Aug 20, 2012

Koleksi Kisah Laki Bini?


(Kisah Laki Bini di bulan puasa yang lepas, dipetik dari FB keretamayat)

Kisah laki bini part 1
----------------------

Bini aku SMS,

“abang nak makan apa bukak puasa nanti?

Aku reply:

“Nasi lauk ikan keli, demi...”

Bini aku tanya balik.
demi apa?”

Aku terus balas SMS:

“demi cintaku padamu”

Woha!

Ps: demi masa, semua manusia dalam kerugian, kecuali.., (sambung sendiri)


Kisah laki bini part 2
----------------------

Bini aku SMS:

"Hai"

Aku jawab secara SMS juga.

"hmmmm"

Bini aku SMS balik:

"kenapa?"

Aku jawab secara SMS.

"Orang berak mana boleh bercakap"

Woha!

Ps: Menurur Buznama, Sunnah Nabi adalah tidak bercakap-cakap ketika kerja kerja pemberakkan di jalankan. Wallahu’lam.


Kisah laki bini part 3
-------------------------

Sedang drive, bini tiba tiba berteka teki,

"Abang, apakah benda, diluar nampak besar, bila masuk sebenarnya kecil"

Aku diam.

"apa dia bang?"

"Masjid kristal?"

"salah"

"Habis tu? apa benda" tanya aku putus asa.

"Kereta kita, anak kitakan dah ramai, WOHA!"

Hampeh!

Ps: Teka teki isu semasa yang paling aku tak gomor, aduhai..


Kisah laki bini part 4
-------------------------

“Abang rasa muda satu hari sebab sedang membaca akhbar semalam,hihihi”

Sakat aku pada bini lalu jawab beliau:

“Saya pulak rasa muda satu tahun sebab sedang membaca majalah tahun lepas, hihihi”

Aku tak nak kalah lalu berkata:

“Jadi, apa kata kita baca Al quran yang bertarikh, 1400 tahun yang lalu”

Woha!

Ps: nak muda selamanya? Baca Al quran banyak banyak, mudah mudahan masuk shurga dan mudalah selamanya..


Kisah laki bini part 5
-------------------------

Waktu drive, Bini pesan,

“Abang lepas masuk sempadan Terengganu nanti, ingatkan saya beli keropok lekor ye?”

Aku angguk, satu jam kemudian, aku berhentikan kereta di depan gerai keropok di sempadan Kemaman Terengganu lalu berkata:

“Abang nak ingatkan dua perkara,...”

Bini nampak pelik sebab tadi suruh ingatkan satu perkara sahaja.

“pertama, abang nak ingatkan, awak cakap nak beli keropok lekor, kedua.., “

Aku telan air liur lalu menyambung:

“...Kedua, abang nak ingatkan, abang sangat sayangkan kamu.”

: )

Ps: Isteri tersenyum gembira lalu sanggup volunteer beli keropok lekor-Woha!


Kisah laki bini part 6
-----------------------

“abang, saya ada benda nak cakap tadi, tapi lupa pulak”

Keluh bini pada suatu hari, aku diam..

Sambil berkerut kening bini berkata:

“err, saya nak cakap...., ish, apsal boleh lupa pulak?”

Aku diam..

“abang dah tahu!”

Jawab aku selamba.

Bini terkejut dan teruja...

"Abang dah tahu apa yang awak nak bagitahu, awak nak cakap yang awak tak boleh hidup tanpa abang kan? Awak sanggup buat apa saje demi abang kan?, kan? Kan?"

Woha!

Ps: Sejak dari itu, bini punya lupa makin menjadi jadi, he he he


kisah laki bini part 7
-----------------------

Aku sakit perut, rasa nak berak

Depan bilik air ada mesin basuh yang sedang terbuka tudungnya dan kelihatan bini aku sedang memasukkan baju

Aku yang terharu kerana jarang dapat menolong beliau membasuh baju telah memeluknya dari belakang dan mencium lehernya..,

Biniiku kegelian lantas memusingkan badannya lalu membalas pelukkan bagi melepaskan pe
nat pada orang yang disayangi.

(Juga penyumbang kepada factor utama kepenatannya..)

“ U tahu tak?, I tahu apa yang ada dalam hati U”

Bini aku tersenyum, dan angkat kening yang bermaksud:

“Jika tahu, apa dia?”

Akupun berkata kata sambil membaca minda biniku:

“Dalam hati U, penuh dengan kecintaan U terhadap I, kasih sayang yang tak berbelah bahagi, kesyukuran pada nikmat tuhan, dan takut kehilangan, kan?”

Biniku menambahkan pelukkan penat lelahnya...

“Cuba U baca minda I, apa ada dalam minda I sekarang?”

Kata aku lagi lalu biniku merenung mataku dan berkata,

“Abang rasa bersalah sebab tak tolong saya buat kerja rumah, betul tak?”

Woha!

Ps: Salah!, sebenarnya abang nak pergi berak!


Kisah laki bini 8
-------------------
Bini: “Bang, pampers anak dah habis, beli L72. Susu pun dah habis, beli 3 peketlah sebab nak balik kampung”

Laki: “duit tak cukup pulak.., baru lepas repair kereta, abang beli satu paket je lah susu dan satu pampers saiz kecik.”

Bini: “tentu orang tak ada anak, duit mereka banyak kan bang?”

Laki: “Janganlah menyangka suami isteri yang tiada anak itu banyak
 duit kerana rawatan kesuburan itu mahal harganya”

Bini: Astarfirullah..

Ps: Syukur atas nikmat Allah, kita kadang kadang lupa.



Kisah Laki Bini part 9
-------------------------

Hari ni aku berdua jer dengan bini di rumah, anak anak semua ke sekolah.

Tapi aku paksa bini aku memakai tudung penuh walaupun dalam rumah.

Al maklumlah, bila berdua macam macam boleh berlaku.

Semoga aku tak kena berpuasa dua bulan berturut turut.

Argghhh, elok aku pergi iktikaf di masjid-woha!

Ps: Beriktifaf di masjid menjarakkan dari neraka 3 parit, yang mana setiap parit jaraknya seluas alam, ‘iktikaf’ dirumah ada yang jatuh dalam parit karang, astarfirullah..


Kisah Laki Bini part 10
-------------------------

Lokasi, jam 10 malam di meja makan.

Lelaki 1: eh, korang semua tahu tak mengikut ilmu aku, malam ini adalah malam lailatul qadar. bersetubuh malam ini dengan isteri pahalanya sama dengan bersetubuh selama 1000 bulan.

Lelaki 2: “err, mintak maaflah, aku nak balik jap rumah mertua.”

(semua orang ketawa)

Lelaki 3: “Saya pun!”

(lagi ramai ketawa)

Lelaki 4:“Alhamdulilah, isteri saya baru habis Haid.”

(Ketawa berdekah lagi)

Aku: “ Err, Ada nampak kain tuala tak? Nak pergi mandi wajib jap!”

Woha!

Ps: Sunnah nabi di akhir ramadhan, adalah 'ikat kain', tidak bersetubuh dengan isteri dan sibuk beriktikaf di masjid, itu sunnah yang sebenar, tak payah nak gelojoh bersetubuh di malam lailatul qadar, macam macam hal korang nih.


Kisah laki bini part 11
-------------------------

“Bang, selamat hari jadi..”

Kata bini aku setiap tahun, pada 9 hb 8. Jam 12 malam.

“Hadiah?”

Tanya aku lalu bini tutup lampu, dan pasang lagu karoeke..,

kedengaran intro lagu Ziana Zain yang bertajuk: Kekal. Tapi di ubah lirik kepada Cekal..

"Sayang terimalah
Barang yang murah ku belikan
Moga jadi hiasan
Suatu masa

Semoga engkau kan tersenyum
Dapat hadiah murah
Hanya itu
Yang mampu ku beli

Di dalam mimpimu
Laptop baru
Ipad paling latest
Samsung Galaxy Tab

Dengan tak kau sangka
Yang kau mimpi
Semua tak terjadi
Takdir semuanya

Kemiskinan ini
Menyusuli hari
Hidup di dunia
Hanya sementara

Hidup sederhana
Perintah Ilahi
Cekal ia bersama
Serpihan harapan hidup yang fana

Engkau tak menduga
Barang yang murah ku belikan
Mungkin kau terlupa
Ku siapa

Seribu maaf ku pohonkan
Dan selautan sayang
Hanya itu
Yang mampu ku beli..."

Ps: Aku bukak kotak hadiah, senyum dan berkata dalam hati: Tahun depan, hari jadi kau, lagu ini jugak aku akan bagi hadiah bersama barang yang murah-woha!



Kisah Laki Bini part 12
-------------------------

Aku senyum.

Bini senyum.

Aku angkat kening.

Bini angkat kening jugak.

Aku buat muka kartun.

Bini pun sama ajuk.

aku gelak tanpa suara.

Bini gelak tutup mulut.

Aku buat flying kiss.

bini sambut flying kiss.

aku lambai tangan bye bye.

bini pun lambai bye bye.

aku kenyit mata.

bini pun kenyit...

Lalu....

OK, dah lah tu main video call

Woha!

Ps: Terima kasih bini bagi hadiah telefon yang ada video call, jasamu di kenang, janji ditepati, sekarang masa balas body-woha!


Kisah Laki Bini part 13
-------------------------

Dari telefon.

Bini: Abang kat mana?

Laki: Dah sampai rumah, awak?

Bini: saya kat pasar jap, cari ikan patin untuk sahur, awak OK? sebab hari nampaknya hujan, saya takut awak kena hujan. Kalau kena hujan lekas lekas basuh kepala ye? nanti demam.

Laki: Wah, sayangnya awak kat Laki, saya sampai awal kat rumah, sekarang sedang duduk depan PC.

(Dalam hati, romantiknya bini aku, hari hujan call takut suami demam kena hujan)

Bini: Alhamdulillah, lega mendengarnya, sebenarnya nak minta tolong angkat kain jemuran bang, boleh?!

Hampeh! ingat sayang laki, rupanya sayang kain jemuran, tarik balik romantik-Woha!

Ps: cakaplah awal awal- romantik ada mana yang aku tak gemor ni!


Kisah Laki bini part 14
-----------------------------

Sedang tebuk wall plug, terdengar bunyi SMS.

“tolong bacakan..” arah aku pada bini.

Bini aku pun baca SMS.

“Hamka, batal tak puasa aku sebab..”

Senyap.

“Sebab apa?”

Tanya aku,

“abang baca sendirilah, malu kat anak anak.”

Aku pun baca balik SMS tadi..

“Hamka, batal tak puasa aku sebab tadi aku bermimpi bersetubuh sampai pancut keluar air mani”

Woha!

Ps: tak batal jika tak sengaja..



Kisah Laki bini part 15 
----------------------------

"abang, binatang apa yang jika mahu puasa, tapi tak boleh puasa kerana tak tahan godaan?"

tanya bini sewaktu berbuka puasa dikampung mertua...

"ular" jawab aku kekenyangan tapi nasi belum habis sebab ambil lauk banyak sangat.

"kenapa ular?"tanya bini

"sebab ular tidur lama sangat sampai puasa batal" Jawab aku.

Lalu kata bini:

“salah! jawapannya adalah ayam, sebab manusia selalu membazir makanan dan buang dibelakang rumah, jadi ayam setiap hari dibulan puasa tak tahan godaan makan makanan yang dibazir manusia, huhu, insaflah wahai insan, woha!”

Ps: teki teki sambil perli yang tak tahan tu, adohai..



Kisah laki bini part 16
---------------------------

Waktu balik kampung bini terdengar perbualan dalam kereta:

“Kenapa Abang bawak kereta slow sangat, bawaklah laju sikit.”
Marah bini terhadap aku kerana dia dah tak sabar nak beraya di kampung sendiri. Jawab aku:

“Abang orang penting, lambat sampaipun orang tunggu, tak payah bawak laju laju, orang tak penting jer bawak kereta laju-laju tapi no
body cares”

Woha!

Ps: Hati hati di jalan raya: Ingatlah mertua yang tersayang, he he


Kisah laki bini part 17
-------------------------

Waktu balik kampung aku pula:

“Kenapa Abang bawak kereta laju sangat, bawaklah slow sikit. Bahaya,tu! abang nampak tak sign board gambar tengkorak dan stereng tu.., Itu tandanya kawasan kemalangan, jadi bawaklah perlahan.”

Aku sengih sambil berkata:

“Salah!, gambar tengkorak tu menandakan kawasan ini berhantu, kita kena bawak laju laju,- Woha!”

Ps: Gambar tengkorak dan stereng tu sebenarnya bermaksud kawasan keretamayat ambil mayat kemalangan-harap maklum.


Kisah Laki bini part 18
----------------------------

Laki :Terima kasih kerana masak sahur selama sebulan untuk abang dan tidak pernah merungut.

Bini: Bang, ketahuilah, saya sedia masak sahur untuk abang seumur hidup saya.

ps: Kagum dengan orang perempuan.., terima kasih kepada semua bini di seluruh dunia, selamat hari raya. esok dah tak yah masak sahur lagi.
Tapi kena masak rendang, ketupat, nasi dagang, nasi mi nyak, menu pagi, menu tengahari, minum petang, makan malam bla bla bla... woha!

Ps: mandikan mayat suami, mungkin termasuk dalam senarai tugas sepanjang hayat...

Selamat Hari Raya dari kisah laki Bini-woha!



33 comments:

namakuamir said...

1st raya!!

koleksi sepanjang bulan pose...

semoga banyak juga koleksi pahala kita...

semoga Allah ampunkan kita semua...

*Arr said...

Ya ALLAH, sweetttnyaaa gambar last tu.. >.<

Alhamdulillah. banyak permata ilmu dari kisah laki bini ni even bacaan bersulam sengihan dan gelakan sinis. haha. bakal merindui Ramadan, mohon tarbiyah kekal. istiqomah.

salam lebaran. mohon halal perkongsian ilmu!

Hamka said...

wah beraya sakan nampak, 2 pagi masih di internet. :)

Anonymous said...

datang je hari raya mulalah perang pilihanraya,pilihan mana nak raya.dalam perang nak raya kat mana utara[kedah]atau selatan[ns] tiba tiba anak anak bagi veto nak raya kat KL kami semua anak wilayah.

Miszmahabbah said...

Gambar tu hamka dgn isteri ke

Anonymous said...

aku tolong jawabkan..hahaha

yang laki tu insyaAllah hamka yang pempuan xbrni ckap..sebab xpernah jmpa..hehehehe

.:BBc Florist:. said...

selamat hari raye keretamayat sekeluarga!! kem slm kt ustazah rock yg comeyy~~

Cikgu Ma said...

termalu plak sebab dah baca sampai habis kisah laki bini ni..selamat hari raya ! =)

Anonymous said...

hamka kau sengaja ke sebut astarfirullah atau mcm mn?
kalau typo xpe lah.tp kalau sengaja ak yg xde ilmu ni rasa cam xbetul jer..hmmm

Wadi AR said...

selamat raya hamka dan isteri serta anak anak

Anonymous said...

bangang laa anon yang last komen ni..nasib bek kau mengaku ko tu xda ilmu..padan laa dengan kebangangan ko ni..haha..Al-Quran tu ditulis dalam bahasa Arab..kau paham???jadi kalau bahasa arab ditranslatekan ke dalam bahasa malaysia kau rase2 salah semua ke x??mestilaa orang yang bengap macam kau akan jawab salah..haha..

mesti aarr die ditulis mengikut sebutan yang betul ttp ditulis dalam bahasa huruf dengan sebutan yang bersesuaian..

p/s-jgn ambik ati bro aku cakap kau bangang..nanti kalo aku ambik ati kau kang xda orang yang ada hati kat kau..hahahaha..

Duan jeng jeng said...

dah ikut lama ini yg pertama saya komen.. nak komen dah lama tapi tak tahu nak komen jadi sekarang saya taip d ruangan komen utk mengomen.. komen saya hari pertama mengomen kereta mayat ialah selamat hari raya maaf bebanyak.. jazakallah atas ilmunya.:)

www.QueAchmad.com said...

Salam Lebaran. Alhamdulillah Abe sempat singgah & akan menjadi Sahabat Setia Blog ni, InsyaAllah... Abe singgah dari Blog Abe: www.queachmad.com

Abe masih baru lagi dalam Dunia Maya ni, harap jasabaik untuk support Abe, bantu Abe. Kalau tak keberatan, mohon pautkan Blog Abe di sini dalam Bloglist sini supaya dapat Abe sama2 berjuang MENCARI KEBENARAN KE JALAN ALLAH & MEMERIAHKAN DUNIA MAYA NI... Terima Kasih, Jasamu Dikenang... Jika ada rezeki

Abe dipautkan ke Bloglist, harap dapat maklumkan pada Abe tentangnya, InsyaAllah..

Wanita Mutalib suka Share Instagram's Pictures said...

sangat suka entri ini :)
sweetnya :) !!!!

Imammasjid said...

Basuh bj
Kemas rumah
Masak nasik
Layan suami
Layan anak2
Jg solat awal wktu
Jg aurt

Antara ciri2 ahli syurga
Berbanggalah jd perempuan yg bersuami
Cara pantas mendapat redha Allah

duniafana said...

haha mau pecah gegndang usus ku

Anonymous said...

ishhh...
rase nak kawen

SHAHZEE said...

selamat hari raya en.hamka..

bestnya entri ni.banyak pengajaran.tambah2 bab beli susu pampers anak 2

Hamka said...

namakuamir

semoga Allah ampunkan kita semua...

-----------
*Arr

thanks

------------
Miszmahabbah

Begitulah lebih kurang

-----------
.:BBc Florist:.

Insya-Allah

-----------
Cikgu Ma

selamat hari raya juga ! =)

-----------
Wadi AR

selamat

------------
Duan jeng jeng

Jeng jeng jeng

----------
www.QueAchmad.com said...

: )

-----------
Wanita Mutalib suka Share Instagram's Pictures

You pun sweetnya komen :) !

----------
Imammasjid

amin

-----------
duniafana

usus ada gegendang?

----------
SHAHZEE

selamat hari raya juga.

Anonymous said...

best2....insyallah kalau esok2 saya kawin,nk jadi lelaki paling romantik dan paling sweet utk bini sy...woohaa!

_wan calon mayat_

Anonymous said...

selamat hri raye semua...;-)

w.c.m

Faiz Liwauddin said...

Bila la nak berbini aku ni haa...hmm

Hamka said...

: )

Hamka said...

eh, ada gambar permata yang hilang tu? patut lepas baca terus kahiwn, hehehe

Anonymous said...

dia cuma nak cakap, ejaan ruminya astaghfiruallah.. =)

detective nie said...

harap hamka xde comment negatif pulak pasal post kali ni...hahahahha

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

Assalamualaikum...

Hamka, aku sedang mengandung. InsyaAllah kalau dapat anak lelaki aku akan namakan HAMKA. Sempena nama kau yang telah membuatkan aku membuat anjakan paradigma setelah membaca blog kau ni.

Dan laki aku setuju...

WOHA!

p/s: kalau perempuan nak bagi nama apa plak ye...??? HAMKAni,HAMKAniah...??

bronco nama ku dipenjara said...

nama lein la kak..

Anonymous said...

yerlah..nama lain laaahh..boooOoooOooOOOooOo

Hamka said...

kalau perempuan, bagi nama "cinta".., cantik gak, :)

Edwardakki said...

bangang laa anon yang last komen ni..nasib bek kau mengaku ko tu xda ilmu..padan laa dengan kebangangan ko ni..haha..Al-Quran tu ditulis dalam bahasa Arab..kau paham???jadi kalau bahasa arab ditranslatekan ke dalam bahasa malaysia kau rase2 salah semua ke x??mestilaa orang yang bengap macam kau akan jawab salah..haha.. mesti aarr die ditulis mengikut sebutan yang betul ttp ditulis dalam bahasa huruf dengan sebutan yang bersesuaian.. p/s-jgn ambik ati bro aku cakap kau bangang..nanti kalo aku ambik ati kau kang xda orang yang ada hati kat kau..hahahaha..

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

Hamka....

suami aku setuju menamakan anak kedua aku ni Cinta (kalau perempuan) seperti yang kau sarankan... Dan anak pertama aku dah practise panggil adik cinta or adik Hamka...

Hamka said...

Bini aku pun mengandung jugak la ni.