Jun 9, 2016

Kenapa orang Islam Bergaduh?

(Tannya sama abang kereta mayat)

Ada orang bukan islam datang bertanya, mereka keliru dengan orang islam yang bergaduh sesama sendiri, katanya agama islam adalah agama kedamaian, tapi kenapa saling bergaduh, dan saling bunuh membunuh. Rujuk ISIS, Haram Bako dan lain lain pengganas Beragama islam, Kenapa?

Aku toleh kiri kanan, sebab aku bukanlah ustaz ulamak untuk jawab soalan ini dari sudut ilmu dan dalil, tapi sebagai seorang yang dah ada pengalaman penuh beragama islam, dan hidup di kalangan orang islam sejak kecik, toleh lagi kiri kanan, biarlah aku jawab solan ini mengikut sudut pandang aku seorang penganut agama islam yang biasa-biasa.

Jika pembaca lain rasa padangan aku ada yang salah, boleh tegur diruangan komen.

Ok, kisahnya begini, masa aku kecik, arwah ibu aku, selain seorang peniaga kedai runcit, juga seorang guru mengajar kanak kanak membaca Al quran dalam Bahasa arab. Ibu aku juga menggalakkan (paksa sebenarnya) aku dan adik beradik yang lain dengar ceramah agama dari ustaz di masjid antara magrib dan Isyak (sekitar 1 jam), waktu lain, sebagai kanak-kanak, kami main, menonton, baca komik, main lagi, sama macam anak anak seluruh dunia, Cuma setiap hari, kami solat lima waktu, (ambil masa sekitar 10 ke 15 minit), juga setiap hari, belajar mengaji (sekitar setengah jam) kecuali hari cuti sekolah.

Hari Jumaat, kami di wajibkan solat Jumaat di masjid, pakai baju melayu dan datang awal sebab anak Raja akan datang dan bagi RM1 setiap kanak kanak yang datang awal. Sebelum asar, wang tu dah habis kami belanja. Adohai…, hari jumaat adalah hari yang paling seronok, sebab boleh main puas puas lepas solat Jumaat sampai magrib. Biasa kami akan habiskan dengan mandi laut, atau mandi sungai.

Bila tiba bulan puasa setahun sekali, kami berpuasa (sebagai kanak-kanak, rasa seronok dengan suasana yang berubah, seronok berbuka dengan juadah best, seronok di benarkan tidur sepanjang hari), dan malam hari, lepas tarawih, seronok makan lepas solat witir, dan seronok dibenarkan bermain di malam hari sepanjang bulan puasa. (main Meriam buluh tu wajib)

Tiba hari raya, kami rasa lagi seronok beronok ronok, dari zaman kanak-kanak hingga dewasa, raya sangat indah, saling pakai baju baru, bermaafan, makan sedap sedap, jumpa kawan lama, pakat pakat balik kampung, dan begitulah rutin hidup normal sebagai seorang islam, bila tiba raya haji, seronok dengan rezeki daging lembu yang melimpah ruah. Siap buat satay tepi pantai bersama rakan sebaya.

Selain itu juga, kami orang islam juga merayakan awal muharam, masak bubuk asyura dan makan ramai ramai, juga sambut maulidul rasul, (hari lahir Nabi) dengar ceramah dan makan sedap, (berarak macam sekarang belum pernah di buat kat kampung kami). Sambut peritiwa israk mikraj(peristiwa asal usul solat 5 waktu) dengan ceramah agama dan makan sedap, sambut 15 syaaban dengan ceramah agama dan makan sedap juga. Happy sahaja kami sebagai orang islam.

Bila ada antara kami yang berkahwin, ada khutbah ringkas untuk penghantin, dan ada makan sedap, di selang dengan budaya sedia ada orang melayu seperti acara silat, kompang, bersanding dan lain lain. Semua happy sahaja, tak ada gaduh gaduh.

Bila ada kematian pulak, kami orang kampung akan bergotong raya uruskan mayat, dari mandikan mayat ke tanam mayat, bacakan Yassin, dan di malam hari, akan ada kenduri tahlil selama tiga malam, makan menu biasa-biasa tapi dah jadi adat. Bukan ajaran islam tapi kami tak ada gaduh gaduhpun, benda ni dah jadi budaya dalam masyarakat melayu.

Jika ada kelahiran anak, aka nada majlis akikah, kenduri makan daging kambing, dua ekoe jika dapat anak lelaki, seeokor jika ada anak perempuan. Begitulah lebih kurang hidup kami orang islam, tak ada gaduh gaduh, hidup aman dan damai.

Waktu itu jugak, ibu bapa kami banyak cerita kesusahan hidup zaman penjajah, zaman perang dunia kedua, zaman tak boleh makan nasi, zaman kena makan ubi sahaja, zaman sekolah tak terurus, yang mana buatkan kami sangat bersyukur hidup di zaman sekarang, bersyukur dapat solat di masjid, bersyukur dapat berpuasa dan makan sedap, bersyukur dapat sambut hari raya, pendek kata Alhamdulillah. Hidup aman damai tak ada nak gaduh-gaduh bab agama.

Sehinggalah di pertengahan 80-an, bila muncul pilihan raya, bila tiba tiba muncul parti mengaku parti mereka paling islam, dan jika tak sokong parti mereka, kita akan jadi kafir. Parti mereka akan bawa ke syurga. Maka muncullah bait bait perbalahan antara kami orang islam.(di kampung aku)

Sebahagian orang kampung masih menyokong Kerajaan dan sebahagian orang kampung menyokong Pembangkang, walaupun mereka semua islam, tapi antara mereka ada yang kafirkan antara satu sama lain, lalu muncul dua masjid sebab konon tak sah solat di masjid kerajaan, muncul orang islam yang tak makan sembelihan parti lain kerana tak halal, muncul laki bini yang bercerai sebab berbeza fahaman politik. (aku tak kenal siapa yang bercerai, aku dengar cerita sahaja, lagipun aku masih budak tak ada lah nak ambik tahu sangat)

Ok, aku masih remaja waktu itu, tapi cukup tak suka bila ada orang islam kafirkan sesame islam, aku yang solat kat masjid kerajaan katanya tak sah sebab imam sokong Umno, Adohai..

Aku masa muda pilih untuk tenggalam dalam dunia rock, metal, hiburan, sebab malas nak layan geng politik dalam kampung, tingkatan tiga aku apply asrama, rasa seronok dapat hijrah tinggalkan kampung. Habis SPM aku terus kerja di KL (Bangi, tapi kira KL jika orang kampung tanya, ha ha) lepas tu dapat masuk IPTA di Kelantan, dan di sinilah aku banyak kembali belajar bab agama.

Ok, kita masuk bab pengenalan, (lor, rupanya tadi baru intro).

Senang cerita, dalam agama islam, mereka dah terpecah kepada dua, satu Sunnah Wal jamaah, (90%)dan satu lagi Syiah.(10%)

Taniah pada orang Islam aliran Sunnah sebab sanggup keluar berdakwah sejak 1400 tahun dahulu ke seluruh dunia hingga aliran ini berkembang sampai ke Malaysia. Aliran Syiah sekitar Iran dan beberapa Negara sahaja, Di Negara luar, memang Syiah dan Sunni ada berperang, tapi di Malaysia tak ada perang dengan Syiah sebab golongan mereka terpencil.

Jika ada ‘ramai’ pun pengikut Syiah kat Malaysia, mereka amalkan Taqiyah, (pura pura sunni), bagi yang tak tahu, Syiah berbeza dari Sunni sebab mereka menolak semua Kahlifah utama, Abu Bakar, umar, dan Osman dan yakin Saidina Ali sebagai Imam utama dalam mazhab imam 12, dalam Sunni, taka da sahabat yang orang Syiah sanjung kami maki, tapi dalam Syiah, mereka caci maki sahabat yang kami sanjung seperti abu bakar dan Umar. Ops, tak boleh cerita penjang sebab aku bukan orang syiah. Tapi aku tetap mencintai Ali dan Husin, dan semua sahabat. Ok lain kali kita cerita bab ini. Sambung bab Sunni bergaduh sesama Sunni dulu…

Balik ke Malaysia, Islam orang Malaysia adalah aliran Sunnah Wal Jamaah, (sunni) iatu Islam yang berpegang kepada 4 rujukan:

-Alquran (Kata kata atau Firman Allah)

-Hadis (Kata kata atau Sabda Nabi, semua jenis hadis kecuali hadis palsu)

-Ijmak Ulamak (Pendapat majority di kalangan ulamak berkenaan Al quran dan hadis)

-Qias (Pendapat majority di kalangan ulamak berkenaan hal yang tiada dalam Al quran dan hadis)

Jadi, kisah amalan secara ringkas waktu aku kecil di atas, adalah merujuk kepada 4 sumber di atas, tak ada nak gaduh gaduh, tak ada nak kafirkan sesiapa, hidup aman damai dengan penuh keyukuran atas nikmat merdeka dan nikmat dapat amal ajaran Islam.

Tapi bila aku dewasa, dah ada pulak golongan Wahabi, yang buat orang melayu bergaduh, sebab mereka wahabi pegang dua sahaja.

-Alquran (Kata kata atau Firman Allah)

-Hadis (Kata kata atau Sabda Nabi, tapi Hadis pilihan sahaja)

Bila wahabi tolak banyak hadis yang digunakan oleh Imam Mazhab dan ambil hadis terpilih sahaja, buat amalan agama mereka jadi sempit dan mudah kafirkan orang. Itu yang bergaduh dan saling kafir mengkafir.

Sebagai contoh, apa hokum sambul Hari lahir Nabi? Dalam ajaran ustaz Ahli sunnah wal jamaah, kami pegang pada 5 hukum taklifi iaitu:

1) wajib
2) sunat
3) harus
4) makruh
5) haram

Jadi dalam kes sambut hari lahir Nabi, hokum asalnya harus jika tiada perkara haram di dalamnya dan menjadi sunat jika didasari dengan cinta kepada Rasulullah (yakni bukan adat semata-mata) dan seiring dengan amalan sunat seperti berselawat, berceramah kisah Nabi dan lain lain.

Tapi fahaman Wahabi, bila di tanya apa hokum sambut Hari lahir Nabi?

Jawapan mereka: ianya tidak sunnah, tiada Nas, tiada dalil, nabi tak pernah suruh, maka ianya bidaah dan pelakunya adalah ahli neraka kerana melakukan bidaah dalam agama.

Itu yang jadi gaduh tu, adohai…

Tapi bila di Arab Saudi buat sambutan hari kelahiran Shaikh Muhammad Abdul Wahhab (pengasas ajaran Wahhabi) mereka cakap harus pulak, tak termasuk bidaah sebab Kerajaan suruh, adohai..
Padahal, Islam itu agama yang indah, penuh toleransi, bijaksana, tidak mudah menghukum dan bersangka buruk pada umat Islam dan tidak melahirkan ekstrimis atau militant.

Berbeza dengan Wahabi yang sangat sempit ruang hukumnya , mudah hokum orang lain masuk neraka,  banyak bersangka buruk pada umat Islam yang tidak sealiran dengannya, tapi sangat bersangka baik pada pengikutnya. Serta melahirkan ekstrimis, militant dan terrorist seperti ISIS dan penghina ulama. Naduzubillah.

Jadi kepada orang bukan islam yang bertanya, kenapa kami saling bergaduh, itulah pasal, pergaduhan ini berpunca bila mereka geng Wahabi tinggalkan Sebahagian hadis, buat mereka menolak Ijmak dan Qias ulamak dari pelbagai mazhab, buat mereka sanggup hokum orang sebagai kafir dan ahli Bidaah, dan dalam politik lah geng ni tolak hadis nasihat pemimpin elok elok, dan ambik hadis separuh, itu yang kat kampung aku dulupun boleh ada dua masjid, haram makan sembelihan penyokong kerajaan, dan kena cerai bini jika sokong parti lain, astarfirullahalazim.

Tarik nafas.

Secara teorinya, ahli Sunnah wal jamaah yang rujuk 4 sumber, (Al quran, hadis, Ijmak, dan Qiyas) sudah tentu lebih berhikmah dari geng Wahabi yang hanya rujuk 2 sumber.(al quran dan hadis pilihan). Ustaz kami tak kafirkan mereka, dan suruh kami pujuk mereka kepada dakwah dan tabligh.
Tapi Hamka, katanya keluar berdakwah pun bidaah?, Nabi tak keluar berdakwah tiga hari! Bidaah! Jadi duduk rumah sahajalah, adohai…

Inilah masalahnya bila tolak banyak hadis, tolak ijmak ulamak dan tolak qias, habis tu mereka pergi belajar agama 4 tahun di Univerisiti ada hadis kah?

Ok, panjang jika nak berhujah bab ini, balik kepada penanya soalan, kenapa orang islam saling bergaduh sesama islam.

Jika tadi Wahabi yang menolak mazhab, dalam islam juga ada golongan anti hadis. Mereka ambil Al quran sahaja sebagai rujukan dan tolak semua hadis, tolak semua ijmak Ulamak dan tolak semua Qiyas.

Wah wah wah, meriahnya hidup, antara mereka yang sempat saya berdialog, tidak solat, tidak ke Mekah, tidak puasa, dan islam hanya pada nama sebab katanya solat tu semua rekaan Ulamak. Pergi haji hanya konspirasi wahabi nak kayakan mekah, dan kaabah tu berhala orang islam katanya, Nauzubillah
.
Panjang jika nak ulas, tapi mereka inilah antara yang buatkan orang islam saling bergaduh, yelah, kita nak pergi haji dituduhnya kita nak sembah berhala ciptaan orang arab berbetuk 4 segi, adohai..
Nasihat ustaz kami, dakwah mereka secara lemah lembut, dan ajak mereka kepada dakwah dan Tabligh.

Tapi Hamka, kata anti hadis, keluar berdakwah tak ada cerita detail dalam Al quran?, jadi tak patah berdakwah rumah ke rumah, tak payah solat, tak payah pergi haji sebab tak ada cerita detail, cukup amal Al quran guna nafsu sendiri..

Ok, panjang jika nak berhujah bab ini, tapi sini boleh nampak permainan mereka, tahu nak senang sahaja, Nampak sangat mereka bertuhankan nafsu sebab tafsir Al quran guna nafsu. adohai…,

Balik kepada penanya soalan, Last satu lagi masalah yang timbul, adalah datang dari Orang Islam yang murtad, tolak semua, tolak Al quran, tolak hadis, tolak ulamak. Semua tak betul! Hidup ini tak ada tuhan, kita terjadi secara semula jadi. Mati jadi tanah, habis! Tapi sibuk datang komen kat blog aku ajak berdebat sedangkan jika korang bahagia dengan pilih hidup tanpa Tuhan, jadilah atheist yang beratika. Macam Maddox, blogger terkenal dunia yang selalu kutuk dan hina orang tak makan daging konon sebab binatang pun ada perasaan, tapi Maddox bagitahu, tak akan hina orang agama yang haramkan makan daging kerana hormat pilihan agama orang lain, itulah etika Atheist.

Tapi bila keluar Islam lepas tu kutuk pasal Islam, itu yang zaman dahulu kena hokum bunuh, Nauzubillah! dalam mazhab Sunnah wal jamaah, orang murtad ni kita kena dakwah dan pujuk mereka secara lemah lembut, macam saidina Umar buat di zaman pemerintahanya..

Panjang nak cerita tapi aku dah penat,

Benda ni balik kepada basic nafsu manusia, mana lebih mujahadah hidup? Sebagai ahli Sunnah? Wahabi? Anti hadis? Atau Atheist?

Secara teorinya, ahli Sunnah wal jamaah yang rujuk 4 sumber, (Al quran, hadis, Ijmak, dan Qiyas) sudah tentu hidup lebih bermujahadah dalam mengamalkan agama tapi tetap bahagia (janji Allah, siapa ingat padanya hati akan tenang) tanpa perlu sibuk kafirkan orang sebaliknya golongan ahli Sunnah wal jamaah inilah yang banyak keluar berdakwah (rujuk gerakan Tabligh) ke seluruh dunia.

Mereka keluar berdakwah untuk jumpa semua orang islam sama ada tak solat, tak puasa, tak bayar zakat, atau murtad, tapi mereka (gerakan tabligh) datang pujuk rayu mereka kepada Islam yang asal.
Secara teori, menjadi geng Wahabi lebih mudah sebab dah tak payah ikut pendapat ulamak tapi hati mereka tak tenang sebab sibuk kafirkan orang, dan sanggup bunuh orang yang tak sependapat dengan mereka. (rujuk pengganas islam yang berfahaman wahabi)

Secara teori juga, golongan anti hadis, hidup lebih mudah dari wahabi sebab dah tak payah ikut mana mana hadis, jadi selamba tak solat, tapi hati tak tenang, sebab tu sanggup datang blog aku dan komen setiap hari tuduh aku syirik sebab sembah kaabah. Adohai..

Secara teori juga, golongan murtad lagi senang hidup, tolak semua, tolak Al quran, tolak hadis, tolak ulamak, tapi hati tak tenang sebab mereka ada datang ke blog aku mengaku hati tak tetang dan rasa nak bunuh diri.

Bukan semualah, tapi itulah cerita aku, pengalaman aku berdebat dengan mereka, dan pilihan hidup masing masing.

Aku rasa sampai sini sajer aku cerita kisah orang islam bergaduh sesama islam, ada banyak lagi pecahan, seperti geng sembah kubur, geng solat pakai niat, Nabi palsu dan lain lain, tapi wahabi, anti hadis dan murtad ni yang lantang bersuara di blog aku akhir akhir ni, itu yang aku luang masa tulis untuk sedikit pencerahan.

Menurut hadis, Ummat ini akan terpecah kepada 73 golongan, hanya satu golongan sahaja yang masuk syurga, siapakah mereka? Secara ringkas:

A) Golongan penyokong parti politik pilihan saya sahaja masuk syurga, lagi 72 parti semua masuk neraka, undilah parti pilihan saya jika mahu syurga! tak undi kami, masuk neraka!

B) Golongan Anti hadis daif, (Wahabi) cukup hadis soheh pegangan kami, yang lain semua bidaah, masuk neraka!

C) Golongan Anti semua hadis. Al quran sahaja pegangan kami, siapa sekutukan Al Quran dengan hadis, adalah ahli neraka!

D) Golongan Anti Sahabat Nabi, kecuali Sahabat tertentu pilihan mereka. Siapa sokong sahabat Nabi yang kami benci, mereka ahli neraka! (Syiah)

E) Golongan yang fikir risau terhadap 72 golongan lagi dan berusaha dakwah mereka kepada Sunnah wal Jamaah agar semua selamat dari azap api neraka.

Akhir kata, jika ada masa dan rezeki, akan ada pendakwah Sunnah wal jamaah akan pergi berdakwah rumah korang semua, datang mereka bukan nak kafirkan korang, tapi nak ajak kepada Sunnah Nabi SAW, ajak dengan lemah lembut, insyaAllah.

Korang mungkin akan caci dan maki mereka, atau lari, tapi mereka akan teruskan usaha kerana mereka telah mendapat kemanisan iman dalam kerja dakwah mereka. Jika korang tak nak, mereka akan beredar dengan doa dan sangka baik, InsyaAllah.

Dulu, Allah suruh Nabi Musa Berdakwah kepada Firaun yang mengaku Tuhan, sedangkan Allah Maha Mengetahui bahawa Fiaraun laknatullah akan tetap mati tidak beriman, kerana itulah pilihan hati Firaun, namun di jalanan, ketika Nabi Musa Berdakwah, Seribu ahli sihir Firaun telah masuk Islam. Begitulah berkembangnya ajaran Sunnah wal Jamaah, Jumpa korang tapi korang bangga tak nak, InsyaAllah di jalanan, akan ada yang nak, sebab tu Sunnah Wal Jamaah 90% di dunia ini (rujuk wiki) sebab mereka keluar berdakwah sebagaimana Nabi-Nabi terdahulu keluar berdakwah. Deep nih!

Last,. Sesungguhnya aku sayang korang semua, dan aku setuju Jemaah dakwah datang ketuk pintu rumah korang dan ajak kepada Sunnah. Dalam jamaah dakwah, semua mazhab ada, Hanafi, Maliki, Shafee, Hambali dan lain lain. Mungkin satu hari nanti, Geng Wahabi yang bertaubat, anti hadis yang bertaubat dan geng murtad yang bertaubat serta lain lain fahaman dapat bersatu dalam kerja dakwah dan tabligh, inysAllah.

Kata-kata akhir, menjadi seorang yang hidup beragama Islam Ajaran Sunnah wal jamaah sebenarnya tidak mudah, ianya adalah satu perjuangan yang sukar. Hidup akan selalu di uji kerana itulah maksud hidup. Firman Tuhan: “Jangan mengaku beriman sebelum kamu di uji.”

Akhir kata, Hidup ini terlalu singkat untuk 'bergaduh' sesama kita. Hari ini, di antara dua waktu solat, mungkin kita akan mati. Maka biarkan aku mati dalam fahaman Sunnah Wal Jamaah. Amin.
Lakum Di Nukum wa liyadin.
Post a Comment