Jun 9, 2016

Kenapa orang Islam Bergaduh?

(Tannya sama abang kereta mayat)

Ada orang bukan islam datang bertanya, mereka keliru dengan orang islam yang bergaduh sesama sendiri, katanya agama islam adalah agama kedamaian, tapi kenapa saling bergaduh, dan saling bunuh membunuh. Rujuk ISIS, Haram Bako dan lain lain pengganas Beragama islam, Kenapa?

Aku toleh kiri kanan, sebab aku bukanlah ustaz ulamak untuk jawab soalan ini dari sudut ilmu dan dalil, tapi sebagai seorang yang dah ada pengalaman penuh beragama islam, dan hidup di kalangan orang islam sejak kecik, toleh lagi kiri kanan, biarlah aku jawab solan ini mengikut sudut pandang aku seorang penganut agama islam yang biasa-biasa.

Jika pembaca lain rasa padangan aku ada yang salah, boleh tegur diruangan komen.

Ok, kisahnya begini, masa aku kecik, arwah ibu aku, selain seorang peniaga kedai runcit, juga seorang guru mengajar kanak kanak membaca Al quran dalam Bahasa arab. Ibu aku juga menggalakkan (paksa sebenarnya) aku dan adik beradik yang lain dengar ceramah agama dari ustaz di masjid antara magrib dan Isyak (sekitar 1 jam), waktu lain, sebagai kanak-kanak, kami main, menonton, baca komik, main lagi, sama macam anak anak seluruh dunia, Cuma setiap hari, kami solat lima waktu, (ambil masa sekitar 10 ke 15 minit), juga setiap hari, belajar mengaji (sekitar setengah jam) kecuali hari cuti sekolah.

Hari Jumaat, kami di wajibkan solat Jumaat di masjid, pakai baju melayu dan datang awal sebab anak Raja akan datang dan bagi RM1 setiap kanak kanak yang datang awal. Sebelum asar, wang tu dah habis kami belanja. Adohai…, hari jumaat adalah hari yang paling seronok, sebab boleh main puas puas lepas solat Jumaat sampai magrib. Biasa kami akan habiskan dengan mandi laut, atau mandi sungai.

Bila tiba bulan puasa setahun sekali, kami berpuasa (sebagai kanak-kanak, rasa seronok dengan suasana yang berubah, seronok berbuka dengan juadah best, seronok di benarkan tidur sepanjang hari), dan malam hari, lepas tarawih, seronok makan lepas solat witir, dan seronok dibenarkan bermain di malam hari sepanjang bulan puasa. (main Meriam buluh tu wajib)

Tiba hari raya, kami rasa lagi seronok beronok ronok, dari zaman kanak-kanak hingga dewasa, raya sangat indah, saling pakai baju baru, bermaafan, makan sedap sedap, jumpa kawan lama, pakat pakat balik kampung, dan begitulah rutin hidup normal sebagai seorang islam, bila tiba raya haji, seronok dengan rezeki daging lembu yang melimpah ruah. Siap buat satay tepi pantai bersama rakan sebaya.

Selain itu juga, kami orang islam juga merayakan awal muharam, masak bubuk asyura dan makan ramai ramai, juga sambut maulidul rasul, (hari lahir Nabi) dengar ceramah dan makan sedap, (berarak macam sekarang belum pernah di buat kat kampung kami). Sambut peritiwa israk mikraj(peristiwa asal usul solat 5 waktu) dengan ceramah agama dan makan sedap, sambut 15 syaaban dengan ceramah agama dan makan sedap juga. Happy sahaja kami sebagai orang islam.

Bila ada antara kami yang berkahwin, ada khutbah ringkas untuk penghantin, dan ada makan sedap, di selang dengan budaya sedia ada orang melayu seperti acara silat, kompang, bersanding dan lain lain. Semua happy sahaja, tak ada gaduh gaduh.

Bila ada kematian pulak, kami orang kampung akan bergotong raya uruskan mayat, dari mandikan mayat ke tanam mayat, bacakan Yassin, dan di malam hari, akan ada kenduri tahlil selama tiga malam, makan menu biasa-biasa tapi dah jadi adat. Bukan ajaran islam tapi kami tak ada gaduh gaduhpun, benda ni dah jadi budaya dalam masyarakat melayu.

Jika ada kelahiran anak, aka nada majlis akikah, kenduri makan daging kambing, dua ekoe jika dapat anak lelaki, seeokor jika ada anak perempuan. Begitulah lebih kurang hidup kami orang islam, tak ada gaduh gaduh, hidup aman dan damai.

Waktu itu jugak, ibu bapa kami banyak cerita kesusahan hidup zaman penjajah, zaman perang dunia kedua, zaman tak boleh makan nasi, zaman kena makan ubi sahaja, zaman sekolah tak terurus, yang mana buatkan kami sangat bersyukur hidup di zaman sekarang, bersyukur dapat solat di masjid, bersyukur dapat berpuasa dan makan sedap, bersyukur dapat sambut hari raya, pendek kata Alhamdulillah. Hidup aman damai tak ada nak gaduh-gaduh bab agama.

Sehinggalah di pertengahan 80-an, bila muncul pilihan raya, bila tiba tiba muncul parti mengaku parti mereka paling islam, dan jika tak sokong parti mereka, kita akan jadi kafir. Parti mereka akan bawa ke syurga. Maka muncullah bait bait perbalahan antara kami orang islam.(di kampung aku)

Sebahagian orang kampung masih menyokong Kerajaan dan sebahagian orang kampung menyokong Pembangkang, walaupun mereka semua islam, tapi antara mereka ada yang kafirkan antara satu sama lain, lalu muncul dua masjid sebab konon tak sah solat di masjid kerajaan, muncul orang islam yang tak makan sembelihan parti lain kerana tak halal, muncul laki bini yang bercerai sebab berbeza fahaman politik. (aku tak kenal siapa yang bercerai, aku dengar cerita sahaja, lagipun aku masih budak tak ada lah nak ambik tahu sangat)

Ok, aku masih remaja waktu itu, tapi cukup tak suka bila ada orang islam kafirkan sesame islam, aku yang solat kat masjid kerajaan katanya tak sah sebab imam sokong Umno, Adohai..

Aku masa muda pilih untuk tenggalam dalam dunia rock, metal, hiburan, sebab malas nak layan geng politik dalam kampung, tingkatan tiga aku apply asrama, rasa seronok dapat hijrah tinggalkan kampung. Habis SPM aku terus kerja di KL (Bangi, tapi kira KL jika orang kampung tanya, ha ha) lepas tu dapat masuk IPTA di Kelantan, dan di sinilah aku banyak kembali belajar bab agama.

Ok, kita masuk bab pengenalan, (lor, rupanya tadi baru intro).

Senang cerita, dalam agama islam, mereka dah terpecah kepada dua, satu Sunnah Wal jamaah, (90%)dan satu lagi Syiah.(10%)

Taniah pada orang Islam aliran Sunnah sebab sanggup keluar berdakwah sejak 1400 tahun dahulu ke seluruh dunia hingga aliran ini berkembang sampai ke Malaysia. Aliran Syiah sekitar Iran dan beberapa Negara sahaja, Di Negara luar, memang Syiah dan Sunni ada berperang, tapi di Malaysia tak ada perang dengan Syiah sebab golongan mereka terpencil.

Jika ada ‘ramai’ pun pengikut Syiah kat Malaysia, mereka amalkan Taqiyah, (pura pura sunni), bagi yang tak tahu, Syiah berbeza dari Sunni sebab mereka menolak semua Kahlifah utama, Abu Bakar, umar, dan Osman dan yakin Saidina Ali sebagai Imam utama dalam mazhab imam 12, dalam Sunni, taka da sahabat yang orang Syiah sanjung kami maki, tapi dalam Syiah, mereka caci maki sahabat yang kami sanjung seperti abu bakar dan Umar. Ops, tak boleh cerita penjang sebab aku bukan orang syiah. Tapi aku tetap mencintai Ali dan Husin, dan semua sahabat. Ok lain kali kita cerita bab ini. Sambung bab Sunni bergaduh sesama Sunni dulu…

Balik ke Malaysia, Islam orang Malaysia adalah aliran Sunnah Wal Jamaah, (sunni) iatu Islam yang berpegang kepada 4 rujukan:

-Alquran (Kata kata atau Firman Allah)

-Hadis (Kata kata atau Sabda Nabi, semua jenis hadis kecuali hadis palsu)

-Ijmak Ulamak (Pendapat majority di kalangan ulamak berkenaan Al quran dan hadis)

-Qias (Pendapat majority di kalangan ulamak berkenaan hal yang tiada dalam Al quran dan hadis)

Jadi, kisah amalan secara ringkas waktu aku kecil di atas, adalah merujuk kepada 4 sumber di atas, tak ada nak gaduh gaduh, tak ada nak kafirkan sesiapa, hidup aman damai dengan penuh keyukuran atas nikmat merdeka dan nikmat dapat amal ajaran Islam.

Tapi bila aku dewasa, dah ada pulak golongan Wahabi, yang buat orang melayu bergaduh, sebab mereka wahabi pegang dua sahaja.

-Alquran (Kata kata atau Firman Allah)

-Hadis (Kata kata atau Sabda Nabi, tapi Hadis pilihan sahaja)

Bila wahabi tolak banyak hadis yang digunakan oleh Imam Mazhab dan ambil hadis terpilih sahaja, buat amalan agama mereka jadi sempit dan mudah kafirkan orang. Itu yang bergaduh dan saling kafir mengkafir.

Sebagai contoh, apa hokum sambul Hari lahir Nabi? Dalam ajaran ustaz Ahli sunnah wal jamaah, kami pegang pada 5 hukum taklifi iaitu:

1) wajib
2) sunat
3) harus
4) makruh
5) haram

Jadi dalam kes sambut hari lahir Nabi, hokum asalnya harus jika tiada perkara haram di dalamnya dan menjadi sunat jika didasari dengan cinta kepada Rasulullah (yakni bukan adat semata-mata) dan seiring dengan amalan sunat seperti berselawat, berceramah kisah Nabi dan lain lain.

Tapi fahaman Wahabi, bila di tanya apa hokum sambut Hari lahir Nabi?

Jawapan mereka: ianya tidak sunnah, tiada Nas, tiada dalil, nabi tak pernah suruh, maka ianya bidaah dan pelakunya adalah ahli neraka kerana melakukan bidaah dalam agama.

Itu yang jadi gaduh tu, adohai…

Tapi bila di Arab Saudi buat sambutan hari kelahiran Shaikh Muhammad Abdul Wahhab (pengasas ajaran Wahhabi) mereka cakap harus pulak, tak termasuk bidaah sebab Kerajaan suruh, adohai..
Padahal, Islam itu agama yang indah, penuh toleransi, bijaksana, tidak mudah menghukum dan bersangka buruk pada umat Islam dan tidak melahirkan ekstrimis atau militant.

Berbeza dengan Wahabi yang sangat sempit ruang hukumnya , mudah hokum orang lain masuk neraka,  banyak bersangka buruk pada umat Islam yang tidak sealiran dengannya, tapi sangat bersangka baik pada pengikutnya. Serta melahirkan ekstrimis, militant dan terrorist seperti ISIS dan penghina ulama. Naduzubillah.

Jadi kepada orang bukan islam yang bertanya, kenapa kami saling bergaduh, itulah pasal, pergaduhan ini berpunca bila mereka geng Wahabi tinggalkan Sebahagian hadis, buat mereka menolak Ijmak dan Qias ulamak dari pelbagai mazhab, buat mereka sanggup hokum orang sebagai kafir dan ahli Bidaah, dan dalam politik lah geng ni tolak hadis nasihat pemimpin elok elok, dan ambik hadis separuh, itu yang kat kampung aku dulupun boleh ada dua masjid, haram makan sembelihan penyokong kerajaan, dan kena cerai bini jika sokong parti lain, astarfirullahalazim.

Tarik nafas.

Secara teorinya, ahli Sunnah wal jamaah yang rujuk 4 sumber, (Al quran, hadis, Ijmak, dan Qiyas) sudah tentu lebih berhikmah dari geng Wahabi yang hanya rujuk 2 sumber.(al quran dan hadis pilihan). Ustaz kami tak kafirkan mereka, dan suruh kami pujuk mereka kepada dakwah dan tabligh.
Tapi Hamka, katanya keluar berdakwah pun bidaah?, Nabi tak keluar berdakwah tiga hari! Bidaah! Jadi duduk rumah sahajalah, adohai…

Inilah masalahnya bila tolak banyak hadis, tolak ijmak ulamak dan tolak qias, habis tu mereka pergi belajar agama 4 tahun di Univerisiti ada hadis kah?

Ok, panjang jika nak berhujah bab ini, balik kepada penanya soalan, kenapa orang islam saling bergaduh sesama islam.

Jika tadi Wahabi yang menolak mazhab, dalam islam juga ada golongan anti hadis. Mereka ambil Al quran sahaja sebagai rujukan dan tolak semua hadis, tolak semua ijmak Ulamak dan tolak semua Qiyas.

Wah wah wah, meriahnya hidup, antara mereka yang sempat saya berdialog, tidak solat, tidak ke Mekah, tidak puasa, dan islam hanya pada nama sebab katanya solat tu semua rekaan Ulamak. Pergi haji hanya konspirasi wahabi nak kayakan mekah, dan kaabah tu berhala orang islam katanya, Nauzubillah
.
Panjang jika nak ulas, tapi mereka inilah antara yang buatkan orang islam saling bergaduh, yelah, kita nak pergi haji dituduhnya kita nak sembah berhala ciptaan orang arab berbetuk 4 segi, adohai..
Nasihat ustaz kami, dakwah mereka secara lemah lembut, dan ajak mereka kepada dakwah dan Tabligh.

Tapi Hamka, kata anti hadis, keluar berdakwah tak ada cerita detail dalam Al quran?, jadi tak patah berdakwah rumah ke rumah, tak payah solat, tak payah pergi haji sebab tak ada cerita detail, cukup amal Al quran guna nafsu sendiri..

Ok, panjang jika nak berhujah bab ini, tapi sini boleh nampak permainan mereka, tahu nak senang sahaja, Nampak sangat mereka bertuhankan nafsu sebab tafsir Al quran guna nafsu. adohai…,

Balik kepada penanya soalan, Last satu lagi masalah yang timbul, adalah datang dari Orang Islam yang murtad, tolak semua, tolak Al quran, tolak hadis, tolak ulamak. Semua tak betul! Hidup ini tak ada tuhan, kita terjadi secara semula jadi. Mati jadi tanah, habis! Tapi sibuk datang komen kat blog aku ajak berdebat sedangkan jika korang bahagia dengan pilih hidup tanpa Tuhan, jadilah atheist yang beratika. Macam Maddox, blogger terkenal dunia yang selalu kutuk dan hina orang tak makan daging konon sebab binatang pun ada perasaan, tapi Maddox bagitahu, tak akan hina orang agama yang haramkan makan daging kerana hormat pilihan agama orang lain, itulah etika Atheist.

Tapi bila keluar Islam lepas tu kutuk pasal Islam, itu yang zaman dahulu kena hokum bunuh, Nauzubillah! dalam mazhab Sunnah wal jamaah, orang murtad ni kita kena dakwah dan pujuk mereka secara lemah lembut, macam saidina Umar buat di zaman pemerintahanya..

Panjang nak cerita tapi aku dah penat,

Benda ni balik kepada basic nafsu manusia, mana lebih mujahadah hidup? Sebagai ahli Sunnah? Wahabi? Anti hadis? Atau Atheist?

Secara teorinya, ahli Sunnah wal jamaah yang rujuk 4 sumber, (Al quran, hadis, Ijmak, dan Qiyas) sudah tentu hidup lebih bermujahadah dalam mengamalkan agama tapi tetap bahagia (janji Allah, siapa ingat padanya hati akan tenang) tanpa perlu sibuk kafirkan orang sebaliknya golongan ahli Sunnah wal jamaah inilah yang banyak keluar berdakwah (rujuk gerakan Tabligh) ke seluruh dunia.

Mereka keluar berdakwah untuk jumpa semua orang islam sama ada tak solat, tak puasa, tak bayar zakat, atau murtad, tapi mereka (gerakan tabligh) datang pujuk rayu mereka kepada Islam yang asal.
Secara teori, menjadi geng Wahabi lebih mudah sebab dah tak payah ikut pendapat ulamak tapi hati mereka tak tenang sebab sibuk kafirkan orang, dan sanggup bunuh orang yang tak sependapat dengan mereka. (rujuk pengganas islam yang berfahaman wahabi)

Secara teori juga, golongan anti hadis, hidup lebih mudah dari wahabi sebab dah tak payah ikut mana mana hadis, jadi selamba tak solat, tapi hati tak tenang, sebab tu sanggup datang blog aku dan komen setiap hari tuduh aku syirik sebab sembah kaabah. Adohai..

Secara teori juga, golongan murtad lagi senang hidup, tolak semua, tolak Al quran, tolak hadis, tolak ulamak, tapi hati tak tenang sebab mereka ada datang ke blog aku mengaku hati tak tetang dan rasa nak bunuh diri.

Bukan semualah, tapi itulah cerita aku, pengalaman aku berdebat dengan mereka, dan pilihan hidup masing masing.

Aku rasa sampai sini sajer aku cerita kisah orang islam bergaduh sesama islam, ada banyak lagi pecahan, seperti geng sembah kubur, geng solat pakai niat, Nabi palsu dan lain lain, tapi wahabi, anti hadis dan murtad ni yang lantang bersuara di blog aku akhir akhir ni, itu yang aku luang masa tulis untuk sedikit pencerahan.

Menurut hadis, Ummat ini akan terpecah kepada 73 golongan, hanya satu golongan sahaja yang masuk syurga, siapakah mereka? Secara ringkas:

A) Golongan penyokong parti politik pilihan saya sahaja masuk syurga, lagi 72 parti semua masuk neraka, undilah parti pilihan saya jika mahu syurga! tak undi kami, masuk neraka!

B) Golongan Anti hadis daif, (Wahabi) cukup hadis soheh pegangan kami, yang lain semua bidaah, masuk neraka!

C) Golongan Anti semua hadis. Al quran sahaja pegangan kami, siapa sekutukan Al Quran dengan hadis, adalah ahli neraka!

D) Golongan Anti Sahabat Nabi, kecuali Sahabat tertentu pilihan mereka. Siapa sokong sahabat Nabi yang kami benci, mereka ahli neraka! (Syiah)

E) Golongan yang fikir risau terhadap 72 golongan lagi dan berusaha dakwah mereka kepada Sunnah wal Jamaah agar semua selamat dari azap api neraka.

Akhir kata, jika ada masa dan rezeki, akan ada pendakwah Sunnah wal jamaah akan pergi berdakwah rumah korang semua, datang mereka bukan nak kafirkan korang, tapi nak ajak kepada Sunnah Nabi SAW, ajak dengan lemah lembut, insyaAllah.

Korang mungkin akan caci dan maki mereka, atau lari, tapi mereka akan teruskan usaha kerana mereka telah mendapat kemanisan iman dalam kerja dakwah mereka. Jika korang tak nak, mereka akan beredar dengan doa dan sangka baik, InsyaAllah.

Dulu, Allah suruh Nabi Musa Berdakwah kepada Firaun yang mengaku Tuhan, sedangkan Allah Maha Mengetahui bahawa Fiaraun laknatullah akan tetap mati tidak beriman, kerana itulah pilihan hati Firaun, namun di jalanan, ketika Nabi Musa Berdakwah, Seribu ahli sihir Firaun telah masuk Islam. Begitulah berkembangnya ajaran Sunnah wal Jamaah, Jumpa korang tapi korang bangga tak nak, InsyaAllah di jalanan, akan ada yang nak, sebab tu Sunnah Wal Jamaah 90% di dunia ini (rujuk wiki) sebab mereka keluar berdakwah sebagaimana Nabi-Nabi terdahulu keluar berdakwah. Deep nih!

Last,. Sesungguhnya aku sayang korang semua, dan aku setuju Jemaah dakwah datang ketuk pintu rumah korang dan ajak kepada Sunnah. Dalam jamaah dakwah, semua mazhab ada, Hanafi, Maliki, Shafee, Hambali dan lain lain. Mungkin satu hari nanti, Geng Wahabi yang bertaubat, anti hadis yang bertaubat dan geng murtad yang bertaubat serta lain lain fahaman dapat bersatu dalam kerja dakwah dan tabligh, inysAllah.

Kata-kata akhir, menjadi seorang yang hidup beragama Islam Ajaran Sunnah wal jamaah sebenarnya tidak mudah, ianya adalah satu perjuangan yang sukar. Hidup akan selalu di uji kerana itulah maksud hidup. Firman Tuhan: “Jangan mengaku beriman sebelum kamu di uji.”

Akhir kata, Hidup ini terlalu singkat untuk 'bergaduh' sesama kita. Hari ini, di antara dua waktu solat, mungkin kita akan mati. Maka biarkan aku mati dalam fahaman Sunnah Wal Jamaah. Amin.
Lakum Di Nukum wa liyadin.

41 comments:

Irda Garmin said...

Panjang..tp jadi bacaan sementra menunggu azan magrib..tulis lagi hamka..aku dahaga ilmu

Anonymous said...

1. Parti 80-an tu, betul ke mereka yang claim, atau pihak lain (baca: media massa) yang kata “mereka yang claim” macam tu?.
2. Betul ke mereka yang hamka kata wahabi tu memang tepat wahabi? Atau hanya tuduh mereka wahabi sebab orang ramai / jemaah tabligh tuduh mereka wahabi?
3. Betul ke wahabi tolak terus ijmak dan qias? Ada sumber boleh confirm?
4. Siapa wahabi yang kata maulid nabi masuk neraka? Betul ke dia kata macam tu atau dengar2 cakap orang sahaja?
5. Betulkah di Arab Saudi ada maulid Shaikh Muhammad Abdul Wahhab? Ada sumber sahih? Betul ke dia pengasas ajaran Wahhabi atau dia dituduh?
6. Benarkah wahabi yang disangka wahabi itu punca kepada terrorism dan ISIS? Tuduh dengan bukti atau benci?
7. Betulkah satu golongan masuk syurga tu Sunnah Wal Jamaah pada nama yang telah dipakai golongan hamka kata? Mereka confirm ke betul2 Sunnah Wal Jamaah atau hanya pada nama?

ASWAJA said...

Pd saya, puncanya tersesat, 3 sebab ;
1.Ego angkuh, rasa benar sendiri, rasa hebat sendiri, yg menyanggahi kita semuanya jahil dan sesat.
2.Taksub, dgn pendapat sendiri, dgn kumpulan sendiri, dgn ilmu dan aliran sendiri, yg walau diketahui salah tetap dipertahankan.
3.Ketidakpedulian, ignorance kata omputeh, ghafil kata org arab, ikut membuta tuli, tak kisah nak ambik tahu betul tidaknya satu satu pegangan.

Jgn tengok org lain, semak dan muhasabah diri sendiri, jika ada sifat sifat di atas tu, semak semula, betul ke pegangan kita selama ni. Betulkan diri sendiri dulu. Org lain, boleh kita terangkan, boleh kita jelaskan, boleh kita nasihat, boleh kita ajak, tp kepercayaan, keyakinan, dan pegangan tak boleh kita paksakan cara kita, pegangan kita, pd org lain, hatta pd suami / isteri dan anak anak kita sendiri.

Puncanya perpecahan pulak, dua yg pertama ; ego angkuh dan taksub, kemudian memaksakan pegangan dan fahaman masing masing pd org lain, bila tak diterima, dituduhnya macam macam, bahkan bg yg ekstrim dikafirkan dan diperangi.

Bg kami ASWAJA, tujuan hidup kami, to please Allah swt, agar Allah swt kasihkan kami, agar Allah swt sayangkan kami, agar Allah swt redha pd kami, kami mengejar ampunan, rahmat dan redhaNya. On that way, dgn rasa kasih kami pd semua org, kami ajak juga org org sekeliling kami, yg in contact dgn kami, sedaya kami utk bersama sama kami atas tujuan yg sama. Jika diterima Alhamdulillah !, moga selamatlah kita dunia Akhirat. Jika tak diterima, terpulang masing masing, mcm HAMKA kata, la kum dinu kum, waliya dini, and we don't disturb others.

ASWAJA said...

ASWAJA ni panjang sejarahnya, dah bnyk ditulis oleh ramai ilmuan.
Asasnya kami meyakini 3 aspek agama, semuanya harus bertepatan dgn apa yg diajarkan oleh Nabi kita saw. 1. Akidah atau tauhid ; 2. Syari'at atau fekah / ibadat /amalan ; 3. Akhlak atau adab atau juga disebut tasauf. Yg kami yakini selamat, adalah yg bertepatan, akidahnya, amalannya dan akhlaknya dgn apa yg diajarkan oleh Nabi kita saw melalui sunnah sunnahnya, sebgmn yg dicontohkankan oleh para sahabat baginda r.anhum. dan bukan yg sekadar mengaku ngaku. Menjadi pegangan ASWAJA juga utk tidak menyanggahi, mengeluarkan diri dr Al Jama'ah jumhur umat setempat, yg bila ianya berdaulat dgn ulil amrinya, kami taatinya selagi tidak diperintah utk bermaksiat terhdp Allah swt. Tidak kami tentang dia, tidak kami sanggahi dia, yg bila ada yg tidak disetujui, berbeza pndgn, sekadar diberi nasihat, tidak dilawan kami bersabar, atau dlm istilahnya, membughat.

Segi akidah ASWAJA meyakini pemahaman cara salaf yg tidak menafsir dan tidak menakwil dalil dalil yg tidak atau sukar difahami, ditakuti akan salah fahamnya org org yg kurang berpengetahuan ; kami juga meyakini pemahaman cara Ashariyah-Maturidiyah yg memberi makna atau menafsir dalil dalil berkenaan dgn sifat sifat yg bersesuaian bg mengelakkan salah faham msykt awam, namun makna hakikinya tetap diserahkan kpd Allah swt.

ASWAJA tidak bermudah mudah mengkafirkan, memurtadkan atau menuduh sesat golongan yg tak sealiran, yg mana persoalan sedemikian diserahkan kpd pihak berotoriti, konteks di Malaysia, JAKIM dan Mufti negeri di mana seseorg itu berada.

gee ra said...

Assalamua'laikum En.hamka.

Saya ada dengar satu ceramah Dr.zakir naik di youtube. Ade seorang Indian non muslim tanye soalan pada dr. Zakir naik kenapa isterinya Islam (syiah) larang die ke ceramah Dr zakir naik. Panjang lagi jawapannya tapi saya ambil part yg berkaitan topik di atas. Dr. Zakir naik menyatakan beliau bkn sunni maupun syiah tapi menggelar dirinya sebagai Muslim. Beliau menyatakan tidak ada walau sekalipun perkataan syiah atau sunni disebut dalam alquran..beliau quote surah Ali imran [3]: 103 bermaksud Dan berpeganglah kepada tali (agama)Allah Dan janganlah kamu bercerai berai Dan surah al-an'am [6]: 159 bermaksud bahawa sesungguhnye org2 yg memecahbelahkan agamaNya dan mereka menjadi bergolongan, tidak ada sedikitpun tjawabmu atas mereka, Allah akan memberitahukan kepada mereka apa yang telah mereka perbuat pada hari kiamat..Kate beliau, membuat golongan dalam Islam adalah terlarang..Antara lain Kate beliau, Quran mengatakan taatlah Allah dan taatlah rasulullah..Kate beliau, ape yg kite harus lakukan adalah mengikuti Quran dan perkataan yang sahih dari nabi Muhammad SAW..beliau juga berkata beliau tidak menentang sunni Dan syiah, aku katakan semuanya Muslim..Kate beliau ape pun nama yg mereka sebutkan pada dirinya, marilah kembali kepada Allah Dan rasul..

Begitulah antara isi kandungan talk beliau..

Apa pandangan en. hamka ? Dan adakah apabila kita menyatakan kita dari golongan sunnah wal jamaah, kita termasuk dalam kalangan org yg bergolongan Dan memecahbelahkan agama..

Perkara ini mengelirukan saya. Mohon pandangan dan pencerahan tuan.

Terima kasih.

gee ra said...

Maaf, Lupe nk bagi link ceramah Dr.zakir naik tersebut..https://www.YouTube.com/watch?v=8a7oEuBjF-0

Anonymous said...

Di akhirat nanti, tangan kita akan menjadi saksi tentang apa yang kita tulis.

Hamka, sila jawab dengan jujur dan ikhlas soalan saya anonymous di atas.

Sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui.

Hisham Shahar said...

Alangkah baiknya jika apa yang kamu tahu kamu amalkan dan apa yang kamu tak pasti dan berbeza pendapat kamu pulangkan pada Allah. Syurga Allah itu atas redha Allah. Bukan atas betapa banyaknya amalan kamu yang kamu boleh persendakan sesama sendiri seolah-olah kita semua pasti masuk syurga. Kalau ikut sejarah kawasan jajahan Arab sepertiga dunia ini. Jadi tidak hairan ramai ulama berbangsa arab kerana islam sendiri diturunkan di tanah arab. Allah memang suruh kita guna akal. Tapi adakah kamu gunakan akal jika kamu memberi alasan bahawa hanya al-quran sahaja yang terpelihara jadi kita hanya ikut al-quran dan tak perlu untuk berguru dengan sesiapa tentang apa yang nabi buat. Sedangkan Allah mengutus nabi muhammad adalah untuk dicontohi dan kelahiran Nabi Muhammad adalah rahmat seluruh alam. Bukan rahmat untuk orang dizamannya sahaja. Adakah kamu nak kata semua ulama bercita-cita untuk masuk neraka kerana mengada-adakan hadis dan kalau ulama itu sendiri menipu dan mengada-adakan hadis. Tentu dia sendiri tidak akan solat menghadap kiblat kerana dia tahu kebenarannya. Untuk apa mereka beribadah hingga tidak tidur dan tidak rehat kalau dia adalah pendusta dan mempunyai agenda jahat? Jangan la disebabkan sebahagian hadis maudhu' kamu hukum semua hadis itu palsu. Syurga itu milik orang yang Allah redha walaupun disaat hujung nyawanya barulah dia mengucap syahadah. Buang sifat persenda ni dan bincang kongsi apa yang kamu ada. Fakta dikongsi bersama dengan damai supaya masing-masing dapat mencari kebenaran. Nada perli ni hanya untuk golongan takabbur dan selendang takabbur ini hanya Allah yang layak pakai

Anonymous said...

Hamka terima kasih! Blog ni byk sedarkan sy.. Semoga Allah sentiasa merahmati tuan insyaAllah..

Anonymous said...

Assalam

Masyallah. Kalu buat perkara dosa mungkin kiter bertobat...
Kalu buat perkara yang kita rasa tak dosa guanergamok Mekar...Adohai.
Salah ambe Mekar. Salah ambe.

TrippleO3

Hamka Kereta Mayat said...

Blogger Irda Garmin : InsyaAllah akan terus menulis. Amin

Hamka Kereta Mayat said...

Anonymous

1. Parti 80-an tu, betul ke mereka yang claim, atau pihak lain (baca: media massa) yang kata “mereka yang claim” macam tu?.

(saya ada tempat kejadian, contoh: Hamka, tak sah solat kat situ sebab imam nya dah kafir)

2. Betul ke mereka yang hamka kata wahabi tu memang tepat wahabi? Atau hanya tuduh mereka wahabi sebab orang ramai / jemaah tabligh tuduh mereka wahabi?

(Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan aliran Wahabi tidak sesuai untuk diamalkan di negara ini yang mengamalkan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah-rujuk jakim)

3. Betul ke wahabi tolak terus ijmak dan qias? Ada sumber boleh confirm?

(wahabi tolak imam 4 mazhab, dan tolak ijmak serta qias 4 mazhab, pernah debat dengan mereka dulu)

4. Siapa wahabi yang kata maulid nabi masuk neraka? Betul ke dia kata macam tu atau dengar2 cakap orang sahaja?

(copy paste komen: Siapa sambut Maulid Nabi maka dia berzina dengan ibunya!, Siapa sambut Maulid Nabi maka dia pembuat bid'ah!, Siapa buat Maulid Nabi maka dia halalkan apa yang haram!, Siapa sambut Maulid Nabi maka dia ahli neraka!, Siapa buat Maulid Nabi maka dia pendusta agama!, Siapa buat Maulid Nabi maka dia KAAAPIQ!)

5. Betulkah di Arab Saudi ada maulid Shaikh Muhammad Abdul Wahhab? Ada sumber sahih? Betul ke dia pengasas ajaran Wahhabi atau dia dituduh?

(ada debat baru ni di facebook, Program ini diadakan di Riyadh, Saudi Arabia di bawah kelolaan University Islam (ala za’mihi) Muhammad Ibn Sa’ud Al-Islamiyah. Program yang berslogankan perayaan menyambut ” Minggu Muhammad Abdul Wahhab” ini diadakan selama seminggu bertujuan mengagungkan Muhammad Abdul Wahhab yang digelar sebagai Mujaddid. Golongan al-Wahhabiyah di Saudi ini menjemput seramai 150 peserta daripada Saudi sendiri dan Luar Saudi. Kata orang yang haruskan sambutan ini, dengan hujah protocol.

6. Benarkah wahabi yang disangka wahabi itu punca kepada terrorism dan ISIS? Tuduh dengan bukti atau benci?

(pergi dekat Wikipedia, cari artikel ISIS, dan rujuk idologi mereka , tertulis di situ: Wahabi)

7. Betulkah satu golongan masuk syurga tu Sunnah Wal Jamaah pada nama yang telah dipakai golongan hamka kata? Mereka confirm ke betul2 Sunnah Wal Jamaah atau hanya pada nama?

(Sunnah Nabi selamatkan ummat, sebab tu aku tulis, golongan yang fikir risau pada 72 lagi dan buat usaha untuk selamatkan 72 lagi, insyaAllah mereka mengikut Sunnah)

Wllahu’lam.

ps: Jika saudara nak detail, boleh pergi ke FB ustaz Zakuan, (ibnu Batoota) dia dulu macam wahabi juga, sekarang dah bertaubat, kini dia banyak kritik wahabi di FB nya. hujahnya dengan dalil dan nas. insyaAllah

Hamka Kereta Mayat said...

ASWAJA : la kum dinu kum, waliya dini, and we don't disturb others. Amin.

Blogger gee ra : salam, bab zakir naik tu, bagus juga jawab macam tu supaya taka da lebel, tapi label akan muncul dengan ciri ciri, Syiah ada cirinya, wahabi ada cirinya, anti hadis ada cirinya, sunni juga ada cirinya, sebab tu penting, kita cuba ikut Sunnah Nabi selamatkan ummat, sebab tu aku tulis, golongan yang fikir risau pada 72 lagi dan buat usaha untuk selamatkan 72 lagi, insyaAllah mereka mengikut Sunnah. Bukan golongan yang sibuk kafirkan sesame islam

Hisham Shahar : terbaik!

TrippleO3: salah saya juga. Oh..

Anonymous said...

1. Parti 80-an tu, betul ke mereka yang claim, atau pihak lain (baca: media massa) yang kata “mereka yang claim” macam tu?.

(saya ada tempat kejadian, contoh: Hamka, tak sah solat kat situ sebab imam nya dah kafir)

[Ambil kesimpulan berdasarkan pemerhatian terhad, bukan tanya atau ambil daripada sumber, boleh ke macam tu hamka? Ambil situasi kiasan untuk hukum situasi lain, kena ke macam tu?]

2. Betul ke mereka yang hamka kata wahabi tu memang tepat wahabi? Atau hanya tuduh mereka wahabi sebab orang ramai / jemaah tabligh tuduh mereka wahabi?

(Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan aliran Wahabi tidak sesuai untuk diamalkan di negara ini yang mengamalkan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah-rujuk jakim)

[Tak jawab soalan. Majlis Fatwa Kebangsaan tak kata pulak wahabi sesat, guane kire?]

3. Betul ke wahabi tolak terus ijmak dan qias? Ada sumber boleh confirm?

(wahabi tolak imam 4 mazhab, dan tolak ijmak serta qias 4 mazhab, pernah debat dengan mereka dulu)

[Mereka yang hamka debat tu siapa? Wahabi tolak imam 4 mazhab tu mereka sendiri yang kata atau hamka / jemaah tabligh yang kata? Hamka ambil kesimpulan daripada hasil debat ke wat kesimpulan wahabi tolak terus ijmak dan qias? Hamka debat siapa tu sebenarnya?]

4. Siapa wahabi yang kata maulid nabi masuk neraka? Betul ke dia kata macam tu atau dengar2 cakap orang sahaja?

(copy paste komen: Siapa sambut Maulid Nabi maka dia berzina dengan ibunya!, Siapa sambut Maulid Nabi maka dia pembuat bid'ah!, Siapa buat Maulid Nabi maka dia halalkan apa yang haram!, Siapa sambut Maulid Nabi maka dia ahli neraka!, Siapa buat Maulid Nabi maka dia pendusta agama!, Siapa buat Maulid Nabi maka dia KAAAPIQ!)

[Siapa yang kata tu? Ada mana2 rujukan boleh confirm? Atau ambil daripada tulisan siapa?]

5. Betulkah di Arab Saudi ada maulid Shaikh Muhammad Abdul Wahhab? Ada sumber sahih? Betul ke dia pengasas ajaran Wahhabi atau dia dituduh?

(ada debat baru ni di facebook, Program ini diadakan di Riyadh, Saudi Arabia di bawah kelolaan University Islam (ala za’mihi) Muhammad Ibn Sa’ud Al-Islamiyah. Program yang berslogankan perayaan menyambut ” Minggu Muhammad Abdul Wahhab” ini diadakan selama seminggu bertujuan mengagungkan Muhammad Abdul Wahhab yang digelar sebagai Mujaddid. Golongan al-Wahhabiyah di Saudi ini menjemput seramai 150 peserta daripada Saudi sendiri dan Luar Saudi. Kata orang yang haruskan sambutan ini, dengan hujah protocol.

[Ambil daripada debat lagi? Sumber daripada Arab Saudi ada? Betul ke mereka kata mereka mengagungkan Muhammad Abdul Wahhab? Hamka dah check? Namanya “Minggu Muhammad Abdul Wahhab”, hamka kata maulid?]

6. Benarkah wahabi yang disangka wahabi itu punca kepada terrorism dan ISIS? Tuduh dengan bukti atau benci?

(pergi dekat Wikipedia, cari artikel ISIS, dan rujuk idologi mereka , tertulis di situ: Wahabi)

[Mu ambil sumber daripada wiki, hamka? Serius nih? Wat kata wahabi jadi ideology ISIS?]

7. Betulkah satu golongan masuk syurga tu Sunnah Wal Jamaah pada nama yang telah dipakai golongan hamka kata? Mereka confirm ke betul2 Sunnah Wal Jamaah atau hanya pada nama?

(Sunnah Nabi selamatkan ummat, sebab tu aku tulis, golongan yang fikir risau pada 72 lagi dan buat usaha untuk selamatkan 72 lagi, insyaAllah mereka mengikut Sunnah)

[Tak jawab soalan. Semua golongan claim kata nak selamatkan 72 lagi, ye dak macam hamka kata? Tapi betul ke dengan nama tu dah beramal dengan Sunnah Wal Jamaah?]



Hamka, apabila datang seorang fasik membawa berita kepadamu.......

Di akhirat nanti, tangan kita akan menjadi saksi tentang apa yang kita tulis.

Semoga hamka dapat jawab dengan jujur ikhlas

Sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui.

batoota said...

Ulama Ahlu Sunnah Wal Jamaah sedunia telah pun beri amaran kepada seluruh umat Islam mengenai bahaya fahaman Wahhabi yang cenderung kepada keganasan dan militan. Pada awal penubuhan Wahhabi ketika sebelum perang dunia pertama, mereka mulai dengan menjadi khawarij (keluar dari kelompok majoriti muslimin) dan bughah (pemberontak) kepada empayar Khalifah Turki Uthmaniyyah.

Khalifah Islam yang dibina oleh Rasulullah saw akhirnya hancur selepas 1000 tahun lebih bertahan di atas muka bumi apabila diserang oleh kumpulan Wahhabi dan Yahudi serta Eropah. Malah sehingga kini bumi Mekah dan Madinah berada di bawah naungan kerajaan Wahhabi dari keluarga Sa'ud (Saudi).

Sedangkan sejak zaman Rasulullah saw sehingga jatuhnya khalifah, penjaga Mekah dan Madinah adalah daripada kaum Arab Quraisy bukannya Arab Saudi (arab barbaric yang datang dari tanah bernama Najad).

Di dalam kitab-kitab sejarah seperti kitab Tarikh Najd (sejarah Najd) ada menyatakan bagaimana tentera Wahhabi pimpinan Muhammad Abdul Wahhab membunuh ribuan umat Islam di Mekah, Madinah, Taif dan lain-lain tempat. Pendedahan tentang keganasan Wahhabi ini pernah dilakukan oleh guru besar ASWJ Nusantara Syaikh Nuruddin Al-Banjari. (Mungkin disebabkan pendedahan inilah maka Shaikh Nuruddin cuba disekat oleh JAKIM - yang kini dipenuhi dengan puak Wahhabi agar berita tentang keganasan fahaman sesat ini dapat disembunyikan daripada orang ramai).

batoota said...

Tidak cukup dengan itu, perang moden antara barat-Islam juga melibatkan puak Wahhabi militan yang kini menukar nama kepada SALAFI JIHADI yang terkenal suka mengebom diri, membunuh umat Islam, membunuh orang awam, dan mengebom tempat-tempat awam. Sehinggakan muncul fenomena fobia kepada Islam atau Islamophobia di seluruh dunia angkara pengganas-pengganas Wahabi!

Mereka memakai pelbagai nama dan jenama seperti JI (jemaah Islamiah), Al-Qaeda (pimpinan Osama Ben Laden, orang kaya Wahhabi dari Saudi) dan yang terbaru ialah ISIS (Islamic State in Iraq and Syria) yang kini dinobatkan sebagai bapa 'ancaman dunia'!

Puak-puak Salafi Jihadi ini beriktikad dengan fahaman ganas Muhamad Abdul Wahhab yang menganggap sesiapa sahaja selain Wahhabi adalah kafir, musyrik, ahli bidaah, ahli neraka, zindiq, fasiq dan sebagainya. Fahaman ekstrim ini menyebabkan para pengikutnya dengan mudah membunuh sesiapa sahaja sama ada dari kalangan umat Islam Sunni (ahlus-sunnah wal jamaah), Syiah ataupun orang kafir kerana mereka beranggapan bahawa kesemuanya kafir dan darahnya halal ditumpahkan!

Jadi tidak hairanlah jika mereka itu menyerang Iraq dan Syria - yang merupakan negara majoriti Muslim ahlus-sunnah wal jamaah dan membunuh mereka macam kita membunuh lalat sahaja, layaknya.

batoota said...

Mereka mendakwa membunuh "Syiah" kerana Syiah itu kafir, tapi fakta yang kita ketahui, di Syria hanya mempunyai 5% penganut agama Syiah termasuklah presidennya. Jadi 95% lagi yang dibunuh mereka itu siapa? Tentulah kaum muslimin.

Sebelum munculnya ISIS, Salafi Jihadi/Wahabi militan memang sudah lama puak-puak ini mengamalkan pembunuhan di kalangan umat Islam - sama seperti pengeboman orang awam Islam yang dilakukan oleh Al-Qaeda dan sebagainya.

Dan mengikut pengakuan barat, kumpulan Wahhabi militan ini sebenarnya adalah agenda mereka sendiri untuk mereka mencari sebab supaya Islam dapat difitnah; dicap barbaric, ganas dsb di mana pihak yang membuat onar itu Wahhabi/Salafi, tapi yang dipersalahkan ialah Islam!

Kini, fahaman ekstrim dan ganas ini sudah mula beranak-pinak di Malaysia. Kebanyakan mereka datang dengan sijil-sijil profesional PhD supaya dapat menyusup di dalam jabatan-jabatan agama kerajaan. Kewujudan mereka makin terserlah apabila para ulama Ahlus-Sunnah mula disekat oleh jabatan agama seperti apa yang berlaku pada Syaikh Nuruddin Marbu Al-Banjari itu.

Mereka yang teguh dengan manhaj Ahlus-Sunnah di Malaysia pula adalah dari kalangan para Sultan dan majlis-majlis agama negeri (kaum tua) yang giat memerangi Wahhabi (kaum muda) dan Syiah. Fatwa-fatwa tentang kesesatan Wahhabi telah pun dikeluarkan oleh kebanyakan fatwa-fatwa negeri. (Majlis agama dan jabatan agama merupakan dua badan yang berbeza).

batoota said...

Pertembungan dua ideologi yang dulu dikenali sebagai Kaum Tua (ahlus-sunnah) dan Kaum Muda (Wahhabi) kini sudah kembali panas apabila Kaum Muda Wahhabi cuba meresap masuk ke dalam agensi kerajaan demokrasi dan melawan Kaum Tua yang diketuai oleh sultan-sultan Melayu.

Lebih menyakitkan hati, apabila berlaku keganasan hasil dari Salafi Jihadi, puak-puak Wahhabi/Salafi di Malaysia cuba berlakon seolah-olah itu bukan fahaman mereka, misalnya dalam isu perbincangan ISIS di TV3 baru-baru ni. Tokoh yang dipanggil untuk mengulas isu ini pun adalah Wahhabi tegar yang terbukti menyebarkan fahaman ekstrim tu melalui tiket kerajaan.

Tetapi apabila mengulas tentang ISIS, mereka mula bertaqiyyah (berpura-pura) tidak kenal dengan geng mereka sendiri!

Adakah kerajaan faham akan ancaman sebenar di Malaysia ini?

Dua fahaman militan yang cintakan keganasan dan peperangan, iaitu Syiah dan Wahhabi sudah semakin membiak di bumi bertuah Malaysia. Ada yang menyusup melalui pembangkang, ada yang masuk melalui kerajaan dan memenuhi jawatan-jawatan penting dalam pentadbiran agama dan yang mengerikan, ada juga yang cuba menyusup ke dalam angkatan tentera.

Jika kerajaan tidak ambil peduli tentang ancaman ni, kami berharap agar para sultan selaku ketua agama dapat mempertahankan umat Islam daripada anasir ajaran sesat pengganas ni. Itulah luahan hati saya selaku umat Islam yang berpegang pada manhaj Ahlus-Sunnah yang cintakan kedamaian dan kasih sayang sesama Islam.

Nota: ISIS sedang giat menyebarkan kitab-kitab tauhid tulisan Muhamad Abdul Wahhab (pengasas ajaran ekstrim Wahhabi) di Syria dalam usaha mereka untuk meng-wahhabi-kan umat Islam Syria.

Anonymous said...

“Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6].

Anonymous said...

Batoota said... A B C D E sampai Z... semua ini akan diminta oleh Allah akan buktinya.

Allah akan tanya "dari mana sumber dan bukti kamu datangkan tuduhan ini?"

Maka bermulalah soal jawab yang berat.

Wallahu a'lam

ASWAJA said...

Wahabi bukan mazhab tp satu aliran pemikiran serta pemahaman nas nas agama secara zahiriyah / literal. Bermula di abad ke 3 Hijrah, pelopornya dikatakan Dawud Bin Khalaf, dikembangkan pula oleh Ibnu Hazm. Aliran pemikiran sebegini melupus kerana ditentang oleh kebnykn ulama' sezaman. Sekitar abad ke 7 Hijrah, cuba disuburkan semula oleh seorg ilmuan, Ibnu Taimiyah dan diikuti oleh muridnya Ibnu Qayyim. Spt di awalnya, aliran pemikiran dan fahaman sebegini mendpt tentangan dr majoriti ulama' sezaman. Namun begitu, sekitar abad ke 12 Hijrah, aliran pemikiran dan fahaman zahiriyah ini mendpt perhatian dan dokongan seorg ilmuan, Muhammad Bin Abdul Wahab, yg kemudiannya dikembangkan dan mendpt dokongan dr pemerintah Arab. Dgn kuasa pemerintahan dan kekayaan minyak Arab, ianya cuba dikembangkan ke seluruh dunia. Dan sudah semestinya, sptmn di awalnya, pemikiran pemikiran dan fahaman fahaman janggal golongan ini mendpt tentangan dr majoriti ulama' sezaman.

Fitnah wahabi ni, partial true, hingga sukar bg yg kurang berilmu, kurang memahami, dan yg baru berjinak jinak dgn agama utk mengenal pasti kekeliruannya.

Segala persoalan yg ditimbulkan sebenarnya telah pun diselesaikan oleh para ulama' kita sejak dahulu lg, dan diterima pakai hingga kini, dah lebih seribu tahun, sejak dr abad ke 3 Hijrah lg. Cuba menafsir semula nas nas agama, sptnya mengulangi kesilapan dan perpecahan umat terdahulu yg telah pun diselesaikan oleh para ulama kita yg terdahulu.

Kerana itu bg kami yg cetek ilmunya ini lebih mudah dan selamat mengikuti jalan yg telah dirintis oleh ulama' ulama' kita yg terdahulu, sedikit sebnyk pengubahsuaian kita serahkan kpd pihak berotoriti (Majlis Fatwa Kebangsaan dan Negeri).

Bgmn mengenali ilmuan wahabi :
1.Mengaku berfahaman salaf atau ahli hadis, tidak mengaku wahabi.
2.Ego taksub dgn ilmu dan pendapat sendiri dan golongan sesamanya, selainnya dianggap jahil, tidak memahami, bahkan sesetghnya menganggapnya sesat.
3.Ayat ayat Al Quran dan Hadis hadis difahami dgn makna zahir semata mata, ikut tafsiran sendiri masing masing.
4.Apa yg Nabi saw tak buat dianggap bid'ah semuanya, semata mata berdasarkan Hadis bid'ah yg seringkali mrk dendangkan.
5.Tokoh tokoh pujaannya, Ibnu Taimiyah, Ibnu Qayyim, AlBani, Ben Baz dan Sh Uthaimin.
6.Anti tareqat, tawassul, istighasah, tabarruk, maulid dan majlis tahlil.
7.Bg yg rigid wahabinya, setiap kuliah dan ceramahnya mesti dimulai dgn khutbatul hajah, diikuti dgn hadis bid'ah yg tak lupa diulang ulangkannya.

Kpd yg terpengaruh dgn fahaman wahabiyah, kami tidak memusuhi kalian, bahkan tetap saudara seagama, cuma kdg kdg kata kata dan sindiran kalian pd kami, menybbkan terasa juga di hati, maklum, iman kami tak sekuat manapun. Harap tuan tuan lbh berdiplomasi dlm berbeza pendapat.

Anonymous said...

batoota said...
ASWAJA said...

Yakin ke semua dakwaan tu benar? Dah wat ke comparision / cross check dengan mereka yang dituduh?

Anonymous said...

Ramai ulama-ulama yang telah mengkritik dan menghujah aliran Wahabi termasuk saudara kandung Sheikh Muhammad Abdul Wahhab sendiri iaitu Sheikh Sulayman Abd Wahhab dalam kitabnya bertajuk al-Sawa’iq al-Ilahiyyah fi al-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah. Antara ulama-ulama lain ialah Sayyid Ahmad Ibn Zaini Dahlan (m.1886) Mufti Mekkah dan Shaykh al-Islam dalam kitabnya al-Durar al-Saniyyah fi al-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah dan Dr. Sa’id Ramadhan al-Buti dalam karyanya al-Salafiyyatun Marhalatun Zamaniyyatun Mubarakatun la Mazhabun Islamiyyun.
Memandangkan Malaysia jelas mengambil pendirian sejak beratus tahun lalu bahawa aliran yang harus diikuti ialah mazhab Shafi’i dan dalam akidah aliran Ash’ari dan Maturidi dan ianya telah menghasilkan perpaduan yang utuh di kalangan umat Islam, baik dalam ibadah, muamalah dan lain-lain sehingga memberi ketenangan dan keharmonian dalam masyarakat dan negara, maka aliran Wahabi adalah tidak sesuai dalam konteks kefahaman dan amalan agama di Malaysia.
Manakala mereka yang berzikir secara sendiri-sendiri selepas solat tidak semestinya dari aliran Wahabi. Namun sekiranya mereka membid’ahkan orang yang berzikir secara berjamaah selepas solat berkemungkinan besar ia dari golongan tersebut.
Wallahu A’lam.

(dari petikan JAKIM)

Anonymous said...

Di akhirat nanti, tangan kita akan menjadi saksi apa yang kita tulis. Di sana kita akan ditanya dari mana sumber / bukti setiap apa yang kita tuduh.

Hamka, batoota & ASWAJA,

Dengan apa yang ditulis / copy paste, yakin sungguh dah ke semua tu benar belaka takde yang salah melainkan semuanya benar?

Dan kamu semua menjadi saksi di hadapan Allah nanti?

Anonymous said...

Allah tidak lalai sedikit pun tentang perbuatan hamba-hambaNya, baik tulisan atau perkataan, baik yang betul atau yang salah.

Nak tahu siapa yang paling rugi di akhirat? Dia ialah orang yang menyangka berbuat baik di dunia tapi sia-sia, atau orang yang menuduh orang lain tapi dusta, lalu pahala mereka dicabut diberikan kepada orang yang mereka aniaya / tuduh, jika tidak cukup, dosa2 mereka pula akan ditambah daripada orang yang mereka aniaya / tuduh.

Soalan aku mudah. Sebab aku nak tahu hamka jujur ke tak tulis entry ni.

Sanggup tak kau bersaksi di hadapan Allah semua tuduhan dan bukti yang kau ada tu semuanya benar? Sumber kau benar dan bukti kau benar?

Hamka Kereta Mayat said...

saya jujur tulis enry ini dan tulis siap siap di awal karangan (pengalaman saya sendiri), saya jujur sebab saya tak tulis guna nama anonymous, saya publish di blog sendiri dan saya buka ruang komen, jika tak betul di alukan untuk betulkan, dan tolong tulis nama sendiri waktu komen, jujurlah ye, dan jika anda ada FB atau blog kongsi tengok apa yang ada faham tentang tajuk artikel ini.

Artikel ini juga saya publish di FB, ramai yang berterima kasih dan sedar kenapa orang islam gaduh sama islam, isu bidaah dan kafirkan orang memang saya selalu alami waktu berbicara bab agama dengan so call wahabi, jadi saya tulis berdasarkan pengalaman saya berjumpa dengan geng wahabi, anti hadis dan geng murtad, ini semua pengalaman dan pendapat peribadi saya, no hal jika tak setuju, namun jika anda jujur nak tegur saya, tulislah, saya sedia belajar. mungkin pengalaman saya yang salah walau anda tak ada di tempat kejadian.

Anonymous said...

Maknanya hamka jujur dengan kebenaran material atau source sebelum entry ni ditulis?


Daripada pengalaman hamka di tempat kejadian, ilmu yang ada, hamka dah buat cross check ke, comparision, bertanya kepada orang yang berilmu pastikan semua tu benar tiada unsur meragukan?


Dan sanggup bersaksi di hadapan Allah di akhirat nanti?

Anonymous said...

1. Parti 80-an tu, betul ke mereka yang claim, atau pihak lain (baca: media massa) yang kata “mereka yang claim” macam tu?.

(saya ada tempat kejadian, contoh: Hamka, tak sah solat kat situ sebab imam nya dah kafir)

[Ambil kesimpulan berdasarkan pemerhatian terhad, bukan tanya atau ambil daripada sumber, boleh ke macam tu hamka? Ambil situasi kiasan untuk hukum situasi lain, kena ke macam tu?]

2. Betul ke mereka yang hamka kata wahabi tu memang tepat wahabi? Atau hanya tuduh mereka wahabi sebab orang ramai / jemaah tabligh tuduh mereka wahabi?

(Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan aliran Wahabi tidak sesuai untuk diamalkan di negara ini yang mengamalkan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah-rujuk jakim)

[Tak jawab soalan. Majlis Fatwa Kebangsaan tak kata pulak wahabi sesat, guane kire?]

3. Betul ke wahabi tolak terus ijmak dan qias? Ada sumber boleh confirm?

(wahabi tolak imam 4 mazhab, dan tolak ijmak serta qias 4 mazhab, pernah debat dengan mereka dulu)

[Mereka yang hamka debat tu siapa? Wahabi tolak imam 4 mazhab tu mereka sendiri yang kata atau hamka / jemaah tabligh yang kata? Hamka ambil kesimpulan daripada hasil debat ke wat kesimpulan wahabi tolak terus ijmak dan qias? Hamka debat siapa tu sebenarnya?]

4. Siapa wahabi yang kata maulid nabi masuk neraka? Betul ke dia kata macam tu atau dengar2 cakap orang sahaja?

(copy paste komen: Siapa sambut Maulid Nabi maka dia berzina dengan ibunya!, Siapa sambut Maulid Nabi maka dia pembuat bid'ah!, Siapa buat Maulid Nabi maka dia halalkan apa yang haram!, Siapa sambut Maulid Nabi maka dia ahli neraka!, Siapa buat Maulid Nabi maka dia pendusta agama!, Siapa buat Maulid Nabi maka dia KAAAPIQ!)

[Siapa yang kata tu? Ada mana2 rujukan boleh confirm? Atau ambil daripada tulisan siapa?]

5. Betulkah di Arab Saudi ada maulid Shaikh Muhammad Abdul Wahhab? Ada sumber sahih? Betul ke dia pengasas ajaran Wahhabi atau dia dituduh?

(ada debat baru ni di facebook, Program ini diadakan di Riyadh, Saudi Arabia di bawah kelolaan University Islam (ala za’mihi) Muhammad Ibn Sa’ud Al-Islamiyah. Program yang berslogankan perayaan menyambut ” Minggu Muhammad Abdul Wahhab” ini diadakan selama seminggu bertujuan mengagungkan Muhammad Abdul Wahhab yang digelar sebagai Mujaddid. Golongan al-Wahhabiyah di Saudi ini menjemput seramai 150 peserta daripada Saudi sendiri dan Luar Saudi. Kata orang yang haruskan sambutan ini, dengan hujah protocol.

[Ambil daripada debat lagi? Sumber daripada Arab Saudi ada? Betul ke mereka kata mereka mengagungkan Muhammad Abdul Wahhab? Hamka dah check? Namanya “Minggu Muhammad Abdul Wahhab”, hamka kata maulid?]

6. Benarkah wahabi yang disangka wahabi itu punca kepada terrorism dan ISIS? Tuduh dengan bukti atau benci?

(pergi dekat Wikipedia, cari artikel ISIS, dan rujuk idologi mereka , tertulis di situ: Wahabi)

[Mu ambil sumber daripada wiki, hamka? Serius nih? Wat kata wahabi jadi ideology ISIS?]

7. Betulkah satu golongan masuk syurga tu Sunnah Wal Jamaah pada nama yang telah dipakai golongan hamka kata? Mereka confirm ke betul2 Sunnah Wal Jamaah atau hanya pada nama?

(Sunnah Nabi selamatkan ummat, sebab tu aku tulis, golongan yang fikir risau pada 72 lagi dan buat usaha untuk selamatkan 72 lagi, insyaAllah mereka mengikut Sunnah)

[Tak jawab soalan. Semua golongan claim kata nak selamatkan 72 lagi, ye dak macam hamka kata? Tapi betul ke dengan nama tu dah beramal dengan Sunnah Wal Jamaah?]


Hamka Kereta Mayat said...

point no 1.

saya rasa anda masih belum lahir ketika zaman PAS kafirkan UMNO, sebab tu adik anggap ini mainan media masa, adohai. masih ingat Amanat Haji hadi?

Pada tahun 1984, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan amanat tersebut sebagai bertentangan dengan Islam. Kebimbangan amanat tersebut memecah belah masyarakat Islam timbul lagi pada tahun 2001 dan satu perjumpaan dibuat di antara Hadi dan Majlis Fatwa.

Masa tu pergi ceramah, memang buat bulu roma meremang, orang ni kafir, orang tu kafir, ini pengalaman saya sendiri yang di kafirkan oleh orang PAS sebab tak setuju dengan mereka.

dalam ajaran Nabi, kita tak boleh mudah mudah kafirkan orang, apatah lagi nak bunuh orang yang tak sependapat, Imam 4 mazhab tak ajar kafirkan orang secara terang terang tanpa usul periksa, bila dah besar sikit, baru tahu ajaran ekstrim begini di label Wahabi. jadi tuduhan wahabi adalah kepada mereka yang mudah kafirkan orang bila tak sependapat dengan mereka. Jika adik tak kafirkan orang tak payah terasa, boleh search video di youtube ceramah bab wahabi vs Imam mazhab.

cuba google masalah wahabi ni, banyak. bukan kat blog ni untuk rujuk masalah ni. kesimpulan bab ni, jakim tak kata sesat, tapi tak sesuai, sebab boleh buat umat islam bergaduh, jadi terjawab entry say yang di tanya oleh bukan muslim, kenapa bergaduh? salah satu sebab fahaman wahabi yang mudah kafirkan sesama islam.

Adik tak ada tempat kejadian, you know nothing.

Anonymous said...

So abang hamka konfiden dengan pengalaman dan informasi yang abang hamka dapat tu benar2 Boleh justify apa yang abang hamka pegang sekarang ni adalah benar? Dah buat cross check, dah buat information comparision, dah bertanya sendiri dengan orang yang dituduh?

Sanggup abang hamka bersaksi di hadapan Allah yang entry ni ditulis daripada bahan yang benar, bebas fitnah dan semua tuduhan tu betul dan sanggup menanggung akibat daripadanya?

Anonymous said...

Abang hamka,

Kalau nak berdasarkan pengalaman di tempat kejadian, macam mana kita nak mewajarkan situasi orang pas dihukum sesat oleh orang umno, atau situasi orang dituduh wahabi dihukum sesat / kafir oleh orang sunnah wal jamaah dan tabligh? Tidak sah berimamkan solat wahabi kerana mereka sesat / kafir katanya. Orang pas pula jangan bagi salam kpd mereka sebab mereka sesat!

Pengalaman abang hamka macam terbalik kan? Tapi macam mana kejadian kat atas?

Anonymous said...

Nanti abang hamka yang kaya pengalaman dan ilmu ni (mudah2an) dapat jawab point no 2 sampai no 7 pulak ye. Saya nak tahu dapat jawab ke tak.

jorin al hafiz said...

Nak tulis jg la
Gaduh yg macam mana ni? Gaduh sampai perang meletus ke? Ini semua usaha si iblis dan syaitan la.. Dalam dunia ni hanya ada 2 usaha je.
1. Usaha nabi2 & rasul as
2. Usaha si iblis n the gang

Usaha nabi2 kpd penyatuan, usaha si iblis kpd perpecahan. Usaha nabi2 ialah korban harta diri dan masa sendiri, usaha si iblis ikut nafsu sendiri (tak nak korban), hamka lebih arif dlm hal ni.. Tq hamka

Anonymous said...

Terer la mekar ni. Bagi dia, punca ummat islam bergaduh ialah wahabi, anti hadis, ngan pas. Cer tulis satu karangan bongkar kedok tabligh, aswaja ngan umno.

Teana SoSo said...

bab bergaduh.. siapa yg bersalah? :)

Anonymous said...

Kenapa hamka tak jawab.

Cuba lain kali tulis entry pasal kepincangan jemaah tabligh plak.

Ke Jemaah tabligh takde hak tak betul? Maksum barangkali?

Anonymous said...

si anon ni apa masalah dia.ty mcm org gila. senang citer x yah layan la. cuba ko sendri kena kapir mcm tu saja apa perasaan kau. dah dia yg ada kat situ. kalo ko x caya tepulang la pd ko. pemerhatian terhad dgn pengalaman 1st hand pun ko x tau beza. so x payah la ko bg soalan2 merepek yg byk mcm yahudi yg ty pasal ciri2 sapi kat nabi musa. kalo ko x suka jemaah tabligh dtg rumah ko ckp je elok2 maaf x minat. aku ingat budak anon ni mentah, sampah dan attention seeker je. lg satu x paham bukan isu wahabi, pas ni sesat. selagi x langgar rukun iman n islam xde masalah. yg dikomen approach mereka. ko ingat kalo ada org dtg dpn muka ko maki2, tuduh kapir, haram itu ini ko nak ke dgr ckp dia? mmg tak la.

jentayu

Anonymous said...

terima kasih jentayu atas pencerahan

selamat berpuasa

Anonymous said...

Tunggu abang tabligh jawab, tak jawab2.

Akhirnya, jentayu plak yang jawab.

Anonymous said...

Dia jawab macam mana pun..lu tetap tak puas hati kan...sampai bila2 pun takkan puas hati kan...belajar la dr sejarah,pernah tgk ke org menang dlam soal menyoal dlm tenet camni....sampai 1000 tahun la lu org soal jawab xkan settle..so,biar aku jadikan ini sejarah..pemenang dlm soal jawab ini ialah encik anoy...yeaaa...yeaaa..sukale tu menang.dah abis cerita..Kbye...

Anonymous said...

sejak bila wahabi kata sembah kaabah.