Anonymous said...

takpe lah nabi tu manusia yg baik.
kalau ckap mmg orang akan dengar dan tak sakit hati.
ni yang ketuk rumah tu perangai bukan elok mana, time ziarah je belagak alim.time lain cakap pasal perempuan, mengumpat. tak tambah lagi personal issues macam kedekut, mulut busuk, malas belajar,kaki porn etc.

Anonymous said...

Semasa di daegu korea, pendakyah agama batil memasuki setiap rumah2 dan lorong2 utk menyebarkan kebatilan mereka. Moga Allah beri kefahaman kepada umat islam ke atas tugas sebenar mereka. Hamka ko berdakwah kat blog sambil tgk filem hindi. Mana hidayat nak tersebar.....

Anonymous said...

kalau org islam "tak solat,kaki porn,main judi,zina,minum arak" perlu ke kita keluar dari Islam? atau kita engkar cara Nabi saw!? bila masa pulak Nabi buat dakwah,dan semua orang suka pada Nabi?

PIS said...

SIAPA YANG BERAMI CAKAP DIRI DIA DAH PENUH DENGAN ILMU? DAN BERKATA "OK SEKARANG ILMU SAYA CUKUP DAN SAYA SEDIA BUAT DAKWAH?"

Anonymous said...

salam hamka...mmg dasyat ko punye blog..bg pndapat aku setakat ni aku belum jumpa alasan yg benar2 kukuh utk bhenti drpd berdakwah cara nabi ini..dah bertahun2 aku terlibat dlm usaha ini sejak mula2 keluar sampai lah ke hari ini krn aku belum jupa hujah2 yg bernas yg boleh memberhentikan aku drpd usaha ini..aku pon xtahu brapa lama lagi aku perlu terlibat dlm usaha ini..mungkin agaknya sampai mati aku akan terus dgn usaha ini

PIS said...

*BERANI

Anonymous said...

simple je, bila nak buat benda jahat tu pikir lah dalam otak yang Allah kasik tu, jangan letak dekat kepala lutut "AKU NI SUKA BERDAKWAH CAKAP ORANG ITU INI, AJAR ORANG ITU INI, AKU PUN KENELAH BERUBAH" jangan cakap je lebih, sakit hidung aku tahan nafas dah la byk cakap tapi mulut busuk.camana lah orang nak dengar cakap kalau perangai buruk sgt.takkan lah aku nak ikut dia tak gosok gigi juga?

Anonymous said...

sebab tu zaman sekarang cara ni dah tak berkesan. lepas tu keras kepala, diri sendiri je nak betul, ni masalah budak2 hingusan yg ilmu tak cukup ni. ambik 100% dari orang lain cakap lepas tu quote balik, betul ke tidak tak tahu. byk manusia byk ragam.peace.

Anonymous said...

pekerti nabi boleh jadikan ikutan, pekerti manusia zaman sekarang? boleh campak dalam ALAM BARZAKH!!!

Anonymous said...

Imam al-Bukhari berkata: “Orang muslim yang paling utama adalah orang yang menghidupkan sunnah-sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam yang telah ditinggalkan (manusia), maka bersabarlah wahai para pencinta sunnah, kerana sesungguhnya kalian adalah orang yang paling sedikit jumlahnya (di kalangan manusia).” (al-Jaami’ li akhlaaqir raawi': 1/168)

Anonymous said...

“Maksud ittiba’ Nabi SAW adalah mengikuti kepada dua perkara: Amalan Rasulullah SAW dan Maksud hidup Rasulullah SAW.”

Anonymous said...

hebat
hebat
hebat..

aku pilih cara nubuwah

NafsuNafsi said...

Berdakwah selain cara nabi adalah cara NAFSU sendiri je sebenarnya..konon buat dakwah tapi dlm hati maksudnya nak dunia,kuasa,harta dan wanita..nafsu kena ikut agama bukan agama yg ikut nafsu..cakap dgn org bebal yg btuhankan nafsu memang buang masa

Anonymous said...

pelik la, hamka dah kata tak salah pun dakwah guna cara internet,blog,ceramah dll.... ni pun ada org tak fhm...mesti pas baca terus emo....Moga Allah S.W.T. bagi kefahaman Islam yang sebenar kepada saya dan semua orang sekalian

NafsuNafsi said...

Solat,puasa,zakat dan haji ikut cara nabi tapi Dakwah nak ikut kepalaotak sendiri ke?Dakwah tu asas kpd agama utk bentuk iman..dtg iman mudah la nak tegakkan syariat..Dakwah ni kena susahpayah mcm nabi2 br tertib yg betul nak dapat agama..ni maksud dakwah pun x paham2 pasal malas dan lesu ikut nafsu..aku x peduli cara lain mmg xde kg dah..hamka ko pun sama mcm aku selalu ikut nafsu

Anonymous said...

INSAN FAKIR IMAN

Anonymous 12:06 PM, January 25, 2013,
Benar sekali kata2 tuan. Kami ini di M'sia, namanya sahaja dapat usaha awal, tapi kerana kurangnya korban, tangisan malam, ikram, makanya kami ketinggalan jauh dan usahanya kurang maju. Akibat kelemahan saya tidak buat usaha bersungguh-sungguh,makanya ramai saudara2 saya di sini masih tidak faham lagi mizaj usaha ini, samada yang pernah keluar, apatah lagi yang belum pernah keluar.

Pengalaman saya keluar tasykil brsama rakan2 senegara tuan di india, membuatkan saya berasa kerdil, jam 2-3 pg udah bangun tahajud,siap khidmat cuci tandas dan pelbagai lagi yang sukar saya ikut, apatah lagi amalan2 mereka yang lain.

Doakan lah kami, saudara2 mu di M'sia agar dapat istiqomah tambah korban. Semoga Allah terima kita semua. Aminnn.

Ibnu Hatari said...


kalau lah Allah dan RasulNya benarkan kaedah dakwah kene bertukar mengikut peredaran zaman, (dakwah internet, tv, komik, nasyid)

maka kaedah solah pun boleh bertukar mengikut peredaran zaman.contoh:
30minit sblm masok waktu zohor nak solah subuh 3 rakaat (nak seronok tido subuh) n zohor 3 rakaat, asar 1 rakaat(sibuk kejar dunia) maghrib 1 rakaat (sibuk tengok drama korea) baki asar 3rakaat dan maghrib 2 rakaat kita taruh dalam waktu isya, menjadikan solah isyak 9 rakaat.
ambik senang solah 17rakaat isya, (gabungan jumlah solah subuh+zohor+asar+maghrib).

kalau tanya nafsu aku, aku nak satu robot tolong solah utk aku sepanjang masa. maka bolehla aku santai layan youtube ufb atau uia, atau bukak blog2 sampah sambil goyang2 kaki.

kalau solah jadi mcm ni korang akan kata GILA! SESAT! TAK BETUL!. korang faham solah solah takleh bertukar ikut peredaran zaman, tukar cara dan ikut kepala otak sendiri, pasal apa? korang faham dan akan kata solah ada TERTIB dan RUKUN dan kena BELAJAR dgn alim ulama.

maka berkenaan dgn DAKWAH, masalahnya zaman sekarang manusia dah jauh terSALAH FAHAM, telah MELIHAT dan ANGGAP dakwah sama semacam satu kaedah pendekatan, bentuk ideologi, BOLEH BERUBAH RUBAH "nak buat, buat, taknak buat, sudah!".
inilah salah faham yg besar dan merugikan, melanda org islam sekarang.

padahal dakwah adalah sama macam amalan2 seperti solah, zakat, puasa, haji, yakni mempunyai rukun n tertibnya tersendiri dlm syariat. malahan hakikatnya dakwah adalah IBU SEGALA AMALAN. dakwah tulang belakang agama! mana boleh buat sukati2 "saya buat cara saya" syeh..

kalau tuan mengatakan "awak dakwah cara awak, saya dgn cara saya".
awak telah tersilap BESAR.

tiada tagline dakwah " buat cara kami", yg ada hanya adalah dakwah "ikut tertib mirip2 nabi saw".

adakah anda mahu mengatakan cara anda (nasyid, internet, radio, komik, blog) lebih baik dpd cara nabi saw?

DAKWAH cara nabi saw, KESANNYA akan bawak manusia BERNASAB kpd AGAMA yg syumul. KESAN TERBESAR Allah akan kurnia dan kekalkan hidayah dlm diri manusia.

dakwah yg bukan ikut cara nabi saw, maka KESANNYA akan bawak manusia BERNASABKAN kpd PETI UNDI, KEPENTINGAN DIRI, PERKUMPULAN/GOLONGAN DAN FAHAMAN, KUASA DAN TAKHTA, PANGKAT DAN DARJAT. inilah penyebab org islam BERGADUH n BERPECAH sesama sendiri!

sebenarnya tiada tempoh atau istilah 3h 40h 4bulan dlm dakwah nabi saw, DAKWAH kena buat SEUMUR HIDUP, dimana2 tempat, kpd sesiapa sahaja, setiap saat dan ketika, dalam apa jua keadaan. PENCEN dakwah hanya berlaku bila mayat diusung masuk dlm KUBUR. KEJAYAAN dlm dakwah adalah apabila BERJAYA MEMBAWA AMALAN2 UTK MENJAWAB SOALAN2 KUBUR.

3hari 40hari 4bulan sebenarnya adalah satu tempoh meletakkan diri, masa dan harta utk BELAJAR KAEDAH buat usaha nabi saw yakni amalan2 masjid nabawi (dakwah, taalim, ibadat, khidmat), dan seterusnya bila tamat tempoh keluar 3h 40h 4bulan maka dakwah nabi saw akan disambung dlm medan masjid n kampung masing2.

so brother2 yg ada azam nak buat dakwah cara nabi saw, elok2 la lapangkan masa utk belajar dakwah keluar 3hari atau 40hari atau 4bulan. besok sabtu adalah malam sabguzari perkumpulan seluruh markaz2, kita azam iktikaf dari selepas asar sehingga israq pagi besok.

insyaAllah saya azam utk keluar jalan kaki 2 bulan nov 2013!

Penipurakyat said...

Satu2nya kaedah yg terbaik dan paling canggih hingga kiamat ialah cara Rasulullah saw..nampak kuno tapi memberi bekas ke seluruh alam..alam roh,alam rahim,alam 7lapis langitbumi,alam ghaib,jin,malakut,alam barzakh dan alam akhirat,sangat luas tak bertepi..

is smart said...

kepada ahli masjid ampang..ummm..kertas telah mula di wujudkan sejak zaman firaun lagi ye bang..dulu cikgu sejarah saya ajar..kalau nabi2 dulu nak dakwah cara bagi akhbar dan flyers rasenye takde masalah...tentang akhbar takde masa zaman nabi menunjukkan abang menganggap bahawa teknologi kertas still not invented at that time...

is smart said...

again to ahli surau ampang..abang cakap dan komen macam sume pada zaman dulu macam kuno...macam ke belakang..teknologi macam takde...sbenanye orang zaman dulu lagi pandai dari saya dan abang...saya belajar mekanikal...nak buat kapal nak kene tahu prinsip bernoulli...nak buat calculation dia..mak ai pening tapi lecture saya kata "ini mathematic problem ye"

tapi abang surau ampang...nabi nuh pandai tau buat kapal laagi besar dari titanic yang boleh muat binatang besar2 bang...dan boleh meredah ombak setinggi gunung...abang rasa dulu ada tak calculator scientific smpav casio untuk kira macm mana nak buat kapal nabi nuh tu..kaalu abang ada jumpa bgtau saya eh...

is smart said...

hahaha ketika abang cakap zaman dulu takde internet...nabi pernah pukul batu semasa gali parit keliling madinah..masa tu nabi ada namapak dua gambaran..saya dah lupa apa gambaran tu...abang kereta mayat tau kot...rujuk kitab hayyatus sahabah..batu kat rumah abang surau ampang boleh buat macamm tu ke...

is smart said...

kepada abang surau ampang...dalam kitab hayyatus sahabah tu...ada jugak cerita yang bgtau ada sahabat yang menceritakan perkembangan peperangan yang sedang berlaku beribu2 batu dari madinah kepada sahabt2 lain...ummm dorang takde broadband...unifi pun takde kot rasenye...pakai fiber optic kot bang surau ampang...

is smart said...

sori prinsip bernoulli untuk lifting airplane...umm untuk kapal saya dah lupa apa prinsip digunakan

Anonymous said...

Salam,
k kali ni aku akan tulis dgn lebih direct...

1.Aku bukannya suruh kamu berhenti dr buat usaha dakwah.
2.Aku xsuruh kamu tkar cara dakwah itu kpd ceramah.
3.Aku bukannya suruh kamu dakwah dgn cara kelakar.
4.Aku cuma lihat perjuangan kamu banyak dicemuh oleh masyarakat.
5.Jd, bg aku kamu sepatutnya lihat kenapa kamu dicemuh oleh masyarakat?
6.Okay, kali ni kau tak nak bg contoh UAI, lhatlah Ustaz2 lain yg kebanyakannya tdk dicemuh oleh masyarakat...bg aku ia adalah krn pengisian ilmu oleh ustaz tersebut.
7.Krn itulah aku mencadangkan agar bila kamu buat majlis bacaan Al-Quran ajrlah dgn tajwid dan sebagainya.
8.Aku juga mencadangkan agar kamu membuat satu sesi pembetulan solat setiap kali 'keluar' sebagai contoh.
9.Bg aku ini akan lebih menarik minat org ramai utk 'keluar' bersama kamu.
10.Bla aku cakap begini, nanti ada akan jwab "kejayaan dakwah itu bukannya bila ramai org ikut kita, tp sejauh mna kita ikut Nabi"
11.Ok, apakah matlamat UTAMA dakwah bg kamu? bg aku dakwah itu adalah utk mengajak lbh ramai manusia utk mendekatkan diri dgn Allah.
12.Dan aku xnafikan bila berdakwah itu akn memberi kesan pd diri. Tp bg aku kamu xperlu TERLALU 'highlightkan' kesan itu kpd org lain.
13.Krn ia akn nampak kamu seperti mementingkan diri(walaupun sebenarnya tidak).
14.Aku rasa perkara ini timbul krn kamu dicemuh oleh masyarakat, maka bila bercakap kamu akan kata "tujuan sy bercakap membesarkan Allah ini bukannya utk diri tuan2, tp utk diri saya", dan aku rasa "himpunan nota2 utk diri sendiri" itu juga adlah kerana sbab yg sama. Bila mengajak org kamu akan kata utk Islah diri dan sebagainya.
15.Aku sebenarnya cuba menyelesaikan masalah kamu yg dicemuh oleh masyarakt.
16.Mungkin kamu akan rasa perkara ini susah utk dilaksanakan, tp bg aku, kamu adalah org yg sentiasa bergerak, jd sebenarnya ia hanya memerlukan satu titik permulaan.

Allahualam
-Anonymous 4:40-

Anonymous said...

Salam,
yg ni pulak utk politik....juga dlm bentuk direct

1.Aku ANGGAP bila kebanyakan kamu menolak politik adalah kerana:
2.Semua adik beradik atau jiran2 kamu adalah baik2.
3.Semua 40 kiri kanan depan belakang jiran2 kamu tiada yg melakukan maksiat.
4.Tiada yg tdk solat.
5.Tiada yg derhaka kpd ibu bapa.
6.tiada yg tdk menutup aurat.
7.tiada yg mencuri.
8.tiada yg merempit.
9.tiada yg merogol.
10.tiada yg berzina.
11.tiada yg buang bayi.
12.tiada yg pecah rumah.
13.tiada yg membunuh.
14.Dan lain2 lg perkara keji dan munkar.
15.Dan kalau ada pun jiran2 kamu yg melakukan dosa2 tersebut, aku menganggap kamu boleh memperbetulkannya sendiri.
16.Tahukah kamu yg kebanyakan manusia yg melakukan perkara diatas adalah ORG ISLAM?
17.tp kenapa mrk melakukan dosa tersebut seandainya mrk ISLAM.
18.bg aku ia adalah krn mrk kurang keimanan.
19.jd knapa mrk ini kurang keimanan?
20.krn mrk ini tdk terdidik didlm suasana IMAN.
21.sebagaimana kamu beria2 utk membawa seseorg mengikut kamu, knapa? krn kamu membawa org itu dlm suasana IMAN.
22.disinilah tujuannya politik.
23.utk mewujudkan suasana IMAN, agar masyarakat terdidik dgn keimanan.
24.Aku pun xtahu sama ada bila PAS pegang negara ini, adakah kerajaan PAS akan mewujudkan suasana IMAN atau pun tidak.
25.tp, dgn negara dibwh pemerintahan kerajaan skarang, MEMANG TIADA SUASANA IMAN.
26.jd adakah kamu ingin membiarkan masyarakat ini terus disuap dgn keduniaan oleh kerajaan skarang?
27.pd pandangan aku negara ini memerlukan perubahan.
28.jd bagaimana utk mengubah suasana ddlm negara?
29.Mestilah dgn PEMERINTAHAN.

Allahualam,
-Anonymous 4:40-

masihmunafik said...

Cakap bnyk makin nampak bangang,nak sangat pemerintahan,ko perintah dulu nafsu ko tu supaya solat 5 waktu berjemaah di masjid tanpa ketinggalan takbiratul-ula bsama imam 40hari secara direct mana tau dapat lepas dr sifat munafik..Allah bole bagi/cabut kerajaan pada sapa saja yg Dia suka..subuh pun kantoi nak perintah apanya..tulul n bahalul

samsengmulutbusuk said...

Anon 4.40
Abis tu ngkau lepak depan pc
Jadi hero goyang kaki sambil minum kopi buat komen syok sendiri chiit poodah!x layak sikitpun nak jd pemerintah..woi kalau kau beriya2 sangt nak kuasa kau pulun la air bateri bnyk2

nakpelempang said...

Anonym 3.29 & 2.49-hati busuk mcm engkau memang patut jumpa yg camtu..tu la cermin pada diri engkau sendiri

Anonymous said...

Samsengmulutbusuk
Ni la cth perangai setan,ahli neraka sesat bidaah!otak sengal!!


-Anonymous 4:40-

ABANGNGONG said...

HOI!!TAK MALU KA GADOH2 DALAM BLOG ORG HAH!

KORANG PENING,KAPIR KETAWA BEGULING GULING!

Anonymous said...

Aku malu r ngn org pas berpikiran huruhara cm ni, relax la, jgn la kelamkabut sgt. Klo aku nk ajak org sokong pas ( neg islam, pemerintahan cara nabi saw) bukan ngn kuarkn dalil cmni, kna la ikram. Aku pujuk ramai org amno bukan trus jd tetiba kuarkan dalil. Aku blnja makan, ajk ke masjid, ajk gotg royong, tolong bile die susah.. Baru la nmpak aku ni pas yg sebenar. Korg buat statment cmni menambahkan lg kebencian bukan ahli pas la mangkuk!

GILA MENGOMEN said...

Aku nak tujukan untuk

anon 4.40 tu

Dalam komEn-kOmen nya tak banyak sangat isu. Dia hanya risau orang buat dakwah rumah ke rumah selalu kena cemuh.
ORANG YANG BUAT DAKWAH RUMAH KE RUMAH TELAH MENGAKU SENDIRI TAK HERAN LANGSUNG DENGAN CEMUHAN. MEREKA BUAT SEMATA MATA NAK CARI REDHA ALLAH. JADI APA MASALAH NYA?. SAYA PERHATIKAN MASAALAH SEBENAR ADALAH DIA TAK SUKA ORANG DAKWAH DATANG RUMAH DIA. KALAU PENDAKWAH KRISTIAN DATANG KERUMAH DIA DAN DAKWAH AHLI KELUARGA DIA MUNGKIN BARU DIA SEDAR.

Satu lagi masaalah anon 4.40 adalah kerana dia tak setuju orang dakwah rumah ke rumah tak join politik. Dia nak orang dakwah ramai ramai sokong pas. Kan ada ulamak dia cakap siapa yang tak undi pas masuk neraka?

Satu lagi dia banyak ulang dalam komennya orang dakwah rumah kerumah tak ada ilmu. keluar 3 ari pun tak dapat ilmu.
DIA TAK TAHU LAGI SEKARANG HAMPIR SETIAP RUMAH ORANG LAMA-LAMA YANG BUAT DAKWAH YANG TELAH MEMPUNYAI PALING KURANG SEORANG HAFIZ/HAFIZAH QURAAN . ANAK ANAK MEREKA TELAH MENJADI USTAZ DAN IMAM-IMAM DI MERATA TEMPAT. WAL HAL IBU BAPA MEREKA ORANG BIASA SAHAJA. INI ADALAH KURNIAAN DARI ALLAH.
Madrasah dekat rumah aku yang mudirnya orang kuat pas tak dapat tidak terpaksa ambil guru guru dari kalangan anak orang dakwah.

Mereka (orang kuat pas) dapat menarik ramai orang datang dengar ceramah tetapi gagal menarik ramai orang sholat berjemaah di masjid.

PADA RAMALAN AKU PAS MEMANG TIDAK AKAN DAPAT TAMPUK PEMERINTAHAN SAMPAI BILA BILA. SEBAB ORANG ORANG PAS SANGAT TIDAK SUKA KEPADA ORANG BUAT DAKWAH IKUT RASULULLAH S.A.W.( DAKWAH RUMAH KE RUMAH ADALAH SUNNAH NABI) MEMBENCI SUNNAH NABI SAMA DENGAN MEMBENCI NABI SAMA JUGA MEMBENCI ALLAH. MEREKA KALAU MEMERINTAH MUNGKIN AKAN MENGHARAMKAN ORANG BUAT DAKWAH RUMAH KE RUMAH. SEMOGA ALLAH TIDAK TAKDIRKAN PAS MEMERINTAH KECUALI MEREKA TELAH BERTAUBAT.

Berdebat dengan orang pas banyak membuang masa. mereka tiada hujah yang mantap. alasan lebih kurang sama dari dulu hingga kini.

***UNTUK BERJAYA DI DUNIA KENA TENGOK HADAPAN***UNTUK BERJAYA DI AKHIRAT KENA TENGOK BELAKANG (ZAMAN NABI DAN PARA SAHABAT)*** BARU BOLEH BERJAYA***

aku dari pantai timur said...

TUAN IBNU HATARI

AKU SOKONG 100% KOMEN KO.

LIKE.

Anonymous said...

panjang menjela ko punya hujah ye......

anon 4.40....... ini semua poyooo...

Anonymous said...

betul hujah Hamka ni. Nak berdakwah kenalah jadi tabah, mujahadah. Ikut cara dakwah nabi. Tapi sayangnya dalam post yang macam ni pun En. Hamka masih nak tonjolkan ketidaksukaan Encik Hamka kepada parti politik. Apapun penulisan manusia ni tak maksum. Maka ambillah yang baik dan yang buruk tinggalkan untuk Encik. Hamka fikir-fikirkan.

Anonymous said...

1. kalau nabi rasa dengan tertegaknya kerajaan islam baru agama dapat ditegakkan sudah pasti perkara yang nabi mula-mula buat bila berhijrah ke madinah ialah membina istana pemerintahan dan membentuk kabinet, tapi nabi cuma bina masjid.
2. kalau nabi rasa dengan tertegaknya kuasa tentera baru agama dapat ditegakkan sudah pasti perkara yang mula-mula nabi buat bila hijrah ke madinah ialah markas tentera, tapi nabi cuma bina masjid je...
3. kalau nabi rasa dengan tertegaknya ilmu barulah agama dapat ditegakkan sudah pasti nabi akan bina madrasah dan universiti bila berhijrah ke madinah, tapi nabi cuma bina masjid jeee.
4.kalau nabi rasa dengan tertegaknya ekonomi barulah agama dapat ditegakkan sudah pasti nabi akan gedung perniagaan bila berhijrah ke madinah, tapi nabi cuma bina masjid jeee

lu pikirlah sendiri

Anonymous said...

Salam,

Pertama sekali aku ingin mengucapkan terima kasih kepada yg mengomen komen2 aku.
Tujuan aku menulis komen2 ini bukannya untk berhujah atau menunjukkan aku dipihak yg benar, tp sebenarnya hanyalah untk berkongsi pendapat.
Tp lumrah dlm kehidupan, setiap pendapat itu akn dihujani pula dgn pandangan,kritikan,teguran,kutukan dan sebagainya.
Aku terima mna2 kritikan,pandangan dan teguran keatas aku...dan aku xsedih pun dgn kutukan terhadap aku,tp aku sedih bla korang mengutuk kerana aku.

Kesimpulan yg aku dpt buat adlah:
1.Korang agak sukar utk menerima pandangan org lain melainkan drp maulana.
2.seseorang yg hidup dlm suasana yg berbeza akn melahirkan seorng dgn pemikiran yg berbeza.

Utk pengetahuan, aku hidup dikalangan mereka yg mna:
-ada yg tdk solat
-ad yg tdk menutup aurat
-ad yg derhaka pd ibu bapa
-yg menagih dadah
-yg merempit
-yg merogol
-yg berzina
-yg minum arak
-yg menggugurkan kandungan
-yg mencuri
-yg pecah rumah
-dan berbagai2 lg karenah masyarakat
aku juga hidup dlm suasana dmna kamu muazin dan kamu juga imamnya.
mungkin disebabkan perkara inilah yg menyebabkan aku merasakan bhw kerajaan pd hr ini perlu ditukar, dgn harapan kerajaan yg baru akan mewujudkan suasana 'IMAN' didlm masyarakat.

kepada yg mengatakan aku org PAS...
jawapannya aku bukan org PAS.
kepada yg kata aku membenci org dakwah yg dtang ke rumah aku...
jawapannya aku sebenarnya adalah sebahagian drp kamu.
dan kpd yg menyamar sebagai aku...
kamu xspatutnya menyamar sebagai aku utk mengutuk org lain.

Akhir sekali, aku ingin memohon maaf seandainya komen aku ad menguris dan melukakan hati mana2 pihak...

Terima kasih skali lg...
Allahualam,
-Anonymous 4:40-

Anonymous said...

Aku tertinggal satu lg kesimpulan aku:
Apabila kita cube menerangkan kpd org lain tentang suatu perkara, org itu tetap tdk akan memahaminya sebagai mana yg kita telah faham..

terima kasih sekali lg...

Salam
-Anonymous 4:40-

detective nie said...

sekian lama internet tiada di rumah....akhirnya saya berpelung untuk memberi komen dalam ruangan kereta mayat ini....


lama x komen rindu....hanya mampu membaca dari telefon tp x dpt komen kerana telefon x canggih...


BAIKLAH.....SEKARANG SAYA INGIN MEMBUAT RUMUSAN UNTUKSEMUA KOMEN2 YANG BETUL DIATAS DAN SALING TIDAK SETUJU SEDANGKAN ANDA SEBENARNYA CUBA SENARAIKAN CARA2 BERDAKWAH YANG BOLEH DIAMALKAN DI MALAYSIA INI............


1. saya menyokong sepenuhnya bahawa dakwah cara nabi Muhammad adalah cara yang terbaik....dan pasti berkesan sebanyak 99% kerana dakwah ini dilakukan secara terus kepada individu seperti seorang pakar psikiatri merawat pesakitnya.

pendakwah juga perlulah menjaga adab2 sebagai pendakwah seperti mana sebagai seorang tetamu berkunjung ke rumah kenalannya, kerana akhlak yang baik dapat membuka hati manusia untuk menerima kebaikan dan menjauhi kemungkaran.

bagi saya en. Hamka menjalankan tugasnya di kwasan perumahannya dengan berdakwah dari rumah kerumah dan menyampaikan ilmu yang dia ada untuk dikongsi bersama melalui blognya(terbukti dengan begitu ramai follower) kerana beliau tidak mampu untuk mengetuk semua pintu rumah yang ada di malaysia ini.... jadi hamka telah menjalankan tugasnya...dan dia tidak menyuruh kita mengikutinya dan menyarankan kita merujuk kepada ustaz yang lebih pakar sebelum mengikuti nasihat daripada en.Hamka...so jgn marah sama en.Hamka....nasihat lebih baik...bukannya en. Hamka ni orang yang x suka dengar nasihat.

2. dakwah cara ceramah,blog,youtube,dan sebagainya adalah dakwah secara umum dan berfungsi sebagai cara untuk kita berkongsi ilmu dan informasi. cara ini tidak relevan untuk semua lapisan masyarakat tetapi tetap harus diteruskan untuk mengajak manusia sukakan majlis ilmu.... dan dengan cara ini kita dapat bersama2 berjamaah dan mengenali satu sama lain.... x jadi kera sumbang. pengisian adalah penting walaupun sedikit dan sebenarnya sedikit adalah lebih baik daripada banyak kerana lebih mudah difahami dan lebih mudah diamalkan....
contohnya tumpukan pada satu tajuk seperti solat atau satu2 ibadah dan xde terlampau banyak infrmasi dan terlampau banyak gelak ketawa...kerana ketawa adalah tidak baik jika berlebihan...'humor is good but not always'...-detective nie- jadi kita seharusnya mengutamakan dakwah secara pintu ke pintu supaya orang suka untuk mengikuti dakwah dan ceramah di masjid dan akhinya sama2 berdakwah sehingga dapat menarik lebih ramai lagi orang... 'dakwah ibarat mlm dan sistem piramid, bermula dari rumah kerumah dan dari individu ke individu yang lain dan kemudia ajak mereka ke majlis untuk mendengar ceramah..kemudian amalkan apa yang disampaikan dan sampaikan kepada orang lain secara rumah kerumah. dengan ini, semakin lama semakin ramai orang akan lebih memahaminya'-detective nie-

3. dakwah secara nasyid dan buku, dakwah peingkat ketiga dimana hanya menyampaikan informasi secara direct tetapi disertakan dengan hiburan dan kadaangkala melalaikan, bagus tetapi kadar keberkesanan adalah rendah. harus diteruskan tetapi kurangkan elemen hiburan dan perlu beri lebih penekanan terhadap isi dakwah itu sendiri.



kesimpulannya dakwah bermula dari rumah kerumah dan inividu ke individu yang lain dan tarik mereka kemajlis ilmu yang ada dan mereka sendiri akan mencari majlis tersebut. dakwah secara nasyid dan saluran hiburan adalah secara sampingan sebagai mesej dan informasi...seharunya penekanan harus diutamakan pada dakwah rumah ke rumah...supaya elemen ddakwah dapat diteruskan secara berkesan kerana manusia mudah lupa dan mudah lalai..dan suka mencari alasan bagi kealpaan mereka....

GILA MENGOMEN said...

Cuba baca komen anon 4.40 yang mula mula. Nampak macam sopan tetapi nampak dia pernah keluar tetapi telah terkeluar.

Aku baca semula dan mengamati bait bait komen dia. Ramai alim ulamak telah berpesan sebelum keluar tak kira berapa ari pun kena pasang niat. Niat biarlah yang baik baik terutama untuk belajar ugama. Niat juga biar Allah tutup kesalahan kawan kawan dan tutup juga kelemahan kita.

Ilmu Allah akan tambah dengan berbagai cara. Antaranya melalui mujahadah. Juga boleh diperolehi melalui istiqamah dalam mengamal ilmu.

Aku percaya anon 440 telah tersalah niat ketika keluar sehingga dia hanya nampak kelemahan dalam usaha ini. Sedangkan satu dunia akan ikut tertib yang sama. Kalau ada kelemahan bukan salah tertib yang dibuat tetapi atas kelemaha ahli ahli dalam menjaga tertib. Itu pun mereka di anjurkan selalu beristgifar. Maklumlah mereka sememang baru belajar. Allah juga yang bagi faham.

Kalau ada orang mengatakan dia sebahagian dari orang dakwah rumah kerumah tetapi tak suka dengan pengisiannya itu adalah bohong dan kalau tetap berpendirian begitu pasti Allah akan keluarkan dia dari usaha ini. Ini lah yang telah di doakan oleh Maulan Bai A.Wahab suatu ketika dulu. Beliau berdoa agar orang yang mengkhianati usaha ini di keluarkan olehh Allah.

"Ya Allah engkau kekal kan aku dan keluarga serta keturunan ku dalam usaha nabi yang suci murni ini. Jangan lah engkau ambil kembali setelah engkau mengurniakannya kepada kami." Amin Ya Allah.

Ahli Surau Ampang said...

Mcm pandai je si detective..pandai hingga nampak berilmiah konon2 hebat buat kesimpulan semua komen2 kt atas tapi
HAPRAK!(HAbukPuntaRAK)Tukar kerajaan!
TAKBIRR!!

Hamka said...

terima kasih kepada yang menyokong juga kepada yang menegur dan juga kepada yang mengkritik.

aku sokong mana yang baik, dan menyokong diri sendiri, entry aku ini telah aku ulang baca dua tiga kali dan aku dapati ada kesalahan ejaan, adohai..

VANJENAZAH said...

KESIMPULAN AKU..BUAT JE APA YG KORANG RASA BETUL DENGAN SABAR SAMPAI MATI..DALAM KUBUR ADA JAWAPANNYA ATAS USAHA MASING2

VANJENAZAH said...

KESIMPULAN AKU..BUAT JE APA YG KORANG RASA BETUL DENGAN SABAR SAMPAI MATI..DALAM KUBUR ADA JAWAPANNYA ATAS USAHA MASING2

Anonymous said...

ayat aku pada yg komen dgn ada ayat "tukar kerajaan".
itu semua pooyo....

detective nie said...

terima kasih kepada yang mengkritik saya dalam komen walaupun saya x tahu apakah salah saya dalam memberi komen tapi, cara anda menyampaikan mesej perlu memikirkan inplikasi kepada diri anda dan orang lain....adakah tukar kerajaan menjamin bahawa negara akan maju sedangkan rakyatnya sendiri masih belum menukar pemikirannya kepada pemikiran yang lebih matang dan berintelektual..bukan sekadar omong kosong ataupun mengkritik orang lain tanpa memahami apa yang cuba disampaikan di sini. 'human tends to defend if they are threathen even it for his own good,eventhough his acts might cause more pain than gain' -detective nie- jadi saya memohon maaf sekiranya menyebabkan anda terkilan dengan komen saya tetapi saya akan tetap memberi komen kerana saya berusaha untuk menyatakan kebenaran walaupun pahit menelannya. jika saya sudilah perbetulkan kerana seperti hamka,, saya sudi menerima kritikan dan pembetulan selagi perkara tersebut tidak salah

Hamka said...

syed aniq said

Salam hamka, Cara kamu xkelakar ke? kamu sendiri cakap kamu dah lame kelakar dalam trademark kamu tu. kalo x, xramai kot org singgah blog ni sebab kalo xkelakar. so, same jugak la dengan pendekatan ustaz azhar idrus tu. harap fatwa kaum kera kamu tu tidak lagi terhempap dekat kepala sendiri selepas ini.anda mampu mengubahnya. hanya teguran sesama umat,

Hamka said.

Bang, tulisan aku kasar dan kelakar tu takde fatwa mana mana yang aku guna, aku mengaku bersalah, lemah, hina dan kelakar.., tapi bang, ada orang mencarut waktu ceramah, bila di tanya, boleh ke mencarut? Jawab mereka, TUHAN PUN MENCARUT.
Itulah fatwa kera. Harap abang boleh bezakan antara guna alasan ugama untuk benarkan dosa dan kaitannya dengan ustaz politik sempit.

Anonymous said...

Ayah je ke?anak ayah xjoin skali?

Ahli Surau Ampang ya sebenar. said...

SALAM, AKULAH AHLI SURAU AMPANG YANG KOMEN HAMKA TENTANG CARA BARU DALAM DAKWAH. AKU TERIMA DAN SETUJU KOMEN DARI IBNU HATARI DAN AKU JUGA SUKA DAN TERIMA KOMEN DEDECTIVE, TERIMA KASIH ATAS ULASAN YANG BAIK. TIBA2 ADA PULAK YG MENYAMAR GUNA NAMA AHLI SURAU AMPANG DAN KUTUK2 DEDECTIVE. BURUK SUNGGUH PERANGAI.. HARAP YG NAK KUTUK ORANG LAIN, JANGAN GUNA NAMA AHLI SURAU AMPANG. INI KELEMAHAN AKU JUGAK SSB TAK DE BLOG SENDIRI. MAAF PADA SEMUA YE..

Anonymous said...

saya berdoa agar ape yang anda tulis semua rakyat satu malaysia baca dan faham...jgn pandang rendah org yg buat dakwah rumah ke rumah..bagus hamka...

Anonymous said...

Ibnu Hatari,terbaik!

Annakholat Atastokhdevishizar said...

aku x suka org tabligh datang umah aku bagi syarahan sebab:

1) pakai jubah serban berbau busuk dan kepam
2) x kenal pun siapa mereka ni. mana tau kut2 datang nak merompak ke
3) pandang macam nak telan org.
4) datang time lewat petang nak masuk maghrib. org sibuk nak kemaskan kerja dan masuk mandi, solat time tu la dia nak lengahkan kita.

nak dakwah ikut cara nabi? jgn pakai kereta, naiklah unta. jgn pakai sebarang alat elektronik atau kertas, pakailah daun pelepah kurma tuliskan risalah anda.

Islam sepatutnya seiiring dgn perubahan masa, tapi ramai juga yg nak duduk zaman batu.

mungkin apa yg hamka maksudkan ialah berdakwah face to face. x salah, tp spt pendapat lain, biarlah kita berbaik2 dgn org tu dulu. ahli keluarga, kawan pun boleh didakwahkan juga bahkan lagi baik sbb mereka dekat dgn kita. ni dakwah main redah mana org nak terima.

nabi berdakwah ikut kesesuaian zamannya. bukan ke bodoh namanya bila segala macam kemudahan tersedia utk sebaran dakwah dgn lebih meluas dan cepat tapi nak jugak ikut cara zaman nabi?

bila umat Islam ketinggalan masing2 garu kepala. padahal, diri sendiri yg obses dgn masa lalu sampai lupa yg sepatutnya kita lebih memandang ke depan dari berundur ke belakang.

Ahli Surau Ampang(original) said...

KUDA BETINA/PONDAN YG POYO..

Lukman Hakim said...

untuk Annakholat Atastokhdevishizar :

diorang ingat kite x pernah guna kereta mase ziarah buat dakwah rumah ke rumah petang2 (org tabligh dah buat dakwah seluruh dunia la weh, ingat org dakwah pergi jepun berenag kat laut ke?.., naik kapal terbang jugak), kitorang ronda2 time lewat petang sbb semua time selain waktu itu; semua orang perasan sibuk, nk bawak anak pergi jalan la, nk makan la, nak pergi kerja la, nak pergi kebun la, nk mandikn mak la, nk masak la, nk tolong mak masak la, mcm2 lagi aku pernah jumpe, lagi pon waktu ni (waktu lewat petang) paling byk org ade kat rumah, tghhari kerja, ptg kerja, bile lg nk jumpe, pastu asyik kitorng je pergi jumpe korang, bile lak org lain nk jumpe kitorng; ingat korang x de hak untuk nasihat kitorng,(kitorg dudk tunggu jugak ptg2 kadang2, tunggu korang sampai;pelik x sampai) Perkara yg haq tidak akn tertegak dengan hanya menuntut hak; tetapi sebaliknya dgn memberi haq, perkara hak akan tertegak dengan sendirinya (APA LG AGAMA YG HAQ, PEMERINTAHAN CARA NABI, HIDUP YG DIREDHAI OLEH ALLAH)asyik kitorng je pergi jumpe, mai la rumah aku skang ingat aku pasal iman,amal, akhirat, pastu ajak aku pergi solat maghrib berjemaah di surau, ( soal baju busuk; masalah org tu sendiri bkn masalah jemaah, stranger x dikenali, biasa la itulah masa untuk saling mengenali; pastu kamon la, be reasonable; x kn org pakai jubah, tengok tajam skit tuduh dia nk merompak, dia baru blaja nk buat dakwah cara nabi, bkn expert mcm UAI nk berkomunikasi ngan org lain) salah silap(ade sakit hati) mengomen harap maafkn si jahil hina bodoh ni

Hamka said...

Bila malaikat maut datang ambil nyawa orang jahat.

1) menjelma menjadi lembaga hitam dengan mata kuning, berbau busuk dan mungkin ada bau kepam

2) menjelma dengan rupa yang korang tak kenal, bukan datang nak merompak, tapi nak membunuh.

3) pandang memang macam nak telan org.

4) datang time lewat petang nak masuk maghrib atau bila bila, waktu berakpun datang. org sibuk nak kemaskan kerja dan masuk mandi, izrael datang cabut nyawa.

Suka ke tak suka, malaikat maut tetap datang, tapi tu untuk orang jahat, untuk orang baik lain pulak ceritanya, nak tahu, jom ke masjid, tak sesuai nak berborak depan rumah..

Ps: Entry aku tidak merujuk kepada dakwah budak tabligh sahaja, tapi merujuk kepada dakwah face to face dari semua orang islam, tapi waktu aku bergelumang dalam makisat dan dosa di rumah sewa, ustaz ulamak yang berilmu tidak pernah datang ktuk pintu rumah sewa aku, tapi budak budak tabligh yang takde ilmu jer datang, mana pergi ustaz ulamak? Ok, pernah ada orang UMNO dan PAS ketuk pintu rumah sewa aku bagi gula dekat pilihan raya 5 tahun sekali, Adohai...

Anonymous said...

Pertama kali org baukepamatajam dtg rumah aku tanya mana rumah org islam..aku tunjuk sebarang je rumah sape2..
Kali kedua dtg lg dgn soalan yg sama tapi ada soalan tmbhn..encik muslim ke?aku x jwb cuma angguk malu2..ye la laman rumah aku bersepah2 ngan botol arak nak jwb apa..pastu sessi borak2 le kan,xde pulak mereka berkhutbah..bila mereka balik aku rs lain mcm..rs terharu pulak mereka sudi dtg jumpa aku..smenjak aritu aku mula pikir mati,nak btaubat tp mana org2 agama?ulama,ustaz2?aku nak brubah,3 thn seterusnya aku dah makin bosan dgn hdp dan...mereka dtg lg dgn baukepamatajamnya ajak aku baiki hubungan dgn Allah,pendek crita ..ALHAMDULILLAH,ALLAH MEMANG MAHA PENYAYANG..

Ibnu Hatari said...

sorg budak melayu "skinhead", berpakaian corak bendera union jack yg berslogankan perkara yg sgt sensitive,berkasut but dr marten yg tinggi, siap dengan gelang besi dicangkukkan pada hidung serta telinga yg di tebuk ditemui merayau berjam2 dlm satu pusat beli belah.

walaupun situasi budak ni dlm keadaan yg sgnt awkward pada pandangan masyarakat, budak skinhead ni tanpa rasa malu meredah dari tingkat bawah sehingga tingkat atas sekali shopping mall, bahkan si budak berasa sangat bangga biarpun berenang dlm lautan manusia yg pelik memandangnya. bila ditanya;

"camne bro boleh berani tonjol imej yg rasa menyampah org tengok kita?"

budak skin head cakap;
" kalau nak jadi true punkers, kene ade imej dan identiti sebagai punk bro. tak cukup lagi dgn imej & identiti punk, nak tau hati kita ni jiwa punkers sejati ke tak, kita kene buktikan dgn mempamerkan imej punk dgn masyarakat.

ditanya lagi;
"bro, tak takut ke kalau ade manusia hairan atau benci tengok imej punk ni?"

budak skin head jawap:
ape nak takut? gua rasa lagi la bangga. makin masyarat meluat lihat jiwa punkers gua, gua rasa seperti telah berjasa dgn john lydon, gua CINTA lead singer sex pistol"

end of stories .

keyakinan seseorang itu terbentuk dgn kadar apakah yg menjadi pegangan dan amalan seseorang itu dlm kehidupan hariannya. bila manusia letakkan kegilaan mereka mengejar hidupan budaya barat, maka tak heran la budak2 skrang dia akan rasa HEBAT,MULIA,KUAT, MASYHUR kalau diri mereka dilabelkan punk, hiphopers,clubbers, ravers, rockers, skaters, ideologies, footballers,swaggers, glamour n famous artist, sekalipun dipandang negative oleh masyarat. kalaupun dipandang mulia, kuat, hebat pada mata manusia dan seluruh penduduk bumi pun, sbrnya ALLAH dan PENDUDUK LANGIT menyampah melihat kamu.

Ibnu Hatari said...

inila hakikatnya sekarang, manusia akhir zaman skang sanggup tebalkan muka dgn masyarakat, dgn berbangga akan corak hidupan bathil yg tiada JANJInya rahmat dan berkat dpd ALLAH. inilah yg menyebabkan BAGINDA SAW sgt sedih.

setiap kebaktian dan CINTA mesti ada buktinya.

kehendak kalimah muhammadurasullah menuntut bukti drp setiap org yg beriman, kebanggaan mereka HANYA dalam meletakkan SUNNAH sebagai pegangan dan amalan sepanjang hayat. sejauh mana HALUSnya AMALAN SUNNAH seseorang itu, adalah BUKTI kesempurnaan KECINTAAANnya kpd RASULULLAH SAW.

setiap sunnah yg diamalkan dgn benar2 ihtimam lebih2 lagi dlm keadaan suasana sekeliling menentang menyampah kpd kita,, biarpun MENYAMPAH, KUNO, LEMAH, DUDUK ZAMAN BATU, BERBAU BUSUK, NAIKLAH UNTA, pada pandangan manusia,

tapi KETAHUILAH kpd org2 yg amalkan sunnah, berita baik bagi kamu. sebenarnya kamu adalah HEBAT, MULIA, KUAT, pada pandangan PENDUDUK LANGIT, MALAIKAT2 MUQARRABIN, ORG2 SOLEH dan ROH2 MEREKA DI ALAM ARWAH. lebih2 lagi pada BAGINDA RASULULLAH SAW DAN PARA SAHABAT RANHUM. di akhirat kelak kamu akan berada atas mimbar2 mutiara mewah yg hebat lagi bercahaya kelak, berada dibawah ArashNya Allah swt.

mafhum hadith nabi saw.
- kamu akan bersama dgn org yg kamu cintai.
- dihari kiamat kamu akan dibangkitkan bersama golongan yg kamu tiru.
- barangsiapa menghidupkan sunnahku, maka dia mencintaiku. barangsiapa mencintaiku akan bersama2ku di syurga kelak
- semua org yg beriman memasuki syurga kecuali org ENGGAN.
siapakah yg ENGGAN itu ya rasulullah?
org yg mengikuti sunnahku memasuki syurga, org yg ENGGAN itu meninggalkan sunnahku.

kalau situasi tuan MENJIWAI sunnah nabi saw seperti macamana BUDAK SKINHEAD MENJIWAI PUNKERS LIFE mcm john lydon, SYABBAS aku ucapkan. aku mohon benar2 dpd tuan utk berdoa, agar ALLAH hadiahkan kecintaan sunnah yg ada dlm tuan, kpd jiwa saya dan seluruh org islam, lebih2 anak2 org islam zaman sekarang....

kalau tuan dikalangan manusia yg BORING melihat pendakwah2 yg ketuk pintu ke pintu utk berpesan atas perkara HAQ(iman, akhirat, amal,) seperti MASYARAT YG MENYAMPAH MELIHAT WATAK SKINHEAD tu, saya mohon kpd Allah moga2 bagikan kefahaman, sangkaan baik dan kecintaan amalan 2.5jam kpd tuan. smoga dpt hidayah.

aku akhiri dgn petikan syair syaikhul hind (semoga Allah terangi kubur beliau dgn cahaya) dlm fadhilat amal;

"yg menjadi kehinaan pada pandangan mu itu sebenarnya adalah kemuliaan bagiku"

ORANG ROMPIN said...

YA

BETUL BETUL BETUL TU IBNU HATARI

" BIAR HINA PADA PANDANGAN ORANG (BUKAN SUME PUN) APA YANG PENTING PANDANGAN RAHMAT ALLAH"

SEMOGA KEHINAAN YANG DITANGGUNG MENYEBABKAN HIDAYAT TERSEBAR KE SELURUH ALAM. AMIN.

aku dari pantai timur said...



Ibnu Hatari.

"I LIKE "

NafsuNafsi said...

Hidup dgn menyukakan Allah walaupun org lain murka drpd menyukakan org lain tapi Allah murka...nanti Allah akan tukar kemurkaan org lain kpd suka krn menyukakan Allah..x phm kena korban la
gi dan lagi

NafsuNafsi said...

Hidup dgn menyukakan Allah walaupun org lain murka drpd menyukakan org lain tapi Allah murka...nanti Allah akan tukar kemurkaan org lain kpd suka krn menyukakan Allah..x phm kena korban la
gi dan lagi

adila_alim said...

TQ atas perkongsian, kesimpulan yang saya faham dalam artikel ini adalah patuh serta taat perintah Alah, mengamalkan sunah nabi dan membuat sesuati amal yang Allah SUKA bukan manusia SUKA adalah jalan yang terbaik. Kepada para sahabat TQ atas buah fikirnya. Minta doa agar ahli rumah saya pun menyertai jalan-jalan Nabi.

Anonymous said...

ni semua org dakwah ke dlm komen ni,bagus tul penjelasan korg, dah tau tinggal nak buat je :)

Anonymous said...

Kau pun sama kena buat kalo kau islam!jgn jd pemalas dpn pc!

Anonymous said...

Kau pun sama kena buat kalo kau islam!jgn jd pemalas dpn pc!

Anonymous said...

Keh keh apmende le lu

Anonymous said...

insyaAllah mlm ni bgn mlm,
doa hidayat insyaAllah....

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

Ditujukan kepada semua pendakwah
rumah ke rumah / pintu ke pintu / lorong ke lorong dan hati ke hati.

Pahala keluar berdakwah adalah sangat besar. Isteri pendakwah juga mendapat ganjaran yang sama malah lebih besar (rujuk entry Hamka sebelum ini)

Soalan saya...

Bagaimana pula dengan perempuan/isteri yang suaminya bukan pendakwah rumah ke rumah / pintu ke pintu / lorong ke lorong dan hati ke hati??
(dah dorong suami & mahram untuk keluar tapi masih belum diberi kefahaman tentang usaha ini)

Ape yang patut dibuat selain berdoa?? Nak keluar pergi taklim masturat pun tak dapat.

Sedih woooo.....

Anyone please answer this question..

TheSpecialOne said...

Simple je,Allah punya kerja nak pilih sapa yg Allah suka..manusia ni sikitpun xda upaya nak dakwah2 ni..kalo ikutkan manusia lebih suka bersenang lenang

namakuamir said...

korang yg suka komen ngan sentimen pe kata komen pakai account nanti takdelah nak cakap org lain pakai nama kamu,

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Dakwah cara Nabi S.A.W adalah cara yang terbaik. Kalau tak baik.Mesti Nabi buat cara lain. Nak dapat Iman,agama ada dalam diri dan umat semua nya kene ikut cara Nabi S.A.W.

Anonymous said...

Bakal Mayat Seri Kembangan..tu semua pilihan Allah,check amal

Akulani said...

Adoiyai.

Laki buat 2.5 jam.
Aku lepak depan pc , patut zikir.
Cam ne lah hidayat dan kefahaman nak tersebar?

Anonymous said...

tak larat nak baca semua comment..tp ada komen di atas mmptikaikn tuan blog buat nota utk diri tp simpan kat blog,fb dll.knp tak simpan sj dlm diary, harddisk pc dll?

-dlm pc/hdd/diary semua boleh hilang!
-dlm blog/fb juga boleh hilang!
*jd biarlah org nak buat kat mana2 nota utk diri dia sndiri. klu dlm pc hilang,manatau boleh ambik balik dlm blog yg boleh akses kat mana2. tak perlu nak bawa ke sana sini.kan lagi mudah!

-wau

ANAK MERDEKA said...

AKU SANGAT HAIRANLAH, ZAMAN NABI MANA ADA TV, HANDPHONE, INTERNET, RADIO, KERETA, KAPAL TERBANG DLL. SAHABAT2 NABI PUN HIDUP DALAM SERBA KEKURANGAN DARI SEGI HARTA. TAPI AGAMA MENCANAK NAIK, BERKEMBANG DENGAN SANGAT PESAT. ROM DAN PARSI BOLEH TUMBANG.

TAPI ZAMAN SEKARANG KITA ADA, TV, RADIO, HANDPHONE, INTERNET, KERETA, KAPAL TERBANG DLL, TAPI AGAMA MENJUNAM, RAMAI YG MURTAD,ZINA BERLELUASA DAN RAMAI LAHIR ANAK LUAR NIKAH..

KENAPA ?
KENAPA ?

Anonymous said...

Assalam

Puan Bakal Mayat Seri Kembangan,

Sewaktu Nabi Musa a.s ditepi laut, dan Firaun bersama-sama 600,000 bala tentera sedang mara... tiba-tiba Allah buka 12 lorong keselamatan.

Sewaktu Hadrat Fatimah rahu. menangis teresak-esak melihat ayahnya saw dilumuri kotoran dan najis, baginda saw beritahu jangan bimbang, agama yang bapamu bawa ini akan memasuki setiap rumah satu hari nanti.. (lebih kurang)

Hadrat Asiah isteri Firaun dijodohkan dengan makhluk yang dilaknat, namun tetap dia ahli jannah...

Hadrat Nabi Allah Nuh dan Luth a.s dijodohkan dengan isteri-isteri yang ahli jahanam...namun mereka tidak menceraikan isteri-isteri mereka.

Sesungguhnya kita tak faham agama ni Puan....kita milik Allah dan kita redhalah dengan ketetapannya. Airmata penyembuh luka, zikrullah penenang jiwa.

Sesungguhnya doa itu adalah ibadat...

Doakan setiap amalan yang Puan buat agar dihadiahkan kepada suami dan keluarga yang tercinta tanpa kurang satu pun. Hadiahkah fatihah setiap hari kepada suami dan anak-anak.

Doa agar Rabbulalamin tidak bakar mereka...sakit Ya Allah. Doakan saya sekali Puan.

Have mercy,
CJ
Crying Judge.

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

Terima kasih banyak kepada CJ dan anon yang menjawab soalan saya...

Ia sangat mambantu...

Hamka said...

terima kasih kepada mereka yang menjawab soalan soalan yang berkaitan, : )

Azizi Rahim said...

semoga Allah SWT bagi kefahaman...
JazakaAllah tuan Hamka atas pengisian yg sempurna....

Gasht( dakwah pintu ke pintu)
Its a sunnah...
Dare to dream high!

Ada Acabin said...

Assalamualaikum...
Saya terharu baca entry ni...

Yes, Allah Maha Mengetahui. Tanpa sedar menitis airmata saya....

Subhanallah, Siapalah kita untuk menidakkan perintah Allah.

Moga kita sama2 mendapat hidayah-Nya. Amin

Anonymous said...

Dapat Allah, Dapat segalanya..
Dapat Selain Allah... Hilang segalanya

az-1 said...

Usaha agama ada dua cabang, birunni (keluar) dan maqami (tempatan). Untuk usaha birunni maka ummat telah dituntut bahagikan masa selama 3 hari, 40 hari. 4 bulan dsbg. Masa yang baki, cthnya 325 (selepas tolak 40 hari) ummat telah dituntut untuk libatkan diri dalam 5 amal masjid (sila rujuk ahli mohalla masing2 yang terlibat dalam usaha dakwah) di masjid/surau masing-masing. Dalam 5 amal masjid inilah maka usaha untuk berkawan, bersembang, beramah mesra, tunjukkan contoh amalan baik dan peribadi mulia dapat dilakukan. Maka tidak menjadi isu orang datang berdakwah ni kita tak kenal, sekejap sangat jumpa atau tidak ada adab dsbg melainkan yang datang itu jemaah yang tengah keluar. Jemaah yang keluar ini paling kurang pun akan stay selama 3 atau 4 hari di masjid (kalau duduk lebih lama lain pulak halnya). Dalam 5 amal masjid ini juga Allah akan ajar kita macam mana kita nak mendekati setiap individu secara berseorangan, nak kenalpasti potensi, kekurangan dan kelebihan individu, keadaan sosial dan keluarganya dan kewangannya yang mana Allah jadikan segala pengetahuan itu ilmu dan hikmah dalam usaha dakwah. Jadi masa yang banyak (90%) telah sebenarnya diluangkan dalam usaha maqami.

Telah menjadi hajat ulama’ idealnya setiap jemaah yang keluar perlu ada sekurang2nya seorang alim dan seorang qari. Alim penting untuk mengajar ilmu agama dan menjawab soalan2 yang timbul semasa dalam tempoh keluar. Qari penting mengajar atau membetulkan bacaan quran dalam setiap ahli jemaah (nak ajar tarannum pun boleh). Itu secara ideal. Untuk datang kepada usaha yang ideal itu, maka usaha yang awal, sedikit-sedikit atau perlahan-lahan perlu dilakukan. Jika tidak ada permulaaan atau usaha secara berperingkat maka macam mana nak ada usaha yang sempurna dan mantap. Usaha yang sempurna dan mantap tidak datang sekelip masa dan bukannya magis. Dalam keadaan ummat yang memandang serong, mencemuh dan golongan yang alim bijak pandai kurang membahagikan masa untuk bersama ahli jemaah maka lebih banyak masa yang perlu diluangkan untuk menjadi pendakwah yang terbaik di nusantara.

Setiap individu adalah berbeza. Ada orang yang suka kemas dan ada orang yang suka selekeh. Ada orang yang kuat bau badannya dan ada orang yang kurang bau badannya. Bau busuk badan berpunca (dengan izin Allah jua) dari peluh yang keluar semasa berjalan di waktu panas. Dalam keadaan yang serba daif di masjid/surau (kadang-kadang tak ada bilik mandi dan tak ada seterika) maka susah untuk ahli jemaah untuk mandi sehari dua kali atau gosok baju supaya tak berkedut. Di zaman Rasulullah tetamu diberikan tempat khas selama sekurang-kurangnya 3 hari beserta makan dan minum. Ada orang yang kuat bau busuk mulutnya dan ada orang yang kurang bau busuk mulutnya. Bau busuk mulut berpunca (dengan izin Allah jua) dari keadaan mulut yang kering; tidak makan atau minum dalam tempoh yang lama atau kerana banyak bercakap. Tidak sesuai atau tidak patut rasanya jika usaha yang suci murni itu dibenci dan dijauhi kerana segolongan pihak atau kerana personaliti seseorang. Kalau orang tu dah memang selekeh atau tak ada baju baru (orang miskin) maka jika dia join kelab/parti/jemaah mana-mana pun dia akan kekalkan imej dia begitu kerana dia rasa lebih selesa dengan berkeadaan begitu. Ada yang boleh berubah imejnya (segala puji bagi Allah) tetapi janganlah kerna nila setitik rosak susu sebelanga. Memanglah kerna seekor kerbau terpalit lumpur habis sekandang kotor. Cubalah kita don’t judge a book by its cover dan belajar berhusnu zhon dalam kehidupan seharian kita.

Waallahu ‘alam.

Anonymous said...

dakwah rumah ke rumah bagus, dlm kelas, dlm masjid, street dakwah pun bagus.. sape2 yg ada buat dakwah meme bagus belake. takyah pertikai.. tapi kalau nabi ada zaman ni pasti beliau akan berdakwah dgn cara yg paling efektif.
nabi kita bukan saje ensem, penyayang dan bergaya, malah bijak dan kreatif

Anonymous said...

maksud lu, Nabi berdakwah di Taif tak kreatif? Nabi Nuh berdakwah pada kaum dia cara tak berkesan?

Bangang!

Anonymous said...

perogol ke penzina ke,yg bau busuk nak mampos ke,yg selekeh ke,yg kaki caci mencaci ke,yg suka komen ke,yg tahu baca alif ba ta saja ke,yg mana2 nampak buruk kat dunia ni,atau yg paling tebaik kat dunia ni yg bg cerama ke,yg dengar ke,lawyer,engineer,kontraktor,cikgu,kuli,sapu sampah tepi jalan,dok saja and x kerja,mnta sedekah,kalo kat dunia ni dia yg paling susah dan hina.........semua d atas kena buat dakwah,betulkan iman......(tolong tegur kalo salah),,hehehehe.....bestttt bro baca...

wan jeniang berkata

A said...

Maksudnya dakwah yg paling efektif yg Allah perintah dr zaman dulu2 lagi adalah dgn bersemuka dgn masyarakat x pernah berubah dek zaman walau skrg pun

Hamka said...

rujuk al quran. simple

Anonymous said...

Takde alasan untuk tinggalkan dakwah....dakwah pelu dibuat dengan cara nabi saw...baru ade mujahadah,sapa yang kata dakwah cara nabi saw tak sesuai dizaman sekarang,dan kena guna internet kerana ikut peredaran zaman....aku takut dia mati dalam keadaan kafir dan kekal dalam neraka..nauzubillah..

ust lori mayat said...

en kereta! jawapan yang bagus....x sangka solan yang pendek cam 2 jawapannya sepanjang ini! tp definisi dakwah yg encik buat 2 salah. sebab taklim adalah sebahagian dari dakwah!
kurang korban ni 2 yang kurang paham nie!
4bln tiap taon insyallah!!!
hehe

Anonymous said...

salam....tuan..

tak mengapalah....mungkin pihak parti tuan (parti PAS) sudah berusaha ke arah itu,maka itupun satu usaha yang murni juga...cuma bg sesetengah mereka yang buat usaha nih,kami di ajar utk berpegang pada tertib cara nabi nih...yang berkisar atas perkara untuk islah diri kami( 6 sifat para sahabat)...jadi tuan tak perlu risau pada mereka yg tidak mengundi pada mana2 parti..sbb usaha yg kami buat nih bukanlah utk nk dapat kuasa,pangkat,harta...cuma kami nak ajak orang2 islam seperti kami datang pada solat berjamaah dan bagi masa untuk agama kluar di jalan Allah...natijah nya sedikit demi sedikit dgn hidayat daripada Allah swt,mereka akan dtg pada satu bentuk kehidupan dia tas acuan adab nabi saw dan para sahabat dlm mengamalkan perintah Allah swt...

Anonymous said...

semoga Allah terima usaha tuan....dan pilih tuan lagi dan lagi untuk buat usaha nih....amin.

Hamka said...

: )

Anonymous said...

masi blum trlmbt kot mac tahun yg sm lg..hihi (sori trtinggal bas bro)
kmbali kpd basic (ada omputi ckit2 hihi)
xpyh pnjg2 la nt kena hisab lama plak sangkut (prasan baik plak) dr gaduh2 ne baik damai la org yg kutuk2 n xdpt trima tu biarkan la yg pntg kt da bg tau dgn dia allah blum bg hidayah la tu (skali lg prasan baik di situ) hmmm..

dlm khutbah terakhir nabi s.a.w lebih kurang maksudnya: aku tinggalkan kamu dengan 2 perkara jika kamu berpegang teguh dengannya nescaya kamu tidak akan sesat selama-selamanya iaitu al quran dan as sunnah.
*jika ada slh tlg sgt2 diperbetulkn
#Tidak ada cara lain tuan dgn mentaati allah mengikut cara nabi s.a.w baru ada kjayaan!