Jun 8, 2017

Idea untuk Berdoa?

(SURAT AYAH KEPADA ANAK DI BULAN PUASA)

Anakku, ,dalam tahajjud atau selepas solat tarawih, isi kandungan doa korang lah yangmenentukan masa depan dunia dan akhirat, jadi sila baca surat ini sampai habis dan bersetuju di noktah terkahir.
Dalam doa korang yang panjang, selain doa sedia ada minta syurga dan jauhkan dari api neraka, tolong jangan lupa minta kepada Allah setiap hari akan empat (4) perkara ini, yang bakal membuatkan korang beroleh bahagia di dunia dan di akhirat.

Apa empat perkara itu?

1)            Doa minta kepada Allah agar dikurniakan perasaan SYUKUR dengan semua nikmat, walaupun sekecil-kecil nikmat.  Kita tak boleh ubah takdir kita, tapi kita boleh pilih sama ada untuk bersyukur atau kufur, Siapa yang bersyukur Allah akan tambahkan nikmat, siapa yang kufur pula, Azab Allah sangatlah pedih! Sesungguhnya orang yang paling bahagia adalah orang yang mempunyai hati yang penuh dengan kesyukuran. Nikmat mana lagi yang kita dustakan?

2)            Doa minta kepada Allah agar dikurniakan perasaan SABAR dengan semua Ujian walaupun sebesar-besar ujian. Ada kanak kanak yang suka merungut, mengkritik, mengeluh, mengumpat, dan asyik salahkan orang lain bila ditimpa masalah, bila dewasa dia menjadi manusia yang paling boring dalam dunia sebab bila dia miskin, dia salahkan kerajaan. bila dia bodoh dia salahkan cikgu. 

Bila dia ketagih pada hiburan dia salahkan yahudi, bila bisnes dia tak maju, dia salahkan cina, bila dia buat jahat, dia salahkan saka, bila dia kena tipu, dia salahkan pukau, bila masuk neraka dia salahkan syaitan, padahal hidup ini untuk diuji. Benda ni ada dalam al quran yang mana apabila kita mengaku beriman maka Allah akan uji dengan pelbagai ujian, Jadi hidup ini adalah ujian, Hak Allah untuk uji kita, maka Hak kita untuk minta hati yang berSABAR dengan semua Ujian Allah.

3)            Doa minta kepada Allah agar dikurniakan perasaan IKHLAS tak kira amalan kecil atau besar. Apabila kita ditakdirkan membuat kebaikkan, maka syaitan akan datang untuk jadikan kita riak(menunjuk-nunjuk), maka untuk lawan riak, kita kena sempurnakan dua perkara, iaitu sempurna zahir dan batin. Maksud sempurna zahir, contoh Bonda suruh korang jemur baju dalam bakul, tapi korang jemur sambil lewa, maka Bonda bila tengok hasil kerja korang, Bonda dah tahu: korang buat kerja tak ihklas! 

Walaupun dalam hati korang cakap korang ikhlas, tapi tak ihlaspun sebab obvious sangat! maka moralnya adalah, bila kita dapat amanah, buat sehabis ikhlas, orang nampak kerja tu sempurna, dan dalam hati pula, kena lawan sikit bisikan syaitan, betulkan niat sebelum, semasa, dan selepas bahawa saya buat semua ini, bukan nak suruh Bonda puji, tapi semata mata kerana Allah. Orang yang ihklas, bila orang puji atau keji, dia tetap lakukan, sebab dia tahu maksud Ikhlas adalah buat sesuatu kerana perintah Allah, tinggal sesuatupun kerana perintah Allah, ayah rasa korang semua dah faham bab ikhlas ni, kita pergi kepada poin nombor empat.

4)            Doa minta kepada Allah agar dikurniakan perasaan KHAUF (takut) dangan menyesali segala dosa tak kira kecil atau besar. Mengaku bersalahlah dalam dosa dan takutilah dosa itu daripada berulang, dan bertaubatlah, Jika boleh korang sudah bertaubat sebelum buat dosa lagi, sesungguhnya pintu taubat terbuka kepada semua manusia dan tiada sesiapapun yang boleh tutup pintu taubat kita, maka gunakanlah hak Bertaubat bukan sahaja sebelum mati, tapi jauh sebelum berdosa lagi.


Okey, tadi ayah cakap (4) empat sahaja, tapi ketika menulis ini tiba tiba datang lagi ilham menulis, maka ayah nak tambah (2) dua lagi.

5)            Doa minta kepada Allah agar dikurniakan perasaan KEMANISAN iman dan amal, minta Allah pujuk hati kita agar mendapat kemanisan dalam solat, dalam membaca Al quran, dalam menuntut ilmu, dalam membuat kerja dakwah, dan pelbagai lagi. Dulu ayah pernah rasa malu nak berdakwah jumpa manusia, lalu ayah minta kepada Allah dikurniakan kemanisan berdakwah cara Nabi, lalu bila kita dah dapat kemanisan dakwah cara Nabi, maka kita akan rasa pahit jika tidak berdakwah, take note!

6)            Doa minta kepada Allah agar di beri KERISAUAN UMAT, doa pada Allah agar dibantu umat islam sekalian alam dan seluruh bangsa manusia dengan cara disebarkan hidayat, doa juga agar Allah damaikanlah ummat yang sedang bergaduh, sembuhkanlah umat yang sedang menderita sakit, ringankanlah beban yang sedang melanda ummat, bantulah Jemaah islam yang sedang bergerak seluruh alam, bantulah keluarga mereka yang ditinggalkan, kami tak pernah tengok wajah Nabi Muhammad SAW, dan kami tak pernah tengok bagaimana nabi amal agama, jika apa yang kami lakukan ini salah maka tarbiahlah(didik)kami dengan kasih sayangMU, 

Ya Allah, apa yang Nabimu minta untuk kebaikkan Ummat, itulah yang kami minta dipercepatkan, dan apa yang Nabimu minta dijauhkan untuk keselamatan ummat, ituklah yang kami minta dijauhkan, tiada daya upaya melainkan dengan IzinMu.

Ringkasan pesanan dari ayah, antara perkara asas yang perlu ada dalam diri seorang islam:

  1. Syukur dengan semua nikmat, walaupun sekecil-kecil nikmat, korang akan jadi manusia yang tenang.
  2. Sabar dengan semua Ujian walaupun sebesar-besar ujian, korang akan jadi manusia yang kuat.
  3. Ikhlas tak kira amalan kecil atau besar, korang akan menjadi bertakwa.
  4. Khauf dengan dosa tak kira kecil atau besar, korang akan jadi Wali
  5. Usahakan mendapat kemanisan Iman dan Amal, korang akan jadi manusia yang bahagia
  6. Timbulkan kerisauan pada ummat seluruh alam, korang akan jadi Daie.


Sekian surat dari ayah.

5 comments:

Keep The Good Alive said...

Assalamu'alaikum brader.
Terima kasih...
List ni sangat membantu...

Anonymous said...

kagum dari jauh!

Anonymous said...

Tq buat bekalan iktikaf mlm ni

lia ummiirfan said...

In Shaa Allah. Tq.

Kak Long said...

ASSALAMUALAIKUM
BOLEH KE SAYA SHARE KAT FB DAN KONGSI LINK KE BLOG TUAN?