Jun 5, 2017

Ujian Markah Laki Bini di Bulan Puasa?

(Orang buat kuiz uji markah personaliti bagai, keretamayat pun nak buat jugak, adohai)

UJIAN 1

Berapa markah Bini korang di bulan puasa?

Mari kita ambil satu situasi, Laki pulang dari masjid selepas solat tarawih, apa tindakan Bini?

Markah A: Bini tunggu depan pintu sambil senyum, Laki masuk bini peluk lepas rindu, habis peluk tengok air dah ready berasap untuk laki minum, bini dah buat siap siap, terbaik!

Markah B: Sama seperti di atas, Bini tunggu depan pintu dengan senyum, lepas tu peluk peluk, Cuma Laki kena order air, baru Puan Bini Buat.

Markah C: Bini kelihatan sedang sibuk buat kerja rumah, Nampak Suami, Bini senyum dan tangguhkan kerja rumah untuk melayan kerenah Laki.

Markah D: Tak peduli laki balik ke tak, kadang kadang kekal terbaring tengok TV, atau tidur, bila order air, buat, tapi dengan tak iklhas.

Markah E: Sama macam markah D tadi, Tak peduli laki balik ke tak, Bila suruh buat air, Bini buat bodoh.

Markah F: Laki bila order air, bini membebel katanya takde hadis kena buat kerja rumah, dan mereka pun bergaduh sebab order air. Adohai..


Ulasan: Bagi yang dapat markah A, dan B atau C, tahniah, IsyaAllah isteri anda bakal ke Syurga jika kekalkan prestasi dan abaikan kontroversi, bagi yang dapat markah D, hati hati, Syurga terletak dalam keredaan Suami, bagi yang dapat markah E atau F, eloklah baca selok belok di Neraka supaya tidak janggal di sana, adohai..


Pesan pada Suami, jangan cepat marah pada Bini, Jadilah Suami yang pemaaf dan tolak ansur, Bini kadang cepat penat dan mudah beremosi, walau bagaimanapun, Ujian ini hanya untuk Suami yang pergi masjid solat tarawih, jika jarang ke masjid, tak payahlan nak nilai markah Bini, aku bagi F kat korang siap-siap. Woha!

UJIAN 2

Berapa markah untuk suami saya?

Ok, markah untuk laki pulak, ambik situasi habis solat tarawikh tadi lepas dah minum air dengan bini, laki kita pun nak keluar rumah pulak, ada urusan katanya, apa urusanya? Mari kita check.

Markah A: Laki keluar kerana Agama, contoh: pergi solat tahajjud di masjid, ada program iktikaf rmadahan, atau bantu jemaah berdakwah di masjid, atau pergi mengajar mualaf tentang Islam, pergi belajar ilmu agama, tadarus dan lain-lain.

Markah B: Laki keluar kerana keluarga, contoh: tolong beli barang rumah untuk sahur esok, giliran madu, ziarah mak bapak dan lain lain.

Markah C: Laki keluar kerana kawan atau hobi, contoh: lepak minum air kat kedai mamak, main badminton, futsal, memancing, dan lain lain yang tidak haram.

Markah D: Laki keluar kerana bosan duduk rumah sebab bini tak best, tak tahu laki buat apa kat luar tapi bukan benda yang berdosa

Markah E: Laki keluar kerana nak buat dosa, contoh: dating kekasih lama, berzina, cari pelacur, dan lain lain angkara durjana.

Ulasan: Tahniah, bagi yang ada laki selalu dapat markah A dan B, jarang jarang C, tahniah! Bagi yang selalu dapat markah D kena check balik, mungkin sebab bini banyak membebel, atau bini tak layan borak, atau bini tak teman bersembang waktu makan. So Markah D juga untuk Bini. Hu hu..

Bagi yang dapat markah E, ketahuilah, dosa laki korang tak pengaruhi nasib syurga bini, macam Asiyah isteri Firaun, walaupun lakinya buat dosa paling besar mengaku Tuhan, tapi Asiyah tetap masuk syurga kerana perempuan sangat mudah masuk syurga, taat Allah, dan taat suami, terus masuk syurga… Sedangkan lelaki, bila nak masuk syurga, mak dia boleh tarik dia, anak perempuan dia, adik beradik perempuan dan isteri isrerinya boleh tarik suami masuk neraka jika waktu hidup, suami biarkan sahaja bini buat dosa.(tak dakwah bini)

So, pujuk dan bercakaplah lemah lembut dengan laki anda wahai semua bini orang dan bini aku, sesungguhnya kamu semua tidak sebaik Nabi Musa dan lakimu tak sejahat Firaun, tapi bila Allah perintah Nabi Musa berdakwah pada Firaun, Allah suruh Nabi Musa cakap lemah lembut.
Jadi jika dapat laki tak best, cuba tanya balik, Nabi Musa boleh cakap lemah lembut dengan Firaun, tapi korang boleh pulak tinggikan suara dan bebel pada laki yang tidak sejahat Firaun, Nauzubillah!

Pesanan ini tak deep, tapi Neraka itu deep! Hu hu..

6 comments:

Anis Azalea said...

Deep deep

hamka said...

Deep bukan D, he he

Anonymous said...

hahahahahaha nasib akak bini tahap AB

Mark said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Buat istri
Markah A B C utk 1-3 thun perkhwinan
D 15 keatas kut...kakaka

Anonymous said...

"bekas isteri dapat D dan E"