Oct 12, 2017

Solat lima atau tiga?

(Soalan dari Anti hadis-solat lima atau tiga?)

Anti Hadis juga akan bertaubat- InsyaAllah

Tuan Hamka, Solat telah diperintahkan sejak zaman Nabi Ibrahim lagi sebanyak 3 kali setiap hari dan bukan 5 kali seperti ajaran ulama’ mazhab.


Merujuk ayat al-Quran, ayat 114 dari Surah Hud jelas solat hanya 3 waktu sahaja:

"Dan lakukanlah solat pada dua tepi siang (subuh dan maghrib), dan awal malam(isyak); sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat."

Tapi kenapa Imam dan ulama’ 4 mazhab mengajar solat 5 waktu sehari semalam? Katanya dalil 5 waktu di ambil dari hadis, kenapa mesti mengambil dalil dari hadis? Bukankah al Quran sudah lengkap?

Saya mohon tuan jawab soalan saya tanpa menggunakan hujah dari hadis. Cukup Al quran sebagai rujukan dan akal sebagai hujah.

Terima kasih.

JAWAPAN DARI HAMKA KERETAMAYAT.

Salam,

Baiklah saudara, saya cuba jawab soalan saudara tanpa guna Hadis kali ini dan guna Al quran serta logic akal sahaja.

Cuba fikir, mana lagi malas?, solat lima waktu atau tiga waktu? So, bagi aku geng anti hadis yang pilih 3 kali sehari bukan sebab iman kuat, tapi sebab iman lemah, lalu pilih solat yang kurang dengan guna alasan agama, padahal malas.

Ok, kita guna logic akal, jika betul solat asalnya hanya 3 kali sehari semalam, kenapa ustaz yang korang cakap jahat sebab palsukan hadis tiba tiba nak buat 5 kali sehari semalam? Patut orang jahat buat lagi kurang, macam Ayah pin ke, Guru Yah Yah ke, yang solat cukup pakai niat, itu baru betul berniat jahat dengan mempermainkan solat, ini semua ahli sunnah wal jamaah, semua mazhab yang empat, Syafee, Hambali, Maliki, dan lain lain, solat lima waktu sehari semalam. Siapa yang pemalas?

So, aku ulang balik, dari segi logic, geng anti hadis yang pilih 3 kali sehari bukan sebab iman kuat dan betul, tapi sebab iman lemah dan salah, lalu pilih solat yang kurang dengan guna alasan agama, padahal malas. Adohai.

Ini hujah guna akal ni, logic tak jika aku cakap orang yang solat 3 waktu adalah malas berbanding orang yang solat 5 waktu kerana merasa solat ni satu beban yang berat, rujuk Al quran:

“Dan mintalah pertolongan dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk,” (QS.al Baqarah(2):45)

Ok itu satu hujah simple, kita pergi hujah lain pulak: sekarang aku nak korang rujuk Al quran bab solat juma’at.

"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah dan tinggalkanlah berjual beli yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (Surah Al-Jumu'ah: 9)

Dari ayat ni, jelas solat jumaat berlaku disiang hari waktu orang jual beli, dan solat jumaat ni ganti solat zohor, korang geng anti hadis cakap, solat zohor tak ada dalam suruhan tuhan, habis tu solat jumaat ni ganti solat apa? Subuh? Magrib? Isyak?

 “tapi cik Hamka, dalam Al quran, suruh solat jumaat, bermakna seminggu sekali sahaja, mana ada ayat Al quran suruh solat zohor setiap hari?”

Baik! Mari kita rujuk lagi ayat Al quran:

“Peliharalah kamu segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta dan berdirilah kerana Allah dengan taat dan khusyuk (Al Baqarah -238)”

Tahu tak solat Wusta tu bila? Rujuk ayat lain:

“Dirikanlah olehmu sembahyang ketika gelincir matahari hingga waktu gelap malam, dan sembahyang Subuh sesungguhnya sembahyang Subuh itu adalah disaksikan (Al-Israa’ -78)

Gelincir matahari ni bila? Waktu wusta ni bila? Kalau hadis tak bagitahu, boleh ke korang main agak agak?,

Cuba rujuk Surah Taha ayat 130: "Oleh itu, bersabarlah engkau (wahai Muhammad) akan apa yang mereka katakan, dan beribadatlah(solat) dengan memuji Tuhanmu sebelum matahari terbit(solat subuh) dan sebelum terbenamnya(magrib); dan beribadatlah pada saat-saat dari waktu malam (isyak) dan pada kedua belah siang(zohor dan asar); supaya engkau reda.

Apa yang dalam kurungan itu, adalah dari hadis, so naktafsir kena guna hadis,

Nasihat aku kepada mereka yang tolak hadis diluar sana, sebenarnya, nak selesaikan masalah ummat islam memang tak boleh guna cara tolak hadis bang, lagipun dalam al Quran pun ada ayat suruh ikut Nabi Muhammad SAW, dan al quran itu memang guna gaya Bahasa yang lebih tinggi dari syair arab, maka tak bolehlah korang nak tafsir tanpa rujuk pada sejarah dan hadis.

Contohnya, dalam Al quran tak ada cerita detail macam mana nak tanam mayat, karang jika pihak keretamayat tanam mayat korang kaki terjulur keluar nak tak?

Hah! Tau tak nak!

Second Last aku nak tanya, Macam mana kau tahu Al Quran tu sempurna? Siapa bagitahu? Nabi yang bagitahu kan?

Habis tu kenapa kau percaya pulak? bukan ke kau cakap semua tu rekaan manusia?

Aku tanya lagi, Siapa kumpul al quran? Sahabat Nabi, siapa bukukan Al quran?, sahabat nabi dan ulamak, siapa yang buat salinan dan edarkan Al quran, ulamak seepas zaman nabi, eh? patut jika korang yakin sahabat dan ulamak boleh palsukan hadis, mereka juga dah tentu boleh palsukan Al quran, ikut logic otak korang lah.

Padahal Al Quran itu dari Allah. Memang sempurna dan tiada cacat celanya. Namun manusia ni banyak bodoh dan bangang!, tak boleh paham kalau Al Quran tu turun sebijik terus. So Allah utuskan manusia jugak suruh terangkan kepada manusia lain akan isi-isi Al Quran. Dalilnya:

“Hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan taatlah kepada rasul dan janganlah kamu merusakkan amal-amalmu” (Qs. Muhammad: 33).

“Dan taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul, jika kamu berpaling maka sesungguhnya kewajiban Rasul Kami hanyalah menyampaikandengan terang” (Qs. At Taghabun: 12).

“Jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur’an) dan Rasul (hadis), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama dan lebih baik akibatnya.” (QS. An Nisa: 59).

Jadi sudah terang lagi bersuluh dalil ayat demi ayat Allah suruh ikut ajaran Nabi, maka bila Nabi Muhammad SAW nak terangkan, mesti secara terperinci supaya manusia-manusia lain yang payah nak paham ni mudah paham. Sampai dalam Nabi berkata, di ulang tiga kali supaya sahabat tak salah dengar. Siap dengan praktikal sekali, 

contoh Al Quran suruh kita kahwin dan Nabi detailkan macamana nak kahwin, macam mana nak akad, saksi bagaimana, mas kahwin tu apa? apa syarat sah kahwin? bila kahwin jadi tak sah?cerai macam mana, rujuk macam mana dan lain lain. kalau nak harapkan otak manusia yang bangang ni memang takleh paham punya apa yang Allah suruh.

Nabi pula sewaktu nak ajar sahabat sampaikan hadis, bukan calang-calang training bang, siap berlapar, kena pulau, anak bini lari, orang letak batu atas dada! Kena siksa dan sebagainya.

Kemudian sahabat training pulak orang-orang di bawah mereka lepas Rasulullah wafat iaitu Tabieen,
Bukan calang-calang jugak. Nak terima hadis-hadis tu bukan main dengar dan sebar macam korang klik butang share di facebook. Mereka solat dulu, minta petunjuk.

Yang korang ni ntah sapa training?, perasan bagus terus cop manusia yang Allah training direct tu dan juga manusia-manusia lain yang telah di training oleh manusia yang Allah training tu penipu?

Korang tak tahu ke zaman 4 imam mazhab tu ialah zaman tabi'in dan zaman tabi' tabi'in yang disebut nabi sebagai ''kurun yang terbaik.'' bermakna ketika itu islam masih berada dalam bentuk yang paling asli, sebab itu imam-imam yang datang selepas itu walaupun sangat hebat seperti imam Tirmizi, Imam Abu Daud, Imam Nawawi, Imam Ghazali, Imam Ibn Hajar, Imam Suyuthi dan banyak lagi imam, mereka tak ada pulak nak buat Mazhab baru walaupun mereka layak, sebab?

Kerana Mazhab yang 4 itu dah sempurna, imam Tirmizi, Imam Abu Daud, Imam Nawawi, Imam Ghazali, Imam Ibn Hajar, Imam Suyuthi semua pakat ikut Mazhab sedia ada, maka apakah hak kita yang bodoh dan jahil lagi hina ini untuk tidak mengikuti mazhab?

Last aku nak berhujah bab solat lima waktu guna akal dan Al quran untuk korang anti hadis adalah dengan merujuk surah 10 terakhir, surah Al fil, kisah tentara bergajah yang menjadi seperti daun di makan ulat akibat serangan burung abibil sewaktu raja Abrahah nak pergi runtuhkan kaabah.

Dari ayat surah Al Fill ini, jelas bahawa Allah akan menjadi penjaga kaabah sampai bila bila kerana kisah dalam al quran cerita bagaimana rancangan Raja Abrahah gagal kerana Allah jaga Kaabah. Ni kisah dalam Al quran, bukan hadis!

Kitapun tahu rupanya di zaman Nabi masih kecil, sekeliling kaabah dipenuhi berhala, dan dikelilingi dengan amalan yang salah, (tawaf sambil berbogel) sedangkan zaman nabi Ibrahim tak ada semua tu, tapi akhirnya dari surah Surah al-Fath yang menceritakan kemenangan islam, habis semua berhala dimusnahkan oleh Nabi dan sahabat sewaktu peristiwa fatal Mekah, dan tanah mekah telah diharamkan oleh orang kafir sampai sekarang, dan jika korang pergi sekeliling kaabah sekarang, satu berhalapun tak ada.

Jadi dari dua surah ni, surah Al fil dan Al Fath, kamu geng anti hadis sudah tentu yakin bahawa Allah jaga kaabah yang mana jika ada maksiat (berhala dan amalan sembahan yang salah), maka Allah akan hantar pembela untuk musnahkannya, tentera Abrahah di musnahkan oleh burung, berhala dan amalan jahiliyah dimusnahkan oleh Nabi Muhammad SAW bersama sahabat baginda dengan izin Allah.

Jadi, jika amalan solat 5 waktu ini salah, maka Allah pasti akan hapuskan amalan ini seperti kisah dalam Al quran, jika imam 4 mazhab berniat jahat nak rosakkan islam, sudah tentu mereka akan berlubang seperti mayat di makan ulat sebagaimana kisah dalam al quran.

Jika amalan solat 5 waktu ini salah, sudah tentu imam Mahdi akan datang dalam tempoh tak sampai 500 tahun, (note: zaman Nabi Muhammad dan Nabi Isa berbeza 500 tahun) untuk hapuskan ulamak yang berniat jahat tambah solat 5 waktu.

Tapi dari pembukaan kota mekah, dah nak dekat 1500 tahun, ummat islam solat 5 waktu sehari semalam depan kaabah, dan tiada bencana seperti dalam Al quran diturunkan jika benar perbuatan ini salah, jadi guna otak, amalan yang di turnkan secara turun temurun juga adalah dalil yang terbaik dalam membenarkan hadis, inilah di panggil SANAD.

Jadi cerita bab sanad, boleh korang cerita tahun berapa Nabi solat tiga waktu dan bila orang mula start solat depan kaabah lima waktu? Apa? Tak tahu sanad tu apa?

Korang tahu tak sanad ni ada dalam SIRIM, ISO untuk pastikan nilai dan unit adalah tepat, supaya quality prodek ikut standard, jadi dalam bab hadis, ada sanad untuk menjaga quality Al quran supaya mengikut standard., panjang lagi nak cerita tapi cukup sampai sini.

Mudah cerita, jika kita tolak hadis, maka manusia akan baca Al quran ikut kepala otak, dan wjudlah perbezaan pendapat tanpa sempadan! akan wujud beribu ribu mazhab ikut kepala otak dan nafsu! solat pun akan ikut kepala otak.

Bayangkan Mazhab sedia ada yang rujuk hadis soheh pun boleh ada empat, tapi jika tak rujuk hadis akan jadi berapa? 

Fikirlah baik baik guna otak, secara logiknya, kita  memang kena rujuk hadis sedia ada, Namun tak dinafikan, hadis yang ada hari ini  ada yang palsu, lemah dan lain lain tokok tambah almaklumlah hadis ini sudah berjalan dari mulut ke mulut beribu tahun.

Tapi sesuai dengan ayat Al quran, ALLAH berfirman “Dan Mereka Merancang, Allah juga merancang, Dan ALLAH sebaik-baik Perancang”

Maka tak logik jugak jika semua hadis adalah palsu sedangkan telah lahir dikalangan ulamak silam yang dengan ikhlas membuat kajian hadis sehingga beribu ribu hadis telah dimusnahkan dalam menjaga keaslian, macam duit palsu bila masuk pasaran, akan ada pakar wang untuk check, tak kan sebab ada duit palsu kita nak bakar semua duit, jadi hadis pun sama, ada pakar hadis yang check dan telah bakar hadis palsu.

Kesimpulannya, Umur dah makin pendek bro, Kassim Ahmad pun dan meninggal dunia, nak tolak semua hadis tak sempat bro, padahal imam 4 mazhab pakar hadis sudah kaji siang malam, kenapa kita yang terpisah jauh dari zaman Nabi dan sahabat nak tolak kajian dari orang yang dekat dengan zaman Nabi dan sahabat?

Tak logic langsung dalam kaedah mengumpul fakta dan sumber berita, kita tolak saksi terdekat, adohai.

Akhir kata, Rasul Melayu  hari tu ada declare sempat bertaubat, anti hadis tu tak tahu dah declare ke belum, hanya Allah yang tahu, semoga kita sempat bertaubat sebelum mati.

Cukup sampai sini coretan aku, I love you kerana Allah. Hidup di dunia sungguh tak lama.

Sekian.

Ps: Yang nipis itu Kapan, yang keras itu keranda, yang berat itu mayat, yang masuk neraka itu anti lima waktu Solat.


192 comments:

Anonymous said...

Nabi Muhammad solat berapa kali sehari? 5 kali sehari. Kau pulak solat berapa kali? Apa? 3 kali? Maknanya kau tak ikut Nabi Muhammad SAW.

Hidup ini ada pilihan. Siapa nak ikut Nabi Muhammad SAW, silakan. Siapa tak nak ikut juga silakan. Tugas Nabi Muhammad SAW hanyalah menyampaikan, yang bagi hidayah hanyalah Allah jua.

Anonymous said...

Mohon Anti-Hadis datangkan dalil yang Nabi Muhammad SAW solat 3 kali sehari jika ada.

Anonymous said...

Kalau kita belajar engineering, kita mesti refer buku teks engineering. Macam mana nak belajar cara refer yang betul masa baca buku teks engineering? Mesti lah belajar dengan pensyarah engineering, yang dilantik oleh pihak universiti.

Kalau kita belajar medic, kita mesti refer buku teks medic. Macam mana nak belajar cara refer yang betul masa baca buku teks medic? Mesti lah belajar dengan pensyarah medic, yang dilantik oleh pihak universiti.

Kalau kita belajar Islam, kita mesti refer buku teks Islam, yakni Al-Qur'an, sumber wahyu dari Allah SWT. Macam mana nak belajar cara refer yang betul masa baca Al-Qur'an? Mesti lah belajar dengan tok guru Al-Quran, yang dilantik oleh Allah sendiri, yakni Nabi Muhammad SAW. Cara refer atau memahami Al-Quran, cara tafsir dan beramal itulah namanya Hadis.



AMYSSB said...

Bukan kah nabi hanya tahu apa yang diwahyukan padanya dan diperintah untuk sampaikan wahyu nya sahaja seperti firman tuhan
"Katakanlah: Aku tidak mengatakan kepadamu, bahwa perbendaharaan Allah ada padaku, dan tidak (pula) aku mengetahui yang ghaib dan tidak (pula) aku mengatakan kepadamu bahwa aku seorang malaikat. Aku tidak mengikuti kecuali apa yang diwahyukan kepadaku. Katakanlah: "Apakah sama orang yang buta dengan yang melihat?" Maka apakah kamu tidak memikirkan(nya)?" AQ 6:50

"Ia adalah wahyu yang diturunkan dari Tuhan semesta alam. Seandainya Dia (Muhammad) mengadakan sebahagian perkataan atas (nama) Kami, nescaya benar-benar Kami pegang dia pada tangan kanannya. Kemudian benar-benar kami potong urat tali jantungnya" AQ 69:43-46

Jadi boleh ke tuhan kata 3 tapi nabi kata 5

Muslim said...

Ayat dlm Surah Hud tu dua tepi siang tu maknanya waktu subuh dan asar, dan awal malam tu maknanya maghrib.
Ayat dlm Surah Isra' tu pulak gelincir matahari tu waktu zohor, dan waktu bila jelas malam tu waktu isyak.
Gabung dua ayat berkenaan, maka jumlah solat fardhu tu lima semuanya. Geng geng yg kononnya quranist ni tak baca Surah Isra' ke ?

AMYSSB said...

Tuan nak tanya sikit perkataan solat, datang dari akar kata "Sod -Lam " atau s L yang bermaksud itizam/komitmen / kewajipan

Jadi bagaimana pulak ianya diterjemah atau digunakan untuk merujuk kepada perbuatan "sembahlah" atau persembahan dari satu set pergerakan badan.

AMYSSB said...

Oleh itu ayat Baqarah(2):45 sepatutnya dibaca

“Dan mintalah pertolongan dengan sabar dan beritizam. (solat) Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk,” (QS.al Baqarah(2):45)

Sekira nya tuan baca ayat ini dari 2:234 hingga 2:339 tuan akan dapati section ayat ini sebenarnya lebih merujuk pada alam perkahwinan untuk pra-janda bukan sembahyang

AMYSSB said...

Dan ayat seterusnya dari 2:240 hingga 2:245 adalah lebih pada sokongan untuk janda dan yang bercerai

AMYSSB said...

Sekira tuan menterjemah ayat ayat yang telah tuan rujuk dalam tulisan tuan mengikut akar kata yang sebenar(keseluruhannya tanpa menunggal kata perkataan dalan bahasa arab) makna makna ayat itu akan amat bebeza dari apa yang kita faham seperti perkataan dibawah
Islam -Ketenteraman/Keamanan
Muslim -Seseorang yang tenteram
Sol-la -Komit atau berkomited
Deen -Cara hidup yang sempurna
Sujud -Merelakan diri
ruko' -Sifat merendahkan diri
ka'aba -Buku Lali atau Bahagian kaki dibawah betis
hadya -Petunjuk
Haji -Cabaran atau mengambil cabaran
Zakaa -Membersih diri dari kejahatan

Anonymous said...

Benar sekali kata kata Nabi saw, 3 tandanya ahli Neraka ; Kasar, degil dan angkuh.
Satu golongan tolak pendapat dan pandangan ulama', konon boleh faham terus dari Quran dan Hadis, tak perlu rujuk ulama'. Yg satu lagi lebih hebat lagi, terus tolak Hadis, konon boleh faham agama terus dgn hanya membaca terjemahan Quran. Dua dua golongan yg sama sama angkuh, terlebih alim, terlebih genius.

Anonymous said...

Katakanlah " Jika kamu cinta Allah (swt), maka ikutilah aku (Nabi saw), nescaya Allah (swt) cinta kamu dan mengampuni kamu. Dan sesungguhnya Allah (swt) Maha Pengampun lagi Maha Pengasih."

Katakanlah " Taatilah Allah (swt) dan Rasul (saw), maka jika kamu berpaling (derhaka) maka sesungguhnya Allah (swt) tidak menyukai org org yg kafir."

QS3:31-32

Berpaling tidak taat pun boleh jadi kafir, apatah lagi tolak terus semua ajaran Nabi saw melalui hadis hadisnya.
Bgmn mengikuti Nabi saw, jika menolak hadis hadisnya ?

"Apakah kamu beriman dgn sebhgn kitab dan kufur kpd sebhgn yg lain ? Maka tiadalah balasan bg nrk yg melakukan yg sedemikian itu dr klgn kamu selain kehinaan dlm kehidupan di dunia, dan di Hari Qiamat diazabkan dia dgn azab yg bersangatan. Dan tiadalah Allah (swt) lalai dr apa yg kamu lakukan."

AMYSSB said...

Bacalah dengan nama Tuhanmu yang mencipta. Dia mencipta manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhan kamu amatlah mulia. Dialah yang mengajar kamu dengan pena. Dialah mengajar manusia apa-apa yang mereka tidak ketahui." (96:1-5)

"Yang amat Pemurah, Dia sajalah yang mengajar Al Quran - dan Dialah mencipta manusia - dan Dia sajalah yang mengajar dan menjelas." (55:1-3)

"Sesungguhnya Kami telah permudahkan Al Quran itu untuk pelajaran - maka adakah sesiapa yang memngambil peringatan?" (54:17,22,32 dqn 40)

"Janganlah kamu mengerakkan lidah kamu untuk segera menguasainya. Sesungguhnya ats Kami lah mengumpulkannya dan membacakannya - Maka apabila Kami telah membacanya - maka ikutilah bacaannya - Kemudian sesungguhnya atas Kami lah untuk menjelaskannya." (75:16-18)

"Mereka telah menjadikan pakar-pakar agama (Habr) dan imam-imam (ruh-ba-naa) mereka sebagai tuhan disisi Allah". (9:31)

"Allah telah menurukan "Hadith" (hadith-sti) sebagai Kitab yang "kosistent".... (39:23)

"Dan tidaklah mereka datang kepada kamu dengan sebarang hujah - melainkan Kami akan kemukakan dengan kebenaran dan sebaik-baik tafsiran." (25:33)

"Maka kepada "Hadith" (Hadith-sin) manakah sesudah (Al Quran) ini mereka akan beriman." (77:50)

AMYSSB said...

Bacalah dengan nama Tuhanmu yang mencipta. Dia mencipta manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhan kamu amatlah mulia. Dialah yang mengajar kamu dengan pena. Dialah mengajar manusia apa-apa yang mereka tidak ketahui." (96:1-5)

"Yang amat Pemurah, Dia sajalah yang mengajar Al Quran - dan Dialah mencipta manusia - dan Dia sajalah yang mengajar dan menjelas." (55:1-3)

"Sesungguhnya Kami telah permudahkan Al Quran itu untuk pelajaran - maka adakah sesiapa yang memngambil peringatan?" (54:17,22,32 dqn 40)

"Janganlah kamu mengerakkan lidah kamu untuk segera menguasainya. Sesungguhnya ats Kami lah mengumpulkannya dan membacakannya - Maka apabila Kami telah membacanya - maka ikutilah bacaannya - Kemudian sesungguhnya atas Kami lah untuk menjelaskannya." (75:16-18)

"Allah telah menurukan "Hadith" (hadith-sti) sebagai Kitab yang "kosistent".... (39:23)

"Maka kepada "Hadith" (Hadith-sin) manakah sesudah (Al Quran) ini mereka akan beriman." (77:50)

Dan tidaklah mereka datang kepada kamu dengan sebarang hujah - melainkan Kami akan kemukakan dengan kebenaran dan sebaik-baik tafsiran." (25:33)

"Mereka telah menjadikan pakar-pakar agama (Habr) dan imam-imam (ruh-ba-naa) mereka sebagai tuhan disisi Allah". (9:31)

Anonymous said...

Allah SWT memerintahkan solat 3 waktu dalam sehari (seperti yang diyakini oleh AMYSSB), tapi Nabi Muhammad SAW melakukan 5 kali sehari semalam.

Soalan: Adakah Nabi Muhammad SAW telah mengingkari perintah Allah SWT?

A) Ya
B) Tidak

Anonymous said...

Ada beberapa ciri kaum anti-hadis yang kita semua boleh perhatikan ada pada mereka

1) Lebih suka menggunakan perkataan "tuhan" daripada Allah SWT.
2) Lebih suka menggunakan perkataan "nabi" daripada Nabi Muhammad SAW.
3) Sangat membenci kaum arab.

AMYSSB said...

Nabi Muhammad SAW tak pernah^tak akan mengingkari perintah Allah SWT kerna kalau nabi bebuat demikian tentu tuhan dah halang seperti firman tuhan diAQ 69:43-46

AMYSSB said...

TUHAN adalah Zat asal yang mencipta sistem kehidupan. Semua yang kita lihat di alam semesta ini, dari sebesar perkara seperti matahari sehingga sekecil-kecil entiti seperti zarah dan atom di cipta oleh Tuhan. Kesemuanya saling kait-mengait di dalam satu sistem yang harmoni.

Zat Asal ini tidak mempunyai nama kerana hakikatnya tidak ada nama sesuai yang dapat mewakili kehebatan Tuhan. Walaubagaimanapun, di dalam lipatan sejarah, Zat ini telah merujuk dirinya dengan pelbagai terma rujukan.

Terma rujukan ini berbeza mengikut kesesuaian masa, zaman dan bahasa yang ditutur oleh sesuatu bangsa, berdasarkan Buku (Kitab) yang diturunkan kepada bangsa itu.

Dalam Bahasa Sanskrit di dalam Buku-buku Vedas yang diturunkan kepada Nabi Adam. Zat ini merujuk dirinya sebagai EKAN ANEKAN.

Melalui Buku Taurat dalam Bahasa Hebrew, Zat ini merujuk diriNya sebagai YAHWEH.

Seterusnya, Melalui Buku Injil dalam Bahasa Aramaic, Zat ini merujuk diriNya sebagai Elohim.

Kemudian, melalui Buku Al Quran, dalam Bahasa Arab, Zat ini merujuk diriNya sebagai Allah.

Dalam Bahasa Melayu kita kenali Zat ini sebagai TUHAN. Sementara, di dalam Bahasa Inggeris pula kita mengenalinya sebagai GOD.

Hakikatnya, kita tidak beriman kepada terma-terma rujukan ini. KITA BERIMAN KEPADA ZAT ASAL YANG MENCIPTA SISTEM KEHIDUPAN DI ALAM SEMESTA.

Sesungguhnya Ekan Anekan, Yahweh, Elohim, Allah, Tuhan dan God bukanlah entiti yang berbeza. Ianya adalah entiti yang sama, iaitu Tuhan yang Maha Esa.

Anonymous said...

Boleh kemukakan rujukan dari mana AMYSSB percaya Nabi Adam AS diturunkan Buku-buku Vedas?

Anonymous said...

Jika begitu mengapa Nabi Muhammad SAW tetap solat 5 waktu?

AMYSSB said...

Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman (wal-muk-minu-na); semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya". Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali" AQ 2:285

“Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul (utusan), sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul (utusan). Apakah Jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur" AQ 3:144

Anonymous said...

AMYSSB tidak mahu jawab soalan.

AMYSSB said...

Tasanya tuan dah jawap saolan tuan sendiri...fikir fokurkan lah

AMYSSB said...

*fikir

Anonymous said...

Tiada guna deretan ayat-ayat Al-Qur'an yang kamu datangkan jika cara kamu menafsirkan berbeza dengan Nabi Muhammad SAW.

Anonymous said...

Cuba ajukan apakah kitab atau buku atau rujukan yang kamu tafsirkan untuk Al-Quran.

AMYSSB said...


"Orang-orang arab itu, lebih sangat kekafiran dan kemunafikkannya, dan lebih wajar mereka tidak mengetahui batas-batas (hudud) hukum-hukum yang diturunkan Allah kepada Rasul-Nya. Dan Allah maha mengetahui lagi maha bijaksana" AQ 9:97

Anonymous said...

Masih tidak menjawab soalan kenapa Nabi Muhammad SAW melakukan solat 5 waktu sedangkan AMYSSB percaya Al-Qur'an hanya menyatakan 3 waktu seperti yang difahaminya.

Anonymous said...

Jelas antara ciri-ciri mereka ialah sangat membenci bangsa arab. Terang lagi bersuluh.

AMYSSB said...

Tuan silap saya tak pernah menafsir apa apa ayat , saya saya beri kan ayat tuhan yang ada kena mengena dengan topic atau pertanyaan yang ditanya..tuan boleh baca dan tafsir sendiri

AMYSSB said...

Itu hanya prasangka anda senata mata

AMYSSB said...

Kan itu topic yang ditulis oleh penulis block in. Kalau tuan baca semua post saya dgn teliti saya tidak pernah menyakan atau tidak pendapat itu saya hanya nak bukti

Kalau tanya pendapat saya, saya belum berjumpa satu ayat pun yang tuhan araham dalam Al Quran mewajibkan manusia untuk sembah Allah atau untuk melakukan sebarang sembahyang ritual samada empat atau lima atau sepuluh kali sehari atau seminggu sekali.

Mengikut Al Quran kewajipan setiap individu adalah dengan menghambakan diri secara mempraktikkan satu perjalanan hidup harian yang biasa dengan mengunakan fakulti citarasa menimbang setiap satu perbuatan itu akan menghasilkan kebaikan atau keburukan untuk mencapai kedamaian mengikut cara hidup Allah

Sesungguhnya Cara Hidup pada sisi Allah ialah Kedamaian. (3:19)

Ini boleh dicapai dengan aturcara hidup yang telah digariskan dan ditetapkan tuhan dalam alquran

– jangan sekali-kali kamu mengabdikan diri kamu untuk selain daripadaNya.

• Berbuat baiklah kepada kedua orang tuamu selama mereka hidup, salah satu dari kedua-duanya atau kedua-duanya sekali. Jangalah kamu berkata kepada kedua-duanya perkataan ah! sekali pun.

• Hendaklah kamu berurus dengan adil dengan orang-orang lain dan jangan sekali-kali kamu membuat dusta.

• Hendaklah kamu jaga petalian kamu dengan saudara mara kamu, anak-anak yatim, dan orang-orang miskin.

• Janganlah kamu membunuh anak-anak kamu dek kerana takut kelaparan

• Janganlah kamu hampiri zina kerana perbuatan itu adalah fasik

• Janganlah kamu membunuh sesuatu jiwa, kerana perbuatan pembunuhan itu adalah haram.

• Janganlah kamu mengunakan harta anak-anak yatim kecuali ianya untuk kebaikan diri mereka

• Hendaklah kamu member timbangan dengan betul apabila kamu berurusniaga dan timbanglah dengan timbangan yang adil.

• Jangan sekali-kali kamu mengikuti apa yang kamu tidak pasti tentangnya, sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati kesemuanya akan ditanya kelak.

• Hendaklah kamu bercakap benar apabila kamu menjadi saksi, walaupun atas diri kamu sendiri, atau ibu bapa kamu, atau saudara-mara kamu samada yang dituduh itu kaya atau miskin.

• Hendaklah kamu member nafkah daripada apa yang Allah telah amanahkan kepada kamu.

• Hendaklah kamu berperang dengan orang-orang yang memerangi kamu – dan jangan sekali-kali kamu memulakannya (aggresif) – kerana Allah benci pada orang-orang yang aggresif.

• Hendaklah kamu sempurnakan komitmen kamu dan rendahkan diri bersama orang-orang yang merendah diri.

• Janganlah kamu bersikap sombong atau bongkak. Sesungguhnya Allah benci kepada orang-orang yang bongkak, sombong. Rendahkan diri apabila kamu berjalan dan rendahkan suaramu.

• Makanlah dari apa yang baik-baik yang kamu suka, dan jangan sekali-kali kamu mengikuti jalan syaitan kerana dia adalah musuh kamu yang nyata. Dia akan mengarahkan kamu kejalan yang buruk dan jahat – dan dia menyuruh kamu ada-adakan dusta atas nama Allah.

• Inilah Kitab yang diturunkan kepada kamu – maka janganlah kerananya ia menjadi kesempitan dalam dada kamu – supaya kamu beri peringatan dengannya dan sebagai pelajaran bagi orang-orang yang percaya. Ikutilah apa yang diilhamkan kepada kamu dari Tuhan kamu - dan jangan sekali-kali kamu mengikuti selain daripadanya sebagai pemimpin.

• Allah menurunkan Hadis yang paling baik iaitu sebuah Kitab yang konsisten dan berulang-ulangan...... (39:23)

Itulah ayat-ayat Allah yang kami bacakan kepada kamu – maka dengan Hadis manakah lagi mereka akan beriman? (45:6)

"Celakalah bagi orang-orang yang mendustakannya. Dengan Hadis manakah lagi mereka akan beriman?" (77:49-50)

Tapi ini pendapat saya tuan tak perlu setuju tuan ada akal dan boleh buat kajian tuan sendiri

AMYSSB said...

Amat setuju dgn pendapat tuan dan nabi dalam hidup hanya menyampaikan wahyu yang diturun pada (alquran) oleh kira nya mengikut alquran kita ikut dan taat pada nabi tapi kira kita ikut selain kita engkar(kafir) bukan aje pada nabi tapi juga pada tuhan.

"Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat Tuhannya lalu dia berpaling daripadanya dan melupakan apa yang telah dikerjakan oleh kedua tangannya? Sesungguhnya kami telah meletakkan tutupan di atas hati mereka, (sehingga mereka tidak) memahaminya, da (kami letakkan pula) sumbatan di telinga mereka; dan kendatipun kamu menyeru mereka kepada petunjuk, niscaya mereka tidak akan mendapat petunjuk selama-lamanya" AQ 18:57

"Dan sesungguhnya dalam Al Quran ini Kami telah ulang-ulangi, agar mereka selalu ingat. Dan ulangan peringatan itu tidak lain hanyalah menambah mereka lari (dari kebenara)" AQ 17:41

"Dan Kami adakan tutupan di atas hati mereka dan sumbatan di telinga mereka, agar mereka tidak memahaminya. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al Quran, nescaya mereka berpaling ke belakang kerana membencinya" AQ 17:46

"Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selainNya. Amat sedikitlah kamu mengambil pelajaran (daripadanya)" AQ 7:3

"Berkatalah Rasul : 'Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku menjadikan Al Quran ini sebagai sesuatu yang tidak diacuhkan" AQ 25:30

Anonymous said...

ok, tak nak jawab soalan tu takpe. boleh saya tahu dari siapa AMYSSB belajar mengaji Al-Qur'an? saya nak belajar sama.

Anonymous said...

maksud saya guru Al-Qur'an.

AMYSSB said...

Tuan yang budiman
Saya mula berlajar menghafal dari tok saya dan belajar bahasa arab dari sekolah ugama . Semasa saya berlajar di Negara Jepun saya bernasib baik sebilik dengan seorang pelajar dari arab saudi dimana saya dapt belajar sedikit bahasa arab lama dimana saya kenal akar kata.
Sekembali ke tanah air, saya meneruskan kehidupan seperti biasa sambil meneruskan pencarian saya. saya membuat kajian secara akademik terhadap Al Quran. Saya membuat perbandingan informasi yang direkodkan di dalam Al Quran di dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu. Kitab kitab yang saya rujuk adalah
Kitab AlmumayyaZ
Kitab tafsir AlQoyyim
Al Jaami’ Li Ahkamil Qur’an, Al Qurtubhi, Darul ‘Alim Al Kutub, Riyadh Al Mamlakah Al ‘Arobiyah As Su’udiyah
At Tafsir Al Qoyyim, Ibnu Qoyyim Al Jauziyah, Darul Kutub Al ‘Ilmiyyah
Fathul Qodir, Asy Syaukani, Asy Syaukani
Mafatihul Ghoib, Fakhruddin Ar Rozi Asy Syafi’i, Darul Kutub Al ‘Ilmiyyah, Beirut
Syarh Al ‘Aqidah Ath Thohawiyah, Ibnu Abil ‘Izz Ad Dimasyqi, Tahqiq: Syu’aib Al Arnauth, Muassasah Ar Risalah
Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, Abul Fida’ Isma’il bin ‘Umar bin Katsir Al Qurosyi Ad Dimasyqi, Dar Thoyyibah lin Nasyr wat Tawzi’
Saya juga banyak membaca banyak terjemahan dari penterjemah-penterjemah Melayu, Inggeris dan orientalis. Juga, terjemahan-terjemahan yang kontroversi untuk membuat perbandingan. Ternyata Al Quran adalah suatu buku (kitab) yang tiada tolok bandingnya.
Saya dapati tiada misteri di dalam Al Quran. Ia hanyalah petunjuk dari Tuhan kepada manusia tentang bagaimana mahu menjalani kehidupan seharian. Ia ditujukan kepada seluruh umat manusia samada dia menganut Hindu, Buddhism, Judaism, Kristian, Islam, Zoroastrian, Baha'i dan lain-lain agama

Saya berpegang pada ayat ini

Iqra’ bismi rabbikal lazii khalaq. Khalaqal insaana min
‘alaq. Iqra’ warabbukal akramul lazii ‘allamabil qalam. ‘allamal insaana maalam ya’lam.
Bacalah Dengan Nama Tuhan yang menjadikan Engkau. Mencipta manusia dari segumpal darah. Dan bacalah, sesungguh Tuhan engkau itu Maha amat pemurah. Mengajar (manusia menulis) dengan pena. Mengajar manusia apa-apa yang tidak diketahuinya.
Surah:96: .Al ‘Alaq:1-5

AMYSSB said...

Tuan amat hebat boleh jelaskan saya bagaimana nabi Muhamaad SAW menafsir ayat quran

AMYSSB said...

Boleh tak tuan jelaskan macam mana nabi tafsir kan ayat pertama yang paling basic dibawah ini

Iqra’ bismi rabbikal lazii khalaq. Khalaqal insaana min
‘alaq. Iqra’ warabbukal akramul lazii ‘allamabil qalam.
‘allamal insaana maalam ya’lam.

AMYSSB said...

Sila lihat dibawah

Muslim said...

Hari Akhir itu benar,
Syurga itu benar,
Neraka itu benar.

Takutilah Neraka yg dijanjikan utk org org yg kafir.
Jagalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dr Neraka.
Janganlah kamu mati kecuali dlm keadaan beragama Islam.
Batasnya Islam dan kufur itu, meninggalkan solat solat fardhu dgn sengaja.

Apa erti hidup kaya mewah di dunia,
apa erti hidup disanjung dimuliakan org,
jika di Akhirat sengsara selamanya.

Anonymous said...

Ok, saya respek dan kagum dengan bacaan dan pencarian tuan. Tapi saya nak faham kenapa bila saya tanya kenapa Nabi Muhammad SAW solat 5 waktu sedangkan AMYSSB berpendapat 3, AMYSSB tak jawab direct tapi bawak mari ayat Surah At-Taubah ayat 97 berkenaan "orang arab lebih sangat kekafiran dan kemunafikannya" sehingga akhir ayat. Apa sebenarnya yang AMYSSB nak kata tentang Nabi Muhammad SAW. Mohon direct explanation.

Anonymous said...

Lagi satu, bila saya mana reference yang AMYSSB bawak mari kata Nabi Adam diturunkan buku-buku vedas? Tak jawab juga. Ada ke dalam Al-Qur'an atau Hadis?

Anonymous said...

Siapa guru yang mengajar AMYSSB tentang methodology dalam memahami Al-Qur'an sebagaimana yang AMYSSB dok bawa sekarang. Yang ni pun tak jawab juga.

AMYSSB said...

Ayat tu untuk jawap yang tuduh saya benci kaum arab berkenaan sembahyang 5 atau 3 waktu saya rasa dah jawap pendirian saya pada 8.45 16.10.2017

AMYSSB said...

Tu kajian saya (mungkin salah mungkin betultp tuan boleh buat kajian sendiri) tapi tak ada kena mengena dgn saolan yang saya nak jawap dari anon 8.24 16.10.2017

AMYSSB said...

Methology apa tang tuan maksud kan saya hanya beri ayat ayat dalam alquran untuk tuan fikirkan..saya tak hurai pun ayat ayat tersebut itu pun tua tak dapat nak jelaskan

AMYSSB said...

Saya juga nak tanya kenapa tuan tak jawap beberapa saolan yang saya tanya diatas

Anonymous said...

Ok, saya akan jawab dengan kadar yang saya tahu dan cuba ringkaskan supaya AMYSSB mudah memahaminya nanti. Insya Allah.

1) Allah memerintahkan solat fardhu 5 waktu bukan hanya 3 waktu. Dalil daripada ayat Al-Quran sudah diterangkan oleh Encik Hamka Keretamayat, tuan punya blog. AMYSSB hanya memetik dan memahami hanya teks ayat Al-Qur’an seperti memetik ayat 114 dalam Surah Hud kemudian mengatakan solat hanya 3 waktu. Walhal Al-Quran ada 6000 lebih ayat bila difahami konteksnya secara holistic sudah tentu kita akan menerima solat fardhu sememangya 5 waktu sehari semalam. Inilah yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW sekalian para sahabat, tabiin dan seterusnya kita hari ini. Tapi AMYSSB tak mahu ikut Nabi Muhammad SAW. AMYSSB hanya ikut akal tanpa contoh daripada Nabi Muhammad kerana AMYSSB hanya memahami ayat Al-Quran pada teks dan terjemahan tidak pada konteks dan contoh Nabi Muhammad SAW.

2) Nabi Muhammad tidak pernah contradict dengan perintah Allah SWT dengan melakukan solat 5 waktu kerana solat 5 waktu sememangnya perintah daripada Allah SWT. Cuma AMYSSB mengatakan hanya 3 waktu.

3) Nak terjemah apa itu Sod-Lam, macam mana nak melakukan solat? Mestilah kita lihat contoh daripada Rasulullah SAW. Kerena itulah kita refer hadis. Dari hadis lah kita tahu bagaimana set pergerakan badan Nabi Muhammad SAW. Melainkan AMYSSB tak mahu ikut solat cara Nabi Muhammad SAW.

Mohon AMYSSB pula jawab semua soalan-soalan saya pula.

AMYSSB said...

Salaamun alaikum
Tuan sebenarnya tak jawap saolan saya beekenaan perkataan SooLaa (salat) yang berasal dari akar kata S L yang bermaksud komitment/itizam/usaha (perkataan in diulang guna sebanyak 109 kali) jadi bagaimana pulak boleh diterjemah /ertikan sebagai sembah/sembahyang

Oleh itu ayat 11:114 harus diterjemah seperti berikut

Dan penuhi lah itizam/komitmen anda dari permulaan hari hingga penghujung hari, dan pada waktu malam Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat. (Alquran surah 11:114)
(You shall fullfill your commitment from start of the day to the day end, and during the night. The good work rescind the evil work. This is a reminder to those that take heed)
Lihat juga ayat 2:3,25:70 dan 25:72-77

Dalam ayat 62:9 perkataan "yaumil-jumu'ati" telah di terjemahkan pada "hari jumaat" sedangkan perkatan itu adalah perkataan yang selari dengan perkataan Jemaah yang bermaksud Kumpul/kumpulan/berkumpul

( semasa nabi dapat wahyu hari jumaat tak wujud kerana kelendar islam hanya dicipta selapas nabi wafat (70 tahun) dizaman khalifah omar; masa nabi maseh pakai kelender jahili)

AMYSSB said...

Kalau tuan masih berpengan pada solah bermaksud sembahyang/sembah cuba tuan jelas nya logik terjemahan ayat 21.41 in

"Tidakkah kamu tahu bahwasanya Allah: kepada-Nya bertasbih apa yang di langit dan di bumi dan (juga) burung dengan mengembangkan sayapnya. Masing-masing telah mengetahui sembahyang [solla(h)] dan tasbihnya, dan Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan." AQ 24:41

Soalan utama - bagaimanakah monyet, burung, kera, cacing, bulan, bintang, matahari, air, angin, cahaya dan semua makhluk-makhluk ciptaan Tuhan mendirikan solla(h) ?

Bolehkah burung duduk bersimpuh semasa tahiyat akhir sambil menegakkan telapak kaki seperti manusia islam yang bermazhab shafie?.

hamka said...

Kerja Nabi bagi penjelesan, ada yang faham dan ada yang tak nak faham.

Sebab tu debat dalam bab agama akhirnya tak selesai hingga Allah turun ayat.

"lakum di nukum wali yadin"

Jadi yang solat 5 waktu teruskan, yang tak nak solat 5 waktu kita boleh cerita itu ini, tapi jika mereka tak nak, kita doa pula dan terus buat baik. semoga Allah bagi hidayah kepada mereka dan kita semua.

ada komen best saya copy balik:

Kalau kita belajar engineering, kita mesti refer buku teks engineering. Macam mana nak belajar cara refer yang betul masa baca buku teks engineering? Mesti lah belajar dengan pensyarah engineering, yang dilantik oleh pihak universiti.

Kalau kita belajar medic, kita mesti refer buku teks medic. Macam mana nak belajar cara refer yang betul masa baca buku teks medic? Mesti lah belajar dengan pensyarah medic, yang dilantik oleh pihak universiti.

Kalau kita belajar Islam, kita mesti refer buku teks Islam, yakni Al-Qur'an, sumber wahyu dari Allah SWT. Macam mana nak belajar cara refer yang betul masa baca Al-Qur'an? Mesti lah belajar dengan tok guru Al-Quran, yang dilantik oleh Allah sendiri, yakni Nabi Muhammad SAW. Cara refer atau memahami Al-Quran, cara tafsir dan beramal itulah namanya Hadis.

(terbaik!)

AMYSSB said...

Setuju kalau belajar engineering kena rujuk buku engineering dan kalau nak belajar islam kena lah rujuk alquran kerana nabi hanya bawak alquran betul tak tuan

hamka said...

Nabi bawak Al quran, bila explain dia jadi HADIS.

Lectrure bawak kitab Engnering, bila Explain jadilah Modul.

Benda simple pun nak pusing lagi, adohai...

Hari tu dalam komen di entry yang lepas lepas muncul anti tuhan, lepas tu anti hadis berdebat dengan anti tuhan, waktu tu aku sokong hujah nak memang anti hadis ni sebab lawan dengan anti tuhan, so hujah korang dengan anti tuhan bagus, tapi jika nak berhujah dengan ahli sunnah wal jamaah, ke laut korang siap claim KAJIAN SAYA SENDIRI?

Adohai..

Anonymous said...

Jika AMYSSB seorang Hospital Director, wajarkah AMYSSB melantik seorang “doctor” yang datang interview jika dia mengaku belajar medic, hanya melalui bacaan buku teks dan terjemahan sahaja? Setelah ditanya universiti mana dia attend, dengan pensyarah mana dia belajar, dia jawab tak perlu attend universiti tak perlu belajar dengan pensyarah, cukup belajar dengan buku teks dan terjemahan dari KAJIAN SAYA SENDIRI sahaja. Wajarkah AMYSSB ambil dia bekerja?

Soalan-soalan saya yang sebelumnya tu, kalau AMYSSB nak jawab, jawab lah. Kalau tak nak jawab pun tak mengapalah.

I rest my case.

AMYSSB said...

Salaamun alaikum
Iqra’ bismi rabbikal lazii khalaq. Khalaqal insaana min ‘alaq. Iqra’ warabbukal akramul lazii ‘allamabil qalam. ‘allamal insaana maalam ya’lam.
Bacalah Dengan Nama Tuhan yang menjadikan Engkau. Mencipta manusia dari segumpal darah. Dan bacalah, sesungguh Tuhan engkau itu Maha amat pemurah. Mengajar (manusia menulis) dengan pena. Mengajar manusia apa-apa yang tidak diketahuinya.
Surah:96: .Al ‘Alaq:1-5

Tuhan yang menjadi guru saya dengan hakikat ini dihurai dan diterjemahkan lagi olehNya ke dalam satu bentuk kata-kata abstrak yang dibentangkanNya melalui Ayat Tujuh di dalam Surah Al Fatihah. Dan selanjutnya dikembangkanNya lagi akan keterangan dan pengajaranNya itu dengan caraNya yang tersendiri di wajah sebuah kitab yang bernama Al Quran di hakikat FirmanNya:

Walaqad aatainaaka sab ’am minal mathaani wal quraanal ‘aziim.Sesungguhnya Kami turunkan kepada engkau tujuh
ayat (Al Fatihah) yang berulang kali (dibaca) dan (kemudiannya dilanjutkan pengajarannya di wajah sebuah kitab) Al Quran yang mulia.
Surah:15: Al Hijr: 87

Ayat ini secara jelas menerangkan bahawa semua keterangan ayat ayat di dalam Al Quran adalah bermatlamat untuk menghurai rupa arah tuju dan matlamat asal yang digariskan oleh tujuh (7) ayat: SurahAl Fatihah di rupa Al Fatihah sebagai: The abstract document of Noble Al Quran.

AMYSSB said...

Maka berikutan dengan itu terzahirlah sebuah kitab yang bernama Al Quran yang menghuraikan ayat-ayatnya di dalam bahasa Arab untuk mereka yang ingin berilmu dan mendalaminya dihakikat

Kitaabun fussilat ayaatuhuu Quraanan ‘arabiyal liqaumin ya’lamun.
Inilah kitab yang menghuraikan ayat-ayatnya menerusi bacaan bahasa Arab untuk kaum yang ingin berilmu (mengetahuinya)

Ayat ini secara jelas menerangkan konsep Al Quran sebagai sebuah kitab yang akan menerangkan sendiri ayat-ayatnya. Di makna Al Quran menerangkan Al Quran. Di hakikat satu-satu ayat akan didefinasi atau diperjelaskan lagi oleh ayat-ayat Al Quran yang lain di rupa penjelasan yang jelas (mudah dipelajari) lagi tidak perlu diragui. (Surah: 54: Al Qamar: 32).
Ayat ini secara jelas menerangkan konsep Al Quran sebagai sebuah kitab yang disediakan Tuhan semesta alam kepada orang-orang berilmu dan orang yang hendak berilmu. Malah ianya telah cukup bagi kaum ‟aabidiin. (Surah:21: Al Anbiyaak:106).
Oleh itu pendapat saya tak perlu lagi ada nya kitab lain untuk menerangkan alaquran pd hakikat
"Allah telah menurukan "Hadith" (hadith-sti) sebagai Kitab yang "kosistent".... (39:23)
"Maka kepada "Hadith" (Hadith-sin) manakah sesudah (Al Quran) ini mereka akan beriman." (77:50)
"Maka patutkah aku mencari hakim selain daripada Allah, padahal Dialah yang telah menurunkan buku (Al Quran) kepadamu dengan terperinci? Orang-orang yang telah kami datangkan Buku kepada mereka, mereka mengetahui bahawa Al Quran itu diturunkan dari Tuhanmu dengan sebenarnya. Maka janganlah kamu sekali-sekali termasuk orang yang ragu-ragu" AQ 6:114
"Dan tiadalah binatang-binatang yang ada di bumi dan burung-burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan umat seperti kamu. Tiadalah kami alpakan sesuatupun dalam Buku ini, kemudian kepada Tuhanlah mereka akan dihimpunkan" AQ 6:38
Oleh itu jika kata kitab lain selain alquran adalah satu penghinaan pada tuhan

AMYSSB said...

Keinginan kita ialah untuk mencari jalan untuk menuju kepada satu cara hidup yang ditahbiskan atau ordained oleh Allah - yang akhirnya akan mengambil balik nyawa yang diberi kepada kita agar kita bertanggungjawab secara individu atas segala yang kita lakukan dalam hayat kita. Untuk mengambil bahagian dalam rancangan indah ini, Allah telah meminta kita percaya kepada Tuhan yang "ghaib" supaya kita yakin adanya hidup berkekalan selepas kematian kita. Kita disuruh untuk melakukan kerja-kerja kebajikan yang mendatangkan kebaikan didunia ini selama kita hidup sebagai satu komitmen kita terhadap Allah. Sebagai manusia, tujuan kita adalah mulia - tetapi kita gagal melakukan kewajipan yang paling penting, iaitu, "membaca". Tiada siapa yang mampu meluahkan kata-kata yang lebih anggun daripada ayat-ayat berikut:-

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang mencipta. Dia mencipta manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhan kamu amatlah mulia. Dialah yang mengajar kamu dengan pena. Dialah mengajar manusia

Apabila kita gagal sempurnakan kewajipan kita untuk "membaca" kita terpaksa bergantung kepada manusia-manusia lain yang dianggap sebagai guru - dan kita lupa guru-guru ini tidak ada sedikit pun kelebihan daripada kita kecuali kemahiran mereka berbahasa Arab. Mereka sendiri tahu mereka memerlukan Allah untuk mendapatkan petunjukNya dan kemahiran mereka berbahasa Arab tidak memberi jaminan Allah akan memberi mereka petunjuk - atau mereka akan terlepas dari siksa Allah. Pada hari kemudian guru-guru ini tidak akan dapat menolong sesiapa pun - atau diri mereka sendiri. (2:166)

AMYSSB said...

Setuju oleh itu wajib huraikan apa yang ada dalam alquran bukan tokok tambah apa yang taak ada dalam alquran

AMYSSB said...
This comment has been removed by the author.
AMYSSB said...

Amat setuju dgn pendapat tuan selapas tu untuk lebih mahir dia perlu membuat kajian dia sendiri dgn lebih banyak menyelidik dan membaca dan mungkin dia akan jumpa yang adda yang dia telah belajar dulu tak betul atau tak tepat perlu ke dia teris percaya pada apa yang dia telah belajar dahulu ?

Anonymous said...

Nabi saw pun berguru dgn Jibril a.s.
Jibril a.s. lah yg mengajarkan Nabi saw tafsiran dan praktikal AlQuran.
Dr Nabi saw pula para sahabat r.anhum. berguru, dr para sahabat r.anhum para tabiin berguru, begitulah hingga pd kita hari ini. Begitulah adabnya ilmu itu diperturunkan.

Anonymous said...

Sekarang aku betul-betul nampak akan hikmah Allah SWT mensyariatkan ibadah haji dan umrah. Allah SWT nak kita tengok sendiri dengan mata kepala bagaimana Islam yang asli ni dipraktiskan di tempat asal wahyu turun iaitu di Makkah dan Madinah. Di sana azannya ada "Asy hadu anna Muhammadar Rasulullah", solatnya 5 waktu. Anti-hadis kena pergi ke sana dan muhasabah diri tengok akidah mereka yang dah rosak dengan menolak syahadah yang kedua dan solat hanya 3 waktu (kalau solat).

amy said...
This comment has been removed by the author.
amy said...

Dan sujud sembah didepan cube batu, berlari lati anak mengelliling cube batu, berebut rebut mencium batu, membaling batu dengan batu dan batu juga yang jadi bahan bakar nanti

Anonymous said...

Mohon Amy bertaubat kepada Allah. Kami hanya menyampaikan dakwah agar kami dan Amy dapat sama-sama bertauhid dengan kepada Allah dengan sebenar-benar tauhid dengan jalan yang telah pun ditunjuk oleh Nabi Muhammad SAW.

Tiada tuhan selain Allah.
Muhammad rasul Allah.

P/S: Please check you spelling before publishing your comment. Thank you.

Anonymous said...

Beza antara Ahlus Sunnah Wal Jamaah dengan Anti-Hadis sebenarnya sangat jauh kerana terpisah pada fundamental tauhid lagi. Anti-Hadis tiada syahadah kedua. Awal-awal lagi dah seperated. Ajaran-ajaran sesat yang lain seperti Syiah, Muktazilah, Qadariah, Jabariah, Qadiani masih ada lagi syahadah kedua. Anti-Hadis tiada syahadah kedua. Mereka membaca dan mengkaji Al-Qur'an, tapi walhasilnya jadi sesat kerana menafikan jalan Nabi Muhammad SAW. Mereka rasa mereka lebih bijak daripada Nabi Muhammad SAW dalam membaca dan mengkaji Al-Qur'an. Padahal Al-Quran tu wahyu yang turun melalui Nabi Muhammad SAW. Kita Ahlus Sunnah Wal Jamaah jangan ikut mereka kerana mereka sebenarnya telah mengucapkan "Good Bye" kepada Nabi Muhammad SAW. Kita ikut Nabi Muhammad SAW, insya Allah kita selamat. Allahuakbar.

Anonymous said...

Anti-Hadis ni, mereka memandang rendah kita kononnya mereka lah yang paling terer baca dan paham Al-Qur'an. Padahal mereka baca teks dan terjemahan sahaja. Patutnya mereka ambil konteks dan makna keseluruhan isi kandungan Al-Qur'an. Dari situlah punca kesesatan mereka.

Anonymous said...

Anatara ciri-ciri golongan Anti-Hadis.

1) Tolak syahadah kedua. Bagi mereka Nabi Muhammad SAW bukan contoh ikutan, dia hanya penyampai sahaja. Ini kesesatan yang sangat fundamental.
2) Percaya solat bukan 5 waktu tapi 3. Mereka tidak pernah menjelaskan cara mereka solat. Entahkan solat atau entahkan tidak.
3) Tidak solat Jumaat.
4) Isteri-isteri dan anak-anak perempuan mereka tidak menutup aurat.
5) Menyeru supaya tidak mengikut para ulama' terutama ulama' hadis dan tafsir.

Anonymous said...

"Sesiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dia lah yang beroleh petunjuk; dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah maka merekalah orang-orang yang rugi". Surah Al-A'raf, ayat 178.

Anonymous said...

I rest my case. For the second time.

Anonymous said...

Ahli hadis
1. Mengikut tanpa soal(pak turut) tak memikirkan(guna akal) akan kebenaran (dilarang guna akal)
2. Berhujah tanpa bawa bukti bukti (ikut sedap mulut)
3. Lebih percaya kitab hadis dari alquran (alquran hanya berupa syair untuk didedangkan)
4. Cepat menghukum label orang lain sesat(cuba nak jadi tuhan)
5. Suka akan kumpulan dan perpecahan (sunni,hanafi,siah dan laln lain)
6. Suka menambah hukum tuhan halal haram (masih cuba nak jadi tuhan)
7. Menagung agung yang lain selain daripada tuhan ( ulama, wali )

amy said...

Tuan
Seperti tuan saya juga beriman pada tuan yang satu yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.

iyyaaka na'budu wa iyyaaka nasta'iin
Pada Engkau kami berbakti dan pada Engkau kami minta pertolongan -surah 1:5

Allah beri kita akal untuk berfikir. Dia tidak beri akal untuk sekadar untuk menjatuh hukum kepada orang lain.

Tuan perlu lihat disekeliling. Siapakah yang menikmati kehidupan mereka krn mereka amanah (iman)kpd alam. Kpd tgjwb dan process keilmuan? Adakah mereka ini orang arab yang negara mereka hancur dek peperangan atau bangsa lain. Lihat sahaja dinegara kita sendiri bangsa mana yang lebih berjaya sedang kan tuhan janjikan kejayaan dunia dan akhirat pada yang ikut fitrahnya.

Kita mungkin mempunyai pendapat yang berbeza tapi percayalah kita bukanlah musuh kpd yang lain. Simpanlah hukuman tuan krn Allah lebih berkuasa, dia yang lebih mengetahui siapa yg benar dan siapa yang salah
Peace

Nota: menulis menguna hp ini agak susah tp saya akan cuba lebih berhati hati.

amy said...

Ralat ; tuhan

amy said...

Maka celaka lah orang orang yang menulis kitab dengan tangannya. Kemudian mereka berkata; Ini (kebenaran) dari sisi Allah supaya dapat menjualnya dengam wang sedikit. Celakalah bagi mereka kerana tulisan tangannya dan celakalah bagi mereka kerana usahanya - surah:2:79

amy said...

I also rest my case - terima kasih kerna sudi melayan kebodohan saya

amy said...

Bahasa yang terlalu kasar

Anonymous said...

Menjawab syubhah anti-hadis
1. Ahlus Sunnah Wal Jamaah bukan pak turut, tapi golongan yang meletakkan akal hanya sebagai alat untuk menerima dan mencerna dalil dan nas, dan mereka konsisten di atas kebenaran. Tetapi anti-hadis menjadikan akal di atas dalil dan nas, di situ punca kesesatan golongan mereka. Mereka claim mereka membaca dan mengkaji, walhal mereka juga jadi pak turut kepada tulisan dan kata-kata tokoh-tokoh mereka tetapi mengklaim itu kajian mereka.
2. Ahlus Sunnah Wal Jamaah membawa bukti yang kukuh daripada Al-Qur’an dan Sunnah. Anti-Hadis hanya membawa Al-Qur’an dengan tafsiran yang menyeleweng dan menolak terus Sunnah Nabi Muhammad SAW kerena mereka membatalkan syahadah yang kedua.
3. Ahlus Sunnah Wal Jamaah meletakkan dalil dan nas Al-Qur’an di kedudukan yang teratas, setelah itu baru hadis dengan paduan yang telah pun dipandu oleh Nabi SAW. Anti-Hadis hanya membaca Al-Qur’an dan membuat tafsiran sendiri tanpa merujuk apa yang dipandu oleh Nabi Muhammad SAW. Mereka tidak mahu turut Sunnah Nabi Muhammad SAW.
4. Ahlus Sunnah Wal Jamaah bukan menghukum atau melabel tapi memberi peringatan kepada orang-orang yang mahu berfikir supaya kembali kepada ketetapan Allah dan Rasul.
5. Kerena itu lah nama golongan ini Wal Jamaah. Mereka golongan yang bervariasi tapi konsisten di atas jalan asas yang satu yakni Sunnah.
6. Bukan menambah hukum halal haram tetapi menjelaskan dan memperingati golongan Anti-Hadis untuk menerima dan beramal dengan hukum Allah. Kerana Anti-Hadis menolak hukum halal haram tersebut, mereka menuduh Ahlus Sunnah Wal Jamaah sebagai menambah.
7. Ahlus Sunnah Wal Jamaah hanya mengagungkan Allah. Ahlus Sunnah Wal Jamaah menerima ulama dan wali pada dalil dan nas bukan pada sifat manusiawi mereka. Ini yang disalahfahami oleh Anti-Hadis.

Anonymous said...

Macam mana AMYSSB boleh tolak hadis tapi dalam masa yang sama boleh menerima fakta di angin lalu "buku-buku vedas diturunkan kepada Nabi Adam AS". Are you ok, AMYSSB?

AMYSSB said...

Ramai disini dok post yang kita mesti ikut nabi muhamad tapi dalam surah Al-Nah 16:123 tuhan dengan jelas memberitahu yang kita harus mengikuti "cara" Ibrahim, sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah untuk dilakukan. Muhammad, mengikut jalannya sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah, namun, anda dan orang lain mengatakan untuk mengikuti jalan Nabi terakhir. Mana yang betul? Allah atau kamu tak mungkin kedua dua nya boleh betul.

AMYSSB said...

Tuan anon 11:24 AM, October 25, 2017
Saya tak pernah kata saya tolak hadis saya hanya pertikaikan hadis yang saya dapati tak selari dengan alquran. Adakah tuan rasa hadis tu 100% betul jadi adakah tuan pasti 100% pada jawapan soalan-soalan berikut?
1. Adalah hadis, Bukhari / Muslim, langsung tiada kesilapan. ya atau tidak.
2. Saya berpegang pada Al-qur-an dan tuan berpegang pada Al-qur-an dan Hadith mana yang lebih baik, tuan atau saya?
3. Tunjukkan saya Allahu Akbar dalam Al-qur-an, iaitu, di manakah Allah merujuk dirinya sebagai Al-Akbar? Adakah ia tercatit? Ada atau tidak
4. Tunjukkan saya istilah rakaan dan wudu dalam Al-qur-an. dimana ianya tercatit? Ada atau tidak.
5. Dalam pertikaian, kitab mana yang patut didahulukan, Al-qur-atas hadits atau hadis atas Al-qur-an?
6. Ada tak terdapat satu ayat di mana Allah menyebut namanya, Allah dan Muhammad, dalam satu baris ayat yang sama. ya atau tidak?
7.Allah menyebut salat lebih 100 kali dalam alquran dan ia adalah tiang yang kedua dalam rukun Iman, tapi mengapa, kemudiannya, tiada satu ayat pun Allah menyebut perkataan rakaat atau, menjelaskan atur cara awal hingga akhir bagaimana untuk melakukan salat walaupun ayat ini sering disebut ? Kenapa perlunya Allah menyembunyikan perkara ibadah yang terpenting dalam akidah dan hanya menjelaskan nya dalam hadis dan tidak dalam Al-qur-an ?

langitdanbumi6236 said...

Padu...dri awal smpai akhir sya bca komen tuan Amyssb...sngat konsisten mnjawab soalan tanpa emosi...tuan anonymous smpai mndesak,memaksa, beremosi dan sikit merendahkan untuk mndpatkan jawapan...hehe rilek tuan anonymous...

langitdanbumi6236 said...

Presiden aswaja ucapan beliau sngat kasar...mintak2 tuan x ikut mcm presiden aswaja

langitdanbumi6236 said...

Al isra 78 x ckap solat 5 waktu....klu kita fikir logik 3 ja...Allah SWT berfirman:

اَقِمِ الصَّلٰوةَ لِدُلُوْكِ الشَّمْسِ اِلٰى غَسَقِ الَّيْلِ وَقُرْاٰنَ الْـفَجْرِ ۗ اِنَّ قُرْاٰنَ الْـفَجْرِ كَانَ مَشْهُوْدًا
aqimish-sholaata liduluukisy-syamsi ilaa ghosaqil-laili wa qur`aanal-fajr, inna qur`aanal-fajri kaana masy-huudaa

"Laksanakanlah sholat sejak matahari tergelincir sampai gelapnya malam dan (laksanakan pula sholat) subuh. Sungguh, sholat subuh itu disaksikan (oleh malaikat)."
(QS. Al-Isra' 17: Ayat 78)

langitdanbumi6236 said...

Cuba prhtikan prkataan "TENGAH" mksdnya jelas allah perintahkan x boleh senyap dlam solat....mknanya solat 3 waktu je...sbb solat fajr(org skrg ckap solat subuh),solat wusta(org skrg cakap solat magrib)dan solat isyak sbb 3 solat ni saja yg ikut alquran sdgkan zohor dan asar x ikut alquran sbb x da suara...sdgkan Allah SWT berfirman:

قُلِ ادْعُوا اللّٰهَ اَوِ ادْعُوا الرَّحْمٰنَ ۗ اَ يًّا مَّا تَدْعُوْا فَلَهُ الْاَسْمَآءُ الْحُسْنٰى ۚ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذٰ لِكَ سَبِيْلًا
qulid'ulloha awid'ur-rohmaan, ayyam maa tad'uu fa lahul-asmaaa`ul-husnaa, wa laa taj-har bisholaatika wa laa tukhoofit bihaa wabtaghi baina zaalika sabiilaa

"Katakanlah (Muhammad), Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu dapat menyeru, karena Dia mempunyai nama-nama yang terbaik (Asma'ul Husna) dan janganlah engkau mengeraskan suaramu dalam sholat dan janganlah (pula) merendahkannya dan usahakan jalan tengah di antara kedua itu."
(QS. Al-Isra' 17: Ayat 110)

Anonymous said...

AMYSSB ,

Saya telah menjawab soalan-soalan yang saudara kemukakan dengan pengetahuan dan kemampuan yang saya ada. Alhamdulillah. Namun sedikit mengecewakan apabila soalan-soalan yang saya ajukan, AMYSSB memilih untuk tidak menjawab, sebaliknya saudara memberi soalan-soalan baru yang sebahagiannya telah pun dijawab. Saya tidak tahu apa yang menghalang saudara. Jadi, dengan rendah diri, saya meminta saudara menjawab soalan-soalan saya dahulu agar perbincangan kita jadi fair and square. Bila ada two communication, barulah perbincangan kita jadi bermakna, ada give and take. Saya rasa AMYSSB bersetuju.

Langitdan bumi6236,

Setuju dengan tuan. Bahasa yang diucap oleh “Presiden ASWAJA” itu sangat kasar. Cara dakwah beliau sangat tidak beradab dan saya sangat sedih melihat beliau tidak hormat kepada Dr Kassim Ahmad. Itu bukan cara Rasulullah SAW. Itu sudah melampau batas. Dah la datang rumah orang, tak hormat orang tua pulak.

Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang saya maksudkan bukan pertubuhan yang ada “presiden” ada ahli berdaftar semua. Yang saya maksudkan ialah golongan yang betul-betul mendalami Al-Qur’an dengan contoh Nabi Muhammad SAW. Golongan ini bervariasi dalam furuk akidah dan feqah tapi tetap sama dalam usul kedua-duanya. Cara mereka faham dan beramal dan Al-Qur’an ialah dengan cara Rasulullah SAW. Itu disebut Sunnah. Dan Sunnah itulah dihafal, diamal dan direkodkan dalam Hadis.

“Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (Sunnah). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata”. Surah Al-A’raf, Ayat 164.

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)”. Surah Al-Ahzab, Ayat 21.

Anonymous said...

Kasim ahamd anti hadis telah mati, mayat beliau telah di mandikan, dikapan, di solat, dan ditanam guna dalil dari hadis.

keluarga kasim ahmad berterima kasih kerana ahli sunnah tidak membaikot mayat kasim ahmad, malahan telah layan mayat dengan penuh hormat dan sopan dengan cara merujuk kepada hadis Nabi.

Nanti mayat Ammy pun jika nak kami tolong mandikan dan kapankan dan tanam dalam dalam no problem, kami ada hadis dari Nabi yang detailkan semua itu.

Dah mati nanti bagitahu yer.

woha!

hamka said...

bila ammy mati.

"ikut hadis mayat ni akan dimandikan, dikapan, dan di solat, dan di tanam dalam liang lahad"

Tapi ada wasiat dari si mati, tak nak ikut hadis.

Habis tu macam mana?

Entah, katanya solat kena ikut burung, burung tak sujud rukuk, maka solat diapun tak sujud rukuk, jadi matipun kena macam burung.

"okey, gali lubang, terus tanam"

tak payah mandikan? tak payah solat?

Dia yang tak nak ikut hadis

eh? tapi ada hasid nabi suruh kita sangka baik pada mayat, mungkin dia sempat bertaubat sebelum mati?

Jika begitu, kita jangan tanam dia macam bangkai burung, kita tanam dia ikut hadis.

Jom.

Innalillahhiwainnalihirajiun.

Anonymous said...

Ada golongan yang baca dan cuba memahami Al-Qur’an, tapi menolak cara Nabi Muhammad SAW. Padahal ada dalil yang sangat jelas dalam Al-Qur’an supaya mencontohi baginda. Bidang Hadis ada sainsnya yang tersendiri. Begitu juga dengan Tafsir. Ilmu Mustola Hadis, Ada Hadis Soheh, ada Hasan, ada Daif, ada Maudhu’ (hadis rekaan). Tafsir pula ada Tafsir Bil Lughah, Tafsir Bil Makna, Asbabun Nuzul (asbab penurunan ayat), Sirah Al-Qur’an dan lain-lain. Para pengkaji dan perekod kitab-kitab hadis dan tafsir tidak pernah sama sekali meletakkan kitab-kitab tersebut setaraf dengan Al-Qur’an. Kitab-kitab ini hanyalah rekod sahaja tentang bagaimana cara Nabi Muhammad SAW menjalankan kehidupan dan dakwah dengan berpandukan Al-Qur’an.

Siapa lagi contoh teladan yang mahu kita ikut kalau bukan Baginda Rasulullah SAW? Bukankah Rasulullah SAW yang paling faham Al-Qur’an? Mereka boleh membaca dan cuba memahami Al-Qur’an, tapi kalau berselisih dengan apa telah diajar, diamal dan disuruh oleh baginda, maka ketahuilah merekalah sebenarnya yang menyelisihi perintah Allah di dalam Al-Qur’an.

“Yaa Siin. Demi Al-Quran yang penuh hikmah. Sungguh, engkau (Muhammad) adalah salah seorang daripada rasul-rasul. (Yang berada) Di atas jalan yang lurus. (Sebagai wahyu) yang diturunkan oleh (Allah) Yang Maha Perkasa, Maha Penyayang”.

langitdanbumi6236 said...

Salam tuan hamka,mnusia dh mati...dh x boleh buat apa2.dan amalan mnusia hnya ktika hdup...nak kubur ke nak bakar ke nak biar ke...dh x da kena mngena dgn si mati...trpulang pada yg masih hdup nk buat apa ngn mayat si mati...apa yg susah sngat?

Anonymous said...

Surah Yaa Siin. Ayat 1-5

Anonymous said...

Langitdanbumi6236,

Jadi, macam mana saudara urus mayat? Saudara tulis kata terpulang kepada yang hidup nak buat apa kan? Sekarang nak buat macam mana, andai kata satu mayat dah ada depan mata.

langitdanbumi6236 said...

Tuan perasan x sekarang mati pun kna stanbby duit 1k hnya nak urus jenazah...x kah ini mnyusahkan?bkan kh islam itu mudah?imam yg datang ptut dngn suka rela mmbntu bgitu jga dgn mkmum yg solatkan jenazah smua kna bayar...klu sya sorang2 mayat depan kubur je terus pun x da masalah...tnpa kost 1 sen pun...x payah bgu beban pada klurga simati yg memang dh brduka...

Anonymous said...

Maknanya korang kebumi terus mayat tu ye? Ada tak ayat Al-Qur'an kata mayat sepatutnya tanam dalam tanah?

Anonymous said...

kampung saya, mati tak payah keluar duit pun, sangka buruk anti hadis memang tinggi. Baru ni peminta sedekah takde waris mati, elok jer mayat di tanam, di solat, dan di mandi, tak perlu kelaur duit pun, sangka buruk memang tinggi anti hadis ni

Anonymous said...

Mujurlah pemuda pas uruskan mayat cara Nabi, jika nak harap anti hadis, sebab tak nak habiskan duit, bakar jelah kot mayat tu, tapi lighterpun kena beli jugak. tanam pun kena gali cangkul pun kena beli,

tak nak susahkan macam mana? biar mayat berulat? busuk nak kena tanam jugak, siapa nak tanam?

Ahli pas jugak yang datang bantu. harap anti hadis, sembang faham Al quran jer lebih, laksanakanya idop.

sayang kasim said...

Ahli PAS bantu uruskan jenazah Kassim Ahmad, keluarga hargai
Faiz Zainudin | October 13, 2017


PETALING JAYA: Keluarga Kassim Ahmad yang meninggal dunia Selasa lalu menghargai beberapa aktivis PAS dan kariah masjid di kawasan kediamannya yang membantu dalam pengurusan jenazah tokoh pemikir kelahiran Kedah itu.

Ahmad Shauqi Kassim, berkata jenazah bapanya diuruskan dengan begitu baik dan sempurna.
“Saya kurang pasti siapa yang membantu. Mereka tidak beritahu mereka dari mana dan saya tidak kenal mereka, sama ada orang PAS atau siapa. Tapi semasa mereka memandikan arwah dengan begitu baik, saya tengok mereka buat rapi dan bersih dan muka arwah tenang dan cantik.”

Sebelum ini, beberapa komen pengkritik Kassim di media sosial cuba membangkitkan pandangan kontroversi Kassim mengenai kewibaaan hadis sebagai sumber Islam.
Sebuah kumpulan Whatsapp disertai beberapa agamawan, yang dilihat FMT, turut mempersoalkan status keIslaman Kassim.

Tidak terkecuali ialah Mufti Perlis, Datuk Mohd Asri Zainul Abidin, yang memuat naik komen kecil mengenai kepentingan hadis sebagai rujukan dalam pengurusan jenazah Islam, walaupun beliau tidak membuat rujukan secara khusus terhadap Kassim.
Muat naik itu mengundang kritikan beberapa pengguna Facebook, yang menyifatkan komen Asri itu sebagai menyindir Kassim.

Bercakap kepada FMT, Shauqi berpuas hati dengan penghormatan yang diberikan orang ramai di Masjid Al-Huda Kelang Lama, Kulim, di mana jenazah Kassim disembahyangkan.
“Sepanjang pengurusan jenzah juga tidak ada suara yang mempersoalkan (status Islam Kassim Ahmad),” katanya kepada FMT.

Sementara itu, Asri memuji ahli jawatankuasa masjid termasuk mereka yang berpakaian kemeja PAS menguruskan jenazah penulis veteran itu.
“Walaupun apapun perbezaan pendapat, namun tindakan unit amal PAS Negeri Kedah semalam menguruskan jenazah tokoh sastera dan penulis yang ternama Kassim Ahmad wajar dipuji.
“Ia satu tindakan terhormat,” tulis Asri yang turut memuji mufti Kedah, Datuk Syeikh Fadzil Awang.
“Pandangan dan keputusan beliau yang menyelesaikan masalah,” katanya.
Sementara itu, seorang penyokong PAS ketika dihubungi FMT mengesahkan kebanyakan mereka yang menguruskan jenazah Kassim adalah ahli jawatan kuasa dan penyokong dari PAS cawangan Kelang Lama, Kulim.
“Saya imamkan solat jenazah beliau, dan pengurusan yang lain diurus oleh pihak Masjid Kelang Lama.
“D tanah perkuburan juga, kebanyakan mereka adalah AJK PAS cawangan,” kata Hasrul Nisam Asaari, yang juga timbalan pengerusi masjid.
Beliau berkata sepanjang proses pengurusan jenazah, tiada bantahan mana-mana pihak kerana menerima Kassim masih Islam walaupun berbeza pandangan tentang hadis.
“Kami anggap beliau masih Islam sebab beliau tidak pernah umum keluar Islam dan imam juga memaklumkan benda sama setelah mendapat pegesahkan daripada majlis fatwa dan jabatan mufti. Jadi kita urus macam biasa tanpa ada sebarang keraguan yang timbul,” katanya.

Sementara itu, AJK Pemuda PAS Kedah, Naqai Hassan memuji usaha ahli PAS di kawasan itu.
“Mereka membantu menguruskan jenazah sampai ke liang lahad,” katanya.
Kassim meninggal dunia pagi 10 Oktober, selepas terlantar di Hospital Kulim dalam keadaan koma susulan rawatan jangkitan paru-paru dan injap jantung bulan lalu.

AMYSSB said...

Tuan
Anon 10:49 AM, OCTOBER 26, 2017
1. Surah yasin ayat 1-5 sebenarnya tiada perkataan muhamad.
2. Tuhan sebenarnya suruh ikut tauladan nabi ibrahim (nabi muhamad pun disuruh ikut)
Lihat surah 16:123

Tuan hamka
Saya setuju dengan langitdanbumi bila roh dah meninggalkan jasad, jasad dah tak ada apa apa lagi terpulang bagaimaana waris nak lakukan kalau dibiarkan pun ia akan membusuk dan hancur sama aje apa yang akan terjadi dalam kubur itu pun kalau anon 12:15 PM, October 26, 2017 boleh bertahan dengan bau nya (tak perlu ada dalam quran kerna ikut fitrahnya bankai perlu ditanam kalau tak nak baunya)
Note: kalau tak ditanam masih kena siksa kubur ke ?

Tuan Anon 10:37 AM, October 26, 2017 yang budiman saya rasa dah jawap semua saolan tuan kecuali berkenaan nabi adam, saya bukan tak nak jawap tp hujah saya mungkin terlalu panjang utk dipost disini, kalau tuan masih nak tuan boleh beri email tuan dan saya akan hantar hujah saya pada tuan.

Anonymous said...

Terima kasih AMYSSB, sila hantar ke taufik8906@gmail.com

Anonymous said...

AMYSSB,

1) Tiada perkataan Muhammad tetapi ditujukan kepada baginda. "Innaka" bermakna sesungguhnya engkau. Engkau tu siapa? Tentulah Nabi Muhammad SAW, kerana ayat-ayat ini turun kepada baginda, bukan kepada Nabi Ibrahim AS atau orang lain. Al-Qur'an ialah wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. Baginda ialah subjek kepada ayat ini dan "la minal mursalin" ialah prediketnya.
2) Allah suruh Nabi Muhammad SAW ikut "millata ibrahima hanifa". Dan Nabi Muhammad SAW telahpun mengikutnya dengan sempurna. "Alyauma akmal tu la kum di nakum". Kalau kita ikut Nabi Muhammad SAW, sudah tentu kita ikut "millata ibrahima hanifa". Di situlah hubungannya.

langitdanbumi6236 said...

Tuan berani brjanji brsumpah uruskan jenazah beliau? Ikhlas?free?x mcm sekarang mati pun kna standby duit 1k tuan...klu tuan ikhlas sya pun nak tuan uruskan jenazah sya...bagi alamat no hp spaya kluarga sya boleh hbungi tuan...

Anonymous said...

tak payah mintak no hp orang.. wasiat je kat famili kau kata nanti mati seksok, tanam teros je dalam kubor.. jimat 1k.. wasiat macam tu.. amacam..?

langitdanbumi6236 said...

Hehe sangka buruk tuan mcm mna nak kira? Yg ckap solat 3 waktu alquran...slahkah?dan tuan tuduh anti hadis knp?x da dlam ni anti hadits...!selagi hadits seiring alquran sya pun ikut...hadits yg x sama alquran ajarkan memang x ikut...soal mayat tu...trserah lh pada yg msih hdup...myat tu dh x da apa dh...trgantung pada waktu,keadaan dan situasi...sbb akhirnya semua akan ketanah juga...dan saya klu cara paling mudah tanam...spertimana makam nabi2 allah yg masih kita saksikan sekrang...

langitdanbumi6236 said...

Tuan yg offer hehe...comel lh tuan ni...hihi...

langitdanbumi6236 said...

Diaorang x kan bgi pnya...x da duit poket...kna pksa jga klurga tu ikut mcm biasa...kbnyakan ustad skrg ni mna mau bgi kuliah atau ceramah free...bukan smua ya tuan!

Anonymous said...

mayat busuk tuhan ada sistem bersihkan, ada hujan dan angin, ada ulat dan lalat, tak perlu sibuk sibuk tanam macam golongan sunnah tu buat, membazir air mandi mayat, membazir kayu buat keranda, membazir kain kapan, upah gali lubang kubur lagi. upah solat jenazah lagi. tak fikir ke?

AMYSSB said...

Anon 3:29 PM, October 26, 2017
Tuan
Baiklah tapi kena beri saya sedikit masa

sayang kasim said...

Tuhan sebenarnya suruh ikut tauladan nabi ibrahim (nabi muhamad pun disuruh ikut)
Lihat surah 16:123

sebab tu dalam rukun islam ada ibadat haji, ibadat itu memang ikut nabi ibrahim. anti hadis kutuk orang ikut ibadat nabi ibrahim. pulak.

Anonymous said...

AMYSSB,

Ok, terima kasih didahulukan.

Anonymous said...

cuba korang bagitau macam mana nak ikut ibrahim.. mana wahyunya.. mana suhufnya..

langitdanbumi6236 said...

Jawab soalan sndiri nmpak...hehe...tau x pe tuan...klu sya x payah mandi kani kafan solat jenazah bgai...pinjam cangkul jiran hehe elak dri mngganggu jiran dri brbau busuk.

rora said...

Kata sebahagian golongan anti hadis penilaian hadis ini hanya mainan ulama hadis. Jika riwayat menyokong pandangan mereka, mereka akan sahihkan. Jika sebaliknya mereka akan daifkan.

Saya katakan: Ini tuduhan yang dahsyat terhadap ulama hadis. Tapi sayang ia tidak berbukti. Saya pula menjumpai bukti sebaliknya. Lihat hadis ini:

يا علي سيكون في امتنا قوم ينتحلون حبنا اهل البيت لهم نبز يسمونه الرافضة فاقتلوهم فإنهم مشركون

Maksudnya: Wahai Ali, akan muncul dalam umat kita ini kaum yang menganut kecintaan kepada kita ahlul bait. Mereka mempunyai gelaran yang dinamakan Rafidhah (syiah). Bunuh mereka kerana mereka adalah musyrikin.

Kita tahu ulama ahli sunnah tidak bersetuju dengan syiah Rafidhah. Tidakkah sepatutnya hadis ini disahihkan kerana menyokong ahli sunnah? Tetapi ulama hadis seperti Ibn al-Jauzi tetap mendaifkannya kerana ia tidak capai piawaian sahih. Itulah bukti AMANAHNYA ulama hadis terhadap hadis Nabi sallallah alaih wasallam.

Dr Rozaimi Ramle

amy said...

Anon 4:534PM
Bawa buktinya surah dan ayat mana

langitdanbumi6236 said...

Salam tuan rora😄 ni ustad femes tu ke?

rora said...

blis adalah makhluk Allah yang pertama melakukan syirik. Iblis tidak pernah menyembah berhala atau mana-mana makhluk Allah yang lain. Bahkan Allah tetap tuhannya. Dia memohon daripada Allah agar dipanjangkan umur sehingga dia mampu menipu anak cucu Nabi Adam sehingga kiamat. Tetapi iblis telah berani melawan kehendak dan arahan Allah. Dia enggan bersujud kepada Nabi Adam alaihissalam kerana merasakan dirinya lebih baik.

Sifat bongkak dan takbur menguasai dirinya. Dia lantas akur kepada dirinya sendiri berbanding Allah. Diri memilih taat kepada dirinya berbanding taat kepada Allah. Maka iblis telah mensyirikkan Allah. Dia lalu dilaknat Allah sepanjang zaman dan tersedia untuknys azab pedih yang menanti.

Begitulah juga balasannya buat manusia yang menyembah dirinya sendiri. Tiada beza antaranya dengan penyembah patung. Kedua-duanya adalah syirik yang nyata.

Perhatikan, apabila Allah menyuruh agar umat Nabi Muhammad sallaLlahu alaihi wasallam beriman kepada kerasulannya, maka ada di antara mereka yang menolak. Mereka hanya mahu menerima Allah, tetapi menolak kerasulan Nabi Muhammad dan haknya sebagai seorang rasul untuk ditaati. Bukankah ini sama seperti perbuatan iblis tersebut?

Dia menyembah Allah, tetapi enggan mendengar arahan Allah dan begitu sombong dengan pendapatnya sendiri. Apabila ditegur dan disuruh bertaubat, dia mendabik dada enggan berbuat demikian dan mencipta beribu alasan mempertahankan kebijakan akalnya memahami agama.

Orang yang anti hadis adalah orang yang telah jatuh ke lembah iblis dan lembah syirik. Apabila seseorang telah jatuh ke lembah syirik, Allah lantas menghadapnya dengan kemurkaan dan kebengisanNya, bukan lagi dengan rahmat dan kasih sayangNya. Allah menutup pintu taubat untuknya.

Justeru jauhilah sifat sombong dan takabbur di dalam diri. Ia hakikatnya tumbuh menjalar di dalam diri manusia daripada benih yang ditabur oleh iblis laknatullah yang terhasil dari dalam ladang iblis itu sendiri.

"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti jejak langkah syaitan. Dan barang siapa yang mengikuti jejak langkah syaitan, maka sesungguhnya dia menyuruh untuk melakukan kekejian dan munkar. Dan kalaulah tidak kerana kelebihan dan rahmat Allah ke atas kamu, maka pasti tiada seorang pun daripada kalangan kamu yang mampu menyucikan diri (daripada dosa syaitani). Tetapi Allahlah yang menyucikan siapa sahaja yang Dia kehendaki. Dan Allah itu maha mendengar lagi maha mengetahui." (Al Nur:21)

Takabbur bukanlah sifat sejati manusia yang berasal daripada Nabi Adam alaihissalam. Apabila melakukan dosa, Nabi Adam terus datang kepada Allah dengan taubat dan istighfar. Selamatlah nabi Adam daripada dosa syirik yang dimurkai.

rora said...

dalam Al quran dah cerita kisah iblis enggan tunduk pada Nabi adam di laknat Allah, tapi gelongan anti hadis selamba tolak Nabi Muhammad, tidak kah sama sombong mereka seperti iblis?

renung renungkan- jika anti hadis guna akal fikiran, tentu mereka akan bertaubat. ;)

Anonymous said...

anti hadis suka membaca , sila baca buku bertajuk “Anti Hadis: Inilah Jawapannya” yang ditulis oleh al-Fadhil Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri. Semoga sedikit pencerahan ini menjadi mukaddimah untuk dilanjutkan lagi perbincangan berkenaan kewajipan umat Islam mempertahankan Rasul dan Sunnahnya dengan bersungguh-sungguh.
Antara isi kandungan dalam buku ini:
BAB 1: Sejarah Anti Hadis
BAB 2: Syubhah dan Inilah Jawapannya
BAB 3: Kedudukan Sunnah dan Kewajipan Beriman Dengannya
BAB 4: Reaksi Cendekiawan dan Cadangan
BAB 5: Fatwa Ulama
BAB 6: Pendirian Maulana Abu Hassan al- Nadwi
BAB 7:Tanggungjawab Pemerintah

Anonymous said...

dalil hadis dalam al quran:

“Dan apa yang Rasul (Shallallahu ‘alaihi wasallam) datangkan kepadamu maka terimalah, dan apa yang dia larangnya bagimu maka tinggalkanlah” (QS. Al-Hasyr : 7)

Hadis adalah istilah bagi segala perbuatan nabi saw termasuklah larangannya dan saranannya dan diam baginda terhadap sesuatu perkara. Itulah yang dimaksudkan hadis..

Anonymous said...

Penghafalan dan penulisan hadis sudah bermula pada zaman Nabi saw lagi (contoh Abdullah bin Amru, Jabir, mencatat hadis nabi) dan diteruskan ke zaman tabiin dan seterusnya dan penyaringan hadis bermula zaman sahabat lagi (di zaman fitnah, rujuk kata-kata Ibnu Sirrin).

Dan sebenarnya penyampaian melalui lisan adalah metodologi yang diterima selagi penyampai mempunyai autoriti terhadap perkara tersebut.

Sebagai contoh, Nabi saw sendiri telah menyampaikan kalam tuhan melalui lisannya dan hafalannya, dan bukannya melalui “pembukuan” kalam tuhan. Allah Taala tidak menurunkan sebuah “buku” kepada Nabi saw untuk diberikan kepada para sahabatnya. Ia adalah melalui periwayatan lisan Nabi saw. Begitu juga contoh zina boleh jatuh dengan 4 orang saksi yang adil, tanpa ada dokumentasi rakaman. Ini adalah sistem penyaksian yang mungkin tidak boleh difahami oleh geng anti hadis.

Anonymous said...

dalil anti hadis di laknat dalam al quran:

“Sesungguhnya mereka yang ingkar kepada Allah dan rasul-rasul-Nya dan HENDAK MEMISAHKAN di antara (keimanan kepada) Allah dan rasul-rasul-Nya, dan berkata bahawa kami beriman dengan sebahagian (daripad ajaran agama) dan ingkar pada sebahagian (yang lain) dan hendak mengambil jalan tengah di antara perkara itu (iman dan ingkar).

“Merekalah orang orang kafir yang sebenar. Kami telah menyediakan untuk orang-orang kafir itu azab yang menghinakan.

“Adapun orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya dan tidak membezakan seorang pun daripada mereka, itulah yang kelak Allah akan berikan ganjaran kepada mereka, dan Allah sungguh Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” Surah An-Nisa’

Anonymous said...

AMYSSB,

Mananya email kata nak send ke saya? Alamat email dah bagi tu.

amy said...

Anon 2:15 October 27.2017
Sabar tuan ambil asa sikit nak buat karangan...insallah minggu ini siap ahad boleh hantar

AMYSSB said...

Tuan rora dan anon yang lain
Tuan amat silap, tiada siapa yang yang tak mengaku /menolak kerasulan nabi muhamad hanya yang dipertikaikan adalah  koleksi hadith karya Bukhari , seorang yang berbangsa  Parsi yang dilahirkan dan dibesarkan di Bokhara di Asia Tengah. Koleksinya, yang dikenali sebagai Sahih Bukhari

Bukhari dipercayai lahir dan telah meninggal dunia pada tahun 870 AD 238 tahun selepas nabi.( ni bermaksud Bukhari tidak pernah bertemu dengan nabi, sahabat nabi, generasi yang menggantikan nabi (tabiin) atau bahkan generasi selepas mereka (tabii tabiin). Tulisan Bukhari hanya adalah apa yang dia fikir adalah kata-kata nabi.)

 Sahih Bukhari hanya menerangkan satu pertiga atau kurang daripada 6,348 ayat dalam Al-Quran. Tidak cukup hadith Bukhari untuk menjelaskan keseluruhan Al-Quran.

Kalau tuan baca kitab hadith Sahih Bukhari tuan akan menemui perkataan berikut "Tidak ada hadith yang dirakamkan di sini" tiada penjelasan Bukhari untuk 28 surah atau bab-bab Al-Quran. (Lihat Sahih Bukhari, Jilid 6 -Tafsir Al-Quran, terjemahan oleh Dr Muhammad Muhsin Khan, Universiti Medina Al Munawwara).

Bukhari sendiri mengakui bahawa dia tidak mempunyai hadith untuk menerangkan 28 surah lengkap atau bab-bab al-Quran. Itu adalah 25 peratus daripada 114 surah. Namun dikatakan pengumpulan hadith Bukhari adalah 'kedua hanya kepada Al-Quran'

Bukhari tak pernah menulis buku yang lengkap tapi Kitab Sahih Bukhari telah di susun dan dijadikan buku dari 'ulasan' Ibnu Hajar Asqalani yang hidup dan meninggal pada 1466AD)

Dari nabi , Bukhari dan Ibnu Hajar Asqalani (hidup dan meninggal pada 1466 AD) ada jarak lebih 800 tahun dipisahkan.Jadi, bagaimanakah Ibnu Hajar menulis ulasan mengenai sebuah buku yang tidak pernah ada?

Dengan fakta fakta tersebut boleh tuan berkata yang tuan percaya yang Kitab Sahih Bukhari itu 100% benar tanpa ada apa cacat cela nya.

AMYSSB said...

Tuan yang budiman
Ada tak sesiapa disini yang boleh beritahu siapa dia Abu Hurairah yang sebilangan besar hadith yang terdapat dalam kutipan "sahih" Bukhari disebabkan/datang dari tokoh ini. Abu Hurairah bukan nama sebenarnya tapi adalah nama samaran yang bermaksud Bapa Kucing. Tokoh ini mestilah terlalu rapat dengan nabi kerana Abu Hurairah ini menceritakan lebih banyak kata-kata dari nabi daripada sahabat, khalifah atau isteri Nabi, boleh tak sesiapa bijat pandai hadith disini jelaskan siapa tokoh ini

langitdanbumi6236 said...

Ada bukti?mngkin syiah tu tuan...x pnah dngar plk anti hadith tolak nabi Muhammad...

langitdanbumi6236 said...

Tuan rora ni dh jdi hamba hadith...hadith x ikut apa yg alquran ajarkan jngn ikut tuan...!!!sya cabar tuan rora...mcm mna tuan rora wudhuk?tolong jelaskan...

langitdanbumi6236 said...

Pencinta hadith ni...x tau ke yg 200 tahun lebih wafatnya nabi barulah mncul penulis hadith2 yg dikatakan sahih...logik x smua boleh ingat prkara 200 tahun berlalu???hnya dri mulut kemulut...nak tahu sahih nya hadith atau ajaran nabi kna rujuk al quran....klu x sama x payah ikut...skarang ni trbalik...hadith yang nak betulkan alquran....
Sesungguhnya Kami mudahkan al-Qur'an untuk peringatan. Adakah sesiapa yang mengingatinya? (54:17)
Empat kali Allah beri ayat tersebut di atas (54:17, 22, 32, 40) dalam bentuk ayat dan perkataan yang sama.
Allah SWT berfirman:

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْاٰنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُّدَّكِرٍ
wa laqod yassarnal-qur`aana liz-zikri fa hal mim muddakir

"Dan sungguh, telah Kami mudahkan Al-Qur'an untuk peringatan, maka adakah orang yang mau mengambil pelajaran?"
(QS. Al-Qamar 54: Ayat 17)
Allah ulang lagi dlm surah yang sama
Allah SWT berfirman:

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْاٰنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُّدَّكِرٍ
wa laqod yassarnal-qur`aana liz-zikri fa hal mim muddakir

"Dan sungguh, telah Kami mudahkan Al-Qur'an untuk peringatan, maka adakah orang yang mau mengambil pelajaran?"
(QS. Al-Qamar 54: Ayat 22)
Allah ulang lagi dlam surah yang sama
Allah SWT berfirman:

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْاٰنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُّدَّكِرٍ
wa laqod yassarnal-qur`aana liz-zikri fa hal mim muddakir

"Dan sungguh, telah Kami mudahkan Al-Qur'an untuk peringatan, maka adakah orang yang mau mengambil pelajaran?"
(QS. Al-Qamar 54: Ayat 32)
Dan lagi...sbb allah dah tau manusia akan tdk peduli al quran...mnusia lebih suka dengar dri mulut ke mulut dri merujuk al quran
Allah SWT berfirman:

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْاٰنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُّدَّكِرٍ
wa laqod yassarnal-qur`aana liz-zikri fa hal mim muddakir

"Dan sungguh, telah Kami mudahkan Al-Qur'an untuk peringatan, maka adakah orang yang mau mengambil pelajaran?"
(QS. Al-Qamar 54: Ayat 40)
Allahu x tau mcm mana lagi nk trangkan....semoga diberi hidayah...
Kalau kita membaca hadith, kita akan terjumpa kata-kata atau perbuatan yang dikaitkan dengan Rasul sehinggakan yang berkaitan dengan cara seksnya, keinginan dan kemahuan seksnya. Tidakkah orang-orang yang ceritakan hadith-hadith sebegini mempunyai kerja lain yang lebih berfaedah dari asyik mengendap dan mengintai perbuatan peribadi Rasul. Bolehkah kita percayai kesahihan cerita-cerita dari orang-orang yang sebegini perangai. Yang anihnya ialah pembohongan ‘pakar-pakar’ ugama yang ikut cerita-cerita yang tiada hujung pangkal digunakan sebagai modal penghormatan dan kecintaan kepada Rasul.

Terdapat banyak perkara-perkara mengarut dalam buku-buku hadith saperti minum air lalat, air kencing unta dan lain-lain. Kenapa mesti seseorang endahkan? Kenapa perkara-perkara terperinci semacam ini penting bagi sesetengah orang? Mungkin sebab orang-orang ini adalah jahil terhadap Islam sebenar, maka merela fikirkan Islam adalah hanya undang-undang dan peraturan kepada perkara-perkara remeh harian. Mereka menyusahkan diri sendiri sambil megah dengan jihad sebagai kesalihan terhadap Islam. Kepada Allah manakah yang mereka abdikan dan Islam manakah yang mereka anuti? Tidak mungkin kepada Allah yang mengatakan dengan jelas:Allah SWT berfirman:

مَاۤ اَنْزَلْـنَا عَلَيْكَ الْـقُرْاٰنَ لِتَشْقٰٓى
maaa anzalnaa 'alaikal-qur`aana litasyqooo

"Kami tidak menurunkan Al-Qur'an ini kepadamu (Muhammad) agar engkau menjadi susah;"
(QS. Ta-Ha 20: Ayat 2)
Kna hadam bgus2 ayat ni...!!!

AMYSSB said...

1. Sayang sampai waktu ini tiada siapa yang sanggup mengaku percaya 100% pada kitab hadith

2.Tiada siapa juga yang dapat menjelaskan siapa Abu Hurairah ini sebenarnya (siapa name sebenar, dari bangsa apa, apa hubungannya dengan nabi dan bila hidup dan mati) boleh ke tuan tuan letak keperrcayaan tuan pada seorang yang tak pasti kewujudannya, malang sekali kerna Shahadah yang tuan baca tiap hari lima kali sehari, 50% datang dari alquran[Surah 39:45] dan 50% lagi datang dari hadith yang dirujuk dari tokoh ini (kitab "Mishkat- ul Masabih" terjemahan Maulana Karim Jilid 1, Bab 1, no.27 ) yang bersangsikan sebuah selipar.

Surah 17:36: Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati' semaunya itu akan di minta pertanggangan jawabkan.

AMYSSB said...

Anon 5:25 PM, October 27, 2017
Salam
Saya dah hantar catitan saya seperti yang dijanjikan ke taufik8906@gmail.com
Kalau tak terima tolong beritahu

Anonymous said...

AMYSSB, ok sudah dapat, nanti ada masa saya akan baca, thank you very much.

Bapa kucing said...

Musuh-musuh Islam selalu mengintai dan mencari kelengahan kaum muslimin, kemudian melemparkan syubhat-syubhat untuk membuat keraguan atas kebenaran Islam. Mereka berusaha mengaburkan sejarah emas generasi sahabat, dengan mencoba mencela dan melecehkannya, khususnya para perawi hadits dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Diantaranya, yaitu perawi yang banyak meriwayatkan hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dialah Abu Hurairah. Oleh karenanya, kita perlu mengetahui sejarah kehidupannya, agar kaum muslimin memiliki hujjah, tidak terbawa arus propaganda dan provokasi musuh-musuh Islam

untuk detail, boleh baca di sini

Sumber: https://almanhaj.or.id/3095-abu-hurairah-radhiyallahu-anhu-pribadi-yang-mengagumkan.html

Bapa kucing said...

nak baca di page wikipedia pun boleh, jangan malas yer anti hadis, jika kajian anda lebih sahih, perfilah ubah wikipedia :)

https://ms.wikipedia.org/wiki/Abu_Hurairah

Hafiz Firdaus said...

SEMUA SOALAN ANTI HADIS SAYA DAH JAWAN DI LINK INI, SILA BACA DENGAN AKAL DAN FIKIRAN, SAYA JAWAB GUNA DALIL AL QURAN DAN AKAL FIKIRAN>

https://hafizfirdaus.com/ebook/20hujah/hujah1.htm

Hafiz Firdaus said...

Berikut disenaraikan 20 hujah asas (Primary Argument) yang dikemukakan oleh Golongan Anti Hadis untuk menolak hadis-hadis Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam dari sisi syari’at Islam. Sekalipun kelihatan dalam laman-laman web mereka, seolah-olah mereka memiliki banyak hujah dan alasan untuk menolak hadis, namun kesemua hujah-hujah tersebut hanyalah merupakan terbitan dari 20 kelompok hujah asas ini. Dengan terjawabnya atau lebih tepat tertolaknya 20 hujah asas ini maka tertolak juga puluhan hujah-hujah mereka yang lain.

Selamat membaca and be educated

Link: https://hafizfirdaus.com/ebook/20hujah/hujah1.htm

Tuan Menara said...

anti hadis kena baca jawapan kapten hafiz firdaus.. soklan korang sebenarnya dah lama dijawab..

Anonymous said...

Terkedu anti hadis baca hujah daripada Kapten Hafiz Firdaus. Kesemua persoalan telah dijawab. Mungkin sekarang mereka sedang cuba menghidupkan "otak kreatif" mereka untuk menjawab balas.

langitdanbumi6236 said...

Tuan hafiz...soal jawab sini...x de masa nk layan tulisan tuan hafiz...soalan mudah sya bagi...boleh tunjuk ayat dlam alquran umat islam di perintahkan bersunat? Jawab tau...!!!hahaha soalan tadika dlu...lpas ni tuan perah otak plk ngn soalan lain

langitdanbumi6236 said...

Ape dh x boleh komen....haha

AMYSSB said...

Tuan hamka
Saya tak terperanjat bila tuan block saya dari komen lgi di blog tuan, kerana ini dah jadi terbiat umat islam. Selama ini, ini lah perangai umat islam menutup dunia ilmu dan pengetahuan dari berkembang secara semulajadi semata-mata kerana mahu melindungi pendapat sendiri.


Perkara ini digelar sebagai KEBACULAN INTELEKTUAL ATAU INTELLECTUAL COWARDICE.

Ia menyebabkan efek yang sangat dahsyat iaitu kemunduran menyeluruh kepada kegemilangan tamadun yang pernah dicipta oleh kelompok itu pada era sebelumnya.

Dari proses jati diri, kekuatan mental, kehormatan, inovasi, seni, budayasehinggalah kepada pencapaian luaran seperti ekonomi, material, sains dan teknologi,  dan lain-lain segalanya mundur dengan kadar yang drastik.

Namun, ketamadunan Kristian berjaya keluar dari era kegelapan ini dengan menarik diri mereka dari cengkaman theokrasi. 

Jika kita baca sejarah benua Eropah, kita akan dapati bagaimana mereka melepaskan diri dari cengkaman Gereja melalui darah, keringat dan tahap pengorbanan yang sangat tinggi.

Mereka mencipta sistem pemikiran baru yang dipanggil sekularism yang menolak pengaruh Gereja atau agama dari pentadbiran negara-negara di sana.


Jihad Yang Tersasar

Sementara itu, dunia Islam masih dicengkam kegelapan. Kita masih tercari-cari formula untuk maju.

Kita banyak menyalahkan orang lain dan bersungguh-sungguh merasakan orang lain berkonspirasi untuk memundurkan kita.

Untuk itu, kita menyangka istilah jihad yang tertulis di dalam Al Quran adalah perjuangan mengangkat senjata untuk membunuh orang kafir. 

Kemungkinan besar kita sengaja menyalahertikan istilah ini kerana di dalam diri kita sebenarnya kita cemburu dengan kejayaan orang lain.

Kita syok sendiri dan menyangka diri kita adalah Tuhan apabila kita menjatuh hukum bahawa orang lain adalah kafir.

Kita tidak pernah terfikir bahawa yang sebenarnya kafir adalah diri kita sendiri.

Ini adalah kerana kita menolak begitu banyak kurniaan Tuhan, dari organ tubuh sehinggalah rezeki yang Tuhan turunkan kepada kita dengan memandai-mandai menghalal-haramkan semua kurniaan ini.

Kafir secara amnya membawa maksud penolakan. Lantas, golongan manakah yang banyak menolak kurniaan Tuhan ? Bukankah kitalah manusia yang paling banyak pantang larangnya di negara kita ?

Saya pernah menerima kiriman dari laman facebook di mana seorang perempuan Melayu mengepos kenyataan bahawa beliau tidak pernah memandang bangunan Gereja kerana diajar oleh Ustaz perkara ini akan menyebabkannya menjadi tidak cerdik. Beliau berumur dalam lingkungan 30an.

Beliau hanya tersedar bahawa perbuatan itu adalah suatu yang tidak masuk akal apabila beliau pergi bercuti ke negara lain.

Mungkin kita merasa lucu bila membaca perkara ini, namun hakikatnya beginilah tahap pemikiran manusia Islam kini.

Anda boleh uji pada bila-bila masa bagaimana terkongkongnya pemikiran kita. Cuba anda pergi pegang anjing atau babi secara sengaja. 

Nak bagi lagi dramatik lepas pegang itu anda cuci tangan dengan sabun dettol sahaja. Saya kira kejap itu juga anda akan di panggil sesat.

Orang kita bila mereka tiada hujah mereka akan menggelar manusia lain dengan pelbagai kecaman sesat, kafir, pluralist, liberalist, anti-hadis dan macam-macam lagi. 

Yang lagi susah ialah mereka mengguna Undang-Undang. Mereka menangkap dan menyumbat ke penjara manusia-manusia yang membuat perkara paling asas dan semulajadi, iaitu berfikir. 

Inilah yang dipanggil KEBACULAN INTELEKTUAL.

hamka said...

sebagai tuan tanah, saya memang akan block bila ada masalah di ruang komen, antaranya spam, jual produk seks, jual link judi dan debat debat yang diberi kebenaran tapi masih tak nak guan fikiran, di ruang komen ini, bukan saja anti ahdis, anti vaksin, anti agama, anti mazhab sellau komen yang ada kala menghina orang orang yang saya hormati, komen menghina nabi, sahabat, ulamak jika sempat saya baca, akan saya delete. korang boleh ulang komen tapi jangan sampai menghina nabi dan sahabat.

dalam isu anti hadis, korang tuduh kami tak guna otak, padahal kerana guna otaklah saya ambik hadis mutawatir, hadis hasssan dan hadis daif sebagai hujah, hadis palsu saya pun anti.

Jadi kerja kerja tafsir hadis ada ilmu yang korang tak nak guna otak langsung, korang nak reject terus.

Ayat yang korang selalu ulang: Al quran sempurna, jika rujuk hadis konon menafikan Al quran sempurna.

Jika nak guna otak, mari kita guna simple contoh:

Setuju tak jika saya cakap manusia adalah ciptaan Allah yang sempurna? semua akan setuju, sebab dalam Al quran pun bagitahu manusia ciptaan sempurna.

Tapi dalam penciptaan sempurna, Allah masih buat manusia perlukan air, angin, api dan tanah untuk hidup, dan jika nak membiak manusia perlu berkahwin.

Maka sempurna manusia tu masih perlukan pada ciptaan Allah yang lain untuk menyempurnakannya, manusia tak boleh lahirkan anak sendiri.

Jadi dalam bab Al quran yang sempurna, untuk fahamkan perintah Allah masih perlu kepada penerangan daripada NAbi yang namanya tercatat dalam Al quran.

Gunalah otak, kenapa Allah redha pada sahabat tercatat dalam Al quran, dan kenapa sahabat sampaikan hadis bila nak terangkan Al quran?

JAdi ni memang hujah untuk budak budak jer, sedangkan di luar sana dah ramai ulamak termasuk Zakir Naik bahas bab ni,

Aku guna otak, kenapa Zakir naik datang malaysia korang tak pergi berhujah direct? kenapa korang tak berhujah direct dengan orang yang suka berdebat seperti Ustaz Rora, Mufti perlis dan lain lain.

Jawapannya sebab korang bacul intelek, korang tahu akan kalah depan khalayak dan tak sanggup malu, dalam tempat tertutup macam ni korang menyalak hebat berhujah, di pentas nyata korang tak berani, yang berani macam Kasih Ahmad pun tak mampu bagi hujah kuat sebab hujahnyatelahpun dibantah dulu dalam blog blog.

serkarang di masjid masjid ada ceramah UAI dan sebagainya, korang kena berani, pergi berhujkah dengan ustaz ulamak, atau berhujah dengan pakar hadis di pseri ptaling malaysia, jangan takut kerana jika korang benar, Allah akan bersama kalian,

tapi jika korang bising di sini sahaja, aku memang tak sempat nak jawab semua soalan korang, tapi rajinkalh diri baca explain dari ustaz dalam dan luar negara, mereka guna otak, sebab itulah mereka boleh tapis hadis,

hadis ni sama macam bidang lain, ada kepakaran yang perlu dilatih, bukan google terus percaya.

Maaf sebab guna hujah biasa sahaja, hujah hebat hebat dan banyak ustaz ustaz guna tapi korang tetap berkeras, so aku doakan korang dan kita semua di beri hidayat sentiasa dari Allah yang MAha Pengasih dan penyanyang.

Amin.

I love u kerana Allah, oh Allah, berikan hidayat kepada anti hadis, kepada saya, dan kepada semua ummat islam dan seluruh mansuia, agar kami semua SELAMAT Dari azab api neraka.

sekian.\

(ditulis tanpa membacanya semual- maaf sebba perasan sibuk)

hamka said...

link Zakir naik bab anti hadis: https://www.youtube.com/watch?v=Q6t54JAlGpI

rora said...

hujah ustaz Rora yang anti hadis tak berani nak berhujah, sembang di ruang terpencil sahaja mereka mampu

https://www.youtube.com/watch?v=Zs6Iw_IW7GQ

anti hadis: azab kubur tak ada sebab kiamat sahaja tempat hukuman.

Ustaz rora: tak baca Al quran kisah kaum yang kena azab atas dunia lagi?

anti hadis: saya putar Halim!

rora said...

anti hadis: Nabi ajar ummat sembah nabi dengan selawat, cukup sebab allah, jangan sembah Nabi

Ustaz halim: Nabi ajar solat, dalam solat dari takbir sampai salam, penuh pujian dan semabh Allah, doa doa nabi ajar, sebut nama Allah, masa lapang, berzikir, sebut nama Allah, baca Al quran dalam solat, pujia Allah dalam rukuk dan sejud, maka tanda terima kasih, kami selawat ke atas Nabi bila dengar nama nabi di sebut. Tak kan berterima kasih pun salah, kan ada ayat Al quransuruh berterima kasih?

anti hadis: Saya putar Halim!

Link kenapa anti hadis sesat; https://www.youtube.com/watch?v=_X8_Q5NfpHQ

rora said...

anti hadis: al quran sempurna, tak perlu tafsir dari Nabi Muhammad untuk jelaskan, cuba korang baca buku Kasih Ahmad, baca tafsir kasim ahmad lebih baik.

Ustaz Halim: Pulak dah, Kenapa ikut tafsir Kasih Ahmad pula?, Al quran kan sempurna, guna akal kami, ikut Nabi Muhammad punya tafsir jauh lebih baik dari ikut tafsir kasim ahmad, Nabi Muhammad di iktiraf dunia manusia paling hebat dalam sejarah dunia, kasim ahmad siapa?
meninggalpun mayatnya di urus pemuda pas atas belas ehsan, hebat sangat ke?

Anti hadis: saya putar halim!

Anonymous said...

Sudah ada pun yang berdialog dgn beliau. Jenis Sosialis degil. Kenapa SiKasim tu tak mau rujuk dan blajar dalami Islam???? Sebagai seorang bertaraf doktor dia sepatutnya menyelidiki sumber asal dan bertanyakan Ulama yg arif. Jika benar dia mahu mencari kebenaran diusia 80an sudah lama jadi alim sekira umurnya digunakan utk cari kebenaran.. Inilah penangan rata2 yg suka membaca buku sosialis,hati menjadi gelap. Typikal Anti- Nabi Muhammad sebenarnya. Orang Eropah yg berbondong2 terima Islam skaligus terima Quran dan Hadith tanpa komplen pun !!!!

langitdanbumi6236 said...

Bnyak soalan x trjawab kat atas tu tuan2 pencinta hadith.... Scroll kat atas ye.... Jngn nak komen mmburukkan je.... Sedih lh tgk korang ni... Makin bijak makin mlupakan al quran... Lebih cinta pada hadith2 yang x pasti kesahihan nya...

ishak yahya said...

Fahaman mereka yg sekongkol dg Kassim Ahmad ini sungguh menakjubkan. Mula2 mereka bersama Kassim secara total tolak hadis...jelas2 melanggar perintah AlQuran supaya taat kepada Rasul. Apabila dikatakan kalau tak pakai hadis, bgmn cara solat, cara puasa, haji dsbnya. Kesudut, lalu mereka adjust, katanya kami terima hadith tetapi menolak hadith yg berlawanan dg AlQuran, tetapi masih menyalahkan para ulama besar. Apakah pendirian ini baharu, apakah ulama dahulu tidak pernah ambil kira tentang yg mereka katakan.Apakah mereka tahu disana ada kategori dhoif (lemah) dan maudhu' (palsu) yg semua ulama hadith setuju tidak boleh dijadikan sandaran hukum. Kenapa sampai menolak hadis2 sohih yg jelas2 datang atau telus keNabi.
Cuba fikirkan, bagaimana mengambil secara tepat maksud ayat2 Quran, kalau tidak menerima pencerahan melalui hadith atau sunnah. Didalam keadaan dibimbing oleh sunnnah pun timbul kesilapan, apalagi kalau hanya ditafsirkan ikut akal dan nafsu.
Ulama2 besar dulu tidak silap dg berpegang kepada hadith dan sunnah Rasul. Yg silap besar adalah 'pengikut Kassim Ahmad' yg hanya tahu hujjah KA yg kepala batu itu.

sirrr said...

Pengalaman Debat Dengan Kassim Ahmad | Maulana Fakhrurrazi.

Terbaik video ini:

https://www.youtube.com/watch?v=p2A2Rrx4wu0

sirrr said...

Pengalaman debat dengan Kasim ahmad.

Ustaz Fakhrurazzi: Boleh terangkan cara solat?

Kassim ahmad: Rujul Al quran ayat 14:40. Wahai Pemeliharaku, buatlah aku seorang yang melakukan solat, dan daripada keturunanku. Wahai Pemelihara kami, dan terimalah seruanku (doaku).

Ustaz Fakhrurazzi:Itu ayat saya tahu, tapi dari ayat ini sahaja, bagaimana kita nak solat?bagimana cara nabi Ibrahim solat? tanpa merujuk hadis?

Kassim ahmad: Balik! Balik!

Ustaz Fakhrurazzi: Adohai, ingat hebat sangat, bab solat pun tak boleh nak jawab, macam mana nak jawab bab lain. Ok kami balik.

Kesimpulan: Kassim ahmad ni takde hebat sangat pun, pengikut dia sahaja yang buat hujahnya nampak hebat.

Sumber: https://www.youtube.com/watch?v=p2A2Rrx4wu0

langitdanbumi6236 said...

Sya bukan pngikut kasim ahmad... X pernah ambil tau pun... Akhirat nanti jawablah ngan hadith depan allah... Hahaha... Alasan korang alquran sukar untuk difahami... Brapa kali allah ulang allah mnurunkan alquran semudah yg mngkin untuk difahami... Allah tahu kelamahan hambanya... Korang x baca alquran ngan betul2 ni...trlebih fokus pada hadith...semoga diberi hidayah

Anonymous said...

Lebih cinta pada hadith2 yang x pasti kesahihan nya?

Tuduhan sahajalah yang pandai, DEMI ALLAH, kami lebih mencintai ayat Al quran, kerana itu Kami tidak akan membaca hadis dalam Solat, kami akan baca Al quran sahaja.

Hari tu kena tuduh sembab batu kaabah, Demi Allah hanya Allah tahu apa yang kami sembah, dan batu ituhanyalah makhluk sahaja, tidak langung ada niat nak sembah batu, tapi apa mereka tahu? hanya tahu menuduh.

Lepas tu kena tuduh sembah NAbi Muhammad? hanya Tuhan sahaja tahu apa ada dalam hati kami, dalam SOlat kami meyembah dan memuji Tuhan, tapi mereka hanya tahu menuduh.

Hidayat kerja Allah, NAbi yang pandai berdakwah pun ada orang kafir tolak, apatah lagi aku atau di hamka keretamayat ini.

Semoga Allah kurnia syurga buat kita semua.

Khalid.

AMYSSB said...

Salam
Tuan Hamka yang saya hormati,
Baiklah saya akur dengan tuan, blog tuan ini bukan tempat untuk saya berdebat, saya minta maaf, tapi tuan berlaku tak adil kalau tuan kata saya anti hadis atau saya menghina nabi dan sahabat, pendapat saya mungkin extrim tp tak lah sampai menghina nabi dan sahabat, (yang selalu saya pertikaikan adalah hadis yang bercanggah dari Alquran)
Banyak persaolan dalam otak saya yang perlu saya cari jawapan, semuga tuhan tujukkan saya jalan kebenaran
Terima kasih kerna beri saya ruang di blog tuan
PS: tuan tak perlu post comment saya ini

langitdanbumi6236 said...

Yg ko tuduh org anti hadith nape? Saya ikut hadith klu x bcanggah ngan alquran... Klu bcanggah mnta maaf memang x ikut.... Ok lh tolong jawab ni klu ko betul2 ikut alquran..! Sama x wudhuk yg hadith ajar ngan alquran? Dan sya pasti tuan x ikut wudhuk ikut alquran... Tpi ikut hadith... Tolong jawab ye! Soalan bdak tadika ni...

hamka said...

Nampaknya amy tak faham blog berfungsi, biar saya terangkan, sejak dua mejak ini, banyak komen spam, dan komen dari orang yang tak jaga adab, BUKAN AMY sahaja yang komen di blog ini.

Jadi untuk elakkan masalh spam, koemn tak beradab, dan komen jual prodek seks yang memenuhi email (saya buat setting setiap komen akan masuk email) maka saya buat setting baru iaitu filter.

SAYA TAK FILTER AMY SAHAJA< ini amy kena faham internet, saya FILTER SEMUA KOMEN, jadi bila ada spam, ada jual produk seks, ada komen tak kena mengena dengan tajuk semua masuk email saya dan terpulang sama ada saya nak publish, atau nak delete atau nak report SPAM.

Lepas tu saya manusia sibuk, ambik masa jugak nak baca komen semua, jadi saya publish mana yang sesuai.

So bila Amy cakap amy tak faham bab agama, Banyak persaolan dalam otak saya yang perlu saya cari jawapan, semuga tuhan tujukkan saya jalan kebenaran, memang betulpun manusia memang begitu, lemah, sebab itu perlu berguru.

Contoh dalam bab komen blok inipun Amy tak faham bila jawab: (((tapi tuan berlaku tak adil kalau tuan kata saya anti hadis atau saya menghina nabi dan sahabat, pendapat saya mungkin extrim tp tak lah sampai menghina nabi dan sahabat,))) sebab saya tak block AMY seorang.

JAdi orang macam amy kena belajar dulu selok belok internet sebelum komen sebab malukan diri, dan kena belajar agama dari orang yang pakar agama, bukan pandai pandai guna otak sendiri yang mudah terpengaruh dengan nafsu.

Amy juga sila telan ludah sendiri bila tuduh saya bacul intelek sebab saya konon block amy, okey saya dah publish komen amy walau amy tak bagi sebab biar orang lain boleh belajar dari kesilapan amy.

Ps: Ada orang lemas mintak bantuan Tuhan, bila nelayan datang hulur tali dia kata aku tunggu TUHAN, kamu tak sempurna, TUHAN yang sempurna akan tolong aku, lalu diapun mati lemas, jadi bab faham Al quran, sila ambil perhatian kepada "NELAYAN" yang cuba datang menyelamat.

hamka said...

langit dan bumi, saya ambil wudhu sama macam surah Al Maidah ayat 6

ok, saya dah jawab, sekarang saya tanya, dalam Al quran suruh dirikan solat, dan rukuk bersama orang yang rukuk, bagaimana korang rukuk?

sila jawab tanpa guna hadis.

Anonymous said...

ah sudah, macam mana anti hadis nak jawab, tak kan nak kata rukuk macam rukuk burung

Anonymous said...

anti hadis ni diaorang solat lain bai. kita solat ada baca allahuakbar, dua kalimah shahadah, selawat kepada nabi. diaorang tak baca semua tu alasannya tiada dalam quran! cara mereka solat pun tak pernah diberitahu. rahsia. solat macam burung? macam pokok?

Anonymous said...

Hamka, di bawah ni saya copy and paste jawapan yang AMYSSB hantar ke email saya hasil dari soalan saya berkenaan rujukan yang AMYSSB kata Nabi Adam AS diturunkan buku-buku vedas. Mohon Hamka baca dan ulas. Buat masa sekarang saya disibukkan dengan hal kerja, jadi saya akan jawab lain kali dan pos di ruangan ini, insya Allah. Bagi Hamka dan pengkomen-pengkomen yang lain baca dulu.

Anonymous said...

Salam Alaikum
"Nabi Adam dan tercipta nya ugama pertama"

Huraian in semata mata kajian saya sendiri, hurian kajian saya ini disimpulkan melalui informasi-informasi beberapa fahaman agama seperti Judaism, Kristian dan Hindu juga melalui History of Civilisation oleh National Geography. Ia tidak dibuat berdasarkan informasi Al Quran semata-mata.

Agama

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat - "Agama" bermaksud kepercayaan kepada Tuhan dan sifat-sifat serta kekuasaan Tuhan dan penerimaan ajaran dan perintah-Nya.

Manakala menurut Advance English Dictionary (New Edition) dalam bahasa Inggeris "agama" diterjemahkan sebagai "Religion" - belief in or the worship of God or Gods.

Religion di ambil dari perkataan latin "Religio" yang bermaksud - how to observe God. Ia dicipta oleh seorang penganut ajaran agama kristianiti di kurun pertama bernama Ciceros.

Ciceros adalah seorang ahli falsafah. Beliau dikatakan adalah orang pertama yang mencipta profesyen kepeguaman.

Secara ringkasnya, kita boleh simpulkan bahawa maksud perkataan "agama" dan "religion" adalah serupa.

Anonymous said...

Erti Sebenar "Agama"
Dalam kajian yang saya lakukan saya dapati bahawa perkataan Bahasa Melayu "Agama" adalah berasal dari leksikon Bahasa Sanskrit yang dikenali sebagai "Dharma".

[Memang terdapat perkataan tepat "agamas" dalam Bahasa Sanskrit yang lebih muda. Namun leksikon perkataan itu sangat berbeza dengan maksud modennya.

Agamas bermaksud koleksi teks tulisan purba berkenaan dengan pembinaan berhala. Namun, perkataan ini adalah Bahasa Sanskrit yang digunapakai beribu-ribu tahun selepas zaman Krishna.]
Bahasa Sanskrit adalah bahasa ketamadunan terawal di dunia. Ia dituturkan di benua kecil India. Walaupun bahasa ini sudah pupus, namun kita boleh dapat mengenali bahasa ini daripada para pengikut Hinduism.

Dharma dalam Bahasa Sanskrit terawal bermaksud - cara hidup, aturan hidup, way of life atau fitrah hidup.

Dari kajian saya, saya mendapati bahawa perkataan Dharma adalah bersamaan dengan satu perkataan bahasa Arab Al Quran, iaitu Ad Deen.

Jadi Ad Deen = Dharma = cara hidup, aturan hidup, way of life atau fitrah hidup.
Ad Deen = Dharma tetapi ia tidak sama dengan maksud moden perkataan "agama" dan "religion".

Kesimpulannya ialah "agama/religion" adalah satu kategori perkataan yang mempunyai erti yang sama.

Anonymous said...

Kesemua Hinduism, Buddhism, Judaism, kristianiti dan Islam adalah sama. Semua ini adalah agama dengan brand yang berbeza.

Oleh itu, bila kita katakan bahawa kita "sudah mendalami agama islam" itu tidak bermakna kita sudah memahami agama kerana masih ada agama lain yang kita belum tahu dan kenal.

Bagaimana dengan judaism atau kristian, itu juga agama kenapa kita tidak belajar tentangnya ?

Untuk mengenal apa dia agama kita perlu belajar dari mula. Dari mana ia tercipta dan bagaimana ia berevolusi. Kita perlu melihat bagaimana ia berevolusi dari zaman ke zaman dari Nabi ke Nabi.

Sesudah melihat agama dari sudut yang besar barulah kita boleh dipanggil pakar agama. Setelah itu barulah kita boleh membuat keputusan mana yang benar dan mana yang salah.

Agama adalah sama sekali berbeza dengan "ad deen/dharma". Ad Deen adalah cara hidup yang teratur yang Tuhan perintahkan untuk kita ikut.

Manusia Pertama
Menurut Al Quran spesis keturunan manusia pertama yang diberikan pengetahuan adalah seorang yang kita kenali sebagai "Nabi Adam" (adama - segumpal/seketul daging).

Baginda berkemungkinan besar bersusur galur dari genus homo atau lebih spesifik lagi dari susur galur keturunan yang dikenali sebagai HOMO SAPIENS.

Sesunggunya, sebelum Nabi Adam sudah ada manusia yang kita kenali sebagai manusia pra-sejarah yang dikenali dengan nama Poleolithic, Mesolithic danNeolithic.

Spesis ini berevolusi sehingga muncul genus homo sapiens di mana kita adalah bukti evolusi itu.
Oleh yang demikian, tanggapan bahawa "Nabi Adam" adalah manusia pertama adalah sangat tersasar.

Jika kita meneliti keterangan bagaimana "Nabi Adam" dicipta kita akan berjumpa dengan satu informasi yang sangat kritikal untuk menolak tanggapan "Nabi Adam" adalah manusia pertama.

Melalui keterangan ini kita akan mendapati satu informasi di mana Malaikat (makhluk yang bukan berbentuk fizikal meragui keputusan Tuhan menghantar keturunan manusia sebagai wakil Tuhan (khalifah) di bumi.

Berikut adalah keterangan tersebut :

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat : "Sesungguhnya, Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata : "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau ?" Tuhan berfirman :"Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." AQ 2:30

Informasi ini memberitahu kita bahawa Malaikat sudah tahu bahawa manusia adalah spesis yang membuat kerosakan dan menumpahkan darah.

Malaikat seperti juga kita manusia, tidak mempunyai kuasa untuk mengetahui hal-hal di masa hadapan.
Malaikat hanya tahu ilmu setakat yang di ajar oleh Tuhan sahaja. Sama seperti kita.

"Mereka (malaikat) menjawab : "Maha suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana." AQ 2:32

Dari keterangan di atas kita boleh simpulkan bahawa Malaikat sudah melihat kerosakan dan pertumpahan darah yang dilakukan oleh manusia-manusia yang sedang hidup pada masa tersebut sebelum "Nabi Adam".

Maknanya "Nabi Adam" bukanlah manusia pertama yang dicipta Tuhan.

Anonymous said...

Informasi yang kita ada ialah manusia sebelum mendapat ciri-ciri homosapien seperti sekarang berevolusi dari ciri-ciri poleolithic kemudian neolithic dan akhirnya menjadi homosapien.

Buktinya boleh didapati dengan melawat ke Tapak Warisan Dunia UNESCO, Warisan Arkeologi Lembah Lenggong, di Lenggong, Perak.

Jika kita teliti peta Sri Langka.
Kita akan menemui satu gunung yang bernama Adam's Peak.
"Nabi Adam" di katakan menghuni di sini dan besar kemungkinan berkeluarga dan memulakan ketamadunan di situ.

Zaman ini dikenali sebagai Zaman Gangsa.
Zaman Gangsa ditandai dengan peringkat akhir Revolusi Neolithic di mana manusia neolithic telah berjaya menemui cara menternak haiwan dan menanam tanaman secara domestic.

Dengan penemuan ini, manusia mula membina sistem dalam masyarakat. Secara ringkas, sistem manusia di akhir zaman neolithic mula mengenalpasti siapa ketua, siapa bertani, siapa pengembala dll.

Ketamadunan Gangsa ini dikatakan tumbuh di beberapa tempat lain selain dari benua kecil India. Ia ada di Yangtze dan Yellow River Basin, China. Juga di Northe Chico, Peru dan beberapa tempat lain.

Pada waktu inilah Tuhan menghantar utusannya yang pertama yang telah diberi ilmu pengetahuan (akal) oleh Tuhan sendiri bagi menyampaikan mesejNya.

"Dan Dia mengajarkan kepada Adama nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman : "Sebutkanlah kepadaKu nama benda-benda itu jika kamu memang benar orang-orang yang benar ! " AQ 2:31

Seperti juga utusan yang lain, Nabi Adam diberi tanda (ayat) oleh Tuhan sebagai alat baginda untuk mengajar manusia. Tanda ini adalah Kitab atau Buku. Dalam ketamadunan India mereka memanggilnya sebagai Vedic/Vedas.

"Kemudian Adamu menerima beberapa kalimat dari Tuhannya, maka Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang: AQ 2:37

Terdapat 4 jilid buku Vedic/Vedas yang orang-orang Hindu mengenalinya sebagai Rig Vedic/Vedas.

Maka Nabi Adam pun mengajar manusia di benua India dengan ajaran dari mesej Tuhan. Menurut sejarah, pelajaran ini dikenali sebagai "Sanatana Dharma".

Sanatana = abadi/eternal atau ada setengah pengkaji mengatakan ia bermaksud benar/right.

Apabila digabung dengan "dharma" seperti maksud yang telah saya terangkan di atas maka ia membawa erti "cara hidup yang abadi/eternal way of life" atau "cara hidup yang benar/ right way of life".
Perlu diingatkan kembali bahawa pada zaman inilah manusia mula mencipta sistem. Mereka menyusun masyarakat, mengklasifikasi ilmu, membina peraturan pertanian dan ternakan dll.

Anonymous said...

Menurut ajaran Sanatana Dharma di dalam kitab-kitab vedic, Tuhan Yang Maha Esa dikenali sebagai EKAN ANEKAN.

(Note : TUHAN adalah Zat asal yang mencipta sistem kehidupan. Semua yang kita lihat di alam semesta ini, dari sebesar perkara seperti matahari sehingga sekecil-kecil entiti seperti zarah dan atom di cipta oleh Tuhan. Kesemuanya saling kait-mengait di dalam satu sistem yang harmoni.

Zat Asal ini tidak mempunyai nama kerana hakikatnya tidak ada nama sesuai yang dapat mewakili kehebatan Tuhan. Walaubagaimanapun, di dalam lipatan sejarah, Zat ini telah merujuk dirinya dengan pelbagai terma rujukan.

Terma rujukan ini berbeza mengikut kesesuaian masa, zaman dan bahasa yang ditutur oleh sesuatu bangsa, berdasarkan Buku (Kitab) yang diturunkan kepada bangsa itu.Tuhan mengajar manusia meyakiniNya dengan mengajar sifat-sifat atau ciri-ciri Tuhan kerana tuhan itu bersifat gaib )

Di dalam ajaran Sanatana Dharma (sama juga dalam mana-mana kitab Tuhan), Nabi Adam mengajar sifat-sifat Tuhan. Tiga sifat yang penting adalah:-

a. Brahman (Yang Maha Mencipta)
b. Vishnu (Yang Maha Mengekalkan)
c. Sheva (Yang Maha Membinasa)

Hakikatnya Brahman, Vishnu dan Sheva adalah nama sifat-sifat Tuhan yang dijadikan terma rujukan. Begitu juga dengan Ekan Anekan.

Hakikatnya lagi, manusia tidak beriman kepada terma-terma rujukan ini. Manusia berriman kepada Zat asal yang menjadikan mereka. Zat yang satu. Zat yang tiada tandingannya.

Objektif ajaran Sanatana Dharma adalah supaya manusia dapat mengikuti satu sistem yang dikenali sebagai Sistem Tuhan (dalam Bahasa Al Quran ia dikenali sebagai Bait-tullah atau Sistem Allah).

Ajaran Nabi Adam ini begitu berjaya sehingga manusia berjaya membuka tamadun-tamadun lain dari arca Sistem Tuhan ini. Mereka hidup dengan harmoni.

Ajaran ini berjaya menakluk ke tempat-tempat yang jauh sehingga ia sampai ke Semenanjung Tanah Melayu yang dikenali sebagai Malayadvipa dalam Bahasa Sanskrit.

Ketamadunan yang dibina melalui ajaran Sanatana Dharma berjaya membawa keamanan dan kemodenan selama beribu-ribu tahun.

Anonymous said...

Sehinggalah manusia berkepentingan mula mendengar bisikan syaitan supaya menukar ajaran ini kepada suatu bentuk organisasi tersusun yang kita kenali sebagai organisasi agama.

Semua ini dilakukan untuk memegang kuasa, harta dan pengaruh. Atau apa yang kita kenali sebagai nafsu. Untuk melakukan ini perkara pertama yang perlu dibuat ialah membengkokkan kebenaran.
Maka mereka mula membuat penyelewengan kepada perkara asas, iaitu sifat-sifat Tuhan.

Setelah beribu tahun kini orang-orang berkepentingan ini mula menyebar informasi bahawa, Brahman adalah satu Tuhan, Vishnu adalah satu Tuhan dan Sheva adalah satu Tuhan.

Mereka mencipta konsep yang digelar Trimurti. Iaitu Tuhan tiga dalam satu. Manusia menurut mereka bebas "menyembah" mana-mana Tuhan mengikut pegangan yang di anuti.

Tuhan menghantar utusannya untuk membawa manusia kembali ke jalan yang benar. Utusan ini bernama Krishna (seorang Nabi kerana mempunyai misi yang spesifik).

Krishna kemungkinan besar adalah Nabi Khidir. Ini berdasarkan kepada persamaan intipati di antara epik Hindu, Bhagavad Gita (sebahagian daripada Mahabrata) dengan kisah Nabi Musa bertemu Nabi Khidir.

Bhagavad Gita adalah perbualan di antara Arjuna dan Krishna. Manakala perbualan di antara Nabi Musa dan Nabi Khidir boleh dibaca dalam Surah Al Kahfi ayat 60 hingga 82.

Namun, selepas Krishna wafat, orang-orang berkepentingan ini membuat cerita bahawa Krishna adalah salah satu dari Tuhan dan layak disembah.

Maka terciptalah agama pertama di dunia dengan sistem penyembahan (ritual) dan kelas masyarakat yang kompleks. Agama ini kita kenali sebagai HINDUISM.

Hinduism mempunyai pengaruh yang sangat kuat kepada organisasi agama yang dicipta selepasnya. Tidak ada satu pun agama di dunia yang boleh mengatakan bahawa ianya tidak dipengaruhi oleh agama Hindu.

Sekian terima kasih

Note : baru baru ini ada kajian baru yang mengatakan intipati vedas (tiada tuhan selain tuhan Isa) seperti yang diikuti dalam Islam telah disahkan oleh kitab vedas, lihat tulisan Dr. Zakir Naik

Anonymous said...

Tuan-tuan semua boleh baca dan nilaikan.

pas said...

oi puak anti hadis ... anti hadis tuuu maknanya anti Nabi Muhammad laaa .... nak cakap apa lagi ? apa makna dan gunanya Nabi dan Rasul diutuskan kalau hangpa nak anti dan tak mau pakai ? apa gunanya ... ? sejak dulu lagi Nabi dan Rasul di utuskan, walaupun berbagai kitab seperti taurat, zabur dan injil diturunkan, Nabi dan Rasul tidak dapat tidak kita kena rujuk, tanpa nabi dan rasul, mustahil semua kitab yg diturunkan akan dapat difahami oleh manusia biasa .... alquran sebagai asas/formula atau matan saja.... Nabi dan Rasul yg huraikan ..... kalau tidak mana mungkin dapat kita faham dan jelas seperti sekarang !!!! si anti hadis dalam ni nak pakai alquran saja kah ? kalau nak pakai quran silakan ... tapi hangpa kena guna quran yg asal, yg masih belum berbaris dan bertitik seperti di zaman Nabi dulu ! JANGAN GUNA DAN BACA ALQURAN YG TELAH DI MASUKKAN BARIS DAN TITIK OLEH ULAMA ULAMA KAMI YG TERDAHULU. Kalau hangpa mampu begitu , kami hormati hangpa ... kalau tidak lebih baik tak yah berhujjah dan cakap ... cuma memalukan dan cukup jijik perlakuan kamu bila membaca terjemahan alquran yg telah sedia diterjemahkan oleh ulama ... dan selepas itu kamu tetap mahu mensampingkan dan mengetepikan ulama ulama itu .... BUKAN KAH ITU SANGAT JIJIK DAN MEMALUKAN ?

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap

Anonymous said...

"Kalau mahu berdebat dengan alasan penting untuk mendedahkan kepada umum tentang kesesatan fahaman anti-hadith ini maka lebih baik dibuat dialog dan forum atau diskusi soal-jawab terbuka yang dikendalikan oleh agamawan yang mahir. Mungkin Datuk Dr Asri adalah orang yang sesuai dan lain-lain tokoh".

"Hujah yang bertubi-tubi dengan dalil, tidak berkesan buat golongan ini yang cara berfikirnya berbeza".

"Golongan seperti Kassim Ahmad terhasil dalam masyarakat akibat kelemahan institusi agama dan dakwah serta cara fikir agamawan yang suatu ketika dahulu amat kolot, jumud dan tertutup. Membaca buku-buku beliau akan menyebabkan kita memahami bahawa beliau bukan watak jahat atau pembelit yang sengaja mencari pasal tetapi seorang yang tersesat dalam mencari jalan kebenaran".


Read more: http://www.taufiking.com/2014/02/4-cara-mudah-menangkis-kassim-ahmad.html#ixzz4xv0pJ3NK

heavy said...

hi, saya dah jawab semua hujah anti hadis, boleh baca dan tonton video di sini:

http://heavybomber.blogspot.my/2014/04/membongkar-kejahilan-golongan-anti-hadis.html

langitdanbumi6236 said...

Alhmdulillah klu ikut alquran... Napa x ikut hadith ngn ulamak2 ajarkan... X pnah jmpa lagi buku atau ustad ajar mcm dlam alquran...smua tambah...x reti nak rukuk ke?bhasa biasa alquran sruh rukuk... Rukuk lh ikut kmampuan...alquran tdk mngajarkan ksulitan... Korang saja suka cari susah nak lebih2 smua nak tambah...
Ok soalan kedua knpa para ulamak ataupun yg mngajarkan islam mesti bersunat? Sya baca 3 trjemahan smpai habis x jmpa pun allah suruh bersunat... Ni kna hati2 jawab... Jngn smpai allah cabut urat leher... Sbb mnganggap ciptaan allah x sempurna...

langitdanbumi6236 said...

Haha ko ni pendek akal betul lh.. Nma ja anonymous... Rukuk lh ikut kmpuan tuan...burung tau cara dia rukuk... Mnusia rukuklah ikut kmmpuan...solat brapa minit ja tuan... Perantara solat tu yg kna jaga... Apa yg kita buat pada perantara solat tu... Berbuat baik sesama mnusia... Mnyampaikan ajaran yg allah perintahkan ikut alquran

langitdanbumi6236 said...

Trpulanglah mcm mna org nak solat...tuan sendiri pun x pasti solat tuan betul ke x kan? Hnya allah yang tahu... Jngnlah sesuka hati tduh org anti hadith,sesat dan kafir...akhirat nanti kita tgk mna tempat masing2.

langitdanbumi6236 said...

Komen elok2 sikitlh tuan...kita ni sesama mnusia x tahu lgi mna betul mna salah...tuan berani jamin x klu tuan tu dh betul? Hnya allah saja yang tahu...

Anonymous said...

Link sebenar agama Islam

Allah - Jibrail - Quran - Nabi Muhammad - Manusia

Link puak anti hadis

Allah - Jibrail - Quran - Manusia

Puak anti hadis dan buang Nabi Muhammad. Diaorang tak nak ikut. Diaorang declare shahadah kedua batal!

Anonymous said...

Anti hadis suruh Quran ditafsir semula. Tak nak pakai tafsir-tafsir yang dah dok ada.

Abis tu, siapa yang berhak tafsir semula? Rashad Khalifa? Mahathir Mohamad? Kassim Ahmad?

Depa ni sapa plak nak kena kita percaya tafsiran-tafsiran mereka?

langitdanbumi6236 said...

Rajin2 scroll atas tuan... Jawab soalan sya plk... Sya bukan anti hadith... Tpi bcanggah alquran x ikut...

hamka said...

wow, banyaknya komen, berpinau nak baca, saya publish dulu, free karang saya baca, tapi nampak macam debat nak memang, bukan debat nak kebenaran, adohai..


"Lakum di Nukum Wali Yadin"

Ps: Baca Al quran yang ulamak letak baris, lepas tu kritik ulamak?, adohai.

langitdanbumi6236 said...

Haha rilek tuan hamka... Soalan bdak tadika je... X kan nk mnggelupur nak jawab...mngku ahli sunnah waljamaah tpi ayat adehhh...biar sya jelaskan ya tuan... Sya x tolak mna2 hadith, ulamak yg ikut alquran...yang menambah2 dlam islam yang x da allah suruh saja yang sya x ikut...kita tukar2 pndpat ye tuan2... Sya pun hamba yang lemah masih bnyak yg perlu di pelajari dlam alquran...

Anonymous said...

tengah tunggu jawapan macam mana rupa bentuk rukuk dan solat puak anti hadis. amy dan langitbumi6236 jawab ler..

Anonymous said...

langitdanbumi6236,

rilek ar.. jangan menggelabah sangat.. tak payah cuba corner-corner.. cer jawab soalah ringkas tuan hamka tu..

dalam quran Allah suruh dirikan solat, dan rukuk bersama orang yang rukuk, bagaimana korang rukuk?

sila jawab tanpa guna hadis.

kalau korang tak leh jawab, memang korang ni penipu besar ler..

hamka said...

Ok, saya rajin sikit Hari Jumaat ini, maka saya up enry baru, bolehlah mengomen di sana, ada masa nanti saya komen balas, terima kasih kerana sudi kongsi ilmu dan pendapat.

http://keretamayat.blogspot.my/2017/11/komen-anti-hadis-satu-penilaian.html

AMYSSB said...

Salam
TuanHamka dan rakan rakan lain
Saya nak jawap saoIan tuan dan rakan-rakan berkenaan solla dan rukuk dengan suatu pertanyaan juga, apakah bila tuhan meyebut solla(solat tak ada dalam alquran) dan rukuk adakah ia bermaksud sesuatu ritual yang perlu dibuat tiap hari , lima kali sehari.

Apa kah sebenarnya maksud solla dan rukuk dalam bahasa arab dan kenapa dalam berberapa surah/ayat dalam alquran yang mengaitkan gunung dan burung dengan solla, boleh ke gunung dan burung menjalankan solla seperti kita jalankan ?

Jika ritual ini begitu penting sehingga banyak cerita tentang azab yang akan menimpa kita jika kita gagal melakukannya, mengapa pula Tuhan tidak langsung menerangkan kepada kita secara terperinci di dalam Al Quran? 

Apa yang perlu kita baca ? Perlukah kita sucikan diri sebelum melakukannya ? Apa perkara yang membatalkannya ? Bagaimana kita tahu ianya telah sah ? dan lain-lain.

Kenapa Tuhan biarkan persoalan berkenaan perkara ini yang tidak terjawab hingga terjadinya perpecahan umat muslim kepada mazhab-mazhab hingga sanggup berbunuhan sama sendiri. 

Adakah logik Tuhan Yang Maha Adil sengaja membiarkan para hambaNya bertelagah tentang hal ini ? Atau mungkinkah Tuhan tidak pernah menerangkan akan hal ini kerana bukan itu solat yang Tuhan maksudkan ?

Secara asasnya Tuhan tidak akan mengazab manusia untuk sesuatu yang tiada dalam pengetahuan mereka. 

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka : "Bukankan Aku Tuhanmu? Mereka menjawab : "Betul, kami menjadi saksi. (Kami melakukan ini) agar di hari Peraturan (qiyamah) kamu tidak mengatakan : "Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)" AQ 7:172

Menurut keterangan di atas, Tuhan memberitahu kita bahawa kita tidak akan diazab kerana tidak melakukan ritual solat. Ini adalah kerana ritual solat memang tidak pernah dibincang di dalam mana-mana ayat di dalam Al Quran. 

Untuk sesuatu perkara dikenakan azab, Tuhan WAJIB menerangkannya secara terperinci di dalam Al Quran setuju tak tuan hamka.

Jadi apa maksud sebenar perkataan-perkataan ini seperti yang diterangkan Al Quran iaitu "Solla(h)", "Sujud", dan "Rukuk" bersambung

AMYSSB said...

Kepada anon 1:34 PM, NOVEMBER 09, 2017
Boleh tak tujukkan bukti dimana ada nya yang tuan post tu dalam alquran kalau tak boleh semua ayat, cuba jelaskan dimana letaknya ayat "allahuakbar" dlm alquran, surah mana ayat mana ?

AMYSSB said...

Salam tuan hamka
Kitaabun fussilat ayaatuhuu Quraanan ‘arabiyal liqaumin ya’lamun.
Inilah kitab yang menghuraikan ayat-ayatnya menerusi bacaan bahasa Arab untuk kaum yang ingin berilmu (mengetahuinya) Surah:41: Fussilat:3

Ayat ini menerangkan ruhul ma‟ani makna ayat kepada tiga (3) perkara:

Satu: Menerangkan makna istilah kalimah ayat: Kitaabun fusshilat (Kitab yang menerangkan). Di maksud bahawa Al Quran itu adalah sebuah kitab yang perlu dihurai ayat-ayatnya. Sebuah kitab yang perlu di-abtrak dan di extrakkan ayat-ayatnya. Jika furqan, yakni unsur-unsur pembaharuan dan hikmah yang terkandung di dalamnya hendak ditayangkan kepada kenyataan
kehidupan manusia.

Dua: Menerangkan makna istilah kalimah ayat: Kitaabun fusshilat aayaatuhuu (Inilah kitab yang menerangkan ayat-ayatnya). Di makna Al Quran itu adalah susunan ayat-ayat wahyu yang diterima oleh Junjungan Muhammad s.a.w yang
dikitabkan (Surah:52: Al Thur:2-3). Di mana ayat-ayat di dalam
kitab ini berupaya menghuraikan ayat-ayatnya sendiri tanpa memerlukan
sumber lain untuk menghuraikan ayat-ayatnya (Surah:21: Al Anbiyaak:
106) yang sengaja diturunkan di rupa bacaan dalam bahasa Arab pada makna kalimah istilah ayat: Quraanan ‘arabiyyan (menerusi bacaan bahasa
Arab).

Tiga: Menerangkan makna istilah ayat: Liqaumin ya‟lamuun(Bagi kaum yang hendak berilmu). Di makna huraian ayat-ayat Al Quran berupaya menghasilkan ilmu dan hikmah apabila ayat-ayatnya dihurai tafsirkan. Kaji-kajilah

Ayat ini jelas mengatakan tak perlunya kitam lain untuk menghurai alquran

Anonymous said...

akhirnya dia tak jawab juga soalan, komen berpusing-pusing. dia tak jelaskan juga apa itu solat dan bagaimana dia rukuk dalam solat. sebaliknya dia tanya balik apa itu solat, rukuk dan sujud. dia tak jelaskan apa yang dia paham dan bagaimana dia buat. apakah ini yang dinamakan bacul intelek?

langitdanbumi6236 said...

X guna ckap ngan org yg mati hidup hnya untuk hadith ni...bila ayat alquran dibacakan x dipedulikan...masalah laku dlam solat ikut ksesuaian dan kmmpuan...klu sakit ko nak rukuk jga ke? Aduhhh...
Laku
Berdiri, rukuk (tunduk) dan sujud disebut berulang kali di dalam al-Qur’an. Bagaimana seseorang itu menyesuaikan diri dengannya adalah keputusannya yang paling baik untuk dirinya. Begitu juga dengan bacaan bagi tiap-tiap laku, terpulanglah kepada individu untuk memilih ayat-ayat yang bermakna lagi wajar dalam solatnya. Mungkin boleh dipersoalkan bagaimana orang-orang yang berikut, iaitu orang-orang yang telah dijanjikan Allah dengan janji yang baik, lakukan solat mereka? Firman-Nya:

"Sesungguhnya orang-orang yang percaya, dan orang-orang Yahudi, dan Kristian, dan Sabiin, sesiapa percaya kepada Allah dan Hari Akhir, dan buat kerja-kerja baik , maka upah mereka adalah di sisi Pemelihara mereka, dan tiadalah ketakutan pada mereka, dan tidaklah mereka bersedih." (2:62)

Apa yang ingin dibaca semasa tunduk (rukuk) misalnya, bolehlah ambil teladan daripada Nabi Daud yang memohon ampun semasa tunduk:

“Dan Daud sangka Kami mengujinya; lalu dia minta ampun kepada Pemeliharanya dan dia jatuh, tunduk, dan dia berkesesalan” (38:24).

Atau semasa sujud, ambillah pengajaran daripada ayat-ayat di bawah ini:

2:58. Dan apabila Kami berkata, "Masuklah bandaraya ini, dan makanlah dengan senang daripadanya di mana sahaja kamu hendaki, dan masuklah pada pintu gerbang dengan bersujud, dan katakan, 'Tidak membebankan'; Kami akan ampunkan kamu atas pelanggaran-pelanggaran kamu, dan tambahkan kepada orang-orang buat baik."

7:120-121. Dan ahli-ahli sihir lemparkan diri, bersujud. Mereka berkata, "Kami percaya kepada Pemelihara semua alam,
17:107-108. Katakanlah, "Percayalah kepadanya, atau tidak percayai; orang-orang diberi pengetahuan sebelumnya, apabila dibacakan kepada mereka, jatuh di atas dagu-dagu mereka dengan bersujud, Dan berkata, 'Pemelihara kami disanjung! Janji Pemelihara kami dilakukan.'
25:64-65. Yang melalui malam dengan bersujud kepada Pemelihara mereka, dan berdiri. Yang berkata, "Wahai Pemelihara kami, Engkau palingkanlah daripada kami azab Jahanam; sesungguhnya azabnya adalah penderitaan yang paling ngeri,
32:15. Orang-orang yang percayai ayat-ayat Kami hanyalah yang apabila mereka diingatkan dengannya jatuh bersujud, dan mereka sanjung dengan memuji Pemelihara mereka,

50:40. Lafazlah sanjungan-Nya pada malam hari, dan pada hujung-hujung sujud.

langitdanbumi6236 said...

Dh jawab pun korang x nak klu dri alquran...korang nk dngar yg dri hadith ja...soalan aku korang x jawab lngsung...basi tgu...

Anonymous said...

kita harap saudara kita encik langit dan bumi masih sound and ok. soalannya sangat ringkas. bagaimana encik rukuk dalam solat. itu saja. encik boleh memilih untuk menjawab dengan format yang mudah.

cara saya rukuk dalam solat ialah ............................................................
dengan berdalilkan ayat-ayat alquran..........................................................

itu saja.

jelaskan dengan terang. tak perlu berpusing-pusing. barulah intelek. tak gitu.

amy said...

Jawapan rujuk kat post baru hadis penilaian baru

amy said...

Massallahnya tiada dalam.alquran tlg baca dgn teliti rumusan saya di post hamka yang terbaru

langitdanbumi6236 said...

Dah jawab x nk terima...perkataan mudah susah nk faham...sbb apa?telinga pencinta hadith dh di sumbat...mcm alquran ckap

Allah SWT berfirman:

وَاِذَا تُتْلٰى عَلَيْهِ اٰيٰتُنَا وَلّٰى مُسْتَكْبِرًا كَاَنْ لَّمْ يَسْمَعْهَا كَاَنَّ فِيْۤ اُذُنَيْهِ وَقْرًا ۚ فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ اَلِيْمٍ
wa izaa tutlaa 'alaihi aayaatunaa wallaa mustakbirong ka`al lam yasma'haa ka`anna fiii uzunaihi waqroo, fa basysyir-hu bi'azaabin aliim

"Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami,(al-qur'an) berpalinglah dia dengan angkuhnya, seolah-olah ada penyumbat pada kedua telinganya; maka gembirakanlah dia dengan balasan azab yang tidak terperi sakitnya."
(QS. Luqman 31: Ayat 7)

Anonymous said...

begitulah seadanya, sehingga kini tiada jawapan daripada mereka. adakah mereka hanya beriman dengan sebahagian daripada ayat-ayat Al-Qur'an dan mengingkari sebahagian yang lain?

Allah memerintahkan untuk mendirikan solat, melakukan rukuk bersama dengan orang-orang yang rukuk dan juga bersujud. dan Allah juga memerintahkan untuk mengikuti dan mentaati Nabi Muhammad SAW.

tapi mereka ingkar. mereka sombong. mereka hanya ikut tafsiran akal dan nafsu semata-mata. mereka pejam mata dan tutup telinga bila diserukan kepada sunnah Nabi SAW. walhasilnya, terciptalah syariat rekaan sendiri di kalangan mereka dengan memesongkan makna dan praktik solat, rukuk dan sujud.

inilah golongan penipu besar. pendusta Al-Qur'an. pendusta rasul.

amy said...

Tuan kalau penjelasan kami tak betulkan saya cabar tuan untuk menjelaskan nya untuk perbetulkan kesalahan kami jangan hanya tau dan mencaci aje

Unknown said...

Kau solat la 3 waktu je, jangan nak ajak orang ikut kau dah la

Mdm. Hendra MS said...

Fuhhhh