Jun 15, 2007

Pernah tak kena tipu ?

(bagaimana tidak di tipu dan apakah pendapat kamu tentang mati...)

Cerita bermula pada suatu Petang..

Dah nak magrib

Ada la lagi 30 minit kot nak azan magrib…

“asalamulaikum” suara dari luar pintu

“walaikumusallam,” suara aku berbau teh tarik..

Sorang lelaki yang bermuka hensem terpacul depan pintu rumahku, rambut tersikat rapi, wajah bersih dari sebarang bulu serta berpakaian kemas, bertali leher, berkasut kilat dan ada bawa beberapa produk..

“Tahniah bang, rumah abang terpilih dalam taman ni sebagai lokasi demo untuk produk baru kami, tak lama bang, 15 minit jer, dan syarikat kami ada meyediakan cenderamata dan kami akan ambil beberapa keping gambar abang dan rumah abang untuk di letakkan dalam majalah kami”

Aku: ….

Dia: Bla bla bla..

Aku: ….

Dia: Bla bla bla bla..

2 minit kemudian, di pendek cerita, sebagai seorang yang baik dan menghafal rukun negara, aku cuba menolak demo itu dengan cara yang baik, berhemah dan bersopan santun..

Tapi dia dengan mesra pujuk aku, siap nak tumpang solat maghrib berjemaah kat rumah aku,

(gila kau nak solat magrib berjemaah kat rumah? Nak kena bakar rumah gamaknya?, apa aku nak jawab kat ketua bomba? Cis!!!)

Memandangkan dia begitu beria-ria pujuk aku untuk ‘menghina kebijaksanaan’ aku, maka terpaksalah aku bukak pintu grill, keluar ke depan rumah, berdiri mengadap dia, aku menggosok-gosok tangan, dan memaksa diriku untuk senyum hE hE hE…(senyum paksa)

Bagaimana aku nak halau mamat ‘penipu’ ni?

Baiklah, kita stop dulu cerita kat atas, aku akan sambung jap lagi, sebelum tu, kita tumpukan entry ini kepada penipuan dan aplikasinya…

Korang pernah tak kena tipu?

errr, aku mengaku.., aku selalu gak kena tipu oleh syaitan dan kadang kadang hidup dalam rasukan iblis, tapi aku bukan nak cerita pasal setan yang mengalir dalam darah tu, aku nak cerita pasal setan yang bertopengkan manusia.. 'setan' yang cukup handal menipu, kalau boleh semua orang di tipunya, aku baca paper, golongan yang kena tipu bukan setakat budak kampong yang bodoh alang dan baru nak baligh, atau orang tua kampong yang naïf lepas manopous, tapi yang kena tipu tu termasuklah budak universti, doctor, prof, malahan pakar motavasi pun kena tipu.. ish ish ish..

Maka aku buat kesimpulan, bahawa orang yang kena tipu bukanlah kerana orang tu bodoh bangang atau berotak slow , kerana yang ada degree phD pun berlambak kena tipu, tapi orang yang kena tipu biasanya adalah kerana mereka ada penyakit wahan‘kot’

Apa itu penyakit wahan?, wahan adalah nak kaya cepat-cepat, tapi nak mampos lambat lagi, kalau boleh nak delay 100 tahun…!

Wah wah wah! Pandainya aku letak hokum, sedap-sedap aku jer nak tuduh korang ada penyakit wahan, cinta dunia dan takut mati, baiklah, abaikan penyakit wahan dan anggap ‘korang tak cinta dunia dan takut mati’ tapi still kena tipu.., mungkin korang mudah percaya atau mangsa keadaan, apa-apapun kita bincang bab wahan dulu.. dan abaikan korang sebagai pesakit wahan…(akupun macam ada gak sakit ni.. isk)

Mengikut kajian aku (kononnya), Kehebatan atau kehandalah Pakar tipu-daya dalam memperdayakan pihak yang di tipu adalah apabila mereka berjaya memanipulasi akan dua perkara ini..

1. CINTA DUNIA
2. TAKUT MATI

Pakar tipu-daya akan rangsangkan nafsu korang yang cinta dunia ini dengan membangkitkan keinginan yang membara ke dalam diri korang, sehingga korang akan sanggup buat apa sahaja demi ‘kesedaran mimpi indah’ yang baru di tanam ke dalam otak korang.. (kefahaman baru konon)

Bila korang sanggup buat apa sahaja (termasuk sanggup di perbodohkan) maka kerja pakar tipu-daya akan menjadi lebih mudah dan lebih senang, woha!

Sebab tu ramai yang senang kena tipu!!!

Sebagai contoh, aku dedahkan sedikit sebanyak penipuan yang telah berjaya (berjaya masuk neraka) kepada mereka yang nak jadi kaya sekelip mata.., senang cakap: CINTA DUNIA!!!

Penipu akan datang pada korang dengan muka manja dan berlagak insan kamil lalu pujuk rayu korang gores satu kad, korangpun sebagai pemuda-pemudi yang menghafal rukun negara, tolak cara baik, penipi pun buat muka kasihan bagitahu bos dia akan bagi dia 50 sen kat dia sebagai upah jika korang gores, (penipu kena pandai berlakon, semua pelakon menipu dalam wataknya)korang sebagai insan yang baik dan berhati perut mulia pun cepat rasa kasihan, korangpun goreslah.., bila korang dah gores, dia pun akan buat muka terkejut, (pelakon yang berkebolehan melakonkan pelbagai watak)

“wah, cik adik dah menang besar, 1. 5 juta bla bla bla,”

Lepas tu tepon member dia bagitu korang bertuah, lepas tu datanglah bos dia (juga seorang pelakon handalan) puji dan kagum dengan ‘rezeki’ korang, lepas tu korang kena beli barang dia dalam harga RM 3000, baru layak cabutan bertuah hadiah bernilai 1. 5 juta he he he…, member aku yang lurus dan sudah simpan duit nak kahwin, tapi masih cinta dunia dah terkena. Beli barang rumah yang tak berguna seperti ‘air cond’ mudah alih (kipas letak air batu) yang mana jika kos asal adalah dua tiga ratus kot tapi dia kena bayar RM 3000, lepas tu bila buat cabutan bertuah dapatlah set pinggang mangkuk tak bermutu.., aku pun tak paham, lebih kurang gitulah member aku cerita.. ish ish ish.. siapa mangkuk dalam cerita ni? siapa yang jadi mangkuk bertingkat dan siapa yang jadi mangkuk hayun?

Ok, Aku petik dari akhbar pulak:
Ada sebuah sindiket yang mendakwa mereka telah mendapat kelulusan Bank Negara untuk menguruskan wang kononnya milik kerajaan pada zaman British yang berjumlah trilion ringgit di bank Union Swiss dan wang itu sedang dalam proses pengurusan untuk dibawa pulang ke negara ini... (hebat bunyinya)

Bagaimanapun, syarat untuk membawa pulang wang itu perlu dilakukan oleh individu-individu yang melakukan pelaburan dengan sindiket terbabit kerana urusan menerusi saluran bank tidak diterima. (pulak ?)

Malah, urusan pelaburan sindiket itu juga dalam bentuk tunai kerana untuk mempercepatkan proses pelaburan (cepat kaya sebenarnya) berbanding dengan penggunaan cek yang terpaksa memakan masa.

Selepas melakukan penyerahan wang pelaburan, sindiket terbabit akan memberi sebuah buku cek (dah tentu palsu) kepada pelabur untuk digunakan mengeluarkan dividen kelak,

Lepas tu bila korang rasa tertipu, sindeket penipu ugut pulak akan para pelabur yang telah sedar mereka tertipu bahawa mereka akan ditahan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) jika mendedahkan perkara itu kepada polis.

Ini kerana, penipu terbabit mendakwa pelaburan yang mereka jalankan adalah projek kerajaan dan sebab itu pendedahan oleh mana-mana pihak akan menyebabkan mereka ditahan di bawah akta berkenaan.

Disebabkan itu, para pelabur tidak berani untuk melaporkan penipuan yang dilakukan oleh sindiket terbabit malah ada juga yang bimbang sekiranya wang yang telah dilabur ‘hangus’ begitu sahaja sebaik perkara itu dilaporkan kepada polis.

Aduhhhh panjang ceritanya, lagi nak melabur ke? baik pergi haji pakcik..

Dulu cerita yang paling terkenal adalah ‘Pak Man Telo’ dengan menjanjikan pulangan lumayan sehingga 35 peratus atau dalam kata lain keuntungan 50 kali ganda daripada jumlah yang dilaburkan.

Dan berapa ramai kena tipu?

Ada lagi,
Ada yang menipu dengan buat survey dari rumah ke rumah dan bagi kad untuk menang hadiah.
Mereka yang terpedaya akan sanggup ler swipe kredit kad iaitu sebanyak RM1537.50 lepas tu dapat 1 kad untak di buka… (macam cerita member aku kat atas jugak)

Haiyaaa! Abg susah menang dapor elektlik owh…Ini nama dia rejeli lor abang…abang sudah menang itu nano digital stove berharga RM3 libu lebey woo…haiya..manyak syok orr. ini mesti mau belanja makan lar ini abang… lejeki lor… haiya… ada ong la ini abg…

Tapi abang ada lagi balance RM1897 belum bayar, kalau bayar baru dapat itu 3 barang harga ribu-ribu juga bla bla bla..

Dah melangkah, susah ler nak gostan.. apa lagi nak di kata?

Ni ada lagi kes tipu,
Penipu ni jual barang dengan harga RM 3400.00. dan kemudia wujudkan pembeli palsu (pelakon tambahan) yang lain yang kononnya akan beli barangan korang pada harga RM 10,000.00 dalam masa 30 hari, siapa tak nak dapat untung RM 6000.00 lebih dalam masa 30 hari?, dan korang sendiri boleh agak bukan apa yang terjadi pada bad ending cerita ini, pandaipun, penipu tu masuk 'neraka' akhirnya….

Satu lagi warga kulit hitam yang jual pencetak dolar amarika ke apa? aku lupa, tapi ramai jugak bijak pandai kena tipu.. apa apa aje korang semua ni..

OK, itu bab CINTA DUNIA, sekarang kita pergi pada bab TAKUT MATI pula.

Biasalah, bila korang dah nak kaya cepat, tak bestlah pulak kalau umur pendek, siapa nak belanja duit yang juta juta tu, kurang kurang, kalau boleh hidup nak cecah tahun 2020...,

Maka sekali lagi Pakar tipu-daya (pelakon terbaik mestilah pandai melakonkan pelbagai watak)akan membimbangkan nafsu manusia yang takut mati ini dengan membangkitkan peluang untuk hidup lama sehingga mereka (biasanya warga tua momopous) akan sanggup buat apa sahaja demi ‘hidup seribu tahun’…

Bila mereka sanggup buat apa sahaja (termasuk sanggup di perbodohkan) maka kerja pakar tipu-daya akan menjadi lebih mudah dan lebih senang,

Ada pesara yang keluarkan semua EPF dia sebab percaya dengan penjual ubat panjang umur ish ish ish.., dah nak jadi mayat orang tua, ke situ pulak ceritanya..

Ada yang habis duit pencen beli batu hikmat yang boleh sembuhkan segala penyakit kononnya..

Dan ada jugak makcik makcik yang sanggup tonggeng bontot kat tok bomoh untuk panjangkan umur, bagi cantik dan berseri.., apa lagi nak di kata?

Eh?!, jika kita rujuk dua perkara di atas, iatu CINTA DUNIA dan TAKUT MATI, barulah tahu kenapa syarikat KAD KREADIT dan syarikat INSURANCE menjadi syarikat yang paling cepat untung.. kan kan kan?

Berapa ramai yang jadi muflis akibat kad keradit.. (cinta dunia)

Berapa ramai yang tertunggak bayar insurance kerana terlalu banyak pekej yang di beli (takut mati)

Arghhh, aku malas dah nak komen lebih lebih, aku doakan yang kena tipu terbela nasibnya dan yang menipu di beri hidayat untuk bertaubat.. (amin)

Berbalik pada cerita penjual tipu di awal entry ini, yang datang rumah aku nak tumpang solat maghrib sambil nak demo produk dia, aku sebenarnya tidak belasahpun dia.., aku tidak menyakiti dia,
Sebaliknya aku bertanya lembut..

“apa pandapat kamu tentang mati?”

Dia diam dan agak terkejut..

Aku dengan mesra gosok bahu dia dan mula berceramah ugama..

“semua orang akan jadi mayat..”

Aku lihat wajah dia dah berubah..

“kalau kita kaya, kita akan jadi mayat orang kaya..”

Kemudian, aku cerita tentang iman, tentang kehidupan akhirat dan pertolongan Allah kepada Nabi-Nabi..

Aku lihat dia murung,

Aku bagi takzirah sikit pentingnya solat jemaah di masjid dan fadihalt solat tahajjud..

Dia nampak nak berundur, aku pegang tangan dia, dan terus berceramah..

Aku bagi akan pentingnya berdakwah, dan bagaimana nak jadi pendakwah…

Dia toleh kiri kanan, garu telinga, gosok hidung, dan sesekali tengok handset

Aku cerita pulak tentang isi neraka dan azab neraka..

Dia pun cakap: "errr takpelah bang, saya ada masa 15 minit jer, nanti boss saya marah,.."

Aku: "eh apa pulak? Bukankah rumah saya telah terpilih?, marilah kita ke solat magrib di masjid, lepas tu kita sambung, ada banyak lagi saya nak cerita.. "

Dia: "alamak bang, saya betul betul kena pergi bla bla bla…"

Dekat lagi 5 minit nak margib, aku 'lepaskan' dia pergi.., aku tengok dia langkah laju laju.., dan tak toleh belakang lagi..

He he he, bini aku gelak besar bila tengok aku dan dia..

Manusia memang begitu, takut sangat dengan cerita ugama, kalau sedang tengok TV dan sedang usha siaran lain, sekali terbukak azan, kelam kabut tukar channel TV lain....

Kalau member-member sedang asyik borak pasal sport rim kereta, pasal lubang kencing berlaga, pasal movie blockbuster, atau isu-isu semasa, sekali cuba korang bukak cerita ugama, huh! Alamak kena pulaulah ko, atau member-member terus blah sorang demi sorang, atau toleh kiri kanan, garu telinga, gosok hidung, dan sesekali tengok handset buat bodoh, yang lebih teruk berlakon jawab panggilan he he he..

Atau cuba korang pakai jubah serban, jalan jalan dan berlakon pergi kat mat mat rempit yang sedang lepak bawah lampu tangah malam, kelam kabut depa lari start motor, macam polis buat rush ish ish ish..

Aku banyak kali gak di datangi oleh penjual yang ‘paksa’ aku beli barang dia, macam biasa aku start dengan soalan:

“apa pandapat kamu tentang mati?”


Dalam kebingungan dan terkejut aku start ceramah ugama tapi tak habis mukadimmah lagi dia dah blahhh…

Cuba teka?, apa pulak aku akan cakap jika cina non muslim datang jual barang?

“apa pandapat lu tentang mati?”

Orang cina lagi terkejut bila kita cerita tentang mati, haiya lagi mau celita ka? Itu mati semua jadi mayat maa, kalau lu kaya, lu jadi mayat olang kaya, kalu lu misekin, lu mati jadi mayat olang misikin.., tapi maa.. dalam kubur itu ada ‘hantu’ oooo… bla bla bla.. terus blah..

Ini cerita betul, 2 minggu lepas kejadian ni berlaku!!

Apa-apapun memang agak ‘berkesan’ cara camni (setakat ni), sebab tu ramai kawan-kawan aku yang nak cerita MLM ke, skim cepat kaya ke, jualan langsung ke, kejadah apa ntah, apa-apalah kat aku akan taubat dan serik tak nak ajak aku joint lagi dahh, bukan apa, bila aku start tanya:

“apa pandapat kamu tentang mati?”

Alamak, memang kena basuh cukup-cukup, dan jika waktu azan dah dekat lagi bagus, aku boleh tasykil cash… aku boleh menyeru wakil jualan langsung agar terus melangungkan solat secara langsung he he he..

Cuma aku sendiri kena banyak taubat dan istigfar kerana takut niat aku jadi salah, isk, isk.., walaupun hakikatnya aku memang tak suka ‘dia’ err, maksud aku tak suka cara mereka berniaga , tapi aku tak boleh gunakan ugama untuk buat orang jauh dari aku, TAK BOLEH!!! naudzubillah…, maka aku betulkan balik niat bertazkirah ini sebagai satu peluang untuk aku belajar cakap ugama, lagipun pada pendapat aku, golongan-golongan nak kaya cepat dan mati lambat ni kuat benar tipu dan tembarangnya. Apatah lagi bila cakap ada unsur syirik, sumpah dan janji palsu bukan main lagi, maka elokklah aku betulkan balik kedudukkan Allah dalam keyakinan masyarakat yang nak kaya cepat tapi nak mati lambat ni , Cuma.. macam yang aku cakapkan tadi, takut niat jadi salah.., kena betulkan iklhas dan niat, insyAllah (astarfrullahalazim..)

OLEH YANG DEMIKIAN!

Jemputlah datang sape-sapa yang nak dengar ceramah ugama percuma dariku untukmu. Terutamanya penjual MLM, wakil insurans, wakil skim cepat kaya. Wakil Gores dan menang, wakil jualan langsung, wakil pengedar VCD, dan sape-sapelah, lagi bagus dah dekat nak masuk waktu solat.. he he he

Dan pergi mamposlah jika korang semua nak blah dan lari dariku, memang amalan ugama bila di amal, kawan-kawan akan lari, apatah lagi orang yang baru kenal!, tapi takpe, bila aku jadi mayat kelak, bukanya korang boleh teman aku dalam kubur sambil tolong jawab soalan mungkar nakir, produk korang apatah lagi!! yang pastinya, amalan-amalan ugamaku lah yang akan duduk teman aku dalam kubur, akan duduk antara dada dan kain kapan, akan duduk di kiri kanan, akan menghiburkan aku, akan tolong jawab solan malaikat,.., akan memeriahkan kuburku (insyAllah) maka biarlah aku bermesra dengan “kawan-kawan kuburku” dan 'memperkenal' kan nya kepada korang, bukan lama sangat, 15 minitpun cukup, boleh isyaALLAH.., eh dah nak solat dah ni.., jom!

last:
APA PENDAPAT KAMU TENTANG MATI ?

SEKIAN...

Ps: Penipu yang paling handal di dunia, semua orang di tipunya, tapi bila menjelang menjadi mayat, maka dia akan berkata: “oh, sesungguhnya.., dunia telah menipuku..”

59 comments:

Anonymous said...

eh first la!=p
emm dulu2 mase tgh sidai kain ade olang cine dtg rmh..nk buat survey katenye..maka sbb die dh nmpk sy sidai kain,sy xleh la nak lari wat dunno..so sy g la kat die..isi borg..aiyoo mase tu mcm org bodoh sgt..sbb ikut je ape olang cine tu nak..sbb dlm borg tu kene letak alamat rmh, n jenama barang2 letrik yg ade kat rmh..huhu..then bg jela borg tu..pastu bile pk2..cmne kalo org ni rompak rumah sbb die dah tau ape ade dlm rumah..kan2?
huhu..tp so far xde pape jadi..mintak2 rumahku dimalaysia tu dilindungi drpd perompak dan sewaktu dgnnye..huhu

sekian.

-anak msia diperantauan-

MUKHLIS said...

Nak gelak jap..HAHAHAHAHA!!!
HAHAHAHA!!..akulah pengkomen kedua..
(Aku jadi pun nak jadi kambing bermuka biawak gak)

maon said...

saya bernama maon. suatu masa saya akan mati.

Ya, saya pernah ditipu dan saya selalu ditipu oleh dunia dan penipu terhebat itu.

soalan:-

1. apa perlu saya buat supaya tidak cinta dunia dan takut mati?

2. ada sepa-sepa tahu website yang menerangkan panduan menguruskan jenazah dari a-z? saya sudah menggugel tapi tidak jumpa.

-maon-

alan zed said...

hurm, orang2 camni aku cakap x per, terima kasih jer lah... :)

Majik said...

Saya tak takut mati dan tak kisah kalau mati awal. Tapi saya beli insurans untuk saya (atau keluarga saya) gunakan duit tu kalau terjadi apa-apa musibah dalam hidup.

Ingat, kos hospital, ubat-ubatan sekarang agak tinggi. Lu mungkin banyak duit, boleh bayar. Tapi gua tak dapat bayar macam lu.

Orang yang beli insurans bukan sebab dia takut mati. Insurans mana boleh tahan orang mati brader.

nurzaiti said...

assalamua'alaikum wbt,

penyakit wahan ni la sepatutnya dibimbangkan oleh kerajaan sepertimana mereka bimbangkan pasal selsema burung, berhabis2 mengabiskan duit nak cegah, apa kata mengabiskan duit buat program untuk pupuk kembali nilai islam dalam masyarakat..

maon, lama tak nampak..ha ha..kat tempat aku ni insyaAllah 30 jun ni ada kursus pengendalian jenazah..aku nak volunteer jadi mayat..ohh..

Govt. servant said...

Hamka, tak suma org. direct selling tak baik, ada juga yang jujur.. berniaga.. cari pelanggan..cari rezeki,kena promote barang bagitau itu, ini.. (itupun kao rasa meraka ni penipu ke)...bersangka baik le.. soal dia nak menipu ke atau apa-apa ke, itukan urusan dia dgn. Allah. (Hanya Allah yang mengetahui apa di hati-hati hambaNya )- termasuk kau jugak Hamka.

Aku bukan apa, nak ingatkan kau tu je...

Hamka said...

-anak msia diperantauan-

Da satu lagi kes, dia buat nak check barang dapor kononnya, biasa yang dia check adalah tiub untuk gas cylinder, mereka akan test dengan api dan tiub tu terbakar, dia pun terangkan bahaya pakai tiub yang lama lalu keluarkan tiub yang baru tak terbakar bila dia test, harga RM 100, member aku cerita..

Alkisah aku pulak, bila muncul peniaga yang sama (kot) dengan beri alasan nak check alat dapur aku, aku tak bagi, tapi dia nak jugak..

Aku bagiler tazkirah

Aku cerita tentang nereka dan api neraka..

Dia lekas-lekas nak blah, maklumlah setiap saat adalah duit, kenapa buang masa dengar ceramah?..

Dan aku 'lepaskan' dia pergi..

Aku harap dia sekarang jadi ahli surau, insyAllah..

-------------
MUKHLIS

Kesian kat ko, muda lagi
he he he

---------
maon

(((apa perlu saya buat supaya tidak cinta dunia dan takut mati?)))

Boleh ‘kot’ belajar buang cinta dunia dengan orang yang selalu habiskan duit di meja judi dan kedai nombor..

Boleh ‘kot’ belajar tak takut mati dengan orang yang berniat bunuh diri..

Err, kau paham tak, kata sahabat nabi SAW, aku belajar mengenal Allah apabila aku musnahkan cita cita dan impian hidup ku..

Kalau tak paham, kena rujuk ustaz ulamak, ustaz yang tak mintak upah..insyAllah..

aku juga amsih belajar..

----------
alan zed

sama –sama :)

---------
Majik

Aku tak kata salahpun beli insurance atau letak hukum haram, bagus yang jenis simpanan punya, dan memang kejam yang jenis burn jika pelanggan tertangguh, Cuma ulamak pesan jangan sampai berharap kepada makhluk,

kirim salam kat fimili..

--------
nurzaiti
wailakumusallam wbt,

kalau kerajaan tak bimbangkan pasal wahan, aku tetap kena bimbang untk diriku sendiri, kerana aku dapati dalam diri yang kudus ini, ada ura-ura penyakit wahan.. oh!

Akupun nak volunteer jadi mayat dalam kursus tu boleh?..ohh..

---------
Govt. servant

Betul, biasa penjual yang baik, bila kita tak nak, mereka akan beredar dengan senyuman dan takde nak paksa-paksa orang beli barang dia, yang aku angin jenis paksa dan tipu serta ambik kesempatan atas kebodohan masyarakat..

So, (budak pempuan biasanya) jika korang seorang diri, jangan layan penjual langsung, pastikan korang dalam group, tapi biasa pengjual ni tak kan pergi jual pada group.., susah nak tipu, setan pun susah nak kacau orang solat berjemmah…

betul, aku kena baik sangka, doakan aku pratik amalan ini..

maon said...

maon muncul lagi. sebelum saya mati, saya ingin sekali merasa nasi lemak yang berbungkus daun pisang..

oh..ok...terima kasih hamka di atas jawapan yang baik itu.

mungkin saya faham sedikit:-

apa-apa yang kekasih kita suka, kita mesti suka walaupun kita tidak suka dan apa-apa yang kekasih kita benci, kita mesti benci walaupun kita tidak benci..

-maon-

Jiji, 24 said...

APA PENDAPAT AKU TENTANG MATI?

"Aku nak kawen dulu .
Aku nak mengandung dan bersalin dulu.
Aku nak ada ramai anak.
Aku nak jaga laki akuk.
Aku nak jaga mak apak akuk."

heh.

Apa pendapat aku tentang mati..

Mati itu menjadikan aku lebih berusaha untuk lebih hidup dalam keredhaan Allah.


Jawapan dterima! kata hos rancangan@!~

*clap-clap*

Saudari telah memenangi satu set aksesori dari LV@!~

maon said...

...sambungan

pantun untuk makcik nurzaiti:-

mati, mati, mati, mati,
semua makhluk pasti mati,
termasuk makcik nurzaiti,
saya suka makan kari.

pantun untuk pembaca ruangan komen:-

dalam tidur ada mimpi,
kadang-kadang tak ada mimpi,
wahai pembaca ruangan komen ini,
saya suka makan kari.

pantun untuk hamka lagi:-

orang yang tahu kenal orang yang tahu,
orang yang makan tauhu tahu apa itu tauhu,
semoga hamka dan keluarga berbahagia selalu,
pergi ke kedai membeli buku.

-maon-

Anonymous said...

assalamualaikum

sebut pasal cinta dunia....
aku baru je pk bnda ni.sbnarnya aku baru kecewa sbb xdpt keja yg aku idamkan.SALAH 1 sbb aku nak keja mcm ni supaya aku dpt gaji tinggi, dpt beli itu, dpt beli ini n mcm2 lagi..bila aku pk2 balik(berhari2 aku pk, knp aku xdpt keja tu)...rezeki bkn disitu & apa yg aku nak tu kbyakan harta dunia...aduihhh...skrg ni aku aku tgh belajar mndidik diri aku jgn wahan dunia....

tp 1 bnda yg paling aku sedih dgn diri aku ialah aku gagal didik lagi diriku, aku tahu mati itu akn dtg n aku tahu betapa sakitnya seksa kubur itu tmbah lagi aku kurang sgt2 dlm amalan tp knp diri aku masih belum berubah?...tgh cuba n berusaha mmbasuh kedegilan diri...

p/s :aku yg terpenjara dlm hutan dunia

wassalam

HM said...

Salam Brother Hamka..
dh lama tak jenguk kereta mayat.. uh uh.. daku telah terkena penyakit wahan.. kena dikejutkan dari lena nih.. mangun2!!

shuet said...

assalamualaikum..mmg suka layan blog ni tapi tiap kali layan tiap kali tu la mata jadi rabun..font mcm x syok la..sakit mata baca..lepas baca sure nampak garis2 je kalau pandang bende lain..bleh tuka ke?hihi..tanye je kalau tak bleh takpe la..

ainee said...

salam. wah! mungkinkah mereka berasa takut dengan soalan itu sendiri kerana bimbang pak hamka akan membelasah mereka? tp best la kisah seller nk jemaah tu. banyak pelakon rupanya kat malaysia. bak kata shakespeare, "all the world's a stage, and all men and women are merely players"... ok CUT!!

Midkazen said...

Assalamualaikum wbt.

Apa pendapat anda tentang mati?
Kalau orang tanya aku, aku mungkin ada jawapannya, maksud aku, aku ada alasan... hehehe...

Nabi bersabda,
Bekerjalah kamu seolah-olah hari kiamat 1000 tahun lagi, beribadatlah kamu, seolah-seolah esk kamu akn mati...

Kalau kite ambik "Beribadatlah kamu, seolah-seolah esk kamu akn mati..." nescaya kita takkan terpandang peringatan yg pertama tu. Ish...

Nabi Musa a.s pernah bersabda dlm suhuf baginda yg berbentuk sindiran... Sabda baginda,
"Aku hairan dgn seseorang yg yakin akn kematiannya tetapi masih berseronok dgn sesuatu perkara. Aku hairan dgn seseorang yg yakin tentang kematiannya tetapi masih dapat berketawa. Aku hairan dgn seseorang yg memerhatikan musibah2, pertukaran2 perubahan mendadak yg berlaku di dunia ini setiap masa tetapi masih berasa tenang dgn kehidupan dunia. Aku hairan dengan seseorang yg percaya dengan takdir tetapi masih berduka-cita & bersusah hati. Aku hairan dgn org yg percaya bahawa tidak lama lagi dia akn dihisab tetapi masih tidak melakukan amalan2 yg baik."

Jd member2 ku sekalian, utk ap kita berpenyakit wahan lagi sedangkan kita sudah tahu yg kita akn dibalut kain kapan "mcm gula2". Duk sorang2 dlm kubur, baring beralaskan tulang rusuk kanan kita. Berbantalkan batu. Berselimutkan tanah. Minum air2 danau, air hujan, air tanah. Makanan kita tanah berwarna merah?? Utk ap lagi kita banggakan dgn hp, pda yg canggih sedangkan satu hari kita akn dihisab di yaumul mahsyar? Bertelangjang bogel, matahari panjangnya cuma sejengkal?

Tetapi kita masih mengutuk org yg cuba menghidupkan amalan2 sunnah. Kita masih ketawa terbahak2 bagaikan kita masih punya baki hayat 1000 tahun lagi. Ala!(ingat), kita bukan ummat Nabi Nuh a.s yg boleh hidup lama(dikatakan 1000 thn). Jangka hayat kita paling kurang sampai 70 thn. Itu pun ada yg tak sampai.

Hanya Allah SWT yg lebih mengetahui apa yg berlaku.

Wira Nordin said...

itu takpe lagi..
ada yg menipu dengan pukau
tak sempat nak ceramah kite dah jadi macam org bodoh...

nak buat macam mana?

elcoyote said...

wah..wah..wah..bagus jugak idea bro ne..bleh r praktik lenkali..aku fobia sket nga org jual2 ne..jumpe je mesti aku buat dono..haha..dulu,mak aku kena tipu gak nga kakak2 hampeh..beria2 kakak2 hampeh tu ckp umah makcik terpilih sbg umah yg bertuah..kami nk buat kelas komputer di kwsn umah makcik..tp kena bayar dulu..maka mak aku pon byr la..ye la..mak aku pk kelas komputer tu bgus..then..dpt la mangkuk satu set lepas byr sbg penghargaan..memang hampeh..tunggu2..tak dtg2 org tu nk wat kelas komputer..kesah ni berlaku time aku skol rendah..biol la kakak2 tuh..astaghfirullah..hihi..sesape mkn hsl camtu..ntah la nk ckp pe lagi..tu urusan die nga TUHAN..wallahua'lam..
Maon..oo..Maon..nk berkenalan bleh?hehe..aku rase ko tak perlu suke n benci pe kekasih ko suke or benci..ko harus ade pendirian..klu benda tu baek..buat la..aku pon same..(nasehat utk diri jugak..oh)

MUKHLIS said...

elcoyote kene paham dgn maksud maon tu..
dia maksudkan 'kekasih' tu Allah SWT..ataupun Rasulullah SAW..
maon ni blajar tasawwuf..
betul ke maon?

neraka said...

hamka, aku suka blog engkau gelap. baru nampak macam mayat dan kubur ha ha ha

maon said...

inilah maon. betuah btol orang-orang yang sempat merasa nasi lemak itu.

elcoyote: boleh, apa salahnya. elcoyote ni pakcik ke makcik?

mukhlis: saya budak baru belajar. banyak saya tidak tahu.

-maon-

Hamka said...

maon

aku juga suka makan nasik lemak daun pisang..

aku suka makan nasik lemak daun pisang dengan kekasih aku
kekasih aku juga suka makan nasi lemak daun pisang

tapi kekasih kambing suka makan daun pisang..
dan kasih kepada kekasih kambing suka makan pucuk jambut gajus..

----------
Jiji, 24

Apa pulak pendapat engkau tentang daun pisang dan mayat?
Heheheh

-------------
aku yg terpenjara dlm hutan dunia

kau nak kejer apa?, penggali kubur?, pemandi mayat? Kau nak kejer apa sebanarnya?
Apa-apapun aku doa kau bahagia dalam hutan..

-------------
HM

Dah lama tak baca komen kau yang bernas : )

-----------
shuet

apa pulak kata pembaca lain?

-----------
ainee

aku padai berlakon jadi watak mayat jerr.., dan aku tak nak berpegang tangan ngan perempuan dalam lakonanku, walaupun watak mayat, ingat tu tuan director..

action!

------------
Midkazen

Ada budak MLM suruh aku joint dia punya strategi bisness..

Dia kata tambah dua jam jer waktu bekerja untuk jadi jutawan..

Aku kata:

Aku try bagi masa pada 3

Satu untuk Allah dan satu untuk opis dan satu untuk bini

Tapi aku masih tak mampu, akhirnya aku 8 jam kerja opis, 6 jam tidor dan tolak berak tolak kencing, drive makan, korek hidung, gosok gigi, mandi, dan lain lain aktiviti tinggal lagi 4 jam..

Oleh kerana aku jahil dan hina aku try bagi masa 2 jam untuk ugama dan 2 jam untuk bini.., (tidur 6 jam dengan bini tak kira)

Dan kau ajak aku joint MLM 2jam sehari, nak mampos?! Aku kadang kadang curi masa bermesra dengan bini untuk tulis blog… nah sekarang kau nak aku curi masa 2 jam untuk ugama pulak..

No way man..

Takpelah aku tak kayapun..

Aku patut tinggal tulis blog dan tambahkan masa untuk ugama dan untuk bermesra dengan bini (malam ni masuk tidur awal sikit)

----------
Wira Nordin

Tidur baca doa, berak baca doa, makan baca doa, bersetubuh baca doa, semua doa dah makbul..
insyAllah bila amal istiqamah, maka setan dan jin tak boleh ganggu..

insyAllah..

ps: kalau kita cakap ugama, setan dan iblis pun lari dan tak suka!!

-----------
elcoyote

semoga kakak hampeh tu menjadi mayat yang di redai Allah..
halalkan jelah, nanti Allah akan mudah bukak hati orang yang kita buat salah, untuk maafkan kita pulak.. amin..

-------------
MUKHLIS.

Kekasih tu patutnya, Kekasih (huruf besar)

betul ke maon?

----------
neraka

aku suka kau, eh bukan! Aku tak suka neraka.. eh

elcoyote said...

erk..encik mukhlis..betul pe yg bro ckp..klu 'Kekasih' baru "ALLAH"..sb pe yg aku tgk Maon tls 'kekasih'..mmg btul la ckp ko encik mukhlis..klu Kekasih yang abadi mesti ikot tanpa bantah..yg aku ckp kekasih dunia..huhu..sori..aku yg jahil..hanya Maon yg tau kekasih yg dimaksudkan..ye tak Maon?

~Maon..dah dpt mkn ke nasi lemak daun pisang?aku seangkatan nga sedari nurzaiti..eheh..jaga diri baik2 ye Maon..

Midkazen said...

Assalamualaikum wbt.

Takpe Hamka, manusia memang tak dpat lari dari kesibukkan. Itulah namanya "dunia"... Tapi kalau kita selalu zikrullah(sentiasa ingat mati, sentiasa mengingati Allah SWT), insya Allah kita tak akan rasa amat sibuk sgt. Hati kita terase lapang dan hilang dari fikiran yg sempit. Walaupun satu2 masalah timbul, dari hari ke hari,. Tetapi jika kita sentiasa mengingati mati, sentiasa ingat pada pencipta kita yg Maha Penyayang, Allah tak akn mensia-siakan kita dgn kesibukkan dunia. Itu janji Allah. Bukan ke kau ada ckp, jika kita bersyukur, Allah akn menukarkan syukur itu, dgn nikmat yg kita tidak dpt bygkan(nikmat dgn isteri mmgla..kekeke).

Jd, kita kenela selalu ingat, Allah itu sentiasa memerhatikan kita. Dia Maha tahu ap yg tersirat dlm hati kita, ap yg kita katakan, ap yg kita cuba luahkan dn akan diluahkan. Semua Allah tahu. Semua kejadian datang dari Allah SWT. Semua ciptaan, Allah yg cipta. itu semua orang tahu.

Kepada ahli-ahli dunia, ingatlah, umur kita tak panjang. Untuk ap kita mempunyai wang berjuta-juta jika kita habiskan duit itu kearah maksiat? Gunakanlah "dunia" itu untuk "akhirat" kita...

Mcm kata bijak pandai mengatakan, "Ya Tuhan ku, sesungguhnya aku telah ditipu oleh dunia, kembalikanlah aku ke dunia walau sesaat pun untuk aku mengaku segala kesalahan aku."

Cari lah duit sebanyak mana pun yg kita nak, walaupun harta itu boleh beli sebuah planet, tetapi jgn lupakan siapa yg memberinya.

Pesanan utk aku yg sentiasa buat silap...

demonsinme said...

Akhi Hamka:

This is for you.

Ceritera Lebah

Menonong terbang sang lebah sedih,
mencari setitik madu yang putih,
buat penghilang dahaga yang pedih,
biar tenaga yang hilang pulih,
namun mengapa sesudah musim jauh bersilih,
yang di pilih menawar pilih,
membuat dahaga semakin pedih,
membuat jiwa makin meratih.
Menonong terbang sang lebah bingung,
mata merah telinga berdegung,
sundutnya makin memanggil di balik lembayung,
panglimanya makin kuat berdegung,
letihnya makin menganggung,
menambah-manambah kepada dirinya bingung.
Di tengah hari berehat sang lebah di atas batu,
menahan letih dengan hati yang sayu,
menahan getar takut dan pilu,
menjadi tunggal di balik seribu.
Di balik sejuk tatkala singgah di atas batu,
menjelma di mata bayangan Ratu,
menyanyikan syair penuh mendayu,
menyuluh benak yang kurangnya ilmu,
agar tegar di balik sayu.
Syurga sang lebah kata Sang Ratu,
bukan pada mawar yang merah,
bukan pada madu yang mencurah-curah,
tapi pada hapaknya basahan kaabah,
yang dibeli dengan jiwa yang tabah,
dan dibalut dengan dedaun usrah.

MUKHLIS said...

Assalamualaikum WBT..
Sorilah bro hamka, saya nak mempergunakan ruangan komen kat blog kamu ni untuk mintak pendapat skit yg takde kaitan dgn blog kamu..sori byk2 yer..

Straight to the point, saya memerlukan pendapat dari anda semua mengenai hal berikut:

Dua orang sahabat saya bekerja di sebuah syarikat membuat perisisan kamus elektronik (digital). Syarikat ini dipunyai oleh orang asing dan pemilik tersebut adalah seorang kafir. Baru-baru ini, pihak syarikat telah mengemukakan idea ingin membangunkan sebuah gadget digital yang berkonsepkan multifunction (pelbagai function dalam satu gadget). Gadget tersebut akan diisi dengan beberapa perisian seperti Al-Quran digital dalam versi Bahasa Malaysia, kamus dewan, game, maklumat am lain, dan macam-macam lagi.

Persoalannya ialah adakah sesuai gadget tersebut dikeluarkan oleh syarikat tersebut yang ternyata dimiliki oleh kafirun, yang tidak mengetahui tentang kesucian Al-Quran, dan tujuannya tidak lain hanyalah sebagai bisnes semata-mata. Walaupun begitu, apabila difikirkan dari satu sudut yang lain pula, gadget ini juga boleh memberikan kemudahan kepada muslimin untuk membaca dan mendengarkan Al-Quran dibacakan secara digital terutamanya oleh orang Melayu.

Dan persoalan yang lain, adakah patut Al-Quran digital tersebut dipakejkan dengan lain-lain function seperti yang telah dinyatakan tadi? Maksudnya Al-Quran dicampur-campurkan dengan function yang lain dalam satu alat. Jadi, diharapkan persoalan-persoalan ini mendapat respon dari 'ahli-ahli pengkomen blog' dengan segera kerana dua orang sahabat saya tadi itu sedang terdesak untuk memberikan komentar kepada bigbos nya mengenai rancangan syarikat untuk menghasilkan gadget tersebut. Untuk makluman, hanya dua orang sahabat saya itu sahajalah yang beragama Islam bekerja di syarikat tersebut.

elcoyote said...

em..pada pendapat aku sbg budak masih mentah dlm selok belok kerjaya..tidak sepatutnya al-Quran versi digital dipakejkan sekali nga kamus dewan, games dan sebagainya..mmg elok gadget tu..tp apa slhnya al-quran versi digital tu di asingkan menjadi gadget yg lain dan ditambahkan dgn menu2 yg islamik lain?mungkin bigbos nye ingin menarik pengguna muslim menggunakan gadget tu..mungkin kurang sesuai digandingkan bersama al-quran versi digital tersebut..ape pula dampak (bak kate lecturer aku..) in future sekiranya di salah gunakan? bigbos nye mungkin memikirkan keuntungan semata2..kita sbg umat Islam..harus memikirkan baek buruknya..sb semuanya bermula dari kita..smoga big bos nye diberi hidayah..insyaAllah..sekadar pandangan..(aku yg jahil bg pendapat..ohoho..)

Hamka said...

Midkazen

Aku pernah tulis dulu…

“Beramallah kamu seolah-olah kamu akan mati esok,”

Maknanya,:
Aku dah nak jadi mayat esok, maka aku tidak boleh tangguh sebarang perintah Allah, misalnya jika aku dengar azan, maka aku kena segera ke masjid, untuk solat berjemaah…, insyAllah..

next,
“Berusahalah kamu menghimpun kekayaan seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi…”

Maknanya:
Jika dah memang aku ada peluang untuk hidup seribu tahun lagi, maka aku kena relexs dan bersabar jika kerja dunia aku tu tak berjaya atau tak menjadi, kerana aku ada banyak masa lagi tu..!!, seribu tahun lagi ape?!!! ..he he he, relekslah brother.. he he he..

Kesimpulannya,

jika korang sedang bekerja atau sedang buat kerja dunia, tiba tiba dengar azan berkumandang, maka segeralah solat bagi wanita dan segeralah ke masjid bagi lelaki kerana korang bekerja di ibaratkan seolah olah hidup seribu tahun, maka boleh buat lain kali, boleh tangguh!, banyak masa lagi daa..,
Tapi oleh kerana korang beribadat macam esok dah nak jadi mayat, maka korang kenalah segera bersolat serta merta, jangan berlengah lagi, nak mampos???... huh! tinggal esok lagi dah nak mampos, tapi masih sibuk besarkan dunia.. oh
(aku ler nir..isk..isk..)

-----------
demonsinme

Terima kasih …

Ingat kau kat aku..

Pandai pula kau bermain madah dan bahasa..

Ps: lebah yang silap ambil madu dari bunga yang salah, akan di bunuh!

-----------
MUKHLIS

Bila soalan bab hokum hakam, memang aku tak layak langsung untuk jawab..
Kena Tanya mufti, ustaz dan ulamak..

Dulu aku pernah dengar kes lebih kurang camnie…

Dan jawapan ustaz adalah:

Teknologi adalah satu kemudahan akhir zaman..
Dengan teknolongi, maksiat akan muncul secepat kilat..
Misalnya dengan iklan dan kapal terbang serta hiburan, maksiat dari seluruh dunia datang ke Malaysia dan menghuru harakan nafsu orang islam..

Maka tak salah kita guna teknologi untuk buat kebaikkan..
Secepat maksiat datang dengan kapal terbang ke Malaysia, maka jemaah dakwah boleh di hantar secepat kapal terbang juga ke seluruh dunia..

Kerana tu Nabi ajar doa naik kenderaan, bukan ajar doa naik unta atau kuda, so macam mana canggihpun teknologi kenderaaa misalnya, maka doa naik kenderaan juga yang di baca.. (sunnah tetap tak hilang)

So teknologi tak halang kita amal sunnah Nabi SAW yang asal.(ini penting)

Berbalik kepada al quran digital..

Itu satu lagi teknologi,

Zaman sahabat, teknologi kertas belum ada, al quran di tulis pada tulang, pada kulit binatang, pada kayu dan kain kain..

Di zaman saidina Abu bakar, Al quran di kumpulkan..

Dan di zaman khalaifah yang lain Al quran di tulis pada kertas..

Dan di zaman seterusnya Al quran di cetak, di jual dan lain lain..

Maka apapun bentuk al quran, akan datang mungkin 3D touch skrin yang akan timbul dari atas sejadah.., namun ulamak mengariskan adab menghormatinya..

Adab al quran termasuk ada wudhu, tak boleh letak atas lantai, tak boleh pijak, tak boleh bawa masuk tandas dan lain lain..

Namun bila Al quran tu bercampur dengan tafsir, dengan huruf rumi, dengan karangan karangan, maka ada ulamak yang letak hokum boleh pegang tanpa adab al quran (tanpa wudhu) dengan niat yang kita pagang tu tafsir (panjang hurain bab ini-rujuk ustaz)

Tapi bila al quran tu dalam bentuk software ada berbeza pandapat yang baru.., (kena rujuk ustaz yang paham sikit pasal software/hardware)-aku tak boleh letak hokum!

Bab campur campur pulak, ianya samalah kes dalam Tv ada cerita maksiat dan Islamic, dalam internet ada tahik dan benda elok..

Ini dah jadi macam pisau, kalau betul di gunakan, banyak manafaat, boleh siang ikan, masak ikan patin misalnya, tapi jika di salahgunakan boleh bunuh dan cicang mayat dan sebagainya..

So, balik balik, individu sendiri yang kena pandai..,

Aku tak pandai, dan takde guna pulak teknologi cam tuh.., (aku miskin)

Apa-apapun jangan peningkan orang kapir jika kita tak tahu hokum, biar ustaz ulamak yang jawab..

Lagi satu jangan kita sibuk dengan barang-barang yang orang kapir jual, tapi kita kena fikir macam mana orang kapir ni boleh masuk islam..

Kalau mereka buat superman-ultraman, kita tak payah nak buat kartun islam untuk lawan mereka, untaman, buraqman atau sebagainya, tak payah! Kita islamkan mereka maka insyAllah ‘superman' mereka akan tutup aurat,’ ultraman’ mereka akan solat dan puasa..dll, insyAllah!

Wallualam!

-------------
elcoyote

baik kita Tanya yang pakar..

ps: kopi secawe!

Jiji, 24 said...

daun pisang dan mayat..

*pikir-pikir*


MAYAT KATAK PISANG!~!


*yaaaaaa betollllll@!~*

aiDieNa said...

Aku nak kongsi pengalaman aku ditipu oleh Penyangak Dunia ngan kowang sumer.. sampai sekarang aku tak bleh luper..

Experience is the best teacher.. kita tak punya byk masa utk mengalami semuanya oleh itu kita juga boleh belajar dari pengalaman yg dilalui oleh org lain...

This is a story.. aku copy paste dari blog aku sendiri...

Hari Selasa.. igt nak rehat sblm keje semula hari Rabu.. cuma kuar shop kat Carrefour Sri Petaling.. my mom nak beli bekas tray stainless steel yg tgh offer skrg.. utk kenduri dia nanti.. Masuk jer Carrefour.. aku ditahan seorang lelaki.. dorang bukak booth kat LG entrance Carrefour.. terbantut niat aku nak p slot card to win gold nugget yg dianjurkan Carrefour.. memula aku igt nak isi borang survey dorang jer.. coz dorang kata dpt adiah cenderahati.. so.. y not just write down few details.. then I'll get the free things.. hadiah dia liquid warmer yg ada keluli pengeras cecari cam tuam tu... quite interesting.. then budak tu bagi aku sekeping voucher RM50 yg mana dia kata boleh guna utk beli barangan dorang biler kedai dorang kat atas bangunan tu dibuka.. aku pon terima dan nak blah dgn senang hati.. tiba² aku dikejutkan oleh budak promoter tu bertanyakan betul ker itu voucher yg aku sign tadi.. dan menunjukkan yg di dlm voucher tersebut tertera 3 jenis hadiah yg bernilai melebihi RM5000... aku agak terkejut dan keliru juga.. ketika tu salah sorang dari dorang berkata mungkin Co. dorang tersalah print.. kemudian menunjukkan voucher² lain yg kononnya yg ada memenangi RM300 sahaja yg paling tinggi pon.. kemudian budak yg approach aku tu call HQ dia.. bertanyakan hal tersebut.. seolah² majikan dia tak percayerkan dia.. kononnya takut aku nie sedare-mare or kenalan promoter tu.. Bos dia ckp ngan aku.. dia tanyer samada aku kenal promoter tu or org² yg keje ngan co. dia... aku jawab lar dgn naifnya tak kenal sorang pon kat situ.. then dia bagitau aku.. yg voucher yg aku bukak tu.. dlm 3000 keping cuma ada satu jer voucher yg menang hadiah besar cam yg aku dpt tu... then aku bagi balik phone tu kat staff dia.. so.. kononnya aku nie lucky lah... saper tanak adiah kan.. aku dah start tersenyum meleret sampai ke telinga.. masih bertanda tanya.. betul ker aku dpt adiah tu.. ker dorang nie cuba nak tipu aku.. sementara dia clarified ngan bos dia di telefon.. aku disoal macam² oleh supervisor budak tu.. seolah² dia tanak aku melengung dan sempat berfikir tentang perkara yg boleh buat aku berubah hati... kat sini aku dah pon masuk perangkap dorang... tanpa Ady di sisi masa tu.. aku betul² dipengaruhi.. dorang kata utk mendapatkan hadiah tu.. aku kenalar guna voucher RM50 yg dorang bagi tu dgn membeli barangan terpilih dorang yg aku ingatkan beharga seratus dua.. sekali terkezutt jgk aku bilamaner ditunjukkan yg barangan tu sumernyer bernilai RM2 ribu ke atas.. dorang kata senang jer.. aku cuma bayar bulan² kat credit card aku.. 0% interest lagi.. chehhh!! Hati aku yg berbunga² semakin sonok biler tgk sumer org (promoter² tu lar) excited yg tanpa segan silu.. mintak aku belanjer dorang makan.. dorang sumer ada 4 org.. 3 lelaki dan sorang pompuan.. sib baiklah maser tu aku tadak byk cash dlm tangan.. kalau tidak sure terbang lagi duit aku jamu dorang makan... dorang nie mmg pelakon handalan sehingga berjaya memujuk aku menandatangi borang potongan kredit kad... dan yg dasyat tuh dgn cepatnya pula dorang nak antar barang² ke kereta... (seboleh²nya dorang macam tanak laki aku tau.. mungkin sebab tanak laki aku cancel belian tu.. dorang kata buat surprise..) sebaliknya aku katakan yg kunci kereta tadak pada aku.. walaupon sebenarnya kitorang memasing mmg ada sorang satu kunci keta.. aku buat camtu sbb terdetik juga sedikit keraguan di hati kecil aku.. tapi aku lupakan.. aku pinjam phone one of the promoter situ buat call kat laki aku coz hp aku coverage tadak.. (hp dah kong)aku ckp sekejap jer.. suh laki aku dtg.. Ady mmg terkejut dan terpinga² dgn citer excited aku.. dgn muka blur dan curiga.. Ady sikit pon tak senyum.. tgk brg berkotak² dlm troli.. ngan tray yg mak aku beli lagi.. so.. disebabkan tadak space dorang setuju jer nak antarkan barang tu ke rumah kitorang.. yg tak pon jauh.. see.. betapa effisyen dorang buat keje.. (kebetulan laks masa tu ada technician dorang yg dlm perjalanan ke sana).. Dlm keta.. puas aku kena bebel ngan Mak & Laki aku.. coz buat keputusan terlalu cepat dan tak berbincang dulu... mak aku citer perkara yg pernah dilalui oleh dia.. laki aku pon citer pengalaman kengkawan dia.. ikhss.. aku mula tak sedap hati.. namun di dlm hati aku masih mengharap yg aku tidak ditipu...

Esoknya.. maser sampai ofis.. the first thing I do is.. searching for the brand name.. "Kawamichi".. aku nak tau sejauh mana terkenalnya produk tu dan harga sebenarnya.. aku jmp byk link.. n one of it is from http://www.consumer.com.my yg terlalu byk terdapat kisah² aduan pengguna² tertipu yg ceritanya lebih kurang aku.. dari situ.. barulah aku tau.. dan yakin... AKAKKK DAHHH TERRRRRRRRTIPUUUUUUUU!!!

Really frustrated and bengang.. dan terasa bodohnya diri sbb buat keputusan terburu² aku call credit card centre.. sekali dorang ckp yg bill tu dah dichargekan dlm akaun aku.. wahhh.. cepat sungguh dorang buat keje.. aku tanyer customer service kat situ.. kalau aku nak cancel transaction tu camner.. dia kata aku ada maser 7 hari utk cancelkan proses urusniaga tu coz charge tu masih dlm proses.. dia suh aku p tmpt aku beli barang tu dan mintak dorang buat transaction reversal.. aku pegi semula tempat tu.. malam tu jgk.. dorang nampak heran dgn kedatangan aku.. dan muka berkerut² bila aku mintak cancel purchasing n mintak reverse kembali charge atas credit card aku.. mulalah kata² putar belit dorang.. dorang igt aku nie bodoh tak tau undang² yg setiap barang or merchandise yg kita beli.. kita ada tempoh 10 hari cooling period.. kalau tak puas hati boleh pulang balik.. dorang kata tak boleh.. bengang jgk aku.. so.. I insist mintak no. tepon bos dorang..

Esoknya or hari Khamis.. Ady drop aku n Mak kat Klinik Kerajaan Ampang.. Alyaa kena cucuk utk 3 bln.. kebetulan terserempak ngan Fida ipar aku.. dia buat check up pregnancy.. so.. aku kirim Alyaa balik ngan dia.. aku proceed to search for the kedai.. dari Klinik aku jln kaki ke Spectrum.. Bandar Baru Ampang.. kebetulan dah lalu.. mak masuk kedai spec.. n buat spec baru khas utk dia pegi Mekah.. then.. merayau² lah kitorang di tengah terik matahari.. berpeluh².. ke sana-sini berenti tanya org.. akhirnya jmp jgk.. aku masuk ke dalam dgn niat nak berbincang suh dorang reverse balik transaction tu.. spt jwpn awalnya dari promoter dorang.. "Mana boleh.. lu sudah sign itu surat.. selalu kitorang mmg tak buat macam nie punya".. aku kata takper lah kalau tak boleh saya terpaksa lar bawa perkara nie ke Tribunal Pengguna.. Then dia call boss dia.. aku cakap dgn bos dia.. pastu bos dia mintak ckp ngan dia.. in chinese.. Haha.. aku paham sumer dia ckp.. I'm from a Chinese school what.. dia bagitau bos dia yg kalau dorang tanak reverse balik transaction aku pegi tribunal.. then dia bagitau aku yg bos dia kata kalau aku nak reverse jgk boleh.. tapi aku kena bayar Admin charges and whatsoever.. bla.. bla.. bla.. sumer sekali RM375.80.. gilo.!!.. Makin berapi lah aku.. ko igt aku cop duit.. dah lar ko sengsenang ko tipu aku.. ko igt aku bodo.. maser tu aku raser macam nak cekik² jer cina dpn aku tu.. marahnyer aku sampai terketar² tangan.. maser tu aku tak pk aper dah.. apa nak jadi.. jadilah.. aku tak peduliii.. Mati sekalipon aku dah tak kisah.. aku dah nekad... yg mak aku plaks.. sekejap² dia kuis kaki aku biler aku tinggikan suara dkt Cina tu.. Aku ckp.. "Apa pasal pulak saya kena bayar??.. Saya tak mau bayar!!".. Ok! U taknak reverse takper.. I pegi Tribunal but before that I pegi balai dulu buat report!.. Then aku nak kuar.. tarik dedua blah pintu kaca tu tak terbukak.. (raser macam nak sepak jer pintu tu waktu tue..) Cina tu kunci pintu rupanya.. patutlar mak aku asyik kuis aku maser aku gado ngan cina tu.. rupa²nya mak aku nampak dia kunci pintu.. mak aku takot dia buat apa² kat kitorang.. biler tgk aku tarik² n macam nak tendang pintu tu.. cina tadi dtg bukak.. aku pon blah dgn perasaan membara.. kitorang naik teksi straight to the police station.. aku buat laporan.. Maser tgh buat laporan tu.. promoter yg tipu aku tu.. (supervisor dia.. dorang sumer Melayu.. Melayu tak guna.. tipu Melayu!! call ckp ngan aku.. suara dia menggelabah biler tau aku ada kat balai.. tnen he hang up) polis pon dah tak heran dgn kes nie.. dah terlalu banyak dorang kata... aku bayar RM2 utk laporan tu.. then Inspektor Polis Travers call bercakap ngan aku.. mintak no. & alamat penipu tu... aku pon bagi.. jalan kaki kitorang balik umah.. sampai umah lepak jap bagi Alyaa susu.. then aku kuar balik... ke Putra Place The Mall.. ting 16, Tribunal Pengguna.. aku report kes aku.. then bayar RM5 for the process fee.. 29/11 aku dipanggil naik court.. tapi aku tak sempat nak pos "Penyataan Tuntutan" aku tu coz maser aku sampai PWTC.. post office dia baru jer tutup... letih akak..... then seberang jln semula.. aku lepak makan Mc'D sengsorang sambil layan perasaan.. dan pk kan betapa terderanya perasaan dan pemikiran aku dgn perkara yg sedang aku lalui sekarang....... uhhhhhhhhhh,, alangkah bagusnya kalau aku tak pegi Carrefour aritu.. tak jmp malaun² tu.. tentu aku takyah bersusah camnie.. tapi setiap kejadian tu pasti ada hikmahnya.. contohnya.. aku tau hak aku sbg pengguna.. kalau dulu aku tak amik kisah sekarang aku dah tau aper nak buat.. selalunya aku pelik camner org bleh tertipu.. bodoh sgt ker.. tapi biler dah kena tang batang idung sendiri.. baru aku tau langit tinggi atau rendah.. sepandai² manusia pon akan lalui perkara yg aku lalui nieh.. coz.. di dunia nie terdapat berbagai² jenis manusia.. yg suka mengambil kesempatan atas org... selagi wujudnya manusia² spt nie.. selagi tu lar kita harus senantiasa berwaspada.. coz who knows whose the next victim is.........

Jumaat.. Inspektor yg call aku tu call aku lg.. dia ada di office si penipu tu.. di account dept dorang.. dia dah bercakap dgn dorang.. dorang setuju reverse back transaction aku dgn syarat aku tarik balik laporan aku... malamnya dorang dtg semula ke rumah utk amik barang.. kalau dulu maser sampai tersengeh².. sekarang muka masam tak igt.. pandang muka pon idak.. aku pon dah meluat tgk muka dorang tu.. dlm hati kesian pon ada jgk kat balaci² penipu nie.. I wonder.. do they ever know that they all bekerja dgn menipu org.. muda² sumer.. Melayu pulaks tu.. sedeh betol aku... dia kasik aku several letters for me to sign.. pas sign n they angkut barang.. laki aku pon tutup pintu.. legaaaaaa... sekejap..

So.. tadi aku baru jer check akaun kredit kad aku.. kes masih pending.. tiga hari lagi baru tau.. aku harap sgt nak settle perkara nie cepat² aku dah letih dahhhhhh...
Aku akan pastikan yg dorang bebetul dah reverse semula transaction tu dari akaun aku.. baru aku tarik balik report aku biler aku jmp inspektor tu nanti.....

So... Moral of the story....

1. Jangan bersikap tamak... Jgn mudah Terpengaruh.. Jgn jadik bodo.. haha!!
2. Never.. jgn sesekali buat keputusan on the spot.. seeloknya² amik maser 2..3 hari utk berfikir.. buat research.. istikharah..
3. Value the person around us.. bagi yg dah kawen berbincanglah dgn pasangan utk apa² keputusan yg nak dibuat.. supaya tak kena bebel di kemudian hari...
4. Beringat selalu.. tak ada perkara yg boleh kita dpt dgn mudah.. silap haribulan nanti kentot pon kena bayar.. :P
5. Biler kita memenangi sesuatu kita tidak akan diminta bayaran utk mendapat hadiah kita.

So.. itu story selama aku menyepi diri... wish me luck to settle this kes ya!!

abu_harraz said...

hamka..
salah satu pendapat yang aku pegang pasal al quran digital/software..

al quran digital dalam bentuk mp3 tidak boleh di bawa ke tandas

apsal tak boleh? bila switch off tak nampak lah apa2 ayat al - Quran pun?

beginilah...

ditamsilkan..

kita ada naskhah Al quran berdakwat hitam.
Tak boleh bawak masuk bilik air kan?
Kita celup naskhah tadi dalam badli dakwat hitam...maka penuhlah semua muka surat kaler hitam sampai tak nampak tulisan..

Soalan: Adkaah kita yakin nak bawak masuk naskhah hitam tadi ke dalam toilet sekarang?

Memang tak boleh sebab ia masih al quran yang telah terkena dakwat hitam.

Sama juga dengan MP3 atau softwate CD dsb.
Walaupun tak nampak sebab tak de display...ia tetap mengandungi ayat2 suci al quran.

Itulah hukumnya..

Hamka said...

Aidiena

Best baca cerita kakak, terutama pada endingnya, terharu sungguh, pakcik rasa nak menangis.., bila dah tersalah langkah, apa nak buat? Tapi berusaha dengan rajin dan berani mencari kebenaran..(macam pakar motivasilah pulak)

Cuma macam tergantung dengan watak ‘penjahat’ tu, tak kena tindakan undang-undang ke? Tapi baik sangka, mereka mungkin dah insaf dan kita kena maafkan mereka, semoga mereka di beri petunjuk dan hidayat dari Allah..

Aku bagi 5 bintang!

--------
Abu haraz

Sabar, releks ni masuk bab hokum, bahaya juga bila salah..

Aku tak letak hukumpun,

Ada ustaz bagutahu aku, bila nak masuk tandas, andainya kita berserban, kita kena ubah sikit supaya tak nampak macam serban tapi still tutup kepala..

Macam bab pegang al quran jugak, bila ada tafsir kita niat pegang tafsir walaupun tiada wudhu..

Ada hadith pulak: jaga harta jaga iman,

sekiranya kau yakin letak gadjet mahal kat luar jika orang ambik iman kau sikit pun tak goyang, kira ok.., tapi yang lemah iman dia kena jaga barang, jaga iman..

Apa-apapun, aku tak akan letak hokum, aku dah maklum dulu..

Copy paste balik dari entry : siapa sombong

(((Aku dah mention aku bukan ustaz atau ulamak atau mufti, maka bila nak tanya soalan, jangan tanya pasal HUKUM HAKAM! Benda tu dah jelas, tak perlukan seorang aku untuk jawab HALAL –HARAM.., just tanya benda yang buat korang confuse.. seperti kenapa solat tak khusyuk?, kenapa doa tak makbul? dan sebagainya, tapi jika korang tanya soalan berbentuk hokum hakam seperti:- apakah hukumnya isteri menghisap kemaluan suami?, maka oleh kerana aku bukan mufti, maka aku jawab, boleh hisap kemaluan suami, tapi MASIN sikit ler.. he he he. (ambik engkau kekekeke)))

Ps: aku ada dengar banyak pendapat yang berbeza pasal software, tepuk dada Tanya iman..

Hamka said...

jiji 24,

pannnnnndainya!

teh secawe!

abu_harraz said...

sori tergelojoh..

tapi tu ulama yang bagi hukum kat permasalahan ni..

so...bukan aku yang letak hukum..
aku sampaikan je..
ulama madrasah tak silap aku...

sori lagi sekali

makhluk ijau said...

1st of all, thanx mukhlis..byk pendapat jgk yg aku dpt..skrg nih tgh tgu green lite JAKIM plak..so, tunggu je lah..

MUKHLIS said...

Kepada makhluk ijau, berkenaan dgn kes Al-Quran digital tu, kalau JAKIM tak luluskan, seeloknya perlu diterangkan dengan cara yang bijaksana kepada bigbos yang kafir tu nanti..tunjukkan akhlak dan ciri-ciri seorang Muslim yang benar dlm proses nak bagi dia paham mengenai adab-adab yang berkaitan dengan Al-Quran..terangkan pada dia tentang apa yang boleh, dan apa yg tak boleh dalam hal-hal "ke Al-Quran an" ni..

Hai bro hamka, sihat hari ni? Dah makan?

maon said...

nama saya ialah maon. saya tidak berminat untuk makan nasik lemak polistirena yang terdedah.

hamka, ya, saya patut tulis Kekasih atau KEKASIH. saya masih belajar ini.

makcik elcoyote, di tempat saya ini sangat sukar untuk mencari nasi lemak daun pisang. nasi lemak dalam plastik trensparen ada banyak. saya dapat lihat dengan jelas biji-biji kacang dan sambalnya.

-maon-

makhluk ijau said...

sebelum nih, kitaorg pernah menerangkn sensitiviti perkara nih bg umat islam..tp diaorg nih mcm amik mudah..ssh jgk aku nk explen pd diaorg nih..ditambah plak kekurangan aku dlm bahasa inggeris..lagi la diaorg npk aku bodoh..uhuukk..

n brite terbaru, mufti baru je kol..die ckp lebih kurang macam xbleh kluarkan barg nih..sbb bukan islam yg kluarkn..dan bos atas aku(muslim) bru je bgtau yg kalo die di arahkan jgk utk kluarkn mende nih, die akan berenti keje...auuwww...kamu pahamkah ape maksudnye itu...?

Oh Tuhan, berilah aku petunjuk..

sori bro, telah menyemak dgn komen yg xder kene mengena ngan post..

Hamka said...

Hari ni (macam biasa) Allah bagi sihat dan Allah bagi makan..

nasi lemak pedal ayam, teh tarik..

Alhamdulillah..

sapa nak berhenti kerja tu?

tingi jazbah nampak?

dah dapat kerja yang lain boleh berhenti..

tapi bila korang semua berhenti kerja ngan orang kapir tu, sape pulak nak dakwah akhlak dan lain-lain kat orang kapir tu? atau mungkin ada orang islam yang kerja kat situ tak solat, sape nak dakwah mereka.?

Aku doakan semuga boss kau masuk islam dan jual produk tu.. amin..

Hamka said...

IKLAN:

post: 'bagaimana nak berdakwah' masih hangat di bincangkan..

(lantak korang ler)

MUKHLIS said...

aku sungguh teruja dengan ayat-ayat maon. teruja sampai nak terkeluar hingus aku..

makhluk ijau said...

ko ni asyik berhingus je mukhlis...
baik ko p check..

Hamka said...

TAMBAHAN...

Ada member aku bagitahu kena tipu dengan syarikat hotel...

mereka tepon bagitahu menang hadiah 3 hari 2 malam, bila pergi ada part yang kena bayar..

kemudian syarikat lain pulak tepon, sekejap sekejap tepon..

hmmmm?

aku pun pernah gak di hubungi oleh pihak hotel dakwa aku 'menang' hadiah sekian-sekian..

macam biasa, aku akan tanya soalan:

"apa pendapat kamu tentang mati?"

hmm, dalam kadaan si penelepon tu terkebil kebil, aku capai buku hadith dan baca fahdilat solat awal waktu..

belum habis satu hadith..

"toooooooooT" talian terputus..

kekekek. sampai sekarang tadak lagi yang berani tepon aku 'menang' hadiah.. ha!

apa-apapun niat kena betul, anggap pangillan dari mereka sebagai satu peluang cakap ugama, akhir zaman nie, bukan senang orang nak dengar ceramah

chow!

elcoyote said...

huhu..betul pendapat Bro..tnya yang lebih pakar..Maon..ape kate ko blaja masak nasi lemak?tak pon ko beli nasi lemak dlm polisterina tu then ko cari daun pisang dan tukar..masukkan nasi lemak tu dlm daun pisang..
(nasi lemak+polisterina)-polisterina + daun pisang = nasi lemak daun pisang..

ps:kopok leko make panah2 nge air kopi sedak menjilat jari..yumm..

Anonymous said...

aku nak tanya kau pasat atikal kat bawah ni..tentang kesahihan cerita ni..ada kan ini dari al kitab, hadis(tak mungkin pulak)..boleh percaya atau tak

Malaikatmu.....tersentuh hati

Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia...

Dia bertanya kepada Tuhan : " Para malaikat disini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya kedunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana ; saya begitu kecil dan lemah ?"

Dan Tuhan menjawab: "Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu ."

Bayi bertanya lagi: "Tetapi disini; didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia."

"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia" "Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang berbicara kepada saya jika saya tidak mengerti bahasa mere ka ?" "Malaikatmu akan berbica! ra kepadamu dengan bahasa yang! paling indah yang pernah kamu dengar; dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara berbicara."

"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin berbicara kepadaMu ?" " Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa" "Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya ?" "Malaikatmu akan melindungimu; walaupun hal tersebut mungkin akan mengancam jiwanya"

"Tapi, saya pasti akan merasa sedih ker ana tidak melihatMu lagi" "Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali kepadaKu; walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu"

Disaat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang bayi bertanya perlahan : "Tuhan, jika saya harus pergi sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?" "Kamu akan memanggil malaikatmu itu: " IBU "

Ingatlah sentiasa kasih sayang dan pengorbanan ibu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa...... Dialah sesatunya harta yang tiada galang gantinya dunia akhirat....

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak- anak yang sedang membesar...sesungguhnya Syurga itu dibawah telapak kakimu...


"sampaikan! lah walau satu ayat" al hadis

Hamka said...

aku tak tahu tentang hadith sohen dan insyAllah lain kali jika teringat aku tanya kat orang yang layak..

walaupun begitu, pernah baca kat blog ni sebuah entry yang di olah dari cerita di atas.. (he he)

Apa bayi buat dalam perut?

copy/paste dari keretamayat januari 3006
(temuramah secara maya)

Sebenarnya ada dua soalan, apa bayi buat dalam perut dan apa korang buat dalam dunia ni...Untuk mengetahui apa yang bayi buat dalam perut, kita tanya seorang ibu (kononnya) yang di beri izin oleh Allah untuk bercakap dengan bayinya….

BERCAKAP DENGAN BAYI:

Ibu: Apa kabar kau?

Bayi: Kabar baik aku.

Ibu: Apa kau buat kat dalam tu?

Bayi:Aku duk pusing2 sambil makan2.

Ibu: Ada apa kat dalam?

Bayi: Tak nampak apa2, gelap tapi nyaman, tidak sejuk dan panas, sambil makan2. Aku selesa di sini.

Ibu: Apa kau makan kat dalam tu?

Bayi:Makanan yang dihantar melalui tali pusat.

Ibu: Oh..Itu darah haid…agaknya.

Bayi: Apa itu darah haid.?

Ibu:.. kalau ibu cakap pun kau bukannya paham..

Bayi: Cakap je lah..

Ibu: Perempuan kalau tidak beranak keluar darah haid, tapi bila dah mengandung darah haid dah takde, Allah tukar jadi makanan bayi ..ibu rasalah…agaknya.

Bayi: Tak faham aku..

Ibu: Kang ibu dah cakap….

Bayi: Tapi aku tak sedap hatilah, aku makin hari makin sukar bergerak, ada benda2 tak berguna keluar dari badan aku dan menganggu aku.

Ibu: Patutlah kau duduk terajang-terajang, rupa2nya kau tak bebas bergerak..Itu adalah tangan dan kaki kau, kau tak perlukan kat dalam tu tapi bila kau keluar kau sangat2 perlukan tangan dan kaki kau tu..

Bayi: Ah taknaklah saya, baik saya gunakan zat tu untuk besarkan tali pusat. Boleh makan banyak sikit.

Ibu: Jangan begitu anakku, bila kau lahir nanti takkan ade doctor boleh cipta kaki untuk kau, kau akan cacat selama-lamanya…kau tak boleh naik basikal

Bayi: Basikal tu apa?

Ibu:Itu adalah salah satu nikmat dunia, bila sampai masa nanti kau akan kena keluar dari perut mak, kau akan menagis terkejut…

Bayi: Baiklah mak…tapi saya tak takut kerana tuhan dah bagitau bila saya keluar nanti ada malaikat jaga saya.

Ibu: Malaikat?, Siapa nama malaikt tu…?

Tuhan kata panggilah dia: BONDA.

Tammat…

Sekarang korang ikuti temubual aku bersama makhluk ‘engkau’…

BERCAKAP DENGAN ENGKAU:

Aku: Apa kabar kau?

Engkau: Kabar baik aku.

Aku: Apa kau buat kat dunia ni?

Engkau:Aku duk pusing2 sambil cari makan..

Aku: Apa yang kau makan?

Engkau:yang halal. Macam2 ada: nasi ayam, nasi itik. Nasi goreng kampong…

Aku: Oh..Itu makanan dari tanah.Akhirat nanti makan dari khazanah Allah..

Engkau:: Apa itu khazanah Allah..

Aku:.. kalau aku cakap pun kau bukanya paham..

Engkau:: Cakap je lah..

Aku: Khazanah Allah ,makan dlm shurga kau niat je terus muncul, macam magik ler...

Engkau:: Tak faham aku..

Aku: Kang aku dah cakap….

Engkau: Tapi aku tak sedap hatilah ramai pendaqwah ganggu aku, mintak aku bagi masa dengar ceramah, tak bebas aku dibuatnya…

Aku: Patutlah kau lari2, rupa2nya kau rasa tak bebas bergerak. Diorang tu mintak masa supaya akhirat nanti kau tak rugi…bila kau tak solat, akhirat nanti takde kepala, kau tau?

Engkau:: ye ke ni,,,Ah taknaklah aku, baik aku gunakan masa tu untuk besarkan pernigaan aku. Boleh makan banyak sikit.

Aku: Janganlah begitu engkau…, bila kau dah jadi mayat nanti takkan ade org boleh tolong kau dalam kubur, padang mahshar, titi sirat…tak dapat shafaat nabi.

Engkau:: Shafaat tu ape?

Aku; Itu adalah salah satu nikmat akhirat, Nabi bagi kat org yg ikut sunnah dia...bila sampai masa nanti kau akan akan jadi mayat, baru kau tau...kau akan menangis terkejut…

Engkau: ah..mulalah nak daqwah aku tu.... aku sibuklah nak baca blog engkau ni baik aku pergi besar kan ‘tali pusat’ aku….

Sigh out….

Disini solat, puasa, haji memang tak nampak manfaat, tapi korang akan dapat manfaatnya disana, akhirat yang kekal abadi…macam bayi, dalam rahim tangan, kaki, mana ada manfaat, bila dah beranak kalau cacat, cacat selama-lamanya, tali pusat yang paling sedap dalam perut mak kita jika bagi kat korang sekarang, muntah bueekkk, korang…tapi manusia hari ini sibuk besarkan ‘tali pusat’ hingga lupa pada perintah Allah…nauzubillah…

Ps: Hari2 dalam surat khabar cerita pasal mayat bayi dan mayat bapak budak ditemui di sana-sini….mayat kita juga akan di jumpai seseorang…

AC said...

Lubang kencing berlaga...????
Apa tu... tak paham aku...

elcoyote said...

wahahaha..AC..ko ne..tu pon tak phm..isk..isk..

Midkazen said...

Lubang kencing berlaga? Ibarat kata dewa-kejahatan berkata, "Apabila k****a b***h dan p***t berlaga ketika melakukan jimak." Ada paham?

Aku da mencarut... Owhhhhhhhhhhhhhhh

nurzaiti said...

salam midkazen,

lama tak dengar khabar..hehe..engkau bukan mencarut..engkau meng"explain"

Anonymous said...

hehe..

Anonymous said...

en hamka.. jika en hamka ade idea cam ne nak prove kan kepada org bukan islam ni yang islam ni agama yang hebat dan bukan agama seorang pengganas cam ne eh ? sila ke web ni... yang mane rata2 nya mengutuk islam.. saya banyak post article en hamka kat sane.. demi menegakkan kebenaran islam. sila masuk web ni http://www.indonesia.faithfreedom.org/forum/index.php

Anonymous said...

kalau kutuk islam je kire slow lah sikit marahnya.. tapi dia kutuk allah .. tuhan aku tu.. cam nak bunuh je diaowang tu.. pas tu dia kutuk rasul lagi.. pas tu ade je fakta dia nak melingkupkan islam.. tolong lah aku....

Hamka said...

Lubang kencing berlaga adalah kemaluan lelaki bertemu kemaluan perempuan atau bahsa mudahnya : “bersetubuh”,
harap faham..

dan lakukannay dengan cara yang halal..

he he he

errr, berkenaan entry baru, aku tulis entry: bagaimana menjadi muslim yang “cool”..

mAdMiKe said...

rofl utk post hamka..

and lawl gak comment cbe ckp bralass sampai org lain blank...

LoL kat aku psl x bg idea sendirik..tau glakk jek..

Hamka said...

aku tak paham, apa kau tulis..?

MUKHLIS said...

madmike guna bahasa yg terlebih moden kot..gaya bahasa canggih yg melampaui zaman sampai hamka tak paham..

Anonymous said...

encik blogger, kalau kita hisap kemaluan orang yang bawak scratch and win tu, encik rasa ok tak?




visitor

Hamka said...

pening!