Jan 28, 2019

Bagaimana menjadi Bisnesman?


(Nabi seorang bisnesman, maka marilah kita belajar minda bisnes dari pemandu kereta mayat.)

Hidup kita ni, ada 24 jam, guna pun habis, tak gunapun habis, untuk jadi bisnesman, kita kena belajar menggunakan masa dengan cemerlang, sayapun sedang belajar juga, sama sama pesan benda baik.

Untuk itu, selain dari beribadat dan bercinta, cuba luangkan masa setiap hari untuk buat tiga perkara penting.

Saya ulang, selain dari BERIBADAT dan BERCINTA, cuba luangkan masa setiap hari untuk buat TIGA PERKARA penting!

Apa tiga(3) perkara tu?

1.Investment
2.Money Future
3.Money Now.

Bahasa Englishlah pulak, baik, Saya ulang, tiga perkara penting kita kena buat setiap hari untuk belajar jadi orang bisnes.

1.Investment (pelaburan-duit keluar)

2.Money Future (pendapatan tertangguh-duit akan masuk)

3.Money Now. (pendapatan sekarang-duit masuk)

Jangan Pilih satu atau dua, Hanya dengan buat ketiga tiga ini, maka korang akan jadi bisnesman, insyaAllah.

Keterangan:

1.Investment: adalah pelaburan yang kita buat sehingga terpaksa keluarkan duit. Contoh: Beli Buku. Pergi Kursus Menulis, dan lain lain pelaburan.

2.Money Future: pula adalah wang yang akan masuk di masa hadapan, tapi kita kena buat hari ini, seperti Baca Buku, Amalkan Imu dari Ceramah, Tulis Buku dan lain lain.

3.Money Now: pula adalah wang masuk, seperti Jual Buku, Di jemput berceramah, dapat hadiah dan lain lain.

Nampak tak?

Jika kawan ajak mengeteh, maka itu boleh jadi “Money Future” sebab kawan mungkin ada network yang bagus.

Atau jika kita ajak kawan yang hebat mengeteh, maka itu menjadi “Investment”. Takpe kita belanja orang hebat mengeteh sebab nanti ilmunya lagi tak ternilai kita dapat dan akan menjadi “Money Future”,

Dan andai kata waktu mengeteh tiba tiba kawan terus offer projek bagus, dah jadi “Money Now”

Nampak tak?

So sekarang cuba korang fikir, apa korang buat sekarang?

Investment? Money Future? Money Now? Atau buang masa duduk dalam gua ada aircond sambil bercerita hal politik sokong sebelah pihak sahaja walaupun salah?

Nak mudah fahan, saya beri contoh mudah:

Jika korang baca FB saya ni, banyak tip tip saya share, maka korang sedang buat “money Future”, duit tak habis, tapi ilmu bertambah, Alhamdulullah.

Jika korang ada beli buku saya, atau pergi kursus yang saya jadi penceramah, atau belanja saya mengeteh, maka korang sedang buat “Investment”.

Nampak tak? Takpe duit habis sikit sebab ilmu semakin bertambah dan peluang untuk “money future” semakin cerah.

Atau waktu kita berjumpa bertentangan mata, tiba tiba ada “Money now”, mana tahu ada produk korang yang saya rasa nak beli, kan? Atau kita bekerja sama buat projek win win situation.

So apa saya nak bagitahu ni? Apahal contoh semua dalam bidang penulisan?

Saya nak cakap, 9hb Feb ni, saya ada buat kelas penulisan, RM60 sahaja, inilah “Investment”, yang bakal mendatangkan "Money Future and Money Now".

Jangan cakap abang keretamayat tak payung

Woha!

Whasapp: 0199117163


No comments: