Oct 11, 2016

Ejen Ali vs Dr Klon?

(Siapa makan cili dia rasa pedas)


Ali budak yang pandai, rajin membaca dan selalu bertanya soalan dalam kelas. Cikgu Jenny sangat suka pada Ali kerana sikapnya yang rajin dan selalu dapat keputusan A dalam ujian bertulis.
Wak Musang pula seorang yang pemalas, malas membaca dan dalam kelas sibuk bermain. Cikgu Jenny sangat simpati kepada Wak Musang kerana sikapnya yang malas dan selalu dapat keputusan E dalam ujian bertulis.

Cikgu Jenny pun nasihat kepada Ibu Bapa Wak Musang agar menghantar ke kelas tuisyen.
Banyak kelas tuisyen dengan harga berpatutan dari Cikgu berpengalaman, namun Ibu Bapa Wak Musang hantar Wak Musang berjumpa pakar motivasi yang bertitle Dr dengan bayaran yang sangat mahal, setelah bayar beribu ribu, Wak Musang nampaknya semakin rajin dan bersemangat lalu mendapat keputusan C dalam ujian seterusnya.

Apabila Ali bertanya kepada Wak Musang, apa yang membuatnya lebih rajin sekarang? Maka Wak Musang cerita kepada Ali bahawa mendapat motivasi dari Dr Klon. Ali pun menyuruh Pakciknya, Dr Bakar menyemak senarai nama Dr di Malaysia, ada tak nama Dr Klon dalam senarai, dapat dari Universiti mana? Bila di periksa ternyata tiada nama encik Klon dalam senarai Dr.

Ali pun dedahkan di internet bahawa encik Klon menipu titlenya untuk Tarik perhatian ibu bapa malang seperti ibu bapa Wak Mustang.

Yuran tuisyen baru RM300 sebulan dari guru berpengalaman, tapi encik Klon dengan menipu gelaran Dr buat kelas motivasi RM 30 ribu untuk siapa siapa nak makan malam bersama encik klon sambil di nasihat kaedah belajar yang betul.

Tapi Wak Musang dan ibu bapanya tak kisah di tipu encik Klon kerana encik klon dah tolong anaknya yang sebangsa dengan encik klon. Ibu bapa Wak Musang juga menuduh Ali dengki, dan tak hormat pada encik klon yang sudah banyak membantu Wak Musang.

Ali sedih, sebab ibu bapa Wak Musang tak dapat nak beza antara Dengki dan bongkar, Taksub dan hormat.

Ali pun bertukar menjadi ejen Ali dan menyiasat latar belakang encik Klon….

Habis sampai sini, harap ada cerita begini dalam animasi kanak kanak untuk mendidik anak kita bahawa dengki dan bongkar adalah berbeza, taksub dan hormat juga sangat berbeza, whistle blower dan teori konspirasi adalah dua benda berbeza, testimoni dan scientific proof juga sangat jauh berbeza, apatah lagi tertipu dan rela ditipu lagi-lagi sangat berbeza.

Adohai.

Bagi mereka yang tak tahu, untuk dapat title Dr, kena ada Phd, dan untuk buat phd, calon mesti ada bachelors (ijazah sarjana muda) dan masters atau jika nak skip masters, nak buat Phd terus, boleh dengan syarat bachelors dapat first class honors.

Jadi, jika ada orang mengaku ada Phd dari Gordon University - Gordon University ialah diploma mill. Maka, phd dari Gordon University adalah phd palsu.

Aku dari dulu lagi, Bila orang sebut Gordon Universiti, aku teringat kepada Gorgom, musuh utama Suria perkasa Hitam atau kamen Rider Black. Tengok jubah dah ngeri, hu hu!


Henshim, hapuskan Gorgom!
Ps: Orang taksub, bila kita bagitahu ada orang menipu, dikatanya: tak apa dia menipu, yang penting dia bantu ekonomi saya. Akhir zaman, Dajjal belum keluar, dah ada situasi macam di zaman dajjal, kerana sewaktu Dajjal muncul nanti, beribu ribu orang ikut dia, bila dibagitahu Dajjal tu menipu sebagi Nabi (bukan menipu ada dr) ada orang tak kisah, sebab dajjal dah bantu ekonomi mereka, kekayaan akan datang pada pengikut dajjal dengan melimpah ruah, lepas dajjal mengaku Tuhan, pun ramai yang ikut sampai ke lubang Neraka!

Nauzubillah.

Buku Menangkap Dajjal di waktu Dhuha-gambatr sekadar hiasan


6 comments:

sarah said...

hehehe minat ejen ali nih

MyHeart said...

Ya ali ya ali ya ali baba...tiba2 terigt lagu tuh

Yeop Maz said...

Bila tengok balik semua 'drama' tak popular itu, yeop jangka masalah seperti 'makan budi' akan berlaku.

Tapi itulah. Samalah macam nak pangkah ahli politikus lain.

Itu semua sampah.

Anonymous said...

Assalam

Salah saya. Tak jumpa dia dan ajak dia buat usaha agama
bagi tingkatkan iman dan amal.
100% salah saya.

Sesungguhnya, Allah swt sayang Dr Klon dan ummat, 70 kali lebih dari mak saya sayang saya. Tolong mohonkan keampunan Tuhan kepada kesalahn saya.

One out of 3.

Isthigfar karo bhay...

Abu Abdurrahman said...

panas...pedas...semoga ALLAH swt selamatkan kita semua dari Dajjal & fitnahnya

Unknown said...

nasib baik saya tak terkena tipu oleh Dr. Klon..huhu