Sep 4, 2009

Apa yang korang Bantah membantah?

(Aku tak suka ‘kopi jantan’, tapi pada bulan tak puasa, jemaah solat subuh paling lengang dan jemaah solat maghrib paling top, tapi kenapa bulan puasa terbalik pula? Oh, ye, mungkin aku akan suka ‘kopi betina’..)

Apa yang best sangat sampai korang asyik duduk bantah membantah pada bulan puasa begini? Sampai mencecah tangga rumah aku, mencecah telinga aku, mencecah email dan blog aku, tak puasa ke? Tak takut batal pahala puasa ke?

Oh.., rupanya, korang sedang bantah membantah tentang isu ‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

Lepas tu pulak, tak cukup korang asyik duduk bantah membantah pada bulan puasa sebegini dengan macam macam isu hampeh tu, korang cuba libatkan aku pulak, tak kira melalui bertentang empat mata atau melalui emal dan blog, ada saja isu yang nak korang bantah membantah, nak libat aku dalam isu ‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

Lalu apa aku buat?, bolayan!!.., berambus korang semua, malas aku nak bantah membantah dengan bermacam macam isu yang remah temeh pada bulan puasa begini… lantaklah korang bersama isu ‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

Cuma aku nak cakap, isu yang korang bantah membantah tu tak penting langsung, isu ‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku’ itu langsung tak membantu aku dalam meningkatkan iman, sedang maksud kita puasa adalah untuk meningkatkan keimanan melalui peluang Rahmat di bulan ramadhan..

Korang tahu tak apa maksud puasa? Aku tahu ramai yang tak tahu, jangan nak tipu pada bulan puasa sebegini, dan sebab korang tak tahu maksud puasalah yang buat korang sibuk dengan isu kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin di hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

Baik, biar aku cerita secara ringkas tentang maksud puasa, tinggalkan sekejap isu ‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

Err, kat mana tadi?, ok, bab maksud berpuasa..

Apa maksud puasa?

Maksud puasa adalah untuk membawa sifat ketaatan malaikat ke dalam diri, yang mana, semua tahu sudah, bahawa malaikat adalah makhluk yang paling taat beribadat pada Allah dan melalui ‘jalan’ malaikat ini, iaitu berpuasa, atau senang cerita, tak makan, tak minum dan tak bersetubuh, maka insyAllah akan mudahlah sifat malaikat datang ke dalam diri di bulan puasa yang mana ketaatan di bulan puasa ini akan di bawa pula ke sebelas bulan yang lain, atau dalam erti kata lain, membawa ketaatan dibulan puasa ke luar bulan puasa.. itulah maksud puasa

Oleh sebab itu, untuk membawa sifat ketaatan malaikat dalam diri, adalah melalui dua cara, pertama adalah dengan berpuasa dan kedua adalah melalui beriktikaf..

Melalui puasa, iaitu tahan lapar, dan tahan nafsu, maka nafsu akan tunduk lalu terbukalan jalan malaikat ke dalam diri, sementara melalui beriktikaf di masjid, maka suasana malaikat yang sentiasa beribadat dalam masjid juga akan meresap ke dalam jiwa orang yang beriktikaf, sebab itulah dalam hadith banyak cerita fadhilat tentang puasa di siang hari dan fadhilat beriktaf di malam hari, dan kedua dua amalan ini adalah pekej lengkap dalam membawa sifat ketaatan malaikat dalam diri.. faham?

Untuk itu, Puasa kena betul betul macam malaikatlah, jaga mata, telinga, mulut dan kemaluan.., begitu jugak waktu beriktikaf, kena jugak jaga mata, telinga, mulut dan kemaluan… dan jika korang rujuk hadith, Nabi siap buat khemah dalam masjid lagi di bulan puasa.., dan amalan tidur di masjid sebelum tahajjud, bukanlah amalan kumpulan tabligh sri petaling sahaja, tapi semua orang Pas, Umno dan persatuan so call Islamic yang lain.., lengkapkan pakej ‘menjadi malaikat’ dengan berpuasa di siang hari dan beriktikaf di malam hari.., semua tak nak jadi syaitan bukan? Semua nak jadi macam malaikat.. dan sebagai bonus, Allah dah tangkap syaitan di bulan Ramadhan supaya tak ganggu korang berpuasa dan beriktikaf.., mudah kan? Lepas tu Allah tambah lagi bonus raya lebih dari dua bulan, seribu bulan beb…!

Tapi korang, walaupun syaitan dah kena ikat, korang masih asyik bantah membantah di sini sana dengan berbagai bagai isu yang langsung tak boleh meningkatkan iman, tambah dosa lagi ada.. ada masa jer terus bantah membantah isu ‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

Woi, korang semua, korang tahu tak? Sedang asyik korang bantah membantah dengan isu kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin di hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

Maka.., korang tahu apa yang malaikat di langit sana asyik bantah membantah?

Ha! Itulah korang.., tak tahu… asyik dengan isu kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas - arghh malas dah aku nak paste..!

Mari sini aku cerita.., tentang apa perkara yang malaikat bantah membantah dilangit sana, di beritakan ketika Nabi Muhammad SAW bertemu dengan Allah dalam suasana yang begitu indah lalu Allah bertanya kepada Nabi akan apakah perkara yang malaikat di Malail a’la sedang bantah membantah?

Maka Nabi menjawab, “Tidak tahu”.

Kemudian Allah meletakkan ‘tangan’Nya yang mulia ke atas dada Nabi Muhammad SAW sehingga kedinginan terasa sampai ke dalam dada Baginda. Dengan keberkatanNya maka tersingkaplah seluruh alam kepada Nabi Muhammad SAW.

Lantas Allah bertanya “ Ya Muhammad, sekarang beritahulah apa yang menyebabkan para malaikat bantah membantah?”

Maka Nabi menjawab, “para malaikat bertelingkah tentang amalan yang meninggikan darjat, amalan yang menghapuskan dosa, ganjaran yang diperolehi bagi langkah seseorang yang pergi untuk menunaikan solat berjemaah, kelebihan mengambil wuduk dengan sempurna ketika cuaca sejuk dan kelebihan duduk menunggu solat selepas menunaikan satu solat. Sesiapa yang dapat memelihara semua ini, akan hidup dan meninggal dunia dalam keadaan baik.”

*****

Maka duduk diam diam, berhentilah bincang isu ‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

Karang, lepas bukak puasa dengan kurma dan air teh tarik, terus korang pergi solat berjemaah di masjid, kasihan aku tengok masjid waktu maghrib di bulan puasa, lengang macam solat subuh, lepas solat, sambunglah makan balik.., tapi.. tak payahlah sambung bincang isu ‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

Sekian.

Ps: errr, kenapa ye? kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa, err, kenapa ye? tak jadi rotan peminum arak, eh? betulke Wahida dah kahwin? Eh? Tak joint demostrasi ke? Eh? Ada gula tak? Oh ye? lagu apa yang berada di carta radio, hampeh ke jadah! peduli apa aku!

Woha!

45 comments:

abu nawast said...

Dear Hamka..
Aku ada dengar satu cerita..
kalo berzina, pastu mengandung..
kalo kawen masa ngandung..
nikah 2 tak sah..
jadi kalo hidup sampai mati..
kira berzina sampai mati..
pas2 anak yang kuar 2 memanng anak haram ah..

Please bg sdikit ulasan..

mohd said...

cool

charisteas86 said...

wah..1st time orang ketiga..yehaaa!!!!!!!

charisteas86 said...

baru bace..benar tuan..manusia sifatnya pelupa..semakin jauh dari cara hidup nabi semakin jauh dr rahmat Allah..fikir manusia pn akn jadi seperti orang2 bathil..psnan utk diri sendiri..

Nasir_Penang said...

Bulan Ramadhan yang berkat ni pun umat islam masih sibuk dengan apa yang "hamka katakan" malaih nak copy paste. Ingatkan sebulan bulan ramadhan umat islam tumpukan pada amal ibadat tapi hampeh.....brapa kerat sangat yang betul2 menggunakan anugerah Allah SWT pada bulan mulia ini dengan kuat amal ibadat. Yang lagi best yang gelarkan diri mereka untuk menegakkan negara islam pun hampeh....sana sini sibuk dok jaga tepi kain org....meluat aku.....itulah apa yang Allah & Nabi suruh tak nak buat....nak buat ikut kepala otak sendiri....sukakan takwa dari fatwa....

Anonymous said...

@abu nawast

ko leh try tgk soklan ni. Amek dlm Harian Metro ruangan fikrah Dr. Salam

SOALAN
KAMI melangsungkan perkahwinan pada 14 November 2008, tetapi sebelum itu kami terlanjur dan isteri saya hamil sebelum kami berkahwin.



Mengikut doktor, kandungan itu sudah hampir tempoh bersalin. Jika dikira mengikut minggu, kandungan itu berusia lebih kurang 25 minggu dari tarikh berkahwin. Apakah status anak kami nanti?

WAN,
Perak


JAWAPAN

ANTARA sebab Islam mengharamkan perzinaan ialah untuk menjaga keturunan supaya tidak bercampur aduk.

Dengan itu fatwa yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mewartakan bahawa: "Anak zina atau anak di luar nikah (anak tak sah taraf) sama ada diikuti dengan perkahwinan pasangan ibu bapanya atau tidak hendaklah dibin atau dibintikan kepada Abdullah." (http://www.e-fatwa.gov.my/jakim/keputusan_view.asp?keyID=61).

Secara lebih lanjut mengikut mazhab Shafie, keturunan (nasab) anak dibuktikan kepada suami perempuan yang melahirkan anak apabila (1) anak itu dilahirkan selepas enam bulan Islam dari tarikh perkahwinan, dan (2) dalam masa empat tahun selepas perkahwinan itu, sedangkan ibu tidak berkahwin lagi.

Bagaimanapun, bagi masa tempoh enam bulan daripada tempoh perkahwinan, keturunan anak tidak terbukti melainkan lelaki atau suami perempuan berkata anak itu anaknya dan tidak pula berkata anak itu hasil dari zina (Ahmad Ibrahim 1999: 251).

Ada pendapat di kalangan fuqaha' seperti Ibn Sirin, Ibrahim al-Nakha'i dan Ibn Taymiyyah yang tetap membenarkan menasabkan anak zina kepada bapa yang sebenar (biological father) atas alasan maslahah anak dan masyarakat.

Dengan berbuat demikian, bapa dipertanggungjawab untuk memberi nafkah dan menjaga kepentingan masyarakat. Anak yang tiada bapa atau penjaga akan terdedah kepada perkara negatif yang bertentangan dengan ajaran Syariah itu sendiri (M. S. Sujimon 2008: 41).

Lebih-lebih lagi apabila ibu bapa sudah berkahwin. Dengan itu nasab anak tetap kepada suami kepada perempuan yang dikahwini.

Hadis Rasulullah berbunyi: "Anak adalah hamparan isteri yang sah." Ini dibenarkan selagi bapa tidak menafikan anak tersebut bukan anaknya.

Dengan itu, status anak masih dibenarkan dinasabkan kepada bapa anak itu sendiri mengikut pendapat di atas.

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Isu ‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!???

relaks la Bro Hamka,..

abu nawast said...

ok tq..

Hamka said...

abu nawast

ini bab fatwa, kena rujuk mufti..

----------------
mohd

Puasa tahun ni, cuaca sejuk sahaja.., alhamdulillah..

----------------
charisteas86

ha ha

---------------
Nasir_Penang

4 golongan yang berakhirnya Ramadahan tapi tidak mendapat keampunan, mereka ialah (rujuk fadihtat ramadahan hadis akhir sekali)…

aishah_conteng_je said...

uhuk~
hari tu ada staf lelaki capai air atas meja aishah terus minum depan aishah di siang hari,dah la baru balik dari ziarah jenazah kebumi. dia minum air aishah letak pagi tadi. kenapakah. patut tak aishah baling botol air ke muka dia?sebab hanya mampu benci dalam hati.

sebenarnya aishah masih tak jelas isu lelaki soalat jemaah di rumah atau di masjid.

aishah_conteng_je said...

abg,
hadis last sekali tu panjang.

apa ye beza orang yang memutuskan silaturrahim dan musyahin?

azharjaafar said...
This comment has been removed by the author.
azharjaafar said...

Err.. tapi Hamka, aku nak tanya sikit..

‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

Tapi kalau ko tak nak jawab pun tak pe..

Ann said...

salam hamka,

ak nk tnye ckit, tak bolehkah kita peduli smua hal/isu tu sedgkan dlm yg same, kita pun leh tigkatkan amalan kita?

hal yg pntg ajela, kalo bab2 hiburan sape cerai ngn sape, sape kahwen ngn sape...tu xyah lah.

INTAN RH said...

Bincang biasa jek boleh kot tapi bincang sampai mengutuk mengumpat menyumpah dan sewaktu dgnya, tu yg tak boleh kot.

Tunggu komen bro Hamka.

famia said...

Bermula dari terbit fajar sehingga terbenamnya matahari, manusia merantai napsu. Rantainya pun longgar saja. Tak letak mangga pun.

Namun.

Setelah terbenamnya matahari, bermulalah episod manusia dirantai napsu.

Sepatutnya, yang patut dibantah adalah napsu. Dan napsu. Dan napsu. Hal-hal lain itu bantahlah lepas Ramadhan ke. Aiseh.

Tapi kan bro, susah juga tahu nak buat kuih muih dan masak bagai kalau kekurangan gula. Supermarket semua sorok gula. Ish, dugaan.

zuhairirani said...

Mungkin dah sampai masa kita ringkaskan sikit makanan kita dalam bulan puasa ni kerana ketiadaan gula; misalnya kalau minuman, kita minum jus kurma, beli kurma dan kisar...takpun buat jus sendiri..ehehe

alah said...

alah...
lebih banyak ulangan 'hampeh ke jadah peduli apa aku!' dah tak paham isi sebenar yang susah nak ikut tu.

bab hampeh tu, mengganggu betul!

orang nak tumpu kumpul pahala ni buat apa sibuk nak membantah.

an2blur said...

Tambah lagi satu soalan:
kenapa makanan sebelum minyak naik harga mahal-mahal?
kehkeh.

wani said...

Assalamualaikum...

takde masalah rasanya kita nak tegur salah silap pemerintah kan tuan hamka? cuma, apa2pun yg kita buat, bersederhanalah..tak perlu umpat keji segala..tapi kita juga tak blh nak suruh pemimpin berhenti buat kerja mereka.kepentingan rakyat kan dh jadi amanah tjwb pemimpin..?tak gtu? Bukankah RasulAllah dah ingtkan untuk kita bantu mereka yg dizalimi dan mereka yg menzalimi? Tuan Hamka pasti tahu hadis tu kan? InsyaALLAh deh..setiap org buat tgjwb dan laksanakan amanah yg diberi.Sy argue "hamka ckp" tu.tapi setakat wahida kawen, carta lagu segala, sy tak berminat. Dan yg pasti lg, kita bersangka baiklah.Org tu argue/ bantah, pada saluran yg betul..puasa, mereka ttp puasa, ibadah mereka ttp beribadah.sy yakin, bkn 25 jam depa duk argue2 segala...bersangka baiklah..Bukan semua perkara yg mereka argue tu tak bertempat.Temui mereka, pasti mereka blh jelaskan kenapa mereka argue..:)

(baca: mereka= sy juga)

~wani~

hamba Allah said...

hampeh....peduli apa aku.....
aku suka ayat ni...

cmne aku nak buat....supaya puasa aku sempurna.....dibelenggu dgn kerja dunia yang x setel2......

hamka aku suka blog ko....cabang tazkirah buat aku...

:)

mathingus said...

wallhualam...

Hasbullah Salih said...
This comment has been removed by the author.
Hasbullah Salih said...

cerita pasal maghrib masjid/surau lengang memang topat sekali hamka. syabas kerana memperasankan hal ini.

sampaikan haritu aku yang hampeh pun buleh di suroh jadi imam oleh tok bilal. imam-imam berwatikah semua menyepi. tak ke hampeh?

ZHAF said...

bro hamka,
aku ada email kau sesuatu. sebelum aku tanyakan soalan tersebut kepada kau, aku ada juga tanya kepada beberapa orang yang lain. tetapi, sehingga kini aku masih belum mendapatkan jawapan.

aku masih berharap. OH!

A traveler looking for the right path said...

‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!belum pernah penat bulan puasa tapi hari ni penat sebab baca
‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!
Eee lama betul nak sampai ke bahagian pengajarannya. Banyak tenaga Ya Sheikh bulan Ramadhan ni. Tambahkan lah tawaduk dan rendah hati kita ye! Salam. Letih teringat bacaan :
‘kenapa kerajaan kedekut tak bagi bonus setelah minyak naik harga di bulan puasa yang tak jadi rotan peminum arak selepas Wahida kahwin akhirnya di saat gula sukar di cari lalu muncul demostrasi jalanan membantah berita politik sampah hujung minggu yang merubah carta lagu popular setalah jatuh dua anak tangga lalu naik lima belas anak tangga hampeh ke jadah peduli apa aku!

tanah said...

tibe2 bole terlintas..mungkin xde kene mengene dgn topik..mintak pendapat sket..macam mana kalau ada orang kaya ni suka sedekah..mmg kaya gila..sedekah memanjang dalam hidup dia sampai jd mayat.tapi solat 5 waktu x lengkap contoh nya die dpat solat isyak je dalam 1 hari..(contoh situasi je la ye) p/s : xde kene mengene dgn yang hidup atau pun da jd mayat..just nk mintak pendapat..Alhamdulillah..:)

cucujabbar said...

utk tanah..

aku nak nyampuk sket.. tak pasti kebenaran sampukan aku ni.. so komen dialu2kan

pd pendapat aku, org yg sentiasa fikir akhirat TAK MUNGKIN @ IMPOSSIBLE kaya giler! gerenti punyelahhh..

so pd pendapat aku, org yg kaya giler dan rajin sedekah tapi TAK konsisten jemaah kat mesjid dan TAK ambik berat soal dakwah, adalah orang yg errrr how to say it.. ermmm adalah orang yg BELA TOYOL..! hahaha

me said...

hampeh hampeh nie.. peduli apa aku ke.. lu gua lu gua ke, cabang lidah biawak ke, maki hamun ke (contoh lah) dan seumpamanye.. tak sesuai benor di gunakan dalam ayat-ayat utk taskirahkan orang.. macam tak de bahasa yang baik lagi ke..

ZHAF said...

thanks, bro!

:) skrg aku dah faham sket.

tholhah said...

nmpaknye kne tingkatknn lagi 5 amal jemaah masjid le ..2 gash,2 taalim. pk harian 2-1/2jam , 3h stiap bulan 72 jam sempurna...pintu ke pintu lorong ke lorng ..idup masjid 24j...ni je ubat penawar nye yg dibentang pjg lebar elders pd ijtima lepas...klu blik dari ijtma x buek gak..mmg hampeh le..umat akan terus bantah mmbantah atas perkara yg mmg hampeh pon..

Anonymous said...

me,lu cakap:

hampeh hampeh nie.. peduli apa aku ke.. lu gua lu gua ke, cabang lidah biawak ke, maki hamun ke (contoh lah) dan seumpamanye.. tak sesuai benor di gunakan dalam ayat-ayat utk taskirahkan orang.. macam tak de bahasa yang baik lagi ke..

mungkin lu tak sesuai bc blog ni...
tapi cara hamka menulis mbuatkan mat rempit (bekas) mcm gua ni tertarik nk dgr taskirah...
Gua tau lu cikgu...
Blajar tinggi2 kt UPM nun...
Mmg la tak suai dgr taskirah ng ayat cmni ni...
ada blog len yg lebih suai ng lu...
cthny:
http://hambalialorstari.blogspot.com/

no heartbreak ok :-)

~bekas mat rempit~

p/s: gua rasa hamka ni pung bekas mat rempit gak kot...sbb dia pung sdg belajar "gaya pulang ke pangkal jalan" yg gua tgh belajar skrg ni...

Luqiem said...

Salam... sesungguhnya ramai yang tertipu di dalam bulan ramadhan ini... dek kerana makan minum bersama keluarga tercinta time berbuka... solat magrib berjemaah kat masjid ditinggal kan... alasan kenyang melampau... perut full dek lauk kari, ayam, daging, kurma, air itu air ini... semua macam jenis lauk pauk ada bercampur dalam perut tu... ish ish ish...

Btul bro Hamka, bulan puasa ni kita kena bawa ketaatan dalam bulan puasa ke luar bulan-bulan yang lain... macam mana nak bawa ketaatan itu jika time berbuka da full space perut korang... huhu

Aku still slim menyelim... hehe

abu said...

Salam,
Aku baca untuk kali kedua...
aku amati tulisan tuan memang kritis dan banyak pengajaran kepada mereka yang mahu berfikir...
Semoga tuan sentiasa dalam rahmat Allah.
Jazakallah

ana said...

salam ziarah. Teruskan berkarya. Berilah peringatan sesunggah peringatan itu bermanfaat kepada orang-orang yang beriman. N please guna ayat yang beretika sikit. Biar sejuk jer mata memandang, mulut membaca. Keep it up syeikh. Wasalam

Hamka said...

aishah_conteng_je

kalau nak baling, pastikan tepat.., tapi mungkin Abang tu tersalah.., tak sengaja.

bab solat jemaah di rumah atau di masjid. dah dua entry aku tulis bab ni, satu 2006, dan satu lagi 2008, tajuk.., aku lupa..

---------
azharjaafar

lepas raya aku jawab, itupun jika aku rajin he he, atau isu itu masih panas..

---------
Ann

aku pulak nak tanya, boleh tak kita tak peduli semua isu tu dan pakat pakat amal apa yang aku sampaikan..

eh, lagu minggu lepas punya juara, jatuh no berapa ha?

-----------
INTAN RH

banyakan 4 perkara di bulan ramadhan, rujuk hadith...

-------------
famia

takde gula, kau pakailah susu lemak manis..

-----------
alah

kalau tak pahanmpun tak boleh bantah membantah

-----------
an2blur

sebab orang beli.

----------
wani

tak salah jika korang nak bantah membantah tapi pada masa yang sama, apa yang penduduk langit bantah membantah juga korang amal..

-------------
hamba Allah

kalau begitu, aku suka kau lah..

--------------
mathingus

wallhualam...

----------
Hasbullah Salih

dapat syabas akhirnya, nasib baik shaitan dah kena ikat, kalau tak, mungkin aku riak..

-----------
ZHAF

boleh buat entry isu ni he he

----------
A traveler looking for the right path

woi woi woi.., sakit mata aku baca komen kau, berjangkit ke apa?

--------------
tanah

amalan pertama di hisab kat akhirat adalah solat, solat best maka bestlah segala amal yang lain, tapi jika solat tak best, ada blog bestpun tak guna..

-------------
cucujabbar

orang sekarang bela jenglot da..

---------
me

kenapa guna me? kenapa tak saya? bulan puasa ni tak baik kuruskan puasa orang dengan guna nickname mee, sebab aku rasa lapar teringat mee.., oh mee goreng..

--------------
tholhah

komen macam ni yang buat aku nak menangis ni..

--------------
~bekas mat rempit~

aku bukan bekas mat rempit laa, aku belas KL driff samseng jalanan kampung dusun..

-------------
Luqiem

tak baik kuruskan pahala puasa aku sebab teringat kau yang slim macam mee, oh mee goreng..

--------
ana

dapat pulak gelaran syeikh.., bila nak jadi syekihtul pulak ni..

Park Chick said...

http://parkchick.blogspot.com/2009/09/aduihsakit-kepalaku-kupicit-picit.html

huda said...

sungguh2 nyer membebel neh

Zul Kahar said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Hamka said...

eh, Nabi melayu datang blog keretamayat? terpaksalah aku delete komen kau..

Anonymous said...

tu la pasal....terkujut ana...

Anonymous said...

KEPADA HAMKA DAN PENGIKUT HAMKA.AKU NK KORANG BACA JAWAPAN DR USTAZ AZHAR IDRUS ATAUPUN KO BKK JE LAMAN WEB NYE NI.DAH JELAS DH KO MMG JAHIL SBB KO PERTIKAIKN SURAU YG BWT 8..KO X LAYAK CAKAP PASAL AGAMA SBB KO BLEH BAWA KESESATAN

http://www.forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=24&t=1911

salam ustaz.harap ustaz sudi jawab

1.apa hukumnya orang yang menentang surau2 yang bwt 8rakaat shja terawikh pd 10mlm terakhir?kata patut bwt 20rakaat..jadi beliau menentang surau2 yang bwt 8 dan sama sekali tidak setuju..katanya ptt bwt 20

2.apa hukumnya orang yang cakap x perlu bwt tazkirah sewaktu berhenti solat terawikh sekejap..katanye baek terus sambung jerk solat terawikh smpi habis..habis terawikh baru kne bwt tazkirah klu nk bwt sngt..betul ke camtu ustaz?

3.apa hukumnya orang yang cakap x perlu cakap pasal politik dan parti di dalam masjid.x perlu cakap isu semasa ttng politik..dan apa hukumnya bila mereka memperlekehkan surau2 yang berceramah tentang politik semasa di dalam masjid.yang mana satu sbnrnye lebih benar..

muga ustaz sudi jawab persoalan ini..trima kasih ustaz

JAWAPAN DARI USTAZ AZHAR IDRUS:

1. Bilangan rakaat teraweh termasuk perkara khilaf yg mana boleh dilakukan dgn 20 rakaat menurut pendpat jumhur ulamak dan harus dikerjakan dgn 8 rakaat menurut sebahagian ulamak. Mengingkari perkara khilaf adalah termasuk perbuatan jahil dgn hukum2 agama.

2. Tidak ada sebarang nas tentang kaifiat melakukan solat taraweh. Yg ada dalam hadith yg saheh ialah Rasulullah saw mengerjakan solat taraweh. Itu sahaja.

Olih itu harus dikerjakan terus sampai selesai dan harus pula dikerjakan dengan berhenti2 samada diselangi dengan tazkirah seperti pada setengah2 masjid dan harus pula di selangi dengan selawat seperti pada setengah masjid. Dan harus pula diselangi dengan tawaf jika diadakan didalam masjidil haram.

Jika nak adakan tazkirah, harus pada permulaan sebelum taraweh dan harus dicelah2 taraweh dan harus pula sesudah selesai taraweh.

Kesemuanya menghasilkan pahala belaka.

3. Masjid bukan sahaja tempat sembahyang tetapi harus diadakan suatu perkara kebaikan yg lain seperti tazkirah, mengajar, ceramah, menyuarah dan seumpamanya.

Tidak salah menyebut isu2 semasa kerana itulah yg diamalkan pada zaman Nabi saw kerana yg demikian itu bolih memberi peringatan kepada manusia samada isu2 semasa itu berkaitan dgn ekonomi, politik atau lainnya dengan syarat dijaga2 adab2 semasa berada didalam masjid.

Tiada lain bg yang tidak suka isu semasa diperdengarkan dimasjid melainkan mereka yang takut kepada kebenaran. Tidaklah takut kepada kebenaran ini melainkan mereka 2 yg berada di pihak yang batil.

wallahua'lam

Unta said...

bab sal trwih nie x usah la nak debatkan ...x yah nak perkitaikan..
satu je nak ckp nabi wat solat bengkak2 kaki 2 brape agaknya dia wat ek..

Eden said...

Maksud puasa membawa sifat ketaatan malaikat ke dalam diri, yang mana, semua tahu sudah, bahawa malaikat adalah makhluk yang paling taat beribadat pada Allah dan melalui ‘jalan’ malaikat ini, iaitu berpuasa, atau senang cerita, tak makan, tak minum dan tak bersetubuh.

Aku suka ayat kau ni..
Puasa tu sebulan di bulan Ramadhan atau hanya tuk siang hari di bulan Ramadhan. Baik kita tanya Allah Taala nak jelaskan perkara ni.

Cooperzrjr said...

Bermula dari terbit fajar sehingga terbenamnya matahari, manusia merantai napsu. Rantainya pun longgar saja. Tak letak mangga pun. Namun. Setelah terbenamnya matahari, bermulalah episod manusia dirantai napsu. Sepatutnya, yang patut dibantah adalah napsu. Dan napsu. Dan napsu. Hal-hal lain itu bantahlah lepas Ramadhan ke. Aiseh. Tapi kan bro, susah juga tahu nak buat kuih muih dan masak bagai kalau kekurangan gula. Supermarket semua sorok gula. Ish, dugaan.