Nov 17, 2020

Marah kepada Mati?


 

“I’m not afraid of death, I’m just pissed off about it, Especially, I think, when you have a life like we have, and then one day it’s over. I mean, that really pisses me off.”

Petikan kata kata Arnold Schwarzenegger.

Al kisahnya, Nak jadi kaya dalam hidup ni bukan perkara senang, kena susah payah, siapa cakap senang nak kaya?, melabur dan duduk rumah goyang kaki? alamak kena tipu dengan scammers lah nanti.

Semua tahu sudah, Arnold bermula dengan bina badan, jaga makan, senaman siang malam, dan dengan pengorbanan besar hidup tak macam orang, dia Berjaya jadi Juara bina badan peringkat dunia!

lepas tu bila dah penat bina badan, maka dia nak mencuba bidang lakonan, tapi takde orang nak ambik berlakon sebab badan terlalu tinggi dan besar pelik, loghat pun berterabur. Ujikabakat nak berlakon jadi HULK pun tak lepas. Filem awalnya kena ganti suara orang lain, namapun susah orang nak eja, Arnold Susahnakeja.

Tapi Arnold ada pepatah hidup, iaitu jangan bertangguh dengan segala peluang, “If you leave dishes in the sink, they get sticky and hard to wash the next day”

Maka beliau terus belajar berlakon dan ambik peranan walau sekecil manapun.

Tapi berkat kerja keras, akhirnya dapat berlakon filem purba, Conan, sesuai dengan badannya dengan watak Pendekar pedang besar lawan naga, lepas tu jadi Terminator, sesuai jugak jadi robot, , lepas t uterus dapat tawaran berlakon macam macam filem, terus jadi kaya raya, tapi lama lama filemnya banyak gagal, tak laku, masuk politik pulak,

Dah kaya balik, tapi lepas tu kena kecam macam macam, kes dadahlah, kes cabul lah, siap kena baling telur, akhirnya bersara dari politik, kembali berlakon, dan sekarang telah ada segalanya, restoran mewah, Planet Hollywood, bangunan mewah, tanah berekar ekar, harta melimpah ruang, kemahsyuran, kesihatan waktu tua, dan bila di tanya apa pendapat anda tentang mati, maka jawabnya:

“Aku tak takut mati, Tapi aku bengang dengan mati, terutama bila aku dah ada segala gala dalam hidup, tapi satu hari mati akan ambik sekaligus!, ni yang buat aku bengang dengan mati!”

Ya tuan tuan, nak jadi kaya banyak pengorbanan kita kena buat, tapi mati itu datangnya secara tiba tiba, dan akan ambik nyawa serta pengorbanan kita sekelip mata.

Ada orang kerja siang malam nak buat rumah besar, rumah belum siap, dia mati dulu.

Ada orang kerja siang malam bayar hutang, belum habis hutang, dia mati dulu.

Ada orang belajar sampai PhD, belum sempat Konvo, dia mati dulu.

Banyak jika nak cerita.

Kita pun akan mati, dan mati akan rampas segala pengorbanan kita dalam sekelip mata.

Maka beruntunglah orang yang buat pengorbanan untuk kehidupan selepas mati.

Allah bagitahu semua orang rugi, kecuali orang yang ada 4 perkara ini.

Iman dan Amal Soleh dan Dakwah, dan Sabar.

Allah guna DAN, bukan ATAU, bermakna semua kena buat baru tak rugi.

Jika Allah guna ATAU di hujung ayat, maka kita boleh pilih, contoh, berkahwinlah kamu dua ATAU tiga ATAU EMPAT.. maka tak salah nak kahwin dua, atau tiga, tapi bila Allah berfirman semua orang rugi, kecuali orang berIman dan berAmal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran, dan Berpesan dengan KeSabaran.

Maka kena ambik semua.

Sebab?

Semua tahu sudah jika Orang ada Iman sahaja, langsung tak ada amal soleh, maka akan masuk neraka, tapi sebab dia ada Iman akan dikeluarkan juga dari neraka, ruginya dia sebab masuk neraka hukuman maksimum.

Orang yang ada Iman dan Alam Soleh sahaja juga boleh masuk neraka sebab tanpa Dakwah, isteri boleh Tarik ke neraka, JIrannya boleh Tarik ke neraka, anaknya boleh Tarik ke neraka, orang bawahanya boleh Tarik ke Neraka, maka amal soleh sahaja tidak cukup, kena ada Dakwah atau dalam Bahasa Al quran “berpesan pedan dengan kebenaran”

Dan akhir sekali, dah berdakwah tapi takde SABAR tak sempurna juga, sebab bila Dakwah tiba tiba ada orang kecam kita pun stop, orang keji kita pun balas dengan keji, orang maki, kita pun maki balik, kita putus asa, kita marah, kita caci mencaci, gaduh semuanya berlaku sebab tak ada SABAR atau dalam Bahasa Al Quran “berpesan pesan dengan Kesabaran”

Jadi kena ada empat ini barulah boleh kita berdamai dengan mati, InsyaAllah.

Maka dalam kesibukkan kita bagi masa untuk cari kaya, janganlah lupa untuk bagi masa untuk cari keredhaan Allah.

Bangun malam tahajjud, jangan doa nak panjang umur dna murah rezeki, dulu syaitan minta panjang umur, Qarun minta murah rezeki, kedua dua permintaan Syatan dan Qarun itu makbul, Syaitan masih hidup sempai sekarang, dan Harta Qarun masih ada sampai sekarang, tapi Syaitan dan Qarun dilaknat dalam Al quran sampai kiamat.

Maka bangun Tahajjud, mintalah empat perkara:

Ya Allah Kekalkan saya dalam Iman sampai mati.

Ya Allah, Pilihlah saya untuk buat amal Soleh.

YA Allah, Ambiklah, diri, masa, dan harta saya untuk buat kerja berpesan dengan Kebaikkan.

Ya Allah, berikan saya hakikat berpesan dengan kesabaran yang mana saya akan istiqamah dengan semua ini sampai mati.

Amin.

Tentang doa panjang umur, murah rezeki, tak lah salah nak doa, tapi karang panjang umur sampai nyanyuk hingga anak cucu kena basuh berak, tak shok juga, harta terlalu banyak hingga masuk syurga sampai merangkak, tak shok juga, jadi doalah agar dapat BERKAT Umur, dan BERKAT harta.

Apa itu BERKAT umur?, panjang dan pendek umur kita, tetap menyelamatkan dari azab api neraka.

Apa itu BERKAT harta?, banyak dan sikit harta kita, tetap menyelamatkan dari azab api neraka.

Amin ya Rabbil Alamin.

Bangun Tahajjud karang, jika teringat, doakan abang mayat sama yer, nanti kita jumpa kat Syurga tingkat lapan, area telaga susu dan madu.

Woha!

(Semoga Allah bagi hidayat buat Arnold dan kita semua, amin)

5 comments:

Syazni Rahim said...

namun siapalah kita mahu kekal abadi :)

Anonymous said...

Entry bang mayat kali banyak sangat typo.

Yang ayat kahwin dua tiga empat tu saya dah tengok ayatnya. Ayatnya guna DAN bukan ATAU. Macam mana tu bang mayat? Surah An-Nisa' ayat 3

hamka said...

terima kasih atas teguran, maaf atas typo, sob sob..

mungkin saya menafsir kurang tepat untuk wau dan aw, yang mana jika terpisah, ianya jelas DAN .. ATAU< bila dicantumkan, wau menjadi atau juga, contoh saua copy tiga terjemahan:

Sahih International: And if you fear that you will not deal justly with the orphan girls, then marry those that please you of [other] women, two or three or four. But if you fear that you will not be just, then [marry only] one or those your right hand possesses. That is more suitable that you may not incline [to injustice].

Pickthall: And if ye fear that ye will not deal fairly by the orphans, marry of the women, who seem good to you, two or three or four; and if ye fear that ye cannot do justice (to so many) then one (only) or (the captives) that your right hands possess. Thus it is more likely that ye will not do injustice.

Yusuf Ali: If ye fear that ye shall not be able to deal justly with the orphans, Marry women of your choice, Two or three or four; but if ye fear that ye shall not be able to deal justly (with them), then only one, or (a captive) that your right hands possess, that will be more suitable, to prevent you from doing injustice.


dan untuk tafisr melayu dari wiki: “Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat.

semuanya menafsir ATAU.., jadi saya akan edit ayat saya untuk sedikit pemebtulan antara wau bercantum dan alif wau terpisah. tapi maksih asal keternagan saya adalah sama.

Litah L said...

semoga kita tidak leka

Ulrikek Nauer said...

Hello mate greaat blog